Artist: August Friedrich Oelenhainz
Title: JOSEFA REICHSGRÄFIN VON KLENAU, 1787
Year: 1787
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: JOSEFA REICHSGRÄFIN VON KLENAU, HRABINA SOMSSICH, 1787 64 x 51,5 cm (owal w prostokącie) sygnowany p.d.: Ölenhainz | 1787 Na odwrocie, na płótnie dublującym stary napis przeniesiony z oryginału: Josepha Reichsgräfin | von Klenau | geborene Tallyan von | Wiseck | 24 Jahre alt | als Gräfin | Somssich; niżej inną ręką: Ölenhainz | 1787
Artist: Albert Philipp Gliemann
Title: KWIACIARKA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 62,7 x 54 cm (owal w prostokącie) sygnowany p.d.: A. Gliemann Na odwrocie napis na płótnie: R Gruhl | Paulinenstr. 16. Na ramie owalna nalepka (druk): Kunsthandlung Pernitzsch | 1833 | Gegründet Leipzig | Goelhestrasse 6. Motyw znany z przekazów o twórczości Gliemanna; obraz Blumenmädchen wystawiony był w roku 1868 w drezdeńskiej Akademii Sztuki Pięknych. (porównaj: F. von Boetticher, Malerwerke des Neunzehten Jahrhunderts, Betreig zur Kunstgeschichte von Friedrich von Boetticher, Erster Band, Dresden 1895, s. 391).
Artist: Miloslava Vrbova-Štefková
Title: TANCERKA. JEZIORO ŁABĘDZIE
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: M Vrbova
Artist: René Reinicke
Title: Z BALU MASKOWEGO, OK. 1900
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: RENÉ REINICKE.
Artist: Wiktor Korecki
Title: DROGA W ŚNIEGU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: WIKTOR KORECKI
Artist: Fritz van der Venne
Title: WĘDROWNI KUGLARZE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Fritz van der Venne München
Artist: Julius Schmidt-Felling
Title: CHŁOPIEC Z KUSZĄ
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany na podstawie: Schmidt-Felling tamże stempel odlewni - kolisty, z motywem młotka po środku i napisem GARANTI BRONCE
Artist: Wlastimil Hofman
Title: CHŁOPCZYK / ŻÓŁTY KWIATEK, 1919
Year: 1919
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.g.: Paryż 1919 | Wlastimil Hofmann Na odwrocie nalepka warszawskiej pracowni oprawy obrazów Wacława Kozarzewskiego oraz wycinek nieokreślonej gazety z artykułem napisanym z okazji 75 rocznicy urodzin artysty.
Verified Artist: Yes
Artist: Wiktor Korecki
Title: MAKI PRZED CHATĄ
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: WIKTOR KORECKI.
Artist: Max Rentel
Title: UKOCHANA BABUNIA
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Rentel Na odwrocie kartonik z napisem: Max Rentel; ponadto stara naklejka z nieokreślonej wystawy niemieckiej.
Artist: Henryk Siemiradzki
Title: PORTRET WŁOSZKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: H Siemiradzki | Roma na odwrocie owalny stempel z nieczytelnym napisem; ponadto nalepki aukcyjne Agra-Art
Artist: Jost Joseph Niklaus Schiffmann
Title: JEZIORO W GÓRACH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d. na kadłubie łodzi: J. Schiffman
Artist: Carl Bertold
Title: ŁODZIE NA KANALE W HOLANDII
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: C. Bertold
Artist: Marcello Bacciarelli
Title: PORTRET KS. PRYMASA MICHAŁA J. PONIATOWSKIEGO
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na ramie stempel w czterech wierszach; częściowo czytelny tylko wiersz ostatni: -80805 München Płótno jest dublowane. Michał Jerzy Poniatowski (1736-1794) h. Ciołek, syn Stanisława, wojewody mazowieckiego i Konstancji z Czartoryskich, brat króla Stanisława Augusta; 1768 sekretarz w. koronny, 1773 biskup płocki, 1776-1778 członek Rady Nieustającej, 1784 prymas; twórca pałacu w Jabłonnie. Prezentowany Portret księcia prymasa Michała Poniatowskiego jest autorską repliką kompozycji kilkakrotnie powtarzanej przez samego Bacciarellego, bądź malowanej przy jego udziale i pod jego kierunkiem przez uczniów malarni na Zamku Królewskim. Monografistka Bacciarellego, A. Chyczewska wymienia kilka podobnych replik, wśród nich portrety ze zbiorów - Pałacu w Wilanowie, Muzeum Narodowego we Wrocławiu i Muzeum Narodowego w Poznaniu i zaginiony portret z dawnej sypialni królewskiej w pałacu w Łazienkach, różniący się jednak wymiarami od naszego obrazu (patrz: A. Chyczewska, Marceli Bacciarelli 1731-1818,. Życie - twórczość - dzieła, t. II, MNP, MNW, Poznań 1970, s. 58-57, nr kat. 76, il 18)..
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: NOWY NABYTEK OK. 1880
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: LBakałowicz (inicjały wiązane) Na odwrocie u góry napis farbą: PF 212, obok fragmentarycznie zachowana nalepka z napisem: No | 3421. Na ramie drukowana nalepka z tekstem francuskim - opisem obrazu i jego tytułem „La nouvelle aquisition“.
Artist: Wandalin Strzałecki
Title: PRZED PAŁACEM, 1881
Year: 1881
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: WANDALIN STRZAŁECKI | w Monachijum | 1881 r. Obraz o temacie zaczerpniętym zapewne z jakiegoś utworu literackiego znany był ze starej fotografii, przechowywanej w Dziale Dokumentacji Ikonograficznej Muzeum Narodowego w Warszawie.
Artist: Władysław Czachórski
Title: DAMA Z KLEJNOTAMI, 1898
Year: 1898
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: (Dar narzeczonego, Podarek) sygnowany po lewej pośrodku (pod oknem): Czachórski 1898 Płótno jest dublowane. Obraz pt. Podarek, reprodukowany w „Tygodniku Ilustrowanym“ w roku 1898, opatrzony został komentarzem, wyrażającym uznanie dla maestrii artysty: „Podarek jest jednym z tych mistrzowskich cacek, w których celuje Czachórski [...] szczegóły są traktowane z takim mistrzostwem w wykonaniu, jak u żadnego ze współczesnych malarzy.“ Obraz wymieniony, opisany i reprodukowany w: Nasze ryciny, „Tygodnik Ilustrowany“ 1898 (II), tekst s. 792, il. na s. 787; H. Piątkowski, Władysław Czachórski. Monografie artystyczne, T. XI, Warszawa 1927, s. 23, pl. nlb. 30; Malarstwo polskie i obce od XVII do XX wieku, Katalog nr 4, Dom Aukcyjny Polswiss Art, Warszawa 19 grudnia 1990, s. nlb., nr kat. 15, il.; Malarstwo, Katalog DA Agra, Warszawa 12 III 1995, s. nlb., nr kat. 15, il.; E. Charazińska, Władysław Czachórski, [w:] E. Charazińska, E. Micke-Broniarek, A. Tyczyńska, Malarstwo polskie w zbiorach prywatnych, Warszawa 1995, il., s. 67; Rocznik aukcyjny ‘95 [w:] „Art & Business. Sztuka polska i antyki“ 1-2/96, s. 26, il. na s. 13; Władysław Czachórski 1850-1911 w dziewięćdziesiątą rocznicę śmierci artysty. Katalog wystawy [teksty L. Lameński, D. Kubacka], Muzeum Lubelskie, Lublin 2001,... więcej
Artist: Roman Kochanowski
Title: PEJZAŻ WIEJSKI
Tools: oil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: R Kochanowski Na odwrocie nalepka aukcyjna Agra-Art z maja 2009 r.
Artist: Bertelan (Bartholomäus) Karlovszky
Title: PORTRET PANI Z RÓŻAMI, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany dwukrotnie: - p.g.: Berci /../ KARLOVSZKY | PARIS - p.d.: Berci de Karlovszky | Paris Na odwrocie duży, trudny do odczytania stempel firmy paryskiej (pięć wierszy tekstu).
Artist: Emmanuel Villanis
Title: MIGNON, OK. 1900
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany: E. VILLANIS Rzeźba reprodukowana w: - Michael Forrest, Art Bronzes, West Chester, 1988, s. 119, il.; - Harold Berman, Bronzes, Sculptors and Founders 1800-1930, Atglen-Chicago 1974, t. 2, s. 341, il.
Artist: Hermann Ziebland
Title: GRA W KARTY, OK. 1885
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: H. Ziebland
Artist: Fritz Wagner
Title: STARY DOKUMENT, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Fritz Wagner | Mnch Na odwrocie, na płótnie stempel firmy A. Schliemann (w kształcie tarczy); na górnej listwie krosna napis niebieską kredką: F. Wagner = Die alte Urkunde; ponadto długopisem: F 498.
Artist: Max Märtens
Title: WCZESNA WIOSNA W ALPACH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: M. Märtens | Münich
Artist: Alois Arnegger
Title: ZIMA W KITZBUHEL, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: A. Arnegger Widok na oświetlone zachodem słońca szczyty Wilder Kaiser w paśmie Kaisergebirge Alp Tyrolskich i pogrążone w głębokich śniegach miasteczko Kitzbühel (obecnie popularny kurort narciarski).
Artist: Roman Kochanowski
Title: KRAJOBRAZ O ZMIERZCHU, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: R Kochanowski.
Artist: Wiktor Korecki
Title: WRZOSY NA SKRAJU LASU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 48,2 x 67,2 cm (w świetle ramy) sygnowany p.d.: WIKTOR KORECKI
Artist: Emil Krcha
Title: KOŚCIÓŁEK W SMOLNEJ
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Krcha Na odwrocie autorski napis: E. KRCHA | KOŚC. ŚW. JÓZEFA | W SMOLNEJ / K RZESZOWA. Ponadto napisy - grupy cyfry atramentem i ołówkiem. Obraz jest oprawiony.
Verified Artist: Yes
Artist: Józef Rapacki
Title: ZIELONY ŁAN, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: JÓZEF RAPACKI 1923
Artist: Józef Mehoffer
Title: PŁACZĄCE WIERZBY NAD STAWEM, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Józef Mehoffer Z tyłu na krośnie nalepka wystawy w TZSP w Warszawie z nazwiskiem autora: JÓZEF MEHOFFER (stempel), wpisanym atramentem tytułem Płaczące wierzby nad stawem, techniką: ol., a także zatartym stemplem z czytelną we fragmencie datą: ... 4 Czer... Poniżej kredką numer: 303. Na ramie 2 nalepki: - 1. z numerem: 63; - 2. z rękopiśmiennym tekstem: Józej Mehoffer, olej | „Staw w Wójczy“ | własność Jana Strawińskiego | Lublin | luty 1926 r. [ostatnie dwie cyfry poprawione] | [dopisek inną ręką] Jolanty Strawińskiej - Lublin - XII. 1943 r. Według napisu na jednej ze starych nalepek z umieszczonych z tyłu na krośnie, obraz określany był także tytułem Staw w Wójczy. Tytuł odnosi się do nazwy wsi w Kieleckiem, koło Stopnicy, „gdzie Mehoffer zwykł był spędzać wakacje, wielokrotnie w okresie od roku 1919. Wedle Jadwigi Mehofferowej (żony) [...] przebywając w majątku przyjaciela, Michała Popiela, malował zarówno liczne portrety, jak i widoki okolic (Białodrzewie czy Zmarznięty ogród)“. Według ekspertyzy pani Zofii Gołubiew (Kraków, 9 I 1995). Obraz opisany i reprodukowany w: - Józef Mehoffer. Przewodnik 104, TZSP Warszawa czerwiec-sierpień 1935, s. 35, nr 303; - Wystawa dzieł Józefa Mehoffera (wybranych z jego wystawy jubileuszowej) Przewodnik 105, TZSP Warszawa wrzesień 1935, s. 11, nr 136; - E. Micke-Broniarek, Józef Mehoffer, [w:] E. Charazińska, E. Micke-Broniarek,... więcej
Artist: Józef Brandt
Title: PRZEWODNIK, PRZED LUB 1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Józef Brandt | Z Warszawy | Monachium Pochodzenie: kolekcja Leona Feliksa Goldsteina (1871-1926) dyplomaty i bankiera (zakup TZSP 1910/11); następnie własność jego żony Zofii z Karnkowskich, 2o voto Tarnowskiej. Później w zbiorach prywatnych. Obraz posiada ekspertyzę Adama Konopackiego (W-wa, 1995). Obraz wymieniony, opisany bądź reprodukowany w: - Wystawa Jubileuszowa Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Król. Polskiem 1910-1911 , Warszawa, grudzień–styczeń [1910-1911], s. nlb, nr kat. 33, il.; -W. Wankie, W 50-tą rocznicę istnienia , Otwarcie wystawy jubileuszowej warsz. Tow. Zach. Szt. Piękn. , „Świat” (Warszawa) 1910, nr 52 z dn. 24. grudnia 1910, il. na s. 7. -„Biesiada Literacka” 1911, I półrocze, nr 16 z dn. 21. kwietnia 1911, il. na s. 311; -„Tygodnik Ilustrowany” 1911, I półrocze, nr 23 z dn. 3. czerwca 1911, il. na s. 445; -„Ziarno” 1911, il. na s. 113; -„Praca” 1912, tablica po s, 144; -T. Jaroszyński, Album malarstwa polskiego. Album d’art polonais , Paris [1911- 1913], tablica IV [własność Stanisława Goldsteina]; -J. Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach... więcej
Artist: Carl Bertold
Title: NAD FIORDEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: C. Bertold Z tyłu na ramie napis-stempel: Nichts darauffegend!; - ołówkiem: Carl Berthold, München
Artist: Edouard Drouot
Title: WAŻKA (LIBELLULE), OK. 1900
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany: Drouot
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: DZIEWCZYNA W NEGLIŻU
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: LBakałowicz (inicjały wiązane)
Artist: Władysław Majewski
Title: MARTWA NATURA Z WAZONEM KWIATÓW
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Majewski Z tyłu, na dolnej listwie krosna napis niebieską kredką: Inv. 2496; na listwie górnej również kredką przekreślony numer: 3419.
Artist: Paul Weimann
Title: ŚNIEGI W SUDETACH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: P. Weimann.
Verified Artist: Yes
Artist: Wiktor Korecki
Title: ZIMOWY KRAJOBRAZ ZE STRUMIENIEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: WIKTOR KORECKI
Artist: Jan Piotr Norblin De La Gourdaine
Title: ULICZKA FRANCUSKIEGO MIASTA, 1772
Year: 1772
Tools: ink, watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany tuszem l.d.: Norblin f. 1772 Umieszczona na rysunku data 1772 wskazuje, że jest to wczesna praca artysty, powstała prawdopodobnie jeszcze we Francji.
Verified Artist: Yes
Artist: Soter Jaxa-Małachowski
Title: Z WYBRZEŻA WŁOSKIEGO, 1925
Year: 1925
Tools: gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Jaxa | 1925 Na odwrocie autorski stempel o treści: Tytuł .... | Rozmiary .... Cena ... | SOTER JAXA MAŁACHOWSKI | Adres | KRAKÓW, ul. Wolska 32
Artist: Kazimierz Sichulski
Title: Z HUCULSZCZYZNY, 1942
Year: 1942
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: technika mieszana, tektura sygn. p.d.: Sichulski | 1942
Artist: Michał Płoński
Title: KOSZYKARZ, 1805
Year: 1805
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na płycie po lewej, pod sceną centralną: M Płoński f 1805 Uznawany za najlepszą graficzną pracę Płońskiego „Koszykarz, daje nam zgrupowany na jednej rycinie przegląd niemalże całej twórczości i zainteresowań artysty /.../ Jasna w walorze, precyzyjnym konturem rysowana postać handlarza występuje na szarym w ogólnej tonacji tle sterty koszów, w których gęsto kładziona krótka kreska pozwala nam odczytać niemalże rodzaj splotu wikliny. Ciemna plama kapelusza tworzy centralny akcent walorowy kompozycji, wyodrębniając zarazem z tła twarz modela. /.../ Marginesy ryciny wypełnia aż 12 drobnych kompozycji: znajdziemy tu zarówno scenki rodzajowe, rzadki u artysty szkic pejzażowy, jak i przede wszystkim pięknie rysowane i wnikliwie charakteryzowane głowy. Znajdziemy też /.../ psy, będące tak częstym tematem grafiki Płońskiego“. (K. Czarnocka) W twórczości artysty jest ta rycina „ukoronowaniem rodzajowej tematyki“, dziełem odznaczającym się „nie tylko ogromną precyzją kreski, ale i wielką subtelnością, i elegancją ujęcia, a także tak istotną dla Płońskiego charakterystyczną psychologią“. (I. Jakimowicz) Jako wybitne dzieło grafiki polskiej początku XIX wieku Koszykarz był wielokrotnie opisywany i reprodukowany. Najważniejsze opracowania to: E. Rastawiecki, Słownik rytowników polskich, Poznań 1886; W. Tatarkiewicz, Michał Płoński, Monografie... więcej
Artist: Adam Setkowicz
Title: SANIE PRZED CHATĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: A. Setkowicz Na krośnie cztery stemple: SKŁAD PAPIERU | R. ALEKSANDROWICZ | KRAKÓW, BASZTOWA 11
Artist: Piotr Michałowski
Title: STAJENNY Z KOŃMI
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Michałowski był mistrzem akwareli, artystą operującym farbami wodnymi z prawdziwą wirtuozerią. Trafną charakterystykę tej dziedziny jego twórczości daje córka artysty Celina pisząc, m.in. „Tła jego obrazów i akwarel pełne są świeżości, czuć w nich powietrze, światło i życie [...] Jego sposób malowania koni jest mu zupełnie właściwy. W akwareli jedno śmiałe pociągnięcie pędzla starczy dla doskonałego oddania szyi i wiążących się, ku dołowi spływających szczegółów muskulatury, a skład anatomiczny i jego ożywienie na tem nie cierpią, owszem nabierają niezwykłej siły. [...] Niesłychana trafność oka i śmiałość ręki jego w chwytaniu prawdy w liniach, ruchu i wyrazie nie były zdobyte pracą [...] - miał je od początku zawodu malarskiego - było to u niego intuicją z iskry wewnętrznej tryśniętą, co przy wielkiej oryginalności, znamię geniuszu na jego dziełach wyciska” (n.n. [Celina Michałowska], Piotr Michałowski. Rys życia, zawód artystyczny, działalność w życiu publicznym, Kraków 19110, s. 65-66). Prezentowana akwarela powstała zapewne około roku 1845, podczas pobytu Michałowskiego we Francji. „Pochodzi więc z dojrzałego okresu twórczości artysty, który z właściwą sobie lekkością i śmiałością gestu podejmuje tu problemy formy, ruchu i światłocienia. Każde zwierzę jest inaczej traktowane, ma inną sylwetę, znajduje się w różnej fazie ruchu, inaczej oświetla je boczne światło słoneczne dając wyraziste różnice światłocieniowe na końskich korpusach... więcej
Artist: Antoni Piotrowski
Title: POLOWANIE „PAR FORCE“ NA JELENIA, PO
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: A. Piotrowski Płótno jest dublowane. Antoni Piotrowski powtarza tu - w zmniejszonym formacie - kompozycję ostatniego obrazu pędzla Maksymiliana Gierymskiego, dużego płótna (96 x 182,5 cm) malowanego przez, ciężko już wówczas chorego, artystę w Rzymie od stycznia 1874; a jesienią tegoż roku pokazanego na wystawie w Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie. Obraz Gierymskiego, który w latach 1874-1922 był w zbiorach National Galerie w Berlinie, obecnie znajduje się w prywatnej kolekcji niemieckiej (por.: H. Stępień, Malarstwo Maksymiliana Gierymskiego, Wrocław 1979, s. 127-128, 152-153, 194-195, kat. nr 181, il.).
Artist: Carl Phillip Weber
Title: PORANEK W LESIE, 1879
Year: 1879
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Carl Weber | 1879. Na odwrocie, na górnej listwie krosna nalepka z napisem atramentem: Morning in the | Black Forestt | by Carl Weber. Na listwie bocznej nalepka drukowana: ADAMS EXPRESS | COMPANY. | From 59 Broadway, | NW YORK
Artist: Wojciech Kossak
Title: PRZED SZARŻĄ W WĄWOZIE SOMOSIERRY, 1932
Year: 1932
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Wojciech Kossak | 1932 Na odwrocie płótna lakowa pieczęć z odciśniętym herbem „Kos”. Napoleon i jego oficerowie obserwujący pole bitwy pod Somosierrą oraz stojący obok szwoleżer polski to motyw znany z kilku autorskich powtórzeń, będących rozbudowanymi, pełniejszymi wersjami kompozycji z 1915 roku (porównaj: K. Olszański, Wojciech Kossak, Wrocław 1982, tabl. 70).
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: CZERKIESI
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Wierusz-Kowalski Motyw samotnego jeźdźca w pejzażu - rycerza, powstańca, Kozaka, Czerkiesa czy Hucuła - powtarza się często w obrazach polskich artystów szkoły monachijskiej. Wierusz Kowalski podobny obraz wystawił w TZSP w Warszawie w 1892 r.; liczne analogie można też znaleźć wśród obrazów artysty reprodukowanych w opracowaniu H. P. Buhlera "Jager, Kosaken und polnische Reiter" (Hildesheim, Zurich, New York 1993, il.2, 81, 97, 120, 122). zdjęcie obrazu w świetle ultrafioletowym Obraz opisany i reprodukowany w: - E. Micke-Broniarek, Alfred Wierusz-Kowalski, [w:] E. Charazińska, E. Micke-Broniarek, A.Tyczyńska, Malarstwo polskie w zbiorach prywatnych, Warszawa 1995, il., s. 47.
Artist: January Suchodolski
Title: STANICA PIATYHORSKA, OK. 1862
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: J Suchodolski Obraz oprawiony w oryginalną, „historyczną” ramę, fornirowaną różanym drewnem. Na ramie napis: L’ÉCURIE DE M LE PCE LUBOMIRSKI À PIATYHORCE. Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny Lubomirskich; prawdopodobnie już z końcem XIX w. znalazł się w Paryżu. Następnie drogą rodzinnych koligacji i powiązań trafił do kolekcji p. Anny Marii de Maillé z domu Radziwiłłówny. Obecny właściciel nabył obraz w latach 80. XX w. na aukcji w paryskim Hotelu Drouot Obraz wymieniony i opisany w: „Kurier Warszawski” 1863, nr 3, s. 14 (o wystawie w warszawskim TZSP); Wystawa Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych od włącznie 1861 do roku 1875 [w:] Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1874, s. 87 [dotyczy wystawy w roku 1863]; K. Sroczyńska, January Suchodolski, Wrocław 1961, s. 204, nr kat. 239.
Title: KAŁAMARZ, OK. 1920
Description: IInformacje o dziele: (dokładne wymiary: 15 x 45 x 21 cm ) Stojący lew i leżąca lwica na skalistym wzniesieniu stanowiącym dekorację przyboru na biurko z przykrywką na kałamarz w zagłębieniu po lewej.
Artist: Georg (George) Majewicz
Title: JELONEK
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: G Majewicz
Artist: Willy Lorenz
Title: KACZKI NAD WODĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Willy Lorenz Na odwrocie autorski napis na płótnie: Willy Lorenz
Artist: Clemens Freitag
Title: GŁUSZEC, 1961
Year: 1961
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d. Clemens Freitag | München Na odwrocie na płótnie naklejka z niemieckim tekstem z informacją o artyście i czasie powstania obrazu.
Artist: Otto Schmidt-Hofer
Title: JELEŃ I ŁANIA, OK. 1920
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: dokładny wymiar: 27 x 47 x 12 cm sygnowany: Otto Schmidt-Hofer
Artist: Carl Friedrich Deiker
Title: JELEŃ I SARNY, 1874
Year: 1874
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: C F Deiker 1874.
Artist: Karl Mohr
Title: POWRÓT Z POŁOWU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: K. Mohr
Artist: Gustaw Pillati
Title: DZIEWCZYNA KRAKOWSKA, 1900
Year: 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: G. (?) Pillati | 1900.
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET MĘŻCZYZNY Z CZERWONYM MAKIEM, 1909
Year: 1909
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J Malczewski | 1909 na odwrocie na ramie l.g. nalepki aukcyjne Agra-Art z 1995 i 2009 roku (jedna na drugiej) Jacek Malczewski, wzorując się na malarzach renesansowych, przedstawiał portretowanych w dwóch ujęciach. Pierwszoplanowy realistyczny portret uzupełniał portretem psychologicznym znajdującym się w tle. Znakomitym tego przykładem jest prezentowany Portret mężczyzny z czerwonym makiem. Choć model nie jest nam znany z imienia i nazwiska, to jednak na podstawie drugiego planu jesteśmy w stanie wnioskować kim był. Portret jest jednocześnie swobodny, ale i reprezentacyjny. Przedstawiony przez Malczewskiego elegancki mężczyzna, który uprzednio zerwał na polu kwiat maku, przysiadł na chwilę na kamieniu, aby się przedstawić. Wyprostowany z lekkim uśmiechem na twarzy spogląda śmiało widzowi – artyście – prosto w oczy. Swobodnie trzymany w lewej dłoni kwiat maku jest symbolem przelanej krwi. Za lewym ramieniem portretowanego mężczyzny znajduje się droga, na której pojawia się strudzony wędrowiec w sybirskim szynelu. Jest on niemal stałym elementem pojawiającym się w obrazach artysty. Obecność sybiraka ma przypominać o cierpieniu zniewolonego artysty i obrazować tęsknotę za wolną Ojczyzną. Za postacią starca idzie, prowadzony przez nagą kobietę, pegaz z muzą na grzbiecie. Pegaz jest stworzeniem walecznym i symbolizującym natchnienie, a muza odnosi się zapewne do poezji. Możemy zatem... więcej
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: PORTRET ERAZMA BARĄCZA, 1909
Year: 1909
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.g.: LWyczół | 909 Obraz posiada ekspertyzę pani Jadwigi Oczko-Kozłowskiej (Kraków, 1993). Erazm Barącz (1859-1928) pochodził ze znanej rodziny ormiańskiej; był bratem rzeźbiarza Tadeusza (autora pomnika Jana Sobieskiego we Lwowie). Inżynier górnik, pracował w kopalniach soli. Był naczelnikiem salin w Wieliczce (jedną z komór kopalni nazwano jego imieniem). Znawca i kolekcjoner sztuki, w roku 1921 ofiarował swe zbiory Muzeum Narodowemu w Krakowie. W Krakowie był postacią znaną i popularną. Portretował go także Jacek Malczewski i Julian Makarewicz. Barącz przyjaźnił się z Wyczółkowskim i był codziennym gościem w jego pracowni. Jak wspomina T. Grott, - „Wyczółkowski zachwycał się Barączem. Przedstawiał on typ rasowego mężczyzny o pięknych rysach, śniadej cerze – typ wybitnie wschodni, ormiański. Charakterystyczna głowa jego świetnie harmonizowała z otoczeniem pracowni, toteż Wyczół malował go często na tle wnętrza, przystrajał go w bogate kunsztowne kostiumy i materie. Ostatni portret Barącza, olejny, namalowany na tle gotyckiej karminowo-cynobrowej materii pod widocznym wpływem tycjanowskiego Piotra Aretino, przebajecznie potraktowany w kolorze – był rewelacją dla nas wszystkich podówczas”. [cyt. za: Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia, opracowała M. Twarowska, Wrocław 1960, s. 272, 273]. Malowane przez Wyczółkowskiego dwa portrety E. Barącza znajdują się w zbiorach krakowskiego Muzeum Narodowego.... więcej
Artist: Otto Schulz-Strathmann
Title: W PARKU, 1925
Year: 1925
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: O. Schulz-Stradtmann Mch. 25
Artist: Stanisław Żukowski
Title: NA SKRAJU LASU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: S Żukowski Na odwrocie owalny stempel: DEKORACYJNY ANTYKWARIAT | K. KANIEWSKI i Ska | NOWY-ŚWIAT No 64 | telef. 3-71 | W WARSZAWIE. Ponadto kwit P.P. DESA w Warszawie (bez daty; z tytułem obrazu „Na skraju zagajnika”). zdjęcie obrazu w świetle ultrafioletowym
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: WNĘTRZE Z BOHDANOWA - KANTOREK, 1906
Year: 1906
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: F. Ruszczyc Na odwrocie na płótnie odręczny napis: F. Ruszczyc | 115 Na krośnie napis czerwonym długopisem: I/140 oraz nalepki: czerwonym długopisem: Kat. - nr 84; TPSP w Krakowie o treści [druk, maszynopis]: R. 1937. Grudzień Nr. 2265 / 223 | Autor Ferdynand Ruszczyc | Adres Wystawa pośmiertna | Dzieło Wnętrze; Muzeum Narodowego w Warszawie [maszynopis]: VI/24. DROBIAZGI | Ruszczyc, Wnętrze z | Bohdanowa - Kantorek | MNW/ KONIEC WIEKU ‘96 Muzeum Narodowe | w Warszawie | p376/02/19; [druk] Wystawa Monograficzna | Ferdynanda Ruszczyca | Muzeum Narodowe w Krakowie | II - IV 2002 | Muzeum Okręgowe w Toruniu | IV - VI 2002 | Muzeum Narodowe w Warszawie | VII - IX 2002 | LDM w Wilnie X - XII 2002. Obraz nabyty przez obecnego właściciela od rodziny artysty. Obraz opisany i reprodukowany w: Katalog wystawy pośmiertnej prac malarskich i rysunkowych Ferdynanda Ruszczyca , Wilno X 1937, il. [własność rodziny artysty]; Ferdynand Ruszczyc 1870-1936 , Przewodnik 127, TZSP Warszawa, XI - XII 1937, s. 60, nr kat. 347, il. [własność rodziny artysty]; Ferdynand Ruszczyc 1870-1936. Katalog wystawy pośmiertnej , TPSP w Krakowie, XII 1937 - I 1938, s. 33, nr kat. 223, il. [własność rodziny artysty]; M. Wallis, Ferdynand Ruszczyc , „Wiadomości Literackie“ 1937, nr 31, s. 6; Ferdynand Ruszczyc. Życie... więcej
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: DOROŻKA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: I Zygmuntowicz
Artist: Władysław Chmieliński
Title: WARSZAWA. KOŚCIÓŁ ŚW. ANNY OD STRONY WISŁY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Wł. Chmieliński
Verified Artist: Yes
Artist: Władysław Chmieliński
Title: ZIMA NA STARYM MIEŚCIE, PRZED 1939
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Wł. Chmieliński. Informacja o pochodzeniu: aukcja Christie’s New York 2008 (jako własność dyplomaty amerykańskiego Findley’a Burnsa). Obraz przedstawia Rynek Starego Miasta w Warszawie z widokiem na ul. Świętojańską w kierunku Placu Zamkowego.
Verified Artist: Yes
Artist: Władysław Chmieliński
Title: PLAC ZAMKOWY W WARSZAWIE, PRZED 1939
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Wł. Chmieliński
Verified Artist: Yes
Artist: Heinrich Schäfer
Title: ULICZKA W CHARTRES
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: podpis zatarty, nieczytelny Na odwrocie napis: Chartres Fr/.../ire. | H. Schafer
Artist: Wolfgang Tritt
Title: BERLIN - UNTER DEN LINDEN
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie oprawy napis ołówkiem: Wolfgang Tritt | Berlin | Unter den Linden. Ponadto drukowana nalepka berlińskiej galerii: KUNSTHANDLUNG | H. SAGERT & CO. | - Seit 1865 - | Berlin W 35, Potsdamer Str. 87 | Fernrof: 915075 | Gemälde Aqarelle | Graphik Drucke | Rahmen
Artist: według Antoine Coyzevox
Title: PASTERZ Z MAŁYM SATYREM
Description: IInformacje o dziele: oznaczony u dołu: A. COYZEVOX 1709 Odlew w brązie wykonany na podstawie marmurowej rzeźby autorstwa Antoine Coyzevoxa eksponowanej w Luwrze.
Artist: Alexander Thiele
Title: CAFE LUITPOLD W MONACHIUM, PO 1950
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: A. THIELE Na odwrocie napis flamastrem na płótnie: Cafe Luitpold in München | A. THIELE. Ponadto kartka z informacjami o artyście.
Artist: Dora Seemann
Title: PRZED BURZą, 1891
Year: 1891
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: D. Seemann 91
Artist: Soter Jaxa-Małachowski
Title: NADMORSKI KRAJOBRAZ Z ŻAGLÓWKAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: S. Jaxa.
Artist: Carl Johan Nikolaus Piepho
Title: PORCELANOWA FIGURKA I RODODENDRON
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Carl Piepho Na górnym krośnie napis (ołówkiem): Porzellanfigur und Rhododendron | Piepho , obok (długopisem): Carl Piepho 1869 - 1920 | Porzellan Figů ů Rhododendron; na prawym krośnie wymiary (ołówkiem): 50 1/2 / 63; poniżej nieczytelny napis. Na ramie nalepki aukcyjne w tym dwie Agra-Art z 2009 i 2018 roku.
Artist: Julius Scheuerer
Title: MARTWA NATURA Z RAKIEM
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Jul. Scheuerer
Artist: Jan Wałach
Title: PEJZAŻ LETNI Z KOŚCIOŁEM, 1938
Year: 1938
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: J. Wałach. 6. VIII 38.
Artist: Henryk Epstein
Title: KRAJOBRAZ Z DOMAMI NAD STAWEM, 1934
Year: 1934
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: H. Epstein | 1934 Na odwrocie, na górnej listwie krosna, napis (ołówkiem): M Billien [?] | cadu p [...] 65 ; na lewej listwie krosna nalepka odnosząca się do wielkości podobrazie: 20 F PARIS | B | DÉPOSÉ | 73 x 60
Artist: Joachim Weingart
Title: OSTY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnatura wydrapana w farbie p.d.: Weingart Na poprzeczce krosna autorski (?) napis: Weingart. Ponadto nalepka francuskiej galerii (druk, atrament) o treści: Sujet: fleurs | Auteur Weingart | No 342 PRIX. Na listwie górnej mała okrągła nalepka z napisem: 1355.
Artist: Józef Pankiewicz
Title: MODELKA SIEDZĄCA NA KRZEŚLE, 1925
Year: 1925
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany dwukrotnie p.d.: Pankiewicz Na krosnach i na ramie nalepki Muzeum Narodowego w Warszawie z numerem inw. P 567/05; na ramie flamastrem ten sam numer Obraz opisany i reprodukowany w: - Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, MNW, Warszawa 2006, s. 144, nr kat. I/356, il.; tu również bibliografia (por. także inne studia tej samej modelki: nr kat. I/355, II/374, 375); - 1000 arcydzieł malarstwa polskiego, [praca zbiorowa] Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 2008, tekst, il. na s. 327; - B. Kokoska, Akt w malarstwie polskim, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 2009, il. na s. 84.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: CYNERARIE
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 32 x 48 cm (w świetle passe-partout) sygnowana p.d.: LWyczół (inicjały wiązane) Obraz posiada ekspertyzy Janiny Zielińskiej (Warszawa, 7 VI 1992) i Agnieszki Ławniczakowej (Poznań, 10 II 2009). Wyczółkowski kochał kwiaty, „kwiatami był obdarowywany, roiło się w jego pracowni od przepięknych okazów róż, anemonów, goździków, rododendronów, azalii, a nawet storczyków. [..] Ulubionym kwiatem Wyczóła były kaczeńce, które malował w różnych wariantach [..] dobijano się o każdy obraz, nieomal o każdy szkic; płacono tysiące koron za niewielkie studium kwiatowe.” [T. Grott, cyt. za: Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia, opracowała M. Twarowska, Wrocław 1960, s. 271, 272]. „Wielokrotnie przedstawiał też cynerarie bądź to w kompozycjach zestawionych z kilku rodzajów kwiatów, bądź częściej jako samodzielny motyw kompozycyji. ‘Portretował’ je w różnych technikach, szczególnie w pastelu i akwareli, także w graficznej litografii. [..] prawdziwie umiał oddać samą istotę roślinnych modeli, nie tylko właściwy im kształt, formę czy kolor, ale także wydobyć zawartą w nich ‘kwietną duszę’. Każdy kwiat, mimo wspólnoty gatunku, obdarzany był przez artystę jakąś trudna do określenia indywidualnością. Umożliwiała mu to [..] wspaniała technika, finezja posługiwania się kolorem, wiązania barwy z nieokreślonym źródłem światła, a także niezwykła czułość stale ponawianej i wzbogacanej obserwacji natury“. [z opinii Agnieszki... więcej
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: MARTWA NATURA Z KOSZEM WINOGRON, LATA 20-TE
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.g.: Muter Na odwrocie dwie nalepki Galerii Antonina Gmurzyńska w Kolonii o treści: Galerie | Gmurzyńska | Mauritiussteinweg | 74/76 | Köln, Germany || Name: M. Muter | Titel: STILLEBEN MIT | TRAUBEN | Ausstellung: | Katalog Nr 55:45,8 1940 | 32: j. w. – odmiennie podane tylko nazwisko artystki: Mela Muter, wymiary obrazu: 55 x 45,5 cm nr kat. 62.
Artist: Henryk Hayden
Title: PEJZAŻ Z PROWANSJI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Hayden Pochodzenie obrazu: aukcja Artcurial, F. Tajan, Francja 2006.
Artist: Zygmunt Menkes
Title: AUTOPORTRET Z TORĄ, 1928-1935
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M Na górnej listwie krosien malarskich dwie nalepki aukcyjne. Na górnej listwie ramy trzy nalepki aukcyjne, po lewej i prawej stronie nalepki z numerami: 94 i 86. Obraz reprodukowany i wzmiankowany: – Jerzy Malinowski, Malarstwo Zygmunta Menkesa, „Pamiętnik Sztuk Pięknych“ 2003, nr 2, s. 78. Najbardziej interesujący ikonograficznie wydaje się Autoportret z Torą. Obraz ten jest w historii malarstwa żydowskiego dziełem szczególnym. Tory bowiem nie trzyma rabin, czy (symboliczny) Ojciec, lecz artysta, podkreślając w ten sposób swą kulturową przynależność. Nawiązuje on do (...) dzieła M. Gottlieba Żydzi modlący się w synagodze podczas Jom Kipur. W obrazie tym Gottlieb, umieszczając swą postać obok rabina, przeciwstawia własną „sceptyczną“ postawę skostniałej tradycji rabinów (...). Choć poza Menkesa w Autoportrecie z Torą nawiązuje do pozy Gottlieba, ideowa wymowa obrazu jest odmienna. Nie oznacza bowiem przeciwstawienia się tradycji, lecz jej akceptację. Jerzy Malinowski Po kilkuletnim pobycie w Paryżu, około roku 1928, Menkes zaczął poszukiwać swoich korzeni. Podobnie jak inni artyści żydowscy polskiego pochodzenia, przeżywa swoją narodową tożsamość, czemu towarzyszą światopoglądowe dylematy. Stąd w jego malarstwie pojawiają... więcej
Artist: Henryk Epstein
Title: PEJZAŻ LETNI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: H Epstein Na odwr. płótna napis farbą: 15 F; stare, nieczytelne nalepki Pochodzenie obrazu: aukcje Matsa, Tel Aviv 2001, Gilden’s Arts, Londyn 2006.
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: ZIELONA POLANA PRZED SZARYMI SKAŁAMI, 1906-1907
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: M. G. Wywiórski Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty. Ta znakomita kolekcja - w liczbie 150 pejzaży i pejzażowych studiów malarskich - zaprezentowana została w roku 2004 na wystawie w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu. Wystawie towarzyszył obszerny katalog, zawierający opisy i reprodukcje wszystkich wystawionych prac artysty, ujętych w kilka zespołów pejzaży. Prezentowany tu obraz znalazł się w grupie zatytułowanej Góry [1906-1907]. Obraz opisany i reprodukowany w: - M. Gołąb, Michał Gorstkin Wywiórski - pejzaże. Między niebem a ziemią , Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, [Poznań 2004], s. 121, nr kat. 106, il. s. 91. Obraz jest oprawiony.
Artist: Jan Szancenbach
Title: PEJZAŻ Z HARENDY, 1995
Year: 1995
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Szancenbach, na odwr. śr.: JAN SZANCENBACH | PEJZAŻ Z HARENDY | 1995
Artist: Zygmunt Menkes
Title: MAKI
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 48,7 x 38,7 cm (w świetle passe-partout) sygnowany p.d.: Menkes Pochodzenie obrazu: aukcja Polswiss-Art 2001.
Artist: Eugeniusz Zak
Title: RYBAK
Tools: oil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: W narożnikach ślady po pinezkach. Na odwrocie, na tzw „zaplecku“ nalepka aukcyjna Christie’s z 2007 roku; ponadto na górnej listwie ramy nalepka aukcyjna Agra-Art z 2009 roku. Do obrazu jest dołączona opinia Barbary Brus-Malinowskiej z maja 2009 r. Motyw rybaka w łodzi malarz podejmował wielokrotnie i przez całe swoje twórcze życie. Po raz pierwszy obrazy z tym motywem malowane były w Bretanii, którą Zak odwiedzał wielokrotnie, a której „prymitywna” lecz pełna niezwykłych wartości estetycznych sztuka ludowa, zetknięcie się z prostymi ludźmi, wykonującymi swoje, podległe rytmowi natury zajęcia, były pierwszą twórczą inspiracją artysty. Malując rybaków Zak szukał archetypów ludzkiej egzystencji. Wiele kompozycji Zaka z rybakiem, bądź rybakami, znanych jest tylko z tytułów obrazów wystawianych na paryskich Salonach od 1906 roku, a także na wystawach w Niemczech, Londynie i w kraju. Ludzka postać w łodzi, pochylona, rękami dotykająca powierzchni wody, pojawia się w wielu obrazach i rysunkach Zaka. Dla przykładu można wymienić kilka reprodukowanych w katalogu wystawy monograficznej, która odbyła się w Muzeum Nardowego w Warszawie na przełomie 2003 i 2004 roku. Są to: Idylla – pejzaż z rybakiem z 1914 (kat. poz. 67, il. s. 102), Rozstanie z 1924 roku (kat. poz. 214, il. s. 158), z powtórzonym niemal identycznie... więcej
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: ULICA NAD KANAŁEM, 1940-1945
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie cztery fotografie dotyczące pierwotnego stanu obrazu; kompozycja Ulica nad kanałem znajdowała się pierwotnie na rewersie Pejzażu z południowej Francji (patrz: Katalog Agra-Art, 1 VI 2008, nr kat. 83). Podczas przeprowadzonej konserwacji rozwarstwiono tekturowa podłoże, tym samym rozdzielając obie kompozycje. Zbliżony motyw miejski z kanałem, starymi platanami i ulicą powtórzyła artystka kilkakrotnie, np. w olejnym obrazie Pejzaż z młynem czy akwareli Kanał. Obie prace reprodukowane w: École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka . / École de Paris. Jewish Artists from Poland in the Wojtek Fibak Collection, Katalog pod red. Józefa Grabskiego, Pałac Sztuki w Krakowie, TPSP lipiec-sierpień 1998, nr kat. 112, 115.
Artist: Emmanuel Villanis
Title: DIANA, OK. 1900
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany na ramieniu: E.Villanis na podstawie kolisty stempel paryskiego Société des Bronzes, działającego w latach 1875-1900.
Title: ŻARDINIERA, POCZ. XX W.
Description: IInformacje o dziele: srebro pr. 800, mosiądz, waga srebra 1 027 g wys. 18,5, szer. 47,5, głęb. 25,5 cm Niemcy, Heilbronn, f-ma Bruckmann & Söhne (czynna 1805-1973) Żardiniera podłużna, wsparta na czterech wolutowych nóżkach, ażurowa, zdobiona rocailles i kwiatami; na dłuższej osi dwa dekoracyjne ucha; wewnątrz mosiężny wkład.
Title: FLAKON DO OCTU, OK. 1910
Description: IInformacje o dziele: srebro pr. 1 z głową Minerwy, szkło Paryż, firma J. Gruhier (czynna od 1897) Flakon w formie butelki ze szkła zdobionego dekoracją szlifowaną w woluty, akanty i kwiaty; dół i szyja ujęte w srebrne okucia zdobione kogucim grzebieniem.
Title: PATERA, KONIEC XIX W.
Description: IInformacje o dziele: srebro pr. 800 waga 528 g, wys. 27 cm, średnica talerza 24 cm Niemcy Patera na czworobocznej, rozbudowanej, wysokiej stopie o nieregularnej krawędzi, zdobionej wolutami i akantami, przechodzącej w trzon zwieńczony kolistym talerzem o wywiniętym brzegu ozdobionym kwiatami i rocailles z ażurami.
Title: KUFELEK, KONIEC XIX W.
Description: IInformacje o dziele: srebro pr. 925, szkło rubinowe wys. 19 cm, średn. stopy 10 cm Paryż, firma Charles Peconnet (czynna 1876-1902) Kufelek ze szkła rubinowego w oprawie srebrnej, ażurowej, neorenesansowej, z nakrywką i uchem w formie hermy kobiecej. Dekoracja ze stylizowanego ornamentu okuciowego i rollwerkowego; wśród ozdób medaliony z przedstawieniem kobiet w strojach antycznych z lutnią, maską teatralną i sztyletem, prawdopodobnie personifikacje gatunków literackich - poezji, komedii i tragedii.
Title: ŚWIECZNIKI
Description: IInformacje o dziele: ŚWIECZNIK, 1804-1813 srebro kute wys. 23,2 cm, średnica stopy 10 cm Wrocław, złotnik David Gottl. Raudner (czynny 1793-1845) ŚWIECZNIK, 1796-1804 srebro kute wys. 23,7 cm, średnica stopy 10,8 cm Wrocław Świeczniki (każdy na ośmiodzielnej plincie przechodzącej w profilowaną stopę i fasetowany stożkowy trzon, zakończony tulejką, zdobioną festonami z talerzową profitką i ażurową galeryjką) z rytowanym monogramem TRM, różniące się nieznacznie wymiarami, prawdopodobnie traktowane były jako komplet.
Title: PATERA NA OWOCE, 1 ćW. XX W.
Description: IInformacje o dziele: srebro pr. 800 waga 743 g; wys. 7, szer. 31,5, głęb. 31,5 cm Niemcy Patera na planie kwadratu o zaokrąglonych narożach, z wysoko uniesionym, ażurowym kołnierzem zdobionym owalnymi medalionami ujętymi w rogi obfitości i kwiaty.