Artist: Zbigniew Makowski
Title: AUTOPORTRET, OK. 1954
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwr. l.g.: Zbigniew | Makowski | malował około roku | 1954 Pochodzenie: Kolekcja historyk sztuki Teresy Sowińskiej (1940-2023), autorki wielu publikacji i wystaw, zawodowo związanej z warszawską „Zachętą“. ♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite ).
Artist: Zbigniew Makowski
Title: KOMPOZYCJA SURREALISTYCZNA, 1975
Year: 1975
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d. (w odbiciu lustrzanym): Zbigniew Makowski 75 , p.d.: Zbigniew Makowski 1975 Pochodzenie: Kolekcja historyk sztuki Teresy Sowińskiej (1940-2023), autorki wielu publikacji i wystaw, zawodowo związanej z warszawską „Zachętą“. ♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite ).
Artist: Maria Anto
Title: MARTWA NATURA DLA ANIOŁKA, 1983
Year: 1983
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwr. na płótnie: Maria Anto 1983 „M.N. DLA ANIOŁKA“ | 92 x 125 cm | 845 [w kółku], przy l. krawędzi: Maria Anto 1968 [przekreślone] 125 x 92 | 321 [przekreślone] Pochodzenie: Kolekcja prywatna, Szwecja. Niezwykła twórczość Marii Anto – określana mianem figuracji o tematyce fantastycznej – pozostaje osobnym zjawiskiem w polskiej sztuce współczesnej. Jako wielka erudytka z „głową pełną wierszy“ czerpała swobodnie z szerokiego repertuaru symboli, za pomocą których wizualizowała intymne treści: wspomnienia, emocje, rutynę dnia codziennego. Wątki te są również utajnione w przedstawieniach martwych natur, których ikonografia opiera się na stałych motywach takich jak: anioł, ptaki, góra, dom, książki, porcelanowe figurki i szklane, ozdobne naczynia (por. m.in. Martwa natura ze srebrem , 1983, 90 x 130 cm; Martwa natura z głową kamienną , 1987, 90 x 130 cm). Łączy je także charakterystyczny sposób aranżowania przestrzeni polegający na sytuowaniu wyobrażonej sceny na styku wnętrza domu i otwartego pejzażu. Często, tak jak w „naszym“ obrazie, dodatkowo kadruje ją wewnętrzna rama w postaci rozsuniętych fałd kotary przywodząca na myśl skojarzenia z teatralną scenografią. Widz zostaje dopuszczony do tajemniczego, zdeformowanego... więcej
Artist: Teofil Ociepka
Title: NARODZINY CZŁOWIEKA, 1949
Year: 1949
Tools: oil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Inne tytuły: Urodziny Boga człowieka , Narodzenie człowieka , Narodziny Boga człowieka sygn. p.d.: Ociepka. | 1949 r. Na odwrocie: – l.d. fragment nalepki (mpis.): Tytuł: „Narodzenie człowieka“ | Nazwisko i imię: Ociepka Teofil | [...] Zw. Zaw. Gór... [Związek Zawodowy Górników w Janowie Śląskim]; – p.d. Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie z danymi obrazu; – p.g. i p.d. pieczątki Galerii Fibak i Kolekcji Fibak Monte Carlo. Pochodzenie: – Własność Julianny Ociepki, żony artysty. – Kolekcja Wojciecha Fibaka, Monte Carlo. – Kolekcja prywatna, Kraków. Obraz wystawiany, reprodukowany i opisany: – Wystawa Teofila Ociepki z Katowic, Nikifora z Krynicy, Guidona Recka ze Szczecina, Haliny Jastrzębskiej , Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, IX 1957 [kat. wystawy], nr kat. 12, il. cz.-b., s. nlb.; – A. Banach, Ociepka. Malarz dnia siódmego , Kraków 1958, s. 18, il. cz.-b.; – Malarstwo: Nikifor, T. Ociepka, P. Stolorz, W. Wróbel. Rzeźba: L. Kudła , CBWA „Zachęta“, VII-VIII 1958 [kat. wystawy], nr kat. 2, s. 24, il. cz.-b., s. nlb.; –... więcej
Artist: Stanisław Wysocki
Title: AKT, 2001
Year: 2001
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. z tyłu śr.: StanWys | 3/6 | 2001
Artist: Bronisław Chromy
Title: AURIGA KOSMOSU, LATA 90 XX W.
Description: IInformacje o dziele: pełne wymiary rzeźby: 100 x 92 x 57 cm W tytułowej rzeźbie artysta bardzo celnie uchwycił kontrast pomiędzy dynamicznie pędzącymi końmi a statyczną pozą aurigi (woźnicy). Dodatkowo umieszczenie kompozycji na półkuli wywołuje wrażenie, że zaprzęg mknie ku górze czyniąc rzeźbę niezwykle efektowną. ♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite ).
Artist: Henryk Stażewski
Title: NR 34, 1972
Year: 1972
Tools: acrylic
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwr. l.g.: nr. 34-1972 , śr.g.: H. Stażewski Pochodzenie: kolekcja historyk sztuki Teresy Sowińskiej (1940-2023), autorki wielu publikacji i wystaw, zawodowo związanej z warszawską „Zachętą“. Obraz wystawiany i opisany: – Michał Bylina / Henryk Stażewski , Wystawa prac laureatów nagród Ministra Kultury i Sztuki przyznanych w 1977 r. za twórczość artystyczną w dziedzinie plastyki , CBWA Zachęta, Warszawa styczeń 1978, kat. 1 (wymieniony w spisie prac). Henryk Stażewski nazywany „papieżem polskiej awangardy” język abstrakcji, rozwijał przez całe swoje życie. Uczynił z niego narzędzie do obiektywnego przedstawiania świata. Tak pisał: Sztuka abstrakcyjna jest najbardziej jednolitym, całościowym i organicznym widzeniem kształtów i kolorów. Ma na celu najwyższe wyczulenie naszego oka, osiągnięcie „absolutnego słuchu” wrażliwości kolorystycznej i matematycznej precyzji w wyczuwaniu formy i proporcji. Sztuka abstrakcyjna nie pokazuje zewnętrznego aspektu materii, „przedmiotu”, może jednak zachować kontakt ze zjawiskami i faktami konkretnymi i obiektywnymi świata zewnętrznego, gdyż jest sumą wrażeń i obserwacji, jest wyczuciem klimatu współczesności, wyrazem dynamizmu dzisiejszego życia, lirycznym obrazem epoki, w której... więcej
Artist: Stefan Gierowski
Title: OBRAZ DCCCLXXXII, 2011
Year: 2011
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwr. na płótnie p.g.: S. Gierowski | Ob. DCCCLXXXII | 2011 Rozpoznawalność moich obrazów nie wynika z jakiegoś spójnego dla nich rysunku, tylko raczej z tego, co dzieje się ze światłem, które rodzi się z kolorów. Bo kolor jest wtedy sensowny, kiedy daje światło. A co jeszcze jest najważniejsze, i o czym często się teraz zapomina, to jest to, że dobre obrazy – i stare obrazy, i współczesne obrazy, i abstrakcyjne obrazy i nieabstrakcyjne obrazy – wszystkie się tym wyróżniają, że od nich idzie światło. Idzie od nich, a nie na nie pada i daje odblask. Odblask powstaje z samej farby. Sam obraz może być bardzo ciemny, a jednak dawać światło. Stefan Gierowski. Pustka i światło. Rzecz o kolorze , BWA Galeria Sztuki w Olsztynie, Olsztyn 2019
Artist: Leon Tarasewicz
Title: BEZ TYTUŁU, 2017
Year: 2017
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwrocie na płótnie l.g.: L. Tarasewicz 2017 | 130 x 100 | Acrylic on canvas Leon Tarasewicz nie nadaje tytułów swoim obrazom, pozostawiając odbiorcom swobodę ich interpretacji, jednak intensywność związku tego malarstwa z naturą narzuca się w sposób niezwykle sugestywny. W wyniku tej głębokiej relacji artysty wobec natury, powstają obrazy abstrakcyjne, a zarazem wywołujące skojarzenie z rzeczywistym pejzażem. Powstaje malarska synteza, daleka od dosłowności, ale próbująca zatrzymać to, co najważniejsze. Sam artysta mówił o tym: Nie ma na moich obrazach rzeczy, które nie miałyby odniesienia do rzeczywistości. Często osoby działające w opozycji do zastanych idei powracają do klasyki. Artyści, którzy tworzą – wydawałoby się – abstrakcyjne obrazy, wcale nie wywodzą ich z idei abstrakcji (Leon Tarasewicz, Czuć sztukę w: Polscy artyści w sztuce świata. Rozmowy Elżbiety Dzikowskiej , Izabelin – Warszawa, 2005, s. 282). Aneta Prasał tak pisała o twórczości Tarasewicza: Całe to malarstwo rodzi się nie tyle z obserwacji natury, ile z jej doświadczania, przeżywania, kontemplacji. Jest próbą dotknięcia tajemnicy, która objawia się zmiennością światła, pór roku, rytmu wyznaczanego w lesie pniami drzew. Pokryte farbą płaszczyzny płócien układają się w opowieść o życiu człowieka w milczeniu, z uwagą,... więcej
Artist: Leon Tarasewicz
Title: BEZ TYTUŁU (TETRAPTYK), 2016
Year: 2016
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 50 x 50 cm (każda z czterech części) sygn. na pierwszej części poliptyku na odwr. na płótnie: L. Tarasewicz. 2016 103 x 103 , poniżej schemat układu kompozycji, pośrodku: 1. , na pozostałych częściach kolejne numery: 2. , 3. , 4 . Sztuka to jest poczucie niemożliwości. Twórca każdą kolejną pracą przekracza granice, o których sam jeszcze nie wie. I trzeba mocno wierzyć w to, że ma się przed sobą drzwi do otwarcia, drogi, którymi jeszcze nie szedłeś, ani ty, ani inni. M. Czyńska, Nie opuszczam rąk. Rozmowa z Leonem Tarasewiczem , Warszawa 2021, s. 144 ♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite ).
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: ZNAK W GÓRACH, 1965
Year: 1965
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwr. na płótnie śr.: JERZY NOWOSIELSKI [pionowo], obok 1965 ; p.g.: 120 Na odwr. dwie nalepki: – l.g. nalepka V Międzynarodowego Biennale Sztuki Współczesnej w San Marino 1965 z danymi obrazu w jęz. francuskim, w p.g. rogu nalepki nr 29 [w kółku], l.g. ślad włoskiej pieczątki celnej [?] – p.g. nalepka Centralnego Biura Wystaw Artystycznych – Zachęta Warszawa wypełniona dłg.: Depozyt | Muzeum Radom [przekreślone] Poznań | 113 katalog [...] Na p. listwie krosna dwie nalepki: jedna drukowana z danymi obrazu w języku polskim i angielskim, obok druga na taśmie papierowej tuszem: 0590/65 | EABBB | ABB [w kółku]. Autentyczność obrazu skonsultowana z p. Andrzejem Szczepaniakiem - historykiem sztuki, kuratorem wystaw, dyrektorem wykonawczym Galerii Starmach, redaktorem m.in. wydanych przez Skirę albumów Henryk Stażewski (2018), Jerzy Nowosielski (2019). Obraz wystawiany, opisany i reprodukowany: – San Marino, Palazzo del Kursaal, V Biennale Internazionale d’Arte Contemporanea della Republica di San Marino, 31 VII – 30 IX 1965, kat. 3; – Malarstwo. Anna Güntner, Włodzimierz Kunz, Danuta Kluza, Jerzy Nowosielski [kat. wystawy], Kraków,... więcej
Artist: Stanisław Baj
Title: MATKA. MODLITWA, 2003/2015
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: S. Baj sygn. na odwr. p.g.: Stanisław Baj | Matka | Modlitwa | 2003 | 2015 Ważnym nurtem w malarstwie Stanisława Baja, oprócz pejzażu rzeki Bug, jest portret. Artysta uwidacznia na płótnach mieszkańców rodzinnej wsi Dołhobrody, sąsiadów, znajomych, jednak najczęściej portretuje matkę. Na przestrzeni czterdziestu lat stworzył ponad trzysta jej wizerunków. Marię Baj malował w kuchni, przy stole, przy stodole, przy płocie czy – jak na naszym obrazie – w trakcie modlitwy. Tak rozbudowana malarska opowieść o matce – pisała Anna Wachta – jest wzruszającym ewenementem w historii malarstwa. Matka przez jej najliczniejszą i nadludzką obecność na obrazach, staje się najważniejszym obiektem – symbolem figuratywnego malarstwa Baja. Matka – jedyny pewny i niewybieralny element ludzkiego życia. Jest prostą linią trwania, której jesteśmy przedłużeniem. Matka starzeje się i umiera, ale nie znika: trwa biologicznie w swoim jedynym synu i patrzy z setek jego obrazów. Życie trwa. (Anna Wachta, Przyczynek do biografii Stanisława Baja , w: Stanisław Baj , Olszanica 2023, s. 37) W innym miejscu, autorka wskazuje na element przemijania w twórczości Baja, a także na środki wyrazu, którymi posługuje się ten artysta: Seria portretów matki to wyjątkowe w malarstwie... więcej
Artist: Edyta Hul
Title: ZWIERZĘ 14-19, 2014
Year: 2014
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwr. na pł. p.d.: Edyta Hul | 2014 GDAŃSK | „ZWIERZĘ 14-19“ ♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite ).
Artist: Jacek Sienicki
Title: WNĘTRZE, 1984
Year: 1984
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwr. na płótnie p.g.: Jacek | Sienicki | „wnętrze“ | ol pł 1984 , l.g. nalepka galerii Milano w Warszawie
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: KUTER Z żAGLEM, 1962
Year: 1962
Tools: ink, feather
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany oł. p.d.: JERZY NOWOSIELSKI 1962
Artist: Jan Lebenstein
Title: LES DEUX AGES, 1971
Year: 1971
Tools: ink, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: LES DEUX AGES (Dwa okresy w życiu kobiety), 1971 sygn. białym gwaszem l.d.: Lebenstein 71 na odwr. na podkładzie tekt. dłg. p.g.: „Les deux Ages“ Na odwrocie oprawy l.d. nalepka z nadrukiem Galleria il Fauno | [adres i tel. w Turynie] i danymi pracy (maszynopis), obok nalepka z okrągłą pieczęcią z napisem w otoku: ARTE MODERNA, w śr.: IL | PUNTO | TORINO | CAUCE [?] LIGURE oraz numerem flamastrem: 0977 , w l.d. rogu nalepka z numerem letrasetem: 323 ♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite ).
Artist: Jan Lebenstein
Title: FIGURA, 1962
Year: 1962
Tools: gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. tuszem p.d.: LEBENSTEIN 62 Pochodzenie: – Kolekcja Artura Lejwy (1895-1972) – marszanda i kolekcjonera prowadzącego od 1953 Galerie Chalette w Nowym Jorku. W latach 1960-1965 współpracował z Janem Lebensteinem sprzedając liczne prace na papierze i blisko czterdzieści płócien artysty. – Kolekcja prywatna Nowy Jork. ♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite ).
Artist: Jan Lebenstein
Title: FIGURA, 1963
Year: 1963
Tools: ink, watercolor, feather
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. dłg. l.d.: Lebenstein 63 , p.d.: figure Pochodzenie: – Kolekcja Artura Lejwy (1895-1972) – marszanda i kolekcjonera prowadzącego od 1953 Galerie Chalette w Nowym Jorku. W latach 1960-1965 współpracował z Janem Lebensteinem sprzedając liczne prace na papierze i blisko czterdzieści płócien artysty. – Kolekcja prywatna Nowy Jork.
Artist: Jan Lebenstein
Title: LA COURSE PETRIFIEE, 1964
Year: 1964
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Lebenstein 64 Na odwr. na płótnie sygn. i napis: Lebenstein | „La course petrifiee“ | 1964 | 60 M na pł. zawiniętym na krosno napis: Le course petriefie na płótnie dwie okrągłe pieczątki, na śr. listwie krosna niebieską farbą: 47. Obraz reprodukowany w: – Rozmowa z Janem Lebensteinem , Jerzy Stajuda, „Współczesność“ 27 IV 1965, s. 7, il. czarno-biała (pt. Bieg skamieniały ). Po międzynarodowym sukcesie, jaki odniosły cykle Figur kreślonych i Figur osiowych (1956-1960), wbrew wszelkim naciskom ze strony krytyki, Lebenstein poddał swoje dotychczasowe malarstwo całkowitej metamorfozie. Nastąpiła przemiana Figur osiowych w struktury horyzontalne. Do powstania Bestiarium przyczyniła się fascynacja Lebensteina galerią paleontologii w Jardin de Plantes w Paryżu. „W Jardin des Plantes czułem tę realność, realność istnienia tych zwierząt. Nie chciałem w tym następnym etapie imitować czy małpować tego czy innego ichtiozaura, tylko była to rzeczywista metafora skamieniałego świata, świata nieistniejącego, świata, w którym jeszcze pomimo wszystko, tli się życie po dzień dzisiejszy“. Powstało zadziwiające bestiarium. To – jak się wyraził zaprzyjaźniony z malarzem konserwator z Jardin des Plantes... więcej
Artist: Zdzisław Beksiński
Title: BEZ TYTUŁU, 1983
Year: 1983
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 86 x 72 cm - wym. w św. ramy sygn. na odwr. na płycie: BEKSIŃSKI 1983 Obraz reprodukowany: – Strona internetowa Archiwum promocji sztuki Zdzisława Beksińskiego; - Strona internetowa Dmochowski Gallery NET (Wirtualne Muzeum). Bliskie estetyce horroru wariacje na temat ludzkiej postaci – senne zjawy, upiory z zaświatów i antropoidalne twory – tworzą charakterystyczny repertuar bohaterów obrazów Zdzisława Beksińskiego. Podobnie jak słynne metafizyczne pejzaże, były plastyczną projekcją wizji artysty, który wielokrotnie podkreślał, że pragnie malować tak, jakby „fotografował marzenia i sny“. Tadeusz Nyczek, znawca twórczości „Beksa“, tłumaczył, jak wyglądała ta artystyczna deklaracja w praktyce: Otóż jest to malowanie na granicy realności. Czasem granica bywa przekraczana w stronę większego prawdopodobieństwa wyglądu ludzi i przedmiotów, czasem podobieństwo do natury staje się bardzo odległe. Bywa wreszcie, że ten sam przedmiot, ta sama postać zawiera jednocześnie cechy prawdopodobieństwa i czystej fantazji. Przykład pierwszy z brzegu: ręce ludzkie. Ich normalność zdaje się nie podlegać dyskusji. Dłonie mają pięć palców, palce – paznokcie... A przecież nie są to ręce całkiem realne. Dłonie są zawsze jakby trochę większe niż nakazuje proporcja biologiczna, żyły nabrzmiałe... więcej
Artist: Zdzisław Beksiński
Title: BEZ TYTUŁU, 1992
Year: 1992
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwr. na płycie: BEKSIŃSKI | 1992 p.g.: N [w kółku] Obraz reprodukowany i opisany: – Strona internetowa Dmochowski Gallery NET (Wirtualne Muzeum), Sala 11. Pochodzące z początku lat 90. przedstawienie zawieszonego w nieokreślonej przestrzeni obiektu przypominającego skorodowaną i wygiętą – używając nazewnictwa samego autora – „blachę – nie blachę“ – jest uderzająco podobne do ostatniego, ukończonego tuż przed tragiczną śmiercią, obrazu Mistrza. Pokazuje tym samym rezultat malarskich poszukiwań, jakie zajmowały go w ostatnich kilkunastu latach twórczości. Widowiskowe, bogate w szczegóły „metafizyczne pejzaże“ ustąpiły wówczas miejsca syntetycznym formom o budowanej subtelnymi przejściami tonalnymi, przejrzystej architektonice. Ta warsztatowa wirtuozeria wprowadzała trzeci wymiar do płaszczyzny obrazu zacierając granicę między malarstwem a rzeźbą – dziedziną, w której artysta tworzył jeszcze w czasach sanockich. Mimo poświęcenia się „fotografowaniu wizji“ za pomocą pędzla i farb w kolejnych latach, fascynacja możliwościami tego medium nigdy nie wygasła: Rzeźbę porzuciłem nie dlatego, żebym tak chciał, tylko dlatego, że życie mnie do tego zmusiło, bo nie było szansy utworzenia w mieszkaniu pracowni rzeźbiarskiej, która jest straszliwie... więcej
Artist: Jerzy Tchórzewski
Title: BESTIA III, 1988
Year: 1988
Tools: tempera, acrylic
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d. białą farbą: J Tchórzewski 88 sygn. na odwr. tuszem śr.d.: J. Tchórzewski 88 | „BESTIA“ [oł.] III | akryl – tempera Obraz reprodukowany: – Cierpienie formy: Jerzy Tchórzewski Malarstwo (katalog raisonné wersja online; https://jerzytchorzewski.com/pl/katalog/107935). ♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite ).
Artist: Jerzy Tchórzewski
Title: SKRZAT, 1988
Year: 1988
Tools: acrylic
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. białą farbą l.d.: J. Tchórzewski 88 sygn. na odwr. śr.d.: J. Tchórzewski 88 | „SKRZAT“ | akryl , na wys. tytułu dopisane oł. liczby, l.: 9 [leżąca], p.: 34 Obraz reprodukowany: – Cierpienie formy: Jerzy Tchórzewski Malarstwo (katalog raisonné wersja online; https://jerzytchorzewski.com/pl/katalog/107956).
Artist: Alfred Lenica
Title: NOWY ŚRODEK 33, 1961
Year: 1961
Tools: individual, ink, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Lenica na odwr. oł. śr.: Lenica | Warszawa | 1961 | Nowy środek 33
Artist: Alfred Lenica
Title: KOMPOZYCJA, 1967
Year: 1967
Tools: individual, ink, watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 49,2 x 64,2 cm - wym. w świetle passe-partout sygn. tuszem śr. d.: Lenica sygn. na odwr. p.g.: ALenica | 1967 | Warszawa-PARIS ♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite ).
Artist: Jan Dobkowski
Title: WIOSENNE OCZEKIWANIE, 1996-97
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jan Dobkowski 1996-97 sygn. na odwr.: Jan Dobkowski | “WIOSENNE OCZEKIWANIE” | 1996-97 r. | AKRYL | 148 x 99 cm W moich obrazach staram się wymieszać elementy roślinne, zwierzęce i ludzkie, pokazać bogactwo linii tych światów, które tworzą jedną całość. Chcę pokazać kipiące życie. (Jan Dobkowski w rozmowie z Elżbietą Dzikowską, Polacy w sztuce świata , Rosikon Press, Warszawa 2001, s. 40) Największy może we współczesnej sztuce polskiej smakosz ciała i wyraziciel jego zmysłowości prawie zawsze przebywa w pracowni: tworzenie - to nie tylko jego pasja, ale także największa radość i przyjemność. Żywiołowość, niesłychana witalność jego obrazów i rysunków, wszystkiego co wykreuje, nie jest wymyślone, zaprogramowane, a pochodzi z wewnątrz, z jego Jana Dobkowskiego - świata, który tak bardzo intymny, pełny jest zarazem niezwykłej ekspresji. Delikatności i szaleństwa. Eksplozji i maksymalnego wyciszenia. Dyscypliny i instynktu. Światła, ale i mroku kiedy chce. Ale przede wszystkim - jak to wiedzą jego wielbiciele - to świat linii. Linia śladem myślenia powiada artysta. (...). Linią potrafi wyrazić wszystko i ona najbardziej określa jego sztukę, czyni ja natychmiast rozpoznawalna i jedyną. ( Jan Dobkowski. Orgie i tańce rytualne.... więcej
Artist: Władysław Jackiewicz
Title: CIAŁO X, 1975
Year: 1975
Tools: oil, crayon
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwr. na górnej żerdzi krosna: W. JACKIEWICZ CIAŁO X/75 ...obrazy Jackiewicza mają prostą i jasną zasadę: postać ludzka, dokładnie zaś jej fragmenty zostają zmonumentalizowane. Akt ludzki rozrasta się na płaszczyźnie obrazu do pomnikowych rozmiarów. Żaden szczegół nie osłabia siły tej monumentalności: między płaszczyzną tła, a przedstawieniem ciała nie ma łagodnych przejść – jest kontrast. Akt wolny jest od przypadkowości. Kontury i linie wewnętrzne są swobodną, uogólniającą interpretacją ludzkich ciał, dzięki temu właśnie monumentalność zyskuje pełnię siły. Krzysztof Kostyrko, Władysława Jackiewicza powrót do tradycji , Sztuka 3/2/75, s. 32 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Władysław Jackiewicz
Title: CIAŁO X, 1975
Year: 1975
Tools: oil, crayon
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwr. na górnej żerdzi krosna: W. JACKIEWICZ CIAŁO X/75 ...obrazy Jackiewicza mają prostą i jasną zasadę: postać ludzka, dokładnie zaś jej fragmenty zostają zmonumentalizowane. Akt ludzki rozrasta się na płaszczyźnie obrazu do pomnikowych rozmiarów. Żaden szczegół nie osłabia siły tej monumentalności: między płaszczyzną tła, a przedstawieniem ciała nie ma łagodnych przejść – jest kontrast. Akt wolny jest od przypadkowości. Kontury i linie wewnętrzne są swobodną, uogólniającą interpretacją ludzkich ciał, dzięki temu właśnie monumentalność zyskuje pełnię siły. Krzysztof Kostyrko, Władysława Jackiewicza powrót do tradycji , Sztuka 3/2/75, s. 32 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Zbigniew Makowski
Title: ŻYCZENIA ŚWIĄTECZNE, XII 1976 (SKŁADANKA)
Tools: ink, feather
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Zbigniew Makowski XII.1976. Kompozycja dwudzielna, papier załamany pionowo w ok. 1/3 szerokości. Na lewym fragmencie składanki napis łaciński podpisany: Zbigniew Makowski fuit | hic XII.1976 | dla Teresy. Po prawej scena walki człowieka (Jakuba?) z aniołem. Pochodzenie: Kolekcja historyk sztuki Teresy Sowińskiej (1940-2023), autorki wielu publikacji i wystaw, zawodowo związanej z warszawską „Zachętą“.
Artist: Zbigniew Makowski
Title: KOMPOZYCJA Z „LEDĄ Z ŁABĘDZIEM“ , 1981
Year: 1981
Tools: ink, watercolor, feather
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: KOMPOZYCJA Z „LEDĄ Z ŁABĘDZIEM“ LEONARDA DA VINCI, 1980 78 x 57,5 cm - wym. w świetle passe-partout sygn. tuszem l.g.: Zbigniew Makowski | 1980 , odbita metodą odcisku na pozostałych częściach kompozycji Kompozycja złożona z czterech kadrów powstałych przez złożenie papieru wzdłuż osi pionowej i poziomej. Rysunek części l.g. powtarza się w odbiciu lustrzanym na części l.d., podobnie rysunek części p.g. – na części p.d. (obie pionowe kolumny kompozycji różnią się szczegółami, zwłaszcza na osi poziomej). Pochodzenie: Kolekcja historyk sztuki Teresy Sowińskiej (1940-2023), autorki wielu publikacji i wystaw, zawodowo związanej z warszawską „Zachętą“. ♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite ).
Artist: Zbigniew Makowski
Title: SZKICOWNIK, 1963-1978
Tools: ink, watercolor, pencil, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Kliknij i obejrzyj całą książkę: Notatnik 100-kartkowy w oprawie płóciennej z nadrukiem na pierwszej stronie okładki: Pamiętnik. Zawiera 90 stron zarysowanych, w większości są to szkice lub elementy używane przez artystę w kompozycjach malarskich (ornamenty, znaki, bryły, figury geometryczne, pojedyncze przedmioty). Pierwsza rozkładówka zawiera dedykację i sygnaturę tuszem, po lewej: ofiarowane | Teresie. | V | 197 8 | (jeśli będą komentarze tuszem, to do tej daty należy je odnieść [strzałka przerywaną linią do daty jw.], po prawej: Zbigniew Makowski | VI-VII 1963 | w Warszawie. Pochodzenie: Kolekcja historyk sztuki Teresy Sowińskiej (1940-2023), autorki wielu publikacji i wystaw, zawodowo związanej z warszawską „Zachętą“. ♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach... więcej
Artist: Józef Czapski
Title: KOMÓDKA
Tools: pencil, crayon
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Pochodzenie: kolekcja prywatna USA.
Artist: Józef Czapski
Title: SIEDZĄCY NAD WODĄ
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: 11 x 16,5 cm - wym. w św. passe-partout w l.g. rogu fragment nieczytelnego napisu oł. Pochodzenie: kolekcja prywatna USA. ♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite ).
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: OKO, 2008
Year: 2008
Tools: ink
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. Abakanowicz 2008 ♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite ).
Artist: Jacek Sempoliński
Title: AUTOPORTRET (ŁAZARZ?), 1999
Year: 1999
Tools: oil, coal
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwr. śr.: Sempoliński 29.V. 99. | Autoportret /Łazarz?/ Niepublikowany inwentarz obrazów J. Sempolińskiego zawiera cztery Autoportrety z podtytułem Łazarz (w tym dwa ze znakiem zapytania) z połowy 1999 roku. Charakteryzują się podobną do oferowanego obrazu kompozycją twarzy w ciasnym kadrze, na białym tle, z zaznaczonym fragmentarycznie obramowaniem.
Verified Artist: Yes
Artist: Jerzy Duda-Gracz
Title: NIEDZIELA 4, 1989
Year: 1989
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: D. G. 1302/89 na odwr. nalepka autorska z danymi obrazu, powyżej: 19, poniżej nalepki pieczątka zezwolenia na wywóz za granicę Motyw ubranej pierwszokomunijnie dziewczynki z gromnicą pojawiał się w obrazach Dudy Gracza od lat 70. (por. Pamiątka z prewentorium , 1977; Niedziela I , 1977). Mała mieszkanka polskiej prowincji – upozowana niczym do pamiątkowego zdjęcia – była zawsze portretowana na tle malowniczego krajobrazu. W wersji z 1989 roku artysta nadał jej twarzy swoje własne rysy tworząc wyjątkowy kryptoportret. Przedstawia się w nim niejako w roli współuczestnika małomiasteczkowej obyczajowości. Sam podkreślał w jednym z wywiadów: Ci wszyscy ludzie z moich obrazów – chudzi i grubi, prominenci i robotnicy, koszmarne staruszki i dziewczynki do pierwszej komunii, jak również te postacie, które pojawiły się po roku 1980 – to wszystko jest nieustający ciąg autoportretów. Wszędzie tam jestem ja. ( Co jest w środku Dudy-Gracza , rozm. przepr. T. Kucharski, „Tu i teraz“, nr 30, 1982) ♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite ). więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Tadeusz Dominik
Title: PEJZAŻ, LATA 80. XX W.
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Dominik na odwr. na płótnie pieczątka zezwalająca na wywóz za granicę z podpisem ♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite ).
Artist: Marian Dąbrowski
Title: FORMY BIO URBANISTYCZNE 409, 1975
Year: 1975
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: na odwr. l.g. nalepka z sygn.: MARIAN DĄBROWSKI | KOMPOZYCJA FORMY – BIO – URBANIST. 409 | 100 x 139 | OLEJ ; p.g.: stempel – logo pleneru OSIEKI 75; na g. listwie krosna napis dłg.: FORMA 409 | „URBANISTYCZNA“. Obraz wystawiany: – Wystawa Malarstwa Mariana Dąbrowskiego , Galeria Sztuki Dom Kultury w Kołobrzegu, IV 1977; Galeria Sztuki KMPiK w Toruniu, IX 1978.
Artist: Józef Wilkoń
Title: ŻUBRY, 1964
Year: 1964
Tools: ink, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 38 x 60 cm - wym. w świetle passe-partout sygn. tuszem p.d.: JWilkoń | 1964 l.g.: dedykacja: Kochanemu Stefanowi | Deptuszewskiemu | JWilkoń | 5.V.1965 ♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite ).
Artist: Zbigniew Makowski
Title: MIREK Z MISIEM (REPLIKA), 1956-1977
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 47 x 28 cm - wym. w św. passe-partout sygn. p.g.: ZM 56 – replika 1977 Praca przedstawia 4-letniego syna artysty, Mirosława (ur. 1952), fotografa, projektanta i autora książek (m.in. Podróż do środka mojego ojca. Aktywista Zbigniew Makowski (1946-1956) (2020). Pochodzenie: Kolekcja historyk sztuki Teresy Sowińskiej (1940-2023), autorki wielu publikacji i wystaw, zawodowo związanej z warszawską „Zachętą“.
Artist: Zdzisław Beksiński
Title: BEZ TYTUŁU, 2002
Year: 2002
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. oł. pod ryc. l.: BEKSiński 2002 , p.d.: 8/50 ♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite ).
Artist: Alicja Wahl
Title: KOBIETA W CZERWONEJ SUKNI, PRZED 1982
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. śr.d.: WAHL na odwr. na płótnie śr.g.: pieczątka zezwolenia na wywóz za granicę ♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite ).
Artist: Stasys Eidrigevicius
Title: GłOWA, 1990
Year: 1990
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Stasys Na odwr. nalepka druk.: THE HAUSCHILDT FOUNDATION | No. 119 | STASYS | This artwork is the exclusively property of | The Hauschildt Foundation (1973) ♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite ).
Verified Artist: Yes
Artist: Jacek Yerka
Title: JESIENNY POŁÓW, 2024
Year: 2024
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: YERKA 24 Jest zimno, wilgotno, sennie. Samotny rybak na środku stawu dawno już zasnął. Śni o tym, że jest uwięziony na swojej łódce i nie może się ruszyć. Otaczający go labirynt wysokich fortecznych murów jest równie przerażający, jak coraz grubsza warstwa rzęsy wodnej wokół wędki i spławika. Sytuacja beznadziejna, jak w nieomal każdym moim przyzwoitym koszmarze sennym. Pozostaje tylko głośno krzyknąć i się obudzić. Jacek Yerka
Artist: Tomasz Sętowski
Title: BRAMA, 1984
Year: 1984
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g. na sklepieniu bramy: SĘTOWSKI 84
Artist: Wiesław Garboliński
Title: PO DRUGIEJ STRONIE SŁOŃCA, 1997
Year: 1997
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. GARBOLIŃSKI 1997 na odwr. na g. listwie krosna: W. GARBOLIŃSKI TYT. „PO DRUGIEJ STRONIE SŁOŃCA“ 114 x 146 1997 r. ♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite ).
Artist: Edward Dwurnik
Title: PLAC ZAMKOWY, 2016
Year: 2016
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: 2016 | E. DWURNIK sygn na odwr. na płótnie: 2016 | E. DWURNIK | „PL. ZAMKOWY“ | NR: XI [w ramce] – 728 – | 6174 [w ramce] ♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite ).
Artist: Igor Mitoraj
Title: PERSEUSZ, 1988
Year: 1988
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: MITORAJ na odwrocie wybity nakład: C 616/1000 HC ♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite ).