Artist: Józef Chełmoński
Title: CZWÓRKA, 1877
Year: 1877
Tools: gouache, pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: podłoże: papier (cienki karton), (awers w świetle passe-partout: 22,5 x 37,5 cm) na odwrocie: Studium dwóch rozmawiających z sobą mężczyzn ; rysunek ołówkiem przysłonięty obecnie oprawą. Rysunek był przedmiotem ekspertyzy p. Tadeusza Matuszczaka, badacza i wybitnego znawcy życia i oeuvre artysty (z dnia 25 kwietnia 1996). Do tego opracowania odwołujemy się w poniższej nocie, przywołując obszerne fragmenty tekstu. Czwórka jest rysunkowym szkicem do – znanego tylko ze starej fotografii – zaginionego obrazu p.t. Powrót z jarmarku , a ściślej do jego centralnego motywu – pędzącego galopem zaprzęgu w czwórkę koni. W finalnej, obrazowej wersji ujęcie czwórki jest niemal identyczne – ten sam skrót i kierunek jazdy, te same odchylenia końskich łbów, ułożenie nóg, szczegóły uprzęży. W nieco zmienionym układzie ujęte są natomiast postacie siedzących w wozie mężczyzn. Powrót z jarmarku Chełmoński malował w Paryżu w roku 1877, wtedy powstał także prezentowany szkic. W tymże roku artysta namalował też drugą – niemal identyczną – wersję Powrotu z jarmarku , dzisiaj również zaginioną, ale znaną z fotografii i drzeworytniczej reprodukcji w „Tygodniku Powszechnym“ (1881, nr 51, s. 808). W tej drugiej wersji Chełmoński zmienił kilka szczegółów kompozycji, m.in.... więcej
Artist: Jan Matejko
Title: SZKIC POSTACI MłODZIEńCA DO "DZIEWICA ORLEAńSKA"
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: oznaczony monogramem wiązanym p.d.: JM Nad obrazem Dziewica Orleańska, przedstawiającym tryumfalny wjazd Joanny d’Arc do Reims po zwycięstwie nad Anglikami odniesionym 17 lipca 1429 pod Orleanem, Matejko pracował w latach 1884-1886. Prezentowany rysunek jest jednym ze szkiców do tego obrazu – postać młodzieńca o nagim torsie artysta przeniósł na płótno, wiernie powtarzając jej gest i ruch; odnaleźć ją można po lewej stronie obrazu, wśród tłumu witającego Joannę. Według sekretarza artysty, Mariana Gorzkowskiego do postaci młodzieńca pozował jeden z synów Matejki. Znane są także inne studia rysunkowe do Dziewicy Orleańskiej: szkicownik z lat 1884-1888 w zbiorach warszawskiego Muzeum Narodowego, szkice ołówkowe w Muzeum Narodowym w Krakowie. Wiadomo też o czterech szkicach, które były własnością Gorzkowskiego. Porównaj: K. Sroczyńska [red.], Matejko. Obrazy olejne. Katalog, Warszawa 1993, s. 213-216, nr kat. 248 [tu dokładny opis i historia obrazu olejnego, jak również pełna dotycząca go bibliografia].
Artist: Jan Matejko
Title: STUDIUM DO SOBIESKIEGO POD WIEDNIEM, 1882
Year: 1882
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: KOŃ JASNOGNIADY KOŃ Z ARABSKĄ GŁOWĄ, 1882 Studium do Sobieskiego pod Wiedniem. Koń pod królem sygn. p.d. monogramem wiązanym: JM Pochodzenie: pierwotnie w zbiorach artysty i jego rodziny; w 1938 odnotowany jako własność Hanny Strassburgerowej w Konstancinie k. Warszawy; w 1939 kolekcja Edwarda Natansona w Warszawie; ok. 1940 własność Ludwika Trylskiego właściciela majątku Reguły pod Warszawą; później sprzedany do zbiorów prywatnych. Jest to studium królewskiego rumaka do Sobieskiego pod Wiedniem , ukończonego w 1883 wielkiego historycznego obrazu, który Matejko w imieniu narodu polskiego ofiarował papieżowi Leonowi XIII i który znajduje się w Muzeum Watykańskim w Rzymie. Według Gorzkowskiego, Matejko malował to studium w Krakowie, w dworku hr. Potockiej przy ul. Smoleńsk, a konia sprowadzono specjalnie ze stajni Potockich w Krzeszowicach. Koń przedstawiony jest w żywym ruchu, zaznaczone jest siodło a nogi jeźdźca w strzemionach, odpowiadają układowi nóg króla w obrazie. więcej
Artist: Piotr Michałowski
Title: JEŹDZIEC NA GNIADYM KONIU, LATA 1832-1835
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout Na odwr. karta z rękopiśmiennym potwierdzeniem autentyczności akwareli jako dzieła Piotra Michałowskiego; na niej dwa firmowe stemple P. P. DESA w Krakowie, nieczytelny podpis i data 3 II 1954. Ponadto adnotacja nabywcy – dra Stefana Żurawskiego – z informacją o poprzedniej właścicielce, pani Stadnickiej, wnuczce artysty. Pod notką data – marzec 1954 r. Pochodzenie: akwarela ze zbiorów Rodziny artysty; w 1954 zaoferowana do sprzedaży w krakowskiej DESIE, gdzie została zakupiona do zbiorów prywatnych. Akwarela powstała zapewne w latach 1832-1835, w czasie pierwszego pobytu Michałowskiego w Paryżu. Prace artysty cieszyły się wówczas ogromnym powodzeniem – wg. współczesnych świadectw – „cały Paryż latał za jego końmi: artyści, amatorowie, znawcy, nieznawcy [...] to człowiek nadzwyczajny: ma stado w głowie i więcej jeszcze bo sprzedaje swoje konie na wagę złota, czego by z żywymi końmi nie dokazał’. Wiele akwarel zakupiono wówczas do Anglii i Ameryki, o innych, które zostały we Francji, pisano, że „osoby które je posiadają, nie pozbyłyby się ich za żadną cenę“ . O swoim powodzeniu pisał także sam Michałowski: „Pokazanie moich robót kilku amatorom, artystom sprawiło, niespodziewany skutek: zastałem już w Paryż u wiele żądań na rysunki moje i nie chcąc się z potrzebnych... więcej
Artist: Jan Chełmiński
Title: NA PRZEJAŻDŻCE, 1880 [1886?]
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jan v. Chelminski | 1880 [1886?]
Artist: Julian Fałat
Title: Z LITWY (W DRODZE), 1890
Year: 1890
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jul Fałat | 90 Na odwrocie nalepka Fabryki Ram, zakładu galanteryjno-introligarskiego i stolarskiego Stanisława Malickiego & Co w Warszawie, ul. Nowo-Senatorska Nr 5. Na ramie nalepka wystawy w TZSP w Warszawie w roku 1904 (druk, atrament): No 4267 | Nazwisko autora Fałat | Juljan | Rodzaj dzieła akwarela | Tytuł Z Litwy | Wymiar / | Cena lub jego watość [!] / | Własność p. Juljana | Fuchsa | Adres | Warszawa d. 9 I 904 r. ; – ponadto wzdłuż bocznych krawędzi tekst w języku polskim i rosyjskim: Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem [!] Pochodzenie: w r. 1904 obraz był własnością Juliana Fuchsa (1844-1915), przedsiębiorcy, fabrykanta, właściciela warszawskiej Fabryki Cukrów i Czekolady, wieloletniego członka Tow. Zachęty Sztuk Pięknych. Umieszczona na obrazie, opisana wyżej, nalepka informuje, że ta – stosunkowo wczesna – akwarela Juliana Fałata została w r. 1904 pokazana na wystawie w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. Była to „specjalna wystawa“ dzieł artysty, niestety bez katalogu. Poprzedził ją prasowy anons z prośbą do wszystkich posiadaczów [!] prac dyrektora Fałata o łaskawe udzielanie ich na urządzić się mającą wystawę. * Wśród zebranych następnie 36 obrazów różnej treści były zarówno... więcej
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: ORSZAK WESELNY, OK. 1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Wierusz-Kowalski Alfred Wierusz-Kowalski, mimo że na stałe mieszkał i tworzył w Monachium, malował przede wszystkim obrazy osadzone w rodzimym, polskim krajobrazie i w realiach polskiej wsi. Dzieła te były wysoko cenione i poszukiwane na rynku sztuki, tak ze względu na „egzotyczny“ dla zachodnich odbiorców temat, jak i maestrię malarza. Wśród nich powtarzały się często motywy podróżne – wozy, dyliżanse, bryczki czy sanie na tle dość monotonnego, równinnego pejzażu, przepojonego jednak swoistym nastrojem melancholijnej tęsknoty. Artysta malował liczne „wesołe jazdy“, weselne orszaki, powroty z kościoła czy z jarmarków. Bohaterami swych obrazów czynił najczęściej polskich chłopów z Litwy, Mazowsza, okolic Krakowa czy Łowicza. Do tego zespołu należy także nasz Orszak weselny , barwna, pogodna scena w zimowej scenerii z konnym drużbą przewodzącym długiej kawalkadzie jeźdźców i – pełnych weselników – wozów. Obraz wyróżnia się wartościami czysto malarskimi – sugestywnie odtworzonym światłem szarzejącego już, zimowego dnia,... więcej
Artist: Józef Chełmoński
Title: PEJZAŻ Z BOCZEK, PO 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: PEJZAŻ – BOCZKI. PEJZAŻ Z BOCZEK, po 1900 wymiary tektury: 15,1 x 21,8 cm na odwrocie – na tekturze – napisy ołówkiem: – l.g.: P. Gutowski ; – poniżej: 180 R 50 ; – p.g.: 5 Baroko [?]; poniżej pośrodku: 10/XI ; – poniżej: 255K ; – poniżej: 555 Proweniencja: – spuścizna artystyczna Józefa Chełmońskiego; – po 1914 własność Jadwigi, córki artysty; – następnie kolekcja dr. Józefa Gutowskiego w Warszawie; – po 1937 własność jego syna Jana Gutowskiego; – po 1977 własność Marii Gutowskiej, córki Jana. Obraz posiada ekspertyzę p. Tadeusza Matuszczaka, badacza i wybitnego znawcy życia i oeuvre artysty (z dnia 2 kwietnia 2017). Do tego opracowania odwołujemy się w poniższej nocie, przywołując obszerne fragmenty tekstu. Pejzaż z Boczek (wsi w powiecie łowickim, miejscu urodzin artysty) jest znakomitym przykładem fascynacji Chełmońskiego mazowieckim krajobrazem, zdałoby się, prozaicznym motywem rozległego, pustego pola z linią wiejskich obejść na horyzoncie, z niebem przejaśniającym się po letniej burzy i niemalże magicznym zjawiskiem, gdy z ciemnej, burzowej chmury wyłaniają... więcej
Artist: Józef Brandt
Title: JARMARK NA KONIE,1869
Year: 1869
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: JARMARK NA KONIE. TARG NA KONIE W POLSCE, 1869 sygn. p.d.: J B. | 1869. Na górnej listwie krosna nalepka z wpisanym tuszem numerem: 24 Przez całą twórczość Józefa Brandta przewijają się dwa główne, równoległe wątki – batalistyka i rodzajowość. Rodzajowość, widoczna nie tylko w obrazach z życia współczesnych mu mieszkańców wsi i miasteczek, lecz także w scenach i realiach z dawnych czasów, szczególnie z wieku XVII, epoki którą artysta szczególnie ukochał. Malował więc Brandt epizody z codziennego życia dawnej szlachty, żołnierzy, Kozaków, obrazy, w których niemal zawsze umieszczał konie, zwierzęta tak niezbędne ówczesnemu człowiekowi. Często podejmowanym tematem były tu targi i jarmarki, zwłaszcza – pełne ruchu – jarmarki „końskie“. Do tego zespołu należy też obraz znany jako Jarmark na koni e lub Targ na konie w Polsce , dużych rozmiarów (83 x 160) płótno, ukończone w roku 1870. To wczesne dzieło, malowane w pierwszych latach pobytu artysty... więcej
Artist: Aleksander Orłowski
Title: JEŹDZIEC WSCHODNI
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle oprawy sygnatura i napisy (?) zatarte - po prawej u dołu oraz przy lewej krawędzi w połowie wysokości kompozycji Na odwrocie oprawy napis kredką: B.N B (?)/b p. 45 x 40. Ponadto ślad okrągłej pieczątki z nieczytelnym napisem. Z tyłu na ramie nalepka z odręcznym napisem: Officer of the TONGUSE /...../ [słowo przekreślone i poprawione na] cavalry Pochodzenie: kolekcja Jana Pomiana-Bławdziewicza (1924-2016). Ostatni właściciel obrazu, kolekcjoner i znawca sztuki, Jan Pomian-Bławdziewicz (1924-2016) pochodził z Nowego Miasta nad Pilicą, gdzie jego rodzina miała majątek ziemski z parkiem i pałacem. Podczas II wojny światowej wyjechał wraz z matką do Francji, gdzie początkowo uczył się w polskiej szkole, a później krótko studiował na uniwersytecie w Grenoble. W 1942 próbował przedostać się do Hiszpanii, zatrzymany na granicy dostał się do frankistowskiego obozu koncentracyjnego w Miranda del Ebro. W maju 1943 przedostał się do Anglii, gdzie został pilotem RAF-u. Po wojnie ukończył studia ekonomiczne na London University. W latach 1948-1960 był sekretarzem i bliskim współpracownikiem Józefa Retingera. Od 1965 obok Andrzeja Ciechanowieckiego prowadził w Londynie Heim Gallery, a później galerię Swiftdene and Old Masters. Był założycielem fundacji „Karta z dziejów“, poświęconej... więcej
Artist: Władysław Aleksander Malecki
Title: KRAJOBRAZ SPOD KRAKOWA, 1873
Year: 1873
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Widok z pod (!) Krakowa Krajobraz z zagrodą, Landschaft mit Gehöft sygn. ukośnie l.d.: W. Malecki | 1873 r. Krajobraz spod Krakowa jest wysokiej klasy dziełem Władysława Aleksandra Maleckiego, jednego z najwybitniejszych pejzażystów polskich 2. poł. XIX w., obrazem powstałym w najszczęśliwszym, „monachijskim“ okresie jego twórczości. Artysta wprowadził tu różne, często przez siebie stosowane, rozwiązania kompozycyjne i formalne, m.in. wydłużony format, podkreślające głębię przestrzenną przesunięcie elementów wertykalnych na jedną stronę kompozycji, rozległość panoramicznie ujętego pejzażu z obniżoną linią horyzontu i rozbudowaną partią zasnutego obłokami nieba, naturalność ujęcia, nikły, jakby „zatopiony“ w krajobrazie sztafaż, ciepłe, rozproszone światło zacierające kontrasty i natężenie barw czy wreszcie wrażliwie oddany łagodny nastrój spokojnego letniego dnia. Krajobraz spod Krakowa pochodzi z czasów drugiego pobytu Maleckiego w Monachium (1870-1880), a więc z okresu jego największego powodzenia na polu i rynku sztuki. W tych latach artysta przyjeżdżał także na... więcej
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: POLOWANIE NA LISA, OK. 1880
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: POLOWANIE NA LISA. LISA DOPADŁY!, ok. 1880 sygn. p.d.: A. Wierusz-Kowalski Na poprzeczce krosna nalepka galeryjna (druk, maszynopis) o treści: JOHN – ESTHER | ART GALLERY | ABBOT ACADEMY | ANDOVER, MASSACHUSETS | List No 57 | Wierusy – Kowolsks, A. | The Hunters Wierusz-Kowalski, który sam był zapalonym myśliwym i doskonale znał różne łowieckie arkana, malował wiele obrazów ze scenami z polowań. Często i w różnych wariantach i ujęciach powtarzał także motyw konnego polowania z chartami. Akcja Polowania na lisa rozgrywa się zimą, co daje artyście sposobność do śmiałych a równocześnie efektownych rozwiązań luministyczno-kolorystycznych – niebo rozświetla płomienna łuna zachodzącego słońca, od której różowieją śniegi pokrywające szerokie równinne pole. Mistrzostwo artysty widać także w gwałtownym ruchu jeźdźca, koni, psów, w sugestywnie przedstawionej połaci zmrożonego śniegu. Obraz wpisuje się w zespół kilku podobnych scen z konnymi myśliwymi. Przywołać tu można obrazy Polowanie z chartami, Dojeżdżacz na polowaniu z chartami, Na przełaj przez łąki czy ... więcej
Artist: Wojciech Kossak
Title: POLOWANIE PAR FORCE, 1903
Year: 1903
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: POLOWANIE PAR FORCE U JÓZEFA HR. POTOCKIEGO W ANTONINACH, 1903 sygn. l.d. WKossak | 1903 [w sygnaturze inicjały wiązane] Polowania par force – jeden z ulubionych tematów malarstwa Wojciecha Kossaka – dawały artyście możliwość przedstawiania koni, ujmowanych w żywiołowym, gwałtownym ruchu. Takich obrazów namalował wiele – do najwcześniejszych i najsłynniejszych należy Polowanie cesarskie w Gödöllo (1887; ol. pł. 111 x 194 cm), na którym – wśród galopujących, portretowo potraktowanych, jeźdźców – artysta umieścił samego cesarza Franciszka Józefa. Innym – także bardzo reprezentacyjnym obrazem – było Polowanie par force u Józefa Potockiego w Antoninach z roku 1909 (ol. pł. 109 x 165 cm); na nim również znalazły się portrety uczestników. Do Antonin na Wołyniu, majątku Józefa Mikołaja hr. Potockiego, Kossak jeździł kilkakrotnie, gromadząc wrażenia, szkice pejzażowe, a także studia portretowe do zamówionego przez gospodarza dużego obrazu. Po raz pierwszy był w Antoninach w roku 1903. Plonem tej wizyty był właśnie prezentowany tu obraz z kawalkadą jeźdźców... więcej
Artist: Roman Kochanowski
Title: PEJZAŻ
Tools: oil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: papier 11,2 x 16,7 cm; deseczka 11,8 x 17,1 cm sygn. l.d.: R Kochanowski na odwrocie – na deseczce – napis ołówkiem: 45/9817/3 | bok
Artist: Władysław Wankie
Title: ZMIERZCH, PRZED 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. Wł. Wankie
Artist: Józef Chełmoński
Title: NOC KSIĘZYCOWA 1876
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Trójka, Wyjazd na polowanie, Chasse en Traineau, The Sleighing Accident [płótno oryginalne, bez dodanych nowych krajek: 130 x 185,2 cm] sygn. p.d.: JÓZEF CHEŁMOŃSKI PARIS | 1876 (podpis częściowo wykruszony i nie w pełni czytelny) Pochodzenie: 16 listopada 1876 obraz został zakupiony przez Adolpha Goupila, paryskiego wydawcę i marszanda za sumę 5.000 franków, a następnie – tego samego dnia – sprzedany za 6.000 franków nieznanemu bliżej nabywcy o nazwisku C. Tapan. Dalsze losy obrazu nie są znane; w nieznanym czasie trafił do Stanów Zjednoczonych, gdzie w roku 2016 odnalazł się w jednym z instytutów badawczych w stanie Massachusetts. Wystawiony na aukcji w Domu Aukcyjnym SKINNER w Bostonie 16 maja 2006, został nabyty przez polskiego kolekcjonera. Obraz Noc księżycowa jest tematem szerszego opracowania pana Tadeusza Matuszczaka, badacza i wybitnego znawcy życia i oeuvre artysty ( Józef Chełmoński, Noc księżycowa , Radziejowice 2017). Odwołujemy się do niego w poniższej nocie, przywołując i cytując obszerne fragmenty tekstu. „Odnaleziona Noc księżycowa swoimi artystycznymi qualitates odzyskuje należne miejsce wśród tych sztandarowych dzieł Chełmońskiego,... więcej
Artist: Ludwik Wiesiołowski
Title: W SŁOŃCU, 1890
Year: 1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Ludwik Wiesiołowski | 1890 * do wylictowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu)
Artist: Zdzisław Jasiński
Title: W POLU, OK 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary samego płótna sygn. p.d.: ZD. JASIŃSKI
Artist: Józef Rapacki
Title: SZUWARY, 1928
Year: 1928
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JÓZEF RAPACKI 1928
Artist: Józef Rapacki
Title: BRZOZY I WRZOSY NAD STAWEM, 1924
Year: 1924
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JÓZEF RAPACKI | 1924
Artist: Antoni Kozakiewicz
Title: WYKRADZIONA, PRZED 1886
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: inne tytuły: Porwane dziecię, W obozie cygańskim, Cygańska rodzina sygn. p.d.: Antoni Kozakiewicz Monachium Na odwrocie, na płótnie trzy duże stemple Galerie Wimmer (najstarszej i najsłynniejszej galerii sztuki w Monachium): WIMMER & Co. | GALLERY OF FINE ARTS | MUNICH. Pochodzenie: Zapewne w latach 80. XIX wieku obraz wystawiony był w prestiżowej Galerie Wimmer w Monachium lub w jej filii w Nowym Jorku; następnie znajdował się w Stanach Zjednoczonych, a jego losy nie były wiadome. W styczniu 2008 pojawił się na aukcji Sotheby’s w Nowym Jorku jako A Gypsy family . Następnie znalazł się w Polsce. Częste w malarstwie Kozakiewicza, tematy z życia Cyganów – ich zwyczaje, obozowiska, tabory i wędrówki – cieszyły się popularnością i budziły zainteresowanie swoją szczególną egzotyką. Artysta – podobnie jak i inni „polscy monachijczycy“ (m.in. Streitt, Kurella, Kotsis) malował wiele takich „cygańskich“ motywów, przenosząc na płótno uchwycone w plenerze szkice i studia. Niektóre kompozycje powtarzał, zmieniał, przerabiał tworząc odmienne wersje wcześniejszych obrazów. Podobnie było też z prezentowanym tu obrazem Wykradziona , którego kompozycję artysta powtórzył po... więcej
Artist: Jan Chełmiński
Title: OFICER 1. PUŁKU SZWOLEŻERÓW-LANSJERÓW GWARDII CES
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w św. passe-partout sygn. p.d.: Jan V. Chelminski 1. Pułk Szwoleżerów-Lansjerów Gwardii Cesarskiej (1-er Régiment de chevau-légers lanciers polonais de la Garde impériale) utworzony w 1807, istniał do roku 1815. Dowódcą pułku był Wincenty Krasiński.
Artist: Juliusz Kossak
Title: JARMARK NA KONIE W KRAKOWSKIEM, 1882
Year: 1882
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: Juliusz Kossak | 1882
Artist: Jerzy Kossak
Title: WIZJA NAPOLEONA,1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: WIZJA NAPOLEONA W ODWROCIE SPOD MOSKWY,1923 sygn. l.d.: Jerzy Kossak 1923 Wizja Napoleona w odwrocie spod Moskwy – obraz ze śnieżnym pejzażem i wyłaniającą się zza chmur głową Sfinksa „przypominającego egipskie zwycięstwo ‘boga wojny’, który teraz ze sztabem i na tle niekończącej się colonne mourante swych wojsk ciągnie na zachód wśród zamieci, złamany zimą i mrozem“ – był jedną z najpopularniejszych oryginalnych kompozycji Jerzego Kossaka. Pierwsza wersja powstała w roku 1913, później artysta malował ten motyw wielokrotnie, przez lata powtarzając go w replikach o różnych wymiarach. Jedna z takich późniejszych wersji znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, inna eksponowana była nawet w Muzeum panoramy Borodino w Moskwie (por.: K. Olszański, Jerzy Kossak , Wrocław 1992, s. 18, il. 55, 56). Prezentowany obraz jest stosunkowo wczesną realizacją ulubionego przez artystę tematu.
Artist: Franciszek Żmurko
Title: SEN (ŚPIĄCA)
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: na odwr.: Szkic portretu kobiety (węgiel; biele pastelem) 16,8 x 24,5 cm (w św. passe-partout) 20,6 x 27,8 cm (cała karta) sygn. p.d.: Fr Zmurk.. Rysunek po konserwacji; pierwotnie był całą powierzchnią naklejony na tekturę
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: WIDOK NA WAWEL I KLASZT. NORBERTANEK, 1921
Year: 1921
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 23,5 x 29 cm (w św. passe-partout) sygnowana ołówkiem p.d.: LWyczół 1921. Na odwrocie oprawy naklejony wycinek nieokreślonej gazety poznańskiej z 12 kwietnia 1932 z tekstem dotyczącym wystawy Wyczółkowskiego otwartej w Poznaniu w osiemdziesiąta rocznicę urodzin artysty.
Artist: Stefan Filipkiewicz
Title: RÓŻE W KULISTYM WAZONIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Stefan Filipkiewicz
Artist: Tadeusz Styka
Title: ZIELONOOKA, OK 1940
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: TADÉ. STYKA.
Artist: Wojciech Gerson
Title: PSOTNICA, 1894
Year: 1894
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wojciech Gerson | 1894 r Pochodzenie: obraz – podarek ślubny Wojciecha Gersona dla, spokrewnionego z nim, Władysława Rudnickiego (ślub 12 września 1894) był dwukrotnie wystawiony w TZSP w Warszawie (1894 i 1901). Dalsze jego losy nie są znane; wiadomo jedynie, że przez ostatnie lata znajdował się w zbiorach prywatnych za granicą. Obraz, pod autorskim tytułem Psotnica , figurował w prowadzonym przez samego artystę rękopiśmiennym „Katalogu“ jego prac, będącym przed wojną w posiadaniu córek artysty – Marii Gerson-Dąbrowskiej i Jadwigi Bobińskiej. Materiały te spłonęły w roku 1944, podczas powstania warszawskiego; pozostały jednak wcześniejsze ich opracowania (K. Molendziński, A. Vetulani, A. Ryszkiewicz), będące najważniejszym źródłem do badań nad twórczością artysty. Psotnicę , malowaną w późniejszych latach twórczości artysty, cechuje – charakterystyczne dla tego okresu – pewne odejście od konwencji akademickiej z rozjaśnieniem palety barwnej i lżejszym, swobodniejszym traktowaniem materii malarskiej. więcej
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: DZIEWCZYNA I PERŁY
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, deska fazowana sygn. p.g.: LBakalowicz Paris na odwrocie napisy: – żółtawą kredką: Bakalowicz ; – kredą: 818. Częściowo zatarty stempel paryskiej firmy oferującej materiały malarskie: R. N. DAME DE LORETTE, 46 | OTTOZ FRERES | /.../
Artist: Leopold Schmutzler
Title: DZIEWCZYNA Z RUMIANKAMI, OK 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: L. Schmutzler Na górnej listwie krosna nalepka Galerie Del Vecchio działającej w Lipsku jako sklep i znaczący salon wystawowy w latach 1799-1953. Treść nalepki (druk, stempel ): Galerie Del Vecchio – Leipzig | No 182 | Gegr. 1799 – Sieben Ausstellungs-Säle – Gegr. 1799
Artist: Wojciech Kossak
Title: NA BALU. MENUET, PRZED 16 LIPCA 1884
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wachlarz „płytkowy“ ze sceną dworską olej, drewno mahoniowe, liczba piór – 18, długość pióra – 26,5 cm; szerokość po rozłożeniu – 47 cm, oprawa skrzynkowa 40x64x5 cm sygn. czerwoną farbą po prawej: Przyjaciółce mojej narzeczonej | WKossak [inicjały wiązane] na odwrocie – malowane inną ręką – motywy kwiatowe; bratki i fiołki Pochodzenie: według przekazów wachlarz był, m.in. własnością śpiewaczki Ganny Walskiej (1887-1984) w Santa Barbara w Kaliforni. Kossak namalował Wachlarz jeszcze przed dniem swego ślubu z Marią Kisielnicką, tzn. przed 16 lipca 1884 roku. Prawdopodobnie malował go we dworze przyszłych teściów, w Stawiskach (powiat kolneński). Z listów Wojciecha do Marii, wiemy, że malarz wybierał się tam w lutym 1886. Pisał wówczas do narzeczonej – powoli zaczynam się do drogi gotować, marzę tylko o tym, z jaką radością będę wjeżdżał w las stawiskowski, a potem zobaczę jasną Twoją główkę /../. Przywiozę ze sobą dużo płótna, dużo wachlarzy i będziemy ciągle... więcej
Artist: Émile Schmidt-Wehrlin
Title: TARG W BRETOŃSKIM MIASTECZKU, OK. 1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Schmidt-Wehrlin
Artist: Hipolit Lipiński
Title: WIEŚNIACZKA SPOD KRAKOWA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. drapana p.d.: Hipolit Lipiński
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: NA PLAŻY, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Sul la riva del „Princhipio“ [?] | F. M. Wygrzywalski Na krośnie cztery stemple firmy oferującej materiały malarskie: ISKRA & KARMAŃSKI | – KRAKÓW – oraz stemple odnoszące się do wymiarów krosna: 50 i 65.
Artist: Alois Arnegger
Title: WIDOK Z OKOLIC SORRENTO
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A Arnegger
Artist: Leopold Gottlieb
Title: PRACZKI, 1922
Year: 1922
Tools: gouache, pastel, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. atramentem p.d.: l. gottlieb | Paris 22 Na odwrocie mała nalepka z tekstem maszynopisu: LEOPOLD GOTTLIEB | PRACZKI. Ponadto nalepka aukcyjna z datą 31 sierpnia 2008.
Artist: Wacław Borowski
Title: SIELANKA, OK. 1925
Tools: pastel, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w św. passe-partout sygn. p.d.: WBorow (inicjały wiązane)
Artist: Wilhelm Kotarbiński
Title: NOC KSIĘŻYCOWA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: NOC KSIĘŻYCOWA (FONTANNA W OGRODZIE) sygn. na odwrocie p.g.: W K Noc, którą widzisz w słodkim snu oprzędzie, Jest przez Anioła wykuta w kamieniu... (G.B. Strozzi; przkł. L. Staff) W malarstwie Wilhelma Kotarbińskiego często pojawiają się obrazy wplatające się w nurt symbolizmu przełomu XIX i XX w. Są wśród nich nokturny – widoki nocy, zmierzchów i świtów – o sugestywnym, sennym nastroju jakiejś nieokreślonej tajemnicy, tęsknocie, niepewności znaczeń. Artysta buduje je w oparciu o kontrasty ciemności i wątłego księżycowego światła, wydobywającego z głębokiego mroku kształty postaci, roślin, przedmiotów, budowli. Pojawiający się w tych obrazach ludzie – cisi, zamyśleni, melancholijni – wydają się prawie bezcielesnymi zjawami pochłoniętymi przez ciszę nocy. Podobny, elegijny nastrój odnajdujemy w obrazie Noc księżycowa . Z ciemności i bezruchu ogrodu wyłania się oświetlona zimnym blaskiem księżyca czasza marmurowej fontanny i rosnące... więcej
Artist: Jan Styka
Title: EUMAJOS, NACZELNY PASTERZ, PRZED 1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jan Styka Na odwrocie napisy i nalepki: – na górnej listwie krosna – w części przysłonięty nalepką – napis farbą: [Eu] maios. – Sebastiano Capone. ; na nalepce tuszem: 84. JAN STYKA | Odyssée. LIII; – na dolnej listwie oł.: Eumaios Chef des Pasteurs ; – na lewej listwie bocznej oł.: Small Black Frame ; – na płótnie owalny, zatarty stempel francuskiej firmy LUCIEN LEFEBVRE-FOINET (Paris, 19, rue Va vin et 2, rue Bréa), oferującej materiały malarskie; – powyżej stempla – nalepka wystawy w Łodzi (druk, atrament) o treści: Miejska Galeria Sztuki w Łodzi. | Autor śp. Jan Styka | Rodzaj pracy olejny | Nazwa „Eumajos naczelny | pasterz“ | No katalogu 86 | Data przyjęcia 16/VI – 30 r. Obraz – z cyklu 83 (wg innych przekazów 85) obrazów Styki ilustrujących homerowską Odyseję – przedstawia Eumajosa, wiernego „boskiego pasterza świń“, który pierwszy przyjął herosa na Itace. Zamieszczony jako 53. kolejna ilustracja... więcej
Artist: Jan Styka
Title: TELEMACH, SYN ODYSSA, PRZED 1922
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. – alfabetem greckim – p.d: Jan Styka napis l.d.: Telemachos Na odwrocie napis ołówkiem: 25 F. Niżej, również ołówkiem: Telemaque fils d’Ulysse Jest to jeden z cyklu 83 (wg innych przekazów 85) obrazów namalowanych przez Stykę jako ilustracje do homerowskiej Odysei ; przedstawia Telemacha, drogiego syna Odyssa i Penelopy. Obraz zamieszczony został jako szósta kolejna ilustracja pierwszej pieśni eposu w opisanym niżej książkowym wydaniu Odysei z ilustracjami Styki. Cały ten cykl malował Styka od roku 1911. Wówczas to – razem z synami – wybrał się w podróż śladami Odyssa, aby przygotować potrzebne szkice i zebrać materiały. W roku 1923 większość płócien tej serii artysta pokazał na wiosennym Salonie Paryskim w Grand Palais, a później także i na innych wystawach, również w Polsce. Obrazy – w liczbie 80 – posłużyły jako ilustracje do luksusowego, sześciotomowego wydania Odysei, które w nakładzie 500 numerowanych egzemplarzy ukazywało się w Paryżu w latach 1922-1927. Edycja ta została przyjęta entuzjastycznie,... więcej
Artist: Erno Erb
Title: KUTRY RYBACKIE, 1922
Year: 1922
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy sygn. l. d.: E Erb Datowanie Kutrów rybackich oparto na podobieństwie motywu w Łodziach na Helu, obrazie podpisanym przez artystę – HEL 922 E Erb. (porównaj aukcja Agra-Art 12 X 2014).
Artist: Wlastimil Hofman
Title: HOMER, OK. 1945
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po prawej na łuku liry: Wlastimil Hofman Na odwr. – nieczytelne (poza: 44 x 53) – napisy niebieską kredką i ołówkiem; w d. partii dłuższy 10 (?) wierszowy napis (komentarz artysty do obrazu?). Ponadto wycinek z „Dodatku ilustrowanego“ do „Życia Warszawy“ z 7 III 1965 – z artykułem o Hofmanie. Muzo! Męża wyśpiewaj, co święty gród Troi Zburzywszy, długo błądził i w tułaczce swojej Siła różnych miast widział, poznał tyle ludów Zwyczaje, a co przygód doświadczył i trudów A co przygód na morzu ... (Homer Odyseja , tłum. Lucjan Siemieński, pieśń 1, w. 1-4) Malując postać Homera, przywołuje Hofman nie tylko pamięć o wędrówkach Odyseusza; obraz jest także odniesieniem do losów artysty i jego – pełnej trudów, cierpienia, rozterek – wojennej tułaczki z dala od kraju. Bezpośrednio po wojnie Hofman namalował jeszcze kilka... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Friedrich Ortlieb
Title: SKRADZIONY POCAŁUNEK, OK. 1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: F. Ortlieb | München
Artist: Wiktor Korecki
Title: STARY MŁYN, 1933
Year: 1933
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WIKTOR KORECKI | 1933
Artist: Wojciech Kossak
Title: KASZTANKA MARSZAŁKA, 20 WRZEśNIA 1927
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: napis i sygnatura l.: „Kasztanka Marszałka-. | Wojciech Kossak | Mińsk Mazow 20 wrześ 1927 na odwrocie stemple: – 1. JUL. JAN BUROF | WARSZAWA | Nowy Świat 47; – 2. WYRÓB RAM STYLOWYCH | TWARDOSZ TADEUSZ | Warszawa, Obrońców 20. Ponadto częściowo czytelne napisy ołówkiem: p.d. i p.g /.../27 Studia Kasztanki, ulubionej klaczy Józefa Piłsudskiego, malował Kossak we wrześniu 1927 w Mińsku Mazowieckim w związku z pracą nad konnym portretem Marszałka. Powstały wówczas dwa szkice całej Kasztanki i dwa studia samej głowy. „Wcale nie taka ostatnia ta staruszka Kasztanka /.../ Zaczynam się do tego portretu palić, może być morowy“ – pisał wówczas artysta w liście do żony [W. Kossak, Listy do żony i przyjaciół (1883-1942) , opracował K. Olszański), t. II, lata 1908-1942, Kraków 1985, s. 406]. W 1928 ukończył dwie wersje portretu Piłsudskiego na Kasztance – w dużym i mniejszym formacie. Popularność obrazu sprawiła, że w latach następnych artysta namalował jeszcze kilka replik tej kompozycji.
Artist: Wojciech Kossak
Title: UŁANI NA PATROLU, 1922
Year: 1922
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wojciech Kossak | 1922 na odwrocie w lewym dolnym rogu pieczątka: PREZYDIUM RADY NARODOWEJ | m. Poznania | Wydział Kultury | Konserwator Zabytków Miasta. Obok nieczytelne napisy atramentem.
Artist: Wojciech Kossak
Title: NA POPASIE, PRZED 1933
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. dwukrotnie p.d.: Wojciech Kossak Na odwrocie potwierdzenie autentyczności – napis odręczny – o treści: Stwierdzam iż praca ta | jest autentyczną Wojciecha | Kossaka | Kraków 15.VI.1933 r. | [pieczątka czytelna w części:] I. Horowitz | [podpis nieczytelny]
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: SPOTKANIE PRZED KARCZMĄ, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Cz. Wasilewski na górnej listwie krosna odręczny napis: SPOTKANIE PRZED KARCZMĄ
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: POWRÓT Z POLOWANIA Z ŁOSIEM, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: I Zygmuntowicz
Artist: Wlastimil Hofman
Title: SZCZĘŚLIWA MATKA, 1938
Year: 1938
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wlastimil Hofman | 1938 na odwrocie autorskie napisy: – u góry: „Szczęśliwa matka“ ; – niżej: Wlastimil Hofman | 1938 | Kraków – Zwierzyniec; – w dole: Hela Fliszewska | Józia Oprochówna | Wojtek Oprocha – Jacuś nazwiska modeli umieszczone w miejscach odpowiadających ich wizerunkom na licu obrazu]. Ponadto liczne, nie zawsze czytelne i częściowo „zamazane“ różową kredką, napisy [m.in.]– ołówkiem: – 10 i 2 [w kółkach]; – kredką: 99 x 70 cm u góry w lewym narożniku uszkodzona nalepka wystawy w TZSP w Warszawie (druk, stempel , maszynopis , atrament ) o treści: 44988 Autor Hofman [....]: 44988 | Autor Matka z dziećmi wykonanie ol . | Cena [...] wł. – 12 KW. 1938 Pośrodku nalepka z tekstem wpisanym ręcznie: AUTOR – WLASTIMIL HOF- | MAN | Szkl. PORĘBA 5 [.] – p. GÓRNA... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Józef Pankiewicz
Title: TARG NA RYNKU KLEPARSKIM W KRAKOWIE, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: TARG NA RYNKU KLEPARSKIM W KRAKOWIE. RYNEK KLEPARSKI W KRAKOWIE, ok. 1930 sygn. p.d.: Pankiewicz | Rynek Kleparski na odwr. nalepka z odręcznym napisem: A. C / 3 | 20/53. Ponadto nalepka depozytowa Muzeum Narodowego w Warszawie, gdzie w roku 2005 obraz był eksponowany na monograficznej wystawie Józefa Pankiewicza. Proweniencja: z kolekcji Adama Ciechanowieckiego. Obraz opisany i reprodukowany: – S. Krzysztofowicz-Kozakowska, Józef Pankiewicz, wyd. Ryszard Kluszczyński, Kraków 1996, il. na s. 74; – B. Kokoska, Impresjonizm polski , wyd. Ryszard Kluszczyński, Kraków 2001, s. 12; – E. Charazińska, Pankiewicz. Katalog. I. Malarstwo, w: Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin , MNW, Warszawa 2006, s. 186, nr kat. 475.
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET MARY (MARII STEFANII) ROUPPERT, VI 1936
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PORTRET MARY (Marii Stefanii) ROUPPERT, z domu Jędrzejowskiej, VI 1936 wymiary w świetle oprawy sygn. u dołu: Ignacy Witkiewicz 1936 VI NP NTI + herb. (T. B) W ramach działalności Firmy Portretowej Witkacy najczęściej wykonywał portrety typu B, których cena z założenia miała wynosić 250 zł, co stanowiło równowartość ówczesnej przyzwoitej pensji. W praktyce jednak, zwłaszcza po 1930 r., z powodu kryzysu ekonomicznego artysta zgadzał się na niższe wynagrodzenie – najczęściej było to 50 zł i tyle właśnie kosztował portret Mary Rouppert, co wynika ze wzmianki w liście Witkacego do żony z 4 sierpnia 1936 r. Modelka (1891-1980) urodziła się w Anglii, dlatego w rodzinie była nazywaną Mary. Była córką Bolesława Antoniego Jędrzejowskiego (ps. BAJ) – jednego z założycieli PPS (wraz z J. Piłsudskim), który został później wydawcą. Rodzina mieszkała w Krakowie, gdzie Mary poznała swojego przyszłego męża. Stanisław Rouppert (1887-1945), doktor medycyny, późniejszy generał brygady Wojska Polskiego ukończył studia na Wydziale Lekarskim Uniwersytetu Jagiellońskiego w 1912 r.... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Kamocki
Title: CYRK OSKARDA W ZAKOPANEM, 1935
Year: 1935
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: St Kamocki [...] [.]5 Na odwrocie pośrodku napis (autorski?) atramentem: Stanisław Kamocki | „Cyrk Oskarda“ | w Zakopanem . Obok ołówkiem: Kr
Artist: Wiktor Korecki
Title: WIECZÓR W WARSZAWIE.W DESZCZOWY WIECZÓR, 1939
Year: 1939
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: WIKTOR KORECKI | 1939 Na odwrocie na płótnie sygnatura i autorski napis (adres artysty): WIKTOR KORECKI | WARSZAWA ul. Szczygla 11 – 41.
Artist: Stanisław Kamocki
Title: DWÓR W ZIMIE, OK. 1940
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: S Kamocki
Artist: Rafał Malczewski
Title: ZIMA W MIEŚCIE, OK. 1950
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: olej, węgiel, tektura na odwrocie tuszem napis: 313 . Pochodzenie: własność artysty, następnie jego rodziny – Zofii Mikuckiej-Malczewskiej i Barbary Lorenc – w Kanadzie. * do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata organizacyjna (Premium) w wys. 26 % (VAT, droit de suite i podatek graniczny – 8%).
Artist: Władysław Chmieliński
Title: RYNEK W KAZIMIERZU NAD WISŁĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: RYNEK W KAZIMIERZU NAD WISŁĄ Z KAMIENICAMI PRZYBYŁÓW sygn. p.d.: Wł. Chmieliński Na krośnie stemple odnoszące się do wymiarów obrazu, na g. listwie numery czarnym flamastrem: 7586/p | 1912 . Na górnej listwie ramy fragment papierowej nalepki z biografią artysty. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Verified Artist: Yes
Artist: Władysław Chmieliński
Title: WAWEL W ZIMIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET HELENY BIAŁYNICKIEJ-BIRULA, VIII 1930
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle oprawy sygn. u dołu po lewej: Witkacy | 1930 VIII | (T.C + Co) Portretowana, Helena z Krajewskich Białynicka-Birula była żoną doktora Teodora. W latach 1920-1933 Białyniccy mieszkali w Zakopanem i należeli do bliskiego kręgu przyjaciół Witkacego, który nawet – od września 1930 do kwietnia 1933 – wynajmował pokój w ich willi „Olma“ przy ul. Zamoyskiego. W czasie spotkań towarzyskich z eksperymentami narkotycznymi Helena przygotowywała poczęstunek, co Witkacy raz złośliwie skomentował: I tylko Helena baczy wciąż troskliwie, | by Jej drodzy goście nie za wiele zjedli. . W trakcie każdego z takich spotkań artysta wykonywał nawet po kilkanaście portretów, które – w ramach rewanżu za gościnę – przechodziły na własność gospodarzy. W ten sposób Białyniccy zgromadzili ogromną kolekcję, liczącą ponad 300 prac Witkacego, w tym – co najmniej 36 portretów Teodora i aż 60 Heleny. Artysta portretował ponadto ich syna, Michała, oraz jego żonę, Marię z d. Gertnerównę. Duża część zbioru w roku 1965 trafiła do Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku. więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Stefan Filipkiewicz
Title: RÓŻE I BIAŁA PORCELANA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy sygn. p.d.: Stefan Filipkiewicz
Artist: Tadeusz Styka
Title: RUDA, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: TADÉ. STYKA . Na odwrocie – na górnej krajce płótna odwiniętego na krosno napis: 23. s 646. Na dolnej listwie ramy – nalepka wystawy w TZSP w Warszawie w roku 1936 (druk, stempel, atrament): 36047 Autor STYKA TADEUSZ | Tytuł Ruda wykonanie ol . | Cena Wł. 63 Data 13 LUT 1936 Ponadto na ramie: – dwie małe, owalne (uszkodzone) nalepki paryskiej frmy Guichardaz César (29 et 31, Rue du Dragon), oferującej materiały malarskie; – napis 99,5 x 83,5 ; – napis: Largilliere | [...] trop dedore – notatka ramiarza odnosząca się do typu ramy: „Largilliere“ od nazwiska projektanta, malarza Nicolasa de Largilliére’a (1656-1746) W roku 1930 obraz był pokazany w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie i został wymieniony w katalogu tej wystawy. Zapis katalogowy odpowiada – cytowanym wyżej – napisom z nalepki umieszczonej na ramie obrazu: – [kat.], „Quo vadis“ Jana Styki. Tadeusz Styka. Adam Styka, Przewodnik Nr 110, [wstęp W.... więcej
Artist: Józef Pankiewicz
Title: PIWONIE W MAJOLIKOWYM WAZONIE, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. jasnobrunatną farbą l.d.: Pankiewicz | 23 Na odwrocie płótna, u dołu zatarty napis (ołówkiem?): Dla Stefana Laurysiewicza Na krośnie: stemple – 40 i 33 – odnoszące się do wymiarów obrazu, dwa nieczytelne wyrazy, a na górnej listwie napis: 31/19 i 33,7. Pochodzenie: mocno zatarty napis na odwrocie płótna – Dla Stefana Laurysiewicza – wskazuje na proweniencję obrazu i jego czasową przynależność do zbiorów Stefana Laurysiewicza, długoletniego przyjaciela artysty, zamiłowanego kolekcjonera jego prac, a zarazem mecenasa wspomagającego finansowo prowadzoną przez Pankiewicza paryską filię krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Artist: Bruno Schulz
Title: SZEŚĆ NAGICH POSTACI PRZY STOLE, 1934-1936
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: RYSUNEK DWUSTRONNY Pochodzenie: ze zbiorów Jerzego Ficowskiego (1924-2006), poety, pisarza, tłumacza, m.in. wybitnego znawcy twórczości Brunona Schulza. Do rysunku dołączone jest – wydane przez J. Ficowskiego – rękopiśmienne potwierdzenie autorstwa Brunona Schulza. awers: SZEŚĆ NAGICH POSTACI PRZY STOLE, 1934-1936 ołówek, papier, 13,5 x 18,5 cm (w świetle passe-partout: 13,1 x 18,2 cm) Rysunek Sześć postaci ... jest wstępnym szkicem ilustracji, która w nieco zmienionej formie znalazła się w pierwszym wydaniu Sanatorium pod klepsydrą Warszawa, Towarzystwo Wydawnicze „Rój“, 1937; s. 225; opowiadanie Edzio). Rysunek jest opisany i reprodukowany: – Bruno Schulz 1892 – 1942. Katalog – pamiętnik wystawy „Bruno Schulz. Ad Memoriam “ [pod red. W. Chmurzyńskiego],... więcej
Artist: Wojciech Weiss
Title: MODELKA W BERECIE, OK. 1925
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. WWeiss Na odwrocie numer czerwoną kredką: 237. Tę samą – pełną kobiecego wdzięku – modelkę przedstawił Weiss także na obrazie Modelka z gazetą (olej, płótno, 73 x 59,2 cm) wystawionym w D.A. Agra-Art w roku 2001 [fot. niżej]. Stanisław Świerz, w artykule omawiającym i charakteryzującym malarstwo Wojciecha Weissa, w tym, m.in. o jego aktach, których w okresie międzywojennym artysta malował szczególnie wiele, pisał: ...Weiss nie dyktuje modelowi pozy, nie wygina, nie wykręca mu członków, w poszukiwaniu niezwykłych ruchów. Patrzy na niego. Obserwuje go. Inspiruje się nim. Piękno jest zawsze naturalne. Najbardziej nieśmiertelne są pozy, które stwarza sama natura. Częstokroć w czasie pauzy, kiedy znudzony model przerzuca gazetę, nie zwracając uwagi czy kto na niego spogląda, Weiss bierze kartkę papieru i zaczyna w kącie szkicować... Tak powstały najszczęśliwsze inspiracje aktów Weissa, gdzie arabeska, ornament ciała, dyktuje sam swoje melodyjne rytmy. Nie szuka Weiss w akcie ani medytacji filozoficznych, ani rozważań geometrycznych, ni... więcej
Artist: Tadeusz Makowski
Title: TROJE DZIECI POD CHORĄGIEWKAMI, 1929-1930
Tools: tempera, oil, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy: 40,2 x 43,5 cm sygn. l.d.: Tadé | Makowski Na odwrocie nieczytelny, kilkuwierszowy napis ołówkiem; poniżej również ołówkiem: T. Makowski | Troje dzieci pod chorągiewkami W roku 1998 obraz był przedmiotem ekspertyzy p. prof. Władysławy Jaworskiej, wybitnej znawczyni twórczości Tadeusza Makowskiego i autorki licznych opracowań dotyczących życia i dzieła artysty. W tekście tym prof. Jaworska określa przynależność Trojga dzieci pod chorągiewkami do całego „długiego i bogatego cyklu kompozycji Makowskiego o charakterze dziecięcego karnawału i nastroju poetyckiej groteski: na tle domyślnej kurtyny teatralnej stoi frontalnie do widza troje dzieci: dwóch chłopców w spiczastych czapeczkach i mniejsza dziewczynka w płaskim okrągłym bereciku. Maskaradowy, dowcipny wygląd nadają aktorom-marionetkom doprawione nosy (jeden jak marchewka!), uśmiechnięte usta, okrągłe jak paciorki oczy. Zarys dziecięcych figurek (widocznych tylko do półpostaci), mimo z lekka sfalowanych okryć, zdradza geometryzowany kształt w drzewie ciosanych ludowych kukiełek.“ Dzięki... więcej
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PROFESOR PULVERSTONE OKOCIŁ SIĘ.., 21 III 1937
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PROFESOR PULVERSTONE OKOCIŁ SIĘ ZE ZDZIWIENIA..., 21 III 1937 sygn. u góry po lewej: Witkacy 1937 21|III | (Kopja) | NP | NTI poniżej: Profesor | Pulverstone | okocił się ze zdziwienia, | ujrzawszy że dwa jego | potwory, które uważał | za wytwory swej | chorowitej wyo- | braźni, zaczęły | ordynarnie | flirtować i czę- | stować się | astralnemi | cukierkami. u g. pośrodku, obok potwora po prawej: Potwory u g. po prawej: Żona Profesora | pogodziła się | ze stanem | rzeczy, bo | „cóż“, jak mówiła | niefrasobliwie u d. po prawej: Oswojona foka | Rózia na odwrociu: szkic portretowy – profil kobiecy Pochodzenie: Profesor Pulverstone ... był pierwotnie własnością Zofii Mikuckiej (1901-1995), drugiej żony Rafała Malczewskiego. Witkacy przyjaźnił się z obojgiem – cenił malarstwo Rafała i pozostawał pod urokiem urody oraz osobowości Zofii, którą kilkakrotnie portretował. Rysunek, który powstał – być może – dla jej córki z pierwszego małżeństwa, Barbary, przez... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Rafał Malczewski
Title: PEJZAŻ ZIMOWY, 1942-1950
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: na odwrocie: Szkic pejzażu brazylijskiego sygn. l.d.: Rafał Malczewski na odwrocie w l.g. narożniku napis ołówkiem: 61 ; na szkicu w partii nieba, po prawej napis węglem: 352. Pochodzenie: własność artysty, następnie jego rodziny – Zofii Mikuckiej-Malczewskiej i Barbary Lorenc – w Kanadzie. * do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata organizacyjna (Premium) w wys. 26 % (VAT, droit de suite i podatek graniczny – 8%).
Artist: Rafał Malczewski
Title: KWIATY (MILKWEEDS), 1950-1956
Tools: tempera, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Rafał Malczewski Pochodzenie: własność artysty, następnie jego rodziny – Zofii Mikuckiej-Malczewskiej i Barbary Lorenc – w Kanadzie. Przedstawione na obrazie kwiaty to milkweeds (Asclepias L.) – pochodzące z Ameryki rośliny wytwarzające ostry i trujący sok mleczny; uprawiane są także jako gatunki ozdobne; nazwa polska – trojeść. * do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata organizacyjna (Premium) w wys. 26 % (VAT, droit de suite i podatek graniczny – 8%).
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: DZIECI PARYSKIE W PARKU
Tools: ink
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: DZIECI PARYSKIE W PARKU (Les gosses de Paris). sygn. u dołu pośrodku: Muter. Na odwrocie rysunku napis atramentem: Les gosses de Paris. (Ten sam napis powtórzony także na „plecach“ oprawy). Powyżej ołówkiem wskazówki techniczne odnoszące się do sposobu oprawienia rysunku: 38 | bag. v. rouge | marges [.] 4 et 4,5 | [...]
Artist: Leopold Gottlieb
Title: KOBIETY W BIELI, 1930 – 1934
Tools: oil, pencil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 65 x 47,5 cm (cała kompozycja); 64 x 45 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: Leop. Gottlieb Poniżej napis tuszem: 12632 G [?]
Artist: Zygmunt Menkes
Title: MARTWA NATURA Z KAPELUSZEM I BUKIETEM BZU,OK 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Menkes
Artist: Szymon (Simon) Mondzain
Title: ANEMONY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po lewej: Mondzajn na odwr. autorski napis farbą na płótnie: „Anémones“ | S. Mondzajn | 5. rue Campagn [!] – Premiere | Paris XIVe
Artist: Rajmund Kanelba
Title: DZIEWCZYNKA I DOMEK Z KART, OK. 1950
Tools: oil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu pośrodku: Kanelba Na odwrocie długopisem: 3 [w kółku]
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: MARTWA NATURA, 1938
Year: 1938
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Ejbich Na odwrocie na ramie nalepka: Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie | R. 1938 Nr 1739 342. | Autor Eibisz Eugeniusz Adres Paryż | Dzieło Martwa natura Obraz opisany i wystawiany: – Wystawa Ogólna, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Kraków grudzień 1938, kat. poz. 342 s. 16.
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: DZIEWCZYNA W CZERWONEJ CZAPECZCE, 1961
Year: 1961
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Eibisch Na górnej listwie krosna napisy ołówkiem: 11. ; 4 ; 3891V .; 30.000 ; 285 Min Kultury | [niecz.] na listwie dolnej fragment drukowanej nalepki z tekstem: Nr kat... Obraz wystawiany i opisany: - Eugeniusz Eibisch. Obrazy olejne, rysunki , Muzeum Narodowe w Warszawie, maj-czerwiec 1967, nr kat. 38, il. czarno-biała, poz. 24.
Artist: Zygmunt Menkes
Title: MARTWA NATURA Z KLAWIATURĄ I WAZONEM KWIATÓW
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Menkes Z tyłu, na krośnie – na bocznej listwie krosna napis farbą: O’BRIEN. Na listwach bocznych stemple odnoszące się do wymiarów obrazu: 32 ANCO INCI; na listwach górnej i dolnej stemple: RUDOLPH GALLERIES | WOODSTOCK, N.Y. Pochodzenie: – Rudolph Gallery, Woodstock, New York.
Artist: Zygmunt Waliszewski
Title: MALARZ, 1935
Year: 1935
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie na tekturze nalepki: – CENTRALNE BIURO WYSTAW ARTYSTYCZNYCH | Warszawa „Zachęta“ Plac Małachowskiego 3 | Wystawa Festiwal Sopot Rok 1957 | Autor Z Waliszewski | Tytuł Malarz | W. Waliszewska Kraków ; – 63; – ślady po dwóch nalepkach. Obraz Malarz (1935) pochodzący z końcowego okresu twórczości Zygmunta Waliszewskiego, ostatni raz był pokazywany na Festiwalu Sztuk Plastycznych w Sopocie w 1957 roku. Sprzedany następnie przez żonę artysty znalazł się w prywatnej kolekcji, skąd trafił na obecną aukcję. W katalogu wystawy monograficznej artysty (MNW 1999) był uwzględniony w spisie omawiającym zbiory prywatne, które nie były na wystawie eksponowane. Jest natomiast uwzględniony w spisie katalogowym publikacji towarzyszącej tejże wystawie (poz. II/42). Obraz wystawiany i opisany: – Wystawa pośmiertna prac Zygmunta Waliszewskie go ,... więcej
Artist: Jerzy Hulewicz
Title: GRAJĄCY FAUN, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JHulewicz 1927 Na odwrocie na krośnie nalepka Muzeum Narodowego w Poznaniu z wystawy Bunt Ekspresjonizm Poznański 1917-1925 z danymi obrazu. Obraz posiada ekspertyzę Włodzimierza Nowaczyka. Obraz opisany i wystawiany: – Bunt Ekspresjonizm Poznański 1917-1925 , Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań listopad 2003 – styczeń 2004, kat. poz. 57, il. s. 170. W katalogu wspomnianej wystawy obraz Grający faun został tak opisany: „ Grupa obrazów podejmuje mitologiczny motyw fauna, uosabiającego pierwotne naturalne siły rządzące światem, co bezpośrednio odnosi się do filozofii Stanisława Przybyszewskiego, przez co prace te stanowią interesującą kontynuację wątków, jakie pojawiły się w twórczości Hulewicza związanej z BUNTEM i „Zdrojem“ /.../ Obrazy, przez lata nieznane szerszemu gronu widzów, pochodzą z najbardziej tajemniczego okresu w jego życiu, kiedy to malarz /.../ zajmował się administrowaniem dóbr Radziwiłłowskich na Wołyniu “.
Verified Artist: Yes
Artist: Jan Rubczak
Title: NAD KANAŁEM W MARTIGUES, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jan Rubczak na odwrocie autorski napis: MARTIQUE [!] | pres de Marseille | Jan Rubczak | 9 rue Campagne Premiere | Paris
Artist: Szymon (Simon) Mondzain
Title: WIDOK ALGIERU Z BAZYLIKĄ NOTRE DAME D’AFRIQ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Mondzain Płótno napięte na francuskie krosno; na krótszym boku stempel – oznaczenie formatu: 10F. Na papierze oklejającym górną listwę krosna nalepka Domu Aukcyjnego ARTCURIAL z datą: 01. Juil 2008; obok napis tuszem: TM. 30. 06. 08. 083 164/4 Szymon Mondzain – począwszy od roku 1925 – regularnie jeździł na plenery i dłuższe pobyty do Algieru, gdzie spędził też lata II wojny światowej i gdzie później – z przerwą na pobyty w Paryżu – stale przebywał, aż do roku 1965.
Artist: Alfred Aberdam
Title: TANIEC, 1957
Year: 1957
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Aberdam 57 na odwrocie sygnowany czarną farbą: Aberdam | 1957
Verified Artist: Yes
Artist: Rajmund Kanelba
Title: TOM BAWIĄCY SIĘ ŻOŁNIERZYKAMI.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: TOM BAWIĄCY SIĘ ŻOŁNIERZYKAMI. TOM I ŻOŁNIERZYKI. sygn. p.g.: Kanelba Na odwrocie nalepka z tekstem maszynopisu: Tom playing soldiers | by | Raymond Kanelba | 799 Park ave. | N. Y. C. Poniżej stempel firmy oferującej akcesoria i materiały malarskie: EMPIRE ARTISTS’ MATERIALS | 135 EAST C[...] | N [...]