Artist: Stanisław Kaczor-Batowski
Title: ATAK HUSARII
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: S. Batowski 1942
Verified Artist: Yes
Artist: Adam Styka
Title: SKAłY W ZATOCE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: ADAM/ STYKA (w ramce)
Artist: Włodzimierz Tetmajer
Title: NAD STAWEM W BRONOWICACH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.:Włodz Tetmajer
Artist: Adam Kazimierz Ciemniewski
Title: ORKA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.:A. K. Ciemniewski/98
Artist: Włodzimierz Tetmajer
Title: DROGA PRZEZ WIEś
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.:WT
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: DROGA WśRóD ZBóż
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: W. Bakałowicz Na odwrocie orzeczenie dr Kazimierza Buczkowskiego z 1956 r. potwierdzające autorstwo Bakałowicza. Obraz namalował Bakałowicz zapewne jeszcze w latach 50-tych, we wczesnym okresie twórczości. Podobne tematy rodzajowe były wówczas z upodobaniem podejmowane przez uczniów warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, którzy za przykładem swych profesorów odbywali wycieczki po kraju, by "szukać natchnienia u strzech słomianych".
Artist: Józef Chełmoński
Title: NA MAZOWSZU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: J CHEŁMOŃSKI Na odwrocie potwierdzający autorstwo napis ręką córki artysty:"Stwierdzam autentyczność pracy i podpisu/śp ojca mego Józefa Chełmońskiego/ Zofia z Chełmońskich Austowa" Obraz, przedstawiający płaski mazowiecki krajobraz, powstał zapewne w Kuklówce, gdzie Chełmoński zamieszkał w 1889 r.
Artist: Antoni Kozakiewicz
Title: INDYKI
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.:AKozakiewicz (litery AK wiązane)
Artist: Władysław Karol Szerner
Title: SPOTKANIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Władysław Szerner jun/Monachium r 95 (?)
Artist: Alfons Karpiński
Title: ŻółTE RóżE, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany po lewej: A.Karpiński Na odwrocie naklejka krakowskiego warsztatu ramiarskiego z 1935 r.
Artist: Aleksander Sarnowicz
Title: PRZED BURZą - DROGA WśRóD PóL
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.:ASarnowicz (litery AS wiązane) Na odwrocie nalepka zbiorowej wystawy prac Sarnowicza w warszawskiej Zachęcie w 1925 r. Bibliografia obrazu: - Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie za rok 1925 (obraz wymieniony w spisie dzieł zakupionych za pośrednictwem TZPS).
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: POłóW O śWICIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: L Wyczółkowski/1890 W latach 1884-95 Wyczółkowski wielokrotnie i na długo wyjeżdżał na Ukrainę. Malował wówczas wiele obrazów i plenerowych studiów przedstawiających zajętych połowem rybaków.By móc uchwycić zmienne refleksy odbijającego się w wodzie słonecznego światła - jaskrawoczerwonego o zachodzie, a srebrzystego o świcie - artysta często nocował w szałasie nad wodą. Do powstałych wówczas studiów powracał i później, tworząc na ich podstawie większe obrazy (ogółem namalował około 30 obrazów z rybakami, ale dziś znana jest tylko część tego zespołu). Artysta "często i z widocznym przywiązaniem powracał wspomnieniami do < >. Parokrotnie nie bez dumy podkreślał:< >"[cyt.wg: Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia (opracowała M. Twarowska), Wrocław 1960, s.55]
Artist: Kazimierz Pochwalski
Title: WNęTRZE IZBY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.:K. Pochwalski.1884. Na odwrocie nalepka z pośmiertnej wystawy obrazów w Krakowskim TPSP w 1956 r. Malarskie studium do obrazu pt. "Opowiadanie starego wiarusa" reprodukowanego m.in. w "Sztukach Pięknych". R. II, s. 477.
Artist: Ludwik Żmigrodzki
Title: REKOLEKCJE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: LUDWIK ŻMIGRODZKI/1880 (?) Obraz powstał zapewne w czasie pobytu artysty w Monachium.
Artist: Józef Brandt
Title: ZALOTY, 1850-1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: J. Brandt W zbiorach Muzeum Okręgowego w Radomiu znajduje się dawna fotografia tego obrazu, pochodząca ze spuścizny po artyście. Obraz opisany, wzmiankowany i reprodukowany w: - E.Charazińska, E.Micke-Broniarek, A.Tyczyńska, Malarstwo polskie w zbiorach prywatnych, Warszawa 1995, il. 34 na s. 34.
Artist: Wojciech Kossak
Title: UłAN
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Wojciech Kossak/1922
Artist: Jerzy Kossak
Title: PRZED CHATKą LEśNIKA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Jerzy Kossak/1931 Powyżej napis autorski: "W głuchej puszczy, przed chatką leśnika/ Rota strzelców stanęła zielona" Obraz, malowany w setną rocznicę powstania listopadowego, ilustruje pierwszą strofę poświęconą Emilii Plater wiersza Adama Mickiewicza "Śmierć pułkownika".
Artist: Władysław Jarocki
Title: W ZIMOWYM SłOńCU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.:Wład Jarocki W swojej twórczości Jarocki wielokrotnie inspirował się folklorem - obyczajem i strojem ludowym. We wcześniejszym okresie wspólnie z K. Sichulskim i F. Pautschem wyprawiał się nad Prut i Czeremosz, gdzie malował Hucułów. Od 1911 r. często jeździł na Podhale - do Poronina, Witowa i Chochołowa; jego modelami byli górale podhalańscy. Dekoracyjnością formy i koloru wyróżniały się szczególnie portrety kobiet i dziewcząt, ubranych w barwne, wzorzyste stroje i przedstawianych często - tak jak na obrazie "W zimowym słońcu" - na tle okrytego śniegiem górskiego pejzażu.
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: WłADCA HAREMU
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.:"władca haremu"/F.M Wygrzywalski
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: KONIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: A. Wierusz-Kowalski Obraz z późniejszego okresu twórczości Wierusza-Kowalskiego, wyróżniający się wrażliwym, impresyjnym ujęciem malarskiego problemu - światła przesączającego się przez delikatną nadwodną mgłę.
Artist: Stanisław Żukowski
Title: NAD JEZIOREM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany cyrylicą p.d.: S. Żukowskij/1910
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: BIAłE RóżE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.g.: Leon/Wycz.../1902 Obraz pochodzi z okresu, kiedy Wyczółkowski mieszkał w Krakowie i malował szczególnie dużo kwiatów i martwych natur z kwiatami. Jak wspominał jego uczeń, malarz Teodor Grott - "kwiaty Wyczół kochał, kwiatami był obdarowywany, roiło się w jego pracowni od przepięknych okazów róż, anemonów, goździków, rododendronów, azalii, a nawet storczyków". [cyt.wg:Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia (opracowała M. Twarowska) Wrocław 1960, s. 271]
Artist: Franz Roubaud
Title: PRZEPRAWA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: F. Roubaud Na krosnach prostokątna zatarta pieczęć z czytelnymi słowami:"Hans Kelner". Podobne sceny przeprawy grupy konnych jeźdźców przez rzekę były motywem często powtarzającym się w obrazach Roubauda. Analogie znaleźć można wśród obrazów artysty reprodukowanych w książce H.P. Buchlera, "Jager, Kosaken und polnische Reiter" (Hildesheim, Zurich, New York 1993).
Artist: Ludwik Gędłek
Title: POWRóT Z POLOWANIA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: L.Gędłek Wien
Artist: Franciszek Żmurko
Title: TRZY GłóWKI DZIECIęCE
Tools: gouache
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.g.: Fra Żmurko [odwrócone]/1887. Interesujący obraz z wczesnego okresu twórczości artysty malowany en grisaille na drewnianym podłożu sklejonym z kilku klocków i sygnowany przy pomocy lustra. Bibliografia obrazu: -"Franciszek Żmurko 1859-1910, Katalog wystawy", Muzeum Mazowieckie w Płocku, Płock 1978, s.14, nr 13.
Artist: Józef Rapacki
Title: GęSIARKA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.:JÓZEF RAPACKI 1922./OLSZANKA
Artist: Piotr Le Brun
Title: W ODWROCIE SPOD MOSKWY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.:P. Le Brun/1847 Obraz, nawiązujący do malarstwa Horace'a Verneta, przedstawia dramatyczny epizod z odwrotu wojsk napoleońskich spod Moskwy.
Artist: Wojciech Gerson
Title: NA WIEJSKIEJ DRODZE
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.:WGerson 1855 r. (litery WG wiązane) Jedno z nielicznych znanych dzieł z wczesnego okresu twórczości W. Gersona - w poszukiwaniu motywów malarskich artysta odbywał wówczas "wędrowki piechotne po kraju". Datowany 1855, obraz powstał w roku ukończenia przez malarza studiów w Akademii petersburskiej.
Artist: Stanisław Ejsmond
Title: RóżE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.:S. EJSMOND
Artist: Teodor Axentowicz
Title: NA GROMNICZNą
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: T. Axentowicz Temat powtarzany przez artystę wielokrotnie w różnych wersjach i układach kompozycyjnych.
Artist: Ernst Immanuel Muller
Title: ŚPIąCY WARTOWNIK
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Ernst Muller/Munchen Autorska replika obrazu ze zbiorów Stadische Galerie im Lenbachhaus w Monachium (olej, płótno, 64x50 cm) reprodukowanego w "Bruckmanns Lexikon der Munchner Maler im 19. Jahrhundert", Munchen 1982, t.3, s. 191, nr 30.
Artist: Władysław Czachórski
Title: NIEDźWIEDNIK - CYGAN
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.g.: Czach Obraz dublowany; na dublażu przeniesiony z oryginalnego płótna napis:"Niedźwiednik/Cygan bośniacki". Na krosnach uszkodzona nalepka z wystawy w TZSP z tytułem obrazu "Cygan". Obraz "Cygan" wystawiony był w 1911 r. W warszawskim TZSP na pośmiertnej wystawie obrazów Władysława Czachórskiego. Bibliografia obrazu: -"Sprawozdanie Komitetu Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za r. 1911", s.31; -J. Wiercińska,"Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914", Wrocław 1969, s.59.
Artist: Juliusz Kossak
Title: POTYCZKA - EPIZOD Z WOJEN KAUKASKICH
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.:JKossak (litery JW wiązane)
Artist: Jacek Malczewski
Title: LATEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: J. Malczewski Na odwrocie odręczny napis ołówkiem:"do szkiców w biurku"; poniżej okrągła pieczęć z napisem:"ZE ZBIORÓW MARII MALCZEWSKIEJ". Obraz jest prawdopodobnie szkicem do jakiejś zamierzonej kompozycji. Choć Malczewski raczej rzadko malował samodzielne pejzaże, to jednak krajobraz był najczęstszym tłem jego portretów i figuralnych kompozycji symbolicznych. W wielu obrazach powtarza się podobne ujęcie nizinnego, lekko pofalowanego krajograzu z wysoką linią horyzontu. Charakterystyczny jest także sposób traktowaniu roślinności porastającej łąki czy pola - różnorodnych traw, drobnych polnych kwiatków, dziewanny i dmuchawców.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: NA DRODZE DO HADESU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Vlastimil Hofmann Praga 1916 Na krosnach autorski napis ołówkiem:"Am Wege in die... Vlastimil Hofmann", nalepka z wystawy w krakowskim TPSP z tytułem obrazu "Na drodze do Hadesu", okrągła zatarta pieczęć z jednym czytelnym słowem "WIEN" oraz druga zatarta pieczęć z napisem w języku czeskim.
Verified Artist: Yes
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: SZKIC DO OBRAZU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Oznaczone nieczytelnie p.d. Malarski szkic do "Ziemi", najbardziej dziś znanego obrazu artysty, malowanego w 1898 r. w Bohdanowie. "Z kwietnia tego roku pochodzi najwcześniejszy rysunek oracza,kierującego pługiem ciągnionym przez dwa woły. We wrześniu powstają dalsze szkice rysunkowe i zapewne studium malarskie, tego motywu coraz bliższe ujęciu, które malarz utrwali na płótnie." (cyt. za: Janina Ruszczyc "Źródła twórczości artysty",w: "Ferdynand Ruszczyc 1870-1936, Pamiętnik wystawy", MNW, Warszawa 1966, s.35).
Artist: Julian Fałat
Title: ZAMEK W NIEDZICY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Jul Fałat "Zamek w Niedzicy" należy do grupy obrazów powstałych w latach 1900-1910 podczas częstych wówczas wyjazdów artysty na Podhale.
Artist: Antoni Lange
Title: PEJZAż ZE ŚNIATYNKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany u dołu pośrodku: A. Lange Na odwrocie napis na płótnie: "Hr.Tarnowska/Śniatynka"; obok okrągła pieczęć z nieczytelnym napisem; taka sama pieczęć na krosnach, obok napis atramentem:"Własność.../Śniatynka", dwie nalepki: z literą "S" oraz z pieczęcią Muzeum Narodowego w Krakowie, określeniem obrazu i numerem depozytowym. Obraz przedstawia krajobraz z okolic Śniatynki, majątku Tarnowskich koło Lwowa.
Artist: Aleksander Kotsis
Title: WNęTRZE KUCHNI - SZKIC MALARSKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: A.Kotsis Wnętrza chat wiejskich były jednym z ulubionych malarskich tematów Kotsisa. Artysta wiernie odtwarzał szczegóły urządzenia ubogich pomieszczeń, a na ich tle przedstawiał zajętych codziennymi czynnościami wieśniaków. Prezentowany obraz - malarski szkic do podobnej kompozycji - jest przykładem mistrzostwa Kotsisa w operowaniu kolorem; umiejętności oddania bogatych odcieni jednolitej tonacji barwnej.
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: PORTRET DZIEWCZYNKI
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.:SW 1895 Kraków (litery SW tworzą monogram wiązany)Na odwrocie nalepka z warszawskiej wystawy w Polskim Klubie Artystycznym w 1930 r. z adnotacją "wł.J.W.P. W.Popielewskiej"; obok nalepka warszawskiego zakładu oprawy obrazów R.Stafińskiego. Studium portetowe, wymienione w opracowanym przez dr Stanisława Świerza katalogu dzieł Stanisława Wyspiańskiego, jako "portet dziewczynki" z adnotacją "p. Popielewska", własność Konrada Popielewskiego w Warszawie. W 1930 r. obraz wystawiany był w salach hotelu Polonia na zorganizowanej przez Polski Klub Artystyczny, pierwszej warszwskiej wystawie dzieł artysty. Bibliografia obrazu: -"Stanisław Wyspiański. Dzieła malarskie", (tekst S. Przybyszewski, T. Ćuk-Skoraszewski, katalog S. Świerz), Biblioteka Polska, Kraków - Warszawa - Bydgoszcz 1925, s.110, nr 142.
Artist: Tadeusz Popiel
Title: KRAJOBRAZ TATRZAńSKI
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: T Popiel Obraz przedstawia widok na polanę Kalatówki i Suchy Żleb; jest być może tożsamy z jednym z "Pejzaży z Zakopanego" wystawionych w warszawskiej Zachęcie w 1907 r. Bibliografia: -J. Wiercińska "Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914", Wrocław 1969, s.292.
Artist: Jan Rubczak
Title: W PORCIE - łODZIE PRZY BRZEGU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.:Rubczak Na krosnach pieczęcie zakładu przyborów malarskich: ISKRA.KARMAŃSKI (KRAKÓW)
Artist: Adolf (Abraham) Behrmann
Title: KARNAWAł
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Behrmann
Artist: Henryk Gotlib
Title: AKT
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: HENRYK GOTLIB Na odwrocie nalepka z napisem:"Akt ok. 1937/olej/wł. Ewelina Dunin Borkowska, Warszawa". Jeden z nielicznych zachowanych obrazów artysty z okresu przedwojennego; eksponowany był na monograficznej wystawie Henryka Gotliba w warszawskim Muzeum Narodowym w 1980 r. Bibliografia: -"Henryk Gotlib 1890- 1966. Katalog wystawy malarstwa i rysunku",MNW, Warszawa 1980, s.71, poz.15.
Artist: Józef Czapski
Title: PLAC ZGODY W PARYżU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.:J.CZAPSKI. Na odwrocie napis:"49 12F. Concorde" oraz fragment nalepki z napisem:"FONDATION POL/INTELLECTUELL/Secretari/38bd Beumarchais, 75011"
Artist: Jerzy Duda-Gracz
Title: WIEś KAMION. GODZINA ZARDZEWIAłEGO ROWERU.
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.:DUDA GRACZ. 1405/90 Na odwrocie nalepka z nazwiskiem i adresem autora, określeniem tytułu, techniki, wymiarów i sposobu sygnowania obrazu oraz z numerem katalogu autorskiego 1405/90 Obraz reprodukowany w albumie "Jerzy Duda Gracz Powroty / Returns. Obrazy prowincjonalno-gminne - communal pictures (1983-94)", Agaton Bielsko-Biała 1994, s.95, nr 20, il.20
Verified Artist: Yes
Artist: Marian Michalik
Title: MARTWA NATURA
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Michalik'95
Artist: Tymon Niesiołowski
Title: PEJZAż NADWODNY
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: TN Na odwrocie cztery naklejki z wystaw: w TPSP w Krakowie i we Lwowie, w TZSP w Warszawie oraz z XVI Wystawy „Sztuki” w Krakowie w 1912 r. Obraz wystawiony był także na monograficznej wystawie Tymona Niesiołowskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie w 1982 roku. Obraz reprodukowany i opisywany w: - Katalog XVI Wystawy Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” w Krakowie, kwiecień 1912 roku, TPSP, Kraków 1912
Artist: Franciszek Streitt
Title: W MAłYM MIASTECZKU
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: F.Streitt. Na odwrocie okrągła pieczęć z napisem: Adrian Brn.. | München | Theat... S..., obok ołówkiem: F.Streitt. W 1888 roku obraz był reprodukowany i omówiony w „Tygodniku Ilustrowanym”. Autor komentarza, umieszczając jego akcję w „okolicach Podola Galicyjskiego”, podkreślał przede wszystkim „doskonale schwycony charakter małomiejskiej dekoracji, służącej za tło typowym grupom wieśniaków i wieśniaczek, rozrzuconym umiejętnie z uwzględnieniem wybornej perspektywy w przestrzeni wszystkich bliższych i dalszych planów obrazu”. Stwierdzał dalej, że obraz „budzi u widza zajęcie i zatrzymuje jego oko z przyjemnością”. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Tygodnik Illustrowany 1888, II półrocze, s. 254, repr. s. 245; - Brückmans Lexikon der Münchner Kunst. Münchner Maler im 19. Jahrhundert, Vierter Band, München 1983, s. 226, nr 337,