Artist: Franciszek Żmurko
Title: AKT
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: F Żmurka 1886
Artist: Artur Markowicz
Title: TARG RYBNY NAD WISŁĄ
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygn. p.d.: Markowicz Artur | Kraków Na odwrocie – na oprawie – nalepka i napis z metryczką obrazu oraz dwukrotnie naniesione informacje o jego wymiarach. "Targ rybny nad Wisłą [...] jest pięknym przykładem wrażliwości kolorystycznej artysty, który w specyficznym dla siebie „piśmie barw”, zwłaszcza zielono-błękitnej mglistej tonacji, plamami zaznacza ikład postaci stojących kobiet i wydobywa ekspresję całej grupy” (J. Wiercińska; z katalogu wystawy monograficznej) Obraz może być identyczny z jedną z prac prezentowanych na zbiorowej wystawie Artura Markowicza w krakowskim TPSP w roku 1928 (patrz: Katalog wystawy s. 5, nr 108 lub 109 - Targ rybny nad Wisłą lub Targ rybny na Kazimierzu ). Bibliografia: - Malarstwo polskie... więcej
Artist: Józef Chełmoński
Title: WILGA I KRASKA, 1896
Year: 1896
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JÓZEF CHEŁMOŃSKI 1896 Obraz przedstawia wycinkowo ujęty fragment śródleśnej, rozsłonecznionej polany z motywem dwóch przelatujących ptaków widocznych w bliskim planie. Wyolbrzymione grą perspektywy i sposobem kadrowania, ptaki są indywidualnie scharakteryzowane i uchwycone w naturalnych, podpatrzonych pozach. Zwracają uwagę odmiennością kształtów i póz w locie oraz barwnym upierzeniem, które to cechy podkreślają różnice gatunkowe. W tym ptasim pościgu pierwszy plan wypełnia jaskrawo upierzona - oranżowa i szafirowo błękitna - kraska (coracias garrulus), a za nią, nieco w głębi widać żółtą wilgę (oriolus oriolus) o czarno-brązowych skrzydłach. Data „1896“, widoczna w sygnaturze malarza, znakomicie sytuuje Wilgę i kraskę wśród wielu innych pejzaży z samodzielnym „ptasim“ motywem, który - choć podejmowany i wcześniej (np.: Żurawie, 1870, Dropie, 1886) - na dobre zagościł w twórczości Chełmońskiego po jego powrocie do kraju i osiedleniu się w Kuklówce. Miejsce rozpędzonych zaprzęgów i rozhukanych rumaków, których uroda, kształty i ruchy skupiały przedtem uwagę artysty, zajęło ptactwo podpatrywane w mazowieckim plenerze z równą uwagą i umiejętnością obserwacji (istnieje wiele rysunków rozmaitych ptaków w locie lub w bezruchu, rysowanych na... więcej
Artist: Franciszek Ejsmond
Title: DZIEWCZYNKA W KOLORACH
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany podwójnie: po prawej: Fr. Ejsmond oraz l.d.: Fr Ejsmond | 1922 (sygnatura późniejsza)
Artist: Jarosław Cermak
Title: KSIężNICZKA WSCHODU
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: J.CERMAK.
Artist: Alfons Maria Mucha
Title: ARESZTOWANIE
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Mucha „Rysunek mógł być projektem ilustracji książkowej. Scena przedstawia moment aresztowania chłopa na wsi słowackiej lub morawskiej przez policjantów (żandarmów) węgierskich w charakterystycznych uniformach. Praca prezentuje bardzo dobry poziom warsztatowy i wielką biegłość w rysunku (...) Rysunek powstał zapewne po 1910 roku, w czasach, gdy Mucha powrócił na stałe do Czech i zamieszkał w zamku Zbirow, zajmując się często tematyką historyczną lub rodzajową z życia wsi.” (z ekspertyzy M.Piotra Michałowskiego z dn. 2.10.1996).
Artist: Enrico Tarenghi
Title: SPRZEDAWCA GARNKóW
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: E. Tarenghi
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: DACHY I WIEżE KRAKOWA
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: LWyczół | 1913.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: PRZERWANA LEKTURA (PORTRET ADY, żONY ARTYSTY)
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Wlastimil Hofman Paryż | 1920
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Kaczor-Batowski
Title: PUłASKI POD SAVANNACH
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: S.Batowski | w 8. 1932; napis autorski l.d.: III szkic do Pułaskiego Na odwrocie odręczny napis ołówkiem: Szkic olejny do obrazu | Śmierć Pułaskiego w walce o wolność | U.S.A. | oryginał znajduje się w Białym Domu.
Verified Artist: Yes
Artist: Adolf Martial Thabard
Title: MłODY SOKOLNIK
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany: A.THABARD oraz znak giserski w postaci ptaka
Artist: Józef Brandt
Title: ROZPęDZONY ZAPRZęG
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Józef Brandt | z Warszawy
Artist: Zygmunt Józefczyk
Title: ZAPRZęG PRZED DWORKIEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Z.Józefczyk | 22
Artist: Stanisław Masłowski
Title: W MARCOWY DZIEń
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: STANISŁAW MASŁOWSKI 18 8/3 78 Obraz W marcowy dzień, podobnie jak Sanie (nr kat. 26), jest jednym z nielicznych zachowanych, wczesnych obrazów artysty malowanych podczas jego podróży na Ukrainę. Jak wspomina syn malarza: „ukraiński wątek ogarnął ojca w młodości z wielką siła; uległ tej epidemii, przeżywał zachwyt, szał zachwytu nad kozaczczyzną (...) Wypraw ukraińskich po materiały do obrazów, po wrażenia był cały szereg, ale na to, żeby je wszystkie dokładnie ustalić, trzeba by otworzyć specjalne biuro śledcze.” Pierwszy raz wyjechał tam w lecie 1875, drugi w roku 1876 i „na pewno wyjeżdżał także w r. 1878 (...) Udało mi się wyszpiegować, że był wtedy między innymi u Swieykowskich (...) w Tokarówce i u (...) Edwarda Rulikowskiego w Sachnach, i że prawdopodobnie odwiedzał także Tyszkiewiczów.” Następne podróże odbył jeszcze w roku 1880 i 1886. (M.Masłowski, Stanisław Masłowski. Materiały do życia i twórczości, Wrocław 1957, s. 46 - 47).
Artist: Józef Brandt
Title: KOZAK U PRZEWOZU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Józef Brandt | z Warszawy Na krosnach drukowana nalepka z napisem: Gen. Katal. | No 10509 Obraz reprodukowany lub opisywany w: Kłosy, Warszawa 1881, I półrocze, s. 361, ilustracja ksylograficzna (według przerysu W.Szernera, rytował N.Nicz).
Artist: Leonard Wintorowski (Winterowski)
Title: POGOń UłANóW ZA KOZAKAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Leonard Winterowski | Warszawa 1920
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: ZIMą W MAłYM MIASTECZKU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: I Zygmuntowicz
Artist: Stanisław Bohusz - Siestrzeńcewicz
Title: PRZED KARCZMą NA WILEńSZCZYźNIE
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Siestrzencewicz
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: WYJAZD NA POLOWANIE O śWICIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: A Wierusz-Kowalski Obraz odznacza się niepowszednimi wartościami malarskimi, bystrością obserwacji i mistrzowskim odtworzeniem sennego nastroju zimowego poranka, chwili na granicy nocy i dnia, gdy wszystko pogrążone jest jeszcze w ustępującym mroku, a równocześnie rozświetlone czerwonawym blaskiem wschodzącego świtu.
Artist: Antoni Piotrowski
Title: GOść
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: A.Piotrowski. 1924 Na odwrocie nalepka z nazwiskiem malarza i tytułem obrazu „Gość”. W roku 1925 prawdopodobnie ten właśnie obraz pt. Gość eksponowany był na pośmiertnej wystawie prac Antoniego Piotrowskiego urządzonej w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Przewodnik nr VII (...) Katalog wystawy Antoniego Piotrowskiego (...), TZSP, Warszawa listopad 1925, s. 22, nr kat. 168.
Artist: Wojciech Kossak
Title: KIRASJER I DZIEWCZYNA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Wojciech Kossak | 1933
Artist: Jan Styka
Title: PEJZAż. FRAGMENT
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Jan Styka Obraz jest fragmentem pejzażowego tła Panoramy Siedmiogrodzkiej, znanej także jako Panorama Bitwy pod Sybinem, Bem w Siedmiogrodzie lub Bem i Petöfi malowanej na zamówienie Węgrów dla uczczenia pięćdziesiątej rocznicy powstania narodowego. Tematem panoramy była stoczona 11 marca 1849 roku bitwa o Sybin, stolicę Siedmiogrodu (obecnie Sibiu w Rumunii). Armia węgierska dowodzona przez polskiego generała Józefa Bema odniosła wówczas wspaniałe zwycięstwo nad broniącymi miasta wojskami austriackimi i rosyjskimi. Jan Styka, autor całości kompozycji, do współpracy przy malowaniu ogromnego płótna (120 x 15 m) zaprosił malarzy węgierskich - Pála Vágo i Bélę Spanyi’ego, Polaków - Zygmunta Rozwadowskiego, Michała Wywiórskiego, Tadeusza Popiela oraz niemieckiego malarza Leopolda Schönchena. Sam Styka malował partie przedstawiające m.in. generała Bema ze sztabem, jego adiutanta Sándora Petöfi, tabory armii węgierskiej i dywizję hr.Gergelya Bethlena.
Artist: Julian Fałat
Title: DOLOMITY
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Jul Fałat | Arco 1905 Na odwrocie opinia dr. Kazimierza Buczkowskiego z 20 lutego 1946 r. potwierdzająca autorstwo Fałata. Widok z miejscowości Arco w północnych Włoszech na ośnieżone szczyty górskie.
Artist: Julian Fałat
Title: PRZELOT DZIKICH GęSI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Fałat 909 Obraz reprodukowany lub opisywany w: - E.Charazińska, E.Micke-Broniarek, A.Tyczyńska, Malarstwo polskie w zbiorach prywatnych, Warszawa 1995, il. s. 98.
Artist: Konstanty Mackiewicz
Title: ZIMA W LESIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: K.MACKIEWICZ O podobnych obrazach artysty pisano m.in. „...Jego leśne pejzaże przepojone słońcem i powietrzem, a mistrzowskie w swojej technice, znajdują uznanie zarówno tych zwolenników sztuki realistycznej, których znużyły już abstrakcyjne spekulacje, jak i tych, którzy zmęczeni bytowaniem w nowoczesnym mieście tęsknią bodaj za namiastką prawdziwej natury.” (M.Jagoszewski, Pasje „Kosti”, Dziennik Łódzki 1974, nr 34, s. 4).
Artist: Stefan Filipkiewicz
Title: ZIMA W KRYNICY
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Stefan Filipkiewicz | Krynica Na odwrocie napis autorski: Krynica w zimie | 1929 | Stefan Filipkiewicz; pieczeć o treści: STEFAN FILIPKIEWICZ | KRAKÓW, SIEMIRADZKIEGO 23 | ATELIER SIEMIRADZKIEGO 10 oraz napis z 1981 r. z nazwiskiem ówczesnego właściciela obrazu.
Artist: Stanisław Masłowski
Title: SANIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: STANISŁAW MASŁOWSKI. WARSZAWA | 18 1/2 78 Obraz Sanie, podobnie jak W marcowy dzień (nr kat. 12), jest jednym z nielicznych zachowanych, wczesnych obrazów artysty malowanych podczas jego podróży na Ukrainę.
Artist: Alfons Karpiński
Title: PORTRET MłODEJ KOBIETY
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany po prawej: A. Karpiński Na odwrocie nalepka krakowskiej DESY z tytułem obrazu: „Studium”.
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET KOBIETY Z KWIATEM PRZY SUKNI
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: (T.B) | Ignacy Witkiewicz 1932 X Np NP Obraz jest przykładem portretu „typu B”, Regulaminem Firmy Portretowej „S.I.Witkiewicz” określonego jako „rodzaj bardziej charakterystyczny, jednak bez cienia karykatury. Robota bardziej kreskowa niż typu A z pewnym odcieniem cech charakterystycznych, co nie wyklucza „ładności” w portretach kobiecych. Stosunek do modela obiektywny.” Wydaje się, że w tym portrecie Witkacy zwrócił uwagę właśnie na urodę modelki. Umieszczone przy sygnaturze adnotacje Np NP oznaczają, że artysta powstrzymał się od alkoholu i palenia.
Verified Artist: Yes
Artist: Piotr Michałowski
Title: DYLIżANS
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: PM | Wspólney w Bolestraszycach pracy | pamiątkę ofiaruje kochan.: P.Maximilia (dalszy ciąg napisu przykryty passe-partout) Obraz reprodukowany lub opisywany w: - J.Sienkiewicz (współpraca J.Zanoziński), Piotr Michałowski, Warszawa 1959, s. 32, 64, il. 162, 163 (zbliżenie koni). Piotr Michałowski określany jest mianem „jednego z najwybitniejszych akwarelistów wszystkich czasów”. Trafną charakterystykę tej dziedziny jego twórczości daje córka artysty Celina pisząc, m.in. „Głównym zawsze zajęty przedmiotem, który miał na celu przedstawić, starał się jak najdobitniej go wyrazić śmiałym i pewnym układem tonów, od razu położonych. Akcesorya i uboczne przedmioty z lekka traktując, skupiał tym sposobem uwagę patrzącego na ten główny przedmiot i przez to osiągał zupełne efekta (...) Tła jego obrazów i akwarel pełne są świeżości, czuć w nich powietrze, światło i życie (...) Jego sposób malowania koni jest mu zupełnie właściwy".
Artist: Teodor Axentowicz
Title: STAROść I MłODOść
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany u dołu pośrodku: T. Axentowicz
Artist: Jacek Malczewski
Title: DZIEWCZYNA W ZAPASCE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.g.: J. Malczewski/1922 Kompozycja tego obrazu z modelką siedzącą na stopniach drabiny przypomina tryptyk "Kloto, Lachezis, Atropos" (1920 r.) z podobnie upozowanymi postaciami Parek, a także obraz "Modelka w pracowni" wystawiony w D.A. AGRA w roku 1993 (Katalog AGRY, 10.X.1993, nr 28).
Artist: Jacek Malczewski
Title: TOBIASZ - PORTRET LIGęZY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.g.: Jacek Malczewski | 1907 Na odwrocie dwie nalepki z wystaw w Krakowie: 1. Z nieokreślonej wystawy w Krakowie (?) przed 1918; 2. Z wystawy Jacka Malczewskiego w TPSP w Krakowie w 1939 r. z tytułem obrazu i nazwiskiem właściciela dr. R.Jahody Żółtowskiego. W latach po 1900 Jacek Malczewski namalował cały szereg obrazów nawiązujących do historii biblijnego Tobiasza (Ks.Tobiasza 4-12), który stary i oślepły wysyła swego syna, również Tobiasza, w daleką drogę, aby ten odebrał od dłużnika pożyczone pieniądze. Młodzieńcowi towarzyszy w drodze archanioł Rafał, kieruje jego krokami, szczęśliwie przywodzi z powrotem i uczy jak uleczyć ojca ze ślepoty. Motyw Tobiasza z aniołami przewijał się w malarstwie Malczewskiego aż do późnych lat jego twórczości.
Artist: Jacek Malczewski
Title: SCENA Z POWSTANIA 1863
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: J Malczewski Na odwrocie opinia dr.Kazimierza Buczkowskiego z 26 marca 1959 r. potwierdzającą autorstwo Malczewskiego. W tym obrazie Malczewski powrócił do swoich wspomnień z dzieciństwa, kiedy jako dziewięcioletni chłopiec, był świadkiem wydarzeń powstania styczniowego. Motyw przybyłych do wiejskiej zagrody powstańców powtarzał się także w innych, malowanych u schyłku XIX w., obrazach artysty - Po żniwie (1892), Powstańcy (1883), Powstańcy (1894) czy w akwareli Powstańcy w Wielgiem.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: RóżE W KRYSZTALE
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: L Wyczół | 910 Na odwrocie opinia dr. Kazimierza Buczkowskiego z 17 maja 1946 r., który potwierdzając autorstwo Wyczółkowskiego zauważa równocześnie, że „tkanina zastosowana w tle przez artystę, to cenna tkanina japońska o ornamencie chryzantem cesarskich pochodząca ze zbiorów Feliksa Jasieńskiego, który to kolekcjoner zaprzyjaźniony z Wyczółkowskim użyczał wielokrotnie przyjacielowi zabytków ze swych zbiorów do malowania. Obecnie znajduje się ona w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie”. Obraz był eksponowany na wielkiej wystawie obrazów Leona Wyczółkowskiego urządzonej w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych we wrześniu 1937 roku. Katalog wystawy, znakomicie opracowany przez dr Marię Twarowską, obejmował 319 malarskich prac artysty (oleje, akwarele, pastele, szkice rysunkowe). Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Leon Wyczółkowski 1852-1936 Dzieła malarskie, Przewodnik 125, TZSP w Warszawie, wrzesień 1937, s. 39, nr kat. 119.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: MARTWA NATURA Z OWOCAMI
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.g.: Pani Zofii Zabiełło | L Wyczół 1910 Na odwrocie uszkodzona nalepka wystawy w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie.
Artist: Piotr Michałowski
Title: KIRASJER NA SIWYM KONIU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Obraz należy do większej serii Kirasjerów malowanych przez Michałowskiego w czasie pobytu w Paryżu w latach 1832 - 1835, a także i później, już po powrocie do kraju. Jerzy Zanoziński w swojej monografii Piotra Michałowskiego, serię obrazów z kirasjerami określił jako „pierwszą manifestację dojrzałego malarstwa artysty (...) znakomitą malarską realizację pociągającego go szczególnie zjawiska ruchu. Kirasjerzy (...) niezależnie od tego czy pędzą na swoich ognistych rumakach ku nie zawsze widzialnemu wrogowi, czy wstrzymują je gwałtownie, czy wreszcie tylko defilują na nich spokojnie przed widzem są zawsze określeni bezbłędnie. Zarówno w napięciu bitewnym, jak w momentach wytchnienia, w przemarszach i paradach nie ma w nich nic z pozy i teatralności, są naturalni i prości (...) A konie ich... tym już doprawdy nie ma równych w całym współczesnym Michałowskiemu malarstwie”. (J.Zanoziński, Piotr Michałowski. Życie i twórczość 1800-1855, Wrocław-Warszawa-Kraków 1965, s. 50.)
Artist: Karl Julius Rose
Title: NA WYCIECZCE W ALPACH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Julius Rose. München 1871.
Title: BIAłY PAW I ZAJąC
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany po lewej pośrodku: Melch. Hon...eter f; poniżej nieczytelne ślady pierwotnej sygnatury W roku 1939 w warszawskim Muzeum Narodowym otwarto wielką wystawę Malarze martwej natury, na której zaprezentowano 141 obrazów pochodzących z polskich zbiorów muzealnych i z kolekcji prywatnych. Komisarzem wystawy i równocześnie autorem jej katalogu był dr Michał Walicki. Obraz Biały paw i zając eksponowany był wówczas jako dzieło Melchiora Hondecoetera (1636-1695), słynnego holenderskiego malarza ptaków, zwierząt i martwej natury, nazywanego przez współczesnych „Rafaelem ptactwa”. Podstawą do takiej atrybucji była, umieszczona na obrazie wyraźna sygnatura artysty. Po latach (w r.1995) obraz został poddany bardzo starannej konserwacji, podczas której odkryto na nim ślady pierwotnej sygnatury, nie dającej się niestety w pełni odczytać, ale wykluczającej autorstwo Hondecoetera.
Artist: Hans Hubert Dietzsch-Sachsenchausen
Title: W SłOńCU
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany: H.H.DIETZSCH
Artist: Stanisław Fabiański
Title: NOCTURN
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: St.Fabijański | 1930 Na odwrocie autorski napis ołówkiem: St.Fabijański | 1930 oraz fragment nalepki nieokreślonej wystawy z napisem „... na Śląsku” oraz nalepka Salonu Dzieł Sztuki Kazimierza Wojciechowskiego w Krakowie.
Verified Artist: Yes
Artist: Piotr Michałowski
Title: SZKICE JEźDźCóW I KONI
Tools: mixed
Description: IInformacje o dziele: Na tzw. „plecach” odręczny napis atramentem: Szkic mojego pradziadka |Piotra Michałowskiego | Adam Michałowski Kraków 1970 Szkice postaci jeźdżców i koni pochodzą przypuszczalnie z lat 1837 - 1846, a powstać mogły w majątku Michałowskiego w Krzyżtoporzycach lub w Bolestraszycach, gdzie, jak wspomina córka artysty, „wieczorami przy herbacie, przy lampie, gdy mu czytano najnowsze arcydzieła literatury naszej, to Krasińskiego, to powieści Czajkowskiego itd. (ojciec) kreślił mnóstwo szkiców piórem. Szkicowanie tak mu było właściwem, że jakby bezwiednie zapełniał nimi księgi gospodarcze, rachunkowe, w których obok cyfr mnożyły się konie, ludzie, często ci, z którymi miał w obecnej chwili do czynienia” (n.n. /Celina Michałowska/, Piotr Michałowski. Rys życia, zawód artystyczny, działalność w życiu publicznym, Kraków 19110, s. 73).
Artist: Władysław Podkowiński
Title: DROGA W LESIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: W. Podkow. Na odwrocie znajduje się odręczny napis - oświadczenie Stanisława Jackowskiego, potwier-dzającego zarówno autorstwo Podkowińskiego, jak i pochodzenie obrazu z dawnej kolekcji Henryka Fukiera (ojca) z Warszawy. Pejzaż Droga w lesie powstał prawdopodobnie podczas pobytu artysty w Sandomierskiem - w Sobótce i Bidzinach, gdzie zaproszony przez kolekcjonera i mecenasa Feliksa Jasieńskiego spędzał letnie wakacje 1893 roku. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - E.Charazińska, Władysław Podkowiński. Katalog wystawy monograficznej, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1990, s. 29, 117, nr kat. 89, il.
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: BRZEG MORSKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: F.Ruszczyc Na odwrocie dwie nalepki: 1. Z wystawy pośmiertnej w TPSP w Krakowie w roku 1937, 2. Z odręcznym napisem: F.Ruszczyc | Brzeg morski | olej | wł.rodziny. Odręczne napisy: Rugia Bornholm | Ruszczyc | 52 oraz: Z.52 W czasie studiów w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych Ferdynand Ruszczyc spędzał wakacje na podróżach artystycznych. Dwukrotnie jeździł na Krym, a latem 1896 roku wyjechał na północ - przez Królewiec i Szczecin na wyspę Rugię i do Berlina i później do południowej Szwecji. Podobną podróż odbył też w roku następnym, odwiedzając jeszcze duńską wyspę Bornholm. W czasie obu podróży wykonał wiele szkiców rysunkowych i olejnych studiów krajobrazowych; wówczas powstał także prezentowany obraz Brzeg morski. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Katalog wystawy pośmiertnej prac malarskich i rysunkowych Ferdynanda Ruszczyca, Wilno, październik 1937, s. 25, nr kat. 52;
Artist: Julian Fałat
Title: PEJZAż ZIMOWY W BYSTREJ
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: jFałat | Bystra 1912 Do położonej na Śląsku Cieszyńskim, blisko Bielska, wsi Bystra Fałat po raz pierwszy przyjechał w roku 1893. Później w roku 1902 przebywał tam na kuracji sanatoryjnej i odtąd przyjeżdżał do Bystrej często. Z czasem zbudował tam willę i pracownię, a po przejściu na emeryturę w roku 1910, zamieszkał w Bystrej na stałe. Często malował wówczas rozległe pejzaże z łagodnymi lesistymi stokami Beskidów. Prezentowany pejzaż zimowy odznacza się, tak typową dla artysty, mistrzowską techniką w operowaniu rozlewną plamą barwną farb akwarelowych.
Artist: Stanisław Kamocki
Title: Z PODWóRKA RYBAKA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: S Kamocki Na odwrocie odręczny autorski napis farbą: S.KAMOCKI | PUCK | „Z PODWÓRKA RYBAKA”; obok: N 9; poniżej napis atramentem: W.Panu Dyrektorowi | Marianowi Turwidowi | na pamiątkę „Wystawy | Stanisława Kamockiego” | w Bydgoszczy w styczniu | 1953 r. | ofiaruję | Zofia Kamocka | Zakopane 15/I 1953.; obok ołówkiem: nr kat 3; nalepka krakowskiej wystawy Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”.
Artist: Władysław Jahl
Title: KRAJOBRAZ Z FRANCJI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p. d.: Jahl Na krosnach odręczne napisy - na poprzeczce: Obraz ten kupiłem od Pułkownika Rudzickiego | w Paryżu w roku 1971. Jest powtórnie podpisany | przez Jahla na odwrotnej stronie płótna, co | schowane zostało przy dublowaniu | Jan Zamoyski; - na listwie górnej: STANISŁAW (sic!) JAHL; obok inną ręką: Krajobraz we Francji.
Artist: Iwan Trusz
Title: DNIEPR POD KIJOWEM. ZAKOLE DNIEPRU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: I Trusz na odwrocie w lewym górnym narożniku autorski (?) napis kredką: Dniepr pod Kijowem | Kreszczatyk ; obok, wzdłuż lewej krawędzi napis: Trusz. na tzw. „plecach“ nalepka Domu Aukcyjnego Agra-Art z 1997 r. obok nalepka wystawowa (druk) o treści: Wystawa | OBRAZ ŚWIATA KTÓRY PRZEMIJA | INSPIRACJE SZTUKĄ JAPONII | W MALARSTWIE JANA STANISŁAWSKIEGO | I JEGO UCZNIÓW | Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha | maj-wrzesień 2007 rok
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: HIŃCZOWE STAWY, 1907
Year: 1907
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: St. Ignacy WITKIEWICZ 1907 na odwrocie: – na g. listwie krosna z l. strony nalepka (druk, długopis ): Muzeum Narodowe w Warszawie | Dep. 2337 – centralnie umieszczona nalepka poznańskiego zakładu oprawy i sprzedaży obrazów (druk): L. KWAŚNIK | POZNAŃ | AL. MARCINKOWSKIEGO 19 | OPRAWA I SPRZEDAŻ OBRAZÓW | ROK ZAŁ. 1932 – odręczne dedykacje ( długopisem ): na górnej listwie krosna z prawej: dla Janusza Jagmina od Matki [...]; na dolnej listwie z prawej: Dla Ewy 1976 Mama – na górnej listwie ramy nalepka Domu Aukcyjnego Agra-Art z 1997 roku – obok drukowana nalepka wystawowa: Wystawa | OBRAZ ŚWIATA KTÓRY PRZEMIJA | INSPIRACJE SZTUKĄ JAPONII | W MALARSTWIE JANA STANISŁAWSKIEGO | I JEGO UCZNIÓW | Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha | maj-wrzesień 2007 rok W latach 1994-1997 obraz był eksponowany w Muzeum Narodowym w Warszawie. Obraz jest zapewne tożsamy z długo uważaną za zaginioną pracą Witkacego Hińczowe Stawy wystawianą w TZSP w listopadzie 1907 roku. Wzajemny układ obu jeziorek, ich linia brzegowa, proporcje oraz fragmenty otoczenia w ogólnych zarysach odpowiadają rzeczywistości – tak mniej więcej wyglądają Hińczowe Stawy widziane od Mięguszowieckich Szczytów, prawdopodobnie ze ścieżki prowadzącej na Przełęcz Pod Chłopkiem [...] Pejzaż [...] musiał być malowany jednak nie z natury lecz na podstawie szkicu, fotografii lub w ogóle z pamięci, bo trudno spodziewać się, by artysta... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Władysław Wankie
Title: ZA DYREKTORIATU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Władek Monachium 1885 r. W latach osiemdziesiątych podczas swego pobytu w Monachium Wankie chętnie malował, bardzo tam wówczas modne i popularne, kostiumowe sceny z czasów Dyrektoriatu. Te pełne wdzięku obrazy, znane były dotychczas wyłącznie z reprodukcji w ówczesnej prasie. Za Dyrektoriatu, jedyna odnaleziona dotąd tego rodzaju praca, jest równocześnie jednym z najwcześniejszych, znanych dotąd dzieł artysty. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Nasze ryciny, Tygodnik Ilustrowany 1887, nr 253, s. 302, repr. s. 289; - Władysław Wankie 1860-1925. Wystawa monograficzna. Katalog dzieł istniejących i zaginionych, (oprac. L.Skalska-Miecik, E.Micke), MNW, Warszawa 1989, s. 11, 94, nr kat.II 4 (obrazy zaginione), il.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: KONIEC LATA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Wlastimil | Hofmann | 1927
Verified Artist: Yes
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: LEKTORKA BABUNI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: B.RYCHTER-JANOWSKA
Artist: Teodor Grott
Title: KACZEńCE
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.g.: Teod.Grott
Artist: Tymon Niesiołowski
Title: LAS
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Tymon Niesiołowski Jest to jeden z wcześniejszym znanych obrazów Niesiołowskiego malowanych farbami olejnymi. Początkowo bowiem artysta używał przede wszystkim pasteli, a malarstwem olejnym zajął się dopiero w roku 1906, pod wpływem spotkanego w Zakopanem Władysława Ślewińskiego. Również dzięki Ślewińskiemu poznał twórczość Paula Gaugina, którego obrazy miał okazję oglądać rok później na wystawie w Wiedniu. Czytelne we wczesnych pracach Niesiołowskiego ślady fascynacji malarstwem Gaugina odnaleźć można i w tym obrazie, być może tożsamym z olejną pracą pt. Las wystawioną w roku 1912 na warszawskiej Wystawie Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - 56 Wystawa Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” w Salonach Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem, Warszawa, listopad 1912, nr kat. 121.
Artist: Henryk Gotlib
Title: PORTRET GWENDOLINY MOSELEY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.g.: GOTLIB Portretowana Gwendolina (Gwenda) Moseley była żoną Leonarda Moseley, pisarza i dziennikarza, znanego korespondenta wojennego, a następnie krytyka teatralnego i filmowego pisującego do „Daily Express”.
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET MężCZYZNY
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: W... | 1932 (?) | .... | T. C + Co (w kółku) Po roku 1924 Witkacy ograniczył swoją twórczość malarską do działalności Firmy Portretowej „S.I.Witkiewicz” malując pastelowe portrety według, określonych Regulaminem Firmy, pięciu podstawowych typów A, B, C, D, E oraz ich pochodnych. Na tych portretach obok sygnatury umieszczał często informacje o zażytych używkach i narkotykach, których działanie na sobie eksperymentował. Jak wynika z napisów przy sygnaturze, prezentowany portret należy do typu C określanego w Regulaminie: „Charakteryzacja modela subiektywna - spotęgowanie karykaturalne, tak formalne, jak psychologiczne, nie wykluczone. W granicy kompozycja abstrakcyjna, czyli tzw. Czysta Forma”; adnotacja Co świadczy, że malowany był pod wpływem kokainy. Portrety takie, wyłączone z produkcji zamówieniowej, Witkacy malował głównie dla przyjaciół, nie pobierając za nie opłat.
Verified Artist: Yes
Title: LEżąCA DIANA
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany: DE BRAUX FR. Kopia wg. Antonio Canovy (1757-1822).
Artist: Gotthard Sonnenfeld
Title: FAUN I KRUK
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany: GOTTHARD SONNENFELD 1910 oraz znak odlewni AKTIEN-GESELLSCHAFT GLADENBECK BERLIN FRIEDRICHSHAGEN
Artist: Rafał Malczewski
Title: POGODNE żYCIE - URODZAJ
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Rafał Malczewski
Artist: Hans Hubert Dietzsch-Sachsenchausen
Title: ZMARZNIęTA
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany:H.H.DIETZSCH Większa wersja tej figury była wystawiana w Berlinie w 1920 roku. Brąz na podstawie z czarnego kamienia.
Artist: Teodor Axentowicz
Title: Z PARASOLKĄ PO PARKU - JESIEŃ
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel, karton naklejony na bibułę japońską naklejoną na płótno sygnowany p.d.: T. Axentowicz na odwr. na płótnie nalepka z aukcji Agra-Art w 1997 r. Teodor Axentowicz wsławił się jako twórca pięknych, eterycznych portretów kobiecych. Perfekcyjnie wykonane w technice pastelu portrety dam z arystokratycznych sfer, mieszczańskich salonów oraz kręgów artystycznych były głównym tematem jego twórczości. Wykorzystując atrybuty kobiecości – tj. suknie, zwiewne materiały, kwiaty, biżuterię czy eleganckie nakrycia głowy oraz odpowiednio upozowując modelkę – potrafił przepełnić swe obrazy erotyzmem. Zmysłowo wychylone lub dumnie wyprostowane prezentując atuty swych figur, czasem z lekko przymkniętymi oczami, subtelnie uwodziły spoglądając wprost na widza. Axentowicz doskonale potrafił przedstawić nastroje portretowanych kobiet poprzez wyraz ich oczu. To w nich, jak w zwierciadle, odbijała się zaduma, smutek, a czasem mocny akcent dramatyczny. Artysta był niezrównanym malarzem kobiecego wdzięku i czaru ówczesnej epoki. Nieco odmienna wersja tej kompozycji p.t. W parku – Wiosna była reprodukowana na pocztówkach wydanych przed 1908 rokiem przez Wydawnictwo Kart Pocztowych i Artystycznych w Wieliczce (patrz: Sztuka polska na kartach pocztowych , Katalog, J. Czernecki, Wieliczka (b.d.), il. s. 259, nr 119).