Artist: Hans Buchner
Title: RóżNOBARWNE GOźDZIKI, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany po prawej: H Buchner | München
Artist: Hein (Heinrich) König
Title: WIEJSCY POLITYCY, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Hein König | Munch
Artist: Paul Seignac
Title: W KOśCIELNEJ KRUCHCIE, OK. 1860
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Seignac. na odwrocie napis farbą: VG 658. Nalepka o treści: ? 21622 | P SEIGNAC
Artist: Otto Rietschel
Title: SPRZEDAWCY ZABAWEK, 1870
Year: 1870
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: O. Rietschel | 1870. na odwrocie stary napis na płótnie: Otto Rietschel | geb. zu Dresden d. 5. Mai 1822 | gest. daselbst d. 30. October 1887. Obraz wymieniony w: - F. v. Boetticher, Malerwerke des Neunzehnten Jahrhunderts, Zweiter Band, Dresden 1898, s. 438. Otto Rietschel - niemiecki malarz rodzajowy, czynny w Dreźnie.
Artist: Rudolf Priebe
Title: KUTRY U BRZEGU, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Priebe
Artist: Ferdinand Lepcke
Title: POCAłUNEK, OK. 1895
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany: F. Lepcke, znak odlewni berlińskiej Krass Figura reprodukowana lub opisywana w: - Lauchhammer Bildhuss, Berlin 1929, il. s. 111.
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: PORTRET DZIECKA, 1905
Year: 1905
Tools: pastel, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 42,3 x 32,3 cm (w świetle ramy) sygnowany ołówkiem po prawej stronie pośrodku: B. R. J. 1905.
Artist: Walery Eljasz-Radzikowski
Title: JAN DłUGOSZ, 1889
Year: 1889
Tools: ink
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany ołówkiem l.d.: 1/5 1889. | rys. Walery Eljasz; u dołu pośrodku napis ołówkiem: Jan Długosz
Artist: Victor Thomas
Title: ZAMYśLONA, 1890-1900
Tools: ink
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 32,5 x 23,5 cm (w świetle ramy) sygnowany p.d.: Victor Thomas
Artist: Piotr Stachiewicz
Title: GłóWKA, OK. 1920
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 43,2 x 59 cm (w świetle ramy) sygnowany l.d.: P. STACHIEWICZ na odwrocie oprawy, na tzw. „plecach“ trzy stemple o treści: SALON DZIEŁ SZTUKI | K. WOJCIECHOWSKIEGO | KRAKÓW. Ul. Św. Jana 3 | Telefon 2.
Artist: Piotr Stachiewicz
Title: DZIEWCZYNA I AMOR, OK. 1920
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 43,8 x 59,5 cm (w świetle ramy) sygnowany l.d.: P. STACHIEWICZ Na odwrocie oprawy, na tzw. „plecach“ dwa okrągłe stemple z Orłem w koronie i czytelnym fragmentem napisu w otoku: KONSERWATOR OKRĘGU KRAKOWSKIEGO.
Artist: Kazimierz Sichulski
Title: PROJEKT KOSTIUMU DO „ZIELONEGO BALONIKA
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele:
Artist: Józef Pankiewicz
Title: ANIOł, 1929
Year: 1929
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Szkic malowidła do dekoracji kaplicy Królewskiej w zamku na Wawelu Na odwrocie autorskie napisy czytelne przy ustawieniu obrazu w pionie l.d.: Pankiewicz; p.d.: Figures. Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty. W marcu 1929 prof. Adolf Szyszko-Bohusz, kierujący pracami nad odnową zamku królewskiego na Wawelu, zwrócił się do Pankiewicza, przebywającego naonczas we Francji, z prośbą o namalowanie kilku obrazów do dekoracji stropu kaplicy Królewskiej przy sali Pod Ptakami, na drugim piętrze zamku. Artysta przyjął zamówienie i, jak wiadomo z zachowanej korespondencji, już w listopadzie 1929 przysłał do Krakowa szkice zamierzonych obrazów, które - po akceptacji przez Komisję - zostały mu odesłane i posłużyły do malowania większych kompozycji. Całość gotowa była w marcu 1931. Zapewne jeszcze w tym samym lub z początkiem następnego roku Pankiewicz przywiózł obrazy do Krakowa, gdzie zostały umieszczone na stropie kaplicy, wypełniając stiukowe, dekoracyjne ramy z początków XVII wieku. Obrazów jest osiem - obok scen Nawiedzenia, Ucieczki do Egiptu i czterech kompozycji z kwiatami w wazonach, są jeszcze dwa malowidła przedstawiające Anioły. Jeden z nich - z naręczem kwiatów - umieszczony jest nad wejściem do kaplicy; drugi - z uniesionymi rękoma - na wprost wejścia, w centralnym miejscu kaplicy, ponad ołtarzem. Prezentowany tu obraz jest szkicem do tej ostatniej kompozycji. Szkic obrazu z drugim Aniołem posiada w swych zbiorach Muzeum... więcej
Artist: Antoni Kurzawa
Title: MICKIEWICZ BUDZąCY GENIUSZA POEZJI, 1891
Year: 1891
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany: A. Kurzawa, K. Niewiedzielski | 1891 ro Rzeźbę wykonał Kurzawa w 1889 na konkurs TZSP; otrzymawszy III nagrodę, rozgoryczony rozbił ją na wystawie pokonkursowej. Rzeźbę zrekonstruował (nie zniszczona była tylko głowa) Teodor Skonieczny, a odlew wykonał Łopieński (MNK). Sam Kurzwa w 1891 wykonał zmniejszoną replikę (48 cm), różniącą się nieco od oryginału, która został odlana staraniem Michała Mankielewicza. Karol Niewiedzielski (ur. 1857) był rzeźbiarzem, cyzelerem i złotnikiem, prowadził w Warszawie pracownię artystycznych wyrobów metalowych.
Artist: Maksymilian Gierymski
Title: REKONESANS HUZARóW AUSTRIACKICH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: M. Gierymski na krosnach nalepka wystawowa z datą 20 czerwca 1933 i nazwiskiem właściciela J.Regulskiego Prezentowany obraz wymieniany był także pod tytułami: Huzarzy austriaccy na flankierach, Huzarzy na forpoczcie, Patrol ułanów austriackich, Patrol honwedów węgierskich, Husaren auf Vorposten. Wystawiony przez Gierymskiego na międzynarodowej wystawie w Wiedniu na przełomie 1869 i 1870 roku, został następnie zakupiony z funduszów cesarza Franciszka Józefa i był własnością arcyksiężnej Gizeli bawarskiej. Wystawiony w roku 1932 wraz z resztą jej zbiorów na licytacji w Berlinie, został nabyty przez warszawskiego antykwariusza Abe Gutnajera i następnie przeszedł do polskich zbiorów prywatnych. W roku 1933 był własnością J.Regulskiego ze Lwowa (?). Obraz opisywany i reprodukowany w: - Kurier Warszawski 1870, nr 32 z 11 II, s. 2; - Tygodnik Ilustrowany 1932, II płr., nr 48, s. 779, repr.; - Katalog dzieł wystawionych na licytację, Salon Sztuki i Antykwarnia Abe Gutnajera, Warszawa 1931, nr kat. 58; - Przewodnik nr 85, Żołnierz i koń w sztuce polskiej wiek XIX i sztuka współczesna, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa 1933, nr kat. 37; - Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie 1933, s. 22; - Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Listy i notatki. Zebrał, ułożył i wstępem opatrzył J.Starzyński. Teksty do druku i komentarze opracowała H.Stępień, Wrocław 1979, s. 395, 396, 513; -... więcej
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: CZERKIESI W GÓRACH, 1880-1885
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: A. Wierusz - Kowalski na odwrocie płótna owalny stempel czerwoną farbą, położony odwrotnie w stosunku do kompozycji; czytelny w części: [.....]| A Schil[...] | MÜNCHEN. Około roku 1880 w obrazach Wierusza-Kowalskiego zaczęły się pojawiać motywy kaukaskie. Artysta, podobnie jak i inni malarze monachijczycy, zafascynowany był egzotyką tematu i „romantyczną“ aurą opowieści o Szamilu i walkach ludów Kaukazu o niepodległość. Malował wówczas czerkieskich jeźdźców, którzy samotnie lub w grupach przemierzają górskie bezdroża. W roku 1880 na Salonie paryskim wystawił Kaukaski zwiad i Górali kaukaskich, podobny obraz pt. Czerkiesi w 1892 pokazał także w warszawskim TZSP. Liczne analogie można odnaleźć w książce H.P. Bühlera, Jäger, Kosaken und polnische Reiter. Josef von Brandt, Alfred von Wierusz-Kowalski, Franz Roubaud und der Münchner Polenkreis, Hildesheim - Zürich - New York 1993, repr. 1, 81, 120, 121, 122 (wydanie polskie pt. Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni, Warszawa 1998, repr. j.w.)
Artist: Tadeusz Ajdukiewicz
Title: JEźDZIEC NA STEPIE, PO 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Tadeusz Ajdukiewicz
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: UŁANI - PYTANIE O DROGĘ, PO 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Cz. Wasilewski
Artist: Jerzy Kossak
Title: JENIEC, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Jerzy Kossak 27 na odwrocie dedykacja (napis atramentem): Drogiemu Tadkowi na pamiątkę | trzydziestoleciaa po maturze | ofiaruje ośmioletni towarzysz | z ławy szkolnej gimnazjalnej | w dowód szczerej przyjaźni | Nowotarski | Kraków 26.X.30. Obok owalny stempel z czytelnym fragmentem napisu: MAGAZYN PRZYBORÓW MALARSKICH | [........] ul. BASZTOWA 12.
Artist: Paul Dubois
Title: FLORENCKI MANDOLINISTA, 1865
Year: 1865
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany: P. Dubois 1865; firma Barbediene Fondeur, stempel REDUCTION MECANIQUE | A.COLLAS | BREVERE Najsłynniejsza rzeźba Dubois, wystawiona po raz pierwszy w 1865 r. Wersja srebrzona prezentowana była na wystawie światowej w 1867 r. (obecnie w Musée d'Orsay). Wykonywana była w wielu egzemplarzach. Barbedienne proponował ją w 6 wysokościach Paul Dubois - rzeźbiarz i malarz francuski. Studia artystyczne rozpoczął w 1856 w pracowni A. Tuisanta. Następnie studiował w Ecole des Beaux-Arts. W 1895 wyjechał do Włoch, gdzie zetknął się ze sztuką antyku i renesansu. Wywarła ona - szczególnie dzieła Michała Anioła - znaczący wpływ na jego późniejszą twórczość. Wykonał wiele rzeźb portretowych, rodzajowych, a także tworzył pomniki postaci historycznych. Jego prace znajdują się w wielu znanych muzeach Paryża, Londynu, Rzymu, Florencji i Kopenhagi. W zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie od 1945 znajduje się niewielki (wys. 57 cm) posąg Joanny d'Arc. Figura reprodukowana lub opisywana w: - Les Bronzes du XIX Siecle, il. s. 297; - Bronzes, Sculptors and Founders 1800-1930, t. 1, il. nr 528.
Artist: Emil Andre Boisseau
Title: W OBRONIE, OK. 1884
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany: E. Boisseau oraz stempel odlewni SOCIETE DES BRONZES DE PARIS Figura reprodukowana lub opisywana w: - Les Bronzes du XIX Siecle, il. s. 101.
Artist: Jan Rosen
Title: JEźDZIEC NA BIAłYM KONIU, 1880 (?)
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: J. Rosen | 1880 (?)
Artist: Franciszek Żmurko
Title: PEJZAż NADMORSKI, OK. 1893
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: F Żmurko na odwrocie obrazu napis niebieską kredką: ES 484 | 4 SK. Na tzw. „plecach“ dwie nalepki: 1. z wystawy w TZSP w Warszawie w roku 1911; z nazwiskiem autora i tytułem obrazu Pejzaż nadmorski; 2. z niemieckim tekstem: Fr. Żmurko, Warschau | No 13. Landschaft Nordsee | Pastell. | Preis: 200 Mark Wyjątkowy w twórczości Żmurki obraz, w którym motyw krajobrazowy został potraktowany jako naczelny temat kompozycji, wrażliwe studium światła zachodzącego słońca i jego odbitych w wodzie refleksów. Studium wykorzystane zapewne przez artystę w jego sławnym obrazie Pieśń wieczorna (1893). Pejzaż nadmorski był wystawiany w warszawskim Salonie Krywulta w roku 1900 oraz na pośmiertnej wystawie Franciszka Żmurki otwartej w warszawskiej Zachęcie w roku 1911. Ponadto, jak można wnosić ze starej nalepki na odwrocie oprawy obrazu, mógł być eksponowany także na bliżej nieokreślonej wystawie w Niemczech (w Berlinie ?). Obraz wzmiankowany w: - Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1911, Warszawa 1912, s. 47 [dotyczy pośmiertnej wystawy artysty w roku 1911; w spisie prac wymieniony obraz Pejzaż nadmorski]; - M. Płażewska, Warszawski Salon Aleksandra Krywulta (1880-1906), Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie, T. X, Warszawa 1966, s. 418 [dotyczy wystawy w 1900]; - J.Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w latach 1860 - 1914, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk... więcej
Artist: Wincenty Wodzinowski
Title: DROGA PRZEZ WIEś, 1894
Year: 1894
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: obraz sygnowany p.d.: W Wodzinowski | 94
Artist: Julian Fałat
Title: ZIMA NA POLESIU, OK. 1910-1920
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: JFałat | Polesie
Artist: Wiktor Korecki
Title: ZIMA - CHATY PRZY DRODZE, PO 1950
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: WIKTOR KORECKI
Artist: Wiktor Korecki
Title: ZIMOWA NOC, PO 1950
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: WIKTOR KORECKI
Artist: Julian Fałat
Title: POLOWANIE, 1916
Year: 1916
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d. : JFałat 1916 (inicjały wiązane) Prezentowany obraz jest jednym z późniejszych opracowań motywu zaobserwowanego i malowanego podczas któregoś z pobytów Fałata w Nieświeżu, gdzie bywał na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XIX wieku. Po raz pierwszy był w Nieświeżu w roku 1886, później jeździł tam jeszcze kilkakrotnie, według własnych słów „zaniedbując swoją karierę i fortunę“, a tematy z nie-świeskich polowań powtarzały się w jego malarstwie jeszcze przez lata. Sam artysta wspominał w swoich pamiętnikach: “.. wróciłem do Nieświeża, aby gruntownie poznać ten już ukochany świat, w którym czekała mnie niezwykle malownicza zima [...] Zapał do myślistwa i sztuki zyskał przewagę nad przyjemnościami życia w stolicy. [...] Wolałem malować, polować i żyć w budanach leśnych, niż przebywać w salonach berlińskich milionerów. Dzisiaj, po kilkudziesięciu latach, dziękuję opatrzności, że miałem tyle siły woli, aby dać pierwszeństwo sztuce. Tymi latami studiów żyję bowiem do dziś dnia, przetrawiając i opracowując prawie wciąż na nowo niewyczerpane tematy - wrażenia z ukochanej krainy.“ (J. Fałat, Pamiętniki, wyd. I, Warszawa 1935; wyd. II, Katowice 1987). Obraz opisany, wzmiankowany i reprodukowany w: - M. Masłowski, Julian Fałat, Warszawa 1964, tabl. 20.
Artist: Julian Fałat
Title: LAS SOSNOWY, PRZED 1909
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: na odwrocie dwie nalepki wystaw w Towarszystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie: z roku 1909 z tytułem obrazu Jeleń w lesie oraz z roku 1912 z tytułem Las sosnowy. Ponadto atest potwierdzający autorstwo Fałata i fakt wystawiania obrazu na dwóch wystawach w krakowskim TPSP (maszynopis na firmowym papierze z okrągłym stemplem TPSP, datą 14.12.1935 i podpisem K.Kramarczyka, sekretarza Towarzystwa).
Artist: Kazimierz Sichulski
Title: SAMOTNY ŚWIERK, 1907
Year: 1907
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Pani Zofii | Kazimierz Sichulski | 07 Kraków Jeden z wcześniejszych obrazów Sichulskiego, namalowany zapewne podczas któregoś z pobytów artysty na Huculszczyźnie.
Artist: Aleksander Świeszewski
Title: PEJZAŻ ZNAD JEZIORA ARONZO, OK. 1880
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: A Swieszewski Motyw znad Jeziora Aronzo malował Świeszewski kilkakrotnie; porównaj np. obrazy reprodukowane w: Katalogu doborowych dzieł malarstwa polskiego, TPSP w Poznaniu (Poznań 1918, nr kat.35) oraz w Brukmans Lexikon der Münchner Kunst, Münchner Malers im 19. Jahrhundert (Band 4, München 1983, s.239, il. 356).
Artist: Edmund Cieczkiewicz
Title: W BUKOWYM LESIE, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: E. Cieczkiewicz na odwrocie napis ołówkiem: las Bukowy 36 x 51 Obraz był reprodukowany na pocztówce wydanej przez Salon Malarzy Polskich w Krakowie.
Artist: Roman Kochanowski
Title: WSCHóD KSIężYCA, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: R Kochanowski
Artist: Julian Fałat
Title: DZIEWCZYNA W POMARAńCZOWEJ CHUśCIE, OK. 1883
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 34 x 23,5 cm (w świetle passe-partout) sygnowana czerwoną farbą l.g.: Jul Fałat Dziewczyna w pomarańczowej chuście powstała zapewne w okresie, gdy Fałat powoli odchodził od stosowanego dotąd sposobu malowania akwarelą, który polegał na osiągnięciu efektów malarstwa olejnego (jak np. w sławnym obrazie Popielec, 1881). Stopniowo zaczyna stosować bardziej swobodną, rozlewną plamę barwną, a często pozostawia także miejsca nie zamalowane i jako dodatkowy walor kolorystyczny wykorzystuje naturalny kolor podłoża - tutaj jest to białe tło. Datowanie prezentowanej akwareli przyjęto na podstawie analogii ze znaną Głową Włoszki malowaną w Rzymie w roku 1883 (repr. np. w: J.Malinowski, Julian Fałat, Warszawa 1985, il.18 na s. 27)
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: RóżE, 1904
Year: 1904
Tools: watercolor, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 26 x 42 cm (w świetle ramy) sygnowana monogramem wiązanym p.d.: SW | 1904 Na odwrocie, na tzw. plecach stempel o treści: ~ROBERT JAHODA ~ | Zakład galanteryjno-introligatorski | i passe-partouts | w KRAKOWIE | UL. GOŁĘBIA 4. | Telefon 1424. Ponadto dwie nalepki (maszynopis) o treści: 1.: Stanisław Wyspiański RÓŻE 1904.- | ze zbiorów | Włodzimierza Żuławskiego w Krakowie; 2.: Nr. 653/Kr. | St. Wyspiański. | Róże | Fragment dekoracji | do Domu Lekarskiego | w Krakowie. | Rysunek kolorowany. W. 0.35 x 0.42 m | Ze zbiorów Żuławskiego. | Cena 1500 zł. Napis czerwoną kredką: 1405 oraz atramentem: Dnia 7.8. 58 roku | wyjazd J.D. Rysunek wymieniony w : - S. Przybyszewski, T. Żuk-Skarszewski, S. Świerz, Stanisław Wyspiański. Dzieła malarskie, Biblio- teka Polska, Kraków, Warszawa, Bydgoszcz 1925, s. 123, nr kat. 451 [jako własność dr. Stanisława Jankowskiego; porównaj też Róże; nr kat. 450, il. na s. 19, własność Władysława Żuławskiego).
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: PORTRET ANTONIEGO KAMIEńSKIEGO, 1900
Year: 1900
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 46,5 x 62 cm (w świetle ramy) sygnowany monogramem wiązanym p.d.: SW | 1900 na odwrocie oprawy, na tzw. „plecach“ nalepka wystawy w krakowskim TPSP w roku 1907 (druk wypełniony ręcznie) z nazwiskiem autora, określeniem obrazu jako Portret, określeniem techniki - pastel, ceną 430 koron oraz numerami 522 i 30. Prezentowany tu portret Antoniego Kamieńskiego jest doskonałym przykładem kunsztu Wyspiańskiego jako portrecisty. Kreślony mocnymi, giętkimi liniami, oszczędny w kolorze, wyróżnia się szczególną ekspresją i wnikliwą charakterystyką modela. Malarstwo portretowe było zawsze stałym i ważnym nurtem plastycznej twórczości Wyspiańskiego. Artysta nie malował jednak portretów na zamówienie - modeli wybierał sam i tylko takich, których uznawał za interesujących, i których osobowość jakoś go zafrapowała. Ich charakterystykę budował z niezwykłą przenikliwością, starając się - obok fizycznego podobieństwa - uchwycić też prawdę o psychice, nastroju i indywidualności portreto-wanych osób. Znalazły się wśród nich, znane Wyspiańskiemu i często z nim zaprzyjaźnione postaci z artystycznego i literackiego świata Krakowa. Prezentowany portret również przedstawia człowieka o osobowości niepowszedniej, który „miał w sobie coś z postaci Poego czy Hoffmanna - coś z czarodzieja, wyznawcy wiedzy tajemnej“. Antoni Kamieński (1860-1933) był świetnym rysow-nikiem i grafikiem, autorem popularnych wówczas symbolicznych kompozycji Na wyżynach, Niedo-kończone dzieło,... więcej
Artist: Iwan Trusz
Title: ALEJA, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: I. Trusz na odwrocie napis ołówkiem: Dyr. Laicki | Dyrektor Bolesław Laicki | Bank wzajemnego kredytu | kredytu | Krakowskie Towarzystwo 3go maja
Artist: Georg Arnold
Title: PEJZAż JESIENNY, PO 1945
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Arnold Graboné
Artist: Emil Wennerwald
Title: PEJZAż, 1918
Year: 1918
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: EWennerwald 1918 (inicjały wiązane)
Artist: Bruno Bielefeld
Title: DZIKIE WINO, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Bruno Bielefeld
Artist: Franz Frankl
Title: PEJZAż ZE STAWEM, 1922
Year: 1922
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Franz Frankl MÜNCHEN | 1922
Artist: Karl Kaufmann
Title: PEJZAż ZNAD NORWESKICH FIORDóW, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: J. Holmstedt
Artist: Max Durschke
Title: MARTWA NATURA Z PORCELANOWą FIGURKą, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: M DURSCHKE
Artist: Arnulf de Bouché
Title: W BUDUARZE, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: A. de Bouché
Artist: Jacek Yerka
Title: ZEGAR, 2000
Year: 2000
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 56,6 x 46,3 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: Yerka M|M
Artist: Jacek Yerka
Title: POMARAńCZOWY SAD, 2000
Year: 2000
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 46,5 x 58,5 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: Yerka M|M
Artist: Tadeusz Cieślewski
Title: WIDOK NA WAWEL OD ULICY KANONICZEJ, 1910
Year: 1910
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: T. Cieślewski na odwrocie nalepka wystawy w TZSP w Warszawie z nazwiskiem autora, tyłem obrazu Wawel, i datą 14/9 1910. Na płótnie napisy ołówkiem: Wawel | Cena Rb. 120. | T. Cieślewski Obraz wzmiankowany w: - Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1910, Warszawa 1911, s. 31, 43 [dotyczy indywidualnej wystawy artysty w roku 1910; w spisie prac wy- mieniony obraz Wawel; zakupiony przez hr.Michała Sobańskiego]; - J.Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w latach 1860 - 1914, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1969, s. 247 [dotyczy wystawy w 1910].
Artist: Odo (Otton) Dobrowolski
Title: KATEDRA WAWELSKA, 1913
Year: 1913
Tools: pastel, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: O Dobrowolski 913 Kraków - Katedra [.....]
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: WNęTRZE KOśCIOłA PANNY MARII W TORUNIU, 1928
Year: 1928
Tools: watercolor, pencil, crayon, sepia
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 68,5 x 47 cm (w świetle passe-partout) sygnowany l.d.: 1928 | LWyczół 1927; ponadto niewyraźnie ołówkiem p.g.: Wyczół 1928 Ten znakomity rysunek przedstawiający gotyckie wnętrze toruńskiego kościoła powstał w latach 1928-1929. Artysta wówczas często przebywał w pobliskim Gościeradzu i zbierał materiały do zamierzonej teki graficznej „Wrażenia z Pomorza“ (wydanej w 1932).
Artist: Wawrzyniec Chorembalski
Title: ROK 1944 - KOŚCIÓŁ ŚW. ALEKSANDRA, 1944
Year: 1944
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. CHOREMBALSKI | WARSZAWA 1944 Na odwrocie napis: WAW. CHOREMBALSKI | PL. ŚW. ALEKSANDRA | W WARSZAWIE 1944 ROK. Na górnej listwie ramy nalepka aukcyjna Agra-Art z 2003 r. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Stanisław Kamocki
Title: PLEBANIA, PO 1920
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: St. Kamocki na odwrocie napis: N.5; ponadto dwie nalepki wystaw w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie.
Artist: Aleksander Desclabissac
Title: WIECZORNA HERBATA, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Desclabissac na odwrocie , na górnej listwie krosien napis czarna farbą: Alexander Desclabissac | geb. 1868 Aachen
Artist: Ernst Bröcker
Title: PEJZAż JESIENNY Z WODą
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: E. Bröcker " München na odwrocie, na płótnie naklejona kartka z niemieckim tekstem informacyjnym o artyście i z określeniem tematu obrazu - Im Dainingen Moor
Artist: Franz Xavier Wölfle (Woelfle)
Title: MężCZYZNA Z FAJKą, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: FX Wölfle (inicjały imion wiązane)
Artist: Otto Kirchner
Title: DOBRE WINO
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany czerwona farbąp.g.: Otto Kirchner | München
Title: KARAFKA, OK. 1908
Description: IInformacje o dziele: srebro, kryształ, wys. 35 cm; Rosja, Moskwa?, złotnik H.B. Stylizowana rączka (rosyjska secesja). Ornamentyka wici roślinnych, liczne kartusze, pokrywka na zawiasie, od środka złocona. Kryształ rżnięty.
Title: PATERA OWALNA
Description: IInformacje o dziele: Niemcy, Schwäbische Gmünd, J. Grimminger Powierzchnia gładka, brzeg falisty. Całość na 4 rocaillowych nóżkach.
Title: ZESTAW DWÓCH SOLNICZEK I MUSZTARDNICZKI, 1900
Year: 1900
Description: IInformacje o dziele: wys. solniczek 3 cm, wys. musztardniczki 4,5 cm Anglia, Sheffield, firma William Wheatcroft Harrison Powierzchnia naczyń gładka, ażurowa. Do każdego naczynka jest łyżeczka. Całość w oryginalnym etui.
Title: KOMPLET DO PRZYPRAW, OK. 1860
Description: IInformacje o dziele: srebro, szkło, wys. 27, dł. 27,5 cm, waga srebra 500 g; Francja, Paryż, złotnik Francois-Alphonse Debain Podstawa na czterech rocaillowych nóżkach. Dwa szklane flakony na ocet i oliwę. Całość bogato dekoro-wana ażurami, rączka esowata. Na trzonie koszyczki na szklane koreczki.
Title: SREBRNE PUDEłKO NA CYGARA, OK. 1910
Description: IInformacje o dziele: Niemcy, Hanau, Firma Neresheimer Pokrywa gładka na zawiasie, od środka złocona. Boki ażurowe, dekoracja roślinna. Całość na 4 nóżkach w formie leżących lwów
Title: ŻARDINIERA, 1903-1907
Description: IInformacje o dziele: Niemcy, Brema, firma Koch i Bergfeld. Żardiniera z dwoma uchami dekorowana wieńcami laurowymi, kartuszami i kokardami. Całość na 4 nóżkach
Title: CUKIERNICA, OK. 1820
Description: IInformacje o dziele: Powierzchnia gładka, forma skrzynkowa o ściętych rogach. Nakrywa na zawiasie. Całość wsparta na 4 ozdobnych nóżkach. Cukiernica posiada oryginalny kluczyk.
Title: SOSJERKA, KONIEC XIX W.
Description: IInformacje o dziele: Niemcy, Berlin, firma złotnicza Körner i Proll Sosjerka na owalnym talerzyku, wsparta na czterech nóżkach. Dekoracja bogata, rocaillowa. Wnętrze naczynia złocone.
Artist: Emil Wennerwald
Title: PRZY CHOINCE, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.g.: C. Wiederhold
Artist: Camilla Friedlaender
Title: MARTWA NATURA Z CHIńSKIM WAZONEM, PRZED 1901
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany czerwoną farbą p.g.: Camilla Friedlaender.
Artist: Józef Mehoffer
Title: UKRZYżOWANIE, 1900-1914
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 14,5 x 14,5 cm (w świetle trójkątnego „okienka“ passe-partout) sygnowany p.d.: Józef Mehoffer STYGMATYZACJA ŚW. FRANCISZKA, 1900-1914 akwarela, gwasz ołówek na papierze, 7,7 x 5,6 cm (w świetle passe-partout) Oba szkice (współoprawne w introligatorskie passe-partout) pomyślane były zapewne jako wstępne projekty polichromii bądź witraży. Wnosząc z ich kolorytu, syntetycznej, uproszczonej kompozycji i zawartego w nich ładunku ekspresji, można przypuszczać, że powstały w latach 1900-1914. (wg ekspertyzy p. Elżbiety Charazińskiej)
Artist: Gustaw A. H. Rau
Title: 35. BUKIET LILIOWYCH RODODENDRONóW, 1935
Year: 1935
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l. d.: G.A.H | RAU na odwrocie PEJZAŻ Z SAMOTNĄ JODŁĄ; sygnowany p.d.: G.A.H | RAU
Artist: Heindrich Irmann
Title: KWIATY I OWOCE, OK. 1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: IRMANN
Artist: Ernst Immanuel Muller
Title: BUKIET BZóW, OK. 1910
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: E. Müller | 5.VI. [...]
Artist: Włodzimierz Zakrzewski
Title: ULICZKA WąSKI DUNAJ W WARSZAWIE, 1963
Year: 1963
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 42,2 x 18,5 cm sygnowany p.d.: W Zakrzewski 1963 | 25 napis l.d.: WĄSKI DUNAJ na odwrocie naklejona kartka z napisem atramentem: Włodzimierz Zakrzeski 1963 · 25 | Warszawa. Ul. Wąski Dunaj 41 x 17,5; poniżej długopisem: W dniu i ..
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: KACZEńCE, OK. 1910
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: LWyczół Wyczółkowski szczególnie często i z upodobaniem malował kwiaty i martwe natury z kwiatami. Bo - jak wspominał jego uczeń, Teodor Grott - „kwiaty Wyczół kochał, kwiatami był obdarowywany, roiło się w jego pracowni od przepięknych okazów róż, anemonów, goździków, rododendronów, azalii, a nawet storczyków [...]. Ulubionym kwiatem Wyczóła były kaczeńce, które malował w różnych wariantach...“ [cyt. wg: Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia (opracowała M.Twarowska) Wroc-ław 1960, s. 271].
Artist: Józef Pankiewicz
Title: ZAGAJNIK - PINIE NA SKARPIE NADMORSKIEJ, 1921
Year: 1921
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Pankiewicz Na odwrocie płótna w l.g. rogu napis farbą: 26. Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty. Obraz należy do większego zespołu pejzaży z Saint-Tropez malowanych po powrocie Pankiewicza z Hisz-panii i wystawionych z sukcesem w paryskiej Galerii Bernheim-Jeune w czerwcu i lipcu 1922 roku. Motyw gaju piniowego wykorzystał artysta także w znanej mitologizowanej kompozycji Sielanka (1922).
Artist: Władysław Ślewiński
Title: LEWKONIE, 1909
Year: 1909
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: W Ślewiński Na odwrocie nalepki na ramie: 1. Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie (druk, tekst wpisany ręcznie wyblakły i nieczytelny); 2. nalepka z rękopiśmiennymi napisami 18 i Kraków; 3. Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie (druk wypełniony ręcznie z czytelnym nazwiskiem autora, tytułem obrazu Lewkonie i jego ceną równą 200 K.); 4. nalepka wystawy w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. Na poprzeczce krosien naniesiony czarną farbą numer: 727. Nalepki na ramie świadczą, że obraz Lewkonie ok. roku 1910 wystawiany był w TPSP Lwowie, w TPSP w Krakowie i w TZSP w Warszawie. Obraz opisany i reprodukowany w: - Nieustająca Wystawa Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, styczeń – luty 1910, nr kat.49; - RETRO ART, Katalog ofertowy, Malarstwo, Antyki, Nr 2, Wiosna ’92, Warszawa 1992, s. 20, nr kat. 46, il. na okładce; - E.Charazińska, E.Micke-Broniarek, A.Tyczyńska, Malarstwo polskie w zbiorach prywatnych, War- szawa 1995, s.139, il.148. - J.K.Ostrowski, Mistrzowie malarstwa polskiego, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 1996, s. 144, il.; - S.Krzysztofowicz-Kozakowska, Sztuka Młodej Polski, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 1999, s. 252, il. 246; - B.Kokoska, Impresjonizm polski, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 2001, il. na s. 77; - Encyklopedia sztuki polskiej,[wstęp J.K. Ostrowski], Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 2001, il. na s. 646 oraz na obwolucie; - Encyklopedia szkolna,... więcej
Artist: Piotr Potworowski
Title: PARK, 1956
Year: 1956
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: 56. P.P.
Artist: NN NN
Title: SZARA JESIEń, PO 1910
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: A N. na odwrocie nalepka wystawy w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych z nazwiskiem autora, tytułem Szara jesień, określeniem techniki i datą nadesłania obrazu na wystawę 191[1]. Obraz wymieniony w: - Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1911, Warszawa 1912, s. 39 [dotyczy indywidualnej wystawy artysty w roku 1911; w spisie prac wymie- niony obraz Szara jesień]; - J.Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w latach 1860 - 1914, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1969, s. 247 [dotyczy wystawy w 1911].
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET MęSKI, 6.10.1931
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Witkacy (T. 1 C) | NP 8m | 1931 6/X Portret wymieniony i reprodukowany w: - Witkacy, Calendar for 1985, Bumar, Warszawa 1985, repr.; - I. Jakimowicz (współpraca A.Żakiewicz), Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885-1939, Katalog dzieł malarskich, MNW Warszawa 1990, s. 122, nr kat. 1528.
Verified Artist: Yes
Title: PARA LICHTARZY, PRZED 1990
Description: IInformacje o dziele: Miejsce wykonania - Niemcy, Frankfurt nad Menem, złotnik Lazarus Posen. Wsparte na okrągłej, nieregularnej stopie. Trzony tralkowate, lekko puklowane. Tulejki wazonowate. Całość lekko obciążona.
Title: LUSTRO STOJąCE, TOALETOWE, OK. 1890
Description: IInformacje o dziele: Austro-Węgry, Wiedeń, złotnik Heinrich Dittrich Ornamentyka lustra rocaillowo-roślinna. Zwieńczenie w formie kartusza, wsparte na ozdobnych nóżkach.
Title: NOżYCZKI DO OBJAśNIANIA śWIEC Z TACKą, 1831
Year: 1831
Description: IInformacje o dziele: dł. nożyczek 17 cm, dł. tacki 22,5 cm, waga 250 g Polska, Kalisz, złotnik Schaube Tacka podłużna na 4 nóżkach w kształcie lwich łap. Brzegi dekorowane taśmą z liśćmi akantu.
Title: KOMPLET SZTUćCóW W DREWNIANE KANTYNIE, 1929
Year: 1929
Surfaces: ivory
Description: IInformacje o dziele: Londyn, firma Mappin & Webb, Sheffield, Komplet składa się z: tuzina łyżek do zupy (model ze „szczurzym ogonem“) tuzina łyżek deserowych tuzina widelców i noży tuzina widelców i noży deserowych tuzina widelców i noży do ryb łopatki i noża półmiskowego do ryb łyżki wazowej dwóch łyżek do sosu sześciu łyżek półmiskowych Powyższe sztućce wykonane są ze srebra z uchwytami z imitacji kości słoniowej Poniższe z metalu niklowanego, z trzonkami z imitacji kości słoniowej: dwa widelce i dwa noże do dzielenia pieczystego przyrząd do ostrzenia noży Na kantynie tabliczka: MAPPIN & WEBB 2 QUEEN VICTORIA ST. LONDON EG Bardzo znana firma złotnicza działająca od 1859 r. do dnia dzisiejszego. Posiadała przedstawicielstwa w Paryżu i Brukseli. Magazyn na Dworcu Victoria został otwarty w 1897.
Title: DZBANUSZEK DO MOKKI, OK. 1930
Description: IInformacje o dziele: Niemcy, Schwäbische Gmünd, G. Kurtz Typowy przykład czystego stylu art deco w sztuce użytkowej. Powierzchnia gładka, rączka prosta drewniana, wylew lejkowaty. Pokrywa zwieńczona drewnianym uchwytem.
Title: PATERA, OKRES MIęDZYWOJENNY
Description: IInformacje o dziele: średnica 32 cm Niemcy, Brema, Bremeńska Fabryka Sreber Kryształ rżnięty. Brzeg naczynia oprawiony w gładki srebrny kołnierz.