Artist: Henri Toulouse-Lautrec
Title: DIVAN JAPONAIS
Tools: litography
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: na ryc. l.d. okrągła czerwona pieczęć: TL (monogram wiązany) napis oł. pod ryc. l.: CXLVII/CCLXXV, pieczęć z fascimile sygnatury pod ryc. p.: T-Lautrec Graficzna replika pracy z 1892 roku.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: WIOSNA - SKOWRONEK, 1915
Year: 1915
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: Wlastimil Hofmann | 1915 Dzieło pochodzi z wczesnego, najbardziej twórczego okresu działalności artysty. Wyraźnie widoczny jest w nim wpływ Jacka Malczewskiego, którego był uczniem. Hofman podążył za mistrzem nurtem malarstwa symbolicznego. Obraz datowany jest na 1915 rok. Europę spowijały wówczas dymy wielkiej wojny a Malczewski nawoływał swych kolegów po fachu, by ci malowali tak, by Polska zmartwychwstała. Ten okres twórczości Hofmana znakomicie scharakteryzował czeski poeta – Jiří Karásek we wrześniowym numerze czasopisma „Maski“ z 1918 roku. (...) można powiedzieć z całą pewnością, że nie ma malarza polskiego więcej „polskiego“ nad V. Hofmana, malarza, który by wybitniej przedstawiał polską psyche i sięgał w polską mistykę, w tę, co płynie z polskiej poezji, a główne swe źródło ma w utworach Słowackiego, tak wielbionego przez Hofmana i tak mu bliskiego duchem. Wszechświatowa wojna zagnała Hofmana na przeciąg dwu lat do Czech – jego ojczyzny po ojcu. Zamieszkał w Pradze, opuściwszy swą pracownię w Krakowie i tworzył między nami w improwizowanym atelier w pięknej willi, położonej wysoko na Hrebenkach, tonącej w bukietach róż... Ale czeskie otoczenie nie miało już na niego żadnego wpływu. Dzieła jego z tej doby przejściowej są również polskie i również dalekie od tego, co przemawia do widza z obrazów... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Jacek Malczewski
Title: PASTUSZEK
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: JMalczewski (inicjały wiązane) Na odwrocie okrągły stempel z napisem: ZE ZBIORÓW MARII MALCZEWSKIEJ. Ponadto stempel: 136
Artist: Guido Hampe
Title: PEJZAż Z GóR SCHWARZWALDU, 1868
Year: 1868
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: G. Hampe | 1868 Na odwrocie, na krośnie szczątkowo zachowane nalepki i napisy ołówkiem, m.in.: Schwarzwald[er] Landschaft G. Hampe
Artist: Erno Erb
Title: WIDOK LWOWA, 1932
Year: 1932
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: E. Erb Na odwrocie napis (autorski ?): Rok 1932 Na ramie i odwrocie naniesiony tuszem numer kolekcji: PM 762
Artist: Heinz Flockenhaus
Title: ZIMą O ZACHODZIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: H. Flockenhaus. Ddrf
Artist: Willy-Franz Wirth
Title: PEJZAż ZIMOWY Z NADRENII, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnatura wydrapana w mokrej farbie l.d.: Willy-Franz Wirth
Artist: Wiktor Korecki
Title: KAPLICZKA WśRóD PóL
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: WIKTOR KORECKI.
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: SZARY DZIEń
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: M.G. Wywiórski Na odwrocie drukowana nalepka zakładu ramiarskiego St. Winieckiego w Poznaniu. Ponadto dwa napisy ołówkiem: Dz. 939 zł. Na ramie farbą: II-A-103.
Artist: Henry Gundlach
Title: PEłNIA LATA, 1940
Year: 1940
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: H Gundalch | 1940
Artist: Albert Raudnitz
Title: MAłA KWIACIARKA, 1873
Year: 1873
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: A.Raudnitz Dlf 73
Artist: Stanisław Bohusz - Siestrzeńcewicz
Title: KOGUT I KURY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Obraz przypisywany temu artyście obraz sygn. nieczytelnie l.d.; pierwotna, widoczna w podczerwieni sygnatura: /../ Siestrzencewicz poprawiona została niebieską farbą Na odwrocie – na sklejce i ramie – napisany tuszem numer kolekcji: PM 551
Artist: Józef Graczyński
Title: POWROT Z POLA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: J. Graczyński Na odwrocie, na ramie i krośnie naniesiony tuszem numer kolekcji: PM 553
Artist: Max senior Haenger
Title: PAWIE I KACZKI
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, deska, 17,6 x 24 cm sygn. l.d.: M. Hänger sen München Na odwrocie nalepka aukcyjna Agra-Art z 2007 r.
Artist: Max senior Haenger
Title: PTACTWO NA PODWóRKU, OK. 1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M Hänger M
Artist: Chrystian Breslauer
Title: KRAJOBRAZ GóRSKI Z DOMEM LEśNIKA, 1834
Year: 1834
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Krajobraz górski z domem leśnika nad wodospadem, 1834 sygnowany po prawej u dołu (na kamieniu): C. Breslaur. | 1834. Na górnej listwie krosna stary napis ołówkiem (?): G Breslaur | 1834 Prezentowany obraz Chrystiana Breslauera, artysty którego prace są na rynku antykwarycznym prawdziwą rzadkością, należy do rzędu dzieł namalowanych jeszcze w czasach jego studiów w Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie. Breslauer był wówczas uczniem wybitnego pejzażysty Johanna Wilhelma Schirmera, który szczególnie propagował studia z natury, w plenerze. Jako profesor Akademii, Schirmer wywierał znaczący wpływ na uczniów i – obok Carla Friedricha Lessinga – był twórcą düsseldorfskiej szkoły pejzażu, która w latach od 1830 do około 1860 uznawana była za najważniejsza szkołę pejzażową w Niemczech. Breslauer, tak jak i inni uczniowie Schirmera, malował więc „romantyczne” pejzaże z charakterystycznymi motywami skał, zamków, ruin, kapliczek, starych młynów czy wiatraków oświetlonych często blaskiem księżyca lub zachodzącego słońca. Spotęgowanie nastroju wyrazić miało panteistyczny kult natury oraz uczucia, zachwyty i niepokoje artysty. Nasz obraz z „domkiem leśnika” położonym nad strumieniem w dolinie oświetlonej łagodnym światłem słonecznym, wśród gór zatopionych w delikatnej mgiełce, z jednej strony przywołuje tęsknotę za spokojnym, niemal idyllicznym wiejskim życiem, z drugiej jednak – poprzez głębokie partie cienia... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Franciszek Streitt
Title: W DRODZE JESIENIą
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: F Streitt
Artist: Franciszek Streitt
Title: W DRODZE JESIENIą
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: F Streitt
Artist: Władysław Szerner
Title: TARG W MIASTECZKU POD KRAKOWEM, 1908
Year: 1908
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Zobacz zdjęcie w dużej rozdzielczości sygnowany l.d.: Władysław Szerner Sceny targowe z małych miasteczek były jednym z ulubionych i wielokrotnie przez artystę podejmowanych tematów malarskich. Malował je wielokrotnie; pokazywane na wystawach budziły zawsze zainteresowanie i podziw, urzekając barwnością, rozmaitością charakterystycznych typów wieśniaków i „wybornie uwydatnioną fizjonomią” zapadłych miejscowości galicyjskich. Targ w miasteczku pod Krakowem wystawiony był na dorocznej wystawie w warszawskiej Zachęcie na przełomie 1908 i 1909 roku. Później pokazywany był jeszcze na stałej wystawie Zachęty, skąd w 1910 został zakupiony przez Michała Penkera. Obraz wymieniony i reprodukowany: - [kat.] V wystawa doroczna Tow. Zachęty Szt. Piękn. w Król. Pol., Warszawa grudzień–styczeń 1908–1909. s. nlb. nr kat. 302, il. (wystawiony p.t. Targ w miasteczku); - „Świat” (Warszawa) 1908, nr 49 z dn. 5.XII. 1908, il. na s. 11 (jako Targ w miasteczku reprodukowany przy artykule Salon Warszawski 1908); - J. Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860 - 1914, Wrocław 1969, s.363, 364.
Artist: Jacob Gehrig
Title: NOKTURN. CHATA RYBACKA NAD WODą, 1875
Year: 1875
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: J. Gehrig. M. 75
Artist: Wilhelm Kotarbiński
Title: GWIAZDA WIECZORNA, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: W K Obraz pochodzi z dawnych zbiorów w Kijowie. Powstał zapewne około roku 1900, kiedy artysta malował liczne obrazy przeznaczone do dekoracji pałacowych lub mieszkalnych wnętrz.. Jego format sugeruje, że mógł być pomyślany jako supraporta. Zobacz duże zdjęcie Zobacz sygnaturę dowód zakupu z galerii w Kijowie (1978r)
Artist: Joseph-Austin Benwell
Title: BIAłY WIELBłąD, 1877
Year: 1877
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 33 x 49,3 cm (w świetle passe-partout) akwarela sygnowana trzykrotnie p.d.: J.A. BENWELL 1877 | J.A. BENWELL 1877 oraz (słabo widoczne) JA BENWELL
Artist: Alfredo Tominz
Title: TRYUMFATOR, OK. 1900-1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Obraz przypisywany temu artyście. Na krośnie cztery stemple: ISKRA&KARMAŃSKI | KRAKÓW; na dolnej listwie tuszem numer: „53.” Prezentowany obraz pojawił się w polskim handlu antykwarycznym w latach trzydziestych XX w. Przypisywany był wówczas Henrykowi Siemiradzkiemu. W ówczesnej prasie pisano o nim jako o nieznanym dotąd, a właśnie odnalezionym dziele tego artysty. Atrybucja ta nie daje się jednak utrzymać. Wydaje się natomiast pewne, że obraz jest dziełem włoskiego malarza Alfredo Tominza. Wskazuje na to porównanie z innymi pracami tego artysty, przy czym najbliższą analogią jest tu obraz Wyścigi rydwanów, który pojawił się w Pradze na aukcji Dorotheum 6 marca 2004 r. (porównaj ilustrację w katalogu aukcyjnym, poz.19: dostępny na stronie )
Artist: Jan Chełmiński
Title: POD AUSTERLITZ, OK. 1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Jan V. Chelminski. Na ramie metalowa tabliczka z napisem: Retour de la Campanie d’Austerlitz | Jan v CHELMINSKI.
Artist: Kajetan Kosiński
Title: NOCNA SANNA
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana p.d.: K Kosiński
Artist: Władysław Dmochowski
Title: NA PASTWISKU, 1879
Year: 1879
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Wła. Dmochowski | R 1879 Na odwrocie, na górnej listwie krosna trudno czytelny napis atramentem w języku niemieckim z datą 1870.
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: NOCą PRZEZ śNIEGI, 1880-1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: A. Wierusz-Kowalski Nocą przez śniegi, obraz muzealnej klasy, przedstawia częsty w malarstwie Wierusza-Kowalskiego motyw podróży saniami. Uwagę zwraca doskonale oddane światło i nastrój kończącego się zimowego dnia, gdy zapadający mrok rozjaśnia jeszcze gasnąca, czerwona poświata zachodzącego słońca. Podróżni zapalili już latarnie, a ich ciepły blask oświetla drogę, rzucając różowawe refleksy na ciągnące sanie konie i puszysty śnieg pełen delikatnych odcieni barwnych. Podobne efekty luministyczne artysta stosował często i ze szczególnym mistrzostwem.
Artist: Ludwik Gędłek
Title: POżAR W ODDALI !, LATA 1880 - 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: L Gędłek. Wien Efektowny, typowy dla twórczości Gędłka, obraz o rozbudowanej anegdocie i statycznej kompozycji, przedstawia jeźdźców, którzy wstrzymali konie by dokładniej przyjrzeć się unoszącym się w dali kłębom dymu. Odległy pożar dostrzegli też stojący przed chałupą wieśniacy. Płótno, tematycznie bliskie Pikiecie powstańczej Maksymiliana Gierymskiego, świadczyć może o szerokiej znajomości sztuki tego artysty wśród współczesnych polskich malarzy, także tych działających w innych środowiskach artystycznych.
Artist: Julian Fałat
Title: WIDOK NA TATRY, OK. 1910
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 13,5 x 31,5 cm (w świetle passe-partout) sygnowana l.d.: JFałat (inicjały wiązane)
Artist: Karol Szpondrowski
Title: GIEWONT, 1907
Year: 1907
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: K. Szpondrowski | 907
Artist: Wiktor Korecki
Title: RYBAK Z SIECIą
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: WIKTOR KORECKI.
Artist: Juliusz Kossak
Title: KOZAK I DZIEWCZYNA PRZY STADNINIE, 1892
Year: 1892
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 32 JULIUSZ KOSSAK (1824 Wiśnicz – 1899 Kraków) 23,3 x 32,2 cm (w świetle passe-partout) sygnowany l.d.: JKossak | 1892 (inicjały wiązane) Na odwrocie – opatrzona siedmioma lakowymi pieczęciami z herbem Kos – karta z potwierdzeniem autentyczności wystawionym przez Wojciecha Kossaka (tekst napisany atramentem): Warszawa 22[..] | 1925 | Niniejszym oświadczam, że akwarella „Koniuchy” | przedstawiająca parę małopolską na pastwisku pochodzi | ze zbiorów ś.p. mojego szwagra Romańskiego a nabytą | została przez niego wprost od ś.p. Ojca mojego Juliusza | Wojciech Kossak Kazimierz Romański (zm.1917), plenipotent dóbr Potockich na Ukrainie, a wedle cytowanego wyżej świadectwa pierwszy właściciel prezentowanej akwareli, był mężem Zofii (1861-1946) córki Juliusza i siostry Wojciecha Kossaka. W tym samym roku 1892, Juliusz Kossak namalował i inne akwarele przedstawiające kozaka i dziewczynę w polu przy stadzie koni; prace te, mimo podobnej kompozycji, różnią się jednak między sobą w opracowaniu szczegółów. Reprodukuje je Kazimierz Olszański w swoich pracach o twórczości artysty (porównaj: K. Olszański, Juliusz Kossak, Wrocław 1988, il. 623 (Zaloty przy stadninie); K.Olszański, Juliusz Kossak, Kraków 2000, il. 546, 547 (Stadnina podolska i Zaloty przy stadninie)
Artist: Adam Setkowicz
Title: NA POLOWANIU, OK. 1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: A. Setkowicz Na krosnach cztery stemple krakowskiej firmy Iskra & Karmański.
Artist: Jerzy Kossak
Title: ODWRóT SPOD MOSKWY, 1940
Year: 1940
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Jerzy Kossak | 1940
Artist: Adam Wiktor Malinowski
Title: SKALISTE WYBRZEżE. NOKTURN, 1872
Year: 1872
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: [...] Adam Malinowski | Vien 1872 | Helgoland Na odwrocie napisy: 5531, № 19 oraz: Adam Malikowski (sic!) 1872 Helgoland. Ponadto stempel: 497. Efektowny nadmorski pejzaż nocny, mimo dość późnej daty, utrzymany jest jeszcze w duchu malarstwa romantyków. Poszarpane nadbrzeżne skały Helgolandu, które artysta znał raczej z przekazów ikonograficznych niż a autopsji, oświetla zimne światło wynurzającego się zza chmur księżyca; po wodzie ślizgają się srebrne refleksy księżycowej poświaty, a na brzegu czerwonawym blaskiem tli się ognisko rozpalone przez żeglarzy. Malinowski sugestywnie oddaje senny nastrój księżycowej nocy, a godząc odmienne źródła światła rozwiązuje jednocześnie trudny problem malarski. Można tu mówić o „efektach scenicznych”, naturalnych dla artysty, który zajmował się dekoracją teatralną.
Artist: Adolf Gustav Schweitzer
Title: NAD FIORDEM
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Ad. Schweitzer. Dlf.
Artist: Wilhelm Bröker
Title: ZAMEK W GóRACH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Wilh. Bröker. Na odwrocie, na krośnie nalepka z napisem atramentem: Wilhelm Bröker, geb. 6.II.1848 in Berlin O[....]: „Hochgebirgsbild” [....] auf den Tirolen Alpen. Obok – inną ręką – nieczytelny napis ołówkiem.
Artist: Edward Theodore Compton
Title: PEJZAż ALPEJSKI
Tools: ink, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 19,2 x 30,5 cm (w świetle passe-partout) sygnowany l.d.: E T Compton
Artist: Fritz MÜLLER-LANDECK
Title: KWITNąCY SAD
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Fritz Müller Landeck | · München ·
Artist: Stefan Filipkiewicz
Title: KWITNąCE KASZTANY NA PLANTACH, LATA 30. XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Stefan Filipkiewicz Na odwrocie stempel na płótnie: B | 1939
Artist: Albert Blaetter
Title: NAD FIORDEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: A. Blaetter.
Artist: Edoardo Pansini
Title: BRZEG MORSKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Pansini
Artist: Heinrich Odenthal
Title: CHATA W GóRACH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Hen/.../ Odenthal
Artist: Józef Rapacki
Title: SKRAJ LASU, 1894
Year: 1894
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: JÓZEF RAPACKI – 1894 rok – Sokoły – JEDLNIA Obraz opisany i reprodukowany w katalogu wystawy: - "Krajobrazy. Polskie malarstwo pejzażowe do Oświecenia do końca XX wieku", Muzeum Narodowe w Warszawie, 10.XII 2000 – 14. I 2001, Warszawa 2000, s. 67 [tekst E. Charazińska}, il.
Artist: Stanisław Kamocki
Title: PASTWISKO, LATA 30. XX W.
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: StKamocki Na odwrocie autorski napis: K | „PASTWISKO”
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: JABłONIE W SADZIE, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: F Ruszczyc Na odwrocie karta z orzeczeniem dr. Kazimierza Buczkowskiego potwierdzającego autorstwo F.Ruszczyca (Kraków 24.11.1942). Na krótszej listwie krosna stempel: 32. Po ukończeniu petersburskich studiów Ruszczyc zamieszkał w rodzinnym majątku Bohdanów koło Wilna, a tamtejsza okolica i otoczenie stały się głównym tematem jego dzieł. Od wiosny 1900 w rysunkowych szkicach, studiach malarskich i samodzielnych obrazach artysty powtarzał się motyw jabłoni w sadzie, motyw który pełną realizację znalazł w dużym, pełnym dramatycznej ekspresji płótnie Stare jabłonie (zbiory Muzeum Narodowego w Warszawie). Prezentowany tu obraz powstał w tym samym czasie, jako zupełnie inne ujęcie motywu jabłoni – pogodne w nastroju, odmienne w kolorycie i kompozycji. Obraz był wystawiony – poza katalogiem – na monograficznej wystawie Ferdynanda Ruszczyca otwartej w Muzeum Narodowym w Warszawie od 15 lipca do 8 września 2002 roku. Wówczas też poddany został zabiegom konserwatorskim.
Artist: Jacek Malczewski
Title: W PRACOWNI ARTYSTY. PORTRET DZIEWCZYNY, 1922
Year: 1922
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: W pracowni artysty. Portret dziewczyny z ręczną robótką w dłoni sygnowany p.g.: J Malczewski | 1922 Obraz uchodzi za portret Michaliny Janoszanki (1889-1952), malarki, pisarki, autorki wspomnień o Jacku Malczewskim Wielki tercjarz. Tożsamość modelki jest jednak dyskusyjna; nie potwierdzają jej bowiem porównania z bezspornym portretem Janoszanki ze zbiorów Muzeum Narodowym w Warszawie. Bibliografia: - T.Grzybkowska, Świat obrazów Jacka Malczewskiego, Warszawa 1996, il. na s. 224
Artist: Jacek Malczewski
Title: AUTOPORTRET Z THANATOSEM (Z MEDUZą), 1920
Year: 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Autoportret z Thanatosem, 1920 (Autoportret z meduzą) sygnowany l.d.: J. Malczewski | 1920 Obraz wiąże się z przewijającym się w twórczości Malczewskiego wątkiem Thanatosa, mitologicznego geniusza Śmierci. Początkiem całego cyklu obrazów z Thanatosem są płótna z lat 1898-99, później motyw ten powraca jeszcze przez całe lata i jak „żadna inna seria Malczewskiego nie posiadała takiej trwałości i takiej ciągłości”. U Malczewskiego jednak postać Thanatosa, choć przejęta z greckiego mitu – gdzie Geniusz był synem Nocy, bliźniaczym bratem boga Snu Hypnosa zyskuje wyraz odmienny, właściwy tylko jego dziełom, wyobrażenie które „nie mieści się w żadnym istniejącym wzorze ikonograficznym [..] - jest „kobietą a zarazem efebem” (por. K. Wyka, Thanatos i Polska, Kraków 1971). W prezentowanym autoportrecie, artyście towarzyszy tajemnicza uskrzydlona postać kobiety o wężowych włosach, trzymająca w dłoniach kosę – atrybut Śmierci. Jest ona jakby połączeniem Thanatosa albo z grecką Meduzą, jedną z trzech sióstr Gorgon, albo raczej z Erynią, boginią strzegącą ładu moralnego i mogącą symbolizować wyrzuty sumienia i nieuchronną konieczność rozliczenia z przeszłością. Tłem dla postaci Artysty i Thanatosa jest otoczony kwitnącymi bzami dwór w Wielgiem, który dla Malczewskiego był domem „lat dziecinnych”, symbolem niewinności raju dzieciństwa.
Artist: Carl Kenzler
Title: ZORZA WIECZORNA ZIMą
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: C. Kenzler
Artist: Konrad Müller-Kürzwelly
Title: STRUMIEń W LESIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Müller-Kürzwelly
Artist: Willy Lorenz
Title: ZIMOWY DZIEń. BAżANTY NA śNIEGU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Willi Lorenz; na odwrocie autorski napis i sygnatura: „Wintertag” | Willi Lorenz
Artist: Adam Wiktor Malinowski
Title: KRAJOBRAZ WIEJSKI ZE STAWEM
Tools: watercolor, gouache
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Adam Malinowski W załączeniu zdjęcia sygnatury artysty w świetle dziennym i w podczerwieni.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: CMENTARZ LEGIONóW W WOłCZECKU, 1916
Year: 1916
Tools: pastel, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 57 x 45,5 cm (w świetle passe-partout) sygnowany ołówkiem u dołu pośrodku: LWyczółkowski 1917 (podpis i data późniejsza) Na odwrocie, w „okienku” oprawy karta z orzeczeniem dr Kazimierza Buczkowskiego potwierdzającego autorstwo Wyczółkowskiego (maszynopis; dat. Kraków 22.V.1959). Na „plecach” nalepka wystawy w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Poznaniu (druk wypełniony atramentem) z nazwiskiem autora, tytułem Cmentarz Legionów, określeniem techniki i numerem 653. Rysunek powstał w roku 1916, podczas kilkumiesięcznego pobytu artysty na Wołyniu - w Legionowie i jego okolicach - gdzie stacjonowały i walczyły Legiony Polskie. Jest jedną z nielicznych zachowanych prac artysty powstałych na froncie. Jako rysownik frontowy, Wyczółkowski wykonał wówczas liczne portrety oficerów i żołnierzy, rysował widoki polowego obozu w Legionowie, a także widoki wiejskiego cmentarza w Wołczecku z grobami poległych żołnierzy. Temu „Campo Santo” Legionów położonemu na wzgórzu wśród wysokich sosen poświęcił szczególnie wiele prac, wśród nich także prezentowany rysunek. Stał się on wzorem dla opracowanej później litografii, która p.t. Cmentarz w Wołczecku wyszła w skład teki Wspomnienia z Legionowa. 1916 (19 litografii; wyd. Kraków 1920). Rysunek był pokazywany na monograficznej wystawie Leona Wyczółkowskiego w krakowskim Muzeum Narodowym w roku 2003 i został szczegółowo opracowany i opisany w artykule Wacławy Milewskiej... więcej
Artist: Józef Chełmoński
Title: W WAGONIE III KLASY W ROSJI, 1887
Year: 1887
Tools: ink, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 25,6 x 39 cm ( w świetle oprawy 25,1 x 38,3 cm) sygnowany p.d.: J. CHELMOŃSKI pod rysunkiem p.d. autorski (?) napis ołówkiem: Intérieur d’Une [sic!] Wagon Russe [sic !] de III Classe Na odwrocie naklejone orzeczenie dr. Kazimierza Buczkowskiego, zaprzysiężonego biegłego sądowego, potwierdzającego autorstwo Józefa Chełmońskiego: wystawione w Krakowie 4. VI.1940 r. Rysunek wykonany został jako ilustracja dla „Le Monde Illustré”, paryskiego tygodnika z którym Chełmoński, podczas swego pobytu w Paryżu, współpracował od początku 1884, tworząc rysunki ilustrujące różne bieżące wydarzenia. Współpraca ta trwała jeszcze przez trzy lata po powrocie do kraju wiosną 1887. Omawiany rysunek powstał w końcu 1887 i był reprodukowany (w wersji drzeworytniczej) w „Le Monde Illustré”, nr 1615 z dnia 10 marca 1888, na stronie 153. Reprodukcję podpisano: Russie. Intérieur d’un wagon pendant l’hiver. (Dessin de M. Chelmonski, notre correspondant á Varsovie). Dzieło to należy do nielicznych prac Chełmońskiego, ukazujących aspekt cywilizacji miejskiej, która w światopoglądzie artysty funkcjonowała w wyraźnej opozycji do przedkładanej przezeń wsi i przyrody, jako właściwej formy ludzkiego bytowania. Obraz fascynuje swobodą i jednocześnie precyzją rysunku, wirtuozersko określającego malowniczą różnorodność typów podróżujących pociągiem najtańszą III klasą, zgrupowanych wokół centralnie umieszczonej tuby pieca, podgrzewającego... więcej
Artist: Teodor Ziomek
Title: RZEKA WśRóD śNIEGóW, 1934
Year: 1934
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 21,7 x 39,5 cm (w świetle passe-partout) sygnowany l.d.: T. ZIOMEK | 1934 Na odwrocie nalepka z numerem kolekcji: PM 548.
Artist: Roman Kochanowski
Title: PEJZAż LETNI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 17 x 11,6 cm (w świetle passe-partout) sygnowany l.d.: R Ki
Artist: Jerzy Potrzebowski
Title: BANDERIA KRAKUSóW PRZED TRYBUNą HONOROWą, 1952
Year: 1952
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Jy Potrzebowski
Artist: Zofia Stryjeńska
Title: PRZY OGNISKU, OK. 1930
Tools: tempera
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Z. STRYJEŃSKA
Artist: Wlastimil Hofman
Title: SEN STARCA, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Vlastimil Hofmann Na odwrocie nalepka warszawskiego Salonu Sztuki i Antykwarni Abe Gutnajera przy ulicy Mazowieckiej 16; druk z wpisanym atramentem nazwiskiem autora, określeniem techniki i tytułem obrazu Sen starca.
Verified Artist: Yes
Artist: Carl Harald Alfred Broge
Title: PEJZAż LETNI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: · Alf. Broge.
Artist: Dora Seemann
Title: PRZED BURZą, 1891
Year: 1891
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: D. Seemann 91
Artist: Eugen Carl Wilhelm Retzlaff
Title: PEJZAż ALPEJSKI, OK. 1940
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: E · C · W · RETZLAFF Na odwrocie napis na płótnie: E. Retzlaff: Der Wetterstein C. Mittenwald
Artist: Ernst Bröcker
Title: DOMY NA PODZAMCZU, PRZED 1939
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: E. Bröcker | München Na odwrocie na górnej listwie krosna numery (ołówkiem): 172680 | 6960; 259; F3689 . Na ramie nalepki aukcyjne Agra-Art z 2004 i 2007 roku. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Stefan Filipkiewicz
Title: ŻółTE RóżE, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Stefan Filipkiewicz; ponadto na odwrocie atramentem: Stefan Filipkiewicz
Artist: Andrzej Grabowski
Title: PANNA MłODA. PORTRET MARII NIEMCZYNOWSKIEJ, 1872
Year: 1872
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 75 x 63 cm (owal) sygnowany l.d.: [JB] Grabowski 1872 | Lwów Na odwrocie podłużny nieczytelny stempel oraz czerwoną farbą cyfra: 1. Obraz wymieniony i reprodukowany: M. Minich, Andrzej Grabowski 1833-1886, Życie i twórczość, Wrocław 1957, s. 98, 180, 194, il. 94. (Własność Władysławy Szczerbańskiej we Lwowie. Autor monografii w opisie obrazu podaje sygnaturę JB Grabowski 1872; litera B jest skrótem od Bronisława, drugiego imienia artysty)
Artist: J. Dahm
Title: W HOLENDERSKIM PORCIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: J Dahm Na odwrocie płótna trudny do odczytania napis farbą: „Vorstadt” – R’dam. | O/./ P/./am, który pozwala domniemywać, że przedstawiony na obrazie motyw to widok Rotterdamu.
Artist: Martin Franz Glüsing
Title: POD PEłNYMI żAGLAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Fräncis- Glüsing
Artist: Otto Wild
Title: W PORCIE
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: O. Wil~
Artist: R. Hornemann
Title: TARG RYBNY NAD AMSTELą
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: R. Hornemann.
Artist: Robert Emil Stubner
Title: MARTWA NATURA Z KWIATAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Rob. E. Stübner
Verified Artist: Yes
Artist: Apoloniusz Kędzierski
Title: BAŻANT, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Kędzierski Pierwotnie obraz był oprawiony w passe-partout o owalnym wykroju. Na odwrocie notatka ołówkiem i nalepka aukcyjna Agra-Art z 2007 roku.
Artist: Helmuth Andreas Volkwein
Title: CHRYZANTEMY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: HELMUTH A. VOLKWEIN
Artist: Albert Fiebiger
Title: BUKIET RóżOWO-BIAłYCH PEONII, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: A. Fiebiger
Artist: Karol Schweikart
Title: PORTRET MężCZYZNY Z ORDEREM LEOPOLDA, 1829
Year: 1829
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: obraz sygnowany pośrodku po prawej: Schweikart. | 1829. Portret przedstawia zapewne zasłużonego galicyjskiego dostojnika o nierozpoznanym na razie nazwisku. Wskazówką do dalszych badań nad jego tożsamością może być austriacki Order Leopolda (ustanowiony 8 stycznia 1808 przez cesarza Franciszka I) przyznawany tak za zasługi cywilne, jak i wojskowe.
Artist: Endre Galla
Title: MARTWA NATURA. PORCELANA NA TLE WZORZYSTEJ MAKATY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Galla Endre
Artist: Wiktor Korecki
Title: MłYN
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WIKTOR KORECKI ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Zdzisław Jasiński
Title: MAKI, 1912
Year: 1912
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 35,5 x 25,4 cm (w świetle passe-partout) sygnowany p.d.: Z. JASIŃSKI. Na odwrocie drukowana nalepka Salonu Artystycznego Feliksa Rychlinga w Warszawie przy ul. Marszałkowskiej 131 (uwaga: pod tym adresem Salon działał w latach od 1911 do ok. 1915; patrz: S.Bołdok, Antykwariaty artystyczne, salony i domy aukcyjne, Historia warszawskiego rynku sztuki w latach 1800-1950, Warszawa 2004, s. 319). Na nalepce stempel z numerem 1227 oraz wpisane atramentem nazwisko artysty, tytuł dzieła "Maki", rodzaj dzieła olejny, cena 50 rubli. Ponadto drukowana nalepka (exlibris ?) z monogramem PM i słowem Poznań. Nalepka z „metryczką obrazu” (mpis) z wystawy w 1995 w Starej Kordegardzie w Łazienkach. Obraz opisany w katalogu wystawy: - K. Jerzmanowska, "Zdzisław Jasiński 1863-1932. Malarstwo, rysunki, akwarele", Muzeum Łazienki Królewskie, Stara kordegarda, Warszawa 1995, s. nlb., nr kat. 44 (własność rodziny artysty)
Artist: Józef Czapski
Title: PEJZAż NAD SEKWANą, 1957
Year: 1957
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: J. CZAPSKI.57 Na odwrocie na płótnie napis: J.Cz. oraz stempel: BLANCHET/58/ BPT BONAPARTE/PARIS Obraz pochodzi z prywatnej kolekcji w Maison Laffitte.
Artist: Aleksy Nowakiwski
Title: W POLU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: O A. Новаківcкій
Artist: Georg Arnold
Title: DOMY NA NAD URWISKIEM W GóRACH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Arnold Graboné Na odwrocie napis czarną farba na płótnie: Einberg[...] [..] Hal[...] Tirol | Original Arnold Graboné
Artist: Stanisław Gałek
Title: MALINIAKI, 1926
Year: 1926
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: ST. GAŁEK | 1926 Na odwrocie napis czerwoną kredką: 3 | St. Gałek. ponadto napisy atramentem (notatki ramiarza ?). Dwie nalepki wystawowe: 1. – nalepka wystawy w krakowskim TPSP z nazwiskiem autora i tytułem obrazu "Maliniaki"; 2. – nalepka wystawy w TZSP w Warszawie z datą 28 marca 1928, nazwiskiem autora i tytułem obrazu "Maliniaki". Obraz o autorskim tytule "Maliniaki" (termin używany niekiedy – błędnie – na określenie zwałów bloków skalnych) przedstawia krajobraz z górnych partii Doliny Gąsienicowej. W dali zza chmur wyłaniają się szczyty Granatów i Kozich Wierchów.
Artist: Tadeusz Nartowski
Title: KOśCIół, PRZED 1939
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 52 x 43 cm (w świetle oprawy) sygnowany l.d.: −Nartowski
Verified Artist: Yes
Artist: Tadeusz Nartowski
Title: DZWONNICA KOśCIOłA śW ANNY W WARSZAWIE, PRZED 193
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 57,5 x 45,5 cm (w świetle oprawy) sygnowany l.d.: −Nartowski | Warszawa
Verified Artist: Yes
Artist: Henri Toulouse-Lautrec
Title: AU MOULIN ROUGE: LA GOULUE ET LA MôME FROMAGE
Tools: litography
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: papier kremowy z suchą pieczęcią: TL [monogram wiązany], napis w otoku: MUSÉE TOULOUSE-LAUTREC · ALBI na ryc. l.d. okrągła czerwona pieczęć: TL (monogram wiązany) napis oł. pod ryc. l.: XCVI/CCLXXV pieczęć z facsimile sygnatury pod ryc. p.: T-Lautrec Graficzna replika pracy z 1892 roku, wydana i autoryzowana - jak wskazuje pieczęć - przez muzeum artysty w jego rodzinnym Albi.
Artist: Henri Toulouse-Lautrec
Title: LA PASSAGERE DU 54
Tools: litography
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: litografia barwna, papier kremowy, 61,2 x 42,8 cm na ryc. l.d. okrągła czerwona pieczęć: TL (monogram wiązany) napis oł. pod ryc. l.: CCXXXI/CCLXXV pieczęć z facsimile sygnatury pod ryc. p.: T-Lautrec Graficzna replika pracy z 1896 roku.
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET JADWIGI PULICHOWEJ, 15 X 1928
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PORTRET JADWIGI PULICHOWEJ, Z DOMU FEDOROWICZ, 15 X 1928 pastel, papier brązowy, 62 x 48,5 cm (w świetle oprawy) sygn. p.d.: Witkacy | 1928 | 15/X T.E [w kółku] + cof Na odwrocie l.g. nalepka aukcyjna Agra-Art z 2007 r.; p.d. na tzw. „zaplecku“ nalepka zakładu ramiarskiego w Warszawie. Do obrazu jest dołączona ekspertyza dr Anny Żakiewicz z sierpnia 2023 r. Jadwiga Pulichowa była siostrą Józefa Fedorowicza, zaprzyjaźnionego z Witkacym zakopiańskiego meteorologa, który w wolnych chwilach grywał w założonym przez artystę Teatrze Formistycznym (m.in. Ryszarda III w Nowym Wyzwoleniu , 1925) (...) Obaj uczestniczyli w licznych spotkaniach towarzyskich połączonych z konsumpcją alkoholu i eksperymentami z używaniem narkotyków. Witkacy chętnie i często portretował nie tylko Józefa, ale i całą jego rodzinę - matkę Annę, żonę Zofię, dwie córki - Eugenię i Julittę, siostry Jadwigę i Marię, brata Ottona oraz siostrzenicę Irenę, łącznie co najmniej 25 portretów. Portret Jadwigi Pulichowej wykonany 15 października 1928 roku to jeden z trzech jej wizerunków wykonanych przez Witkacego. Został on zakwalifikowany do typu E, czyli zakładał „dowolną interpretację psychologiczną według intuicji firmy“. Możemy więc przyjąć, że modelka była osobą dość zasadniczą... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET JADWIGI PULICHOWEJ, 15 X 1927
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel, papier żeberkowy z filigranem INGRES, 62,3 x 47,5cm sygn. p.d.: Witkacy [w kółku] T.C | 1927 15/X ; l.d: Krew | Jana Szostaka | [ przy temperowaniu ołówków ] na odwrocie: – u góry nalepka domu aukcyjnego Agra-Art z 18 III 2007; – obok i poniżej pieczęci kolekcji Wojciecha Fibaka w Monte Carlo; – u dołu nalepka zkaładu oprawy obrazów w Warszawie Prezentowany portret pochodzi ze zbiorów rodziny zaprzyjaźnionego z Witkacym Józefa Fedorowicza, aktora jego Teatru i kierownika stacji meteorologicznej w Zakopanem. Przedstawia on siostrę Fedorowicza, panią Jadwigę Pulichową. Autorski napis przy sygnaturze spotretowanej Jadwigi Pulichowej informuje, że jest to „typ C“, określony w „Regulaminie“ następująco: Charakteryzacja modela subiektywna – spotęgowanie karykaturalne, tak formalne, jak psychologiczne, nie wykluczone. W granicy kompozycja abstrakcyjna, czyli tzw. Czysta Forma. Portrety typu C, wyłączone z umowy kupna-sprzedaży, Witkacy malował głównie dla przyjaciół. Portret opisany w: – I. Jakimowicz (współpraca A. Żakiewicz), Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885-1939 , Katalog dzieł malarskich, Muzeum Narodowe w Warszawie 1990,... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Artur Nacht-Samborski
Title: CIETRZEW – GłUSZEC I CYTRYNA, OK. 1960
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie na płótnie napis: PM 129 na blejtramie nalepki: 1. MUZEUM NARODOWE | W POZNANIU | Inw. DEP | AN 54 2. Artur NACHT-SAMBORSKI | Martwa natura z ptakiem | olej, płótno, 72 x 100 cm | PM 129 3. 32. ARTUR NACHT-| SAMBORSKI Na blejtramie napis: P.7 8 III inw.31-94; Dp/AN 54 Obraz wystawiany, opisany i reprodukowany w: - Wystawa „Artur Nacht Samborski 1898 – 1974” Muzeum Narodowe Poznań marzec-kwiecień 1995; Muzeum Trzcianka czerwiec – sierpień 1995; BWA Kalisz październik – listopad 1995; Muzeum Szamotuły listopad – styczeń 1996; Muzeum Włocławek maj – czerwiec 1996; kat. oprac. Maria Gołąb, poz. 34; - Wystawa Artur Nacht Samborski 1898 – 1974, Muzeum Narodowe Poznań; Galeria Sztuki Współczesnej „Zachęta”; Pałac Sztuki TPSP Kraków 1999; kat. oprac. Maria Gołąb, s. 180, poz. 96, il.
Artist: Zygmunt Menkes
Title: ANANAS
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Menkes
Artist: Joachim Weingart
Title: KWIATY, LATA 30. XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.g.: WEINGART Na odwrocie na płótnie owalna pieczątka
Artist: Michalina Krzyżanowska
Title: PEJZAż Z KOśCIółKIEM, 1931
Year: 1931
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Michalina Krzyżanowska 1931 W latach 1951-1982 obraz był zdeponowany w Muzeum Narodowym w Warszawie Obraz reprodukowany i opisany w: - "Michalina Krzyżanowska 1883-1962", [kat. oprac. K.Jerzmanowska, L.Skalska-Miecik] Muzeum Łazienki Królewskie, Stara Kordegarda, Warszawa grudzień 1999, s. 12, nr kat. 13, il. na s. 19.
Artist: Aleksander Jędrzejewski
Title: BIELENIE PłóTNA, 1935
Year: 1935
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: (gmerk) A.Jędrzejewski 1935 Na odwrocie na płótnie napis : Jurkowi Niemojewskiemu, syn Aleksandra | Michał Jędrzejewski | Wrocław 25.4.1982 r. oraz ślad podłużnej pieczątki
Verified Artist: Yes
Artist: Zygmunt Landau
Title: PRACA W POLU, LATA 40. XX W.
Tools: pastel, pencil, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 46 x 59 cm (w świetle passe-partout) sygnowany p.d.: Landau Na odwrocie na tekturze nalepki: 1. SIGMUND LANDAU ( POLISH-FRENCH 1898-1962) „Kibbutz Workes in the Field „ | pastel, crayon, and coal on paper, 18 x 23 ¼ in. (45,7 x 59,1 cm), signed lower right 2. Dorure sur bois | Encadrements | A. MARENDAZ | 61. Rue du Rhone | GENEVE Praca o zbliżonej tematyce pt. "Winobranie", 1942, znajduje się w kolekcji Wojciecha Fibaka i jest reprodukowana w katalogu "Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków", MNW maj-sierpień 1992, wyd. Auriga, WAiF, W-wa 1992, s. 230, il.
Artist: Abraham Neuman
Title: TOAST. „LEHAIM !”, 1926-1927
Tools: ink, feather
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 66 x 46 cm (w świetle passe-partout) sygnowany p.d.: A Neuman Ten brawurowo, z rozmachem i lekkością naszkicowany tuszem portret radosnego, wznoszącego toast młodego Żyda powstał zapewne w latach 1926-1927, podczas pobytu Neumana w Jerozolimie, kiedy artysta wykonał serię obrazów i rysunków przedstawiających tzw.„typy” mieszkańców Palestyny.
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: ŁODZIE RYBACKIE (DWUSTRONNY), 1918-1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany na awersie l.d.: Muter Na odwrocie, na krośnie farbą numer kolekcji: PM 119 . Kilka nalepek: 1. kolekcji z „metryczką” obrazu i numerem PM 119; - 2. Galerie Bargera w Kolonii (tu data 1918); - 3. D.A. Villa Grisebach w Berlinie; - 4. Galerie Gmurzynska w Kolonii; - 5. Maxwell Galeries w San Francisco. Płótno malowane dwustronnie; zapewne wcześniejsza jest kompozycja "Macierzyństwo" znajdująca się obecnie na odwrocie i nie w pełni widoczna (krosno przykrywa część płótna i być może przesłania także sygnaturę malarki. "Łodzie rybackie" powstały później, po przebiciu płótna na krośnie.
Artist: Józef Pankiewicz
Title: WIDOK Z WINNICY W CASSIS, 1928
Year: 1928
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: "Widok z winnicy na Courone de Charlemagne" należy do serii pejzaży, namalowanych przez artystę w roku 1928, podczas letnich wakacji w Cassis, niewielkim portowym miasteczku nieopodal Marsylii. Obraz pochodzi ze spuścizny artysty; od roku 1946 był własnością Zygmunta Fudakowskiego, wnuka Wandy Pankiewiczowej; w latach 2001-2003 depozytem spadkobierców w Muzeum Narodowym w Warszawie (Dep.3511). Tam też w roku 2006 pokazany został na monograficznej wystawie Pankiewicza. Obraz reprodukowany i opisany w: - "Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin" (kat. wystawy monograficznej), MNW, Warszawa 2006, s. 173, nr kat. 430, il. (porównej też: E.Charazińska, "Kalendarium życia i twórczości", s. LVIII, tamże).
Artist: Marek Żuławski
Title: CYTRYNY I WINOGRONA, 1947
Year: 1947
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.g.: Marek 47 ponadto na odwrocie: Marek | London 1947 Z tyłu na krośnie nalepka Domu Aukcyjnego Christie’s z tytułem obrazu: „Grapes and lemons in a bowl on a table”. Na kromkach przy dolnej krawędzi nieczytelne napisy ołówkiem.
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: ULICZKA MIASTECZKA NA POłUDNIU FRANCJI, 1938
Year: 1938
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. wyżłobiona w mokrej farbie p.d.: 38 | Terlikowski na odwrocie – na płótnie napis czarną farbą – nr kolekcji: PM 139 – na g. listwie krosna flamasterm numer: 1298 – na d. listwie krosna [przeciwnie do kompozycji] pieczęć z nr.: 10P odnoszącym się do wielkości podobrazia ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Jan Cybis
Title: KUTER RYBACKI, 1966
Year: 1966
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany i opisany przez autora na odwrocie płótna: J.Cybis – Kuter rybacki 1966 | 27 x 37 Na płótnie napis ołówkiem (w kółku): 96 . Na tzw. „plecach” i ramie numer kolekcji: PM 729 Obraz wymieniony i opisany w: - T. Dominik, "Jan Cybis", Warszawa 1984, s. 135, nr kat. 392
Artist: Jerzy Hulewicz
Title: TANCERKA I GRAJąCE FAUNY, 1925
Year: 1925
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: JHulewicz 25 Na odwrocie na krośnie znajdują się dwa ekslibrisy Emila Zegadłowicza, jeden autorstwa Ludwika Misky’ego. Autentyczność obrazu potwierdzają ekspertyzy wykonane przez Janinę Ładnowską i Zenobię Karnicką z Muzeum Sztuki w Łodzi (październik 2005) oraz przez Agnieszkę Salamon z Muzeum Narodowego w Poznaniu (październik 2006). W katalogu wystawy „Bunt” przygotowanej przez Muzeum Narodowe w Poznaniu (listopad 2003-styczeń 2004) zespół obrazów Hulewicza, do których zalicza się Tancerka i grające fauny został opisany następująco: „Grupa obrazów podejmuje mitologiczny motyw fauna uosabiającego pierwotne naturalne siły rządzące światem, co bezpośrednio odnosi się do filozofii Stanisława Przybyszewskiego, przez co prace te stanowią interesującą kontynuację wątków, jakie pojawiły się w twórczości Hulewicza związanej z „Buntem” i „Zdrojem”. Obrazy , przez lata nieznane szerszemu gronu widzów, pochodzą z najbardziej tajemniczego okresu w życiu Hulewicza, kiedy to w latach 1926-1935, po rzekomej utracie rodzinnego majątku w Kościankach (w księgach wieczystych w dalszym ciągu Hulewiczowie figurują jako jego właściciele), malarz zajmował się administrowaniem dóbr Radziwiłłowskich na Wołyniu.”
Verified Artist: Yes
Artist: Jan Bohuszewicz
Title: ŁODZIE żAGLOWE NA MORZU, 1930
Year: 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele:
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: PORTRET KOBIETY, OK. 1960
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: E. Eibisch
Artist: Jankiel Adler
Title: MARTWA NATURA Z LANGUSTAMI, 1929-1930
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Adler na odwrocie na górnej listwie ramy nalepka aukcyjna Agra-Art z 2007 roku; poniżej, na tzw. „plecach“ numer inwentaryzacyjny (czarnym markerem): PM 755; obok nalepka z opisem obrazu i powtórzonym numerem inwentaryzacyjnym; l.d. nalepka aukcyjna warszawskiego domu aukcyjnego; ponadto na dolnej listwie ramy nalepka zakładu artystycznej oprawy obrazów Obraz posiada ekspertyzę Władysławy Jaworskiej z 1997 roku. Według ekspertyzy pani Jaworskiej, obraz należy datować na bardzo wczesny okres twórczości artysty, między 1918 a 1920 rokiem, kiedy to Adler, już po studiach w Barmen, przebywał w Polsce. Biorąc jednak pod uwagę znajdujące się na stole elementy martwej natury – langusty i papaje – oraz sposób malowania, obraz należałoby połączyć z pobytem artysty w Hiszpanii w latach 1929-1930. Adler zwiedzał wówczas, m.in. Majorkę, a podróż wpłynęła na jego twórczość prowadząc do abstrakcyjnego uogólnienia form, które artysta obwodził wyrazistym konturem. Zmianie uległa również faktura obrazów, która stała się niemal reliefowa. W związku z powyższym z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy obraz datować na lata 1929-1930.
Artist: Adolf Feder
Title: KWIATY W WAZONIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Feder . Na odwrocie sygnatury autorskie na płótnie i krośnie: Feder . . Na krośnie także numer kolekcji: PM 134, a ponadto cyfry napisane ołówkiem i kredką. Nalepka aukcji w D.A.Rempex oraz drukowana uszkodzona nalepka paryskiego atelier przy 46 Rue d’Orsel na Montmartre. Pieczęć lakowa: ME GUYLOUDMER | COMMISSAIRE PRISEUR | VENTE | A. FEDER
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: PORTRET MęSKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.g.: Muter Z tyłu na ramie nalepka paryskiej Galerii i Domu Aukcyjnego (druk) o treści: ARTCURIAL | BRIEST ·POULAIN · LE FUR | 255
Artist: Jerzy Duda-Gracz
Title: PANNA KWIECISTA, 1997
Year: 1997
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: DUDA GRACZ. 2117 /97. Na odwrocie na płycie napis: P. Adam Poniżej nalepka: DUDA GRACZ | TYTUŁ Obraz 2117 (ŁAGÓW |PANNA KWIECISTA ) | TECHNIKA olej | WYMIARY | 138 x 80 ROK 1997 | UWAGI 1 werniks Na ramie nalepka: NR 37/ 99 | KAT.NR. 37
Verified Artist: Yes
Title: WENUS Z MILO, KONIEC XIX W.
Description: IInformacje o dziele: alabaster, wysokość 88 cm Florencja, Włochy Wenus z Milo – najsłynniejszy grecki posąg Afrodyty (wys. 204 cm) nieznanego artysty (150-90 p.n.e.), znaleziony w 1820 roku na wyspie Milos. Ofiarowany Ludwikowi XVIII, obecnie w Luwrze.
Artist: Mathurin Moreau
Title: LA GLORIE (CHWAłA), 1903
Year: 1903
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany: Math Moreau znak odlewnika Socjete des Bronzes de Paris
Title: KOMPLET SZTUĆCÓW NA 12 OSÓB, 2.POłOWA XX W.
Description: IInformacje o dziele: srebro, waga 6 336 g, 139 sztuk Niemcy Komplet w kantynie w składzie: łyżka wazowa, łyżka sałatkowa, łyżka półmiskowa, nóż półmiskowy, łopatka i widelec do ryby, łyżka do sosów, po tuzinie łyżek, widelców i noży dużych i przekąskowych, noży i widelców do ryb, łyżeczek do kawy, widelczyków do ciast i łyżeczek do lodów. Trzonki dekorowane reliefowym motywem stylizowanego kwiatu.
Artist: Eugen Bőrmel
Title: BEETHOVEN I MOZART, 1893
Year: 1893
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowane: Mozart – E. Bőrmel 93 , Beethoven – E. Bőrmel
Artist: Ferdinand Lepcke
Title: W UśCISKU, OK. 1890
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany: F. Lepke
Title: DZBAN DO NAPOJÓW, OK. 1880
Description: IInformacje o dziele: szkło, srebro, wysokość 33 cm Niemcy, Heilbronn, Bruckmann Szkło grawerowane. Srebro bogato dekorowane. Ozdobna pokrywa na zawiasie. Dekoracja roślinna, ażurowa.
Title: KARAFKA, 1895-1896
Description: IInformacje o dziele: szkło, srebro, wys. 21 cm Anglia, Birmingham Karafka szklana, z krótką szyjką, ujętą srebrnym okuciem z kołnierzem z 4 wylewami. Oryginalny korek srebrny.
Title: WAZON, OKRES MIęDZYWOJENNY
Description: IInformacje o dziele: wazon kryształowy ze srebrnym kołnierzem, 50,5 cm Polska
Title: WAZON, OKRES MIęDZYWOJENNY
Description: IInformacje o dziele: szkło kryształowe szlifowane, srebro, wys. 21 cm Kolisty, przewężony, z gładkim okuciem srebrnym.
Title: KASETA NA BIŻUTERIĘ, PRZED 1900
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, dł. 28,5 cm waga 1 200 g Niemcy Neobarokowa, prostokątna skrzynka-kaseta na biżuterię wsparta na czterech nóżkach. Powierzchnia dekorowana scenami zabawy małych dzieci. Pokrywa na zawiasie. Wnętrze złocone.
Title: KASETA NA PAPIEROSY LUB CYGARA, OKRES MIęDZYWOJEN
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 925, drewno dł. 22,5 cm, szer. 15,5 cm, waga 1 009 g Niemcy Prostokątna kaseta, wykładana drewnem mahoniowym. Pokrywka na zawiasie, w cienkie rowki. Pozostała część gładka.
Title: ŻARDINIERA, PRZED 1925
Description: IInformacje o dziele: srebro, szkło, długość 42 cm waga srebra 476 g Schwäbische Gmünd, Otto Wolter Żardiniera wsparta na czterech nóżkach, po bokach ucha; powierzchnia srebra gładka. Oryginalny wkład szklany.
Title: KOSZYK DO CIASTEK, 1862
Year: 1862
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 84, waga 502 g Rosja, Moskwa, zapewne Iwan Futikin Koszyk owalny, puklowany, z ruchomym pałąkiem. Osadzony na niskiej stopie. Wnętrze złocone.
Title: CUKIERNICA Z PODSTAWĄ, OK. 1912
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 830 dł. cukiernicy 13, tacki 22 cm, waga 463 g Niemcy, Hanau, firma Schleissner Neobarokowa ornamentyka cukiernicy i podstawy. Pokrywa na zawiasie, wnętrze złocone.
Title: PATERA NA PIECZYWO, 1921-1923
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 925, dł. 23 cm, waga 718 g Anglia, Sheffield, zapewne Boardman, Glossop & Co. Patera na prostokątnej podstawie o zaokrąglonych rogach. Brzegi patery ażurowe o ornamentyce roślinnej. Powierzchnia gładka.
Title: PATERA NA OWOCE, OKRES MIęDZYWOJENNY
Description: IInformacje o dziele: srebro, próba 830, średnica 37 cm, waga 766 g Niemcy, Brema, firma Wilkens i synowie Patera na okrągłej dużej stopie. Srebro gładkie, lekko puklowane. Brzeg naczynia wygięty, lekko falisty.
Title: KOMPLET DO KAWY I HERBATY, OK. 1890
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, waga ok. 6 000 g Niemcy, Hanau, firma Schleissner Całość składa się z: buliery, dzbanka do kawy, czajnika, stojaka z podgrzewaczem, dwóch miseczek do ciastek lub cukierków, cukiernicy, małej tacki, małego mlecznika i małej cukierniczki. Komplet utrzymany w stylu neorokokowym. Wnętrza niektórych naczyń lekko złocone.
Title: KOMPLET DO KAWY I HERBATY, LATA 20. XX W.
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, waga 2 450 g Niemcy, Schwäbische Gmünd, G. Kurz Komplet składający się z tacy (dł. 52 cm), dzbanka do kawy (wys. 21 cm), czajnika, mlecznika i cukiernicy. Kształty naczyń owoidalne, lekko pulowane.
Title: CZAJNIK DO HERBATY, OK. 1800
Description: IInformacje o dziele: srebro, wysokość 13,5 cm, waga 280 g Dania, Kopenhaga Wardein Frederick Fabritius (1787-1823) Czajnik o lekko spłaszczonej, owalnej formie. Dolne i górne partie naczynia grawerowane. Pokrywa otoczona galeryjką. Rączka drewniana barwiona na czarno.
Title: KOMPLET DO PRZYPRAW, OK. 1920
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, szkło wys. 20 cm, waga srebra 295 g Niemcy, Brema, firma Wilkens i synowie Srebro gładkie, wsparte na czterech kulkach. Dzbanuszki do oliwy i octu – oryginalne. Uchwyt neorokokowy.
Title: PARA LICHTARZY, LATA 90. XIX W.
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, wysokość 25,5 cm, waga 600 g Niemcy, Niemcy, Heilbronn, Bruckmann Lichtarze neorokokowe, na wielolistnych stopach, z powierzchnią dekorowaną spiralnymi kanelami, z wyjmowanymi profitkami.
Title: KOMPLET ŁYŻECZEK DO LODÓW, KONIEC XIX W.
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, waga 250 g Niemcy, sprzedawca G. Dreyfuss, Stuttgart Komplet składa się z 12 łyżeczek do lodów i łyżki do nakładania. Srebro grawerowane, częściowo złocone. W oryginalnym firmowym etui.
Title: PARA SOLNICZEK, POCZ. XX W.
Description: IInformacje o dziele: srebro, szkło, dł. 7 cm Paryż, Charles Boulanger Solniczki neorokokowe, owalne, wybrzuszone, na czterech nóżkach. Wkładki szklane.
Title: PARA SOLNICZEK Z ŁYŻECZKAMI, POCZ. XX W.
Description: IInformacje o dziele: srebro, szkło, dł. 8 cm Niemcy Solniczki owalne, na czterech nóżkach, z dwoma uchami. Ażurowe, z motywem kwiatów i liści powoju, z wkładkami szklanymi.
Title: KOMPLET TRZECH PATER, 1903-22
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, szkło, waga 1 940 g Niemcy, Hanau, firma Weinranck i Schmidt Komplet składa się z jednej większej (wysokość 24 cm) i dwóch mniejszych pater (17 cm). Patery wsparte na trzech ozdobnych nóżkach. Dekoracja ażurowa, wieńce laurowe, gryfy i kariatydy. Srebro złocone. Wkłady szklane – oryginalne. Całość w bardzo dobrym stanie.