Artist: Jan Matejko
Title: SZKIC POSTACI MłODZIEńCA DO "DZIEWICA ORLEAńSKA"
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: oznaczony monogramem wiązanym p.d.: JM Nad obrazem Dziewica Orleańska, przedstawiającym tryumfalny wjazd Joanny d’Arc do Reims po zwycięstwie nad Anglikami odniesionym 17 lipca 1429 pod Orleanem, Matejko pracował w latach 1884-1886. Prezentowany rysunek jest jednym ze szkiców do tego obrazu – postać młodzieńca o nagim torsie artysta przeniósł na płótno, wiernie powtarzając jej gest i ruch; odnaleźć ją można po lewej stronie obrazu, wśród tłumu witającego Joannę. Według sekretarza artysty, Mariana Gorzkowskiego do postaci młodzieńca pozował jeden z synów Matejki. Znane są także inne studia rysunkowe do Dziewicy Orleańskiej: szkicownik z lat 1884-1888 w zbiorach warszawskiego Muzeum Narodowego, szkice ołówkowe w Muzeum Narodowym w Krakowie. Wiadomo też o czterech szkicach, które były własnością Gorzkowskiego. Porównaj: K. Sroczyńska [red.], Matejko. Obrazy olejne. Katalog, Warszawa 1993, s. 213-216, nr kat. 248 [tu dokładny opis i historia obrazu olejnego, jak również pełna dotycząca go bibliografia].
Artist: Paweł Merwart
Title: NA HUŚTAWCE, 1881
Year: 1881
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: PAUL MERWART. PARIS | 1881 na odwrocie w l.g. rogu napis ołówkiem: Merwart ; – p.d.: 34/46
Artist: Zygmunt Sidorowicz
Title: W LETNI DZIEŃ, 1880
Year: 1880
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Sidorowicz 1880. na odwrocie u góry dwie pieczątki z numerami: 27 (z lewej) i 40 (z prawej); poniżej wyciśnięta w drewnie nazwa wiedeńskiej firmy oferującej materiały malarskie: W. KOLLER & CO. | IN WIEN. ponadto centralnie umieszczona nalepka powyższej firmy (częściowo nieczytelna).
Artist: Artur Grottger
Title: BITWA, OK. 1852-1854
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. ołówkiem p.d. monogramem wiązanym: AG na rewersie: Pejzaż z zamkiem na wzgórzu, szeroką rzeką i sztafażem , ołówek na oprawie – na tekturce – oświadczenie Wojciecha Kossaka (atrament bądź tusz): Jak sobie z dziecinnych lat przypominam | akwarella in verso (epizod z 1863 r.) pomiędzy innemi | próbnemi Artura Grottgera pracami została znale | zioną wśród papierów po moim ś.p. Ojcu Juliuszu którego | Artur Grottger był uczniem | Wojciech Kossak ponadto na odwr. w l.g. rogu, przeciwnie do kompozycji, naniesione tuszem daty życia Grottgera: 1837-1867. poniżej naklejona karta maszynopisu z orzeczeniem dra Kazimierza Buczkowskiego z dnia 29 IV 1940 roku, który potwierdza autentyczność pracy jako dzieła Artura Grottgera i określa jej powstanie na wczesny, lwowski okres twórczości artysty, około 1854 roku. wbrew – cyt. wyżej – notatce Wojciecha Kossaka, a zgodnie z opinią dra Kazimierza Buczkowskiego, ta wczesna praca młodziutkiego Grottgera nie przedstawia epizodu z czasów powstania styczniowego, ale szkic – bliżej nieokreślonej – bitwy z kawalerią, piechotą i artylerią. Kompozycja nie jest ukończona; akwarelą wykończone są tylko jej dalsze partie, natomiast większość postaci pierwszego planu pozostaje jedynie nakreślona ołówkiem. Podobne sceny bitewne malował Grottger jeszcze we Lwowie, przed wyjazdem na studia w Wiedniu. Według Jana Bołoz-Antoniewicza, autora monografii... więcej
Artist: Juliusz Kossak
Title: SPRZEDAWCA FUJAREK, 1863
Year: 1863
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, gwasz, ołówek, papier naklejony na papier 36,7 x 46,6 cm (w świetle passe-partout) sygn. l.d.: Juliusz Kossak | 1863
Artist: Włodzimierz Tetmajer
Title: WESELE W BRONOWICACH, 1912
Year: 1912
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W.T. MCMXII na odwrocie na górnej listwie ramy nalepka Domu Aukcyjnego Agra z 1996 r. Reprodukowany w: - Poradnik polskiego kolekcjonera, wyd. Kluszczyński, Kraków 2004, s. 76. Włodzimierz Tetmajer nazywany "malarzem radości ludu" był wybitnym przedstawicielem nurtu "ludowości", malarzem obyczajów, pracy i krajobrazu podkrakowskiej wsi. We wcześniejszym okresie tworzył w duchu akademickiego, monachijskiego realizmu. Później wykształcił własny, oryginalny styl - kompozycja jego obrazów była swobodna, malował szerokimi pociągnięciami pędzla, używał jasnych, żywych barw. Artysta ukazywał podkrakowską wieś, jej pejzaż i mieszkańców bądź w chwilach uroczystych ( Święcone, Kolęda, Święcenie pól, Wieczerza wigilijna ), bądź w pracy i znoju ( Żniwa, Orka ). Znajomość wsi i realiów życia ludu, osiągnął Tetmajer przez sumienne obserwacje i wczucie się w psychikę chłopów. Był nie tylko - oczywiście z zamiłowań - etnografem, ale przede wszystkim człowiekiem wrośniętym w wieś, znającym świetnie język, obyczaje i tradycje tych, wśród których się obracał. (J. Dużyk, Sława panie Włodzimierzu , Warszawa 1972, s. 117) Modelami do jego obrazów byli najczęściej najbliżsi - rodzina, żona, teść, dzieci, sąsiedzi i mieszkańcy Bronowic. Pogodne i barwne Wesele w Bronowicach jest pięknym przykładem sztuki Tetmajera. Wśród tłumnie zebranych przed chatą uczestników wesela rozpoznać można obu synów artysty... więcej
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: PEJZAż Z BRZOSTKOWA, 1907
Year: 1907
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M. G. Wywiórski | Brzostków 1907 na odwrocie, na krosnach: – na listwie lewej naniesiony długopisem numer: 64 – na listwie prawej i dolnej pieczątki odnoszące się do wymiarów krosna: 64 i 90 ponadto na dolnej listwie ramy nalepka zakładu ramiarskiego w Ożarowie Mazowieckim.
Artist: Włodzimierz Tetmajer
Title: WIOSNA. ZAGRODY, PRZED/LUB 1911
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: W.T. na odwr. na lewej listwie krosna centralnie nalepka z numerem (druk): 296; oraz – po prawej – nalepka TPSP w Krakowie (druk, tusz ): [...] [...]CIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE | 1911 Nr 1205 | Autor Tetmajer Włodzimierz | Dzieło p.t. Wiosna „Zagrody“ | Rodzaj ol. Cena [...]
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: SOSNY W POŁĄDZE, 1908
Year: 1908
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: LWyczół | 908. [inicjały wiązane] na odwrocie, w p.g. rogu, przeciwnie do kompozycji napis ołówkiem: 50 out [?] Powstanie obrazu związane jest z pobytem Wyczółkowskiego w Połądze nad Bałtykiem, rodzinnym majątku Tyszkiewiczów. Artysta bawił tam dwukrotnie – w roku 1908 i 1912. Zafascynowany krajobrazem, przyrodą i światłem malował pejzaże nadmorskie i wysokie, oświetlone mocnym słońcem sosny rosnące na piaszczystych brzegach. Motyw ten wyraźnie urzekł artystę, który powtórzył go wielokrotnie w całej serii obrazów olejnych, w pastelach, rysunkach, a także w grafice. Nasz obraz – jak wskazuje data przy sygnaturze – powstał w roku 1908. Artysta zachwycony tamtejszym krajobrazem i przyrodą pisał wówczas do Feliksa Jasieńskiego: Już jestem w Połądze. Czarująco! Co za sosny, aż mnie lęk opanowywa – za parę dni zabieram się do roboty. Po latach wspominał jeszcze: Połąga – trudny motyw w słońcu. Porównaj także: – Leon Wyczółkowski. Listy i wspomnienia , oprac. M. Twarowska, Wrocław 1960, s. 106, 255; – M. Twarowska, Leon Wyczółkowski , Warszawa 1962, s. 26, il. 74, 75; – K. Kulig-Janarek, W. Milewska, Leon Wyczółkowski 1852-1939. W 150. rocznicę urodzin artysty , Muzeum Narodowe w Krakowie 2003, s. 208-211.
Artist: Jacek Malczewski
Title: ARTYSTA I CHIMERA, 1906
Year: 1906
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: 1906 | J Malczewski na odwrocie nalepki, napisy, pieczęcie: – nalepka salonu sztuki Abe Gutnajera (druk, tusz ): Nr. 6023 | Nazwisko Autora J. Malczewski | Tytuł „Kocica“ | Cena LTZZZ Cena | SALON SZTUKI I ANTYKWARNIA | ABE GUTNAJER | WARSZAWA. MAZOWIECKA 11. – poniżej centralnie umieszczony, naniesiony czerwoną kredką numer 2 (odnoszący się do pozycji w tryptyku) – wzdłuż lewej krawędzi pieczątka lekarska: wa-762 | ROMAN [...] | LEKARZ MEDYCYNY | ul. Pionierów 6 | Zalesie Górne – na ramie u góry nalepka wystawy w MNW o treści: III/13. PORWANIE | Malczewski, Artysta I | Chimera | MNW / KONIEC WIEKU ‘96 – na dole ramy nalepka MNW (druk, długopis ): Muzeum Narodowe | w Warszawie | p274/96/1 Wolny myślą skrzydlatą, a niewolnik ciałem, Runął z wysoka... Próżno z kajdan ciążących rwał się sercem całem. Próżno swych natchnień orlim upajał się szałem Na mgnienie oka. Ona w przepaść go z wyżyn strąciła – Chimera! I z dumą na swój tryumf przeklęty poziera, Płomiennooka! Przez nią upadł, a żądzą dysząca Chimera Z lubieżnym uśmiechem pierś mu szponami rozdziera Rozkoszą wściekłą! /Lucjan Rydel/ Obraz... więcej
Artist: Piotr Michałowski
Title: STUDIUM DO BITWY POD SOMOSIERRĄ, OK. 1848
Tools: ink, pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: 22,6 x 26,5 cm (w świetle passe-partout) Pochodzenie: krąg Rodziny artysty. Rysunek – wraz z innymi pracami pochodzącymi z tej samej, rodzinnej kolekcji – w okresie od maja do sierpnia 2016 roku eksponowany był na wystawie Zarys myśli. Szkice rysunkowe i akwarele Piotra Michałowskiego z kolekcji prywatnej w Muzeum Narodowym Ziemi Przemyskiej w Przemyślu.
Artist: Józef Brandt
Title: KOBIETA W CHUŚCIE, 1875-1876
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 15,6 x 20,8 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: JB ; oznaczony l.d.: 82 na odwrocie u góry po prawej nalepka z numerem (markerem): 81 ; u dołu po prawej nalepka ( długopis , druk): rej. 161/18 | Muzeum Narodowe | w Warszawie. Jest to jeden z szeregu szkiców postaci wykonanych przez Józefa Brandta do obrazu Odbicie jasyru (1878), stanowiącego własność Muzem Narodowego w Warszawie. Postać Kobiety w chuście została przez artystę umieszczona w centralnej partii pierwszoplanowej sceny rozbicia kosza tatarskiego podczas bitwy Koniecpolskiego pod Martynowem . Według Agnieszki Bagińskiej, współautorki katalogu wystawy Brandta (MNW 2018), szkice przygotowawcze do Odbicia jasyru są bardziej sumaryczne i wykonane ostrą, rwącą się linią. Brak w nich płynnego modelunku charakterystycznego dla szkiców wykonanych do wcześniejszych obrazów. Dla artysty ważne było uchwycenie skomplikowanych póz wyrażających dynamikę walki. Rysunek opisany i reprodukowany w: – Józef Brandt 1841-1915 , Muzeum Narodowe w Warszawie 2018, t. 2; redakcja naukowa E. Micke-Broniarek, dział I. Malarstwo , oprac. E. Micke-Broniarek i K. Znojewska-Prokop; s. 134, nr kat. II.235, il.; – Józef Brandt 1841-1915 , Muzeum Narodowe w Warszawie... więcej
Artist: January Suchodolski
Title: POWRÓT Z JASYRU, PRZED 1850
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: niesygn. Obraz był przedmiotem ekspertyzy dra Mariusza Klareckiego (w załączeniu), który po głębokich studiach nad malarstwem Januarego Suchodolskiego, analizie i porównaniach z różnymi pracami artysty, połączył Powrót z jasyru z jego twórczością, uznając obraz za – nieznane dotąd – dzieło tego malarza. W poniższym tekście odwołujemy się do tego wyczerpującego i przekonującego opracowania. Charakterystyczny i rozpoznawalny styl Januarego Suchodolskiego, określany jest jako połączenie romantyczno realistycznej treści z idealizującą formą. Artysta chętnie odwoływał się do ważnych wydarzeń z historii Polski, ale także do rodzinnych legend i scen z udziałem protoplastów rodów szlacheckich. Malowane sceny historyczne czy historyczno-rodzajowe osadzał zasadniczo w dwóch epokach – w czasach napoleońskich oraz w okresie polskich wojen XVII w. Tematem większości jego obrazów są sceny rodzajowe, często związane z tematyką wojskową bądź wojenną. Liczne obrazy malował na zamówienie – miały one przedstawiać przodków zleceniodawców dokonujących czynów ważnych dla historii rodu i Rzeczypospolitej. Do grupy tych dzieł zaliczyć można także Powrót z jasyru . Scena rozgrywa się przed murami miasta, tuż przed wjazdem do jego bram i ilustruje nieznane nam wydarzenie, wzięte zapewne z tradycji polskiej... więcej
Artist: Zygmunt Ajdukiewicz
Title: W OCZEKIWANIU, 1884
Year: 1884
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: Zyg. Ajdukiewicz. 1884. Na odwrocie nalepka poświadczająca zakup obrazu w Salonie Aleksandra Krywulta (druk, pieczęć , tusz ): /.../-ny Bardzki kupił obraz przez Z. Ajdu- | przedstawiający -kiewicza „W oczekiwaniu“ | /.../ zaliczył | d. 12 Mca Stycznia 1885 r. | (podpis sprzedającego obraz) Zofja Wołowska. Ponadto z prawej strony nalepki pieczęć: ALEKSANDER KRYWULT | WYSTAWA OBRAZÓW Obraz jest zapewne identyczny z pracą W oczekiwaniu wystawioną w roku 1884 w Salonie A. Krywulta. Obraz wymieniony, m.in. w: – M. Płażewska, Warszawski Salon Aleksandra Krywulta (1880-1906) , Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie 1966, t. X, s. 362 ( W oczekiwaniu ).
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: ODPOCZYNEK W DRODZE, 1887
Year: 1887
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. G. Wywiórski | Monachium 87. na odwrocie, na prawej listwie krosna pieczęć: HM697 Obraz, powstały we wczesnym okresie twórczości artysty, wyraźnie wskazuje na jego fascynację sztuką podziwianych mistrzów i nauczycieli – Józefa Brandta i Alfreda Wierusz-Kowalskiego. Podobne prace malował Wywiórski głównie w osiemdziesiątych latach XIX w. Wśród licznych przykładów można tu wymienić obrazy – wystawiane w Domu Aukcyjnym Agra-Art – m.in. Na wschodnim Targu, Na przełęczy, W stepie, Powrót z jarmarku czy Pożegnanie Kozaka z dziewczyną.
Artist: Konrad Krzyżanowski
Title: PEJZAŻ Z CERKWIĄ. PEJZAŻ Z ROZTOCZA, 1905
Year: 1905
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: K Krzyżanowski Na odwrocie, na lewej listwie ramy nalepka certyfikująca ręczne wykonanie ramy. Pejzaże Krzyżanowskiego, to nie wierne studia z natury, swobodne, wrażeniowe impresje malarskie, traktowane zupełnie subiektywnie. Pejzaż zaczyna odgrywać szczególną rolę w twórczości Krzyżanowskiego w latach 1900-1908, kiedy co roku wyjeżdżał on z uczniami na letnie studia plenerowe. W tym czasie powstają liczne niewielkiego formatu szkice, które zadziwiają intensywnością soczystych barw, nieoczekiwanymi efektami faktury, precyzją a jednocześnie wielką swobodą techniki prowadzenia pędzla. Artysta maksymalnie upraszczał, syntetyzował wybrany motyw, przekształcał go, nadawał mu wyraz emocjonalny zgodny z własnym odczuciem i nastrojem. W pejzażach malowanych w Zwierzyńcu (1905) podkreślał dynamizm i napięcie... L. Skalska-Miecik, O Konradzie Krzyżanowskim [w:] Konrad Krzyżanowski 1872-1922. Wystawa monograficzna. Katalog prac istniejących i zaginionych, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1980, s. 13.
Artist: Iwan Trusz
Title: DNIEPR POD KIJOWEM. ZAKOLE DNIEPRU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: I Trusz na odwrocie w lewym górnym narożniku autorski (?) napis kredką: Dniepr pod Kijowem | Kreszczatyk ; obok, wzdłuż lewej krawędzi napis: Trusz. na tzw. „plecach“ nalepka Domu Aukcyjnego Agra-Art z 1997 r. obok nalepka wystawowa (druk) o treści: Wystawa | OBRAZ ŚWIATA KTÓRY PRZEMIJA | INSPIRACJE SZTUKĄ JAPONII | W MALARSTWIE JANA STANISŁAWSKIEGO | I JEGO UCZNIÓW | Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha | maj-wrzesień 2007 rok
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: BARKA, 1897
Year: 1897
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: FRuszczyc | 97 w narożnikach widoczne ślady po pinezkach Na odwrocie, wzdłuż dolnej krawędzi napis ołówkiem: FRuszczyc | Studium z wyspy | Bornholm. Ponadto nalepki aukcyjne (m.in. Christie’s, 2008) oraz nalepka wileńskiej fundacji Lewben Art Foundation. Obraz przedstawia motyw portowy z wyspy Bornholm, gdzie Ruszczyc był latem 1897, podczas podróży po Europie. Artysta poznał wówczas duńską rodzinę matki, Alwiny z Munchów Ruszczycowej.
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: CZERKIES, 1880-1885
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A W Kowalski na odwrocie kredką: K#H Około 1880 roku Wierusz-Kowalski, jak i niemal całe środowisko polskich artystów w Monachium, znalazł się pod urokiem egzotycznego Kaukazu. Artystę zainspirowały zapewne częste wizyty w pracowni Józefa Brandta, posiadającego bogatą kolekcję rysunków i przedmiotów ze spuścizny Theodora Horschelta (1829-1871), niemieckiego malarza, który wsławił się malując motywy kaukaskie. W przeciwieństwie do artystów polskich, Horschelt był w południowej Rosji, gdzie z autopsji szkicował i malował mieszkańców gór Kaukazu. Zebrał bogate zbiory (broń, kostiumy, sprzęty itp.), których część – wraz z fotografiami i wielką liczbą rysunków – pozyskał do swej kolekcji Józef Brandt, i które służyły jako „rekwizyty“ przy malowaniu obrazów, nie tylko samemu Brandtowi, ale i jego uczniom. Wierusz-Kowalski, zafascynowany egzotyką tematu i „romantyczną“ aurą opowieści o Imamie Szamilu i walkach ludów Kaukazu o niepodległość, w latach 1880-1885 wielokrotnie malował czerkieskich jeźdźców, przemierzających górskie bezdroża. W roku 1880 na Salonie paryskim wystawił Kaukaski zwiad i Górali kaukaskich , podobny obraz pt. Czerkiesi w 1892 pokazał także w warszawskim TZSP. Podobne motywy i tematy obrazów występowały... więcej
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: WESOŁA JAZDA, PO 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A Wierusz-Kowalski na odwrocie na poprzeczce krosna fragmenty centralnie umieszczonych trzech nalepek: dwóch ośmiobocznych (na górnej z nich widoczny numer: 384) oraz – umieszczonej pomiędzy nimi prostokątnej nalepki z resztką napisu: [...] 5 cm | [...] Ponadto na lewej listwie krosna nazwisko (ołówkiem): H. S [...] enhoff Alfred Wierusz-Kowalski, mimo że stale mieszkał w Monachium, malował przede wszystkim obrazy osadzone w rodzimych, polskich realiach, przedstawiające sceny rodzajowe i drobne epizody z codziennego życia mieszkańców wsi i małych miasteczek. Artysta często powracał do ulubionych tematów, malując różne ujęcia podobnych scen i motywów. Tak jest też w przypadku prezentowanego obrazu, przedstawiającego jadącą wozem „wesołą parę“ – roześmianego chłopaka przytulającego dziewczynę. W twórczości artysty motyw ten pojawiał się już od lat 80. XIX w. ( Poczta powracająca , 1883) i powtarzał się kilkakrotnie w latach następnych. Podobne obrazy określane były różnymi tytułami, m.in. Wesoła para, Pocztarek, Wesoła jazda . Różna też bywa ich sceneria – z jesiennym, letnim czy zimowym krajobrazem. Nasz obraz – malowany swobodnie, szeroko i dynamicznie – łączy się z pracami powstałymi już po roku 1900, w późniejszym okresie twórczości... więcej
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: WIEŚ O ZACHODZIE (WIEŚ NOCĄ), LIPIEC 1897
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: w narożnikach ślady po pinezkach Obraz od tyłu zabezpieczony przyklejoną doń tekturą z wyciętymi „okienkami“ na – wymienione niżej – napisy i nalepki: – u góry napis niebieską kredką: Rugja (?) Bornholm | FRuszczyc ; – niżej centralnie umieszczona nalepka wystawy pośmiertnej w TPSP w Krakowie (druk, maszynopis , pieczęć ): Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie | R. 1937. Grudzień Nr. 2092 / 50 / | Autor Ferdynand Ruszczyc | Adres Wystawa pośmiertna | Dzieło Wieś o zachodzie | Wykonanie olej. cena - (na nalepce ukośnie przybita pięczątka) WYSTAWA POŚMIERTNA | FERD. RUSZCZYCA ; – u dołu nalepka z rękopiśmiennym tekstem naniesionym atramentem: F. Ruszczyc | Wieś o zachodzie | olej | wł. rodziny. Ponadto na tekturze zabezpieczającej nalepka aukcyjna. Obraz przedstawia pejzaż z wyspy Bornholm, gdzie Ruszczyc był latem 1897 roku, podczas swej podróży po Europie. Odwiedził wówczas – zamieszkałą tam – duńską rodzinę matki, Alwiny z Munchów Ruszczycowej. Wzmiankę o tym obrazie – a właściwie niewielką notatkę rysunkową – artysta umieścił w swoim Dzienniku pod datą 6 lipca 1897, z adnotacją: Vitte (miejscowość na niemieckiej wyspie... więcej
Artist: Józef Simmler
Title: ZŁOŻENIE DO GROBU, 1852
Year: 1852
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. Simler. | 1852 na ramie nalepka wystawy w TZSP w Warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w roku 1904, gdzie obraz mógł być wystawiony, poza katalogiem. Losy Złożenia do grobu długo nie były znane; jeszcze w 1979 r. obraz uchodził za zaginiony, a na otwartej wówczas wielkiej, monograficznej wystawie prac Józefa Simmlera w Muzeum Narodowym w Warszawie pokazano jedynie dwa szkice olejne oraz 14 studiów rysunkowych ze zbiorów warszawskiego i krakowskiego Muzeum Narodowego. Szkice te dobrze charakteryzują metodę pracy Simmlera, jako malarza-akademika wychodzącego od studiów aktów bohaterów obrazu i dopiero później oblekającego postaci w szaty. W roku 1855, Józef Simmler „chcąc dać się poznać szerszej publiczności“ wystawił Złożenie do grobu , wśród pięciu wybranych obrazów w Warszawskim Towarzystwie Dobroczynności na Krakowskim Przedmieściu. Głosy krytyki były bardzo przychylne – J. I. Kraszewski pisał, np.: Złożenie w grobie , kompozycja zalet pełna, obraz malowany prześlicznie... Przez współczesnych obraz oceniany był wysoko. Wojciech Gerson – chwaląc zalety rysunku i koloru – Złożenie do grobu Chrystusa Pana określił najwyższym [...] talentu w tej dobie życia artysty naszego wyrazem... Bibliografia w wyborze: – W. Gerson, Józef Simmler i jego dzieła , [w:] Biblioteka Warszawska, 1868, t. II, s. 510-511; – Józef Simmler 1823-1868 . Katalog wystawy... więcej
Artist: Pantaleon Szyndler
Title: PORTRET DAMY W BIAŁYM KAPELUSZU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: P. Szyndler
Artist: Włodzimierz Łuskina
Title: PANNA DE CAZOTTE - EPIZOD Z REWOLUCJI FRANCUSKIEJ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PANNA DE CAZOTTE – EPIZOD Z REWOLUCJI FRANCUSKIEJ, 1886 sygn. p.d.: W. Łuskina 1886. Tytułowa Panna de Cazotte , to Elizabeth, córka Jacquesa de Cazotte’a (1719-1792) pisarza, autora powiastek fantastycznych (np. Le Diable d’amoureux ), zdeklarowanego monarchisty zgilotynowanego w czasie tzw. masakry wrześniowej. Aresztowana razem z ojcem – mimo, że wkrótce zwolniona – pozostała dobrowolnie w więzieniu, odważnie, choć bezskutecznie broniąc go przed sądem Trybunału Ludowego. Jak wskazuje umieszczona na obrazie data, Łuskina namalował Pannę de Cazotte jeszcze przed swym wyjazdem do Francji. Obraz, obok czytelnych wpływów Matejki, wykazuje także mocne związki z malarstwem francuskich akademików, od którego przyjął „temat i kształt“ (A. Ryszkiewicz). Obraz opisany, wzmiankowany lub reprodukowany, m.in. w: – E. Swieykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie 1854-1904. Pięćdziesiąt lat działalności dla ojczystej sztuki , Kraków 1905, s. 93.
Artist: Jan Stanisławski
Title: CYPRYSY. SAN MINIATO, 1903-1904
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JAN STANISŁAWSKI na odwrocie nalepka TPSP w Krakowie (druk, pieczęć , tusz ): Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. | 1907 Nr. 17 | Autor Stanisławski Jan | Adres+ | Dzieło Cyprysy. San Miniato | Rodzaj ol. cena Liczne – podejmowane w różnych latach – artystyczne podróże Stanisławskiego do Włoch przyniosły obfity plon w postaci wielkiej liczby rysunków, szkiców i obrazów. Artystę szczególnie interesowała architektura, jej kształt, barwność i refleksy światła na bogatych fasadach kościołów. Dawało mu to okazję do eksperymentów formalnych i kolorystycznych (np. Katedra w Sienie (1903) czy Kościół San Marco w Wenecji (1904); oba w zbiorach MNK). Przykładem jest tu także i nasz obraz – malowany impastowo wieczorny widok na jasną fasadę florenckiego kościoła San Miniato al Monte odcinającą się od ciemnej zieleni cyprysów. Cyprysy na San Miniato eksponowane były w roku 1907 na pośmiertnej wystawie Jana Stanisławskiego w krakowskim TPSP. Obraz wymieniony jest w katalogu: – Jan Stanisławski. Wystawa pośmiertna, Wystawa prac uczniów prof. Jana Stanisławskiego , Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Kraków 1907, ss. nlb. nr kat.... więcej
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: DAMA W BIAŁEJ SUKNI
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, fazowana deska mahoniowa sygn. l.d.: LBakałowicz | paris [inicjały wiązane] na odwrocie numer (kredką): 4276 poniżej sygnatura artysty (farbą): LBakałowicz | paris [inicjały wiązane]. Ponadto na zaplecku przyklejona koperta z listem w języku angielskim.
Artist: Jan Czesław Moniuszko
Title: KRÓL STANISŁAW AUGUST PONIATOWSKI W PETERSBURGU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. Moniuszko | 1883. na odwrocie, na płótnie, centralnie umieszczona, nieczytelna, owalna pieczęć składu przyborów malarskich. ponadto na dolnej listwie krosna nalepka Galerii Connaisseur w Krakowie z metryczką obrazu. W zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie znajduje się nieznacznie większa kompozycja, przedstawiająca tę samą scenę z królem Stanisławem Augustem, który na wygnaniu w Petersburgu z rozrzewnieniem wpatruje się w obraz przedstawiający pałac na Wodzie w jego ulubionych Łazienkach (J. Cz. Moniuszko, Król Stanisław August Poniatowski w Petersburgu , olej, płótno, 64,5 x 90 cm).
Artist: Jacek Malczewski
Title: SZKICE Z LUSłAWIC, 1926
Year: 1926
Tools: crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: DWOREK W LUSŁAWICACH, 1926 kredki, papier 22,8 x 52,5 cm (dwa arkusze łącznie) sygn. p.g.: JMalczewski 1926 DYNGUS, 5 kwietnia 1926 kredki, papier lewy arkusz: 23 x 26,9 cm, prawy arkusz: 24 x 26,8 cm sygn. p.d.: Dyngus 1926 April Szkice współoprawione w passe-partout.
Artist: Teodor Axentowicz
Title: NOC. PRZED LUSTREM, OK. 1910
Tools: watercolor, gouache, pastel, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel, czarna kredka, akwarela, gwasz, szary papier naklejony na tekturę 64,3 x 86 cm (podłoże złożone z dwóch części: lewa: 64,3 x 38,5 cm oraz prawa: 64,3 x 47,5 cm) sygn. ołówkiem p.d.: T. Axentowicz Na odwrocie centralnie umieszczona karta maszynopisu z orzeczeniem dra Kazimierza Buczkowskiego, potwierdzającego autorstwo Teodora Axentowicza (Kraków, dnia 7 lutego 1944 r.) Proweniencja: Kolekcja Godurowska; zakupiony w 2011 roku z prywatnych zbiorów warszawskich. Obraz o charakterze i wymowie symbolicznej, podejmujący – częsty w malarstwie Axentowicza – wątek przemijania, młodości i starości. Jest to wstępna wersja kompozycji znanej p.t. Noc, reprodukowanej, m.in. na barwnej pocztówce z 1919 roku. Bibliografia: – Kolekcja Godurowska. Malarstwo polskie XIX i XX w. (koncepcja merytoryczna, wstęp, opracowanie dzieł Tadeusz Matuszczak), Godurowo 2018, s. 54, il. Porównaj także: – [kat.] Teodor Axentowicz 1859-1938 , Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków styczeń 1939, il. na s. 18, nr kat. 214 (wł. S. Schmausa).
Artist: Teodor Axentowicz
Title: ŚWIĘTO JORDANU
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. ołówkiem p.d.: T. Axentowicz na odwrocie częściowo zatarta notatka ramiarza Teodor Axentowicz był jednym z pierwszych polskich artystów malujących obrazy z życia Hucułów. Jedną z najwcześniejszych, „huculskich“ kompozycji artysty było Święto Jordanu , motyw przedstawiony pierwotnie w dużych obrazach olejnych (lata 1893, 1895; zbiory MNP i MNW), a ze względu na swą popularność powtarzany i później w różnych replikach i wariantach, malowanych olejno, akwarelą bądź pastelami. Prezentowana tu praca, wyróżniająca się swobodą i świeżością ujęcia oraz świetną charakterystyką postaci, jest zapewne jednym z wcześniejszych powtórzeń tego motywu w technice akwareli. Przedstawia uroczystą ceremonię święcenia wody, odprawianą w kościele prawosławnym i greko-katolickim w Dzień Objawienia Pańskiego – Epifanii (Trzech Króli), a przez pamięć chrztu Chrystusa zwaną „Jordanem“ (jedno z 12 głównych świąt prawosławnego roku liturgicznego). Tego dnia, podczas uroczystej ceremonii, duchowny święci wodę poprzez zanurzenie krzyża w rzece lub strumieniu, a wierni tak uświęconą wodę nabierają w dzbany i zanoszą do domów.
Artist: Julian Fałat
Title: ZIMĄ NA POLESIU, OK. 1920
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: jFałat | Polesie [inicjały wiązane] na odwrocie numer (niebieską kredką): 817 k ; poniżej (ołówkiem): 21 5007 Obraz jest jednym z późniejszych autorskich opracowań motywu zaobserwowanego podczas któregoś z pobytów artysty w Nieświeżu, na przełomie lat 80. i 90. XIX w. Do Nieświeża Fałat jeździł wówczas kilkakrotnie; po raz pierwszy w roku 1886. „Nieświeskie“ tematy – pejzaże i sceny z zimowych polowań – powracały później w jego malarstwie jeszcze przez lata. Artysta, wspominając owe czasy, zapisał w swych pamiętnikach: ... „wróciłem do Nieświeża, aby gruntownie poznać ten już ukochany świat, w którym czekała mnie niezwykle malownicza zima [...] Tymi latami studiów żyję bowiem do dziś dnia, przetrawiając i opracowując prawie wciąż na nowo niewyczerpane tematy – wrażenia z ukochanej krainy.“ (J. Fałat, Pamiętniki, wyd. I, Warszawa 1935; wyd. II, Katowice 1987, s. 162)
Artist: Julian Fałat
Title: WYSOKIE SOSNY. WIDOK Z OKOLIC BYSTREJ
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary 55 x 32 cm (w świetle passe-partout) sygn. l.d.: jFałat | Bystra [inicjały wiązane]
Artist: Juliusz Kossak
Title: PRZYJACIELE. KOŃ I PIES, 1860-1870
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, ołówek, papier naklejony na tekturę, 25 x 35,4 cm sygn. p.d. tuszem: JK [inicjały wiązane] Na odwrocie – wystawione dnia 11 września 1941 r., poświadczone notarialnie – orzeczenie prof. dra Feliksa Kopery, dyrektora Muzeum Narodowego w Krakowie, wybitnego historyka sztuki, autora, m.in. pomnikowego dzieła Dzieje malarstwa w Polsce (tomy 1-3, Kraków 1925-1929). W konkluzji profesor Kopera stwierdza: Opisaną wyżej piękną akwarelę o wysokiej wartości artystycznej uznaję za dzieło Juliusza Kossaka.
Artist: Wojciech Kossak
Title: NIEMIŁE SPOTKANIE, 1912
Year: 1912
Tools: gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: W. KOSSAK 1912 wymiary w ramie 78 x 94 cm Niemiłe spotkanie jest jedną z prac powstałych jako ilustracje do przygotowywanego do druku tomu Wspomnień Kossaka. Bogato ilustrowana książka wydana nakładem Gebethnera i Wolffa, ukazała się w Krakowie w r. 1912 (wyd. II: 1913), a w rok później także w Berlinie. Oprócz licznych - dobranych i przygotowanych przez autora - ilustracji czarno-białych tom zawierał także osiem reprodukcji kolorowych, umieszczonych na osobnych wkładkach i zabezpieczonych bibułką. Wśród tych ostatnich znalazło się także Niemiłe spotkanie , pomyślane jako ilustracja do rozdziału Wspomnień poświęconego polowaniu w Gödöllö w listopadzie 1886, polowaniu, w którym uczestniczył cesarz Franciszek Józef. Była to gonitwa za lisem, polowanie „ par force w wielkim stylu, w całej swej wspaniałości“ . Kossak opisał je barwnie i ze swadą, nie pomijając też nieoczekiwanego spotkania przedstawionego na naszym obrazie. „...Cesarz skinął ręką, przyprowadzono mu konia; /.../ Był to ogromny szpak, nazywał się „Limerick“. Przepyszny koń /.../ Równocześnie z cesarzem, i my wszyscy siedzieliśmy na koniach /.../ Tymczasem... więcej
Artist: Ryszard Okniński
Title: TARG W MAŁYM MIASTECZKU, OK. 1880
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: R. OKNIŃSKI na odwrocie nalepka wystawy w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych ( stempel , druk, atrament ): 8473 Autor: Okniński Ryszard | Jarmark w małem miasteczku | Cena 200 – data nadesł. 20 X 192[?] na ramie nalepki aukcyjne Agra-Art z 1996 i 2020 r. Targ w małym miasteczku to stosunkowo wczesne dzieło artysty, w swoim realistycznym przedstawieniu ubogiego, ale pełnego życia polskiego miasteczka, noszące wyraźne znamiona „szkoły monachijskiej“. Bibliografia: – Wystawa pośmiertna prac ś.p. Ryszarda Oknińskiego , [w]: Przewodnik nr XV po wystawie TZSP, Warszawa 1926, s. 14, nr 144; – Polska i jej lud w malarstwie wiek XIX i XX , Przewodnik 95 TZSP, Warszawa 1934, s. 23, nr 144.
Artist: Jan Chełmiński
Title: W ODWROCIE SPOD MOSKWY, 1888-1899
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jan V. Chelminski na odwrocie częściowo zachowana nalepka londyńskiej firmy z materiałami malarskimi CHARLES ROBERSON & Co.
Artist: Wojciech Kossak
Title: HUZAR NAPOLEOŃSKI, 1894-1896, 1907
Year: 1907
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: HUZAR NAPOLEOŃSKI (FRAGMENT PANORAMY „BEREZYNA“), 1894-1896, 1907 sygn. p.d.: WOJCIECH KOSSAK Na górnej listwie krosna nalepka antykwaryczna (druk wypełniony ręką artysty) o treści: Liczba: [..]91 | Autor: Wojciech Kossak | Treść: Nie - [..]acić się muszę .... | Cena sprzedaży: Kor. 4.500 . - (suma napisana na małej naklejce) Panoramę Berezyna , przedstawiającą dramatyczny odwrót wojsk Wielkiej Armii spod Moskwy i ich przeprawę przez rzekę Berezynę w dniu 28 listopada 1812, malował Wojciech Kossak, wspólnie z Julianem Fałatem i zespołem malarzy, od grudnia 1894 do kwietnia 1896. Kossak - któremu pomagał K. Pułaski - był autorem niemal całości kompozycji figuralnej; Fałat - przy współpracy J. Stanisławskiego, A. Piotrowskiego i M. G. Wywiórskiego - namalował grupę przy moście dla pieszych i cały pejzaż. Ukończoną panoramę wystawiono w roku 1896 w Berlinie, w 1898 w Warszawie, w 1900 w Kijowie i rok później w Moskwie. Przez kilka następnych lat ogromne płótno [15 x 120 m] - zwinięte na wałki - niszczało przechowywane w Krakowie, aż w roku 1907, pod kierunkiem samego Kossaka, zostało pocięte na części. Poszczególne fragmenty, po konserwacji i koniecznych uzupełnieniach,... więcej
Artist: Juliusz Holzmüller
Title: W DRODZE DO DOMU
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: – Juliusz Holzmüller –
Artist: Michał Stańko
Title: CHATY NA PODHALU
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. Stańko
Verified Artist: Yes
Artist: Stefan Filipkiewicz
Title: ZIMA W GÓRACH
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Stefan Filipkiewicz na odwrocie dwukrotnie przybita prostokątna czerwona pieczęć zamazana długopisem; ponadto centralnie umieszczony, nieczytelny podpis i data (ołówkiem): 30/IX 36.
Artist: Wojciech Kossak
Title: UŁAN Z DZIEWCZYNĄ. PYTANIE O DROGĘ, LATA 30. XX
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wojciech Kossak 19 [..] na odwrocie: – wzdłuż górnej krawędzi napis długopisem: Dr. Ronatowski [...] 620-21 ; – w prawym dolnym rogu pieczęć lakowa z herbem Kossaków „Kos“; – nalepka Domu Aukcyjnego Van Ham w Kolonii.
Artist: Tadeusz Rybkowski
Title: NAD RZEKĄ, 1921
Year: 1921
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: T. R na odwrocie p.g. trudno czytelne słowo tuszem; centralnie umieszczona notatka ramiarska (ołówek): rama 407 1/2 złota ; w prawym dolnym rogu napis (tusz): Mal. T. Rybkowski 1921 ; w lewym dolnym rogu pieczęć z numerem 20
Artist: Wojciech Kossak
Title: ŻOŁNIERZ POJĄCY KONIA, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wojciech Kossak | 1927
Artist: Jerzy Kossak
Title: BITWA POD KUTNEM (BITWA NAD BZURą), 1942
Year: 1942
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Kossak | 1942 na odwrocie na poprzeczce krosna wstawiony fragment krosna pierwotnego z okrągłą pieczęcią: JERZY KOSSAK | Kraków pl. Kossaka 4; w centralnej części pieczęci herb Kos | Nr _ Bitwa pod Kutnem (bitwa nad Bzurą) – 9 – 22 września 1939 roku była największą bitwą polskiej kampanii wrześniowej, stoczoną przez dwie armie polskie – „Poznań“ dowodzoną przez gen. Tadeusza Kutrzebę i „Pomorze“ pod wodzą gen. Władysława Bortnowskiego z niemiecką 8 Armią (dowódca: gen. Johannes Blaskowitz) oraz 10 Armią (gen. Gerd von Rundstedt). Polacy byli tu stroną atakującą.
Artist: Leonard Wintorowski (Winterowski)
Title: BITWA WARSZAWSKA. KSIĄDZ IGNACY SKORUPKA, 1920
Year: 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: BITWA WARSZAWSKA. KSIĄDZ IGNACY SKORUPKA NA POLU WALKI POD OSSOWEM 14 SIERPNIA 1920 ROKU, 1920 sygn. l.d.: Leonard Wintorowski | Warszawa 1920 na odwrocie, na górnej listwie krosna, centralnie wyciśnięty znak składu przyborów malarskich – firmy „Lefranc et Cie“: kotwica skrzyżowana z kaduceuszem pomiędzy literami L F.
Artist: Piotr Stachiewicz
Title: KRAKOWIANKA (PIĘKNA ZOŚKA)
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: P. STACHIEWICZ Zofia Frontczakówna, zamężna Paluchowa, dziewczyna z podkrakowskiej wsi Dłubnia, z racji niecodziennej urody nazywana powszechnie „piękną Zośką“. Malowali ją – najczęściej w barwnym stroju krakowskim – także inni artyści, m.in. Wojciech Kossak i Wincenty Wodzinowski.
Artist: Tadeusz Cieślewski
Title: TARG ZA ŻELAZNĄ BRAMĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: T. Cieślewski na odwrocie w l.g. rogu numer (kredką): 150
Artist: SZKOŁA ZAKOPIAŃSKA
Title: DZIEWCZYNKA Z PIŁKĄ (ODLEW WSPółCZESNY)
Description: IInformacje o dziele: DZIEWCZYNKA Z PIŁKĄ, lata 30. XX w. (odlew współczesny) barąz patynowany, wys. 40,8 cm Oryginalna rzeźba w drewnie powstała w latach 30. XX w. Jeden z drewnianych egzemplarzy znajduje się w zbiorach MN w Warszawie (nr inw. Rz.W. 583). Odlew brązowy powstał współcześnie.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: ZŁOTOWŁOSA, 1920
Year: 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wlastimil Hofman | Paryż 1920
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: HIŃCZOWE STAWY, 1907
Year: 1907
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: St. Ignacy WITKIEWICZ 1907 na odwrocie: – na g. listwie krosna z l. strony nalepka (druk, długopis ): Muzeum Narodowe w Warszawie | Dep. 2337 – centralnie umieszczona nalepka poznańskiego zakładu oprawy i sprzedaży obrazów (druk): L. KWAŚNIK | POZNAŃ | AL. MARCINKOWSKIEGO 19 | OPRAWA I SPRZEDAŻ OBRAZÓW | ROK ZAŁ. 1932 – odręczne dedykacje ( długopisem ): na górnej listwie krosna z prawej: dla Janusza Jagmina od Matki [...]; na dolnej listwie z prawej: Dla Ewy 1976 Mama – na górnej listwie ramy nalepka Domu Aukcyjnego Agra-Art z 1997 roku – obok drukowana nalepka wystawowa: Wystawa | OBRAZ ŚWIATA KTÓRY PRZEMIJA | INSPIRACJE SZTUKĄ JAPONII | W MALARSTWIE JANA STANISŁAWSKIEGO | I JEGO UCZNIÓW | Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha | maj-wrzesień 2007 rok W latach 1994-1997 obraz był eksponowany w Muzeum Narodowym w Warszawie. Obraz jest zapewne tożsamy z długo uważaną za zaginioną pracą Witkacego Hińczowe Stawy wystawianą w TZSP w listopadzie 1907 roku. Wzajemny układ obu jeziorek, ich linia brzegowa, proporcje oraz fragmenty otoczenia w ogólnych zarysach odpowiadają rzeczywistości – tak mniej więcej wyglądają Hińczowe Stawy widziane od Mięguszowieckich Szczytów, prawdopodobnie ze ścieżki prowadzącej na Przełęcz Pod Chłopkiem [...] Pejzaż [...] musiał być malowany jednak nie z natury lecz na podstawie szkicu, fotografii lub w ogóle z pamięci, bo trudno spodziewać się, by artysta... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Iwan Trusz
Title: SOSNY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Iw. Trusz
Artist: Tadeusz Styka
Title: ŻAGLÓWKA W ZATOCE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: TADE.STYKA. Na odwrocie przyklejona karteczka z imieniem i nazwiskiem autora; ponadto białą kredą numer: 534 (przeciwnie do kompozycji); wzdłuż prawej krawędzi nieczytelny napis białą kredą.
Artist: Henryk Kuna
Title: GŁOWA ŚWIĘTEJ, 1926 (ODLEW WSPółCZESNY)
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: brąz patynowany, wys. 33 cm sygn. z tyłu: H. KUNA | 1926 oraz oznaczenie odlewu 5/6 Głowa świętej nawiązuje do słynnej rzeźby Rytm , eksponowanej przed pawilonem Czajkowskiego na Międzynarodowej Wystawie Sztuk Dekoracyjnych w Paryżu w 1925 r. Oryginał Głowy.. . powstał w roku 1926, pokazywany był na wystawie zbiorowej w TZSP w Warszawie; prezentowany odlew wykonano współcześnie.
Verified Artist: Yes
Artist: Tadeusz Styka
Title: KOBIETA Z PSEM, PRZED 1926
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. z lewej: TADÉ. STYKA_ na odwr. na płótnie l.d. nalepka Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi (druk, tusz ): [...] Sztuki w Łodzi. | [...] Tadeusz Styka. | Rodzaj pracy Olejny | Nazwa „Kobieta z psem“ . | Nr katalogu 2393. | Data przyjęcia 12. III. 26. | 63. Po prawej stronie mało czytelna, okrągła pieczęć. Na g. listwie krosna: – po lewej nr 346; – centralnie nalepka z nr. odnoszącym się do wymiaru krosna: 30 F. Na poprzeczce krosna nieczytelna nalepka; po prawej nalepka Hood Museum of Art, Dartmouth, USA z nazwiskiem artysty i tytułem: Young Woman & Elk Hound.
Artist: Paweł Merwart
Title: DAMA Z PIESKIEM, 1894
Year: 1894
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: PAUL MERWART. | 1894
Artist: Stefan Popowski
Title: KANAŁ W WENECJI, 1897
Year: 1897
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: S. Popowski. 97. na ramie nalepka zakładu ramiarskiego w Amsterdamie Stefan Popowski powtórzył tu motyw ujęty w - powstałym w tym samym 1897 roku - obrazie Wenecja znajdującym się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie. Płótno „krakowskie” różni się jednak od prezentowanego tu obrazu - zamiast gondoli artysta umieścił na nim łódź z drewnem, architekturę przedstawił pod nieznacznie odmiennym kątem, inaczej też opracował zieleń. Oba płótna różnią się też proporcjami i wymiarami (obraz krakowski: 78 x 62 cm). W latach przed II wojną światową ów muzealny obraz był reprodukowany na pocztówce wydanej przez Wydawnictwo Muzeum Narodowego w Krakowie, nakładem firmy „Sphinx”. Porównaj, m.in.: - H. Blak, B. Małkiewicz, E. Wojtałowa, Malarstwo polskie XIX w ., Katalog zbiorów pod redakcją Z. Gołubiew, cz. 1. Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2001, s. 264, nr kat. 721, il.
Artist: Szymon Buchbinder
Title: DAMA GRAJĄCA NA MANDOLINIE, 1896
Year: 1896
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: S Buchbinder | 1896 na odwrocie deski lakowa pieczęć z herbowym kartuszem oraz napisy kredką: – granatową: 2804 ; – czerwoną: 15 XII.
Artist: Władysław Wankie
Title: SERENADA, OK. 1890
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. Wankie _ Jedna z wczesnych, powstałych jeszcze w Monachium prac artysty – obraz urzekający romantycznym nastrojem, wdziękiem i subtelnym kolorytem.
Artist: Emil J.F. Kuhlmann
Title: FAJKA I WINO
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: E Kuhlmann-Reher | München na odwrocie na lewej listwie krosna pieczęć z nr 56
Artist: Carl Wilhelm HÜBNER
Title: ZALOTY, 1859
Year: 1859
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu: Carl Hübner 1859
Artist: Antoni Gramatyka
Title: W UROCZYSTOŚĆ MATKI BOSKIEJ ZIELNEJ, 1901
Year: 1901
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Gramatyka 901
Artist: Paweł Merwart
Title: AUTOPORTRET MALARZA, OK. 1880-1885
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: P. Merwart Ciekawie ujęty Autoportret malarza z atrybutami swego zawodu, w którym Merwart nawiązał do siedemnastowiecznego malarstwa holenderskiego, osadzając postać na tle wnętrza, za półkoliście zwieńczonym i iluzjonistycznie przedstawionym, „łudzącym oko“ obramieniem okiennym z wydatnym parapetem.
Artist: Henryk Kossowski
Title: POWRÓT Z POŁOWU
Description: IInformacje o dziele: brąz patynowany, wys. 88,7 cm cechowana na podstawie: Kossowski Éleve de | Math. MOREAU
Artist: Wilhelm Kotarbiński
Title: WSCHÓD KSIĘŻYCA, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W Kotarbiński Obraz – lub jego wersje/repliki – był reprodukowany na licznych pocztówkach wydawanych w Kijowie i Moskwie w pierwszych latach XX w.; m.in. na pocztówkach kijowskiego wydawnictwa „Rasswiet“ czy – działającej także na rynku rosyjskim – sztokholmskiej firmy poligraficznej „Granberg Spółka Aukcyjna“. Zapewne ten właśnie obraz Wschód księżyca (lub jego autorska replika) był wystawiony w roku 1901 w galerii Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie w rok później został wylosowany przez Kazimierza Bogusławskiego. Zobacz: – Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1901 , Warszawa 1902, s. 35 [Wschód księżyca]; – Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1902 , Warszawa 1903, s. 11 [Wschód księżyca; wylosował Kazimierz Bogusławski]; – J. Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914 , Wrocław 1969, s. 168. Porównaj także: – A. A. Szestimirow, P.D. Cykanow, A. M. Machow, Razgadannyje kartiny Wilhielma Kotarbinskowo. Katałog otkrytok , Moskwa 2016 [s. 20, nr kat.... więcej
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: MODLITWA NA PUSTYNI, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: F. M. Wygrzywalski na górnej listwie krosna nalepka z numerem (tuszem): K | 387 .; na listwie dolnej napis: Feliks M. Wygrzywalski | „Author as a Prayer“
Artist: Adam Styka
Title: PRZY STUDNI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ADAM | STYKA [w ramce] na odwrocie na płótnie: 39 Au puit
Artist: Adam Styka
Title: PIRAMIDY W GIZEH, PRZED 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Gi [zeh] ADAM | STYKA [imię i nazwisko w ramce] Na odwrocie stemple, napisy, nalepki: stempel: 10, napis niebieską kredką: Lp. 6300; ołówkiem: 15000 fr; 15000 f. Nalepki (druk, atrament, ołówek): - 1. SALON DZIEŁ SZTUKI | KAZIMIERZA WOJCIECHOWSKIEGO | KRAKÓW, ul. Św. JANA L. 3 TELEFON Nr 2 | DATA PRZYJĘCIA 1931. | Autor Tadeusz (sic !) Styka | Tytuł „Piramida w Gizeh z osiołkiem“ | Rodzaj olej Rozmiar 55 x 46 cm | Nr 6317.; - 2. Miejska Galeria Sztuki w Łodzi | Autor Adam Styka | Rodzaj pracy olejny | Nazwa „Piramida Gizeh | Egipcjanka mała z osiołkiem“ | No katalogu 209 | Data przyjęcia 16/VI- 30 r. | 3.500; - 3. ADAM STYKA | 39. Piramides de Gizeh | (Piramidy w Gizeh); - 4. mała różowa z numerem (druk): 2933. W latach 1930-1931 obraz był eksponowany na objazdowej wystawie dzieł Jana, Tadeusza i Adama Styków, prezentowanej w licznych miastach polskich i cieszącej się ogromnym powodzeniem u publiczności. Na odwrocie obrazu znajduje się nalepka tej właśnie wystawy w Galerii Sztuki w Łodzi. Obraz, m.in. opisany w: - „ Okrężna wystawa dzieł Jana Styki, Tadeusza Styki, Adama Styki ”, Nowy Świat 67, Warszawa 1930, s. nlb. nr kat. 193. („Piramidy w Gizeh. Egipcjanka mała z osiołkiem”).
Artist: Bolesław Biegas
Title: TĘSKNOTA, 1909 (ODLEW WSPółCZESNY)
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: brąz patynowany, wys. 50 cm sygn. na boku: Bolesław | Biegas | Paris 1909 | Tęsknota na drugim boku 8/8 i znak odlewnika
Artist: Bolesław Biegas
Title: SŁOŃCE, 1911 (ODLEW 1994)
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: brąz patynowany, wys. 52 cm sygn. na boku: Biegas z tyłu: LANDOWSKI FONDEUR 1994 Odlew 1994 r. wykonany przez firmę Fonderie Blanchet, Landowski Fondeur w Bagnolet pod Paryżem.
Artist: Leopold Gottlieb
Title: PRZY STOLE. TOAST, OK. 1930
Tools: oil, mixed
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, technika mieszana, karton naklejony na sklejkę, 60,8 x 33,6 cm sygn. u dołu: l. gottlieb
Artist: Eugeniusz Zak
Title: GŁOWA MŁODZIEŃCA, OK. 1915-1920
Tools: mixed
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sangwina, technika mieszana, karton, 29,3 x 23,1 cm (w świetle passe-partout) sygn. l.d.: Eug. Zak. Rysunek należy do większego zespołu prac, w których artysta wyraźnie inspirował się sztuką renesansu i „zafascynowany twórczością Leonarda, ale także Sandra Botticellego, kształtował własny typ portretu [...] – linearny, statyczny w ujęciu, o wyrafinowanym, spokojnym konturze, delikatnym światłocieniowym modelunku i zimnym, jasnym kolorycie. Zostały one wykonane podobną techniką: kredkami, sangwiną, gwaszem, czasem pastelami na papierze [...]“ (B. Brus-Malinowska, Eugeniusz Zak 1884-1926, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2004, s. 47-48).
Artist: Tadeusz Makowski
Title: MAŁA MASKARADA, OK. 1931
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Tadé | Makowski na odwrocie słabo widoczny napis ołówkiem: T. Makowski | Mała maskarada Obraz był przedmiotem zainteresowania pani prof. Władysławy Jaworskiej, wybitnej znawczyni, badaczki i autorki wielu opracowań dotyczących twórczości artysty, która w „Ekspertyzie“ z dnia 14 sierpnia 2000 r. pisała, m.in.: Przedstawiony mi obraz „Mała maskarada“, ol. na tekturze, o wymiarach 35,5 x 26 cm, sygnowany z prawej strony u dołu: Tadé | Makowski – jest oryginalnym dziełem Tadeusza Makowskiego. Dwie figurki zamaskowanych dzieci, widocznych do 3/4 postaci, stoją frontalnie do widza na rampie domyślnej sceny. Na teatralną aranżację wskazuje tło z rytmicznie powtarzającymi się fragmentami zwisającej kurtyny. Dzieci-kukiełki ubrane są w opływające je opończe z kryzami i spiczaste nakrycia głowy. Czapeczka większego dziecka ma podwinięte rondo. Kompozycja przesycona jest światłem, które wzmaga intensywność barw kurtyny – od zieleni, oranżu, różu, rozbielonego ugru i sepii – po akcenty bieli. Jakby dla kontrastu światło rzuca metaliczny, srebrzysto-perłowy blask na opończe i kryzy. Charakterystyczne dla Makowskiego prowadzenie pędzla w różnych kierunkach – dynamizuje statyczną kompozycję, nadając jej wdzięk naiwnej, poetyckiej ekspresji „teatro dei piccoli“. Niedatowana [przez artystę] „Mała Maskarada“ należy do bogatego cyklu dziecięcych kompozycji o wątku groteskowo-maskaradowym wykonanych... więcej
Artist: Henryk Hayden
Title: FORT BALAGUIER, LATA 30. XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Hayden na odwrocie l.g. sygnowany czerwoną farbą: Hayden – z prawej napis czarną farbą: La tour du Balaguier | Tamaris s/mer ; – na lewej listwie krosna pieczęć z numerem 8P, odnoszącym się do jego formatu. Obraz przedstawia pejzaż z La Seyne-sur-Mer, nadmorskiej miejscowości nieopodal Tulonu. Widoczne są obwarowania Fortu Balaguier, sławnego walkami z czasów oblężenia Tulonu w 1793 roku.
Artist: Józef Pankiewicz
Title: WIDOK PORTU W SAINT-TROPEZ, 1909
Year: 1909
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Pankiewicz na odwr. – na każdej z listew krosna – stemple określające jego rozmiar: odpowiednio 42 i 28 Obraz powstał podczas jednego z pierwszych pobytów artysty w Saint-Tropez, gdzie krótko bawił w 1908 i gdzie wraz z żoną spędził lato 1909. Wówczas to powstała seria świetlistych pejzaży i widoków portowych. Porównaj: - Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło... [kat. E. Charazińska], MNW, Warszawa 2006, Kalendarium.. ., s. LII; a także s. 58-60, nr kat. I/131 - I/135, il. 131-135.
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: MARTWA NATURA Z OWOCAMI NA KRZEŚLE
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: MARTWA NATURA Z OWOCAMI NA KRZEŚLE obraz dwustronny – na rewersie: MOST NA RZECE sygn. na awersie l.d.: Muter Na odwr., na górnej listwie ramy dwie nalepki galerii w Kolonii, przy czym nalepka Galerie Gmurzyńska jest częściowo przysłonięta nalepką Galerie Bargera: – nalepka Galerie Gmurzyńska – widoczna w części – z tekstem (druk, długopis ): Name: MELA MUTER | Titel: 40 x 46 cm | Ausstellung: Stilleben | Katalog Nr – nalepka Galerie Bargera (druk, maszynopis ) o treści: Galerie Bargera | Mauritiusstenweg 74-76 | 5 Köln 1 · Germany | Tel. 218788 + 21149[.] | Name des Künstlers: Mela Muter | Titel: Stilleben | (Rückseite) | Größe 40 x 40 cm | Erstellungsjahr: Ol/Sperr hol [z] | [...]
Artist: Jankiel Adler
Title: AKT. POSTAĆ LEŻĄCA, 1944
Year: 1944
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, płótno o grubym splocie dublowane, 24,4 x 33,1 cm sygn. p.g.: Adler na odwrocie, na prawej listwie krosna okrągła nalepka z – naniesionym długopisem – numerem: A120 Proweniencja: Galerie Gimpel Fils, Londyn. Obraz opisany i reprodukowany, m.in. w: – Annemarie Heibel, Jankel Adler (1895-1949) ; Band II: Werkverzeichnis der Gemälde ; Wissenschaftliche Schriften der WWU [Westfälische Wilhelms-Universität] Münster 2016, s. 336, nr kat. WV 248, il.
Artist: Jean Lambert-Rucki
Title: PERSONNAGES DANS LA VILLE, 1921
Year: 1921
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: obraz namalowanych na dwóch sklejonych kartonach o wymiarach 66,8 x 47,5 cm sygn. u dołu: J. Lambert-Rucki 1921 na odwrocie: - z lewej strony centralnie (czerwoną kredką): No7 - powyżej nalepka (mpis, tusz, ołówek): L 3406. | J. Lambert-Rucki | PERSONNAGES DANS LA VILLE - 1921 | Huile sur carton | 0.67 X 0.95 | Signé et daté en bas a droite: J. Lambert-Rucki | Appartient a Mme Boris, Paris | no 18 | A 8787 - poniżej nalepka (druk, maszynopis): Artist [...] Stck No 23 | Title "Personnages d[...]s la ville" | Opus No --- Date 1921 Size in. 26 2/5 x 37 2/5 | Medium oil on cardboard cm 67.0 x 95.0 | Exhibition --- No --- | Lent/Sold to --- Date --- - poniżej nalepka z numerem (tuszem): [...] 4031/pd - poniżej do kartki przyklejona nalepka (druk): JAMES BOURLET & SONS Ltd., | Fine Art Packers Fram Makers | P 65[...] | 17 & 18 NASSAU STREET, | MORTIMER STREET. W. | Phones: MUSEUM 1871 & 7588 - p.g. okrągła nalepka z numerem (długopisem): 4 - u dołu prostokątna, niebieska nalepka z numerem (tuszem): III 2069/1[...] - na górnej listwie krosna nieczytelna prostokątna pieczęć (zapewne składu przyborów malarskich) - na lewej listwie krosna (białą kredą): LOT 118 - na p. listwie krosna (markerem): J. LAMBERT-RUCKI - na dolnej listwie krosna (markerem) # 37, obok (białą farbą): no.... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Henryk Hayden
Title: W PORCIE, LATA 30. XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Hayden Na odwrocie na prawej listwie ramy pieczęć z numerem: 15F (oznaczenie formatu krosna stosowane we Francji; 15F odpowiada wymiarom 65 x 54 cm)
Artist: Zygmunt Menkes
Title: MARTWA NATURA Z LAMPĄ NAFTOWĄ, 1928
Year: 1928
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Menkes Na odwrocie na płótnie - przeciwnie do kompozycji - data (farbą): 1928. Na poprzeczce krosna ośmioboczna nalepka z opisem obrazu (tuszem): M-92 | Menkes (20[...]) | Nat. Morte a la [...] | [...]
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: RÓŻOWE RÓŻE, 1940
Year: 1940
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: 1940 | Wł. Terlikowski na odwrocie, na poprzeczce krosna napis długopisem: Jacques 8115 + Mc 25 usé
Artist: Zygmunt Menkes
Title: KWIATY NA STOLIKU, 1957
Year: 1957
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Menkes na odwrocie p.g. (czarną farbą): Menkes | 1957
Artist: Jan Rubczak
Title: NAD KANAŁEM W MARTIGUES, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Rubczak Na odwrocie nalepka wystawowa Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie z 1913 roku (druk, maszynopis): TOW. PRZYJ. SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE | 1913 r. | Autor Jan Rubczak | Tytuł dzieła Pejzaż z płd. Francji | Rodzaj dzieła ol. tek. Cena 300 Kor. | Podpis autora Jan Rubczak.
Artist: Rajmund Kanelba
Title: MAŁA CYGANKA, OK. 1953
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Kanelba na odwrocie, centralnie naniesiony flamastrem numer: XZ8 [w owalu]
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: PARYŻ. WIDOK NA NOTRE DAME
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Proweniencja: kolekcja Michael Godson (Mr & Mrs Michael Godson Collection). Bibliografia: - Claude Roger-Marx, Jacques Zucker, Paris 1969, s. 43, il. cz.-b. [uwaga: niewątpliwie jest to ten sam obraz, choć repr. praca nie jest jeszcze sygnowana; podane są tu także błędne wymiary: 61 x 50 cm (sic!).]
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: PEJZAŻ PROWANSALSKI, 1930-1932
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Ebiche na odwrocie na dolnej listwie ramy nalepka paryskiego zakładu ramiarskiego Delf Cadres d'Art Obraz został namalowany podczas pobytu Eugeniusza Eibischa we Francji, dokąd artysta wyjechał w 1922 roku. Jako jeden z najzdolniejszych wychowanków Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, wytypowany przez macierzystą uczelnię otrzymał wówczas stypendium Rządu Francuskiego. We Francji przebywał do późnej wiosny 1939 roku. Kubizowane kompozycje, charakterystyczne dla jego wczesnych, krakowskich prac zarzucił ok. 1925 roku, a obrazy zaczął budować delikatnymi dotknięciami pędzla z dużą wrażliwością na kolor i światło. Fascynował go przede wszystkim południowy krajobraz francuski, który stał się wiodącym tematem jego malarstwa. Częste pobyty artysty w Prowansji i w okolicach Nicei zaowocowały wieloma pełnymi uroku pejzażami. Większość jego dorobku artystycznego z tego czasu została rozproszona po różnych prywatnych kolekcjach i zbiorach. Toteż prezentowany obraz stanowi w spuściźnie artysty niewątpliwą rzadkość. Jedynie trzy prace z tych lat wykazujące analogiczne cechy warsztatowe i tematyczne do oferowanego pejzażu, datowane na lata 1930-1932, znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa... więcej
Artist: Władysław Chmieliński
Title: WARSZAWA, ULICA DŁUGA W STRONĘ FRETA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński na odwrocie słabo widoczna pieczęć w formie palety malarskiej z dwoma pędzlami
Verified Artist: Yes
Artist: Willibald Werner
Title: GDAŃSK. ULICA MARIACKA ZIMĄ, PO 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wilibald Werner.
Artist: Miloslava Vrbova-Štefková
Title: BALETNICE
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M Vrbova
Artist: Miloslava Vrbova-Štefková
Title: JEZIORO ŁĄBĘDZIE
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Vrbova
Artist: Mieczysław Rakowski
Title: PEJZAŻ ZIMOWY Z SUROCHOWA, 1931
Year: 1931
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. de Rakowski | Surochów 1931.
Verified Artist: Yes
Artist: Włodzimierz Zakrzewski
Title: WIDOK NA KOŚCIÓŁ ŚW. ANNY W WARSZAWIE, 1965
Year: 1965
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. ZAKRZEWSKI | 1965 56 na odwrocie autorski napis farbą na płótnie: WŁODZIMIERZ ZAKRZEWSKI | 1965 | -56 | WARSZAWA | KOŚCIÓŁ | ŚW. ANNY | 65 X 81