Artist: Leon Wyczółkowski
Title: SOSNY Z POŁĄGI, 1912
Year: 1912
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany kredką l.d.: LWyczół | .... | 1912 [inicjały wiązane] Powstanie obrazu związane jest z pobytem Wyczółkowskiego w Połądze nad Bałtykiem, gdzie artysta bawił dwukrotnie – w roku 1908 i 1912. Zafascynowany tamtejszym krajobrazem, przyrodą i światłem malował pejzaże nadmorskie i wysokie, oświetlone mocnym słońcem sosny rosnące na piaszczystym brzegu. Motyw ten wyraźnie urzekł artystę, który powtórzył go kilkakrotnie w całej serii obrazów olejnych, w pastelach, rysunkach a później także w grafice. Po latach wspominał: „Połąga – trudny motyw w słońcu”. Porównaj m.in.: - Leon Wyczółkowski. Listy i wspomnienia, oprac. M.Twarowska, Wrocław 1960, s. 106, 255; - M.Twarowska, Leon Wyczółkowski, Warszawa 1962, s. 26, il. 74, 75; - K.Kulig-Janarek, W. Milewska, Leon Wyczółkowski 1852-1939. W 150. rocznicą urodzin artysty, Muzeum Narodowe w Krakowie 2003, s. 208-211.
Artist: Erich Martin Müller
Title: MARTWA NATURA Z KWIATAMI I KRUCYFIKSEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Erich Martin Müller Na górnej listwie krosna nalepka z napisem atramentem: Stilleben mit Kruzifix
Artist: Curt Agthe
Title: MARTWA NATURA Z WACHLARZEM I LUTNIĄ, 1884 (?)
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: C Agthe | 1884 (sygn. wydrapana trzonkiem pędzla w mokrej farbie; ostatnia cyfra daty niepewna) Na odwrocie w p.g. rogu napis atramentem: A.Löffler. Nalepka z numerem: 629 (druk)
Artist: Louis Ludwig Reinhardt
Title: PASTERZ ZE STADEM OWIEC
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: L. Reinhardt
Artist: Wlastimil Hofman
Title: BAŃKI MYDLANE, ALEGORIA VANITAS, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.g.: Wlastimil 1923 | Hofman Na odwrocie nieczytelne napisy ołówkiem.
Verified Artist: Yes
Artist: Teodor Axentowicz
Title: DZIEWCZYNA HUCULSKA, OK. 1910
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: T Axentowicz Na odwrocie owalny stempel zakładu ramiarskiego Roży Aleksandrowicz w Krakowie przy ul. Basztowej. Ponadto karta maszynopisu (papier firmowy) z orzeczeniem kustosza dr Stanisława Świerz-Zaleskiego z dnia 11.VII 1939, w którym potwierdza on autorstwo Teodora Axentowicza. Częścią na karcie, częścią na „plecach” obrazu odbite są cztery stemple o treści: KUSTOSZ ZBIORÓW SZTUKI | NA WAWELU.
Artist: Włodzimierz Tetmajer
Title: KOBIETY BRONOWICKIE, 1900
Year: 1900
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: oznaczony na odwrocie zieloną farbą: W.T. 1900 Obraz jest studium malarskim do większej kompozycji znanej jako "Święcenie pól" lub "Procesja w Bronowicach" (ol. pł., 114 x 174 cm; w zbiorach Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego; inna wersja w Muzeum Okręgowym w Lesznie). Wśród idących w procesji postaci rozpoznać można, m.in. żonę i córki artysty – odnajdujemy je także w prezentowanym studium. (porównaj np. reprodukcje w: Ks. Nowobilski J.A., "Włodzimierz Tetmajer (1861-1923)", Kraków 1998, s. 158, 159, il. 77, 78.).
Artist: Jacek Malczewski
Title: AUTOPORTRET Z POLONIĄ, 1914
Year: 1914
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: JMalczewski | sierpień – 1914 Na odwrocie: - napis ołówkiem: Janka; - owalny stempel: MAGAZYN PRZYBORÓW MALARSKICH | R. ALEKSANDROWICZ | KRAKÓW, ul. BASZTOWA 12; z wpisanymi ołówkiem cyframi 6.50[.]; - karta-atest Galerii Connaisseur w Krakowie z potwierdzeniem autorstwa Jacka Malczewskiego (rękopis, stempel).
Artist: Jacek Malczewski
Title: ŚWIĘTY KAZIMIERZ Z ANIOŁEM, OK. 1880
Tools: tempera
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: napis p.d. błękitną kredką: mal. J. Malczewski Ten interesujący obraz, zamierzony pierwotnie prawdopodobnie jako sztandar lub feretron kościelny, wiązać można z dość wczesnym okresem twórczości Malczewskiego, kiedy pozostawał on jeszcze pod wyraźnym wpływem Jana Matejki. Obraz przedstawia św. Kazimierza, królewicza oraz Anioła towarzyszącego mu w modlitwie. Kazimierz trzyma królewską koronę, Anioł lilię, symbol czystości, atrybuty z którymi święty był przedstawiany w malarstwie i rzeźbie. Królewicz Kazimierz (1458-1484) syn Kazimierza Jagiellończyka i Elżbiety Rakuszanki, wychowanek Jana Długosza, „młodzieniec szlachetny, rzadkich zdolności i godnego pamięci rozumu” był przeznaczony na następcę tronu polskiego. W 1471 wyruszył na Węgry, gdzie obiecano mu koronę; zabiegi te skończyły się niepowodzeniem. Przez dwa lata jako namiestnik zastępował ojca, przebywającego na Litwie. Słynął z pobożności, dobrych uczynków i wielu cnót. Zmarł w opinii świętości w Grodnie, a pochowany został w katedrze w Wilnie. Kanonizowany był dwukrotnie – w 1521 i ponownie (z powodu zaginięcia bulli papieskiej) w 1602 roku. Jest głównym patronem Litwy, archidiecezji wileńskiej i białostockiej, diecezji radomskiej, drohiczyńskiej i pińskiej, a także miasta Radom.
Title: AUTOPORTRET LOUISE ELISABETH VIGÉE-LEBRUN
Tools: paint
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie plakiety napis ołówkiem: M Lebrun; wyciśnięta cyfra „10.” a powyżej kartusz z literami „CMHR” – znak zakładów Hutschenreuthera, wytwórni porcelany założonej w roku 1814 przez Carla Magnusa Hutschenreuthera w Hohenbergu nad rzeką Eger w Bawarii. Malowidło na plakiecie porcelanowej (XIX/XX w.) wykonane według "Autoportretu Marie Louise Elisabeth Vigée-Lebrun" (1755-1842), ulubionej malarki Marii Antoniny, portrecistki znanej w całej Europie. Oryginał tego "Autoportretu" artystka namalowała w 1790. Obraz znajduje się w zbiorach Galerii Uffizi we Florencji (olej, płótno, 100 x 81 cm).
Artist: Teodor Axentowicz
Title: DZIEWCZYNA Z NIEBIESKIM WAZONEM, 1903
Year: 1903
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: technika mieszana; glinoryt, kredka (?), ołówek (?), 54 x 41,5 cm (w św. p-p); sygn. na płycie l.g.: axent Począwszy od roku 1903 Teodor Axentowicz kilkakrotnie powtarzał ten wyrafinowany kolorystycznie motyw rudowłosej dziewczyny z błękitnym wazonem. Opracowywał go tak w obrazach malowanych pastelemi, jak i w różnych technikach graficznych – algrafii, fluoroforcie i całkiem nowej technice glinorytu, nad którą eksperymentował. Bowiem „zainteresowanie Axentowicza grafiką było szczególne /../ interesował go jedynie eksperyment graficzny i próby warsztatowe, natomiast temat czy tez formę grafiki uważał za nieistotne” (cyt. za S. Krzysztofowicz-Kozakowska; patrz niżej). Prezentowana tu rycina jest prawdopodobnie jedną z wcześniejszych, przygotowawczych odbitek kompozycji wykonanej ostatecznie w glinorycie czterobarwnym (6,33 x 45,5 cm), która weszła w skład Teki Stowarzyszenia Polskich Artystów Grafików. Teką tę w liczbie 120 egzemplarzy wydano staraniem Feliksa Jasieńskiego w 1903 w Krakowie. Płyty i kamienie z których odbijano ryciny zostały zniszczone. Porównaj: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, "Teodor Axentowicz 1859-1938. katalog wystawy", Muzeum Narodowe w Krakowie 1998, s. 22, 23, il. na s. 22; patrz także: s. 139, nr kat. I. 35, I. 36, s.161, nr kat. V. 10 –V. 15, il.
Artist: czynny w 1 poł. XVIII w. Malarz włoski
Title: SYBILLA, 1700-1750
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: na odwr., na krośnie malarskim kilka nalepek, stempel i pieczęć: - stempel: OFFIZIO | ESPORTA-ZIONE | ARTIFICA | ROMA, poniżej data: 12 AGO 1972. Obok okrągła pieczęć z zachowanym we fragmencie napisem oraz laurem, kołem mechanicznym i gwiazdą wewnątrz. Nalepka Muzeum Narodowego w Warszawie z numerem inwentarza 182014 oraz trzy papierowe nalepki magazynowe z napisami odręcznymi: III C, 112, mal.włoskie 18. Ponadto przylepiec z napisem długopisem: 225/53/71 Obraz pochodzi z dawnych zbiorów rodziny Tarnowskich. W latach 1939-1988 był przechowywany w warszawskim Muzeum Narodowym jako depozyt Adama hr. Tarnowskiego (nr inw. 182014 ). Po wojnie był wypożyczony do dekoracji ambasady polskiej w Rzymie, a do muzeum wrócił w sierpniu 1972 (stąd stempel włoskiego urzędu celnego). W roku 1988 został wycofany z depozytu i wydany pełnomocnikowi rodziny Tarnowskich. Obraz, powstały zapewne w 1. połowie XVIII, można wiązać z którąś (Genua ?) z północnych szkół malarstwa włoskiego. Mimo, że zachowane dziś płótno jest fragmentem większej całości, z której zostało wycięte zapewne jeszcze w XIX w., uznać należy, że jest to dzieło artysty o dużych umiejętnościach, artysty którego kunszt widać tak w delikatnym opracowaniu twarzy postaci, jak i w sposobie przedstawienia lśnienia materii bogatego, „wschodniego“ nakrycia głowy. Przedstawia prawdopodobnie wieszczkę Sybillę, którą w sztuce włoskiej przedstawiano często w podobnym fantazyjnym ni to zawoju, ni to... więcej
Artist: Wolf Thaler
Title: BUKIET KWIATÓW W WAZONIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele:
Artist: Alfons Karpiński
Title: HERBACIANE RÓŻE, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany po prawej: AKarpiński. (inicjały wiązane)
Artist: Bolesław Szańkowski
Title: MOTYLEK - PORTRET CÓRKI ARTYSTY, OK. 1917
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: [.] Szańkowski Na odwrocie napisy ołówkiem i kredką: M 291. , 975300, 1250, Dz 134 Portret Adrianny, jasnowłosej córeczki artysty, pochodzi zapewne z roku 1917. Na takie datowania wskazuje wiek dziecka oraz analogie z powstałym wówczas reprezentacyjnym Portretem żony artysty z córkami (porównaj: "Bruckmanns Lexikon der Münchner Kunst, Münchner Maler im 19./20. Jahrhunders", München 1994, s. 400, 401, il. 564, 565). Inna wersja Motylka (85 x 80 cm) wystawiona była w roku 1928 na zbiorowej wystawie obrazów artysty w warszawskiej Zachęcie i w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi (patrz: "Przewodnik No 31, /.../ Wystawa zbiorowa Bolesława Szańkowskiego /.../", TZSP, Warszawa 1928, s. 9, nr kat. 89, il.; "Zbiorowa wystawa prac Bolesława Szańkowskiego z Monachium /.../" Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Łódź 1928, s. 10, nr kat. XV, il.).
Artist: Emil Teschendorff
Title: ZAMYŚLONA - NAD LISTEM, 1867
Year: 1867
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele:
Artist: Peter Hirsch
Title: PORTRET DZIECKA
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, płótno, 50 x 50 cm [tondo w prostokącie] sygnowany po prawej u dołu: Peter Hirsch
Artist: Johannes Gehrts
Title: PORTRET DZIEWCZYNKI
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d. monogramem wiązanym: JG
Title: ŻARDINIERA, OK. 1900
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, długość 56 cm, szerokość 29 cm, waga 2 620 g Niemcy, Berlin, firma Vollgold & Sohne Bardzo dekoracyjny przedmiot w neobarokowej formie. Żardiniera wsparta na czterech ozdobnych nogach; ucha rocailowe, dekoracja powierzchni małżowinowata, brzegi nieregularne. Powierzchnia złocona.
Artist: Franz Iffland
Title: PUTTO, OK. 1900
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany: F. Iffland
Artist: Franz Rosse
Title: PARA FIGUR - FLORA (AKTY W KWIATACH), 1890
Year: 1890
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany: F. Rosse 90
Artist: F. Max Richter-Reich
Title: TARG NA KWIATY NAD KANAŁEM W DORDRECHCIE, OK.1934
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany u dołu pośrodku: F M RICHTER-REICH Na odwrocie owalna drukowana nalepka antykwariatu w Kilonii.
Verified Artist: Yes
Artist: Kunz Meyer-Waldeck
Title: W PORCIE RYBACKIM WE WŁOSZECH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: KUNZ·MEYER-WALDECK niżej napis: op. 521 Z tyłu na krośnie napis ołówkiem: Tittner
Artist: Jan Simon Knikker
Title: PEJZAŻ HOLENDERSKI Z WIEŻĄ W ODDALI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: JAN. KNIKKER
Artist: Zygmunt Sokołowski
Title: WENECJA, 1885
Year: 1885
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Sokołowski | Venezia 1885 Od strony odwrocia, na górnej listwie krosien napis czerwoną kredką: Sokołowski | Wenecja 1825 [sic!] rok
Artist: Soter Jaxa-Małachowski
Title: KANAŁ W WENECJI, 1934
Year: 1934
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 49 x 34 cm (w świetle ramy); sygnowany p.d.: S Jaxa | 1934
Artist: Gerhard Dickmeis
Title: MOSTEK NAD KANAŁEM W AMSTERDAMIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Dick
Artist: Jan Chełmiński
Title: POLOWANIE PAR FORCE NA JELENIA, 1874
Year: 1874
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Jan Chełmiński | 1874 | München Na odwrocie stempel na płótnie: Maltuch & Farben | Fabrik | von | Richard Wurm | München. Na krosnach nalepka z napisem atramentem: 2220 | Gemälde | [....] Chelminsky.
Artist: Stanisław Tondos
Title: WNĘTRZE KATEDRY NA WAWELU, 1910
Year: 1910
Tools: tempera, watercolor, gouache, pencil
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Obraz namalowany wspólnie przez STANISŁAWA TONDOSA i WOJCIECHA KOSSAKA Północne ramię ambitu z widokiem na kaplicę biskupa Gamrata. Po lewej, u stopni ołtarza Św. Krzyża królowa Marysieńka modli się o zwycięstwo nad Turkami. 67,3 x 45,5 cm (w świetle passe-partout) sygnowana l.d.: Tondos. ; p.d.: W K Obraz przedstawiający Wnętrze katedry na Wawelu pochodzi z cyklu zatytułowanego "Wawel przeszłości skarbnica, siedziba Piastów i Jagiellonów" powstałego w roku 1910 i malowanego przez Stanisława Tondosa we współpracy z Wojciechem Kossakiem. Było to kolejne wspólne dzieło obu artystów (po cyklu "Kościół Mariacki w Krakowie" z 1892). Na akwarelach Tondosa przedstawiających architekturę Kossak – temperą lub gwaszem – domalowywał sztafaż; sylwetki ludzi, konie, a często nawet całe scenki rodzajowe. W przypadku cyklu „wawelskiego” były to przedstawienia postaci historycznych – królów, królowych, hetmanów czy wodzów. Już w roku 1910 cały cykl w liczbie 21 obrazów pokazany został w na Nieustającej Wystawie Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie i został opisany w towarzyszącym jej katalogu. Patrz: "Nieustająca Wystawa Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie", lipiec-sierpień-wrzesień 1910, s. 7 – 9, nr kat. 1-21 [nr 14 Królowa Marysieńka...]. Szeroko spopularyzowały go także barwne pocztówki, wydrukowane w 1910 przez firmę L.Anczyca, nakładem krakowskiego wydawnictwa... więcej
Artist: Stanisław Tondos
Title: WNĘTRZE KATEDRY NA WAWELU, 1910
Year: 1910
Tools: tempera, watercolor, gouache, pencil
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Obraz namalowany wspólnie przez STANISŁAWA TONDOSA i WOJCIECHA KOSSAKA Widok na południową nawę i ramię ambitu; po prawej krata kaplicy Zygmuntowskiej. Pośrodku książę Józef Poniatowski odwiedzający wawelską katedrę po odebraniu Krakowa Austriakom. akwarela, tempera, gwasz, ołówek, 67,8 x 47,5 cm (w świetle passe-partout) sygnowana l.d.: W. K. ; p.d.: Tondos Obraz przedstawiający Wnętrze katedry na Wawelu (patrz także nr katalogu 32) pochodzi z cyklu zatytułowanego "Wawel przeszłości skarbnica, siedziba Piastów i Jagiellonów" powstałego w roku 1910 i malowanego przez Stanisława Tondosa we współpracy z Wojciechem Kossakiem. Było to kolejne wspólne dzieło obu artystów (po cyklu "Kościół Mariacki w Krakowie" z 1892). Na akwarelach Tondosa przedstawiających architekturę Kossak – temperą lub gwaszem – domalowywał sztafaż; sylwetki ludzi, konie, a często nawet całe scenki rodzajowe. W przypadku cyklu „wawelskiego” były to przedstawienia postaci historycznych – królów, królowych, hetmanów czy wodzów. Już w roku 1910 cały cykl w liczbie 21 obrazów pokazany został w na Nieustającej Wystawie Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie i został opisany w towarzyszącym jej katalogu. Patrz: "Nieustająca Wystawa Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie", lipiec-sierpień-wrzesień 1910, s. 7 – 9, nr kat. 1-21 [nr... więcej
Artist: Hans Guradze
Title: KOŃ WYŚCIGOWY „GAN PARIS”, PRZED 1900
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany: H. Guradze. Berlin
Artist: Stanisław Kaczor-Batowski
Title: WYBUCH GRANATU, PRZED 1937
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Batowski Obraz – przedstawiający epizod z wojny 1920 roku – jest malarskim szkicem przygotowawczym do większej kompozycji malowanej we Lwowie w roku 1937 (olej, płótno, 73 x 125 cm; zbiory Muzeum Narodowego w Warszawie).
Verified Artist: Yes
Artist: Michał Ichnowski
Title: GERWAZY, 1889
Year: 1889
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Napis p.g.: „Pro publico bono!”; poniżej zatarta (czytelna w całości w ultrafiolecie) sygnatura: M Ichnowski; poniżej napis: Kraków 1889 r. Na odwrocie trudno czytelne napisy tuszem, w języku niemieckim: Weihnachten | 1906 | Zür .... Erinnerung in | ...... | W.... . Ponadto fragmenty nalepek oraz owalny stempel: skład obrazów i ram | KUTRZEBA & MARCZYK | ..... W załączeniu ekspertyza konserwatorska p. Jacka Wybodowskiego oraz dwa zdjęcia sygnatury wykonane w ultrafiolecie. Obraz jest ilustracją epizodu z IX Księgi „Pana Tadeusza”, zatytułowanej „Bitwa”. Przedstawia moment, kiedy to rosyjscy żołnierze, jegry – uciekają strwożeni /..../ i /.../ biegną dziedzińcem, Gerwazy ich torem; Wpadają we drzwi gumna stojące otworem, I Gerwazy do gumna na ich karkach wjechał, Zniknął w ciemności, ale bitwy nie zaniechał, Bo przeze drzwi jęk słychać, wrzask i gęste razy. Wkrótce ucichło wszystko; wyszedł sam Gerwazy Z mieczem krwawym. (wersy 725-731)
Artist: Juliusz Kossak
Title: TRĘBACZ 13 PUŁKU UŁANÓW GALICYJSKICH, PRZED 1866
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: akwarela, ołówek, papier, 29,8 x 22,7 cm (w świetle passe-partout) Wzdłuż dolnej krawędzi napis atramentem: Studjum z natury mojego ś.p. Ojca do Jego wspaniałego obrazu bitwa pod Custozzą 1866 | Trębacz 13 p. uł hr Trani Wojciech Kossak Prezentowana akwarela powstała jako jedno ze studiów przygotowawczych do dużej kompozycji (76 x 140 cm) powstałej w roku 1868, a przedstawiającej epizod wojny austriacko-pruskiej – gwałtowny atak 13. pułku ułanów galicyjskich dowodzonych przez pułkownika Maksymiliana Rodakowskiego na batalion włoskich bersalierów (walczących po stronie Prus) w bitwie pod Custozzą 24 czerwca 1866. Owa szalona szarża zadecydowała o zwycięstwie wojsk austriackich. Ten duży, również akwarelowy, obraz znany pt. "Rodakowski pod Custozzą", namalował Kossak na zamówienie oficerów 13. pułku dla hrabiego Trani, którego nazwę ów pułk nosił. Obecnie znajduje się on w zbiorach Heeresgeschichtliches Museum – Arsenal w Wiedniu. Przed przystąpieniem do pracy artysta dokładnie studiował wojskowe umundurowanie i wyposażenia, a nawet wykonał portrety oficerów i żołnierzy, uczestników bitwy, które następnie umieścił w dziele finalnym. Naszego trębacza 13. pułku odnajdujemy np. w centrum obrazu, w chwili upadku z konia. Innym znanym studium do "Rodakowskiego pod Custozzą" jest akwarela przedstawiająca kilku ułanów, w której statycznie ujęci jeźdźcy malowani są w ten sam oszczędny, rejestrujący sposób. Natomiast szkic całej zamierzonej kompozycji wykonał... więcej
Artist: Józef Brandt
Title: HUSARZ NA CZELE ODDZIAŁÓW WOJSKA,OK.1905
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: HUSARZ NA CZELE CIĄGNĄCYCH ODDZIAŁÓW WOJSKA, ok. 1905 sygnowany p.d.: Józef Brandt | z Warszawy | Monachium Na odwrocie niewyraźny napis farbą: Dinglreiter (?) Powstanie tego obrazu, przedstawiającego konnego husarza na czele oddziałów i taborów wojska ciągnących przez równinny step, wiąże się z pracą Brandta nad większym płótnem malowanym w roku 1905 i znanym jako "Składanie sztandarów". Nasz obraz jest o przetworzeniem, odmienną w szczegółach i wymowie wersją fragmentu owej większej i bardziej rozbudowanej kompozycji. Artysta powtórzył tu samą postać husarza, równocześnie zmieniając stosunki przestrzenne, układ i ruch postaci hetmana i rycerzy na dalszym planie. Odmienna jest także wymowa obu obrazów – tam chwila tryumfu, tu długi, znojny, pochód wojska w skwarze letniego dnia. Charakterystyczne, frontalne ujęcie postaci i ich ruch skierowany niejako wprost na widza powtarza się w wielu płótnach Brandta. Można tu wymienić chociażby Powrót z Wiednia, Obóz Zaporożców, Wyjazd z Wilanowa czy Bogurodzicę. Szczególnie bliską analogią jest także obraz Powrót zwycięzców (wszystkie reprodukowane w: I. Olchowska-Schmidt, Józef Brandt, Kraków 1996).
Artist: Franciszek Kostrzewski
Title: PIERWSZY PAPIEROS, 1907
Year: 1907
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, gwasz, papier, 30,7 x 22 cm (w św. passe-partout) sygn. p.d.: F KOSTRZEWSKI | 1907 Akwarela jest przykładem ilustratorskiej twórczości Kostrzewskiego, który przez lata opracował ogromną liczbę podobnych, humorystycznych scenek rodzajowych, zamieszczanych regularnie w warszawskiej prasie.
Artist: Stanisław Gałek
Title: JABŁOŃ KWITNĄCA, 1928
Year: 1928
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: STANISŁAW GAŁEK Na odwr., na krosnach 2 nalepki wystawowe: - 1. Tow. Zachęty Sztuk Pięknych z tytułem obrazu Jabłoń kwitnąca i datą 28.10.1928; - 2. CBWA w Zakopanem z tytułem Jabłoń i datą 30.05.1951. Obraz wymieniony w katalogu: - Przewodnik Nr. 33 po wystawie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, [...] Wystawa zbiorowa Stanisława Gałka [...] Wydawnictwo Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawaw kwietniu 1928, s. 15, nr kat. 138.
Artist: Wilhelm Schmitz-Schulten
Title: NAD FIORDEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Schmitz-Schulten
Artist: Wiktor Korecki
Title: PEJZAŻ ZIMOWY Z CHATAMI PRZY LEŚNEJ DRODZE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: WIKTOR KORECKI Na odwrocie płótna stemple: 123578 oraz 248476. Na górnej listwie krosien wyciśnięta cyfra 36 oraz paleta malarska i napis: GLENDAIERY.
Artist: Otto Hamel
Title: ŁODZIE RYBACKIE NA LAGUNIE WENECKIEJ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Otto Hammel Na krosnie napis czerwoną kredką: Venetiansche Fischer Boote. Ponadto dwa stemple: ADRIAN BRUGGER | München. Nalepka z numerem: 470 (druk)
Artist: Theodor Urtnowski
Title: GDAŃSK – ŻURAW NAD MOTŁAWĄ, PRZED 1939
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d. czerwoną farbą: Th. Urtnowski. Na odwrocie, na płótnie napis: 0116. Na górnej listwie krosna napis „Krantor in Danzing von der Langebrücke”
Artist: Anton Schnitz
Title: WATAHA DZIKÓW NA ŚNIEGU, 1882
Year: 1882
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Anton Schnitz | 82
Artist: Otto Scheuerer
Title: GŁUSZCE W ZIMOWYM LESIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Otto Scheuerer Mch Na odwrocie napis kredką: 814
Artist: Dymitrij Prokofieff
Title: PTACTWO W SZUWARACH NADWODNYCH, 1935
Year: 1935
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: D. Prokofieff Ostpr. 35
Artist: Georg (George) Majewicz
Title: GŁUSZEC TOKUJĄCY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: G. Majewicz
Artist: Harry (Heinrich) Haerendel
Title: OCZEKIWANIE NA BRZEGU MORZA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Haerendel
Artist: Jan van der Linde
Title: PEJZAŻ HOLENDERSKI Z WIATRAKIEM
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: J v d Linde
Artist: Wilhelm Wachtel
Title: DZIEWCZYNA NAD KSIĄŻKĄ, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. dwukrotnie - p.g.: W Wachtel | München - l.d.: WW (monogram wydrapany) Na odwr. karta z orzeczeniem (maszynopis) Stanisława Oczko, malarza, twórcy i kustosza Muzeum Okręgowego w Bielsku-Białej (z dnia 1 czerwca 1978), który potwierdza autorstwo Wilhelma Wachtla i nadaje obrazowi tytuł Hucułka czytająca książkę . Obraz powstał w czasie monachijskich studiów Wachtla i jest najpewniej jednym ze studiów malowanym w pracowni Akademii. Przedstawia modelkę w barwnym (włoskim ?) stroju ludowym, przywodząc skojarzenia z wczesnymi pracami artysty - Studium Włoszki, Włoszka czytająca - wystawionymi w 1901 w krakowskim TPSP (por.: E. Swieykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie (1854 - 1904) , Kraków 1905, s. 171).
Artist: Anton Kürmaier
Title: STARY MŁYN NAD STRUMIENIEM, 1929
Year: 1929
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Ant. Kürmaier | 19 München 29
Artist: Robert Kämmerer
Title: PEJZAŻ LETNI, PO 1922
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Rob. | Kämmerer Z tyłu na górnej listwie krosien drukowana nalepka, wypełniona atramentem: Robert Kämmerer | Berlin= Zehlendorf, Bertrand. Str. 10 Fernsprecher: [.] 4 3215 | [...] an der Ja[...]
Artist: Wiktor Korecki
Title: PEJZAŻ ZIMOWY Z RZEKĄ I CHATAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: WIKTOR KORECKI
Artist: Wiktor Korecki
Title: ZIMA - DROGA
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d. zieloną farbą: WIKTOR KORECKI
Artist: Rolf Niczky
Title: W GÓRSKIM SŁOŃCU, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Rolf Niczky | Klais
Artist: Józef Rapacki
Title: PRZED DESZCZEM, 1893
Year: 1893
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: JÓZEF RAPACKI – 1893 rok | WARSZAWA. Na odwrocie płótna dwa owalne stemple o treści: Skład farb płócien i przyborów malarskich | [tu rysunek: palety z pędzlami] | J. Wedowski i Sp. | w Warszawie ul. Marszałkowska 123. (?). Ponadto nalepka z napisem atramentem: Josef Rapacki | Vor dem Regen Zapewne ten właśnie obraz, pt. Przed deszczem był wystawiony w roku 1893 w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, gdzie następnie został kupiony przez Bronisława Wernera (patrz: J.Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Wrocław-Warszawa-Kraków 1969, s. 305).
Artist: Jan Stanisławski
Title: PEJZAŻ Z WYSOKĄ TOPOLĄ, PRZED 1900
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: 17,8 x 10,9 cm (w świetle passe-partout) Na odwrocie stempel, wypełniony ołówkiem: ZE ZBIORÓW | S. i G. Stanisławskich | Aut. Jan Stanisławski | Tytuł Topola | Rodzaj Aqarela Akwarela pochodzi z dawnych zbiorów brata artysty - dr. Grzegorza Stanisławskiego i jego żony Stanisławy Wysockiej, znakomitej aktorki.
Artist: Roman Kochanowski
Title: PEJZAŻ Z CZERWONYM DACHEM
Tools: oil
Surfaces: cardboard, board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: R. Kochanowski
Artist: Otto Paul Seltzer
Title: SOSNY NAD WODĄ, 1885
Year: 1885
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Otto Seltzer | München
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: CHATA RYBACKA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty. Ta świetna kolekcja – w liczbie 150 pejzaży i pejzażowych studiów malarskich – zaprezentowana została w roku 2004 na wystawie w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu. Wystawie towarzyszył obszerny katalog opracowany przez p. Marię Gołąb, w którym znalazły się opisy i reprodukcje wszystkich wystawionych prac. Obraz opisany i reprodukowany w: - M. Gołąb, Michał Gorstkin Wywiórski – pejzaże. Między niebem a ziemią, Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, [Poznań 2004], s. 56, 117, nr kat. 45, il. 45.
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: NAD JEZIOREM, LATA 1900 - 1915
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: na odwrocie nalepki z numerem 58. Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty. Ta świetna kolekcja – w liczbie 150 pejzaży i pejzażowych studiów malarskich – zaprezentowana została w roku 2004 na wystawie w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu. Wystawie towarzyszył obszerny katalog opracowany przez p. Marię Gołąb. Katalog zawiera opisy i reprodukcje wszystkich wystawionych prac artysty, wśród których autorka wyodrębniła kilka zespołów pejzaży; prezentowany tu obraz znalazł się w grupie określonej jako „widzenie rejestrujące” – Wywiórski „zdaje się tu demonstrować malarskie możliwości oddania światła i jego refleksów na rozległej tafli jeziora oraz odbicia w wodzie, skontrastowanego z jasnymi partiami masywy zieleni”. Obraz opisany i reprodukowany w: - M. Gołąb, Michał Gorstkin Wywiórski – pejzaże. Między niebem a ziemią, Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, [Poznań 2004], s. 25, 63, 118, nr kat. 58, il. 58.
Artist: Paul Johann Walch
Title: DROGA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: PAUL JOHANN WALCH. MCH
Artist: Georg Arnold
Title: KUTRY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Arnold-Graboné
Artist: Raphael Oskar Unverdross
Title: KUTRY NA MORZU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: R.O. Unwerdross.
Artist: Józef Chełmoński
Title: ŁĄKA O ZACHODZIE, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie, na górnej listwie krosien nalepka wystawy w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych z nazwiskiem autora, tytułem "Łąka o zachodzie", nazwiskiem właściciela obrazu – dr. Bryndza – oraz datą 31 VII 1922. Obraz pochodzi ze zbiorów znanego warszawskiego kolekcjonera dr Ludwika Bryndza-Nackiego. W sierpniu roku 1922 wystawiony był w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych na Wystawie Szkiców Józefa Chełmońskiego z prywatnych zbiorów dr L. Bryndza-Nackiego i dr Józefa Gutowskiego z Warszawy oraz ze zbiorów rodziny malarza. (Za informację dziękujemy p. Tadeuszowi Matuszczakowi.)
Artist: Julian Fałat
Title: Z PRZEŁĘCZY KOCIERSKIEJ, OK. 1910
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 43,5 x 76 cm (w świetle passe-partout) sygnowany l.d.: JFałat | Kocież (inicjały wiązane) Na odwrocie fragment nalepki z okresu po roku 1930, z następującym tekstem (druk, rękopis): ..... [...SALON DZIEŁ SZTUKI... ] | KAZIMIERZA WOJCIECHOWSKIEGO | KRAKÓW, ul. ŚW. JANA L.3 – TELEFON Nr 100-02. | Data przyjęcia ... |Autor Fałat Julj. | Tytuł „Droga przez Kocież” | Rodzaj tempera Rozmiar ... | Nr 5144. Obraz przedstawia pejzaż z okolic Przełęczy Kocierskiej w Beskidzie Małym i jest zapewne wspomnieniem wycieczki w góry, na którą Fałat mógł wyruszyć bądź z niedalekiego, odwiedzanego przez lata Osieka, bądź też z Bystrej, dokąd często przyjeżdżał, a w roku 1910 zamieszkał na stałe.
Artist: Stefan Filipkiewicz
Title: ZIMA NA PODHALU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 33,5 x 49 cm (w świetle ramy) sygnowany p.d.: Stefan Filipkiewicz
Artist: Aleksy Nowakiwski
Title: KWITNĄCY SAD, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele:
Verified Artist: Yes
Artist: Werner Vogel
Title: KWITNĄCY JANOWIEC
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: W. Vogel. Df.
Artist: Wojciech Weiss
Title: PEJZAŻ Z SAMOTNYM DRZEWEM, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 48,5 x 67,5 cm (w św. ramy); sygn. l.d.: WWeiss (inicjały wiązane)
Artist: Hans Buchner
Title: MARTWA NATURA Z BAŻANTEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany po prawej przy krawędzi: H Buchner | München
Artist: Natalia Schultheiss
Title: KWIATY I MOTYLE, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: N. Schultheis. Na krośnie napis niebieską kredką: 519/
Artist: Stanisław Żukowski
Title: WNĘTRZE GABINETU KRÓLA, OK. 1924
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: WNĘTRZE GABINETU KRÓLA W PAŁACU W ŁAZIENKACH, około 1924 sygnowany l.d.: S Żukowski Obrazy przedstawiające wnętrza Pałacu Na Wyspie w Łazienkach malował Żukowski w latach dwudziestych, niedługo po swoim przyjeździe do Warszawy. Dwa takie płótna – Sala Balowa oraz Gabinet Zielony, datowany 1924 – znajdują się m.in. w zbiorach warszawskiego Muzeum Narodowego. Zapewne z tego czasu pochodzi i nasz obraz, wiernie odtwarzający dawne urządzenie Gabinetu Pracy Stanisława Augusta na pierwszym piętrze Pałacu z widoczną w amfiladzie sypialnią króla. Na całej ścianie po prawej widać duże malowidło Jana Bogumiła Plerscha Widok Kantonu. Żukowski znakomicie wykorzystał efekty jakie dawały umieszczone na ścianach lustra. Odbicia tak pejzażu malowanego, jak i rozświetlonego słońcem ogrodu zza okna sprawiają, że cały pokój rozjaśnia się i nabiera przestronności.
Artist: Hermann Fricke
Title: POLNE KWIATY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: HERMANN | - FRICKE -
Artist: Louise Thomassin
Title: MOTYL I POLNE KWIATY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: L. Thomassin
Artist: Heninrich Lang
Title: POTYCZKA, 1872
Year: 1872
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: H. Lang 1872 Na odwrocie płótna stempel: August Lenck | München Obraz przedstawia epizod z wojny francusko-pruskiej – atak pruskich huzarów na oddział francuskiej piechoty.
Artist: Wilhelm Carl Räuber
Title: KONNY ŻOŁNIERZ Z CZASÓW WOJNY 30-LETNIEJ, PO 1920
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.g.: W. Räuber Na odwrocie napis ołówkiem: 353
Artist: Friedrich Ortlieb
Title: PARA MUZYKÓW
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany pd. nieczytelnie na odwrocie płótna napis: F. Ortlieb
Artist: Henri Levasseur
Title: L'ETOILE DU BERGER, 1894
Year: 1894
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany: Levasseur W literaturze rzeźba nosi również nazwę "Diana jako łowczyni". Rzeźba opisywana i reprodukowana w: - Harold Bergman, "Bronzes – Sculptors and Founders 1800-1930", Chicago 1994, t. II, s. 320, repr.
Title: WENUS Z MILO, II POł. XIX W.
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn.: F. BARBEDIENNE FONDEUR stempel REDUCTION MECANIQUE / COLLAS / BREVETTE Wenus z Milo - najsłynniejszy grecki posąg Afrodyty (wys. 204 cm) nieznanego artysty (150-90 p.n.e.), znaleziony w 1820 na wyspie Milos. Ofiarowany Ludwikowi XVIII, obecnie w Luwrze.
Artist: Auguste Moreau
Title: PRELUDIUM, OK. 1890
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany: Aug. Moreau
Title: KOMPLET SZTUĆCÓW NA 12 OSÓB, OK. 1925-1930
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, waga 10 500 g, 212 sztuk Niemcy, Brema, firma złotnicza Wilkens i syn. Komplet składa się z tuzina łyżek do zupy, noży do pieczystego, noży zakąskowych, widelców do pieczystego, noży i widelców do ryb, łyżeczek do herbaty, mokki, etc. Komplet posiada tzw. „środek stołu” (łyżka do zupy, łyżka do sosu, sałatek, ryb, łopatka do szparagów, do ryb, lodów etc.). Całość w oryginalnej kantynie.
Artist: Franz Krischke
Title: MARTWA NATURA Z ZEGAREM
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Franz Kischke
Artist: Emil Barbarini
Title: PEJZAŻ ZIMOWY Z DROGĄ, PRZED 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: E. Barbarini.
Artist: Karl Müller-Baumgarten
Title: BAWARCZYK, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.g.: Müller-Baumgarten | Mnch Na odwrocie owalny stempel: Wilh.Reinhard[..] | Laubestrasse 39 | Frankfurt a. Men. Napis błękitną kredką: Berlin.
Artist: Frederik Vezin
Title: WIECZÓR PRZY LAMPIE, 1901
Year: 1901
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: F. Vezin | Drf. 1901 Z tyłu, na dolnej listwie ramy nalepka z tekstem informującym o artyście (maszynopis)
Artist: Zofia Atteslander
Title: PORTRET DAMY, 1915
Year: 1915
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: ZO | Atteslander | 1915
Verified Artist: Yes
Artist: Olga Boznańska
Title: PORTRET IZY BOZNAŃSKIEJ, SIOSTRY OLGI,1887
Year: 1887
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PORTRET IZY BOZNAŃSKIEJ, SIOSTRY ARTYSTKI, 1887 pastel, papier, 50,5 x 38,4 cm (w świetle passe-partout) sygnowany ołówkiem l.d.: Boznańska 87 ; poniżej mniej wyraźnie: Boznańska ; po lewej u góry ślady zatartego, autorskiego (?) napisu ołówkiem Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny Olgi Boznańskiej. Jest to jeden z wcześniejszych obrazów artystki, namalowany w stosunkowo rzadko przez nią stosowanej technice pastelu. Obraz powstał zapewne w Monachium, gdzie obie panny Boznańskie wyjechały na studia; Olga – malarskie, a jej młodsza siostra Iza (1868-1934) – muzyczne. W tym czasie Iza była częstą modelką Olgi; by wymienić choćby portret Amazonka z roku 1891 (obecnie w Muzeum Narodowym w Kielcach). Obraz wzmiankowany i reprodukowany w: - M. Rostworowska, Portret za mgłą. Opowieść o Oldze Boznańskiej, Wyd. Terra Nova Warszawa 2003, s. 79; - P. Kopszak, Olga Boznańska (1865-1940), Edipresse Polska S.A., Warszawa 2006, il. s. 19.
Artist: Józef Pankiewicz
Title: TULIPANY, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Pankiewicz Obraz pochodzi z dawnych zbiorów Stefana Laurysiewicza, zaprzyjaźnionego z artystą kolekcjonera jego dzieł. Następnie był w posiadaniu W. Filipowicza, od którego w roku 1940 zakupił go ojciec poprzedniej właścicielki. Na początku 2006 roku obraz był eksponowany na wystawie „Józef Pankiewicz. Życie i dzieło” w Muzeum Narodowym w Warszawie; został opisany i reprodukowany w obszernym, świetnie opracowanym katalogu, będącym wyczerpującą monografią artysty i jego twórczości (tam także informacje archiwalne). Obraz opisany, wymieniony i reprodukowany w: - "Wystawa zbiorowa Józefa Pankiewicza", Katalog, [oprac. J. Czapski], Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa, maj-czerwiec 1933, s.12, nr kat. 20, il,; - J.Czapski, "Józef Pankiewicz. Życie i dzieło. Wypowiedzi o sztuce", Warszawa 1936 (reprint: Lublin 1992), il. 57; - "Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin", [redakcja naukowa E. Charazińska; autorzy: E. Charazińska, A. Rudzińska, E. Milicer, A. Lewandowska], Muzeum Narodowe w Warszawie, 9 stycznia – 26 marca 2006, s. 128, nr kat. 304, il. na s.128 oraz na s. XIII (Wnętrze mieszkania Stefana Laurysiewicza z obrazem "Tulipany").
Artist: Konrad Krzyżanowski
Title: PORTRET PANI Z PAPIEROSEM, 1909
Year: 1909
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.g.: Konrad Krzyżanowski | 1909 r. Ten pełen wyrazu portret przedstawia nieznaną z imienia „Panią X”, prawdopodobnie kogoś z rodziny żony artysty, Michaliny z Piotruszewskich. Wśród fotografii z jej dawnego zbioru zachowały się, zrobione w pracowni malarza, zdjęcia świadczące o bliskiej znajomości czy nawet zażyłości obojga Krzyżanowskich z portretowaną damą. Odnajdujemy na nich jej charakterystyczną postać, rysy twarzy, pozę, gest dłoni, strój – te same wyraziste, intrygujące cechy jej osobowości, które artysta wychwycił w swoim obrazie. Owe stare fotografie, na których naszej modelce towarzyszy nieznany mężczyzna (mąż ?), Michalina i sam Konrad Krzyżanowski, dodatkowo potwierdzają związek jej portretu z twórczością artysty. Obraz oznaczony jest datą 1909; był to rok, w którym artysta rezygnuje z profesury w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych i – jak pisze jego monografistka Lija Skalska – „ponownie koncentruje swoją uwagę na portrecie. Zaczyna stosować coraz bardziej zróżnicowane ujęcia kompozycyjne i kolorystyczne, swobodnie operuje bogatym i różnorodnym językiem malarskim, starając się zachować indywidualność, charakter modela, który wydaje się sam narzucać środki wyrazu Maluje głownie osoby ze swego najbliższego otoczenia – żonę, przyjaciół, krewnych. /.../ Fascynuje go człowiek, jego życie, cechy fizyczne i psychiczne, cielesne i duchowe ...” (wzmiankowane wyżej fotografie są reprodukowane w: -... więcej
Artist: Stanisław Eleszkiewicz
Title: PARADA CYRKOWCÓW, 1945-1960
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: S. Eleszkiewicz
Verified Artist: Yes
Artist: Gustaw Gwozdecki
Title: PORTRET KOBIETY W KAPELUSZU..., OK. 1910
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: GWOZDECKI Powstanie prezentowanego "Portretu kobiety w kapeluszu" można wiązać z okresem dwóch – trzech lat sprzed roku 1910, kiedy twórczość Gwozdeckiego wyraźnie ewoluowała w kierunku fowizmu i artysta „zwrócił się w kierunku fowistycznej intensyfikacji barw i spontaniczności artystycznego gestu”. Wtedy, a także i po 1910 artysta namalował kilka obrazów przedstawiających zarówno postaci na tle pejzażu, jak i kobiety w szerokich, malowniczych kapeluszach – nasz portret mieści się w tym zespole jego prac. Ponadto warto zwrócić uwagę na „szkicowo malowany fragment portretu na odwrocie obrazu, który nastrojem i typem ujęcia twarzy przypomina niektóre portrety Konrada Krzyżanowskiego, jednego z nauczycieli artysty”. Według opinii prof. dr hab Jerzego Malinowskiego
Artist: Jerzy Fedkowicz
Title: AKT SIEDZĄCY KOBIETY, KONIEC LAT 30-TYCH XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele:
Artist: Jerzy Fedkowicz
Title: MIKOŁAJKI - WIDOK MIASTECZKA, 1949
Year: 1949
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: FEDKOWICZ Podobna kompozycja opisana i reprodukowana w albumie: Z.Kępiński, "Fedkowicz", Warszawa 1969, s. nlb. 60, nr kat. 34, il. 34.
Artist: Zbigniew Pronaszko
Title: AKT, POł. LAT 30-TYCH XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.g.: z. Pronaszko na odwrocie, na blejtramie nalepki: 1. Autor Pronaszko Zbigniew | Tytuł dzieła Akt | Rodzaj dzieła ol cena 700 | Podpis autora zpronaszko; 2. TOSSPO [Towarzystwo Szerzenia Sztuki Polskiej wśród Obcych] | Tytul Akt... Obraz "Akt" powstał w okresie gdy po rozpadzie „Formistów” Zbigniew Pronaszko zwrócił się w malarstwie ku koloryzmowi. Jego ówczesne prace wyróżnia ekspresyjny dukt pędzla budujący formę i gęsta materia malarska. Stosował mocne czerwienie, fiolety i zielenie, z których wydobywał pełne bogactwo odcieni.
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: CHŁOPIEC ŻYDOWSKI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: J. Zucker
Artist: Jan Wacław Zawadowski
Title: PLATANY W PARKU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Zawado. Na odwrocie płótna u dołu napis różową kredą: ZAWADO. Wyżej białą kredą: 18. Na ramie drukowana nalepka o treści: Edmond DELFINO – NICE | 43, rue de Requebilliiere - 89.18.39. | R. 528.B. T I O. Na ramie napis czarną farbą: 20 P.
Artist: Jan Szancenbach
Title: WSTAJĄCE MGŁY III, 1994
Year: 1994
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Z cyklu „Morskie Oko“ sygnowany p.d.: Szancenbach na odwrocie autorski (?) napis na płótnie: JAN SZNCENBACH | Z CYKLU MORSKIE OKO | WSTAJĄCE MGŁY III | 1994
Artist: Leopold Gottlieb
Title: PORTRET MĘŻCZYZNY, OK. 1910
Tools: watercolor, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, kredka, papier, 63 x 49,5 cm (w świetle passe-partout) sygnatura i dedykacja autorska l.d.: A nos chers amis, M et Mme Ma[..]nes, |en souvenir de nos deux | Leopold et A. Gottlieb
Artist: Zygmunt Menkes
Title: MARTWA NATURA Z PATERĄ I KWIATAMI, PO 1950
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: MARTWA NATURA Z PATERĄ OWOCÓW I WAZONEM KWIATÓW, sygnowany p.d.: Menkes Na odwrocie napis ołówkiem (?): HITTLESOX, JR
Artist: Marc Chagall
Title: DZBAN MLEKA, 1927-1930
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Dzban mleka (La Laitiere et le pot au lait) , 1927-1930 z cyklu ilustracji do "Bajek" Jeana La Fontaine’a akwaforta, papier kremowy, 29,5 x 23,7 cm sygn. z płyty l.d.: chAgAll, p.d.: ChAgAll, sygn. oł. pod ryc. l.: 75, p.: Marc Chagall Chagall zaczął pracować nad ilustracjami do "Bajek" La Fontaine’a w 1927, ukończył je w 1930. Ilustracje wyszły drukiem dopiero w 1952 roku w luksusowej edycji "Bajek" wydawnictwa Tériade. Praca reprodukowana i opisana w: - Susan Compton, "Marc Chagall. Mein Leben – Mein Traum". Berlin und Paris 1922-1940, Prestel-Verlag, München 1997, s. 246, kat. 75.
Artist: Erich Heckel
Title: CZEKAJąCY RANNI (WARTENDE VERWUNDETE), 1914
Year: 1914
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany oł. pod ryc. p. ErichHeckel 14 napis oł. pod ryc. l.: gedr. F. Voigt [„odbił F. Voigt“] przy d. kraw. papieru l.: Wartende Verwundete śr.: ERICH HECKEL WAITING INVALIDS
Artist: Carl Kauba
Title: CHŁOPCZYK I DZIEWCZYNKA, OK.1900
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: brąz patynowany, wysokość 13 i 12,7 cm sygnowane: C. Kauba oraz Geschutz
Title: PARA LICHTARZY, OK. 1860
Description: IInformacje o dziele: srebro, próba 13, wys. 30 cm, waga 650 g Niemcy Lichtarze wsparte na prostokątnych, nieregularnych podstawach. Trzony kanelowane. Dekoracja: kanelowania, guzy i elementy roślinne.
Title: WAZA, 1893
Year: 1893
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, szkło, wysokość 35, długość 39 cm, waga 2 110 g Niemcy, Brema, Koch i Bergfeld dla wrocławskiego sprzedawcy i jubilera Juliusa Herza Waza stanowiła prezent ślubny (dwa herby szlacheckie na brzegu naczynia). Neoklasyczna, owalna, z wysokimi uchami umieszczonymi na dłuższej osi, spoczywa na kwadratowej stopie. Czara promieniście puklowana. Pokrywa zwieńczona uchwytem w kształcie szyszki pinii. Wnętrze naczynia złocone. Stan zachowania wzorowy.
Title: PARA LICHTARZY, OK. 1920
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 3, wysokość 34,5 cm, waga 525 g Polska, Warszawa, złotnik H.F. Lichtarze na okrągłych podstawach wspartych na trzech nóżkach. Trzony czworokątne z dekoracją empirową. Tulejki cylindryczne, dekorowane festonem.
Title: PATERKA, KONIEC XIX W.
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, długość 36 cm, waga 450 g Niemcy, Schwabische Gmünd, firma Gebruder Deyle sprzedawca Sy & Wagner Paterka na czterech dekoracyjnych nóżkach. Powierzchnia dekorowana łodygami, liśćmi i kwiatami. Po bokach dwa rocaillowe uchwyty.
Title: CUKIERNICA, LATA 50. XIX W
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 950, wysokość 14 cm, waga 300 g Francja, Paryż, złotnik Martial Fray Cukiernica o kształcie owoidalnym na 4 ozdobnych stopkach z dwoma dekoracyjnymi uchami. Pokrywa zwieńczona dekoracją roślinną.
Title: KAŁAMARZ, PRZED 1883
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 750, szkło, długość 24 cm, waga srebra 250 g Niemcy Podstawa wsparta na 4 nóżkach. Dekoracja grawerowana. Oryginalne pojemniki na atrament i piasek. Całość w dobrym stanie.
Title: KOMPLET DO KAWY I HERBATY, 1913
Year: 1913
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, waga 4 060 g Niemcy, Heilbronn, firma Petera Bruckmanna i syn dla sprzedawcy Oscara Stodta z Elberfeldu Komplet zaprojektowała Helene Brandt. Naczynia były eksponowane na wystawie rzemiosł różnych w Kolonii w 1914 roku. Komplet składa się z prostokątnej tacy o ściętych rogach (dł. 48 cm), dzbanka do kawy (wys. 20,5), czajnika (wys. 16), mlecznika (wys. 11), cukiernicy (wys. 13), podłużnej tacki (dł. 30) oraz paterki na pieczywo i ciastka (średnica 19). Powierzchnia gładka, brzegi wszystkich naczyń dekorowane bordiurą z ornamentyką owoców. Wnętrza mlecznika i cukiernicy złocone.
Title: DZBAN, OK. 1910
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, szkło kryształowe, wysokość 34 cm Niemcy, Berlin, złotnik Herman Proell Dzban do napojów; powierzchnia gruszkowatego brzuśćca zdobiona dekoracyjnym szlifem. Powierzchnia srebra gładka, pokrywa na zawiasie.
Title: KOSZ, KONIEC XIX W.
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, szkło, wysokość 10 cm, waga 230 Niemcy, Schwabische Gmünd, firma Otto Wolter Kosz okrągły na 4 nóżkach w kształcie lwich łap. Powierzchnia ażurowa, zdobiona girlandami. Wewnętrzna powierzchnia srebra złocona. Oryginalny wkład szklany.
Title: WAZON, LATA 30. XX W.
Description: IInformacje o dziele: szkło kryształowe, srebro, pr. 925, wysokość 29 cm; Niemcy, Schwabische Gmünd, Wilhelm Binder Wazon szklany, wysmukły, szlifowany płaszczyznowo. Brzeg z gładkim okuciem srebrnym.
Title: PARA DZBANKÓW DO NAPOJÓW, OK. 1900
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, szkło kryształowe, wysokość 23 cm; Niemcy, Viersen, Gebr. Hamm Para dzbanów ze szkła kryształowego okutych w gładkie srebro. Na szerokich podstawach zwężających się ku górze. Pokrywy na zawiasach.
Title: PARA KARAFEK, 1912-1913
Description: IInformacje o dziele: szkło, srebro, wysokość 28 cm Anglia; podstawki Londyn, firma Henry Freeman, etykietki Birmingham, późniejsze Para karafek ze szkła ze srebrnymi szyldzikami na „Sherry” i „Whisky”. Flasze umieszczone w srebrnych, ażurowych podstawach.
Title: PARA KANDELABRÓW, DRUGA POł. XIX W.
Description: IInformacje o dziele: brąz złocony, wys. 57,5 cm Francja Para kandelabrów w stylu Ludwika XV, sześcioświecowych, pięcioramiennych.
Title: PARA NACZYŃ DO CIEPŁYCH POTRAW, OK. 1930
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 835, długość 30,5 cm, szerokość 20,5 cm, waga 2 105 g Niemcy, firma Gebr. Kühn, Schwabische Gmünd Naczynia owalne, gładkie, z powierzchnią podzieloną pionowymi żebrami. Pokrywy z owalnymi uchwytami.
Title: BULIERA, 1900
Year: 1900
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, wysokość 40 cm, waga 1 890 g; Niemcy, Brema, firma złotnicza Koch i Bergfeld Buliera składa się z czajnika, statywu i podgrzewacza. Czajnik na statywie – stojaku przymocowany na zawiasie. Powierzchnia srebra gładka, kanelowana w typie tzw. „baroku drezdeńskiego”. Rączka z egzotycznego ciemnionego drewna. Pokrywka na zawiasie, zwieńczona kulką.
Title: PARA SOSJEREK, 1904-1905
Description: IInformacje o dziele: srebro, długość 17,5, wysokość 12 cm, waga 500 g; Anglia, Londyn, złotnik C.H. Sosjerki na trzech nóżkach, z szerokimi wylewami. Powierzchnia gładka, lekko kanelowana. Ucha wygięte. Na bokach sosjerek wygrawerowane niewielkie figurki jeleni.
Title: KOSZYCZEK NA PIECZYWO, PRZED 1866
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 12, długość 33 cm, waga 430 g; Niemcy, Brema, złotnik Wilkens Koszyczek plastycznie wykonany na wzór plecionki z wikliny. Po bokach ucha, brzeg obwiedziony dekoracją z gałązki winorośli i winogron, wnętrze grawerowane.
Title: PATERA, OK. 1910
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, średnica 26 cm, waga 495 g Niemcy, Hanau, Weinzanck & Schmidt Patera dekoracyjna - brzeg wysoki, zdobiony dekoracją roślinną. W lustrze patery dekoracja: strażnik miejski w renesansowym stroju stojący na tle miasta. W dolnej części herb miasta Bremy.
Title: PARA TALERZY, PRZED 1900
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, średnica 25,5 cm, waga 960 g Niemcy, Heilingen, firma Bruckman, sprzedawca Margraf i Ska Talerze gładkie, brzeg falisty zdobiony ornamentem linearno-roślinnym.
Title: PARA PÓŁMISKÓW, OKRES MIęDZYWOJENNY
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 925, długość 47,5 cm, waga 2 250 g Peru Półmiski o falistym brzegu, podłużne, owalne. Powierzchnia srebra gładka.
Title: TACA, OK. 1920
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, długość 53 cm, waga 1 205 g Niemcy Taca owalna z brzegiem profilowanym, lekko wzniesionym. Brzeg falisty z dwoma rocailowymi uchami.
Title: KOMPLET 12 KIELISZKÓW DO WÓDKI, OK. 1910
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, wysokość 4 cm, waga 270 g Niemcy, firma E.W. 12 kieliszków do wódki w oryginalnym etui. Powierzchnia naczyń gładka, wnętrza złocone.
Title: KOMPLET SZTUĆCÓW DO RYB NA 12 OSÓB, OK. 1900
Description: IInformacje o dziele: srebro, próba 800, waga 764 g Niemcy, Brema, firma złotnicza Koch i Bergfeld Sztućce zostały wykonane na zamówienie jubilera z Królewca, Carla Steyla. Komplet składa się z 12 noży i widelców do ryb. Powierzchnia dekorowana grawerunkiem secesyjnym. Dekoracja secesyjna również na wewnętrznej części oryginalnego etui.
Title: KOMPLET SZEŚCIU SOLNICZEK, PO 1886
Description: IInformacje o dziele: Niemcy, Heilbronn, firma złotnicza Bruckmann i synowie dla sprzedawcy N. Trübnere z Heidelbergu Komplet 6 złoconych solniczek z łyżeczkami. Wkłady szklane oryginalne. Dekoracja roślinno-rocaillowa i zwierzęca (ślimak, wąż, ważka, pszczoła etc.). Całość w oryginalnym etui.