Artist: Stanisław Wyspiański
Title: POLONIA, 1894
Year: 1894
Tools: coal
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: SW (monogram wiązany) Na odwrocie odręczny napis na oprawie: POLONIA 1894 | WŁASN. PROF. DR KRYSZTAŁOWICZ [!] | W WARSZAWIE . Poniżej pieczęć lakowa z odciśniętym herbem oraz celna nalepka przewozowa: UNITED STATES CUSTOMS SERVICE INSPECTED BAGGAGE Rysunek był pierwotnie własnością Franciszka Krzyształowicza (1868-1931) profesora medycyny na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, a od 1919 profesora Uniwersytetu Warszawskiego. Przyjaciel, szkolny kolega i lekarz artysty miał pokaźną kolekcję jego prac, w tym własny portret, portret żony, słynne Chochoły i jeden z Widoków na Kopiec Kościuszki . Część zbioru (11 prac) pp. Krzyształowiczowie przekazali do Muzeum Narodowego w Warszawie. Natomiast losy prezentowanego rysunku nie są znane; wiadomo tylko, że po wojnie (via USA ?) znalazł się ponownie w Europie. Rysunek Polonia wiąże się z historią witraża projektowanego dla Katedry Łacińskiej we Lwowie. W świątyni tej prowadzono prace renowacyjne i postanowiono dodatkowo ozdobić ją witrażami. Inicjatywa by ich wykonanie powierzyć, m.in. przebywającym wówczas w Paryżu, utalentowanym młodym artystom - Stanisławowi Wyspiańskiemu i Józefowi... więcej
Artist: Jan Matejko
Title: KRÓLEWICZ ZYGMUNT AUGUST
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JM (monogram wiązany); u góry autorski napis: Sigismundus | Augustus.- | (królewicz)
Artist: Władysław Chmieliński
Title: PAŁAC W WILANOWIE, LATA 30. XX W.
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard, paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: GABINET HOLENDERSKI W PAŁACU W WILANOWIE, lata 30. XX w. wymiary w świetle ramy sygn. l.d.: Wł. Chmieliński Akwarela pochodzi z cyklu malowanych w latach 30. prac przedstawiających Pałac w Wilanowie.
Verified Artist: Yes
Artist: Jan Matejko
Title: STUDIA POSTACI WALCZĄCYCH MĘŻCZYZN
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: STUDIA POSTACI WALCZĄCYCH MĘŻCZYZN (szkic do Grunwaldu) na rewersie - szkic przeszklonego okna ołówek, papier 23 x 27,1 cm sygnowany na awersie p.d. monogramem wiązanym: JM Rysunek jest jednym z wstępnych szkiców, studiów kompozycyjnych, które Matejko wykorzystywał przy malowaniu Grunwaldu. W wyróżniającym się wśród tłumu walczących - w środkowej grupie dolnej części - wysokim rycerzu z mieczem rozpoznać można na przykład studium do postaci Jana Żiżki z Trocnowa, która znalazła się na obrazie olejnym. Grunwald malował Matejko w latach 1875-1878, wykonując przedtem mnóstwo podobnych, rysunkowych szkiców przygotowawczych, przedstawiających bądź pojedyncze postacie, bądź grupy walczących, fragmenty bitwy i konie. Największy ich zbiór znajduje się w Domu Matejki w Krakowie. Do Grunwaldu malował też studia olejne - konie i większy szkic całej kompozycji z roku 1872 (zbiory Zamku w Malborku).
Artist: Juliusz Kossak
Title: PAN PASEK POD LACHOWICAMI, 1861
Year: 1861
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J Kossak | 1861 Na odwr. nalepiona karta (druk, maszynopis, rękopis) z poświadczeniem autentyczności obrazu jako dzieła Juliusza Kossaka: - po lewej tekst drukowany [winieta]: SALON SZTUKI M ARCTA - W POZNANIU - Pl. WOLNOŚCI 7; - poniżej tekst drukowany: 13-90 Telefon 55-50 | STAŁA WYSTAWA | ZBIOROWE WYSTAWY | AUKCJE ARTYSTYCZNE | ZAKUP - KOMIS - SPRZEDAŻ | EKSPERTYZA AUTENTYCZNOŚCI | I WARTOŚCI | RESTAURACJA OBRAZÓW I.T.D. | WYSTAWA OTWARTA CODZIENNIE | OD GODZ. PRZEDPOŁ. DO 6 POPOŁ. | W NIEDZIELĘ I ŚWIĘTA OD GODZ. |11 PRZEDP. DO 2 POPOŁUDNIU ||| - obok po prawej wpisany na maszynie tekst potwierdzający autorstwo Juliusza Kossaka i identyfikujący obraz jako pracę pt. Pasek pod Lachowicami . Potwierdzenie podpisane odręcznie [...] Stefan przez rzeczoznawcę i „aukcjonatora“ Okręgowej Izby Przemysłowej [w Poznaniu]. Ręcznie dopisany tekst: 23/ grudnia 1925 Poznań Św. Marcin 39, tel. 5558. Certyfikat potwierdzony przez warszawskiego antykwariusza Jakuba Klejmana (tekst odręczny): Juliusz Kossak autentyczny | J Klejman ; dwie pieczątki - okrągła i podłużna - o treści: ANTYKWARIAT | J. KLEJMAN | Warszawa, ul. Szpitalna 4 więcej
Artist: Wiktor Korecki
Title: ZACHÓD SŁOŃCA ZIMĄ, 1939
Year: 1939
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WIKTOR KORECKI | 1939
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: ZIMOWY ZACHÓD, 1906
Year: 1906
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. G. Wywiórski 1906 Na krośnie fragment starej nalepki spedycyjnej (?) z zachowanym tekstem: W. R. Schm [...]
Artist: Iwan Trusz
Title: PEJZAŻ Z BRZOZAMI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p. d.: I. Trusz
Artist: Erno Erb
Title: NA TARGU PRZED RATUSZEM WE LWOWIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d .: E Erb
Artist: Aleksander Orłowski
Title: JEŹDZIEC WSCHODNI
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle oprawy sygnatura i napisy (?) zatarte - po prawej u dołu oraz przy lewej krawędzi w połowie wysokości kompozycji Na odwrocie oprawy napis kredką: B.N B (?)/b p. 45 x 40. Ponadto ślad okrągłej pieczątki z nieczytelnym napisem. Z tyłu na ramie nalepka z odręcznym napisem: Officer of the TONGUSE /...../ [słowo przekreślone i poprawione na] cavalry Pochodzenie: kolekcja Jana Pomiana-Bławdziewicza (1924-2016). Ostatni właściciel obrazu, kolekcjoner i znawca sztuki, Jan Pomian-Bławdziewicz (1924-2016) pochodził z Nowego Miasta nad Pilicą, gdzie jego rodzina miała majątek ziemski z parkiem i pałacem. Podczas II wojny światowej wyjechał wraz z matką do Francji, gdzie początkowo uczył się w polskiej szkole, a później krótko studiował na uniwersytecie w Grenoble. W 1942 próbował przedostać się do Hiszpanii, zatrzymany na granicy dostał się do frankistowskiego obozu koncentracyjnego w Miranda del Ebro. W maju 1943 przedostał się do Anglii, gdzie został pilotem RAF-u. Po wojnie ukończył studia ekonomiczne na London University. W latach 1948-1960 był sekretarzem i bliskim współpracownikiem Józefa Retingera. Od 1965 obok Andrzeja Ciechanowieckiego prowadził w Londynie Heim Gallery, a później galerię Swiftdene and Old Masters. Był założycielem fundacji „Karta z dziejów“, poświęconej... więcej
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: BEGONIA, 1932
Year: 1932
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, karton na tekturze sygn. i dedykacja l.d.: LWyczół | P. Radcy Ferowi [...] | w upominku 1932 Na odwrocie napis odręczny: Akwarela | Kwiaty w doniczce | z dedykacją autora | (Begonje) (sic!). Ponadto - opatrzona podpisem generalnego konserwatora i pięcioma okrągłymi stemplami Ministerstwa Kultury i Sztuki RP - karta, załącznik do pisma Naczelnej Dyrekcji Muzeów i Ochrony Zabytków z dn. 2 sierpnia 1947, zezwalającego na wywóz obrazu. Pochodzenie: kolekcja prywatna w Kanadzie.
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: WIDOK Z OKNA PRACOWNI, 1904
Year: 1904
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: WIDOK Z OKNA PRACOWNI NA KOPIEC KOŚCIUSZKI - SZARY DZIEŃ, 1904 sygn. l.d.: SW 1904 [monogram wiązany] Na odwrocie napis brunatną kredką: Włodzimierz | Żuławski ; także odręcznie wpisane numery: 59 i 22 . Ponadto - opatrzona podpisem generalnego konserwatora i pięcioma okrągłymi stemplami Ministerstwa Kultury i Sztuki Rzeczypospolitej Polskiej - karta będąca załącznikiem do pisma Naczelnej Dyrekcji Muzeów i Ochrony Zabytków z 2 VIII 1947, zezwalającego na wywóz obrazu za granicę. Pochodzenie: kolekcja prywatna w Kanadzie. Pierwszym właścicielem obrazu był Włodzimierz Żuławski (zm. 1934) z Krakowa, wielbiciel twórczości Wyspiańskiego i posiadacz największego w Polsce zbioru dzieł artysty. Po jego śmierci obraz został zakupiony do polskich zbiorów prywatnych, a po wojnie, w 1947 wywieziony przez właścicieli do Kanady, gdzie dotąd pozostawał w prywatnej kolekcji tej samej rodziny. Obraz należy do sławnej serii pastelowych Widoków na Kopiec Kościuszki , ujętych z okna pracowni Wyspiańskiego... więcej
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: WŁOSKIE PODWÓRKO, OK. 1904
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: WŁOSKIE PODWÓRKO. MOTYW Z OKOLIC NEAPOLU, ok. 1904 sygn. l.d.: B. RYCHTER - JANOWSKA. Obraz opisany i reprodukowany: - Spacer po galerii malarstwa polskiego z przełomu XIX i XX wieku, [pod redakcją K. Kurpiewskiej], Muzeum Miejskie Wrocławia, Wrocław 2014, s. 31, il. na s. 31, 88. Pochodzenie: kolekcja prywatna we Wrocławiu.
Artist: Otto Pippel
Title: FONTANNA NEPTUNA W TRYDENCIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Otto Pippel. Na odwrocie autorski (?) napis węglem: Otto Pippel | Brunner in Trient. Poniżej inną ręką: Remer
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: PRZED TEATREM WIELKIM W WARSZAWIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: WIECZOREM PRZED TEATREM WIELKIM W WARSZAWIE sygn. p.d.: I. Zygmuntowicz
Artist: Friedrich Perlberg
Title: TARG ŚWIĄTECZNY NA RYNKU W NORYMBERDZE, 1877
Year: 1877
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: TARG NA RYNKU W NORYMBERDZE PRZED ŚWIĘTAMI BOŻEGO NARODZENIA, 1877 wymiary w świetle ramy sygn. przy dolnej krawędzi, pośrodku: F Perlberg 1877 Scena z tradycyjnego bożonarodzeniowego jarmarku (Christkindlesmarkt), który odbywa się co roku na Głównym Rynku (Hauptmarkt) Norymbergi. Pośrodku obrazu widać kamienną, gotycką wieżycę Pięknej Studni (Schöner Brunnen), a w głębi stare domy, zniszczone podczas ostatniej wojny i dziś już nieistniejące. Porównaj: http://www.v-like-vintage.com/photo/79661/nuernberg-hauptmarkt-und-schoener-brunnen
Artist: Aleksander Gierymski
Title: WIDOK NABRZEŻA SEKWANY, OK. 1892
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Al Gierymski na odwrocie napis na płótnie: ALEKSANDER GIERYMSKI Pochodzenie: kolekcja rodziny Zamoyskich. W 1937 obraz był prawdopodobnie sprzedawany w warszawskim Salonie Abe Gutnajera (1888-1943). Po roku 1945 był własnością Franciszka Studzińskiego (1895-1967), kolekcjonera i właściciela antykwariatu w Paryżu. Około roku 1965-1967 został zakupiony przez Stefana Adama hr. Zamoyskiego (1904-1976). Obraz był niedawno pokazany na monograficznej wystawie Aleksandra Gierymskiego w warszawskim Muzeum Narodowym (2004) i został opisany w jej katalogu przez p. Ewę Micke-Broniarek, która zasugerowała, że przyjęte, tradycyjne określenie motywu jako nabrzeża Sekwany nie musi być słuszne, bowiem przedstawiony widok przypomina raczej brzegi rzeki Marny w pobliżu Saint-Maue-des-Fossés. W latach dziewięćdziesiątych Gierymski bywał tam często w odwiedzinach u przyjaciela, Brunona Abakanowicza. Malował wówczas niewielkie studia pejzażowe odznaczające się podobną „czystością barw i doskonałym wyczuciem światła“. W przypadku naszego obrazu uwagę zwraca także kompozycja ze specyficznym i nieczęstym u Gierymskiego „zróżnicowaniem... więcej
Artist: Antoni Kozakiewicz
Title: KAPLICZKA W POLU, 1897
Year: 1897
Tools: watercolor, gouache
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. ołówkiem p.d.: A. Kozakiewicz 1897
Artist: Władysław Aleksander Malecki
Title: KOŚCIÓŁ I KLASZTOR W KIELECKIEM, LATA 80. XIX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: W. Malecki | 188 [.]
Artist: Jan Stanisławski
Title: SOSNY, OK. 1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Pochodzenie: ze zbiorów rodziny Natansonów. Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny Natansonów, do których pozyskany został w Paryżu od samego artysty. Obecny właściciel wszedł w jego posiadanie jako mały chłopiec w latach 30. XX w. Wedle jego relacji Stanisławski, zaprzyjaźniony był z jego babką Louise oraz jej siostrą Felicie, córkami Róży (Rose), a wnuczkami znanego warszawskiego lekarza Ludwika Natansona (1821-1896).
Artist: Jacek Malczewski
Title: ANIOŁOWIE Z TOBIASZEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. wzdłuż prawej krawędzi u dołu: J Malczewski Obraz nawiązuje do biblijnego epizodu z Księgi Tobiasza (4-12) - stary i oślepły Tobiasz wysyła swego syna, również Tobiasza, w daleką drogę, aby ten odebrał od dłużnika pożyczone pieniądze. Młodzieńcowi towarzyszy w drodze Archanioł Rafał, kieruje jego krokami, szczęśliwie przywodzi z powrotem i uczy jak uleczyć ojca ze ślepoty. Motyw wędrówki Tobiasza, którym Malczewski zainteresował się po roku 1900, przewijał się w jego twórczości aż po późne lata. Artysta traktował go najczęściej jako temat główny, samodzielny, ale czasem scenę tę umieszczał w dalekim tle różnych portretów i kompozycji alegorycznych. W obrazach tych Tobiaszowi w jego wędrówce przez życie często towarzyszą aż trzej Aniołowie, otaczając go swą opiekuńczą uwagą.
Artist: Jean Lambert-Rucki
Title: ŚWIĘTY JAN CHRZCICIEL
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: brąz patynowany, drewno, wys. 27,5 cm sygn. na tunice z tyłu: LAMBERT-RUCKI na spodzie drewnianej postawki wyciśnięte: CHERET | PARIS Firma Cheret, założona w 1923, jest paryskim domem handlowym zajmującym się sztuką liturgiczną.
Verified Artist: Yes
Artist: JÓZEF UNIERZYSKI
Title: MALI GRAJKOWIE PRZED MADONNĄ Z DZIECIĄTKIEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J Unierzyski Ten sam motyw i kompozycję Unierzyski powtórzył także w technice pastelu.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: PRZEBIERANKA. PRÓBA, 1936
Year: 1936
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wlastimil Hofman | 1936 Na odwrocie autorskie napisy farbą: - u góry: „Przebieranka“ | (Kraków, Zwierzyniec) ; - u dołu - imiona i nazwiska dzieci pozujących do obrazu, umieszczone w miejscach odpowiadających poszczególnym postaciom: Lolek Siemieński - Władek Żabny - Władek Kołtan - Tadek Nawrot - Maniek Oprocha - Kaśka Nawrotka Ponadto napisy ołówkiem, m.in: 10/ Próba 101 x 118 Nalepki wystawowe i inne: 1. nalepka wystawy w TZSP w Warszawie z nazwiskiem autora, tytułem „Próba“, określeniem techniki, ceną i datą 12 kw. 1938; 2. mała nalepka z napisem atramentem: 10/ Próba | szer x wys | 120 x 102 | Wl. Hofman; 3. uszkodzona nalepka Towarzystwa Artystów „Sztuka“ z imieniem i nazwiskiem autora i tytułem obrazu Próba; 4. nalepka wystawy w TPSP w Krakowie w 1936 z numerem 605 /37/, wpisanym na maszynie nazwiskiem i imieniem autora, tytułem Próba i określeniem techniki. 5. dwie nalepki... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Iwan Trusz
Title: HUCUŁKI PRZED CERKWIĄ
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: I. Trusz Na odwrocie napisy ołówkiem: 2. [nieczytelne]; Chodkiewicza 5 | parter na lewo W.P. Mindowicz Cytowany napis pozwala określić prawdopodobnego właściciela obrazu - sędziego Władysława Mindowicza (1879-1962), uczestnika Obrony Lwowa w roku 1918, zam. przy ul. Chodkiewicza 5. W obrazach Iwana Trusza wielokrotnie powtarzał się motyw Hucułek zebranych nieopodal drewnianej cerkwi. Artysta, urzeczony barwnością i dekoracyjnością ludowego stroju, ujmował ich postacie w różnych układach i konfiguracjach. Obrazy te wchodzą w skład większego, malowanego przez lata cyklu „Nasze życie“, cyklu przedstawiającego kulturę i zwyczaje Hucułów, które malarz obserwował i poznawał podczas licznych wyjazdów i wędrówek po Huculszczyźnie. Robił wówczas liczne szkice i studia plenerowe, by później - już w pracowni - malować skończone kompozycje. Nierzadko też umieszczał na obrazach postacie tych samych modelek; np. chętnie powtarzał pierwszoplanową postać dziewczyny z naszego obrazu. Podobne prace z „huculskiej“ serii można było zobaczyć w Galerii Sztuki w Sopocie na dużej wystawie dzieł Iwana Trusza ze zbiorów Muzeum Narodowego we Lwowie. Patrz... więcej
Artist: Wlastimil Hofman
Title: STARZEC Z FAJKĄ, 1928
Year: 1928
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Wlastimil Hofman | 1928
Verified Artist: Yes
Artist: Wlastimil Hofman
Title: W DRODZE. STARZEC I ANIOŁ, 1925
Year: 1925
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wlastimil Hofman | 1925 Na odwrocie dawna nalepka firmowa [druk]: Hugo Budil, szklarz | Skład szkła, porcelany i zabawek | dziecinnych. | Oprawa obrazów | wszelkiego rodzaju. | BIAŁA, ul. Główna Nr. 30. | Telefon 644/VI. Telefon 644/VI.
Verified Artist: Yes
Artist: Władysław Skoczylas
Title: TRZY GÓRALKI NA DRODZE, LATA 1908-1918
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. Skoczylas Trzy góralki na drodze reprezentują wczesny, zakopiański okres akwarelowego malarstwa Władysława Skoczylasa. Choć praca ta utrzymana jest jeszcze w typie realistycznych scen rodzajowo-folklorystycznych, zapowiada już cechy, które artysta w pełni rozwinie w latach 20. XX wieku - skłonność do syntetyzowania i rytmizowania form, zmysł dekoracyjny, symetryczne i uproszczone budowanie kompozycji z dominującym pierwszym planem. Akwarela powstała w czasie pobytu artysty w Zakopanem (1908-1918), najpewniej w latach ok. 1910-1917. Nie była dotąd publikowana, tzn. reprodukowana czy wymieniana w katalogach wystaw. Ma natomiast odpowiednik w kompozycji Dziewki , znanej z pocztówki wydanej w Zakopanem przez Wydawnictwo „Podhale“, którego założycielem był Józef Turek, nauczyciel w tamtejszej Szkole Przemysłu Drzewnego. W katalogu oeuvre artysty Dziewki figurują pod numerem kat. VI. 42. (patrz: M. Sitkowska, Władysław Skoczylas (1883-1934), Warszawa 2015) Postacie góralek są na obu obrazach bliźniaczo podobne, jedynie zamienione miejscami. Takie budowanie kompozycji z identycznych figur w różnych konfiguracjach było dla Skoczylasa charakterystyczne.... więcej
Artist: Edmund Cieczkiewicz
Title: W GÓRACH ZIMĄ
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: E. Cieczkiewicz Na odwrocie napisy ołówkiem: No 128 ; [..] 40
Artist: Witold Bieliński
Title: NARCIARZ, 1927-1930
Description: IInformacje o dziele: na podst. dwa stemple brązownika: BRONZOMAR | WARSZAWA oraz BRONZOMARW Odlew figurki wykonany został przez warszawską firmę Brozomar, która działała w latach 1927-1930/31. Rzeźba reprodukowana i opisana: - M. Dąbrowska, A. Sołtan, Brązownictwo warszawskie w XIX i XX wieku, Warszawa 1999, il. 10, po s. 144.
Artist: Aleksandr Nikołajewicz Stiepanow
Title: WYŻEŁ, 1908
Year: 1908
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. cyrylicą l.d.: A. N. Stiepanow | 1908
Artist: Jerzy Kossak
Title: NA POLOWANIU PAR FORCE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle oprawy sygn.p.d.: Jerzy Kossak
Artist: Maksymilian Gierymski
Title: PRZED POLOWANIEM, OK. 1872
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: PRZED POLOWANIEM. DOJEŻDŻACZ Z PSAMI W LESIE, ok. 1872 płótno dublowane, wymiary płótna oryginalnego 24 x 34 cm Pochodzenie: kolekcja rodziny Zamoyskich. Obraz ze zbiorów hr. Zamoyskich. Od 1929 był własnością Marii i Władysława hr. Zamoyskich; późnej Stefana Adama hr. Zamoyskiego (1904-1976). Następnie w kolekcji rodzinnej. Przed polowaniem Maksa Gierymskiego należy do zespołu jego historyzujących obrazów kostiumowych, zwanych, „zopfami“ (od niem. Zopf - warkocz, warkoczyk). Maks Gierymski podjął ten - modny i popularny ówcześnie - wątek w Pojedynku Tarły z Poniatowskim w roku 1869; później namalował szereg konnych Polowań z jeźdźcami w rokokowych, osiemnastowiecznych strojach i perukach (ponad 20 dzieł). Obrazy te pozbawione są wątków narracyjnych, jeźdźcy stanowią dopełnienie,„ożywienie“ pejzażu, który był dla artysty najważniejszy, którego nastrój, kolor i światło oddawał wrażliwie, z niezwykłym wyczuciem zmiennej, jesiennej pogody i pory dnia. Polowania Gierymskiego to przeważnie kompozycje wielopostaciowe, wyjątkiem są „niewielkie... więcej
Artist: Bolesław Szańkowski
Title: FOKSTERIER PEPA, 1940
Year: 1940
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Szańkowski. | 1940. ; napis l.g.: PEPA
Artist: Stanisław Kaczor-Batowski
Title: GAZON PRZED PAŁACEM, 1936
Year: 1936
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy sygn. p.d.: S. Batowski | 1936
Verified Artist: Yes
Artist: Józef Mehoffer
Title: PORTRET MECENASA KONRADA KOLSZEWSKIEGO, 1923
Year: 1923
Tools: gouache, crayon, coal
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Józ Mehoffer | Poznań 1923 powyżej sygnatury dedykacja: Mecenasowi | Dr. Konradowi Kolszewskiemu | w przyjaznym upominku Na odwrocie - na oprawie nalepka wystawy w TZSP w Warszawie (druk, atrament, stempel): 33367 Autor Mehoffer Józef | Tytuł portret Dr. K. Kolszewsk [..] Wykonanie [..] | Cena ... Wł. ... 266 24 CZER 1935 Portretowany mecenas dr Konrad Kolszewski (1881-1945) był znanym prawnikiem; uczestnikiem powstania wielkopolskiego, członkiem delegacji polskiej na konferencję pokojową w 1919 w Paryżu, urzędnikiem rządu I. J. Paderewskiego. Czynny w społeczno-kulturalnym życiu Poznania, był, m.in. prezesem Towarzystwa Polonia- Italia, współzałożycielem Towarzystwa Sztuk Pięknych i fundacji dla popierania kultury. Portret opisany bądź reprodukowany: - Józef Mehoffer, Tow. Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa, czerwiec-lipiec-sierpień 1935, s. 32, nr kat. 266 [jako własność dr. Konrada Kolszewskiego]; - J. Mulczyński, Linia zdecydowana - robi wrażenie życia. Portrety prawników poznańskich w malarstwie i rysunku... więcej
Artist: Julian Fałat
Title: ŁÓDŹ NA BRZEGU STAWU, 1919
Year: 1919
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: karton nabity na krosno sygn. l.d.: JFałat | Osiek 1919 na „plecach“ stempel: NOWY SALON SZTUKI [dalej nieczytelne] Obraz przedstawia motyw z Osieka k. Oświęcimia, gdzie - począwszy od lat 90. XIX w. - artysta często i chętnie przebywał, odwiedzając gościnny dom państwa Oskara i Gabrieli Rudzińskich. W Osieku powstało wiele pejzaży, wśród nich, m.in. „laguny osieckich stawów“.
Artist: Piotr Michałowski
Title: KAWALERZYSTA NA KONIU, 1836-1850
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Pochodzenie: kolekcja Zbigniewa Bońka. Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty; w 1934 i co najmniej do 1957 był własnością Romana Michałowskiego w USA (spadkobierca Józefa i Romana, bratanków artysty); następnie u pp. Michałowskich, rodziny artysty w Toronto. W 1984 pozyskany został do zbiorów Ewy i Wojciecha Fibaków. Od 2000 obraz znajduje się w kolekcji Zbigniewa Bońka we Włoszech, a później w Warszawie. W 1992 obraz był eksponowany na wystawie kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków w Muzeach Narodowych Warszawy, Poznania, Krakowa; w 1998 w Muzeum Historycznym we Wrocławiu, a w 1999/2000 w Muzeum Narodowym w Szczecinie. Motyw samotnego jeźdźca na wspiętym, stojącym, idącym stępa czy galopującym koniu przewija się przez całą malarską twórczość Michałowskiego - od konnych portretów przyjaciół i znajomych, poprzez zapoczątkowany w Paryżu cykl Kirasjerów, konne wizerunki dawnych rycerzy, rajtarów, ułanów, krakusów, huzarów, kawalerzystów czy wizerunki jadącego konno Napoleona, aż po cykl hetmański, który artysta zamierzał malować do sal zamku na Wawelu (Stefan Czarniecki na białym koniu). W obrazach tych Michałowski odwoływał się do dawnej... więcej
Artist: Henri Honore Plé
Title: TRIUMFATOR
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wys. 62 cm sygn. na podstawie: Henri Ple na podstawie na banderoli tytuł: TRIVMPHATOR
Artist: Piotr Michałowski
Title: OFICER SZWOLEŻERÓW-LANSIERÓW, LATA 1832-1835
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: olej, papier-mâché (tektura) na odwrocie dawny, dziewiętnastowieczny napis farbą: Pierre MICHALOWSKI . | 1800 - 1855 (Cracovie) ponadto napisy: - farbą: IX ; - ołówkiem: M Morawski u góry stempel RELEVE, a obok atramentem: - N 5258. | B. M. V. Pochodzenie: kolekcja Jana Pomiana-Bławdziewicza (1924-2016). Obraz należał pierwotnie do znanej kolekcji malarstwa polskiego zgromadzonej w latach 1945-1955 w Paryżu, ze źródeł francuskich, przez Zbigniewa Koraba Morawskiego (1909-1992). Później trafił do londyńskich zbiorów jego pasierba - Jana Pomiana-Bławdziewicza. Więcej informacji o kolekcjonerze - kat. nr 37. Jest to wczesna praca Michałowskiego, namalowana podczas jego pobytu w Paryżu w latach 1832-1835 i inspirowana zapewne podziwianymi przezeń obrazami, nieżyjącego już wówczas, Theodora Géricault’a. O fascynacji sztuką tego wybitnego francuskiego artysty świadczą kopie dzieł Géricaulta, mniej lub więcej swobodne ich trawestacje, a... więcej
Artist: Jan Chełmiński
Title: L’ARMEE DU DUCHE DE VARSOVIE, 1913
Year: 1913
Description: IInformacje o dziele: Par Jan V. Chełmiński Texte par Commandant A. Maliban, ancien chef d’escadron d’artillerie J. Leroy et Cie, Editeurs, - Paris 1913 55, Rue de Faubourg-Poissonniere, 55 Bibliofilska edycja monograficznej pracy Alphonse Malibrana traktującej o historii armii Księstwa Warszawskiego, ozdobiona ilustracjami Jana W. Chełmińskiego wydana z rozmachem typograficznym w liczbie 1000 numerowanych egzemplarzy, przy czym pierwsze 300 egzemplarzy wydrukowano na luksusowym, czerpanym papierze Arches, a pozostałe na uniwersalnym papierze alfa. W specjalnych egzemplarzach - od numeru 1 do 30 - wydrukowano ponadto dedykację z nazwiskiem subskrybenta. Oferowana książka oprawiona jest w introligatorską okładkę płócienną (z lekkimi przetarciami na grzbiecie). Na jej wewnętrznej stronie znajduje się ex libris: Collection Jean Terrier (naklejony na ex libris wcześniejszy). Stan zachowania: bardzo dobry; brak jedynie bibułkowej przekładki przed ilustracją nr 41. Album o formacie 39 x 29 cm, w oprawie broszurowej z herbem Księstwa Warszawskiego, ozdobiony jest 48 barwnymi ilustracjami Jana W. Chełmińskiego, przedstawiającymi oficerów i żołnierzy poszczególnych formacji wojska polskiego.... więcej
Artist: Wiktor Korecki
Title: ZACHÓD SŁOŃCA NAD RZEKĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. KORECKI
Artist: Ludwik Gędłek
Title: POGOŃ
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Ludw. Gędłek Wien
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: PEJZAŻ ZIMOWY Z KAPLICZKĄ, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. G. Wywiórski
Artist: Wojciech Kossak
Title: KARABINIER NA ŚNIEGU, 1895-1900
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: CHORĄŻY PUŁKU KARABINIERÓW ARMII NAPOLEOŃSKIEJ, ok. 1900 sygn. i napis p.d.: A ma gracieuse collaboratrice | souvenirs affectueux | de Kossak Na odwrocie stempel: „6“. Ponadto nieczytelne napisy ołówkiem.
Artist: Leonard Wintorowski (Winterowski)
Title: UŁANI W GALOPIE, 1925
Year: 1925
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Leonard Wintorowski | Warszawa 1925.
Artist: Jerzy Kossak
Title: REKONESANS UŁANÓW
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: REKONESANS UŁANÓW 8. PUŁKU KSIĘCIA JÓZEFA PONIATOWSKIEGO, 1926 sygn. p.d.: Jerzy Kossak | 26 Na odwrocie napisy atramentem: Rekonans | 8go Pułku Ułanów | Księcia Józefa Poniatowskiego; - poniżej: Reconesans | des 8ter Regiment Ulanen | von Fürst Josef Poniatowski. Ponadto napisy ołówkiem i czerwoną kredką. Stemple: 1. SKŁAD PAPIERU | R. ALEKSANDROWICZ | KRAKÓW, BASZTOWA 11; - 2. SALON DZIEŁ SZTUKI | K. WOJCIECHOWSKIEGO | KRAKÓW. ul. Św. Jana 3 | Telefon 2.; - 3. duży okrągły stempel firmowy: - pośrodku św. Łukasz z paletą; w otoku napis: Dr. Fr. Schoenfeld & Co. Düsseldorf Malfarben u. Maltuchfabrik; - 4. stempel: AFI32; 5.- stempel: 10 Pochodzenie: kolekcja Jana Pomiana-Bławdziewicza (1924-2016). W 1784 we Lwowie utworzono pułk kawalerii pod dowódctwem ks. Józefa Poniatowskiego. W czasie zaborów była to jedna z niewielu formacji - oczywiście zaborcom podporządkowana - z polską komendą i tradycjami wojskowymi. Za czasów Franciszka Józefa pułk nosił nazwę 1 Pułku Ułanów Austriackich;... więcej
Artist: Stefan Filipkiewicz
Title: TATRY ZIMĄ
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Stefan Filipkiewicz Na odwrocie napis farbą: SF 22. Obok nalepka wystawowa (druk, rękopis) o treści: TOWARZYSTWO ARTYSTÓW POLSKICH „SZTUKA“ W KRAKOWIE | Autor Stefan Filipkiewicz | Tytuł dzieła Pejzaż zimowy | Rodzaj dzieła ol. | cena. Na nalepce napis farbą: [2]2.
Artist: Jerzy Kossak
Title: PATROL UŁANÓW, 1922
Year: 1922
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Kossak | 1922
Artist: Carl Hasch
Title: TARTAK W GÓRACH, 1890
Year: 1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Carl Hasch | Wien 1890 Na krośnie nalepka z trudno czytelnym napisem atramentem: Alte Sa[...] ..... | bei Hall[...] | ... 5000 Marks. Ponadto nalepka celna w kształcie tarczy oraz nieczytelny owalny stempel. Znakomity i znany obraz Carla Hascha, wystawiany, opisywany i reprodukowany: - Illustrierter Katalog der zweiten Münchener Jahres-Ausstellung aller Nationen im kgl. Glaspalaste, München 1890, s. 15, nr kat. 489 (Sägemühle aus dem Eschern-Thale bei Hallstadt in Oberösterreich); - Die Kunst für alle: Malerei, Plastik, Graphik, Architektur [Bruckmann Verlag; München] 16 XII 1890; Heft VI, s. 89, il. po s. 92 (Sägemühle aus Oberösterreich); - F. von Boetticher, Malerwerke des Neunzehten Jahrhunderts, Beitrag zur Kunstgeschichte von Friedrich von Boetticher, Erster Band, Dresden 1895, s. 446 (Sägemühle aus d. Eschernthale bei Hallstadt). Carl Hasch (Karl; właściwie Hauschwick) - austriacki malarz i rysownik, pejzażysta. Studiował w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych. Wielokrotnie podejmował podróże studyjne w Alpy, do Włoch, na Riwierę, do Szwajcarii i Belgii. Stale mieszkał w Wiedniu. Sukces i... więcej
Artist: Edmund Adler
Title: PIERWSZY ZEGAREK, PO 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Edmund Adler Na górnej listwie krosna napis kredką: nr. 602
Artist: August Herman Knoop
Title: GRA W KARTY, 1894
Year: 1894
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Knoop | München 1894.
Artist: Leopold Loeffler
Title: RODZINA MYŚLIWEGO
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: L. Löffler Radymno Na odwrocie na górnej listwie krosna stemple z numerami: 16, 75 i 20 oraz fragment starej nalepki i pieczęci lakowych; na dolnej listwie krosna (czerwoną kredką): Löfler. R; powyżej słabo widoczna pieczęć z imieniem i nazwiskiem: FRANZ JEZEK oraz fragmenty pieczęci lakowych; ponadto na dolnej listwie ramy (granatową kredką): Löffler – Radymno ; nalepka aukcyjna Agra-Art. z 2016 roku. Dla podkreślenia swojej narodowości, od roku 1867 artysta często dodawał przy sygnaturze słowo Radymno, nazwę miejscowości, w której spędził dzieciństwo. Informacja ta pozwala na przybliżone datowanie obrazu.
Artist: Louis Douzette
Title: PORT NOCĄ W ŚWIETLE KSIĘŻYCA, 1894
Year: 1894
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Louis Douzette | 1894
Artist: Walery Brochocki
Title: PEJZAŻ O ZACHODZIE, 1878
Year: 1878
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W Brochocki | Paris 1878
Artist: Henryk Cieszkowski
Title: WIDOK NA CAPRI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: H Cieszkowski | [...] W szeregu licznych prac Cieszkowskiego znajdujemy rzeczy wysokiej artystycznej wartości. W tych to dziełach widzimy, jak wielkie poczucie natury posiadał [...] artysta, zarówno w szczegółach, jak i w całości. Jego obrazy [...] słoneczne, o dalszych planach, nad wyraz miłe robiły wrażenie swym spokojem, jakby marzycielskim nastrojem, stanowiąc zawsze harmonijną całość. Odznaczały się również ogromem powietrza, ciepłem i szlachetnością w traktowaniu. „Tygodnik Ilustrowany“ 1895, II półrocze, nr 49, s. 411.
Artist: Julian Fałat
Title: KOBIETA W CZEPKU
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: Jul Fałat
Artist: Wacław Borowski
Title: DAMA Z PIESKIEM, 1916
Year: 1916
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: W. Borowski | 916 Na „plecach“ napis atramentem: Lausanna 1916. Ponadto ząbkowana, drukowana ozdobna nalepka. Wczesna praca artysty, powstała podczas jego pobytu w Szwajcarii (lata 1914-1919).
Artist: Władysław Chmieliński
Title: KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE,PRZED 1939
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński Widok sprzed roku 1939; po prawej, za dzwonnicą kościoła św. Anny widoczna osiemnastowieczna kamienica Camponiego, częściowo zniszczona w 1944, a później rozebrana całkowicie w związku z budową trasy W-Z. Widoczne także dawne otoczenie Placu Zamkowego, m.in. po lewej zburzona w czasie wojny wysoka kamienica przy Krakowskim Przedmieściu 93/95. W głębi wieża kościoła oo. jezuitów i ówczesna, neogotycka fasada katedry św. Jana Chrzciciela.
Verified Artist: Yes
Artist: Bolesław Szańkowski
Title: DZIEWCZYNA Z RÓŻĄ
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po lewej: Szańkowski Na odwr. w p.g. rogu stempel firmy produkującej materiały malarskie: 2 | 100 x 75 cm | I. Schmincke & Co. Düsseldorf | EW
Artist: Alfons Karpiński
Title: PEONIE, PRZED 1948
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po prawej: A. Karpiński. Na odwrocie odręczny napis autorski: „Peonie“ | obraz ten jest moją oryginalną | pracą | A. Karpiński | Kraków. d. 29-IV-1948. Pochodzenie: kolekcja prywatna we Wrocławiu. Obraz opisany i reprodukowany: - Spacer po galerii malarstwa polskiego z przełomu XIX i XX wieku, [pod red. K. Kurpiewskiej], Muzeum Miejskie Wrocławia, Wrocław 2014, s. 61, il. na s. 61 i 139.
Artist: Anna Bilińska - Bohdanowiczowa
Title: PORTRET MĘŻCZYZNY Z LASECZKĄ, 1890
Year: 1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Anna Bilińska | Paryż | - . 1890 . - Na odwrocie płótna duży owalny stempel - założonej w roku 1880 - paryskiej firmy Paula Foinet’a oferującej farby i inne materiały malarskie: 54 RUE N.D. DES CHAMPS PARIS | PAUL FOINET | (VAN EYCK) | TOILES & COULEURS FINES Na listwach krosna odręczne napisy: P. R. 38. ; Wars[...]; 1177 20 Tożsamość portretowanego mężczyzny nie jest wiadoma. Są jednak pewne przesłanki pozwalające przypuszczać, że obraz ten Bilińska pokazała na Międzynarodowej Wystawie w Berlinie w roku 1891 i że może on być jednym z „dwóch małych“ portretów męskich określonych w katalogu jako Portret Pana K. i Portret Pana A.B. [zobacz: - Internationale Kunst-Ausstellung veranstaltet vom Verein Berliner Künstler anlässlich seines fünfzigjährigen Bestehens 1841-1891: Katalog und Führer, Berlin 1891, s. 318, nr kat. 3808, 3809].
Artist: Władysław Szerner
Title: PRZED KRAKOWSKĄ KARCZMĄ, 1877
Year: 1877
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W Szerner | Monachium 1877 Władysław Szerner - wierny przyjaciel i admirator Józefa Brandta - często bywał w Orońsku, jego majątku pod Radomiem. Malował tam liczne studia i szkice, wykorzystywane w późniejszych kompozycjach, m.in. starą, drewnianą karczmę, malowniczy motyw wykorzystany później w kilku obrazach. Olejne studium przedstawiające tę karczmę, znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. Obraz opisany i reprodukowany, m.in. w: - „Tygodnik Ilustrowany“ 1878, nr 153 z dn. 30 XI, il. na s. 352 (drzeworyt Michała Kluczewskiego); - A. Tyczyńska, Władysław Szerner 1836-1915 [w:] E. Charazińska, E. Micke-Broniarek, A. Tyczyńska, Malarstwo polskie w zbiorach prywatnych, Warszawa 1995, s. 40, 41, il. 39; - E. Micke-Broniarek, Malarstwo polskie. Realizm, naturalizm, wyd. Arkady, 2005, s. 154, il. 223 na s. 151, tabl. 230 na s. 235.
Artist: Johann Jungblut
Title: ZIMOWY WIECZÓR W HOLENDERSKIEJ WIOSCE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J. Jungblut
Artist: Antoni Kozakiewicz
Title: ZALOTY, OK. 1880
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. Kozakiewicz | München
Artist: Stanisław Witkiewicz
Title: DYLIŻANS NAD MORZEM, PO 1884
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: DYLIŻANS NAD MORZEM. DROGA Z LIBAWY DO POŁĄGI, po 1884 Na dolnej listwie krosna odręczny napis naniesiony ręką właścicielki: Mal. Stanisław Witkiewicz | wł. Henryki Witkiewicz-Szandomirskiej Pochodzenie: zbiory rodziny artysty. Obraz pochodzi ze zbiorów rodzinny artysty. Pierwotnie był własnością jego bratanka, architekta Jana Witkiewicza-Koszczyca (1881-1956), a następnie jego córki, p. Henryki Witkiewicz-Szandomirskiej. W sierpniu 1884 roku Stanisław Witkiewicz, wraz z żoną która spodziewała się dziecka (Stanisława Ignacego - Witkacego), wyjechał na Litwę - do Połągi, miejscowości nad Bałtykiem. Ostatni odcinek podróży - z Libawy do Połągi - przejechał powozem; droga biegła nadmorską plażą. W czasie tych wakacji artysta zrobił wiele rysunków i szkiców, wykorzystanych później przy malowaniu obrazów olejnych, a także jako ilustracje serii artykułów „Lato w Połądze“, które ukazały się na łamach pisma „Wędrowiec“ (1885, nr 43-46). Znalazł się tam także opis podróży w błękitach, owej szczególnej drogi brzegiem morza. Prześliczny... więcej
Artist: Zofia Stryjeńska
Title: TAŃCE POLSKIE, 1927-1929
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 11 wielobarwnych rotograwjur Słowo wstępne napisał Artur Schroeder. Przekłady nutowe zestawił Zdzisław Jachimecki. Okładka według rysunku B. Krzyżanowskiej. Druk i nakład Drukarni Narodowej w Krakowie, 1929. Na pierwszej stronie wkładki z artykułem wstępnym odręczna dedykacja: Unserem lieben Hern Professor | Dr. Heinrich Brockmann-Jerosch | von seinen | Krakauer Freunden | [.]iasia. | Bogu[...] Pawłow[ski] | Nusia | 14. IV. 1930. [dedykacja dla Heinricha Brockmana-Jeroscha (1879-1931), botanika, profesora Uniwersytetu w Zurichu od Bogumiła Pawłowskiego (1898-1971) botanika, profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego i jego rodziny] Teka, oprawiona w płócienną okładkę zawiera 11 plansz z przedstawieniami tańczących par (druk: rotograwiura, karton, 39,8 x 29,9 cm; na planszach obok nazwy tańca umieszczona data i sygnatura: 1927 | Z. STRYJEŃSKA). Całość poprzedza ośmiokartkowa wkładka z artykułem wstępnym, a każdą z plansz przekładka z zapisem nutowym odpowiedniej melodii tanecznej. więcej
Artist: Tadeusz Makowski
Title: TOWARZYSTWO POD JABŁONIĄ W TALOU, 1920
Year: 1920
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: papier z widocznym śladem złożenia karty na pół wymiary w świetle passe-partout Na odwrocie pracy rękopis listu Tadeusza Makowskiego do Conrada Kickerta z datą 8 września 1920 r.: Le 8.9.920 Monsieur le peintre Makowski envoie a son cher ami Conrad et a toute la charmante Société reunie sous le béni pommier de Talou un grand salut avec les souhaits de bon travail. Un tendre souvenir l’emporte vers cet arbre rustique ou lon passe des si agreables moments. C'est bientot la rentrée a Paris avec une quantité d’etudes et un peu de fatigue - Merci de la bonne lettre et du bon souvenir - Salutations et les poignées de mains bien cordiales aux Monsieurs et les hommages aux Dames de Makowski więcej
Artist: Tadeusz Makowski
Title: DZIECKO Z KLATKĄ, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Pochodzenie: kolekcja Jana Pomiana-Bławdziewicza (1924-2016). Ostatni właściciel obrazu, koleKcjoner i znawca sztuki, Jan Pomian-Bławdziewicz (1924-2016) pochodził z Nowego Miasta nad Pilicą, gdzie jego rodzina miała majątek ziemski z parkiem i pałacem. Podczas II wojny światowej wyjechał wraz z matką do Francji, gdzie początkowo uczył się w polskiej szkole, a później krótko studiował na uniwersytecie w Grenoble. W 1942 próbował przedostać się do Hiszpanii, zatrzymany na granicy dostał się do frankistowskiego obozu koncentracyjnego w Miranda del Ebro. W maju 1943 przedostał się do Anglii, gdzie został pilotem RAF-u. Po wojnie ukończył studia ekonomiczne na London University. W latach 1948-1960 był sekretarzem i bliskim współpracownikiem Józefa Retingera. Od 1965 obok Andrzeja Ciechanowieckiego prowadził w Londynie Heim Gallery, a później galerię Swiftdene and Old Masters. Był założycielem fundacji „Karta z dziejów“, poświęconej pamięci polskich Żydów. Odznaczony został Krzyżem Komandorskim Orderu Polonia Restituta.
Artist: Rafał Malczewski
Title: ORKA NA PODHALU, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Rafał Malczewski Na odwrocie zatarty stempel Dominion Gallery w Montrealu (1438 Sherbrocke St. West); w lewym górnym narożniku napis długopisem: 10. Pochodzenie: ze zbiorów rodziny artysty. Stanisław Potępa, autor monografii Rafała Malczewskiego, łączy ten obraz z - malowanymi ok. 1929 roku - „wielkimi panoramami krajobrazowymi“ ujmowanymi z wysoka, obrazami o wielkiej falującej przestrzeni ukazującymi „rozległe układy poletek z kontrapunktującymi je chatkami i drzewkami“. Obraz opisany i reprodukowany: - S. Potępa, Rafał Malczewski, TTK Tarnów 2006, s. 247, il. na s. 244 (wg negatywu z MNW). O malarstwie Rafała Malczewskiego pisano wiele, próbując określić i sprecyzować jego fenomen i istotę oryginalności; przytaczamy fragment jednej z recenzji z roku 1929: Człowiek nawykły do oglądania dzieł sztuki przyjmuje obrazy R. Malczewskiego w odmienny sposób niż [...] prace innych artystów. Bowiem pomiędzy patrzącym a dziełem wytwarza się tu związek emocjonalny szczególniejszego rodzaju: budzą się wzruszenia, jakich dostarczają rzeczy posiadające... więcej
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET ZOFII MIKUCKIEJ, 23 VII 1926
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy: 62 x 46 cm sygn. u dołu niebieską kredką: - po lewej: 23 | VII | 1926 ; - pośrodku: T. D + B [w kółku]; - po prawej: Witkacy [P (po NP5) + G] Pochodzenie: ze zbiorów rodziny Zofii Mikuckiej-Malczewskiej. Obraz był własnością portretowanej Zofii Mikuckiej-Malczewskiej. Następnie znajdował się w kolekcji rodzinnej. Po roku 1924 Stanisław Ignacy Witkiewicz ograniczył swoją twórczość malarską do jednoosobowej „Firmy portretowej S. I. Witkiewicz“. W ramach „firmowej“ działalności - na życzenie i według wyboru klienta - malował pastelowe portrety w pięciu podstawowych typach - A, B, C, D, E - których specyfikę - i ceny - dokładnie zdefiniował w drukowanym „Regulaminie“. Zastrzegał przy tym możliwość różnych kombinacji i tworzenia typów pochodnych. Na portretach obok sygnatury umieszczał często dodatkowe, skrótowe informacje, m.in. o wypalonych papierosach, zażytych narkotykach czy używkach. Czasem bywały to także swoiste komentarze dotyczące sposobu postrzegania przez artystę portretowanej osoby bądź jej stroju. Takich „własnych“ bardzo rozmaitych skrótów artysta stosował wiele, część z nich została rozwiązana, część nadal pozostaje... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Włodzimierz Tetmajer
Title: PORTRET ŻONY, 1890
Year: 1890
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PORTRET ŻONY, ANNY Z MIKOŁAJCZYKÓW TETMAJEROWEJ, 1890 wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: Włodzimierz Tetmajer | 1890 na odwrocie: STUDIUM CHŁOPA W KRAKOWSKIEJ SUKMANIE akwarela, ołówek, papier sygn. l.d.: Włodzimierz Tetmajer | 1890 Pochodzenie: kolekcja J. Pomiana-Bławdziewicza (więcej - kat. 37). Portretowana młoda kobieta w ukwieconym czepcu mężatki to Anna z Mikołajczyków Tetmajerowa (1874-1954), ukochana żona artysty, poślubiona przezeń 11 sierpnia 1890 roku. Małżeństwo Tetmajera z córką bronowickiego gospodarza, przez opinię mieszczańskiego Krakowa traktowane jako mezalians, było bardzo szczęśliwe, co z czasem przyznawali nawet sceptycy. Anna Tetmajerowa była pierwowzorem Gospodyni w Weselu Wyspiańskiego, a także bohaterką powieści Ignacego Maciejewskiego-Sewera Bajecznie kolorowa.
Artist: Rafał Malczewski
Title: SZAŁASY NAD RZEKĄ, OK.1930
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Rafał Malczewski obok sygnatury trudny do odczytania napis ołówkiem Na odwrocie nalepka ze stemplem Miejskiego Konserwatora Zabytków przy Prezydium Rady Narodowej miasta Krakowa potwierdzająca zgodę na wywóz obrazu za granicę; na nalepce odręcznie, atramentem: - data: 30. VII 65 ; - numer zezwolenia: 367/65 ; - nieczytelny podpis. Pochodzenie: ze zbiorów rodziny artysty.
Artist: Rafał Malczewski
Title: ŚWIEŻY ŚNIEG W GÓRACH LAURENTYŃSKICH, 1946
Year: 1946
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: ślady ołówka wymiary w świetle oprawy sygn. l.d.: Rafał Malczewski Na odwrocie napis: D258 oraz nalepka Dominion Gallery w Montrealu (1438, Sherbrooke Street West); na niej, m.in. nazwisko autora i tytuł obrazu: “Fresh Snowfall, Laurentians“. Rafał Malczewski przyjechał do Kanady pod koniec 1942 roku. Miał za sobą długą wojenną tułaczkę przez Słowację, Węgry, Włochy, Francję, Hiszpanię, Portugalię, Brazylię i USA. Początkowo zatrzymał się w Ottawie, w styczniu 1943 zorganizował tam pierwszą kanadyjską wystawę swoich obrazów. Po kolejnej wystawie w Montrealu - w marcu 1943 - zarząd Kanadyjskich Kolei Narodowych zaproponował mu możliwość wolnych przejazdów, malowanie pejzaży wzdłuż całej ich linii, a w także zakup powstałych prac. Te podróże artysty po Kanadzie trwały przez cztery lata; odwiedził niemal wszystkie prowincje, by w 1946 zamieszkać już na stałe w Montrealu, skąd na lato i jesień jeździł w Góry Laurentyńskie, malując tamtejsze krajobrazy.
Artist: Rafał Malczewski
Title: ZIMA NA FARMIE, 1951
Year: 1951
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: ślady ołówka wymiary w świetle oprawy sygn. l.d.: Rafał Malczewski na odwrocie, na oprawie odręczny, dwukrotnie powtórzony napis: B1128 Rafał Malczewski przyjechał do Kanady pod koniec 1942 roku. Miał za sobą długą wojenną tułaczkę przez Słowację, Węgry, Włochy, Francję, Hiszpanię, Portugalię, Brazylię i USA. Początkowo zatrzymał się w Ottawie, w styczniu 1943 zorganizował tam pierwszą kanadyjską wystawę swoich obrazów. Po kolejnej wystawie w Montrealu - w marcu 1943 - zarząd Kanadyjskich Kolei Narodowych zaproponował mu możliwość wolnych przejazdów, malowanie pejzaży wzdłuż całej ich linii, a w także zakup powstałych prac. Te podróże artysty po Kanadzie trwały przez cztery lata; odwiedził niemal wszystkie prowincje, by w 1946 zamieszkać już na stałe w Montrealu, skąd na lato i jesień jeździł w Góry Laurentyńskie, malując tamtejsze krajobrazy.
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET MARII PRONIEWICZ, 1917
Year: 1917
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel, papier brązowy wymiary w świetle oprawy sygn. ukośnie p.d.: Witkacy | 1917 Pochodzenie: ze zbiorów rodziny portretowanej Marii Proniewicz. Prezentowany portret powstał w roku 1917, a więc podczas pobytu Stanisława Ignacego Witkiewicza w Rosji (lata 1914-1918). Artysta służył wówczas w petersburskim, carskim Pawłowskim Pułku Lejb-Gwardii, a w lipcu 1916 uczestniczył w działaniach I wojny światowej. Ranny w bitwie koło Witonieża nad rzeką Stochod na Ukrainie, nie wrócił już na front i został ewakuowany do Petersburga. Za waleczność otrzymał order św. Anny IV klasy, a później awans do stopnia porucznika. W Petersburgu przeżył rewolucję lutową i październikową, a w listopadzie 1917 zgłosił się do - powstającej na terenie Rosji - armii polskiej.Do Polski wrócił w połowie roku 1918. W czasie pobytu w Rosji artysta kontynuował twórczość portretową, rozpoczętą jeszcze przed rokiem 1914. Rysował i malował portrety osób, z którymi stykał się towarzysko, w tym głównie przedstawicieli dość licznej Polonii petersburskiej, a także wizerunki kolegów z wojska. I całkiem przyzwoicie... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Wojciech Weiss
Title: JESIEŃ NA POLACH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WWEISS (inicjały wiązane) Na odwrocie stempel: 191
Artist: Alfons Karpiński
Title: PLAŻA NA LIDO, 1907
Year: 1907
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. Karpiński. 1907. Lido Na odwrocie napisy ołówkiem: - u góry: Lido 190[7] sierpień; - niżej w ramce: TZP Kraków | Wystawa mło[...] Pośrodku stempel w kształcie palety. Mała nalepka z cyfrą: 8. Nalepka wystawowa (druk, rękopis) o treści: TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE | Autor Karpiński Alfons | Tytuł dzieła Lido I | Rodzaj dzieła olej. Cena 14 x 20 | Podpis autora
Artist: Wacław Wąsowicz
Title: MARTWA NATURA Z WACHLARZEM, 1938
Year: 1938
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. WĄSOWICZ Dojrzała, bardzo rozbudowana Martwa natura Wąsowicza należy do najbardziej reprezentatywnych obrazów artysty, które malował w drugiej poł. lat 30. XX w., w bardzo płodnym okresie swojej twórczości. Bogactwo i różnorodność przedmiotów, jaki na niej znajdujemy, ich swobodne, niekonwencjonalne zestawienie ukazało ogromną wrażliwość artysty na kolor, perfekcyjne operowanie światłem i modelunek form. Obraz wystawiany i opisany: - S.Rutkowski, Malarstwo Wacława Wąsowicza , „Arkady“ 1939 nr 2, s. 69; - Wacław Wąsowicz (1891-1942), Muz. Narodowe w Warszawie, 1969; - Wacław Wąsowicz , Willa Struvego Warszawa, kwiecień - maj 2000.
Artist: Wacław Wąsowicz
Title: PORTRET ŻONY, 1929
Year: 1929
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: WACŁ WĄSOWICZ | 1929
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: BAŻANT, PRZED 1939
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Ebiche Na poprzeczce krosna napis kredką: S404
Artist: Jan Szancenbach
Title: JEZIORO ANNECY, 1988
Year: 1988
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Szancenbach Na odwrocie napis autorski na płótnie: JAN SZANCENBACH | JEZIORO ANNECY | 1988 Z tyłu, na ramie czarna drukowana nalepka z nazwiskiem, adresem i telefonem artysty. Pochodzenie: ze zbiorów rodziny artysty. Pejzaż znad jeziora Annecy w Alpach Sabaudzkich (Francja).
Artist: Hanna Rudzka-Cybisowa
Title: KRZEMIENIEC, 1937
Year: 1937
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: H. Rudzka C. Na górnej listwie ramy nalepka wystawy w Muzeum Narodowym w Poznaniu (XI 1971 - II 1972) z numerem katalogowym: 36. Na krośnie napis ołówkiem: Krzemieniec Pochodzenie: kolekcja prywatna we Wrocławiu; zakupiony od autorki w Krakowie w listopadzie 1987 r. Obraz opisany i reprodukowany: - Malarstwo Hanny Rudzkiej Cybisowej. Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 1971, s. nlb., nr kat. 36. - Spacer po galerii malarstwa polskiego z przełomu XIX i XX wieku, [red. K. Kurpiewska], Muzeum Miejskie, Wrocław 2014, s. 87, il.
Artist: Tymon Niesiołowski
Title: CYRKOWIEC, 1962
Year: 1962
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: na odwrocie zachowana we fragmencie nalepka wystawowa z tekstem (druk, atrament): Tytuł /...k/owiec | Wymiar 73 x 60 Rok powstania 1962 Włas/.../
Artist: Zygmunt Menkes
Title: KOBIETA JEDZĄCA OWOC GRANATU, PRZED 1939
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.g.: Menkes
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: MACIERZYŃSTWO
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Muter Na odwrocie napis: Depôt | Reservé | Retrouvé en 1962 | Nettoye superficiellement | M
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: W PARKU
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. ołówkiem p.d.: Muter
Artist: Zygmunt Menkes
Title: MARTWA NATURA Z OWOCAMI TROPIKALNYMI, PO 1950
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Menkes Na odwrocie nalepka (druk, maszynopis) o treści: FROM THE GALLERIES OF | ASSOCIATED AMERICAN ARTISTS | 711 FIFTH AVENUE NEW YORK | ARTIST Sigmund Menkes | TITLE Tropical Still Life | MEDIUM oil Price $750 | NO P 6803 | REPRODUCTION Rights for this painting | are reserved by the artist
Artist: Zygmunt Menkes
Title: DZIEWCZYNA Z DZBANKIEM
Tools: crayon, sanguine
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: to Mr Cottin- | Menkes Na odwrocie napisy ołówkiem: - l.g.: Menkes | Boy with a Jug ; - oraz: Tp Mr. Cottin - 29 W. Sq. | 11/2 flt anti [...] | as Preasso (?); Na tzw. plecach nalepka JARVIS GALLERY INC z tytułem rysunku Portrait of a Young Boy, określeniem techniki: Conti Drawing oraz nazwiskiem autora: Zigmund Menkes
Artist: Eliasz Kanarek
Title: KOLĘDNICY Z GWIAZDĄ I TURONIEM, 1954
Year: 1954
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: E. Kanarek