Artist: Carl Schultheiss
Title: W OGRODZIE - CIEKAWA KSIĄŻKA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: C Schultheiss Podobna kompozycja, zatytułowana Atelierhäuschen, przedstawiająca ten sam domek w ogrodzie i dwie bawiące się dziewczynki, reprodukowana jest w: Bruckmanns Lexikon der Münchner Kunst, Münchner Malers im 19. Jahrhundert, Band 4, München 1983, s. 114, il. 175.
Artist: Augustin Jean Moreau-Vauthier
Title: FORTUNA, OK. 1880
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany: A. Moreau-Vauthier znak odlewni F. Barbedienne, Foundeur Posąg Fortuna wystawiony był w Salonie Paryskim w 1879 roku. Muzeum Narodowe w Warszawie posiada uboższą wersję rzeźby (brak amorków u podstawy).
Artist: Piotr Stachiewicz
Title: PORTRET SARY BERNHARDT, OK. 1890
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Piotr Stachiewicz Na odwrocie tektury wytłoczony napis - znak firmy oferującej materiały malarskie: W. KOLLER & CO. | IN WIEN Sara Bernhardt (1844-1923) piękna i sławna aktorka francuska, wybitna tragiczka; występowała od 1862, głównie w Paryżu; w Comédie Française, Théâtre de la Renaissancem oraz w Théâtre Sarah Bernhardt, który założyła w 1899. Wśród jej najsławniejszych ról była Fedra w tragedii Racine’a, Lady Makbet i Hamlet w dramatach Szekspira, Dama Kameliowa A. Dumasa czy Orlątko w sztuce E. Rostanda. Wyjeżdżała w liczne tournée zagraniczne, grała także w filmach.
Artist: Józef Pankiewicz
Title: DANAE, 1929-1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty; po śmierci w 1946 Wandy Pankiewiczowej, żony malarza, był własnością jej wnuka, pana Zygmunta Fudakowskiego. W latach 2001-2008 złożony w depozyt w Muzeum Narodowym w Warszawie, nr dep. 3507. W kwietniu 1929 Pankiewicz, który pracował już wówczas nad projektami malowideł do kaplicy królewskiej w zamku królewskim na Wawelu, otrzymał dodatkową propozycję namalowania kilku obrazów do dekoracji jeszcze jednej z sal wawelskich. Do realizacji tego zamierzenia ostatecznie nie doszło, ale artysta zdążył wykonać studia przygotowawcze; szereg rysunków i kilka olejnych kompozycji ze scenami mitologicznymi - Porwanie Europy, Sąd Parysa, Ledę, Narcyza, Nimfę i Fauna oraz - prezentowaną tutaj - Danae. W mitologii greckiej, Danae była córką Akrizjosa, króla Argos. Ten w lęku przed wypełnieniem się przepowiedni, wieszczącej, że przyszły wnuk pozbawi go życia, zamknął córkę w wysokiej, niedostępnej wieży. Mimo to Danae, za sprawą Zeusa, który zjawił się u niej pod postacią złotego deszczu, poczęła i powiła syna - późniejszego herosa Perseusza. Obraz opisany i reprodukowany w: - Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, MNW, W-wa 2006, s.177, nr kat. I/450, il.; tu również bibliografia (porównaj także: E. Charazińska, Kalendarium życia i twórczości, s. LVIII, tamże)
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET EUGENII DUNIN-BORKOWSKIEJ, 1909
Year: 1909
Tools: coal, sanguine
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: papier żeberkowy z suchą pieczęcią okrągłą w p.g. rogu 61 x 45,5 cm (w świetle oprawy) sygnowany l.d.: Ignacy Witkiewicz 1909 Eugenia Dunin-Borkowska była wieloletnią przyjaciółką Stanisława Ignacego Witkiewicza (Witkacego). Artysta poznał ją u Marii Dembowskiej, bliskiej przyjaciółki swego ojca Stanisława Witkiewicza, w Zakopanem. Eugenia Dunin-Borkowska sama miała aspiracje artystyczne - ukończyła studia dramatyczne, wystąpiła w sztuce Stefana Żeromskiego "Ponad śnieg bielszym się stanę", pisała wiersze publikowane w krakowskim czasopiśmie „Maski“, malowała, a w 1920 wspólnie z Witkacym napisała dramat "Mister Price, czyli bzik tropikalny". Mąż Eugenii, Władysław Dunin-Borkowski studiował w krakowskiej ASP w tym samym czasie i w tej samej pracowni, co Witkacy (1905-10). Współcześni opisywali Eugenię jako osobę „podobną do kwiatu wątłego o łudząco miękkich kolcach [...] przenikliwą jak promień Roentgena - intuicja nadzwyczajna, rozumie w ludziach te rzeczy, które stoją poza nawiasem zwykłej świadomości“ (Helena Czerwijowska, narzeczona Witkacego w latach 1912-1913). Pisano też, że „swoją subtelną inteligencją, bystrymi poglądami na sztukę i literaturę, wreszcie kulturą umysłową i estetyczną przypominała ona najlepsze egzemplarze rokokowych sawantek. Miała pastelową, trochę kameralną urodę i maniery wielkoświatowej damy; była jednak dziwnie ściszona i wbrew kobiecej naturze raczej małomówna. Bił z niej niewymuszony... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Gerhard Dickmeis
Title: AMSTERDAM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Dick..
Artist: Józef Rapacki
Title: LEŚNE JEZIORKO, 1926
Year: 1926
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: JÓZEF RAPACKI 1926. Na odwrocie po lewej duży owalny stempel na płótnie: ALTENBERG i ROBITCHER | SKŁAD OBRAZÓW | w WARSZAWIE. Na d. listwie krosna stempel: Nr 6151.
Artist: Heinrich Hiller
Title: JEZIORO OBERSEE W ALPACH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: H /./ Hiller Na krośnie i płótnie kilka stempli o treści: Minna Leister | Berlin-Zehlendorf-West | Theodor-Fritsch-Alle 17/39 | Tel. 844908. Ponadto na krośnie dwa stemple: Keltz & Meiners | Berlin W. | ..... | ...... Malownicze widoki znad Obersee czy Königsee, alpejskich jezior położonych u podnóży góry Watzmann, należały do częstych i ulubionych motywów malarzy górskich pejzaży. Podobne ujęcie, malowane niemalże z tego samego punktu widokowego - z widocznym w dali wodospadem Röthbach - spotykamy w obrazach różnych artystów; Obersee malowali, m.in. Aleksander Świeszewski czy niemiecki pejzażysta Willibald Wex (por. poz. kat. 61).
Artist: Tadeusz Popiel
Title: CAPRI, SKAŁY FARAGLIONI, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: T. Popiel. Capri
Artist: Aleksander Świeszewski
Title: ZACHÓD SŁOŃCA NAD LAGO DI ARONZO, OK. 1880
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: A. v. Swieszewski Motyw znad Jeziora Aronzo w południowym Tyrolu malował Świeszewski kilkakrotnie; porównaj np. obrazy reprodukowane w: Katalogu doborowych dzieł malarstwa polskiego, TPSP w Poznaniu (Poznań 1918, nr kat. 35) czy w Bruckmanns Lexikon der Münchner Kunst, Münchner Malers im 19. Jahrhundert (Band 4, München 1983, s. 114, il. 175).
Artist: Ernst Carl Koerner (Körner)
Title: RUINY ŚWIĄTYNI W KOM OMBO NAD NILEM, 1922
Year: 1922
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Ernst Koerner 1922 Na krośnie stara nalepka z autorskim (?) napisem atramentem: Prof. Ernst Koerner | Berlin N.W. 23 Klopstock Str. 55 | Kom Ombe am Nil | (Krokodilstempel). Nadto po 2 stemple - 34 i 51 - odnoszące się do wymiarów krosna. Obraz przedstawia ruiny położonej na brzegu Nilu świątyni w Kom Ombo, w Górnym Egipcie (50 km na północ od Asuanu). Świątynia poświęcona była kilku bóstwom (m.in. Sobek, Horus, Hator, Chonsu), jednak łączono ją przede wszystkim z Sobkiem, bogiem płodności i wody, czczonym pod postacią krokodyla. W świątyni znajdują się mumie świętych krokodyli. Egipcjanie wierzyli, że zwierzęta te przynoszą obfitsze wylewy Nilu, a zatem także i lepsze plony.
Artist: Aleksander Płonczyński
Title: PEJZAŻ Z KAMIENNYM MOSTEM, 1841
Year: 1841
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Płonczyński | 1891 (wydrapana w mokrej farbie)
Artist: Adam Pełczyński
Title: W PARKU, 1909
Year: 1909
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. Pełczyński 9[?] Na odwr. na g. listwie krosna napis: A. Pełczyński 1909
Artist: Willy Lorenz
Title: SARNY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Willi Lorenz
Artist: Hans Richter-Damm
Title: MARTWA NATURA Z BAŻANTEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.g.: H. Richter-Damm Na odwrocie, na krośnie drukowana nalepka: No 328; na ramie nalepka firmy Kunsthandlung Wilh. Mittentzwey w Lipsku.
Artist: Willy Lorenz
Title: BAŻANTY W BRZEZINCE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Willi Lorentz. Na odwrocie napis na płótnie: Fasanen | im Birkenbruch. | Willi Lorenz-
Artist: Max senior Haenger
Title: GŁUSZCE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: M Hänger | München
Artist: Désiré Thomassin-Renardt
Title: ZIMOWE POLOWANIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: D. Thomassin
Verified Artist: Yes
Artist: Leopold Loeffler
Title: WIZYTA U PREPARATORA, OK. 1870
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Leopold Löffler | 8/../ Na odwrocie okrągły stempel z częściowo czytelnym tekstem niemieckim: Zentralstelle für D/..../ | im Bundesmine T.B/.../. Obok ołówkiem: 85; kredką: XI. Wizyta u preparatora jest wyborowym przykładem sztuki artysty, który - wedle własnych słów - za cel swego malarstwa uznawał „jak najwierniejsze oddanie w ruchach i wyrazach twarzy uczuć powszechnie ludzkich“. Widzimy tu zatem i żal dziewczynki po śmierci ulubieńca, współczucie jej babci, powagę preparatora z całą sumiennością traktującego swą pracę. A wszystko to świetnie namalowane, doskonałe w rysunku, kompozycji i kolorze.
Artist: Tadeusz Ajdukiewicz
Title: SCENA Z POWSTANIA STYCZNIOWEGO, 1876
Year: 1876
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: T. Ajdukiewicz | Monachium | R. 1876 Na odwr. na tekturowym „zaplecku“ nalepka z wizytówką studia konserwacji obrazów w Maryland; na dolnej listwie ramy centralnie umieszczona nalepka zakładu ramiarskiego w Nowym Jorku; ponadto nalepki domu aukcyjnego Agra-Art z 2008 i 2013 roku. Pochodzenie: Obraz z kolekcji Michała Cieplińskiego z Waszyngtonu. Od 2013 w prywatnej kolekcji w Polsce. Powstanie styczniowe odbiło się szerokim echem w polskim malarstwie, od połowy XIX wieku, przepełnionego motywami narodowymi. Polscy artyści, którzy odwoływali się w swojej sztuce do historycznych wydarzeń, zwycięskich bitew i chwały polskiego oręża, pobudzali ducha narodowego. Powstanie styczniowe stało się natomiast czynem, który rzeczywiście zbudził w narodzie świadomość jego państwowości. Oprócz Tadeusza Ajdukiewicza również Maksymilian Gierymski, Artur Grottger, Józef Chełmoński, Antoni Piotrowski, Jan Matejko, Jan Rosen, Jan Styka, Witold Pruszkowski, Jacek Malczewski oddali w swojej twórczości hołd bohaterom walczącym o wolność całego narodu. Powstańcy ścigani przez carskie wojsko ukrywali się borach, które stały się wręcz świątynią narodowego bohaterstwa. Stały się domem, miejscem walki i ofiarnej śmierci tysięcy polskich patriotów. Na pierwszym planie... więcej
Artist: Wlastimil Hofman
Title: ANHELLI. SPOTKANIE Z ANIOŁEM, 1915
Year: 1915
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.g.: Vlastimil Hofmann | Praga 1915 Na odwr. nalepka (maszynopis, atrament) o treści: Reichel - Künstlerpreis pro 1915 | Wettbewerb. | Name: Vlastimil Hofmann | Adresse: Prag - Smichov 1289 | Titel des Werkes: Anhelli | Versicherungswert: 1500 K Obraz pochodzi z prywatnych zbiorów w Pradze. Ten piękny obraz, jeden z ciekawszych przykładów wcześniejszej twórczości Vlastimila Hofmana, będący równocześnie jego autoportretem, przez lata znajdował się w prywatnej kolekcji w Pradze. Współczesnym badaczom i miłośnikom sztuki artysty znany był tylko z reprodukcji. Na jej podstawie, hipotetycznie datowano go na rok 1907. Jego obecne „odkrycie“ pozwala skorygować tę omyłkę. Sam Hofman bowiem oznaczył swe dzieło datą 1915, podając równocześnie Pragę jako miejsce jego powstania. Autorski tutuł "Anhelli", odsyła kompozycję do dramatu Juliusza Słowackiego, osadzając ją w większej grupie prac powstałych w latach wojny, być może pod wpływem własnych przeżyć i doświadczeń, przywołujących refleksje o cierpieniu narodu. Można tu wymienić - zbliżone kompozycją i nastrojem - obrazy "Elenai", "Anioł Eloe", "Anhelli i Elenai". Można też przypomnieć obrazy Jacka Malczewskiego, który, czerpiąc motywy z poematu Słowackiego, ujmował je jednak w odmienny sposób. Obraz Hofmana wydaje się być bardziej refleksyjny, budzi nastrój nostalgii i zadumy spotęgowany jeszcze przez daleki, śnieżny pejzaż, w którym widnieją krzyże i sylwetka Anioła.... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: PORTRET CHŁOPCZYKA, 1942
Year: 1942
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: LEOPOLIS. MCMXXXXII | F. M. Wygrzywalski p.g. dwa herby o trudno czytelnym rysunku. Jasnowłosy chłopiec o delikatnej twarzyczce, ubrany w historyzujący kostium - gronostaje, koronki, z łańcuchem orderu Złotego Runa - w zamyśle autora portretu jest - być może - upozowany na Orlątko, syna cesarza Napoleona Bonaparte.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: ZIMOWA MELODIA, 1925
Year: 1925
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Wlastimil Hofmann | 1925
Verified Artist: Yes
Artist: Olga Boznańska
Title: PORTRET MłODEJ KOBIETY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Olga Boznańska 189(.) Bibliografia obrazu: - Życie i Sztuka (dodatek do "Kraju") 1904, nr 16, repr. s. 4 (jako Wierząca).
Artist: Jacek Malczewski
Title: NIKE W PRACOWNI ARTYSTY, 1922
Year: 1922
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d. wzdłuż bocznej krawędzi obrazu: • J Malczewski 1922 • Na odwrocie obrazu nalepka z numerem: 5. Ponadto karta maszynopisu z tekstem orzeczenia prof. dr. Feliksa Kopery i dr. Kazimierza Buczkowskiego, potwierdzających autorstwo Jacka Malczewskiego. Orzeczenie z dnia 20 czerwca 1945 roku potwierdzone jest czterema imiennymi stemplami odbitymi w części na karcie, w części na tekturze obrazu.
Artist: Josep Cardona
Title: UCZEŃ, OK. 1900
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: brąz patynowany, barwiony sygnowany: J Cardona oraz znak odlewni
Artist: Wlastimil Hofman
Title: POEZJA I NATURA, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Wlastimil Hofman | 1923 Z tyłu napisy na ramie: - na górnej listwie: K 33; Poezja i natura. Na lewej listwie bocznej: Lp/6684; 2433. Ponadto wycinek z „Przekroju“ z artykułem o Vlastimilu Hofmanie. Prezentowany obraz przez samego Vlastimila Hofmana określony został „literackim“ tytułem Poezja i natura.
Verified Artist: Yes
Artist: Jacek Malczewski
Title: WIDZENIE, 1897
Year: 1897
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Inne tytuły: WIDZENIE, 1897 , WIZJA, , WIZJA MALARZA , POLONIA sygnowany p.d.: 97 J Malczewski Na odwrocie obrazu stemple i nalepki: dwa nieczytelne okrągłe stemple i stempel trójkątny urzędu celnego w Wiedniu; nalepka warszawskiego antykwariatu Abe Gutnajera o treści (druk, rękopis): /../ ANTYKWARNIA | N 146 No 146 146 | Nazwisko Autora J. Malczewski | Rodzaj dzieła olejny | Tytuł Wizja malarza | Cena Cena 700 | SALON SZTUKI I ANTYKWARNIA | ABE GUTNAJER | Warszawa = Mazowiecka 16 | (dopisane) P. Dębski; ślady po nieistniejących już nalepkach; karta z orzeczeniem dr Kazimierza Buczkowskiego wydanym w Krakowie 16 IX 1946. Autor podaje informację, że obraz należał pierwotnie do kolekcji Ignacego Korwin-Milewskiego, a z jej wyprzedaży nabył go dr H. Keh, polski kolekcjoner zamieszkały w Wiedniu; nalepka depozytowa MNW z numerem: p/362/00/1 (w roku 2000 obraz był wypożyczony na wystawę); na ramie mała nalepka z rękopiśmiennym napisem: 47 | /./ Dr Kehl | Dębski. więcej
Artist: Henryk Siemiradzki
Title: Z POCIECHĄ I POMOCĄ, 1885
Year: 1885
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: pierwotny podpis położony brązową farbą zachowany jest szczątkowo; przesłania go - położone czarną farbą - faksymile sygnatury artysty: H. Siemiradzki Wybrane fragmenty obrazu Henryk Siemiradzki pamiętany bywa przede wszystkim jako zafascynowany światem antyku malarz scen z życia dawnych Greków czy Rzymian, motywów biblijnych, uroczych rzymskich sielanek i wreszcie autor kurtyn dla teatrów Krakowa i Lwowa. Mniej pamięta się natomiast o innym - bardziej kameralnym i refleksyjnym - nurcie jego twórczości; o grupie dzieł... więcej
Artist: Johann Jungblut
Title: STRUMIEŃ W ZIMOWYM LESIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: J. Jungblutt Z tyłu na ramie okrągła drukowana nalepka Galerie Assidia w Essen.
Artist: Lea Reinhart (Reinhardt)
Title: MARTWA NATURA Z PORCELANOWYMI FIGURKAMI
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.g.: LEA • REINHART • Na odwrocie nikłe ślady napisu czerwoną kredką.
Artist: Aleksander Świeszewski
Title: DROGA DO WSI, 1884
Year: 1884
Tools: oil
Surfaces: cardboard, board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: A Swieszewski Na odwrocie napisy: - niebieską kredką: # 6232 - tuszem (?): = Droga do wsi = 1884
Artist: Franciszek Zajchowski
Title: JAZDA POWOZEM W ZAPRZĘGU, 1907
Year: 1907
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: JAZDA POWOZEM W CZTEROKONNYM ZAPRZĘGU, 1907 42 x 84 cm (kompozycja w obrębie ramki nakreślonej ołówkiem) sygnowany l.d.: Fr. Zajchowski | 1907 Akwarela pochodzi z dawnych zbiorów rodziny Siemieńskich-Lewickich, właścicieli pałacu we Lwowie oraz w Chrostkowie na Podolu. Kompozycja w widoczny sposób nawiązuje do prac Juliusza Kossaka, przy czym uwagę zwraca tu dobra charakterystyka, portretowo potraktowanych, pasażerów powozu (porównaj reprodukcja w albumie K. Olszańskiego, Juliusz Kossak, Wrocław 1988, il. 454-458).
Artist: Wolfgang Tritt
Title: WIDOK BERLINA - UNTER DEN LINDEN
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WTritt (inicjały wiązane) Na odwr. oprawy centralnie drukowana nalepka firmy pozłotniczej z monogramem AR splecionym z krzyżem oraz napisem: ANTON RÖTGER | VERGOLDEREI | HAMBURG – ROSENSTR. 17; przy g. krawędzi nalepka Agra-Art z 2008 r.; p.g. trzy papierowe nalepki: (atrament): TRITT, Wolfgang | Berlin – | 1913-1983 ; (długopis): 0804/2008 ; (flamaster): F. Obraz przedstawia ulicę Unter den Linden na rogu z Friedrichstraße. Z lewej strony są widoczne Cafe i Hotel Bauer, zaś z prawej - cukiernia Kranzlera.
Artist: Adolf van der Venne
Title: W DRODZE NA JARMARK, OK. 1880
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: A van der Venne
Artist: Bolesław Szańkowski
Title: DZIEWCZYNA Z KWIATAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: V Szańkowski
Artist: Wojciech Kossak
Title: BIAŁY ARAB, 1926 (?)
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Wojciech Kossak | 19[.]6 Na odwrocie, częściowo uszkodzona, pieczęć lakowa z odciśniętym herbem „Kos“. U dołu zatarty stempel: Załącznik do pisma Ministerstwa z wpisaną datą i liczbą dziennika: VI 1957, L dz. MOZ-VII-346-136/57 oraz nieczytelnym podpisem.
Artist: Józef Brandt
Title: ROZPĘDZONY ZAPRZĘG, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Józef Brandt | z Warszawy | Monachium Na odwrocie na krosnach nalepka z napisem: „[.]igentum Ernst Kaussler | Landau, Pfaltz | Ludwig-Sieber-Strasse 25”, a na płótnie i krosnach kilkakrotnie odbite stemple o analogicznej treści. Brawurowo namalowany obraz, w którym artysta z niezwykłą swobodą oddał szalony pęd i gwałtowny ruch rozhukanych koni, skontrastowany z nastrojowym, pogodnym pejzażem jesiennym. Obraz ze zbiorów amerykańskiego kolekcjonera. zdjęcie obrazu w wysokiej rozdzielczości sygnatura więcej
Artist: Władysław Chmieliński
Title: ZIMĄ NA WSI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Wł. Chmieliński. Na odwrocie stempel: URZĄD KONSERWATORSKI | na m. st. Warszawę
Verified Artist: Yes
Artist: Władysław Chmieliński
Title: NA POLOWANIE SANIAMI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Wł. Chmieliński
Verified Artist: Yes
Artist: Władysław Bończa-Rutkowski (Ok. 1840-1905)
Title: NA WSI, 1905
Year: 1905
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: WŁADYSŁAW. BOŃCZA. | 1905.
Verified Artist: Yes
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: W ZIMOWY WIECZÓR
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: I Zygmuntowicz
Artist: Piotr Michałowski
Title: JEŹDZIEC
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: 39,5 x 31,2 cm (w świetle passe-partout) Akwarela opisana i reprodukowana w: - J.Sienkiewicz, Piotr Michałowski 1800-1855, Katalog wystawy, Zachęta, Warszawa 1956; - Piotr Michałowski 1800-1855. Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin, (kat. oprac. A.Zeńczak, B.Studziżba, artykuły wstępne M.K.Ostrowski, J.Szpor), Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2000, s.303, nr kat. 301, il.
Artist: Juliusz Kossak
Title: KOZAK Z LUZAKIEM, 1894
Year: 1894
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana l.d.: Juliusz Kossak | 1894 Na odwrocie oprawy naklejona kartka z anglojęzycznym tekstem informującym o obrazie, m.in. z wiadomością o jego pochodzeniu ze zbiorów rodziny książąt Radziwiłłów. Obraz reprodukowany w: - K. Olszański, Juliusz Kossak , Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1988, s. 126; nr 687, il. 687.
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: ROZJAZD NA KWATERY ZA CZASÓW PASKA, 1875
Year: 1875
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Wierusz-Kowalski Alfred Wierusz Kowalski we wczesnym okresie swej twórczości, jeszcze w czasie studiów w monachijskiej pracowni Józefa Brandta, wyraźnie nawiązywał do twórczości Mistrza - głównie poprzez przez wybór tematu, motywu, rekwizytu, ale też formalnie. Wśród powstałych wówczas prac noszących wyraźne znamię tej fascynacji przypomnieć można Ciekawą nowinę z 1875 czy Na zwiadach z 1877 Do tego rodzaju obrazów należy także prezentowany Rozjazd na kwatery , powstały zapewne około roku 1875. Za takim datowaniem przemawia porównanie z niemal analogiczną kompozycją reprodukowaną w roku 1876 w warszawskich „Kłosach“ (reprodukcja obok). Autor towarzyszącego jej artykułu podkreślał zwłaszcza świetnie uchwyconą atmosferę „czasów Paska“, nastrój i wygląd kresowego miasteczka „z drewnianymi budynkami, które przez swe wystawy i ganki, tak właściwy a wyłączny u nas prawie tylko, zachowały charakter... więcej
Artist: Virgilio Colombo
Title: RODZINNE SZCZĘŚCIE, OK. 1890
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: Colombo
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: W GÓRACH KAUKAZU, OK. 1885
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d: M. G. Wywiórski Na odwrocie, na górnej listwie krosna numer: 9391. Ponadto resztka starej nalepki z nieczytelnym fragmentem tekstu w języku niemieckim. Obraz W górach Kaukazu pochodzi zapewne z połowy lat 80. XIX wieku, z wczesnego, jeszcze monachijskiego okresu twórczości Wywiórskiego. Podobne „kaukaskie“ motywy cieszyły się wówczas popularnością wśród wielu malarzy monachijskich, zafascynowanych egzotyką tematu, „romantyczną“ aurą opowieści o Szamilu i walkach ludów Kaukazu o niepodległość. Obraz jest przy tym wyraźnie inspirowany - tematycznie i formalnie - malarstwem Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego, ówczesnych nauczycieli artysty.
Artist: Rudolf Kaesbach
Title: ŁUCZNIK, OK. 1920-1930
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany na podstawie: R. KAESBACH
Artist: Tadeusz Ajdukiewicz
Title: JEźDZIEC NA STEPIE, PO 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Tadeusz Ajdukiewicz
Artist: Adrian Głębocki
Title: NIEBO, OK. 1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany na odwrocie u dołu: malował A. Głębocki; wyżej autorski napis: Projekt na tryptyk | do obrazu Niebo Obraz jest szkicem do centralnej części planowanego tryptyku. Z reprodukcji w czasopiśmie „Wędrowiec“ znana jest kompozycja Czyściec, zamierzona prawdopodobnie jako druga część tej samej całości (porównaj: „Wędrowiec“ 1895, s. 261).
Artist: Stanisław Kaczor-Batowski
Title: KRÓLOWA ANIOŁÓW, 1931
Year: 1931
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: S. Batowski pinx. | 1931.
Verified Artist: Yes
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET M. GĄSECKIEGO ZE ŻNIWIARKĄ, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PORTRET MIECZYSŁAWA GĄSECKIEGO ZE ŻNIWIARKĄ, 1923 sygnowany p.g.: J Malczewski 1923 r. Malarz - konserwator Mieczysław Gąsecki (1883-1948), zwany przez Malczewskiego „Goniem”, był serdecznym i zaufanym przyjacielem artysty. Pomagał mu w wielu sprawach, także przy malarskich pracach techniczno-konserwatorskich, przygotowywał tzw. podmalówki i był modelem do wielu obrazów (np. portret M. Gąseckiego znany pt. Młoda Polska z roku 1917 czy Przekazanie palety z 1922; oba w Muzeum Narodowym w Krakowie). Portretował go także jako Sancho Panchę, wiernego towarzysza Don Kichota, rycerza o rysach samego artysty (obraz Don Kichot i Sancho Pancha; patrz - Jacek Malczewski 1855 - 1929, TPSP w Krakowie, 1939, s. 18, nr kat. 172). Być może do tego właśnie wątku nawiązał także w prezentowanym obrazie, zakładając przyjacielowi na głowę hełm jaki dawniej nosili piechurzy, łucznicy i muszkieterzy.
Artist: Carl Zopf
Title: WIDOK NA WIERZCHOŁEK ZUGSPITZE, 1920
Year: 1920
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: C. Zopf. Mnch. | 20 Zugspitze - najwyższy szczyt w Niemczech, w okręgu Garmisch-Partenkirchen, na granicy z Austrią. Na jego wierzchołku (2962 m n.p.m.) umieszczono duży stalowy krzyż.
Artist: Iwan Konstantinowicz Ajwazowski
Title: CISZA MORSKA, PO 1850
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany cyrylicą p.d.: Ajwazowskij Na odwrocie osiem małych okrągłych stempli; cztery z nich potwierdzały nie zachowaną nalepkę pierwotnie naklejoną pośrodku płótna. zdjęcie obrazu w wysokiej rozdzielczości zdjęcie odwrocia obrazu zdjęcie w UV powiększenie sygnatury więcej
Artist: Paul Weimann
Title: ZIMA W SUDETACH, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: P. Weimann.
Verified Artist: Yes
Artist: Wiktor Korecki
Title: W ZIMOWYM SŁOŃCU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: WIKTOR KORECKI
Artist: Georg Arnold
Title: W ZIMOWY DZIEŃ NAD WODĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Arnold Graboné Na odwrocie na płótnie nieczytelny stempel o kształcie tarczy. Na górnej listwie krosna napis ołówkiem: Wintertag am See.
Artist: Friedrich Josef Heydendahl
Title: PEJZAŻ Z WIATRAKIEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: J. Heydendahl Df Na odwrocie na ramie nalepka z tekstem: 46155 H 43 | Heydendahl, J. | MBCCMV
Artist: Jan Grubiński
Title: LAS ZIMOWY O ZACHODZIE SŁOŃCA, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: J. Grubiński
Artist: Georg Engelhardt
Title: WIOSKA W GÓRACH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: G W Engelhardt ponadto u dołu pośrodku napis: RK Z tyłu na ramie nalepka z rękopiśmiennym napisem: E115 73/100 | G W Engelhardt | MBCCEV
Artist: Ernst von Raven
Title: WIDOK ALPEJSKI, PRZED 1874
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Ev. Raven Na odwrocie ramy dwie stare nalepki (druk, atrament): - 1. na listwie górnej o treści: Dresden | Commission für auswärtige Ausstehlungen | Name des Künstlers: E von Raven. | Gegenstand: der Königssee mit Bartholomä | Preis: Vier Hundert Thaler (400 L [...] | Hierzu Kiste V.D.K. Nr 932.; - 2. na listwie bocznej o treści: Kunst- | Ausstellung | zu | Dresden | 1874 | 216. Widok na jezioro Königsee leżące u stóp góry Watzmann. Na dalekim drugim brzegu widać pielgrzymkowy kościółek St. Bartholomä. Obraz pokazywany był na wystawie w Dreźnie w roku 1874, o czym informuje, tak umieszczona na jego odwrocie nalepka z wystawy, jak i nota w słowniku F. von Boettichera: Malerwerke des Neunzehten Jahrhunderts, Betreig zur Kunstgeschichte von Friedrich von Boetticher, Zweiter Band, Dresden 1898, s. 367, nr kat. 6 (Der Königssee mit S. Bartholomä).
Artist: Albert Wenk
Title: SKAŁY FARAGLIONI U BRZEGÓW CAPRI, 1916
Year: 1916
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Albert Wenk | München 1916
Artist: Willibald Wex
Title: PEJZAŻ ZNAD OBERSEE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Will Wex Widok na Obersee w Bawarii u podnóży góry Watzmann; w dali widoczny wodospad Röthbach.
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: KUTER WŚRÓD FAL, LATA 1903-1906
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d: M. G. W. Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty. Ta znakomita kolekcja - w liczbie 150 pejzaży i pejzażowych studiów malarskich - zaprezentowana została w roku 2004 na wystawie w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu. Wystawie towarzyszył obszerny katalog, zawierający opisy i reprodukcje wszystkich wystawionych prac artysty, ujętych w kilka zespołów pejzaży. Prezentowany tu obraz znalazł się w grupie zatytułowanej „Ku wzmożonej ekspresji barwnej [1903-1906]“. Obraz opisany i reprodukowany w: - M. Gołąb, Michał Gorstkin Wywiórski - pejzaże. Między niebem a ziemią, Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, [Poznań 2004], s. 120, nr kat. 89, il. 89 na s. 81.
Artist: Antoni Piotrowski
Title: MORZE BURZLIWE NA HELU, 1913
Year: 1913
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Antoni Piotrowski | Hel. 1913 Na odwrocie ślad po nieczytelnym, zatartym napisie kredką; napis ołówkiem: # 2-c; nalepka wystawy w TZSP w Warszawie (druk, atrament) o treści: 42151 Autor Piotrowski Antoni | Tytuł Morze burzliwe na Helu Rodzaj dzieła ... | Cena ... Własność ... Data nadesłania 24/4 192/./
Artist: Elmar von Eschwege
Title: JESIENNE DRZEWA NAD WODĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: v Echwege
Artist: Włodzimierz Nałęcz
Title: NAD MORZEM, 1931
Year: 1931
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Włodz. Nałęcz 1931. Na odwrocie, na górnej listwie krosna napis ołówkiem: p. Nałęcz Now. Świat 36 30 Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny Artysty.
Artist: Aleksy Nowakiwski
Title: W POLU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany cyrylicą p.d.: O A. Nowakiwskij
Artist: Franciszek Streitt
Title: WĘDROWNI MUZYKANCI, PRZED 1880
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: F. Streitt. Na odwrocie stempel: Karl Anwander |München | Fabrik & Handlung | von | Zeichnen & Malutensilen. Napis ołówkiem: /../ Streitt /.../ | Nr 49 . Nalepka z rękopiśmiennym tekstem: Streitt Franciszek | pol. Maler | geb. 24.11.1839 Brody | Galiz.) | gest. 29.12.1890 München. Obraz jest doskonałym przykładem twórczości Streitta, łączącym wszystkie zalety jego realistycznej sztuki: narracyjny charakter przedstawionej sceny - równocześnie smutnej i zabawnej, dopowiedzianej w każdym szczególe oraz nastrojowy, wrażliwie potraktowany pejzaż, świetną charakterystykę gestu i ruchu postaci, harmonijny koloryt i staranne, wyniesione ze szkoły wiedeńskiej, wykończenie całości. Motyw wędrownych muzykantów przewijał się przez całą monachijską twórczość artysty, powracając w obrazach o różnych układach kompozycyjnych, różnym opracowaniu i nastroju (porównaj np. obraz z roku 1879 na stronie: http//www.agraart.pl).
Artist: Roman Kochanowski
Title: PEJZAŻ ZIMOWY
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: R Kochanowski
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: KRAJOBRAZ ZE STRUMIENIEM, 1900-1915
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: M.G.W.
Artist: Wojciech Kossak
Title: ODPOCZYNEK, 1930
Year: 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 38 x 47,5 cm (w świetle ramy) sygnowany p.d.: Wojciech Kossak | 1930 Na odwr. zatarty stempel: ANTONI PARKOT | Sprzedaż i Oprawa Obrazów | Warszawa Nowy Świat 17 | Telefon 513-28
Artist: Ove Carl Svenson
Title: ULICZKA W MIASTECZKU, 1931 (?)
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: O. Svenson Na ramie tabliczka z datą 1931. Na odwrocie na płótnie cyfry; 2244/ I | 9898 (tusz). Na dolnej listwie krosna napis ołówkiem: Bagerstade i Svendborg. Na listwie górnej nalepka ze słabo czytelnym duńskim tekstem informującym o artyście.
Artist: Henryk Uziembło
Title: KRAJOBRAZ PODKRAKOWSKI, 1900
Year: 1900
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: H UZIEMBŁO | BRONOWICE MAŁE Na odwrocie nalepka wystawy Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem z nazwiskiem i adresem autora (Wiedeń), tytułem obrazu Kopiec Kościuszki, cena 50 rubli i datą wystawy 27 XI - 6 XII 1900
Artist: Fritz Wagner
Title: ZAKONNIK NAD KSIĄŻKĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Fritz Wagner | Mnch
Artist: Adolf Nauer
Title: CZYTANIE LISTU
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Adolf Nauer.
Artist: Fritz Wagner
Title: PRÓBA WINA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.g.: Fritz Wagner | Mnch.
Artist: Otto Kirchner
Title: KONCERT PRZY ŚWIECY
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.g.: Otto Kirchner | München Na odwr. - na obrazie i na ramie napis kredką: 2004/5
Artist: Juliusz Zuber
Title: W HUCULSKIEJ CHACIE, 1890
Year: 1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.g.: JULIUSZ ZUBER •1890. Malowana w Monachium, rodzajowa scena z życia Hucułów, jest jednym z tych obrazów, w których artysta „opowiada o cudach kolorystycznych Rusi, o cerkwiach i popach, o mołojcach i mołodyciach, o ich awanturniczym temperamencie, burzliwym a poetycznym życiu“.
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: POCZTAREK
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: AW Kowalski Na odwrocie ramy metalowa plakietka z napisem: C. BLECKEN | Spezialwerkstätte für Gemälde-Rahmen | MÜNCHEN 2, Kreittmayrstr.12. „W twórczości Alfreda Wierusz-Kowalskiego tematyka rodzajowo-pejzażowa, osadzona w realiach polskiej prowincji, zajmuje wiele miejsca. [..] W latach osiemdziesiątych, dziewięćdziesiątych i później na kanwie wspomnień z dzieciństwa i młodości powstawały pogodne, pełne życia i temperamentu, niejednokrotnie zabarwione nutką humoru sceny wiejskich zalotów, „wesołych jazd“, wesel, wyjazdów do kościoła czy na jarmark z udziałem dziarskich parobków i hożych dziewcząt, opracowywane, ze względu na ich wielką popularność w niezliczonej ilości wariantów. Stroje przedstawianych postaci bywały nieco stylizowane bądź też inspirowane folklorem krakowskim. Bohaterem tych prac stał się również koń - charakterystyczny typ konia o dużym łbie i mocnym tułowiu, żwawo ciągnący sanki, bryczkę czy furmankę. Uchwycenie przez artystę zespołu cech, dzięki którym malowany przezeń koń postrzegany był jako polski, świadczy wymownie o jego dużej znajomości charakteru, budowy i ruchu tego zwierzęcia. Pocztarek ilustruje drobne wydarzenie z życia wiejskiego dworu - oto parobek, wysłany do miasta po listy i gazety, zabrał ze sobą ukochaną i teraz oboje, roześmiani, cieszą się swoim towarzystwem i przyjemną przejażdżką. Zakochana para w pełnym przestrzeni i powietrza jesiennym pejzażu, będącym wnikliwym studium natury,... więcej
Artist: Stanisław Kamocki
Title: CZARNY STAW GĄSIENICOWY, OK. 1940
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: podpisany p.d.: StKamocki
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: DRUŻBA, OK. 1885
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: A. Wierusz-Kowalski Alfred Wierusz-Kowalski, mimo że przez lata mieszkał i pracował w Monachium, malował przede wszystkim obrazy osadzone w rodzimych, polskich realiach, a „przędzę swych pomysłów kompozytorskich snuł z życia wiejskiego, w których krajobraz, ludzie i konie grają równoważną rolę“. Dzieła te były wysoko cenione i poszukiwane na rynku sztuki, tak ze względu na „egzotyczny“ dla zachodnich odbiorców temat, jak i maestrię malarza. Często powtarzały się wśród nich pogodne motywy rodzajowe, przedstawiające radosną i „odświętną“ stronę życia wsi - weselne orszaki, korowody czy tzw. wesołe przejażdżki. Nierzadko występowały w nich także postaci w barwnych strojach krakowskich - w tym pełni temperamentu młodzi konni drużbowie - bądź uczestniczący w różnych wyjazdach czy powrotach z wesela, bądź występujący jako samodzielni bohaterowie obrazów artysty. Prezentowany tu dziarski Drużba miał swego towarzysza - Drużbę w krakowskiem - jadącego na siwym koniu, a przedstawionego w swoistym pendant naszego obrazu. Obaj Drużbowie znani są z reprodukcji zamieszczonych w warszawskim piśmie „Kłosy“ w roku 1889, w obu obrazach uderza dbałość o realia ludowego stroju, doskonała charakterystyka postaci i gestu młodych Krakowiaków, jak też świetnie uchwycona dynamika ruchu pędzących koni. Obraz reprodukowany w: - „Kłosy“ 1889, I półrocze, nr 1230 z dn.12 (24) stycznia 1889,... więcej
Artist: Henryk Piątkowski
Title: SPACER ZIMOWY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: H. PIĄTKOWSKI
Artist: Władysław Chmieliński
Title: PLAC ZAMKOWY
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 33 x 48 cm (w świetle ramy) sygnowany p.d.: Wł. Chmieliński.
Verified Artist: Yes
Artist: Auguste Moreau
Title: FIGURA CHŁOPCA Z DZBANAMI
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany z tyłu: Aug Moreau
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: ZABAWA W OGRODZIE, PO 1870
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Bakałowicz Wdzięczna scena parkowa przedstawiająca młode damy zajęte grą w badmintona, starą grę wywodzącą się z Chin, a popularną także w Europie szczególnie po roku 1870, tj. po turnieju rozegranym w Badminton (stąd nazwa), angielskiej posiadłości księcia Beufort.
Artist: Adam Pełczyński
Title: ANDROMEDA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Adam Pełczyński Na krośnie napisy: - ołówkiem: Adam Pełczyński; niebieską kredką: No 156/. Ponadto drukowana nalepka z numerem: 64. Dwa owalne stemple niemieckiej (monachijskiej?) firmy: Willy Schelds | Mal/../ | Zeichen und Schreinwaren | tel. /.../ | M/...../ 67. Według mitologii greckiej, Andromeda była córką króla Etiopii Kefalosa i pięknej Kasjopei, chełpiącej się swoją urodą. Próżność królowej obraziła boginki morskie Nereidy, które poskarżyły się Posejdonowi. Zagniewany pan mórz zesłał straszliwego potwora, który nękał kraj i mieszkańców Etiopii. Andromeda miała być przebłagalną ofiarą za winy matki. Przykutą do skały dziewczynę ocalił Perseusz, powracający z wyprawy przeciwko Gorgonie - Meduzie. Bohater zabił potwora i uwolnił piękną królewnę. Następnie pojął ją za żonę i oboje żyli długo i szczęśliwie we wzajemnej miłości. Obraz Pełczyńskiego przedstawia moment przed przybyciem Perseusza - potwór skrywa się jeszcze w jaskini, a nikłą zapowiedź ratunku niesie tylko pierzasta chmura, przypominająca kształtem Pegaza, skrzydlatego rumaka zrodzonego z krwi zabitej przez herosa Meduzy. Motywy mitologiczne Pełczyński podejmował rzadko. Dotąd wiadomo było tylko o jednej takiej kompozycji, nie znanym nam dzisiaj obrazie Nimfa wystawionym w 1893 w TPSP we Lwowie. Pojawienie się Andromedy istotnie poszerza więc wiedzę o twórczości artysty. [więcej o artyście - kat. nr 14]
Artist: Marie Wilhelmina Wandscheer
Title: PORTRET MŁODEJ DAMY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: M.WANSCHEER
Artist: Aleksy Nowakiwski
Title: PEJZAŻ, 1924
Year: 1924
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 12,5 x 19 cm (w świetle passe-partout) sygnowany cyrylicą l.d.: Oleksa Nowakiwskij | Szlachtinci 15/VIII 1924; oraz p.d. monogramem wiązanym: OH Pejzaż malowany w Szlachcińcach, wsi położonej nieopodal Tarnopola, dokąd artysta jeździł na plenery malarskie (porównaj np. podobnie oznaczony obraz Żywopłot z roku 1926, repr. w: W. Obsijczuk, Oleksa Nowakiwskij, Lwów 1998, il. na s. 211, opis kat. na s. 329).
Artist: Erno Erb
Title: ZIMA WE LWOWIE, OK. 1940
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l. d.: E Erb Widok z placu Mariackiego w stronę Katedry Łacińskiej.
Artist: Helmuth Andreas Volkwein
Title: BUKIET CHRYZANTEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: H. A. VOLKWEIN
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: KWIATY, 1925
Year: 1925
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 48 x 73 cm (w świetle passe-partout) sygnowana dwukrotnie: - p.g.: LWyczół | 1925 - l.d.: LWyczół (inicjały wiązane) Na odwrocie oprawy kartka (maszynopis na papierze firmowym) z orzeczeniem dr. Stanisława Dąbrowskiego, zaprzysiężonego biegłego sądowego, który potwierdzając autorstwo Leona Wyczółkowskiego zauważa, że obraz wykazuje „w całej pełni jego subtelny sposób malowania“. Orzeczenie, potwierdzone czterema imiennymi stemplami, wydane zostało w Krakowie 20 kwietnia 1950 r.
Artist: Rolf Friedmann
Title: KWIATY POLNE, 1929
Year: 1929
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Rolf Friedmann | 1929 Na odwrocie nalepka wystawowa Sächsischer Kunstausstellungsverband z nazwiskiem artysty - Rolf Friedmann. Ponadto trudne do odczytania napisy ołówkiem.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: NAGIETKI I BEGONIA, 1914
Year: 1914
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana l.d.: LWyczół | 1914 (inicjały wiązane) Na odwr. dwie nalepki depozytowe Muzeum Narodowego w Warszawie z nr. inw. 182536; obok numery naniesione ołówkiem. Ponadto nalepka wystawy w warszawskiej Zachęcie z nazwiskiem autora, tytułem obrazu "Nagietki i begonia", określeniem techniki i datą nadesłania 2/XII 1914. Obraz pochodzi z majątku Reguły koło Piastowa. W latach 1945-2002 był zdeponowany w Muzeum Narodowym w Warszawie. Obraz ze zbiorów amerykańskiego kolekcjonera. Wyczółkowski, począwszy od lat 80. XIX w., malował szczególnie wiele studiów najróżniejszych kwiatów. „Kwiaty kochał, kwiatami był obdarowywany, roiło się w jego pracowni od przepięknych okazów róż, anemonów, goździków, rododendronów, azalii, a nawet storczyków“. W późniejszych latach, mieszkając już w Gościeradzu, sam je hodował i zbierał, układając z nich wciąż nowe kompozycje, „sny o kwiatach“. [cyt. wg: Leon Wyczółkowski, "Listy i wspomnienia" (oprac. M.Twarowska) Wrocław 1960, s. 172, 271]. Obraz wymieniony w: - "Salon Doroczny. Salon 1914", Towarz. Zachęty Sztuk Pięknych w Król. Polskiem, grudzień - styczeń, Warszawa 1914, s. nlb. nr kat. 177 ("Nagietki i begonie"); - J. Wiercińska, "Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914", Wrocław-Warszawa-Kraków 1969.
Artist: Paul Ludwig Kowalczewski
Title: ECHO, OK. 1900
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany na podst.: P. L. KOWALCZEWSKI .
Artist: Wojciech Weiss
Title: PÓŁAKT MODELKI, OK. 1940
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: WWeiss [inicjały wiazane]
Artist: Tadeusz Styka
Title: PORTRET DAMY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po lewej: TADÉ STYKA. Na odwr. napis na płótnie: Eine morgenneu Peintee 3c (?). Na płótnie i krośnie okrągłe stemple urzędu celnego; na górnej listwie krosna ołówkiem napis: [...] Beaucour (?)
Artist: Alexander Thiele
Title: OGRÓDEK PIWNY, PO 1950
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: OGRÓDEK PIWNY W MONACHIJSKIM OGRODZIE ANGIELSKIM, po 1950 sygnowany l.d.: A. THIELE Na odwrocie napis flamastrem na płótnie: Ostern im engl. Garten München | A. THIELE. Ponadto kartka z informacjami o artyście. W ulubionym przez monachijczyków malowniczym Ogrodzie Angielskim (Englische Garten), utrzymanym w charakterze krajobrazowego parku angielskiego, mieści się najsłynniejszy i największy ogródek piwny miasta.
Artist: Xawery Dunikowski
Title: PORTRET MODELKI, PO 1946
Tools: oil, crayon
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Xawery Dunikowski | Warszawa W prezentowanym portrecie szczególną uwagę zwraca - zdradzający rękę rzeźbiarza - sposób budowania formy ostro ciętymi płaszczyznami. Wybitny rzeźbiarz, Xawery Dunikowski zajmował się także malarstwem. Swoje obrazy wystawiał już od 1904, ale znane nam obecnie prace artysty pochodzą dopiero z lat I wojny światowej oraz z okresu późniejszego. Malował przede wszystkim portrety, a rzadziej także martwe natury i wnętrza. W okresie międzywojennym kilkakrotnie pokazywał je na wystawach, m.in. w latach 1932 i 1938 w Warszawskim Instytucie Propagandy Sztuki, kilkakrotnie w TPSP w Krakowie i na Międzynarodowej Wystawie w Brukseli w 1935. Po wojnie namalował, m.in. cykl obrazów oświęcimskich ("Krzyk", "Droga do wolności", "Choinka"), serię "Bab nieborowskich" czy abstrakcyjne kompozycje "Człowiek w przestworzu".
Artist: Tymon Niesiołowski
Title: NAD KSIĄŻKĄ, OK. 1950
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie poniechana kompozycja pejzażowa - wysoki brzeg nad rzeką. Na ramie i krośnie małe nalepki z tekstem: „Desa“. Ponadto nalepka z wpisanym tuszem numerem 15.
Artist: Tadeusz Makowski
Title: DZIEWCZYNKA W BERECIE, OK. 1919
Tools: oil
Surfaces: board
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie wydrapany napis: Makowski | N. 144; na lewo od niego czerwoną farbą: 91; Przy górnej krawędzi pośrodku stempel: 6. W lewym dolnym rogu napis:161; poniżej mała nalepka z napisem atramentem: 50 mak | sc 18. Ponadto białą kredą: 9. Ślady nalepek wzdłuż dolnej krawędzi i w lewej górnej ćwiartce. W latach 1952-1956 obraz - wraz z całym zespołem prac ze spuścizny artysty –zdeponowany był w Muzeum Narodowym w Warszawie (pod numerem depozytowym 50 mak). Około roku 1918 w obrazach i rysunkach Makowskiego coraz częściej pojawiają się dzieci. Artysta malował je także i wcześniej, teraz jednak stają się wiodącym motywem jego obrazów. Początkowo portrety dziecięce malowane są przeważnie na niewielkich deseczkach i – jak zauważa monografistka artysty prof. Władysława Jaworska – sprawiają wrażenie szkiców portretowych do większych kompozycji. Dzieci te charakteryzują się skupionym wyrazem twarzy, poważniejszym niż wskazuje na to ich wiek. Gama kolorystyczna tych prac jest ciemna. Autorstwo Makowskiego poświadcza też technologia obrazu - m.in. rodzaj deski użytej jako podłoże (fazowanej jest wzdłuż poziomych krawędzi) i sposób oznaczenia pracy - wydrapane na odwrocie nazwisko autora oraz numer, a także niewielka karteczka z numerem depozytowym Muzeum Narodowego w Warszawie (50 mak). Na takich, identycznie znaczonych deseczkach namalowane są liczne obrazy pochodzące ze spuścizny artysty z jego paryskiej pracowni (w tym większy zespół prac... więcej
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: SŁONECZNIKI, LATA 30. XX W.
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.g.: Muter
Artist: Henryk Epstein
Title: PEJZAŻ LETNI, 1934
Year: 1934
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: H. Epstein | 1934 Na odwrocie na krośnie napis flamastrem: No 37.956 oraz 33 (w kółku). Ponadto drukowana nalepka o treści: ENCADREMENTS „ERGÉ“ | 23, BIS. RUE LA FAYETTE | PARIS Xo - NOR 50-93
Artist: Zygmunt Menkes
Title: OWOCOBRANIE, LATA 30. XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Menkes Na krosnach cztery stemple krakowskiej firmy ISKRA & KARMAŃSKI, napisy: - farbą: Noo 6; - ponadto kilka liczb kredką. Resztka nalepki z zachowanym fragmentem napisu atramentem: 190/.. | 1) Zygmunt ... | „Owocobranie. Inna nalepka z trudno czytelnym tekstem: [?] Casi.. [?] N 2 | Menkes | [.....] des | olives Obraz ze zbiorów amerykańskiego kolekcjonera.
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: DOMY W MIASTECZKU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Terlikowski
Artist: Szymon (Simon) Mondzain
Title: PORT
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Mondzain Na odwr. po lewej napis autorski na płótnie: Mondzain | 5 rue Campagne - Premiere Paris XIVe | „Marine“
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: DZIEWCZYNA W CZERWONEJ BLUZCE, LATA 40 XX W.
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: PORTRET DZIEWCZYNY W CZERWONEJ BLUZCE, lata 40. XX w. olej, tektura wtórnie naklejona na płótno [obraz pierwotnie namalowany był dwustronnie na tekturze; podczas konserwacji obie kompozycje zostały rozdzielone] Na odwrocie, na krośnie wyciśnięte stemple (okrągły i podłużny) włoskiej firmy konserwatorskiej: Restauro Conservativo Dipinti Nicola Guido Torino
Artist: Olga Boznańska
Title: PANI W KAPELUSZU Z KWIATAMI, LATA 1925-1928
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Olga Boznańska Obraz pochodzi ze zbiorów włoskiego malarza Ulisse Caputo (1872-1948), działającego w Paryżu w latach 1900-35. W prezentowanym portrecie, „klasycznym dla późniejszej twórczości Boznańskiej, uwagę przyciąga wnikliwie scharakteryzowana i dopracowana twarz modelki; ocieniona rondem kapelusza, z oczami badawczo patrzącymi na widza. Kontrastuje z nią szkicowo potraktowana sylwetka, wydobyta delikatnymi pociągnięciami pędzla. Subtelną gamę zróżnicowanych w tonacji błękitów ożywiają plamy czystej żółci. W rozwiązaniu kolorystycznym całości istotną rolę odgrywa ugrowa tonacja podłoża. Cechy kompozycyjne, gama kolorystyczna oraz zastosowany warsztat /../ pozwalają datować powstanie tego portretu na lata 1925-1928.“ Wg ekspertyzy Elżbiety Charazińskiej (z dn. 23.09.2000)
Artist: Tymon Niesiołowski
Title: AKT SIEDZĄCY, 1962
Year: 1962
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Tymon | 62 Na lewej bocznej krajce napis flamastrem: R-M CASSEL-KUKCZYNSKA na górnej listwie krosna charakterystyczna autorska nalepka (uszkodzona) ze słabo czytelnym napisem atramentem: /...../ NIESIOŁOWSKI | AKT SIEDZĄCY | 81 x 65 cm; obok ślad po innej nalepce.
Artist: Joachim Weingart
Title: KOBIETA W ŻÓŁTEJ SUKNI
Tools: gouache, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 53,3 x 44,2 cm (w św. p-p) sygnowany l.d.: Weingart
Artist: Wojciech Weiss
Title: TADZIO, OK. 1908
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie oznaczony stemplem - numerem rodzinnego katalogu spuścizny artystycznej Weissa 0277 oraz, poniżej faksymile wiązanego monogramu artysty „WW“. Obraz z tzw. białego okresu twórczości artysty, zamykającego się latach 1905-1912. Weiss malował wówczas pogodne w nastroju, jasne w tonacji barwnej, przesycone ciepłem pejzaże z Kalwarii, a także liczne portrety ukochanej żony, Ireny i portrety członków swej najbliższej rodziny. Prezentowany obraz, „urokliwy i pełen dziecinnej niewinności portret, przedstawia sześcioletniego Tadzia Florka (1902-1981), syna Emilii, siostry Wojciecha Weissa. Zarówno on, jak i jego starszy brat Kazio byli w tym okresie wielokrotnie tematem studiów malarskich i rysunkowych.“ Obraz opisany i reprodukowany m.in. w: - „Piękno do mnie przyszło...“ Wojciech Weiss. Malarstwo białego okresu 1905-1912, (redakcja katalogu i autorka noty: Z. Weiss-Nowina Konopka), Muzeum Pałac w Wilanowie, IV - VI 2007, W-wa 2007, s. 154, 155. il.
Artist: Rajmund Kanelba
Title: CHŁOPCZYK, OK. 1950
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.g.: Kanelba Na odwrocie nalepka z wpisanym numerem 52; tenże numer 52 powtórzony obok na tekturze; wyżej nalepka z wpisanym długopisem numerem 33.
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: ANEMONY, 1934
Year: 1934
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany od lewej wzdłuż dolnej krawędzi: W././ Terlikowski - 1934 Z tyłu, na krośnie stempel: 10P; mała nalepka z numerem: 43/8. Na ramie nalepka DELF Galeries d’Art.
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: KWIATY, 1940
Year: 1940
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Ebiche Na odwr. napis czarną kredką: mal. 1940 r.; nalepki: l.d. - z napisem 13; l.g. - wystawy w Muzeum Lubelskim w 2007 Obraz opisany i reprodukowany w: - PDA Sztuka, Katalog, Warszawa, 6 XII 2003, nr 37, il.; - [Katalog] mnie interesuje tylko malarstwo, Eugeniusz Eibisch, wystawa w 20. rocznicę śmierci artysty, Muzeum Lubelskie, Lublin 2007, s. 136, nr kat. 93, il. 93 na s. 103.
Artist: Rajmund Kanelba
Title: W PORCIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Kanelba Na odwrocie l.g. napis tuszem: .... | FRANCE, niżej tuszem numer: 75 (w kółku)
Artist: Henryk Hayden
Title: PEJZAŻ Z POŁUDNIOWEJ FRANCJI, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Hayden | 1923 Na odwrocie na płótnie stempel paryskiej firmy z materiałami malarskimi: J. M. PAILLARD No 25 | GARANTE LEBUSE PURE | SUR TISSU, LIN
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET MęSKI, 6.10.1931
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Witkacy (T. 1 C) | NP 8m | 1931 6/X Portret wymieniony i reprodukowany w: - Witkacy, Calendar for 1985, Bumar, Warszawa 1985, repr.; - I. Jakimowicz (współpraca A.Żakiewicz), Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885-1939, Katalog dzieł malarskich, MNW Warszawa 1990, s. 122, nr kat. 1528.
Verified Artist: Yes
Title: POSĄG KONNY KONDOTIERA COLLEONIEGO, II POł. XIX W
Description: IInformacje o dziele: według Andrea del Verrocchio (1435-1488) Konny posąg słynnego kondotiera Bartolomeo Colleoniego (1400-1475) należy do najsławniejszych dzieł sztuki rzeźbiarskiej wszechczasów. Oryginał (wys. 395 cm) znajduje się w Wenecji. Wykonany w latach 1479-1488, odlany został dopiero po śmierci Verrocchia w 1496 roku.
Artist: Paul Dubois
Title: SIEDZĄCY WOJOWNIK, OK. 1878
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany z tyłu: P. DUBOIS Z przodu na wybrzuszeniu podstawy napis: LE PERSONNEL DE L’ENSEIGNEMENT PRIMAIRE DU LOIRET | A MR TRANCHEAU | INSPECTEUR D’ACADEMIE | HOMMAGE DE RECONNAISSANCE | 1878. Z boku na podst. napis: F. BARBEDIENNE. Fondeur. Paris. Z tyłu przy dolnej krawędzi stempel kolisty z głową brodatego mężczyzny okolony napisem: REDUCTION MECANIQUE | A. COLLAS | BREVETE Paul Dubois jest autorem kilku pomników, stempel „Reduction mecanique“ świadczy, że figura mogła być wykonana w innym wymiarze, jako pomnik lub jego część. Pozycja wojownika nawiązuje do posągów Medyceuszy Michała Anioła, być może przedstawia postać historyczną lub literacką, w stroju występują bowiem elementy renesansowe i starożytne.
Title: KOMPLET DO KAWY I HERBATY, 1905-1914
Description: IInformacje o dziele: pr. 800 Niemcy, Stuttgart, złotnicy Lutz i Weiss Komplet składa się z tacy (dł. 48,5 cm), dzbanka do kawy (wys. 22), czajnika (wys. 18), mlecznika (wys. 11,5) i cukiernicy (wys. 13,5). Powierzchnie naczyń gładkie, brzegi zdobione perełkowaniem, uchwyty w formie kulek. Wnętrze cukiernicy i mlecznika złocone.
Title: KASETA, PRZED 1900
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800 Niemcy, Hanau, firma Neresheimer ,br> Bogato dekorowana kasetka mogąca służyć do przechowywania biżuterii lub dokumentów zamykana na kluczyk. Wsparta na czterech neorokokowych nóżkach. Wieko i ścianki zdobione repusowanymi scenkami historyczno-rodzajowymi. Wnętrze złocone.
Title: CUKIERNICA Z BAŻANTEM, II POł. XIX W.
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 13 Niemcy Cukiernica wsparta na czterech wolutowych nóżkach, owalna, wybrzuszona. Na pokrywce plastyczna figura bażanta. Wnętrze złocone.
Title: WAZON, LATA 30-TE XX W.
Description: IInformacje o dziele: szkło, srebro, pr. 925 wys. 25 cm Niemcy Wazon szklany, owoidalny, ze szlifowanymi, spiralnymi kanelami. Wylew (brzeg) z gładkim okuciem srebrnym.
Title: PARA PATER NA OWOCE, OK. 1910
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, szkło kobaltowe wys. 19,5 cm, śr. 26 cm, waga srebra 1 720 g Niemcy, Brema, firma Wilkens i synowie Powierzchnia kosza ażurowa, dekorowana przez środek motywami winorośli (owoce, gałązki i liście). Wkład oryginalny ze szkła kobaltowego.
Title: PARA KARAFEK, PO 1903
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 1 z głową Merkurego (cecha eksportowa), szkło kryształowe wys. 26 cm Paryż, firma Tetard Freres Karafki o pękatych brzuścach ze szkła kryształowego szlifowanego w półowale, z wysokimi szyjami okutymi w srebro, które zachodząc na korpus tworzy dekorację z plastycznych liści; wylew i korki obwiedzione półwałkiem laurowym.
Title: TALERZ Z SERWISU SUŁKOWSKIEGO, 1735-1737
Description: IInformacje o dziele: średnica 23 cm Miśnia, Królewska Manufaktura Porcelany W latach 1735-1737 wykonano w manufakturze miśnieńskiej pierwszy wielki serwis stołowy. Powstał on dla hrabiego Sułkowskiego i jego małżonki. Malowany farbami naszkliwnymi herb małżonków Sułkowski-Stein dominuje na porcelanowych talerzach i misach. Aleksander Józef Sułkowski (ur. 1695-1762) – polski arystokrata i saski polityk. W latach 1733-1738 pierwszy minister Elektoratu Saskiego.
Title: KOMPLET SZTUĆCÓW, OK. 1910
Description: IInformacje o dziele: KOMPLET SZTUĆCÓW W KANTYNIE NA 12 OSÓB, ok. 1910 srebro, pr. 800 waga ok. 6 000 g Niemcy, Drezno, złotnik G.R. Komplet sztućców obiadowo-deserowych, w sumie 125 szt. Środek stołu złożony z 11 elementów. Całość w drewnianej kantynie.
Title: ŁYŻKI, 1865
Year: 1865
Description: IInformacje o dziele: ŁYŻKA DO NABIERANIA POTRAW I ŁYŻECZKA DO CUKRU, 1865 srebro, częściowo złocone dł. 18,5 cm i 16,3 cm Moskwa i Petersburg Łyżki o czerpakach łezkowatych, na spodniej stronie dekorowanych rytowanymi ornamentami roślinno-geometrycznymi; trzonki spiralnie skręcone zakończone kręgielkiem, złocone; niektóre elementy dekoracji pozostawiono srebrne.
Title: ŁYŻKA DO SOSU, KONIEC XIX W.
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 84, częściowo złocone dł. 18,5 cm Petersburg Łyżka do sosu o kolistym, głębokim czerpaku wewnątrz złoconym, na spodniej stronie grawerowana, złocona dekoracja z motywem gałązek polnych kwiatów i traw; trzonek graniasty.
Title: ŻARDINIERA, OK. 1900
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, wkład mosiężny długość 50 cm, waga srebra 1 210 g Niemcy, Brema, firma Wilkens i synowie Doskonały przykład secesji w rzemiośle artystycznym.