Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: NA STANOWISKU, OK. 1880
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Wierusz-Kowalski Podobną postać jeźdźca, na spokojnie stojącym koniu, umieścił Wierusz-Kowalski także w innych swoich obrazach z lat ok. 1880. Bliską analogią są tu obrazy Na stanowisku [repr. w: Tygodnik Illustrowany 1880 (I) repr. S. 289] oraz Konni zwiadowcy [repr. w: H.-P.Bühler, Jäger, Kosaken und polnische Reiter. Josef von Brandt, Alfred von Wierusz-Kowalski, Franz Roubaud und der Münchner Polenkreis, Hildesheim - Zürich - New York 1993 [ s. 46, repr. 39]. zobacz obraz w ramie
Artist: Juliusz Kossak
Title: ROMAN RUSZCZYC POD TULLNEM, 1883
Year: 1883
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: ROMAN RUSZCZYC WRACA Z PODJAZDU Z JEŃCAMI DO OBOZU POLSKIEGO POD TULLNEM, 1883 38 x 55 cm (w świetle passe-partout) sygnowana l.d.: Juliusz Kossak | 1883 Obraz w roku 1883 wystawiony był w krakowskim Towarzystwie Sztuk Pięknych, skąd trafił do zbiorów prywatnych i przez lata nie był pokazywany szerszej publiczności. Wypłynął dopiero w roku 2000, ku radości miłośników malarstwa Juliusza Kossaka. Obecnie ponownie pojawia się na aukcyjnym rynku sztuki. Roman Ruszczyc herbu Lis, tytułowy bohater obrazu, od 1686 rotmistrz chorągwi wołoskiej (zm. po 1702), był bratankiem, znanego z Trylogii, „sławnego zagończyka“ Jerzego Ruszczyca i stryjecznym bratem rotmistrza chorągwi pancernej Damiana Ruszczyca. Obraz, malowany w rocznicę bitwy pod Wiedniem, przedstawia epizod wiedeńskiej kampanii, który miał miejsce w obozie wojsk sprzymierzonych pod Tulln nad Dunajem - Roman Ruszczyc (wówczas jeszcze porucznik), wysłany na czele niewielkiego oddziału jazdy w celu zbadania pozycji nieprzyjaciela, wraca do obozu prowadząc jeńców tureckich. Zdarzenie to dokładnie opisał naoczny świadek, uczestnik wiedeńskiej kampanii, pan Mikołaj na Dyakowcach Dyakowski, podstoli latyczewski w swoim Dyariuszu wideńskiej okazyji przez Najjaśniejszego Króla Jmci polskiego, Jana Trzeciego, z wiekopomną sławą narodu naszego ekspediowanej ... Otóż zdarzyło się, że podjazdy, wysyłane przez „generalissimusów i elektorów“ niemieckich,... więcej
Artist: Jacek Malczewski
Title: AUTOPORTRET Z ERYNIĄ, 1910
Year: 1910
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p. d.: J [herb Tarnawa] M | 910 Na odwrocie stempel „12“. Obraz „wypłynął“ w czerwcu 2000 na aukcji Domu Aukcyjnego Agra-Art; nieznany wcześniej - przed laty nabyty zapewne bezpośrednio od artysty - nie był nigdy reprodukowany ani opisywany. Jego „odkrycie“ było prawdziwym wydarzeniem; nie dziwi więc, że organizatorzy wystawy Malczewskiego pt. „Powrót“, trwającej już wówczas (od czerwca 2000) w warszawskim Muzeum Narodowym zabiegali - z sukcesem - o zgodę nowego właściciela by pokazać obraz na wystawie, a także zamieścić jego reprodukcję w części nakładu katalogu. Później Autoportret z Erynią można go było oglądać w stałej galerii malarstwa polskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie (do kwietnia 2008; jako prywatny depozyt nr 3426). Wysnute z dawnych mitów greckich, fantastyczne postaci Chimery, Harpii czy Meduzy były częstymi bohaterkami obrazów Malczewskiego, dopowiadając zawarte w nich symboliczne treści. W naszym obrazie zamyślonemu artyście towarzyszy piękna, ale budząca niepokój zjawa kobiety o wężowych włosach. To Erynia, bogini zemsty, uosobienie lęków i męki wyrzutów sumienia. Nie było przed nią ucieczki, zawsze obecna, narzucała się myślom i woli człowieka. Taką interpretację tej postaci wydaje się potwierdzać, namalowany w tym samym 1910 roku, obraz Erynie, na którym trzy podobnie ujęte postaci kobiet w zapaskach, z wężami we włosach, towarzyszą artyście i jego siostrze Helenie. Autoportret... więcej
Artist: Franciszek Streitt
Title: W MAŁYM MIASTECZKU, PRZED 1888
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: F. Streitt. Na odwrocie pieczątka z napisem: „Adrian Brn..| Munchen | Theat... S...“ obok ołówkiem F. Streit. zobacz obraz w ramie W roku 1888 obraz był reprodukowany i omówiony w „Tygodniku Ilustrowanym“. Autor komentarza, określając miejsce jego akcji w „okolicach Podola Galicyjskiego“, podkreślał przede wszystkim rolę barwnego sztafażu i „doskonale schwycony charakter małomiejskiej dekoracji, służącej za tło typowym grupom wieśniaków i wieśniaczek, rozrzuconym umiejętnie, z uwzględnieniem wybornej perspektywy w przestrzeni wszystkich bliższych i dalszych planów obrazu“. Pisał także, że obraz „budzi u widza zajęcie i zatrzymuje jego oko z przyjemnością“. Obraz opisany i reprodukowany w: - „Tygodnik Ilustrowany“ 1888, II półrocze, s. 254, il. na s. 245; - Bruckmans Lexikon der Münchner Kunst. Münchner Maler im 19. Jahrhundert, Vierter Band, München 1983, s. 226, nr 337, il.; - Katalog Domu Aukcyjnego Agra-Art z 11 czerwca 1995; nr kat. 24, il.; - A. Tyczyńska, Franciszek Streitt 1839-1890, [w:] E. Charazińska, E. Micke-Broniarek, A. Tyczyńska, Malarstwo polskie w zbiorach prywatnych, Warszawa 1995, s. 60, il. 58 na s. 61; - Poradnik polskiego kolekcjonera, [praca zbiorowa],... więcej
Artist: Maksymilian Gierymski
Title: PATROL POLSKI W 1830 ROKU, 1869
Year: 1869
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PATROL POLSKI W 1830 ROKU, 1869 (obraz znany także pod tytułami: Rekonesans strzelców konnych z 1831 roku, Rekonesans szaserów z 1831 roku, Patrol 1830 - lub - 1831, Zasięganie języka przez patrol ułanów polskich z 1831 roku) sygnowany p.d.: M Gierymski 69 Na odwr. płótna okrągły, zatarty stempel z czytelnym słowem WIEN; na krośnie 3 naklejki: - 1. na poprzeczce krosna z odręcznym napisem: The number, 11311, refers to a picture by | Professor Maxymilian Gierymski, (1846-1874), size 20 x 14" | title, "Polish Scouts". | I hope this information will be | of use to you - oraz częściowo czytelnym stemplem: DOM SZTUKI | (HÔTEL DES VENTES) | [nieczytelne]; - 2. na listwie górnej - druk i napis odręczny : /./62 No No 162 | Nazwisko autora M. Gierymski | Rodzaj dzieła olejny | Tytuł „Patrol polski w 1830 r.“ | Cena ... Cena ... | SALON SZTUKI I ANTYKWARNIA | ABE GUTNAJER | /.../ - Mazowiecka 16; - 3. na górnej listwie naklejka wystawy w TZSP w Warszawie o treści: 08564 Autor Gierymski Maks. 08564 | Tytuł Patrol 1830 roku | Rodzaj dzieła ol | [dalej nieczytelne]; na niej czerwony stempel z datą: 3. czerwca 1929. Na d. listwie krosna naklejony pasek szarego papieru z nieczytelnym napisem czerwoną kredką. Patrol polski w 1830 roku długo uchodził za obraz bezpowrotnie utracony w czasie II wojny i tak też określany był w powojennych opracowaniach (por. m.in. Straty wojenne... 1999 i 2007). Jego pojawienie się w 1999 uznano... więcej
Artist: Jan Chełmiński
Title: KOZACY W STEPIE, 1874
Year: 1874
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Jan Chełmiński | 1874 | Monachium Obraz Kozacy w stepie - wczesne dzieło Chełmińskiego, malowane podczas jego studiów w Monachium - ujawnia wyraźne inspiracje obrazami Juliusza Kossaka i Józefa Brandta, podziwianych mistrzów i nauczycieli artysty.
Artist: Juliusz Kossak
Title: PRZED PAŁACEM W KRZESZOWICACH, 1877
Year: 1877
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 58,5 x 93 cm (w świetle passe-partout) sygnowana l.d.: JKossak | 1877 (inicjały wiązane) Ta mistrzowska akwarela okazałych rozmiarów, przedstawia jeźdźców, wierzchowce, czterokonny zaprzęg i psy zgromadzone na podjeździe przed pałacem w podkrakowskich Krzeszowicach. Pałac ten pojawia się w obrazach Kossaka kilkakrotnie, widać go na akwareli Powozik babuni (1871) i w dużej kompozycji Powrót ze spaceru w Krzeszowicach (1872/73), będącej zbiorowym portretem rodziny Potockich. W naszym obrazie, późniejszym od obu wymienionych, pałac krzeszowicki ujęty jest od innej strony. Rozpoznawalne są jednak szczegóły architektury, charakterystyczny daszek-markiza, a nawet oryginalne donice na kwiaty (porównaj: K. Olszański, Juliusz Kossak, Wrocław 1988, il. 330, 332).
Artist: Wojciech Gerson
Title: GÓRALSKIE DZIECI, 1881
Year: 1881
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Wojciech | Gerson | 1881 Wojciech Gerson był znakomitym malarzem pejzażystą, autorem widoków z różnych stron i okolic kraju. Jednak największym jego „umiłowaniem“ były Tatry, w które, począwszy od roku 1860, wyprawiał się aż do końca życia. Tatry poznał doskonale, a powstałe po roku 1880 krajobrazy tatrzańskie należą do najwybitniejszych dzieł artysty. Z tych lat pochodzi także i prezentowany, lekko i swobodnie malowany, obraz, sprawiający wrażenie „żywej notatki plenerowej, studium światłocienia i walorów barwnych, ożywionego motywem dzieci, nota bene oddanych ciepło i lirycznie. [...] szczególnie wyróżnia się tu umiejętność budowy planów, rozegranych w gamie zieleni: ciepłych brązowo-oliwkowych na planach bliskich, po zimne zielenie stapiające się z błękitem nieba w dali.“ (według A. Konopackiego)
Artist: Jacek Malczewski
Title: AUTOPORTRET ZE ŚMIERCIĄ, 1902
Year: 1902
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.g.: 1902 | J Malcz | ewski Na odwrocie kilka nalepek (druk, atrament): - 1. fragment nalepki wystawy we Lwowie z wpisaną ołówkiem datą 1902: 102 | Nr | Tytuł Portret własny artysty | Wartość do asekuracji ... | Właściciel Jacek Malczewski | Ode[słać] należy ... | Nazwisko ...| Stacy[a] Kraków | Wieś...; - 2. nalepka wystawy w Warszawie w roku 1903: Nazwisko autora Jacek | Malczewski | Rodzaj dzieła ... | Tytuł Portret autora | Wymiar ... | Cena lub jego wartość ... | Adres Kraków | Warszawa d. 2/15 IX 903 r.; - 3. wystawy w TZSP w Warszawie z roku 1925: 11044 Autor Jacek Malczewski | Tytuł Autoportret Rodzaj dzieła ol. | Cena ... Własność W.P. Gutnajer Data nadesłania 20/V 1925 | Mazowiecka 16; - 4. - warszawskiego Salonu Sztuki i Antykwariatu Abe Gutnajera, o treści: No 534 | Nazwisko autora J Malczewski | Rodzaj dzieła olejny | Tytuł Autoportret | Cena ... Cena ... | SALON SZTUKI I ANTYKWARNIA | ABE GUTNAJER | Warszawa - Mazowiecka 16. zobacz obraz w ramie Ten intrygujący "Autoportret", nazywany także "Autoportretem ze Śmiercią", długo był własnością samego artysty, do roku 1914 zdobiąc ścianę salonu jego willi na krakowskim Zwierzyńcu. Później trafił do obiegu kolekcjonerskiego - nie było go już w nowym mieszkaniu przy Krupniczej zajmowanym przez Malczewskich od 1916. Wiadomo,... więcej
Artist: Władysław Podkowiński
Title: SZAŁ UNIESIEŃ, STUDIUM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: zobacz obraz w ramie Prezentowany „obraz jest jednym ze szkiców kompozycyjnych do głośnego symbolicznego dzieła Szał uniesień z roku 1894. W swym rozwiązaniu kompozycyjnym powtarza układ dużej, ostatecznej wersji obrazu (310 x 275 cm; Muzeum Narodowe w Krakowie). Jej powstanie poprzedziły liczne szkice olejne wykonywane przez Podkowińskiego w roku 1893. Nie znana jest ich wiarygodna liczba, mimo badań nad twórczością artysty podejmowanych przez wielu historyków sztuki. Przy wystawie monograficznej artysty zdołano potwierdzić autentyczność czterech z nich [nie wszystkie są sygnowane], jak też ustalić istnienie przed II wojną jeszcze jednego szkicu olejnego i trzech rysunkowych. Trzy ze znanych szkiców są rozegrane w czerni oraz oranżowych i brązowych ugrach, a czwarty jest ograniczony do czerni z szarością i złocistych ugrów. /.../ Wnosząc z ostatecznego /.../ rozwiązania obrazu, dla Podkowińskiego najważniejszy był silny, zdecydowany kontrast partii „bieli i czerni“. Doszedł do niego, eliminując - na etapie szkiców - inne barwy. Obraz został przebadany konserwatorsko oraz porównany z innymi wersjami, studiami do Szału. /.../ Dokładna analiza użytego tu warsztatu i wynikająca z niego swoboda operowania pędzlem, którą odznaczają się też inne szkice Podkowińskiego, pozwala... więcej
Artist: Wojciech Gerson
Title: BRZASK, 1887
Year: 1887
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Wojc: Gerson 1887 Obraz jest autorskim powtórzeniem kompozycji jednego z malowideł ściennych wykonanych w łazience dawnego warszawskiego hotelu Victoria. Znanych jest kilka podobnych obrazów - malowanych na płótnach o niemal identycznych wymiarach - przedstawiających alegoryczne postaci dziewczęce. W zbiorach Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu jest Deszcz letni i Mgła poranna, a Pogoda i Zawierucha uchodzą za zaginione w czasie wojny. [porównaj: Wojciech Gerson 1831-1901. Katalog wystawy monograficznej, [red. J. Zielińska], Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1978, s. 56, nr kat. I/A 41, 42 oraz I/B 65, 66, il. 17, 18, 50, 51.]
Artist: Władysław Szerner
Title: GĘSIARKA, 1877
Year: 1877
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: WSzerner | Monachium | 1877 Na odwrocie obrazu p.g. napis: 7750. Pośrodku stempel: Filiale H.E. MAGNUS & Comp. | Fritz Schachinger | München. Na tzw. „plecach“ nalepka Galerie Hassold w Augsburgu. zobacz obraz w ramie Obraz jest autorską wersją wcześniejszej kompozycji (rysunku ?), znanej z drzeworytniczej reprodukcji zamieszczonej w roku 1874 w tygodniku „Kłosy“, a przedstawiającej tę samą gęsiarką - „młode dziewczę wiejskie“ zwijające wieniec z polnych kwiatów. Dziewczyna „zajęta pilnie swą pracą dobiera troskliwie barw rozmaitych dla ozdobniejszej wiązanki. Obok niej stoją dwojaki, /.../ a na ściernisku rolnym widzimy stadko gęsi.“ (porównaj: r., Gęsiarka, [w:] „Kłosy“ z dn. 18 (30) lipca 1874, nr 474, tekst s. 75, il. na s. 72).
Artist: Teodor Axentowicz
Title: POWRÓT ZE ŚWIĘCENIA WODY
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: T. Axentowicz Na odwrocie nalepka własnościowa - maszynopis - o treści: TEODOR AXENTOWICZ | „Na wsi" /pastel/ | zło/.../ | Halina Mamelokowa Sosno- | wiec, Piłsudskiego 2, Tel. 12-66. Ponadto nalepka salonu DESY w Gdyni z tytułem obrazu „Powrót z święcenia wody“ i datą 1951 r. Teodor Axentowicz był jednym z pierwszych polskich artystów malujących, tak później popularne obrazy z życia Hucułów. Motywy huculskie powtarzał w wielu wariantach i układach kompozycyjnych, malowanych olejno, akwarelą bądź pastelami. Prezentowany obraz przedstawia epizod ze świątecznych uroczystości obchodzonych w kościele prawosławnym i greko-katolickim w Dzień Objawienie Pańskiego (Trzech Króli), a przez pamięć chrztu Chrystusa zwanych „Jordanem“. Tego dnia, podczas uroczystej ceremonii, duchowny zanurza krzyż w rzece lub strumieniu, po czym tak uświęconą wodą skrapia wiernych trzymających w rękach płonące świece. Ci następnie nabierają w dzbany poświęconą wodę z przerębli i zanoszą do domów.
Artist: Błażej Iwanowski
Title: RÓŻE, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: B. Iwanowski | 1923 rok zobacz obraz w ramie
Verified Artist: Yes