Artist: Maja (Maria) Berezowska
Title: ŚMIGUS W BESKIDACH, OK. 1930
Tools: ink, watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn.p.d.: majaberezowska napis autorski l.d. (przysłonięty passe-partout): Śmigus w Beskidach
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: KOŚCIÓŁ BOŻEGO CIAŁA W KRAKOWIE, 1903
Year: 1903
Tools: litography
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: litografia czterobarwna, papier żeberkowany, wymiary w świetle passe-partout sygn. na kamieniu p.d.: LWyczół | 903 Pochodzenie: kolekcja rodziny hr. Zamoyskich. Litografia pochodzi z Teki Stowarzyszenia Polskich Artystów Grafików, wydanej staraniem Feliksa Jasieńskiego w Krakowie w roku 1903. Teka, zwana potocznie Teką Grafików Polskich miała charakter bibliofilski, wydana została w liczbie 120 egzemplarzy (w tym 20 luksusowych). Wchodzące w jej skład litografie odbijano przy udziale artystów w Zakładzie Litografii Artystycznej A. Pruszyńskiego, akwaforty w Zakładzie Artystycznym Braci Łopieńskich w Warszawie, jedyną fluorofortę odbił T. Estreicher. Wszystkie płyty i kamienie, z których odbijano ryciny zostały następnie zniszczone. W Tece znalazły się cztery ryciny Wyczółkowskiego, jedne z pierwszych graficznych prac artysty, który - zachęcony właśnie przez Jasieńskiego - zajął się grafiką stosunkowo późno, już jako pięćdziesięcioletni, doświadczony i w pełni ukształtowany malarz. Oprócz widoku Kościół Bożego Ciała były to portrety Juliusza Kossaka (dla wydania wytwornego), Jacka Malczewskiego i Feliksa Jasieńskiego. Porównaj: - D. Muszanka, Litografia Leona Wyczółkowskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław... więcej
Artist: Zygmunt Józefczyk
Title: STOGI W ŚNIEGU, 1931
Year: 1931
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Z. Józefczyk 31 Na odwrocie, na fragmencie starej okleiny stempel (tusz) o treści: Jan Leśniak | Pracownia ram i oprawa obrazów | wszelkiego rodzaju | Kraków, Grodzka 15 (w sieni)
Artist: Jerzy Kossak
Title: ŻOŁNIERZE NAPOLEOŃSCY W ZIMOWEJ WĘDRÓWCE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak Na odwrocie często stosowane przez artystę stemple potwierdzające autorstwo: - 1. okrągły stempel z wpisanym ołówkiem numerem 101 - w polu środkowym herb „Kos“ | Nr. 245 ; w otoku napis: * JERZY KOSSAK * Kraków pl. Kossaka 4 * ; - 2. stempel - faksymile tekstu pisanego ręcznie: „Stwierdzam autentycz= | ność tego obrazu“ | Jerzy Kossak.
Artist: Julian Fałat
Title: POTOK W BYSTREJ, PO 1920
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JFałat
Artist: Stanisław Masłowski
Title: MALWY PRZED CHATĄ
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: STANISŁAW MASŁOWSKI
Artist: Zygmunt Józefczyk
Title: BAGNA POLESKIE, 1937
Year: 1937
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Z. Józefczyk 37 na odwrocie, na fragmencie starej okleiny napis atramentem: Bagna Poleskie 37
Artist: Stanisław Kaczor-Batowski
Title: RUSINKA. DZIEWCZYNA Z SEMENOWA, 1925
Year: 1925
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: [.] Bat | 22. VII | 1925 Semenów - wieś podolska w dawnym powiecie trembowelskim.
Verified Artist: Yes
Artist: Julian Fałat
Title: KOŚCIÓŁ W OSIEKU, 1910
Year: 1910
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: Fałat | Osiek 1910 Obraz przedstawia stary, szesnastowieczny kościół św. Andrzeja Apostoła w Osieku k. Oświęcimia. Był to jeden z ulubionych motywów malarskich, powtarzanych przez Fałata kilkakrotnie. Artysta - począwszy od lat 90. XIX w. - często bywał w Osieku, serdecznie goszczony przez Oskara i Gabrielę Rudzińskich. Malował tu liczne pejzaże - polskie laguny osieckich stawów ... stary drewniany kościołek na wzgórzu ... rybitwy przy spuszczaniu wody z Bonara ... brzozę nad kanałem ... i wijącą się wśród śniegów rzekę. Było to miejsce i pejzaż szczególnie przezeń ulubione, miejsce, które miało figurować obok Nieświeża, innej ukochanej krainy artysty.
Artist: Mieczysław Rakowski
Title: SŁONECZNIKI PRZED CHATĄ, 1908
Year: 1908
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M. Rakowski | 908 Na krośnie nieczytelny stempel. Obraz powstał jeszcze w czasie studiów Rakowskiego w krakowskiej ASP. I choć artysta nie należał do ścisłego grona uczniów Jana Stanisławskiego, to jednak w tym obrazie odnajdujemy wyraźne inspiracje i fascynacje jego malarstwem i związki z jego „szkołą pejzażu“.
Verified Artist: Yes
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: O ZACHODZIE NAD WODĄ, OK. 1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, płótno dublowane, wymiar oryginalnego płótna sygn. l.d.: L Wycz... Pochodzenie: kolekcja rodziny hr. Zamoyskich. Studium pejzażu O zachodzie nad wodą powstało w okresie, kiedy Wyczółkowski wielokrotnie i na długo wyjeżdżał na Ukrainę. Dla jego twórczości były to lata ważne, lata które wspominał, mówiąc: „Ukraina... przełom dla mnie /.../ Tam się odnowiłem i zrzuciłem z siebie wpływy akademii. /.../ Ukraina cudowna. Efekty światła, po deszczu najbardziej intensywne słońce przy zachodzie...“. Według Marii Twarowskiej, ten znamienny przełom w malarstwie artysty oznaczał „odrzucenie rutyny akademickiej, przemycie oczu widokami natury nie utrefnionej ręką człowieka, wnikanie w istotę pleneru i szukanie na własna rękę najszczerszego malarskiego wyrazu dla przyrody i dla współżycia z nią prostych ludzi“. [cyt. za: Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia , oprac. M. Twarowska, Wrocław 1960, s. 53, 55].
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: FALE MORSKIE, 1898
Year: 1898
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: F. Ruszczyc | 1898 na odwrocie autorski napis ołówkiem (lewą ręką): Ferdynand Ruszczyc | Belgia 1898 na odwrocie także owalny stempel firmy z materiałami malarskimi: A. MOREAUX | PARIS | 106, Boulevard Montparnasse. Rożne napisy odnoszące się do wystaw, na których obraz był pokazywany: ołówkiem, kredką i tuszem: F. Ruszczyc; 1602; 48, Z. 48; Kat. wyst. 1964 - poz. 71; 79; I/71. Ponadto nalepki: - 1. z niebieską ramką-obwódką i odręcznym tekstem: F. Ruszczyc | cykl Bornholm Fale morskie | olej | wł. Rodziny; - 2. nalepka wystawy monograficznej w MN Kraków II-IV 2002; Muz. Okręg. Toruń IV-V 2002; MN Warszawa VII-IX 2002; LDM w Wilnie X-XII 2002; - 3. nalepka (plaster lekarski) z numerem 1244/37/71 [oznakowanie używane w MNW]. Na ramie nalepka Muzeum Narodowego w Warszawie z numerem: p 376/02/113 Pochodzenie: ze zbiorów rodziny Ferdynanda Ruszczyca. Artysta malował Fale morskie w lipcu 1898 w Ostendzie, gdzie... więcej
Artist: Jan Stanisławski
Title: CHATA NA UKRAINIE, 1892
Year: 1892
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygn. l.d.: JAN STANISŁAWSKI. [9]2 Z tyłu, na ramie napis tuszem: „Krajobraz” J. Stanisławski Dep. 4900. Na płótnie dwie imienne pieczątki dra Stanisława Dąbrowskiego i dra Stanisława Turczyńskiego; z wpisanymi odręcznie ich nazwiskami i datą 11/VI. 1953. Pochodzenie: - kolekcja Stefana Powroźnika w Częstochowie; - od października 1996 kolekcja prywatna we Wrocławiu. W latach 2005 - 2011 obraz – jako depozyt właściciela (nr dep. 4900) – był eksponowany w stałej Galerii Malarstwa Polskiego Muzeum Narodowego w Warszawie. Obraz wzmiankowany, opisywany i reprodukowany: - Encyklopedia sztuki polskiej , [praca zbiorowa; wstęp K. Ostrowski], Wyd. Kluszczyński, Kraków 2001, il. s. 275 [hasło: Koloryzm]; - B. Kokoska, Polska. Dzieje sztuki , Wyd. Kluszczyński, Kraków 2002, il. na s. 99; - Spacer po galerii malarstwa polskiego z przełomu XIX i XX wieku, [pod red. K. Kurpiewskiej], Muzeum Miejskie Wrocławia, Wrocław 2014, s. 17-18, il. na s. 17 oraz i 72.
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: ZIMA, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. G. Wywiórski
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: W KNIEI, PRZED 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M. G. Wywiórski
Artist: Wojciech Kossak
Title: POLOWANIE W ŚNIEŻNEJ ZAMIECI, 1888
Year: 1888
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: POLOWANIE. POWRÓT Z POLOWANIA. POLOWANIE W ŚNIEŻNEJ ZAMIECI, 1888 sygn. l.d.: Wojciech Kossak 1888 Na odwrocie, na górnej listwie krosna nalepka (druk, atrament): RECHTE VORBECHALTEN | WIEN | 8124. Obok nalepka wystawy Kossaka w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, z tytułem obrazu Polowanie, z datą 4 czerwca 1936 i nazwiskiem właściciela: Gutnajer. Na listwie bocznej pieczęć lakowa z dwugłowym orłem austriackim, literami H.Z.A. oraz L S i napisem KRAKAU. Na listwie dolnej dwubarwna nalepka (druk, atrament) z tekstem: KUNSTHANDLUNG | JENNY SALZER | WIEN i. GRABEN 21 | Telefon 67-0-77 | 5016. Obraz opisany i reprodukowany w: - Przewodnik nr 144. Wojciech Kossak , Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, czerwiec 1936, s. 15, nr kat. 7; - E. Charazińska, E. Micke-Broniarek, A. Tyczyńska, Malarstwo polskie w zbiorach prywatnych [także wersja angielska], wyd. Dom Aukcyjny „Agra“, Warszawa 1995, s. 77, il. 74; - H. Stępień, Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1856-1914 , IS PAN, Warszawa 2003, il. 76.
Artist: Zygmunt Ajdukiewicz
Title: POWRÓT Z POLOWANIA, 1887
Year: 1887
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Zygmunt Ajdukiewicz 887 na odwrocie stempel na płótnie: WIMMER [& Co] | GALLERY OF FINE ARTS | MUNICH
Artist: Alfred Terlecki
Title: ZIMA NA PODHALU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: ALFRED TERLECKI
Artist: Teodor Axentowicz
Title: NA GROMNICZNĄ
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: T. Axentowicz
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: POLOWANIE W SAMOSTRZELU, 1913
Year: 1913
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. G. Wywiórski | Samostrzel 1913 Samostrzel - wieś położona w województwie kujawsko-pomorskim, w powiecie nakielskim; znajduje się tu pałac i park, dawna własność rodziny Bnińskich.
Artist: Wiktor Korecki
Title: STRUMIEŃ W LESIE, PRZED 1939
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WIKTOR KORECKI
Artist: Carl Schultze
Title: ZIMOWY ZMIERZCH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Carl Schultze Df.
Artist: Józef Graczyński
Title: CHATY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. Graczyński Pochodzenie: kolekcja rodziny hr. Zamoyskich.
Artist: Wojciech Kossak
Title: KIRASJER I DZIEWCZYNA, 1942
Year: 1942
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wojciech Kossak 1942 Na odwr. napis na płótnie naniesiony przez córkę artysty, Magdalenę Kossak-Starzewską, znaną jako Magdalena Samozwaniec: To płótno jest jedną | z ostatnich prac | mojego ŚP Ojca | Wojciecha Kossaka | Magdalena | Kossak Starzewska | 22 / 12. 42.
Artist: Jerzy Kossak
Title: NAPOLEON ZE SZTABEM, 1932
Year: 1932
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: NAPOLEON ZE SZTABEM OBSERWUJĄCY PRZEPRAWĘ WOJSKA PRZEZ BEREZYNĘ, 1932 sygn. p.d.: Jerzy Kossak | 1932 Tematy zaczerpnięte z wydarzeń kampanii napoleońskich Jerzy Kossak podejmował najchętniej i najczęściej. Znajomość historii i żołnierskich mundurów pozwalała mu swobodnie i ze znawstwem sięgać do różnych zdarzeń i epizodów tych wojen. Czasem też kilkakrotnie powtarzał ulubione motywy, ujmując je w różne układy kompozycyjne. Napoleona obserwującego przejście wojsk przez Berezynę w ostatnich dniach listopada 1912 r. namalował artysta przynajmniej dwukrotne, w roku 1929 i 1930 (patrz reprodukcje nr 108, 109 w albumie K. Olszańskiego Jerzy Kossak , Wrocław-Warszawa-Kraków 1992).
Artist: Roman Kochanowski
Title: KRAJOBRAZ O ZMIERZCHU, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: R Kochanowski.
Artist: Jan Styka
Title: KOSYNIER W ATAKU.SZKIC DO PANORAMY RACŁAWICKIEJ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Studyum do Racławic | Styka na odwrocie napis na płótnie: 60
Artist: Tadeusz Rybkowski
Title: NA TARG, 1879
Year: 1879
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d: T. Rybkowski 1879 Na odwrocie, na tekturowym zaplecku, nalepka aukcyjna Agra-Art z 2017 r.
Artist: Ludwik Gędłek
Title: ZWIAD
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: L. Gędłek Wien
Artist: Józef Brandt
Title: PRZEWODNIK, PRZED LUB 1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Józef Brandt | Z Warszawy | Monachium Pochodzenie: kolekcja Leona Feliksa Goldsteina (1871-1926) dyplomaty i bankiera (zakup TZSP 1910/11); następnie własność jego żony Zofii z Karnkowskich, 2o voto Tarnowskiej. Później w zbiorach prywatnych. Obraz posiada ekspertyzę Adama Konopackiego (W-wa, 1995). Obraz wymieniony, opisany bądź reprodukowany w: - Wystawa Jubileuszowa Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Król. Polskiem 1910-1911 , Warszawa, grudzień–styczeń [1910-1911], s. nlb, nr kat. 33, il.; -W. Wankie, W 50-tą rocznicę istnienia , Otwarcie wystawy jubileuszowej warsz. Tow. Zach. Szt. Piękn. , „Świat” (Warszawa) 1910, nr 52 z dn. 24. grudnia 1910, il. na s. 7. -„Biesiada Literacka” 1911, I półrocze, nr 16 z dn. 21. kwietnia 1911, il. na s. 311; -„Tygodnik Ilustrowany” 1911, I półrocze, nr 23 z dn. 3. czerwca 1911, il. na s. 445; -„Ziarno” 1911, il. na s. 113; -„Praca” 1912, tablica po s, 144; -T. Jaroszyński, Album malarstwa polskiego. Album d’art polonais , Paris [1911- 1913], tablica IV [własność Stanisława Goldsteina]; -J. Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach... więcej
Artist: Jacek Malczewski
Title: SYBIRAK. MĘŻCZYZNA W SZYNELU, 1904
Year: 1904
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. w górnej prawej ćwiartce: J Malczewski | 1904 Na odwrocie nieczytelny stempel, prawdopodobnie którejś z krakowskich firm oferujących materiały malarskie. W postaci Sybiraka, bohatera obrazu, rozpoznajemy długoletniego, ulubionego modela Malczewskiego - „niejakiego“ Wójcickiego ze Zwierzyńca, o którym pisała, m.in. Michalina Janoszanka (patrz niżej). Jego wyraziste rysy i szlachetna powierzchowność odpowiadała podniosłej roli, jaką artysta nadawał mu w swoich obrazach z lat 1900-1910. Wymienić tu można na przykład: tryptyki Muzyka (1906; MNW) i Za wcześnie (1905; MNP), obrazy Śmierć (1902), Moja pieśń (1904; MNP), Tobiasz (1904) czy Zatruta studnia IV (1905; MNP). Znana jest fotografia Wójcickiego pozującego Malczewskiemu, która po raz pierwszy ukazała się w roku 1905 w „Tygodniku Ilustrowanym“, a która później reprodukowana była jeszcze wielokrotnie. Zamieścił ją także Adam Heydel w swojej monografii malarza. Uważna analiza tego zdjęcia - szynel, a przede wszystkim układ rąk modela - nasuwa przypuszczenie, że Malczewski może malować właśnie naszego Sybiraka. Porównaj: - „Tygodnik Ilustrowany“ 1905, nr 8 z dn. 25 lutego, il. na s. 121 [Jacek Malczewski w swojej pracowni; fot. J. Dobrzański]; więcej
Artist: Piotr Michałowski
Title: GENERAŁ LEGEDITSCH NA KONIU, 1848-1850
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie - częściowo zachowane - nalepki na krośnie: - 1. papier naklejony na płótnie; napis odręczny atramentem: Wyst. Retrosp. Komitet Krakowski | Dekl. l. 48 Nr 366. | Piotr Michałowski | „Jenerał austriacki na białym [przekreślone] Legeditsch | na białym koniu... [dalej napis zniszczony]; - 2. nalepka wystawy w Towarzystwie Sztuk Pięknych w Krakowie w roku 1913 [druk, atrament]: /../ WO /.../ YCH W KRAKOWIE W | 1913 1941 | Autor Michałowski Piotr | Dzieło p.t. Portret generała Lege/.../ komenderu | jącego w Krakowie Pochodzenie: 1894 własność Adama Łempickiego, zięcia Michałowskiego w Krzysztoforzycach; 1813 w zbiorach Róży z Łempickich Michałowskiej, wnuczki artysty; 1932 własność Józefa Kuczyńskiego w Krakowie; później w kolekcji prywatnej. Portretowany, Ignaz von Legeditsch (1791-1866), generał cesarsko-królewskiej kawalerii w latach 1841-1848 dowodził brygadą, która stacjonowała w Tarnowie, Rzeszowie i Jaśle. Dzielny żołnierz, miał opinię dowódcy o wysokim poczuciu sprawiedliwości, cieszącego się szacunkiem ludności cywilnej. Michałowski znał generała prawdopodobnie już od połowy lat czterdziestych. A pełniąc w latach 1848-1852 funkcję prezesa rady Administracyjnej Krakowa, mógł dzięki życzliwości generała pomagać osobom zagrożonym aresztowaniem za działalność polityczną. (patrz: N... N...[Celina Michałowska], Piotr... więcej
Artist: Zygmunt Waliszewski
Title: JAN SOBIESKI, LATA 1922 - 1923
Tools: pastel
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: JAN SOBIESKI, lata 1922-1923 / na odwrocie KSIĄŻĘ JÓZEF PONIATOWSKI NA KONIU Obraz wymieniany, opisany i reprodukowany: - Wystawa prac nieznanych. Zygmunt Waliszewski zapomniany - odnaleziony. Kazimierz Mitera w służbie sztuki [wstęp H. Bartnicka-Górska], Rempex, Warszawa 1993, nr kat. 9 i 9a, 2 repr.; - H. Bartnicka-Górska, A. Prugar-Myślik, Zygmunt Waliszewski 1897-1936. Malarstwo i rysunek. Wystawa monograficzna. Muzeum Narodowe w Warszawie V-VI 1999, Warszawa 1999, s. 166, nr kat. II/4.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: KOZIA PRZEŁĘCZ W TATRACH, 1904-1905
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy sygn. p.d.: L Wyczół Pochodzenie: kolekcja rodziny Stanisława Lentza, poźniej prywatne zbiory w Częstochowie. Widok od strony północnej na Kozią Przełęcz między masywem Koziego Wierchu a Zamarłą Turnią. Tatry - tę nieznaną dla siebie krainę - Wyczółkowski - poznał późno. Prawdopodobnie po odbytej wycieczce górskiej w towarzystwie taterników, którzy zachęcali do tego tematu, na pewien czas opuścił pracownię i przeniósł się na plener, w głuche turnie nad Czarny Staw i na szczyty gór. Warunki materialne miał wtedy znakomite; pozwalały mu na zorganizowanie kosztownej wyprawy /.../ Towarzyszyło mu kilku górali z przewodnikiem doświadczonym, starym gazdą „Tatarem“, którego Wyczół tak często potem malował i rysował w grafice. Ci ludzie nosili potrzebne utensylia, materiały malarskie, żywność i namioty; rozbijali je w miejscach nadających się do malowania. Przy rozpalonym ognisku i chórze pieśni góralskich Wyczół utrwalał swoje wrażenia pastelą na specjalnie przygotowanych dużych kartonach. Powstał... więcej
Artist: Józef Chełmoński
Title: JESIEŃ, 1875
Year: 1875
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Jesienna wichura. Jesienna zawierucha. Jesienny wieczór. Herbstabend. sygn. l.d.: JÓZEF CHEŁMOŃSKI | W WARSZAWIE | 1875 r. Pochodzenie: 1891 własność Juliusza Wertheima w Warszawie, a w 1907 odnotowany jako własność jego syna Piotra Wertheima. W 1994 wystawiony w Galerie Horszowski we Wrocławiu i sprzedany nieznanemu nabywcy. W 1997 wystawiony na aukcji w Warszawie, trafił do kolekcji prywatnej we Wrocławiu. Obraz klasy muzealnej, zajmujący ważne miejsce w historii polskiego malarstwa. Jesień jest jednym z obrazów malowanych w pracowni na poddaszu Hotelu Europejskiego w Warszawie, którą Chełmoński dzielił z Antonim Piotrowskim, Stanisławem Witkiewiczem i Adamem Chmielowskim. Artysta był już wówczas po studiach w Monachium i po podróży na Ukrainę. W tej słynnej pracowni, nazwanej później „kuźnią“ nowego realistycznego malarstwa, powstały, m.in. także obrazy Babie lato, Na folwarku, Stróż nocny, Przed odjazdem gości, Wieczór letni, Wołyńskie miasteczko . Prace te, pokazane w 1875... więcej
Artist: Antony Serres
Title: DAMA Z PIESKIEM
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Antony Serres Na odwr. naklejki domu aukcyjnego Christie’s z datą 18 XII 2008. Ponadto napisy czerwoną kredką: 52284 .
Artist: Stanisław Kamocki
Title: DWOREK WŚRÓD ZIELENI, OK. 1915
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: S Kamocki
Artist: Karol Dominik Witkowski
Title: PORTRET RABINA, OK. 1882
Tools: oil
Surfaces: canvas, cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. K. Witkowski na górnej listwie krosna napis: K | Wukowitz * do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata organizacyjna (Premium) w wys. 26 % (VAT, droit de suite i podatek graniczny) Interesujący, świetnie malowany Portret Rabina, dzieło Karola Witkowskiego, malarza, który „karierę“ zrobił w Stanach Zjednoczonych, a w Polsce nie był specjalnie znany. Obraz pochodzi zapewne z wcześniejszego, krakowsko - monachijskiego okresu twórczości artysty.
Artist: Erno Erb
Title: SCENA LWOWSKA. NA TARGU WE LWOWIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: E. Erb Pochodzenie: kolekcja prywatna we Wrocławiu. Obraz opisany i reprodukowany: - Spacer po galerii malarstwa polskiego z przełomu XIX i XX wieku [pod red. K. Kurpiewskiej], Muzeum Miejskie Wrocławia, Wrocław 2014, s. 31, il. na s. 31 oraz 89.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: AUTOPORTRET Z PALETĄ, 1939
Year: 1939
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Wlastimil 1939 | Hofman
Verified Artist: Yes
Artist: Wlastimil Hofman
Title: PEJZAŻ ZIMOWY, 1924
Year: 1924
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wlastimil Hofman | Kraków 1924
Verified Artist: Yes
Artist: Józef Jaroszyński
Title: KARY KOŃ
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J Jaroszyński
Verified Artist: Yes
Artist: Franciszek Streitt
Title: KWIATEK DO KAPELUSZA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Fr. Streitt Na odwrocie, na płótnie owalny firmowy stempel z czytelnym fragmentem napisu: A. Lenck | München.
Artist: Erwin Kröner
Title: PEJZAŻ Z ABACJI, 1924
Year: 1924
Tools: gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Erwin Kröner. 24 | Abbazia Obraz jest oprawiony.
Artist: Virgilio Colombo
Title: RODZINNE SZCZĘŚCIE, OK. 1890
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: Colombo
Artist: Julian Fałat
Title: ULICZKA W TOLEDO, 1884
Year: 1884
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: Jul Fałat 84 Toledo Na odwrocie nalepka wystawy (druk, atrament) o treści: [po bokach dwukrotnie:] Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Król. Polsk. | [pośrodku:] No 4211 | Nazwisko autora Julian Fałat | Rodzaj dzieła: akwarella | Tytuł Ulica w Toledo | Wymiar - | Cena lub jego wartość - | Własność pani Jul Zimler | Adres - | Warszawa d. [nieczytelne]. r. Wiosną roku 1884 Julian Fałat w towarzystwie przyjaciela, Juliusza Hermana wyjechał po raz pierwszy do Paryża, a stamtąd do Hiszpanii. Madryt zdecydowanie mu się nie podobał więc - aby jak najprędzej zapoznać się z prawdziwą Hiszpanią - pojechał do Toledo. Później wspominając to miasto pisał: Jedna jest Wenecja na świecie - i jedno Toledo. Miasto na wzgórzu, opasane rzeką Tag, ze strzelistą gotycką wieżą katedry kryjącej nieprzebrane bogactwa, zachowało charakter tajemniczego świata mauretańskiego i daje pojęcie o tej kulturze i rasie. Maluję trochę fragmentów miasta, zwłaszcza ciasnych malowniczych uliczek, o domach z gęsto okratowanymi oknami, z których wyglądają oczy murillowskich Madonn - maluję wspaniały most... (J. Fałat, Pamiętniki, Katowice... więcej
Artist: Tadeusz Styka
Title: LEDA, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: TADÉ. STYKA - Leda, królewna etolska, była żoną Tyndareosa, króla Sparty. Jej piękność urzekła Zeusa (Jowisza), który zobaczył ją, gdy kąpała się w Eurotasie i zbliżył się do niej przybrawszy postać łabędzia. Dziećmi z tego związku byli Kastor i Polideukes (Polluks) oraz Helena i Klitajmestra. Spotkanie Ledy z łabędziem było tematem, podejmowanym w sztuce już od czasów antycznych. Tadeusz Styka namalował też drugą - znaną z reprodukcji - wersję tego motywu - poniżej francuska pocztówka z lat 20. XX w.
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: W ATELIER MALARZA, PO 1896
Tools: pastel
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: FBakalowicz [inicjały wiązane] Pochodzenie: londyńska kolekcja Jana Pomiana-Bławdziewicza. Obraz pochodzi z londyńskiej kolekcji Jana Pomiana-Bławdziewicza (1924-2016), Komandora Orderu Polonia Restituta, założyciela fundacji „Karta z dziejów“, wieloletniego dyrektora Heim Gallery w Londynie, pilota polskiego lotnictwa, absolwenta University of London, działacza polonijnego i polityka, w latach 1948-1960 bliskiego współpracownika Józefa Retingera. Obraz w żartobliwy sposób nawiązuje do epizodu z Quo vadis Henryka Sienkiewicza, sceny, w której Eunice obejmuje marmurowy posąg Petroniusza.
Artist: Alois Arnegger
Title: Z WYBRZEŻA WŁOSKIEGO
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. : A. Arnegger
Artist: Bolesław Szańkowski
Title: DZIEWCZYNKA Z KWIATAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Szańkowski
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: STARE DĘBY, 1906
Year: 1906
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. G. Wywiórski [1906] napis autorski l.d.: Kobylniki
Artist: Wlastimil Hofman
Title: ANIOŁ ZE SZCZYGŁEM, 1922
Year: 1922
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wlastimil Hofman na odwrocie napis ołówkiem: 1922
Verified Artist: Yes
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: PORTRET DAMY, 1891
Year: 1891
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: LBakalowicz | pinxit | 1891 ponad sygnaturą autorski napis: A. Liebert phot. Władysław Bakałowicz, umieszczając na Portrecie damy obok swego podpisu także nazwisko A. Lieberta, autora fotografii, którą posiłkował się przy malowaniu, wyraził tym samym szacunek i uznanie dla jego dzieła. Alphonse Liebert (1827-1914) był wybitnym fotografem, autorem licznych portretów paryskich osobistości (m.in. A. Dumasa, G. Maupassante’a, aktorek teatrów), a także sławnej serii zdjęć ruin Paryża z czasów Komuny Paryskiej 1871 r.
Artist: Roman Bratkowski
Title: Z WYBRZEŻA NEAPOLITAŃSKIEGO
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: R. Bratkowski
Artist: Maria Pia Górska
Title: PRZY SZYCIU, 1928
Year: 1928
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Pia Górska | 1928
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: SALONIK W DWORKU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: B. RYCHTER-JANOWSKA
Artist: Kazimierz Lasocki
Title: SAMOTNA SOSNA, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: K Lasocki Solec 1927 r Tę samą sosnę, samotną wśród szeroko rozciągających się łąk, umieścił Lasocki także na obrazie Polski krajobraz, pokazywanym na dorocznym Salonie TZSP w 1928 roku. Porównaj: - Katalog Salon 1928. Przewodnik No 39. Tow. Zachęty Sztuk Pięknych Warszawa, grudzień 1928, s. 27, nr kat. 178, il. nlb. [Polski krajobraz].
Artist: Wojciech Weiss
Title: PEJZAŻ Z KALWARII
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WW (monogram wiązany) Na odwrocie napis ołówkiem: Własność Antoniny Panek. Niżej: nr T. 535-II i niebieski stempel: 151 Pochodzenie: własność Antoniny Panek, następnie kolekcja prywatna we Wrocławiu. Obraz opisany i reprodukowany: - Spacer po galerii malarstwa polskiego z przełomu XIX i XX wieku [pod red. K. Kurpiewskiej], Muzeum Miejskie Wrocławia, Wrocław 2014, s. 23, il. na s. 23 oraz 79.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: BIAŁE RÓŻE, 1911
Year: 1911
Tools: watercolor, gouache, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: LWyczół 1911 [inicjały wiązane] Na odwrocie nalepka wystawy dzieł ze zbiorów prywatnych otwartej w czerwcu 1954 w Lwowskiej Państwowej Galerii Obrazów z tytułem dzieła Martwa natura. Pochodzenie: zbiory prywatne we Lwowie; kolekcja prywatna we Wrocławiu. Ten piękny obraz, wyraźnie inspirowany sztuką japońską, powstał w okresie, gdy Wyczółkowski mieszkał w Krakowie i malował szczególnie wiele studiów kwiatów i martwych natur z kwiatami. Jak wspominał Teodor Grott, ulubiony uczeń artysty, „kwiaty Wyczół kochał, kwiatami był obdarowywany, roiło się w jego pracowni od przepięknych okazów róż, anemonów, goździków, rododendronów, azalii, a nawet storczyków, które specjalnie dla niego były sprowadzane z cieplarni Rotszylda w Wiedniu. /.../ dobijano się o każdy obraz, nieomal o każdy szkic; płacono tysiące koron za niewielkie studium kwiatowe.“ [cyt. wg: Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia, opracowała M. Twarowska, Wrocław 1960, s. 271, 272]. Obraz opisany i reprodukowany: więcej
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: FONTANNA NA PLACU ŚW. PIOTRA W RZYMIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Bronis. Rychter Janowska Na odwrocie napis ołówkiem: Fontanna S. Pietro Ponadto wypełniona odręcznie nalepka drukowana o treści: ANTYKI OBRAZY DYWANY MEBLE | LUDWIK BŁASIAK | KRAKÓW | KOMMANDANTURSTR. 18 | UL. STRADOM. TELEFON 14083 | KUPNO SPRZEDAŻ OCENA | Nr. 48/1945 0 | Autor: Rychter Janowska | Nazwa: Fontanna | Cena: olej. Na nalepce pieczątka: SALON OBRAZÓW I DZIEŁ SZTUKI | Stradomska 18. Obok mała nalepka z napisem atramentem: 27R/1 | Rychter Janowska | „Fontanna“
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: NAD ZATOKĄ NEAPOLITAŃSKĄ
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: B. RYCHTER - JANOWSKA Na odwrocie nieczytelne napisy ołówkiem i niebieską kredką.
Artist: Carl Gustav Rodde
Title: PEJZAŻ WŁOSKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: C. Rodde. Obraz jest oprawiony.
Artist: Tadeusz Styka
Title: PORTRET DZIEWCZYNY W BIAŁEJ BLUZCE, 1940-50
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: TADÉ. STYKA
Artist: Rudolf Priebe
Title: WIATRAK I RYBACKIE KUTRY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygn. l. d.: Priebe Na odwrocie napisy: - tuszem: 134.; - ołówkiem: 59/523
Artist: Peter Pulm
Title: DZIEWCZYNA HOLENDERSKA PRZY SZYCIU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: P Pulm Delf na odwrocie stempel firmowy o kształcie kartusza
Artist: Colestin Brugner
Title: SZTORM U SKALISTYCH BRZEGÓW, OK. 1860
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu pośrodku: Brügner
Artist: Leopold Schmutzler
Title: RUDOWŁOSA, PO 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Schmutzler
Artist: Jean Lambert-Rucki
Title: ŚW. PIOTR APOSTOŁ
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: brąz patynowany, podstawa drewniana wys. całkowita 28 cm sygn. z tyłu pionowo: LAMBERT-RUCKI na spodzie drewnianej podstawki wyciśnięte: CHERET | PARIS
Verified Artist: Yes
Artist: Abraham Beyeren
Title: DARY MORZA, 1642
Year: 1642
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d. monogramem wiązanym: AB f [fecit] 1642
Artist: Leonard Straszyński
Title: PRZED KANTOREM OK. 1870
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PRZED KANTOREM; JAK DUŻO KLEJNOTÓW MOGŁABYM SOBIE KUPIĆ!!!, ok. 1870 olej, ślady ołówka, płótno sygn. p.d.: L. Straszyński Na odwrocie, pośrodku płótna, zatarty stempel: PREPARED BY | WINSOR & NEWTON | 38 RATHBONE PLACE | LONDON Na ramie napis: What a quantity of jewels these would buy for me!!! Oba obrazy Przed kantorem tworzą pendant; uzupełniając się treściowo i kompozycyjnie przedstawiają dwa różne aspekty tej samej - z pozoru - sytuacji i krytycznie komentują aktualne stosunki społeczne. Powstały zapewne w latach 1867-1871 podczas pobytu artysty w Londynie.
Artist: Zdzisław Jasiński
Title: KONCERT W CHMURACH, 1926
Year: 1926
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: ZD. JASIŃSKI Na odwrocie odręczny napis atramentem: „Koncert w chmurach“ | fragment plafonu w bocznej sali | I-ej Filharmonii Narodowej w Warszawie. Ponadto dwie nalepki wystaw w Towarzystwie Zachęty: - 1. zachowana częściowo z nieczytelnymi napisami; - 2. druk wypełniony atramentem: 11672 Autor Jasiński Zdzisław Tytuł Koncert Rodzaj dzieła ol. | Cena 300 Własność Data nadesłania - 192- Zdzisław Jasiński malując Koncert w chmurach nawiązał do swego wcześniejszego dzieła - plafonu dla Filharmonii Narodowej w Warszawie, twórczo przetwarzając fragment tej wielkiej kompozycji. Plafon ten, namalowany w latach 1900-1901 i umieszczony w foyer Filharmonii przedstawiał alegorie muzyki ludowej, nut smętku i radości. Obraz wymieniony w katalogach wystaw: - Przewodnik Nr XIX Po Wystawie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych /.../ Wystawa zbiorowa prac Zdzisława Jasińskiego /.../, Warszawa styczeń 1927 roku, s. 19, nr kat. 99 [Koncert]; - Przewodnik 93. /.../ Wystawa pośmiertna Zdzisława Jasińskiego, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa kwiecień 1934, s. 8, nr kat. 47 [Koncert, 1926, sygn., 70 x 60, wł. rodziny autora].
Artist: Feliks Franić (Franicz)
Title: DEFILADA 8 PUŁKU UŁANÓW
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: DEFILADA W ŚWIĘTO 8 PUŁKU UŁANÓW KS. JÓZEFA PONIATOWSKIEGO W KRAKOWIE, 19 MARCA 1924 ROKU sygn. l.d.: Felix Franić | 1924 Na listwach krosna cztery stemple krakowskiej firmy oferującej materiały malarskie: ISKRA & KARMAŃSKI | KRAKÓW Porównaj: Fotografie defilady z Ilustrowanego Kuryera Codziennego; zbiory NAC: sygn. zdjęcia: 1-W-1396-2 https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/71465/8991d79ee3614e76d6589bdba92b4b24/
Artist: Władysław Chmieliński
Title: WAWEL
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński
Verified Artist: Yes
Artist: Józef Mehoffer
Title: STUDIUM DO WITRAŻA KATEDRY WE FRYBURGU, 1895
Year: 1895
Tools: coal
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: STUDIUM DO POSTACI ŚW. ANDRZEJA APOSTOŁA Z WITRAŻA KATEDRY WE FRYBURGU, 1895 wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: Józef Mehoffer 1895 . Tym rysunkowym studium Mehoffer posłużył się przy pracy nad projektem witraża Apostołowie dla gotyckiej katedry św. Mikołaja we Fryburgu w Szwajcarii. Projekt ten artysta przygotował na międzynarodowy konkurs ogłoszony w roku 1895. Nadesłano nań 47 projektów przygotowanych przez twórców z całej prawie Europy. Zwycięzcą został Polak, jego też poproszono o kompozycje do pozostałych okien świątyni. Łącznie Mehoffer zaprojektował dla katedry 13 witraży, po cztery do każdej z naw bocznych i pięć do prezbiterium. Ich realizacja trwała aż do roku 1936. Witraż Apostołowie został osadzony w oknie kościoła najwcześniej, bo już w roku 1896. Zespół fryburskich witraży uznany jest za najwybitniejsze dzieło epoki modernizmu w Szwajcarii i jedno z najważniejszych dzieł tego nurtu w skali światowej. O witrażach fryburskich,... więcej
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: KOŚCIÓŁ ŚWIĘTYCH PIOTRA I PAWŁA, 1924
Year: 1924
Tools: ink
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: KOŚCIÓŁ ŚWIĘTYCH PIOTRA I PAWŁA W KRAKOWIE, 1924 tusz, pędzel, drapanie, papier wymiary w św. passe-partout sygn. ołówkiem. l.d.: L Wyczół | 924 Napis ołówkiem - dedykacja autorska p.g: Pu Wilczyńskiemu | w upominku | L Wyczół | (rysunek oryginalny) To samo ujęcie motywu krakowskiego kościoła św. Piotra i Pawła Leon Wyczółkowski powtórzył także w litografii. Jej egzemplarze znajdują się, m.in. w zbiorach MNK, MNW (kompozycja odwrócona w stosunku do rysunku - porównaj m.in. reprodukcje w: D. Muszanka, Litografia Leona Wyczółkowskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław - Kraków 1958, il. 27; M. Twarowska, Leon Wyczółkowski, Oficyna Wydawnicza Auriga, Warszawa 1962, il. 105. Obraz opisany i reprodukowany: - Spacer po galerii malarstwa polskiego z przełomu XIX i XX wieku, [pod red. K. Kurpiewskiej], Muzeum Miejskie Wrocławia, Wrocław 2014, s. 28, il. na s. 28 oraz 83. Porównaj także: - D. Muszanka, Litografia Leona Wyczółkowskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław - Kraków 1958, s. 53, il. 27.
Artist: Stanisław Bagieński
Title: JAN DEKERT NA CZELE CZARNEJ PROCESJI, 1914
Year: 1914
Tools: ink, watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: JAN DEKERT NA CZELE CZARNEJ PROCESJI PRZED ZAMKIEM W WARSZAWIE, 1914 sygn. l.d.: St. Bagieński 914. Czarna procesja - manifestacja mieszczan podczas obrad Sejmu Czteroletniego 2 grudnia 1789 roku. Deputowani 141 miast polskich, pod przewodnictwem Jana Dekerta prezydenta Warszawy, przeszli wówczas od Ratusza na Rynku Starego Miasta do Zamku, gdzie na ręce króla Stanisława Augusta złożyli pisemną prośbę o przywrócenie i rozszerzenie dawnych przywilejów miejskich. Od ciemnych, mieszczańskich strojów uczestników pochód ten nazwano „czarną procesją“. Rysunek reprodukowany: - „Tygodnik Ilustrowany“ 1916, nr 18 z dn. 29 kwietnia, s. 213 [jako ilustracja artykułu K. Bartoszewicza Jan Dekert].
Artist: Władysław Chmieliński
Title: KOŚCIÓŁ ŚW. ANNY W WARSZAWIE, PRZED 1939
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: KOŚCIÓŁ ŚW. ANNY I PLAC ZAMKOWY W WARSZAWIE, przed 1939 wymiary w świetle oprawy sygn. p.d.: Wł. Chmieliński. Widok sprzed roku 1939, z tramwajem jeżdżącym dawniej Krakowskim Przedmieściem (od 1908). Po prawej, za dzwonnicą kościoła św. Anny widoczna osiemnastowieczna kamienica Camponiego, częściowo zniszczona w 1944 roku, a później rozebrana całkowicie w związku z budową trasy W-Z. W głębi wieża kościoła oo. jezuitów i ówczesna, neogotycka fasada katedry św. Jana Chrzciciela.
Verified Artist: Yes
Artist: Cyprian Kamil Norwid
Title: PORTRET MATRONY Z HERBEM PIERZCHAŁA, 1864
Year: 1864
Tools: ink, feather
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PORTRET MATRONY Z HERBEM PIERZCHAŁA (KOLUMNA), 1864 sygn. p.g. wzdłuż krawędzi: rysował Cyprian NORWID. | 1864 Rysunek naklejony na podkładkę z namalowaną na niej ramką. Na odwrocie - na oprawie - stempel zakładu ramiarskiego w Portland: Gunnery’s Framing | 1015 S.W. WASHINGTON | Phone C.A. 14832 | PORTLAND, OREGON | Nr 60021
Artist: Jan Piotr Norblin De La Gourdaine
Title: PIECZENIE KASZTANÓW, PO 1804
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: SPRZEDAWCZYNI MARONÓW. PIECZENIE KASZTANÓW, po 1804 wymiary w świetle passe-partout: 11 x 16,5 cm sygn. u góry przy krawędzi (na afiszu na ścianie): Norblin Na odwrocie rysunku napis brunatnym atramentem: No 782 Norblin de la Gourdaine 1790 Rysunek oprawiony w oryginalne passe-partout z podpisem: J. P. NORBLIN DE LA GOURDAINE | 1745 -1830. Z tyłu na passe-partout odręczny tekst informujący o - cytowanej wyżej - inskrypcji na odwrocie rysunku: J. P. Norblin de la Gourdaine | gouache signée au front a gauche | Au verso une inscription a la plume | fine en rouge (á l’encre): | „No 782 Norblin de la Gourdaine 1790“ . Tenże tekst (miejscami nieczytelny) powtórzony także w ołówkowym napisie na „plecach“ oprawy. Ponadto na „plecach“ inne napisy, w tym czytelne: 3763; C. 117 . Dwie okrągłe nalepki ekspertów francuskich - René Milleta i Patryka de Baysera. Ten nokturnowy, niemalże „rembrandtowski“ rysunek powstał zapewne po roku 1804, już po powrocie artysty do Francji i należy do późniejszego okresu jego twórczości artysty, który - z jednej strony - „eksploatował“ rysunki i szkice z Polski, kontynuując „polską“ tematykę - z drugiej zaś strony odtwarzał życie codzienne Paryża i miasteczek... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Teofil Kwiatkowski
Title: MARTWA NATURA. RÓŻE, 1867
Year: 1867
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: na odwrocie sygnatura i autorski napis: T. Kwiatkowski 1867. | Paris Faub St Honoré No 168. | rue de Rennes No 65 Obok owalna lakowa pieczęć z odciskiem głowy w profilu. Pochodzenie: kolekcja rodzinna; do 1978 w zbiorach wnuczki artysty Marie-Louise Dervault; aukcja Daguerre S.V.V., Paryż 27 lutego 2013 r. (wystawiony wraz z pendant Martwą naturą z kwiatami i owocami). Temat martwej natury pojawił się w malarstwie Teofila Kwiatkowskiego stosunkowo późno, bo dopiero w latach sześćdziesiątych. Artysta prawdopodobnie zainteresował się nim kopiując w Luwrze obrazy na zamówienie rządowe. Dziś znane są tylko nieliczne przykłady tej dziedziny jego twórczości. Są to przeważnie martwe natury z kwiatami i owocami, komponowane według wzorów dawnego, siedemnastowiecznego malarstwa (wyjątek stanowi Martwa natura z owcami; zbiory MNW). Monografistka Kwiatkowskiego, Aleksandra Melbechowska-Luty wymienia zaledwie trzy takie dzieła artysty, wśród nich pendant naszego obrazu. Zauważa przy tym, że prace te /.../ mają jedną specjalną zaletę, potwierdzającą charakterystyczny genre jego talentu: zdolność wrażliwego i niepospolitego odczucia materii malarskiej, tworzenia małych, kameralnych studiów na niewielkich wycinkach płaszczyzn, poetyckiego obrazu przedmiotów zamkniętych w drobnych formach /.../ Pojedyncze kielichy kwiatów, wiązki zieleni, mięsiste kule jabłek są fragmentami... więcej
Artist: Władysław Chmieliński
Title: RYNEK W KAZIMIERZU NAD WISŁĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński na odwrocie napis na krośnie: H.T. CHMIELINSKI | MARKTTAS IN KAZIMIERZ DOLNY
Verified Artist: Yes
Artist: Bencion Benn (Rabinowicz)
Title: PORTRET KOBIETY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu pośrodku: Benn
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET KAZIMIERY ŻUŁAWSKIEJ, 1919
Year: 1919
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: papier czerwonawo-brązowy wymiary w świetle ramy sygn. p.d.: Witkacy 1919 [?] | T.C. [w kółku] Na odwrocie nalepka monograficznej wystawy S. I. Witkiewicza w Muzeum Narodowym w Warszawie (XII 1989 - II 1990). Portretowana, Kazimiera Żuławska (1883-1971) de domo Hanicka - romanistka, tłumaczka, taterniczka i alpinistka - była żoną pisarza i poety Jerzego Żuławskiego (1873-1915). Wraz z mężem odbyła szereg wypraw wysokogórskich w Alpach i Tatrach. Ich trzej synowie - Marek (późniejszy malarz), Juliusz (pisarz), Wawrzyniec (kompozytor) - również byli taternikami i alpinistami. W 1910 Żuławscy zamieszkali w Zakopanem, w willi „Łada“ (uprzednio „Pepita“) przy ul. Chałubińskiego. Ich dom - także po śmierci Jerzego (1915) - był ważnym ośrodkiem spotkań zakopiańskiej bohemy. Stanisław Ignacy Witkiewicz urządzał tu swe głośne „orgie“, spotkania przy alkoholu i muzyce, podczas których tańczono, śpiewano, dyskutowano i bawiono się w teatr. Bywali tu, m.in. Jan Kasprowicz, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Leopold Staff, Władysław Orkan, Tymon Niesiołowski czy August Zamoyski. Równocześnie - od 1918 - Żuławska prowadziła w „Ładzie“ pensjonat, będący (obok tłumaczeń) głównym źródłem utrzymania rodziny. W roku 1921 przeniosła się wraz z dziećmi do Torunia, otwierając podobny pensjonat „Zofiówkę“, gdzie odwiedzali ją zakopiańscy... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Rafał Malczewski
Title: DOM NA WZGÓRZU, PRZED 1950
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Rafał Malczewski Nad sygnaturą dopisana ołówkiem autorska dedykacja dla żony w dniu jej imienin: Najdroższej Zosi | autor | 1962 15 - V [data roczna poprawiona na 1964]. Na odwrocie napis: #1566 * cena podana w galerii zawiera już VAT, droit de suite i podatek graniczny Pochodzenie: kolekcja rodziny artysty w Kanadzie.
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET ZOFII MIKUCKIEJ, 4 VIII 1928
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle oprawy sygn. u dołu: Ign. Witkiewicz T. B. [w kółku] 1928 4/VIII W.g. | [powyżej] NTI 36 na odwrocie, na tzw. „plecach“ pieczęć kolekcjonera Pochodzenie: własność portretowanej Zofii Mikuckiej-Malczewskiej; następnie w kolekcji rodzinnej w Kanadzie. Od 1925 Stanisław Ignacy Witkiewicz ograniczył swoją twórczość malarską do jednoosobowej „Firmy portretowej S. I. Witkiewicz“. W ramach „firmowej“ działalności - na życzenie i według wyboru klienta - malował pastelowe portrety w pięciu podstawowych typach - A, B, C, D, E - których specyfikę - i ceny - dokładnie zdefiniował w drukowanym „Regulaminie“. Zastrzegał przy tym możliwość różnych kombinacji i tworzenia typów pochodnych. Na portretach obok sygnatury umieszczał często dodatkowe, skrótowe informacje, m.in. o wypalonych papierosach, zażytych narkotykach czy używkach. Czasem bywały to także swoiste komentarze dotyczące sposobu postrzegania przez artystę portretowanej osoby bądź jej stroju. Takich „własnych“ bardzo rozmaitych skrótów artysta stosował wiele, część z nich została rozwiązana, część nadal pozostaje niezrozumiała. Portrety przyjaciół i bliskich znajomych malował Witkacy za darmo i właśnie do tej grupy prac należy Portret Zofii Mikuckiej, namalowany... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Rafał Malczewski
Title: KWIATY W WAZONIE, 1951
Year: 1951
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle oprawy sygn. l.d.: Rafał Malczewski na odwrocie, na oprawie napisy: G1302, #2014 * do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata organizacyjna (Premium) w wys. 26 % (VAT, droit de suite i podatek graniczny)
Artist: Rafał Malczewski
Title: KŁODA W WODZIE, LATA 40. XX W.
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d: Rafał Malczewski Pochodzenie: kolekcja rodziny artysty w Kanadzie. * do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata organizacyjna (Premium) w wys. 26 % (VAT, droit de suite i podatek graniczny)
Artist: Rafał Malczewski
Title: OKOLICE BAIE SAINT PAUL, 1948
Year: 1948
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: OKOLICE BAIE SAINT PAUL: UJŚCIE RIVIERE DU GOUFFRE DO RZEKI ŚW. WAWRZYŃCA, 1948 akwarela, ślady ołówka, papier, wymiary w świetle oprawy sygn. l.d.: Rafał Malczewski Na odwrocie, na oprawie odręczny napis: No. C580 oraz nalepka Dominion Gallery w Montrealu; na niej, m.in. nazwisko autora, wymiary i tytuł obrazu: „Baie St. Paul“. Ponadto na dolnej listwie stempel: DOMINION GALLERY | 1438 Sherbrooke ST. W. | Montreal, Quebec * do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata organizacyjna (Premium) w wys. 26 % (VAT, droit de suite i podatek graniczny)
Artist: Zofia Stryjeńska
Title: PORTRET MŁODEJ KOBIETY
Tools: gouache, pencil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle autorskiej „ramki“ nakreślonej ołówkiem; 31,3 x 28,2 cm (cała karta) sygn. l.d.: Z. S. Na starych „plecach“ oprawy malutka owalna nalepka firmy ramiarskiej z tekstem: J. ADAMCZYK | * WARSZAWA * | BRACKA N 20
Artist: Wilhelm Wachtel
Title: ZAMYŚLONA. PORTRET DZIEWCZYNY, 1924
Year: 1924
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WILH WACHTEL | 924 Na odwrocie rękopiśmienna nalepka o treści: W[il]helm Wachtel | (Lemberg 1875 - 1946 (!) USA). Ponadto nalepka z numerem: 310
Artist: Alfred Aberdam
Title: KONCERT W SALONIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwrocie: Aberdam Na odwrocie napis kredą na płótnie: 28 . Na krośnie farbą: 10 P
Verified Artist: Yes
Artist: Ignacy Pieńkowski
Title: MARTWA NATURA Z KWIATAMI, PO 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Ign Pieńkowski Na krośnie nalepka wystawy w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w kwietniu 1936 roku z nazwiskiem autora i tytułem obrazu Owoce i kwiaty . Na ramie nalepka wystawy z okazji dwudziestej rocznicy śmierci I. Pieńkowskiego w Muzeum w Bielsku-Białej, 3 XI 1968 - 10 III 1969. Obraz jest oprawiony.
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: PEJZAŻ Z KUDOWY, 1947
Year: 1947
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Ebiche na odwrocie na płótnie napis: mal. 1947 r. Na blejtramie nalepka Muzeum Lubelskiego w Lublinie z wystawy Mnie interesuje tylko malarstwo. Obraz opisany i wystawiany: - Mirosława Paroszkiewicz, Eibisch, „Sztuka“ Rok (53) XXV 2005, il. s. 9; - Mnie interesuje tylko malarstwo. Eugeniusz Eibisch, wystawa w 20. rocznicę śmierci artysty, Lublin 12 X - 15 XII 2007, kat. 56, s. 132, il. barwna s. 79.
Artist: Leon Dołżycki
Title: WNĘTRZE PRACOWNI, 1932
Year: 1932
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: Dołżycki 32 na odwrocie, na płótnie nalepka z życiorysem artysty Pochodzenie: kolekcja prywatna we Wrocławiu Obraz wymieniony, opisany, reprodukowany: - Spacer po galerii malarstwa polskiego z przełomu XIX i XX wieku , [pod redakcją K. Kurpiewskiej], Muzeum Miejskie Wrocławia, Wrocław 2014, s. 65, il. na s. 65 i 149.
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: MARTWA NATURA Z WINOGRONAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: Muter na odwrocie niewyraźnie odbity, prostokątny stempel na płótnie
Artist: Zygmunt Menkes
Title: BŁĘKITNA ALKOWA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Menkes Na odwrocie w górnym rogu nalepka GALLERIES OF ASSOCIATED AMERICAN ARTISTS w Nowym Jorku (druk, maszynopis) z nazwiskiem autora i tytułem obrazu The Blue Alkove.
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: DZIEWCZYNA W CZERWONEJ CZAPECZCE, 1961
Year: 1961
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Eibisch Na górnej listwie krosna napisy ołówkiem: 11. ; 4 ; 3891V .; 30.000 ; 285 Min Kultury | [niecz.] na listwie dolnej fragment drukowanej nalepki z tekstem: Nr kat... Obraz wystawiany i opisany: - Eugeniusz Eibisch. Obrazy olejne, rysunki , Muzeum Narodowe w Warszawie, maj-czerwiec 1967, nr kat. 38, il. czarno-biała, poz. 24.
Artist: Stanisław Borysowski
Title: MARTWA NATURA, ATA 40. XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: MARTWA NATURA Z ALBUMEM OBRAZÓW VELAZQUEZA, lata 40. XX w. wymiary w świetle ramy sygn. l.d.: Borysowski
Artist: Henryk Hayden
Title: RÓŻOWE KWIATY W WAZONIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Hayden
Artist: Gustaw Gwozdecki
Title: KWIATY, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: GWOZDECKI Obraz należy do większego zespołu kompozycji kwiatowych malowanych w okresie międzywojennym.
Artist: Tymon Niesiołowski
Title: ARLEKIN, 1932
Year: 1932
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Ty mon Na krosnach częściowo zachowana drukowana nalepka, wypełniona atramentem, czytelna jedynie we fragmentach: / .../DY /.../ZTU/.. ./ | Rodzaj dzieła /../ | Podpis autora /...ki | Tym/.../. Przy prawej krawędzi tekst: Kartkę niniejszą [nale]ży przykleić na eksp[onacie]. Zachowane fragmenty tekstu pozwalają zidentyfikować tę nalepkę jako nalepkę wystawową Instytutu Propagandy Sztuki, gdzie obraz był eksponowany w roku 1933 p.t. Arlekin. Postacie ze świata cyrku są jednym ze stałych motywów przewijających się przez całą twórczość Tymona Niesiołowskiego - od wczesnych rysunków z lat 1903-1904, poprzez szereg obrazów okresu międzywojennego, po całe serie kompozycji powstałych już po wojnie. Jest w tych obrazach wyraźna nuta melancholii. Cyrk Niesiołowskiego, to nie tylko spektakl, ale przede wszystkim ludzie. Czasem widzimy ich na arenie, gdzie mają imponować, śmieszyć. Ale najczęściej ci klowni, muzykanci, pierroci ukazani są nie w pełnym blasku świateł, lecz niejako prywatnie samotni i rozmarzeni. Taki jest też Arlekin z naszego obrazu. Obraz wymieniony: - Wystawa zbiorowa prof. Ludomira Slendzińskiego . Wystawa Wileńskiego Towarzystwa Artystów Plastyków. Krypta Królewska Bazyliki Wileńskiej, Katalog, Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa, kwiecień-maj 1933, s. 16-17, nr kat.... więcej
Artist: Czesław Rzepiński
Title: PEJZAŻ. DOMY NAD STAWEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Rzepiński na listwie krosna napis kredką: A 3
Artist: Zbigniew Pronaszko
Title: ŻÓŁTE TULIPANY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Z. Pronaszko