Artist: Piotr Michałowski
Title: POCZTYLION FRANCUSKI, 1832; 1835
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout Proweniencja: kolekcja prywatna w Londynie. Wśród akwarel, rysunków i obrazów olejnych malowanych przez Michałowskiego w latach 1832-1835 podczas jego pierwszego pobytu w Paryżu wyodrębnia się zespół prac przedstawiających konnych pocztylionów. Wśród nich szczególnie bliską analogią jest tu akwarela Para koni w zaprzęgu z pocztylionem (patrz niżej: katalog MN Kraków 2000, nr 347, il.). Porównaj: – Piotr Michałowski 1800-1855. Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin , [A. Zeńczak, B. Studziżba], Muzeum Narodowe w Krakowie 2000, nr kat 135,136, 344-350, 355, 356; ilustracje.
Artist: Juliusz Kossak
Title: KLACZ ZE ŹREBIĘCIEM
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. monogramem wiązanym p.d.: JK Na odwrocie oprawy karta maszynopisu z orzeczeniem mgr. Leszka Ludwikowskiego potwierdzającego autorstwo Juliusza Kossaka (Kraków, 28 VII 1973 r.)
Artist: Juliusz Kossak
Title: PYTANIE O DROGĘ, 1895
Year: 1895
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: JKossak | 1895 [inicjały wiązane] U dołu pośrodku późniejszy napis położony przez syna Artysty: Oryginalna praca mego ś.p. Ojca Juliusza Wojciech Kossak ; obok lakowa pieczęć z wyciśniętym z sygnetu herbem „Kos“
Artist: Juliusz Kossak
Title: LUZAK W POCHODZIE WOJSKA, 1887
Year: 1887
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle pase-partout sygn. p.d.: Juliusz Kossak | 1887 na plecach oprawy nalepka wystawy w warszawskim TZSP (druk, rękopis, stempel): 42211 Autor J uliusz Kossak 42211 |Tytuł Luzak wykonanie akwarela | Cena 2500 Wł. Berzon Włodzimierz Data 18/II 32. Ponadto 4 stemple kolekcji oraz stempel z wpisanymi ręcznie danymi – metryczką – obrazu. W załączeniu rękopiśmienna opinia prof. Jerzego Sienkiewicza z 1971 z potwierdzeniem autorstwa Juliusza Kossaka. Do opinii dołączona opisana fotografia obrazu. Obraz opisany i reprodukowany: – K. Olszański, Juliusz Kossak, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1988, spis il. s. 125, nr 588, il. 588.
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: JAZDA SANIAMI
Tools: oil
Surfaces: board
Description: IInformacje o dziele: olej, deska (podłoże niejednolite), całość: 22,6 x 13 cm podpisany l.d.: A. Wierusz-Kowalski na domalowanej części pejzażu Podłoże obrazu nie jest jednolite: w nieznanym czasie połączono w całość dwie deseczki, wstawiając mniejszą o kształcie pióra (22,4 x 11 cm) w większą, prostokątną (22,6 x 13 cm). Lico ujednolicono poprzez uzupełnienie pejzażowego tła. Na odwrocie karta maszynopisu z orzeczeniem dra. Kazimierza Buczkowskiego wystawionym w Krakowie dnia 30 lipca 1953 r. Autor, potwierdzając autorstwo Alfreda Wierusza-Kowalskiego, zauważa „uzupełnienie późniejsze brzegu obrazka“. W środowisku monachijskim podobne, niewielkie obrazy malowane na deseczkach o specyficznym kształcie pióra były bardzo popularne. Często też łączono razem – kilka „piór“ malowanych przez różnych artystów – tworzyło oryginalny dekoracyjny „wachlarz“. Na takich deseczkach-piórach Wierusz-Kowalski malował niejednokrotnie, znane są także podobne prace innych polskich artystów, m.in. Władysława Czachórskiego. W przypadku naszego obrazu zrezygnowano jednak z tej formy, nadając kompozycji kształt prostokąta i umiejętnie, z wielkim wyczuciem koloru, domalowując pejzaż w tle. Sanna wyróżnia się specyficznym światłem... więcej
Artist: Julian Fałat
Title: DWAJ JEŹDŹCY, PRZED / LUB 1914
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JFałat (inicjały wiązane) Proweniencja: wiedeńskie zbiory dr. Emila Merwina. W 1969 pokazany w antykwariacie Czesława Bednarczyka (Kunst und Antiquataten, Dorotheengasse 12) w Wiedniu. Obraz jest – odmiennym w szczegółach – akwarelowym studium do większej kompozycji olejnej z roku 1914, a znanej p.t. Mnich (por.: M. Treter, Fałat , „Sztuki Piękne“, R. 2, 1925/1926, nr 7, il. s. 301). Obraz opisany i reprodukowany, m.in. w: – J. Sienkiewicz, Bedeutende Gemälde Polnische Meister, Kunst und Antiquitäten . C. Bednarczyk, Wien 1969, s. 130, nr kat. 67, il. 67 s. 131;
Artist: Teodor Axentowicz
Title: HUCUŁKA Z DZBANEM
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: T. Axentowicz
Artist: Roman Kochanowski
Title: BRZOZY, OK. 1915
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: Na odwr. nalepki wystaw w Radomiu, Opinogórze i Starogardzie Gd. Prezentowany obraz pochodzi z monachijskiej kolekcji Barbary i Tadeusza Lewkowiczów. W 2007 były pokazywane na monograficznej wystawie Kochanowskiego urządzonej w Muzeum Jacka Malczewskiego w Radomiu, eksponowanej następnie także w Katowicach, Sandomierzu, Piotrkowie Trybunalskim i w Gdańsku. Obraz opisany i reprodukowany w: - „Roman Kochanowski [1857-1945]. W 150. rocznicę urodzin”, [red. i oprac. Z. K. Posiadała], Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Radom 2007, s. 234, nr kat. 104, il. na s. 183; - „Palestra“, Pismo Adwokatury Polskiej, Wyd. Naczelna Rada Adwokacka, marzec - kwiecień 2008, Warszawa, 2008, ilustracja na okładce; - „Roman Kochanowski, Malerei”, [autorka Z. K. Posiadała] Katalog wystawy w Stadtmuseum in Freising, wydawca Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu. 2010, il. na s. 40; - „Pejzaż w malarstwie polskim od połowy XIX do połowy XX wieku”, [autorka Z. K. Posiadała], Starogardzkie Centrum Kultury, Starogard Gdański 2011, il. na s. 13.
Artist: Zygmunt Sidorowicz
Title: SZATRY CYGAŃSKIE, 1877
Year: 1877
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Sidorowicz 1871 Obozowiska Cyganów, rozbite wśród wysokich sosen, przedstawiane lub w porze zmierzchu o zachodzie słońca, to jeden z ulubionych motywów Sidorowicza, kilkakrotnie powracający w jego obrazach z siedemdziesiątych lat XIX w. Przykładem może być tu, m.in. obraz ze zbiorów MNW z roku 1876.
Artist: Władysław Czachórski
Title: BLASK KLEJNOTU, 1897
Year: 1897
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: Czachórski | 1897 Proweniencja: Pierwszym właścicielem Blasku klejnotu, który pozyskał obraz od samego Artysty, był Zdzisław Dębicki (1871-1931), młodopolski poeta, pamiętnikarz, krytyk, publicysta, który – w latach 1918-1929 pełnił, m.in. funkcję redaktora naczelnego „Tygodnika Ilustrowanego“. Dębicki był także zamiłowanym bibliofilem, w swym warszawskim mieszkaniu zgromadził wspaniałą bibliotekę. Po jego śmierci – aż do chwili obecnej – obraz pozostawał w zbiorach rodzinnych w Warszawie, następnie w Trójmieście. Przetrwał Powstanie Warszawskie – wycięty z ramy i wyniesiony z gruzów. Po wojnie poddany został konserwacji w pracowni prof. Bohdana Marconiego. Autor obrazu – Władysław Czachórski – był artystą sławnym, uznanym i wysoko cenionym za mistrzostwo swej sztuki. „ Respekt wobec natury, radość świata i przedmiotów, a także niezmordowana sumienność zbliżały go do mistrzów niderlandzkich, których dzieła były mu niedoścignionym pierwowzorem. Nie było żadnej kokieterii w jego płynnych, swobodnych pociągnięciach pędzla, które przy całej pewności zachowały subtelną świeżość. Dążył do doskonałej jedności formy i koloru, a wychodząc zawsze od najdokładniejszego, szczegółowego opanowania formy, gardził... więcej
Artist: Aleksander Orłowski
Title: HUSARZ, 1818
Year: 1818
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: ALEKSANDER ORŁOWSKI [?] wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d. 18 AO 18 [monogram wiązany] Proweniencja : w roku 1910 własność dr Franciszka Chłapowskiego (1846-1923), lekarza, działacza społecznego i prof. Uniwersytetu Poznańskiego; później w kolekcji prywatnej. Obraz wymieniony: – W. Tatarkiewicz, Wystawa dzieł Aleksandra Orłowskiego (1777-1832 ), Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa listopad 1910, s. 181. Obraz był pokazany w roku 1910 na wystawie dzieł Aleksandra Orłowskiego w warszawskim TZSP. Władysław Tatarkiewicz – autor wystawy i towarzyszącego jej katalogu – nie zdecydował się jednak na bezwarunkowe przypisanie tej pracy samemu Artyście, umieszczając ją w zespole „prac powstałych pod wpływem Orłowskiego“. Możliwe, że autorem akwareli Husarz jest Aleksander Oborski (1779-1841), zaprzyjaźniony z Orłowskim rysownik i karykaturzysta, który naśladował styl przyjaciela „z taką biegłością, że niektóre ich prace są trudne do zidentyfikowania, tym bardziej, że obaj używali takiego samego monogramu wiązanego A O “. (cyt. za: M. Leśniakowska, Oborski Aleksander , [w:] SAP, t. VI, IS PAN, Warszawa 1998, s. 199-201), patrz bibliografia).
Artist: Piotr Michałowski
Title: SCENA ULICZNA ..., 1832-1835
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: SCENA ULICZNA Z WOŹNICĄ PRZY ZAPRZĘGU ORAZ KOBIETĄ Z OSIOŁKIEM, 1832-1835 14,6 x 21 cm (wymiary w świetle passe-partout) sygn. p.d.: P. Michałowski Akwarela powstała w latach 1832-1835, w czasie pierwszego pobytu Piotra Michałowskiego w Paryżu. Tego rodzaju prace artysty cieszyły się wówczas ogromnym powodzeniem, a według współczesnych świadectw, cały Paryż latał za jego końmi: artyści, amatorowie, znawcy, nie-znawcy, wszyscy chcą mieć konie „Micalouskiego“, jak go nazywają. Jednym słowem jest to człowiek nadzwyczajny: ma stado w głowie i więcej jeszcze bo sprzedaje swoje konie na wagę złota, czego by z żywymi końmi nie dokazał. 1 Wiele akwarel zakupiono wówczas do Anglii i Ameryki, o tych, które zostały we Francji, pisano, że osoby które je posiadają, nie pozbyłyby się ich za żadną cenę. O swoim powodzeniu Artysta donosił wówczas ojcu: Pokazanie moich robót kilku amatorom, artystom sprawiło, niespodziewany skutek: zastałem już w Paryżu wiele żądań na rysunki moje i nie chcąc się z potrzebnych szkiców ogałacać, musiałem wiele odmówić. Wszyscy znajomi artyści mówią, że wkrótce do wielkiej wziętości dojdę. [...] Trzeba tylko Panu Bogu dziękować za ten niespodziany i pomyślny rezultat i z wytrwałością korzystać z otworzonego pola. 2 Akwarele... więcej
Artist: Michał Płoński
Title: KOSZYKARZ, 1805
Year: 1805
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: odcisk płyty: 29,8 x 22,8 cm (w świetle passe-partout: 28,7 x 22,2 cm) sygn. na płycie po lewej, pod sceną centralną: M Płoński f 1805 Na odwrocie oprawy dwukrotnie odbity stempel kolekcji: ZBIORY | St. Szenica. Proweniencja: rycina ze zbiorów Stanisława Szenica (1904-1987) prawnika, pisarza, varsavianisty, kolekcjonera, darczyńcy na rzecz Muzeum im. J. Kasprowicza w Inowrocławiu; w latach siedemdziesiątych ofiarowana przezeń obecnemu właścicielowi. „ Uznawany za najlepszą graficzną pracę Płońskiego Koszykarz , daje nam zgrupowany na jednej rycinie przegląd niemalże całej twórczości i zainteresowań artysty /.../ Jasna w walorze, precyzyjnym konturem rysowana postać handlarza występuje na szarym w ogólnej tonacji tle sterty koszów, w których gęsto kładziona krótka kreska pozwala nam odczytać niemalże rodzaj splotu wikliny. Ciemna plama kapelusza tworzy centralny akcent walorowy kompozycji, wyodrębniając zarazem z tła twarz modela. [...] Marginesy ryciny wypełnia aż 12 drobnych kompozycji: znajdziemy tu zarówno scenki rodzajowe, rzadki u artysty szkic pejzażowy, jak i przede wszystkim pięknie rysowane i wnikliwie charakteryzowane głowy. Znajdziemy też [...] psy, będące tak częstym tematem grafiki Płońskiego “ (K. Czarnocka). W... więcej
Artist: Roman Kochanowski
Title: PORTRET DZIEWCZYNY
Tools: coal
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. u dołu kompozycji, pośrodku: R Kochanowski Na odwrocie oprawy nalepka drukowana o treści: Ludwig [....] | MÜNCHEN 23 | Victoriastr. 8, Telefon 33 91 76 – niżej oddarty fragment z nieczytelnym, szczątkowo zachowanym napisem ołówkiem
Artist: Teofil Kwiatkowski
Title: SCENA DWORSKA, OK. 1840
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: T. Kwiatkowski Akwarela jest jedną z kompozycji należących do wątku historyzującego, który przewijał się przez całą niemal twórczość Kwiatkowskiego. Szerzej pisała o nim monografistka artysty Aleksandra Melbechowska-Luty. Wątek ten, dotycząc spraw „nie polskich, ale pojętych ogólnie“ wiązał się „ z pewnym kręgiem tematów rozpowszechnionych w sztuce francuskiej pierwszej połowy XIX w., z rodzajem zwanym przez Francuzów scene d’histoire anecdotique oraz z osławionym style troubadour. /.../ Zbliżone bardziej do anegdoty literackiej modnych naówczas romansów niż do gatunku historycznego malarstwa, wiążą się one /.../ z wizją wymarzonych, idealnie pięknych ludzi i pejzaży. Cały ów świat przeszłości wyimaginowanej i bardzo romantycznej zaludniają istoty przebrane za paziów, dworaków i rycerzy, królewskie dzieci bawiące się w ogrodach, zakochane heroiny, muzykujące damy i trubadurzy “. (A. Melbechowska-Luty, Teofil Kwiatkowski 1809-1891 , Wrocław-Warszawa-Kraków 1966, ss. 91, 92). Kilka przykładów takich romantycznych kompozycji, scen „przesyconych atmosferą tajemniczą i baśniową“ ze zbiorów polskich i francuskich pokazano w roku 2010 w warszawskim Muzeum Narodowym na wystawie „ Chopin i jego malarz Teofil Kwiatkowski “.... więcej
Artist: Jan Rubczak
Title: DREWNIANY KOŚCIÓŁ ŚW. ANNY W RADZIEJOWIE
Tools: watercolor, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jan Rubczak | Radziejów Obraz przedstawia stary (1723), drewniany kościół św. Anny w Radziejowie, spalony w roku 1942 i dziś już nieistniejący.
Artist: Włodzimierz Tetmajer
Title: CHATA W BRONOWICACH
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. ołówkiem p.d.: W. Tetmajer Na odwrocie trudno czytelne napisy niebieską kredką i ołówkiem.
Artist: Józef Mehoffer
Title: AKT KOBIETY; OGIEŃ, 1906
Year: 1906
Tools: coal
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Studium do obrazu Poskromienia żywiołów węgiel, papier żeberkowy z monogramem „Ingres 1862“ wymiar w świetle passe-partout: 45,5 x 30 cm napis obcą ręką l.d.: Izb hand przemysł Obraz | Kraków J. M. Pochodzenie : własność artysty, a następnie jego syna dra Zbigniewa Mehoffera w Krakowie. Rysunek jest studium postaci symbolizującej żywioł Ognia w obrazie Poskromienie żywiołów ( Geniusz ujarzmiający żywioły ) namalowanego w roku 1906 do sali posiedzeń gmachu Izby Handlowej i Przemysłowej w Krakowie (popularny „Dom pod Globusem“ przy ul. Długiej 1). Pierwotnie projekt dekoracji tej sali powierzono Stanisławowi Wyspiańskiemu, a po jego rezygnacji – Józefowi Mehofferowi. W latach 1905-1907 artysta zaprojektował dekorację i całe wyposażenie wnętrza wielkiej sali posiedzeń Izby (plafon, polichromię ścian, boazerię, witraże, meble). Centralnym elementem dekoracji był właśnie – umieszczony ponad trybuną prezydialną, na wprost audytorium – ogromny obraz Poskromienie żywiołów (363 x 260 cm). To reprezentacyjne wnętrze – najważniejsza mehofferowska realizacja w zakresie wnętrza świeckiego – niszczejące od roku 1950 (po likwidacji instytucji Izby Handlowej i Przemysłowej) –... więcej
Artist: Marian Konieczny
Title: STAŃCZYK, 1993
Year: 1993
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. z tyłu: MKonieczny 93 Postać Stańczyka, ujęta w pozie z obrazu Hołd pruski , jest elementem pomnika Jana Matejki. Pomnik zaprojektowany w 1989 roku dla Krakowa, w 1994 został odsłonięty w Warszawie, na obrzeżach parku Morskie Oko przy ul. Puławskiej (pierwotnie bez figury Stańczyka, którą dodano w 1995 roku).
Artist: Teodor Axentowicz
Title: PORTRET DAMY, PO 1920
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy sygn. l.d.: T. Axentowicz
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: JAREMCZE XIII. DZWONNICA (KAPLICZKA), 1910
Year: 1910
Tools: gouache, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: L. Wyczoł 910 Dawna własność: p. Marta Bendetsonowa (zm. 1944). „Plecy“ oklejone gazetą (krakowski „Czas“ 1910). U góry trzy nalepki wystaw w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych (druki wypełnione atramentem, stemple): – o treści: 16748 Autor Leon Wyczółkowski | Tytuł Jaremcze XIII Rodzaj dzieła pastel | Cena – Włas- ność – Data nadesłania ..., – o treści: 18291 Autor Wyczółkowski Leon 18291 | Tytuł Kapliczka wykonanie pastel | Cena – Właściciel [papier oddarty; tekst nieczytelny] Data 10/VI 31 , – o treści: 41607 Autor Wyczółkowski Leon 41607 | Tytuł Kapliczka wykonanie – | Cena – [papier od- darty; tekst nieczytelny] Data SIER. 1937 Obraz – przedstawiający drewnianą dzwonnicę przy starej cerkwi w Pasiecznej, nieopodal Jaremcza – powstał w roku 1910, podczas pobytu Wyczółkowskiego na Huculszczyźnie. Namalował tam około 60 pastelowych pejzaży, z których 15 pokazał na wystawie w warszawskiej Zachęcie w roku 1911. Zebrał też szkice do graficznej „ Teki... więcej
Artist: Piotr Michałowski
Title: NAPOLEON NA WSPIĘTYM KONIU..., 1832-1835
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: NAPOLEON NA WSPIĘTYM KONIU ORAZ SZKICE POSTACI JEŹDŹCA, 1832-1835 na odwrocie: SZKICE NAPOLEONA NA KONIU miękki ołówek, papier, wymiary w świetle passe-partout Rysunek oprawiony w „dwustronną“ ramę, umożliwiającą ekspozycję zarówno awersu, jak i rewersu pracy. Ten dwustronny rysunek – przedstawiający różne ujęcia jadącego konno Napoleona, jak również samego konia bez jeźdźca – wiąże się z rzeźbioną statuetką wykonaną przez artystę w Paryżu w latach 1832-1835 i powstał zapewne jako szkic wykonany podczas pracy nad tą rzeźbą. Podobnie ujętą postać cesarza – z uniesioną w geście rozkazu prawą ręką – przedstawił Michałowski także w nieco późniejszym obrazie olejnym (1835-1837) i akwareli (1835) Napoleon wydający rozkazy (MN we Wrocławiu i w Krakowie). Porównaj z: – Piotr Michałowski 1800-1855. Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin , [A. Zeńczak, B. Studziżba], Muzeum Narodowe w Krakowie 2000, nr kat 456 oraz 89 i 276, il.
Artist: Jan Styka
Title: ZDEMASKOWANIE CHILONA
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: ZDEMASKOWANIE CHILONA (GLAUKUS WYBACZAJĄCY CHILONOWI) Ilustracja do Quo vadis (tom 2, rozdz. 2) rysunek roztartym ołówkiem i sztyftem ołówka na gruntowanym kartonie naklejonym na tekturę sygn. p.d.: JStyka [inicjały wiązane] Na odwr. autorski napis atramentem – fragment tekstu powieści odnoszący się do przedstawionej sceny: Dit Glaucos: | Céphase, que Dieu te pardonne | tes torts envers moi, comme je | te les pardonne au nom du Christ! [Cefasie, niech ci tak Bóg odpuści krzywdy moje, jako ja ci w imię Chrystusa odpuszczam] . więcej
Artist: Aleksander Świeszewski
Title: PEJZAŻ Z WIATRAKIEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, płótno (cienkie) naklejone na deseczkę sygn. p.d.: A. Swieszewski. Na odwr. – na deseczce – mała ząbkowana nalepka z rękopiśmiennym tekstem: Aleksander Swieszewski | 1839 – 1895 | Strandlanschaft | [?] 8010 giss.-
Artist: Franciszek Tepa
Title: Z PODRÓŻY DO EGIPTU, 19 XII 1852
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: 26 x 38,5 cm (w świetle passe-partout) l.d.: F. Tepa, pośrodku autorski napis i data: Aleksandrya 19go Grudnia | 1852. Obraz opatrzony jest dzienną datą 19 grudnia 1852; malowany był prawdopodobnie bezpośrednio w plenerze w okolicy Aleksandrii. estymacja: 30 000 - 35 000
Artist: Tadeusz Styka
Title: DZIEWCZYNA Z AMFORĄ
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: TADÉ. STYKA – Tadeusz Styka umie dostrzegać piękno rzeczy, które widzi. Dostrzega je przede wszystkim...w kobiecie. Jest par exellance malarzem portretów kobiecych i jako taki zdobył już markę na zagranicznej giełdzie malarskiej – markę zasłużoną. [...] Typ jego to subtelna blondynka o smukłej linii, wytworna i szlachetna w swojej północnej urodzie [...] to wykwintny malarz subtelnych markiz francuskich, pełnych spleenu arystokratek angielskich i kapryśnych lwic salonowych New Yorku. [Z recenzji w łódzkim dzienniku „Republika“ nr 120 z dn. 3 V 1934]
Artist: Stanisław Chlebowski
Title: ULICZKA W STAMBULE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. przy dolnej krawędzi pośrodku: [....]ki [...] Na odwrocie, na listwie krosna nalepka warszawskiej Desy przy ul. Foksal 21.
Artist: Edmund Berninger
Title: Z POŁUDNIOWEGO WYBRZEŻA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: E BERNINGER
Artist: Henryk Siemiradzki
Title: U ŹRÓDŁA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: H Siemiradzki Obraz U źródła jest jedną z tych pogodnych rzymskich sielanek, które Siemiradzki przez lata malował niejako obok swoich wielkich kompozycji. Na tle śródziemnomorskiego pejzażu przedstawiał artysta szczęśliwe pary zakochanych, dziewczęta czerpiące wodę ze źródła czy pogodne sceny rodzajowe. Obrazy te urzekają łagodnym nastrojem i tym, co określano „spokojem zachwytu“ czy też „pięknem pełnym klasycznego spokoju“. W prezentowanym obrazie – jak zawsze u Siemiradzkiego – uwagę zwraca rozświetlony słońcem pejzaż z błękitem nieba i morza, z bielejącymi w dali ścianami świątyń. Piękna, rozmarzona dziewczyna stoi w rozległym cieniu wysokiego drzewa, cieniu po którym biegają jasne, migotliwe plamy światła, przesianego przez gałęzie. Takie obrazy Siemiradzkiego – idealne krajobrazy z postaciami pięknych Rzymian lub Greków – odbierano jak spełnienie marzeń o Arkadii, krainie szczęśliwości, o harmonii między człowiekiem i naturą. więcej
Artist: Charles Balthasar Larpenteur
Title: PARA OBRAZÓW - BUKIET KWIATÓW, 1820
Year: 1820
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Para obrazów: BUKIET KWIATÓW, 1820 olej, płótno, 32 x 24 cm sygn. l.d.: Larpenteur | 1820 BUKIET KWIATÓW olej, płótno, 32 x 24,5 cm sygn. p.d.: Larpenteur
Artist: Paul Wilhelm Harnisch
Title: W LETNI DZIEŃ NAD JEZIOREM COMO
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: P. HARNISCH | [...] RIVA
Artist: Wilhelm Kotarbiński
Title: ULICZKA W RZYMIE, OK. 1880
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Kotarbińsk/./ | Roma [sygnatura nieco zatarta] Na odwrocie w górnej części ołówkowy szkic dwóch postaci. U dołu ołówkiem napis: Kotarbiński/../ | 83212
Artist: Rudolf Priebe
Title: POWRÓT Z POŁOWU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Priebe 5 000 zł estymacja: 6 000 – 8 000
Artist: Hiacynt Alchimowicz
Title: STARY MOST NA RZECE AGLY W OKOLICACH PERPIGNAN
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: H. D. Alchimowicz Na odwrocie 3 małe, nowe łaty. Na ramie firmowy stempel zakładu ramiarskiego w Perpignan o treści: LA FEUILLE D’ACANTHE | ENCADREMENTS D’ART | 7 Bis Av Ribere – 66000 PERPIGNAN | [rysunek telefonu] 04 68 54 27 80
Artist: Paul Langlois
Title: ZABAWA Z MAŁPKĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: P. Langlois
Artist: Heinrich Rustige von
Title: KRÓL POLOWANIA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Rustige Na odwrocie dwie nalepki: – z numerem 364 (druk); – z tekstem rękopiśmiennym: Heinrich Rustige | 1810 – 1900
Artist: Joseph Thoma
Title: MŁYN W GÓRACH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. Thoma
Artist: Włodzimierz Błocki
Title: GÓRAL, 1916
Year: 1916
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, ślady ołówka, papier, wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: Błocki 916.
Artist: Wiktor Korecki
Title: STOGI
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WIKTOR KORECKI
Artist: Bolesław Szańkowski
Title: DZIEWCZYNKA Z BUKIECIKIEM KWIATKÓW
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Szańkowski Odwrocie zamalowane białą farbą; napis ołówkiem: H SWEER
Artist: Karl Zadnik
Title: W SALONIE
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: K. Zadnik; p.d.: K Zadnik
Artist: Fritz Wagner
Title: ROZMOWA PRZY STOLE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Fritz Wagner | Mch.
Artist: Ferdinand Feldhütter
Title: PEJZAŻ ALPEJSKI O ZACHODZIE SŁOŃCA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PEJZAŻ ALPEJSKI O ZACHODZIE SŁOŃCA. MOTYW Z ALTAUSSEE Z WIDOKIEM NA TRISSELWAND sygn. l.d.: Ferdinand. Feldhütter Na krośnie fragment nalepki z rękopiśmiennym tekstem: Motiv von Altaussee mit der /./rieselwand [!] | Ferdinand. Feldhütter Altaussee – austriacka wioska w regionie Salzkammergut w Alpach, nad jeziorem Altauersee z górującym nad nią szczytem Trisselwand (1755 m).
Artist: Paul Wilhelm Meyerheim
Title: DOMY W ROTHENBURGU
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: P.W.M. na odwrocie napis ołówkiem: Rothenburg o. d. Tauber | P.W. Meyerheim Obraz przedstawia malownicze stare domy obok Markusturm (wieży św. Marka) przy Rödergasse w Rothenburgu ob der Tauber.
Artist: Josef Burger
Title: PEJZAŻ JESIENNY Z OŚNIEŻONYM SZCZYTEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: J. Burger
Artist: Otto Pippel
Title: JESIEŃ W ALPACH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: OTTO PIPPEL na odwr. 3 nalepki: – na ramie (druk, stempel): [Galerie Del Vecchio – Lei]pzig | No 182 | Gegr. 1799 – Sieben AusstellungsSäle – [Gegr. 1799]; – autorska nalepka z drukowanym tekstem w j. niemieckim dotyczącym sposobu oprawy i ręcznie wpisanym tytułem: Herbst im Wettersteingebirge ; – na krośnie nalepka z tekstem dot. praw reprodukcji i kopiowania obrazu Wettersteingebirge – pasmo górskie w Alpach Bawarskich; najwyższym szczytem jest tu Zugspitze (2962 m).
Artist: Stefan Filipkiewicz
Title: STRUMYK LEŚNY, 1932
Year: 1932
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Stefan Filipkiewicz 1932 Na odwrocie trzy nalepki wystawowe: – nalepka wystawy w TZSP w Warszawie z na- zwiskiem autora, tytułem obrazu Strumyk leśny i datą XI 1933; – nalepka wystawa w TPSP w Krakowie z nazwiskiem autora i tytułem obrazu; – nalepka nieokreślonej wystawy z tytułem obrazu oraz stemplem: STEFAN FILIPKIEWICZ | KRAKÓW SIEMIRADZKIEGO 23[?] | ATELIER SIEMIRADZ- KIEGO... więcej
Artist: Wojciech Kossak
Title: PRZY STUDNI. UŁAN I DZIEWCZYNA, 1911
Year: 1911
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wojciech Kossak | 1911 na odwrocie – częściowo nieczytelne – napisy ołówkiem; w tym zsumowane kolumny cyfr.
Artist: Józef Chlebus
Title: KRAJOBRAZ PODGÓRSKI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. Chlebus
Artist: Jerzy Kossak
Title: SIWEK, 1934
Year: 1934
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak 1934
Artist: Wojciech Kossak
Title: EPIZOD BITWY POD STOCZKIEM, 1922
Year: 1922
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d: Wojciech Kossak | 1922 Grzmią pod Stoczkiem armaty, Błyszczą białe rabaty, A Dwernicki na przedzie, Na Moskala sam jedzie. „Hej, za lance chłopacy Czego będziem tu stali? Tam się biją rodacy, A my będziem słuchali?“ /.../ „Wszak to działa, nie dziwo? Wszak to blisko, wiarusy. Hej, na działa, a żywo! Dalej naprzód krakusy!“ I krzyknęli wraz: „Hura!!!“ Właśnie, gdy wróg nacierał. Co tam leci za chmura?“ Pyta sztabu jenerał. Wincenty Pol, Pod Stoczkiem Armaty od Stoczkiem zdobywała wiara rękami czarnymi od pługa... Gustaw Ehrenberg, Gdy naród do boju... Wojciech Kossak – piewca chwały polskiego oręża i męstwa żołnierskiego – znaczną liczbę swych dzieł poświęcił dziejom powstania listopadowego (m.in. Bateria Jabłonowskiego po szturmie na Warszawę, 1897; Noc listopadowa , 1898; Emilia Plater w potyczce pod Szawlami , 1904, Bitwa... więcej
Artist: Michał Stańko
Title: ZIMA POD GIEWONTEM
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. Stańko
Verified Artist: Yes
Artist: Jerzy Kossak
Title: NAPOLEON W SANIACH. POWRÓT SPOD MOSKWY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy sygn. l.d.: Jerzy Kossak
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: KUROPATWY NA ŚNIEGU, PO 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: I (?) Zygmuntowicz
Artist: Jerzy Kossak
Title: NA ZIMOWYM PATROLU, 1936
Year: 1936
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Kossak | 1936
Artist: Teodor Axentowicz
Title: DZIEWCZYNA W ZIELONEJ CHUŚCIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. piórem, u dołu, wzdłuż prawej krawędzi: T. Axentowicz Na odwr. nieczytelny napis ołówkiem oraz stemple: – cyfra: 5; – SKŁAD PAPIERU | R. ALEKSANDROWICZ | KRAKÓW, BASZTOWA 11; – stempel düsseldorfskiej firmy oferującej materiały malarskie: Dr Fr. Schoenfeld & Co; – zatarty: PRACOWNIA [dalej nieczytelnie]
Artist: Wlastimil Hofman
Title: DAWNE WSPOMNIENIE. STARZEC I ANIOŁ
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: Wlastimil Hofman na odwrocie napisy: – kredką: 1 – 0; – tuszem: 31200 | [.] szar [?] pł | 310 zł; Krol. Konik. [?]. u dołu dwa stemple: – zatarty i nieczytelny; – wypełniony atramentem o treści: SALON ARTY- STÓW MALARZY POLSKICH | [zatarte: KRAKÓW, UL. URZĘDNICZA 43] | Liczba 3172 | Autor Vlastimil Hofman | Treść Dawne wspomnienie | Cena zł. 450 (czterystapięćdziesiąt)
Verified Artist: Yes
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET STANISŁAWA BRYNIARSKIEGO, 1903
Year: 1903
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu, wzdłuż lewej krawędzi krosna: Jacek | Malczewski | 1903 Na krośnie napis ołówkiem: Bryniarski | Malczewski Portretowany, Stanisław Bryniarski (1829-1914), jeden z ulubionych modeli Jacka Malczewskiego, był krakowskim malarzem z pokolenia Jana Matejki i Artura Grottgera, uczniem Wojciecha Kornelego Stattlera, Władysława Łuszczkiewicza i Antoniego Płonczyńskiego. Jego dorobek malarski ograniczony jest do realistycznych widoków wnętrz budowli, głównie krakowskich, które uzupełniał niekiedy drobnym sztafażem. Zajmował się też kopiowaniem obrazów, które przy okazji „ulepszał“. Tego mało znanego malarza rozsławiły przede wszystkim konterfekty pędzla Malczewskiego, którego fascynowała niezwykle wyrazista twarz sędziwego artysty, twarz o charakterystycznych rysach, okolona malowniczo rozwianymi włosami. Spośród portretów Bryniarskiego najbardziej znany jest obraz Nieznana nuta z 1902 r. (MNK),w którym Malczewski ukazał swego modela zasłuchanego w melodię graną przez fauna. W innym obrazie, z tego samego roku, młoda kobieta podaje Bryniarskiemu naczynie z napojem (własność prywatna). Obok podobnych, symbolicznych kompozycji pojawiają się jeszcze portrety, które zdają się być swobodnymi szkicami malowanymi podczas wspólnych spotkań obu artystów.... więcej
Artist: Wlastimil Hofman
Title: WRÓBELEK, 1922
Year: 1922
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wlastimil Hofman | 1922
Verified Artist: Yes
Artist: Wojciech Weiss
Title: ŻNIWA, STOGI ZBOŻA, OK. 1925
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WWeiss
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: STARE GNIAZDO, 1898
Year: 1898
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. ołówkiem l.d.: F.R. | Bohd. | 20. XI 98 r Na odwrocie duża nalepka (druk pocztowy z adresem nadawcy i – wpisanym ręcznie adresem odbiorcy): Sendung von Franz Hanfstaengl, München | Nachnahme: | [...] Louis Gold | Kunsthandlung | Berlin N. W. | Unter den Linden Po ukończeniu studiów w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu, Ferdynand Ruszczyc powrócił do rodzinnego Bohdanowa koło Wilna. W swoim, prowadzonym przez lata, Dzienniku, pod datą 20 listopada 1898 artysta zanotował: Przed zmierzchem spaceruję z Papą. Uderza mnie motyw: jodły miotane silnym wiatrem na tle Muru. Niebo białe, trochę różowawe. Wieczorem maluję to na tekturze. Powstały wówczas obraz Stare gniazdo , przedstawia rodzinny, murowany dom Ruszczyców w Bohdanowie, który nazywano „Murem“, w odróżnieniu od stojącego obok starszego, modrzewiowego dworu. Tu, na piętrze mieściła się pracownia artysty, a później także biblioteka. Obraz ma charakter symboliczny; nad Starym gniazdem – schronieniem przed niepokojami świata – gromadzą się targane wiatrem chmury... Oto już jesień /.../ pożółkłe liście wiatr strąca i miecie, drżące gałęzie do naga obdziera, chór, gdzie sto ptaków modliło się w lecie... William... więcej
Artist: Apoloniusz Kędzierski
Title: RYBAK W CZÓŁNIE. RYBAK NA FALI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: (wymiary tektury: 42 x 61,2 cm) sygn. l.d.: A. Kędzierski Na odwrocie, na tekturze owalny stempel warszawskiego antykwariatu Józefa Smokalskiego: PAŁAC SZTUKI | Sp. Z o. o. | Warszawa, Trębacka 2, tel. 520-87 | Antykwarnia | Sala Licytacyjna | Obrazy. Meble. Dywany. (zobacz: S. Bołdok, Antykwariaty artystyczne, salony i domy aukcyjne , Wyd. Neriton, Warszawa 2004,s. 332-340)
Artist: Wiktor Korecki
Title: ZACHÓD SŁOŃCA NAD MORZEM
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WIKTOR KORECKI.
Artist: Jan Grubiński
Title: WSCHÓD KSIĘŻYCA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JGrubiński (inicjały wiązane) Na odwrocie napis na płótnie: 94
Artist: Modest Sosenko
Title: DID UKRAIŃSKI, 1904
Year: 1904
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. cyrylicą p.d.: MODEST SOSENKO. | – 1904. –
Artist: Jacek Malczewski
Title: SZKIC KOMPOZYCJI Z DWIEMA POSTACIAMI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jacek Malczewski
Artist: Teodor Axentowicz
Title: LIRNIK
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. czerwoną farbą wzdłuż prawej krawędzi, w połowie wysokości: T Axentowicz na krośnie stemple firmowe: – H. T. KUNERT | Łódź, Piotrkowska 87 – SKŁAD PAPIERU | R. ALEKSANDROWICZ | KRAKÓW, BASZTOWA 11
Artist: Roman Kochanowski
Title: PEJZAŻ Z MAKAMI W ZBOŻU, 10 VI 1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: R Kochanowski 10/6 890
Artist: Wlastimil Hofman
Title: MACIERZYŃSTWO, 1937
Year: 1937
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wlastimil | Hofman | 1937 Do postaci młodej kobiety, matki – obejmującej z czułością dziecko – pozowała Artyście jego wielokrotna, ulubiona modelka, Hela Fliszewska z krakowskiego Zwierzyńca (późniejsza żona Edwarda Wlazło). Jak pisała Ada, żona artysty – Hela rosła i doroślała w naszych oczach, a zaczął ją Wlast malować jako dziewuszkę. Jej wizerunek odnajdujemy, m.in. wśród dziecięcych modeli w obrazie Adzia i jej świat (1918) a także – znacznie później – jako Szczęśliwą matkę (1938 i 1939) w obrazach o takim właśnie tytule. (porównaj np.: katalog D.A. Agra-Art, marzec 2018)
Verified Artist: Yes
Artist: Bruno Schulz
Title: DWIE KOBIETY I KLĘCZĄCY MĘŻCZYZNA, 1929
Year: 1929
Tools: coal
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: BrunoSchulz | 1929 Proweniencja : według relacji obecnego właściciela, około roku 1972, rysunek został przezeń pozyskany od osób skoligaconych z Brunem Schulzem, którym artysta powierzył część swych prac. Losy dzieł – rękopisów, obrazów, rysunków – Brunona Schulza wciąż pozostają nieznane, dziś trudno je odtworzyć, choćby tylko w części. Wydaje się, że wiele prac zaginęło bezpowrotnie, ale nadzieję przynoszą te, które odnaleziono, czasem nawet wbrew przypuszczeniom czy ustaleniom. Wiadomo, że do czasów wojennych pozostawały przede wszystkim w rękach samego artysty, który tylko nieliczne z nich darowywał przyjaciołom lub rodzinie. W roku 1942 – wobec coraz większego zagrożenia – Schulz... więcej
Artist: Tadeusz Makowski
Title: GŁOWA CHŁOPCZYKA W KAPELUSZU, 1922
Year: 1922
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: ołówek, papier czerpany z filigranem (Duc de Lorraine | 1498) Wzdłuż dolnej krawędzi autorska dedykacja dla niezidentyfikowanego znajomego z podpisem artysty: Panu Antoniemu Ma[..]kowi przyjaźnie | ofiarowuje T. Makowski Rysunek powstał zapewne podczas letniego pobytu Makowskiego w Espaly w 1922 roku. Jest portretowym szkicem główki jednego z chłopców – modeli do rozpoczętego tam dużego płótna Kapela dziecięca ( Concert d'’nfants lub Concert villagellois ; fot. poniżej), które artysta ukończył już w Paryżu i wystawił w Salonie Niezależnych w roku 1923 (w zbiorach MNW). Znane jest podobne studium główki jednej z małych modelek – dziewczynki w kapeluszu – naszkicowane również lekko roztartym ołówkiem. W tej samej poetyce utrzymany jest także szkic portretu chłopca, reprodukowany w „Sztukach Pięknych“ (R. 7, 1931, nr 6, repr. na s. 212; fot. obok). Porównaj: – W. Jaworska, Tadeusz Makowski. Życie i twórczość , Wrocław – Warszawa – Kraków 1964, s. 147, il. 78, s. 151, il. 81, 82.
Artist: Tadeusz Makowski
Title: PORTRET KOBIETY W FARTUCHU, OK. 1919
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Proweniencja: spuścizna pośmiertna Tadeusza Makowskiego przejęta z jego paryskiej pracowni przez siostrę artysty Karolinę Niedzielową, która następnie przekazała obraz swej córce, Janinie Adamek. W latach 70. zakupiony do kolekcji prywatnej, w której pozostaje do dzisiaj. Obraz opisany: – W. Jaworska, Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław – Warszawa – Kraków 1964, s. 331, Katalog obrazów olejnych; nr 218.
Artist: Rafał Malczewski
Title: DOM NA WZGÓRZU, PRZED 1950
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Rafał Malczewski Nad sygnaturą dopisana ołówkiem autorska dedykacja dla żony w dniu jej imienin: Najdroższej Zosi | autor | 1962 15 - V [data roczna poprawiona na 1964]. Na odwrocie napis: #1566 * cena podana w galerii zawiera już VAT, droit de suite i podatek graniczny Pochodzenie: kolekcja rodziny artysty w Kanadzie.
Artist: Zbigniew Pronaszko
Title: PORTRET CHŁOPCA, 1946
Year: 1946
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Z. Pronaszko. Kraków. | 46. Na odwrocie na płótnie nalepka Biura Wystaw Artystycznych w Krakowie (druk wypełniony ręcznie) z danymi o obrazie.
Artist: Aleksy Nowakiwski
Title: OLEKSA DOWBUSZ, ZBÓJNIK KARPACKI, 1931
Year: 1931
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ON | 1931 [monogram wiązany cyrylicą – N wpisane w O] Na odwrocie, u dołu napis ołówkiem (cyrylicą, poprawiony atramentem: Lwiw 1930 r. | (... x 52) ; obok nieczytelny, zatarty stempel Nalepka wystawy w TPSP we Lwowie (druk wypełniony maszynowo) z numerem ewidencyjnym: 2075, datą roczną: 1931, nazwiskiem autora: Nowakowski Aleksander, tytułem dzieła: Dowbosz, określeniem techniki: olej Bohater obrazu – Oleksa Dowbusz (Dobosz; 1700-1745) – był sławnym zbójnikiem karpackim z Czarnohory, bohaterem pieśni i legend huculskich, przywódcą bandy napadającej na szlacheckie dwory, wsie i miasteczka Pokucia. Bohater legend i pieśni huculskich, był przywoływany także w literaturze, m.in. przez Stanisława Vincenza w sadze Na wysokiej połoninie. Oj popid haj zełeneńki chodyt Dobosz mołodeńki taj na niżku nalehaje, topircem sia pidperaje... Przedstawiony tu obraz jest jedną z prac Nowakiwskiego, namalowanych w związku z większą kompozycji Dowbusz – władca gór (1931; olej, sklejka, 157 x 125 cm), która – wraz z kilkoma jeszcze studiami olejnymi – znajduje się w zbiorach Ukraińskiego Muzeum Narodowego... więcej
Artist: Zygmunt Menkes
Title: PEJZAŻ Z HUCULSZCZYZNY, LATA 30-TE XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Menkes na odwrocie nalepka wystawy w IPS-ie w Warszawie (druk wypełniony ręcznie): INSTYTUT PROPAGANDY SZTUKI | Autor Zygmunt Menkes Porównaj: – Sigmund Menkes. 1896 – 1986 , New York 1993, il. 1 (tu jako: Village Landscape from Eastern Poland). Przed drugim wyjazdem do Paryża Menkes przebywał w 1924 przez pewien czas na Huculszczyźnie. Wtedy też zaczęły powstawać obrazy z codziennego życia Hucułów, ich portrety, widoki pagórkowatego krajobrazu. Serię tę malarz kontynuował po przybyciu do stolicy Francji, malując takie obrazy, jak Szałas w górach, Wieśniak z krową, Pejzaż z końmi, Pasterz, Autoportret w stroju huculskim oraz Chłopi ze wschodniej Polski. Menkes wyznał w jednym z wywiadów, że bardzo tęskni za tym swojskim krajobrazem z okolic nieodległych od rodzinnego Lwowa, który był dla niego zapamiętanym wycinkiem Polski. Kolory tożsamości. Sztuka polska z amerykańskiej kolekcji Toma Podla , Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2001, s. 236.
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: KOBIETA W FOTELU, POłOWA LAT 60. XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Ebiche Na odwr. na pł. l.g. napis autorski: Dla Kietty i | i Mareczka wdzięczny | bardzo Genek za to że mi | obrazy zachowała | moc całusów, | Ebiche | 22/V 79 r Paris Data dedykacji na obrazie jest późniejsza o co najmniej 10 lat od jego namalowania. Pochodzenie : obraz z kolekcji Marka Rudnickiego (1927-2004) – rysownika, grafika, ilustratora, od roku 1957 mieszkającego w Paryżu. Rudnicki i jego żona byli zaprzyjaźnieni z Eugeniuszem Eibischem, który bywał u nich podczas częstych pobytów we Francji.
Artist: Zygmunt Menkes
Title: KOBIETA NA PLAżY, PO 1960
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Menkes na odwr., na plecach z tektury, l.g. nalepka (częściowo oderwana) Associated American Artists, Nowy Jork, p.g. nalepka rękopiśmienna: ZYGMUNT MENKES | "THE BATHER" | OIL | 13. GRAMERCY PARK | N. YORK 3. N.Y, napis p.d.: IRENE STERN | COLLECTION | RIVERDALE | NEW YORK
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: AKT ŚPIĄCEJ KOBIETY, OK. 1925-1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: na odwrocie: Pejzaż miejski z rzeką sygn. na awersie l.g.: Muter Proweniencja : dawne zbiory spółki Art-B. Malarstwo Meli Muter, pełne siły i wyrazu, cechuje dążenie do monumentalności, zamiłowanie do dużego formatu (m.in. w portretach), do specyficznego posługiwania się konturem i jednolitymi płaszczyznami barwnymi. Na skutek używania grubo tkanego płótna i matowych werniksów, barwy w jej obrazach są często stłumione, płótno prześwieca czasem poprzez farbę i jest wykorzystywane jako jeszcze jeden kolor, na wzór bieli papieru w akwarelach. Od postimpresjonistów zapożyczyła sposób grubego kładzenia farb drobnymi plamkami, zwłaszcza w partiach twarzy i rąk, od van Gogha i ekspresjonistów – ostre zestawiania plam barwnych i łączenie ich w fakturalne, falujące pasma, zwłaszcza w niektórych pejzażach, a także pogłębienie wyrazu niepokoju, nie tylko przy odtwarzaniu postaci ludzkiej, ale również i przyrody, a nawet martwych natur. Wpływy Cezanne’a i Gleizesa ujawniają się natomiast w postkubistycznej, geometrycznej stylizacji, występującej przede wszystkim w krajobrazach. B. Nawrocki, Mela Muter [w:] Artystki polskie, Katalog wystawy , red. A. Morawińska, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa... więcej
Artist: Czesław Rzepiński
Title: GORĄCE NIEBO, 1977
Year: 1977
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Rzepiński Na odwrocie: – na górnej listwie krosna – napis: 19. VII. 77 z prac. Art. – na płótnie i krośnie – stemple własnościowe; – na dolnej listwie także – wypełniony ręcznie – stempel z „metryczką“ obrazu. Proweniencja : kolekcja prywatna – zakup od Artysty dn. 19 lipca 1977 Obraz opisany i reprodukowany, m.in. w: – Czesław Rzepiński. Wystawa jubileuszowa w 60-lecie pracy twórczej, BWA Kraków, X – XI 1983, nr kat. 59; – Czesław Rzepiński. Malarstwo [Album; wstęp: W. Ochman; tekst: J. Madeyski], publikacja w ję- zyku polskim i angielskim, KAW, Kraków 1986, spis prac na s. 157, nr katalogu prac 24, il. 24; – Wystawa malarstwa Czesława Rzepińskiego ze zbiorów Krystyny i Wiesława Ochmanów, [teksty: C. Kotowicz, W. Ochman, J. Madeyski], Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej, Przemyśl czerwiec 1995, s. nlb. nr kat, 29.
Artist: Erno Erb
Title: MŁODY HUCUŁ, 1934
Year: 1934
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Tatarów 1934 | E Erb Jak wskazuje autorska adnotacja przy sygnaturze, obraz malowany był w roku 1934 w Tatarowie, wsi nad Prutem, nieopodal Jaremcza na Huculszczyźnie.
Artist: Zygmunt Menkes
Title: KONCERT
Tools: ink, watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. ołówkiem p.d.: Menkes
Artist: Rajmund Kanelba
Title: MARZYCIEL, OK. 1950
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Kanelba na odwrocie napisy: 37 x 53 oraz 37 x 53 | H # 8. pośrodku mała nalepka z odręcznym napisem: # 9114 | Kanelba | ‘Dreamer’