Artist: Franciszek Kostrzewski
Title: POłóW RYB
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany u dołu pośrodku: F.K. 1864 Obraz pochodzi z kolekcji „Art - B”. Połów ryb jest pracą z wcześniejszego okresu twórczości Kostrzewskiego. Głównym przedmiotem zainteresowania artysty jest tu szeroki, nadwodny krajobraz, a umieszczone na jego tle postaci ludzi pełnią rolę sztafażu. Obraz reprodukowany lub opisany w: - Franciszek Kostrzewski. Katalog prac, Muzeum Historyczne m.st. Warszawy, Warszawa 1963, s. 42, nr 24, il.
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: ŚPIąCA DZIEWCZYNA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: MUTER
Title: PORTRET KOBIETY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Owal.
Artist: Damazy Kotowski
Title: PORTRET JANA KASPROWICZA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: KDamazy/ w Dzikowie Na blejtramie napis czarną farbą: Portret Jana Kasprowicza Kotowski zapewne poznał Jana Kasprowicza we Lwowie ok. 1890 r. Przyjaźń ta przypada na okres burzliwego małżeństwa Kasprowicza z Jadwigą Gąsowską, która w 1901 r. porzuciła poetę dla Przybyszewskiego. Wspomina młodsza z córek Kasprowicza - Anna Jarocka: "Zadomowiony w domu Ojca był malarz Damazy Kotowski, który w tym właśnie mieszkaniu [Lwów, ul. Supińskiego 2a] wykonał Ojca portret (rysunek węglem, popiersie z profilu). Większy portret, pastel, w płaszczu z peleryną, został wykonany wcześniej w mieszkaniu na tej samej ulicy, ale pod numerem 12, w przedostatnim mieszkaniu zajmowanym jeszcze wspólnie z naszą matką" ("Córki mówią", Warszawa 1966, s. 15).
Artist: Franciszek Żmurko
Title: KOBIETA WE WSCHODNIM STROJU
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: F Żmurko/ 1880 Warszawa Utrzymany w szlachetnym złocistym kolorycie obraz jest ciekawym przykładem wczesnego malarstwa Żmurki, jeszcze z czasów krakowskich studiów u Matejki, ale już po pobycie w Wiedniu, gdzie studiował obrazy Makarta.
Artist: Piotr Le Brun
Title: PORTRET MłODEGO MężCZYZNY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Le Brun/ 1836 Stosunkowo wczesne dzieło Le Bruna, powtałe już po paryskich studiach u J. A. Grosa, utrzymane w duchu malarstwa epoki klasycyzmu. Bibliografia: - "Sprawozdanie TZSP za rok 1878", Warszawa 1879, s. 61-62. "Katalog zbiorów Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie", Warszawa 1925, s. 56.
Artist: Stanisław Lentz
Title: PORTRET PANI G.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: St. Lentz 913 Sprzedany w Domu Aukcyjnym "Unicum" w Warszawie 17 marca 1991 r. Wystawiony po raz pierwszy na Salonie Dorocznym Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w 1913 r. pochodzi ze zbiorów rodziny portretowej. Przedstawia słynną z urody Zofię z Karnkowskich, I-voto Goldstandową - żonę finansisty i dyplomaty Leona Feliksa, właściciela dóbr Zaborów i pałacyku przy ul. Moniuszki, II-voto Tarnowską - żonę Jerzego hr. Tarnowskiego.
Artist: Władysław Czachórski
Title: PORTRET KOBIETY W CZARNYM KAPELUSZU Z PIóRAMI
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.g.: Czachórski Na odwrocie nalepka papierowa drukowana londyńskiej firmy Windsor and Newton, dostawcy artykułów malarskich i papierniczych. Dla Czachórskiego, mistrza scen z postaciami wytwornych dam w pełnych przepychu wnętrzach, charakterystyczne także były tzw. główki kobiece. Niektóre odznaczają się głębszą analizą psychologiczną. Niewielkie tło wokół głowy bywało neutralne lub wzbogacone o motywy roślinne. Umiejętność operowania cienkim pędzlem, precyzja ręki, akademickie fini współdecydowały o sukcesie dzieła. "Wdzięczne" główki, poszukiwane przez wiernych odbiorców sztuki salonowej, stały się dla następnych pokoleń synonimem epoki eklektyzmu. Rudowłosa dama o błękitnych oczach pozowała do kilku obrazów artysty.
Artist: Józef Szermentowski
Title: PRZED KOśCIOłEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Szer Na odwrocie papierowa nalepka z warszawskiego Salonu Artystycznego Feliksa Rychlinga z numerem 4988. W zbiorach Działu Dokumentacji Ikonograficznej Muzeum Narodowego w Warszawie zachowana oryginalna fotografia obrazu wykonana w atelier A. Masłowskiego z Hotelu Bristol w okresie miedzywojennym z opisem potwierdzającym wystawienie u Rychlinga z tym samym numerem. W czasie 16 lat spędzonych we Francji Szermentowski, pomagając sobie fotografiami, malował z pamięci polskie pejzaże z okolic Kielc, Sandomierza i Krakowa (był także dwukrotnie w Polsce). Stąd powtarzające się w wielu obrazach te same lub podobne wiejskie kościoły, a także typy postaci. Często przydawał obrazom sztafaż postaciowy, stąd na Salonach paryskich czy wystawach w Londynie tytuły "Niedziela przed mszą na wsi w Polsce", "Przed kościołem", "Wyjście z kościoła".
Artist: Aleksander Świeszewski
Title: PEJZAż ALPEJSKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: A. Świeszewski/Munchen 1878 Monumentalny alpejski pejzaż górski. Świeszewski swoje krajobrazy chętnie urozmaicał drobnym, efektownym sztafażem postaciowym. Często wśród głazów pierwszego planu odnajdujemy sylwetki spacerowiczów. Ich stroje są żywymi akcentami kolorystycznymi w dominującej gamie chłodnych zieleni, błękitów i ugrów tych pejzaży.
Artist: Stanisław Chlebowski
Title: PEJZAż WłOSKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: St Chlebowski
Artist: Stanisław Żukowski
Title: WIECZORNE CIENIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany cyrylicą p.d.: S. Żukowskij/ 1915 Na odwrocie dwie nalepki z wystaw w Moskwie i Leningradzie w 1973 r. Bibliografia: - M. U. Goriełow, "Stanisław Julianowicz Żukowskij. Żyzń i tworczestwo 1875-1944", Moskwa 1982, s. 251.
Artist: Apoloniusz Kędzierski
Title: WYRąB LASU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: A. Kędzierski/94 Monumentalna, namalowana w pracowni, jedna z licznych kompozycji z motywem leśnej poręby. W obrazie odnajdujemy wpływy impresjonizmu przefiltrowanego przez zdobycze środowiska monachijskiego. Sceny rodzajowe przedstawiające zajęcia codzienne wieśniaków z Polesia, ziemi opoczyńskiej i łowickiej ("Zwózka kory na Polesiu", "Wianie ziarna", "Przesiewanie", "Przy kolowrotku", "Rybacy") w interpretacji Kędzierskiego pozostają w związku z żywym nurtem ludowości w sztuce Młodej Polski. W latach osiemdziesiątych naszego wieku obraz w jednej z warszawskich kolekcji. Bibliografia: - E. Charazińska, M. Kaczanowska, "Apoloniusz Kędzierski 1861-1939. Katalog wystawy monograficznej", Muzeum Okręgowe w Radomiu, Muzeum Narodowe w Warszawie - Galeria TPSP, Warszawa 1981.
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: WIDOK Z OKNA
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: F. M. Wygrzywalski Rostow n.D. 1918 Na odwrocie nalepka z wystawy w TPSP we Lwowie w 1932 r. Pejzaż namalowany w Rostowie nad Donem, gdzie Wygrzywalski przebywał w czasie I wojny światowej.
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: BEDUINI, PO 1903
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygn. l.d.: AWK W 1903 roku Alfred Wierusz Kowalski, na fali mody na orientalizm, odbył podróż do północnej Afryki. Coraz więcej artystów jeździło na Bliski i Daleki Wschód. Na wystawach pojawiały się obrazy z wizerunkami egzotycznych piękności i wojowników na koniach. Wierusz Kowalski spędził kilka tygodni w Maroku, skąd przywiózł szkice i studia olejne. Po tej wyprawie artysta chętnie malował napotkanych tam ludzi, a zwłaszcza Beduinów na rozpędzonych koniach. Prezentowany obraz cechuje typowa dla tego okresu twórczości, brawurowa technika malarska. Malowany szerokimi pociągnięciami pędzla, odznacza się wyrazistą fakturą i zachowuje swobodę impresyjnego szkicu. W obrazie czuje się dynamizm, głębię i przestrzenność pustynnego pejzażu. Uwagę zwraca też żywa, choć oszczędna kolorystyka z mocnymi akcentami ostrego słońca. Obraz wymieniany i reprodukowany w: – "Tygodnik Ilustrowany" 1908, nr. 29, s. 573 [ Przed Wojną Świętą - Fantazya ] – Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1908, s. 15 [ Święta Wojna ]; – Moderne Ölgemälde. Nachlass Professor Alfred von Wierusz-Kowalski. München . Auktion in München in der Galerie Helbing, München 1917, s. 9, nr kat. 23 (wstawiony p.t. Beduinen-Scheikh i... więcej
Artist: Władysław Aleksander Malecki
Title: PEJZAż Z KAPLICZKą
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: A. Malecki
Artist: Jacek Malczewski
Title: ŚWINIOPAS
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.g.: Jacek/ Malczewski "Obraz należy do bardzo wczesnych prac artysty, różniących się znacznie od dojrzałej fazy jego twórczości. Na czas powstania "Świniopasa" wskazuje sposób malowania oraz ujęcia tematu. Motyw pasterza świń - jeden z charakterystycznych dla twórczości Malczewskiego - tutaj zainicjowany w scenie o charakterze mitologiczno-klasycznym, będzie powracał później w redakcji realistycznej, następnie folklorystyczno-symbolicznej, by w ostatniej fazie jego sztuki połączyć się z symboliką ewangelicznego syna marnotrawnego. Porównywalne ze "Świniopasem", znane dzisiaj wczesne obrazy artysty to takie dzieła, jak sceny z "Lilli Wenedy" w zbiorach Muzeum Literatury w Warszawie, "Scena alegoryczna" (1879), własność prywatna w Krakowie, oraz "Za późno z pieśnią" (1879) w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu". (z ekspertyzy dr Agnieszki Ławniczakowej)
Artist: Jacek Malczewski
Title: ZATRUTA STUDNIA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: J Malczewski/ 893 Najważniejszy w twórczości Malczewskiego cykl "Zatruta studnia" powstał w latach 1905-1906 i jest zawikłaną wykładnią symboliki "wody życia" jako źródła prawdy o sobie i świecie. Motyw studni i źródła, który w tym cyklu osiągnął kulminację, występuje już w serii "Bajki II" z lat 1902-1903. Próbą rozwiązania tego motywu (mającego później wiele wątków pobocznych) może być także i ten obraz - o ryzykownej wydłużonej w pionie kompozycji zakłócającej relacje przestrzenne. W scenie ujętej od strony widza, pozostawionego za drewnianą balustradą wraz z postacią zesłańca w szynelu, spoglądamy z góry na przydomową studnię pod daszkiem i siedzącą na jej krawędzi dziewczynę. W głębi, za drogą, wśród masy wiosennej bujnej zieleni widać chałupy. Tak specyficzne spiętrzenie wewnętrznej przestrzeni obrazu odnajdujemy np.: w obrazie "Janko muzykant", 1892 (w zbiorach Muzeum Okręgowego w Toruniu), natomiast model zesłańca-wędrowca jest zapewne ten sam, co i starego o
Artist: Jacek Malczewski
Title: GłOWA STAREGO FAUNA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.g.: "J Malczewski"; datowany p.g.: "1906" W zbiorach Działu Dokumentacji Ikonograficznej Muzeum Narodowego w Warszawie znajduje się wykonana przez J. Kriegera z Krakowa ok. 1910 r. fotografia obrazu.
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET MężCZYZNY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: J Malczewski/ 1915 Wiedeń/ 23 luty Na odwrocie nalepka papierowa wystawy krakowskiego TPSP z 1961 r.; był wówczas własnością dr A. Munza. Malczewski początkowy okres I wojny światowej, lata 1914-1915, spędził w Wiedniu. Pisał tam wierszowane "wspomnienia życia", malował kolejne obrazy z cyklu "Moje życie", brał udział w wystawie sztuki polskiej, malował także liczne portrety. W pejzażowe, oszczędne tło szkicowego portretu siedzącego mężczyzny wprowadził artysta wątek narracyjny, nawiązujący do aktualnych wydarzeń politycznych. Pustą drogą podążają wytrwale ku ojczyźnie dwie umundurowane postaci. Alegoryczna Polonia z głową ozdobioną corona muralis jest witana przez klęczącego anioła - przewodnika wędrowców-tułaczy, żołnierzy, zesłańców. Bibliografia: - katalog wystawy "Jacek Malczewski 1855-1929", Muzeum Zabrze, TPSP w Krakowie, 1961, nr kat. 40.
Artist: Józef Mehoffer
Title: OGRóD WILLI NAD MORZEM - BEAULIEU...
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Józef Mehoffer/ Beaulieu/ 1925 Na odwrocie nalepka z napisem: Mehoffer Józef, Beaulieu, "Ogród willi nad morzem" W 1964 r. własność W. i E. Pietrasińskich w Warszawie. W latach 1926-1930 obraz był kilkakrotnie wystawiany, m.in. w warszawskiej Zachęcie i w TPSP w Krakowie. Bibliografia: - "Sztuki Piękne", 1926/1927, il. s. 268; - "Józef Mehoffer. Katalog wystawy zbiorowej", Kraków 1964, s. 85, nr 81.
Artist: Józef Mehoffer
Title: UśMIECHNIęTA MADONNA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: "Figurka Matki Boskiej z kwiatami" Na odwrocie kartka z atestem podpisanym przez syna artysty, Zbigniewa Mehoffera i dopiskiem K. Buczkowskiego potwierdzającym autorstwo obrazu. Sprzedany w Domu Aukcyjnym "Rempex" w Warszawie 21 lipca 1991 r. Bibliografia: - "Wystawa zbiorowa Józefa Mehoffera i Jana Książka, XI-XII 1945", TPSP Kraków 1945, nr 21; - "Józef Mehoffer. Katalog wystawy zbiorowej", Muzeum Narodowe, Kraków 1964, s. 92, nr 103.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: MODLITWA W KOśCIółKU W BOCHNI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Bochnia/ LWyczół/ 1910 Przed 1990 r. w zbiorach prywatnych w Łomżyńskiem. Wyczółkowski chętnie malował wnętrza kościołów i salonów. Niekiedy stanowiły one tło dla scen rodzajowych czy symbolicznych. Zważywszy na datę postawioną na sygnaturze, można zaryzykować hipotezę, że samotną postacią pogrążoną w modlitwie przed cudownym krucyfiksem w Bochni jest Franciszka Panek, przyszła żona Wyczółkowskiego, a wówczas jego gospodyni, pochodząca ze wsi Przeginia niedaleko Bochni.
Artist: Stanisław Kamocki
Title: ZAMEK W WIśNICZU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: St Kamocki/ 1906 Na odwrocie zachowane fragmenty nalepek z kilku wystaw, m.in. w TZSP w Warszawie. Obraz pochodzi z pierwszej, uznanej za ciekawszą, fazy twórczości artysty, który malował wówczas przeważnie na płótnie, a grubo kładziona farba tworzyła urozmaiconą fakturę. "Zamek w Wiśniczu" reprodukowany był na pocztówkach wydanych ok. 1910 r. w Wieliczce. Bibliografia: - katalog "IV Wystawa Doroczna", TZSP, Warszawa 1907, nr 106; - [J. Czarnecki wyd.] "Sztuka polska na kartach pocztowych", Katalog, Wieliczce 1914, s. 292, nr 369 (Błędnie określony jako "Zamek w Tyńcu").
Artist: Konrad Krzyżanowski
Title: PORTRET MATYLDY SZEDNICKIEJ
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Bolkowi Szednickiemu/ Konrad Krzyżanowski; datowany l.d.: 1922 W 1933 r. własność rodziny Szednickich. Sprzedany w Domu Aukcyjnym "Agra" 28 kwietnia 1991 r. Obraz wystawiony w 1980 r. na monograficznej wystawie Konrada Krzyżanowskiego w warszawskim Muzeum Narodowym jako "Portret starszej kobiety", zidentyfikowała go i określiła córka portretowanej - Matyldy z Kierzkowskich Szednickiej, matki Bolesława, któremu obraz jest dedykowany. Bibliografia: - Lija Skalska-Miecik, "Konrad Krzyżanowski 1872-1922. Wystawa monograficzna. Katalog prac istniejących i zaginionych." Muzeum Narodowe, Warszawa 1980, s. 70, nr 149, il. 111; - Lija Skalska-Miecik, "Wystawa monograficzna Konrada Krzyżanowskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie", Rocznik MNW, t. XXVII, Warszawa 1983, s. 317.
Artist: Wojciech Kossak
Title: PORTRET MRS. U.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Wojciech Kossak./ a bord de "Paris" Na odwrocie odręczny napis: "Stwierdzam że ten szkic portretowy/ jest oryginalnym dziełem mojego/ ś.p. Ojca Wojciecha Kossaka/ Kraków 21/ II 43. Jerzy Kossak"; obok częściowo wykruszona pieczęć lakowa z herbem "Kos" oraz pieczęć podłużna z napisem "Schneider and Co., Inc./ Artists Materials/ 123 West 68 th. St." Obraz malowany na pokładzie statku "Paris", którym Kossak płynął dwukrotnie - ze Stanów Zjednoczonych w lipcu roku 1927 oraz do Stanów Zjednoczonych we wrześniu roku 1928. Ponieważ podobrazie przygotowała firma z Nowego Jorku, można domniemywać, że obraz powstał raczej w czasie pierwszej podróży. Prawdopodobnie jest to portret pani Underhill, wspomniany przez artystę w liście do żony jako analogia do portretu Marii Szmelter z 1936 r. (W. Kossak "Listy do żony i przyjaciół 1889-1942", Kraków 1989, t. II, s. 404, 433-434, 643). Bibliografia: - Katalog "Wojciech Kossak. Przewodnik Nr 114", TZSP, VI 1936, Warszawa, s. 2
Artist: Zofia Stryjeńska
Title: PEJZAż PARYSKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Z. STRYJEŃSKA Malowniczy fragment gęsto zabudowanej wyspy św. Ludwika w Paryżu od strony Quai d'Anjou, ujęty z prawego brzegu Sekwany od Quai des Celestins ze starym mostem Pont de Marie w tle. Szerokie, sprawne pociągnięcia soczystej farby, uproszczone lekko zgeometryzowane kształty, świetlistość stonowanej gamy barwnej wskazują na dobry warsztat artystyczny. Samodzielny motyw pejzażowy w czystej technice olejnej nie ma odwoływania do znanej twórczości Zofii Stryjeńskiej. Sygnatura artystki i jej jednorodność z całą kompozycją nie budzą wątpliwości. Stryjeńska w 1919 r. spędziła jakiś czas w Paryżu i być może z tym pobytem należy związać ten unikalny obraz. Widoczna tu dynamika formy, nieco teatralna kompozycja, kształty podciągnięte konturem - mimo braku charakterystycznej płaskości ujęcia i dekoracyjności tak typowych dla Stryjeńskiej - pozwalają uznać ten obraz za jej nieznane dzieło.
Artist: Józef Pankiewicz
Title: KWIATY NA łąCE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Pankiewicz Do problemów malarskich, którymi fascynował się Pankiewicz należał dylemat: walor a kolor, natomiast w odniesieniu do kompozycji - wybór między płaszczyzną a głębią. Niezłym przykładem jest ten rozmalowany czysty pejzaż, w którym głębia wydobyta została walorem. Artysta zawęził skalę barwną, opierając się na dominacji zieleni, którą subtelnie zróżnicował. Zabarwiony fioletem i różami pierwszy plan, namalowany krótkimi uderzeniami gęstej, intensywnej w kolorze, farby, kontrastuje silnie z zamglonym, gładkim, dalekim horyzontem z odrealnionymi sylwetkami drzew. Obraz powstał najprawdopodobnie w okresie włoskiej wyprawy artysty zimą 1899-1900, odkrywał koloryt południa Europy i - jak notuje Czapski - urzekały go kwitnące migdały w Neapolu, to znowu mroczne ruiny Teatru Marcellusa w Rzymie.
Artist: Zygmunt Menkes
Title: PEJZAż POłUDNIOWY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Synowany p.d.: Menkes
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: DWOJE DZIECI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.g.: Muter Na odwrocie napis na płótnie: Depot/ Retrouve ca 1962 et restaure par BN; na krosnach nalepki z galerii w Kolonii i Paryżu. Sprzedany w Domu Aukcyjnym "Agra" w Warszawie 28 kwietnia 1991 r.
Artist: Olga Boznańska
Title: PORTRET HELENY MORSZTYNóWNY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.g.: Olga Boznańsk a Na odwrocie papierowa nalepka z XVII Wystawy Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" w krakowskim TPSP w 1913 r. oraz słabo czytelna nalepka składu papierniczego w Paryżu przy ul. Gaillon. Główną domeną twórczości Boznańskiej był portret. W pierwszym okresie, monachijskim, najczęściej były to wizerunki całopostaciowe, trochę chłodne, monumentalne, zwarte w formie, na płótnach dużych rozmiarów, niekiedy kilkupostaciowe sceny we wnętrzu. W czasach paryskich portrety stały się bardziej kameralne, o nasilonej nastrojowości - w następstwie rozbicia na rzecz plamy barwnej zróżnicowanej walorowo, gubiącej kontury i zacierającej ostrość planów. Mimo rozwibrowanego tła portretowani, ujęci w bliskim planie, zawsze patrzący na widza, przyciągają uwagę wyrazem twarzy. Walorową gamę kolorystyczną podporządkowaną dominacji jednego tonu ożywiają drobne plamki intensywniejszych barw; nie zamalowana tektura tła współbrzmi z nimi jako samodzielny kolor.
Artist: Xawery Dunikowski
Title: PORTRET KOBIETY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany wzdłuż górnej krawędzi: Xawery Dunikowski Kraków 1920 Obraz pochodzi z okresu, gdy artysta mieszkając w Paryżu przyjeżdżał do Krakowa w związku z propozycją objęcia Katedry Rzeźby w Akademii Sztuk Pięknych. Zwraca uwagę, zdradzający rzeźbiarza sposób budowania formy ostro ciętymi płaszczyznami.
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: WZGóRZE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d: 1929/ Terlikowski
Artist: Jan Wacław Zawadowski
Title: ANEMONY I JABłKA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Zawado Obraz jest prawdopodobnie tożsamy z płótnem "Kwiaty i owoce" wystawionym na wystawie "Jednoróg" w krakowskim TPSP w 1925 r. Bibliografia: - "Katalog Pierwszej Wystawy Cechu Artystów Plastyków < >", TPSP, Kraków, IV-V 1925, s. 17-18.
Artist: Leon Lewkowicz
Title: PORTRET DZIEWCZYNKI Z WARKOCZAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.g.: Leon Lewkowicz/ -36
Artist: Rajmund Kanelba
Title: DZIEWCZYNA W BIAłEJ BLUZCE
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Kanelba
Artist: Henryk Epstein
Title: PEJZAż POłUDNIOWY
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: H. Epstein Sprzedany w Domu Aukcyjnym "Agra" w Warszawie 28 kwietnia 1991 r. Obraz wyraźnie inspirowany malarstwem Cezanne'a , pochodzi z wczesnego okresu twórczości Epsteina. Powstał zapewne podczas jednego z częstych wyjazdów artysty poza Paryż.
Artist: Wacław Taranczewski
Title: MARTWA NATURA Z WAZą, SERWETAMI I ...
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie "Martwa natura z rybami" - szkic Sygnowany l.g.: W. Taranczewski 33. W 1958 r. własność artysty; po 1987 r. sprzedany za pośrednictwem P. P. Desa w Warszawie. Sprzedany w Domu Aukcyjnym "Rempex" w Warszawie 5 maja 1991 r. Obraz jest pierwszą wersją tematu powtórzonego później kilkakrotnie w różnych wariantach: "Martwa natura z wazą, serwetami i zielonym dzbanem", 1946, olej, płótno, 71x98,5 cm, w 1958 r. w zbiorach prywatnych; "Martwa natura...", 1946/1947, olej, płótno, 75x100 cm, w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku; "Martwa natura...", 1947, olej, płótno, 71x98 cm, w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu. Bibliografia: - Zdzisław Kępiński, "Wacław Taranczewski", Muzeum Narodowe, Poznań 1958, s. 29, 108, nr 2; s. 77-78, nr 18, 20; s. 110, nr 40; - Tadeusz Dobrowolski, Nowoczesne malarstwo polskie", Wrocław-Kraków 1964, t. III, s.
Artist: Henryk Gotlib
Title: AKT
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: GOTLIB
Artist: Stanisław Bohusz - Siestrzeńcewicz
Title: W MIASTECZKU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: St. Bohusz-SieSTRZENCEWICZ. 1900 Na krosnach pieczęć: Ludwig Gebhardt/ Munchen, Schullerstrasse 39.
Title: ŻEBRACY
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnatura l.d. zatarta Sprzedany w Domu Aukcyjnym "Rempex" w Warszawie 3 marca 1991 r.
Artist: Jacek Malczewski
Title: NIKE ZAWIąZUJąCA SANDAł
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.g.: J Malczewski/ 1920 (zapis położony na werniksie). Sprzedany w Domu Aukcyjnym "Rempex" 21 lipca 1991 r. jako "Eloe zawiązująca sandał" Motyw kobiety wiążącej sandał pojawił się już w 1914 r. w obrazie nazwanym "Sława" (por. A. Heydel, "Jacek Malczewski człowiek i artysta", Kraków 1933, s. 216, repr. 103 na s. 213; obraz w depozycie w Muzeum Narodowym w Warszawie). W twórczości Malczewskiego temat uskrzydlonej Nike - greckiej bogini zwycięstwa - wiąże A. Ławniczakowa z tradycją Fidiaszową przywoływaną za pośrednictwem dramatu Wyspianskiego "Noc listopadowa". Zwycięski rok 1920 zaowocował w sztuce Malczewskiego wieloma dziełami alegorycznymi i symbolicznymi inspirowanymi aktualnymi wydarzeniami. Modelka ukazana w tym obrazie jako Nike występuje również w innych obrazach artysty, m.in. "Kobieta na gaju", 1917 (w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie), także jako uskrzydlona chimera w "Intermezzo", 1918 (wzbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi). Kolekcja Art-"B"
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET JOANNY CZAPLICKIEJ-RZEPKA
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Ignacy Witkiewicz (T.B.); p.d: NP/ N/ 1934 X
Verified Artist: Yes
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: DOROżKI NOCą
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: E.Ejbisz | 1920 Ten nastrojowy i ekspresyjny nokturn, jeden z nielicznych znanych wczesnych obrazów Eibischa, powstał jeszcze w czasie krakowskich studiów artysty.
Artist: Józef Brandt
Title: POTYCZKA Z TATARAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Józef Brandt/ z Warszawy/ Monachium W liczącej setki obrazów twórczości Józefa Brandta do najbardziej charakterystycznych kompozycji należały kilkupostaciowe efektowne sceny batalistyczne. Artysta stworzył kilkanaście schematów kompozycyjnych dynamicznych potyczek jeźdźców na płótnach średnich formatów. Zmieniał epoki historyczne, narodowość walczących stron, ich umundurowanie, broń, maść koni. Obrazy zbudowane na układzie trójkąta, efektownie kadrowane, z dalekim szkicowym zarysem wielkiej bitwy, ujęte na tle grupy dzrzew i obłoczonego nieba, miały liczną klientelę. Były świetne warsztatowo, stanowiły popisy wirtuozerii artysty poszukującego rozwiązań technicznych z gatunku "sztuka dla sztuki". Bibliografia: - "Katalog doborowych dzieł malarstwa polskiego wystawionych pod protektoratem TPSP w Poznaniu", Poznań 1918, nr 4, il.: - "Katalog doborowych dzieł malarstwa polskiego wystawionych na rzecz Polskiego Białego Krzyża w Warszawie w salac
Title: PEJZAż ROMANTYCZNY
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: