Artist: Józef Brandt
Title: BAŁAGUŁA, 1874
Year: 1874
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Józef Brandt | 74 na odwrocie szic ołówkiem Kozak na koniu grający na bandurze . Studium do obrazu Powitanie stepu , ok. 1874 (miejsce przechowywania nieznane). Historia: w roku 2016 akwarela została wystawiona na aukcji w Dobiaschofsky Auktionen AG w Bernie. Akwarela Bałaguła powstała jako plon podróży Józefa Brandta na Ukrainę, podróży, którą malarz – w towarzystwie Juliusza Kossaka – odbył latem 1874 roku. Powstało wówczas wiele szkicowych notatek – rysunków i niewielkich akwarelek – które artysta wykorzystywał później w większych obrazach olejnych. W tym zespole – jako dzieło skończone – wyraźnie wyróżnia się akwarela Bałaguła. Brandt posłużył się tu zapewne szkicem z przedstawieniem bałaguńskiego wózka (rysunek znany z reprodukcji, patrz niżej). Grupę bałaguły, woźnicy-przewoźnika i jego charakterystycznej bryczki z parą koni w uprzęży z dzwonkami, wykorzystał też w obrazie Miasteczko na Podolu (olej, płótno, własność prywatna). Akwarela – do niedawna znana tylko z drzeworytniczej reprodukcji w tygodniku „Kłosy“ z 1876 r. – była ostatnio eksponowana na wystawie dzieł Józefa Brandta w Muzeum Narodowym w Warszawie (patrz niżej: bibliografia). Obraz... więcej
Artist: Józef Ryszkiewicz
Title: LEGIONIŚCI W POCHODZIE, 1914-1918
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JŚwiryszRyszkiewicz (jeden ciąg znaków) Autor Legionistów w pochodzie – Józef Ryszkiewicz o legionowym pseudonimie Świrysz – był jednym z artystów, którzy wiele swoich rysunków czy obrazów poświęcili żołnierzom Legionów Polskich. Sam służył w Legionach od 3 września 1914 r., jako ułan 2 szwadronu. Odbył kampanię w Karpatach, brał udział w bitwach pod Pasieczną, Nadwórną, Sołotwiną, Mołotkowem, Rafajłową i Zieloną. 10 listopada 1914 r. podczas patrolu w kierunku Pasiecznej został ciężko ranny w pierś i rękę. Spod kul wyniosła go klacz Vera, /.../ przeprawiając się przez rwącą górską rzekę w kierunki legionowych pozycji. Osłabionego znacznym upływem krwi Świrysza podtrzymywali koledzy, ratując go od omdlenia łykami „toporówki“, silnej wódki ochrzczonej imieniem autora jej receptury... W wyniku trwałej kontuzji ręki Ryszkiewicz nie wrócił już do swego szwadronu, pozostając jednak w czynnej służbie do r. 1922, m.in. jako osobisty adiutant gen. Kazimierza Sosnowskiego. Jego prace o tematyce legionowej to przede wszystkim, rysowane ołówkiem, kredką lub węglem, portrety żołnierzy i sceny dokumentujące ich codzienny trud – patrole, znojne marsze, nocne biwaki, potyczki, pogrzeby – rozgrywające się najczęściej w nocnej, mglistej lub zimowej scenerii. Do dziś zachowało się niewiele tych... więcej
Artist: Piotr Michałowski
Title: JEŹDŹCY. STAJENNI NA KONIACH, LATA 1837-1847
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Pochodzenie: krąg Rodziny artysty. Szkic konnych jeźdźców pochodzi przypuszczalnie z lat 1837-1847, a powstać mógł w majątku Michałowskiego w Krzyżtoforzycach lub Bolestraszycach, gdzie, jak wspomina córka artysty, wieczorami przy herbacie, przy lampie, gdy mu czytano najnowsze arcydzieła literatury naszej, to Krasińskiego, to powieści Czajkowskiego itd. [ojciec] kreślił mnóstwo szkiców piórem. Szkicowanie tak mu było właściwem, że jakby bezwiednie zapełniał nimi księgi gospodarcze, rachunkowe, w których obok cyfr mnożyły się konie, ludzie, często ci, z którymi miał w obecnej chwili do czynienia. (n.n. [Celina Michałowska], Piotr Michałowski . Rys życia, zawód artystyczny, działalność w życiu publicznym , Kraków 1910, s. 73)
Artist: Roman Kochanowski
Title: PEJZAŻ Z CZERWONYM DACHEM
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 11,3 x 20 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: R Kochanowski
Artist: Władysław Aleksander Malecki
Title: PEJZAŻ ALPEJSKI Z JEZIOREM, OK. 1890
Tools: oil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Malecki Na odwrocie nalepka wystawy w TZSP (druk, tusz ) o treści: 08784 Autor Malecki 08784 | Tytuł pejzaż Rodzaj dzieła ol. | Cena ... Właściciel [nazwisko wyskrobane] Data … | [słowo nieczytelne] Pejzaż alpejski z jeziorem należy do większego zespołu prac Maleckiego – powstałych na przełomie lat 80. i 90. XIX w. – obrazów i rysunków przedstawiających krajobrazy alpejskie, w których dostrzec można drobne postacie turystów. Prace te wyróżniają się ekspresyjną techniką malarską, w której niespokojny dukt pędzla i słoneczne światło ślizgające się po kamieniach wydobywa rzeźbiarskie formy skalistych zboczy, utrzymane w tonacji od bieli, poprzez żółcienie, jasne i ciemne brązy, róż i błękit aż po ciemne zielenie. Symfonia kolorów, którymi posłużył się artysta, świadczy, że – mimo choroby i trudności, jakich wówczas doświadczał – pozostał otwarty na nowinki sztuki europejskiej. /.../ artysta ciągle zaskakuje /.../ zmienił on tu dynamikę techniki malarskiej, wyciszył ją, posługując się pierzastymi pociągnięciami pędzla, przypominającymi jego wcześniejsze finezyjne kreski ołówkowe. (A. Oborny, Poeta pejzażu , [w:] Władysław Aleksander Malecki 1836-1900 , Katalog wystawy monograficznej przygotowanej pod kier. Alojzego Obornego, Kielce 1999,... więcej
Artist: Józef Brandt
Title: STEFAN CZARNIECKI NA TARANCIE, 1862
Year: 1862
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: inne spotykane tytuły: Hetman Czarniecki; Stefan Czarniecki na Dżanecie; Stefan Czarniecki na dżanecie Cywa; Wjazd do bramy zamkowej (Kanclerz Zamoyski pod Byczyną) sygn. u dołu pośrodku: J. Brandt | 1862 Historia: W roku 1862 obraz wystawiony w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. W czasie II wojny światowej znajdował się w kolekcji Władysława Śmiechowskiego w Warszawie. Następnie w innej warszawskiej kolekcji prywatnej. Stefan Czarniecki na tarancie to jeden z najwcześniejszych znanych obrazów Józefa Brandta, dzieło dwudziestoletniego artysty. Jest to także jedna z jego pierwszych prac, które zdecydował się pokazać na wystawie w warszawskim Towarzystwie Zachęty. Jak zauważa Ewa Micke, autorka katalogu niedawnej wystawy w warszawskim Muzeum Narodowym – obraz ujawnia już zamiłowanie Brandta do rzetelnego badania źródeł historycznych. Zdradza to charakterystyka postaci tytułowego bohatera – jego smukła sylwetka, pociągła twarz o wąskim nosie, wydłużony kształt brody są wyraźnie wzorowane na wcześniejszych portretach graficznych. Obraz wymieniony, opisany, reprodukowany: – „Kurier Warszawski“, 1862, nr 179 z 7 VII, s. 1006; – Sprawozdanie Komitetu TZSP w Królestwie Polskiem za rok 1874 , s. 66; –... więcej
Artist: Henryk Weyssenhoff
Title: PRZECZUCIE, PRZED LUB 1893
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na górnej listwie krosna stempel: Albert Seckstein | München. Na odwrocie płótna stempel: Albert Seckstein | München. | Mal-& Zeichnenuntensilien. Ponadto na płótnie napis tuszem: Obraz ten otrzymałem od autora . | Henr. Weyssenhoffa w r. 1893 | Wacł. Szymanowski Jak wskazuje napis na odwrocie, obraz był własnością rzeźbiarza Wacława Szymanowskiego, a podana tam data – 1893 – może być przesłanką do jego datowania. W 1904 artysta powtórzył tę kompozycję w większym obrazie (olej, płótno, 120 x 148; własność prywatna), który następnie był kilkakrotnie wystawiany i reprodukowany (porównaj: [K. Jerzmanowska] Henryk Weyssenhoff 1859-1922. Malarstwo, rysunek, grafika. Fragmenty historii rodu , Muzeum Łazienki Królewskie, Warszawa 1998, s. 16, nr kat. 11, il.)
Artist: Stanisław Bohusz - Siestrzeńcewicz
Title: W MIASTECZKU KRESOWYM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Bohusz Siestrzeńcewicz | […] na odwrocie na lewej listwie ramy nalepka aukcyjna Agra-Art z 2019 r. Stanisław Bohusz-Siestrzeńcewicz urodził się w podwileńskim majątku Niemenczynek. Od najmłodszych lat nasiąkał atmosferą prowincjonalnej, małomiasteczkowej Wileńszczyzny. Miało to znaczący wpływ na podejmowane w późniejszej twórczości tematy. Jak pisał Eligiusz Niewiadomski: ...Światem tego artysty [było] miasteczko litewskie, z jego malowniczą, błotnistą ulicą o zapadłych, staroświeckich domkach, warchołem dni jarmarcznych, szwargotem żydostwa, trzaskiem biczów, kwikiem i strachaniem się koni i nieporównaną galerią typów ludowych. W swych gwaszach, w śmiałych akwarelach a przede wszystkim w rysunkach piórem, jakby od niechcenia rzuconych, dał Siestrzencewicz przedziwny obraz tego świata. Subtelność rysunku, a bystra obserwacja życia i charakteru form, znakomity ruch i typ koni, malowniczość i swoboda układu – stanowią o pierwszorzędnej wartości tych prac, zadziwiająco lekkich w stylu, istnych impresji. .. [E. Niewiadomski, Malarstwo polskie XIX i XX wieku , Warszawa 1926, s. 232]. W prezentowanym obrazie widoczne są silne wpływy szkoły monachijskiej. Świadczy o tym zarówno sam temat – zaczerpnięty z rodzimego, prowincjonalnego miasteczka, jak i kolorystyka utrzymana w szarościach, ugrach z nielicznymi... więcej
Artist: Józef Brandt
Title: FURAŻER, OK. 1886 – 1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Józef Brandt | z Warszawy | Monachium Historia: przed rokiem 2014 obraz znajdował się w prywatnej kolekcji w Hamburgu. W listopadzie 2014 został wystawiony na aukcji domu aukcyjnego Vendu Notarishuis w Rotterdamie. Furażer łączy się z większym zespołem prac artysty z – ujętymi na pierwszym planie – konnymi żołnierzami różnej broni i barwy przedstawianymi bądź na tle obozowiska, bądź też na tle oddziałów wojska ciągnący przez równinne pola. Można tu przytoczyć wiele przykładów podobnych rozwiązań kompozycyjnych zamkniętych w niby „przypadkowym kadrze“, z postaciami i końmi wychodzącymi poza granice płótna (patrz np. reprodukcje w: I. Olchowska-Schmidt, Józef Brandt , Kraków 1996, il. na s. 52, 75, 77, 79). W naszym obrazie, przedstawiony na tle wojskowego taboru, jadący na karym rumaku Kozak to furażer , czyli żołnierz zajmujący się zaopatrzeniem w paszę (furaż) dla koni. Józef Brandt zawsze dużą wagę przykładał do wiernego odtwarzania wszelkich realiów, malując korzystał z modeli. W zbiorach Muzeum w Radomiu zachowała się fotografia przedstawiająca artystę ustawiającego modela do naszego obrazu (patrz niżej: wykaz literatury). Brandt posługiwał się także autentycznymi rekwizytami. Był zbieraczem-kolekcjonerem, zgromadził mnóstwo polskich i... więcej
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: ŚCIEŻKA W PARKU W GOŚCIERADZU, 1927
Year: 1927
Tools: ink, watercolor, crayon
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. wydrapana p.d. : LWyczół | 1927 [inicjały wiązane] na odwrocie p.g. (ołówkiem): Motyw z Gościeradza | tusz i kreda – drapany w narożnikach widoczne ślady po pinezkach W roku 1922 Wyczółkowski kupił drewniany dworek w Gościeradzu, gdzie odtąd często i chętnie przebywał i pracował. Wielokrotnie malował sam dworek, otaczający go sad i park ze wspaniałymi świerkami. Motywy z Gościeradza opracowywał też w autolitografiach, z których pięć weszło w skład teki Gościeradz (1923/24). O malowaniu ścieżki wśród starych świerków z prezentowanego tu obrazu oraz o innych pracach o tym samym motywie, mówił – Wszystko z mego pokoju, tylko kwestia ujęcia. Park jest puszczą. Artyści u nas nie potrafią patrzeć na naturę; kilometry chodzą i nic nie widzą, a tymczasem na każdym kroku jest piękno. Jestem dzieckiem lasu... Obraz malowany jest trudną, wymagającą uwagi techniką – czarnym tuszem i kredką na białym, kredowym kartonie. Biele i pojawiające się miejscami różowiejące brązy wydobył artysta „drapaniem“ – płytszym przy bielach, głębszym w smużkach koloru. – Nic nie można cofnąć... Kilka innych wariantów motywu ścieżki wśród świerków, malowanych analogiczną techniką i powstałych w tym samym 1927 roku, znajduje... więcej
Artist: Witold Wojtkiewicz
Title: POCHMURNY DZIEŃ, 1903
Year: 1903
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. czarnym tuszem: W. Wojtkiewicz 1903 na odwrocie w l.g. rogu tuszem cyfra: 4 .); poniżej: – nalepka Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim (druk, tusz ): No 3578 | Nazwisko autora Witold | Wojtkiewicz | Rodzaj dzieła olejny | Tytuł Pochmurny dzień | Wymiar – | Cena lub jego wartość 20 | Własność Autora | Adres Chłodna 24 | Warszawa d. 2/15 IX 903 r. Pejzaż Pochmurny dzień długo, bo aż do roku 2015, znany był właściwie tylko z tytułu wymienionego w Sprawozdaniach Komitetu TZSP w Królestwie Polskiem za rok 1903 . Nie odnaleziono też żadnej jego reprodukcji, praktycznie pozostawał więc dziełem nieznanym i zagadkowym. Obraz powstał podczas wakacji w roku 1903, które Wojtkiewicz spędzał w majątku ordynacji Zamoyskich w Godziszowie koło Janowa Lubelskiego, zarządzanym przez wuja Romana Święcickiego, brata matki artysty. Namalował wówczas kilka pejzaży, a cztery z nich – Łąkę, O zachodzie, Opuszczony dwór i Pochmurny dzień – już jesienią tegoż roku pokazał na swojej pierwszej wystawie prac w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. Z tego zespołu – do niedawna – znany był tylko obraz O zachodzie z chatą i wysokimi topolami (zbiory MN w Krakowie). Łąka jest znana z fotografii (neg. IS PAN),... więcej
Artist: Józef Chełmoński
Title: BłOTNISTA DROGA, 1882
Year: 1882
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d. : JOSEPH CHELMONSKI | 1882 PARIS Historia: Błotnista droga , obraz namalowany przez artystę w Paryżu, wystawiony był w roku 1883 w tamtejszej Galerii Georgesa Petit’a przy Rue de Séze 8, skąd zapewne trafił do Ameryki. W latach późniejszych był własnością znanego kolekcjonera Maksymiliana S. Węgrzynka, wybitnego działacza polonijnego, wydawcy nowojorskiego „Nowego Świata“ (1922-1944), v-prezesa Fundacji Kościuszkowskiej i współzałożyciela Instytutu Piłsudskiego. O jego zbiorach, w których były także i inne obrazy Chełmońskiego, pisał, m.in. Antoni Słonimski w swoich Listach z Ameryki . W roku 1968 obraz znalazł się w kolekcji Stanisława Stańczyka w Londynie. W 1975 został wystawiony na aukcji w londyńskim Domu Aukcyjnym Christie’s (9 maja 1975, nr kat. 163), gdzie został zakupiony do kolekcji Michała Cieplińskiego w Waszyngtonie. Po r. 2000 obraz trafił w prywatne ręce w Kanadzie, a następnie do Polski. Dzięki uprzejmości kolekcjonera Błotnista droga od 2012 była eksponowana na wystawie malarstwa Józefa Chełmońskiego w Pałacu w Radziejowicach. Informacje powyższe zawdzięczamy p. Tadeuszowi Matuszczakowi, znawcy twórczości Chełmońskiego i autorowi licznych prac o artyście. Błotnista droga stanowi istotny fragment stworzonej... więcej
Artist: Roman Bratkowski
Title: PEJZAŻ ZIMOWY, 1911
Year: 1911
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Bratkowski Hadle 1911 na odwrocie duży, częściowo zatarty stempel: MADE IN [.....] Artysta malował ten pejzaż w okolicach Hadli Kańczuckich i Hadli Szklarskich, wsi na Pogórzu Dynowskim pomiędzy Przemyślem a Rzeszowem, w dzisiejszym województwie podkarpackim. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Konstantin Westchiloff Aleksandowicz
Title: ZIMA W GÓRACH, OK. 1940
Tools: gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: C. Westchiloff
Artist: Jan Chełmiński
Title: BITWA. DO ATAKU!
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jan V. Chelminski
Artist: Ludwik Gędłek
Title: ROK 1812. POWRÓT WIELKIEJ ARMII SPOD MOSKWY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: L. Gędłek Wien na odwrocie, u góry napis na płótnie: „Rückzug aus Moskau“ i. J. 1812.
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: PEJZAŻ ZIMOWY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M.G. Wywiórski Na odwrocie pośrodku napis atramentem: 150 zł. | p. [..]liński. W narożniku drukowana nalepka z tekstem: MEISTERWERKE | DEUTSCH. U. FRANZOS. | MODERNEN MALEREI; poniżej na nalepce odręcznie wpisane nazwisko autora obrazu: M. G. Wywiórski
Artist: Jerzy Kossak
Title: ODWRÓT SPOD MOSKWY, 1939
Year: 1939
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle oprawy sygn. l.d.: Jerzy Kossak | 1939 Prezentowany obraz nawiązuje do jednej z najsłynniejszych, autorskich kompozycji Jerzego Kossaka, Wizji Napoleona w odwrocie spod Moskwy . W przypadku tego obrazu, na etapie szkicu – co widać na zdjęciu wykonanym w podczerwieni – również mieliśmy do czynienia z Wizją Napoleona w postaci głowy Sfinksa umieszczonej w partii nieba z lewej strony. Ostatecznie kompozycja ta z niewiadomego powodu nie została przez autora w pełni zrealizowana; pozostał jedynie Napoleon ze sztabem i nie kończącą się kolumną wojska przemierzającego bezkresny, zimowy pejzaż. „Z roku 1913 pochodzi jeden z najsławniejszych i bardziej popularnych obrazów [pierwszy z serii] Jerzego Kossaka: Widzenie Napoleona w odwrocie spod Moskwy, z głową Sfinksa na tle chmur, przypominającego egipskie zwycięstwo „boga wojny“, który teraz ze sztabem i na tle niekończącej się colonne mourante swych wojsk ciągnie na zachód wśród zamieci, złamany zimą i mrozem. Obraz, kompozycyjnie i malarsko udany, był przez artystę powtarzany w największej bodaj ilości replik z różnych lat i w rożnych formatach, rozsianych po Polsce, spotkać je można i w Ameryce, i w Australii, jedna z nich wisi nawet w muzeum panoramy Borodino w Moskwie. Była to ulubiona kompozycja Jerzego...“ (K. Olszański, Jerzy Kossak ,... więcej
Artist: Jan Chełmiński
Title: BITWA POD MONTMIRAIL W DNIU 11 LUTEGO 1814 ROKU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jan V. Chelminski Obraz przedstawia epizod bitwy pod Montmirail nad Marną, stoczonej podczas tzw. kampanii sześciodniowej, dnia 11 lutego 1814 r. Wojska cesarskie pod wodzą Napoleona odniosły wówczas zwycięstwo nad połączonymi siłami koalicji antyfrancuskiej – sprzymierzonymi wojskami pruskimi i rosyjskimi dowodzonymi przez generałów J.L. Yorcka von Wartenburga i F.G. Osten-Sackena. W bitwie pod Montmirail szczególnie odznaczył się oddział polskich szwoleżerów dowodzony przez kapitana Wincentego Dobieckiego, biorąc do niewoli cały batalion wroga (przeszło 400 Prusaków), przy stracie tylko jednego własnego żołnierza. Mimo wygranych przez Napoleona, dzień po dniu, wszystkich czterech bitew kampanii sześciodniowej – pod Champaubert (10 II), Montmirail (11 II), Château-Thierry (12 II) i Vauchamps (14 II) – wojska koalicji antynapoleońskiej zajęły Paryż 31 marca. W kilka dni później Napoleon został zmuszony do abdykacji (6 IV 1814).
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: NAPAD WILKÓW, 1930
Year: 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: CzWasilewski | Warszawa 1930
Artist: Antoni Piotrowski
Title: ROSYJSKA STRAŻ GRANICZNA, 1885
Year: 1885
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Piotrowski. 1885 Cracovie. na odwrocie u góry autorski (?) napis farbą: Gardes Frontiere russes. | Antoni Piotrowski
Artist: Henryk Weyssenhoff
Title: ŚNIEG. STOGI POD ŚNIEGIEM, PO 1894
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary 51,5 x 79 cm (w świetle passe-partout) sygn. l.d.: Henryk Weyssenhoff Obraz jest akwarelową wersją najbardziej chyba znanego dzieła Weyssenhoffa z drogą wijącą się przez rozległą równinę pokrytą zaspami zmrożonego, skrzącego się w słońcu śniegu, z wysokimi ośnieżonymi stogami i – z jakby zagubioną w tym mroźnym pejzażu małą sylwetką człowieka z zaprzęgiem. Motyw ten artysta powtarzał kilkakrotnie, wprowadzając niewielkie zmiany w kompozycji kolejnych obrazów, znanych jako Śnieg, Rojsty litewskie pod śniegiem, Stogi w śniegu czy Stogi pod śniegiem . Najwcześniejszy z nich – olejny obraz p.t. Śnieg z roku 1894 – prezentowany na wystawach międzynarodowych w Berlinie (1895) i w Paryżu (1900), gdzie nagrodzono go srebrnym medalem. W roku 1901 dzieło miało trafić do warszawskich zbiorów barona Leopolda Kronenberga i pojawiało się na warszawskich wystawach. Katalog ostatniej warszawskiej wystawy prac Henryka Weyssenhoffa, urządzonej w roku 1998 w Starej Kordegardzie w Łazienkach, wymienia trzy podobne prace olejne, z których jedna znajduje się dziś w zbiorach Muzeum Okręgowego w Toruniu. Inna pojawiła się na aukcji w Agra-Art w roku 2004, teraz poznajemy następną, wyróżniającą się odrębną techniką akwareli. Porównaj, m.in: – Nasze ryciny, „Tygodnik Ilustrowany“... więcej
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: SANNA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A Wierusz-Kowalski Alfred Wierusz-Kowalski, mimo że stale mieszkał w Monachium, malował przede wszystkim obrazy osadzone w rodzimych, polskich realiach, obrazy przedstawiające sceny rodzajowe i drobne epizody z codziennego życia mieszkańców polskich wsi i małych miasteczek. Artysta często powracał do tych samych, ulubionych tematów, malując różne ujęcia podobnych motywów. Tak jest też w przypadku prezentowanego obrazu, przedstawiającego dziewczynę i chłopaka wyjeżdżających saniami ze wsi. W twórczości artysty podobne kompozycje – przejażdżki saniami, kawalkady wozów, powroty z jarmarku czy orszaki weselne – pojawiały się już od lat 80. XIX w. i powtarzały się wielokrotnie. Obrazy te określano różnymi tytułami, różna też bywa ich sceneria z jesiennym, letnim czy zimowym krajobrazem. Uderza w nich dbałość o realia, doskonała charakterystyka postaci ludzi i świetnie uchwyconych w ruchu koni, a także wirtuozersko, „zdumiewająco naturalnie“ odtworzone światło, a także – jak w naszej Sannie – śniegi, mieniące się zróżnicowanymi odcieniami barw, iskrzące się w zimowym słońcu, ciemniejące w sferze cienia.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: ANIOŁ ELOE, 1918
Year: 1918
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wlastimil Hofmann | 1918 na odwrocie autorski (?) napis ołówkiem: 1) Eloe – 250 K (zatarte); ponadto z lewej strony nieczytelna, ołówkowa notatka ramiarza: […] | empir | 400 – | […] ...A wieszli, kto to jest ten Anioł smutny na cmentarzu? Oto się zowie Eloe, a urodził się ze łzy Chrystusowej na Golgocie, z tej łzy, która wylana była nad narodami. Gdzie indziej napisano jest o Anielicy tej i wnuczce Maryi Panny... jak zgrzeszyła, ulitowawszy się nad męką ciemnych Cherubinów i umiłowała jednego z nich, i poleciała za nim w ciemność. A teraz jest wygnaną, jak wy jesteście wygnani, i ukochała mogiły wasze, i piastunką jest grobowców, mówiąc kościom: nie skarżcie się, lecz śpijcie! Ona odpędza reny, kiedy przyjdą mech wyciągać spod głowy trupów, ona jest pasterką renów. Przywyknij do niej za życia, albowiem będzie na mogile twojej stąpać przy blasku księżyca; przywyknij do głosu jej, abyś się nie obudził, gdy mówić będzie. Zaprawdę, że dla tych, co są smutni, ta kraina piękną jest i nie bezludną; albowiem tu śnieg nie plami skrzydeł anielskich, a gwiazdy te są piękne. Tu przylatują mewy, i gnieżdżą się, i kochają się, nie myśląc, że jest jaka piękniejsza ojczyzna... Juliusz Słowacki, ... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Gibiński
Title: PO NABOŻEŃSTWIE, PRZED 1939
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary 33 x 47,8 cm (w świetle oprawy) sygn. l.d.: S. Gibiński
Artist: Teodor Axentowicz
Title: NA GROMNICZNĄ, PO 1898
Tools: gouache, pastel, crayon
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: T. Axentowicz Teodor Axentowicz był jednym z pierwszych polskich artystów malujących, tak później popularne, obrazy z życia Hucułów. Motywy huculskie powtarzał w wielu wariantach i układach kompozycyjnych, malowanych olejno, akwarelą bądź pastelami. Wśród nich powracały także przedstawienia huculskiej dziewczyny z gromnicą, obrazy nawiązujące do obchodów święta Matki Boskiej Gromnicznej, obchodzonego w kościele wschodnim w dniu 15 lutego. Poświęcona w cerkwi gromnica, miała przynieść pomyślność i chronić przed urokami. Tę samą modelkę w analogicznej pozie, lecz na innym tle pejzażowym przedstawił artysta także w olejnym obrazie ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie.
Artist: Jacek Malczewski
Title: AUTOPORTRET W KAPELUSZU, OK. 1925
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g. : J Malczewski na odwrocie: – nalepka galerii Lipert (druk, tusz ): LIPERT GALLERY | 147 Milton Street | Greenpoint, Brooklyn, NY 11222 | Artist Jacek Malczewski | Med. oil on board | Dim. Autoportret | Z. Michael Legutko [obok podpis odręczny]; – dwie odmienne nalepki firmy transportowo-magazynowej Martinspeed Limited; na większej napis: 1955 | NO. 34 | JACEK MALCZEWSKI | “SELF PORTRAIT“. Ponadto w p.d. rogu (odwrotnie w stosunku do kompozycji) napis odręczny odnoszący się do wymiarów podobrazia: 24 x 33 | -18[.] Historia: w grudniu 1987 r. zakupiony przez Lipert Gallery w Nowym Jorku; później w zbiorach Barbary Piaseckiej-Johnson. Niezwykle interesującym motywem twórczości Jacka Malczewskiego stały się jego liczne autoportrety. Wizerunki własne z pozbawioną ekspresji twarzą wyróżniają przede wszystkim wymyślne stroje i nakrycia głowy. Artysta z wielkim zamiłowaniem przedstawiał się zarówno w fantazyjnych, czasem wręcz archaicznych, jak i codziennych strojach. Na prezentowanym portrecie własnym malarz przedstawił się w zwyczajnym roboczym stroju, szarej bluzie oraz letnim kapeluszu o szerokim rondzie. W dłoni trzyma zaś paletę, symbol swej artystycznej profesji. Bibliografia: – [Z. M. Legutko],... więcej
Artist: Józef Brandt
Title: WACHLARZ MALOWANY, 1880-1890
Tools: oil
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wachlarz złożony z 11 drewnianych piór, oprawionych w oryginalną, ozdobną ramę o wymiarach ca 70 x 90 cm wymiary każdego z piór: 25,5 x 8 cm wszystkie pióra sygnowane Podobne zbiorowe przedsięwzięcia – wspólnie malowane palety lub bardzo popularne dekoracyjne wachlarze – były często i chętnie podejmowane w międzynarodowym środowisku monachijskich artystów. Każdy z kilku lub kilkunastu współautorów malował wówczas niewielką kompozycję, zazwyczaj z motywem najbardziej charakterystycznym dla jego twórczości – pejzaż, portret, scenkę rodzajową, kostiumową czy batalistyczną. Dzieła te powstawały najczęściej w celu upamiętnienia jakiegoś uroczystego wydarzenie lub przygotowania dla kogoś niecodziennego prezentu. W pracy nad „naszym“ wachlarzem uczestniczyło jedenastu malarzy pochodzących z różnych krajów. W gronie tym znalazło się dwóch Polaków – Józef Brandt i Roman Kochanowski. Artystów-autorów malowanych kompozycji wymieniamy w porządku alfabetycznym (cyfra w nawiasie oznacza obecne miejsce pióra w oprawie). [3] Emil Brack (Naumburg 1860 – Monachium 1905) PORTRET DZIEWCZYNY W KAPELUSZU [6] Józef Brandt (Szczebrzeszyn... więcej
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: DAMA Z GOŁĘBIEM
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: LBakałowicz (inicjały wiązane)
Artist: Zygmunt Waliszewski
Title: WIDOK Z MEAUX, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Z. Waliszewski na odwrocie na płótnie nieczytelny napis ołówkiem oraz kartka z napisem: Zygmunt Waliszewski (1897-1936) | Pejzaż francuski, ol/pł ok. 1930 | Prowansja – kolekcja lwowska | zakupiony w 2012 r. ; ponadto na dolnej listwie ramy, nalepka aukcyjna Agra-Art z 2019 roku. Obraz znajdował się w prywatnej kolekcji we Lwowie, gdzie trafił jeszcze przed II wojną światową. Ostatni raz jego obecność została tam odnotowana w r. 1979. Od tego czasu losy obrazu nie były znane, a ustalenie miejsca jego przechowania nie było możliwe. Wcześniejsi jego właściciele mieszkający we Lwowie odmówili wszelkich kontaktów z polskimi historykami sztuki. Gdy w roku 1999 w Muzeum Narodowym w Warszawie przygotowywano pierwszą monograficzną wystawę artysty i towarzyszący jej katalog z pełnym spisem prac, obraz Widok z Meaux został odnotowany w dziale III pt. Prace zaginione i o nie ustalonej aktualnie własności . Zamieszczono tam także jego czarno-białą fotografię. Obraz opisany i reprodukowany: – „Głos Plastyków“ 1937, nr 1 – 7, s. 21, il.; – H. Bartnicka-Górska, A. Prugar-Myślik, Zygmunt Waliszewski 1897-1936 , Wystawa monograficzna, maj-lipiec 1999, MNW, Warszawa 1999, kat. s. 190, poz. III/ 17, il. s. 191.
Artist: Henryk Siemiradzki
Title: MUSICA SACRA I MUSICA PROFANA, 1901
Year: 1901
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: Musica Sacra i Musica Profana, 1901 malarskie szkice dekoracyjnych panneaux dla Filharmonii Warszawskiej wymiary: wys. 35 cm; szerokość krawędzi: 28,5 cm (górna); 7 cm (dolna) Na odwrocie napisy, nalepki i pieczątki (druk, stempel , rękopis tusz ): Musica Sacra: napis na odwrocie rysunku papier brązowy) widoczny w „okienku” pleców: Szkic oryginalny | H. Siemiradzkiego do | „Panneaux” w | Filharmonii Warszawskiej | Córka: | Wanda Przyjemska ; napisy na „plecach”: - ołówkiem: 46 ; - niebieską kredką: A ; nalepka wystawy w TZSP o treści: 48483 Autor Siemiradzki Henryk , tytułem: Panneau do sali Filharmonii I | Cena - Wł. P. W. Przyjemska Data | 25 MAJ. 1939 nalepka depozytowa Muzeum Narodowego w Warszawie z nr inwentarzowym: 183438 ; prostokątna pieczątka: WYDANO Z DEPOZYTU | MUZEUM NARODOWEGO | W WARSZAWIE Musica Profana: napis na odwrocie rysunku (papier błękitny) widoczny w „okienku” pleców: Szkic oryginalny | H. Siemiradzkiego... więcej
Artist: Ludwik De Laveaux
Title: SEN SPRAWIEDLIWEGO, 1890
Year: 1890
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: inne tytuły: Pijak , Włóczęga śpiący na schodach , Zapusty lub nędza sygn. l.d.: L. de Laveaux | Paryż na odwrocie pośrodku autorski (?) napis gwaszem: „Pijak“ Rysunek znany był dotąd jedynie z reprodukcji w prasie. Powstał w początkowym okresie pobytu Ludwika de Laveaux w Paryżu, dokąd artysta wyjechał z końcem roku 1880. Przeznaczony do reprodukcji, przesłany do redakcji krakowskiego dwutygodnika „Świat“, został zamieszczony w numerze pisma z maja 1890 r. Redakcja pominęła autorski tytuł Pijak , reprodukując rysunek jako Sen sprawiedliwego , pod którym bywał wymieniany i w późniejszej literaturze. Rysunek opisany i reprodukowany: – „Świat“ [Kraków] 15 V 1890, nr 10, il. całostronicowa na s. 221 [tu p.t.: Sen sprawiedliwego ]; – „Biesiada Literacka“, 1900, nr 8, il. na s. 157 [tu p.t.: Zapusty lub nędza ]; – A. Melbechowska-Luty, Widmo. Życie i twórczość Ludwika de Laveaux (1868-1894) , Ossolineum, Wrocław 1988, s. 45-46, 103, nr kat. 91; – [Katalog wystawy] „ Mus mnie woła...“ Ludwik de Laveaux (1868-1894) , [wstęp Z. Gołubiew, autorki tekstów A. Melbechowska-Luty, A. Zeńczak], Muzeum... więcej
Artist: Julian Fałat
Title: RZYMSKA ŚWIĄTYNIA WENUS I ROMY, 1881
Year: 1881
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: RZYMSKA ŚWIĄTYNIA WENUS I ROMY, WIDOK OD STRONY KOLOSEUM, 1881 sygn. i dat. l.d.: Jul Fałat 81 Od połowy lat 70. XIX wieku Julian Fałat – dotąd przede wszystkim rysownik – coraz częściej i chętniej malował akwarelą, techniką w której wkrótce osiągnął prawdziwe mistrzostwo. Artysta przebywał wówczas za granicą – studiując na politechnice w Zurychu i Monachium, i pracując przy budowie linii kolejowej w Szwajcarii (1875-77). W swoich Pamiętnikach wielokrotnie wspomina o akwarelach, malowanych także w plenerze: – pewnego ranka zacząłem malować już o wschodzie słońca, usiadłszy na krawędzi trotuaru, a skończyłem, gdy słońce było już wysoko ... Maluję coraz więcej akwarelą i gromadzę multum szkiców akwarelowych i piórkowych. W 1877 artysta rozpoczął też studia w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium i z satysfakcją odnotował pochwały prof. J. L. Raaba, który jako wielki wielbiciel akwareli i sam akwarelista /.../ chwali w moich pracach świeżość i śmiałość . Rok 1880 przyniósł mu znaczący sukces – srebrny medal za akwarele, wystawione na wystawie w Paryżu. Ponieważ równocześnie kupiono kilka jego prac, więc – wobec takiego powodzenia i zdobycia gotówki – artysta – zgodnie z uświęconą tradycją – w październiku 1880 roku wyjechał do Rzymu. Tu wynajął... więcej
Artist: Iwan Trusz
Title: SOSNA, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: I. Trusz na odwrocie napis ołówkiem: 50 [..]; nalepka z odręcznym napisem atramentem: Zofia Ł | 1927 r.
Artist: Konstanty Mackiewicz
Title: PEJZAŻ Z KAMIENNYMI SCHODAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: K. Mackiewicz ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Edward Okuń
Title: VILLA BORGHESE. GIARDINO DEL LAGO, 1913
Year: 1913
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: EOKUŃ. 1913. [inicjały wiązane: litera E wpisana w O ] na odwrocie autorski napis i sygnatura artysty: VILLA BORGHESE (GIARDINO DEL LAGO) | EOKUŃ. 1913. ROMA poniżej mała nalepka (ząbkowanie, niebieska obwódka) z napisem: Ls. | 5.000 (?) Pochodzenie: kolekcja prywatna we Włoszech. Ten piękny obraz – z motywem kwitnących bujnie, czerwonych i różowych azalii, obraz o kompozycji zbudowanej z kilku planów określonych światłem i kolorem – Edward Okuń malował w giardino del lago , położonej nad jeziorem części rzymskich ogrodów Villi Borghese. Do Włoch artysta wyjechał w roku 1898, niemal bezpośrednio po studiach. Spędził tam ponad 20 lat, mieszkając stale w Rzymie, ale na dłużej wyjeżdżając, m.in. do Anticoli Corrado, Florencji, Sorrento, Amalfi czy na Capri. W Rzymie – przez całe lata – miał pracownię na Monte Pariolo, w ogrodach zaprojektowanych i urządzonych przez ekscentrycznego barona Alfreda Wilhelma-Strohla, który pobudował tam również szereg niewielkich domków, wynajmowanych różnym artystom. Dla Okunia ogrody Villi Strohl-Fern i sąsiedniej Villi Borghese były miejscem malarskich odkryć i wzruszeń. Był tu szczęśliwy, zachwycał się kwitnącymi glicyniami, pnącymi różami, sadził fiołki, irysy i dużo malował, bo „ręce same idą do pędzli i... więcej
Artist: Franciszek Żmurko
Title: PORTRET KOBIETY, 1902
Year: 1902
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: F. Żmurko ; datowany p.d.: 1902 Na odwrocie karta maszynopisu z – potwierdzającym autorstwo Żmurki – orzeczeniem dr. Kazimierza Buczkowskiego (Kraków, 1947 r.). Karta opatrzona imiennymi pieczątkami eksperta.
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET RAFAŁA MALCZEWSKIEGO, SYNA ARTYSTY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J Malczewski na odwrocie (na tekturze) adnotacje: KT 362/I/79 oraz 40,3 x 24,5
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: DZWONNICA KOŚCIOłA W BOHDANOWIE, 1898
Year: 1898
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: F. Ruszczyc | 1898 na odwrocie, w dolnym prawym rogu napis czerwoną kredką odnoszący się do numeru katalogu wystawy w MNW w 1964 r.: I/70 Pochodzenie: obraz ze zbiorów Rodziny artysty. Obraz – przedstawiający szczyt dzwonnicy przy kościele św. Michała Archanioła w Bohdanowie – powstał zapewne jako jedno ze studiów do większej kompozycji Przed kościołem ukończonej w 1899 r. (olej, płótno, 104 × 78 cm, Narodowe Muzeum Sztuki Republiki Białorusi w Mińsku). Obraz opisany i reprodukowany: – Katalog wystawy pośmiertnej prac malarskich i rysunkowych Ferdynanda Ruszczyca , Wilno, X 1937, s. 28, nr kat. 132 [własność rodziny artysty]; – Ferdynand Ruszczyc 1870-1936, Przewodnik 127, TZSP Warszawa, XI – XII 1937, s. 39, nr kat. 132; – Ferdynand Ruszczyc 1870-1936 . Katalog wystawy pośmiertnej, TPSP w Krakowie, XII 1937 – I 1938, s. 26, nr kat. 135 [własność rodziny artysty]; – Ferdynand Ruszczyc 1870-1936. Katalog. [red. J. Ruszczycówna], Muzeum Narodowe w Warszawie 1964, s. 50, nr kat. I. 70 [własność rodziny artysty].
Artist: Jerzy Kossak
Title: WYJAZD NA POLOWANIE, 1933
Year: 1933
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Kossak | 1933 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Jerzy Kossak
Title: POLOWANIE PAR FORCE, 1938
Year: 1938
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Kossak | 1938 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Wiktor Korecki
Title: PEJZAŻ JESIENNY ZE STRUMIENIEM
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WIKTOR KORECKI. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: ŚNIEG, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: w lewym dolnym rogu napis ołówkiem: 104 na odwrocie napisy kredką: – po lewej u góry BOHDANÓW – WILEŃSZCZYZNA | FRuszczyc | Z. 104 ; – obok: 1 600 ; – p.d.: I/92 nalepki: – z niebieską ramką-obwódką i rękopiśmiennym tekstem: F. Ruszczyc | Śnieg | ... | olej | ... rodziny.; – wystawowa (druk, maszynopis ) o treści: Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie | R. 1937 Grudzień Nr. 2149/107 | Autor Ferdynand Ruszczyc | Adres Wystawa pośmiertna | Dzieło Śnieg | Wykonanie olej cena-; na nalepce stempel: WYSTAWA POŚMIERTNA | FERD. RUSZCZYCA Pochodzenie: obraz ze zbiorów Rodziny artysty. Obraz opisany i reprodukowany: – Katalog wystawy pośmiertnej prac malarskich i rysunkowych Ferdynanda Ruszczyca , Wilno, X 1937, s. 25, nr kat. 48 [własność rodziny artysty]; – Ferdynand Ruszczyc 1870-1936, Przewodnik 127, TZSP Warszawa, XI – XII 1937, s. 36, nr kat. 104; – Ferdynand Ruszczyc 1870-1936 . Katalog wystawy pośmiertnej, TPSP w Krakowie, XII 1937 – I 1938, s. 24, nr kat. 107 [własność rodziny artysty]; – Ferdynand Ruszczyc 1870-1936 . Katalog. [red. J. Ruszczycówna], Muzeum Narodowe... więcej
Artist: Jerzy Kossak
Title: PATROL. UŁAN Z LUZAKIEM, 1935
Year: 1935
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Kossak | 1935 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Jerzy Kossak
Title: UŁAN Z KONIEM PRZY OGNISKU, 1933
Year: 1933
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary 53,5 x 79 cm (w świetle oprawy) sygn. p.d.: Jerzy Kossak | 1933 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: STUDIUM AKTU
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Bakalowicz paris Na odwrocie u dołu – trudny do odczytania – napis czerwoną kredką: 5/0 (?)
Artist: Edward Wittig
Title: AKT KOBIECY – SFINKS, MODEL 1904
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: odlew późniejszy ok. 1916-18 [?] brąz, 24 x 19 x 25 cm sygn. na podstawie: E Wittig
Artist: Aimé van Belleghem
Title: MACIERZYŃSTWO, OK. 1945-1950
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Aime | Van Belleghem ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Enrico Crespi
Title: DOMOWY KONCERT, 1899
Year: 1899
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Enrico Crespi | MILANO 1899
Artist: Patrick Kalckreuth
Title: POD PEłNYMI żAGLAMI, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: P. v. Kalckreuth W płynącym „pod pełnymi żaglami“ wspaniałym żaglowcu możemy domyślać się jednego ze statków Krzysztofa Kolumba, najpewniej karaweli Niña lub Pinta. Patrick Kalckreuth, autor kilku obrazów przedstawiających statki słynnego odkrywcy, żagiel największego z nich – karaki Santa Maria – ozdabiał zwykle wizerunkiem Madonny. Nasz obraz jest bardzo charakterystyczny dla twórczości artysty. I choć namalowany został ok. roku 1930, to w warstwie formalnej i treściowej nawiązuje do tradycji malarstwa dziewiętnastowiecznego. Motyw samotnego żaglowca na tle bezkresnej przestrzeni morza był wówczas szczególnie rozpowszechniony w sztuce krajów Europy Północnej, należał też do ważnych toposów ikonografii romantycznej. Jego symbolikę odczytywano na różne sposoby – mógł wyrażać tęsknotę człowieka za wolnością lub znikomość ludzkich wysiłków wobec potęgi żywiołów natury, niekiedy stawał się także metaforą tułaczki, tragicznego wymiaru losu i zmagań człowieka z jego przeciwnościami. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: F. Max Richter-Reich
Title: KWIACIARKI NAD KANAŁEM SINGEL W AMSTERDAMIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu pośrodku: F. M. RICHTER-REICH
Verified Artist: Yes
Artist: Peter van den Velde
Title: ŻAGLOWCE I ŁODZIE W ZATOCE, 1704
Year: 1704
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. i datowany l.d.: P. Vande Velde 17[.]4 Żaglowce i łodzie w zatoce , obraz flamandzkiego malarza-marynisty, Pietera van den Velde, należy do bardzo charakterystycznych przykładów twórczości tego artysty. Jest to dzieło o wysokich walorach dekoracyjnych, obraz sygnowany i datowany, powstały w schyłkowej epoce Złotego Wieku malarstwa flamandzkiego. Na polskim rynku stanowi dużą rzadkość. Natomiast na rynku zachodnim obrazy artysty pojawiają się dość często. Przede wszystkim jednak znaleźć je można w kolekcjach najważniejszych europejskich muzeów, m.in. w Ermitażu w Sankt Petersburgu, Muzeum im. Chanenki w Kijowie, Muzeum Brukentala w Sybiniu (Sibiu) w Rumunii czy Nationalmuseum w Sztokholmie. W Rijksmuseum w Amsterdamie znajdują się dwa obrazy przedstawiające bitwy morskie floty holenderskiej: S palenie floty angielskiej pod Chatham w 1669 r. oraz Bitwa morska floty holenderskiej i szwedzkiej w cieśninie Sund w 1658 r. , oba malowane prawdopodobnie dla zleceniodawcy holenderskiego. Prezentowany obraz powstał zapewne również na zamówienie holenderskie, o czym świadczyłyby flagi na masztach statków. Niezwykle dekoracyjna kompozycja przedstawia zatokę morską pełną żaglowców i łodzi. Wielość statków z wydętymi żaglami, spiętrzone chmury nad niskim horyzontem, marszczone bryzą drobne fale dodają atrakcyjności – zachowującej zasady symetrii... więcej
Artist: Rudolph Teodor Baumann
Title: CUKIERNICA, OK. 1840
Description: IInformacje o dziele: wymiary 17,6 x 13,2 x 11,7 cm Poznań, cechowana na dnie: RUDOLPH / BAUMANN, znak miejski Poznania, litera A, wężyk probierczy Cukiernica prostopadłościenna, o zaokrąglonych bokach, na czterech nóżkach. Frontowa ścianka dekorowana polskim Orłem i litewską Pogonią, na bocznych przedstawienie ułana i kosyniera. Na nakrywie w bordiurze wiciowej dwa skrzyżowane muszkiety, dwie kosy, dwie szable i dwa proporce. W płaskiej środkowej jej partii wlutowanych pięć monet (srebrne – 5 zł i 2 zł, miedziane – 10 gr i 3 gr oraz złota – 1 dukat) bitych przez rząd powstańczy w 1831 i 1832 roku.
Title: KUBEK Z NAKRYWĄ, 1899-1903
Description: IInformacje o dziele: FIRMA KARL FABERGÉ, Petersburg PRACOWNIA STEPHANA WÄKEVA (1833-1910) wys. 24 cm, średnica 9,1 cm cechowany na dnie znak firmy, znak wykonawcy S.W w owalu, znak probierni petersburskiej z lat 1899-1903; na nakrywie znak wykonawcy S.W i cecha zapasowa probierni; na orle znak zapasowy probierni Kubek stożkowy, wsparty na trzech kulkach, z nakrywą zwieńczoną figurką orła cesarskiego (łączenie nieoryginalne); wnętrze złocone. Stephan Wäkev został mistrzem złotniczym w 1856 roku. Jego pracownia dostarczała dla słynnej firmy Fabergé przedmioty srebrne. Po jego śmierci pracownią kierował syn Aleksander.
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET ANNY SOCZYŃSKIEJ Z SIOSTRĄ AURELIĄ,1924
Year: 1924
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. i dat. p.g.: J. Malczewski | 1924 na odwrocie dwie nalepki: – rękopiśmienna nalepka na ramie, częściowo uszkodzona, o treści: SKŁADZIEŃ [..] | OLEJ / TEKTU[RA] | wym. 70 x 98 cm | sygn. pr. d. i datowany 1924 – nalepka drukowana o treści: PORTRET KOBIET – Anny Soczyńskiej, żony dra Romana Soczyńskiego i jej | siostry Aurelii Składzień. Anna Soczyńska postać centralna – oczekuje dziecka: Córki – Marii, Reginy, Flory Soczyńskiej, której ojcem chrzestnym był artysta; olej, tektura, | 70 x 98 cm, sygn. p.g. i dat. 1924 Pochodzenie: zbiory Rodziny portretowanych. W latach 1919-1926 Jacek Malczewski przebywał głównie poza Krakowem, goszcząc bądź u córki Julii w Charzewicach, bądź u sióstr Bronisławy i Heleny w pobliskich Lusławicach. Obie te miejscowości leżą niedaleko Zakliczyna, gdzie z kolei mieszkał dr Roman Soczyński, lekarz pediatra, były asystent kliniki Uniwersyteckiej w Krakowie. Artysta i lekarz znali się zapewne już wcześniej, teraz połączyła ich bliższa zażyłość, a nawet przyjaźń. W roku 1922 Malczewski namalował portret dr. Romana, w dwa lata później portretował jego żonę Annę w towarzystwie siostry Aurelii Składzień, przedstawiając obie panie na tle szerokiego pejzażu z błękitniejącym w oddali wodami Dunajca. Jasny koloryt obrazu podkreśla nastrój spokojnego letniego dnia,... więcej
Artist: Jacek Malczewski
Title: UPADEK CHRYSTUSA POD KRZYŻEM
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: UPADEK CHRYSTUSA POD KRZYŻEM. STACJA DROGI KRZYŻOWEJ sygn. p.d.: J Malczewski
Artist: Władysław Chmieliński
Title: WARSZAWA. WIDOK NA PLAC ZAMKOWY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Verified Artist: Yes
Artist: Zofia Stankiewicz
Title: W WARSZAWIE NA KANONII, 1914
Year: 1914
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: W WARSZAWIE NA KANONII. PRZEJŚCIE Z ZAMKU DO KATEDRY, 1914 58 x 69 cm (w świetle ramy) sygn. p.d.: Z Stankiewicz | 1914 r Motywy uliczek Starego Miasta przewijały się przez całą twórczość Zofii Stankiewicz, tak we wcześniejszych obrazach, jak w późniejszych grafikach i rysunkach. Ten widok uliczki Kanonia z biegnącym nad nią przejściem z Zamku do Katedry św. Jana artystka powtórzyła także w akwaforcie (zdjęcie nr 1) oraz w barwnej litografii (zdjęcie nr 2) z albumu „Warszawa“ (1922). ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Stanisław Fabiański
Title: KWIATY W JAPOŃSKIM WAZONIE, 1911
Year: 1911
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Stanisław Fabijański | Kraków 1911 Na odwrocie nalepka wystawy w krakowskim TPSP w roku 1911 (druk wypełniony atramentem): TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE | 1911 Nr 1123 | Autor Fabijański Stanisław | Dzieło p.t. W japońskim wazonie | Rodzaj pastel ce[..] [...] K
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: KOMPOZYCJA FIGURALNA, 1911
Year: 1911
Tools: coal
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. oł. p.d.: Ignacy Witkiewicz / 1911 Stanisław Ignacy Witkiewicz, zanim w 1917 roku zaczął używać pseudonimu Witkacy, podpisywał się swoim drugim imieniem, by odróżniać się od ojca – Stanisława Witkiewicza – powszechnie znanego malarza, pisarza i teoretyka sztuki. Od 1906 roku Witkacy rysował kompozycje figuralne używając do tego węgla. Ojciec artysty nazwał je żartobliwie „potworami“ przewrotnie nawiązując do tytułu znanej grafiki Francisca Goi pt. Gdy rozum śpi budzą się potwory . Określenie to przyjęło się w literaturze przedmiotu. Tylko niewielka liczba „potworów“ zachowała się do naszych czasów, wiele z nich znamy wyłącznie z fotografii, które Witkacy przesyłał ojcu przebywającemu wówczas na kuracji w Lovranie nad Adriatykiem. „Potwory“ przedstawiają przeważnie kilka postaci na ogół ustawionych frontalnie, a czasem z profilu i odgrywają przed widzem jakąś scenę. Jak dotąd większość z nich nie została dostatecznie zinterpretowana, choć wiemy na pewno, że do wielu z nich autor czerpał inspirację z utworów literackich swoich przyjaciół – Tadeusza Micińskiego i Romana Jaworskiego, a niektóre związane są z osobistymi przeżyciami artysty. W 1911 Witkacy inspirował się głównie wydaną rok wcześniej przez warszawskie wydawnictwo Gebethner i Wolff powieścią Micińskiego pt. Nietota –... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: KWIATY W WAZONIE, 1942
Year: 1942
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Terlikowski | 1942 na odwrocie: Portret skrzypka ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: MARTWA NATURA Z WINOGRONAMI, PO 1940
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: Muter ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Wacław Borowski
Title: PRACA, 1922
Year: 1922
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W[...] Borowski Na odwrocie lekko naddarta nalepka wystawy w TZSP w Warszawie (druk, atrament ), w centralnej części tekst: TOWARZYSTWO ZACHĘTY SZTUK PIĘKNYCH w WARSZAWIE | SALON DOROCZNY 1922/23 | AUTOR Borowski Wacław | TYTUŁ DZIEŁA „Praca“ | RODZAJ DZIEŁA pastel | Cena | Podpis WBorowski . Bibliografia: – Salon doroczny 1922-1923 , grudzień – styczeń, Katalog Ilustrowany Nr 1, Towarz. Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie [Warszawa 1922], s. nlb, nr kat. 24 ( Praca ). ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Władysław Lam
Title: CAGNES. ULICZKA II, 1925
Year: 1925
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: na odwrocie szkicowo potraktowany Pejzaż z Cagnes sygn. l.d.: W | LAM Na krośnie nalepka wystawy w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie (druk, tusz): 16271 Autor Lam Władysław 16271 | Tytuł Cagnes | Uliczka II Rodzaj dzieła ol | Cena 159 Własność – Data nadesłania 192. Obraz wymieniony w katalogu wystawy w TZSP w Warszawie – zapis katalogowy koresponduje z wyżej cytowanym tekstem na nalepce wystawowej: – Przewodnik po wystawie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych Nr XVI , [...] Wystawa zbiorowa grupy artystów wielkopolskich [...]. Warszawa październik 1926, s. 19 nr kat. 129 [W. Lam pokazał łącznie 17 obrazów, wśród nich: Cagnes. Uliczka II, olej]. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: PEJZAŻ, 1969
Year: 1969
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Eibisch Na odwrocie na płótnie nalepka(druk, maszynopis ): LA RUOTA Galleria d’Arte – Parma | VIA A. MEZZA, 2 | Autore EUGENIUSZ EIBISCH | Titolo „Paesaggio“ (1969) | Dimensioni cm. 88 x 66 (olio su tela) | Prezzo. Ponadto na nalepce prostokątna pieczęć galerii: GALLERIA „LA RUOTA“ | Via A. Mazza, 2 – PARMA – Tel. 37-969 Obraz jest przykładem typowego południowego pejzażu, jakie malował artysta podczas długiego pobytu we Włoszech na przełomie lat 60. i 70. XX w. Ten twórczy okres zaowocował wieloma kompozycjami o tematyce pejzażowej, jak i martwymi naturami o soczystych barwach. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET GÓRALA WOJCIECHA BISKUPA WALKA, 1910-19
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 27 x 28,2 cm (dolny brzeg zawinięty na blejtram) niesygnowany, prawdopodobnie sygnatura odcięta na odwrociu napis ołówkiem: Portret górala Wojciecha Biskupa Walka | Bacował na Antałówce | Przed wielką wojną 1914 r. | malował St. Ign. Witkiewicz Obraz reprodukowany: – Stefan Okołowicz, Anioł i syn. 30 lat dialogu Stanisława i Stanisława Ignacego Witkiewiczów , wyd. boss&okołowicz, Warszawa 2015, s. 228, il. na s. 229. Stanisław Ignacy Witkiewicz, zanim zaczął wykonywać wizerunki w technice pastelu (nastąpiło to w 1915 roku) oraz ekspresyjne kompozycje olejne według założeń sformułowanej przezeń teorii Czystej Formy (1916-1924), malował dość tradycyjne portrety i pejzaże. Do naszych czasów przetrwało niewiele z tych prac, dlatego też każdą z nich należy traktować jako unikatową. Taki właśnie jest portret górala – bacy z Antałówki, gdzie znajdowała się zbudowana w latach 1903-1904 willa „Witkiewiczówka“. Wojciech Biskup Walek był tam dozorcą przed 1914 rokiem. Nic więc dziwnego, że posłużył jako model początkującemu portreciście, który był spokrewniony z właścicielami willi. Wizerunek górala prezentuje wszystkie charakterystyczne cechy malarstwa artysty z okresu przed 1914 rokiem. Zwłaszcza kolorystyka twarzy i sposób jej opracowania są typowe dla... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Jankowski
Title: CHATY NA UKRAINIE, 1913
Year: 1913
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: S. JANKOWSKI 1913 na odwrocie trudno czytelne napisy, m.in. „verkauff“
Artist: Stanisław Górski
Title: GÓRAL NAD MORSKIM OKIEM
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: St. Górski ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Rafał Malczewski
Title: PEJZAŻ KANADYJSKI, OK. 1950
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary 37,5 x 26 cm (w św. passe-partout) sygn. l.d.: Rafał Malczewski. * do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu) ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Abraham Neuman
Title: SKALISTE WYBRZEŻE BRETANII, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. Neumann na odwr. na blejtramie z lewej strony nieczytelny napis ołówkiem; z prawej strony pieczęć z numerem 15M Obraz pochodzi z kolekcji wnuka artysty.
Artist: Kazimierz Paprocki
Title: PORTRET ANI, OK. 1950
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: K Paprocki Na odwrocie napis na płótnie: PAPROCKI KAZIMIERZ | GLIWICE KASZUBSKA 18 ; na krosnach nalepka z odręcznym napisem: AUTOR. PAPROCKI KAZIMIERZ | GLIWICE KASZUBSKA 18 | PORTRET ANI | SZKIC OLEJ, NY 56 x 38 cm ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Maurycy Mędrzycki (Mendjizky)
Title: PEONIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Mendjizky dedykacja p.d.: A Madame Mittelhauser | en souvenir de son admirable | accueil. Mendjizky | PARIS – 30.X.33 na odwrocie na dolnej listwie krosna pieczęć z numerem 8 F
Artist: Rafał Malczewski
Title: PERCÉ ROCK W ZATOCE ŚW. WAWRZYŃCA, 1948
Year: 1948
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary 33,7 x 49 cm (w świetle oprawy) sygn. l.d.: Rafał Malczewski. na odwr. naklejony fragment starych papierowych „pleców“ ze stemplem i nalepką Dominion Gallery w Montrealu z danymi obrazu, powyżej napis: [.] 3218 Percé Rock (Rocher Percé) – monolit, skalna wyspa w Zatoce św. Wawrzyńca u krańca półwyspu Gaspé (Quebeck, Kanada), kiedyś prawdopodobnie stale połączona z lądem. Znajduje się tam rezerwat ptactwa. * do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu) ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Rafał Malczewski
Title: PEJZAŻ WIOSENNY (SPRINGTIME), 1949
Year: 1949
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Rafał Malczewski. na odwrocie napis: F996 Rafał Malczewski znalazł się w Kanadzie pod koniec 1942 roku. Miał za sobą długą wojenną tułaczkę przez Słowację, Węgry, Włochy, Francję, Hiszpanię, Portugalię, Brazylię i USA. Początkowo zatrzymał się w Ottawie, gdzie w styczniu 1943 zorganizował pierwszą kanadyjską wystawę swoich obrazów. Po kolejnej wystawie w Montrealu – w marcu 1943 – zarząd Kanadyjskich Kolei Narodowych zaproponował mu możliwość wolnych przejazdów, w zamian za malowanie pejzaży wzdłuż całej ich linii oraz zakup powstałych prac. Te podróże artysty po Kanadzie trwały przez cztery lata; odwiedził niemal wszystkie prowincje, by w 1946 zamieszkać już na stałe w Montrealu, skąd na lato i jesień jeździł jeszcze w Góry Laurentyńskie (prowincja Quebec) i malował tamtejsze krajobrazy. * do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu) ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Maurice Blond (Blumenkranc)
Title: SKRZYPCE, OK. 1970
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M. Blond na odwrocie na płótnie napis: 208 [w kółku]; na dolnej listwie ramy nalepka z napisem: 9202 | Maurice Blond Obraz został zakupiony w Paryżu, skąd trafił do nieistniejącego już, Muzeum Sztuki Europejskiej w Osace. Ciekawostką jest, że Skrzypce zostały udokumentowane w filmie ukazującym ekspozycję obrazów tegoż muzeum. * do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu) ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Rajmund Kanelba
Title: CHŁOPCZYK Z PAŁASZEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: kanelba na odwrocie płótna napis tuszem: ZX [..] na krośnie wyciśnięte po dwa znaki firmowe: Fredrú 16 oraz Fredrú 20
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: DZIEWCZYNA Z BUKIETEM KWIATÓW
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J. ZUCKER ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Alfred Aberdam
Title: TANIEC. KOMPOZYCJA NR 58
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Aberdam na odwrocie u góry oznaczony czarną farbą: No 58
Verified Artist: Yes
Artist: Miloslava Vrbova-Štefková
Title: TANCERKI
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M Vrbova ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Stefania Ordyńska-Morawska
Title: KWIATY W WAZONIE, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Ordyńska ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)