Artist: Juliusz Kossak
Title: JEŹDZIEC Z LUZAKIEM KASZTELAŃSKIM, OK. 1880
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: l.d. (atramentem): oryginał ś.p. Mojego Ojca Juliusza | [z] n ajlepszej epoki Jego twórczości Wojciech Kossak 1937 Na odwrocie nalepka warszawskiego Urzędu Konserwatorskiego przy Ministerstwie Kultury i Sztuki, poniżej pieczęć Salonu Artystów Malarzy Polskich w Krakowie potwierdzająca autentyczność dzieła Juliusza Kossaka; ponadto na tekturowym zaplecku pieczęć konserwatora dzieł sztuki. Do obrazu dołączona ekspertyza dr. Kazimierza Olszańskiego z lipca 2002 r. Juliusz Kossak wielokrotnie powielał motyw luzaka prowadzonego przez żołnierza, kozaka czy pachołka. Mężczyzna prowadzący, zawsze białego araba, sam jechał na wierzchowcu ciemnej maści. Luzak w bogatym rzędzie podprowadzany był dla dygnitarza pod linię boju lub jako koń zapasowy po utracie poprzedniego. Są to zawsze sceny statyczne i pełne dostojeństwa pozwalające na zaprezentowanie szlachetnego rumaka w pełnej krasie. Oferowana akwarela przedstawia luzaka kasztelańskiego prowadzonego przez jeźdźca na kasztanowym koniu. Jako tło artysta wybrał spokojny pejzaż z drzewami, stawem i murami warownymi w oddali. Piękny, biały arab w złoconym rzędzie uchwycony jest w pełnej gracji i lekkości pozie z wygiętą, łabędzią szyją. Artysta znakomicie uchwycił wszystkie modelowe dla tej rasy cechy – niewielką, nieco wydłużoną głowę, silnie umięśnione, smukłe kończyny oraz wysoko osadzony i charakterystycznie... więcej
Artist: Piotr Michałowski
Title: JEŹDZIEC NA KONIU
Tools: ink, feather
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout na odwrocie na tekturowym „zaplecku“ w l.d. rogu pieczęć Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej w Przemyślu; p.d. dwie pieczęci pracowni introligatorskiej w Krakowie. Pochodzenie : krąg Rodziny artysty. Rysunek – wraz z innymi pracami pochodzącymi z tej samej, rodzinnej kolekcji – w okresie od maja do sierpnia 2016 roku eksponowany był na wystawie Zarys myśli. Szkice rysunkowe i akwarele Piotra Michałowskiego z kolekcji prywatnej w Muzeum Narodowym Ziemi Przemyskiej w Przemyślu.
Artist: Zygmunt Rozwadowski
Title: UŁAN Z KONIEM, 1919
Year: 1919
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d: Z. Rozwadowski | 1919 Na odwrocie nalepka (druk, tusz ): ZYGFRYD REIZES | SALON SZTUKI | Lwów, 3-go Maja 11 a. | Nr. 153 | Autor Rozwadowski Z. | Tytuł dzieła Jeździec R. R [...] | Cena sprzedaży | Rodzaj ol .; poniżej (ołówkiem): N = 89 .
Artist: Wojciech Kossak
Title: SZWOLEŻER GWARDII POLSKIEJ POD SOMOSIERRĄ, 1907
Year: 1907
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wojciech Kossak | 1907 na odwr. p.d.: Stwierdzam | mój podpis | Wojciech Kossak W 1899 roku Wojciech Kossak powziął decyzję o namalowaniu wielkiej panoramy dla Warszawy. Po wielkim sukcesie namalowanych wcześniej panoram Racławice (1894) oraz Przejście przez Berezynę (1896) miało to być kolejne monumentalne dzieło ku pokrzepieniu zniewolonych serc narodu polskiego. Kossak zapragnął uwiecznić słynną szarżę szwoleżerów polskich pod Somosierrą. Dowodzony przez płk. Jana Kozietulskiego 3 szwadron 1 Pułku Szwoleżerów Gwardii Cesarskiej dokonał brawurowego ataku na oddziały hiszpańskich wojsk powstańczych i otworzył Napoleonowi drogę do Madrytu. Starcie to przeszło do napoleońskich legend i zostało wielokrotnie uwiecznione w dziełach malarskich i literackich. W rocznicę owej szarży, Wojciech Kossak wraz z Michałem Gorstkinem Wywiórskim, 30 listopada 1899 r. stanęli na placu boju w celu odbycia studiów terenowych. W styczniu 1900 roku artyści rozpoczęli pracę nad czterema szkicami (150 x 288 cm). Następnie z płótnami tymi Wojciech udał się do Warszawy w celu uzyskania zgody generalnego gubernatora, księcia A. Imertyńskiego na wystawienie wielkiej panoramy. Zgody jednak nie uzyskał. Mimo zaangażowania cesarza Wilhelma, który wstawił się wówczas za Kossakiem, dzieło zostało uznane za zbyt niebezpieczne ze względu na jego patriotyczny wydźwięk.... więcej
Artist: Antoni Kozakiewicz
Title: KWIACIARKA
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: AKozakiewicz | München [inicjały wiązane] Na odwrocie, na papierze zabezpieczającym nalepka z życiorysem artysty, opisem obrazu i pochodzeniem.
Artist: Teodor Axentowicz
Title: PORTRET MŁODEJ KOBIETY Z RÓŻAMI
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu: T. Axentowicz Na odwrocie l.g. nieczytelny napis ołówkiem; p.g. owalna pieczęć składu przyborów malarskich Reginy Aleksandrowicz w Krakowie; ponadto p.d. nalepka krakowskiej galerii.
Artist: Alfons Karpiński
Title: MIMOZA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Karpiński. Na odwrocie (czarną kredką): Mimoza | mal | A. Karpiński | Kraków | „Nie myj nigdy wodą“ ; ponadto po lewej, przeciwnie do kompozycji, numer (ołówkiem): 790. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Bolesław Szańkowski
Title: RUDOWŁOSA PIĘKNOŚĆ, 1924
Year: 1924
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 86,5 x 61,5 cm (owal) sygn. z lewej: Szańkowski | 1924. na odwrocie nieczytelny napis; na ramie, kilkakrotnie powtórzony, numer (niebieską i czerwoną kredką): 1555 oraz nieczytelne napisy Twórczość Bolesława Szańkowskiego od zawsze cieszyła się dużym zainteresowaniem. Artysta większą część życia spędził poza granicami kraju i to głównie tam w królewskich zamkach i magnackich pałacach jego portrety zdobiły ściany. Szańkowski jako portrecista uznanie zyskał wystawionym w „Salonie“ w 1900 roku męskim portretem w kostiumie czarnego huzara. Obraz otrzymał mention honorable otwierając artyście drzwi do arystokratycznych domów całej Europy. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: PEONIE, 1909
Year: 1909
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu (ołówkiem): LWyczół | 909 r [inicjały wiązane] na odwrocie u dołu z lewej orzeczenie dr. Kazimierza Buczkowskiego potwierdzające autorstwo Leona Wyczółkowskiego z 1 lipca 1963 r; obok nalepka zawierająca informacje o pochodzeniu obrazu ze zbiorów Wł. Włodarskigo w Częstochowie z grudnia 1947 roku; ponadto z prawej fragment nalepki (tusz): 1940. | [Leo] n Wyczółkowski | Piwonie […] 19 [09] Kwiaty, jako samodzielny temat obrazów Wyczółkowskiego, pojawił się z końcem lat 80. XIX wieku. Artysta malował je z absolutnym zamiłowaniem i mistrzostwem, co zapewniło mu wielu klientów. Były to, zaraz obok portretów, najczęściej zamawiane dzieła. Wyczółkowski kwiaty zarówno malował, jak i uprawiał w gościeradzkim ogrodzie. Teodor Grott, ulubiony uczeń artysty wspominał: kwiaty Wyczół kochał, kwiatami był obdarowywany, roiło się w jego pracowni od przepięknych okazów róż, anemonów, goździków, rododendronów, azalii, a nawet storczyków. [...] dobijano się o każdy obraz, nieomal o każdy szkic; płacono tysiące koron za niewielkie studium kwiatowe. [Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia , opracowała M. Twarowska, Wrocław 1960, s. 271, 272]
Artist: Władysław Czachórski
Title: CZY CHCESZ RÓŻĘ ?, 1879
Year: 1879
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Czachórski. 1879 Na odwrocie nalepki aukcyjne oraz nalepka ramiarska. W ładysław Czachórski - już po studiach i podróżach zagranicznych - z początkiem roku 1879 osiadł na stałe w Monachium. Tam, już we własnym, świeżo wynajętym atelier, rozpoczął pracę nad obrazem zamierzonym na II Wszechświatową Wystawę Sztuki, która miała się odbyć w Monachium latem tegoż roku. Obraz miał przedstawiać dziewczynę z czasów van Dycka w białej atłasowej sukni z różą . Artysta zrobił pierwsze szkice, ale praca przeciągała się, bo wciąż nie mógł znaleźć odpowiedniej modelki. W swoim Dzienniku wspominał: Dostałem wreszcie bardzo dobrą modelkę, więcej dziś z nią zrobiłem jak ze wszystkimi przedtem . Zawsze wiele od siebie wymagający, rozpoczął malować obraz dopiero po miesiącu wstępnych studiów, 17 lutego 1879 roku. Wczorajsze studium przeniosłem na obraz, zdaje się, że będzie lepiej. Już doprawdy nie wiem co porobić, żeby raz zacząć i natrafić na cień tego przynajmniej, com sobie wyobraził . W końcu - idąc za radą Józefa Brandta - rysunek z podmalowanego już obrazu za pomocą kratki przeniósł na większe płótno, by nie stracić tego co dobre i równocześnie zmienił układ z pionowego na poziomy. W Dzienniku zanotował: Zabrałem się do całej figury i masa atłasu białego przedstawia się już wcale przyzwoicie . T ę... więcej
Artist: Józef Brandt
Title: PEJZAŻ, OK. 1870-1875
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J.B. [w kółku] Na odwrocie pieczęć z faksymile podpisu: Józef Brandt | z Warszawy. Tą samą pieczęcią opatrzono wiele rysunków artysty, które pozostały w pracowni po jego śmierci. Prezentowany Pejzaż ukazuje fragment wiejskiej zagrody; z prawej gęsto rosnące drzewa, przez których korony gdzieniegdzie przebija się błękitne niebo. W centrum przejście, które otwiera widok na skąpaną w letnim słońcu perspektywę i płynącą w oddali rzekę. Równowagę dla zacienionego pierwszego planu stanowi tło – silnie nasłonecznione zarośla i drzewa. Znanych jest kilka olejnych studiów pejzażowych Józefa Brandta. Obrazy te prezentowane były na wystawie monograficznej artysty, która odbyła się w Muzeum Narodowym w Warszawie w 2018 roku. Cechuje je niewielki format (ok. 23 x 32 cm), co zapewne oznacza, że malowane były w plenerze. Porównaj z: – Józef Brandt 1841-1915 , dział I. Malarstwo , red. Naukowa E. Micke-Broniarek, oprac. E. Micke-Broniarek i K. Znojewska-Prokop, Muzeum Narodowe w Warszawie 2018, t. 2, s. 61 (I.41 Chata nad stawem , I.42 Pejzaż z Orońska ).
Artist: Józef Chełmoński
Title: PAŁAC W STERDYNI, 1898
Year: 1898
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J CHEŁMOŃSKI Na odwrocie centralnie (ołówkiem): 628 ; ponadto plaster z numerem (długopisem): DT. 449 . Do obrazu dołączona jest ekspertyza Tadeusza Matuszczaka, badacza i wybitnego znawcy życia i oeuvre artysty, z listopada 2020 roku. Obraz ukazuje główny korpus pałacu w Sterdyni, widoczny od strony parku, z kwietnym klombem na pierwszym planie. Pałac należał do Ludwika Górskiego i jego żony Pauliny z Krasińskich, która odziedziczyła go wraz z dobrami w Sterdyni po matce Emilii z hr. Ossolińskich. Ludwik Górski był stryjem malarki Marii Pii Górskiej, która pobierała lekcje rysunku i malarstwa u Józefa Chełmońskiego. Rodzina Górskich z Woli Pękoszewskiej była blisko związana z mistrzem, który często pomieszkiwał u nich korzystając z ich gościnności i pomocy. Latem 1898 roku Pia Górska została zaproszona do majątku w Sterdyni wraz z Józefem Chełmońskim i Leonem Wyczółkowskim. Chełmońskiemu, który nieustannie był w kłopotach finansowych, Ludwik Górski zlecił namalowanie Widoku Sterdyni . Obraz olejny na płótnie o wymiarach 68 x 95 cm prezentowany był na trzech dużych wystawach w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie i Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie. Obecnie... więcej
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: JEZIORO WŚRÓD ŁĄK, 1900-1915
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. G. Wywiórski Obraz reprodukowany w: – M. Gołąb, Michał Gorstkin Wywiórski – pejzaże. Między niebem a ziemią , Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, [Poznań 2004], s. 119, nr kat. 69, il. 69 na s. 69.
Artist: Julian Fałat
Title: PEJZAŻ Z BYSTREJ
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, papier, 23,8 x 47,9 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: JFałat | Bystra Na odwrocie l.g., w „okienku“ zaplecka, nalepka warszawskiego ZAP (druk, tusz ): ZWIĄZEK ARTYSTÓW POLSKICH W WA[...] | Autor J.Fałat | Treść Bystra (akv) | Cena 800 zł
Artist: Apoloniusz Kędzierski
Title: PEJZAŻ
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Kędzierski
Artist: Jan Rubczak
Title: PEJZAŻ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Rubczak
Artist: Julian Fałat
Title: KOSIARZ, 1914
Year: 1914
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: jFalat | 1914 [inicjały wiązane] Do obrazu dołączona ekspertyza Ireny Bal z czerwca 2020 r.
Artist: Julian Fałat
Title: PRZEDWIOŚNIE
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JFałat | Bystra [inicjały wiązane]
Artist: Jacek Malczewski
Title: PRZĄDKA, 1922
Year: 1922
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J Malczewski. 1922. Proweniencja: Obraz zakupiony z pracowni artysty przez przodków obecnych właścicieli. Obraz wzmiankowany i reprodukowany w: – T. Szydłowski, Jacek Malczewski , Warszawa 1925, s. 21, il. ( Prządka , 1922); – T. Szydłowski, Drogi Sztuki Jacka Malczewskiego , „Przegląd Warszawski“ 1925, R. 5, T. 2, nr 43, il. (wkładka między s. 112 i 113). PRZEJDŹ DO STRONY , POŚWIĘCONEJ TEMU WYJĄTKOWEMU OBRAZOWI Zobacz film o obrazie
Artist: Teodor Axentowicz
Title: PORTRET KOBIETY Z FAUNEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: T. Axentowicz Portret zajmuje znaczące miejsce w twórczości Teodora Axentowicza. Po studiach w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych artysta wyjechał do Paryża, aby dalej kształcić swoje umiejętności. Trafił tam do pracowni wziętego portrecisty Carolusa-Durana. Szybko sam też zyskał sławę znakomitego portrecisty. Znany był zwłaszcza jako autor powabnych kobiecych wizerunków: Bystrość obserwacji i zdolność odnajdywania jakiegoś specyficznego pierwiastka u danego modela przemawia z każdego płótna. Ta znajomość psychologii kobiecej uderza od razu u artysty (...) Przez zręczne ustawienie, przez pochylenie postaci, ruchem głowy lub ręki, wyrazem oczu, spojrzeniem lub wręcz uśmiechem umie zainteresować lub przykuć uwagę. (...) Wreszcie artystę odznacza subtelna gama kolorystyczna – pisał o nich Franciszek Klein (cyt. za: Teodor Axentowicz. Ormianin polski [katalog wystawy], Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, 19 czerwca – 21 września 2014, s. 78). Axentowicz malował członków paryskiej, później zaś londyńskiej socjety. Na jego obrazach widzimy zamożne damy z arystokratycznych sfer, artystycznych kręgów i mieszczańskich salonów. Pozują one w eleganckich toaletach, często ze sznurem pereł, czy w innej kosztownej biżuterii. Jednak, jak zauważa Irena Kossowska, zazwyczaj te atrybuty kobiecości autor umiejętnie wykorzystuje... więcej
Artist: Jacek Malczewski
Title: PEJZAŻ, MAJ 1920
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, tektura, 31,5 x 40,5 cm (w świetle oprawy) sygn. l.g.: J Malczewski | . 920 . maj Na odwrocie l.g. okrągła pieczęć składu papieru Róży Aleksandrowicz: [R. ALEKSAN]DROWICZ | Kraków | Basztowa 11; poniżej, przeciwnie do kompozycji wymiary (ołówkiem): 41 ‘ 32,5 ; ponadto centralnie umieszczona nalepka wystawy pośmiertnej w TPSP w Krakowie (druk, pieczęć , maszynopis ): Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie | R. 1939. Nr. 136 1646 | Autor WYSTAWA | JACKA MALCZEWSKIEGO | Adres | Dzieło Pejzaż. | Wykonanie ol. tekt. cena Obraz ukazuje rozległy pejzaż z okolic Lusławic z ruinami zamku w Melsztynie, górującymi na oddalonym szczycie. Na pierwszym planie widzimy powalony pień drzewa. To zapewne efekt burzy, którą artysta uwiecznił na trzech obrazach (o wspólnym tytule Po burzy ) namalowanych w 1919 roku. Pejzaże doliny Dunajca wielokrotnie inspirowały Malczewskiego. Ruiny zamku w Melsztynie możemy oglądać zarówno na rysunkach – jak ten, który oferowaliśmy na aukcji w kwietniu 2020 roku, czy znajdujący się w zbiorach MNW (Nr inw. Rys. Pol. 7526 mnw), jak i na obrazach olejnych (np. Pastuszek i chimera z 1905 roku, aukcja Agra-Art, czerwiec 2020). W okolicach zamku mieszkała, wraz z mężem – bogatym ziemianinem Feliksem... więcej
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET ŻONY, OK. 1922-1924
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J Malczewski Na odwrocie l.d. okrągła pieczęć zbiorów Marii Malczewskiej, a poniżej pieczęć z numerem: 194. Do obrazu dołączona opinia dr Agnieszki Ławniczakowej z 1998 roku. Obraz przedstawia żonę artysty stojącą u drzwi jego pracowni, znajdującej się na terenie parku przylegającego do dworu w Lusławicach. Było to ważne i często pojawiające się w twórczości artysty miejsce. W dworze mieszkały siostry Malczewskiego, a w parku znajdowała się jego letnia pracownia. Portret żony powstał zapewne na początku lat dwudziestych, a dokładniej – według wybitnej znawczyni twórczości Jacka Malczewskiego, dr Agnieszki Ławniczakowej – między rokiem 1922 a 1924. Maria i Jacek Malczewscy pobrali się z miłości. Niestety niezgodność charakterów doprowadziła do rozłamu w ich małżeństwie pod koniec XIX wieku i mówiło się nawet o rozwodzie. Maria Malczewska była osobą twardo stąpającą po ziemi i pragnącą wygodnego życia. Chciała, by mąż otaczał ją opieką, był jej podporą w sprawach codziennych. Jacek Malczewski natomiast był człowiekiem nie posiadającym praktycznego podejścia do życia, który oczekiwał wsparcia od żony. Pragnął być podziwianym i uwielbianym, a Maria nie wykazywała zainteresowania jego pracą twórczą. Na przestrzeni kolejnych lat małżonkowie oddalali się od siebie coraz bardziej. W ich życie wkroczyła Maria Balowa, rudowłosa... więcej
Artist: Henryk Siemiradzki
Title: PORTRET MĘSKI, LATA 70. XIX W.
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: p.d. oznaczony stemplem z faksymile podpisu artysty: HSiemiradzki [inicjały wiązane] Na odwrocie p.d. notatka ramiarska (ołówkiem): brąz | 30 VI 158 [w kółku]. Rysunek pochodzi z wczesnego okresu twórczości Henryka Siemiradzkiego. Został oznaczony stemplem z faksymile podpisu artysty, spotykanym także na innych jego rysunkach i szkicach olejnych, m.in. na Alegorii muzyki , olejnym studium do projektu kurtyny krakowskiego teatru (MNW, nr inw. MP 2049). Dwie takie pieczątki, z których odbijano autograf artysty, znajdują się w zbiorach pamiątek po Siemiradzkim w Muzeum Narodowym w Krakowie. Patrz: – Henryk Siemiradzki jakiego nie znamy. Wystawa daru otrzymanego od Rodziny Artysty [wstęp Z. Gołubiew], Muzeum Narodowe w Krakowie, czerwiec-sierpień 1980, s. nlb. Dział „Przedmioty osobiste“, nr kat. 15 (nr inw. MNK 316 689/1-2).
Artist: Józef Brodowski
Title: PORTRET MAKSYMILIANA WANIEWICZA, 1828
Year: 1828
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: opisany na odwrocie: Maksymilian Wanie | wicz Były Profesor | w Gimnazyum a teraz | Kassyierem w Uniwer | sytecie Krakowskiem | Jos. Brodowski | pinx _ 1828 Obraz reprodukowany w: – Czesław Czapliński, Kolekcje sztuki polskiej w Ameryce. Polish Art Collections in America , Wyd. Fundacja Dobrej Książki, Warszawa – Nowy Jork, s. 321.
Artist: Leopold Loeffler
Title: RODZINA MYŚLIWEGO
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: L. Löffler Radymno Na odwrocie na górnej listwie krosna stemple z numerami: 16, 75 i 20 oraz fragment starej nalepki i pieczęci lakowych; na dolnej listwie krosna (czerwoną kredką): Löfler. R; powyżej słabo widoczna pieczęć z imieniem i nazwiskiem: FRANZ JEZEK oraz fragmenty pieczęci lakowych; ponadto na dolnej listwie ramy (granatową kredką): Löffler – Radymno ; nalepka aukcyjna Agra-Art. z 2016 roku. Dla podkreślenia swojej narodowości, od roku 1867 artysta często dodawał przy sygnaturze słowo Radymno, nazwę miejscowości, w której spędził dzieciństwo. Informacja ta pozwala na przybliżone datowanie obrazu.
Artist: Tadeusz Rybkowski
Title: POWRÓT Z POLOWANIA, 1888
Year: 1888
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Tadeusz Rybkowski | 1888_ Na odwrocie pieczęci odnoszące się do wymiarów podobrazia: 26, 90, 40; ponadto centralnie, przeciwnie do kompozycji mało czytelny napis ołówkiem: 3070Z2 | M Sa [...] | N. Bohnn | Sch [...] ke. 955; obok czarną kredką: II; powyżej ołówkiem: 20/4
Artist: Franciszek Streitt
Title: ZALOTY, 1886
Year: 1886
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: F. Streitt. | 886 Na odwrocie centralnie umieszczony owalny znak firmy produkującej podobrazia: Adrian Brugger | MÜNCHEN | Theatinerstrasse No. 1
Artist: Ludwik Gędłek
Title: SPRZEDAWCA DYWANÓW
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: L. Gędłek | Wien na odwrocie, na krośnie i ramie, notatki i nalepki aukcyjne
Artist: Artur Wacław Wielogłowski
Title: ZESŁAŃCY
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Ar. StarykońWielogłowski Na odwr dwukrotnie numer (czerwonym markerem): 118 ; poniżej (czarnym markerem): 3328001 ; obok (niebieskim markerem): 11,5 x 18 | 20 x 26,5 ; w p.g. rogu okrągła pieczęć w języku niemieckim; centralnie pozostałość nalepki; poniżej z lewej (tuszem): [...] 19500 ,-
Artist: Roman Kochanowski
Title: PORTRET SZLACHCICA, OK. 1905
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: R Kochanowski Porównaj z: – Z. K. Posiadała, Roman Kochanowski (1857-1945) w 150. rocznicę urodzin , katalog wystawy Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Radom 2007, s. 149 ( Portret Żyda , ok. 1905).
Artist: Jan Styka
Title: PORTRET HRABIEGO POTOCKIEGO, 1881
Year: 1881
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. wzdłuż górnej krawędzi po prawej: Jan Styka 81 sygn. p.d.: Jan Styka. Na odwrocie na płótnie l.g. litera (niebieską kredką): Z .; p.d. (częściowo ukryta pod krosnem) pieczęć producenta przyborów malarskich: Malerleinwand & | Farben – Fabrik | A. Ebeseder | Wien | L, Opernring 9; ponadto na górnej listwie krosna nalepka z opisem portretowanego (długopis): Comte Potocki | Parrain de Sophie | Styk [a]; obok napis wyciśnięty w krośnie długopisem: Cont parrain fille de J. Styka | Sophie Styka Proweniencja: Inicjał Z. znajdujący się na odwrocie płótna odnosi się do imienia córki Jana Styki – Zofii, która była właścicielką obrazu. Zofia, urodzona we Lwowie, była jedną z dwóch córek Jana Styki i jego drugiej żony Lucyny Olgiati. Później obraz znalazł się w rękach jej spadkobierców, u których pozostawał do dziś. Portret przedstawia hrabiego Potockiego, ojca chrzestnego Zofii Styki, w tradycyjnym polskim stroju. Postać hrabiego została ujęta do pasa, a stonowana kolorystyka sprawia, że całą uwagę widza przykuwa twarz i przenikliwe oczy sportretowanego.
Artist: Wilhelm Carl Räuber
Title: UCIECZKA PRZED BURZĄ, 1879
Year: 1879
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: W. Räuber 1879. M Na odwrocie ślady po dwóch szpongach; wzdłuż górnej krawędzi czarna pieczęć ze słabo czytelnym numerem: 23ILB; na dole, przeciwnie do kompozycji, czarna pieczęć z numerem 2.
Artist: Jan Rosen
Title: ŻANDARM KONNY Z OKRESU KSIĘSTWA WARSZAWSKIEGO
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: ŻANDARM KONNY Z OKRESU KSIĘSTWA WARSZAWSKIEGO, 1925 akwarela, gwasz, papier, 46,5 x 33,5 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: J. ROSEN | 1925 Według opinii Mieczysława Sicińskiego: Akwarela przedstawia żandarma konnego z końcowego okresu Księstwa Warszawskiego i początków wojny z Rosją 1812 roku, zapewne w oparciu o informacje i rycinę zawarte w pracy B. Gembarzewskiego z 1905 r., uzupełnione ilustracjami z publikacji francuskich. Rozkazem cesarza Napoleona I, wydanym z Wilna 1 lipca 1812 roku, na Litwie została utworzona formacja żandarmerii. Miała ona odbywać służbę policyjną, dodawać pomoc wojskową władzom cywilnym, aresztować zbiegów (zapewne dezerterów), włóczęgów i maruderów należących do jakiejkolwiek bądź armii. W listopadzie 1812 roku zaczęto również formować żandarmerię w departamentach Księstwa Warszawskiego. Świeżo formowane oddziały zostały po odwrocie spod Moskwy przyłączone do dywizji gen. Dąbrowskiego i wraz nią opuściły granice Księstwa, udając się do Niemiec. Mundur żandarma miał być kroju polskiego. Jednak z zachowanych nielicznych źródeł wynika, iż bardziej był on wzorowany na umundurowaniu żandarmów francuskich. Broń stanowiła para pistoletów, pałasz i lanca dodana być może w miejsce brakujących już karabinków, które w późniejszym okresie zostały uzupełnione. Osiodłanie i rząd koński... więcej
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: BEDUINI, PO 1903
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygn. l.d.: AWK W 1903 roku Alfred Wierusz Kowalski, na fali mody na orientalizm, odbył podróż do północnej Afryki. Coraz więcej artystów jeździło na Bliski i Daleki Wschód. Na wystawach pojawiały się obrazy z wizerunkami egzotycznych piękności i wojowników na koniach. Wierusz Kowalski spędził kilka tygodni w Maroku, skąd przywiózł szkice i studia olejne. Po tej wyprawie artysta chętnie malował napotkanych tam ludzi, a zwłaszcza Beduinów na rozpędzonych koniach. Prezentowany obraz cechuje typowa dla tego okresu twórczości, brawurowa technika malarska. Malowany szerokimi pociągnięciami pędzla, odznacza się wyrazistą fakturą i zachowuje swobodę impresyjnego szkicu. W obrazie czuje się dynamizm, głębię i przestrzenność pustynnego pejzażu. Uwagę zwraca też żywa, choć oszczędna kolorystyka z mocnymi akcentami ostrego słońca. Obraz wymieniany i reprodukowany w: – "Tygodnik Ilustrowany" 1908, nr. 29, s. 573 [ Przed Wojną Świętą - Fantazya ] – Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1908, s. 15 [ Święta Wojna ]; – Moderne Ölgemälde. Nachlass Professor Alfred von Wierusz-Kowalski. München . Auktion in München in der Galerie Helbing, München 1917, s. 9, nr kat. 23 (wstawiony p.t. Beduinen-Scheikh i... więcej
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: MODLITWA, 1906-1908
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygn. p.d.: Egipt | F.M. Wygrzywalski
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: HAMSIN, 1907
Year: 1907
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: z Egiptu 1907 | F.M. Wygrzywalski | „Hamsin“ W 1906 roku Feliks Michał Wygrzywalski wyruszył w podróż do Egiptu. Czas tam spędzony zaowocował licznymi obrazami o tematyce orientalnej ( Modlitwy Arabów, Sprzedawcy dywanów czy sceny z haremów ). Prezentowany obraz uchwycił moment nadejścia hamsinu, gwałtownego południowego wiatru. Znany też jako samum, jest wiatrem występującym na pustyniach Afryki Północnej i Półwyspu Arabskiego. Na obrazie widzimy karawanę, w której stronę sunie drobny pył zwiastujący nadejście burzy piaskowej. Mężczyźni osłaniają rękoma twarze i na przekór trudnościom podążają dalej. Artysta znakomicie uchwycił siłę wiatru, który napiera na sportretowanych.
Artist: Czesław Borys Jankowski
Title: SERBSKIE KOBIETY, 1915
Year: 1915
Tools: ink, watercolor, gouache, crayon
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d: Ce de Jankowski | 15 Na odwrocie wzdłuż górnej krawędzi (ołówkiem): Dessin de M. Ch. B. de Jank [owski]; centralnie okrągła pieczęć biura prasowego przy Ministerstwie Wojny; obok (ołówkiem): Femmes | serbes ; poniżej numer 21 odnoszący się zapewne do szerokości reprodukcji w piśmie. Czesław Jankowski współpracował z pismami, do których sporządzał ilustracje reporterskie. Relacjonował, m.in. konflikt rosyjsko-turecki na Kaukazie (por. Epizod z walk.. ., aukcja Agra-Art 20 III 2011, poz. kat. 74). W czasie I wojny światowej Królestwo Serbii poniosło ogromne straty. Liczba ofiar – cywilnych i wojskowych – wyniosła ponad milion, czyli ponad jedną czwartą populacji całego kraju i około 60% mężczyzn. Prezentowany obraz to zapis wydarzeń na froncie, kiedy to – wobec ogromnych strat wśród żołnierzy – do walki ruszyły kobiety. Do historii przeszła zadziwiająca odwaga i męstwo Serbskich kobiet, m.in.: Milunki Savić, Sofiji Jovanović, Antoniji Javornik czy Slavki Tomić.
Verified Artist: Yes
Artist: Stefan Bakałowicz
Title: U ŹRÓDŁA
Tools: oil, pencil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ST. BAKALOWICZ
Artist: Iwan Trusz
Title: PEJZAŻ ZNAD STRYJA
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: I. Trusz na odwrocie l.g. ołówkiem: Z nad Stryja | Unikat | Iv. Trusz
Artist: Aleksander Świeszewski
Title: JEZIORO RESCHEN, PRZED 1895
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: JEZIORO RESCHEN Z WIDOKIEM NA MASYW ORTLERU, przed 1895 sygn. l.d.: A. von Swieszewski | München Na krosnach u góry papierowa nalepka z nr.: W425 ; na dolnej listwie nalepka wystawowa (maszynopis): Der Reschensee mit dem Ortler. Von A. von Swieszewski, München VI Internationale Kunstaustellung München. W 480 [obraz niewymieniony w kat. wystawy] Odbywszy studia na monachijskiej Akademii, Aleksander Świeszewski wyjechał na dłuższy czas do Rzymu. Pobyt we Włoszech zaowocował słonecznymi, świetlistymi pejzażami o jasnym niebie, głębokim błękicie jezior i wspaniale barwnych ogrodach (cyt. za: H. Stępień, M. Liczbińska, Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1828-1914 , Warszawa 1994, s. 96). Wrażenia z pobytu w Italii niewątpliwie są obecne w jego późniejszej twórczości. Jego wysoko cenione przez publiczność i krytykę pejzaże odznaczają się wyczuciem światła, ciekawą kolorystyką oraz malarską poetyką. Artysta, który w 1873 roku na stałe osiadł w Monachium, wiele podróżował, zaś chętnie obieranym kierunkiem jego wypraw były górskie okolice bawarskiej wyżyny od strony Tyrolu i Szwajcarii. Oferowany obraz powstał zapewne po powrocie z jednej z bardziej odległych podróży.
Artist: Henryk Cieszkowski
Title: WIDOK NA CAPRI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: H Cieszkowski | [...] W szeregu licznych prac Cieszkowskiego znajdujemy rzeczy wysokiej artystycznej wartości. W tych to dziełach widzimy, jak wielkie poczucie natury posiadał [...] artysta, zarówno w szczegółach, jak i w całości. Jego obrazy [...] słoneczne, o dalszych planach, nad wyraz miłe robiły wrażenie swym spokojem, jakby marzycielskim nastrojem, stanowiąc zawsze harmonijną całość. Odznaczały się również ogromem powietrza, ciepłem i szlachetnością w traktowaniu. „Tygodnik Ilustrowany“ 1895, II półrocze, nr 49, s. 411.
Artist: Celestyn Czynciel
Title: BUKIET KWIATÓW, 1902
Year: 1902
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: Celestyn Czynciel. | Kraków 1902
Artist: Mieczysław Reyzner
Title: PORTRET LWOWIANKI, PANNY MARII C., 1899
Year: 1899
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Mieczysław Reyzner | 1899 Obraz był własnością portretowanej, Marii z Cicimirskich Bednarskiej. Maria pochodziła z rodziny lwowskiej - była córką Oresta Cicimirskiego, c.k. radcy sądu krajowego we Lwowie, siostrą Bohdana i Natalii, autorki książek tyczących wychowania przedszkolnego. Jej mąż, dr Adam Bednarski był wybitnym lekarzem okulistą, profesorem UJK i kierownikiem Kliniki Okulistycznej we Lwowie. Zmarł w kwietniu 1941 roku, jeszcze przed wejściem do Lwowa Niemców. Jego nazwisko figurowało na niemieckiej liście przeznaczonych do rozstrzelania profesorów lwowskich w 1941 roku. Po wojnie Maria Bednarska mieszkała we Wrocławiu.
Artist: ÉMILE EISMAN-SEMENOWSKY
Title: DZIEWCZYNA Z KWIATAMI
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: EISMAN – SEMENOWSKY. Na odwrocie na dolnej listwie ramy nalepka zakładu ramiarskiego Edlunds Konst w Landskronie.
Artist: Paweł Merwart
Title: KARMIĄCA ŁABĘDZIE
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: PAUL MERWART. Na odwr. nalepka: (druk, tusz): A. Guinchard Fournirer, | Embol[...] | 76. Rue Blanche & 11 R[ue][...]epie_ Paris. | Exposition de Ch[...] | No
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: DWOREK Z PORTYKIEM
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: B. RYCHTER-JANOWSKA ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: MAURYCY MINKOWSKI
Title: PORTRET DZIEWCZYNY, 1922
Year: 1922
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M MINKOWSKI , datowany l.d.: 1922 Na odwrocie z lewej okrągła pieczęć lakowa z centralnie umieszczonym orłem w koronie okolonym tekstem: [KOMISARJA] T RZĄDU | [NA M.] ST. WARSZAWĘ ; poniżej okrągła pieczęć celna: DOUANE | CENTRALE | PARIS ; p.d. (ołówkiem) Maurice Minkowski 1922
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: DWOREK
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: B. RYCHTER-JANOWSKA Na odwrocie zaświadczenie autentyczności wydane przez dr. Stanisława Dąbrowskiego w 1964 r. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Eugeniusz Urbański herbu Nieczuja
Title: ZBIERANIE KWIATÓW
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: E. Urbański de Nieczuja ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: SANNA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygn. p.d.: Cz Wasilewski na odwrocie nalepka aukcyjna Agra-Art z 1997 r.
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: NA DROGĘ, 1935
Year: 1935
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Cz. Wasilewski 1935.
Artist: Leonard Wintorowski (Winterowski)
Title: PATROL UŁANÓW W ZIMOWYM KRAJOBRAZIE, 1921
Year: 1921
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Leonard Wintorowski | Warszawa 1921
Artist: Jerzy Kossak
Title: WIZJA NAPOLEONA W ODWROCIE SPOD MOSKWY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak O klęsce Napoleona w wyprawie na Rosję w 1812 roku zadecydowała w dużej mierze pogoda. Niesprzyjający klimat i mroźna zima spowodowały szybki rozpad, nieprzystosowanej do takich warunków, armii. Nękani głodem francuscy żołnierze nie byli w stanie odeprzeć napierających Rosjan. W tych trudnych warunkach najlepiej radzili sobie Polacy. Nadwiślańska kawaleria dzielnie walczyła z kozakami, a Szwoleżerowie Gwardii utworzyli osobistą eskortę Napoleona i jego marszałków. Wojny napoleońskie należały do często podejmowanej przez Jerzego Kossaka tematyki. Prezentowany obraz przedstawia jeden z najsłynniejszych motywów w jego twórczości. Ta autorska kompozycja łączy w sobie gorycz wielkiej porażki Cesarza Francuzów i wspomnienie zwycięstwa w bitwie pod piramidami w 1798: Wizja Napoleona w odwrocie spod Moskwy z głową Sfinksa przypominającego egipskie zwycięstwo ‘boga wojny’, który teraz ze sztabem i na tle niekończącej się colonne mourante swych wojsk ciągnie na zachód wśród zamieci, złamany zimą i mrozem – pisze o dziele znawca malarstwa Kossaków, Kazimierz Olszański ( Jerzy Kossak , Wrocław 1992, s. 18). Pierwsza wersja kompozycji powstała w 1913 roku, później artysta wracał do niej wielokrotnie. Jedna z replik znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, inna eksponowana była nawet w Muzeum panoramy Borodino ... więcej
Artist: Teodor Ziomek
Title: ZAGRODA, 1910
Year: 1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: T. Ziomek 1910 Do obrazu dołączona ekspertyza Adama Konopackiego ze stycznia 2004 r.
Artist: Wojciech Kossak
Title: UŁAN Z KONIEM, 1932
Year: 1932
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wojciech Kossak | 1932 Na odwrocie u góry napis: Stwierdzam autentyczność pracy | mojego ś.p. dziadka Wojciecha Kossaka | Kraków 25 kwietnia 1983 r. p.d. napis: Odcisk niniejszej pieczęci herbowej | jest obecnie w moim posiadaniu | Gloria Kossak ; poniżej odcisk pieczęci lakowej.
Artist: Wiktor Korecki
Title: BOCIANY NAD ROZLEWISKIEM
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WIKTOR KORECKI ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Wiktor Korecki
Title: NA DRODZE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WIKTOR KORECKI ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Jerzy Kossak
Title: ŚWIĘTY HUBERT, 1941
Year: 1941
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Kossak | 1941 na odwrocie - często stosowane przez artystę stemple potwierdzające autorstwo: - okrągły: w polu środkowym herb "Kos" | Nr. ...; w otoku napis: *JERZY KOSSAK* Kraków pl. Kossaka 4*; - faksymile tekstu napisanego ręcznie: "Stwierdzam autentycz= | ność tego obrazu" | Jezry Kossak. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Wojciech Kossak
Title: WESELE GÓRALSKIE, 1938-1942
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wojciech Kossak | 1938 obok słabiej czytelna sygnatura pierwotna ołówkiem: Kossak 194 [.] Namalowany na tekturze obraz - w niewiadomym czasie - został poddany konserwacji i naklejony na drugą tekturę; na odwrocie, w „okienku“ zabezpieczającej tektury, widoczna lakowa pieczęć z herbem „Kos“ (odcisk z sygnetu).
Artist: Rafał Malczewski
Title: PEJZAŻ ZIMOWY, 1943
Year: 1943
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Rafał Malczewski. | Canada Feb. 1943 obok ołówkiem: B [...] 15.V. 43 | Rafał. Ottave . Na odwrocie p.g. numer (czarnym markerem): 53 ; l.d. numer (ołówkiem): 3 .; p.d. (ołówkiem): 4613 – TIMBER-WILLOW 331 ; na papierze zabezpieczającym nalepka zakładu ramiarskiego w Montrealu. Proweniencja: kolekcja rodziny artysty w Kanadzie. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite) * do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu)
Artist: Wiktor Korecki
Title: PRZEZ BRZOZOWY LAS
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WIKTOR KORECKI ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Władysław Chmieliński
Title: RYNEK STAREGO MIASTA W WARSZAWIE, 1936-39
Tools: watercolor, gouache
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Stachowicz. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Verified Artist: Yes
Artist: Erno Erb
Title: NA TARGU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: EErb
Artist: Władysław Chmieliński
Title: WIDOK NA KOŚCIÓŁ ŚW. ANNY, PRZED 1939
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński. Na odwrocie notatki ramiarskie; na zaplecku wzdłuż g. krawędzi (długopisem): St Anna kyrkan, WARSZAWA ; ponadto na dole nieczytelna pieczęć. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Verified Artist: Yes
Artist: Władysław Chmieliński
Title: WIDOK NA RYNEK STAREGO MIASTA W WARSZAWIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński na odwrocie na dolnej i lewej listwie krosna pieczęci z numerami odnoszącymi się do wielkości podobrazia (odpowiednio): 50 i 70. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Verified Artist: Yes
Artist: Wincenty Wodzinowski
Title: W CIENIU BRZÓZ
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W Wodzinowski Na odwrocie dwie nalepki warszawskich galerii. Obraz po konserwacji.
Artist: Erno Erb
Title: GRAJEK
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: E Erb na odwrocie p.g. dwie nieczytelne pieczęcie
Artist: Tadeusz Styka
Title: AUTOPORTRET, OK. 1925
Tools: pencil, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: T. S. Na odwrocie wzdłuż górnej krawędzi (ołówkiem): Autoritratto di Tade Styka ; wzdłuż dolnej krawędzi (ołówkiem): 0109205B Proweniencja: Obraz pochodzi z kolekcji rodziny artysty Rysunek powstał zapewne jako szkic koncepcyjny do olejnego autoportretu, który obecnie znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie (olej, tektura, 100 x 100 cm, nr inw. MP 1121 MNW). ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Wojciech Weiss
Title: SCENA EROTYCZNA
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: monpotypia jednobarwna, papier, 12 x 15,9 cm sygn. p.d. (ołówkiem): WW [monogram wiązany] Prezentowana monotypia stanowi doskonały przykład eksperymentów jakie Wojciech Weiss prowadził wykorzystując różne techniki graficzne. Monotypia to niezwykle trudna technika, która od twórcy wymaga wprawnej ręki i dużej wiedzy. Efekt końcowy zależy od świadomego, położenia i odpowiedniego zróżnicowania grubości warstwy farby, następnie odpowiedniego poprowadzenia wałka i wilgotności papieru. Tylko artysta posiadający duże doświadczenie i talent jest w stanie stworzyć dzieło sztuki wykorzystując tą niezwykle trudną technikę. Monotypie Weissa cechują się ogromną różnorodnością tematyczną i stylistyczną. Artysta ukazywał kobietę jako nierządnicę, której celem było doprowadzenie mężczyzny do upadku moralnego. Erotyczne rytuały, zmysłowe i sataniczne kobiety, katastrofizm w twórczości Weissa to efekt dekadenckiej poezji Stanisława Przybyszewskiego, który miał duży wpływ na artystę. Oprócz stopnia trudności dodatkową wartość tego dzieła stanowi fakt, że technika ta pozwala na stworzenie tylko jednego egzemplarza. Czyniąc z prezentowanej grafiki unikatowe dzieło sztuki, które stanowi niewątpliwą gratkę dla kolekcjonerów.
Artist: Stanisław Gałek
Title: SZAŁAS W DOLINIE PIĘCIU STAWÓW, PRZED 1922
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: ST. GAŁEK na odwrocie dwa nieczytelne stemple sklepu z artykułami piśmiennymi i malarskimi Czesława Garlińskiego Na obrazie została przedstawiona słynna koliba kamienna w Dolinie Pięciu Stawów Polskich. Po raz pierwszy szałas ten został namalowany przez Aleksandra Kotsisa w 1873 roku na obrazie p.t.: Wycieczka w Tatry (Muzeum Narodowe w Krakowie). Budowla zachowała się do dziś niemal w pierwotnym kształcie i obecnie wpisana jest do rejestru zabytków. Obraz wystawiany: – „Jak potopu świata fale...“. Pejzaże tatrzańskie z kolekcji Leszka Radwana i Piotra Radwana-Röhrenschefa oraz Witolda Huculak a, Muzeum Ziemi w Warszawie, 16 IX – 17 XI 2019, Warszawa 2019, poz. kat. 41. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: SZKOŁA ZAKOPIAŃSKA
Title: GÓRAL TRZYMAJĄCY LISKI, PRZED 1946
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 49 x 15 x 14,5 cm na cokole dedykacja: POLSKIE KOLEJE LINOWE | ZAKOPANE MARZEC 1946 | – | NAGRODA ZA BIEG ZJAZDOWY | O PUCHAR P.K.L ., na bocznej ściance napis: Zakopane III 1946 oraz podpisy fundatorów na spodzie numery: Dep. S. | 1167 | MT oraz 117 | 33 Oferowana figura to nagroda za bieg zjazdowy o puchar P.K.L. Puchar Polskich Kolei Linowych należy do najstarszych polskich zawodów narciarskich. Są organizowane od 1945 r., corocznie, na zakończenie sezonu narciarskiego. Rywalizacja rozgrywa się na stokach Kasprowego Wierchu, gdzie znajdują się unikalne na skalę Polski trasy narciarskie o charakterze alpejskim. Figura Górala trzymającego małe liski jest utrzymana w konwencji szkoły zakopiańskiej. Brak sygnatury utrudnia powiązanie jej z autorem, niewątpliwie jednak szukać go należy pośród wychowanków Państwowej Szkoły Przemysłu Drzewnego w Zakopanem. Trudno jest powiedzieć, czy rzeźba została wykonana na zamówienie PKL, czy też została ofiarowana organizatorom zawodów przez fundatora. Taka praktyka była dość powszechna na ziemiach polskich w poprzednich dziesięcioleciach: z uwagi na szczupłość środków finansowych, jako trofea bywały wręczane zawodnikom przedmioty dekoracyjne pochodzące ze zbiorów prywatnych.
Artist: Leon Chwistek
Title: SZERMIERKA, 1924
Year: 1924
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: L. Chwistek 1924 na odwrocie notatka ramiarska Proweniencja: Obraz należał do prof. Mieczysława Brahmera, który był uczniem Leona Chwistka w gimnazjum J. Sobieskiego w Krakowie. Chwistek prowadził tam lekcje matematyki i plastyki. Drogi obu panów skrzyżowały się ponownie w latach dwudziestych na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie Leon Chwistek prowadził wykłady z matematyki i robił habilitację z logiki matematycznej, a Mieczysław Brahmer studiował filologię romańską i polską. Według przekazów rodzinnych, prof. Brahmer właśnie w latach dwudziestych wszedł w posiadanie prezentowanej akwareli. Obraz pozostawał w rodzinnych zbiorach do dziś. Obraz wzmiankowany w: – K. Estreicher, Leon Chwistek. Biografia artysty (1884-1944) , Kraków 1971, s. 164. Leon Chwistek, który zajmował się pracą naukową, pedagogiczną i literacką, malował niewiele i powoli, każdy rysunek poprzedzała długotrwała analiza. W związku z tym jego dzieła pojawiają się na rynku antykwarycznym niezwykle rzadko, stanowiąc nadzwyczajną gratkę dla kolekcjonerów. Leon Chwistek od czasów młodości uprawiał szermierkę. Traktował ją jako formę samoobrony. W ówczesnej Europie pojedynki były już zakazane. Jedynie Francja dawała wolność pojedynkowania się, a prasa była nimi żywo zainteresowana publikując ich przebiegi. Wiosną 1914 roku doszło do skrzyżowania szabli między Leonem Chwistkiem... więcej
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET JADWIGI SOBOLEWSKIEJ, XI 1933
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 63,2 x 48,8 cm (w świetle passe-partout) sygn. l.d: Witkacy | 1933 XI | NP NT I; po prawej: T.B [w kółku] Do obrazu dołączona ekspertyza Anny Żakiewicz z lutego 2021 r. Portret Jadwigi Sobolewskiej z domu Błażejewicz (1900-1976) powstał w ramach działalności jednoosobowej Firmy Portretowej „S. I. Witkiewicz“. Artysta starannie opracował twarz kobiety o dużych niebieskich oczach, w zamyśleniu patrzącej lekko w bok. Gładko uczesane, lecz niepozbawione puszystości ciemne włosy z przedziałkiem po lewej są lekko podwinięte poniżej uszu. Ubiór modelki – suknia w ukośną ciemną kratę z ogromnym białym kołnierzem – został potraktowany bardziej szkicowo. Za to nietypowe jest tło. Portret był najwyraźniej wykonywany przy sztucznym świetle, stąd wielki czarny cień za plecami kobiety zrównoważony przez jasnobłękitną aureolę wokół jej głowy, co nie tylko nadaje całości lekkości, ale też umiejętnie podkreśla delikatną, jakby „nieziemską“ urodę modelki. W czasie portretowania Witkacy nie palił papierosów, ani nie pił alkoholu, o czym informują adnotacje poniżej sygnatury i daty (NP NTI). Portret został wykonany w Warszawie, bo tam Witkacy przebywał w listopadzie 1933 roku. Nazwisko Sobolewskiej pojawia się kilkakrotnie w listach artysty do żony, m.in. 2 lutego 1934 roku: Gdybyś Ty zechciała się porozumieć z Sobolewską i pobierać od niej flotę, to byłoby... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Tadeusz Makowski
Title: POCHÓD KARNAWAŁOWY, OK. 1920
Tools: ink, feather
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: papier żeberkowy ze znakiem wodnym (kartusz herbowy z koroną i napis: Duc de Lorraine | 1498), 22,3 x 35,7 cm Na odwrocie napis ołówkiem p.d.: 25 poltrt. Proweniencja: – Obraz zakupiony od spadkobierców artysty; – W 2002 zakupiony na aukcji Agra-Art do prywatnej kolekcji w Warszawie. Dla Makowskiego, ucznia klasy rysunkowej Józefa Mehoffera, rysunek stanowił niezwykle ważną formę wypowiedzi. Rysował codziennie, przy każdej okazji i niejednokrotnie wspominał o swoich rysunkach w Pamiętniku. Na ich podstawie można prześledzić różnorodność poszukiwań i wędrówkę myśli artysty. Szkice były również nieodłączną formą komunikowania się z ludźmi. Swoje listy do przyjaciół dopełniał rysunkami odwiedzanych miejsc, czy też podpatrzonych scen. Rysunek był również sposobem rozmyślania o sztuce. W przeciwieństwie do malarstwa był szybki i pozwalał natychmiast zapisać różne rozwiązania koncepcyjne danej sceny. Za jego pomocą artysta wybierał najlepsze rozwiązanie, które następnie uwieczniał na płótnie. Rysunki u Makowskiego były zarazem autonomicznymi dziełami sztuki. Poświęcał im wiele uwagi i, na co wskazują jego zapiski, planował rozprawę na ich temat. Rysunek powinien być duszą artysty, a nie naśladownictwem natury. (...) Rysować jak dziecko, które... więcej
Artist: Joachim Weingart
Title: PEJZAŻ PARKOWY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. czerwoną farbą: Weingart Na odwrocie, na krośnie nalepki, w tym na listwie poprzecznej nalepka wystawowa (druk, atrament ): Sujet: Paysage 10 [...] | Auteur: Weingart | No 174
Artist: Wojciech Weiss
Title: OGRÓD W KALWARII, 1906-1912
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: na odwr. szkic olejny postaci, p.g. kartka z faksymile podpisu W. Weissa i nr.: 0567 | 6 oraz dopisaną cyfrą „3“ na ramie nalepki wystawowe: – Muzeum w Brodnicy; – Muzeum Okręgowe w Toruniu; – 176. Wojciech Weiss | Ogród, ol. tekt., 35,0 x 51,0; – Muzeum Mazowieckie w Płocku; – Muzeum Pałac w Wilanowie Obraz wystawiany: – Piękno do mnie przyszło..., Wojciech Weiss. Malarstwo białego okresu 1905-1912 , Muzeum Pałac w Wilanowie, 19 IV – 10 VI 2007, Warszawa 2007, kat. 176 (wystawa prezentowana następnie w Toruniu, Brodnicy i Płocku). Około roku 1905 kończy się okres symboliczny w twórczości Wojciecha Weissa, zaś na lata 1906-1912 datuje się okres biały. W tym czasie zachodzą znaczące zmiany w jego życiu osobistym. Artysta poznaje Irenę Silberberg, z którą stworzy bardzo szczęśliwy związek. Po ślubie w 1908 roku zamieszkują w domu w Kalwarii Zebrzydowskiej, który stanie się ich rodzinną Arkadią. Tu powstają liczne pejzaże, widoki ogrodu, a także obrazy przedstawiające Renię i dzieci. Młodopolski niepokój zastępuje intymność rodzinnego szczęścia, idylla i wewnętrzna harmonia. W okresie tym, biel właśnie staje się kolorem w palecie Weissa najważniejszym, zaś fragmentarycznie ujęte kompozycje traktować można jak lapidarne haiku pisane przez artystę na cześć natury – piszą Irena... więcej
Artist: Tadeusz Makowski
Title: PORTRET MŁODEJ DZIEWCZYNY, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: T. Makowski na odwrocie na płótnie (farbą): Tadé Makowski | Jeune Fille | Paris ponadto trzykrotnie powtórzony na płótnie i krośnie numer (kredą): 106 na dolnej listwie krosna mała nalepka z nieczytelnym napisem tuszem: 83 mak | [...] Proweniencja: Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny malarza i wchodził w skład spuścizny pośmiertnej Makowskiego przejętej z jego paryskiej pracowni. Kolekcja trafiła do siostry artysty, Karoliny Niedzielowej z domu Makowskiej, od której obraz, za pośrednictwem malarza Jerzego Panka, został zakupiony przez obecnego właściciela. Od 1918 roku dzieci, dotychczas w sztuce Makowskiego marginalizowane, zaczęły być postaciami pierwszoplanowymi. Początkowo ich portrety utrzymane były w dość ciemnej kolorystyce. Z czasem uległy znacznemu rozjaśnieniu, wpadając w delikatne szarości, róże i błękity. Makowski zazwyczaj malował dzieci mieszkające na wsi, skromnie ubrane, zawsze nad wiek poważne. Portret młodej dziewczyny ujęty jest w wąskim kadrze z pustym tłem, co potęguje atmosferę intymności i sprawia, że uwagę widza przykuwa modelowana światłocieniem twarz modelki, a zwłaszcza jej zamyślone oczy. Artysta do małego modela podchodził z szacunkiem należnym osobom dorosłym. Patrzył na dzieci nie oczami dojrzałego człowieka, lecz ich własnymi. Ukazywał je tak, jak one... więcej
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: MĘŻCZYZNA Z FAJKĄ, 1917-1919
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Muter Na odwrocie wzdłuż górnej krawędzi słabo czytelny napis: MUTER Mela Le Senegalais N o 5 . Ponadto centralnie (czerwoną kredką): dwukrotnie przekreślone N ; obok 30 . Portret przedstawia Senegalczyka z fajką w charakterystycznym czerwonym nakryciu głowy, białej koszuli i niebieskiej kurtce. Obraz ukazuje – wyraźną w latach 1915-1919 – fascynację Meli Muter malarstwem Vincenta van Gogha. Zarówno kolorystyka, jak i długie, wijące się pociągnięcia pędzla przywodzą na myśl liczne autoportrety holenderskiego malarza. W czasie I wojny światowej Francja zmobilizowała licznych żołnierzy kolonialnych, z których większość pochodziła z Senegalu. To właśnie żołnierze tej narodowości stanowili najliczniejszą grupę rekrutów z terenów afrykańskich walczącą na terytorium Francji metropolitalnej. Okrucieństwo wojny, użycie broni chemicznej oraz pojawienie się wielkiej grupy inwalidów – wszystko to wywarło ogromny wpływ na wrażliwą na ludzkie cierpienie malarkę. Współodczuwająca z ofiarami, nienawidząca wojny, artystka angażowała się w pomoc weteranom. Pod koniec wojny związała się z kręgiem lewicujących intelektualistów francuskich. W maju 1917 roku poznała Raymonda Lefebvre’a, w którym się zakochała. Lefebvre, który był ranny pod Verdun, stał się jednym z najbardziej... więcej
Artist: Rajmund Kanelba
Title: BOGACTWO MORZA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Kanelba ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Szymon (Simon) Mondzain
Title: PEJZAŻ, 1926
Year: 1926
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Mondzain | 1926 na odwrocie na dolnej listwie krosna, przeciwnie do kompozycji, pieczęć z numerem odnoszącym się do wielkości podobrazia: 15F
Artist: Maurycy Mędrzycki (Mendjizky)
Title: DZIEWCZYNKA SIEDZĄCA NA KRZEŚLE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: Mendjizky na krosnach napis: 25 M. Malarstwo Maurycego Mędrzyckiego w Polsce zostało odkryte niedawno. Bardzo szybko jednak pochodzący z Łodzi malarz dołączył do grona najbardziej cenionych przedstawicieli École de Paris. Artysta w sposób niezwykle twórczy korzystał z dorobku ekspresjonizmu, postimpresjonizmu, a także fowizmu. Nie dając się jednak ponieść głośnym hasłom awangardy, podążał ku własnym artystycznym celom; jego pełne witalności i wewnętrznej energii portrety, akty, martwe natury i pejzaże, pogrążone są jednocześnie w lirycznym nastroju. Były one wysoko cenione przez współczesnych, o czym świadczą słowa Maximiliena Gauthiera z 1931 roku: Dawno temu – w heroicznych czasach – jego nazwisko odbijało się echem po całym Montparnassie. Pokładano w nim nadzieję, że zapoczątkuje nową szkołę w malarstwie. Mędrzycki miał prawdziwy talent do tworzenia sztuki, która ani trochę nie próbowała schlebiać mieszczańskim gustom, toteż zaskarbił sobie entuzjazm wielu przyjaciół, często plasujących się z dala od głównego nurtu. Dojrzały styl Maurycego Mędrzyckiego wykształcił się w latach 1918-1921. Jak zauważa Artur Winiarski, jest najbardziej widoczny w portretach, które stały się specjalnością artysty. Obrazy z tego okresu są budowane kontrastowymi zestawieniami nasączonych plam barwnych, w których dominowały czyste kolory.... więcej
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: MACIERZYŃSTWO, OK. 1914
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: na odwrocie: l.g. dwie nalepki galerii w Kolonii: – l.g. nalepka Galerie Bargera w Kolonii (druk, długopis ) o treści: Galerie Bargera | No 11 | Mauritiusstenweg 74-76 | 5 Köln 1 · Germany | Tel. 218788 + 211496 | Name des Künstlers: Mela Muter | Titel : Mütterlichkeit | Größe : 74 x 74 cm | Erstellungsjahr : 1918 | Ausstellung: | Katalog-Nr.; – l.g. nalepka Galerie Gmurzynska w Kolonii (uszkodzona); – dwie małe nalepki z numerami 3 i 18; – nalepka z ceną 14.000 DM , obok numer (czarnym długopisem): HH533140906 ; – na tekturowym „zaplecku“ przekreślona nalepka depozytowa Muzeum Narodowego w Poznaniu (druk, czarny marker ): M UZEUM NARODOWE | W POZNANIU | Inw. Dep nr 226 9, podstemplowana przez głównego inwentaryzatora muzeum; – na dolnej listwie ramy przekreślony numer depozytowy Muzeum Narodowego w Poznaniu (czarnym markerem): MNP Dep 2269 , podstemplowany przez głównego inwentaryzatora muzeum; – l.g. nalepki aukcyjne Proweniencja: Galerie Gmurzynska – Bargera, Kolonia. Kolekcja Hansa Königa, Kolonia. Kolekcja prywatna, Poznań. Kolekcja prywatna, Warszawa. Obraz wystawiany: – Mela Muter 1876-1967. Retrospektiv-Ausstellu ng, Galerie Gmurzynska, Köln... więcej
Artist: Szymon (Simon) Mondzain
Title: DALIE W GLINIANYM WAZONIE, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Mondzain. | 1927. na odwr. słabo widoczne: Mondzain | 5 rue Campagne 1 e | Dahlias | 1927
Artist: Wojciech Weiss
Title: PÓŁAKT KOBIECY, LATA 20. – 30. XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WW [monogram wiązany] na odwrocie p.g. pieczęć: 8925, poniżej numer: 4 Malarstwo Wojciecha Weissa w okresie dwudziestolecia międzywojennego powstaje niejako w dwóch światach. Pierwszy stanowi szczęśliwy dom i rodzina artysty, drugi zaś – jego pracownia: Z jednej strony ścisły kontakt z naturą doprowadza w latach 30. do jawnie panteistycznej postawy, z drugiej zaś artysta izoluje się w swej pracowni, gdzie powstają akty i martwe natury. Malarz wyłączony z oddziaływania rodzinnego kręgu, pozbawiony słoneczności natury żywej, zamknięty w płytkiej przestrzeni pracowni wśród piętrzących się płócien i blejtramów analizuje media swej sztuki. Cykl kompozycji o tej tematyce maluje w latach 1920-1934. Wieńczy go obraz zatytułowany Kryzys (1934), przedstawiający porzuconego na blejtramach manekina – symbol nikomu nie potrzebnej sztuki – piszą I. i Ł. Kossowscy (culture.pl). Jak zauważają autorzy, temat aktu artysta traktuje tak samo, jak martwą naturę. Jego modelki to „istoty odpsychologizowane“, często pozbawione twarzy, zaś uwaga artysty skupia się tu przede wszystkim na plastycznej wrażeniowości.
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: ANEMONY, 1932
Year: 1932
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: 1932 | W d Terlikowski Na odwrocie na płótnie numer (czarną kredką): 22 ; ponadto na dolnej listwie krosna stempel z numerem odnoszącym się do wielkości podobrazia: 8 P ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Henryk Hayden
Title: WIDOK PORTU W HONFLEUR, 1933
Year: 1933
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Hayden Na odwrocie na górnej listwie krosna fragment nalepki: MM A. SCHOELLER et A. PACITTI | EXPERTS | 33, Avenue du Général-Sarrail. Ponadto na lewej listwie krosna stempel z numerem odnoszącym się do wielkości podobrazia: 8 P ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Maja (Maria) Berezowska
Title: KWIATY W SZKLANYM WAZONIE, 1955
Year: 1955
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: majaberezowska | 55 dedykowany p.d.: 14. I st. Warszawa 1966 | Najmilszemu drogiemu przyjacielowi – | – Panu Bogusławowi Płaza – wdzięczna Majaberezowska Na odwr. przeciwnie do kompozycji (ołówkiem): Ziental ; ponadto na tekturowym „zaplecku“ u dołu pieczęć warszawskiej galerii. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Rajmund Kanelba
Title: AKT
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 73,5 x 51,5 cm (w świetle oprawy) sygn. l.g.: Kanelba Na odwrocie na tekturowym „zaplecku“ l.g. prostokątna nalepka: [czarnym markerem] 230 | [niebieskim cienkopisem] GOUACHE PAINTING | BY | RAYMOND KANELBA ; u dołu na środku nalepka firmy Michaels; obok ośmioboczna nalepka z powtórzonym numerem (czerwonym cienkopisem): 230 . ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Stefan Żechowski
Title: ZNACHORKA, 1946
Year: 1946
Tools: coal
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: 35,9 x 27,5 cm (w narożnikach ślady po pinezkach) opisany p.d.: Znachorka Na odwrocie (długopisem): Muz ; poniżej wzdłuż lewej krawędzi pieczęć: MUZEUM w ZABRZU | Pl. Krakowski 9 – Telefon 23-92; poniżej (długopisem): Kl. III- z- 16/ I /110/ 65 | nieczytelny podpis; ponadto wzdłuż dolnej krawędzi (długopisem): 42 – Znachorka . Obraz powstał w 1946 roku jako jedna z kilkunastu ilustracji do książki Leona Kruczkowskiego Pawie pióra. W 1965 roku artysta miał indywidualną wystawę w Brukseli. W Galerii H. Merciera Librairie la Proue, w dniach 13 – 25 marca pokazano ponad siedemdziesiąt rysunków z różnych okresów twórczości. Były to zarówno prace z cyklu Wojna (1946), Wspomnienie dzieciństwa (1941-42), jak i ilustracje do dzieł Mickiewicza, czy portrety, m.in. Michała Anioła, Sokratesa, Mickiewicza. Belgijskiej publiczności najbardziej spodobały się prace surrealistyczne. Domagano się od artysty, aby przeznaczył do sprzedaży wszystkie prezentowane dzieła. Żechowski zgodził się na sprzedaż jedynie dwunastu obrazów. Prezentowana Znachorka została wówczas zakupiona przez Galerię Mokum z Amsterdamu. Z tej Galerii trafiła do kolekcji w Stanach Zjednoczonych, a następnie do prywatnej kolekcji w Polsce, w której pozostawała do dziś. Inną pracę z tej wystawy zakupił belgijski pisarz i krytyk sztuki Jean Dypréau, który – będąc pod... więcej
Artist: Adolf Abram Milich
Title: MARTWA NATURA, 1931
Year: 1931
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Milich Na odwrocie, na krośnie nalepka z odręcznym napisem: Nature morte | 1931. Na ramie nalepka z napisem: Londres. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: BALKON III, 1966
Year: 1966
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie na górnej listwie krosna numer (długopisem): 36 ; ponadto na ramie dwukrotnie powtórzona pieczęć Centralnego Biura Wystaw Artystycznych; na dolnej listwie ramy pieczęć z wymiarami podobrazia (przeciwnie do kompozycji): 35 x 46. Do obrazu dołączona jest ekspertyza doc. dr. Jerzego Zanozińskiego z grudnia 1991 roku. Obraz wystawiany i opisany w: – [Jerzy Zanoziński] Eugeniusz Eibisch. Obrazy olejne, rysunki , Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa, maj-czerwiec 1967, nr kat. 91, il. 56 (repr. czarno-biała, odwrócona). Balkon należy do serii obrazów malowanych przez Eugeniusza Eibischa pod koniec lat 60. na południu Europy. Powstał wówczas cały cykl tak tytułowanych płócien. Obraz przedstawia, widziany z góry, krajobraz przesłonięty prawdopodobnie skrzydłem okiennym. Zaraz za nim, w rattanowym fotelu siedzi kobieta w białej bluzce w czerwone grochy i granatowej spódnicy. Całość utrzymana jest w ciepłych tonacjach barwnych i charakterystycznym dla tego okresu twórczości Eibischa szkicowym traktowaniu.
Artist: Jean Lambert-Rucki
Title: MASKA NR 2 (PODWÓJNE MASKI), 1937
Year: 1937
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. z tyłu po prawej wzdłuż tylnej krawędzi: Lambert. Rucki , niżej nazwa odlewni i nakład: BLANCHET FOUNDEUR 2/8 , obok monogram wiązany: JDV odlew współczesny Na Międzynarodowej Wystawie „Sztuka i Technika“ w Paryżu w 1937, w pawilonie Union des Artistes Modernes, Lambert-Rucki pokazał, m.in. serię 23 polichromowanych masek ceramicznych. Wprawdzie wśród eksponowanych masek nie było Maski nr 2 , lecz niewątpliwie należy ona do tej serii i powstała współcześnie z nią. Oferowana rzeźba jest repliką w brązie oryginalnej Maski nr 2 wykonanej w gipsie polichromowanym, repr. w: A. Winiarski , Jean Lambert-Rucki 1888-1967 , Konstancin 2017, s. 123. Odlew w brązie powstał na zamówienie Galerie Jacques De Vos w Paryżu (o czym świadczy monogram wiązany JDV przy sygnaturze), która od lat 80. zajmuje się spuścizną po artyście i reprezentuje go na rynku dzieł sztuki.
Verified Artist: Yes
Artist: Zygmunt Menkes
Title: MARTWA NATURA ZE SZTALUGAMI, LATA 20. XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po lewej: Menkes na odwrocie: – na pionowej poprzeczce krosna uszkodzona nalepka paryskiej Galerie d’Art Le Portigue, Boulevard Raspail 99, z 1928 roku (druk, tusz ): [...]E PORTIQUE 99, Bd Raspail a Pa[...] | Menkes | Nature morte au chevalet | Peinture | No 31 ; – poniżej fragment innej nalepki z rękopiśmiennym napisem: 60 p. – na górnej listwie krosna napis: PH 60P MENKES – w prawym dolnym rogu płótna nieczytelna okrągła pieczęć
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: WIDOK PIAZZA DUOMO W TAORMINIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. ZUCKER. Na odwr. na górnej listwie krosna (czarnym markerem): Jaques Zucker | “Piazza in Taormina Sicily“ | Collection of Nathan Cummings – Sara Lee Corporation ; obok nalepka (maszynopis): Sara Lee #: 238 | CFC#: 12 | Artist: Jacques Zucker | Title: Piazza in Taormina | Size: 22 1/2" x 28" | Medium: Oil on canvas ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: PORTRET MŁODEJ KOBIETY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J. ZUCKER na odwr. na krośnie l.d. pieczęć: RETAILED BY | MACY’S ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Włodzimierz Zakrzewski
Title: JABŁONNA, 1969
Year: 1969
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. wzdłuż dolnej krawędzi: 1969 W ZAKRZEWSKI na odwrocie (czarną farbą): W. ZAKRZEWSKI | 1969 12 | JABŁONNA | 40,5 X 46,5 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Władysław Chmieliński
Title: WARSZAWA, ULICA WĄSKI DUNAJ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński. na odwrocie nalepki aukcyjne ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Verified Artist: Yes
Artist: Marian Mokwa
Title: KUTRY NA MORZU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Mokwa Na odwrocie na górnej listwie krosna (ołówkiem): M. Mokwa „Kutry rybackie“. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Miloslava Vrbova-Štefková
Title: WALC Z JEZIORA ŁABĘDZIEGO
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M Vrbová Na odwrocie na płótnie centralnie umieszczona pieczęć producenta podobrazi Viktoria Malleinen; p.d. nalepka z krótką notą biograficzną artystki w języku niemieckim; ponadto, na górnej listwie krosna nalepka galerii Kunsthaus Huggele (druk): Kunsthaus Huggele seit 1880 | Eßling[..] a. N., Küferstr. 13, Telefon 358585 | Künstler: Prof. M. Vrbová | Motiv: „Walzer der Schwände“ | Technik: Original [...]; obok pieczęć producenta podobrazi Viktoria Malleinen. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)