Artist: Stanisław Kamocki
Title: SPRZEDAWCA DYWANóW
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: St.Kamocki. Obraz Sprzedawca dywanów jest na tle późniejszej twórczości Stanisława Kamockiego swego rodzaju ewenementem, jednym z bardzo nielicznych przykładów zainteresowania tego malarza - pejzażysty postacią ludzką. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Wystawa pośmiertna Stanisława Kamockiego tudzież wystawa bieżąca (katalog), TPSP Kraków, kwiecień 1946, s.10, nr kat 38; - Wystawa prac malarskich Stanisława Kamockiego (katalog), CBWA Warszawa, marzec-kwiecień 1951, s.11, nr kat. 31, repr.
Artist: Franciszek Kostrzewski
Title: JARMARCZNY SPRZEDAWCA CZAPEK
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: F Kostrz Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Franciszek Kostrzewski. Katalog prac, Muzeum Historyczne m.st. Warszawy, Warszawa 1963, s.112, nr kat. 429.
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: PORTRET ZENONA PARVIEGO
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: St Wyspiański | 1897 Zenon Parvi (1868-1910) dziennikarz i dramatopisarz, był ciotecznym bratem i serdecznym przyjacielem Stanisława Wyspiańskiego, który kilkakrotnie go portretował (patrz niżej: Stanisław Wyspiański. Dzieła malarskie...). Obraz reprodukowany lub opisywany w: - S.Przybyszewski, T.Żuk-Skarszewski, S.Świerz, Stanisław Wyspiański. Dzieła malarskie, Biblioteka Polska, Kraków, Warszawa, Bydgoszcz 1925, s. 115, nr kat. 251 (porównaj także: s. 117, nr kat. 298,299, repr. s. 40 oraz tabl. XXX).
Artist: Wojciech Kossak
Title: PRZEZ PUSTYNIę
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Ghizeh le 10 Septembre 1900 | de Kossak Na odwrocie nalepka z Muzeum Wielkopolskiego (Galeria Z.Rosińskiego), ekspertyza Stefana Sonnewendta z dn.1.IV.1926 r., odręczny napis i dwie pięczęcie z nazwiskiem i adresem dawnego właściciela W.Wilczewskiego z Poznania. We wrześniu 1900 r. Wojciech Kossak i towarzyszący mu Michał Wywiórski pojechali do Egiptu, by przygotować się do malowania planowanej panoramy Bitwa pod piramidami. Podczas dłuższego tam pobytu obaj malarze wykonali szereg plenerowych szkiców terenu bitwy, a także wiele malarskich studiów, notatek i rodzajowych scen z postaciami fellachów, Arabów czy jadących na wielbłądach Beduinów. Wówczas też powstała prezentowana akwarela.
Artist: Emil Lindeman
Title: PEJZAż WłOSKI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: E.Lindeman.
Artist: Teodor Axentowicz
Title: ZADUMA
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany dwukrotnie l.g. i p.g.: T.Axentowicz Zbliżona wersja tej kompozycji reprodukowana w: - Tygodnik Illustrowany 1924 (II), repr. s. 841; - Katalog Wydawnictwa Kart Pocztowych Artystycznych, J.Czernecki, Wieliczka (b.r.), s. 320,nr kat.112.
Artist: Seweryn Bieszczad
Title: NA TARGU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: S Bieszczad oraz l.d. napis (sygnatura?): AT (monogram wiązany) Umieszczone po lewej wiązane litery AT, traktowane jako sygnatura malarza, pozwalają przypuszczać, że Bieszczad malował ten obraz wspólnie z innym artystą, być może z Tadeuszem Ajdukiewiczem, który niekiedy podpisywał w ten sposób swoje prace. Jednak sposób malowania, styl i temat obrazu, wreszcie podpis położony w bardzo „eksponowanym” miejscu pozwalają uznać Bieszczada za autora całości kompozycji, a ewentualny współudział Ajdukiewicza (?) ograniczyć do portretowo potraktowanej, pierwszoplanowej postaci mężczyzny w cylindrze.
Artist: January Suchodolski
Title: NAPOLEON I KS. JóZEF PONIATOWSKI POD LIPSKIEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: January Suchodolski | 1837 W latach pięćdziesiątych ubiegłego stulecia obraz należał do zbiorów Tomasza Zielińskiego, wybitnego kieleckiego kolekcjonera i mecenasa artystów. Wymieniony w inwentarzu jego kolekcji pod numerem 226, opisany jest jako Ostatnia rozmowa pod Lipskiem Napoleona cesarza z księciem Józefem Poniatowskim. Przedstawiona scena rozgrywa się 19 października 1813 r., w ostatnim dniu krwawej, czterodniowej „bitwy narodów”. Cesarz wydaje ostatnie rozkazy księciu Józefowi, którego trzy dni wcześniej mianował marszałkiem Francji. Według pamiętników cesarskiego sekretarza Agathona Faina rozmowa Napoleona z ks. Poniatowskim miała następujący przebieg: „— Książę, będziesz bronił przedmieść południowych. — Sire, mam bardzo mało ludzi. — To nic, będziesz bronił przedmieść tym, co masz. — Sire, utrzymamy się. Jesteśmy gotowi zginąć dla waszej cesarskiej mości!”
Artist: Juliusz Kossak
Title: OLEńKA I KMICIC NA KULIGU, 1885
Year: 1885
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Juliusz Kossak | 1885 Akwarela Oleńka i Kmicic na kuligu jest jedną z cyklu kompozycji ilustrujących "Trylogię" Henryka Sienkiewicza, które Juliusz Kossak malował w latach 1884 i 1885. Najwięcej, bo aż kilkanaście z nich, inspirowanych było "Ogniem i mieczem", do pozostałych tomów Kossak namalował tylko kilka obrazów. Scenę kuligu z "Potopu" malował dwukrotnie, a obie wersje, choć podobnie zakomponowane, różnią się znacznie w szczegółach. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - K.Olszański, Juliusz Kossak , Wrocław 1988, s. 78, s. 125, nr kat. 562, repr. 562. - K.Olszański, Juliusz Kossak , Wrocław 1988, s. 125, s.78, 125, nr kat, 562 (uwaga błędne wymiary), il. 562; - K.Olszański, Juliusz Kossak , Kraków 2000, il. 427 na s. 220, opis s, 317, nr 427 (uwaga błędne wymiary).
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: NA POLOWANIU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Alfred Wierusz-Kowalski 73 Obraz z wczesnego okresu twórczości Wierusza-Kowalskiego, malowany w roku jego przyjazdu do Mo-nachium. Młody artysta wyraźnie nawiązał tu do malarstwa Maksymiliana Gierymskiego i jego „zopfów”, kostiumowych polowań z jeźdźcami w rokokowych strojach. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - H.-P.Bühler, Jäger, Kosaken und polnische Reiter. Josef von Brandt, Alfred von Wierusz-Kowalski, Franz Roubaud und der Münchner Polenkreis, Hildesheim - Zürich - New York 1993, s. 42, repr. 34. - Tygodnik Illustrowany 1880, I półrocze, repr. s. 289 (odmienna, bardziej rozbudowana wersja kompozycji).
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: NA PRZEłęCZY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: M.G. Wywiórski | Monachium 86
Artist: Jan Chełmiński
Title: ZAWODY KONNE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Jan V. Chełmiński
Artist: Wojciech Kossak
Title: ESKORTA, 1916
Year: 1916
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wojciech Kossak | 1916 na odwrocie na krośnie numery ołówkiem odnoszące się do jego wymiarów; ponadto na górnej listwie nalepka aukcyjna
Artist: Jan Chełmiński
Title: W ODWROCIE SPOD MOSKWY, 1888-1899
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jan V. Chelminski na odwrocie częściowo zachowana nalepka londyńskiej firmy z materiałami malarskimi CHARLES ROBERSON & Co.
Artist: Zygmunt Rozwadowski
Title: NA PATROLU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Z.Rozwadowski | 1921
Artist: Józef Mehoffer
Title: DYSPUTA-ST.NIEGOSZEWSKI W KOśCIELE SS. JANA...
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: JMehoffer | 1884 r Kompozycja historyczna, interesujący przykład młodzieńczej twórczości Józefa Mehoffera, treściowo i formalnie wyraźnie inspirowana malarstwem Jana Matejki, a szczególnie Kazaniem Skargi. Treścią obrazu jest, głośna w swoim czasie a zapomniana dziś historia z życia Stanisława Niegoszewskiego herbu Jastrzębiec (ok. 1560-5 - ok. 1588-90) poety, improwizatora i poligloty, który po studiach na uniwersytetach Krakowa i Padwy przybył w roku 1584 do Wenecji. Tu zdobył niebywały rozgłos dzięki swej fenomenalnej pamięci, szerokiej wiedzy, talentowi improwizatorskiemu oraz umiejętności tworzenia „wymyślnych” wierszy i anagramów. Do grona admiratorów młodego Polaka należał, m.in. wenecki humanista Aldo Manuzio, który 2 lutego 1584 roku pomógł mu zorganizować publiczne wystąpienie w kościele ss. Jana i Pawła.
Artist: Jan Matejko
Title: LEVATIVUS VEL ENEMA MEDICUS
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: JM (monogram wiązany) | 1869 rp.; napis wzdłuż górnej krawędzi: Levativus vel Enema medicus - profesor | czarnej magii
Artist: Henryk Siemiradzki
Title: DZIEWCZYNA PRZY źRóDLE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: H.Siemiradzki | Roma Własność spółki Art-B w likwidacji.
Artist: Józef Ignacy Kraszewski
Title: PORTRET WSCHODNI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: 1846 Roku | J I Kr. (monogram wiązany) Obraz pochodzi ze zbiorów Mariana Walczaka, znanego poznańskiego bibliofila - twórcy kolekcji rękopisów, archiwaliów i pamiątek po J. I. Kraszewskim ofiarowanej w roku 1979 miastu Poznaniowi. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Gwiazda Ekspresu Reporterów Marian Walczak, w: Ekspres Reporterów, KAW, Warszawa 1979, s. 154; - I.Mrugasiewicz, J.I.Kraszewski 1812-1887 (wydawnictwo z okazji wystawy w 100-lecie śmierci J.I.Kraszewskiego), Miejska Biblioteka Publiczna im. E.Raczyńskiego, Poznań 1987, repr.
Artist: Jacek Malczewski
Title: NA ETAPIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Autorska dedykacja na odwrocie: Jacek Malczewski | panu profesorowi |stary przyjaciel całej jego rodziny | 29 styczeń 1900. Na etapie należy do cyklu obrazów o tematyce sybirskiej, dominującej we wcześniejszym okresie twórczości Malczewskiego (np.: Śmierć Elenai, Niedziela w kopalni, Wigilia na Syberii). Obraz powstał zapewne w latach 1890-1892; za takim datowaniem przemawia zarówno charakterystyczny dla tego okresu naturalizm, jak i bliskie analogie ze Śmiercią na etapie (1891) ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu (porównaj: Jacek Malczewski. Katalog wystawy monograficznej, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 1968, s. 98, nr kat. 34, repr. 32).
Artist: Fryderyk Pautsch
Title: HUCUł W SłOńCU
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Paut... Własność spółki Art-B w likwidacji
Artist: Zofia Wendorff-Serafinowicz
Title: MUZYKANT
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.g.: WENDORFF | SERAFINOWICZOWA | WILNO 1934. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Wystawa artystów wileńskich ..., Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa 1937, s. 16, nr kat. 134; - Wileńskie środowisko artystyczne 1919-1945, (redakcja katalogu K.Brakoniecki), Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Olsztynie, 1989, s. 84, nr kat. 4.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: CHłOPCZYK
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele:
Verified Artist: Yes
Artist: Apoloniusz Kędzierski
Title: ANTEK ASTRONOM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: A.Kędzierski | 1890 Obraz jest pierwszą wersją dużej kompozycji (223 x 144 cm) o tym tytule, za którą Kędzierski otrzymał III nagrodę w konkursie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w 1892 r. oraz medal brązowy na Wystawie Powszechnej w Chicago w 1893 r., gdzie Antek astronom został podobno zakupiony do zbiorów Muzeum w St.Louis. W latach późniejszych artysta kilkakrotnie jeszcze powracał do tego tematu. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - E.Charazińska, Apoloniusz Kędzierski (1861-1939), Katalog wystawy monograficznej, Muzeum Okręgowe w Radomiu, Muzeum Narodowe w Warszawie 1981, s. 61, nr kat. 31, s. 62, nr kat. 32, s. 75, nr kat. 210, repr. 14
Artist: Bolesław Barbacki
Title: PORTRET STASIA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Barbacki B. Na odwrocie nalepka kolekcji Tadeusza Kopca z numerem 119 i tytułem obrazu „Portret chłopca” (Stanisław Stuchły?); na krosnach napis ołówkiem: No 9 Portret Stasia S.
Artist: Robert Sterl
Title: RODZEńSTWO NA WIEJSKIM PODWóRKU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Robert Sterl Obraz, malowany pod wyraźnym wpływem malarstwa impresjonistów, z którym artysta zetknął się bliżej podczas dłuższego pobytu w Paryżu w roku 1893. W katalogu dzieł Roberta Sterla wydanym z okazji monograficznej wystawy w Kunsthalle w Rostocku (1974) wymieniony jest wśród prac o niewiadomym miejscu przechowywania, znanych wówczas tylko z fotografii. Przygotowawcze studium do tej kompozycji - rysunek kredką - znajduje się w zbiorach SterlHaus, muzeum urządzonym w dawnym domu artysty w Wehlen (Saksonia). Obraz reprodukowany lub opisywany w: - H.Zimmermann, Robert Sterl. Werkverzeichnis der Gemälde und Ölstodien, Kunsthalle Rostock 1976, s. 85, kat. nr 125, repr.
Artist: Józef Chełmoński
Title: PASTUSZKOWIE PRZY OGNISKU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: J ÓZEF CHEŁMOŃSKI Na odwrocie napisy - na płótnie: Rajgródek | własność Michaliny Bonieckiej; na krosnach: M.B | Michalina Boniecka Po powrocie z Paryża, do roku 1899 Chełmoński mieszkał w swoim dworku w Kuklówce koło Grodziska Mazowieckiego. W okresie tym namalował wiele obrazów rodzajowych o tematach wiejskich, takich jak Orka, Burza (1896), Jesień, Owczarek (1897) czy Bociany (1900). Na te sam lata należy datować także prezentowany obraz, z pastuszkami zapatrzonymi w snujący się po ziemi dym ogniska. Przypuszczenie to potwierdzają bliskie analogie z Jesienią ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu.
Artist: Jan Stanisławski
Title: KRAJOBRAZ
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: JAN STANISŁAWSKI Na odwrocie owalna pieczęć z napisem: В.К. ШОТРОВСКIЙ и К. | “AUX*BEAUX*ARTS” | КIЕВЬ*КРЕЩАТ. УГ. ЛIОТЕРАН. Л*ПОПОВА
Artist: Jan Stanisławski
Title: CHMURY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: JAN STANISŁAWSKI Na odwrocie nalepka Salonu Sztuki Abe Gutnajera w Warszawie oraz nalepka wystawy w Galerii w Wiedniu (na obu podany jest tytuł obrazu Chmury (Wolken)); obok dwie okrągłe pieczęcie wiedeńskiej Galerii. Obraz jest prawdopodobnie tożsamy z Chmurami eksponowanymi na pośmiertnej wystawie Stanisław-skiego urządzonej w 1907 roku w Krakowie i Warszawie. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Sztuka, Lwów 1911, repr. s. 79. - Jan Stanisławski. Wystawa pośmiertna (katalog), Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków 1907, nr kat. 22 (?); - Jan Stanisławski. Wystawa pośmiertna (katalog), Towarzystwo Zachęty Sztuk pięknych w Król. Polskiem, Warszawa 1907, nr kat. 22 (?);
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: STODOłA W BOHDANOWIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: F.Ruszczyc | B. 00 oraz data 1.V.1900 (wydrapana w mokrej farbie) Obraz z kolekcji rodziny artysty. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Katalog wystawy pośmiertnej Ferdynanda Ruszczyca, Wilno 1937, s. 27, nr kat. 102; - Ferdynand Ruszczyc 1870-1936, Przewodnik 127, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa 1937, s. 36, nr kat. 102; - Ferdynand Ruszczyc 1870-1936. Katalog wystawy pośmiertnej, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Kraków 1937-1938, s. 24, nr kat. 105; - Ferdynand Ruszczyc. Życie i dzieło. Księga zbiorowa ..., Wilno 1939, repr. s. 246; - Ferdynand Ruszczyc 1870 - 1936, Katalog, Muzem Narodowe w Warszawie, Warszawa 1964, s. 56, nr kat. 99.
Artist: Jacek Malczewski
Title: ORFEUSZ I EURYDYKA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.g.: J Malczewski | 1918 Oferowany obraz nawiązuje do dwóch wcześniejszych kompozycji o tym samym temacie, powstałych w 1914 r. i wchodzących w skład większego, rozpoczętego wtedy cyklu pt. Polonia. Odniesienie do starogreckiego mitu o Orfeuszu i Eurydyce pozwoliło artyście przekazać w tych obrazach ożywające wówczas nadzieje na odzyskanie przez Polskę niepodległości. Żołnierz - Orfeusz wyprowadza ze świata zmarłych Eurydykę - Polonię, towarzyszy im przewodnik Hermes, a w dali widać łódź Charona (porównaj reprodukcje w: Tygodnik Illustrowany 1914, II, repr. s. 543 oraz Malarstwo Polskie z Kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1992, repr. s. 19).
Artist: Wlastimil Hofman
Title: AUTOPORTRET TUłACZY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Wlastimil | Hofman | Jaffa 1945 Autoportret Hofmana z alegoryczną postacią siwowłosego starca-przewodnika (Mojżesza?), i opisem całej wojennej tułaczki, trudów i rozterek artysty.
Verified Artist: Yes
Artist: Julian Fałat
Title: WIEś NA POLESIU
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: J Fałat | Wieś na Polesiu 1918 Jedna z cyklu akwarel malowanych jako wspomnienie wyjazdu artysty na Polesie (porównaj reprodukcję w: M.Masłowski, Julian Fałat, Warszawa 1964, repr. 27).
Artist: Stefan Filipkiewicz
Title: RZEKA WśRóD śNIEGóW
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Stefan Filipkiewicz
Artist: Czesław Wierusz-Kowalski
Title: MOTYW śNIEżNY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: 19 CWK 31 (monogram wiązany) | czesław wierusz kowalski | Wilno Na odwrocie nalepka z wystawy w warszawskim TZSP w 1932 r. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Przewodnik nr 76... Kolekcja prac Czesł. Wierusza Kowalskiego..., Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa 1932, s. 21, nr kat. 182 lub 192.
Artist: Edmund Perle
Title: SZAMES (ZWOłYWACZ DO MODLITWY)
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: E.Perle.1896. Na odwrocie nalepka z napisem: Artysta Malarz | E.PERLE | Przyjmuje zamówienia na Portrety z natury, z fotografii, | Obrazy religijne, odnawia stare oraz są do sprzedania | różne Obrazy.| ALEJA JEROZOLIMSKA NR 63 | mieszk.№ 14 Prezentowana akwarela jest autorską repliką wcześniejszego obrazu olejnego wystawianego w warszawskim Towarzystwie Zachęty w roku 1882 oraz w krakowskim TPSP w roku 1883. Obraz ten reprodukowany był w piśmie Kraj na osobnej planszy (Album Kraju).
Artist: Tadeusz Ajdukiewicz
Title: PORTRET ARCYKSIĘCIA KAROLA HABSBURGA, OK. 1910
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: P. [?] T.Ajdukiewicz Tadeusz Ajdukiewicz był artystą związanym z mecenatem arystokracji i dworów panujących; w tych kręgach zrobił prawdziwą karierę, a jego obrazy podobały się powszechnie.
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: DWOREK W ZACHODZąCYM SłOńCU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany u dołu pośrodku: RYCHTER-JANOWSKA
Artist: Stanisław Masłowski
Title: KACZKI NAD STAWEM
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: STANISŁAW MASŁOWSKI. | 1921.
Artist: Michał Stachowicz
Title: SYPANIE KOPCA KOśCIUSZKI
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: „... Rzuca warsztat rzemieślnik, kupiec zysk zawiesza i z taczkami do trudów szlachetnych pośpiesza; zewsząd cisną się tłumy...” Znanych jest kilka kompozycji Michała Stachowicza - obrazów i rysunków - związanych z wydarzeniami towarzącymi sypaniu krakowskiego Kopca Kościuszki. Prezentowany rysunek jest niemal reporterską relacją uczestnika tych prac, rozpoczętych uroczyście 16 października 1820 r. Po mszy, przemówieniach, salwie z dział i broni ręcznej, pierwszą garść ziemi na przyszły kopiec rzucił Prezes Senatu S.Wodzicki, a w ślad za nim pośpieszyli inni. W miejscu, gdzie rozpoczęto sypanie kopca ustawiono wyznaczający pion 30-metrowy maszt jodłowy. Tego dnia, tak jak i później, w ochotniczej pracy brali udział przedstawiciele wszystkich stanów i to nie tylko mieszkańcy Krakowa i okolic, ale także przyjezdni, a nawet przebywający w Krakowie cudzoziemcy. Składki na fundusz budowy zbierano w całym kraju.
Artist: Fryderyk Pautsch
Title: JESIEń W KARPATACH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: F Pautsch 36
Artist: Apoloniusz Kędzierski
Title: STRUGA W LESIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: A KĘDZIERSKI Według zachowanego listu-atestu, pisanego przez artystę do dawnego właściciela, obraz ten powstał ok. 1908 r., a „malowany był w lasach Nieporęckich na drodze z Jabłonny do Nieporętu”. Jest to, odmienna kolorystycznie i kompozycyjnie, wersja Strugi w lesie ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Lublinie. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - E.Charazińska, Apoloniusz Kędzierski (1861-1939), Katalog wystawy monograficznej, Muzeum Okręgowe w Radomiu, Muzeum w Warszawie 1981; - E.Charazińska, Pokłosie wystawy monograficznej Apoloniusza Kędzierskiego, w: Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie, t. XXVIII, Warszawa 1984, s. 370, repr. 17, s. 372.
Artist: Olga Boznańska
Title: ZAMYśLONA
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Olga Boznańska Obraz z monachijskiego okresu twórczości artystki, utrzymany w charakterystycznej srebrzystoszarej tonacji, wzbogaconej ciepłymi brązami, akcentami różu i czerwieni. Zamyślona jest jednym z wielu malowanych w latach dziewięćdziesiątych portretów małych dziewczynek „mistrzowsko oddających marzycielsko-melancholijny nastrój ich pełnego niepokoju świata wewnętrznego”. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - E.Charazińska, Olga Boznańska, w: Malarstwo Polskie w Zbiorach Prywatnych, Warszawa 1995,s. 132-133, repr. s. 135.
Artist: Konrad Krzyżanowski
Title: PORTRET KOBIETY W CZERWIENI...
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany wzdłuż dolnej krawędzi: Wielmożnej Pani Marji Grossek | napamiątkę (sic!) Konrad Krzyżanowski | 1916 r. Maria ur. Nowicka (1864-1926) I-ov. Grossek, poetka, tłumaczka i publicystka, od roku 1910 żona literata Władysława Koryckiego, w latach 1915-1918 przebywała w Kijowie i tam portretował ją Krzyżanowski. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - J.Kleczyński, Konrad Krzyżanowski i niektóre dążenia sztuki francuskiej, Sztuki Piękne, 1932, s. 202; - Konrad Krzyżanowski, 1872-1922, TPSP, Kraków styczeń 1933, s. 11, nr kat. 67; - L.Skalska-Miecik, Konrad Krzyżanowski 1872-1922. Wystawa monograficzna, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1980, s. 79, nr kat. II 67.
Artist: Wacław Borowski
Title: PRZYJACIółKI
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: WBorowski
Artist: Jan Rubczak
Title: W PORCIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Rubczak
Artist: Alfons Karpiński
Title: MARTWA NATURA Z BUKIETEM Róż
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany po lewej: A.Karpiński
Artist: Wojciech Weiss
Title: MORZE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: WWeiss Cykl dziewięciu podobnych nadmorskich pejzaży znad Bałtyku (Jastrzębia Góra) pokazał Wojciech Weiss m.in. w warszawskiej Zachęcie na III Wystawie Morskiej urządzonej w 1939 r.
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET JANINY TUROWSKIEJ
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Witkacy 1931 IX; oraz l.d.: T.LT | empedete + Koka + paracodine Od 1961 roku obraz był zdeponowany w Muzeum Narodowym w Krakowie - na odwrocie napis i nr dep. MNK ND 5211. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - I.Jakimowicz (współpraca A.Żakiewicz), Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885 - 1939, Katalog dzieł malarskich, MNW Warszawa 1990, s. 122, nr kat. 1516. Po roku 1924 Stanisław Ignacy Witkiewicz ograniczył swoją twórczość malarską do działalności „Firmy portretowej” malując pastelowe portrety według, określonych „Regulaminem Firmy”, pięciu podstawo-wych typów A, B, C, D, E oraz ich pochodnych. Na tych portretach obok sygnatury umieszczał często informacje o zażytych używkach i narkotykach, których działanie na sobie eksperymentował.
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: UDZIELNY BYK NA URLOPIE (PORTRET LEONA CHWISTKA)
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Ignacy | Witkiewicz | 1913 Na odwrocie nalepka z wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie, XII 1989 - II 1990, nr I 194. Obraz z dawnych zbiorów E.Dunin-Borkowskiej Leon Chwistek (1884 - 1944) - logik, matematyk, filozof, malarz, współtwórca i teoretyk grupy Formiści. Profesor logiki Uniwersytetu Jana Kazimierza we Lwowie. Początkowo najbliższy przyjaciel, później przeciwnik Witkacego. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - T.Dobrowolski, O wczesnej fazie malarstwa Stanisława Ignacego Witkiewicza (1904 - 1914). Przyczynek do monografii artysty i psychologii twórczości (w:) Sztuka współczesna. II. Studia i szkice, Kraków 1966, s. 213 - 261, repr. 9; - S.Witkiewicz, Listy do syna, Warszawa 1969, repr. 55; - Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885 - 1939. Malarstwo - fotografia - rysunek - Firma portretowa. W czterdziestą rocznicę śmierci artysty, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków II 1980, repr. 55;
Verified Artist: Yes
Artist: Artur Markowicz
Title: ULICZKA NA KAZIMIERZU W KRAKOWIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie napis czarną farbą: Artur Markowicz | „Zwierzyniec” | (Kazimierz ?)
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: NA STANOWISKU
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Wierusz-Kowalski W tej nastrojowej kompozycji z jeźdźcem czuwającym samotnie na patrolu artysta nawiązał być może do swoich wspomnień z czasów powstania styczniowego. Podobnie ujęte postaci jeźdźców powtarzają się także w innych jego obrazach z lat ok. 1880. Bliską analogią są tu obrazy Na stanowisku [repr.w: Tygodnik Illustrowany 1880 (I) repr.s 289] oraz Konni zwiadowcy [repr. w: H.-P.Bühler, Jäger, Kosaken und polnische Reiter. Josef von Brandt Alfred von Wierusz-Kowalski, Franz Roubaud und der Münchner Polenkreis, Hildesheim-Zürich-New York 1993 [ s.46, repr. 39].
Artist: Teresa Roszkowska
Title: SłONECZNIKI
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: (gmerk - półksiężyc ze strzałką) | TERESA | ROSZKOWSKA | 1943 Na odwrocie autorski napis: SIERPIEŃ | 1943