Artist: Juliusz Kossak
Title: DAŁ NAM PRZYKŁAD BONAPARTE..., 1893
Year: 1893
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: DAŁ NAM PRZYKŁAD BONAPARTE, JAK ZWYCIĘŻAĆ MAMY, 1893 wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: JKossak [inicjały wiązane] u dołu od lewej: lakowa pieczęć z niewyraźnie odbitym herbem Kos oraz tekst naniesiony ręką syna artysty: Oryginalna praca mego, ś.p. Ojca Juliusza | Wojciech Kossak Obraz jest wstępnym szkicem jednej z kompozycji z cyklu ilustracji do „Pieśni Legionów“, przygotowanych przez Juliusza Kossaka w roku 1893 na zamówienie Księgarni H. Altenberga we Lwowie. Artysta stworzył ilustracje odnoszące się do refrenu i sześciu zwrotek pieśni: Jeszcze Polska nie zginęła..., Marsz, marsz Dąbrowski..., Dał nam przykład Bonaparte..., Jak Czarniecki do Poznania..., Niemiec, Moskal nie osiędzie..., Mamy racławickie kosy..., Mówi ojciec do swej Basi.. . Album, ze wstępem historycznym Ludwika Finkla, nutami, okładkąi ilustracjami Kossaka, poświęcony był Mazurkowi Dąbrowskiego, późniejszemu oficjalnemu hymnowi Rzeczypospolitej Polskiej (od 1927). Oferowany obraz ukazuje ponadto techniczną stronę warsztatu Juliusza Kossaka. Widoczna na kompozycji ołówkowa kratka, miała posłużyć do wiernego przeniesienia rysunku na papier o innym formacie. Porównaj, m.in.: – Pieśń Legionów, Z ilustracyami Juliusza Kossaka, Z tekstem objaśniającym dr. Ludwika Finkla, We Lwowie Nakładem... więcej
Artist: Jan Piotr Norblin De La Gourdaine
Title: ŻOŁNIERZE W OBERŻY
Tools: ink, feather, pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: w prawym dolnym narożniku owalny stempel kolekcji Mathiasa Polakovitsa. Pochodzenie: zbiory Paula Mathiasa Polakovitsa (Budapeszt 1921 – Paryż 1987) – dziennikarza, współpracownika „Paris-Match“, wybitnego kolekcjonera dawnych rysunków szkoły francuskiej, który w r. 1987 znaczną część swej kolekcji przekazał do zbiorów École des Beaux Arts w Paryżu. Reszta jest sukcesywnie sprzedawana na paryskich aukcjach dawnych rysunków organizowanych w Hôtel Drouot. [Więcej wiadomości o kolekcji M. Polakovitsa w opracowaniu Fritsa Lugta (L.3561), m.in. na stronie: http://www.marquesdecollections.fr/detail.cfm/marque/11069/total/1] Rysunek powstał zapewne po roku 1804, już po powrocie Norblina do Francji. Przedstawiona scena jest charakterystyczna dla rysunkowej twórczości artysty, z jego szkicową manierą, swobodą i umiejętnością chwytania ruchu i charakteru postaci.
Verified Artist: Yes
Artist: Antoni Kozakiewicz
Title: HANDEL STARZYZNĄ, 1880
Year: 1880
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.g.: AKozakiewicz | 1880 Ta barwna, rozbudowana scena rodzajowa przedstawiająca wnętrze żydowskiego sklepiku, w którym wśród wielu przedmiotów znaleźć można też żołnierskie pamiątki z powstania styczniowego, powtórzona została przez Kozakiewicza także w wersji olejnej, obrazie reprodukowanym w warszawskiej prasie, odmiennie sygnowanym i nieznacznie różnym w szczegółach. Porównaj: – „Tygodnik Powszechny“ 1882, II półrocze, nr 32 z dn. 6 VIII, całostronicowa il. na s. 504 (reprodukcja drzeworytnicza; rytował C. H. Schulce).
Artist: Jan Perdzyński
Title: PRZED POLOWANIEM. CZEKAJĄC NA PANÓW, 1901
Year: 1901
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jan Perdzyński | 901 Efektowny, malowany akwarelą i gwaszem, obraz przedstawiający przestrzenny zimowy pejzaż z drogą wijącą się wśród ośnieżonych pól, wysokimi sosnami i tłumem postaci zebranych przed umiejscowioną w głębi karczmą. Na pierwszym planie grupy koni, cierpliwie pilnowanych przez kilku mężczyzn oczekujących powrotu panów z gospody. Autorem tej sceny jest, zdolny i świetnie się zapowiadający malarz Jan Perdzyński. Ten młodo zmarły artysta malował przeważnie akwarelą, tworząc liczne sceny z polowań, kompozycje rodzajowe, powstańcze i batalistyczne, zauważane i odznaczane na wystawach. Był też ilustratorem; wiele jego prac reprodukowano w warszawskiej prasie. Pojawienie się tak dużej, reprezentacyjnej akwareli jest szansą na przypomnienie sylwetki i twórczości ciekawego i niesłusznie zapomnianego artysty.
Artist: Julian Fałat
Title: RZEKA WŚRÓD ŚNIEGÓW, Z OKOLIC OSIEKA, 1913
Year: 1913
Tools: watercolor, gouache
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JFałat | Osiek 1913 Obraz przedstawia motyw z okolic Osieka k. Oświęcimia, gdzie - począwszy od lat 90. XIX wieku - artysta często i chętnie przebywał, odwiedzając gościnny dom państwa Oskara i Gabrieli Rudzińskich. W Osieku powstało wiele pejzaży – „laguny osieckich stawów”, stary drewniany kościół czy - powtarzający się - motyw rzeki wijącej się wśród śniegów. Jak ważnym dla artysty miejscem był Osiek, świadczy fragment listu malarza do Gabrieli Rudzińskiej (1923), w którym pisał, że - Osiek będzie figurował obok Nieświeża – innej ukochanej krainy malarza.
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: JESIEŃ, 1921
Year: 1921
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M.G.Wywiórski Berlin 1921 r. na poprzeczce krosna czerwoną farbą: 7
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: KUROPATWY NA ŚNIEGU, PO 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: I (?) Zygmuntowicz
Artist: Jan Grubiński
Title: ŚWIEŻY ŚNIEG
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JGrubiński [inicjały wiązane] Na odwrocie nalepka aukcyjna Agra-Art z grudnia 2018 r.
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: SANIAMI NA POLOWANIE, 1930
Year: 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Cz Wasilewski | 1930
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: POLOWANIE Z CHARTAMI NA ZAJĄCE, LATA 80. XIX W.
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. Wierusz Kowalski Na odwr. mała nalepka z wpisanym atramentem numerem: 14036 . Ponadto napis kredką: 53 . Proweniencja: Pierwotnie oraz był własnością Clarence’a Johna Cudahy (1887-1943), amerykańskiego polityka i dyplomaty, w latach 1933-1937 ambasadora Stanów Zjednoczonych w Polsce. Następnie znajdował się w kolekcji prywatnej w USA. Wierusz-Kowalski, sam będąc zapalonym myśliwym, namalował wiele obrazów ze scenami z różnych polowań. Z wielkim znawstwem malował też polowania z chartami na zające czy lisa. Mające długą tradycję, by wspomnieć chociażby Pana Tadeusza, łowy z chartami były sztuką samą w sobie: myśliwy towarzyszył psom konno i w odpowiednim momencie spuszczał je ze smyczy, by mogły dogonić zwierzynę. Charty musiały być doskonale ułożone i zgrane, a sam myśliwy musiał być znakomitym jeźdźcem i mieć dobrego konia, by sprostać im w gonitwie po bezdrożach. W obrazie Polowanie z chartami na zające Wierusz-Kowalski przedstawił chwilę, gdy myśliwi wstrzymali konie i przystanęli w ośnieżonym polu, wypatrując zapewne kolejnych zajęcy, za którymi można będzie poszczuć, trzymane jeszcze na smyczy charty. Jeden, uszczuty już zając, zwisa przy siodle pierwszoplanowego jeźdźca. Rozległy pejzaż przepełnia przyćmione światło zimowego słońca, a - dzięki maestrii malarza - w powietrzu domyślamy się... więcej
Artist: Stanisław Zawadzki
Title: STARY LAMUS, 1950
Year: 1950
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 48,3 x 35,3 cm (w św. ramy) sygn. p.d.: St. Zawadzki | 1950
Artist: Piotr Stachiewicz
Title: KRAKOWIANKA Z BAZIAMI
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: P. STACHIEWICZ.
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: DZIEWCZYNKA, 1890
Year: 1890
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p. g.: SW | 90 (monogram wiązany) Na odwrocie napis ołówkiem: 6ST Pochodzenie : – Obraz pierwotnie znajdował się w kolekcji dyplomaty Juliusza Łukasiewicza (1892-1951), polskiego ambasadora w Związku Radzieckim (1934-1936) i Francji (1936-1939), który po wojnie pozostał w Londynie, gdzie w latach 1947 do 1950 był wiceprzewodniczącym Instytutu Badań Międzynarodowych oraz członkiem Ligi Niepodległości Polski, a w roku 1950 wyemigrował do USA. – Następnie w zbiorach jego syna, prof. Juliusza Łukasiewicza (1919-2018) w Ottawie. Prof. Łukasiewicz był wybitnym specjalistą aerodynamiki szybkości naddźwiękowych, wykładowcą uniwersytetów w Wielkiej Brytanii, Kanadzie i USA, a w latach 1958-1968 dyrektorem Von Karman Gas Dynamics Facility, Arnold Engineering Center (Tennessee). Laboratoria te wykonały dużą część badań aerodynamicznych programu Apollo (1969). Ten wczesny rysunek artysty, będący realistycznym portretem zamyślonej dziewczynki, siedzącej na ozdobnym krześle, jest swego rodzaju zapowiedzią nieco późniejszych – ekspresyjnych i ostrzejszych w formie „paryskich“ portretów dziecięcych z lat 1892-1893. * do wylictowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu) więcej
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: ZADUMANA, 1893
Year: 1893
Tools: acrylic
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: SW | 93 (monogram wiązany) Pochodzenie : – Obraz pierwotnie znajdował się w kolekcji dyplomaty Juliusza Łukasiewicza (1892-1951), polskiego ambasadora w Związku Radzieckim (1934-1936) i Francji (1936-1939), który po wojnie pozostał w Londynie, gdzie w latach 1947 do 1950 był wiceprzewodniczącym Instytutu Badań Międzynarodowych oraz członkiem Ligi Niepodległości Polski, a w roku 1950 wyemigrował do USA. – Następnie w zbiorach jego syna, prof. Juliusza Łukasiewicza (1919-2018) w Ottawie. Prof. Łukasiewicz był wybitnym specjalistą aerodynamiki szybkości naddźwiękowych, wykładowcą uniwersytetów w Wielkiej Brytanii, Kanadzie i USA, a w latach 1958-1968 dyrektorem Von Karman Gas Dynamics Facility, Arnold Engineering Center (Tennessee). Laboratoria te wykonały dużą część badań aerodynamicznych programu Apollo (1969). Rysunek jest jednym z licznych studiów, powstałym podczas – kolejnego trzeciego – pobytu Wyspiańskiego w Paryżu. Artysta uczęszczał wówczas do atelier Académie Colarossi, pracował dużo, usilnie dążąc do pełnej biegłości i swobody rysunku. Korzystał z pozujących w szkole modeli, tworząc liczne – rysunkowe i olejne – malarskie szkice i studia modelek, których postacie i twarze ujmował z pełnym realizmem, nie ukrywając wad i niedoskonałości ich budowy. Zadumana należy właśnie do tego zespołu prac zwracających uwagę... więcej
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: DZIEWCZYNKA Z CZERWONĄ WSTĄŻKĄ WE WŁOSACH, 1890
Year: 1890
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: SW | 90 po prawej przy górnej krawędzi napis ołówkiem: Paris S. Wyspiański; w rogach ślady po pinezkach Pochodzenie : – Obraz pierwotnie znajdował się w kolekcji dyplomaty Juliusza Łukasiewicza (1892-1951), polskiego ambasadora w Związku Radzieckim (1934-1936) i Francji (1936-1939), który po wojnie pozostał w Londynie, gdzie w latach 1947 do 1950 był wiceprzewodniczącym Instytutu Badań Międzynarodowych oraz członkiem Ligi Niepodległości Polski, a w roku 1950 wyemigrował do USA. – Następnie w zbiorach jego syna, prof. Juliusza Łukasiewicza (1919-2018) w Ottawie. Prof. Łukasiewicz był wybitnym specjalistą aerodynamiki szybkości naddźwiękowych, wykładowcą uniwersytetów w Wielkiej Brytanii, Kanadzie i USA, a w latach 1958-1968 dyrektorem Von Karman Gas Dynamics Facility, Arnold Engineering Center (Tennessee). Laboratoria te wykonały dużą część badań aerodynamicznych programu Apollo (1969). Podczas pobytów w Paryżu w latach 1891-1893 Wyspiański stopniowo zarzucał malarstwo olejne na rzecz pastelu. Początkowo było to spowodowane koniecznością, wynikającą z nietolerancji na zawierające ołów farby olejne, wkrótce jednak artysta przekonał się do pastelu zupełnie, w pełni i z zadowoleniem odkrywając tajniki i możliwości tej – nowej dla siebie – techniki. Pisał o tym do przyjaciela „maluję portrety pastelami dla... więcej
Artist: Miśnia
Title: PIERWSZE AMORY
Tools: paint
Description: IInformacje o dziele: Miśnia, koniec XIX w. na podstawie malowane podszkliwnie kobaltowe miecze – znak firmowy Miśni, napis naszkliwnie czerwoną farbą: 52., wycisk nr 11.31, 107 stan zachowania: kilka listków z tyłu przy korzeniu odkruszonych
Title: DZIECIĘCE ZABAWY
Tools: paint
Description: IInformacje o dziele: Miśnia, koniec XIX w. na podstawie malowane podszkliwnie miecze – znak firmowy Miśni, napis naszkliwnie czerwoną farbą: 4., ryte w masie U.131.X |110
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: PUTTA. KOMPOZYCJA DEKORACYJNA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. dwukrotnie l.d.: LBakalowicz | LBakalowicz (inicjały wiązane) Kompozycja pomyślana pierwotnie jako supraporta.
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: W SŁONECZNY DZIEŃ, 1935
Year: 1935
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: B. RYCHTER-JANOWSKA | 1935. Na odwrocie podpis artystki: B ronisławaRychterJanowska (jeden ciąg liter)
Artist: Tadeusz Popiel
Title: SKALISTE WYBRZEŻE CAPRI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: T Popiel Popiel odbył liczne podróże do Włoch, w czasie których dużo pracował w plenerze. Powyżej prezentujemy efektowny obraz przedstawiający skaliste wybrzeże Capri, wyspy, którą często odwiedzał i której rozmaite zakątki chętnie malował. Ulubionym motywem artysty było morze, które ukazywał w bardzo ciekawym świetle, z umiejętną perspektywą i śmiałością w uchwyceniu najciekawszych momentów wzburzonych fal, prawdziwe, piękne i dobre. A. Schroeder, Tadeusz Popiel , „Nasz Kraj“ 1907, nr 19, s. 587-588
Title: TACA, OKRES MIęDZYWOJENNY
Description: IInformacje o dziele: próba 800, waga 870g, Niemcy Taca owalna, gładka, z brzegiem falistym i dwoma uchami.
Title: PARA LICHTARZY, KONIEC XIX W.
Description: IInformacje o dziele: waga 694 g Lichtarze neorokokowe, na sześciolistnych stopach. Na trzonach grawerowany herb Prus a z drugiej strony herb szlachecki.
Title: ŁYŻKA DO KAWIORU
Description: IInformacje o dziele: waga 35 g Moskwa, 1899-1908 znak złotnika trudno czytelny Łyżka do kawioru z owoidalnym czerpakiem dekorowanym na zewnętrznej stronie grawerowanym secesyjnym kwiatem. Trzonek w formie kolistego pręta.
Artist: Paul Storr
Title: TACA, 1816
Year: 1816
Description: IInformacje o dziele: waga 4.500 g Taca owalna, z szeroką uniesioną bordiurą dekorowaną promienistymi puklami i ornamentem roślinno-muszlowym. Z dwoma uchami utworzonymi z dwóch wolut.
Title: NAKRYWA OŚMIOBOCZNA DEKOROWANA NUMIZMATAMI
Description: IInformacje o dziele: NAKRYWA OŚMIOBOCZNA DEKOROWANA NUMIZMATAMI, 1908-1909 cechowana: EICHERT | 52711 , znak firmowy Koch & Bergfeld oraz niemieckie oznaczenie srebra Nakrywa ośmioboczna, z wmontowanymi 16 w ścianki i 25 w dno srebrnymi numizmatami z XVII-XIX w. Na stronie zewnętrznej każda moneta otoczona grawerowanym dębowym wieńcem. waga 1.892 g Monety pochodzą z różnych okresów panowania kolejnych władców Prus, począwszy od 1689 z czasów Fryderyka III (od 1688 roku elektora Brandenburgii, od 1701 roku pierwszego pruskiego króla) do monety z czasów Wilhelma II, ostatniego niemieckiego cesarza i króla Prus. Koch & Bergfeld – jedna z najstarszych i najdłużej prosperujących renomowanych firm złotniczych działająca w Bremie w Niemczech. Założona w 1829 przez Gottfrieda Kocha, od 1859 jako Koch & Bergfeld.
Artist: Heinrich Eiche
Title: KUBEK Z NAKRYWĄ
Description: IInformacje o dziele: Heinrich Eiche (Eichen, von der Eiche), lata 30. – 40. XVIII w. cechowany na kubku i na nakrywie: znak miejski, niedobity znak z monogramem HE przedzielonym drzewem waga 1.588 g Kubek cylindryczny, rozszerzony ku górze, na kolistej, dekorowanej godronami stopie. Nakrywa okrągła, wysklepiona, zakończona gałką. Cała powierzchnia dekorowana wmontowanymi numizmatami: 21 w trzech rzędach na brzuścu i 8 na nakrywie. Powierzchnia złocona z wyjątkiem pasa na zewnętrznej powierzchni pod krawędzią.
Artist: Władysław Czachórski
Title: PORTRET MARII Z POPIELÓW GODLEWSKIEJ, 1880
Year: 1880
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l. d.: Czachórski | Grabowczyk 1880 Pochodzenie: kolekcja prywatna, do 1944 zbiory rodziny portretowanej. Obraz jest portretem Marii z Popielów Godlewskiej (1855-1899), kuzynki artysty i od 1873 r. żony jego przyjaciela Mścisława Godlewskiego (1846-1908), prawnika, publicysty, wydawcy i redaktora („Biblioteka Umiejętności Prawnych“; dwutygodnik „Niwa“, dziennik „Słowo“). Dzięki zapiskom w Dzienniku artysty wiadomo, że portret Marii Czachórski zaczął malować 23 grudnia 1879 roku, podczas pobytu w rodzinnym dworze w Grabowczyku, dokąd na Święta przyjechali także Godlewscy. Niezadowolony z rezultatów – maluję ciągle, ale mi jakoś nie idzie – przerwał wówczas pracę, by do malowania obrazu powrócić dopiero jesienią. Przedtem, jeszcze w sierpniu, podczas pobytu w Warszawie, razem z kuzynką Marią odwiedził magazyn B. Hersego, gdzie wspólnie wybrali elegancką suknię, w której miała pozować. Portret ukończył Czachórski w Grabowczyku w grudniu 1880 r., a już w lutym 1881 r. pokazał go na wystawie w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. W Dzienniku zanotował: Powiesiłem na wystawie portret Mani, światła ani kawałka dobrego nie było . Obraz został zauważony i doceniony. Waleria Marené; recenzentka „Tygodnika Ilustrownego“ pisała, m.in.: Wielkim... więcej
Artist: HENRYK GLICENSTEIN
Title: DZIEWCZYNKA Z MANDOLINĄ, 1897
Year: 1897
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: na podstawie z tyłu sygnatura: H Glicenstein | Roma 1897
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: ZACZYTANA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: LBakalowicz | paris. [inicjały wiązane]
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: Z WYBRZEŻA WŁOSKIEGO, 1926
Year: 1926
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: [...] H [.] A 19. VII. 1926 | B. RYCHTER-JANOWSKA
Artist: Otto Strützel
Title: PEJZAŻ Z WYBRZEŻA SZWEDZKIEGO, 1892
Year: 1892
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Otto Strützel | 31. 7. 92 Obraz przedstawia krajobraz wybrzeża szwedzkiej wyspy Brännö położonej w cieśninie Kattegat na zachód od Göteborga. Otto Strützel po raz pierwszy odwiedził tę wyspę w roku 1885 podczas podróży poślubnej z Marią Ahlström, Szwedką. Później przyjeżdżał tam jeszcze wielokrotnie, m.in. w roku 1892, kiedy to powstał prezentowany pejzaż.
Artist: Henryk Cieszkowski
Title: PINIE NAD WODĄ, PO 1858
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: H Cieszkow [...] | Roma Pola Pontyjskie (Błota Pontyjskie) – bagnista równina w Lacjum nad Morzem Tyrreńskim. Osuszenie Błot Pontyjskich, planowane już przez Juliusza Cezara, przeprowadził dopiero Mussolini w latach 1924-1935. Powstało tu kilka nowych miast (Littoria, późniejsza Latina, Sabaudia, Pontinia, Aprilia), a na terenie gdzie mokradła jeszcze się zachowały utworzono Parco Nazionale Circero, chroniąc unikalny ekosystem bagienny.
Artist: Jan Styka
Title: ŚWIĘTA RODZINA W EGIPCIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu pośrodku: Jan Styka na odwrocie napis kredką: 237/6
Title: POPIERSIE MŁODEJ KOBIETY, OK. 1900
Description: IInformacje o dziele: Fabryka Porcelany Goldscheider i Majolica Factory na tyle podstawy znak firmy, numery 2271, 2, 68 oraz REPRODUCTION / RESERVEE , z boku podstawy: Breding
Artist: Kazimierz Sichulski
Title: KWIATY W WAZONIE, 1935
Year: 1935
Tools: watercolor, gouache, pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Sichul | 1935
Artist: Olga Boznańska
Title: KWIATY W WAZONIE, PO 1930
Tools: oil
Surfaces: board
Description: IInformacje o dziele: kompozycja mieści się w obrębie powierzchni objętej fazowaniem wymiar w granicach fazy: 36,8 x 25,2 cm; wymiary całości: 41 x 29,3 cm Na odwrocie nalepki: – nalepka z odręcznym napisem autorskim (?) atramentem : XXI Biennale Venazia | O. de Boznańska | Fleurs (Tulipes) | 49.Bld. Montparnasse | Paris VI – e | n. 3299 ; – drukowana nalepka w kolorze czerwono-różowym: XXI Espoz. Biennale Internaz. d’Arte | di Venezia – 1938 XVI | 14; – drukowana ozdobna nalepka z napisem: nd. | MERCI | DOGANA ITALIANA | VISITATE | 8980; – uszkodzona nalepka z napisem ołówkiem: 781 [...] nanska Pochodzenie: kolekcja prywatna we Włoszech. Umieszczone na odwrocie nalepki pozwalają domniemywać, że obraz znalazł się w Wenecji w roku 1938 w związku z XXI Biennale Internazionale d’Arte, kiedy to Boznańska pokazała 27 obrazów, w tym także trzy studia kwiatów (Fiori I, Fiori II, Fiori III). Jednak enigmatyczne dane w katalogu tejże wystawy nie pozwalają na ostateczną identyfikację. Porównaj: – Catalogo, XXIA Espozizione Biennale Internazionale d’Arte 1938 XVI , Venezia 1938, s. 253, nr kat. 7, 8, 9.
Artist: F. Max Richter-Reich
Title: TARG NA KWIATY NAD KANAŁEM W DORDRECHCIE, OK.1934
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany u dołu pośrodku: F M RICHTER-REICH Na odwrocie owalna drukowana nalepka antykwariatu w Kilonii.
Verified Artist: Yes
Artist: Paul Heitinger
Title: PEJZAż ZIMOWY O ZACHODZIE SłOńCA, 1901
Year: 1901
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: P. Heitinger Mnch. 1901
Artist: Peter Baumgartner
Title: ZALOTY
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: P. Baumgartner na odwrocie, na środku deseczki, duży owalny stempel zakładu oferującego materiały malarskie a w lewym górnym rogu nalepka z nieczytelnym tekstem
Artist: Jan Walraven
Title: PRZY STUDNI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J Walraven f Na odwrocie płótna – w części czytelny – napis, poświadczający autorstwo obrazu: Je /.../ declare que le tableau /......./ | J Walraven | Bruxelles 31/12 78. Na górnej listwie krosna napisy: – czerwoną kredką: Helping Hand ; – oł.: Helping Hand Good Samarit [...]
Artist: Ludwik Wiesiołowski
Title: W SŁOŃCU, 1890
Year: 1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Ludwik Wiesiołowski | 1890 * do wylictowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu)
Artist: Antoni Piotrowski
Title: BAJKA O KWIECIE PAPROCI, OK. 1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: A.PIOTROWSKI na odwr. szkic kompozycji Panna na niedźwiedziu (zapewne nawiązanie do herbu Rawicz). Obraz wymieniony: – Sprawozdanie Komitetu Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za r. 1912 , s. 41; – J. Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914 , Wrocław 1969, s. 285.
Artist: Marcin Kitz
Title: TARG, 1929 [?]
Tools: oil
Surfaces: canvas, cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d. i datowany: MKitz 29 [?]
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: KONIE U WODOPOJU, OK. 1905
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A Wierusz-Kowalski Na odwr. na płótnie i listwie krosna napisy farbą: No 76 . Ponadto na krośnie nieczytelne napisy ołówkiem. Obraz pochodzi ze spuścizny po Alfredzie Wierusz-Kowalskim; w dniu 28 kwietnia 1917 był wystawiony do sprzedaży na specjalnej aukcji w monachijskiej Galerii Hugo Helbinga wraz z zespołem 76 innych obrazów artysty. Opisany został w wydanym wówczas, obficie ilustrowanym i świetnie opracowanym, katalogu aukcyjnym, w którym zamieszczone zostały krótkie opisy wystawionych prac. Konie u wodopoju , powstałe w późniejszych latach twórczości artysty, charakteryzują się, typową dla tego okresu, brawurową techniką malarską. Obraz malowany szerokim pędzlem odznacza się wyrazistą fakturą i zachowuje swobodę impresyjnego szkicu. Mimo niewielkich rozmiarów czuje się tu głębię i przestrzenność pejzażu, uwagę zwraca też żywa, choć oszczędna kolorystyka. Obraz opisany: – Moderne Ölgemälde. Nachlass Professor Alfred von Wierusz-Kowalski. München . Auktion in München in der Galerie Helbing, München 1917, s. 13, nr kat. 76 (wstawiony p.t. Pferde i opatrzony opisem: Pferde, ein Brauner und ein Schimmel , Öl auf Leinwand, 17,5 x 22 cm, Goldrahmen; różnica w wymiarach spowodowana pomiarem obrazu w świetle ramy).
Artist: Wojciech Kossak
Title: PRZED SZARŻĄ, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PRZED SZARŻĄ. POLSCY SZWOLEŻEROWIE POD SOMOSIERRĄ, 1927 sygn. l.d.: Wojciech Kossak | 1927 Na odwrocie napis autorski na płótnie u dołu: Moja robota | Wojciech Kossak Napoleon i jego oficerowie obserwujący pole bitwy pod Somosierrą oraz – na pierwszym planie – polscy szwoleżerowie gwardii to popularny motyw, powtórzony przez Wojciecha Kossaka w kilku obrazach malowanych po jego podróży do Hiszpanii w roku 1899. Artysta – razem z pejzażystą Michałem Wywiórskim – był wówczas pod Somosierrą, by dokładnie poznać teren „pamiętnego pola bitwy“ i przygotować szkice pejzażu, potrzebne do malowania zamierzonej panoramy ze słynną szarżą polskich szwoleżerów, którzy pod dowództwem pułkownika Jana Kozietulskiego 31 listopada 1808 roku przełamali opór Hiszpanów i otworzyli Napoleonowi drogę do Madrytu. Porównaj: K. Olszański, Wojciech Kossak , Wrocław 1982, tabl. 70.
Artist: Wiktor Korecki
Title: STRUMIEŃ W ZIMOWYM LESIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WIKTOR KORECKI
Artist: Wojciech Kossak
Title: UŁAN NA ZIMOWYM PATROLU, 1925
Year: 1925
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wojciech Kossak | 1925
Artist: Jerzy Kossak
Title: WIZJA NAPOLEONA, 1924
Year: 1924
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Wizja Napoleona w odwrocie spod Moskwy, 1924 sygn. l.d.: Jerzy Kossak 1924 na odwrocie na ramie w l.g. rogu pozostałości naklejki (tekst tuszem): … | … Kossak | ...wrót z pod | Moskwy na listwach krosna odręcznie napisane numery: 96 (na pionowych) i 145 (na poziomych) O klęsce Napoleona w wyprawie na Rosję w 1812 roku zadecydowała w dużej mierze pogoda. Niesprzyjający klimat i mroźna zima spowodowały szybki rozpad, nieprzystosowanej do takich warunków, armii. Nękani głodem francuscy żołnierze nie byli w stanie odeprzeć napierających Rosjan. W tych trudnych warunkach najlepiej radzili sobie Polacy. Polska kawaleria dzielnie walczyła z kozakami, a Szwoleżerowie Gwardii utworzyli osobistą eskortę Napoleona i jego marszałków. Prezentowany obraz przedstawia Wizję Napoleona w odwrocie spod Moskwy , jeden z najsłynniejszych motywów w twórczości Jerzego Kossaka. Wojny napoleońskie stanowiły ulubiony temat artysty, a ta autorska kompozycja łączy w sobie gorycz wielkiej porażki Cesarza Francuzów i wspomnienie zwycięstwa w bitwie pod piramidami w 1798. „ Wizja Napoleona w odwrocie spod Moskwy z głową Sfinksa przypominającego egipskie zwycięstwo ‘boga wojny’, który teraz ze sztabem i na tle niekończącej się colonne mourante swych wojsk ciągnie na zachód wśród... więcej
Artist: Władysław Skoczylas
Title: PORTRET WETERANA, OK. 1905-1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: W. Skoczyl [as] Wczesny obraz Władysława Skoczylasa przedstawia portret starszego człowieka w konfederatce, zapewne weterana Powstania Styczniowego. Artysta w latach 1905-1908 był aktywnym członkiem i działaczem Związku Młodzieży Polskiej „Zet“. W ramach tej działalności kontaktował się z działaczami, weteranami i osobami o niepodległościowej orientacji, również za granicą. Niestety, nie udało się ustalić tożsamości portretowanego. Praca stylistycznie odpowiada innym olejnym obrazom Skoczylasa z tego okresu – por. katalog: Maryla Sitkowska, Władysław Skoczylas (1883-1934) , Warszawa 2015, dział V. Oleje, tempery, pastele, s. 268-273. Do obrazu dołączona jest opinia konserwatora.
Artist: Stanisław Kaczor-Batowski
Title: POGOŃ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Batowski
Verified Artist: Yes
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: NA POLOWANIU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: [.] Zygmuntowicz na odwrocie nalepki: – 1. mała ze śladem ołówka; – 2. duża, drukowana – PAŁACU SZTUKI S-KA Z OGR. ODP. TRĘBACKA TELEFON Nr 317-872 z wpisanym ołówkiem nazwiskiem: Zygmuntowicz
Artist: Jerzy Kossak
Title: POLOWANIE PAR FORCE, 1941
Year: 1941
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak | 1941
Artist: Conrad Wimmer
Title: NA POLOWANIE ZIMĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: C Wimmer
Artist: Teodor Ziomek
Title: LAS W ŚNIEGU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: T. ZIOMEK
Artist: Julian Fałat
Title: Z POLESIA. PO POLOWANIU NA ŁOSIE, 1907
Year: 1907
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: JFałat | 1907 (inicjały wiązane) Na krośnie dwie nalepki warszawskiego Salonu Sztuki i Składu Farb i Przyborów Malarskich Juliana Burofa przy ul. Nowy Świat 47 (druk).
Artist: Michał Stańko
Title: TATRY. WIDOK NA GIEWONT, 1965
Year: 1965
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. Stańko | .965 na odwr. na krośnie, na górnej listwie: 878 / II 3.000,- na płótnie w lewym dolnym rogu pozostałości naklejki z nieczytelną pieczęcią i odręcznie: Poz. 5 | II cz. | kl. III … / 276/6 …
Verified Artist: Yes
Artist: Teodor Axentowicz
Title: HUCUŁKA Z KOSZEM, OK. 1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po prawej: T. Axentowicz Pochodzenie: pierwotnie zbiory sędziego Witolda Salma (1896-1950) w Łodzi (uczestnika wojny obronnej 1920, porucznika Armii Krajowej i powstańca warszawskiego o ps. „Boruta“); następnie w rękach rodziny. Teodor Axentowicz był jednym z pierwszych polskich artystów malujących, tak później popularne, obrazy z Huculszczyzny. Po tematy huculskie sięgał przez wszystkie lata swej twórczości, powtarzając je w różnych wariantach i układach kompozycyjnych, malowanych olejno, akwarelą bądź pastelami. Jednym z takich ulubionych motywów były przedstawienia młodych huculskich dziewcząt, malowanych najczęściej – jak i w naszym obrazie – na tle śnieżnego, zimowego krajobrazu.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: WIOCHNA - PORTRET JADWIGI NOWIŃSKIEJ, 1884
Year: 1884
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: L. Wyczółkowski | 1884 autorska dedykacja p.g: Panu Michałowi | na pamiątkę Na odwrocie rysunek ołówkiem: Portret; głowa w lewym profilu – karykatura Fragment nalepki z wystawy Leona Wyczółkowskiego w warszawskiej TZSP w 1937 roku. Lata 1880-1884 spędził Wyczółkowski w Warszawie, gdzie „ starał się zdobyć popularność, ofiarowując publiczności [...] liczne portrety, sceny salonowe i obyczajowe komponowane za podnietą monachijskich i francuskich obrazów tego rodzaju [...] ćwiczył się w coraz śmielszym harmonizowaniu barw i zdecydowanych pociągnięciach pędzla .“ [ Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia , opracowała M. Twarowska, Wrocław 1960, s. 45]. Wówczas powstał także prezentowany portret, wyróżniający się wysmakowanym, subtelnym zestawem barw, potwierdzającym niezwykły talent Wyczółkowskiego jako kolorysty. Jak można wnosić z fragmentu umieszczonej na odwrocie obrazu nalepki, Portret Jadwigi Nowińskiej był wystawiony w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. Zamieszczona obok fotografia z zasobów Narodowego Archiwum Cyfrowego pozwoliła na identyfikację wystawy i naszego dzieła. Obraz wystawiany i wymianiany w: - Leon Wyczółkowski 1852-1936 Dzieła malarskie, Przewodnik... więcej
Artist: Antoni Kozakiewicz
Title: CYGANKA Z DZIECKIEM, OK. 1889
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. Kozakiewicz München Na ramie miedziana plakietka z napisem: A. Kozakiewicz.
Artist: Franciszek Streitt
Title: CYGANIE W DRODZE, 1877
Year: 1877
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: F. Streitt | 877 Pochodzenie: – prywatna kolekcja w Polsce; – prywatna kolekcja w Czechach. Cyganie w drodze są znakomitym przykładem rodzajowego malarstwa Franciszka Streitta i przewijającego się w jego twórczości wątku „cygańskiego“. Ten duży, reprezentacyjny format sugeruje, że artysta malował Cyganów z przeznaczeniem na wystawę. Z dużym prawdopodobieństwem można go wiązać z płótnem Ein schlechter Weg , które w 1877 zostało zakupione przez monachijski Kunstverein i które w rok później wylosował Ludwig, książę Bawarii (H. Stępień, M. Liczbińska, Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1828-1914 . Materiały źródłowe, Warszawa 1994, s. 89). Napomknąć również warto, że tych samych modeli odnajdujemy i na innych płótnach artysty; młoda kobieta i kędzierzawy chłopczyk są, na przykład, bohaterami obrazu Bez jutra , reprodukowanego w 1878 w „Tygodniku Ilustrowanym“ (1. półrocze, s. 13). Sam motyw Cyganów w drodze powtarzał artysta także i w latach późniejszych, przypomnieć tu można choćby obraz, wystawiony w D.A. Agra-Art w roku 2005 (www.agraart.pl; patrz też: „Tygodnik Ilustrowany“, 1887 1. półrocze, il. s. 384).
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: POŻEGNANIE KOZAKA Z DZIEWCZYNĄ, 1886
Year: 1886
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M. Wywiórski | Monachium 86 Pochodzenie: – Niemcy, Monachium, katalog aukcji Domu Aukcyjnego Neumeister, 4 XII 1996, poz. 869; – Warszawa, kolekcja prywatna. Obraz namalowany został w roku 1886, a więc jeszcze w czasie monachijskich studiów Wywiórskiego i jest jedną z tych prac, które wcześnie przyniosły mu popularność. Tak w wyborze motywu, jak i w sposobie malowania widać tu wyraźną fascynację malarstwem Józefa Brandta, z którego nauk i wskazówek Wywiórski w tym czasie korzystał, a którego indywidualność miała znaczący wpływ na wielu młodych adeptów sztuki. Obraz opisany i reprodukowany: – Katalog Domu Aukcyjnego Neumeister: SKULPTUREN – FAYENCE – PORZELLAN – SILBER – SCHMUCK – KUNSTHANDWERK – METALLE – MOBEL – EINRICHTUNG – UHREN – TEPPICHE – GRAPHIK – ALTE GEMALDE – NEUE GEMALDE , München 4 XII 1996, nr kat. 869, il. na s. 287; – A. Tyczyńska, Obrazy polskich malarzy z kolekcji prywatnych , Wystawa w Pałacu Radziejowickim, Radziejowice 2006, s. 18, 19, il. na s. 19.
Title: PUCHAR NAGRODOWY, LATA 1910-1930
Description: IInformacje o dziele: 58 x 14,4 x 25,5 cm cechowany na stopie: POSEN | 55713, punca wykonawcy P w kartuszu, półksiężyc z koroną waga 1.959 g Puchar na kolistej stopie, korpus kolisty, rozszerzający się ku górze. Z dwoma łamanymi uchami. Na brzuścu poniżej krawędzi dwie przeplatające się girlandy laurowe. Kolista, wysklepiona nakrywa zwieńczona pełnoplastyczną figurką jelenia. Firma Posen założona w 1869 przez Lazarusa Jacoba Posena we Frankfurcie nad Menem; zlikwidowana w 1938 r. po Nocy Kryształowej.
Title: PUCHAR PAMIĄTKOWY, PRZED 1917
Description: IInformacje o dziele: waga 1.374 g Niemcy, firma Sy & Wagner Puchar na kolistej stopie i trzonie z nodusem. Na brzuścu sztancowana scena polowania na jelenia, poniżej półwałek z wicią kwiatową z pełnoplastycznymi łbami lisa, zająca, dzika i jelenia. Stopa, nodus i krawędź górna pucharu dekorowane reliefową girlandą kwiatową. Na wysklepionej nakrywie gałka wtórna, pierwotnie wieńczyła ją zapewne postać myśliwego. Wnętrze złocone. Na stopie grawerowana dedykacja z okazji 70 urodzin ojca od dzieci.
Title: CUKIERNICA I MLECZNIK, KONIEC XIX W.
Description: IInformacje o dziele: cukiernica – 10,3 x 16,5 x 12,2 cm, waga 280 g mlecznik – 13,5 x 9 x 11,2 cm, waga 182 g Na obu naczyniach oznaczenia 84 i znak importowy bity przez probiernię moskiewską. Niemcy, na eksport do Rosji Oba naczynia o kolistych brzuścach dekorowanych rezerwami z giloszowanymi falistymi liniami, wsparte na czterech nóżkach. Cukiernica z dwoma uchami i nakrywą prawie płaską, zwieńczona plastyczną gałązką kwiatową. Wnętrza złocone bardzo cienką warstwą.
Title: CUKIERNICA, 2 ćW. XIX W.
Description: IInformacje o dziele: 11,3 x 20 x 11,5 cm waga 520 g Cechowana na listwie przy dnie dwukrotnie monogramem I.S. Cukiernica prostokątna, z zaokrąglonymi narożami, wsparta na czterech kulkach. Z dwoma uchami, powierzchnia korpusu w dolnej partii dekorowana pionowymi puklami. Wnętrze złocone. Na brzuścu grawerowany monogram WdeB
Title: CUKIERNICA, 2 ćW. XIX W.
Description: IInformacje o dziele: 10,2 x 14,3 x 10 cm waga 585 g cechowana: MP, 12, znak firmowy (gwiazda i strzała) Warszawa Cukiernica prostopadłościenna, ze ściętymi narożami, na czterech nóżkach, ze ściankami dekorowanymi nakładkami. Na nakrywie reliefowe przedstawienie psa.
Title: CUKIERNICA Z KLUCZYKIEM, 3 ćW. XIX W.
Description: IInformacje o dziele: 14 x 14,3 x 17 cm waga 525 g Poznań (?) Cukiernica owoidalna, gładka, wsparta na czterech nóżkach w formie pędów zakończonych listkiem, z podobnym uchwytem nakrywy na zawiasie. Wnętrze złocone. Cechowana na dnie: STARK, 12 – znak poznańskiego złotnika Antoniego Starka, czynnego 1839-1908.
Artist: Wiktor Korecki
Title: RYBAK
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WIKTOR KORECKI
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: WIOSKA NAD ZATOKĄ, LATA 1903-1906
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: podpisany na odwrocie: M.G. Wywiórski Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty. Ta znakomita kolekcja – w liczbie 150 pejzaży i pejzażowych studiów malarskich – zaprezentowana została w roku 2004 na wystawie w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu. Wystawie towarzyszył obszerny katalog, zawierający opisy i reprodukcje wszystkich wystawionych prac artysty, ujętych w kilka zespołów pejzaży. Prezentowany tu obraz znalazł się w grupie zatytułowanej „Ku wzmożonej ekspresji barwnej”. Obraz opisany i reprodukowany w: - M. Gołąb, Michał Gorstkin Wywiórski – pejzaże. Między niebem a ziemią , Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, [Poznań 2004], s. 120, nr kat. 92, il. 92 na s. 82
Artist: Stanisław Straszkiewicz
Title: O WSCHODZIE, 1921
Year: 1921
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: STANISŁAW STRASZKIEWICZ 1921 Na listwie krosna przedwojenna nalepka warszawskiego Magazynu Artystycznrgo i Salonu Dzieł Sztuki Juliana Burofa (druk, stempel , atrament): [..]AZYN ARTYSTYCZNY i SALON OBRAZÓW | JULIANA BUROFA. Warszawa, Nowy Świat 47 | No 4120 Autor Straszkiewicz | Tytuł Rodzaj dzieła olejny | Cena Własność K. data 11 . [....]
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: PARK WIOSNĄ, 1896
Year: 1896
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: F.R. 96 Na odwrocie nalepka (plaster lekarski) z numerem 1244/21/71 [oznakowanie używane w MNW] Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty.
Artist: Olga Boznańska
Title: PORTRET LEKARKI DR JANINY ROMANOWEJ, 1934
Year: 1934
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. ołówkiem p.d.: Olga Boznańska datowany – ołówkiem - wzdłuż prawej, pionowej krawędzi u dołu: 18 Oct. 1934 na odwrocie fragment portretu ciemnowłosej kobiety (studium niewiadomego autorstwa) Na ramie nalepka wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie w roku 1960 (druk, maszynopis ) o treści: MUZEUM NARODOWE W KRAKOWIE | Autor Olga Boznańska | Tytuł Portret lekarki dr Janiny | Romanowej | Technika i wymiary ol. tekt., 36,7 x 20,2 | Właściciel Maria Novakowa z Glanowa | Wystawa O. Boznańska Nr kat. 168 | r. 1960 Ponadto dwie inne nalepki (wydruki komputerowe): – z metryczką obrazu; – z metryczką obrazu oraz wykazem wystaw, na których był eksponowany. Pochodzenie: Portret był darem portretowanej dla rodziny Nováków, właścicieli dworu w Glanowie (gmina Trzyciąż, powiat Olkusz). W roku 1960, w katalogu wystawy prac Boznańskiej urządzonej w Muzeum Narodowym w Krakowie, jako jego właścicielka wymieniona jest pani Maria Novákowa. Następnie – w latach 90. XX w. – trafił do innej kolekcji prywatnej. Obraz wymieniony, opisany, reprodukowany: – Olga Boznańska (1865-1940) Wystawa zbiorowa , [wstęp H. Blum, oprac. kat.... więcej
Artist: Wojciech Weiss
Title: PEJZAŻ Z SAMOTNYM DRZEWEM, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 48,5 x 67,5 cm (w św. ramy); sygn. l.d.: WWeiss (inicjały wiązane)
Artist: Wlastimil Hofman
Title: ZAGUBIONA MELODIA, 1949
Year: 1949
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: Wlastimil Hofman | 1949 na krośnie nieczytelne adnotacje ołówkiem
Verified Artist: Yes
Artist: Wojciech Weiss
Title: TAHITANKA, 1916
Year: 1916
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WW (monogram wiązany) Na odwrocie stempel z numerem katalogu kolekcji rodzinnej i faksymile monogramu artysty: 0612 | WW 3 Pochodzenie: Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty; następnie w prywatnej kolekcji w Warszawie. Obraz opisany i reprodukowany, m.in.: – Żywioł i zmysłowość. Wojciech Weiss 1875-1950. Aneri Weissowa 1888-1981. Wystawa dzieł artystów . [kurator wystawy i teksty do katalogu Z. Weiss-Nowina Konopka], Salon Antyków & Galeria Connaisseur, Kraków 2010, s. 8 – 9, opis i repr. kolorowa. Prezentowany obraz przedstawia nagą dziewczynkę, siedzącą na tle kwiecistej kotary. Jej sylwetka obwiedziona jest grubą, konturową kreską. Podobne zabiegi artysta stosował już w pracach wcześniejszych, inspirowanym sztuką Japonii. Dziewczynka zapatrzona w siebie, pozostająca bez kontaktu z widzem, została umieszczona w płytkiej, okrojonej przestrzeni. Takie wyobcowanie modelki, będzie w charakterystyczne dla późniejszych – malowanych przez Weissa – aktów, Tahitankę można zatem uznać za dzieło przejściowe, usytuowane pomiędzy pełnymi rodzinnego ciepła obrazami malowanymi w Kalwarii a odizolowanymi aktami, charakterystycznymi dla międzywojennego okresu twórczości artysty.
Artist: Tymon Niesiołowski
Title: ŚWIĘTY FRANCISZEK WŚRÓD PTAKÓW
Tools: tempera, watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Projekt witraża franciszkańskiego akwarela, tempera, papier żeberkowany naklejony na karton, 69 x 49 cm sygn. p.d.: Tymon Na odwrocie nalepka pośmiertnej wystawy prac Tymona Niesiołowskiego w Muzeum im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy w 1966 roku z opisem obrazu. Bibliografia: – Tymon Niesiołowski 1882-1965. Malarstwo, rysunek, grafika, rzeźba [wstęp Z. Czerski, oprac. kat. A. Bartoszyńska-Potemska], Muzeum Ziemi Bydgoskiej im. L. Wyczółkowskiego, Bydgoszcz 1966, s. 73, nr kat. 168 (jako własność Janiny Przybył z Torunia); – Tymon Niesiołowski (1882-1965), Katalog wystawy monograficznej , (red. naukowa A. Rissmann, oprac. katalogu M. Geron), Muzeum Okręgowe w Toruniu, październik-grudzień 2005, s. 156, nr kat. 816).
Artist: Julian Fałat
Title: PEJZAŻ Z BYSTREJ - POTOK WŚRÓD ŚNIEGÓW
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JFałat | Bystra [inicjały wiązane]
Artist: Leopold Gottlieb
Title: PEJZAŻ
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. tuszem l.d.: l. gottlieb
Artist: Rafał Malczewski
Title: PRZEŁOM DUNAJCA, PRZED 1939
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Rafał Malczewski Pochodzenie: kolekcja rodziny artysty w Kanadzie. * do wylictowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu)
Artist: Fritz Klimsch
Title: AKT, LATA 30. XX W.
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. F. KLIMSCH na podstawie: – pieczęć firmowa naszkliwnie: Rosenthal | Germany | KUNSTABTEILUNG | SELB; – wyciśnięty numer: 1620/1; – nalepka: Rosenthal | WELTMARKE DES | PORZELLANS
Artist: Leopold Gottlieb
Title: MODELKI PRZY STOLE
Tools: gouache
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: oznaczony faksymile podpisu artysty p.d.: l. gottlieb na odwrocie w prawym górnym rogu czerwonym długopisem: 13
Artist: Tadeusz Makowski
Title: SCENA Z FERMY, 1924
Year: 1924
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: na odwrocie, na krośnie: – na listwie górnej napis długopisem: Dublowany przez | p. Marię Markową z M.N. Kraków | Sukiennice. – na listwie dolnej nalepka (mpis) o treści: Tadeusz Makowski | Scena z fermy ok. 1924 | Nr kat. 384 | (Szkic do Farandoli) Pochodzenie: ze spuścizny po Tadeuszu Makowskim, obraz oznaczony numerem „mak. 326“; w latach 50. XX w. zdeponowany w Muzeum Narodowym w Warszawie wraz z zespołem ok. 400 prac artysty. W dokumentacji muzealnej określony tytułami Scena z fermy lub Na folwarku ; przyjęty i przechowywany był w tece, jako luźne, nie nabite na krosna płótno (stąd różnice w wymiarach). Wydany spadkobiercom artysty, został następnie zakonserwowany (zdublowany i naciągnięty na krosna) w pracowni Muzeum Narodowego w Krakowie. Obraz wymieniony i opisany: – W. Jaworska, Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław – Warszawa – Kraków 1964, s. 173, 176 oraz s. 344, nr kat. 384. (porównaj Farandola – Danse de paysans , il. 95 na s. 179); – Porównaj także: T. Makowski, Pamiętnik , [oprac. W. Jaworska], Warszawa 1971, s. 292-296, 397. Scenę z fermy malował Tadeusz Makowski latem 1924 r. podczas pobytu w małej nadmorskiej wiosce bretońskiej... więcej
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET KOBIETY, 3 MAJA 1928
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Witkacy 1928 3/V | T.C + h [w kółku] Wedle wszelkiego prawdopodobieństwa portret przedstawia Annę Gramatykę-Ostrowską (1982-1958) – malarkę i graficzkę, ilustratorkę książek dla dzieci i projektantkę kilimów dla Stowarzyszenia Kilim w Zakopanem. Jej drugim mężem był Antoni Ambrożewicz (zm. 1930) – krytyk i eseista. Oboje chorowali na płuca i w połowie lat 20. XX w. przenieśli się z Krakowa do Zakopanego. Byli przyjaciółmi Michała Choromańskiego, który poznał ich z Witkacym. Na portrecie obok sygnatury artysty znajduje się adnotacja „T.C + h“, co oznacza, że portret zaliczał się (według Regulaminu stworzonej przez Witkacego w celach komercyjnych w 1925 r. Firmy Portretowej „S.I. Witkiewicz“) do wizerunków typu „C“ wykonywanych bezpłatnie, dla przyjaciół, najczęściej w czasie spotkań towarzyskich połączonych z konsumpcją alkoholu i eksperymentami z narkotykami. Wpływało to oczywiście na postrzeganie przez artystę świata zewnętrznego i na ogół skutkowało deformacją portretów. Najczęściej Witkacy używał kokainy (skrót „Co“) oraz haszyszu (skrót „H“ lub „h“). 3 maja 1928 roku artysta wykonał cztery portrety pod wpływem haszyszu: trzy kobiece – Anny Gramatyki-Ostrowskiej oraz jeden męski – jej męża, Antoniego Ambrożewicza. Wszystkie cztery znalazły... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Alfred Aberdam
Title: DWA ANIOŁY
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Aberdam na odwrocie, na środku, sygnowany czarną farbą: Aberdam | 34 x 18 powyżej trudno czytelny napis ołówkiem
Verified Artist: Yes
Artist: Irenée Rochard
Title: MEWA NA FALI
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn.: I. ROCHARD
Artist: Rafał Malczewski
Title: WZGÓRZE OK. 1950
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. ołówkiem l.d.: Rafał Malczewski Pochodzenie: kolekcja rodziny artysty w Kanadzie. * do wylictowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu)
Artist: Rafał Malczewski
Title: KRZEW GOREJĄCY, 1956
Year: 1956
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: Rafał Malczewski 1956 Pochodzenie: kolekcja rodziny artysty w Kanadzie. Obraz wymieniony: – S. Potępa, Rafał Malczewski , TTK Tarnów 2006, s. 324 [własność Zofii Malczewskiej]. * do wylictowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu)
Artist: Henryk Hayden
Title: KWIATY W WAZONIE
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Hayden na odwrocie na środku niebieską kredką: HAYDEN ; w prawym dolnym rogu ołówkiem: 1479
Artist: Rajmund Kanelba
Title: MARTWA NATURA Z KWIATAMI I GRZEBIENIEM, 1932
Year: 1932
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: kanelba na odwrocie p.g. data, zapewne powstania obrazu, czarną farbą: 1932
Artist: Roman Kramsztyk
Title: PEJZAŻ Z COLLIOURE, OK. 1925
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Kramsztyk Obrazowi towarzyszą ekspertyzy: Barbary Brus-Malinowskiej z 24 VII 2013 r. oraz Elżbiety Zawistowskiej z 2 X 2018 r. Barbara Brus-Malinowska datuje prezentowany obraz na około 1925 rok. Latem tego właśnie roku Kramsztyk przebywał wraz z żoną Bronisławą w Collioure. Ta francuska część Katalonii, ze względu na swój szczególny krajobraz, stała się niezwykle popularnym plenerem zwłaszcza wśród kolorystów. Według Barbary Brus-Malinowskiej, po tragicznej śmierci żony, która miała miejsce latem 1925 roku, artysta nie wrócił już w tamte strony. Ten ostatni pobyt Romana Kramsztyka w Collioure zaowocował serią pejzaży, które następnie były wystawiane, m.in. w paryskiej galerii Druet. Krytyk Antoni Prędski pisał w warszawskiej prasie: [...] Na wystawie Drueta osiem płócien reprezentuje ostatni okres twórczości Romana Kramsztyka. Są to przeważnie pejzaże z południa Francji, z ulubionych przez malarzy okolic Collioure. Znać w nich jeszcze tęsknotę artysty, zmęczonego światłem pracowni i kompozycjami martwej natury za naturą żywą, będącą w ciągłym ruchu światła, kolorów i linii. We wszystkich u Drueta wystawianych pejzażach objawia się ogromna, wprost zadziwiająca świeżość odczucia przyrody, którą trzeba dopiero wyczuć, odgadnąć, zrozumieć, by móc ująć ją w kształt pewny, nadać jej formę własną... więcej
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: PARYŻ. WIDOK Z WYSPY ŚW. LUDWIKA NA KATEDRĘ...
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PARYŻ. WIDOK Z WYSPY ŚW. LUDWIKA NA KATEDRĘ NOTRE DAME sygn. p.d.: J. ZUCKER
Artist: Henryk Epstein
Title: PORT
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: H. Epstein
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: MARTWA NATURA Z SADZONYM JAJKIEM, 1944
Year: 1944
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Terlikowski | 1944
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: KAWIARENKA NAD RZEKĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. ZUCKER.
Artist: Władysław Chmieliński
Title: STARE MIASTO ZIMĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński Obraz posiada potwierdzenie autentyczności wystawione przez D.A. Rempex oraz p. Adama Konopackiego.
Verified Artist: Yes
Artist: Włodzimierz Zakrzewski
Title: WARSZAWA. WIDOK NA KOŚCIÓŁ ŚW. ANNY, 1963
Year: 1963
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W Zakrzewski 1963 43
Artist: Władysław Chmieliński
Title: ULICA NOWOMIEJSKA Z WIDOKIEM NA RYNEK...
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: ULICA NOWOMIEJSKA Z WIDOKIEM NA RYNEK STAREGO MIASTA W WARSZAWIE sygn. p.d.: Wł. Chmieliński
Verified Artist: Yes
Artist: Erno Erb
Title: ULICZKA WE LWOWIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: E Erb
Artist: Eliasz Kanarek
Title: PTASZNIK I KAPELUSZNIK, PO 1940
Tools: individual
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: – E. Kanarek
Artist: Rajmund Kanelba
Title: PORTRET CHŁOPCA Z HARMONIĄ
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: kanelba Na odwr. nalepka z odręcznym numerem i tytułem obrazu: 29 | Boy with accordeon ; poniżej stempel z rozmiarem płyty 16 x 20; na środku nalepka zakładu Anjac z Nowego Jorku produkującego gotowe podobrazia; na dolnej listwie ramy wydruk komputerowy firmy Renes, dot. ramy i oprawy.