Artist: Ferdinand Pautrot
Title: WOJOWNIK ARABSKI
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany: Pautrot Prezentowana figura wojownika arabskiego stanowi niezwykłą rzadkość w dorobku artystycznym tego popularnego rzeźbiarza.
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: SPRZEDAWCY DYWANóW
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: „Ispahan” | F.M.Wygrzywalski W roku 1906 Wygrzywalski był w Egipcie i odtąd w jego malarstwie często pojawiały się motywy orientalne. Obrazy te – pociągające barwnością, światłem i egzotycznym tematem – z czasem stały się najłatwiej rozpoznywalnymi pracami artysty, a Modlitwy Arabów, Sprzedawcy dywanów czy sceny z haremów łatwo znajdowały nabywców. Wydaje się, że Wygrzywalski malował je chętnie, z upodobaniem wynajdując różne układy kompozycyjne. Często też wyraźnie się bawił, z humorem nadając rysy własnej twarzy różnym Arabom czy Władcom haremu, zaś znajome damy portretując jako branki i hurysy. Do tej grupy należy i prezentowany tu obraz, w którym twarz jednego z Arabów jest autoportretem malarza.
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: SKRADZIONE PERłY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: F.M. Wygrzywalski | „skradzione perły”
Title: KOMPLET DO KAWY I HERBATY
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, Niemcy, Brema – Hemlingen, firma M.H.Wilkens i synowie Komplet wykonany według projektu Johana Heimerdingera składa się z dzbanka do kawy (wys. 24 cm), imbryka (wys. 17 cm), mlecznika (wys. 9,5 cm), cukiernicy (wys. 11 cm) i tacy (dł. 53 cm). Naczynia o formach gruszkowych, wnętrza częściowo złocone, uchwyty w formie kul, nakrywy dzbanków na zawiasach.
Artist: Jacek Malczewski
Title: AUTOPORTRET
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.g.: 1902 | J Malcz | ewski Na odwrocie: - nalepka wystawy w TZSP w Warszawie z 1925 r.; - nalepka warszawskiego Salonu Sztuki i Antykwariatu Abe Gutnajera; - nalepka wystawy w Krakowie (bez daty); - nalepka wystawy w Warszawie w 1903 r. Prezentowany Autoportret Malczewskiego długo był własnością samego artysty; do 1914 ozdabiając ścianę salonu jego willi na Zwierzyńcu w Krakowie. Poźniej trafił do obiegu kolekcjonerskiego; nie było go już w nowym mieszkaniu przy Krupniczej zajmowanym przez Malczewskich od 1916. Wiadomo, że w l. 1924-1926 obraz należał do warszawskiego antykwariusza Abe Gutnajera i jako jego własność eksponowany był na Jubileuszowej Wystawie w Zachęcie w 1925. Dalsze jego losy nie były dotąd znane – przez lata pozostawał w kolekcji prywatnej i nie był pokazywany na wystawach. Przypominany był jednak przez badaczy twórczości artysty.
Artist: Wojciech Gerson
Title: GóRALSKIE DZIECI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Wojciech | Gerson | 1881 Wojciech Gerson był znakomitym malarzem pejzażystą, autorem widoków z Mazowsza, Litwy i innych stron kraju. Jednak największym jego „umiłowaniem” były Tatry, w które – począwszy od roku 1860 – wyprawiał się aż do końca życia. Tatry poznał doskonale – to właśnie za jego poradą wybrano szczyt Miedzianego jako punkt widokowy przy malowaniu wielkiej Panoramy Tatr (1894-1896). Krajobrazy tatrzańskie artysta malował przez lata; te powstałe po roku 1880 należą do jego najwybitniejszych dzieł.Z tego okresu pochodzi także i prezentowany obraz, który „malowany jest swobodnie, a jego lekkie, szeroko kładzione pociągnięcia stwarzają wrażenie żywej notatki plenerowej, studium światłocienia i walorów barwnych, ożywionego motywem dzieci, nota bene oddanych ciepło i lirycznie.[...] szczególnie wyróżnia się tu umiejętność budowy planów, rozegranych w gamie zieleni.
Artist: Jan Matejko
Title: PORTRET CHłOPCA
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany - monogramem wiązanym - po prawej: JM | 1883 Na odwrocie owalny stempel: A. CHRAMOSTA | Zur | Stadt Düsseldorf | WIEN | Kärtnerstrasse 20. Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny portretowanego chłopca – małego synka Eustachego Sokalskiego. Matejko malował go w październiku i listopadzie roku 1883, na prośbę ojca – aptekarza z Kęt, który „przybył do Krakowa i spotkawszy Matejkę na schodach ukląkł przed nim, całował w nogę, błagając, by z fotografii namalował mu główkę chłopczyka jego [...]. Rozczulony Matejko przyrzekł namalować tę główkę syna za bardzo nieznacznym wynagrodzeniem”(cyt. za Gorzkowskim ). Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Katalog wystawy dzieł Jana Matejki, Powszechna Wystawa Krajowa we Lwowie w r. 1894, [przedmowa M. Sokołowski], Lwów 1894, s. 18, nr kat. 66; - S.Tarnowski, Jan Matejko, Kraków 1897, s. 513;
Artist: Teodor Axentowicz
Title: STARZEC I DZIEWCZYNA
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Pastel, akwarela, tektura, sygnowany p.d.: T.Axentowic z Obraz Starzec i dziewczyna należy do licznej grupy kompozycji symboliczno-rodzajowych, których treści - związane z przemijaniem - Axentowicz wyraża poprzez zestawienie czy raczej skontrastowanie - postaci siwowłosego starca z postacią dziecka lub dziewczyny. Wizerunek starca odbierany jest czasem jako utajniony autoportret artysty, towarzysząca mu dziewczyna nosi zazwyczaj barwną, krakowską chustę stanowiącą - jak na prezentowanym obrazie - kolorystyczną dominantę całej kompozycji.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: LULAJżE, JEZUNIU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.g.: Vlastimil Hofmann | 1913 Na odwrocie nalepka wystawy w Zachęcie w 1913 r. Zainteresowanie Hofmana tematami religijnymi, a zwłaszcza wątkiem maryjnym, znajduje wyraz w całej jego twórczości. Artysta inspirując się sztuką średniowieczną i wczesnorenesansową, kompozycjami typu Sacra Connversatione oraz polskim folklorem tworzy własny, rozpoznawalny – „hofmanowski” typ przedstawień Madonny z Dzieciątkiem. Jedną z redakcji tego tematu są sceny Adoracji Dzieciątka, rozgrywające się na ogół w polskim krajobrazie – przed wiejską chatą lub na ukwieconej łące z dalekimi drzewami. Tak jest i w prezentowanym obrazie, urzekającym prostotą i czułością, wyczuwalną w gestach i wyrazie postaci ludowej, dziewczęcej, Madonny i towarzyszących jej chłopców – Aniołów. Obraz pochodzi z wczesnego, najbardziej twórczego okresu działalności artysty, a umieszczona na nim naklejka wskazuje, że w roku 1913 był eksponowany w warszawskiej Zachęcie.
Verified Artist: Yes
Title: CZAJNIK PORCELANOWY
Tools: paint
Description: IInformacje o dziele: Czechy, Schlaggenwald (obecnie Slavkov) Dzbanek dekorowany jest na prostokątnych ściankach naczynia dwoma miniaturami o tematyce mitologicznej: Titonos i Eos (Aurora) oraz Śpiący Endymion. Schlaggenwald należy do najświetniejszych czeskich wytwórni porcelany. Wyrabiano tam głównie serwisy kawowe oraz pojedyncze zestawy o wytwornych empirowych kształtach. Naczynia miały bogatą dekorację malarską. Często zdobiono je miniaturami, których tematem były widoki czeskich miejscowości, postacie świętych, sceny mitologiczne oraz kwiaty. Prezentowany przedmiot jest typowym tego przykładem.
Artist: Heinz Flockenhaus
Title: ZIMOWY WIECZóR
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: H.Flockenhaus Ddorf.
Artist: Bernhard Carl Mackeldey
Title: WIDOK ZAMKU CHILLON
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: C.Mackeldey
Artist: Jan Styka
Title: PORTRET śPIEWACZKI DORLY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.g.: Jan Styka Na ramie nalepka z odręcznym napisem: [.]7 JAN STYKA | Chanteaux Dorly |(Dorly śpiewaczka
Artist: Victor Heinrich Seifert
Title: ŁOWIąCA RYBY
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowana: Prof. V. Seifert
Artist: Józef Chełmoński
Title: ROZLEWISKO NA łąCE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: J. CHEŁMOŃSK I od lewej u dołu napis-dedykacja: KOCHANEMU MATEUSZOWI NA PAMIĄTKĘ 1913. Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - M.Masłowski, Józef Chełmoński, Warszawa 1973, repr. 120 na s. 186, s. 193; - T.Matuszczak, Józef Chełmoński (1849-1914). Wystawa monograficzna, Muzeum Narodowe w Poznaniu 1981, s. 95, nr kat. 115, il. 99; - A.Ligocki, Józef Chełmoński, KAW, Warszawa 1983, s. 70, il. 55.
Artist: Julian Fałat
Title: JESIEń NA PODOLU
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: JFałat | 909
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: WSCHóD SłOńCA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Rudniszcze | 1895 | L. Wyczółkowski autorski napis – dedykacja p.d.: p. Janinie Rzyrównie | ofiarowuje |L. Wyczół | .... [dalej słowo nieczytelne] Wschód słońca związany jest z okresem pobytu Wyczółkowskiego na Ukrainie. Artysta namalował wówczas wiele obrazów, studiów i szkiców, które – podobnie jak prezentowane płótno – przesycone były światłem; jaskrawym o zachodzie bądź srebrzystobłękitnym o świcie. Artysta malował je w plenerze; często nocą wyjeżdżał w step, a nawet nocował pod namiotem nad wodą by podpatrzeć i uchwycić zmienną grę barw światła.
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: PEJZAż ZIMOWY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: M.G. Wywiórski
Title: SREBRNY CZAJNIK Z PODGRZEWACZEM
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, sygnowany: znakiem wytwórni Körner & Proll, cechą pruską dla srebra oraz znakiem złotnika JUL.HERTZ; Niemcy, złotnik Juliusz Hertz Zestaw składa się z trzech części: czajnika, stojaka i palnika.
Artist: Adam Styka
Title: EGIPCJANKI Z DZBANAMI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: (owal), sygnowany u dołu: ADAM | STYKA (w ramce) Na odwrocie nalepka z wystawy w TZSP z określeniem autora i tytułu obrazu oraz z nazwiskiem właściciela –H.Piątkowskiego
Artist: Aleksander Mroczkowski
Title: WIDOK NA TATRY I ZAKOPANE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Alex Mroczkowski. 924
Artist: Teofil Zaleski
Title: Z OKOLIC KAZIMIERZA NAD WISłą
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: 18 TZ 92 (litery TZ wiązane) Na odwrocie nalepka z napisem atramentem: Widoczek Nadwiślański - z okolic Kazimierza | mal. T. Zaleski | Nr 3.
Artist: Henryk Gotlib
Title: BIAłY DOM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: GOTLIB Na odwrocie nalepka z odręcznym napisem: Henryk Gotlib | White House | priv. collect.
Artist: Jan Rubczak
Title: PORT W BREST
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Rubczak
Artist: Józef Pankiewicz
Title: KWIATY W WAZONIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Pankiewicz
Title: ZEGAR Z DWOMA KANDELABRAMI
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Biały kamień i brąz złocony,wysokość zegara 46 cm, wysokość kandelabrów 48 cm,Francja Zegar kominkowy w obudowie kamiennej, bogato dekorowany brązem złoconym. Mechanizm z biciem godzin, sygnowany. Para kandelabrów wspartych na czterech nóżkach, podobnie jak zegar, bogato zdobiona. Całość w bardzo dobrym stanie.
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: ŚPIąCA DZIEWCZYNA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: MUTER
Artist: Henryk Hayden
Title: MARTWA NATURA Z OWOCAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnatura i autorska dedykacja p.d.: á Madame Gallien amical | .......... | Hayden 1923
Artist: Włodzimierz Zakrzewski
Title: DRZEWA OLIWNE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: 1969 W. Zakrzewski Na odwrocie płótna autorski napis: W.Zakrzewski 1969 | 81 | MINTURNO Z OLIVI | 65 x 81
Artist: Marie Laurencin
Title: DWIE MłODE DZIEWCZYNY W LESIE
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.g.: Marie Laurencin Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Daniel Marchesseau, Marie Laurencin. Catalogue raisonné, Volume II, Peintures, Aquarelles et Dessins, Editions du Musée Marie Laurencin, Japan 1998, nr kat 99.
Title: PARA FIGUREK PORCELANOWYCH (56)
Tools: paint
Description: IInformacje o dziele: Wysokość: 12 i 11 cm, Niemcy, Berlin
Title: PARA FIGUREK PORCELANOWYCH (58)
Tools: paint
Description: IInformacje o dziele:
Title: KRóLOWA żAB (57)
Tools: paint
Description: IInformacje o dziele: Niemcy, Selb, firma Rezenthal Figurka oporcelanowa Królowa żab, nosząca też potoczną nazwę Dwie królowe, jest modelem Lore Friedrich-Gronau. W katalogu modeli autorskich firmy Rozentahl ma numer 1793.
Title: PARA LICHTARZY (59)
Description: IInformacje o dziele: Srebro, pr. 3, waga 570 g, wysokość 31 cm, Austria, Wiedeń, pracownia mistrza Antona Buscha
Title: CUKIERNICA (60)
Description: IInformacje o dziele: Srebro, pr. 3, Polska
Title: CUKIERNICA Z DWOMA UCHWYTAMI (61)
Description: IInformacje o dziele: Estonia, Reval – obecnie Tallin, złotnik Carl Gustav Grossman
Title: PUCHAREK
Description: IInformacje o dziele: srebro częściowo złocone,Niemcy, Augsburg lub Norymberga?, 1702? na dnie grawerowane: GBE/1702, niecechowany
Title: PARA LICHTARZY (63)
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 12, Niemcy. Lichtarze neobarokowe (tzw. barok drezdeński).
Title: ŁYżECZKI DO MOKKI - 12 SZT
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800 Niemcy, Chemnitz, firma Heinrich Bleyer jr.
Title: KOMPLET SZTUćCóW DO MIęS
Description: IInformacje o dziele: Srebro, pr. 800, oraz stal złocona
Title: TALERZ DEKORACYJNY
Description: IInformacje o dziele: porcelana malowana, złocona, średnica 29 cm, Niemcy, Miśnia
Title: WAZA PORCELANOWA
Tools: paint
Description: IInformacje o dziele: Polska, Baranówka Przykład dobrze zachowanego obiektu, doskonały stan matury (oplot liści dębowych).
Title: ZESTAW SOLNICZEK
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, wkłady ze szkła, Niemcy, Brema, firma Koch i Bergfeld Komplet składa się z czterech srebrnych solniczek ze szklanymi wkładami i czterech łyżeczek do soli.
Title: DZBAN DEKORACYJNY (70)
Tools: mixed
Description: IInformacje o dziele: Kryształ, srebro pr. 800, Niemcy. Na srebrnym okuciu dedykacja w języku niemieckim z 1926 r.
Title: NACZYNIE DO KAWIORU (71)
Tools: mixed
Description: IInformacje o dziele: srebro częściowo złocone, pr. 800, wkład ze szkła, Niemcy. Naczynie składa się z trzech części: spodka srebrnego o średnicy 20 cm, pojemnika szklanego i srebrnej pokrywki z uchwytem w formie szyszki.
Artist: Stanisław Kaczor-Batowski
Title: ZBIERANIE PAPROCI
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, gwasz, karton, sygnowany p.d.: S K Batowski Na odwrocie nalepka Salonu Sztuki St. Kulikowskiego w Warszawie (Krakowskie Przedmieście 7.)
Verified Artist: Yes
Artist: Viktor Schivert (Ok. 1863-1926)
Title: ZALOTY
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: V.Schivert. München
Verified Artist: Yes
Artist: Alfons Karpiński
Title: ANEMONY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany po lewej: A.Karpiński Na odwrocie dwa stemple Salonu Sztuki Władysława Ratusińskiego w Częstochowie.
Artist: Emmanuel Villanis
Title: DIANA
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany: E.Villanis Figura reprodukowana lub opisywana w: - Pierre Kjellberg, Les bronzes du XIX Siecle. Dictionaire des sculptures, Paryż 1989, s. 641-644.
Artist: Wiktor Korecki
Title: ZIMOWE CHATY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: WIKTOR KORECKI | 1954.
Artist: Władysław Jarocki
Title: ŻółTA CHUSTKA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Wład Jarocki 1913 Władysław Jarocki wielokrotnie inspirował się folklorem - obyczajem i strojem ludowym. We wcześniejszym okresie, kiedy wspólnie z K.Sichulskim i F.Pautschem wyprawiał się nad Prut i Czeremosz, malował Hucułów. Od roku 1911 wielokrotnie wyjeżdżał na Podhale - do Witowa, Chochołowa i Poronina, a jego modelami byli górale podhalańscy. Dekoracyjnością formy i koloru wyróżniały się szczególnie portrety kobiet i dziewcząt, ubranych w barwne, wzorzyste stroje i przedstawianych często - tak jak na obrazie Żółta chustka - na tle okrytego śniegiem górskiego pejzażu. W dziełach tych artysta nawiązywał tak do młodopolskiej, krakowskiej szkoły malarstwa dekoracyjnego, jak i do sztuki ludowej, malując tak „jakby brał barwy z palety owych domorosłych artystów ludowych, którzy ozdabiali swe skrzynie i malowali święte obrazki na szkle.” (W.Kozicki, Władysław Jarocki, „Zdrój” 1917, nr 6, s. 179-184).
Title: KOMPLET DO KAWY I HERBATY
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 800, Niemcy, złotnik A.P. Komplet składa się z pięciu naczyń: dzbanka do kawy (wys. 24 cm), imbryka (wys. 17 cm), mlecznika (wys. 9 cm), cukiernicy (wys. 12 cm) i tacy (dł. 66 cm). Wnętrza naczyń częściowo złocone. Cały zestaw stanowi przykład zastosowania w sztuce użytkowej dekoracji roślinnej, typowej dla okresu secesji. Naczynia są grawerowane, brzuśce dzbanków i cukiernicy dekorowane ornamentem wiązki kwiatów. Na pokrywach znajdują się odlewane sterczynki w formie gałązki zakończonej kwiatem. Taca grawerowana w lustrze, ucha stylizowane, brzeg gładki. Podobny zestaw znajduje się w zbiorach Muzeum Heskiego w Darmstadt.
Artist: Stanisław Kaczor-Batowski
Title: KONIE WBIEGAJąCE DO RZEKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: S. Batowski 1912
Verified Artist: Yes
Artist: Zygmunt Marczewski
Title: MAłA KRAKOWIANKA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Z Marczewski | 1907 Prezentowany obraz pochodzi z czasów krakowskich studiów artysty pod kierunkiem Teodora Axentowicza i Józefa Unierzyskiego w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: JAZDA W KOPNYM śNIEGU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: A Wierusz Kowalski Obraz reprodukowany lub opisany w: - „Kraj” (data niewiadoma), ilustracja z tzw. Albumu Kraju w zbiorach Działu Ikonografii Muzeum Narodowego w Warszawie
Title: PORWANIE SABINEK
Description: IInformacje o dziele: Według GIOVANNI DA BOLOGNA zwanego GIAMBOLOGNA, brąz patynowany na kamiennej podstawie. Rzeźba z brązu przedstawiająca porwanie Sabinki jest pomniejszoną wersją znanej marmurowej grupy z 1583 r. znajdującej się w Loggii dei Lanzi we Florencji. Wznoszące się jedna nad drugą, spiralnie skręcone postaci: starego, klęczącego na ziemi Sabina, uwodziciela Talassio i daremnie broniącej się Sabinki są doskonale uchwyconą w gwałtownym ruchu grupą rzeźbiarską. Także pomniejszona, jako mała rzeźba z brązu, uosabia w idealnej formie pragnienie uzyskania nieskończenie wielu punktów widzenia, możliwych dzięki spiralnemu ułożeniu postaci. Figura reprodukowana lub opisywana w: - Claudia List, Kleibronzas Europas. Vom Mittelalter bis zur Gegenwart, München 1983, s. 149-150
Artist: Jacek Malczewski
Title: Z PODRóżY NA WSCHóD
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.g.: J Malczewski; p.d.: inicjał W Jesienią 1884 roku Jacek Malczewski, na zaproszenie Karola hr. Lankorońckiego, wziął udział w zorganizowanej przez niego naukowej wyprawie archeologicznej do Azji Mniejszej, w rejony starożytnych greckich prowincji Pamfilli i Pizydii (płn.Turcja). Podczas tej podróży, Malczewski jako kronikarz i rysownik ekspedycji wykonał mnóstwo rysunkowych szkiców i akwarel, z których niektóre posłużyły mu później do namalowania obrazów olejnych, np. Przejście przez Taurus, Jeźdźcy nad morzem Erigejskim. Z podróżą artysty na wschód wiąże się także i prezentowany tu obraz, powstały jako jedna z ilustracji artykułu Mariana Sokołowskiego Badania naukowe Karola hr.Lanckorońskiego w Azji Mniejszej, zamieszczonego w krakowskim piśmie „Świat” (1891, s. 186-189). Sokołowski, który nota bene brał udział w tej samej wyprawie, napisał swój artykuł w związku z ukazaniem się książki Lanckorońskiego, a obraz Malczewskiego, otwierał ten tekst ozdobnym ini
Artist: Włodzimierz Nałęcz
Title: ZACHóD SłOńCA GDZIEś NA UKRAINIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: WNałęcz
Artist: Wiktor Korecki
Title: PEJZAż JESIENNY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: WIKTOR KORECKI | 1951.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: PAMIęTAJCIE W ZIMIE O PTAKACH
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Część lewa: 30 x 74,5 cm, sygnowana p.d.: 1956 | Wlastimil Hofman; Część środkowa: 30 x 39,4 cm, sygnowana l.d.:Wlastimil | Hofman 1956; Część prawa: 30 x 74,5 cm, sygnowana l.d.: Wlastimil Hofman | 1956 Napis ołówkiem odwrocie części prawej: „Pamiętajcie w zimie o ptakach” Tryptyk przypomina tradycyjne przedstawienia z trzema królami i pasterzami podążającymi do szopki – tu jednak dzieci kierują się ku drewnianej budce dającej schronienie ptakom w czas mroźnej zimy.
Verified Artist: Yes
Artist: Józef Brandt
Title: TABUńCZYCY PRZY OGNISKU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Józef Brandt | z | Warszawy | Monachium Na odwrocie nalepka z odręcznym napisem w języku angielskim. Obraz, sugestywnie oddający nastrój letniego wieczoru gdzieś w dalekim stepie ukraińskim, przywołuje skojarzenia z„Trylogią” Henryka Sienkiewicza i przypomina o inspiracjach jakie pisarz czerpał z malarstwa Brandta. Wystarczy tu przypomnieć choćby opis obozu Azji Tuhajbejowicza tuż przed napadem nań oddziału pana Nowowiejskiego. Obraz reprodukowany lub opisany w: - „Biesiada Literacka” 1903, I półrocze, il. s. 417; - Józef Brandt, [Album 13 reprodukcji] wyd. A.J.Ostrowski, Łódź (wyd. po 1915),il. nlb. 13.
Artist: Jerzy Kossak
Title: ODWRóT SPOD MOSKWY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Jerzy Kossak | 1941
Artist: Richard Georg Schnauder
Title: ACHAJ
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Brąz patynowany na podstawie z marmuru, sygnowany: R. Schnauder jr.
Artist: Jerzy Kossak
Title: WESELE KRAKOWSKIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Jerzy Kossak | 1947 Na odwrocie okrągły stempel z herbem „KOS” i napisem w otoku: JERZY KOSSAK. KRAKÓW. pl. KOSSAKA 1
Artist: Max Fuhrman
Title: PRZEPRAWA PRZEZ GóRY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: M.Fuhrman. München Na krosnach i ramie fragmenty nalepek.
Artist: Wilhelm Richter-Rheinsberg
Title: PEJZAŻ WIECZORNY, 1893
Year: 1893
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W.Richter 1893 Na odwrocie ramy kartka z napisem w języku niemieckim: Wilhelm Richter. Charlottenburg Fasanenstr. 11 „Im Luch (Abendstimmung)“ ; ponadto nalepka aukcyjna Agra-Art z 1999 r.
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: NA STANOWISKU
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Wierusz-Kowalski W tej nastrojowej kompozycji z jeźdźcem czuwającym samotnie na patrolu artysta nawiązał być może do swoich wspomnień z czasów powstania styczniowego. Podobnie ujęte postaci jeźdźców powtarzają się także w innych jego obrazach z lat ok. 1880. Bliską analogią są tu obrazy Na stanowisku [repr.w: Tygodnik Illustrowany 1880 (I) repr.s 289] oraz Konni zwiadowcy [repr. w: H.-P.Bühler, Jäger, Kosaken und polnische Reiter. Josef von Brandt Alfred von Wierusz-Kowalski, Franz Roubaud und der Münchner Polenkreis, Hildesheim-Zürich-New York 1993 [ s.46, repr. 39].
Artist: Ferdynand Barbedienne
Title: WAZA DEKORACYJNA
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowana na brzuśćcu wazonu: F. Barbedienne
Artist: Wlastimil Hofman
Title: KORONACJA MADONNY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Vlastimil | Hofmann 1908 Wątek maryjny i temat Madonny przewija się przez całą twórczość Hofmana. Jego Madonny to zamyślone, czułe i łagodne młode kobiety, których ludowe stroje pozwalały nazywać je „Madonnami polskimi”. Wśród różnych przedstawień i układów kompozycyjnych najczęściej pojawiają się nawiązania do sztuki gotyku i wczesnego renesansu z układem sceny według wzoru Sacra Conversatione. Artysta stosunkowo rzadko maluje Madonnę bez Dzieciątka, Madonnę samotną, pogrążoną w modlitwie. Pięknym przykładem takiego przedstawienia jest prezentowana Koronacja Madonny, obraz wzruszający prostotą, liryzmem i specyficznym nastrojem religijnej melancholii, osiągniętym pomimo przeniesienia sceny ewangelicznej w realia polskiej wsi. Rozmodlona Madonna – dziewczyna w krakowskim stroju – koronowana jest przez Boga Ojca, Chrystusa i Ducha Świętego – rzeźbione drewniane figury z opuszczonej polnej kapliczki.
Verified Artist: Yes
Artist: Franciszek Kostrzewski
Title: PRZY KAPLICZCE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d. pionowo na paliku płotu: F. Kostrzewski. 1854