Artist: Jerzy Duda-Gracz
Title: OBRAZ 2277. CZARNOGŁOWY
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 82,5 x 63,5 cm, przy górnej krawędzi: 33 cm sygn. l.d.: DUDA GRACZ . 2217/98 . na odwr. na płycie nalepka autorska z danymi obrazu
Verified Artist: Yes
Artist: Barbara Falender (1947)
Title: Z CYKLU GANIMEDES, 1986
Year: 1986
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: FALENDER Jest dwóch artystów, którzy ocalili estetyzm i erotyzm nagiego męskiego ciała w powojennej sztuce polskiej, Barbara Falender w rzeźbie i Krzysztof Jung w sztuce performance. Fascynującym jest, iż Krzysztof Jung był najważniejszym modelem Barbary Falender, pozując jej nago do takich erotycznych rzeźb jak „Drzewo Życia“, „Narcyz“, „Ganimedes“, „Strefy“. […] Fotografie studyjne i rysunki przygotowawcze do tej rzeźby [„Ganimedesa“], pokazują Krzysztofa Junga pozującego artystce wraz ze swoim kochankiem Wojtkiem, który występował również w jego performances. Ich wspólny performance unieruchomiony został w brązach i marmurach Barbary Falender. [...] Na fotografiach widać jak Jung pełni rolę porywanego Ganimedesa, obejmowanego od tyłu przez Wojtka, grającego porywającego pięknego młodzieńca Zeusa. Obaj mężczyźni są nadzy. Fotografie mają wyraźnie homoseksualny charakter, który podlega pewnej sublimacji w rzeźbie. „Ganimedes“ to tajemnicza, złożona i rozwijająca się w czasie rzeźba. „Ganimedes I“ (1984) wykonany jest z brązu, „Ganimedes II“ (1987) z białego marmuru, „Ganimedes III“ (2002) z marmuru i brązu chromowanego. Wysokość i wolumen rzeźby zmieniają się w kolejnych wersjach,... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Igor Mitoraj
Title: LE GREPOL, OK. 1978
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: MITORAJ, na odwrocie nakład: 12/250
Artist: Teresa Pągowska
Title: PANI BUDDA, 1994
Year: 1994
Tools: tempera, acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: tempera, akryl, kredka, płótno sygn. p.d. : TP. 94 na odwrocie na płótnie sygn. p.g.: T. Pągowska | 94 na górnej listwie krosna napis: TERESA PĄGOWSKA 94 PANI BUDDA 140 x 130 cm Obraz opisany i wystawiany: - Teresa Pągowska (wstęp Maciej Gutowski), WAiF Warszawa 1996, s. 72, il. barwna; - Teresa Pągowska, Nagroda im. Jana Cybisa (wstęp Bogusław Deptuła), ZPAP Warszawa 2000.
Artist: Jan Lebenstein
Title: BALLON-BABA, 1969
Year: 1969
Tools: acrylic, oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: LEBENSTEIN; p.d.: 1969 na odwrocie na płótnie sygn. i napis: LEBENSTEIN | „BALLON-BABA“ | 1969 | 60 M na środkowym krośnie nalepki: – CBWA – Zachęta Warszawa z danymi obrazu; – Ballon-baba, 1969 | wł. artysty. Obraz wystawiany: Jan Lebenstein Malarstwo , Zachęta Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, Warszawa, 22 IV - 22 V 1992, poz. 96 Tym, co zaczyna dominować, jest kobiecość. Zmiana ta, podobnie jak wszystkie metamorfozy w sztuce Lebensteina, stanowi konsekwencję dzieł ostatnich, ale także i wcześniejszych. Pojawiające się na jego obrazach od około 1966 roku figury, tak bliskie „Wenus" z Willendorfu, mają pierwowzory w niektórych, wspomnianych poprzednio rysunkach z wczesnego okresu twórczości. Niemieszczące się wówczas w głównym nurcie jego zainteresowań, wykonane pod wpływem chwilowej fascynacji, znajdują one teraz swoje uzasadnienie ideowe. Znajdują... więcej
Artist: Jan Lebenstein
Title: PARA W UŚCISKU, 1969
Year: 1969
Tools: pencil, pen
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: długopis, ołówek, papier nakl. na płytę sygn. oł. l.d.: Lebenstein 69 Praca reprodukowana w albumie: – Elverio Maurizi, Lebenstein et les siens, [wyd.] La Nuova Foglio s.p.a. Pollenza [b.d., lata 70. XX w.].
Artist: Jan Lebenstein
Title: LA COURSE PETRIFIEE, 1964
Year: 1964
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Lebenstein 64 Na odwr. na płótnie sygn. i napis: Lebenstein | „La course petrifiee“ | 1964 | 60 M na pł. zawiniętym na krosno napis: Le course petriefie na płótnie dwie okrągłe pieczątki, na śr. listwie krosna niebieską farbą: 47. Obraz reprodukowany w: – Rozmowa z Janem Lebensteinem , Jerzy Stajuda, „Współczesność“ 27 IV 1965, s. 7, il. czarno-biała (pt. Bieg skamieniały ). Po międzynarodowym sukcesie, jaki odniosły cykle Figur kreślonych i Figur osiowych (1956-1960), wbrew wszelkim naciskom ze strony krytyki, Lebenstein poddał swoje dotychczasowe malarstwo całkowitej metamorfozie. Nastąpiła przemiana Figur osiowych w struktury horyzontalne. Do powstania Bestiarium przyczyniła się fascynacja Lebensteina galerią paleontologii w Jardin de Plantes w Paryżu. „W Jardin des Plantes czułem tę realność, realność istnienia tych zwierząt. Nie chciałem w tym następnym etapie imitować czy małpować tego czy innego ichtiozaura, tylko była to rzeczywista metafora skamieniałego świata, świata nieistniejącego, świata, w którym jeszcze pomimo wszystko, tli się życie po dzień dzisiejszy“. Powstało zadziwiające bestiarium. To – jak się wyraził zaprzyjaźniony z malarzem konserwator z Jardin des Plantes... więcej
Artist: Zdzisław Beksiński
Title: BEZ TYTUŁU, 1958
Year: 1958
Tools: pastel, crayon
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: BEKSIŃSKI | 24.4.58. Obraz pochodzi od rodziny artysty.
Artist: Zdzisław Beksiński
Title: BEZ TYTUŁU, 1981.
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwrocie na płycie: BEKSIŃSKI | 1981 poniżej po lewej podłużna pieczątka Obraz reprodukowany i opisany na stronie internetowej Dmochowski Gallery NET (Wirtualne Muzeum).
Artist: Zdzisław Beksiński
Title: BEZ TYTUŁU, 2001
Year: 2001
Tools: pen
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 29 x 20,5 cm (w świetle passe-partout) sygn. śr.d.: BEKsiński 2001 na odwr. oprawy dwie nalepki Stowarzyszenia na Rzecz Integracji „Działajmy Razem“, poświadczające akt darowizny pracy na aukcję charytatywną. Nalepki datowane Cieszyn 23 XI 2001, jedna ze stemplem Stowarzyszenia, druga ze stemplem i podpisem prezesa Stowarzyszenia Ewy Gagat.
Artist: Erna Rosenstein
Title: CHORĄGIEW, 1975
Year: 1975
Tools: mixed
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn.: p.d.: E. Rosenstein | 1975 na odwrocie na płótnie nalepka: XIII MIĘDZYNARODOWE | SPOTKANIA ARTYSTÓW, | NAUKOWCÓW | I TEORETYKÓW SZTUKI | „OSIEKI 75” | Autor: ERNA ROSENSTEIN | Tytuł pracy: Chorągiew | Technika: mieszana | Format:...
Artist: Kazimierz Mikulski
Title: IGRASZKI TRZECIEGO STOPNIA, 1986
Year: 1986
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwrocie na płótnie: Kazimierz Mikulski | Kraków 1986 | „ Igraszki trzeciego stopnia” ; na płótnie ślad podłużnej pieczątki Obraz opisany i wystawiany: – Kazimierz Mikulski, katalog wystawy, Galeria Sztuki BWA Łódź IV – V 1987, Galeria Współczesna w Toruniu VII 1987, Arsenał Poznań VIII – IX 1987, BWA Płock X 1987, Salon Sztuki Współczesnej Bydgoszcz XII 1987, Galeria Awangarda Wrocław I 1988, kat. nr 220, il. czarno-biała, s. nlb. – Modern Polish Masters, Helen de Borchgrave Fine Art, London, June 6 – 27 1989, kat. poz. 16, s. 15, il. barwna s. 5.
Artist: Tadeusz Brzozowski
Title: RARYTAS, 1980
Year: 1980
Tools: ink, feather
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 43 x 29,3 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: „Rarytas“ T.B. 80.
Artist: Tadeusz Kantor
Title: KURKA WODNA (TADZIO I CADYK Z TRĄBĄ), 1967
Year: 1967
Tools: ink, gouache, feather, felt-tip pen
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: (rysunek na dwóch sklejonych arkuszach naklejony na czarny karton i plecy z tektury) sygn. d.: Tadzio 1967 cadyk z trąbą | Kurka Wodna na odwr. pleców dedykacja: Stasiowi | 30 Lat Krzysztoforów | niech nam żyje! | Tadeusz Kantor | 2 III 87 Pochodzenie: obraz zakupiony przez obecnego właściela od Stanisława Balewicza, założyciela i wieloletniego dyrektora Galerii Krzysztofory.
Artist: Tadeusz Kantor
Title: BEZ TYTUŁU, OK. 1960
Tools: oil
Surfaces: cardboard, paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Kantor Pracy towarzyszy potwierdzenie autentyczności wystawione przez dr. Lecha Stangreta 30 XI 2017. W połowie lat pięćdziesiątych artysta zamknął etap malarstwa metaforycznego i zaczął kreować informel. (...) W informelu Kantor dostrzegł dużo zbieżności ze swoimi poszukiwaniami ilustrowania przestrzeni wewnętrznej i jej ruchliwości życia. Początkowo malował rozpryskując farby o różnej konsystencji, lub wyciskając je prosto z tuby na rozłożone na ziemi płótno. Fascynowało go działanie przypadku i sama „akcja malowania“. Nieprzewidywalny i niemożliwy do zahamowania żywioł materii wyzwalał impuls natychmiastowej reakcji, zespalając w jeden organizm uczestnictwo artysty z chaotycznym procesem tworzenia się magmy – nieforemnej przypadkowej struktury. (...) Kantorowski informel z czasem zaczął odchodzić od taszystowskich reguł. Materia malarska gęstniała, przyjmując postać grubych reliefów. Artysta zachowywał jeszcze gdzieniegdzie technikę drippingu, ale łączył ją z malarskim gestem szpachli i pędzla. Z końcem lat pięćdziesiątych, dla zwiększenia wypukłości twardniejącej masy używał kawałków spróchniałego drewna, korzeni, pokrywając je czarnym... więcej
Artist: Jerzy Tchórzewski
Title: PAMIĘCI OJCA, 1959
Year: 1959
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J. Tchórzewski 59 . na odwrocie na płótnie sygnatura i napis: J. Tchórzewski 59 | „PAMIĘCI OJCA“ powyżej strzałka i napis: GÓRA Obraz wystawiany: – V Biennale Sztuki, Sao Paulo 1959, kat. nr 52, s. 331 [jako Obraz YS ]; – Galeria Krzywe Koło, Warszawa lipiec 1960; – Jerzy Tchórzewski. Malarstwo, Galeria Sztuki ZPAP, Warszawa luty 1966, kat. nr 2 [jako Pamięci ojca – Obraz YS ]. – Jerzy Tchórzewski , [wstęp M. Hermansdorfer], Muzeum Narodowe we Wrocławiu, październik 1980]; – CBWA Zachęta, Warszawa, listopad 1980, kat. nr 28, s. 26, il., opis na s. 69, poz. 55. Obraz namalowany w 1959 roku był zaprezentowany publiczności na indywidualnej wystawie artysty w Galerii Krzywe Koło w roku 1960. Wystawie towarzyszył katalog ze wstępem Aleksandra Wojciechowskiego. Na zachowanym zdjęciu z otwarcia wystawy, na ścianie wiszący obraz Pamięci Ojca , aktualnie przedstawiony do zakupu. Wybitny krytyk sztuki Aleksander Wojciechowski uznając wielkość talentu Tchórzewskiego i oryginalność jego koncepcji malarskiej pisał: „Twórczość Tchórzewskiego jest zjawiskiem odrębnym we współczesnej plastyce polskiej. Kontynuuje on linię malarstwa dramatycznego, przyswaja sobie zdobycze nadrealizmu –... więcej
Artist: Jerzy Duda-Gracz
Title: HOLOKAUST, 1966
Year: 1966
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Duda-Gracz 1966. Obraz o dramatycznej i przejmującej tematyce został namalowany jeszcze podczas studiów, które Duda Gracz ukończył dwa lata później. Mimo, że wówczas dopiero wkraczał na drogę artystyczną, praca ta odznacza się wielką dojrzałością formalną i ogromną ekspresją.
Verified Artist: Yes
Artist: Jacek Waltoś
Title: Z CYKLU POMIĘDZY NAMI KRES: ŻÓŁTAWO-SZARO, 1980
Year: 1980
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: waltoś 80 na odwrocie na płótnie podłużna pieczątka zezwalająca na wywóz za granicę na górnej listwie krosna nalepka: JACEK WALTOŚ | z cyklu „POMIĘDZY NAMI – KRES“ | (EROS I THANATOS) | „ŻÓŁTAWO, SZARO“ 92 x 73 cm | ol. pł. VIII. 1980 Obraz opisany i wystawiany: – Galeria Wahl, Warszawa 1980; – Modern Polish Masters , Helen de Borchgrave Fine Art, London, June 6-27 1989, kat. poz. 42, s. 30.
Artist: Jacek Waltoś
Title: Z CYKLU POMIĘDZY NAMI KRES: ŚLEPIEC, 1979
Year: 1979
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: waltoś ‘79 na odwrocie na płótnie podłużna pieczątka zezwalająca na wywóz za granicę Obraz opisany i wystawiany: – Galeria „DESA“, Kraków 1979; – Galeria Wahl, Warszawa 1980; – Modern Polish Masters , Helen de Borchgrave Fine Art, London, June 6 – 27 1989, kat. poz. 41, s. 30.
Artist: Adam Marczyński
Title: KOBIETY W OGRODZIE, OK. 1954-55
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Marczyński na odwrocie na górnym krośnie napis: 130 x 163 KOBIETY W OGRODZIE OK 1954/55
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: MARIA THEOTOKOS, OK. 1982
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Projekt polichromii kościoła p.w. Ducha Świętego w Tychach (kompozycja dwustronna) „Trudna ikonograficzna problematyka tego wezwania naprowadziła mnie na pomysł przedstawienia ‘Kosmicznej Pneumatofanii’, czyli działania Trzeciej Osoby Boskiej w całym historycznym obszarze Ekonomii Zbawienia. […] Oczywiście centralną postacią pozostaje Maria Theotokos. Jest Ona w postaci Orantki ulokowana na tle ołtarza i tabernaculum. Poza tym jest rozmiarami największa (7 m wys. od pasa, przekrój, a właściwie średnica aureoli – 3 m, wielkość samej twarzy – 1,5 m). […] Pozostałe pola ogromnej płaszczyzny ściętej piramidy wypełniam wielkimi, średnimi i małymi postaciami Świętych Pańskich w całej ich różnorodności i indywidualnej niepowtarzalności. Od proroków, praojców, świętych Starego Przymierza, poprzez chór dwunastu i siedemdziesięciu apostołów, Ojców Doktorów, Męczenników i Męczennic, anachoretów, mnichów, po postaci najbardziej aktualne, aż do naszych czasów, których jesteśmy świadkami. Wszyscy oni są obecni w kosmicznej Izbie... więcej
Artist: Zbigniew Makowski
Title: ROZPACZ JAKO ZWIERZĘ POCIĄGOWE II, 2000
Year: 2000
Tools: ink, watercolor, gouache, feather
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: książka autorska, zawiera 11 kart obustronnie zarysowanych i zapisanych wycięcia i zszycia nićmi i sznurkiem sygn. na drugiej stronie okładki u góry: Zbigniew Makowski op. VII MM | dla Magdaleny Szafkowskiej 12.XI.2015. | Rozpacz jako Zwierzę Pociągowe II.
Artist: Henryk Musiałowicz
Title: Z CYKLU REMINISCENCJE, 1978
Year: 1978
Tools: mixed
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: MUSIAŁOWICZ na odwrocie na płycie napis i sygnatura: Z CYKLU | REMINISCENCJE | 1978 | 104 x 59 | MUSIAŁOWICZ Obraz wystawiany: – Galeria ZPAP, Warszawa 2012; – Galeria BWA, Kielce 2012; – Odnowa, Od nowa , Galeria Gardzienice Lublin 2013, Galeria Miejska Wrocław 2013 (wspólnie z Maciejem Cieślakiem).
Artist: Alfons Mazurkiewicz
Title: SYNERGIA III, 1973-1974
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: na odwrocie, na płótnie: ”III 73/74 Synergia” | Maz; na blejtramie napis: Mazurkiewicz A. 95/95 Caracas; na płótnie nalepka: SYNERGIA III | / Alfons Mazurkiewicz 1922 – 1975 / | pł. ol. 95 x 95 rok 73/74 | nr muzeum 266 | nr rodz. 126 | nr biegł. 112 | wł. A. C. Mazurkiewicz; na blejtramie nalepka BWA Wrocław oraz nalepka informacyjna Obraz był wystawiany w BWA we Wrocławiu 1976; kat. poz. 266; Wzmiankowany w: - Aleksander Wojciechowski, Medytacje...,Odra nr 3(181) 1976, s. 105, il.
Artist: Stefan Gierowski
Title: OBRAZ DCCXLV, 1999
Year: 1999
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwrocie na płótnie: S. Gierowski | Ob. DCCXLV | WARSZAWA 99 Obraz bardzo czytelnie ukazuje kolorystyczny rodowód Stefana Gierowskiego. Aluzje do natury, przenikanie się wzajemne kolorów, które z czystych barw przeistaczają się w przezroczyste smugi światła, siła emocji tych kompozycji wskazuje jednoznacznie na postimpresjonistyczną genezę. Jednak interpretacja dzieł Gierowskiego nie jest prosta. Jak powiedział sam artysta: „Komentarz do mojego malarstwa jest trudny i niepotrzebny. Nie chce precyzować myśli, które towarzyszą mi podczas malowania... Istotny jest sam fakt przeżycia, które pragnę określić poprzez obraz. Po namalowaniu zostawiam go swojemu życiu – jeśli zdoła do kogoś przemówić, to świetnie, a jeśli nie – to i tak żaden tytuł mu nie pomoże“. [cyt. za: Agnieszka Kowalska, Tytuły niepotrzebne , „Gazeta Wyborcza“ nr 217, 16/17 IX 2000.] więcej
Artist: Jan Tarasin
Title: OPADANIE, 1993
Year: 1993
Tools: ink, watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany ołówkiem l.d.: Jan Tarasin 93 na odwrocie oł. p.d.: „Opadanie” | Jan Tarasin 93
Artist: Tadeusz Dominik
Title: PEJZAŻ, LATA 70. XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Dominik
Artist: Jan Tarasin
Title: DZIEŃ I NOC, 2008
Year: 2008
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jan Tarasin na odwrocie na płótnie sygnatura: JAN TARASIN 08 | „DZIEŃ I NOC“
Artist: Ryszard Winiarski
Title: PRZYPADEK W GRZE 5X5 DLA DWÓCH, 1999
Year: 1999
Tools: acrylic, pencil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. ołówkiem: Winiarski ‘99 l.d. napis autorski oł.: przypadek w grze 5x5 dla dwóch To kolejna, tym razem kameralna propozycja autorska Winiarskiego, gdzie decyzja twórcza została powierzona kostce do gry, czyli przypadkowi. Jednak ta stosowana od lat przez artystę zasada stwarzała mu coraz to nowe możliwości twórcze ukazując wzajemne powiązania, zróżnicowania formy i często zaskakujące elementy reliefowe, które wprowadziły w tę z pozoru jednorodną płaszczyznę działanie przestrzenne.
Artist: Leon Tarasewicz
Title: BEZ TYTUŁU, 2015
Year: 2015
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwr. l. g.: L. Tarasewicz 2015 | Acrylic on canvas | 130 x 100
Artist: Aleksander Kobzdej
Title: HORS CADRE NR 65, 1971
Year: 1971
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwrocie: Aleksander Kobzdej | Hors cadre 1971 | No 65 | 82 x 50 śr.: 65 | 82 x 50 l.g.: nalepka wywozowa Desy z Nr. 64 i danymi obrazu oraz miejscem wysyłki Bezirksamt Charlottenburg von Berlin Obraz wystawiany: - Aleksander Kobzdej. Ölbilder – Zeichnungen 1969-1971 , 7. August – 28. August 1971, Rathaus Charlottenburg, Katalog und Ausstellungsleitung: Eberhard Knoch, Berlin 1971, kat. 64, s. 16. Obraz opisany i reprodukowany: – Aleksander Kobzdej, Zmagania z materią, Struggle with Substance , Kraków-Warszawa 2002, katalog pod red. Józefa Grabskiego, Irsa, Kraków-Warszawa 2002, kat. 32, il. barwna, s. 216. Obraz powstał w ostatnim okresie twórczości Kobzdeja i należy do zespołu prac, którym artysta nadał wspólny tytuł „Hors cadre“. Zaprezentowała je Danuta Wróblewska na wystawie w Galerii Kordegarda pt. Aleksander Kobzdej Hors cadre malarstwo/painting w marcu 2001. We wstępie do katalogu czytamy: W ostatnich kilkudziesięciu obrazach, powstałych na rok przed śmiercią Kobzdeja, powierzchnia płócien uległa ostatecznej rewolcie... Obrazy falują jak w tańcu, powiewają jak pranie na wietrze, pofalowania przypominają intymność bielizny... więcej
Artist: Bolesław Utkin
Title: KOMPOZYCJA ABSTRAKCYJNA, LATA 60. XX W.
Tools: mixed
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: B. UTKIN Kompozycja abstrakcyjna należy do cyklu prac, których koncepcja powstała jeszcze w latach 30., a realizowana była przez artystę do lat 70. Najistotniejsze w tych dziełach są wzajemne relacje form geometrycznych będące kontrastem między kołem a kwadratem. Oparte na chłodnym, wzajemnym oddziaływaniu, budowane są prostymi środkami zestawiającymi płaszczyzny i przekątnie biegnące linie z formą kolistą lub wycinkiem koła. Zwięzłe i oszczędne w swym wyrazie, pozwalają zaliczyć Utkina do artystów, którym problematyka sztuki konstruktywistycznej była najbliższa.
Artist: Andrzej Fogtt
Title: DRZEWO, 1980
Year: 1980
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Aj Fogtt | 80 na odwrocie na płótnie sygn. l.g.: Aj Fogtt | 135 x 135 | 1980 | „Drzewo“ na dolnej listwie krosna napis: A. Fogtt [adres]
Artist: Jan Dobkowski
Title: DŹWIGNIA, 1985
Year: 1985
Tools: acrylic, oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jan Dobkowski 85 na odwrocie na płótnie sygnatura i napis: Jan Dobkowski | „DŹWIGNIA“ 1985 | olej + akryl | 160 cm x 120 cm „Natura jest dla mnie sprawą przestrzeni, pewnej konsystencji świata – to ziemia i powietrze, chmury, ogień i woda; to ciągłe przekształcanie się przyrody. Człowiek pragnie otworzyć oczy dla słońca i nieba, wdychać zapach ziemi. Bo właśnie Natura daje nam uczucie, że istniejemy. Sądziłem, że w naturalności jest złoże, które może uczynić moją sztukę żywą. Dlatego w obrazach starałem się pokazać przede wszystkim człowieka. Człowieka obnażonego, bez atrybutów kultury czy cywilizacji: kobietę i mężczyznę w ich odwiecznych gestach. Poprzez erotykę pragnąłem ukazać, jak silnie człowiek pożąda natury i że jest ona dobra“. Wypowiedź Jana Dobkowskiego z artykułu Album podręczny: Jan Dobkowski [oprac. NC], „Tygodnik Powszechny“, Warszawa III 1985, s. 462.
Artist: Eugeniusz Markowski
Title: MANEKIN – R.1, 1982
Year: 1982
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: E. Markowski na odwrocie na górnym krośnie napis autorski: „MANEKIN – R 1.“ 1982 ol. 100 x 65 ; obok: 105 ; na lewym bocznym krośnie nalepka: GALERIA | MILANO | WWW.MILANO.ARTS.PL 226175403 | WASZYNGTONA 2 A WARSZAWA; obok nalepka ze stemplem wojewódzkiego konserwatora zabytków w Gdańsku; na dolnym krośnie dwie zniszczone, nieczytelne nalepki Obraz wystawiany: – Galeria DAP, ZPAP, Warszawa, 8 III – 3 IV 2005; – Galeria Milano, Warszawa, X – XI 2007.
Artist: Ryszard Henryk Grzyb
Title: FRIESENPLATZ 13, 1993
Year: 1993
Tools: oil, pencil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: na odwrocie na płótnie sygn. i napis: Ryszard Grzyb | 135 x 160 | p.t. [przekreślone] „Friesenplatz | 13“ | 1993; 96 [w kółku]
Artist: Jarosław Modzelewski
Title: MIEJSCE NA OGNISKO, 2000/2001
Tools: tempera
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany na odwrocie na płótnie: Jarosław Modzelewski | „Miejsce na ognisko“ | tempera żółtkowa 150 x 190 ; obok w kółkach: 2000 | 2001 Obraz opisany i reprodukowany: – M. Kurzac, J. Michalski, M. Sitkowska, M. Tarabuła, Jarosław Modzelewski Obrazy 1977-2006 , Galeria Zderzak, Kraków 2006, s. 207, poz. 336, il. barwna.
Artist: Marcin Maciejowski
Title: DOSTAŁ PIES I SĄSIADKA, 2001
Year: 2001
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwrocie na płótnie: „DOSTAŁ PIES I SĄSIADKA“ | MARCIN MACIEJOWSKI 01 r. Obraz opisany i reprodukowany: – DOBRZE, In Ordnung, Der Mensch in Postkünstle rischen Zeiten , Kunstbuero, Futuregarden Artclub Wien 9 Mai – 1 Juni 2002; Kulturzentrum bei den Minoriten, Graz 7 Juni 2002 – 30 Juni 2002, kat. il. barwna s. 13.
Artist: Jerzy Tadeusz Mróz
Title: OBIEKT – P3, 1989
Year: 1989
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p. d: JERZY T. MRÓZ | 89 [w ramce] Obraz opisany i wystawiany: – Modern Polish Masters , Helen de Borchgrave Fine Art, London, June 6 – 27 1989, kat. poz. 20, s. 16.
Artist: Igor Mitoraj
Title: PERSEUSZ, 1988
Year: 1988
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wys. 48 cm (z podstawą) sygn. p.d.: MITORAJ, na odwr. nakład: 0072/1000 HC Rzeźba reprodukowana w albumie: – Igor Mitoraj. Sculpture , Art-Objet, Paris 1988, s. 139, il.
Artist: Maria Anto
Title: PIES, 1990
Year: 1990
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. przy prawej krawędzi u dołu kartki z wierszem w języku niemieckim: „ MEINEM MENSCHEN “ (–) MARIA ANTO | MCMXC na odwrocie na płótnie sygn. l.g.: Maria Anto 1990 | 949. [w kółku]
Artist: Jerzy Ryszard Zieliński
Title: GITARA, 1964
Year: 1964
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. śr.d.: jurry 64 Jerzy Zieliński w 1963 przeniósł się z Wydziału Rzeźby do pracownii Jana Wodyńskiego na Wydziale Malarstwa. W tym czasie interesowały go eksperymenty z kształtem płótna. Malował - wg własnego sformułowania - „niefakturowe (płaskie) metaforyczne obrazy trójkątne“, które określał stworzonym przez siebie terminem „áizm“. W 1964 pisał: „płaszczyzna prostokątna ogranicza pole widzenia człowieka w sposób naturalny, płaszczyzna trójkątna jest płaszczyzną najprostszą, można w niej przedstawić najbardziej skondensowane treści.“ (cyt. za: Jurry powrót artysty, Jerzy Ryszard „Jurry“ Zieliński (1943-1980) , Galeria Zderzak, Kraków 2010, s. 464)
Artist: Henryk Waniek
Title: TEATR ŚWIATA III, 1976
Year: 1976
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwrocie na płótnie p.d.: 706 [w ramce] | HENRYK WANIEK | JAN. 1976 | TEATR ŚWIATA III [w ramce] | THE UNIVERS’ THEATRE III [w ramce]; obok: 706 [w ramce]; l.g.: HENRYK WANIEK | UL. PADEREWSKIEGO 44A | 40273 KATOWICE | POLAND ; na płótnie nalepka DESY z danymi obrazu Tajemnicza, surrealistyczna kompozycja Teatr świata III zachęca widza do jej interpretacji, bowiem Henryk Waniek jako jeden z nielicznych twórców pozostawia odbiorcy tę możliwość. Dał temu wyraz już dawno pisząc o swoich obrazach w katalogu wystawy (BWA Katowice, 1977): „Dla mnie samego wiele z tego co robię pozostaje niejasnym i potrzeba mi twoich oczu, abym zrozumiał to dokładniej. Zaś dla ciebie ważniejsze są te wyjaśnienia jakie znajdziesz sam. Nie jestem twoim nauczycielem. Nie kłopoczę się tym, jaki jest sens tych obrazów i czemu ostatecznie służą. Nie jest moim kłopotem, jaki styl reprezentują (obrazy) i jaka jest ich wartość. Twoja decyzja w tej sprawie jest ważniejsza od mojej. Pamiętaj o tym przywileju, dającym ci zawsze i w każdej okoliczności przewagę nad artystą. I nie ulegaj jego mylącym zapewnieniom. Bo jest odwiecznym zaznaczeniem sztuki, by zniekształcała prawdę. Choć tak bardzo o tę prawdę zabiega“.
Artist: Roman Zakrzewski
Title: DZIEWCZYNA NA KRZEŚLE, 2009
Year: 2009
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: .RZ. | 09. na odwrocie na płótnie sygn.: R ZAKRZEWSKI | 2009 OLEJ
Artist: Jan Szancenbach
Title: MORSKIE OKO – ŚWIT III, OK. 1996
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Xancenbach na odwrocie na płótnie napis autorski: JAN SZANCENBACH | MORSKIE OKO – ŚWIT III Por. ilustracje obrazów „Z cyklu Morskie Oko“ w publikacji Jan Szancenbach. Malarstwo , wyd. Art and Business Club, Poznań 1996 lub na stronie Agra-Art.
Artist: Jan Szancenbach
Title: PEJZAŻ Z PARYŻA, PORTE SAINT-DENIS, 1988
Year: 1988
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie na płótnie sygnatura i napis: JAN SZANCENBACH | PEJZAŻ Z PARYŻA | PORTE SAINT-DENIS | 1 988 na górnym krośnie nalepka z danymi autora
Artist: Arika Madeyska
Title: PEJZAŻ, OK. 1959
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d : MADEYSKA A Na odwrocie na sklejce napis tuszem: MADEYSKA ARIKA | WARSZAWA | BERNARDYŃSKA 1A; ołówkiem: BERNARDYŃSKA | PEJZAŻ Ponadto trzy szczątkowo zachowane nalepki, m.in. nalepka wystawy w Warszawie w roku 1959. Obraz reprodukowany: - „Gazeta Pomorska“ Bydgoszcz z dnia 13 sierpnia 1959; - „Głos Szczeciński“ Szczecin z dnia 13 sierpnia 1959; - „Głos Wybrzeża“ Gdańsk z dnia 22-23 sierpnia 1959 (wszystkie trzy reprodukcje to zdjęcie artystki w pracowni z prezentowanym Pejzażem na sztalugach).
Artist: Jacek Yerka
Title: OSADNICY Z MARSA, 2018
Year: 2018
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: YERKA 18