Artist: Rajmund Kanelba
Title: DZIEWCZYNKA Z RÓŻOWĄ KOKARDĄ, PRZED 1940
Tools: gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Kanelba
Artist: Edward Okuń
Title: FORTECA NAD MORZEM, 1930
Year: 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: EOKUŃ. 1930 (litera E wpisana w O) Na odwrocie napisy: - atramentem: Forteca nad morzem; - tuszem: 243/30: - ołówkiem: 663. Nalepka wystawy w TZSP w Warszawie o treści: 24407 Autor Okuń Edward 24407 | Tytuł Forteca nad morzem wykonanie ol. | Cena 150. właściciel Data. Na nalepce czerwony, nieczytelny stempel z datą przyjęcia obrazu. ”Forteca nad morzem” należy do cyklu obrazów malowanych w latach 1929-1932 w Dalmacji. W roku 1933 pokazany został na wystawie w warszawskiej Zachęcie, jako jedna z 60 prac olejnych, wystawionych pod wspólnym tytułem „Jadran”. Obraz wymieniony i opisany w: - Przewodnik nr 80, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa 1933, s. 4, nr kat. 48 ; - Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych za rok 1933, Warszawa 1934, s. 27, 42; - M. Biernacka, Literatura – symbol – natura. Twórczość Edwarda Okunia wobec Młodej Polski i symbolizmu europejskiego, Warszawa 2004, s. 305, nr kat. II /415.
Artist: Hans Gleissner
Title: WENECJA. WIDOK NA KOŚCIÓŁ S. G. MAGGIORE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: H GLEISSNER
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: MADONNA DEL MARE, OK. 1914
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: B. RYCHTER-JANOWSKA Na odwrocie (autorski ?) napis atramentem: Bronia Rychter Janowska.
Artist: Désiré Thomassin-Renardt
Title: SPOTKANIE NA LEŚNEJ DRODZE, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: D. Thomassin | München
Verified Artist: Yes
Artist: Henry Schouten
Title: KONIE NA ŁĄCE
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Henry Schouten
Artist: Artur Bell
Title: PEJZAŻ Z NADRENII
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: A. Bell. Ddf. Na krośnie stemple: „Artur Bell | Düsseldorf 1[?] | Jülicherstr. 76” oraz „ARTUR BELL | DÜSSELDORF | Jülicherstr. 76”.
Artist: Georg Arnold
Title: NAD WODĄ, SZRON, PO 1952
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Arnold Graboné (sygnatura wydrapana trzonkiem pędzla w mokrej farbie) Na odwrocie autorska nalepka (druk wypełniony atramentem) o treści: MEISTER DER MALEREI | PROF. ARNOLD Graboné | buchhof / starnberg / OBB | Art. der Technik: Spa [...] | Motiv: Ra [...] | Grosse: | Preis: 750- | Vers. – Wert: Arnold Graboné
Artist: Władysław Chmieliński
Title: WIDOK NA RYNEK STAREGO MIASTA, PO 1945
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: WIDOK NA RYNEK STAREGO MIASTA W WARSZAWIE OD WYLOTU ULICY NOWOMIEJSKIEJ sygnowany p.d.: Wł. Chmieliński
Verified Artist: Yes
Artist: Lea Reinhart (Reinhardt)
Title: MARTWA NATURA Z ZEGAREM
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: MARTWA NATURA Z ZEGAREM I PORCELANOWYMI FIGURKAMI sygn. p.g.: LEA. REINHART.
Artist: Sepp Hilz
Title: DZIEWCZYNA W BIELI, OK. 1950
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.g: S Hilz Na ramie metalowa tabliczka z napisem: Sepp Hilz – Kopf in Weiss. Z tyłu na ramie uszkodzona drukowana nalepka niemieckiej firmy transportowej o treści: TAN | DEM | LAGERHAUS UND | KRAFTVERHEHR | KUNST GMBH. Ten piękny portret, malowany wrażliwie, z uczuciem, swobodą i mistrzostwem warsztatu, przedstawia poślubioną w roku 1950 Christę von Rehlingen-Haltenberg (1926-1968), drugą żonę i ulubioną modelkę artysty. (zobacz kilka portretów żony m.in. na stronie: www.artroots.com )
Artist: Olga Boznańska
Title: ZADUMANA DZIEWCZYNKA, 1889
Year: 1889
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.g.: Olga Boznańska 89 | Kraków Na odwrocie, na górnej listwie krosna drukowana nalepka wystawowa o treści: Internationale | Kunst-Ausstellung | Düsseldorf 1904. | 1278. Na listwie bocznej stempel: Karl Anwander | München. Na listwie dolnej nalepka z czerwonym nadrukiem: 294 oraz dwa stemple - okrągły (nieczytelny) i "21". Obraz oprawiony w ramę z epoki (obraz w ramie widoczny na dużym zdjęciu , po kliknięciu). Z radością i satysfakcją prezentujemy Państwu Zadumaną dziewczynkę , zapomniane "prawdziwe arcydzieło" Olgi Boznańskiej, urzekające wzruszającym wyrazem i nastrojem, smętnym rozmarzeniem małej modelki, jej zalęknieniem, samotną niepewnością, nadzieją wieku dorastania i budzącej się kobiecości. Subtelna, przesycona łagodnym światłem kompozycja kolorystyczna, oparta o tony bieli, perłowych różów i złotawo lśniącej żółcieni, zestawionych z ciepłym brązem włosów dziewczynki, nawiązuje... więcej
Artist: Wsiewołod Daniłowicz Szarkiewicz
Title: KIJÓW, POMNIK ŚW. WŁODZIMIERZA, 1941
Year: 1941
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: KIJÓW. POMNIK ŚW. WŁODZIMIERZA NAD DNIEPREM sygnowany p.d. cyrylicą: Kиїв 42 | B. Шаркевіч / Kiїw 42 | W. Szarkiewicz
Artist: Aleksander Tolstoy (Tołstoj)
Title: DZIEWCZYNA BARWNEJ CHUŚCIE, OK. 1950
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: A Tolstoy
Artist: Erno Erb
Title: PRZEKUPKI NA TARGU, LATA 30. XX W.
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: E. Erb
Artist: Aleksy Nowakiwski
Title: PANI MALICKA PRZY FORTEPIANIE, 1924
Year: 1924
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: PORTRET PANI MALICKIEJ PRZY FORTEPIANIE, 1924 Na odwr. napisy: - niebieską kredką: 27 (w kółku); - ołówkiem: No 43. Ponadto stempel: 716; oraz stempel o treści: CРATKOBA MACA | б.п. Oлекси Новакiвского; poniżej atramentem: за кураторию; niżej 2 nieczytelne podpisy. Obraz wymieniony i reprodukowany w: - B.Oбсійчук, Олексa Новаківський, Лвів 1998, s. 194, il., opis kat. na s. 329.
Verified Artist: Yes
Artist: Kazimierz Bieńkowski
Title: ZA PRZYKŁADEM BOGÓW, 1895
Year: 1895
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: według obrazu Henryka Siemiradzkiego sygnowany p.d.: Kazim. Bieńkowski | 1895. Jest to swobodna kopia znanego obrazu Henryka Siemiradzkiego Za przykładem bogów, a ściślej jego wersji namalowanej przez artystę w roku 1888 (porównaj: S. Lewandowski, Henryk Siemiradzki, Warszawa 1903, il. na s. 82). Dziś bardziej znane jest płótno ze zbiorów Lwowskiej Galerii Obrazów przedstawiające tę samą parę młodych kochanków przy posągu Amora i Psyche, jednak na tle nieco inaczej opracowanego pejzażu. Istniały jeszcze inne repliki autorskie tej, bardzo popularnej, kompozycji.
Artist: Alfons Karpiński
Title: RÓŻE, 1924
Year: 1924
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany po prawej: A. Karpiński 19[2]4
Artist: Georg (George) Majewicz
Title: JELEŃ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: George Majewicz
Artist: Stanisław Gibiński
Title: NAGANIACZE PRZY OGNISKU, PRZED 1939
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana l.d.: S. Gibiński Na odwrocie firmowa nalepka (druk) o treści: ALEKSANDER THOMAS | POZNAŃ, UL. NOWA 5 | SALON SZTUKI | MATERIAŁY PIŚMIENNICZE | I PRZYBORY ARTYSTYCZNE.
Artist: Georg (George) Majewicz
Title: KACZKI NAD LEŚNYM STAWEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: G. Majewicz
Artist: Ferdinand Schebeck
Title: CZAPLA NAD WODĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: F.F. Schebek Na górnej listwie krosna napisy (niebieską kredką): 28 „Fischreiher“, n 13210 , [.] puq ; na dolnej (kredką czerwoną): EO .
Artist: Georg Arnold
Title: JEZIORO ALPEJSKIE, PO 1940
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Arnold Graboné (sygnatura wydrapana trzonkiem pędzla w mokrej farbie)
Artist: Józef Brandt
Title: POTYCZKA KOZAKÓW Z TATARAMI (FR.) OK. 1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Józef Brandt | z Warszawy | Monachium Obraz z prawem wywozu z granicę. Obraz opisany i reprodukowany w: - [H. Ludwig; Brandt, Josef von] w: Bruckmanns Lexikon der Münchner Kunst, Münchner Maler im 19. Jahrhundert, Erster Band, Bruckmann München 1981, s. 130, il. 187. duże zdjęcie w ramie Zdjęcie w dużej rozdzielczości (1,2 MB)
Artist: Hans Kolitz
Title: MARTWA NATURA Z ANTYKAMI, 1912
Year: 1912
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany czerwoną farbą p.d.: H Kolitz 1912 Z tyłu na ramie nalepka z napisem atramentem: H. Kolitz | Donnerschloss | 1 [...] = 3 000 Mark Nalepka na odwrocie pozwala domniemywać, że obraz może być tożsamy z płótnem Antiquitäten – Stilleben, które w roku 1912 artysta pokazał na wystawie sztuki w pałacu bankiera Donnera, tzw. Donnerschloss w Altonie.
Title: SZLACHCIC W ZBROI I CZERWONYM PŁASZCZU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Obraz z kolekcji Art-B. Obraz po konserwacji; stan dobry. W latach 1993-2007 obraz był depozytem, złożonym w Muzeum Narodowym w Warszawie (nr inw. DM 865).
Artist: Minni Herzing
Title: ŁĄKA W GÓRACH, PRZED 1940
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: MINNI HERZING
Artist: Franz Quaglio
Title: CZERKIESI, 1896
Year: 1896
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Franz Quaglio 1896
Artist: Franciszek Streitt
Title: CYGANIE W DRODZE, 1877
Year: 1877
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: F. Streitt | 877 Pochodzenie: – prywatna kolekcja w Polsce; – prywatna kolekcja w Czechach. Cyganie w drodze są znakomitym przykładem rodzajowego malarstwa Franciszka Streitta i przewijającego się w jego twórczości wątku „cygańskiego“. Ten duży, reprezentacyjny format sugeruje, że artysta malował Cyganów z przeznaczeniem na wystawę. Z dużym prawdopodobieństwem można go wiązać z płótnem Ein schlechter Weg , które w 1877 zostało zakupione przez monachijski Kunstverein i które w rok później wylosował Ludwig, książę Bawarii (H. Stępień, M. Liczbińska, Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1828-1914 . Materiały źródłowe, Warszawa 1994, s. 89). Napomknąć również warto, że tych samych modeli odnajdujemy i na innych płótnach artysty; młoda kobieta i kędzierzawy chłopczyk są, na przykład, bohaterami obrazu Bez jutra , reprodukowanego w 1878 w „Tygodniku Ilustrowanym“ (1. półrocze, s. 13). Sam motyw Cyganów w drodze powtarzał artysta także i w latach późniejszych, przypomnieć tu można choćby obraz, wystawiony w D.A. Agra-Art w roku 2005 (www.agraart.pl; patrz też: „Tygodnik Ilustrowany“, 1887 1. półrocze, il. s. 384).
Artist: Ernst Frommhold
Title: WIERZBY NAD POLNĄ STRUGĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: =Frommhold.
Artist: Jan (?) Konarski
Title: CZERKIES
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Konarski
Artist: Władysław Chmieliński
Title: NA WSI, PO 1945
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 38 x 67,3 cm (w świetle passe-partout) sygnowany p.d.: Wł. Chmieliński
Verified Artist: Yes
Artist: Władysław Chmieliński
Title: WESELE KRAKOWSKIE, OK. 1950
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Wł. Chmieliński. Obraz jest oprawiony.
Verified Artist: Yes
Artist: Zygmunt Waliszewski
Title: JAN SOBIESKI, LATA 1922 - 1923
Tools: pastel
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: JAN SOBIESKI, lata 1922-1923 / na odwrocie KSIĄŻĘ JÓZEF PONIATOWSKI NA KONIU Obraz wymieniany, opisany i reprodukowany: - Wystawa prac nieznanych. Zygmunt Waliszewski zapomniany - odnaleziony. Kazimierz Mitera w służbie sztuki [wstęp H. Bartnicka-Górska], Rempex, Warszawa 1993, nr kat. 9 i 9a, 2 repr.; - H. Bartnicka-Górska, A. Prugar-Myślik, Zygmunt Waliszewski 1897-1936. Malarstwo i rysunek. Wystawa monograficzna. Muzeum Narodowe w Warszawie V-VI 1999, Warszawa 1999, s. 166, nr kat. II/4.
Artist: Zygmunt Ajdukiewicz
Title: ZAKOCHANI, OK. 1890
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: oznaczony u dołu: Zygmunt Ajdukiewicz [sygnatura poprawiona] Kompozycja umieszczona jest pośrodku surowej, nie gruntowanej i nie zamalowanej deski o profilowanych i pozłoconych krawędziach. Deska od tyłu wzmocniona dwiema listwami. Na odwrocie napisy kredką: - niebieską: VII; - czerwoną: 88033.
Artist: Wojciech Kossak
Title: KIRCHOLM, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Wojciech Kossak | 1927 Obraz przedstawia żywiołową szarżę husarii w bitwie stoczonej pod Kircholmem (obecnie Salaspis, koło Rygi) 27 IX 1605 między Szwedami pod wodzą króla Karola IX a wojskiem polsko-litewskim dowodzonym przez hetmana litewskiego Jana Karola Chodkiewicza, znakomitego stratega i taktyka. Szwedzi, mimo ogromnej przewagi liczebnej (ponad 11 tys. żołnierzy przeciwko niespełna 4 tys.), ponieśli wówczas druzgocącą klęskę, tracąc blisko 2/3 armii. Do zwycięstwa wojsk polsko-litewskich walnie przyczyniły się oddziały husarii, zwanej „najgroźniejszą jazdą świata”. Obraz jest autorską repliką Kircholmu, wielkiego płótna namalowanego w 1925 dla Muzeum Wojska Polskiego i Muzeum Narodowego w Warszawie (200 x 400 cm), które miało być jedną z cyklu dwunastu historycznych kompozycji, zamówionych u Kossaka w 1922 przez specjalny komitet powołany z inicjatywy dyrektora Muzeum, płka Bronisława Gembarzewskiego. Komitetowi przewodniczył gen. Józef Haller. Artyście nie dane było jednak w pełni zrealizować owego ambitnego zamierzenia; poza Kircholmem namalował jeszcze Sowińskiego na szańcach Woli (1922) oraz Grunwald (1931). Wszystkie te obrazy znajdują się dziś w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. Przystępując do pracy nad Kircholmem Kossak wykonał zapewne rozliczne szkice kompozycyjne. Jednym z nich jest obraz o nieco odmiennej kompozycji, dat. 1925, który jako Szarża husarii pod Kircholmem wystawiony był w Agrze... więcej
Artist: Georg Arnold
Title: NAD WODĄ, OK. 1950
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Arnold Graboné Na odwrocie płótna autorska nalepka (druk wypełniony atramentem) o treści: MEISTER DER MALEREI | PROF. ARNOLD GRABONÉ | BUCHNOF / STARNBERG OBB. | Art. der Technik ... | Motiv Im M[...] Moor | Grösse ... | Preis ... | Unterschrift für Original | Vers. Wert 1. Stufe Arnold Graboné
Artist: Jerzy Kossak
Title: ODPOCZYNEK UŁANA, 1938
Year: 1938
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Jerzy Kossak | 1938
Artist: Georg Koch
Title: Z POLOWANIA PAR FORCE, OK. 1910
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: G. Koch.
Artist: Władysław Aleksander Malecki
Title: WYJAZD NA POLOWANIE, 1882
Year: 1882
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: W Malecki | 1882 r. Na krośnie nalepka z nr „41” oraz nalepka z wystawy w Muzeum Narodowym w Kielcach w 1999, o treści: Nr kat. 181 Wyjazd na polowanie 1882 olej płótno, wł. prywatna. Obraz opisany i reprodukowany w: - Władysław Aleksander Malecki 1836-1900. Katalog wystawy monograficznej przygotowanej pod kierunkiem A. Obornego, Muzeum Narodowe, Kielce 1999, wkładka do katalogu s. alb.1, nr kat. 181, il.
Artist: Jan Chełmiński
Title: PRZEJAŻDŻKA NAD MORZEM, 1882 (FRGM.)
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Jan Chełminski 1882 Na odwrocie fragment nalepki z zachowaną resztką napisu (druk): 1516 CHESTNUT [...] | PHILADELPHIA. Napis niebieską kredką: 5027. Ponadto na ramie flamastrem: 3859
Artist: Stanisław Żukowski
Title: WNĘTRZE PAŁACU W ŁAZIENKACH, OKOłO 1924
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: S Żukowski Obrazy przedstawiające sale Pałacu Na Wyspie w Łazienkach malował Żukowski w latach dwudziestych, niedługo po swoim przyjeździe do Warszawy. Dwa takie płótna – Sala Balowa oraz Gabinet Zielony, datowany 1924 – znajdują się m.in. w zbiorach warszawskiego Muzeum Narodowego. Z tego roku pochodzi także i nasz obraz, odtwarzający fragment dawnej sypialni i widocznej w amfiladzie garderoby Stanisława Augusta na pierwszym piętrze Pałacu. Przez otwarte drzwi widać rozświetloną słońcem zieleń drzewa, rozjaśniającą, podtrzymującą i dopełniającą szlachetny koloryt tych wnętrz. (Aktualizacja) Na odwrocie napis czarną farbą na płótnie: 4. Na górnej listwie krosna napis ołówkiem: Sypialnia króla Stan.Augusta Na dolnej listwie krosna nalepka Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych (druk + atrament) o treści: 18123 | Autor: Żukowski Stanisław | Tytuł: Sypialnia kr. St. Aug. | Rodzaj dzieła: ol. | Cena | Własność | Data nadesłania: 192[.] Bibliografia: - Przewodnik No 20 po wystawie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych /../ Wystawa zbiorowa Stanisława Żukowskiego /../ Wydawnictwo Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa w lutym 1927 roku, s. 9. nr kat. 146 [Z cyklu: Łazienki Królewskie w Warszawie: Sypialnia króla Stanisława Augusta] więcej
Artist: Iwan Trusz
Title: PEJZAŻ Z KRYMU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: I.Trusz
Artist: Aleksander Świeszewski
Title: U BRZEGÓW CAPRI [SKAŁY FARAGLIONI], 1890
Year: 1890
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: A. Swieszewski 1890. | München Na odwrocie napis atramentem p.g: Alexander Swieszewski | BORN Poland 1831 – died Munich 1895 | GERMANY. Ponadto napis tuszem l.g.: #r9
Artist: Jacek Malczewski
Title: JESIENIĄ. PORTRET PODWÓJNY, OK. 1906
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Obraz przedstawia dwóch eleganckich panów o szlachetnej powierzchowności, przedstawionych na tle pejzażu – szmaragdowej łąki i złocistych jesiennych liści z pasmem lasu i skrawkiem błękitnego nieba. W głębi, za nimi widać sylwetkę mężczyzny w kajdanach, który prowadząc za uzdę uskrzydlonego Pegaza, zmierza ku „wdzięcznej, tanecznej postaci kobiety w rozwianych szatach”. „Obraz namalowany jest lekko, szerokim położeniem plamy barwnej /.../ Ciepły ton i lekkość barw pierwszego planu, w połączeniu z intensywniejszym kolorem tła, tworzą bardzo dekoracyjną kompozycję. /.../ Podkreślić należy bardzo dobrą klasę malarską tego płótna, a także emanujący zeń sugestywny nastrój – rezultat połączenia pogłębionego psychologicznego wyrazu portretu z dekoracyjnym i symbolicznym tłem pejzażowym”. Trudno jednoznacznie rozstrzygnąć kim są bohaterowie tego obrazu, choć – „zważywszy wyraz ich twarzy i elegancję stroju, bez wątpienia obaj należą do elity społecznej, zapewne do warstwy krakowskiej inteligencji”. Wedle opisu na dawnej fotografii ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie (negatyw 97946) mogliby to być profesorowie Uniwersytetu Jagiellońskiego - doktor nauk medycznych Przemysław Pieniążek (1850-1916) oraz historyk Franciszek Bujak (1875-1953). Pojedyncze portrety obu profesorów malował Malczewski w roku 1906, ich porównanie z naszym portretem budzi jednak wątpliwości, nie pozwalając na ostateczną identyfikację... więcej
Artist: Wilhelm C. Mosblech
Title: KUTRY, LATA 20. XX W.
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, tektura (płyta) sygnowany p.d.: W Mosblech
Artist: Albert Wenk
Title: SKALISTE BRZEGI CAPRI, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Albert Wenk | München -
Artist: Adam Setkowicz
Title: PRZED KARCZMĄ, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: A. Setkowicz
Artist: Józef Rapacki
Title: DZWONNICA, 1917
Year: 1917
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: JÓZEF RAPACKI 1917 rok
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: DRZEWA. DROGA W LESIE, 1921
Year: 1921
Tools: crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 28,5 x 23,5 cm (w świetle passe-partout) sygnowany p.d.: LWyczółkowski | 1921; napis l.d.: rysunek oryginalny Na odwrocie oprawy nalepka z wystawy (druk, atrament) o treści: ZWIĄZEK POLSKICH ARTYSTÓW PLASTYKÓW | W KRAKOWIE. PLAC ŚW. DUCHA 1. „DOM ARTYSTÓW” | Data przyjęcia 1/8 1925 | Autor Leon Wyczółkowski Tytuł Drzewa | Rodzaj rys. orygin. Rozmiar - | cena 165.- zł Nr. 130 (Kryn.) Powstanie prezentowanego rysunku, o motywie powtórzonym także w litografii, wiązać należy z dłuższym pobytem Wyczółkowskiego w Białowieży, dokąd wyjechał wiosną w roku 1921. Wrażenia z Białowieskiej Puszczy zaowocowały wówczas licznymi szkicami, studiami malarskimi, akwarelami, rysunkami kredką, ołówkiem czy tuszem, które następnie artysta opracowywał w graficznej technice litografii. Dziesięć takich litografii znalazło się w wydanej rok później tece graficznej Wrażenia z Białowieży, ale po motywy białowieskie Wyczółkowski sięgał i później, opracowując je już poza rzeczoną teką. Były to głównie drzewa – dęby, brzozy i „białowieskie sosny – olbrzymy”, przy których – jak na naszym rysunku – samotny człowiek wydaje się być kimś nikłym i pokornym. Rysunek wymieniony w katalogu: - Wystawa Związku Polskich Artystów Plastyków w Krakowie, Plac św. Ducha 1. „Dom Artystów”, 15 VIII – 3 IX 1925, s. nlb. nr kat. 130 [Drzewa]; - por. także: Katalog 65. Aukcji malarstwa i rzemiosła, D.A. Ostoya,... więcej
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: AWANGARDA MYŚLIWSKA, OK. 1880
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: (Wyjazd na polowanie – Stacja pocztowa w Polsce), sygnowany p.d.: Alfred v Wierusz-Kowalski Obraz opisany i reprodukowany w: - "Tygodnik Ilustrowany" 1883, II półrocze, nr 46, il. na s. 317 (jako Wyjazd na polowanie ); - "Tygodnik Powszechny" 1885, II półrocze, nr 43, il. na s. 681 (jako Na polowanie ), - "Biesiada Literacka" 1886, II półrocze, nr 53, il. na s. 424-425 (jako Walna wyprawa myśliwska w wigilię Nowego Roku ); - "Biesiada Literacka" 1899, II półrocze, nr 48, il. na s. 430-431 (jako Awangarda myśliwska ); - H.P. Bühler, Jäger Kossaken und polnische Reiter. Josef von Brandt, Alfred von Wierusz-Kowalski Franz Roubaud und der Münchner Polenkreis , Hildesheim, Zürich, New York 1993, il. 19 na s. 26 (jako Poststation in Polen ); - H.P.Bühler, Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni. Polska Szkoła Monachijska , Warszawa 1998, il. 19 na s. 26, s. 152 (jako Stacja pocztowa w Polsce ). więcej
Artist: Josef Dederichs
Title: ŁODZIE W PORCIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Josef | Dederichs.
Artist: Heinz Flockenhaus
Title: PEJZAŻ NADWODNY Z WIATRAKIEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: H. Flockenhaus Ddf Na odwrocie, na płótnie napis tuszem: J. Heinrich Flockenhaus | Landschafts Maler | Düsseldorf . Na krośnie drukowana nalepka: Galerie Knüppel & Co. | Berlin W. s | Friedrichstrasse 186
Artist: Ludwig Dill
Title: ŁODZIE RYBACKIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany przy dolnej krawędzi pośrodku: L. DILL.
Artist: Alfons Karpiński
Title: ŻÓŁTE RÓŻE, LATA 30. XX WIEKU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany po prawej: A. Karpiński
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: ANEMONY, 1909
Year: 1909
Tools: gouache, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 58,5 x 70 cm (w świetle passe-partout) sygnowany l.d.: LWyczół | 909 (inicjały wiązane)
Artist: E. Grüner-Lengenfeld
Title: MARTWA NATURA Z OWOCAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: MARTWA NATURA ZE ŚLIWKAMI, BRZOSKWINIAMI, WINOGRONAMI I DZBANEM sygnowany p.g.: E. Grüner-Lengenfeld.
Title: RUT ZBIERAJĄCA KŁOSY, XIX/XX W.
Description: IInformacje o dziele: według obrazu Charles’a Zacharie Landelle’a malowidło na porcelanowej plakiecie o zaokrąglonych narożnikach; Niemcy (Berlin ?), 14,5 x 10 cm Na odwrocie plakiety wyciśnięta w masie cyfra: 107 Na tekturze zabezpieczającej plakietę od tyłu trudno czytelny napis atramentem: Guinborg (?) Autorem pierwowzoru, obrazu określanego tytułem Ruth lub Żniwiarka (Moissonneuse) jest Charles Zacharie Landelle (1812-1909), znany francuski malarz akademik, uczeń Paula Delaroche’a i Ary Scheffera, orientalista, portrecista, autor obrazów historycznych i rodzajowych. Jego obrazy, wielokrotnie wystawiane na paryskich Salonach, były szeroko znane i spopularyzowane poprzez reprodukcje paryskiego wydawnictwa A. Goupila. Obraz znajduje się obecnie w muzeum w Soissons, gdzie określony jest tytułem Moissonneuse. Znane są jego repliki autorskie, kopiowany bywał też przez innych artystów, w tym często właśnie na porcelanowych plakietach. Temat obrazu zaczerpnięty został z biblijnej „Księgi Rut”, opowiadającej historię owdowiałej Moabitki Rut (Ruth), która - wiernie towarzysząc swojej teściowej Noemi - przybyła z „ziemi Moabu. Przyszły zaś do Betlejem na początku żniw jęczmienia./../ Powiedziała Rut Moabitka do Noemi: < Pozwól mi pójść na pole zbierać kłosy za tym. który będzie mnie darzył życzliwością> - odpowiedziała jej Noemi. Rut wyszła więc i przyszła zbierać kłosy na polu za żniwiarzami...” (Rt; 1,22; 2,2-3). więcej
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: OCZEKIWANIE, LATA 90. XIX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: M.G. Wywiórski Na krośnie napis czarną farbą: No 62. Obraz pochodzi zapewne z lata przełomu XIX i XX wieku, kiedy to w twórczości Wywiórskiego pojawiły się krajobrazy nadmorskie, malowane w różnych krajach północnej Europy. Artysta – mieszkający wówczas stale w Berlinie – często wyjeżdżał nad Morze Północne i Bałtyk, podróżował na wyspę Sylt (ok. 1898), był w Norwegii, Szwecji (lata ok. 1903-1904), malował na wybrzeżu holenderskim i w Amsterdamie. Duży zespół tych nastrojowych, a często bardzo ekspresyjnych pejzaży, oddających zmienną grę świateł i barw, coraz to inne układy chmur czy różnorodność brzegów morskich, pokazał w 1901 roku na indywidualnej wystawie w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, budząc żywe zainteresowanie publiczności i krytyków, podkreślających „wirtuozostwo techniki” malarza.
Artist: Georg Michel Meinzolt
Title: NAD FIORDEM, 1897
Year: 1897
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Geo. M. Meinzolt | Mchn. 97
Artist: Hans (Johannes) Gabriel Jentzsch
Title: PRZY WINIE I MUZYCE, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: H. G. Jentzsch. | 1923
Artist: Josef Mühlbeck
Title: NA MOKRADŁACH, 1922
Year: 1922
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Mühlbeck IX. 22. Na odwrocie napis: Jos. Mühlbeck | „Kühe am Moor”
Artist: Adolf Eberle
Title: NOWE PIÓRA DO KAPELUSZA, OK. 1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Adolf Eberle München
Artist: Georg Arnold
Title: PEJZAŻ ALPEJSKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Arnold Graboné (sygnatura wydrapana trzonkiem pędzla w mokrej farbie)
Artist: Wilhelm Gdanietz
Title: PRZY KOMINKU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. GDANIETZ
Artist: Tadeusz Styka
Title: DZIEWCZYNA GRAJĄCA NA LIRZE, LATA 30. XX W.
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: TADÉ. STYKA Na odwrocie drukowana nalepka nowojorskiej firmy, o treści: DAY & MEYER | MURRAY & YOUNG. Ponadto małe nalepki z numerami: 37.; 07/24|99; 123.
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET M. GĄSECKIEGO ZE ŻNIWIARKĄ, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PORTRET MIECZYSŁAWA GĄSECKIEGO ZE ŻNIWIARKĄ, 1923 sygnowany p.g.: J Malczewski 1923 r. Malarz - konserwator Mieczysław Gąsecki (1883-1948), zwany przez Malczewskiego „Goniem”, był serdecznym i zaufanym przyjacielem artysty. Pomagał mu w wielu sprawach, także przy malarskich pracach techniczno-konserwatorskich, przygotowywał tzw. podmalówki i był modelem do wielu obrazów (np. portret M. Gąseckiego znany pt. Młoda Polska z roku 1917 czy Przekazanie palety z 1922; oba w Muzeum Narodowym w Krakowie). Portretował go także jako Sancho Panchę, wiernego towarzysza Don Kichota, rycerza o rysach samego artysty (obraz Don Kichot i Sancho Pancha; patrz - Jacek Malczewski 1855 - 1929, TPSP w Krakowie, 1939, s. 18, nr kat. 172). Być może do tego właśnie wątku nawiązał także w prezentowanym obrazie, zakładając przyjacielowi na głowę hełm jaki dawniej nosili piechurzy, łucznicy i muszkieterzy.
Artist: Ernst Bröcker
Title: DOMY NAD WODĄ, PO 1945
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: E. Bröcker | München
Artist: Max senior Haenger
Title: NA PODWÓRKU
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: M. Hänger Na odwrocie napis tuszem: 64. Ponadto nalepka z tekstem (druk): DM 5.800.-
Artist: Wojciech Kossak
Title: AMAZONKA, 1934
Year: 1934
Tools: oil, pencil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 46,8 x 37,2 cm (w św. passe-partout) sygnowany p.d.: Wojciech Kossak | Kalifornia 1934
Artist: Mikołaj Strzegocki
Title: PORTRET CHŁOPCZYKA, 1856
Year: 1856
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.g.: Strzegocki 856.
Artist: Aleksander Augustynowicz
Title: KROKUSY, OK. 1915
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Augustynowicz Na g. listwie ramy nalepka aukcyjna Agra-Art z 2008 r.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: MAKI, 1909
Year: 1909
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 61,5 x 73 cm (w św. ramy 58,7 x 71 cm) sygnowany p.g.: L Wyczół | 909 Na odwrocie oprawy uszkodzona nalepka wystawy TZSP w Warszawie z datą 15 I 1910 (?). Obraz – zakupiony w warszawskim TZSP – do roku 1972/1973 należał do zbiorów rodzinny Wolfów (byłych udziałowców znanej firmy wydawniczej Gebethner i Wolf). Obraz pochodzi z okresu, kiedy Wyczółkowski mieszkał w Krakowie i malował szczególnie wiele obrazów i studiów kwiatów i martwych natur z kwiatami. Teodor Grott, ulubiony uczeń artysty wspominał: „kwiaty Wyczół kochał, kwiatami był obdarowywany, roiło się w jego pracowni od przepięknych okazów róż, anemonów, goździków, rododendronów, azalii, a nawet storczyków. /../ dobijano się o każdy obraz, nieomal o każdy szkic; płacono tysiące koron za niewielkie studium kwiatowe.” [cyt. wg: Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia, opracowała M. Twarowska, Wrocław 1960, s. 271, 272].
Artist: Stanisław Radziejowski
Title: ŚPIĄCA RUSAŁKA, OK. 1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: St Radziejowski Na odwrocie autorski (?) napis farbą: St Radziejowski | Śpiąca Rusałka. Na krośnie resztka nalepki TPSP w Krakowie (?) z czytelnym numerem „15”, nazwiskiem autora, adresem i fragmentem tytułu Faun i r /..../. Na poprzeczce nieczytelny owalny stempel. Obraz należy do symboliczno-baśniowego nurtu malarstwa artysty. Jest zapewne tożsamy z płótnem Faun i dziewczyna, wystawionym w roku 1910 w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych.
Artist: August Böcher
Title: KWIATY LETNIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: August Böcher
Artist: Leon Kowalski
Title: OPACTWO BENEDYKTYNÓW W TYŃCU, PRZED 1933
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: WIDOK NA OPACTWO BENEDYKTYNÓW W TYŃCU, przed 1933 sygnowany l.d.: L Kowalski. Na odwrocie resztki nalepki wystawowej (?) Obraz wymieniony w: - TZSP, Przewodnik 88, /.../ Wystawa zbiorowa Leona Kowalskiego /.../, Warszawa, XI 1933, s. 20, nr kat. 164.
Artist: Rudolf Priebe
Title: DROGA WŚRÓD PÓL
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Priebe
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: WIOSKA NAD ZATOKĄ, LATA 1903-1906
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: podpisany na odwrocie: M.G. Wywiórski Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty. Ta znakomita kolekcja – w liczbie 150 pejzaży i pejzażowych studiów malarskich – zaprezentowana została w roku 2004 na wystawie w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu. Wystawie towarzyszył obszerny katalog, zawierający opisy i reprodukcje wszystkich wystawionych prac artysty, ujętych w kilka zespołów pejzaży. Prezentowany tu obraz znalazł się w grupie zatytułowanej „Ku wzmożonej ekspresji barwnej”. Obraz opisany i reprodukowany w: - M. Gołąb, Michał Gorstkin Wywiórski – pejzaże. Między niebem a ziemią , Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, [Poznań 2004], s. 120, nr kat. 92, il. 92 na s. 82
Artist: Maria Ritter
Title: PEJZAŻ WIOSENNY, OK. 1940
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. Ritterówna Na odwr. trzy nalepki (druk, maszynopis, rękopis, stemple): - 1. nalepka z niemieckim tekstem, datą 12/7 1941, stemplem o treści: BIURO EKSPEDYCYJNO-KOMISOWE | KUŁAKOWSKI I SKA | Kraków, ul. św. Gertrudy 29.: - 2. nalepka o treści: Związek Zaw.Pl. Artystów Plastyków | Oddział w Nowym Sączu | Tytuł dzieła Pejzaż wiosenny | Autor Maria Ritterówna | Technika olej | Cena | Data; - 3. nalepka o treści: 426 Pejzaż wiosenny | około 1948. | 48 x 57,5. Ponadto stemple Salonu Kolekcjoner w Nowym Sączu i firmy ramiarskiej
Artist: Adolf (Abraham) Behrmann
Title: CIEMNOSKÓRY CHŁOPIEC, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: CIEMNOSKÓRY CHŁOPIEC W ZAWOJU NA GŁOWIE, ok. 1930 sygnowany p.d.: Behrmann
Artist: Rajmund Kanelba
Title: „BELLE” W PRZYSTANI, PO 1940
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Kanelba Na odwrocie napis żółtą farbą [szablon]: MASONITE. Ponadto ołówkiem na płycie i długopisem na małej nalepce: 74 [w kółku]; czarna kredką: C08077|B. Dodatkowo firmowa kartka Tepper Galleries w Nowym Jorku.
Artist: Maria Pawlikowska-Jasnorzewska
Title: CHIŃSKA BAJKA, OK. 1920
Tools: watercolor, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany ołówkiem p.d.: Kossak Pawlikowska Akwarela pochodzi z dawnych ze zbiorów Jana Franciszka barona Konopki (1855-1948) galicyjskiego działacza politycznego i społecznego, właściciela majątków ziemskich i – zaprzyjaźnionego z wieloma artystami – kolekcjonera dzieł sztuki. Sygnatura Kossak Pawlikowska pozwala na określenie czasu powstania akwareli na lata 1919-1929, kiedy artystka była żoną Jana Gwalberta Pawlikowskiego. Uproszczenie formy i geometryzującą stylizacja pozwala to datowanie przybliżyć do roku 1920, kiedy jej twórczość zbliżyła się do sztuki formistów, z którymi była zaprzyjaźniona.
Artist: Zygmunt Menkes
Title: KOBIETA I MĘŻCZYZNA Z GITARĄ, OK. 1960
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 34,5 x 43 cm (w św. passe-partout) sygnowany p.d.: Menkes
Artist: Józef Pankiewicz
Title: PEJZAŻ Z DROGĄ WŚRÓD DRZEW, OK. 1912-1913
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Pankiewicz Obraz, sprzedawany antykwariacie Joanny Studzińskiej w Paryżu, trafił następnie do nowojorskiej Lipert Gallery Z. Michaela Legutko, a później znalazł się w zbiorach Barbary Piaseckiej-Johnson w USA. We wrześniu 2006 został wystawiony na charytatywnej aukcji „Art for Autism”, zorganizowanej w Princetown przez The Barbara Piasecka-Johnson Foundation (30.IX 2006; Katalog nr 006; patrz: www.artinfo.pl). Obraz przedstawia pejzaż z Normandii, z okolic Giverny w dolinie Sekwany i rzeki Epte. W latach 1912-1913 państwo Pankiewiczowie spędzali tam letnie wakacje, spotykając się z zaprzyjaźnionym Pierrem Bonnardem, który wraz z żoną mieszkał w pobliskim Vernon. Ten sam motyw pejzażowy artysta przedstawił też w akwareli i rysunku: Pejzaż z drogą wsród drzew, 1912-1913 akwarela,papier 34x22 cm z kolekcji T.Podla Pejzaż z drogą wsród drzew,szkic, 1912-1913 ołówek, akwarela (porównaj: Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, MNW, Warszawa 2006, s. 243, nr kat.258, 259, il.;... więcej
Artist: Wacław Borowski
Title: BAWIĄCE SIĘ DZIECI, OK. 1930
Tools: watercolor, pastel, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: WBorowski (inicjały wiązane)
Artist: Rajmund Kanelba
Title: DZIECI I ZABAWKI, OK. 1950
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.g.: Kanelba Na odwrocie flamastrem napis: 46 [w kółku]
Artist: Józef Pankiewicz
Title: PONTE ALLE GRAZIE WE FLORENCJI, 1932
Year: 1932
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Pankiewicz Na odwrocie sygnatura i autorski napis tuszem: Pankiewicz | Firenze 1932. Poniżej ołówkiem (inną ręką ?): Ponte alle Grazie. Ponadto napis tuszem: 88.; ołówkiem: 3, 8 (w kółku) oraz: biała ze złotem | biała; białą farbą: 21.; długopisem: 1918. Na ramie ołówkiem cyfry i tekst w języku szwedzkim. Obraz przedstawia widok na Arno i Ponte alle Grazie ujęty od strony Ponte Vecchio. Wśród zabudowań na lewym brzegu wyróżnia się, zwrócona ku rzece fasada Palazzo degli Uffizi, w dali na tle wzgórz prawego brzegu widać sylwetę Torre di San Niccolò. Obraz powstał podczas pobytu artysty we Florencji w dniach pomiędzy 12 a 27 września 1932. Szereg wiadomości o tym pobycie przynosi „Dziennik” prowadzony wówczas przez żonę artysty, Wandę Pankiewiczową, opisującą sposób spędzania czasu, pracę męża a także motywy, które malował w plenerze, przy czym do naszego obrazu odnosić się może notatka z 22 września: „Z rana Jo malował widok z Ponte Vecchio /.../” Obraz opisany i reprodukowany w: - Wystawa zbiorowa Józefa Pankiewicza, Katalog [oprac. J. Czapski], Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa, maj-czerwiec 1933, s. 27, nr kat.128 [określony omyłkowo jako Ponte della Trinita]; - N.Samotyhowa, Z Instytutu Propagandy Sztuki. Józef Pankiewicz, „Kobieta Współczesna” 1933, nr 23, s. 450; - Wystawa Józefa Pankiewicza z Paryża, TPSP Poznań, listopad 1933, nr kat. 21; - J.Mroziński,... więcej
Artist: Zbigniew Pronaszko
Title: PORTRET ŻONY W BIAŁYM SZALU, 1926
Year: 1926
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.g.: Z. Pronaszko Na odwrocie, na krosnach napisy: „Portret żony” 1926 r; Maj 1926 Portretowana Maria Norma Pronaszko, z domu Taube, doktor medycyny, żona artysty od roku 1919 była ulubiona modelką Pronaszki, który malował ją wielokrotnie (patrz m.in: ponad 20 portretów w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie).
Artist: Leon Chwistek
Title: LEKTURA POOBIEDNIA, OK. 1919
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na krośnie nalepka wystawy w TPSP w Krakowie w roku 1971; wystawiony jako własność p. Marii Müller. Obraz przedstawia panią Felicję Müllerową z córkami Haliną i Marią. Felicja Müllerowa z domu Steinhaus (1881-1964), żona adwokata Gustawa Müllera, była starszą siostrą Olgi, żony Leona Chwistka. Ich bratem był Hugo Steinhaus, wybitny matematyk, profesor Uniwersytetu Jana Kazimierza we Lwowie, po wojnie także profesor Uniwersytetu we Wrocławiu. Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny państwa Müllerów. Obraz opisany w katalogu: - Zbiorowa wystawa dzieł Leona Chwistka, [wstęp K. Estreicher], wrzesień 1971, MKiS, TPSP, Kraków, Pałac Sztuki [Kraków 1971] s. 43, nr kat. 36.
Artist: Jerzy Hulewicz
Title: PORTRET MĘŻCZYZNY Z FAJKĄ, OK. 1925
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: JHulewicz (inicjały wiązane) Autorstwo obrazu potwierdza ekspertyza pani Agnieszki Salamon z Muzeum Narodowego w Poznaniu (sierpień 2007). Datę jego powstania autorka określa na około 1925 roku, równocześnie pisząc, m.in.: /.../ „Mimo wyraźnych cech portretowych i zindywidualizowanych rysów twarzy mężczyzny, trudno dziś jednoznacznie rozstrzygnąć, choćby ze względu na małą ilość przesłanek, kim był bohater płótna. Być może należał on do grona zaprzyjaźnionych z Hulewiczem artystów z kręgu Emila Zegadłowicza, bowiem na pierwszą połowę lat dwudziestych przypada najintensywniejszy okres ich przyjacielskich i artystycznych kontaktów. Obraz należy niewątpliwie do ciekawszych prac Jerzego Hulewicza. Powstał w najlepszym okresie jego twórczości malarskiej, kiedy to czerpiąc z doświadczeń europejskiej awangardy, pracował nad indywidualną formułą sztuki. Byłby to też kolejny krok zbliżający artystę ku sztuce abstrakcyjnej, a przecież Jerzy Hulewicz jest jednym z pierwszych polskich abstrakcjonistów”. W ostatnich dniach Dom Aukcyjny Agra-Art nawiązał kontakt z rodziną Emila Zegadłowicza, która nie wyklucza, iż portretowaną osobą jest sam pisarz. Wskazuje na to głównie data powstania portretu, częste kontakty z Hulewiczami, oraz kapelusz, fajka, którą pisarz okresowo palił.
Verified Artist: Yes
Artist: Zygmunt Menkes
Title: KOBIETA WE WNĘTRZU, LATA 40. XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Menkes
Artist: Jan Szancenbach
Title: KWIATY I MUSZLE, 1990
Year: 1990
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Szancenbach Na odwrocie napis autorski na płótnie: JAN SZANCENBACH | ZESCHNIĘTE KWIATY I MUSZLE | 1990
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: RÓŻE, 1921
Year: 1921
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: 21 | [..] Terlikowski (sygnatura wydrapana trzonkiem pędzla w mokrej farbie) Na odwrocie płótna zarys innej kompozycji. Na krośnie nalepka z numerem: 69637