Artist: Jan Stanisławski
Title: ŁąKA, LATA 80. XIX W
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygn. l.d.: JAN STANISŁAWSKI Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 30x39 cm Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny Natansonów, do których pozyskany został w Paryżu od samego artysty. Obecny właściciel, wszedł w jego posiadanie jako mały chłopiec w latach 30. XX w. Wedle jego relacji Stanisławski, zaprzyjaźniony był z jego babką Louise oraz jej siostrą Felicie, córkami Róży (Rose), a wnuczkami znanego warszawskiego lekarza Ludwika Natansona (1821-1896). Malarz Leon Kowalski wspomina, że podczas któregoś ze swoich pobytów w Paryżu, jeszcze przed rokiem 1897, Stanisławski „mieszkał na rue Monsieur le Prince w malutkim hoteliku. Pokoik zajmował tak mały, że jego duże ciało rozkręcało meble. Zaczepiał t o stół, to o łóżko, to o krzesło – jedyne znajdujące się w jego homie. Pokazywał mi zastępy maleńkich, mikroskopijnych obrazków, tak kontrastujących z jego dużą figurą. Niektóre były bardzo piękne. Sprzedawał te obrazki podobno po 10 fr. Mówił mi, że jest zaangażowany na profesora do Krakowa. Był zadowolony widocznie, że się raz ta straszna nędza skończy”. L. Kowalski, Pendzlem i piórem Kraków (b.r.w.), s. 173
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: BUKIET MIECZYKóW. GLADIOLE, 1909
Year: 1909
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: LWyczół | 1909. Przybliżone wymiary obrazy w ramie: 108x85 cm „Kwiaty Wyczół[kowski] kochał, kwiatami był obdarowywany, roiło się w jego pracowni od przepięknych okazów róż, anemonów, goździków, rododendronów, azalii, a nawet storczyków. [..] dobijano się o każdy obraz, nieomal o każdy szkic; płacono tysiące koron za niewielkie studium kwiatowe.” [T. Grott, cyt. za: Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia , opracowała M. Twarowska, Wrocław 1960, s. 271, 272].
Artist: Wlastimil Hofman
Title: DZIEWCZYNA W PEJZAŻU ZE ŚW. SEBASTIANEM, 1914
Year: 1914
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Vlastimil Hofmann | 1914 Na odwrocie zachowane fragmenty starych napisów: - ołówkiem: Senfzer (?); - kredką: 2512 Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 48x41 cm Obraz z wczesnego okresu twórczości artysty, urzekający nastrojem, kolorem, światłem. Zamyślona dziewczyna trzyma w dłoni kwiat koniczyny, a za nią rozciąga się równinny, wiosenny krajobraz z pasem zaoranego pola i starą wierzbą z postacią świętego Sebastiana, który ma tu - być może - przypomnieć ludowe przysłowie: Sebastian i Fabian pierwsi drzewa budzą...
Verified Artist: Yes
Artist: Edward Okuń
Title: JULIO (MŁODOŚĆ), 1907
Year: 1907
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary pierwotnie, przed wzmocnieniem krawędzi pasami; 30,1 x 30,1 cm sygn. p.d.: EOKVŃ 1907. (litera E wpisana w O) na krośnie napisy: No 34 oraz ołówkiem: „Julio“ Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 60x57 cm Obraz wymieniony i opisany w: - W kręgu „Chimery“. Sztuka i literatura polskiego modernizmu , oprac. W. Chmurzyński, M. Puchalska, Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, Katalog - pamiętnik wystawy 25 IX 1979 - 30 V 1980, Warszawa 1979, s. 119, nr kat. 425 (wł. R. Gołębiowskiego w Warszawie); - M. Biernacka, Edward Franciszek Mateusz Okuń , [hasło w:] Słownik Artystów Polskich , t. 6, Warszawa 1998, s. 232; - M. Biernacka , Literatura - symbol - natura. Twórczość Edwarda Okunia wobec Młodej Polski i symbolizmu europejskiego , Warszawa 2004, s. 120, 238, nr kat. I 34 (porównaj też nr kat. II 503).
Artist: Stanisław Żukowski
Title: PRZEDWIOŚNIE, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: S. Żukowski Na odwrocie na na płótnie (czarną farbą): 83 x 63 | H2; na górnej listwie ramy nalepka aukcyjna Agra-Art z 2016 r.; obok nalepka aukcyjna domu aukcyjnego w Warszawie. Stanisław Żukowski, rosyjski akademik, uczeń Isaaka Lewitana, obok Ferdynanda Ruszczyca i Konrada Krzyżanowskiego, jest najsłynniejszym polskim przedstawicielem rosyjskiej szkoły malarstwa. Jego dzieła znajdują się w zbiorach muzealnych Moskwy, Petersburga i Mińska. Po studiach w Moskiewskiej Szkole Malarstwa, Rzeźby i Architektury pozostał w Rosji i od 1896 r. uczestniczył w wystawach Towarzystwa Pieriedwiżników. Po powrocie do Polski zamieszkał w 1923 r. w Warszawie, gdzie zyskał sobie sporą popularność. Malował wnętrza i portrety, nade wszystko jednak był znakomitym pejzażystą. Sygnowany alfabetem łacińskim obraz datować można na lata 30. XX w. (podczas pobytu w Rosji Żukowski podpisywał swoje prace cyrylicą). W tym czasie powstał cykl pejzaży z Puszczy Świsłockiej (np. obraz wystawiony na aukcji Agra-Art, 13 grudnia 2020, poz. kat. 40), które prezentował, m.in. w Zachęcie. Domniemywać można, że i oferowane dzieło przedstawia pejzaż z historycznego lasu, który od roku 1832 stanowi część Puszczy Białowieskiej. Jest ono znakomitym przykładem tego, jak w twórczy sposób artysta rozwijał rosyjską koncepcję pejzażu, będącą... więcej
Artist: Józef Mehoffer
Title: W ORANŻERII, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JM Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 40x48 cm Portret dr Bolesława Skórczewskiego i jego żony Sabiny w oranżerii ich Zakładu Dietetycznego w Krynicy Na odwrocie słabo widoczny ślad źle odbitego stempla z czytelnymi literami: ..esso Obraz z kolekcji rodziny portretowanych, Sabiny i Bolesława Skórczewskich. Zważywszy wiek portretowanych, obraz powstał prawdopodobnie około 1900, podczas pobytu Józefa Mehoffera w Krynicy. Artysta odwiedził tam - znanych mu z Krakowa - dr Bolesława Skórczewskiego (1848-1911) i jego żonę Sabine (1860-1934). Portret obojga gospodarzy namalował w oranżerii ich „Zakładu Dyetycznego” (!), wśród bujnej, barwnej - dekoracyjnie potraktowanej - roślinności. Obraz pomyślany jest jak scena rodzajowa - jego bohaterowie przedstawieni są w chwili spokojnego, popołudniowego odpoczynku. Państwo Skórczewscy byli przez lata związani z uzdrowiskiem w Krynicy. Doktor Bolesław Skórczewski - dobrze zasłużony dla Krynicy i historii polskiej... więcej
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: AUTOPORTRET, 1926
Year: 1926
Tools: litography
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: autolitografia, sangwina, papier karta nierówno przycięta: 37,5 x 48,8 cm; odbitka: 29 x 43,8 cm sygn. na rycinie ołówkiem: LWyczół 1926. pod ryciną ołówkiem napis: pnu Stanisławowi | w dz Imien w dz 8/5 1926 | od nas obojga Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 56x66 cm
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: KWIATY, 1914
Year: 1914
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: LWyczół [inicjały wiązane] | 1914 | Turczynek Przybliżone wymiary obrazu w ramie 108x85 cm Obraz powstał w Turczynku, podwarszawskim majątku i willi rodziny znanego przemysłowca Wilhelma (zm. 1911), a później Leopolda Wellischów. Leon Wyczółkowski - zaprzyjaźniony z LeopoIdem Wellischem, znanym kolekcjonerem i mecenasem sztuki - przebywał w Turczynku w początkowym okresie I wojny światowej.
Artist: Jacek Malczewski
Title: AUTOPORTRET, 1908
Year: 1908
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany i datowany na odwrocie: Jacek Malczewski | 1908 marzec Na odwrocie, w dolnej partii tektury stemple paryskiej firmy Lefranc & Cie oferującej farby i różne inne materiały malarskie (kartusz z kaduceuszem i kotwicą pomiędzy literami L i F); przy dolnej krawędzi stempel 25. U góry i w partii dolnej - dwa stemple o treści: DR LEOPOLD MACHARSKI | KRAKÓW | Rynek gł. – Pałac Spiski. Przy „górnym” stemplu dopisane atramentem słowo: Własność. Na górnej listwie krosna napis ołówkiem: /../ Macharski; obok czerwoną kredką: 14. Ponadto dolnej listwie krosna nalepka własnościowa, a na poprzeczce krosna i na tekturze, w dolnej partii trzy nalepki wystawowe na o treści: 1. rękopis: 22 | Inw. D (?) Macharski 2. druk, rękopis: 1908 | Autor Malczewski Jacek | Adres Zwierzyniec | Dzieło Portret własny: 3. druk, rękopis: ZWIĄZEK POLSKICH ARTYSTÓW PLASTYKÓW | W KRAKOWIE,, PLAC ŚW. DUCHA 1. „DOM ARTYSTÓW” | Data przyjęcia 29/5. 1925 | Autor Jacek Malczewski | Tytuł „Autoportret” | Wystawa Jubileuszowa | Rodzaj olej Rozmiar | W. P. Rad. Macharski Nr 14. 4. druk, stempel, maszynopis: Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie | R. 1939. Nr. 94 1606 | Autor WYSTAWA | JACKA MALCZEWSKIEGO | Dzieło Autoportret | Wykonanie ol. tekt. Cena 4. rękopis: 22 | Inw. D (?) Macharski Przybliżone... więcej
Artist: Stanisław Kaczor-Batowski
Title: ZBIERANIE PAPROCI, PRZED 1901/1902
Tools: ink, watercolor, gouache, feather
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: ZBIERANIE PAPROCI - "OLBRZYMIE BUKIETY TE OBURĄCZ NIOSŁA PARA LUDZI...", przed 1901/1902 sygn. p.d.: S K Batowski Na odwrocie nalepka (druk, atrament) warszawskiego Salonu Sztuki St. Kulikowskiego o treści: Salon Sztuki St. Kulikowskiego | Warszawa - Krak. Przedmieście 7. | Autor Batowski Kaczor St. | Tytuł dzieła Zbieranie paproci | (gwasz) Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 62x51 cm Rysunek - jako ilustracja do powieści Elizy Orzeszkowej Anastazja - po raz pierwszy reprodukowany był w „Tygodniku Ilustrowanym“ 1902 (I półrocze, nr 7, s. 131), gdzie powieść ta była drukowana w odcinkach. Ponownie reprodukowany był także w „Tygodniku Ilustrowanym" 1910 (I półrocze, nr 23, s. 461) towarzysząc wspomnieniu o Elizie Orzeszkowej w związku ze śmiercią pisarki. Ten numer „Tygodnika“ dołączamy do obrazu.
Verified Artist: Yes
Artist: Marcel Johann von Zadorecki
Title: DZIEWCZYNA Z RÓŻĄ, 1868
Year: 1868
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 78,8 x 63 cm (owal w świetle ramy) całość: 116,5 x 100,5 cm sygn. p.d.: M Zadorecki | 1868. Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 117x101 cm
Artist: Wincenty Łukasz Mrzygłód
Title: DZIEWCZYNA Z NARĘCZEM RÓŻ, 1949
Year: 1949
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Lucas Mrzygłód | 49 Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 139x109 cm
Artist: Teofil Kwiatkowski
Title: SCENA DWORSKA
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: T Kwiatkowski Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 55x43 cm Akwarela jest jedną z kompozycji należących do - przewijającego się przez całą niemal twórczość Kwiatkowskiego - wątku historyzującego, o którym szerzej pisała Aleksandra Melbechowska-Luty, monografistka artysty. Wątek ten, dotycząc spraw „nie polskich, ale pojętych ogólnie“, wiązał się „z pewnym kręgiem tematów rozpowszechnionych w sztuce francuskiej pierwszej połowy XIX w., z rodzajem zwanym przez Francuzów scene d’histoire anecdotique oraz z osławionym style troubadour. /.../ Zbliżone bardziej do anegdoty literackiej modnych naówczas romansów niż do gatunku historycznego malarstwa, wiążą się one /.../ z wizją wymarzonych, idealnie pięknych ludzi i pejzaży. Cały ów świat przeszłości wyimaginowanej i bardzo romantycznej zaludniają istoty przebrane za paziów, dworaków i rycerzy, królewskie dzieci bawiące się w ogrodach, zakochane heroiny, muzykujące damy i trubadurzy“. (A. Melbechowska-Luty, Teofil Kwiatkowski 1809-1891 , Wrocław-Warszawa-Kraków 1966, ss. 91, 92) więcej
Artist: Franciszek Żmurko
Title: IUS PRIMAE NOCTIS, PRZED GRUDNIEM 1892
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: F Żmurko | 18[92] Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 186x225 cm Obraz znany także pod tytułami: Z CZASÓW FEUDALNYCH - PRAWO FEUDALNE - IUS PRIMAE NOCTIS - THE FEUDAL LAW, Na odwrocie, na płótnie pieczątka wiedeńskiej firmy produkującej podobrazia malarskie „W. KOLLER & CO | NACHFOLGE | IN WIEN | Mariahilferstrasse 33 | Silberne Medaille“ Ponadto - zabezpieczone i przeniesione na tekturkę - resztki zniszczonej drukowanej nalepki z częściowo tylko czytelnym tekstem: ... position ... U.S.A | ... mbian ... | ... No ... | ... la companie de Sb ...| ... transportant a C ... | ... ovie Marschalkow ... 123. Domyślać się można, że była to nalepka warszawskiej firmy przewozowej, odpowiedzialnej za transport obrazów na Wystawę Kolumbijską w Chicago (patrz niżej). Na krośnie zetlała, zachowana szczątkowo nalepka celna. Obraz Franciszka Żmurki - odnoszący się do dawnego, na poły legendarnego zwyczaju, wedle którego feudalny pan mógł spędzić pierwszą noc ze świeżo poślubioną żoną swego poddanego... więcej
Artist: Juliusz Kossak
Title: KMICIC Z OLEŃKĄ NA KULIGU, OK. 1885-1887
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: po prawej u dołu napis ręką Wojciecha Kossaka: akwarelę tę uważam za oryginał | Ojca mojego WKossak Na odwrocie (na oprawie) nalepka ze stemplem i odręcznie wpisanym tekstem: PREZYDIUM RADY NARODOWEJ | [...] KRAKOWIE | WYDZIAŁ KULTURY | MIEJSKI KONSERWATOR ZABYTKÓW | KC. K. WZ/50/64/57 | „Kmicic z Oleńką“ - akwa- | rela. Wym. 0,37 x 0,55. Podpis | Wojciech Kossak stwierdzają- | cy, że jest to praca ojca. | /.../ [podpis nieczytelny] Prezentowana akwarela należy do cyklu kompozycji ilustrujących Trylogię Henryka Sienkiewicza. Juliusz Kossak pracował nad nimi od roku 1884. Najwięcej, bo aż kilkanaście akwarel, było ilustracjami do Ogniem i mieczem , do pozostałych tomów artysta namalował tylko kilka obrazów: do Potopu - Kmicicową kompanię i Kmicica z Oleńką na kuligu (kilkakrotnie w latach 1885-1887); a do Pana Wołodyjowskiego jedynie Basię i Azję . Porównaj: - K. Olszański, Juliusz Kossak , Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1988, s. 78, repr. 562, 563. Sanie gnały jak wicher. Dzień był jasny, mroźny. Śnieg migotał, jakby kto nań iskry sypał; z białych dachów chat podobnych do kup śnieżnych strzelały wysokimi kolumnami dymy różowe. Stada wron polatywały przed saniami... więcej
Artist: Wojciech Kossak
Title: Z POLA BITWY O OLSZYNKĘ GROCHOWSKĄ, 1907
Year: 1907
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. i dat. p.d.: Wojciech Kossak | 1907 Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 62x47 cm Prezentowany obraz jest autorskim nawiązaniem do Olszynki Grochowskiej , jednego z najsłynniejszych obrazów Kossaka, przedstawiającego żołnierzy 4. pułku piechoty liniowej walczących na przedpolach Warszawy w dniu 25 lutego 1831 roku. Olszynkę Grochowską , ogromne płótno o wymiarach około 250 x 350 cm, Kossak namalował w latach 1886-1887 i zaprezentował po raz pierwszy na krakowskiej wystawie sztuki polskiej w 1887 roku, otrzymując główny medal. Obraz był wielokrotnie reprodukowany i stał się wkrótce jednym z najpopularniejszych dzieł artysty, obrazem, który w pewien sposób ukształtował wyobrażenie o bohaterskich żołnierzach bitwy grochowskiej. Dziś znany jest tylko z reprodukcji - w roku 1915 spłonął w pożarze pałacu Mycielskich w Boryniczach. W latach międzywojennych artysta wielokrotnie powracał do tego tematu - namalował kilka, mniejszych replik pierwotnej kompozycji (m.in. w zbiorach Muzeów Narodowych w Warszawie i Krakowie oraz w Muzeum Wojska), często także powtarzał jej różne fragmenty i motywy. Na naszym obrazie przedstawił dobosza i oficera 4. pułku piechoty. więcej
Artist: Jerzy Kossak
Title: WIZJA NAPOLEONA W ODWROCIE SPOD MOSKWY, 1940
Year: 1940
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak | 1940 Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 68x70 cm Wizja Napoleona w odwrocie spod Moskwy - obraz ze śnieżnym pejzażem i wyłaniającą się z chmur głową Sfinksa; Sfinksa „przypominającego egipskie zwycięstwo ‘boga wojny’, który teraz ze sztabem i na tle niekończącej się colonne mourante swych wojsk ciągnie na zachód wśród zamieci, złamany zimą i mrozem“ - był jedną z najpopularniejszych oryginalnych kompozycji Jerzego Kossaka. Pierwsza wersja powstała w roku 1913, później artysta malował ten motyw wielokrotnie, przez lata powtarzając go w replikach o różnych wymiarach. Jedna z takich późniejszych wersji znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, inna eksponowana była nawet w Muzeum panoramy Borodino w Moskwie (por.: K. Olszański, Jerzy Kossak , Wrocław 1992, s. 18, il. 55, 56). Prezentowany obraz jest także późniejszą redakcją tego ulubionego przez artystę tematu.
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: SANIAMI PRZEZ STEP, OK. 1880
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A v Kowalski Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 67x90 cm Obraz z wcześniejszego okresu pobytu Alfreda Wierusza-Kowalskiego w Monachium. Obraz reprodukowany w: - E. Ptaszyńska, Alfred Wierusz-Kowalski 1849-1915 , Warszawa 2011, il. kolorowa XXXIV.
Artist: Józef Brandt
Title: POWRÓT ZWYCIĘZCÓW. PO ZWYCIĘSTWIE. 1893
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Józef Brandt Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 78x139 cm Dokładny opis obrazu, literatura i zdjęcia Obraz znany po d tytułami: POWRÓT ZWYCIĘZCÓW. PO ZWYCIĘSTWIE. POCHÓD KOZAKÓW W Zbiorach Ikonograficznych i Fotograficznych Muzeum Narodowego w Warszawie przechowywana jest duża fotografia prezentowanego tu obrazu (nr inw. DI 579587; wymiary 31,3 x 70,8 cm). Fotografia - opatrzona tytułem Po zwycięstwie - pochodzi z archiwum samego Józefa Brandta, a do Muzeum została przekazana przez Rodzinę artysty w sierpniu 1920 roku. Zainteresowanie polskich malarzy Ukrainą i wschodnimi kresami dawnej Rzeczypospolitej zrodziło sie pod urokiem romantycznej poezji A. Malczewskiego, J. Słowackiego, B. Zaleskiego czy W. Pola. Jednym z pierwszych, którzy sięgali po „kresowe” tematy i motywy był Juliusz Kossak. Brandt był uczniem i przyjacielem Kossaka; za jego to radą ostatecznie porzucił studia inżynierskie i poważnie zajął się malarstwem. Obaj rozkochani byli w szlacheckiej tradycji... więcej
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: KULIG. LITEWSKA SANNA, PRZED 1883
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Wierusz - Kowalski Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 98x145 cm My sobie jedziem kulikiem; I w noc, i we dnie /.../ Lecim saniami, I jadą z nami Wrzawa, śmiech pusty; Czy znasz ty polskie zapusty? A. Malczewski, Maria , pieśń II, w. 668-700, 710-714 Obraz przedstawia dawny polski kulig, urządzaną w karnawale zabawę z przejażdżka saniami, odwiedzaniem sąsiednich dworów i przyłączaniu sie do orszaku coraz większej liczby gości. Kulig kończyły tańce w ostatnim odwiedzonym domu. „Galopujące konie ciągną wielkie sanie, woźnica strzela z bata, końskie kopyta wydają się w pędzie ledwie dotykać ziemi, co pierwszoplanowej grupie nadaje wyraz lekkości i dynamiki. Stanowiący tło śnieg jest delikatny, miękki i puszysty, gdzieniegdzie pokryty prawie niewidocznymi jasnobłękitnymi cieniami". H. P . Bühler, "Józef... więcej
Artist: Zofia Stryjeńska
Title: POJENIE CIELAKA, 1949/1950
Tools: tempera
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Z. S. Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 135x167 cm Pojenie cielaka jest największym znanym obrazem Stryjeńskiej powstałym już po wojnie, na emigracji. Według opinii Światosława Lenartowicza, znawcy twórczości artystki, „wyróżnia się on na tle większości malowanych w tym czasie kompozycji“ . Malarka nawiązała tu do swej wcześniejszej pracy, znanej z przedwojennej kartki pocztowej wydawnictwa Galeria Polska. Pojenie cielaka Stryjeńska malowała zapewne na przełomie 1949 i 1950 roku na specjalne zamówienie Jana Kiepury i jego żony Marty Eggerth do ich paryskiego mieszkania. W liście z 21 czerwca 1950 roku sławny śpiewak pisał do malarki: „Droga Pani, jesteśmy zachwyceni obrazem Pani. Chcielibyśmy mieć drugi tych samych rozmiarów przedstawiający żniwa w Polsce, w pełnym słońcu...“ Dalsze losy obrazu nie są znane. Ostatnio znajdował się w prywatnej kolekcji w Genewie. Obraz opisany, wzmiankowany, reprodukowany, m.in. w: - S. Lenartowicz, O obrazie „Pojenie cielaka“ i Janie Kiepurze [w:] Zofia Stryjeńska 1891-1976 .... więcej
Artist: Zofia Stryjeńska
Title: MACIERZYŃSTWO, LATA 40. XX W.
Tools: tempera, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w św. ramy: 60,8 x 44,2 cm sygn. l.d.: Z. STRYJEŃSKA Na odwrocie karta z orzeczeniem potwierdzającym autorstwo Zofii Stryjeńskiej wydanym przez dr. Stanisława Dąbrowskiego, zaprzysiężonego rzeczoznawcę sądowego (Kraków, ul. Grabowskiego 4) z datą 2. lutego 1950 r. Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 75x60 cm
Artist: Zofia Stryjeńska
Title: MAGIE SLAVE, 1934
Year: 1934
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Planches, textes et ornaments, Publiees par Jacques Mortkowicz, Warszawa [1934] Edycja francuska: teka zawiera: 8 barwnych plansz naklejonych na karton, 8 kart z tekstem do każdej planszy, 2 karty wstępne. druk, papier format teki 50 x 45 cm format barwnych plansz 33,7 x 33,5 cm format kart: 49 x 43,5 cm Autorska teka Zofii Stryjeńskiej Magie Slave / Gusła Słowian , do której artystka napisała także obszerny tekst, ukazała się w roku 1934 w warszawskim wydawnictwie Jakóba (!) Mortkowicza, we francuskiej i polskiej edycji. W skład teki weszło osiem plansz: Le Chene de Sviatovide - Dąb Światowida, Smigust - Śmigus, La Noyade - Topienie Chochoła, La Fete de la Gerbe - Dożynki, La Coiffe de la Mariee - Oczepiny, La Fete des Guirlandes - Wianki, Les Feux de Kupala - Sobótka, Tourogne - Turoń . Przygotowanej przez artystkę dziewiątej planszy, przedstawiającej Obrzędy pogrzebowe , wydawca nie zdecydował się zamieścić, oceniając ją jako „niesprzedażną“. Wszystkie plansze wchodzące w skład... więcej
Artist: Piotr Michałowski
Title: JEŹDZIEC
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: 47 x 31 cm (brzegi nierówno przycięte; w świetle passe-partout: 38 x 26,4 cm) Na odwrocie, u dołu karty okrągły stempel Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie, a obok odręczny napis atramentem o treści: Stwierdzamy autentyczność | szkiców śp. Art. Piotra | Michałowskiego | St Sokołowski Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 48x32 cm
Artist: Stanisław Masłowski
Title: JARMARK KOŃSKI
Tools: watercolor, pencil
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w św. passe-partout sygnowany p.d.: St. MASŁOWSKI Na odwrocie oprawy nalepka pozłotniczej pracowni Józefa Załuskiego w Poznaniu.
Artist: Adam Setkowicz
Title: PRZED KARCZMĄ, OK. 1912
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A Setkowicz Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 63x96 cm
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: ULICZKA W MIASTECZKU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Zygmuntowicz Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 89x104 cm Malując Uliczkę w małym miasteczku artysta wyraźnie inspirował się obrazami Maksymiliana Gierymskiego, Pogrzebem mieszczanina czy Uliczką w małym miasteczku .
Artist: Adam Setkowicz
Title: KOZAK NA CZATACH. KOZAK W STEPIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Setkowicz Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 36x46 cm
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: JEŹDZIEC WSCHODNI, OK. 1885
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M. G. Wywiórski Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 74x64 cm Obraz pochodzi z wczesnego, monachijskiego okresu twórczości artysty i malowany jest z wyraźną fascynacją malarstwem Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego, do których nawiązuje tak tematycznie, jak i formalnie. Doskonała kompozycja, swobodna technika malarska podnoszą walory tego efektownego płótna.
Artist: Antoni Kozakiewicz
Title: PEJZAŻ, PRZED/LUB 1913
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. wydrapana w mokrej farbie p.d.: A Kozakiewicz Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 30x35 cm Na odwrocie nalepka wystawowa (druk, atrament, stempel) o treści: TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE | 1913 Nr 314 | Autor Kozakiewicz Antoni | Dzieło p.t. Pejzaż I | Rodzaj ol. cena wł. pryw.
Artist: Jerzy Kossak
Title: POLOWANIE PAR FORCE, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak | 1927 Na tzw. „plecach“ nalepka z opisem wykonanych zabiegów konserwatorskich oraz nazwiskiem i adresem konserwatora (druk wypełniony ręcznie). Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 66x121 cm
Artist: Eugeniusz Wrzeszcz
Title: PEJZAŻ JESIENNY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. cyrylicą p.d.: E. Wrzeszcz Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 52x73 cm
Artist: Wojciech Kossak
Title: POGOŃ KONNICY ZA BOLSZEWIKAMI, 1919
Year: 1919
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wojciech Kossak | 1919 Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 83x112 cm W załączeniu - opatrzona pieczątkami imiennymi - ekspertyza prof. dr Jerzego Sienkiewicza wraz z opisaną na odwrocie fotografią obrazu (z dnia 16 XI 1974). „ Temat obrazu relacjonuje tu artysta z dużą bezpośredniością, jak gdyby sam w pogoni tej za nieprzyjacielem brał udział lub też akcję na żywo obserwował. Świetnie przy tym charakteryzuje nacierających ławą ułanów w przeciwstawieniu do bolszewików uciekających w rozsypce na smaganych koniach. Wszystko to oddaje malarz z właściwym sobie talentem wybitnego batalisty a równocześnie jeźdźca i znawcy konia.“ [fragment - wzmiankowanej wyżej - ekspertyzy]
Artist: Georg Schulz
Title: SOSNY NAD WODĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: G. Schulz na krośnie po 2 stemple odnoszące się do jego wymiarów: 52 i 35 Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 60x77 cm
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: PEJZAŻ ZE STRUMIENIEM, 1900-1915
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. G. Wywiórski Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 54x46 cm
Artist: Franciszek Streitt
Title: ZALOTY
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: F. Streitt. Na odwrocie drukowana nalepka londyńskiej firmy oferującej materiały malarskie o treści: PREPARED PANEL | [rysunek: lew-herb-jednorożec] | WINSOR & NEWTON (Limited) | ARTISTS’ COLOUR MEN | To Her Majesty, | AND TO | T.R.H. THE PRINCE AND PRINCESS OF WALES, | 38, RATHBONE PLACE, W. | NORTH LONDON COLOUR WORKS, KENTISH TOWN, N.W. Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 40x34 cm
Artist: Roman Kochanowski
Title: ZAGRODA, OK. 1910
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: R. Kochanowski Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 40x47 cm
Artist: Michał Stańko
Title: WIDOK TATRZAŃSKI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M Stańko. Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 87x118 cm
Verified Artist: Yes
Artist: Władysław Jarocki
Title: GÓRALKA Z PORONINA, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wład. Jarocki Na odwrocie trudne do odczytania nieczytelne stemple z wyraźniej odbitym słowem: BYDGOSZCZ. Na dolnej listwie krosna ślad stempla i ołówkowy, częściowo czytelny napis: Wład. Jarocki /.../ Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 111x88 cm
Artist: Jan Wojnarski
Title: PANORAMA TATR Z ZAKOPANEGO
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie: - napis: 91 Panorama Tatr z Zakopanego | PANORAMA TATR Z ZAKOPANEGO | 18 x 13; - pieczątki: PROF. JAN WOJNARSKI | 1879-1937 oraz pieczątki własnościowe rodziny artysty; - nalepka z pieczątką Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem, numerem 31 i odręczną adnotacją: Wystawa 5 XI - 13 XII | 1998 r. Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 29x33 cm
Verified Artist: Yes
Artist: Aleksy Nowakiwski
Title: TATRY, 1931
Year: 1931
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Олекса Новакiвкий Закопане 931 17. 5
Artist: Antoni Kozakiewicz
Title: NA PRZECHADZCE
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: AKozakiewicz (inicjały wiązane) Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 51x42 cm
Artist: Roman Kochanowski
Title: JESIEŃ NA MOKRADŁACH
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: R. Kochanowski na odwrocie napis ołówkiem: SCHÖMANN | AM 10.11. 89 | ERWORBEN Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 27x35 cm
Artist: Jan Talaga
Title: KOŚCIÓŁ ŚW. PAWŁA APOSTOŁA W SANDOMIERZU, 1911
Year: 1911
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: TALAGA 1911 Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 37x40 cm
Artist: Teodor Axentowicz
Title: POWRÓT Z CERKWI NA HUCULSZCZYŹNIE, OK. 1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: T. Axentowicz Na krośnie po 2 stemple odnoszące się do jego wymiarów: 40 i 50 Ponadto nalepka D.A. Horta, Hôtel de Ventes w Brukseli (litera H i młotek do licytacji). Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 60x70 cm
Artist: Władysław Chmieliński
Title: ZAMEK W OGRODZIEŃCU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński. Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 69x88 cm
Verified Artist: Yes
Artist: Władysław Chmieliński
Title: WNĘTRZE PAŁACOWE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński. Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 67x52 cm
Verified Artist: Yes
Artist: Adam Wiktor Malinowski
Title: PEJZAŻ Z RUINAMI, 1853
Year: 1853
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A Malinowski 1853 r. Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 71x84 cm Pejzaż z ruinami - dzieło młodego, dwudziestoczteroletniego malarza - skomponowany efektownie, niczym scenografia teatralna, przypomina o ówczesnej pracy Adama Malinowskiego w warszawskiej dekoratorni Teatrów Rządowych i kontaktach ze sławnymi „dekoratorami“ A. Sachettim i J. H. Głowackim. Równocześnie odnajdujemy tu cechy charakterystyczne i dla późniejszych obrazów artysty - znakomitą technikę malarską czy drobiazgowość w malowaniu roślinności.
Artist: C. Timmann - Delfow
Title: ADORACJA KRZYŻA
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. przy krawędzi l.d.: C. Timmann Delfow Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 95x64 cm
Artist: Felix Ziem
Title: WENECJA, LATA 1873 -1878
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Ziem . Na odwrocie owalny stempel paryskiej firmy Veille: VIEILLE | MD. DE COULEURS | Rentoile et Restaure les Tableaux | Rue Laval 33 PARIS. Stempel o tej treści i kształcie używany był w latach 1873-1878; jest to podstawa do datowania obrazu. Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 35x64 cm Obraz pochodzi z prywatnych zbiorów w Krakowie. Felix Ziem - w latach od 1842 do 1897 - wielokrotnie jeździł do Wenecji, tworząc wielką liczbę obrazów z ulubionego miasta. Pochłonięty pracą, malował niekiedy na gondolach, w „pływających pracowniach“. Nasz obraz przedstawia widok na kościół Santa Maria della Salute i Dogana da Mar, w dali widoczny kościół San Giorgio Maggiore.
Artist: Józef Marszewski
Title: NA BRZEGU MORZA, OK. 1860
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J Marszewski. 64 | D. dorf Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 27x31 cm
Artist: Juan Aldaz y Sancho
Title: SORTOWANIE POMARAŃCZY, PO 1884
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Aldaz. Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 64x44 cm
Artist: Jan Rubczak
Title: BARKI W DZIEŃ DESZCZOWY W QUIBORN, 1910
Year: 1910
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Rubczak Jan | 910 Na odwrocie fragment nalepki z rękopiśmiennym tekstem: Autor: Jan Rubczak | Temat: Barki w dzień deszczowy w | Quiborn (Bretania) | Technika: Olej Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 43x43 cm
Artist: Alfred August Glendening junior
Title: POPOŁUDNIOWY SPACER
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d. monogramem wiązanym: AG ... [wężyk]. Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 104x83 cm
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: PARTIA KART, 1905
Year: 1905
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: F M. Wygrzywalski | Amalfi 1905 (Roma) Na odwrocie: - napis niebieską kredką: 373. - stempel włoskiej firmy „Giosi“ oferującej materiały malarskie: GIOSI | COLORI - VE[...] - PENNELLI | FABRICA [....] | IMBALLAGGI [...]ONI | Via del Dabo[...] | Via Margutta [....] 185 | ROMA - dwie nalepki wystawowe (druk, atrament) o treści: - Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie | Nr. 2165 | Nazwisko Wygrzywalski | Adres | Tytuł Partya kart | Rodzaj olejny Cena - | Własność - | Adres zwrotu - - [po bokach dwukrotnie:] Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Król. POLSK. | No 7253 | Nazwisko Wygrzywalski | F | Rodzaj dzieła olejny | Tytuł Partya kart | Wymiar- | Cena lub jego wartość- | Własność Autora | Adres - | Warszawa d. 2/15 I 906 Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 44x59 cm Obraz wymieniony w: - Sprawozdania Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1906 , Warszawa 1907, s.16; - J. Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie... więcej
Artist: Lajos Markos
Title: KAPELA ULICZNA, PRZED 1939
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: L Markos Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 108x93 cm
Artist: Henryk Cieszkowski
Title: PINIE NA BŁOTACH PONTYJSKICH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: H Cieszkowski | Roma na odwr. napis na płótnie: Angelo Pedo | 131 Via Sistina | Roma Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 116x75 cm Angelo Pedo, którego nazwisko figuruje na odwrocie obrazu, w latach ok. 1870-1890 wraz z bratem Gaetano prowadził wydawnictwo i studio fotograficzne przy Via Sistina 130 i 131 w Rzymie. Napis sugeruje współpracę Cieszkowskiego z braćmi Pedo i - być może - ich pośrednictwo w sprzedaży obrazów artysty. Błota Pontyjskie (Pola Pontyjskie) - bagnista równina w Lacjum nad Morzem Tyrreńskim. Osuszenie Błot Pontyjskich, planowane już przez Juliusza Cezara, przeprowadził dopiero Mussolini w latach 1924-1935. Powstało tu kilka nowych miast (Littoria, późniejsza Latina, Sabaudia, Pontinia, Aprilia), a na terenie gdzie mokradła jeszcze się zachowały utworzono Parco Nazionale Circero, chroniąc unikalny bagienny ekosystem.
Artist: Edward Okuń
Title: PEJZAŻ Z OKOLIC ROCCA DI MEZZO, 1913
Year: 1913
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: EOKVŃ. 1913 . (litera E wpisana w O) Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 43x53 cm Rocca di Mezzo - miejscowość w Abruzji we Włoszech, w regionie w prowincji L’Aquila, w łańcuchu Apeninów Środkowych.
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: SPRZEDAWCY DYWANÓW, OK. 1930
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: FM Wygrzywalski senior Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 75x94 cm W połowie lat 20. XX wieku artysta - przy sygnaturze swoich obrazów - dopisywał słowo: senior . Chodziło mu o dobitne zaznaczenie własnego autorstwa i uniknięcie pomyłek z obrazami syna, Feliksa Kazimierza Wygrzywalskiego (1903-1966), podejmującego podobne tematy i malującego w zbliżonej konwencji. Prezentowany obraz należy do zespołu dzieł artysty o tematyce orientalnej, malowanych od 1906, po jego podróży do Egiptu. Obrazy te - pociągające barwnością, światłem i egzotyką - z czasem stały się najłatwiej rozpoznawalnymi pracami malarza, a Modlitwy Arabów, Sprzedawcy dywanów czy sceny haremowe łatwo znajdowały nabywców. Wydaje się także, że Wygrzywalski malował je chętnie, z upodobaniem wynajdując różne układy kompozycyjne.
Artist: Wacław Pawliszak
Title: MOTYW ZE WSCHODU. NA TARASIE W ALGIERZE
Tools: oil
Surfaces: board
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie stara nalepka z rękopiśmiennym tekstem: Wacław Pawlisza k | (zm. w Warszawie w r. 1904. [sic!] | „Motyw ze wschodu“. | (olejny na drzewie.). Na nalepce niebieską kredką dopisek: 36 Ponadto nalepka galerii w Genewie - maszynopis o treści: OFFICES des FAILLITES | - ooo - | Faillite „ARS“ Galerie des Beauv-Arts S.A. | Rue de Coutance 3, a Geneve. | -:- | LISTE DE TABLEAUX A VENDRE. | 36 WACLAW (dopisek atramentem) Pawliszak Sur la tarrassa a Alger 200.- | 37 Latouche Bassin doré a Versailles 2’000.- Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 66x58 cm
Artist: Julian Fałat
Title: RZEKA WŚRÓD ŚNIEGÓW, OK. 1910
Tools: gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JFałat | Osiek Na odwr. dwa rękopiśmienne poświadczenia autentyczności obrazu wystawione przez rzeźbiarza Zygmunta Messera i Z. Kutrzebę, właściciela zakładu oferującego ramy i oprawę obrazów, a zajmującego się także handlem obrazami. - Poświadczam niniejszym, | że obraz niniejszy pocho- | dzi z moich zbiorów | i że tenże nabyłem oso- | biście u śp. Mistrza | Juliana Fałata.- | Kraków, d. 12/I. 1931 - | Zygmunt Messer; - Potwierdzam autentyczność | obrazu J. Fałata „Zima“ | Z. K[utrzeba] . Obok stempel: Z. KUTRZEBA | KRAKÓW | = Wiślna 11 = Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 41x65 cm Obraz przedstawia krajobraz z Osieka koło Oświęcimia, gdzie - począwszy od lat 90. XIX wieku - artysta często i chętnie przebywał, odwiedzając gościnny dom państwa Oskara i Gabrieli Rudzińskich. W Osieku powstało wiele pejzaży - „laguny osieckich stawów“, stary drewniany kościół czy - powtarzający się - motyw rzeki wijącej się wśród śniegów. Jak ważnym dla artysty miejscem był Osiek, świadczy fragment listu malarza do Gabrieli Rudzińskiej (1923),... więcej
Artist: Roman Kochanowski
Title: PEJZAŻ O ZMIERZCHU, 1893
Year: 1893
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: R Kochanowski | 1893 Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 32x41 cm
Artist: Stefan Filipkiewicz
Title: PORANEK W ROZEWIU, 1935
Year: 1935
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Stefan Filipkiewicz | 1935 Na górnej listwie krosna napis: Rozewie Ranek 65.00. Na lewej listwie bocznej: 9384 Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 86x110 cm Obraz wymieniony, m.in. w: - Przewodnik 131. Wystawy zbiorowe Stefana Filipkiewicza /i innych.../ Wystawa ogólna. Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, III - IV 1938 r., s. 4, nr kat. 43 (Poranek w Rozewiu).
Artist: Alfons Karpiński
Title: BIAŁE I RÓŻOWE RÓŻE W ZIELONYM WAZONIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Karpiński Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 44x84 cm
Artist: Paweł Merwart
Title: IMPROWIZACJA. PIANISTKA, 1889
Year: 1889
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: PAUL MERWART. | 1889 na odwrocie stara rękopiśmienna nalepka o treści: Merwart, Paweł | Avenue Trochot 13. Paris | Impromptu Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 70x58 cm
Artist: Wiktor Korecki
Title: KRAJOBRAZ ZIMOWY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WIKTOR KORECKI Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 87x117 cm
Artist: Leopold Schmutzler
Title: UŚMIECH
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: L Schmutzler Na odwrocie ołówkowy szkic portretu kobiety.
Artist: Wiktor Korecki
Title: POTOK W ZIMOWYM LESIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. KORECKI Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 32x47 cm
Artist: Konstanty Mackiewicz
Title: ZIMOWY LAS, PO 1960
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: K. MACKIEWICZ Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 63x56 cm
Artist: Władysław Chmieliński
Title: PAŁAC STASZICA I SCHODY KOŚCIOŁA ŚW. KRZYŻA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński. Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 44x54 cm
Verified Artist: Yes
Artist: Artur Markowicz
Title: PORTRET DAMY WE WNĘTRZU, 1910
Year: 1910
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Markowicz Artur | Kraków | 1910 Na odwrocie, na oprawie dedykacja; napis długopisem: Kochanej Córeńce Mirusi na pamiątkę | Za jej dobroć i opiekę | Ofiaruje całym sercem | Matka | Janina Poruszyńska | Kraków dn. 3/V 1976 r. | Jako dzień urodzin Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 69x54 cm
Artist: Alfons Karpiński
Title: RÓŻE ŻÓŁTE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po lewej: A. Karpiński Na odwrocie autorski napis kredką: „Róże żółte“ /.../ | mal. A. Karpiński | Kraków | /./9/../ Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 42x56 cm
Artist: Tadeusz Styka
Title: W KĄPIELI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po prawej: TADÉ. STYKA. Na odwr. u góry stary zatarty napis oł.: Tadé Styka [...] 1600 [...]. Poniżej nalepka paryskiej firmy przewozowej (druk, atrament) o treści: A. ROBINOT | EMBALLEUR DE BEAUX-ARTS | 50, Rue Vaneau - PARIS | EXPOSITION de [stempel zatarty] | 231 | M. Tadé Styka Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 61x53 cm
Artist: Włodzimierz Błocki
Title: KOROWÓD POSTACI. MASKARADA
Tools: ink, watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WBłocki [inicjały wiązane] Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 85x72 cm Prezentowana dekoracyjna kompozycja, z korowodem rytmicznie ustawionych postaci w powłóczystych strojach, powstała zapewne jako projekt witraża lub też malarskiego fryzu mającego ozdobić jakieś, nieznane nam dzisiaj, wnętrze.
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: ANEMONY, 1933
Year: 1933
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. Terlikowski | 1933 (wyżłobione w mokrej farbie) Na odwrocie, na płótnie napis kredką (?): 17 . Na krośnie stempel: 12 P oraz napis tuszem: 16422
Artist: Wojciech Weiss
Title: PORTRET RÓŻY SCHLEICHKORN, 1899
Year: 1899
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WW (monogram wiązany) Na odwr. u góry po prawej stempel: 0118 | WW [numer katalogu rodzinnego i faksymile inicjałów artysty] obok tuszem cyfra: 4 Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 91x75 cm „Z mrocznego wnętrza oświetlonego lampą naftową, której refleksy widoczne są w szybach okna, wyłania się tajemnicza postać kobiety w czarnym stroju, ożywionym zgaszoną czerwienią szala. [...] Kontury rozpływają się, są jakby zamglone.“ Tak Portret Róży Schleichkorn opisuje Renata Weiss, autorka Akordów światła ..., wysuwając równocześnie tezę o możliwych inspiracjach obrazami Olgi Boznańskiej, której twórczość młody Weiss miał okazję poznać na wystawach w krakowskim TPSP w latach 1898 i 1899. Różę Schleichkorn (ur. 1876; od 1897 żona Szymona Teufela) Wojciech Weiss malował kilkakrotnie. W roku 1897 powstał jej portret inspirowany sztuką japońską (zbiory prywatne), w 1904 Róża była modelką do obrazu Przyjaciółki (MN we Wrocławiu). por.: http://online.wojciechweiss.pl/navigart/select/all?page=3& limit= 48 Obraz reprodukowany i opisany w: - R. Weiss, Akordy światła i koloru.... więcej
Artist: Wojciech Weiss
Title: AKT ZŁOTO-BŁĘKITNY, OK. 1935
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Na odwr. u góry po prawej stempel kolekcji rodziny artysty z numerem i faksymile sygnatury: 1049 | WW. Obok tuszem cyfra: 3. Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 107x90 cm Akt ciemnowłosej kobiety na tle błękitnej, wzorzystej draperii powstał około roku 1935, w okresie kiedy Weiss szczególnie często malował motyw modelki w pracowni. Obraz „podporządkowany jest silnej grze światłocienia. Oświetlony jest światłem sztucznym, bijącym po przekątnej od lewego dolnego rogu. Dzięki takiemu zabiegowi partie ciała modelki wydobyte są silną złocistą poświatą bądź zatopione w kontrastowo mrocznym cieniu" . Za ekspertyzą p. Zofii Weiss-Nowiny-Konopczyny z dnia 27 I 2002 (w załączeniu).
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET MłODZIEńCA, 1934
Year: 1934
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d. białą kredką: Witkacy (T.E) | 1934 XII | NP Np + herb Po roku 1924 Stanisław Ignacy Witkiewicz ograniczył swoją twórczość malarską do działalności tzw. „Firmy portretowej”, malując pastelowe portrety według, pięciu podstawowych typów A, B, C, D, E oraz ich pochodnych, dokładnie określonych „Regulaminem Firmy”. Na tych portretach obok sygnatury często umieszczał informacje o zażytych używkach i narkotykach, których działanie na sobie eksperymentował. Prezentowany tu portret artysta określił jako typ E, dopuszczający „dowolną interpretację psychologiczną, według intuicji firmy [...] nie zawsze możliwy do wykonania” Obraz wymieniony i reprodukowany: Katalog wystawy podróżnej, z cyklu: "Spotkania ze sztuką", Łaziska Górne 1999, poz. kat 11, plansza C - il. barwna.
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET STEFANA GLASSA, 1 X 1930
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. ukośnie p.d.: 1930 IX [IX przekreślone] | Witkacy (T. Ds); - napis p.g.: [P+P+2w+ver.] | 1/X Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 72x56 cm Portret pochodzi z kolekcji rodziny portretowanego Portretowany Stefan Glass (1895-1932) był matematykiem, filozofem, poetą i tłumaczem (z francuskiego przełożył, m.in. Symfonię pastoralną Andre Gide'a). Studiował we Lwowie, Pizie i Zurychu. Pracował na Politechnice Warszawskiej, a w 1925 uzyskał doktorat z filozofii na Uniwersytecie Wileńskim. Zajmował się, m.in. geometrią nieeuklidesową, co interesowało także Witkacego, poszukującego nowych koncepcji przestrzeni. W latach 1925-1932 Glass należał do bliskiego kręgu przyjaciół artysty, razem uczestniczyli w tzw. orgiach, tzn. spotkaniach towarzyskich połączonych z konsumpcją alkoholu i eksperymentami z zażywaniem narkotyków. Pod pseudonimem dr Dezydery Prokopowicz Glass napisał rozdział o eterze opublikowany w książce Witkacego poświęconej narkotykom ( Nikotyna - Alkohol- Kokaina Peyotl - Morfina - Eter + Appendix , Warszawa 1932). Cierpiał na zaburzenia psychiczne, 27 X 1932 popełnił samobójstwo. Pośmiertnie wydano tom jego liryków Samotna udręka (1934). Witkacy portretował go co najmniej 6 razy. Portret z 1 X 1930 r. ma obok sygnatury adnotację „ T. Ds ”, co oznacza dość rzadko występujący w twórczości artysty typ D, który wg Regulaminu... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Eugeniusz Zak
Title: GŁOWA DZIEWCZYNY Z DŁUGIMI WŁOSAMI, OK. 1923
Tools: mixed, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiar w świetle passe-partout: 29 x 23 cm sygn. l.d.: Eug. Zak Praca pochodzi z nowojorskiej kolekcji pp. Svetlany i Romualda Dymskich. Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 51x41 cm Obraz reprodukowany lub opisywany w: - M. Rola [M. Legutko], Eugeniusz Zak , „Pro Arte“ Polish Art in the World / Sztuka polska w świecie, [nr 1] Summer / lato 1987, [kwartalnik; New York], il. na s. 7; - Cz. Czapliński, Polskie kolekcje w Ameryce. Svetlany & Romualda Dymskich , “Art & Business“ 2002, nr 9, il. na s. 43; - A. Tanikowski, Eugeniusz Zak , Wyd. Pogranicze 2003, s. 101, il. 92, spis s. 183, nr kat 92; - B. Brus-Malinowska, Eugeniusz Zak 1884-1926 , Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2004, s. 145, nr kat. I 179, il.
Artist: Wacław Borowski
Title: DIANA I AKTEON,1920
Year: 1920
Tools: gouache, pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: DZIEWCZYNY W KĄPIELI I MYŚLIWY. DIANA I AKTEON,1920 pastel gwasz, karton na tekturze, wymiary w św. oprawy sygn. l.d.: W. B. 1920 Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 75x80 cm W tej pełnej harmonii kompozycji z kąpiącymi się kobietami i wyruszającym na polowanie młodzieńcem Borowski dał własną, swobodną interpretację mitycznej historii myśliwca Akteona, którego rozgniewana bogini Diana ukarała za to, że ośmielił się podglądać ją w kąpieli. Motyw ma ten w sztuce długą i bogatą tradycję.
Artist: Tymon Niesiołowski
Title: AKT LEŻĄCY NA WZORZYSTYM TLE, OK. 1953-1954
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Obraz dwustronny: awers - AKT LEŻĄCY NA WZORZYSTYM TLE, ok. 1953-1954 sygn. p.d.: Tymon rewers - AKT LEŻĄCY sygn. p.d.: Tymon Na starej ramie rękopiśmienna nalepka z tekstem: Tymon Niesiołowski | Akt leżący | olej Nr. 27. | Wm. 47 x 112 Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 55x109 cm Obraz wymieniony w katalogu wystawy: - Wystawa Jubileuszowa Tymona Niesiołowskiego w 50-lecie twórczości artysty . Katalog. [wstęp M. Turwid], III - IV 1955, ZPAP Okręg Bydgoski, CBWA, Pomorski Dom Sztuki, Bydgoszcz 1955, s. nlb., nr kat. 27 ( Akt leżący , 47 x 112).
Artist: Rafał Malczewski
Title: MOUNTAIN WARSAW W GÓRACH SKALISTYCH, X 1943
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. i autorski napis l.d.: Rafał Malczewski | Columbia Big Bend. Mount Warsaw | X. 1943 Wymiary w świetle passe-partout. Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 66x49 cm Widok na Mountain Warsaw (wys. 2689 m) w Górach Skalistych nad Kinbasket Lake w rejonie Big Bend, w kanadyjskiej prowincji Kolumbia Brytyjska. Podczas wyjazdu w te okolice - w październiku 1943 roku - Rafał Malczewski namalował więcej pejzaży z tego regionu, m.in. Widok Warsaw Mountain (akwarela, sygn., datowana X 1943; patrz repr. przy opisie katalogowym na stronie www.agraart.pl).
Artist: Rafał Malczewski
Title: PEJZAŻ JESIENNY
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Rafał Malczewski. Wymiary w świetle passe-partout. Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 63x81 cm
Artist: Jan Cybis
Title: KRAJOBRAZ ZIMOWY Z KRZEMIEŃCA, 1939-1940
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jan Cybis Na odwrocie napisy ołówkiem: - pośrodku: 1939 – 40 ; u dołu po prawej: Wołkowicz Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 59x73 cm Umieszczone na odwrocie obrazu nazwisko Wołkowicz przypomina o wcześniejszych, jeszcze przedwojennych związkach Jana Cybisa z Krzemieńcem i tamtejszą kolonią artystów, którzy przyjeżdżali tu w trzydziestych latach XX wieku. Cybis, przybywający w Krzemieńcu od pierwszych miesięcy wojny (1939-1943), był tam niejako „u siebie“ i mógł czuć się w miarę bezpiecznie. W Krzemieńcu spotkał wówczas malarza Bronisława Wołkowicza (1911-1943), być może pierwszego właściciela tego obrazu. Krajobraz zimowy z Krzemieńca jest „klasycznym przykładem maestrii Jana Cybisa i konsekwencji jego malarskiego programu“. Artysta był pejzażystą, „dla którego natura była jedynie pretekstem malarskim do rozgrywania gier barwnych“. Zgodnie z programem kapistów, artysta odwołując się do natury treść obrazu „traktował jako element podrzędny w stosunku do formy, negował wszelką anegdotę i literaturę. Istotne dlań było doprowadzenie do odpowiedniego nastroju, do zorganizowania płótna za pomocą koloru i faktury“. Według... więcej
Artist: Jan Cybis
Title: KRAJOBRAZ WIOSENNY Z KRZEMIEŃCA, 1943
Year: 1943
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jan Cybis Na górnej listwie krosna napis ołówkiem: Wiosna 1943 (ostatni) Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 59x73 cm Krajobraz wiosenny z Krzemieńca - „przykład malarstwa kapistowskiego, w którym natura jest jedynie pretekstem do prowadzania gier barwnych“ - powstał wiosną 1943 roku i jest jednym z ostatnich obrazów artysty namalowanych w Krzemieńcu na Wołyniu. Cybis, który we wrześniu 1939 roku przedostał się najpierw do Tarnopola, a później do Krzemieńca, spędził tu kilka lat, ukrywając się przed Niemcami, którzy poszukiwali go jako Hansa Cibisa, urodzonego na Śląsku zdrajcę narodu niemieckiego. W Krzemieńcu mieszkał przy ul. Szumskiej 32, w domu położonym na wzgórzu. Roztaczał się stąd widok na miasto, który artysta wielokrotnie malował. Według załączonej ekspertyzy p. Stefanii Krzysztofowicz-Kozakowskiej (Kraków, 1 X 1999).
Artist: Jan Szancenbach
Title: AZALIE, 1998
Year: 1998
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Szancenbach Na odwrocie autorski napis farbą: JAN SZANCENBACH | AZALIE | 1998. Na ramie czarna drukowana nalepka z nazwiskiem, adresem i telefonem artysty. Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 104x124 cm Obraz pochodzi z kolekcji rodziny artysty. Obraz przedstawia widok na ogród przy krakowskim domu artysty (przy ulicy Halki, na Woli Justowskiej). Ogród ten Szancenbach malował wielokrotnie - tak latem, jak i zimą. Jest to jeden z ostatnich obrazów przedstawiających krzewy kwitnących azalii i jedno z ostatnich dzieł artysty. Porównaj wcześniejszą wersję Kwitnących azalii : - [Katalog] Jan Szancenbach , Galeria Piano Nobile, Kraków, Rynek Główny 33, Kraków 1998, s. nlb. il. [Kwitnące azalie I, 1997].
Artist: Gustaw Gwozdecki
Title: KWIATY W DZBANKU, PRZED 1911
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: GWOZDECKI Na odwr., na górnej listwie krosna nalepka wystawowa (druk, atrament, stempel) o treści: TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE | 1911 | Nr 784 | Autor Gwozdecki Gustaw | Dzieło p.t. Kwiaty w dzbanku | Rodzaj ol. cena - Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 83x83 cm W latach 1908-1911 Gwozdecki malował gównie martwe natury, a zwłaszcza kompozycje kwiatowe, które stanowiły pretekst do przeprowadzenia czysto formalnych eksperymentów w zakresie kompozycji i koloru. W kompozycjach tych niezmiennie powtarzają się te same wazony, szkło, a nawet kwiaty, szczególnie ulubione róże, piwonie, irysy, bławatki. /.../ Obrazy te naznaczone są pewną niecierpliwością, widoczna w dynamicznym, dramatycznie szkicowym sposobie traktowania plamy i budowania kształtu oraz przechodze- niem od bardziej wykończonych (kwiaty) do szkicowych (tło) partii płótna, z pozostawieniem postrzępionych skrawków płótna na brzegach. /..../ Pokazane na wystawie w 1911 roku, w Poznaniu, zostały w następujący sposób scharakteryzowane przez jednego z recenzentów: „Orgiastyczny Gwozdecki kochający sie w płomie- nistosci banN, przy tym niezrównany zmysł dekoracyjny, dał nam kilka wizerunków kwiatów palących sie w namiętnych ogniach. Gdyby duszą kwiatu była banNa, trudno... więcej
Artist: Zygmunt Waliszewski
Title: MARTWA NATURA ZE SZCZUPAKIEM, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p. d.: Z. Waliszewski (... ?) na odwrocie na płótnie mało czytelny napis: Ecole de Paris la Jozef Czapski (...?) Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 68x102 cm
Artist: Henryk Epstein
Title: W PORCIE. NA PORTOWYM NABRZEŻU, 1930
Year: 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: H Epstein | 1930 Przybliżone wymiary obrazu w ramie; 45x53 cm
Artist: Henryk Hayden
Title: PEJZAŻ POŁUDNIOWY. W PORCIE, 1929
Year: 1929
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Hayden Na odwrocie na dolnej listwie krosna sygnatura i data (napis kredką): Hayden 29. Na listwie górnej (ołówkiem): Paysage du Midi. Obok „metryczka obrazu“, ośmiokątna nalepka z tekstem (maszynopis): HENRI HAYDEN B. 1883 | „Paysage du Midi“ | 46 x 64 O/C 1929 Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 60x70 cm
Artist: Zygmunt Menkes
Title: MAKI, OK. 1950
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Menkes Na krośnie stempel firmy Anco Bilt oferującej materiały malarskie: 26 ANCO INC [paleta z cyrklem i napisem ANCO BILT] | GLENDALE N.Y. Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 93x78 cm
Artist: Zygmunt Menkes
Title: MARTWA NATURA Z JABŁKAMI, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Menkes Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 62x81 cm
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: PLAC W COLLIOURE, PO 1947
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J ZUCKER Na odwrocie stempel: F | 5 | MULTICO. Na ramie napis ołówkiem: “Square in Collioure“ | Oil by Jacques Zucker. Ponadto stempel: MADE IN FRANCE oraz długopisem: 375. Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 50x58 cm Collioure - miasteczko we Francji, w Pirenejach Wschodnich.
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: PEJZAŻ Z PROWANSJI, 1932-1937
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Ebiche Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 64x66 cm Obraz pochodzi z lat pobytu Eibischa w Prowansji, głównie w Cassis, gdzie artysta mieszkał w latach 1932 - 1935.
Artist: Tadeusz Makowski
Title: PODWÓRKO, 1930-1932
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: odcisk płyty: 11,7 x 15 cm; sygn. na rycinie: T M napis ołówkiem l.d. pod ryciną: Ep. D’artiste sygn. ołówkiem p.d.: Tadé Makowski stylizowana sygnatura artysty (ołówek) także na odwrocie karty - p.d. w obrębie kompozycji: Tadé | Mak | ow | sk | i na odwrocie w lewym dolnym rogu - nieczytelna, mała okrągła czerwona pieczątka. Jedna z pierwszych odbitek ryciny, oznaczona przez artystę skrótem Ep. D’artiste, gdzie Ep. = Épreuve [próbna odbitka] Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 29x37 cm Kompozycja o wdzięku i świeżości dziecięcego rysunku, przywodzi motyw znany też z obrazów olejnych, np. Podwórka z 1928 roku. "Ileż tu obserwacji natury w symplicyzujących konturach i świetnie oddanym ruchu stworzeń grasujących na wiejskim podwórku". (S. Sawicka, Tadeusz Makowski , patrz niżej) Rycina opisana i reprodukowana, m.in. w: więcej
Artist: Leopold Gottlieb
Title: KOBIETY Z DZIECKIEM
Tools: watercolor, crayon
Description: IInformacje o dziele: wymiary w św. passe-partout na odwrocie: Szkic leżącej kobiety i sylwetki pięciu postaci ołówek, kredka, 16,3 x 21,4 cm (w świetle passe-partout) Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 68x57 cm
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: ZAMEK NAD WODĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wł Terlikowski (wyżłobiona w świeżej, mokrej farbie) Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 50x65 cm
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: PEJZAŻ NADMORSKI, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: 1923 | Terlikowski (‘wydrapana’ w mokrej farbie) Na odwrocie, na papierze oklejającym krosno napis: 1680 Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 76x103 cm
Artist: Olga Boznańska
Title: TULIPANY W KLOSZU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany ołówkiem l.d.: Boznańska Na odwrocie nalepka z monograficznej wystawy Olgi Boznańskiej w Muzeum Narodowym w Krakowie w roku 1960; na ramie resztka nalepki z tytułem obrazu i adresem ówczesnego właściciela. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Olga Boznańska (1865-1940) Wystawa zbiorowa, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1960, s. 68, nr 140. - Malarstwo XIX i XX wieku, Katalog Domu Aukcyjnego AGRA, Warszawa 10 grudnia 1995, s. nlb., nr kat. 41, repr. - Wystawa malarstwa z kolekcji prywatnej, 29 grudnia 1998 - 24 stycznia 1999, Dom Aukcyjny REMPEX, Warszawa 1998, s. nlb., nr kat 13, il.
Artist: Zygmunt Schreter
Title: PEJZAŻ Z POŁUDNIA FRANCJI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: SCHRETER Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 66x93 cm Obraz posiada ekspertyzę Janiny Haupe-Górskiej.
Verified Artist: Yes
Artist: Eugeniusz Zak
Title: PEJZAŻ, OK. 1920
Tools: pencil, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Eug. Zak Motyw pejzażowy wykorzystany w olejnym obrazie Idylla – Romans pasterski z 1921 roku (obok; zbiory MNW; https://cyfrowe.mnw.art.pl/pl/zbiory/452095). Porównaj z: – B. Brus-Malinowska, Eugeniusz Zak 1884-1926 , Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2004, s. 139, nr kat. 161, il.
Artist: Zdzisław Czermański
Title: DOLAR PARTY
Tools: watercolor, pencil
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, tusz, ołówek, karton sygn. l.d.: Czermański Na odwrocie napisy: - l.g.: Z. CZERMAŃSKI ; - p.g.: 634 [w kółku] A144/18 ; - u dołu: May 27 | 180 Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 100x81 cm Praca pochodzi z lat już powojennych i jest zapewne projektem ilustracji do któregoś z amerykańskich czasopism (“Fortune Magazine“ ?), z którymi artysta w tym czasie pracował. Umieszczony na odwrocie ołówkowy napis: May 27/ | 180 , sugeruje, że ilustracja mogła być przeznaczona do wydania z dnia 27 maja, roku niestety niewiadomego.
Artist: Nikifor Krynicki
Title: W IZBIE
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: akwarela, papier cienki (pergamin?), ramka wyklejona z cienkiej tekturki, zawieszka z czarnej tasiemki (sznurówka?) wymiar wraz z wewnętrzną (autorską) ramką Na „ścianach izby“ napisy farbą: WIEŚ | KRENICA oraz: KUR/./HODA; - ołówkiem: NO 8 Na odwrocie okrągły stempel z napisem w otoku: NIKIFOR MATEJKO | KRYNICA WIEŚ; pośrodku: ARTYSTA | MALARZ Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 32x40 cm W blaszanym pogiętym pudełku mieszkają okruchy tęczy barwne kamyki z których Pan Bóg zrobił mozaikę ziemi kawałek burzy kawałek liścia kawałek wody pędzelkiem wyleniałym jak mysi ogonek dotyka się delikatnie kamyków świata więcej