Artist: Jacek Malczewski
Title: CZERWONA DZIEWCZYNA, 1891
Year: 1891
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J Malczewski | 91 Na odwrocie napis czarną farbą: Nie uciekaj dziewczę lube | Moje sto tysięcy! | Dogonię ja moją zgubę | I nie puszczę więcej!!! Ponadto przy dolnej krawędzi napis farbą: N.3 ; atramentem: [...] 1/4 / 26 . przy górnej krawędzi zachowany fragment drukowanej papierowej nalepki: [ROMAN] D[RO]BNER. KRAK[ÓW] Motyw ludowy – przewijający się przez całą twórczość Malczewskiego – w jej wcześniejszym okresie łączył się ze ściśle rodzajową tematyką prac artysty. Z czasem rodzajowość i realia etnograficzne ustąpiły miejsca fantastyce, a wiejskie dziewczyny zmieniły się w zjawy - rusałki czy nimfy. Obraz Czerwona dziewczyna z roku 1891 należy jeszcze do tego wcześniejszego okresu i jest typową, wzbogaconą anegdotą, wiejską sceną rodzajową z chłopakiem biegnącym za odchodzącą dziewczyną. Treść obrazu komentują, zamieszczone na jego odwrocie, słowa popularnej piosenki, przejęte z wiersza Kazimierza Brodzińskiego ( Wiesław , wyd. I 1820; tu wg wyd. 1912). Spośród dzieł... więcej
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: RYBAK Z SIECIĄ, OK. 1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: LWycz W latach 1883-1895 Wyczółkowski wielokrotnie i na długo wyjeżdżał na Ukrainę. W jego twórczości były to lata ważne, lata które wspominał, mówiąc: „Ukraina ... przełom dla mnie /.../ Tam się odnowiłem i zrzuciłem z siebie wpływy akademii“. Według Marii Twarowskiej, ten znamienny przełom w malarstwie artysty oznaczał „odrzucenie rutyny akademickiej, przemycie oczu widokami natury nie utrefnionej ręką człowieka, wnikanie w istotę pleneru i szukanie na własną rękę najszczerszego malarskiego wyrazu dla przyrody i dla współżycia z nią prostych ludzi“. Z tych lat pochodzą, m.in. liczne obrazy i plenerowe studia, malowane o wschodzie czy zachodzie słońca nad Rosią, obrazy przedstawiające rybaków z wędką lub więcierzem, zastawiających sieci, brodzących w wodzie, wybierających raki z saka bądź wypływających czółnem na połów. By móc uchwycić zmienne refleksy odbijającego się w wodzie słonecznego światła - jaskrawoczerwonego o zachodzie a srebrzystego o świcie - artysta często nocował w szałasie nad wodą. Ogółem namalował wówczas około 30 obrazów z rybakami (dziś znana jest tylko część tego zespołu). Niektóre z tych prac pokazał w roku 1889 na wystawie w warszawskim Salonie Krywulta. Po latach „często i z widocznym przywiązaniem powracał wspomnieniami do Rybołówstwa “. Parokrotnie i nie bez dumy podkreślał: „Dawniej... więcej
Artist: Zofia Stryjeńska
Title: TANIEC GÓRALSKI
Tools: gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Z. STRYJEŃSKA
Artist: Józef Chełmoński
Title: ŚMIGUS, 1886
Year: 1886
Tools: ink, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. CHELMONSKI | 1886 Chełmoński namalował Śmigus w Paryżu w roku 1886. W tymże roku rysunek reprodukowany był w polskiej prasie, a w lipcu 1907 pokazany został na dużej, retrospektywnej „Wystawie Dzieł Józefa Chełmońskiego” urządzonej w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie. W katalogu wystawy określony został jako „własność prywatna” i można się domyślać, że pochodził z jakiejś kolekcji lwowskiej; w katalogach wcześniejszych wersji tej wystawy nie był bowiem wymieniony. Obraz reprodukowany i opisywany w: - „Kłosy” 1886, 2 półrocze, nr 1087 z dn. 17.04.1886, il. na s. 264 ( Śmigus ; rysunek J. Chełmońskiego. Fototyp Krakowa w Paryżu (Maison Lefman); - [Katalog wystawy] Wystawa Dzieł Józefa Chełmońskiego. Towarzystwo Przyj. Sztuk Pięknych we Lwowie. Lipiec 1907. [Lwów 1907], s. 4, poz. 11 (tu datowany 1885; własność prywatna [we Lwowie?]).
Artist: Apoloniusz Kędzierski
Title: KOBIETA Z CHRUSTEM, 1927-1928
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard, paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Datowanie obrazu za E. Charazińską. 53,5 x 65 cm (w świetle ramy) sygn. l.d.: A. Kędzierski Na odwr., na „plecach“ oprawy nalepka z rękopiśmiennym tekstem z informacją o obrazie i wystawach, na których był pokazany w 1981 (Muzeum Okręgowe w Radomiu, Muzeum Narodowe w Warszawie). Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Apoloniusz Kędzierski 1861-1939, [katalog oprac. E. Charazińska, M. Kaczanowska], Muzeum Okręgowe w Radomiu, Muzeum Narodowe w Warszawie, Radom 1981, s. 58, nr kat 106.
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: PEJZAŻ. ZAROŚLA NAD WODĄ, 1890
Year: 1890
Tools: crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 39 x 32,7 cm (w świetle passe-partout) sygn. l.d. monogramem wiązanym: SW | 90. Rysunek pochodzi z wcześniejszego okresu twórczości Wyspiańskiego, powstał prawdopodobnie podczas jego pierwszej podróży zagranicznej i kilkumiesięcznego pobytu w Paryżu. W tym czasie artystę bardzo zajmował temat pejzażu, o czym niejednokrotnie wspominał w listach do Lucjana Rydla i Karola Maszkowskiego. Wobec niewielkiej liczby zachowanych pejzaży z tego okresu, prezentowany rysunek jest ciekawym przykładem jego zainteresowań krajobrazem. Za konsultacje dziękujemy pani Marcie Romanowskiej.
Artist: Jan Stanisławski
Title: PEJZAŻ - ŁĄKA, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 22,8 x 30,2 cm (w świetle oprawy) sygn. l.d.: JAN STANISŁAWSKI Na odwrocie stempel, nalepka, napisy: - stempel: JAN STANISŁAWSKI | ZE SPUŚCIZNY | POŚMIERTNEJ | [podpisany] Janina Stanisławska ; obok stempel: 119; powyżej - ołówkiem - napis w kółku: 212 ; po prawej: - u góry ołówkiem: DA 119 ; u dołu atramentem: Poświadczam autentyczność obrazu | Jana Stanisławskiego Józef Mehoffer
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: STRUMIEŃ W JESIENNYM PARKU, LATA 1900-1915
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty i wraz z całą kolekcją - w liczbie 150 pejzaży i pejzażowych studiów malarskich - był pokazany na wystawie w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu w 2004. Wystawie tej towarzyszył obszerny katalog, zawierający opisy i reprodukcje wszystkich wystawionych prac artysty, ujętych w kilka zespołów pejzaży. Prezentowany tu obraz znalazł się w grupie zatytułowanej „Widzenie rejestrujące [1900-1915]“. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - M. Gołąb, Michał Gorstkin Wywiórski - pejzaże. Między niebem a ziemią , Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, [Poznań 2004], rozdział: III Widzenie rejestrujące, s. 120, nr kat. 81, il. na s. 75.
Artist: Tadeusz Popiel
Title: POWÓDŹ, 1903
Year: 1903
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, płótno (dublaż) sygn. p.d.: T. Popiel Obraz powstał pod wrażeniem „wielkiej powodzi“ w lipcu 1903 roku, powodzi spowodowanej przez obfite deszcze padające bez ustanku przez kilka tygodni. Motyw ten artysta powtórzył też w nieco odmiennej kompozycji - obrazie znanym z reprodukcji w książce p.t. Tadeusz Popiel. Szkic monografii , [tekst Lech] Poznań 1913, tablica nlb 17; kolor.)
Artist: Johann Nepomuk Geller
Title: NA KRAKOWSKIM RYNKU, PRZED 1914
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, ołówek, płótno, 68 x 98 cm (w świetle ramy) sygn. p.d.: Joh. Nep. Geller
Artist: Władysław Chmieliński
Title: WNĘTRZE KOŚCIOŁA MARIACKIEGO, PRZED 1939
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: WNĘTRZE KOŚCIOŁA MARIACKIEGO W KRAKOWIE, przed 1939 sygn. p.d.: Wł Chmieliński Obraz przedstawia widok z głównej nawy świątyni w stronę zamknięcia południowej nawy bocznej; po lewej widoczny ołtarz - Cyborium na Najświętszy Sakrament, autorstwa Jana Marii Padovaniego, dalej ku prawej - ołtarz z kamiennym krucyfiksem Wita Stwosza oraz fragment kaplicy św. Jana Nepomucena.
Verified Artist: Yes
Artist: Jan Matejko
Title: NOCNE PRZYGODY JANA OLBRACHTA Z KALLIMACHEM, 1881
Year: 1881
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: NOCNE PRZYGODY JANA OLBRACHTA Z KALLIMACHEM, 1881 Nocna wyprawa Jana Olbrachta i Kallimacha, Nieszczęśliwe zaloty Olbrachta, Przygoda nocna Jana Olbrachta sygn. l.d.: JM ; napis p.d.: 1Ώ 91 Na odwrocie - odwrotnie w stosunku do kompozycji malarskiej - napis ołówkiem: Jan Mateyko . Ponadto - powyżej - drukowana nalepka o treści: GRUNDIRTE CARTONS., a na niej jeszcze dwie małe drukowane nalepki: MAGAZYN | A. BASION, OPTYK | W KRAKOWIE | ZAŁOŻ. 1801 | Ner 20“ (na pierwszej) oraz 16“ (na drugiej); cyfry naniesione atramentem. U góry w lewym narożniku odciśnięte logo wiedeńskiej firmy, oferującej materiały malarskie: W. KOLLER & CO. Nocne przygody Jana Olbrachta z Kallimachem malował Matejko w sierpniu 1881 roku, podczas letniego pobytu w swoim dworku w podkrakowskich Krzesławicach. Te swoiste wakacje artysty, wytchnienie od pracy nad wielkim płótnem Hołdu pruskiego , wpłynęły być może na lżejszą tematykę namalowanych wówczas obrazów - Jana Olbrachta i pogodnej, radosnej Rzeczypospolitej Babińskiej . W tym samym roku 1881 obraz został pokazany na wystawie Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w salach krakowskich Sukiennic. Opatrzono go tu jednak tytułem odmiennym, ale powtarzanym odtąd obok tytułu pierwotnego: Nieszczęśliwe zaloty Olbrachta . Na tej wystawie... więcej
Artist: Jan Matejko
Title: ALEKSANDRA OLGIERDÓWNA, PRZED 1860
Tools: watercolor, pencil, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: rysunek dwustronny awers : portret ciemnowłosej kobiety widziany w lewym profilu akwarela, ołówek, kredka, papier, 11,5 x 7 cm sygn. ołówkiem p.d.: JM (monogram wiązany) wzdłuż górnej krawędzi autorski napis ołówkiem: Ale(Xandra) Olgierdówna | XIV w. - rewers : portret ciemnowłosej kobiety widziany w prawym profilu, w lustrzanym odbiciu ołówek, papier, 11,5 x 7 cm Rysunek - powstały we wczesnych latach twórczości Matejki - przedstawia Aleksandrę Olgierdównę (1368-1434) - księżniczkę litewską i księżnę mazowiecką, córkę Olgierda, wnuczkę Gedymina, siostrę Władysława Jagiełły, od 1388 żonę księcia mazowieckiego Siemowita IV. Rysunek uznać należy za dzieło odrębne, a nie za szkic do któregoś z obrazów historycznych. Natomiast do postaci samej księżnej Aleksandry artysta powrócił jeszcze po latach, umieszczając ją w obrazie Chrzest Litwy z cyklu Dzieje cywilizacji w Polsce , namalowanym w roku 1888. Siostra króla twarzą do ziemi przyklękła tu u stóp krzyża wzniesionego na ruinach pogańskiej świątyni Perkuna.
Artist: Jan Styka
Title: ŚMIERĆ PETRONIUSZA I EUNICE, 1903
Year: 1903
Tools: crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. pd.: JS . (monogram wiązany) Na odwrocie, na tzw. plecach drukowana nalepka „francuska” w częściowo czytelnym tekstem: /... / 7. Rue Hegesippe Moreau /.. / | Paris /.../. Na nią zachodzi nalepka TZSP w Warszawie (druk, stempel , atrament ): 38014 Autor STYKA JAN | Tytuł Śmierć Petroniusza i Eunice wykonanie rys. | cena – wł 30 Data 13. LUT. 1930 . Ponadto napisy kredką: 26 oraz 3829 / [ .] 787 ; w lewym górnym narożniku atramentem: M. Broniewski (?) Prezentowany rysunek przedstawiający Śmierć Petroniusza i Eunice umieszczony został jako ilustracja nad tekstem XXXI rozdziału trzeciego tomu francuskiego wydania Quo vadis Henryka Sienkiewicza. Śmierć Petroniusza i Eunice to jeden z rysunków ilustrujących Quo vadis Henryka Sienkiewicza, które Jan Styka przygotował na zamówienie znanego francuskiego wydawcy Ernesta Flammariona. Nad ilustracjami do Quo vadis Styka pracował przez kilka lat (1900-1903), wykonując łącznie ponad 170 rysunków przeznaczonych po reprodukcji w postaci 60 dużych miedziorytów i ponad 100 drzeworytów (rytował... więcej
Artist: Jan Styka
Title: PIOTR APOSTOŁ W CYRKU, 1903
Year: 1903
Tools: pastel, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 61,2 x 46,5 cm (w świetle passe-partout) sygn. l.d.: Jan Styka 1903 Na odwrocie, na tzw. plecach drukowana nalepka „francuska” w częściowo czytelnym tekstem: /... / 7. Rue Hegesippe Moreau /.. / | Paris /.../. Niżej nalepka TZSP w Warszawie (druk, stempel , atrament ): 38016 Autor STYKA JAN | Tytuł Piotr ap. w cyrku wykonanie rys . | cena – wł 32 Data 13. LUT. 1930 Piotr Apostoł w cyrku to jeden z rysunków ilustrujących Quo vadis Henryka Sienkiewicza, które Jan Styka przygotował na zamówienie znanego francuskiego wydawcy Ernesta Flammariona. Nad ilustracjami do Quo vadis Styka pracował przez kilka lat (1900-1903), wykonując łącznie ponad 170 rysunków przeznaczonych po reprodukcji w postaci 60 dużych miedziorytów i ponad 100 drzeworytów (rytował Georges Lemoine). Trzy tomy Quo vadis ukazały się w latach 1901-1904. Było to duże przedsięwzięcie edytorskie i jedyne tak bogato ilustrowane wydanie powieści Sienkiewicza. W skład edycji weszło też 100 luksusowych, numerowanych egzemplarzy, po 50 na japońskim i chińskim papierze. Rysunki Styki miały różny charakter – rozbudowane, panoramiczne sceny reprodukowano na dwustronicowych planszach, inne wykorzystano jako reprodukcje... więcej
Artist: Henryk Piątkowski
Title: DAMA Z PAPUGĄ, PRZED 1900
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po lewej: H. PIĄTKOWSKI.
Artist: Władysław Czachórski
Title: GŁÓWKA. DZIEWCZYNA Z GOŹDZIKAMI, 1899
Year: 1899
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: Czachórski | 1899 Na odwrocie mała nalepka z numerem: 7322. Ponadto w połowie zachowana drukowana nalepka angielskiej firmy WINDSOR & NEWTON oferującej materiały malarskie i papiernicze. Czachórski , mistrz efektownych obrazów z postaciami pięknych dam w pełnych przepychu wnętrzach, malował także mniejsze kompozycje portretowe, tzw. „główki“ kobiece. Przedstawiał je zazwyczaj na tle wzbogaconym o motywy roślinne. O sukcesie tych obrazów decydował nie tylko znakomity warsztat, precyzja ręki czy staranne wykończenie, ale także delikatność, wdzięk i urok modelek, które artysta potrafił znakomicie odtworzyć. „Główki“ podobały się powszechnie, rozchwytywane były natychmiast po ukończeniu, miały stałych i wiernych odbiorców. Namalowana w roku 1899 Dziewczyna z goździkami jest zapewne jednym z obrazów, o których Czachórski pisał 18 kwietnia: „zabrałem się ostro do roboty - zacząłem trzy większe obrazy i trzy małe i malutkie - malując to ten, to ów na przemian - taka manipulacja odświeża. Jeden obraz już wkrótce kończę i oddaję.“ (cyt. za: Władysław Czachórski 1850-1911 w dziewięćdziesiątą rocznicę śmierci artysty. Katalog wystawy [teksty L. Lameński, D. Kubacka], Muzeum Lubelskie, Lublin 2001, s. 33). Obraz... więcej
Artist: Józef Jaroszyński
Title: DO POŻARU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jaroszyński
Verified Artist: Yes
Artist: Leopold Schmutzler
Title: PORTRET MŁODEJ DAMY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po lewej: L Schmutzler Na odwr. u góry trudno czytelny napis ołówkiem: Bildnis im Ra[..] ....
Artist: Jacek Malczewski
Title: SYBIRACY. NA ETAPIE, 1880-1885
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: SYBIRACY. NA ETAPIE, 1880-1885 (datowanie za J. Sienkiewiczem) sygn. l.g.: Malczewski Sybiracy należą do licznej grupy dzieł Jacka Malczewskiego, całego cyklu obrazów poświęconego narodowej martyrologii Polaków, skazywanych na zesłanie po powstaniach 1830 i 1863 roku. Jest to najważniejszy, spójny treściowo zespół obrazów artysty malowany we wcześniejszym okresie jego twórczości, głównie w latach 1877- 1895. Bo choć Malczewski do „sybirskich“ motywów i odniesień sięgał później jeszcze wielokrotnie, to w tym wczesnym okresie traktował je ze szczególnym, czasem nawet brutalnym realizmem. Malował zesłańców pędzonych na Sybir, tzw. etapy - przystanki w drodze na katorgę, konwoje więźniów, ich pracę, trud, tęsknotę, zmęczenie a wreszcie śmierć. Inspirował się romantyczną poezją, w tym zwłaszcza ulubionym poematem Anhelli Juliusza Słowackiego ( Śmierć Ellenai, Eloe ), dziełami Artura Grottgera, relacjami bezpośrednich świadków, którym dane było powrócić do Ojczyzny. W tym niewielkim obrazie na pierwszy planie artysta umieścił, ustawione po skosie, postaci trzech zesłańców, ruszających „z etapu“ na dalszą wędrówkę. Skupione twarze mężczyzn, ich złożone jak do modlitwy dłonie, sposób ich ustawienia,... więcej
Artist: Tadeusz Ajdukiewicz
Title: SCENA Z POWSTANIA STYCZNIOWEGO, 1876
Year: 1876
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: T. Ajdukiewicz | Monachium | R. 1876 Na odwr. na tekturowym „zaplecku“ nalepka z wizytówką studia konserwacji obrazów w Maryland; na dolnej listwie ramy centralnie umieszczona nalepka zakładu ramiarskiego w Nowym Jorku; ponadto nalepki domu aukcyjnego Agra-Art z 2008 i 2013 roku. Pochodzenie: Obraz z kolekcji Michała Cieplińskiego z Waszyngtonu. Od 2013 w prywatnej kolekcji w Polsce. Powstanie styczniowe odbiło się szerokim echem w polskim malarstwie, od połowy XIX wieku, przepełnionego motywami narodowymi. Polscy artyści, którzy odwoływali się w swojej sztuce do historycznych wydarzeń, zwycięskich bitew i chwały polskiego oręża, pobudzali ducha narodowego. Powstanie styczniowe stało się natomiast czynem, który rzeczywiście zbudził w narodzie świadomość jego państwowości. Oprócz Tadeusza Ajdukiewicza również Maksymilian Gierymski, Artur Grottger, Józef Chełmoński, Antoni Piotrowski, Jan Matejko, Jan Rosen, Jan Styka, Witold Pruszkowski, Jacek Malczewski oddali w swojej twórczości hołd bohaterom walczącym o wolność całego narodu. Powstańcy ścigani przez carskie wojsko ukrywali się borach, które stały się wręcz świątynią narodowego bohaterstwa. Stały się domem, miejscem walki i ofiarnej śmierci tysięcy polskich patriotów. Na pierwszym planie... więcej
Artist: Edward Okuń
Title: CHRYSTUS ŚNIEŻNY, 1929
Year: 1929
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: EOKUŃ 1929 . (inicjały wiązane) Na odwrocie, na krośnie nalepka wystawy w warszawskim TZSP (druk, atrament , stempel ): 22012 Autor Okuń Edward 22012 | Tytuł Chrystus śnieżny wykonanie ol. | cena – Właściciel autor Data 23 MAJ. 1932 . Ponadto zachowane resztki nalepek ROYAL ACADEMY EXHIBITIION oraz nalepka firmy przewozowo-ramierskiej James Bourlet & Sons, Ltd., Fine Arts Packers, Frame Makers, A 51095, 17&18 Nassau Street, Mortimer Street ... Obraz o charakterze symbolicznym, przedstawiający „wysoki, samotny krzyż /../ na pokrytym śniegiem Rynku Starego Miasta, na tle trzech kamienic strony Dekerta, a krew spływająca z ran Chrystusa przemienia się w róże spadające na bruk /../ czerwoną różę uważano niegdyś za kielich, w którym zebrała się krew Zbawiciela, a warszawska sceneria zimowa była bardzo późnym przejawem aktualizacji typowej dla niektórych scen biblijnych malowanych w Polsce w XVII wieku /.../. W przypadku Okunia wybór pejzażowego motywu tłumaczy się najprościej: oglądał go z okien własnej kamienicy przy Rynku Starego miasta 12.” (M. Biernacka, Literatura – symbol – natura ... patrz niżej) Obraz... więcej
Artist: Wiktor Korecki
Title: WIOSNA. KACZEŃCE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WIKTOR KORECKI
Artist: Józef Rapacki
Title: RUCZAJ WIOSNĄ, 1924
Year: 1924
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JÓZEF RAPACKI | 1924 Obraz spopularyzowany poprzez reprodukcję na przedwojennej pocztówce wydanej nakładem Domu Wydawniczego A. Chlebowskiego „Świt“ w Warszawie.
Artist: Wojciech Kossak
Title: UŁANI NA PATROLU, 1933
Year: 1933
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wojciech Kossak | 1933
Artist: Wojciech Kossak
Title: UŁAN Z KONIEM, 1933
Year: 1933
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wojciech Kossak | 1930 Na odwrocie, na płótnie pieczęć lakowa z wyciśniętym herbem Kos (odcisk z sygnetu) Na krośnie cztery stemple o treści: SKŁAD PAPIERU | R. ALEKSANDROWICZ | KRAKÓW, BASZTOWA 11; po dwa stemple 50 i 40, odnoszące się do wymiarów obrazu. Ponadto na krośnie trudne od odczytania napisy atramentem położone przez dawnych właścicieli obrazu.
Artist: Michał Stańko
Title: CHATY GÓRALSKIE, PO 1945
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. Stańko
Verified Artist: Yes
Artist: Wojciech Kossak
Title: UŁAN I DZIEWCZYNA. PYTANIE O DROGĘ, 1928
Year: 1928
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wojciech Kossak | 1928 Na odwrocie niebieską kredką napis: [...] /6890
Artist: Erno Erb
Title: NA TARGU LWOWSKIM
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: E. Erb
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: POWRÓT Z POLOWANIA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: I. Zygmuntowicz Ostatnio obraz był eksponowany na wystawie „ Pejzaż i sceny rodzajowe - Malarstwo Polskie XIX i XX w. “ czynnej od grudnia 2011 do stycznia 2012 w Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa w warszawskich Łazienkach. Zobacz: http://sztukipiekne.com/ ; http://www.artinfo.pl/?pid=special&id=168
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: ZADYMKA. UŁANI PYTAJĄCY O DROGĘ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: I Zygmuntowicz Na krośnie i dwa ramie stemple: ANTONI PARKOT | Sprzedaż i oprawa obrazów | Warszawa, Nowy Świat 17 | Telefon 513-28.
Artist: Alfons Dunin Borkowski
Title: PODJAZD LISA, 1889
Year: 1889
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: [.] A. Borkowski Ziemblice 1889 r. Obraz w oryginalnej ramie. Obraz przez ponad sto lat był własnością jednej rodziny, wchodząc w skład dużej krakowskiej kolekcji obrazów polskich malarzy XIX w. W latach II wojny światowej przechowywany był w Kossakówce, później ponownie w zbiorach macierzystych. Pojawienie się na rynku sztuki obrazów Alfonsa Dunin Borkowskiego (patrz także nr kat. 40) określić można jako spore wydarzenie na rynku sztuki. Większość dzieł artysty pozostaje bowiem zaginiona, a tylko kilka znajduje się w polskich zbiorach muzealnych (rysunki i obraz U wodopoju ). Przedstawiony tu motyw polowania „z podjazdu“ na lisa, wskazuje na zainteresowania Dunin Borkowskiego myślistwem i znajomość różnych łowieckich arkanów. Umieszczony przy sygnaturze autorski napis, informuje, że obraz malowany był w Ziemblicach w powiecie staszowskim, wsi położonej nieopodal Planty, ówczesnego miejsca zamieszkania artysty. Obraz wymieniony lub reprodukowany w: - Katalog nieustającej wystawy Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie , Kraków 1889, nr kat. 20; - E. Swieykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie 1854-1904 , Kraków 1905, ss. 15 (wystawa 1889), 275; - Wielka encyklopedia malarstwa polskiego ,... więcej
Artist: Wiktor Korecki
Title: PEJZAŻ ZIMOWY Z CHATAMI PRZY LEŚNEJ DRODZE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: WIKTOR KORECKI Na odwrocie płótna stemple: 123578 oraz 248476. Na górnej listwie krosien wyciśnięta cyfra 36 oraz paleta malarska i napis: GLENDAIERY.
Artist: Julian Fałat
Title: RZEKA WŚRÓD ŚNIEGÓW, 1918
Year: 1918
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 18 x 51 cm (w świetle passe-partout) sygn. l.d.: JFałat Osiek 1918 Obraz namalowany podczas któregoś z licznych pobytów Fałata w Osieku koło Oświęcimia, gdzie - począwszy od lat 90. XIX wieku - artysta często i chętnie przebywał, odwiedzając gościnny dom państwa Oskara i Gabrieli Rudzińskich. W Osieku powstało wiele obrazów, pejzaży z tamtejszych okolic - „polskie laguny osieckich stawów ... stary drewniany kościołek na wzgórzu ... rybitwy przy spuszczaniu wody z Bonara ... brzozę nad kanałem“ czy też - powtarzający się w jego malarstwie - motyw rzeki wijącej się wśród śniegów. Jak ważnym dla artysty miejscem był Osiek, świadczy fragment listu malarza do Gabrieli Rudzińskiej (1923), w którym pisał, że „Osiek będzie figurował obok Nieświeża“- innej ukochanej krainy malarza. (cytat za: M. Rudziński, Fałat: Czas odnaleziony w obrazie [w katalogu:] Urzeczony przyroda ojczystą. Wystawa malarstwa Juliana Fałata , Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa Łazienki Królewskie w Warszawie, 1995)
Artist: Jan Rosen
Title: WYWIAD, 1922
Year: 1922
Tools: gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. Rosen | 1922 Na odwrocie napis kredką: 19140 | R-30. Na ramie nalepka wystawy w TZSP w Warszawie (druk, atrament) o treści: Autor Rosen Jan - | Tytuł Wywiad II Rodzaj dzieła gwasz | Cena - Własność - Data nadesłania I 19 23 Wywiad pochodzi z dawnej kolekcji gen. Władysława Andersa i jego żony Ireny. Obraz widoczny jest na zdjęciu zamieszczonym w książce pt. Generał Anders. Życie i chwała (red. M. Hemar, wyd. 1, Londyn 1970; wyd. 2. Londyn 1997; także: Warszawa 2007). Zobacz: http://ww2.senat.pl/k6/pos/024/1.pdf Ostatnio obraz był eksponowany na wystawie „Pejzaż i sceny rodzajowe - Malarstwo Polskie XIX i XX w.“ czynnej od grudnia 2011 do stycznia 2012 w Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa w warszawskich Łazienkach. Zobacz: http://sztukipiekne.com/; http://www.artinfo.pl/?pid=special&id=168
Artist: Józef Brandt
Title: STEFAN CZARNIECKI NA KONIU, PO 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JB Na odwrocie karta z orzeczeniem prof. dr. Feliksa Kopery, dyrektora Muzeum Narodowego w Krakowie, potwierdzającego autorstwo Józefa Brandta. Orzeczenie - maszynopis opatrzony podpisem profesora i jego stemplami imiennymi – wydane zostało w Krakowie, dn. 19 grudnia 1944 roku.
Artist: Guillaume Sanson de Abbeville
Title: ETATS DE POLOGNE... - MAPA POLSKI, 1692
Year: 1692
Description: IInformacje o dziele: 62,6 x 94 cm (w świetle oprawy) w lewym kartuszu ozdobnym: tytuł mapy, dedykacja dla Delfina Francji, nazwiska kartografa i wydawcy Wydawca: Alexis-Hubert Jaillot; Paryż 1692 Opracowanie: Guillaume Sanson de Abbeville (syn) według wcześniejszej (1655) mapy Nicolasa Sansona de Abbeville (ojciec) która była podstawą do późniejszych przeróbek. skala około 1: 2 100 000 miedzioryt ręcznie kolorowany – granice państw i województw zaznaczone kolorowymi liniami; wymiary ramki 54,4 x 87,3 cm (wymiar w świetle oprawy: 62,6 x 94 cm) W lewym kartuszu ozdobnym: - tytuł mapy, dedykacja dla Delfina Francji, nazwiska kartografa - G. Sansona i wydawcy - A. H. Jaillota: ETATS DE | POLOGNE | Subdivisés suivant l’estendue des | PALATINATS | Par le S. SANSON. G. Du R. | PRESENTÉ | A MONSEGNEUR | LE DAVPHIN | Par son tres-humble, tres-Obeissant. et tres fidele seruiteur | Hubert Iaillot U góry poza ramką: LES ETATS DELA COURONNE de POLOGNE, subdivisés en leurs PALATINATS. qui comprennent LE ROYAUME DE POLOGNE, LE GRAND DUCHÉ DE LITHUANIE, | LE DUCHÉS DE PRUSSE, MAZOVIE, SAMOGITIE, LES PROVINCES DE VOLHYNIE, ET DE PODOLIE, ou est compris L’UKRAINE ou pays des cosaques, sur les memoires Les plus Nouueaux 1692. W prawym kartuszu... więcej
Artist: Stanisław Kaczor-Batowski
Title: ATAK HUSARII. CHOCIM, VI 1917
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Batowski | w czerwcu 1917 Lwów
Verified Artist: Yes
Artist: Alfons Dunin Borkowski
Title: KOZAK W STEPIE, 1881
Year: 1881
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: [.] A. Borkowski | Kraków 1881 Pojawienie się na rynku sztuki obrazów Alfonsa Dunin Borkowskiego określić można jako spore wydarzenie na rynku sztuki. Większość dzieł artysty pozostaje bowiem zaginiona, a tylko kilka znajduje się w polskich zbiorach muzealnych (rysunki i obraz U wodopoju ) Obraz Borkowskiego, przedstawiający konnego Kozaka pędzącego przez stepy, należy do nurtu polskiego malarstwa, ukształtowanego niejako pod wpływem romantycznej poezji twórców tzw. „szkoły ukraińskiej” - A. Malczewskiego, J. B. Zaleskiego, S. Goszczyńskiego czy W. Pola. Fascynacja szerokimi stepami Ukrainy i jej wolnym, swobodnym ludem znajdywała odbicie, m.in. w malarstwie J. Kossaka, J. Brandta czy J. Chełmońskiego. Nieobca była też Borkowskiemu. Jego obraz Kozak w stepie wyraźnie inspirowany jest strofami pierwszej pieśni Marii. Powieści ukraińskiej pióra Antoniego Malczewskiego (wyd. 1825). Ej! Ty na szybkim koniu gdzie pędzisz, kozacze?. Czy zaoczył zająca, co na stepie skacze? Czy rozigrawszy myśli, chcesz użyć swobody I z wiatrem ukraińskim puścić się w zawody? Minął już kozak bezdnię i głębokie jary, Gdzie się lubią ukrywać wilki i Tatary; /../ Przyleciał do figury (co jej wzgorek znany, Bo pod nią już od dawna upior pochowany), Uchylił przed nią czapki, żegnał... więcej
Artist: Jan Grubiński
Title: ZIMOWY LAS W ZACHODZĄCYM SŁOŃCU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JGrubiński (inicjały wiązane) Ostatnio obraz był eksponowany na wystawie „Pejzaż i sceny rodzajowe - Malarstwo Polskie XIX i XX w.“ czynnej od grudnia 2011 do stycznia 2012 w Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa w warszawskich Łazienkach. Zobacz: http://sztukipiekne.com/; http://www.artinfo.pl/?pid=special&id=168
Artist: Bronisław Kierzkowski
Title: OBRAZ 47, 1982
Year: 1982
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie na płótnie napis: KIERZKOWSKI | 1982 | 47 (w kółku) wym. 90 x 80 cm ; ślad pieczątki zezwalającej na wywóz za granicę oraz nr: 4683/89 i nieczytelny podpis; na blejtramie nalepka DESY.
Artist: Aleksander Nikarionowicz Nisczenkow
Title: PEJZAŻ GÓRSKI, 1867
Year: 1867
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. cyrylicą l.d.: A. Nisczenkow | 1867
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: ODPOCZYNEK W DRODZE, 1887
Year: 1887
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. G. Wywiórski | Monachium 87. Wczesna praca artysty, wyraźnie wskazująca na jego fascynację malarstwem podziwianego mistrza, Józefa Brandta. Podobne obrazy - nawiązujące do brandtowskich scen ze wschodnich targów czy jarmarków - malował Wywiórski głównie w latach osiemdziesiątych XIX w. Przykładem może być na przykład obraz Na wschodnim targu wystawiony w Domu Aukcyjnym Agra-Art w roku 1998 (patrz strona: www.agraart.pl)
Artist: Georg (George) Majewicz
Title: SARNA Z KOŹLĘTAMI NAD WODĄ, 1961
Year: 1961
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Spandau 61 | G Majewicz
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: CIETRZEWIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: I. Zygmuntowicz
Artist: Rudolf Priebe
Title: KUTRY NA MORZU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Priebe
Artist: Aleksander Kotsis
Title: GÓRAL I DZIECI, 1865-1870
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie nalepka wystawy pt. Promethidion , która miała miejsce w Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu w okresie od kwietnia do listopada 2001 roku. Na nalepce tytuł obrazu Góral i dzieci oraz określenie „własność prywatna“. Za życia Kotsisa obraz nie był wystawiany; uznać go można za jedną z prac, które pozostały w pracowni artysty. Ekspertyza pani Elżbiety Charazińskiej wydana w październiku 1991 roku.
Artist: Wincenty Wodzinowski
Title: TOAST, 1914
Year: 1914
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, płótno (dublaż) sygn. p.d.: W. Wodzinowski 1914 Na odwrocie - na krośnie - stemple 149 i 58 odnoszące się do wymiarów obrazu oraz okrągła, częściowo zatarta pieczęć Federalnego Urzędu Zabytków: Von Bundesdenkmalamt Zur Anfuhr freigegeben.
Artist: Władysław Chmieliński
Title: PAŁAC NA WODZIE W ŁAZIENKACH WARSZAWSKICH
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński | Warszawa Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny Eugene L. Slokowski w USA.
Verified Artist: Yes
Artist: Jeremi Kubicki
Title: W PORCIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele:
Artist: Julian Fałat
Title: PRZED KOŚCIOŁEM. EPIZOD CZASU WOJNY, 1920
Year: 1920
Tools: watercolor, gouache, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JFałat Bystra 1920 (inicjały wiązane) Obraz przedstawia epizod z czasu I wojny światowej, zdarzenie, którego artysta mógł być świadkiem lub o którym słyszał. Z pozoru jest to scena rodzajowa; jednak grupa wiejskich kobiet, lękliwie stłoczona pod ścianami drewnianej świątyni i wyraźnie „pilnowana” przez austriackich żołnierzy, świadczy o jakimś zagrożeniu i dramatycznym charakterze wydarzenia.
Artist: August Johann Baptist Weber
Title: PEJZAŻ LETNI Z DROGĄ, 1846
Year: 1846
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. Weber | 1846
Artist: Paweł Merwart
Title: PORTRET DAMY Z BRANSOLETĄ I KSIĄŻKĄ, 1890
Year: 1890
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: PAUL MERWART | 1890 Na odwrocie napisy: - farbą: M8631 ; - kredą: 3900
Artist: Józef Oleszkiewicz
Title: PORTRET MŁODEJ DAMY, 1821
Year: 1821
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. Oleszkiewicz | 1821 Na odwrocie - na krośnie - kilka nalepek z trudnymi do odczytania, obcojęzycznymi rękopiśmiennymi napisami informującymi, że obraz został kupiony na aukcji w roku 1922, a przedstawiać ma żonę niejakiego Warykoffa Trokassoffa (?), damę związaną z arystokratyczną estońską rodziną hrabiów Brevern de la Gardie. Pojawienie się na rynku sztuki obrazu Józefa Oleszkiewicza bez wahania określić można jako duże wydarzenie. Obrazy artysty, przyjaciela Mickiewicza, znane są bowiem niemal wyłącznie z muzealnych kolekcji, m.in. w Krakowie, Łodzi, Warszawie, Wrocławiu, we Lwowie, w Mińsku, Wilnie, Moskwie, Paryżu.
Title: PÓŁMISEK DEKORACYJNY, 2 POł. XIX W.
Description: IInformacje o dziele: Japonia, Arita, dekoracja typu imari porcelana malowana podszkliwnie kobaltem, naszkliwnie czerwienią żelazową i złotem (iroe, kinrande) Na dnie oznaczenie kolekcji, w jakiej obiekt się znajdował (niezident.): napis tuszem 1074 E on, si powyżej malowany podszkliwnie znak - prawdopodobnie warsztatu, w którym zdobiono talerz (niezident.) poniżej papierowa nalepka japońskiego marchanda z odręcznym kursywnym napisem skreślonym czarnym tuszem: w kole znak matsu, czyli firma Matsuya (firmy eksportowe o tej nazwie działały m.in. w Jokohamie i Edo, obecnym Tokio) niżej numer naczynia: kyu hyaku ju san go, czyli 913 i dalsze szczegółowe informacje handlowe (bardzo mało czytelne) Na awersie naczynie zdobione bogatą dekoracją złożoną z wachlarza ogi, trzech par sześcioboków kikko (stylizowany motyw „skorupy żółwia“) wypełnionych ornamentem geometrycznym i wicią kwiatową, oraz kołem z bukietem w wazie. Motywy zdobnicze umieszczone są na tle karakusa - stylizowanej wici kwiatowej, wachlarz dekorowany wyobrażeniem kwitnącego drzewa wiśni, krzewu peonii i kęp irysów. Rewers naczynia zdobiony na otoku malowanymi podszkliwnie kobaltem czterema stylizowanymi rzutami roślinnymi. Półmisek jest wyrobem eksportowym przeznaczonym na rynek europejski i amerykański, kontynuacją „brokatowych“ wyrobów imari tak popularnych w XVIII wieku i również w XIX wieku znajdujących... więcej
Artist: Walter Heimig
Title: NA BALU
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. charakterystycznym „rozciągniętym“ podpisem: Heimig Na odwrocie karta z niemieckim tekstem - informacja o artyście.
Artist: Georges Jeannin
Title: KWIATY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: G. Jeannin
Artist: Alfons Karpiński
Title: PORTRET DAMY, 1950
Year: 1950
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Portret damy (Wiktorii Samowicz-Świątkowskiej) sygn. po prawej: A. Karpiński. | 1950. r Na odwr. autorski napis kredką: A. Karpiński | Kraków | Floriańska 19
Artist: Edward Karniej
Title: AKT Z CZERWONĄ WSTĄŻKĄ, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: plywood
Description: IInformacje o dziele: datowany p.g.: WILNO | ANNO D~NI | MCMXXVII
Verified Artist: Yes
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: STARE GNIAZDO, 1898
Year: 1898
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. ołówkiem l.d.: F.R. | Bohd. | 2 0. XI 98 r Po ukończeniu studiów w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu, Ferdynand Ruszczyc powrócił do rodzinnego Bohdanowa koło Wilna. W swoim prowadzonym przez lata, Dzienniku , pod datą 20 listopada 1898 roku, zanotował: „Przed zmierzchem spaceruję z Papą. Uderza mnie motyw: jodły miotane silnym wiatrem na tle Muru. Niebo białe, trochę różowawe. Wieczorem maluję to na tekturze.“ Powstały wówczas obraz nosi tytuł Stare gniazdo i przedstawia rodzinny dom Ruszczyców; murowany dom, w pierwszej poł. XIX w. przebudowany z wcześniejszego „skarbczyka“. Ten murowany dom, w odróżnieniu od stojącego obok starszego, modrzewiowego dworu nazywano w rodzinie „Murem“. Na piętrze Muru Ferdynand Ruszczyc urządził swoją pracownię, później mieściła się tam także biblioteka. Obraz ma charakter symboliczny; nad Starym gniazdem - bezpiecznym rodzinnym domem, schronieniem przed niepokojami świata - gromadzą się targane wiatrem chmury, wiatr szarpie gałęzie drzew... Oba domy zostały zniszczone w czasie wojny. O dworze Ruszczyców zobacz: R. Aftanazy, Dzieje rezydencji na dawnych kresach Rzeczypospolitej , T. 3, Wyd. Ossolineum, Wrocław 1993. Obraz reprodukowany i opisywany w: - Ferdynand Ruszczyc 1870-1936.... więcej
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET JANINY TUROWSKIEJ
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Witkacy 1931 IX; oraz l.d.: T.LT | empedete + Koka + paracodine Od 1961 roku obraz był zdeponowany w Muzeum Narodowym w Krakowie - na odwrocie napis i nr dep. MNK ND 5211. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - I.Jakimowicz (współpraca A.Żakiewicz), Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885 - 1939, Katalog dzieł malarskich, MNW Warszawa 1990, s. 122, nr kat. 1516. Po roku 1924 Stanisław Ignacy Witkiewicz ograniczył swoją twórczość malarską do działalności „Firmy portretowej” malując pastelowe portrety według, określonych „Regulaminem Firmy”, pięciu podstawo-wych typów A, B, C, D, E oraz ich pochodnych. Na tych portretach obok sygnatury umieszczał często informacje o zażytych używkach i narkotykach, których działanie na sobie eksperymentował.
Verified Artist: Yes
Artist: Alexander Thiele
Title: OGRÓDEK KAWIARNIANY NAD STARNBERGERSEE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. THIELE Na odwrocie autorski napis: Cafegarten am Starnberger See
Artist: Jan Szancenbach
Title: PEJZAŻ NOCNY Z PARYŻA, 1997
Year: 1997
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Pejzaż nocny z Paryża - widok na Pont Neuf i Pone des Arts sygn. p.d.: JSzancenbac h (inicjały wiązane) Na odwrocie, po lewej stronie płótna autorski napis farbą: JAN SZANCENBACH | PEJZAŻ NOCNY Z PARYŻA | (ZIELONY) | PONT NEUF, PONT DES ARTS | 1997 Obraz należy do większego zespołu nocnych widoków Paryża; prace z tego cyklu reprodukowane są, m.in. w albumie: Jacek Malczewski, Czesław Rzepiński, Juliusz Joniak, Jan Szancenbach. Malarstwo. Wystawa ze zbiorów krakowskich Rotarian i ich rodzin oraz Wystawa „Szancenbachowie: Jan, Maria i Krystyna“ ze zbiorów prywatnych profesora Jana Szancenbacha , Pałac Sztuki w Krakowie TPSP, 19 października - 27 października 1996 oraz marzec - maj 1999, Kraków 1999, strony i ilustracje bez numeracji.
Artist: Soter Jaxa-Małachowski
Title: NAD MORZEM. PLAŻA I MOLO, 1921
Year: 1921
Tools: tempera
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 34,5 x 49,5 cm (w świetle oprawy) sygn. p.d.: S. Jaxa | 1921
Artist: Rafał Malczewski
Title: WIDOK MIASTA
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d. ołówkiem: Rafał Malczewski Na odwrocie, na oprawie notatki ołówkiem i długopisem dotyczące zapewne wystawienia obrazu w galeriach czy na aukcjach.
Artist: Zygmunt Menkes
Title: DZIEWCZYNA ZE SŁONECZNIKAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Menkes Na odwrocie, na krosnach odcisk stempla z paletą malarską, cyrklem i tekstem GLENDALE NY. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: MARTWA NATURA. OWOCE, LATA 60. XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Eibisch
Artist: Rajmund Kanelba
Title: SĄD SALOMONA, 1936
Year: 1936
Tools: gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Kanelba poniżej autorski napis: "Judgement of Salomon" Na odwrocie nalepka aukcyjna (?) z tekstem: 235 | GOUACHE PAINTING | BY | RAYMOND KANELBA | (1936)
Artist: Tadeusz Makowski
Title: DOMKI W BREUILPONT, 1926-1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Tadé Makowski Domki w Breuilpont należą do dzieł powstałych podczas pobytu Makowskiego w Breuilpont, wiosce w Górnej Normandii położonej około 120 km od Paryża. Artysta spędzał tam lato 1926 oraz wiosnę i jesień 1927. Bezpośrednio obraz wiąże się z kilkoma innymi pracami, przedstawiającymi te same domy stojące przy uliczce biegnącej w stronę kościoła. Wymienić tu można, m.in. powstałe w tych samych latach prace artysty ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie - olejny Pejzaż normandzki czy akwarelę Breuilpont (porównaj: bibliografia poniżej). Porównaj: - W. Jaworska, Tadeusz Makowski. Życie i twórczość , Wrocław-Warszawa-Kraków 1964, s. 191, 192, il. 105-108; - W. Jaworska, Tadeusz Makowski , Kraków 1999, il. ss. 19, 82, 83, 84; - E. Zawistowska, Tadeusz Makowski. Dzieła z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie , MNW, Warszawa 2003, s. 130, il. na s. 129.
Artist: Jan Cybis
Title: GŁUCHOŁAZY, VII 1966
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 28,5 x 46,5 cm (w świetle passe-partout) sygn. oł. p.d.: J. Cybis Głuchołazy 1966 r W lipcu 1966 roku na zaproszenie władz województwa opolskiego Cybis wraz z żoną gościł w Głuchołazach - w hotelu „Leśnym”, zwiedzając miasteczka i wsie Opolszczyzny. Powstały wówczas akwarele, szkice z motywami pejzażowymi.
Artist: Jan Cybis
Title: MARTWA NATURA. NACZYNIA, 1966
Year: 1966
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. Cybis Odwrocie obrazu pokryte białą farbą; dwukrotnie naniesiony napis: J. CYBIS | M.N. NACZYNIA 38 x 61 1966 r. Pośrodku płótna stempel z napisem odręcznym: ZGODA MINISTERSTWA KULTURY I SZTUKI | - ZEZWALA SIĘ NA WYWÓZ ZA GRANICĘ | CKZ - R/W/4/74 [podpis nieczytelny] Na listwie dolnej napis: 38 x 60 . Ponadto szereg napisów farbą na ramie - na listwie bocznej: - Z. GŁ. Z.P.A.P. - 769/48 ; - na listwie dolnej: 12F. 61-50.
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: PEJZAŻ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. ZUCKER. Obraz reprodukowany i opisywany w: - Claude Roger-Marx, Jacques Zucker , Editions Paul Pétridés, jako "Flower fields in Verrieres-le-buisson,
Artist: Joachim Weingart
Title: KWIATY W WAZONIE, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Weingart
Artist: Jerzy Duda-Gracz
Title: OBRAZ 1043, 1986
Year: 1986
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: DUDA GRACZ 1043/86. Na odwrocie na płótnie nalepka autorska z danymi obrazu oraz napis ołówkiem: 2/III
Verified Artist: Yes
Artist: Jerzy Duda-Gracz
Title: MOTYW POLSKI - HAMLET POLNY, 1995
Year: 1995
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: DUDA GRACZ. 1844/95.1977 (w ramce) Na odwrocie na sklejce napisy: 20 VII 95; P562-8333/301/95 oraz nalepka autorska z danymi obrazu Obraz jest powtórzoną wersją kompozycji z 1977 roku. Obraz opisany i reprodukowany: - Images of Poland , New York 1995, Polish Art Gallery of "Nowy Dziennik"; kat.; - Czesław Czapliński, Kolekcje sztuki polskiej w Ameryce. Polish Art Collections in America , Wyd. Fundacja Dobrej Książki, Warszawa - Nowy Jork, s. 324, il. barwna.
Verified Artist: Yes
Artist: Andrzej Wróblewski
Title: SCENA ZBIOROWA Z TERESĄ I KITKIEM, 1954
Year: 1954
Tools: ink
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: napisy ołówkiem (ręką Krystyny Wróblewskiej) p.d.: A. Wróblewski ; p.g.: 594 na odwrocie liczne szkice tuszem Pracy towarzyszy certyfikat autentyczności wydany przez Fundację Andrzeja Wróblewskiego o numerze 1/2013. Obraz skatalogowała i opisała w 1958 roku matka artysty, Krystyna Wróblewska, w trakcie prac nad jego pierwszą pośmiertną wystawą w Pałacu Sztuki w Krakowie. Obraz przedstawia żonę artysty, Teresę Walerię Reutt (1927-1994) oraz pierworodnego syna Andrzeja (ur. 10 V 1954) zwanego w domu rodzinnym „Kitkiem“. Przedstawienie to wpisuje się w zbiór prac o charakterze domowym, rodzinnym, powstałych w technice tuszu lawowanego. Prezentowana praca jest unikalna, bowiem jest jedną z nielicznych wielopostaciowych scen z tego zbioru.
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: AKT, 1975
Year: 1975
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie na płótnie napis czarną farbą: IX. 1975 | JERZY NOWOSIELSKI | OLEJ
Artist: Tadeusz Dominik
Title: COMPOSITION I, 1961
Year: 1961
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Dominik 61 Na odwrocie na blejtramie napisy: Composition I | 73,5 x 100 oraz dwie nalepki z danymi obrazu
Artist: Eugeniusz Markowski
Title: DIAVOLETTO, 1970
Year: 1970
Tools: mixed
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: E. Markowski na odwrocie na górnej listwie krosna czarną farbą: „DIAVOLETTO 1970, E. MARKOWSKI ; na lewej listwie: 80 x 60 , na odwr. na płótnie l.g.: Techn. mixta 2 nalepki: Rassegna Nazionale di Arti Figurative Roma 1947[!] wypełniona ręcznie (nieczytelnie), druga zniszczona, nieczytelna
Artist: Marian Czapla
Title: ANTURIUM W ZIELENIACH, 2001
Year: 2001
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: czapla. 01 Na odwrocie na płótnie napis autorski: „ANTURIUM | W ZIELENIACH “ | ACRYL 200 1 | 81 x 65 | m czapla Na blejtramie napis: KAT. 169. oraz nalepka Expositions Natural Le Coultre SA Geneva z danymi obrazu.
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: AKT W OKNIE, 1973
Year: 1973
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie na płótnie napis autorski: JERZY NOWOSIELSKI | 1973; R. 22.; P. 41. Na blejtramie nalepka Expositions Natural Le Coultre SA Geneva z danymi obrazu oraz nalepka informacyjna w języku angielskim.
Artist: Tadeusz Dominik
Title: KOMPOZYCJA, KONIEC LAT 70. XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Dominik
Artist: Władysław Hasior
Title: PRZEWODNIK, 1968
Year: 1968
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: technika: tkaniny różne, skórki zwierzęce, papier, metal, plastik sygn. po prawej poniżej środka: HASIOR. W. | 1968 Na drewnianej listwie nalepka depozytowa Muzeum Sztuki w Łodzi.
Artist: Stefan Gierowski
Title: OBRAZ CCLXXXI, 1972
Year: 1972
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwrocie: 1972 | S. GIEROWSKI | WARSZAWA | Ob. CCLXXXI Na blejtramie nalepka Expositions Natura Le Coultre SA Geneva z danymi obrazu. Na ramie nalepka Galerii Sztuki Fibak.
Artist: Jan Berdyszak
Title: KŁODA, 1991
Year: 1991
Tools: acrylic
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. oł. p.d.: JAN | BER | DYSZ | AK | 1991 na odwrocie napis autorski śr.g.: J AN BERDYSZAK | KŁODA | 1991 | akryl tektura Praca należy do większego cyklu prac pt. „Belki“, nad którym artysta pracował w latach 1977-91. Należą do niego zarówno prace malarskie (Belki krzyża, 1977-88), jak instalacje przestrzenne z użyciem drewna, szkła itp. oraz prace studyjne wykonywane w różnych technikach. Jednym z takich studiów jest oferowana praca, będąca wizualizacją czy przybliżeniem wzajemnych relacji form w przestrzeni. Cykl „Belki“ był prezentowany na osobnych wystawach artysty, m.in.: Jan Berdyszak. Belki 1977-1991 , Galeria Studio, Warszawa I-II 1992.
Artist: Janusz Orbitowski
Title: BEZ TYTUŁU, 1969
Year: 1969
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwrocie g.: Janusz ORBITOWSKI 1969 | 50 x 34,5 cm
Artist: Kiejstut Bereźnicki
Title: MARTWA NATURA Z CHLEBAMI - DUŻA, 1991
Year: 1991
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.śr. na białej kartce w chlebie: Martwa natura | z chlebami | duża . | 1991. KBereźnicki
Artist: Jacek Sienicki
Title: CZŁOWIEK, 1973
Year: 1973
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwrocie: Sienicki | Jacek | człowiek | ol. pł. 1973. Na blejtramie nalepka Expositions Natura Le Coultre SA Geneva z danymi obrazu. Na ramie nalepka Galerii Sztuki Fibak.
Artist: Jerzy Duda-Gracz
Title: AUTOPORTRET, 11 XII 1998
Tools: pastel, coal
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: 63 x 49 cm (w św. ramy) u dołu napis flamastrem: Panu Markowi | Jerzy Duda. G ., p.g. data: 11.12.98
Verified Artist: Yes
Artist: Franciszek Starowieyski
Title: IM MEINEN ELTERN GRAB, 1991
Year: 1991
Tools: pastel, sanguine
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygnowany l.g.: FS [monogram wiązany] | 1691 estymacja: 20 000 - 25 000
Artist: Henryk Stażewski
Title: NR 12, 1979
Year: 1979
Tools: acrylic
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwrocie: nr. 12 | 1979 | H. Stażewski. Nalepka: Galerie Franz Swetec | Harffstrasse 40, 4000 Dusseldorf | Telefon 0211 | 78 65 67 | Kunstler Henryk Stażewski | Titel „Nr. 12 - 79“ | Technik: Acryl/Hartfaser | Grosse: 60/60 cm Jahr 1979. Ślad pieczątki z nieczytelnym napisem. Obraz wystawiany i opisany: - Wyst. Polsky konstruktivismus Polish Constructivism , Muzea Milana Dobeśa 19 I - 6 III 2011; - Kat. wydany przez Galerie vytvarneho umeni v Ostrave, wstęp Sebastian Dudzik, s. 4, il. barwna.
Artist: Leszek Nowosielski
Title: CYRK, 1990
Year: 1990
Description: IInformacje o dziele: Całość osadzona na specjalnej sztaludze. Prezentowana praca stanowi element większego cyklu pt. Cyrk , inspirowanego filmem Federico Felliniego La Strada. Obraz opisany, reprodukowany i wystawiany: - Barbara Banaś, Nowosielscy , Biblioteka Gazety Wyborczej Warszawa 2010, s. 72 il. barwna, 73 (detal). - Atelier Nowosielski [kat. wystawy], Fondazione Stelline, Mediolan 15 IX - 8 X 2011, s. 59, repr. barwna (fragment). "Z masy szamotowej formowali prostokątne kafle, na których następnie lepili i modelowali płaskorzeźbione elementy. Po pierwszym wypale, po wydobyciu z pieca surowego jeszcze modelu rozpoczynali prace malarskie pokrywając szkliwami poszczególne fragmenty płaskorzeźby [...] glina przez swa podatność na modelowanie i barwienie pozwoliła na syntezę wrażliwości kolorystycznej i dążności do stosowania plastycznych form rzeźbiarskich. [...] więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Leszek Nowosielski
Title: KOMPOZYCJA III, 1988
Year: 1988
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. odwrocie na płótnie: LESZEK NOWOSIELSKI 373 (w ramce) | 97,5 x 132 | Kompozycja III | 1988 r. w p.g. rogu podłużna pieczątka zezwalająca na wywóz za granicę; w l.g. rogu: 42 (w kółku), 2 (w ramce) Obraz opisany i reprodukowany w: - Barbara Banaś, Nowosielscy , Biblioteka Gazety Wyborczej Warszawa 2010, s. 97, il. barwna.
Verified Artist: Yes
Artist: Jacek Yerka
Title: SEN NOCY LETNIEJ, 1986
Year: 1986
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JRKOWALSKI na odwr. na dolnej listwie krosna: JACEK KOWALSKI | „SEN NOCY LETNIEJ“ | AKRYL 1986
Artist: Jacek Pałucha
Title: CASABLANCA, 2012
Year: 2012
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d. : J. Pałucha 2012
Artist: Adam Borowy
Title: WYŚCIG
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p. d. : ABor Na blejtramie napis: ADAM BOROWY „WYŚCIG“
Artist: Arika Madeyska
Title: PEJZAŻ, OK. 1959
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d : MADEYSKA A Na odwrocie na sklejce napis tuszem: MADEYSKA ARIKA | WARSZAWA | BERNARDYŃSKA 1A; ołówkiem: BERNARDYŃSKA | PEJZAŻ Ponadto trzy szczątkowo zachowane nalepki, m.in. nalepka wystawy w Warszawie w roku 1959. Obraz reprodukowany: - „Gazeta Pomorska“ Bydgoszcz z dnia 13 sierpnia 1959; - „Głos Szczeciński“ Szczecin z dnia 13 sierpnia 1959; - „Głos Wybrzeża“ Gdańsk z dnia 22-23 sierpnia 1959 (wszystkie trzy reprodukcje to zdjęcie artystki w pracowni z prezentowanym Pejzażem na sztalugach).
Artist: Jarosław Modzelewski
Title: MAZOWSZE, Z CYKLU POWÓDŹ, 1997
Year: 1997
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwr. oł.: Jarosław Modzelewski 1997 [data w kółku] | „Kobieta, krowa. Mazowsze“ | akwarela 50 x 70 Obraz reprodukowany w katalogu: - Jarosław Modzelewski. Obrazy 1977-2006 , Galeria Zderzak, Kraków 2006, s. 192, poz. 276.8 (tamże bibl.), s. 239, il.
Artist: Marian Czapla
Title: OPŁAKIWANIE, 1991
Year: 1991
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l. d. wzdłuż bocznej krawędzi: czapla ‘91 Na odwrocie na płótnie napis autorski: marian czapla | OLEJ NA PŁÓTNIE | „OPŁAKIWANIE“ - 1991 | Z CYKLU „ECCE HOMO“ | 180 x 120 cm. Na blejtramie nalepka Expositions Natural Le Coultre SA Geneva z danymi obrazu.
Artist: Jan Tarasin
Title: SYTUACJA NIEWYJAŚNIONA (DYPTYK), 1991
Year: 1991
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: skrzydło lewe: 150,5 x 130cm sygn. na odwrocie na płótnie: JAN TARASIN 91 | „SYTUACJA NIEWYJAŚ- | NIONA” skrzydło prawe: 150 x 129,5 cm sygn. p.d.: Jan Tarasin 91