Artist: Stanisław Wyspiański
Title: ACHILLES, KTóREGO PALLAS ZA WłOSY WSTRZYMAłA
Tools: crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: SW (monogram wiązany) Pracą nad ilustracjami do Iliady rozpoczął Wyspiański w maju 1896 r. na prośbę i za zachętą Lucjana Rydla, który opracowywał wówczas nowy przekład epopei. Cztery z nich, już jesienią tego roku były reprodukowane w „Tygodniku Ilustrowanym”, a jedenaście weszło do książkowego wydania Iliady (w parafrazie J. Słowackiego, 1903). Achilles, którego Pallas za włosy wstrzymała był jednym z rysunków opracowanych najwcześniej. Ściśle związany z tekstem eposu, ilustruje gniew Achillesa, który obrażony i upokorzony postępowaniem Agamemnona dobywa miecza by pomścić swą krzywdę. Wtedy bogini Pallas Atena hamuje jego zapalczywość i namawia do powściągliwości (księga I, wiersz 191-215). Rysunki - ilustracje do Iliady pokazywane były w r. 1897 na wystawach w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych i w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych.
Artist: Elwiro Andriolli
Title: PAWLIK
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PAWLIK - według Pamiątek Soplicy Henryka Rzewuskiego, 1883 Sygnowany p.d.: Andriolli. | 1883 Scena z gawędy Pawlik osnutej na przygodzie pana Ambrożego Korsaka, porucznika piatyhorskiej chorągwi, żołnierza konfederacji barskiej, który został napadnięty przez bandę hajdamaków. Ich dowódca Pawlik ugościł go w swojej kwaterze i oddał mu zrabowany uprzednio trzos, dowiedziawszy się, że pieniądze te przeznaczone były na potrzeby konfederatów. „A wtedy, jeden z hultajów, szastających się około naszego stołu, widząc, że mnie oddaje trzos brzęczący odezwał się: - Nie dość, że konia jego nie zaczepiamy, jeszcze i pieniądze temu Lachowi oddają. - A Pawlik, jak się urazi a porwie topór: - Jak ty śmiesz - mówi - sobaczy synu, wtrącać się do moich czynności! - A potem jak go palnie, na dwie części łeb się rozleciał. Dopiero Pawlik jak krzyknie: - Kamień u szyi przywiązać trupowi i w Teterów go rzucić.
Artist: Jan Rosen
Title: NA POSTERUNKU
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: J.Rosen 1923 Jan Rosen już w dzieciństwie pobierał lekcje rysunku - w Dreźnie u H. Redlicha i w Warszawie u F. Kostrzewskiego. Później studiował w Monachium - w Akademii i w prywatnej pracowni J. Brandta - a także w Paryżu u I. Pilsa i J.L. Gérôme'a. Długo przebywał poza krajem; podróżował po Europie, mieszkał w Monachium, Paryżu i w Lozannie. Malował przede wszystkim obrazy o tematyce wojskowej, sceny batalistyczne z czasów napoleońskich i powstania listopadowego oraz obrazy rodzajowe z ulubionym motywem jeźdżców i koni.
Artist: Piotr Michałowski
Title: ŻOłNIERZ NA KONIU I SZKIC POPIERSIA.
Tools: mixed
Description: IInformacje o dziele: Na rewersie: szkice głów męskich, jeźdźców i koni akwarela, tusz, ołówek, pędzel, pióro, papier czerpany nieżeberkowany, 69 x 57 cm autorskie napisy na rewersie: dwie kolumny rachunków oraz częściowo nieczytelny napis: Tarko[...] Mania | w[...S[..] Barb[.] | I rok [......] Szkice na rewersie pochodzą przypuszczalnie z lat 1837 - 1846 i prawdopodobnie powstały w majątku w Krzyżtoporzycach lub w Bolestraszycach, gdzie, jak wspomina córka artysty, Michałowski „wieczorami (...) przy herbacie, przy lampie (...) kreślił mnóstwo szkiców piórem. Szkicowanie tak mu było właściwem, że jakby bezwiednie zapełniał nimi księgi gospodarcze, rachunkowe, w których obok cyfr mnożyły się konie, ludzie, często ci, z którymi miał w obecnej chwili do czynienia”. Akwarela na awersie może pochodzić z innego okresu.
Artist: Zygmunt Rozwadowski
Title: KONIE W ZAPRZęGU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Z. Rozwadowski | 1907
Artist: Tadeusz Rybkowski
Title: KOZAK NA PIKIECIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Tad. Rybkowski | 1870 (lub 1876) Obraz jest prawdopodobnie tożsamy z Kozakiem na pikiecie wystawionym w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w 1877 r. Obraz reprodukowany lub opisany w: - E. Swieykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie 1854-1904, Kraków MCMV, s. 137.
Artist: Aleksander Kotsis
Title: STARY BACA SPOD BABIEJ GóRY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: AKotsis 863 (litery A K wiązane) Stary baca wystawiony w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w r. 1863 przyniósł artyście prawdziwy sukces, zwracając uwagę i budząc zachwyt krytyki. Recenzenci pisali, m.in. „..najbliżej doskonałości stoją obrazy p. Kotsisa z Krakowa. Pierwszy i najpiękniejszy z nich przedstawia bacę, wodza juhasów, pastucha nad pastuchami w górach naszych. Coś piękniejszego trudno znależć.” Autor monografii Kotsisa, Jerzy Zanoziński, pisząc o „bogatej skali odcieni brązów, o szlachetności i rozpiętości jego monochromatycznej gamy” zauważa wyrażną inspirację malarstwem siedemnastowiecznych realistów holenderskich, których obrazy artysta poznał w wiedeńskich muzeach. Obraz reprodukowany lub opisany w: - Kłosy 1874, II półrocze, repr. s. 321, tekst s. 332; - E. Swieykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie 1854 - 1904, Kraków MCMV, s. 79;
Artist: Kazimierz Pochwalski
Title: DRUCIARZ
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: K.Pochwalski | 888. Na odwrocie w górnych narożnikach napisy: 26, 32; niżej wytłoczona pieczęć: W.KOLLER & CO. | IN WIEN
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: SANNA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: A Wierusz - Kowalski
Artist: Teodor Axentowicz
Title: RUDOWłOSA
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: T.Axentowicz Obraz reprodukowany lub opisany w: - Katalog wydawnictwa kart pocztowych artystycznych J. Czernecki, Wieliczka, b.d., s. 267, nr 122 (repr. jako „Cud”).
Artist: Teodor Axentowicz
Title: WęDROWCY
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: T.Axentowicz Temat, technika i wymiary obrazu pozwalają przypuszczać, że może on być tożsamy z Dzieckiem i starcem wystawionym w r.1939 na pośmiertnej wystawie obrazów Axentowicza w krakowskim TPSP. Obraz reprodukowany lub opisany w: - Teodor Axentowicz 1859 - 1938, Katalog wystawy pośmiertnej, TPSP, Kraków, styczeń 1939, s. 17, nr 192.
Artist: Antoni Piotrowski
Title: OGRODNICZKA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Antoni Piotrowski. 1897. Kraków Obraz reprodukowany lub opisany w: - E. Swieykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie 1854 - 1904, Kraków MCMV, s. 122; - J. Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860 - 1914, Wrocław 1969, s. 285.
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: PORTRET żONY
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany u dołu: St.Wyspiański | 21-ego Listopada 1901. Kraków Swoją żonę Teofilę Pytko, chłopkę ze wsi Żabno, malował Wyspiański wielokrotnie - samą lub karmiącą jedno z ich dzieci. Prezentowany rysunek pochodzi ze zbiorów rodziny artysty i jako własność pp. Adama i Heleny z Wyspiańskich Chmurskich wymieniony jest w opracowanym przez Stanisława Świerza katalogu dzieł Wyspiańskiego. Obraz reprodukowany lub opisany w: - S. Przybyszewski, T. Żuk-Skarszewski, S. Świerz, Stanisław Wyspiański. Dzieła malarskie, Biblioteka Polska, Kraków,Warszawa, Bydgoszcz 1925, s. 120, nr 376.
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: SPOTKANIE W SALONIE
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Bakałowicz paris
Artist: Leopold Loeffler
Title: ZAPOMNIANA ORACJA
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Leopold Loeffler Radymno Obraz może być tożsamy lub też jest repliką obrazu Oracja zapomniana wystawianego w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w roku 1860. Obraz reprodukowany lub opisany w: - E. Swieykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie 1854 - 1904, Kraków MCMV, s. 90.
Artist: Ryszard Okniński
Title: TARG W MAŁYM MIASTECZKU, OK. 1880
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: R. OKNIŃSKI na odwrocie nalepka wystawy w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych ( stempel , druk, atrament ): 8473 Autor: Okniński Ryszard | Jarmark w małem miasteczku | Cena 200 – data nadesł. 20 X 192[?] na ramie nalepki aukcyjne Agra-Art z 1996 i 2020 r. Targ w małym miasteczku to stosunkowo wczesne dzieło artysty, w swoim realistycznym przedstawieniu ubogiego, ale pełnego życia polskiego miasteczka, noszące wyraźne znamiona „szkoły monachijskiej“. Bibliografia: – Wystawa pośmiertna prac ś.p. Ryszarda Oknińskiego , [w]: Przewodnik nr XV po wystawie TZSP, Warszawa 1926, s. 14, nr 144; – Polska i jej lud w malarstwie wiek XIX i XX , Przewodnik 95 TZSP, Warszawa 1934, s. 23, nr 144.
Artist: Wojciech Kossak
Title: JESZCZE POLSKA NIE ZGINęłA - GRAVELOTTE 1870
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: WOJCIECH KOSSAK 1909 Jeszcze Polska nie zginęła był jednym z czterech obrazów cyklu Duch pruski malowanego przez Kossaka w czasie szczególnie nasilonej polityki antypolskiej prowadzonej w pruskim zaborze (germanizacja szkolnictwa, zakaz osiedlania, wywłaszczenia). Przedstawia dramatyczny epizod jednej z największych i najcięższych bitew wojny francusko-pruskiej rozegranej w dniach 16-18 sierpnia 1870 r. pod Gravelotte w Lotaryngi. Pomimo ogromnych strat pruskie wojska odniosły wówczas zwycięstwo. Po stronie Prus walczyli Polacy - żołnierze pułków poznańskich, przymusowo wcieleni do armii. Użytym w pierwszej linii ataku na francuskie armaty Polakom wojskowa pruska orkiestra grała Mazurka Dąbrowskiego, a oni przy tej muzyce szli w ogień jak straceńcy. W skład cyklu Duch pruski wchodzily ponadto obrazy: Łowy na ludzi - Apostolstwo krzyżackie, Drapieżny lennik - Hołd pruski 1641, Precz! Rugi pruskie.
Artist: Józef Czajkowski
Title: KIRKUT
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Józef Czajkowski 1900 Na odwrocie nalepka wystawy w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych. We wczesnym okresie twórczości Józef Czajkowski kilkakrotnie malował motywy ze starego żydowskiego cmentarza, a obrazy o tym temacie wystawiał, m.in., w krakowskim TPSP (patrz: E. Swieykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie 1854 -1904, Kraków MCMV, s. 24 -25).
Artist: Stanisław Masłowski
Title: NAPRAWA SIECI
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: S. MASŁOWSKI | 93. Na odwrocie nalepka z wystawy pt. Malarstwo polskie XIX wieku w Muzeum Wielkopolskim w Poznaniu w 1932 r. Obraz powtarza motyw opracowany wcześniej w rysunku Znad Wisły (tusz, sygn. i datowany 1884 r.), reprodukowanego w warszawskich „Kłosach”.
Artist: Tadeusz Rybkowski
Title: CHATKA ZA WSIą
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: „Chatka za wsią” | Tadeusz Rybkowski
Artist: Julian Fałat
Title: KOBIETY PRZY PRACACH JESIENNYCH
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: J Fałat | Bystra Do położonej na Śląsku Cieszyńskim, blisko Bielska, wsi Bystra przyjechał Fałat po raz pierwszy już w r.1893. Później, w r.1902 przebywał tam na kuracji sanatoryjnej, i odtąd przyjeżdżał do Bystrej często. Z czasem zbudował tu willę i pracownię, a w r. 1910, po rezygnacji ze stanowiska dyrektora krakowskiej Akademii, zamieszkał w Bystrej na stałe. Malował wówczas rozległe pejzaże z łagodnymi lesistymi stokami Beskidów, z górskimi potokami wezbranymi w czas powodzi lub płynącymi spokojnie wśrod śniegów. W obrazach tych powtarzają się często podobne ujęcia i partie krajobrazu codziennie oglądanego przez artystę.
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: PEJZAż Z OBłOKIEM (STUDIUM DO ZIEMI)
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: F. Ruszczyc. Na tzw. „plecach” nalepka z wystawy Ferdynanda Ruszczyca w Muzeum Narodowym w Warszawie w 1964 r. oraz nalepka z odręcznym napisem: F. Ruszczyc. Studium do „Ziemi” | własność prof. A. Januszkiewicz | Wilno. Obok odręczne napisy: 1543 i (dwukrotnie) 336. Obraz jest wczesnym malarskim studium do Ziemi. Podobna kompozycja, z odmienną niż w wersji ostatecznej linia widnokręgu, znana jest też ze szkiców rysunkowych (repr. m.in. w: Ferdynand Ruszczyc. Życie i dzieło.Wilno 1939, s. 95). Krajobraz z lasem na horyzoncie ilustruje pierwszy pomysł malarza, a jego zestawienie z Ziemią pozwala prześledzić proces dochodzenia artysty od realizmu do syntezy zawartej w tym monumentalnym, epicko-symbolicznym dziele. Obraz reprodukowany lub opisany w: - Katalog wystawy pośmiertnej prac malarskich i rysunkowych Ferdynanda Ruszczyca, Wilno, październik 1937, s. 40, nr 336
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: DęBY BIAłOWIESKIE
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: L Wyczół 1922 | Białowieża W roku 1921 Wyczółkowski przebywał w Puszczy Białowieskiej. Pobyt ten zaowocował wieloma szkicami, studiami malarskimi i akwarelami - jedną z nich są Dęby białowieskie. Rok później prace te posłużyły artyście do opracowania teki dziesięciu grafik p.t. Wrażenia z Białowieży. Kompozycję z prezentowanej akwareli Wyczółkowski opracował w technice litografii (36,5 x 47,5) i kamieniorytu (32 x 43), za który otrzymał złoty medal na wystawie w Paryżu. Obraz reprodukowany lub opisany w: - M. Twarowska, Leon Wyczółkowski, Warszawa 1962, s. 35, 47, il. 115, 116; - Leon Wyczółkowski. Listy i wspomnienia, opracowała M. Twarowska, Wrocław 1960, s. 132 - 133.
Artist: Józef Chełmoński
Title: JEZIORO - PORANEK
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Wzdłuż dolnej krawędzi częściowo zatarty napis atramentem: Autentyczność szkicu Ś.p. Ojca mego Józefa Chełmońskiego stwierdzam. Jadwiga Chełmońska. Na odwrocie napis p.g.: Józef Chełmoński | Jezioro - 1910 Napis na obrazie naniesiony jest ręką Jadwigi Chełmońskiej, najstarszej córki artysty, która w ten sposób oznaczała obrazy, studia i szkice ojca, które pozostały po jego śmierci w dworku w Kuklówce. Według opinii Tadeusza Matuszczaka, autora monograficznej wystawy i katalogu dzieł Józefa Chełmońskiego, a więc osoby, która analizowała setki prac artysty, „opiniowany nieduży obrazek jest jednym z najciekawszych kompozycyjnie i dojrzałych artystycznie czystych pejzaży Józefa Chełmońskiego”.
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: OSTATNI PROMIEń - MOTYW Z PODOLA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: M.G.Wywiórski Na odwrocie nalepki z wystaw: w lwowskim (bez daty) i krakowskim (1905 r.) Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych oraz w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych (1904 r.)
Artist: Franciszek Kostrzewski
Title: POłóW RYB
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany u dołu pośrodku: F.K. 1864 Obraz pochodzi z kolekcji „Art - B”. Połów ryb jest pracą z wcześniejszego okresu twórczości Kostrzewskiego. Głównym przedmiotem zainteresowania artysty jest tu szeroki, nadwodny krajobraz, a umieszczone na jego tle postaci ludzi pełnią rolę sztafażu. Obraz reprodukowany lub opisany w: - Franciszek Kostrzewski. Katalog prac, Muzeum Historyczne m.st. Warszawy, Warszawa 1963, s. 42, nr 24, il.
Artist: Franciszek Kostrzewski
Title: POGORZELCY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: F.Kostrzewski | 1876 (78 ?) Dramat uciekającej ze wsi żydowskiej rodziny podkreśla czerwona łuna dalekiego pożaru rozświetlająca lesisty nocny krajobraz.
Artist: Stefan Filipkiewicz
Title: ZIMA NA PODHALU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Stefan Filipkiewicz
Artist: Julian Fałat
Title: PEJZAż ZIMOWY Z BYSTREJ
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: J Fałat | BYSTRA
Artist: Julian Fałat
Title: JESIEń W BYSTREJ
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: J Fałat | Bystra
Artist: Władysław Gościmski
Title: WIDOK NA SANTA MARIA DELLA SALUTE W WENECJI
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d: W.Gościmski 1864 Na odwrocie nalepka z odręcznym napisem: Władysław Gościmski | Venezia 1864
Artist: Stanisław Grocholski
Title: PORTRET DZIEWCZYNY Z KONWALIą
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany po lewej: St Grocholski | Monachjum (sic!)
Artist: Jacek Malczewski
Title: DZIEWCZYNA WIEJSKA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: J Malczewski Na odwrocie pieczęć londyńskiej firmy materiałów malarskich George Rowney & CO, zniszczona nalepka krakowskiej Desy oraz odręczny napis atramentem: Jacek Malczewski | 1893 | Nowy Sącz. Motyw ludowy, obecny w całej twórczości Malczewskiego, w jej wczesnym okresie łączył się z rodzajową tematyką prac artysty, który namalował wówczas takie obrazy jak W szkodzie (1883-1885) Kobieta zarzynająca kury (1890-1898), Wieczorynka, Swaty (wszystkie reprodukowane w: J. Puciata-Pawłowska, Jacek Malczewski, Wrocław 1968). Z r. 1891 pochodzi obraz Czerwona dziewczyna kompozycyjnie pokrewny prezentowanej Dziewczynie wiejskiej. Stopniowo rodzajowość i realia etnograficzne ustąpiły fantastyce, a wiejskie dziewczyny zmieniły się w zjawy - rusałki czy nimfy - odziane w ludowe stroje.
Artist: Jacek Malczewski
Title: PRZY PłOCIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany wzdłuż lewej krawędzi u dołu: Jacek Malczewski 1916
Artist: Konrad Krzyżanowski
Title: PORTRET KOBIETY
Tools: oil
Surfaces: board
Description: IInformacje o dziele: Obraz jest jednym z portretów malowanych przez Krzyżanowskiego w ostatnich latach życia. Prezentowany był zapewne na pośmiertnej wystawie jego prac urządzonej w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w 1933 r. Wobec braku w katalogu tej wystawy szczegółowych danych nie sposób jednak dokładniej go określić. W latach osiemdziesiątych obraz był oglądany w Muzeum Narodowym w Warszawie i wówczas miał jeszcze na odwrocie resztki zdrapanej dziś nalepki.
Artist: Kazimierz Sichulski
Title: RYBAK HUCULSKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: SICHULSKI Na odwrocie nalepki z wystaw: dwie z Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie z 1937 r. i bez daty; nalepka nieokreślonej wystawy organizowanej przez TOSSPO w latach trzydziestych. Obraz jest rozbudowaną wersję tematu opracowanego przez artystę po raz pierwszy w r. 1907, a powtarzanego później wielokrotnie w różnych ujęciach. Datowanie za katalogiem wystawy monograficznej. Obraz reprodukowany lub opisany w: - F. A. Ossendowski, Huculszczyzna. Gorgany i Czarnohora, Poznań (1939), il. s. 13 (wersja o analogicznej kompozycji); - E. Houszka, Kazimierz Sichulski, Katalog wystawy, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 1994, s. 63, nr 69, oraz s. 77, nr 45.
Artist: Zofia Stryjeńska
Title: CZTERY PORY ROKU
Tools: oil
Surfaces: board
Description: IInformacje o dziele:
Artist: Franz Roubaud
Title: DRAGON NA KONIU
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: F ROUBAUD
Artist: Jerzy Kossak
Title: NA STEPACH KALIFORNIJSKICH
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Jerzy Kossak | 1941 Na odwrocie pieczątka: „Stwierdzam autentycz | ność tego obrazu | Jerzy Kossak” Chociaż Jerzy Kossak sam nigdy nie był w Ameryce, to jednak kilkakrotnie malował kowbojów pędzących stada galopujących koni. Wzorem dla niego były obrazy ojca, Wojciecha Kossaka, których kompozycję powtarzał z niewielkimi zmianami (porównaj: K. Olszański, Jerzy Kossak, Wrocław 1992, il. 166, 167; K. Olszański, Wojciech Kossak, Wrocław 1985, il. 233, 234).
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: KWIATY MNISZKA
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: S W Na odwrocie odręczny napis: Oryginalny rysunek | Stanisława Wyspiańskiego | oświadczam | A Chmiel Ten sam, dekoracyjnie traktowany, motyw kwiatów mniszka pospolitego rysował Wyspiański dwukrotnie - rysunki te nieznacznie różnią się w szczegółach. Prezentowany rysunek, począwszy od r. 1897, był wielokrotnie reprodukowany w krakowskim "Życiu" jako winieta lub przerywnik. W r. 1897 artysta umieścił go także na tytułowej stronie pierwszego wydania swojej Legendy.W latach późniejszych reprodukowany był wiele razy w różnych książkach i publikacjach. Obraz reprodukowany lub opisany w: - Życie: 1897 - nr 10, s. 7; nr 12, s. 12; 1898 - nr 49, s. 652; 1899 - nr 8, s. 161, nr 10, s. 183; - S. Wyspiański, Legenda, Kraków 1897; - E. Skierowska, Wyspiański artysta książki, Wrocław 1970, s. 116, 117, il. 53; - Stanisław Wyspiański. Twórczość plastyczna, oprac. G.Puchalski, Kraków 1962, Seria 4, Winiety, karta 10.
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: DOROżKI NOCą
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: E.Ejbisz | 1920 Ten nastrojowy i ekspresyjny nokturn, jeden z nielicznych znanych wczesnych obrazów Eibischa, powstał jeszcze w czasie krakowskich studiów artysty.
Artist: Wojciech Weiss
Title: MARTWA NATURA Z BUKIETEM BZóW
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Wweiss Na odwrocie oznaczony pieczęcią inwentarza rodzinnego z numerem 1181 i wiązanymi literami WW.
Artist: Zbigniew Pronaszko
Title: MARTWA NATURA Z OWOCAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.g.: z.pronaszko
Artist: Roman Jarosz
Title: MARTWA NATURA Z OWOCAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: R.Jarosz 1922
Artist: NN NN
Title: DZIEWCZęTA NA PLAżY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Cmoлица | 1899.
Artist: Menasze Seidenbeutel
Title: DZIEWCZYNKA Z KSIążKą
Tools: coal
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany tuszem p.d.: M.Seidenbeutel
Artist: Olga Boznańska
Title: PANI Z PIESKIEM NA KOLANACH
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.g.: [...] Boznańska | 929 Obraz reprodukowany lub opisany w: - E. Charazińska, E. Micke-Broniarek, A. Tyczyńska, Malarstwo polskie w zbiorach prywatnych, Warszawa 1995, il. s. 134.
Artist: Tadeusz Dominik
Title: EKSPLOZJA. OGRóD II
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie autorski napis: EKSPLOZJA | OGRÓD II | LIQITEX 1966 | 90 x 125; obok nr „32”.
Artist: Nikifor Krynicki
Title: WILLA W KRYNICY
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Wzdłuż dolnej krawędzi napis autorski: KRYNICAWILLA..MARJAPBNOS[.]AZ; powyżej ołówkiem: 50 zł.
Artist: Jerzy Kossak
Title: SCENA Z POLOWANIA - ZA TROPEM
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Jerzy Kossak | 1945 Na odwrocie okrągła pieczęć z herbem „Kos” i napisem w otoku: JERZY KOSSAK Kraków Plac Kossaka 1. Własność Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Obraz reprodukowany lub opisany w: - K. Olszański, Jerzy Kossak, Wrocław 1992, s. 49, nr 232, il. 232. Obraz kupiony przez Dom Aukcyjny „Agra” na aukcji w październiku 1994 r. i podarowany Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy - charytatywnej fundacji Jerzego Owsiaka. Ponownie, już jako własność fundacji, wystawiony na aukcji w grudniu 1994 r. został sprzedany wielkopolskiemu przedsiębiorcy. Nabywca ponownie podarował obraz Orkiestrze, a „Agra” przekazała na konto fundacji całą kwotę uzyskaną ze sprzedaży.