Artist: Michał Płoński
Title: KOSZYKARZ, 1805
Year: 1805
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: odcisk płyty: 29,7 x 22,8 cm; (cały arkusz: 47,7 x 31,8 cm) sygn. na płycie po lewej, pod sceną centralną: M Płoński f 1805 centralnie nad ryciną zatarty napis ołówkiem: 70-9 Uznawany za najlepszą graficzną pracę Płońskiego Koszykarz, daje nam zgrupowany na jednej rycinie przegląd niemalże całej twórczości i zainteresowań artysty /.../ Jasna w walorze, precyzyjnym konturem rysowana postać handlarza występuje na szarym w ogólnej tonacji tle sterty koszów, w których gęsto kładziona krótka kreska pozwala nam odczytać niemalże rodzaj splotu wikliny. Ciemna plama kapelusza tworzy centralny akcent walorowy kompozycji, wyodrębniając zarazem z tła twarz modela. [...] Marginesy ryciny wypełnia aż 12 drobnych kompozycji: znajdziemy tu zarówno scenki rodzajowe, rzadki u artysty szkic pejzażowy, jak i przede wszystkim pięknie rysowane i wnikliwie charakteryzowane głowy. Znajdziemy też [...] psy, będące tak częstym tematem grafiki Płońskiego. K. Czarnocka, Półtora wieku grafiki polskiej , Warszawa 1962 W twórczości artysty jest ta rycina ukoronowaniem rodzajowej tematyki, dziełem odznaczającym się nie tylko ogromną precyzją kreski, ale i wielką subtelnością, i elegancją ujęcia, a także tak istotną dla Płońskiego charakterystyką psychologiczną. I.... więcej
Artist: Jacek Malczewski
Title: SZKICE POSTACI KOBIECYCH
Tools: ink, watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: tusz, akwarela, papier (krawędziami naklejony na tekturę) sygn. p.g.: J Malczewski – na odwr. rysunku – widoczna w okienku oprawy – okrągła pieczęć z herbem Tarnawa i napisem w otoku: ZE ZBIORÓW | MARII MALCZEWSKIEJ – na tekturze zabezpieczającej rysunek od tyłu, nieczytelny napis ołówkiem
Artist: Jacek Malczewski
Title: PARA PROJEKTóW, 1886
Year: 1886
Tools: ink, watercolor, feather
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: LAURKA, 1886 piórko, tusz, akwarela, papier (podklejony dodatkowym arkuszem papieru) 50 x 33,3 cm sygn. przy najniższej łodyżce: J Malczewski | 86. datowany także p.d.: 1886. lekkie przedarcie z prawej strony TOAST!, 1886 tusz, piórko, akwarela, papier (podklejony arkuszem papieru) 49,8 x 33,4 cm napisy: – ukośnie u góry kompozycji: Toast! – po prawej u dołu: Mnichów | dnia 2 [mar] ca | 1886
Artist: Teodor Axentowicz
Title: PORTRET DZIUNI LIPOŃSKIEJ
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. z prawej: T. Axentowicz – na odwrocie ośmioboczna nalepka z nazwiskiem pierwszego właściciela obrazu [napis ołówkiem]: 98 | Jw Lipoński | 2. – nalepka z wystawy pośmiertnej T. Axentowicza w TPSP w Krakowie [druk, maszynopis , pieczęć] : Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie | R. 1939. Nr. 160 | Autor WYSTAWA POŚMIERTNA T. AXENTOWICZA | Adres | Dzieło Portret Dziuni Lipońskiej | Wykonanie pastel cena Sportretowana Dziunia, czyli Jadwiga Lipońska, była córką Włodzimierza Lipońskiego, zasłużonego i bardzo szanowanego obywatela miasta Krakowa. Włodzimierz Lipoński, krakowski dentysta, w czasie okupacji brał udział w akcji dostarczania lekarstw więźniom Oświęcimia oraz udostępniał swój zakład dentystyczny Uniwersytetowi Jagiellońskiemu na tajne wykłady z polonistyki i historii. Był właścicielem kamienicy przy ul. Floriańskiej w Krakowie, w której mieściła się słynna kawiarnia Jana Michalika. Jako kolekcjoner i przyjaciel artystów był portretowany nie tylko przez Axentowicza, ale także przez Jacka Malczewskiego (zob. Piosenka jesienna, 1903). Bibliografia: – [kat.] Teodor Axentowicz 1859-1938 , Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków styczeń 1939, s. 15, nr kat. 160 [własność WP Wł. L.]. więcej
Artist: Juliusz Holzmüller
Title: POWRÓT DO DOMU
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 46,5 x 39,9 cm (kompozycja) 47,7 x 31 cm (arkusz) sygn. l.d.: – JuliuszHolzmüller –
Artist: Zygmunt Sidorowicz
Title: NA PRZECHADZCE. SPACER, 1880
Year: 1880
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Sidorowicz 1880. | Wien – na odwrocie czerwoną kredką: (6) ; – na górnej listwie ramy nalepka zakładu ramiarskiego (druk, długopis ): CONZEN | RAHMEN | DUSSELDORF | NR.: 41563/72
Artist: Jacek Malczewski
Title: AUTOPORTRET W OGRODZIE, 1906
Year: 1906
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: JMalcz Na odwrocie w górnym lewym rogu napis ołówkiem: Stempuchowo (!). Pośrodku częściowo czytelny napis ołówkiem: 280 [dalej nieczytelnie] Proweniencja: Obraz - zakupiony bezpośrednio od artysty - pochodzi z kolekcji rodziny Moszczeńskich h. Nałęcz; przed wojną znajdował się w pałacu Moszczeńskich w Stępuchowie (powiat wągrowiecki). Ten brawurowo malowany autoportret artysty - przez analogię z jego innymi pracami - datować można na rok 1906. Malczewski mieszkał wówczas w willi „Pod Matką Boską“ na krakowskim Zwierzyńcu (dziś ul. Księcia Józefa 29). Dom otoczony był dużym ogrodem, w jednym z jego krańców wznosił się wysoki mur. Właśnie ten zakątek ogrodu odnajdujemy na kilku innych obrazach, opatrzonych przez artystę datą 1906 - np. w Autoportrecie z muzą (Lwowska Galeria Sztuki) i Autoportrecie z dwiema postaciami (Muzeum Narodowe w Szczecinie). Artysta jest na nich również ujęty w popiersiu, a w ręku trzyma malarską paletę. Nasz obraz wyróżnia się jednak większą swobodą pozy i gestu portretowanego, a nawet jego swoistą dezynwolturą. Malczewski patrzy na widza nieco z góry, jest lekko, trochę ironicznie uśmiechnięty, pewny swej wartości jako artysty i twórcy. Portret, malowany szerokim gestem, zwraca także uwagę wysmakowanym kolorytem z pięknie... więcej
Artist: Józef Chełmoński
Title: PEJZAŻ Z BOCZEK, PO 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: PEJZAŻ – BOCZKI. PEJZAŻ Z BOCZEK, po 1900 wymiary tektury: 15,1 x 21,8 cm na odwrocie – na tekturze – napisy ołówkiem: – l.g.: P. Gutowski ; – poniżej: 180 R 50 ; – p.g.: 5 Baroko [?]; poniżej pośrodku: 10/XI ; – poniżej: 255K ; – poniżej: 555 Proweniencja: – spuścizna artystyczna Józefa Chełmońskiego; – po 1914 własność Jadwigi, córki artysty; – następnie kolekcja dr. Józefa Gutowskiego w Warszawie; – po 1937 własność jego syna Jana Gutowskiego; – po 1977 własność Marii Gutowskiej, córki Jana. Obraz posiada ekspertyzę p. Tadeusza Matuszczaka, badacza i wybitnego znawcy życia i oeuvre artysty (z dnia 2 kwietnia 2017). Do tego opracowania odwołujemy się w poniższej nocie, przywołując obszerne fragmenty tekstu. Pejzaż z Boczek (wsi w powiecie łowickim, miejscu urodzin artysty) jest znakomitym przykładem fascynacji Chełmońskiego mazowieckim krajobrazem, zdałoby się, prozaicznym motywem rozległego, pustego pola z linią wiejskich obejść na horyzoncie, z niebem przejaśniającym się po letniej burzy i niemalże magicznym zjawiskiem, gdy z ciemnej, burzowej chmury wyłaniają... więcej
Artist: Kazimierz Alchimowicz
Title: ŚWITEZIANKA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. z prawej: K Alchimowicz Historia powstania Świtezianki, obrazu inspirowanego balladą Adama Mickiewicza o tym samym tytule, rozpoczyna się w roku 1898, kiedy to – w związku ze zbliżającą się setną rocznicą urodzin poety – redakcja „Tygodnika Ilustrowanego“ ogłosiła konkurs na ilustracje do jego utworów. Do jury konkursu zostali zaproszeni znani malarze – Wojciech Gerson, Julian Maszyński oraz Leopold Wasilkowski. Po przejrzeniu 47 nadesłanych „utworów rysunkowych lub malowanych en grisail“ jury jednogłośnie przyznało pierwszą nagrodę Świteziance , „dużemu kartonowi“ autorstwa Kazimierza Alchimowicza. „Tygodnik Ilustrowany“ zamieścił następnie drzeworytniczą reprodukcję i omówienie nagrodzonej pracy, charakteryzując ją „jako rzecz bardzo wybitną pod względem kompozycji i wykonania“. Dalsze losy tego nagrodzonego rysunku nie są dziś znane. Jego kompozycję powtórzył artysta dwa lata później w dużym obrazie olejnym (168 x 232 cm) o tym samym temacie. W grudniu 1900 roku, ledwie ukończona Świtezianka została pokazana na wystawie uświetniającej uroczystość otwarcia nowego gmachu warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Znana jest także mniejsza wersja Świtezianki (81 x 111 cm) wystawiona w Domu Aukcyjnym Agra-Art 18 marca 2012. Natomiast prezentowany tu obraz jest wcześniejszym,... więcej
Artist: Jan Stanisławski
Title: KRAJOBRAZ O ZMIERZCHU, PRZED 1897
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: tytuł wcześniejszy: Krzyże na pustkowiu sygn. l.d.: JAN STANISŁAWSKI – na odwrocie, na górnej listwie krosna z lewej nalepka inwentarzowa z Muzeum Wielkopolskiego w Poznaniu z roku 1932; następnie nieczytelny napis niebieską kredką, i nieczytelna nalepka; – z prawej strony nr inwentarzowy Muzeum Narodowewego w Poznaniu (rkps) wraz z pieczęcią i podpisem kustosza (flamaster): MNP | Mp 462 ; – na lewej listwie krosna fragment nalepki wystawy w Muzeum Wielkopolskim (druk, tusz ): MALARSTWO POLSKIE XIX WIEKU | Wystawa w Muzeum Wielkopolskiem r. 1932 | [...] wski Jan ; – na dolnej listwie krosna dwie nalepki Muzeum Narodowego w Poznaniu z numerami inwentarzowymi oraz pieczęciami i podpisami Głównego Inwentaryzatora Zofii Fidelus (druk, flamaster ): MUZEUM NARODOWE | W POZNANIU | Inw. Mp nr 462 ; MUZEUM NARODOWE | W POZNANIU | Inw. Dp nr 1629 Obraz pierwotnie określany był tytułem Krzyże na pustkowiu. Reprodukowany w krakowskim czasopiśmie „Życie“ w roku 1897 (30. października), jako ilustracja do wiersza młodopolskiego poety, Stanisława Wyrzykowskiego Opuszczony cmentarz . Obraz reprodukowany i opisany: – „Życie“, R. I, 1897, nr 5, z dn. 30 X,... więcej
Artist: Józef Chełmoński
Title: KOSYNIER, 1906
Year: 1906
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d: JÓZEF CHEŁMOŃSKI | 1906 na odwrocie na dolnej listwie krosna nalepka (druk, tusz ): [.]103 Autor Chełmoński Józef | [tytuł zniszczony] Rodzaj dzieła ol | Własność [nazwisko nieczytelne] Data nadesłania 192[-] | N-Świat 21. Prezentowany tu Kosynier – wizerunek młodego mężczyzny w krakowskiej sukmanie, trzymającego osadzoną na sztorc kosę – powstał w roku 1906, jako studium do dużego płótna p.t. Racławice lub Modlitwa kosynierów przed bitwą (olej na płótnie, 172 x 244 cm; Muzeum Narodowe we Wrocławiu), nad którym Chełmoński wówczas pracował (fot. obok). Do postaci Kosyniera z naszego obrazu zachował się ołówkowy szkic, rysunek ze szkicownika artysty przechowywanego w Muzeum Mazowsza Zachodniego w Żyrardowie (ołówek, papier, 31,6 x 24,7 cm; Album SZKICE JÓZEFA CHEŁMOŃSKIEGO, karta 9 rewers, nr inw. MŻ/S/37). Obraz był pokazany w roku 1927 na wystawie w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, jako jeden ze Studiów i szkiców , wymienionych w katalogu pod wspólnym numerem 101. Dokładniejszą informację o owych Studiach podaje Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie za rok 1927 , gdzie obraz wymieniony jest jako Szkic do Kosyniera . Za informacje o... więcej
Artist: Władysław Aleksander Malecki
Title: ZAMEK KRÓLEWSKI W KRAKOWIE, 1873
Year: 1873
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: inny tytuł: Widok na Wawel sygn. i dat. p.d. (ukośnie): W. Malecki | 1873 r. – na odwr. na d. listwie oraz poprzeczce krosna dwie nalepki irlandzkiej galerii McClelland Galleries; – na g. listwie krosna ślady po dawnych nalepkach Proweniencja obrazu nie jest znana. Z katalogu londyńskiego Domu Aukcyjnego Sotheby’s wiadomo jedynie, że obraz ten – z tytułem Wawel Cathedral, Krakow – wystawiony był w McClelland Galleries w Belfaście (patrz katalog: 19th Century European Paintings , Sotheby’s, London, 25 May 2016, nr kat. 46 (uwaga: tu podana błędnie odczytana data – 1879 – zamiast 1873) Władysław Aleksander Malecki, uczeń Christiana Breslauera (1802-1882) w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, kształcił się następnie w Monachium, w prywatnej pracowni wybitnego pejzażysty Eduarda Schleicha st. (1812-1874), twórcy szkoły malarzy krajobrazów, nazywanego „ojcem Stimmungu“, propagatora szerokich ujęć pejzażu malowanego na płótnach o wydłużonym, tzw. „ręcznikowym“ formacie. Malecki, tak jak jego nauczyciele, był przede wszystkim pejzażystą i to jednym z najwybitniejszych pejzażystów polskich swojego czasu. Odnosił prawdziwe sukcesy na wystawach europejskich, m.in. w Monachium, Wiedniu, Berlinie i w Londynie, gdzie w 1874 zdobył złoty,... więcej
Artist: Hiacynt Alchimowicz
Title: PORT W SŁOŃCU, 1894
Year: 1894
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: H. d’Alchimowicz | 1894. VIII/20 – na krośnie pieczęć: 6 | M [B]; – na prawej listwie krosna wyciśnięty znak składu przyborów malarskich francuskiej firmy „Lefranc et Cie“ [kotwica skrzyżowana z kaduceuszem pomiędzy literami L F]; ponadto napis ołówkiem: R | 21
Artist: Leopold Loeffler
Title: SZKODA WĄSÓW, OK. 1871
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: inne spotykane tytuły: Enfant terrible, Obawa o wąsy sygn. l.d.: L. Löffler-Radymno Na odwrocie nalepka aukcyjna Agra-Art z 2019 roku. Bibliografia: – J. Polanowska, Löffler (Loeffler) Leopold , [w:] Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających (zmarłych przed 1966 r.) , t. V, PAN, IS, Warszawa 1996, s. 129 (cały artykuł na ss. 128-133).
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: MARTWA NATURA, 1907
Year: 1907
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: LWyczół | 907 na górnej listwie krosna napis zieloną kredką: L W 591 , na prawej listwie krosna wzdłuż krawędzi pieczęć: MAGAZYN UNIWERSALNY | ROMAN DROBNER KRAKÓW oraz numer: 4758 na odwrocie na dolnej listwie krosna przypięta nalepka Salonu Dzieł Sztuki Kazimierza Wojciechowskiego (druk, tusz): SALON DZIEŁ SZTUKI | KAZIMIERZA WOJCIECHOWSKIEGO | KRAKÓW, UL. ŚW. JANA 3. - TELEFON Nr. 2. | Data przyjęcia 1928. | Autor Leon Wyczółkowski | Tytuł “Róże” | Rodzaj olej Rozmiar 77 x 80 cm | Nr. 4758 ponadto fragment strony 84 z katalogu Agnieszki Kluczewskiej-Wójcik pt. “Feliks Manggha Jasieński i jego kolekcja w MNK” ze zdjęciem wykorzystanego przez Wyczółkowskiego w powyższej martwej naturze wazonu z plastyczną dekoracją przedstawiającą smoka. Sztuką Japonii zafascynował Leona Wyczółkowskiego Feliks Manggha Jasieński. Znany krakowski kolekcjoner sztuki, człowiek o szerokich horyzontach, który swą pasję do sztuki japońskiej przywiózł z Paryża, gdzie była ona niezwykle modna w drugiej połowie XIX wieku. To pod jego wpływem Wyczółkowski wyposażył swoją pracownię w japońską ceramikę i brązy, a do niektórych martwych natur wplatał motywy zaczerpnięte od japońskich mistrzów. W... więcej
Artist: Wilhelm Kotarbiński
Title: SEN, LATA 1890-1895
Tools: watercolor, sepia
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: spotykany błędny [?] tytuł: Córka Kairu akwarela, sepia, papier, 34 x 68 cm; w św. passe-partout 30,7 x 65 cm sygn. u dołu pośrodku: Wilhelm Kotarbiński ML ; p.d.: W K napis [inicjały cyrylicą, inną ręką] l.d.: EAP na odwr. pieczęć wypełniona ołówkiem (po rosyjsku; fot. obok) Pochodzenie: umieszczone na akwareli inicjały „EAP“ wskazują na jego pierwotną właścicielkę – Elenę Adrianowną Prachową, która w ten sposób oznaczała obrazy ze swego zbioru. Identyczny monogram umieszczony jest także, m.in. na wystawianej ostatnio w Agrze akwarelowej kompozycji Gwiazda Wieczorna. Elena A. Prachowa „Lola“ (1871-1948) – artystka hafciarka, „malująca igłą“ – była córką Adriana Prachowa (1846-1916), historyka, krytyka sztuki i archeologa, który kierował pracami malarskimi w kijowskim Soborze św. Włodzimierza. Jednym z pracujących tam artystów był Wilhelm Kotarbiński, stąd jego zażyłość z rodziną Prachowych. Ponadto artysta uczył Elenę Adrianowną malowania akwarelą. Obok – „Lola“ na fotografii i obrazie autorstwa Michaiła A. Wróbla Sen jest jedną z licznych w twórczości Kotarbińskiego alegorycznych kompozycji malowanych już po wyjeździe artysty z Rzymu (1888), osiedleniu się na wsi i częstych,... więcej
Artist: Juliusz Kossak
Title: PRZED KUPNEM KONIA
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: niesygn. na odwrocie, na oprawie nalepka aukcyjna
Artist: Artur Grottger
Title: PORTRET CHŁOPCA
Tools: crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. monogramem wiązanym l.d.: AG – na odwr. w p.d. rogu, przeciwnie do kompozycji, notatka oł. dotycząca oprawy: 55 x 46 | pass. ang – na odwr. na d. listwie ramy nalepka z opisem obrazu i nr. inw. depozytów Muzeum Okręgowego w Rzeszowie: Artur Grottger, Portret chłopca, ołówek, papier, kolekcja prywatna, nr inw. | Dep. MRA 2041 W załączeniu – poświadczone notarialnie – orzeczenie prof. dra Feliksa Kopery, dyrektora krakowskiego Muzeum Narodowego, potwierdzającego autentyczność rysunku jako dzieła Artura Grottgera. Orzeczenie zostało wydane w Krakowie dnia 8 maja 1941 r. Obraz wystawiany i reprodukowany: – M. Stopyra, Artystyczne credo. Nieznane dzieła z prywatnej kolekcji, Muzeum Okręgowe w Rzeszowie, wystawa od listopada 2016 do lutego 2017 r., s. 5.
Artist: Juliusz Kossak
Title: ODSIECZ SMOLEŃSKA, 1879
Year: 1879
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: inny spotykany tytuł: KAWALERIA POLSKA POD SMOLEŃSKIEM, 1879 30,5 x 38,5 cm (w św. passe-partout) sygn. l.d.: Juliusz Kossak | 1879 na odwrocie, na oprawie dwie nalepki: – nalepka TPSP w Krakowie (druk, tusz ): TOW. PRZYJ. SZTUK PIĘKN. W KRAKOWIE| Autor Juliusz Kossak | Tytuł dzieła „Kawalerja“ | [...] dzieła akw. Cena -; na nalepce czerwona pieczęć: WYSTAWA | JUBILEUSZOWA | W STULECIE T.P.S.P. | ROK 1954 – nalepka krakowskiego Salonu Dzieł Sztuki Kazimierza Wojciechowskiego (druk, zielony tusz ): SALON DZIEŁ SZTUKI | KAZIMIERZA WOJCIECHOWSKIEGO | KRAKÓW, UL. ŚW. JANA L. 3. - TELEFON 100-02. | Data przyjęcia 1940. | Autor J uliusz Kossak | Tytuł Kawalerja | Rodzaj akwarela Rozmiar | Nr. 11092 ; wzdłuż dolnej krawędzi nalepki nalepki znajdują się trudno czytelne notatki tuszem Pochodzenie: obraz pochodzi ze zbiorów rodziny Rudzińskich, właścicieli majątku w Osieku. Prezentowana akwarela jest wstępnym, przygotowawczym studium do – powstałej w tym samym roku – większej, bardziej rozbudowanej i bogatszej kompozycji Odsiecz Smoleńska przez Władysława IV w 1634 r. (akwarela, papier, 42,5 x 97,5 cm; zbiory MNW – fot. obok). W naszej akwareli Kossak skupił się na centralnej grupie... więcej
Artist: Piotr Michałowski
Title: GENERAŁ LEGEDITSCH NA KONIU, 1848-1850
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie - częściowo zachowane - nalepki na krośnie: - 1. papier naklejony na płótnie; napis odręczny atramentem: Wyst. Retrosp. Komitet Krakowski | Dekl. l. 48 Nr 366. | Piotr Michałowski | „Jenerał austriacki na białym [przekreślone] Legeditsch | na białym koniu... [dalej napis zniszczony]; - 2. nalepka wystawy w Towarzystwie Sztuk Pięknych w Krakowie w roku 1913 [druk, atrament]: /../ WO /.../ YCH W KRAKOWIE W | 1913 1941 | Autor Michałowski Piotr | Dzieło p.t. Portret generała Lege/.../ komenderu | jącego w Krakowie Pochodzenie: 1894 własność Adama Łempickiego, zięcia Michałowskiego w Krzysztoforzycach; 1813 w zbiorach Róży z Łempickich Michałowskiej, wnuczki artysty; 1932 własność Józefa Kuczyńskiego w Krakowie; później w kolekcji prywatnej. Portretowany, Ignaz von Legeditsch (1791-1866), generał cesarsko-królewskiej kawalerii w latach 1841-1848 dowodził brygadą, która stacjonowała w Tarnowie, Rzeszowie i Jaśle. Dzielny żołnierz, miał opinię dowódcy o wysokim poczuciu sprawiedliwości, cieszącego się szacunkiem ludności cywilnej. Michałowski znał generała prawdopodobnie już od połowy lat czterdziestych. A pełniąc w latach 1848-1852 funkcję prezesa rady Administracyjnej Krakowa, mógł dzięki życzliwości generała pomagać osobom zagrożonym aresztowaniem za działalność polityczną. (patrz: N... N...[Celina Michałowska], Piotr... więcej
Artist: Mieczysław Korwin-Piotrowski
Title: KUROPATWY NA ŚNIEGU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M. K. Piotrowski na odwr. na górnej listwie krosna słabo czytelne napisy ołówkiem, prawdopodobnie notatka ramiarska
Verified Artist: Yes
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: LAS ZIMą
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M.G. Wywiórski na górnej listwie krosna plaster z numerem (długopis): 13806 na odwrocie na ramie p.d. podwójnie pieczęć z numerem: M K II 826
Artist: Wiktor Korecki
Title: ZIMOWY DWOREK
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: [sygnatura drapana] ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: WYJAZD NA POLOWANIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: F Zygmuntowicz
Artist: Adam Setkowicz
Title: ZIMĄ PRZED CHATĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Setkowicz
Artist: Julian Fałat
Title: POLOWANIE. ŁOŚ OSACZONY PRZEZ PSY, OK. 1920
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: jFałat | Nieśwież [inicjał wiązany] na „plecach“ l.d. napis czerwoną farbą: IIII ; ponadto zamazane napisy długopisem Obraz Łoś osaczony przez psy jest jednym z późniejszych autorskich opracowań motywu zaobserwowanego i malowanego podczas któregoś z pobytów artysty w Nieświeżu, na przełomie lat 80. i 90. XIX w. Do Nieświeża Fałat jeździł wówczas kilkakrotnie; po raz pierwszy w roku 1886. „Nieświeskie“ tematy – pejzaże i sceny z zimowych polowań – powracały później w jego malarstwie jeszcze przez lata. Artysta, wspominając owe czasy, zapisał w swych pamiętnikach: .. .wróciłem do Nieświeża, aby gruntownie poznać ten już ukochany świat, w którym czekała mnie niezwykle malownicza zima [...] Wolałem malować, polować i żyć w budanach leśnych, niż przebywać w salonach berlińskich milionerów. Dzisiaj, po kilkudziesięciu latach, dziękuję opatrzności, że miałem tyle siły woli, aby dać pierwszeństwo sztuce. Tymi latami studiów żyję bowiem do dziś dnia, przetrawiając i opracowując prawie wciąż na nowo niewyczerpane tematy – wrażenia z ukochanej krainy. (J. Fałat, Pamiętniki , wyd. I, Warszawa 1935; wyd. II, Katowice 1987, s. 162). Myśliwskie motywy z nieświeskich polowań znalazły się także w cyklu ośmiu litografii barwnych składających się na autorską „Tekę... więcej
Artist: Józef Brandt
Title: POWRÓT Z JARMARKU, PRZED/LUB 1904
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: inne spotykane tytuły: HEIMKEHR VOM MARKT, HEIMKEHR VOM MARKTE, ROZTOPY WIOSENNE, SZARUGA WIOSENNA sygn. p.d.: Józef Brandt | z Warszawy | Monachium oraz powyżej: JB (sygnatura pod warstwą farby) na odwrocie: – na górnej listwie krosna po lewej: pieczęć z nr. 49 – po prawej: napis: Aüfg [...] częściowo przykryty nalepką z nr. (tusz): 7078 .; dalej niebieską kredką: 1/2 – ponadto na górnej i dolnej listwie krosna – odnosząca się do jego rozmiarów – pieczęć: 38 Historia obrazu: 16 maja 1904 roku zakupiony do Galerie Heinemann w Monachium. W latach 1904-1911 w powyższej galerii wielokrotnie wystawiany do sprzedaży. W styczniu i lutym 1907 wystawiany na sprzedaż w Maatschappij Arti et Amicitiae w Amsterdamie. W listopadzie 1907 wystawiony w Kunstsäle Louis Bock & Sohn w Hamburgu. W kwietniu 1912 wystawiony w Kunstauktions Haus Gebrüder Heilbron w Berlinie. 2 maja 1912 sprzedany w Galerie Heinemann w Monachium. 3 czerwca 1975 zakupiony w domu aukcyjnym Leo Spik KG w Berlinie. Obraz Brandta „Roztopy“ różni się od większości utworów tego znakomitego malarza /.../ Zamiast Zaporożców i Tatarów na... więcej
Artist: Teodor Grott
Title: SOLINA, 1934
Year: 1934
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Teod. Grott Solina 1934 na odwrocie napis brązowa kredką: Teod. Grott | „Solina“ 1934 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Stefan Filipkiewicz
Title: PEJZAŻ LEŚNY
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Stefan Filipkiewicz na odwr. wzdłuż lewej krawędzi nr ołówkiem: 1237
Artist: Apoloniusz Kędzierski
Title: W POLU
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiar 47,2 x 63,2 cm (w św. passe-partout) sygn. p.d.: A. Kędzierski na odwrocie, na tzw. plecach, nalepki galeryjne i aukcyjne
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: PEONIE, 1905
Year: 1905
Tools: watercolor, gouache, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: papier żeberkowy z filigranem INGRES sygn. l.d.: LWyczół | 1905 [inicjał wiązany]
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: WIDOK TATR (Z UL. ZAMOYSKIEGO), 1904
Year: 1904
Tools: gouache, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. i dedykowany p.d.: K. Laszczce | Wyczół | 1904. na odwrocie: (ołówkiem): Synowi mojemu Bogdanowi | w dniu 10 Listopada 1920 | K. Laszczka ; poniżej nalepka ( tusz , pieczęć): od ojca | własność INŻYNIER ARCHITEKT | BOGDAN LASZCZKA | pastel. | Zakopane, Tatry z ul. Zamoyskiego | autor: Leon Wyczółkowski | r.1904 r. | sprzedany WPanu | inż. Czesławowi Kozłowskiemu | inż. B Laszczka | Kraków. 26. VIII 1942 - z prawej nalepka z oświadczeniem (długopis): Obraz niniejszy, autorstwa | Leona Wyczółkowskiego (1852-1936) | „Zakopane, Tatry z ul. Zamoyskiego“ | 1904 r, był własnością znanego krakowskie | -go kolekcjonera p. Eugeniusza Krupy zam. | w Krakowie ul. Pawlikowskiego. Drogą spadku | powyżej wymienionym obraz otrzymał Zdzisław | Wyniczenko zam. W Krakowie ul. Dobrego Pasterza, | od którego nabyłem tę pracę. | Jerzy Kozłowski ponadto pieczęć: JERZY KOZŁOWSKI | BIEGŁY SĄDOWY | Sądu Wojewódzkiego w Krakowie z zakresu oceny i wyceny dzieł sztuki na dole centralnie umieszczona tekturka z metryczką obrazu z wystawy monograficznej Leona Wyczółkowskiego w 150. rocznicę urodzin artysty w Muzeum... więcej
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: JESIENIĄ, PO 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A Wierusz-Kowalski na odwr. na górnej listwie ramy nalepka Agra-Art, na dolnej listwie ramy, przeciwnie do kompozycji, nalepka zakładu pozłotnictwa i renowacji ram Kunszt Wierusz-Kowalski przez wiele lat swojej twórczości malował obrazy przedstawiające scenki z codziennego życia polskiej wsi. Artysta był niezwykle wnikliwym obserwatorem, dlatego jego płótna prezentowały nadzwyczajną dbałość o realia i doskonale ukazywały charakterystykę ludzi wsi. Bardzo częstym motywem obrazów Wierusza-Kowalskiego była również podróż. Liczne przedstawienia bryczek, dyliżansów czy sań na tle przeważnie melancholijnego, monotonnego pejzażu można uznać za najbardziej charakterystyczne dla twórczości artysty. W prezentowanym obrazie artysta sugestywnie uchwycił, jakoby podejrzaną z ukrycia, scenkę ukazującą rozbawione, wiejskie kobiety pochłonięte rozmową. Wąskie kadrowanie, brak rozległego – charakterystycznego dla twórczości Wierusza – pejzażu, dodatkowo potęguje uczucie intymności. Obraz cechuje wręcz impresjonistyczna swoboda i dynamika pociągnięć pędzla, odznacza się on również wyrazistą fakturą. Wszystkie powyższe cechy są charakterystyczne dla twórczości artysty z okresu po 1900 roku.
Artist: Jacek Malczewski
Title: RYCERZ I FAUN, 1909
Year: 1909
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: inne tytuły: RYCERZ, FAUN I ŚMIERĆ, NA MIEDZY. OSTATNIA ROZMOWA sygn. l.d.: J Malczewski | 1909 na odwrocie: – l.d. (przeciwnie do kompozycji) nalepka Składu Papieru i Przyborów Malarskich (druk wypukły, tusz ): R. ALEKSANDROWICZ | KRAKÓW | PLAC MATEJKI L. I | SKŁAD PAPIERU | I PRZYBORÓW MALARSKICH | 4 K 20 – centralnie umieszczona pieczęć składu przyborów malarskich – firmy „Lefranc et Cie“: kotwica skrzyżowana z kaduceuszem pomiędzy literami L F (znak firmy Lefranc), a przy prawej krawędzi pieczęć z nr. 30 odnoszącym się do rozmiaru podobrazia Proweniencja: Obraz pochodzi z dawnych zbiorów Stanisława Holenderskiego (1871-1940) przemysłowca, kolekcjonera i filantropa z Zawiercia. Holenderski był wielbicielem malarstwa Jacka Malczewskiego i miał znakomitą kolekcję jego obrazów. Na wystawie dzieł artysty urządzonej w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w roku 1925 pokazano 52 prace z tego zespołu (oleje i akwarele), w tym tryptyki Grosz czynszowy i Zatruta studnia oraz Pole kości , Eloe czy Moja matko, był tu żołnierz oraz Rycerza i fauna . Uwaga: W opisach Rycerza i fauna w literaturze przedmiotu spotykane są różne, rozbieżne... więcej
Artist: Adam Setkowicz
Title: PASTUSZKOWIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Setkowicz
Artist: Wlastimil Hofman
Title: JESIEŃ, 1924
Year: 1924
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wlastimil Hofman 1924 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Verified Artist: Yes
Artist: Iwan Trusz
Title: TRZY OBRAZY Z CYKLU „NASZE żYCIE“
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: HUCUŁKA, ok. 1910 olej, tektura 18,3 x 14,2 cm sygn. p.d.: I. Trusz na odwrocie notatki (długopis): 22-VI90 | 90429 | 5 szt [...] 7 [...] LEŚNICZY Z WYSOCKA, ok. 1910 olej, sklejka 18,5 x 15 cm sygn. z lewej: I. Trusz na odwrocie centralnie umieszczony napis tuszem: Leśniczy z Wysocka Nieco większa wersja tego portretu znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego im. Andrzeja Szeptyckiego we Lwowie (olej, tektura, 24 x 17 cm). Zobacz katalog: Słoneczne akordy w palecie Iwana Trusza ..., s. 66, nr kat. 74, il. PRZED CERKWIĄ, ok. 1910 olej, tektura 18,3 x 14,2 cm sygn. l.d.: I. Trusz W obrazach Iwana Trusza wielokrotnie powtarzały się motywy z życia Hucułów. Obrazy te wchodzą w skład większego, malowanego przez lata cyklu „Nasze życie“, zespołu obrazów przedstawiającego ich kulturę i zwyczaje, poznawanych podczas licznych wyjazdów i wędrówek po Huculszczyźnie. Malował wówczas liczne szkice i studia plenerowe, które później wykorzystywał przy pracy nad większymi kompozycjami. Takie studia i obrazy można było oglądać na dużej wystawie dzieł Iwana Trusza ze zbiorów Muzeum Narodowego... więcej
Artist: Jan Stanisławski
Title: WIEŚ NA UKRAINIE, 1904
Year: 1904
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: inny tytuł: Chałupy na Ukrainie olej, deska, 25,7 x 39,2 cm sygn. l.d.: JAN STANISŁAWSKI na odwrocie nalepka Salonu “Desa” (druk, tusz ): P.P. “Desa” | Salon Nr 1 | Rejestr Nr 260/I/ | Stanisławski | “Ukraińskie | chałupy” w prawym, dolnym rogu podpis czerwoną kredką Jan Stanisławski (obcą ręką) Stanisławski, rozmiłowany w pejzażach z Ukrainy, stworzył całą serię niewielkich obrazów, ukazujących potęgę przyrody tego terenu. Jako profesor katedry pejzażu w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych zalecał malowanie przyrody, tak ulotnej i narażonej na zniszczenia cywilizacji. Wraz ze swymi studentami wychodził w plener, co było nowością w porównaniu ze stosowaną do niedawna powszechną praktyką wyobrażania natury w zaciszu pracowni. Urszula Kozakowska-Zaucha, Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach Obraz reprodukowany : Sztuka Młodej Polski , S. Kozakowska, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 2003, s. 179 Poradnik Polskiego Kolekcjonera, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 2003, s. 74 Jan Stanisławski i jego uczniowie, S. Kozakowska, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 2004, s. 101 1000 arcydzieł malarstwa polskiego, Wydawnictwo... więcej
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: HALKA. PORTRET DZIEWCZYNY W CHUSTCE, OK, 1900
Year: 1900
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel, akwarela, papier typu INGRES, 17 x 23 cm sygn. monogramem wiązanym l.d.: SW na drewnianych tzw. „plecach“ dwie nalepki: – uszkodzona i słabo czytelna (druk, pieczęć , tusz ) o treści: Nr. 1852 | Nazwisko Stanisław Wyspiański | [ napis nieczytelny ] | Tytuł [ napis nieczytelny ] | Rodzaj [ napis nieczytelny ] Cena [ napis nieczytelny ] | Własność R [einer];| Uszkodzenia [ napis nieczytelny ]; – nie w pełni czytelna nalepka wystawy w TPSP we Lwowie (druk, maszynopis ) z tekstem: – pośrodku nalepki: TOW PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH WE LWOWIE | Nr. ew. 2374. Rok 19 – | Autor: Stanisław Wyspiański | Tytuł dzieła: Hanka | Rodzaj i technika: [tekst zatarty i nieczytelny ] | Cena: [ tekst zatarty i nieczytelny ] | Podpis: R [einer] – w lewej kolumnie: ul. Dziedu-| szyckich 1. | Zaniedbujący umieszczenia | niniejszej karty na dziele, | zrzeka się tym samym pra- | wa do reklamacji za ewen- | tualne pomyłki; – w prawej kolumnie: Telefon 62-64 | Kartę niniejszą należy przy- | kleić na odwrotnej stronie | dzieła Obraz był przedmiotem ekspertyzy opracowanej przez panią Martę Romanowską, byłego kustosza Muzeum Wyspiańskiego w Krakowie, znawczynię oeuvre artysty i autorkę licznych publikacji o nim. Do tej ekspertyzy odwołujemy się... więcej
Artist: Henryk Uziembło
Title: GÓRALKA
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: H. UZIEMBŁO na lewo od sygnatury sucha pieczęć fabryki papieru Schoellershammer na odwr. trójkątna, słabo czytelna niemiecka pieczęć; na g. listwie ramy nalepka, z umieszczonym przeciwnie do kompozycji, napisem długopisem: 66. Uziemblo | Bauern mädchen ; ponadto nr 66 [w kółku] powtórzony na p. listwie ramy oraz na tekturowym zaplecku Obraz opisany i reprodukowany w: - C. Bednarczyk, Bedeutende gemälde polnischer Meister , Wiedeń 1969, s. 160, s. 161 il. 89 (czarno-biała)
Artist: Stanisław Ejsmond
Title: KWIATY
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, pastel, papier żeberkowy naklejony na tekturę, 50,8 x 57,9 cm sygn. p.d.: S. EJSMOND. na odwrocie ołówkiem notatki ramiarza
Artist: Józef Mehoffer
Title: MATKA BOSKA ŁASKAWA, 1904-1905
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: projekt witraża dla katedry na Wawelu (niezrealizowany) ołówek, akwarela, gwasz, papier naklejony na płótno, 65,2 x 25,4 cm sygn. l.d.: J Mehoffer – na odwrocie na górnej listwie krosna nalepka wypełniona tuszem: Józef Mehoffer, Kraków | Matka Boska Łaskawa – na poprzeczce krosna nalepka wystawowa Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie (druk , pieczęć , tusz ) o treści: 40245 Autor Mehoffer 40245 | Tytuł Matka Boska Łaskawa wykonanie akw. | Cena - Wł. - Data | 16 MARZ 1937 Prezentowany projekt niezrealizowanego witraża – z postaciami Chrystysa i Matki Boskiej Łaskawej, z aniołami i bujnymi, zielonymi girlandami o czerwonych kwiatach czy owocach – powstał w związku z zamówieniem dla katedry na Wawelu, które Mehoffer otrzymał w roku 1904. Jest to zapewne jeden z wcześniejszych, jeszcze wstępnych projektów, w późniejszych przygotowanych przez artystę kompozycjach, rolę motywu dekoracyjnego pełnią gałęzie cierniowe. Z przygotowanego projektu trzynastu witraży, w latach 1909-1917 zrealizowano tylko pięć. Cztery z nich – Chrystus, Matka Boska oraz dwa przedstawienia Geniuszy cierpienia – osadzono w oknach transeptu, witraż ze Św. Kazimierzem nad chórem w nawie głównej. O... więcej
Artist: Wlastimil Hofman
Title: ANHELLI I ELOE. AUTOPORTRET Z ŻONĄ, 1916
Year: 1916
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: Praga 1916 | Wlastimil Hofman – na odwrocie na górnej listwie krosna [ołówkiem]: Anhelli z Eloe 1000 K ; powtórzone na tekturze u góry [ołówkiem]: Anhelli z Eloe 1000 K | Ż. – poniżej, przeciwnie do kompozycji adnotacja (czerwoną kredką): Zakupione [zakreślone w kółku] Obraz opisany i reprodukowany: – E. Micke-Broniarek, Vlastimil Hofman 1881-1970 , [w:] E. Charazińska, E. Micke-Broniarek, A. Tyczyńska, Malarstwo polskie w zbiorach prywatnych , Warszawa 1995, s. 154; il. 165 na s. 155. Tytuł obrazu – Anhelli i Eloe – odsyła tę kompozycję do tekstu poematu Anhelli Juliusza Słowackiego, osadzając ją w większej grupie prac powstałych w latach I wojny światowej, być może pod wpływem własnych przeżyć i doświadczeń artysty, przywołujących refleksje o cierpieniu narodu, śmierci i losie tułaczym. Można tu wymienić – zbliżone kompozycją i nastrojem – obrazy Elenai, Eloe, Anhelli , w których artysta nawiązuje do syberyjskiego cyklu swego nauczyciela, Jacka Malczewskiego. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku -... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Józef Męcina- Krzesz
Title: ODALISKA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J Męcina Krzesz
Verified Artist: Yes
Artist: Alfons Karpiński
Title: RÓŻOWE RÓŻE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. z prawej: A. Karpiński na odwrocie przeciwnie do kompozycji ołówkowa notatka ramiarza: Blondel | gładka | ramka | szkło ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Józef Mehoffer
Title: PORTRET MŁODEJ KOBIETY, 1943
Year: 1943
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary 55,8 x 43,8 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: Józef Mehoffer | 1943.
Artist: Kajetan Stefanowicz
Title: W PARKU, 1910
Year: 1910
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiar kompozycji 46 x 33 cm sygn. p.d.: Stefanowicz 910.
Artist: Olga Boznańska
Title: PORTRET LEKARKI DR JANINY ROMANOWEJ, 1933
Year: 1933
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. ołówkiem p.g.: Olga Boznańska | 1933 Na odwrocie nalepka wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie w roku 1960 (druk, maszynopis ) o treści: MUZEUM NARODOWE W KRAKOWIE | Autor Olga Boznańska | Tytuł Portret lekarki dr Janiny | Romanowej | Technika i wymiary ol. tekt., 57,2 x 28. | Właściciel Maria Novakowa z Glanowa | Wystawa O. Boznańska Nr kat. 166 | r. 1960 Ponadto na odwrocie i na ramie dwa stemple własnościowe oraz dwie nalepki z metryczką obrazu i wykazem wystaw. Pochodzenie: Portret był darem portretowanej Janiny Romanowej dla rodziny Nováków, właścicieli dworu w Glanowie (gmina Trzyciąż, pow. Olkusz). W roku 1960, w katalogu wystawy prac Boznańskiej urządzonej w Muzeum Narodowym w Krakowie, jako jego właścicielka wymieniona jest pani p. Maria Novákowa. W latach 90. XX wieku – obraz trafił do innej kolekcji prywatnej. Lekarka Janina Romanowa – spotkała się z Boznańską w Paryżu. Artystka w latach 1933 i 1934 namalowała dwa jej portrety, oba przedstawiając modelkę w podobnym ujęciu en face , siedzącą, ze splecionymi na kolanach dłońmi. W naszym obrazie uwagę zwraca subtelność walorów barwnych, subtelny koloryt jasnozielonej sukni współgrający z bujnymi, złocisto-rudymi włosami modelki. Zatarcie... więcej
Artist: Alfons Karpiński
Title: ŻÓŁTE RÓŻE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. z lewej: A. Karpiński ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Kazimierz Sichulski
Title: MARTWA NATURA, 1936
Year: 1936
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Sichul | 936 na odwrocie: – kilkakrotnie powtórzone nazwisko [napis tuszem]: de Latour ; – ponadto l.d. [ołówkiem]: Sichulski – p.g.: nalepka z opisem obrazu i proweniencją
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: KLIFY NADMORSKIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d: M.G.W. na odwrocie nalepka galerii Dr. H. Poppe-Marquard’a z Lingen: Dr. H. Poppe-Marquard | Alte und Neue Kunst | Bucher. Antiquariat | Lingen/Ems
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: MORZE. MORZE I NIEBO, 1896
Year: 1896
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: p.d. (ołówkiem): 15 na odwrocie napisy: – niebieską kredką: Krym | FRuszczyc | Z. 15; – ołówkiem: Krym 3 VII 1896 ; – niżej: Kat 1964 – poz. 46; – czerwoną kredką p.g.: 1596; – czerwonym długopisem p.d.: I/15 Ponadto centralnie umieszczona nalepka z wystawy pośmiertnej w Krakowie (druk, pieczęć , maszynopis ) o treści: Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie | R. 1937. Grudzień Nr. 2057 / 15 / | Autor Ruszczyc Ferdynand | Adres Wystawa pośmiertna | Dzieło Morze i niebo | Wykonanie olej. Cena WYSTAWA POŚMIERTNA | FERD. RUSZCZYCA Obraz – wbrew późniejszym, nie autorskim napisom na odwrocie – przedstawia widok na przylądek Arkona w północnej części wyspy Rugii. Na Rugii Ruszczyc był latem 1896 roku, podczas swej podróży zagranicznej. Był wówczas także w Szczecinie, w południowej Szwecji, odwiedził również Berlin. Liczne notatki z tej podróży znajdujemy w prowadzonym przez artystę Dzienniku (F. Ruszczyc, Dziennik, Część pierwsza, Ku Wilnu 1894-1919, Warszawa 1994]. Bibliografia: – Katalog wystawy pośmiertnej prac malarskich i rysunkowych Ferdynanda... więcej
Artist: Anna Bilińska - Bohdanowiczowa
Title: PEJZAŻ Z BEG-MEIL, 1891
Year: 1891
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Anna Bilińska ._ | Beg – Meil | 1891. – na odwrocie, na górnej listwie krosna napis niebieską kredką: FOUESNANT PRES QUIMPER | FINISTERE – na wszystkich listwach odbita pieczęć składu materiałów malarskich Iskra & Karmański w Krakowie oraz pieczęcie odnoszące się do rozmiarów krosna: 33 i 46 Pejzaż z Beg-Meil jest jednym z pejzaży nadmorskich malowanych przez Annę Bilińską w roku 1891, podczas pobytu w Bretanii. Zespół tych prac latem 1892 roku pokazała Bilińska na paryskim Salon d’Ete w Galerie Devaix na Polach Marsowych. Obrazy zostały zauważone przez krytykę, pisano o nich w prasie francuskiej (m.in.: „La Presse“ 23 VII 1892; „Journal des Arts“ 19 VIII 1892; „Revue des Beaux Arts“ 21 VIII 1892). Artystka określała te prace terminem pochades (szkice), ale ogólnie przyznawano im rangę pełnoprawnych wypowiedzi malarskich. Następnie – w styczniu i lutym 1893 roku – zespół 15 nadmorskich krajobrazów z Bretanii artystka wystawiła w TZSP w Warszawie. Obrazy wzbudziły powszechne zainteresowanie, a ponad połowa z nich została z wystawy sprzedana. Recenzenci warszawscy nie szczędzili pochwał. Dla przykładu podajemy fragment jednej z recenzji. "Obok obrazu Matejki siłą przyciągającą publiczność w chwili obecnej na wystawę Towarzystwa jest... więcej
Artist: Henryk Cieszkowski
Title: WIDOK NA CAPRI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: H Cieszkowski | [...] W szeregu licznych prac Cieszkowskiego znajdujemy rzeczy wysokiej artystycznej wartości. W tych to dziełach widzimy, jak wielkie poczucie natury posiadał [...] artysta, zarówno w szczegółach, jak i w całości. Jego obrazy [...] słoneczne, o dalszych planach, nad wyraz miłe robiły wrażenie swym spokojem, jakby marzycielskim nastrojem, stanowiąc zawsze harmonijną całość. Odznaczały się również ogromem powietrza, ciepłem i szlachetnością w traktowaniu. „Tygodnik Ilustrowany“ 1895, II półrocze, nr 49, s. 411.
Artist: Jan Styka
Title: ŚWIĘTA RODZINA W EGIPCIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu pośrodku: Jan Styka na odwrocie napis kredką: 237/6
Artist: Soter Jaxa-Małachowski
Title: RAGUZA, 1927
Year: 1927
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: S Jaxa | 1927 na odwrocie z prawej strony napis ołówkiem: Raguza ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: SPRZEDAWCY DYWANÓW
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: F. M. Wygrzywalski na odwr. z prawej strony ołówkowa notatka ramiarza
Artist: Karl Theodor Wagner
Title: W ROTTERDAMIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: K. WAGNER na odwrocie na górnej listwie krosna (ołówkiem): [...] Rotterdam
Artist: Emil J.F. Kuhlmann
Title: CZYTAJĄCY LIST, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: E Kuhlmann – Reher | München
Artist: Jean Lambert-Rucki
Title: FIGURA ŚW. PIOTRA, ODLEW PRZED 1976
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: brąz patynowany, drewno czernione, wys. 44,7 cm sygn. na dole szaty: J. Lambert Rucki na spodzie podstawy papierowa naklejka CHÉRET | 8, R. du Vieux Colombier | Paris | Made in France ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Verified Artist: Yes
Artist: Franz Auguste Rezia
Title: PRZED KATEDRĄ, 1882
Year: 1882
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: F. A. Rezia | 1882 na odwr. na g. listwie krosna napis tuszem: C\S\S oraz ołówkiem [...] Britany | [...] na d. listwie krosna ślad po napisie ołówkiem
Artist: Władysław Chmieliński
Title: PLAC ZAMKOWY ZIMĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński na odwrocie na płótnie drukowana nalepka w języku niemieckim odnosząca się do oprawy i mało czytelne inicjały czarną farbą; na krośnie nalepka z odręcznym, nieczytelnym tekstem w języku niemieckim i nr czarnym flamastrem: 28223/17459-8 ; nr ten częściowo powtórzony na ramie: 28223 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Verified Artist: Yes
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: SANIAMI PRZEZ PLAC TRZECH KRZYŻY, 1915
Year: 1915
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Cz Wasilewski – 915r –
Artist: Wojciech Kossak
Title: ESKORTA, 1916
Year: 1916
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wojciech Kossak | 1916 na odwrocie na krośnie numery ołówkiem odnoszące się do jego wymiarów; ponadto na górnej listwie nalepka aukcyjna
Artist: Wojciech Kossak
Title: KAPITULACJA, 1916
Year: 1916
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. : Wojciech Kossak | 1916 Na odwrocie w lewym górnym rogu nalepka Salonu Sztuki Stanisława Kulikowskiego (druk, tusz ): Salon Sztuki St. Kulikowskiego | Warszawa – Krak. Przedmieście 7. | Autor Wojciech Kossak | Tytuł dzieła: Kapitulacja Wzdłuż górnej krawędzi dwie pięczątki: 8 ; oraz: ROMAN DROBNER KRAKÓW (sklep z malarskimi przyborami i farbami przy pl. Szczepańskim 3; pieczątka słabo widoczna)
Artist: Wojciech Kossak
Title: ORLĄTKO, LATA 20. XX W.
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wojciech Kossak | 19 [..] na odwrocie wzdłuż lewej krawędzi napis: J. Myszkowska | Warszawa | ul. Szpitalna N. 5
Artist: Wojciech Kossak
Title: SZARŻA UŁANÓW, 1935[?]
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn p.d.: Wojciech Kossak | 193 [5?] na odwrocie notatki ołówkiem odnoszące się do oprawy oraz nalepki aukcyjne
Artist: Maks Haneman
Title: SZAŁASY W DOLINIE CHOCHOŁOWSKIEJ
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Maks Haneman na odwr. napis tuszem: Maks Haneman | „Polana Chochołowska“ do ramy przyklejona nalepka z opisem obrazu i proweniencją
Artist: Wlastimil Hofman
Title: DZIEWCZYNKA Z WARKOCZAMI, 1919
Year: 1919
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: 1919 | Wlastimil Hofman ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Verified Artist: Yes
Artist: Maks Haneman
Title: WIDOK NA DOLINĘ STAWÓW GĄSIENICOWYCH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Maks Haneman na odwrocie fragment nalepki z czytelną jedynie resztką napisu: Hala Gąs [...]
Artist: Stanisław Kamocki
Title: CZARNY STAW GĄSIENICOWY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: St Kamocki – na odwrocie obrazu na środku wzdłuż dolnej krawędzi, przeciwnie do kompozycji nieczytelny napis ołówkiem – na tzw. „plecach“ orzeczenie mgr. Przemysława Michałowskiego poświadczającego autentyczność obrazu (Poznań, dat. 16 X 1975 r.)
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET ZOFII MIKUCKIEJ, 4 VIII 1928
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle oprawy sygn. u dołu: Ign. Witkiewicz T. B. [w kółku] 1928 4/VIII W.g. | [powyżej] NTI 36 na odwrocie, na tzw. „plecach“ pieczęć kolekcjonera Pochodzenie: własność portretowanej Zofii Mikuckiej-Malczewskiej; następnie w kolekcji rodzinnej w Kanadzie. Od 1925 Stanisław Ignacy Witkiewicz ograniczył swoją twórczość malarską do jednoosobowej „Firmy portretowej S. I. Witkiewicz“. W ramach „firmowej“ działalności - na życzenie i według wyboru klienta - malował pastelowe portrety w pięciu podstawowych typach - A, B, C, D, E - których specyfikę - i ceny - dokładnie zdefiniował w drukowanym „Regulaminie“. Zastrzegał przy tym możliwość różnych kombinacji i tworzenia typów pochodnych. Na portretach obok sygnatury umieszczał często dodatkowe, skrótowe informacje, m.in. o wypalonych papierosach, zażytych narkotykach czy używkach. Czasem bywały to także swoiste komentarze dotyczące sposobu postrzegania przez artystę portretowanej osoby bądź jej stroju. Takich „własnych“ bardzo rozmaitych skrótów artysta stosował wiele, część z nich została rozwiązana, część nadal pozostaje niezrozumiała. Portrety przyjaciół i bliskich znajomych malował Witkacy za darmo i właśnie do tej grupy prac należy Portret Zofii Mikuckiej, namalowany... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Zdzisław (Cyan) Cyankiewicz
Title: SĄD PARYSA, POCZąTEK LAT 40. XX W.
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Wymiar kompozycji 15,5 x 23,4 cm pod kompozycją w prawym dolnym rogu mała pieczątka: ATELIER | CYANKIEWICZ | 1912-1981 Proweniencja: Kolekcja Godurowska – zakupiony w Warszawie w 2006 roku. Bibliografia: – Kolekcja Godurowska. Malarstwo polskie XIX i XX w. (koncepcja merytoryczna, wstęp, opracowanie dzieł Tadeusz Matuszczak), Godurowo 2018, s. 92, il. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Verified Artist: Yes
Artist: Bolesław Biegas
Title: KOBIETA Z LIRĄ, LATA 20. XX W.
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: odlew późniejszy sygn. na podstawie: B Biegas ponadto oznaczenie numeru odlewu 7/8 oraz cecha brązownika M wpisane w O Niezwykle popularny motyw instrumentów muzycznych był często wykorzystywany przez artystów początku XX wieku. Prezentowana rzeźba to model stworzony przez Biegasa po 1912 roku. Odlew natomiast jest już współczesny. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Adolf (Abraham) Behrmann
Title: MARTWA NATURA Z PANTOFELKAMI, 1933
Year: 1933
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Behrmann | Marrakesz 1933 na odwrocie, na płótnie w p.g. rogu wzdłuż prawej krawędzi numer [czarną farbą]: 1001 | N 70. ponadto drukowana nalepka z numerem: 21
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: DAMA W GARDEROBIE
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: LBakalowicz [inicjał wiązany]
Artist: Tadeusz Makowski
Title: AUTOPORTRET Z DZIEWCZYNKĄ, OK. 1921
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. wydrapana na odwrocie deski: Makowski – niżej, również wydrapany, kolejny numer spisu spuścizny artysty: N.108. – ponadto w lewym górnym rogu ukośnie numer (ołówkiem): 108 Do obrazu dołączona jest ekspertyza p. Elżbiety Zawistowskiej z dn. 10 sierpnia 2007 r. Proweniencja : Autoportret z dziewczynką należał do zespołu prac składających się na spuściznę pośmiertną Tadeusza Makowskiego; oznaczony został numerem 108. Z paryskiej pracowni artysty przejęła go siostra Makowskiego, Karolina Niedzielowa, by następnie przekazać obraz swej córce, Janinie Adamek. W rękach tej ostatniej pozostawał jeszcze w latach 70, by następnie trafić do kolekcji prywatnej. [Prezentowany] obraz stanowi przykład typowej, dość ciemnej gamy kolorystycznej, charakteryzującej wiele prac – nie tylko o tematyce dziecięcej – z okresu przełomu 1919-1920 do ok. 1922. Nasycone brunatno-czerwone i niebieskie tony, które występują w „Autoportrecie z dziewczynką“ można spotkać np. w największej formatowo kompozycji artysty „Wieśniacy (Paysans)“ z 1921 roku (olej, na płótnie, 185,5 x 226, wł. Muzeum Narodowe w Warszawie). Za ekspertyzą Elżbiety Zawistowskiej Obraz opisany i reprodukowany, m.in.: –... więcej
Artist: Eugeniusz Geppert
Title: CYRK, 1961
Year: 1961
Tools: tempera, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: Eugeniusz Geppert 1961 Proweniencja : Kolekcja Godurowska – zakupiony we Wrocławiu w 2008 roku. Bibliografia : – Kolekcja Godurowska. Malarstwo polskie XIX i XX w . (koncepcja merytoryczna, wstęp, opracowanie dzieł wszystkich Tadeusz Matuszczak), Godurowo 2018, s. 105, il.
Artist: Gustaw Gwozdecki
Title: KWIATY W SZKLANYM WAZONIE, 1930-1934
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: GWOZDECKI W malarstwie Gwozdeckiego stale obecny był motyw kwiatów. Artysta zmieniał ich zestawy, flakony i sposób ujęcia. Nasz obraz należy do zespołu kompozycji powstałych w latach 1930-34. Monografistka artysty, Anna Lipa dostrzega tu, m.in. inspiracje naiwną sztuką ludową, a w kat. wystawy prac Gwozdeckiego znajdujemy obrazy z podobnymi bukietami (patrz bibl.). Porównaj : – A. Lipa, Zaklinacz lalek. Życie i twórczość Gustawa Gwozdeckiego, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2003, s. 215-216, il. 68 na s. 429; – A. Lipa, Gustaw Gwozdecki 1880-1935. Wystawa monograficzna , [katalog pod redakcją M. Gołąb; teksty: M. Gołąb, E. Grabska, A. Lipa, W. Suchocki], Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 2003, s. 112, nr kat. 226-229, il.; barwne il. na s. 157, 158.
Artist: Mojżesz Kisling
Title: DZIEWCZYNA W KWIECISTYM SZALU, 1939
Year: 1939
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Kisling na odwrocie na górnej listwie krosna pieczęć z numerem 10 P odnoszącym się do rozmiaru podobrazia Proweniencja : – kolekcja prywatna, Londyn; – kolekcja prywatna, Hiszpania; – kolekcja prywatna, Floryda (nabyty po 1994); – kolekcja prywatna, USA (nabyty z powyższej kolekcji za pośrednictwem aukcji Sotheby’s, Nowy Jork, 1999); – kolekcja prywatna, Polska (zakupiony na aukcji Sotheby’s, Nowy Jork, 2019). Obraz opisany i reprodukowany: – Jean Kisling, Kisling 1891-1953 , vol. III, Paryż, 1995, nr 193, il. s. 166; – Obraz zostanie zamieszczony w tomie IV i dodatkowo w tomach I, II i III Catalogue Raisonné Mojżesza Kislinga; obecnie w przygotowaniu przez Marc’a Ottavi. Największą popularnością w twórczości Mojżesza Kislinga, poza pejzażami, cieszą się portrety kobiece. Kobiety były jego wielką pasją, stąd zapewne portrety należą do najbardziej charakterystycznych jego dzieł. Artysta przedstawiał modelki, eksponując ich piękno – owalne twarze, migdałowe oczy, pukle puszystych włosów, wypracowując w latach 20. osobny styl dla portretu kobiecego i aktu. Twarze modelek stylizował w tak bardzo charakterystyczny sposób, że nie sposób... więcej
Artist: Tymon Niesiołowski
Title: AKT NA SZARYM TLE, OK. 1960
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle oprawy sygn. l.d.: Tymon na odwrocie nalepka urzędu miejskiego konserwatora zabytków w Krakowie z dn. 24 IV 1963 r. zezwalająca na wywóz obrazu za granicę
Artist: Henryk Berlewi
Title: RÓŻE W ZIELONYM WAZONIE, 1948
Year: 1948
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: H. Berlewi 1948 na odwrocie: – na górnej listwie krosna napis tuszem: Henri BERLEWI „Les ROSES dans un vase vert“ 1948. – na płótnie dwie okrągłe nieczytelne pieczątki – na ramie liczne nalepki aukcyjne oraz stara ośmioboczna nalepka z napisem tuszem: Penitre | sx
Artist: Wojciech Weiss
Title: PÓŁAKT LEŻĄCEJ MODELKI, OK. 1940
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WW ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Henryk Hayden
Title: MARTWA NATURA Z MUSZLĄ, 1947
Year: 1947
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Hayden | 47 na odwrocie, przeciwnie do kompozycji, owalna pieczęć składu przyborów malarskich: VIEILLE | M[archan]D. DE COULEURS | Rentoile et Restaure les Tableaux | Rue Laval 35. PARIS ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Zygmunt Menkes
Title: SŁONECZNIKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Menkes na odwrocie nalepki aukcyjne ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Rajmund Kanelba
Title: BAJKI (THE FAIRY TALE), 1948
Year: 1948
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: kanelba na odwrocie u góry autorski [?] napis farbą: “The Fairy tale“ | by | KANELBA | 1948 | [...]; niżej: A [w kółku] Wybitnym przedstawicielem orientacji sensualistycznej jest Kanelba, artysta [...] cieszący się dużym uznaniem. Zaciekawiają go nade wszystko zagadnienia czysto malarskie barwy, układu, faktury. Zagadnienia te opanował Kanelba całkowicie [...] kolor zawsze wyszukany, zazwyczaj z ciekawie przeprowadzoną dominantą pewnej barwy (W. Husarski, „Tygodnik Ilustrowany“, 1932, s. 739). Najbardziej charakterystyczne dla Kanelby są liryczne w nastroju, swobodnie traktowane studia kobiet i dzieci, tworzące nieraz, jak w przypadku prezentowanego obrazu, kameralne kompozycje we wnętrzach. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Nikifor Krynicki
Title: TRZY AKWARELE NIKIFORA, PRZED 1939
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Proweniencja: Obrazy z kolekcji Elli i Andrzeja Banachów, mecenasów twórczości Nikifora i autorów książek o artyście. W IZBIE, przed 1939 akwarela, srebrol, gwasz, tektura 15,2 x 20,6 cm (z ramką) napisy autorskie: – p.g.: No 15. ; – centralnie: NIKIFOR – wzdłuż dolnej krawędzi: KRENICAWIEŚKIOCA na odwrocie: – w l.g. rogu [ołówek]: 7500 – po prawej inicjały Elli Banach [ołówek]: El.B – poniżej, wzdłuż p. krawędzi, czarna pieczęć: URS – w l.d. rogu wzdłuż l. krawędzi [długopis, pieczęć]: /42/61 | Miejski Konserwator Zabytków SCENA WE WNĘTRZU, przed 1939 akwarela, srebrol, tektura 13,5 x 17 cm (z ramką) napisy autorskie: – l.g.: KRYNICA | No 54 . – centralnie u góry: KS | RO[.]KA – p.g.: KAMARSZY – ponadto wzdłuż dolnej krawędzi nieczytelny tekst W DOMU, przed 1939 akwarela, gwasz, tektura 13,1 x 14 cm (z ramką) napisy autorskie: – l.g.: MOSZYNA | ZACNI – p.g.: No... więcej
Artist: Rafał Malczewski
Title: THE STORM, 1949
Year: 1949
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Rafał Malczewski. na odwrocie w p.g. rogu liczne numery inwentaryzacyjne [?]; przy lewej i prawej krawędzi centralnie umieszczony napis czarnym flamastrem: MA ; przy d. krawędzi, centralnie umieszczona, słabo widoczna pieczęć Dominion Gallery w Montrealu * do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu) ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Rafał Malczewski
Title: KRZEW GOREJĄCY, 1956
Year: 1956
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: Rafał Malczewski 1956 Pochodzenie: kolekcja rodziny artysty w Kanadzie. Obraz wymieniony: – S. Potępa, Rafał Malczewski , TTK Tarnów 2006, s. 324 [własność Zofii Malczewskiej]. * do wylictowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu)
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: SCENA W PEJZAŻU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. Zucker ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: ULICZKA MIASTECZKA NA POłUDNIU FRANCJI, 1938
Year: 1938
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. wyżłobiona w mokrej farbie p.d.: 38 | Terlikowski na odwrocie – na płótnie napis czarną farbą – nr kolekcji: PM 139 – na g. listwie krosna flamasterm numer: 1298 – na d. listwie krosna [przeciwnie do kompozycji] pieczęć z nr.: 10P odnoszącym się do wielkości podobrazia ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Fritz Möritz
Title: TRZY DAMY
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Möritz na odwr. na g. listwie ramy nalepka: W6464040 5 / Möritz, Fritz / Drei Damen; na l. listwie ramy wzdłuż wewn. krawędzi: Möritz, Schüler von Heimig; ponadto napisy niebieską kredką na dolnej, wewnętrznej krawędzi ramy : 401 40 oraz na prawej wewnętrznej krawędzi ramy: No 025 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Verified Artist: Yes
Artist: Edmund Cieczkiewicz
Title: DAMA W KAPELUSZU, 1942
Year: 1942
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: E. Cieczkiewicz | 1942 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Igor Talwiński
Title: BALETNICA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. dwukrotnie: l.d. farbą: Igor Talwinski oraz wzdłuż prawej krawędzi sygnatura żłobiona w mokrej farbie: ITalwinski ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Miloslava Vrbova-Štefková
Title: PRÓBA BALETU
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle oprawy sygn. l.d.: M. Vrbova na odwrocie nalepki aukcyjne; na dolnej listwie ramy pieczęć zakładu ramiarskiego