Artist: Władysław Skoczylas
Title: W POLU. KOPANIE BURAKÓW, 1933
Year: 1933
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: W. Skoczylas 1933. Obraz był eksponowany na pośmiertnej wystawie prac artysty urządzonej na przełomie 1934/1935 w Instytucie Propagandy Sztuki w Warszawie i jest wymieniony w jej katalogu. Artysta nawiązał tu do kompozycji swego drzeworytu z roku 1932 (porównaj: - M. Grońska, „Władysław Skoczylas”, Ossolineum Wrocław 1966, il. 30). Obraz opisany w: - „Wystawa pośmiertna Władysława Skoczylasa” [oprac. T. Cieślewski syn], IPS, grudzień 1934 - styczeń 1935, Warszawa 1934, s. 63. akwarele: nr kat. 14 („Kopanie buraków”).
Artist: Aleksander Gierymski
Title: SZKICE DO OBRAZU ANIOŁ PAŃSKI, OK. 1889
Tools: ink, gouache, pencil, crayon
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. kredką p.d.: A G. Obraz pochodzi ze znanej krakowskiej kolekcji prof. Kazimierza Kostaneckiego. Kazimierz Kostanecki (1863-1940), lekarz, wybitny anatom, profesor i rektor (1913-1916) Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezydent Krakowa (1914-1918). Kolekcjoner i znawca sztuki; posiadał znakomitą kolekcję obrazów i rzeźb polskich artystów, m.in. Grottgera, Matejki, Norblina, Malczewskiego, Fałata, Axentowicza, Wyczółkowskiego, Chełmońskiego, Pugeta. W dniu 6 XI 1939 roku wraz z grupą profesorów Uniwersytetu Jagiellońskiego został aresztowany przez hitlerowców (Sonderaktion Krakau) i wywieziony do obozu koncentracyjnego w Sachsenhausen, gdzie zmarł. W 1939 kolekcja K. Kostaneckiego została zdeponowana w Muzeum Narodowym w Krakowie; w 1956 część obrazów została zakupiona do zbiorów Muzeum, a część pozostała w rękach rodziny. Rysunek jest jednym z licznych studiów i szkiców, które powstały w związku z zamierzoną dużą kompozycja malarską - obrazem „Anioł Pański” malowanym w 1890 dla znanego kolekcjonera Ignacego Korwin-Milewskiego (w zbiorach MNW; olej, płótno, 223,5 x 168 cm). Duży zespół rysunkowych szkiców do „Anioła Pańskiego” był pokazany w 1902 na pośmiertnej wystawie prac artysty i jest wymieniony... więcej
Artist: Julian Fałat
Title: ZIMA NA PODHALU, 1924
Year: 1924
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy sygn. p.d.: JFałat | 1924 (inicjały wiązane) Na odwrocie, na oprawie dawna nalepka wystawowa (druk, atrament) o treści: WYSTAWA OBRAZÓW w Krakowie Nr 1512 | Autor Juljan Fałat. | Dzieło p.t. Akwarela | Rodzaj Zima Zakopane cena 550 zł | Rok 1924
Artist: Julian Fałat
Title: MGŁY. PEJZAŻ Z OKOLIC BYSTREJ, 1919
Year: 1919
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JFałat Bystra 1919 Na odwrocie u góry stempel własnościowy: WŁASNOŚĆ | PRYWATNA | Z. SUSZCZYKIEWICZA. Ponadto nalepki: 1. Antykwariatu Stygliza w Krakowie (druk, atrament) z nazwiskiem malarza i tytułem obrazu „Mgły”; 2. nalepka z opisem obrazu (rękopis)
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: FRYZ DEKORACYJNY - KWITNĄCA KALINA
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: LWyczół Obraz pochodzi ze znanej krakowskiej kolekcji prof. Kazimierza Kostaneckiego. Kazimierz Kostanecki (1863-1940), lekarz, wybitny anatom, profesor i rektor (1913-1916) Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezydent Krakowa (1914-1918). Kolekcjoner i znawca sztuki; posiadał znakomitą kolekcję obrazów i rzeźb polskich artystów, m.in. Grottgera, Matejki, Norblina, Malczewskiego, Fałata, Axentowicza, Wyczółkowskiego, Chełmońskiego, Pugeta. W dniu 6 XI 1939 roku wraz z grupą profesorów Uniwersytetu Jagiellońskiego został aresztowany przez hitlerowców (Sonderaktion Krakau) i wywieziony do obozu koncentracyjnego w Sachsenhausen, gdzie zmarł. W 1939 kolekcja K. Kostaneckiego została zdeponowana w Muzeum Narodowym w Krakowie; w 1956 część obrazów została zakupiona do zbiorów Muzeum, a część pozostała w rękach rodziny.
Artist: Alfons Karpiński
Title: ROK 1911, KAWIARNIA PARYSKA
Tools: ink, watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Karpiński | w Paryżu 1911
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: DĘBY, 1919
Year: 1919
Tools: ink, crayon
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. ołówkiem l.d.: LWyczół | 1919 Powyżej autorska dedykacja atramentem: Kochanemu Ka.... | Zawistowskiemu (?). Z tyłu na oprawie kopia autografu listu Leona Wyczółkowskiego do nieznanego adresata (xero lub wydruk komputerowy fotografii)
Artist: Juliusz Kossak
Title: POPAS, 1886
Year: 1886
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Juliusz Kossak | 1886 po lewej u dołu napis ołówkiem: Oryginalna praca mego śp. Ojca Juliusza | Wojciech Kossak
Artist: Jan Matejko
Title: KRÓL ZYGMUNT I SŁUCHAJĄCY DZWONU, 1873
Year: 1873
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d. monogramem wiązanym: J.M. | 1873 We wnętrzu wieży katedry na Wawelu, oparty o parapet okna stoi Zygmunt I Stary, zasłuchany w dźwięk dzwonu. Obok niego, po prawej Stańczyk (z głową wspartą na rękach), w głębi zarysy innych postaci. Rysunek jest jednym ze szkiców do olejnego obrazu Zygmunt I słuchający dzwonu , kompozycji rozpoczętej przez Matejkę w roku 1862 a poprawionej, uzupełnionej, ostatecznie ukończonej i podpisanej dopiero w roku 1883 (własność prywatna). Porównaj: - K. Sroczyńska [red.], „Matejko. Obrazy olejne. Katalog”, Warszawa 1993, s. 199, nr kat. 228, il. (obraz olejny).
Artist: Alfons Karpiński
Title: PORTRET DAMY, 1928
Year: 1928
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. Karpiński | 28 .
Artist: Alfons Karpiński
Title: RÓŻE W WAZONIE, 1936
Year: 1936
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po lewej: A Karpiński 1936
Artist: Alexander Thiele
Title: W WESOŁYM MIASTECZKU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. THIELE
Artist: Leopold Schmutzler
Title: DZIEWCZYNA Z DZBANEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: L Schmutzler
Artist: Stanisław Chlebowski
Title: KOBIETA W STROJU ORIENTALNYM, 1858
Year: 1858
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. ołówkiem p.d.: S. Ch. ; datowany ołówkiem l.d.: 1858 . Na odwrocie oprawy nalepka depozytowa Muzeum Narodowego w Krakowie (mpis + atrament): Depozyt p. Kostaneckich | Dz. 68/42 | Nr. 56 ND. 1742. Obok inna nalepka z napisem tuszem: CJB, na niej nalepiona żółta karteczka z literą: S Obraz pochodzi ze znanej krakowskiej kolekcji prof. Kazimierza Kostaneckiego. Kazimierz Kostanecki (1863-1940), lekarz, wybitny anatom, profesor i rektor (1913-1916) Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezydent Krakowa (1914-1918). Kolekcjoner i znawca sztuki; posiadał znakomitą kolekcję obrazów i rzeźb polskich artystów, m.in. Grottgera, Matejki, Norblina, Malczewskiego, Fałata, Axentowicza, Wyczółkowskiego, Chełmońskiego, Pugeta. W dniu 6 XI 1939 roku wraz z grupą profesorów Uniwersytetu Jagiellońskiego został aresztowany przez hitlerowców (Sonderaktion Krakau) i wywieziony do obozu koncentracyjnego w Sachsenhausen, gdzie zmarł. W 1939 kolekcja K. Kostaneckiego została zdeponowana w Muzeum Narodowym w Krakowie; w 1956 część obrazów została zakupiona do zbiorów Muzeum, a część pozostała w rękach rodziny.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: FRYZ DEKORACYJNY - RÓŻE BIAŁE, RÓŻOWE, CZERWONE
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.g.: LWyczół Obraz pochodzi ze znanej krakowskiej kolekcji prof. Kazimierza Kostaneckiego. Kazimierz Kostanecki (1863-1940), lekarz, wybitny anatom, profesor i rektor (1913-1916) Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezydent Krakowa (1914-1918). Kolekcjoner i znawca sztuki; posiadał znakomitą kolekcję obrazów i rzeźb polskich artystów, m.in. Grottgera, Matejki, Norblina, Malczewskiego, Fałata, Axentowicza, Wyczółkowskiego, Chełmońskiego, Pugeta. W dniu 6 XI 1939 roku wraz z grupą profesorów Uniwersytetu Jagiellońskiego został aresztowany przez hitlerowców (Sonderaktion Krakau) i wywieziony do obozu koncentracyjnego w Sachsenhausen, gdzie zmarł. W 1939 kolekcja K. Kostaneckiego została zdeponowana w Muzeum Narodowym w Krakowie; w 1956 część obrazów została zakupiona do zbiorów Muzeum, a część pozostała w rękach rodziny.
Artist: Jan Matejko
Title: POSTAĆ MĘŻCZYZNY W PŁASZCZU Z KOŁNIERZEM
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: JM . Obraz pochodzi ze znanej krakowskiej kolekcji prof. Kazimierza Kostaneckiego. Kazimierz Kostanecki (1863-1940), lekarz, wybitny anatom, profesor i rektor (1913-1916) Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezydent Krakowa (1914-1918). Kolekcjoner i znawca sztuki; posiadał znakomitą kolekcję obrazów i rzeźb polskich artystów, m.in. Grottgera, Matejki, Norblina, Malczewskiego, Fałata, Axentowicza, Wyczółkowskiego, Chełmońskiego, Pugeta. W dniu 6 XI 1939 roku wraz z grupą profesorów Uniwersytetu Jagiellońskiego został aresztowany przez hitlerowców (Sonderaktion Krakau) i wywieziony do obozu koncentracyjnego w Sachsenhausen, gdzie zmarł. W 1939 kolekcja K. Kostaneckiego została zdeponowana w Muzeum Narodowym w Krakowie; w 1956 część obrazów została zakupiona do zbiorów Muzeum, a część pozostała w rękach rodziny.
Artist: wg Józefa Chełmońskiego
Title: OBEREK, PO 1878
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: 25,2 x 47 cm (odcisk płyty) Obraz pochodzi ze znanej krakowskiej kolekcji prof. Kazimierza Kostaneckiego. Kazimierz Kostanecki (1863-1940), lekarz, wybitny anatom, profesor i rektor (1913-1916) Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezydent Krakowa (1914-1918). Kolekcjoner i znawca sztuki; posiadał znakomitą kolekcję obrazów i rzeźb polskich artystów, m.in. Grottgera, Matejki, Norblina, Malczewskiego, Fałata, Axentowicza, Wyczółkowskiego, Chełmońskiego, Pugeta. W dniu 6 XI 1939 roku wraz z grupą profesorów Uniwersytetu Jagiellońskiego został aresztowany przez hitlerowców (Sonderaktion Krakau) i wywieziony do obozu koncentracyjnego w Sachsenhausen, gdzie zmarł. W 1939 kolekcja K. Kostaneckiego została zdeponowana w Muzeum Narodowym w Krakowie; w 1956 część obrazów została zakupiona do zbiorów Muzeum, a część pozostała w rękach rodziny. Rycina powtarza kompozycję obrazu Józefa Chełmońskiego Oberek . Obraz ten namalowany w Paryżu w roku 1878, został w 1883 pokazany na Exposition Internationale de Peinture w paryskiej Galerie Georges’a Petit’a. W latach następnych obraz znalazł się w Stanach Zjednoczonych, a obecnie (od 1979) jest własnością Galerii C. Bednarczyka w Wiedniu. W Polsce pokazany był tylko raz, na wystawie w Muzeum Narodowym w Poznaniu w roku 2010. Wydaje się, że powstanie prezentowanej ryciny można łączyć... więcej
Artist: Roman Kochanowski
Title: PEJZAŻ. JESIEŃ, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwr. nalepki wystaw w Radomiu, Opinogórze i Starogardzie Gd. Prezentowany obraz pochodzi z monachijskiej kolekcji Barbary i Tadeusza Lewkowiczów. W 2007 były pokazywane na monograficznej wystawie Kochanowskiego urządzonej w Muzeum Jacka Malczewskiego w Radomiu, eksponowanej następnie także w Katowicach, Sandomierzu, Piotrkowie Trybunalskim i w Gdańsku. Obraz opisany i reprodukowany w katalogach wystaw: - „Roman Kochanowski [1857-1945]. W 150. rocznicę urodzin”, [red. i oprac. Z. K. Posiadała], Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Radom 2007, s. 236, nr kat. 134, il. na s. 175; - „Pejzaż w malarstwie polskim od połowy XIX do połowy XX wieku”, [autorka Z. K. Posiadała], Starogardzkie Centrum Kultury, Starogard Gdański 2011, il. na s. 15.
Artist: Roman Kochanowski
Title: BRZOZY, OK. 1915
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: Na odwr. nalepki wystaw w Radomiu, Opinogórze i Starogardzie Gd. Prezentowany obraz pochodzi z monachijskiej kolekcji Barbary i Tadeusza Lewkowiczów. W 2007 były pokazywane na monograficznej wystawie Kochanowskiego urządzonej w Muzeum Jacka Malczewskiego w Radomiu, eksponowanej następnie także w Katowicach, Sandomierzu, Piotrkowie Trybunalskim i w Gdańsku. Obraz opisany i reprodukowany w: - „Roman Kochanowski [1857-1945]. W 150. rocznicę urodzin”, [red. i oprac. Z. K. Posiadała], Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Radom 2007, s. 234, nr kat. 104, il. na s. 183; - „Palestra“, Pismo Adwokatury Polskiej, Wyd. Naczelna Rada Adwokacka, marzec - kwiecień 2008, Warszawa, 2008, ilustracja na okładce; - „Roman Kochanowski, Malerei”, [autorka Z. K. Posiadała] Katalog wystawy w Stadtmuseum in Freising, wydawca Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu. 2010, il. na s. 40; - „Pejzaż w malarstwie polskim od połowy XIX do połowy XX wieku”, [autorka Z. K. Posiadała], Starogardzkie Centrum Kultury, Starogard Gdański 2011, il. na s. 13.
Artist: Antoni Kozakiewicz
Title: NA ULICY. ZAZDROŚĆ, 1891-1892
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: A. Kozakiewicz ; oraz p.d. ołówkiem: A Kozakiewicz W roku 1892 drzeworytniczą reprodukcję tego obrazu zamieścił „Tygodnik Ilustrowany”, opatrując ją następującym, obszernym komentarzem: „Antoni Kozakiewicz należy do artystów, którzy umieją tworzyć wyborne sceny rodzajowe z tematów bardzo zwyczajnych, ale pochwyconych z natury na gorącym uczynku. Doskonała charakterystyka figur, realizm w traktowaniu całości i szczegółów, zmysł spostrzegawczy czynią każdy jego obraz interesującym zarówno pod względem treści, jak i wykonania. Weźmy choćby tę grupę dzieciaków „na ulicy” [...] co za wyborne typy tych bosych łobuziątek, spotykanych na bruku każdego przedmieścia! ... poznać od razu, że to dzieci rzemieślników lub wyrobników ubogich, zostawionych na bożej opiece pod gołym niebem na całe dnie. Pośród nich tylko dziewczynka lepiej ubrana i w bucikach należy widocznie do klasy dostatniejszej; zajada jakieś łakocie, którym z pożądliwą minką przyglądają się jej towarzyszki jakby mówiły: „dobre to? ... daj nam skosztować!” – a mała egoistka patrzy zalękniona i podejrzliwie, czy im nie przyjdzie ochota podzielić się z nią wbrew jej woli i dla większej pewności usiłuje całą buzię wypakować sobie co prędzej swoim przysmakiem.” Obraz opisany i reprodukowany... więcej
Artist: Wojciech Gerson
Title: DZIEWCZYNA PRZY ŹRÓDLE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie, na tekturowych „plecach“ 2 nalepki Warszawskiego Antykwariatu Hôtel des Ventes: 1. mała - druk, atrament - o treści: DOM SZTUKI (HÔTEL DES VENTES) | Warszawa, Chmielna 5. | No inw. 1806 | Lit. ... No K; 2. duża z firmowym nagłówkiem (druk), stemplem i tekstem wpisanym atramentem: DOM SZTUKI | (HÔTEL DES VENTES) | SPÓŁKA Z OGR. ODP. | [adres, telefon] | DNIA 15. III 1992 R | „Dom Sztuki (Hôtel des Ventes), sp. z ogr. | odp.“ Zaświadcza autentyczność pracy Wojciecha | Gersona „Przy źródle“, ol. na płótnie, wym. 32,5 x 25 cm. | „Dom Sztuki“ | (HÔTEL DES VENTES) | SP. Z O.O.: [podpis nieczytelny | MRu[...]
Artist: Wlastimil Hofman
Title: STARZEC I ANIOŁ
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy sygn. p.d.: Vlastimil Hofmann Na odwrocie pośrodku autorski napis ołówkiem będący cytatem z Króla Ducha Juliusza Słowackiego (rapsod II w. 381-384): „Choćby już tylko miodem prostym kwietna | z myślą - jak chłopek prostą ale ciemną, | Ojczyzna ta wstać miała i w postawie | chłopka się kłaniać Panu - błogosławię“ | Król Duch | Słowacki“ W lewym dolnym rogu nalepiony wycinek z „Życia Warszawy“ z dn. 7 marca 1970 z informacją o śmierci Vlastimila Hofmana.
Verified Artist: Yes
Artist: Jacek Malczewski
Title: W PRACOWNI MALARZA, 1919
Year: 1919
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: 1919 J Malczewski
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: PORTRETY RODZINY STERNBACHÓW, 1904
Year: 1904
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Na najbliższej aukcji dzieł sztuki w Agrze-Art wystawione zostaną trzy unikalne prace Stanisława Wyspiańskiego. Są to portrety (pastele) Rodziny Sternbachów namalowane przez artystę w roku 1904. Leon Sternbach był słynnym filologiem klasycznym, profesorem Uniwersytetu Jagiellońskiego, członkiem wielu prestiżowych towarzystw naukowych (m.in. Polskiej Akademii Umiejętności). Obrazy od powstania pozostawały w rękach rodziny, razem były prezentowane na jubileuszowej wystawie Stanisława Wyspiańskiego w 1958 r. Wszystkie trzy prace będą licytowane na aukcji jako jeden zbiór - kolekcja. Portret prof. Leona Sternbacha, 1904 pastel na papierze, 46,5 x 61,5 cm; sygn. monogramem po lewej w połowie wysokości: SW | 1904 Portret Leontyny Sternbachowej, 1904 pastel na papierze, 61,6 x 46,7 cm; sygn. monogramem po prawej u góry: SW | 1904 Portret panny Sternbachówny, 1904 więcej
Artist: Tadeusz Makowski
Title: CHŁOPCZYK. PORTRET FRANCOISA, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: CHŁOPCZYK. PORTRET FRANÇOIS’A, SYNKA MALARZA J.-É. LABOUREUR’A, 1927 sygn. dwukrotnie: - u dołu pośrodku: Tadé | Makowski - na odwrocie obrazu: Tadé Makowski | 1927 | Paris Na wtórnie wykorzystanych tekturowych „plecach“ oprawy kilka nalepek XVIII Biennale w Wenecji w roku 1932. Nalepki odnoszą się do wystawionej tam akwaforty Jean-Émile’a Laboureur’a p.t. Petite plage (zobacz: XVIIIA Espozizione Biennale Internazionale d’Arte 1932, Catalogo, Venezia 1932, s. 187-234, nr 218; Piccola spiaggia ). Olejnemu Portretowi François'a towarzyszy ołówkowy szkic do tegoż: ołówek, papier, 29,4 x 23,4 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: T. Makowski Portretowany chłopczyk o delikatnej wrażliwej twarzyczce to François, ośmioletni synek Jean-Émile’a Laboureur’a (1877-1943), znanego artysty francuskiego - wybitnego grafika, malarza, rysownika, ilustratora, założyciela Sociéte des peintres-Graveurs Indépendants. Laboureur przyjaźnił się z Tadeuszem Makowskim, który wspomina go w swoim „Pamiętniku”. Po nagłej śmierci Makowskiego, który zmarł nie doznawszy sławy na którą zasługiwał,... więcej
Artist: Irenée Rochard
Title: MEWA
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn.: I. Rochard
Artist: Tadeusz Makowski
Title: MAŁY MYŚLIWY, OK. 1920-1922
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Makowski Na odwrocie deski wydrapany napis: Makowski | N. 140 (tak oznaczono spuściznę artysty - prace pozostałe w pracowni po jego śmierci). Od roku 1918 w obrazach i rysunkach Makowskiego coraz częściej pojawiają się dzieci. Sporadycznie artysta malował je już wcześniej, teraz jednak stają się wiodącym motywem jego obrazów. Początkowo główki dzieci, malowane przeważnie na niewielkich deseczkach, są traktowane dość szkicowo, a ich twarzyczki modelowane światłocieniem. Z czasem zmienia się jednak sposób w jaki artysta traktuje swoje modele. Około 1920 następuje znaczne uproszczenie dziecięcej fizjonomii: rysunek staje się delikatniejszy, faktura gładsza, modelunek bardziej kontrastowy. Twarze dzieci tracą niejako trzeci wymiar, stają się bardziej płaskie, mniej realne. Okrągły owal twarzy, okrągłe oczy powodują, że małe modele są jeszcze bardziej dziecinne", jakby dziecinną rysowane ręką. [...] W obrazach olejnych gama kolorystyczna , początkowo dość ciemna, z biegiem czasu rozjaśnia się, rozgrywając się w tonach perłowych szarości, delikatnych odcienie różowych, liliowych i niebieskich. (cyt. za W. Jaworska, Tadeusz Makowski , Kraków 1999, s.16). Sposób traktowania motywu dzieci zmieniał artysta także i później, ale prezentowany tu portret Małego myśliwego można zaliczyć właśnie do tej grupy wcześniejszych obrazów, powstałych około... więcej
Artist: Ignacy Pinkas
Title: SŁONECZNIKI W OTWARTYM OKNIE, PRZED IX 1918
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: I. Pinkas Na odwr. l.g. napis niebieską kredką: I Wyst. Zb. IX - X 1918. | L 18 | Ignacy Pinkas | „Słoneczniki“ | Cena 1500- Kr. ; p.d. ołówkiem.: 800 W roku 1918 obraz eksponowany był na wystawie w Towarzystwie Sztuk Pięknych w Krakowie.
Artist: Józef Rapacki
Title: DROGA WŚRÓD ŁANÓW ZBOŻA. LATO, 1928
Year: 1928
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JÓZEF RAPACKI 1928
Artist: Iwan Trusz
Title: DNIEPR
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J. Trusz Na odwrocie nalepka P.P. DESA w Krakowie, ul. Św. Jana 3.
Artist: Jan Matejko
Title: RYSUNEK DWUSTRONNY, 1860-1862
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: awers: JAN KOCHANOWSKI Z URSZULKĄ, 1861-1862 ołówek, papier, 29,8 x 23,7 cm; sygn. p.d.: JM (monogram wiązany) poniżej napis inną ręką: Kochanowski i Urszulka rewers: ZABICIE ANDRZEJA WAPOWSKIEGO PODCZAS KORONACJI HENRYKA WALEZEGO, 1860 ołówek, papier, 29,8 x 23,7 cm; sygn. p.d.: JM (monogram wiązany) poniżej inną ręką napis: [słowo nieczytelne] awers - Kochanowski i Urszulka... Umieszczone na jednej karcie szkice, to różne warianty kompozycji i szczegółów zamierzonego obrazu przedstawiającego Jana Kochanowskiego pochylonego nad zmarłą córeczką Urszulką. Dwa z nich - u dołu karty - ujęte w ramki - bliskie są kompozycji finalnej, obrazu namalowanego w roku 1862 (olej na płótnie, 98 x 122 cm). Obraz ten zaginął, a jego losy nie są znane; ostatnia o nim wiadomość pochodzi z roku 1893. Wiadomo, że był wówczas własnością dra Lewandowskiego w Paryżu. Natomiast w zbiorach prywatnych zachował się niewielki szkic akwarelowy tej kompozycji. Porównaj, m.in.: - K. Sroczyńska [red.], „Matejko. Obrazy olejne”. Katalog, Warszawa 1993, s. 68-69, nr kat. 89, il. (obraz olejny); - E. Micke-Broniarek, „Matejce w hołdzie... W stulecie śmierci artysty”, Katalog wystawy, Muzeum... więcej
Artist: Kazimierz Mikulski
Title: OCZY NIEBA, 1995
Year: 1995
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwrocie na płótnie: „Oczy nieba“ | KMikulski | Kraków 1995
Artist: Jan Styka
Title: NACZELNIK TADEUSZ KOŚCIUSZKO, 1892-1894
Tools: ink, feather
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jan Styka Rysunek - szkic do „Panoramy Racławickiej” - przedstawia Tadeusza Kościuszkę prowadzącego kosynierów do ataku.
Artist: Józef Buchbinder
Title: ZABAWA MAŁYCH FAUNÓW Z AMORKAMI
Tools: ink
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: JBuchbinder (inicjały wiązane) Obraz pochodzi ze znanej krakowskiej kolekcji prof. Kazimierza Kostaneckiego. Kazimierz Kostanecki (1863-1940), lekarz, wybitny anatom, profesor i rektor (1913-1916) Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezydent Krakowa (1914-1918). Kolekcjoner i znawca sztuki; posiadał znakomitą kolekcję obrazów i rzeźb polskich artystów, m.in. Grottgera, Matejki, Norblina, Malczewskiego, Fałata, Axentowicza, Wyczółkowskiego, Chełmońskiego, Pugeta. W dniu 6 XI 1939 roku wraz z grupą profesorów Uniwersytetu Jagiellońskiego został aresztowany przez hitlerowców (Sonderaktion Krakau) i wywieziony do obozu koncentracyjnego w Sachsenhausen, gdzie zmarł. W 1939 kolekcja K. Kostaneckiego została zdeponowana w Muzeum Narodowym w Krakowie; w 1956 część obrazów została zakupiona do zbiorów Muzeum, a część pozostała w rękach rodziny.
Artist: Teodor Grott
Title: NAGIETKI
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle oprawy sygn. p.g.: Teod Grott
Artist: Bolesław Szańkowski
Title: DZIEWCZYNA Z KWIATAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: V Szańkowski
Artist: Henryk Siemiradzki
Title: W PRACOWNI MALARZA, 1865
Year: 1865
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Henryk Siemiradzki | 1865 r (sygnatura drapana) Na odwrocie, na górnej listwie krosna nalepka wystawy w TZSP w Warszawie (druk, stempel, atrament) o treści: 42601 Autor Siemiradzki Henryk | Tytuł Akt męski Wykonanie ... | Cena ... Wł. p. Dr. L. Brenneisena Data 5. CZER. 1939 | Sułkowskiego 43. Obraz jest wczesnym dziełem artysty, powstałym w czasie studiów w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu (lata 1864-1870). W roku 1939, jako „Akt męski” , obraz był eksponowany na wystawie dzieł Henryka Siemiradzkiego, urządzonej w związku obchodami pierwszego czterdziestolecia Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. W katalogu tej wystawy wymieniony jest jako własność doktora med. Leopolda Brennejsena, lekarza stomatologa, redaktora „Przeglądu Dentystycznego“ . Obraz opisany w: - „ Henryk Siemiradzki 1843-1902 ”, (wstęp J. Puciata-Pawłowska) Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, lato 1939 roku, [Warszawa 1939], s. 15, nr kat. 1.
Artist: Wilhelm Kotarbiński
Title: W CISZY WIECZORNEJ. ZADUMANA, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany ukośnie p.d.: W Kotarbiński Obraz, który - poprzez analogię z innym dziełem artysty - określiliśmy tytułem Zadumana , Wilhelm Kotarbiński namalował w tzw. kijowskim okresie swojej twórczości, zapewne około roku 1900. Były to czasy jego największego sławy i powodzenia, na fali których tworzył liczne płótna przeznaczone dla prywatnych zbieraczy, koneserów i miłośników jego sztuki, do dekoracji wnętrz pałacowych lub mieszkalnych. W malarstwie artysty nasiliły się wówczas tendencje symbolistyczne; ich wyrazem jest także sugestywny, udzielający się widzowi, nastrój tajemnej, nieokreślonej tęsknoty i oczekiwania w jakim wydaje się być pogrążona zadumana patrycjuszka, odpoczywająca w ciszy wieczoru w ogrodzie rzymskiej willi. Przy tym jest to płótno o wybitnych walorach dekoracyjnych, obraz o wysmakowanej kompozycji i - charakterystycznej dla Kotarbińskiego - subtelnej kolorystyce z bogactwem tonów zgaszonych zieleni, jaśniejącymi akcentami seledynów i szmaragdów, a także różów, żółcieni, fioletów. Za datowaniem obrazu na okres około roku 1900 przemawiają porównania Zadumanej z innymi znanymi dziełami Kotarbińskiego, także tymi z wcześniejszego, rzymskiego okresu jego twórczości, kiedy to - przy całej swobodzie techniki malarskiej - artysta większą rolę nadawał płaszczyznom i liniom... więcej
Artist: Mathurin Moreau
Title: GENIUSZ
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na bazie kolumny: Math. Moreau na podstawie okrągły stempel odlewni: H. HIRSCHWALD | BERLIN, obok: M 8282
Artist: Adam Styka
Title: PIRAMIDY W GIZEH, PRZED 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Gi [zeh] ADAM | STYKA [imię i nazwisko w ramce] Na odwrocie stemple, napisy, nalepki: stempel: 10, napis niebieską kredką: Lp. 6300; ołówkiem: 15000 fr; 15000 f. Nalepki (druk, atrament, ołówek): - 1. SALON DZIEŁ SZTUKI | KAZIMIERZA WOJCIECHOWSKIEGO | KRAKÓW, ul. Św. JANA L. 3 TELEFON Nr 2 | DATA PRZYJĘCIA 1931. | Autor Tadeusz (sic !) Styka | Tytuł „Piramida w Gizeh z osiołkiem“ | Rodzaj olej Rozmiar 55 x 46 cm | Nr 6317.; - 2. Miejska Galeria Sztuki w Łodzi | Autor Adam Styka | Rodzaj pracy olejny | Nazwa „Piramida Gizeh | Egipcjanka mała z osiołkiem“ | No katalogu 209 | Data przyjęcia 16/VI- 30 r. | 3.500; - 3. ADAM STYKA | 39. Piramides de Gizeh | (Piramidy w Gizeh); - 4. mała różowa z numerem (druk): 2933. W latach 1930-1931 obraz był eksponowany na objazdowej wystawie dzieł Jana, Tadeusza i Adama Styków, prezentowanej w licznych miastach polskich i cieszącej się ogromnym powodzeniem u publiczności. Na odwrocie obrazu znajduje się nalepka tej właśnie wystawy w Galerii Sztuki w Łodzi. Obraz, m.in. opisany w: - „ Okrężna wystawa dzieł Jana Styki, Tadeusza Styki, Adama Styki ”, Nowy Świat 67, Warszawa 1930, s. nlb. nr kat. 193. („Piramidy w Gizeh. Egipcjanka mała z osiołkiem”).
Artist: Carl Bertold
Title: NOKTURN. KSIĘŻYC NAD WODĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: C. Bertold
Artist: Kazimierz Alchimowicz
Title: ŚWITEZIANKA, 1898-1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Historia powstania „Świtezianki” , obrazu inspirowanego balladą Adama Mickiewicza o tym samym tytule, rozpoczyna się w roku 1898, kiedy to - w związku ze zbliżającą się setną rocznicą urodzin poety - redakcja „Tygodnika Ilustrowanego“ ogłosiła konkurs na ilustracje do jego utworów. Do jury konkursu zostali zaproszeni znani malarze - Wojciech Gerson, Julian Maszyński oraz Leopold Wasilkowski. Po przejrzeniu 47 nadesłanych „utworów rysunkowych lub malowanych en grisail“ jury jednogłośnie przyznało pierwszą nagrodę Świteziance „dużemu kartonowi“ autorstwa Kazimierza Alchimowicza. „Tygodnik Ilustrowany“ zamieścił następnie drzeworytniczą reprodukcję i omówienie nagrodzonej pracy, charakteryzując ją „jako rzecz bardzo wybitną pod względem kompozycji i wykonania“. Dalsze losy tego nagrodzonego rysunku nie są dziś znane. Jego kompozycję powtórzył artysta dwa lata później w dużym obrazie olejnym (168 x 232 cm) o tym samym temacie. W grudniu 1900 roku, ledwie ukończona „Świtezianka” została pokazana na wystawie uświetniającej uroczystość otwarcia nowego gmachu warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Prezentowany tu obraz jest zapewne wcześniejszą, mniejszą wersją tego dzieła. Bibliografia dot. „Świtezianki”: - Od redakcji, „Tygodnik Ilustrowany“ 1898,... więcej
Artist: Gerhard Dickmeis
Title: TARG NA KWIATY W AMSTERDAMIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: D... /nieczytelnie/
Artist: Jan Walraven
Title: MIŁE POPOŁUDNIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J Walraven Na odwrocie płótna, w części czytelny, napis autorski, poświadczający autorstwo obrazu: Je declare que le tableau au ci contre /......./ | J Wal[raven] | Bruxelles 1880 . Poniżej stempel: OSKAR FRAENKEL | Hamburg 13, S/..../str. 61. Stempel ten powtórzony jest także na poprzeczce oraz dolnej i górnej listwie krosna.
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: ŁOSIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: I Zygmuntowicz
Artist: Stanisław Żukowski
Title: STRUMIEŃ LEŚNY ZIMĄ, 1926
Year: 1926
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: S. Żukowski | 1926 r.
Artist: Willy Hanft
Title: BUKIET PEONII
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Willy Hanft.
Artist: Stanisław Żukowski
Title: W ŚWIETLE KSIĘŻYCA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: S. Żukowski
Artist: Michał Stańko
Title: PEJZAŻ TATRZAŃSKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. Stańko Na odwrocie, na płótnie autograf artysty. Na listwie bocznej krosna fragment nalepki krakowskiej galerii przy ul. Krowoderskiej z tytułem obrazu Pejzaż .
Verified Artist: Yes
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: ZAMIEĆ, PO 1900
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A Wierusz-Kowalski Na odwrocie nalepka wystawy w TZSP w Warszawie w roku 1935 z tytułem obrazu „Zamieć” oraz nazwiskiem ówczesnego właściciela p. Bernarda Halperna. Obraz wymieniony i opisany w: - „Przewodnik 101. Wystawa dzieł Alfreda Wierusza-Kowalskiego z powodu 20-tej rocznicy śmierci...”, TZSP Warszawa 1935, s. 8, nr 9.
Artist: Józef Chlebus
Title: PEJZAŻ WIECZORNY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Chlebus. Na odwrocie, na dolnej listwie krosna napis tuszem: pinx. Chlebus
Artist: Alexander Rudbeck
Title: ZADUMA. WSPOMNIENIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Rudbeck
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: SANNA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: I. Zygmuntowicz
Artist: Stefan Filipkiewicz
Title: WIDOK NA TATRY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Stefan Filipkiewicz Na ramie fragment nalepki antykwariatu (?) w Budapeszcie (druk).
Artist: Franciszek Kostrzewski
Title: ODPUST NA BIELANACH W WARSZAWIE, 1882
Year: 1882
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wachlarz plisowany ; akwarela, gwasz, papier 16,8 x 56,5 cm (wysokość i rozpiętość pokrycia w św. passe-partout) sygn. p.d.: F. KOSTRZEWSKI | 1882 Obraz pochodzi ze znanej krakowskiej kolekcji prof. Kazimierza Kostaneckiego. Kazimierz Kostanecki (1863-1940), lekarz, wybitny anatom, profesor i rektor (1913-1916) Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezydent Krakowa (1914-1918). Kolekcjoner i znawca sztuki; posiadał znakomitą kolekcję obrazów i rzeźb polskich artystów, m.in. Grottgera, Matejki, Norblina, Malczewskiego, Fałata, Axentowicza, Wyczółkowskiego, Chełmońskiego, Pugeta. W dniu 6 XI 1939 roku wraz z grupą profesorów Uniwersytetu Jagiellońskiego został aresztowany przez hitlerowców (Sonderaktion Krakau) i wywieziony do obozu koncentracyjnego w Sachsenhausen, gdzie zmarł. W 1939 kolekcja K. Kostaneckiego została zdeponowana w Muzeum Narodowym w Krakowie; w 1956 część obrazów została zakupiona do zbiorów Muzeum, a część pozostała w rękach rodziny.
Artist: Józef Chełmoński
Title: WILGA I KRASKA, 1896
Year: 1896
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JÓZEF CHEŁMOŃSKI 1896 Obraz przedstawia wycinkowo ujęty fragment śródleśnej, rozsłonecznionej polany z motywem dwóch przelatujących ptaków widocznych w bliskim planie. Wyolbrzymione grą perspektywy i sposobem kadrowania, ptaki są indywidualnie scharakteryzowane i uchwycone w naturalnych, podpatrzonych pozach. Zwracają uwagę odmiennością kształtów i póz w locie oraz barwnym upierzeniem, które to cechy podkreślają różnice gatunkowe. W tym ptasim pościgu pierwszy plan wypełnia jaskrawo upierzona - oranżowa i szafirowo błękitna - kraska (coracias garrulus), a za nią, nieco w głębi widać żółtą wilgę (oriolus oriolus) o czarno-brązowych skrzydłach. Data „1896“, widoczna w sygnaturze malarza, znakomicie sytuuje Wilgę i kraskę wśród wielu innych pejzaży z samodzielnym „ptasim“ motywem, który - choć podejmowany i wcześniej (np.: Żurawie, 1870, Dropie, 1886) - na dobre zagościł w twórczości Chełmońskiego po jego powrocie do kraju i osiedleniu się w Kuklówce. Miejsce rozpędzonych zaprzęgów i rozhukanych rumaków, których uroda, kształty i ruchy skupiały przedtem uwagę artysty, zajęło ptactwo podpatrywane w mazowieckim plenerze z równą uwagą i umiejętnością obserwacji (istnieje wiele rysunków rozmaitych ptaków w locie lub w bezruchu, rysowanych na... więcej
Artist: Juliusz Kossak
Title: STADNINA PĘDZONA DO WODOPOJU, 1892
Year: 1892
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wachlarz plisowany, akwarela, łabędzia skórka (po konserwacji) 23,8 x 71 cm (wysokość i rozpiętość pokrycia w św. passe-partout) sygn. l.d.: Juliusz Kossak | 1892 Wachlarz opisany i reprodukowany: - „Tygodnik Ilustrowany“ 1899, I półrocze, il. s. 165 ( Stadnina ); - K. Olszański, Juliusz Kossak , Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1988, s. 90, s. 125, nr 587, il. 587; - J. Różalska, Polski wachlarz malowany 1850-1914 , Warszawa 2006, s. 73, 74, il. 39.
Artist: Joseph Thoma
Title: PEJZAŻ ALPEJSKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J. Thoma Na odwrocie na górnej listwie krosna nalepka z napisem atramentem: Motiv aus dem Berner | Oberlande
Artist: Wojciech Kossak
Title: GŁOWA KONIA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 34,3 x 28,3 cm (w świetle passe-partout) sygn. l.d.: Wojciech Kossak
Artist: Józef Brandt
Title: SPOTKANIE NA GROBLI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Józef Brandt | z Warszawy | Orońsk Motyw dwóch zaprzęgów mijających się na wąskiej grobli malował Brandt kilkakrotnie. Bliski “naszemu” Spotkaniu na grobli obraz znany jest z reprodukcji zamieszczonej w roku 1900 w Tygodniku Ilustrowanym jako Moment krytyczny ; w obu skromna furka z woźnicą w orientalnym stroju ustępuje miejsca pańskiej bryce zaprzężonej w czwórkę koni. Kompozycje te różnią się wprawdzie tłem pejzażowym (tu wieś – tam płaski, rozległy step), ale są niemal identyczne w rysunku postaci, koni czy wozów. Oba obrazy – w bardzo swobodny sposób – nawiązują także do - powstałego kilkanaście lat wcześniej - Spotkania na moście (1884; Muzeum Narodowe w Krakowie). Co ciekawe, przy odmiennie scharakteryzowanych postaciach i innym ustawieniu koni, w “naszym” obrazie powrócił Brandt do krajobrazu z okolic Orońska; ze stawem, młynem, chruścianym płotkiem. Obraz opisany i reprodukowany: - H. P. Bühler, Jäger, Kosaken und polnische Reiter. Josef von Brandt Alfred von Wierusz-Kowalski, Franz Roubaud und der Münchner Polenkreis , Hildesheim - Zürich - New York 1993, s. 110, 112, 113, 158, il. 114 [p.t. Schwierige Passag e] - H. P. Bühler, Polska szkoła... więcej
Artist: Jan Wacław Zawadowski
Title: PEJZAŻ POŁUDNIOWY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Zawado. Na odwrocie płótna, po lewej okrągły nieczytelny stempel.
Artist: Erno Erb
Title: ULICA WE LWOWIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, tektura, 41,5 x 55 cm (w świetle oprawy) sygn. l.d.: E. Erb Na odwrocie, w l.d. rogu ołówkiem: 15
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET JÓZEFA JANA GŁOGOWSKIEGO, XII 1934
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Witkacy | 1934 | XII | [nieczytelne] | np (C + Co) Portretowany Józef Jan Głogowski (1893-1969) był bliskim przyjacielem Witkacego, towarzyszem jego górskich wycieczek i autorem licznych zdjęć artysty. Panowie poznali się w gościnnym zakopiańskim domu Augusta Zamoyskiego i jego żony, słynnej tancerki Rity Sacchetto, gdzie Głogowski, po przybyciu do Zakopanego czasowo zamieszkał. Zagrożony chorobą płuc przeniósł się tu bowiem - razem z rodziną - w połowie lat dwudziestych. Z wykształcenia inżynier górnictwa naftowego, był uprzednio kierownikiem kopalni naftowych w Borysławiu (woj. lwowskie); w Zakopanem został dyrektorem miejskiej elektrowni. Zajmował się wówczas fotografią, wykonując inscenizowane, pełne uroku, o dużych walorach artystycznych portrety rodzinne i osób z najbliższego otoczenia. Miał doskonale opanowaną technikę fotograficzną i wykonywał wiele odbitek w technikach szlachetnych (cyt. za: E. Franczak, S. Okołowicz, „Przeciw nicości” , Kraków 1986, s. 63). Fotografował, m.in. swoją żonę Walerię, córeczki Zofię i Krystynę, dzieci z zakopiańskiego sierocińca i starych górali. Był także autorem licznych portretów Witkacego, w tym słynnych serii jego „min“ . Głogowski zrobił cudowne zdjęcia z minami (pisał Witkacy do żony 31 XI 1931). Z kolei Witkacy namalował wiele portretów przyjaciela,... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET JÓZEFA JANA GŁOGOWSKIEGO,IX 1934
Tools: pastel, coal
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PORTRET JÓZEFA JANA GŁOGOWSKIEGO „NA PAMIĄTKĘ ROZMOWY Z JANEM GŁOGOWSKIM“, IX 1934 sygn. pośrodku: Na pamiątkę | rozmowy | z Janem Głogowskim | 1934 4-5 / IX 1934 Portretowany Józef Jan Głogowski (1893-1969) był bliskim przyjacielem Witkacego, towarzyszem jego górskich wycieczek i autorem licznych zdjęć artysty. Panowie poznali się w gościnnym zakopiańskim domu Augusta Zamoyskiego i jego żony, słynnej tancerki Rity Sacchetto, gdzie Głogowski, po przybyciu do Zakopanego czasowo zamieszkał. Zagrożony chorobą płuc przeniósł się tu bowiem - razem z rodziną - w połowie lat dwudziestych. Z wykształcenia inżynier górnictwa naftowego, był uprzednio kierownikiem kopalni naftowych w Borysławiu (woj. lwowskie); w Zakopanem został dyrektorem miejskiej elektrowni. Zajmował się wówczas fotografią, wykonując inscenizowane, pełne uroku, o dużych walorach artystycznych portrety rodzinne i osób z najbliższego otoczenia. Miał doskonale opanowaną technikę fotograficzną i wykonywał wiele odbitek w technikach szlachetnych (cyt. za: E. Franczak, S. Okołowicz, „Przeciw nicości” , Kraków 1986, s. 63). Fotografował, m.in. swoją żonę Walerię, córeczki Zofię i Krystynę, dzieci z zakopiańskiego sierocińca i starych górali. Był także autorem licznych portretów Witkacego, w tym słynnych serii jego „min“ .... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Eugeniusz Zak
Title: AUTOPORTRET, 1916
Year: 1916
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Eug. Zak | 1916 Obraz opisany i reprodukowany m.in. w: - [Katalog, wstęp: W. Husarski], I Wystawa Polskiego Klubu Artystycznego , Hotel Polonia. Warszawa, styczeń 1917, nr kat. 39, il. na okładce; - A. Tanikowski, Eugeniusz Zak , Wyd. Pogranicze 2003, il. 87 na s. 97, spis na s. 182; - B. Brus-Malinowska, Eugeniusz Zak 1884-1926 , Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2004, s. 107, kat. nr 85, il. [porównaj też numery kat. 86, 115]. Muzeum Izraela w Jerozolimie posiada w swoich zbiorach autorską - późniejszą o trzy lata - lustrzaną replikę „naszego“ „Autoportretu”; obraz o takich samych wymiarach, przedstawiający artystę w tej samej pozie na tym samym krześle - różniący się tylko kolorem zawiązanej na szyi chustki i orientacją modela - na naszym artysta zwrócony jest w prawo, na „izraelskim“ - w lewo (olej, płótno, 100 x 79 cm, sygn. l.g.: Eug. Zak | 1919, nr inw. 505 A/22).
Artist: Henryk Berlewi
Title: GŁOWA DZIEWCZYNY RI - RI
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: ołówek, papier, 27 x 20,5 cm (w świetle passe-partout) sygn. ołówkiem l.d.: H Berlewi napis czerwoną kredką p.d.: Ri-Ri Na odwrocie certyfikat londyńskiej Gilden's Arts Gallery (nr 2247) wydany 6 lutego 2010 r.
Artist: Rajmund Kanelba
Title: DZIEWCZYNA
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, gwasz, papier, 71 x 52,3 cm (w świetle ramy) sygn. p.d.: Kanelba Na odwrocie u góry nalepka aukcyjna (?) o treści: 223 | GOUACHE PAINTING | BY | RAYMOND KANELBA. U dołu mała nalepka z numerem: 223.
Artist: Zdzisław (Cyan) Cyankiewicz
Title: LAS, OK. 1940
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: LAS (LA FÔRET), ok. 1940 sygn. p.d.: Z. Cyankiewicz Na odwrocie na płótnie prostokątna pieczęć z danymi obrazu w języku francuskim.
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Żurawski
Title: AKT NA TLE ZIELENI, OK. 1940
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: St. Żurawski ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Aleksander Jędrzejewski
Title: BIELENIE PŁÓTNA, 1935
Year: 1935
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: [gmerk] A. Jędrzejewski 1935 Na odwrocie na płótnie napis-dedykacja: Jurkowi Niemojewskiemu, syn Aleksandra | Michał Jędrzejewski | Wrocław 25.4.1982 r. Ponadto ślad podłużnej pieczątki. Zapewne ten właśnie obraz, p.t. „Płótna” , był eksponowany w 1935 na indywidualnej wystawie Aleksandra Jędrzejewskiego w Instytucie Propagandy Sztuki w Warszawie - patrz katalog: „Wystawa Zofii Stryjeńskiej, Kolekcja obrazów p.n. Czarny Śląsk Rafała Malczewskiego, Al. Jędrzejewskiego, Efraima i Menaszego Seidenbeutlów, Grupy Artystów Plastyków Loża Malarska” , IPS, maj 1935, Warszawa 1935, s. 13, poz. 154 ( „Płótna” ).
Verified Artist: Yes
Artist: Zygmunt Menkes
Title: WNĘTRZE Z BUKIETEM KWIATÓW, LATA 50. XX W.
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Menkes
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: KWIATY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. ZUCKER. Na odwrocie blaszany „szyldzik“ z napisem: ON LOAN FROM COLLECTION OF | NATHAN CUMMINGS Obraz pochodzi ze znanej, amerykańskiej kolekcji malarstwa zebranej przez Nathana Cummingsa (1896-1985). O kolekcji patrz: http://www.nga.gov.au/Monet/nathan.htm
Artist: Henryk Kuna
Title: GŁOWA DZIEWCZYNKI W KAPTURKU, 1921
Year: 1921
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. drapana po prawej na szyi: H. KUNA | 1921 Prezentowana „Głowy dziewczynki w kapturku” - jest jedną z najsłynniejszych rzeźb artysty, powtarzaną w różnych materiałach. Kolejne wersje znajdują się, m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie (gips, 1910 oraz odlew w brązie, 1920) i w Galeria Internazionale d’Arte Moderna w Wenecji (marmur, 1913). Rzeźba wielokrotnie wystawiana, m.in. na XII Biennale w Wenecji w 1920 (wersja w marmurze), na wystawie TOSPO Berlin-Monachium-Frankfurt-Dusseldorf-Kolonia-Królewiec w 1935 (gips) oraz w warszawskim Muzeum Narodowym w roku 1973 i 2001 (brąz, gips).
Verified Artist: Yes
Artist: Zygmunt Menkes
Title: DZIEWCZYNA Z MAKAMI, OK. 1960
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 22 x 16 (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: MENKES Na odwrocie, na oprawie autorska dedykacja: For Mss Goldschmidt (?) | with /.../ wishes | S. Menkes
Artist: Rafał Malczewski
Title: PEJZAŻ JESIENNY
Tools: watercolor, pencil
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Rafał Malczewski.
Artist: Jerzy Duda-Gracz
Title: AUTOPORTRET Z RODZINĄ, 1978-1979
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, płyta, 177 x 85 cm (z ramą) sygn. l.d.: DUDA GRACZ . 351/1978-79 na odwrocie na płycie nalepki: 1. autorska z danymi obrazu; 2. cyrlicą (druk, maszynopis): Centralnyj Dom Hudożnika CH CCCP | Moskwa | Wystawka Personalnaja. 1987 | Awtor Jerzy Duda Gracz | Nazwanje Awtoportret z semej | God sozdanja 1978-1979... Obraz oprawiony w autorską ramę stanowiącą integralną część kompozycji. Obraz reprodukowany i opisywany w: - „Jerzy Duda-Gracz” , Arkady Warszawa 1985, wstęp Krzysztof Teodor Toeplitz, repr. barwna na okładce i poz. 29 s. 51; - Marek Skocza, „Gęby Jerzego Dudy Gracza” , Dziennik Zachodni nr 53 z dn. 3 III 2000, s. 15, il. barwna.
Verified Artist: Yes
Artist: Jerzy Duda-Gracz
Title: WIEŚ KAMION - NOC, 1995
Year: 1995
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 27 x 34,5 (w świetle oprawy) sygn. l.d.: D. G . 1893/95 . Na odwrocie na płycie autorska nalepka z danymi obrazu.
Verified Artist: Yes
Artist: Tadeusz Michaluk
Title: KOMPOZYCJA, 1990
Year: 1990
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: Tadeusz Michaluk, p.g.: 1990
Artist: Igor Mitoraj
Title: PERSEUSZ, 1988
Year: 1988
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wysokość z podstawą 48 cm sygn. p.d.: MITORAJ , na odwr. wytłoczony nakład: D 569/1000 HC Rzeźba reprodukowana w: - Igor Mitoraj. Sculpture , [wyd.] Art-Objet, Paris 1988, s. 139, il.
Artist: Tomasz Sętowski
Title: PEJZAŻ FANTASTYCZNY, OK. 1988
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn.p.d.: T.SĘTOWSKI 198 [...] data nieczytelna na odwrocie na płótnie l.g.: stempel zazwalający na wywóz Obraz wystawiany i reprodukowany: - 1988 Galeria Der Sparkasse, Iserlohn, Niemcy; - czasopismo ISI, 1/1989, s. 14 (recenzja wystawy z Sparkassengalerie), okładka tylna il. b.
Artist: Jerzy Duda-Gracz
Title: DOBRY SOŁTYS WIDZI WSZYSTKO DOOKOŁA, 1989
Year: 1989
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: DUDA GRACZ . 1339/89 . Na odwrocie na płycie autorska nalepka z danymi obrazu.
Verified Artist: Yes
Artist: Jacek Yerka
Title: SEZON GRZEWCZY, 2011
Year: 2011
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn.: p.d.: YERKA 11 na odwrocie: JACEK YERKA | >>SEZON GRZEWCZY<< | AKRYL 2011
Artist: Jacek Yerka
Title: TRZYNASTEGO NA ZAWSZE, 1985
Year: 1985
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JK (monogram wiązany) na odwrocie na dolnym krośnie: JACEK KOWALSKI | „TRZYNASTEGO NA ZAWSZE“ | AKRYL 1985 oraz nalepka zakładu stolarskiego Obraz powstał przed zmianą nazwiska przez artystę.
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: STUDIUM FAKTUR, 1964
Year: 1964
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie w l.d rogu przyszyta kartka informacyjna: MAGDALENA ABAKANOWICZ | STUDIUM FAKTUR | 150 x 105 1964. | M.Abakanowicz [odręczna sygnatura autorki] Gobelin wystawiany i opisany: - „Wystawa gobelinów Magdaleny Abakanowicz” , ZPAP CBWA Zachęta, Warszawa marzec 1965, kat. poz. 2, repr. na okładce; - „Magdalena Abakanowicz Tkanina” , Wystawa, ZPAP BWA Zakopane, sierpień 1965, kat. poz. 2, repr. s. 3.
Artist: Kiejstut Bereźnicki
Title: MARTWA NATURA Z CZASZKAMI II, 2006
Year: 2006
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. (drapana): K. Bereźnicki na odwrocie na płótnie napis autorski: Kiejstut Bereźnicki | Martwa nat. z czaszkami II. | 2006. w l. d. narożniku: K-WR-AB-4/52/8660/854/06, poniżej dwie podłużne pieczątki Śląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków
Artist: Tadeusz Dominik
Title: PEJZAŻ, OK. 1972
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie na płótnie mało czytelny ślad sygnatury: „DOMINIK...“
Artist: Tadeusz Dominik
Title: PEJZAŻ, LATA 80. XX WIEKU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Dominik
Artist: Jerzy Tchórzewski
Title: RUCH PIONOWY, 1982
Year: 1982
Tools: acrylic, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy sygnowany p.d.: J.Tchórzewski 82 Porównaj: Jerzy Tchórzewski, Recent works , Exhibition Hall Consulate of Poland, New York City, 3 - 18 III 1990; The Polish Museum, Chicago Illinois, 24 III - 7 IV 1990, kat. 5, il. barwna.
Artist: Jan Ziemski
Title: INTERFERENCJE, 1967
Year: 1967
Tools: mixed
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwrocie na płycie: JAN ZIEMSKI | 1967 r Na odwrocie nalepka Biura Wystaw Artystycznych w Lublinie z danymi obrazu.
Artist: Rajmund Ziemski
Title: KOMPOZYCJA, 1962
Year: 1962
Tools: gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 61,5 x 45,7 cm ( w świetle passe-partout) sygn. l.d.: RAJMUND ZIEMSKI , p.d.: 8-V-62 Obraz wystawiany i reprodukowany w: - „ Rajmund Ziemski Malarstwo ”, ASP w Warszawie Zachęta Narodowa Galeria Sztuki Warszawa 2010, kat. il. b. s. nlb.
Artist: Franciszek Starowieyski
Title: TEATRO DI DISEGNO (PROJEKT PLAKATU)
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 30 x 23,5 cm (w świetle passe-partout) sygn. u dołu: STAROWIEYSKI TEATRO | DI DISEGNO Autentyczność obrazu potwierdzona przez p. Teresę Starowieyską.
Artist: Witold-K
Title: LN-2011-99, 2011
Year: 2011
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Witold-K. 2011 na odwrocie na płótnie napis: LN-2011-99
Verified Artist: Yes
Artist: Jacek Sienicki
Title: KWIAT, 1997
Year: 1997
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Sienicki oraz p.g. (drapana): J SIENICKI | 97 na odwr. na pł. napis autorski: Jacek | SIENICKI | ,KWIAT’ | 1997. w l.g. narożniku: MKS-5333/16/99 oraz podłużna pieczątka zezwalająca na wywóz za granicę
Artist: Stasys Eidrigevicius
Title: KAWA CZY HERBATA, 1990
Year: 1990
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: (praca naklejona przestrzennie) sygn. g. na filiżance: stasys Obraz pochodzi bezpośrednio z pracowni artysty.
Verified Artist: Yes
Artist: Jacek Pałucha
Title: WIEJSKIE WESELE, 2011
Year: 2011
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. Pałucha 2011
Artist: Edward Dwurnik
Title: ŁOWICZ, 2011
Year: 2011
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. wzdłuż dolnej krawędzi: - ŁOWICZ - 2011. E. DWURNIK na odwrocie na płótnie napis autorski: 2011 | E. DWURNIK | „ŁOWICZ“ | NR: IX [w kółku] - 1619 [w ramce] - 4544 [w ramce]
Artist: Edward Dwurnik
Title: TRZY ŚWIECĄCE KOLUMNY, 1990
Year: 1990
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: 1990 | E. DWURNIK wzdłuż d. krawędzi: TRZY ŚWIECĄCE KOLUMNY na odwrocie na płótnie napis autorski: 1990 | E. DWURNIK | NR: IX.553 | 1570 [w ramce] | TRZY ŚWIECĄCE KOLUMNY [w ramce]
Artist: Jacek Sienicki
Title: SZCZĘKA, 1979
Year: 1979
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: p.g. data wydrapana w farbie: 3 XII 79. sygnowany na odwr. l.d.: „szczęka” | Sienicki | Jacek 1979.