Artist: Jan Matejko
Title: KRÓLEWICZ ZYGMUNT AUGUST
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JM (monogram wiązany); u góry autorski napis: Sigismundus | Augustus.- | (królewicz)
Artist: Piotr Michałowski
Title: KIRASJERZY
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: 21 x 24 cm (w świetle passe-partout) podpisany l.d.: P. Michałowski Na odwrocie nalepka wystawy w TPSP w Krakowie (druk, atrament) o treści: TOW. PRZYJ. SZTUK PIĘKN. W KRAKOWIE | Autor Michałowski Piotr | Tytuł dzieła „Kirasjerzy“ | Rodzaj dzieła rys. | Podpis autora Wł. Pr. Na nalepce stempel: WYSTAWA | JUBILEUSZOWA | W STULECIE T.P.S.P. | /..../ 1954 Rysunek opisany w katalogu: - Katalog wystawy polskiego malarstwa historycznego i batalisty cznego wieku XIX i XX otwartej w stulecie Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie MCMLIV (wstęp prof. Karol Estreicher), Kraków 1954, s. 34. nr kat. 70 (Kirasjerzy).
Artist: Jan Matejko
Title: KRÓLEWICZ ZYGMUNT AUGUST
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JM (monogram wiązany); u góry autorski napis: Sigismundus | Augustus.- | (królewicz)
Artist: Feliks Sypniewski
Title: ODSIECZ WIEDNIA, 1884
Year: 1884
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: F. Sypniewski | r. 84. wzdłuż dolnej krawędzi (ołówkiem): Starcie z jazdą Muzułmańską Na odwrocie p.g. (tuszem): Odsiecz Wiednia | przez Króla | Sobieskiego | 1683 ; ponadto trójkątna, słabo czytelna, niemiecka pieczęć.
Artist: Juliusz Kossak
Title: WJAZD CESARZA FRANCISZKA JÓZEFA I DO LWOWA,1851
Year: 1851
Tools: ink, feather
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Juliusz Kossak | 851. Juliusz Kossak uwieczniał epizody z wizyt Franciszka Józefa w Galicji. Jej mieszkańcy darzyli sympatią władcę, który nadał im w roku 1861 autonomię. Dzieło przedstawia scenę z pierwszej podróży cesarza, jaka miała miejsce w 1851 r. Po raz drugi przybył on do kraju w 1855, odwiedzając swojego brata, arcyksięcia Karola Ludwika we Lwowie. Później monarcha odwiedzał Galicję jeszcze cztery razy w incydentalnych okazjach, było to w latach: 1893, 1894, 1900 i 1904. Harmonogram wizyt cesarza był za każdym razem bardzo napięty. Dowiadujemy się tego choćby ze skrupulatnie opisywanych wyjazdów monarszych, które znajdują się w księgozbiorach Biblioteki Wiedeńskiej. W dokumencie 1851 r. (d. 11 października) wjazd najjaśniejszego Franciszka Józefa I, cesarza Austryi, do Krakowa, tudzież podróż J. Ces. Król. Apost. Mości po Galicyi i Bukowinie (Kraków 1853), czytamy, że w ciągu zaledwie czterech dni władca odebrał defilady wojskowe, musztry, komenderował manewrem wojskowym, udzielił audiencji, przyjął przedstawicieli władz cywilnych i wojskowych, udzielił posłuchań petentom, odwiedził koszary wojskowe oraz koszary strzelców, Czerwony Klasztor, Instytut Wychowania Dzieci Żołnierskich, zakłady Cytadeli, strzelnicę bractwa kurkowego, klasztor sióstr miłosierdzia wraz z domem chorych, zakład panien... więcej
Artist: Ludwik Gędłek
Title: NA POSTERUNKU
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: L. Gędłek. Wien Na odwrocie centralnie nalepka z napisem (tuszem): Auf Vorposten ; ponadto notatki ołówkiem odnoszące się m.in. do wielkości obrazu oraz papierkowa nalepka Milwaukee Art Center Collection z 1962 r., gdzie obraz został przekazany przez Rene von Schleinitz Foundation (prywatną fundację w Milwaukee założoną w 1953 r.). Obraz przedstawia charakterystyczne dla artysty sceny z kozackich patroli. Ta statyczna kompozycja ukazuje odpoczywających kozaków w towarzystwie ich wiernych koni. Całość jest utrzymana w charakterystycznej dla malarstwa Gędłka, wyrafinowanej tonacji zgaszonych brązów, zieleni, szarości oraz delikatnych błękitów. Ta gładko i precyzyjnie namalowana scena z kozackich pochodów XVII wieku jest znakomitym przykładem twórczości artysty – znanej w kraju, ale popularnej przede wszystkim w środowisku wiedeńskim, gdzie Gędłek mieszkał i pracował.
Artist: Ludwik Gędłek
Title: ODPOCZYNEK
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: L. Gędłek – Wien Na odwrocie centralnie nalepka z napisem (tuszem): Rast ; ponadto notatki ołówkiem odnoszące się m.in. do wielkości obrazu oraz papierkowa nalepka Milwaukee Art Center Collection z 1962 roku, gdzie obraz został przekazany przez Rene von Schleinitz Foundation (prywatną fundację w Milwaukee założoną w 1953 r.). Obraz przedstawia charakterystyczne dla artysty sceny z kozackich patroli. Ta statyczna kompozycja ukazuje odpoczywających kozaków w towarzystwie ich wiernych koni. Całość jest utrzymana w charakterystycznej dla malarstwa Gędłka, wyrafinowanej tonacji zgaszonych brązów, zieleni, szarości oraz delikatnych błękitów. Ta gładko i precyzyjnie namalowana scena z kozackich pochodów XVII wieku jest znakomitym przykładem twórczości artysty – znanej w kraju, ale popularnej przede wszystkim w środowisku wiedeńskim, gdzie Gędłek mieszkał i pracował.
Artist: Piotr Michałowski
Title: HUZAR NA GNIADYM KONIU, OK. 1836
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Pochodzenie : – Kolekcja Ignacego Korwin-Milewskiego – znanego mecenasa sztuki (1846-1926). – Kolekcja Emila Merwina, prawnika (1881-1934), Wiedeń. – Własność Czesława Bednarczyka, Wiedeń. – Kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone. – Galeria Marek, Warszawa. – Kolekcja prywatna, Warszawa. Obraz wystawiany i reprodukowany m.in. w: – Franciszek Klein, Kolekcja Ignacego Korwin Milewskiego , w: „Sztuki Piękne“ 1927/1928, Nr 10-12, il. s. 454 (Ułan); – Lisowski, „Kuryer Literacko-Naukowy“, nr 35 z 31 VIII 1931, s. IV; – Katalog zur Ausstellung Piotr Michałowski [wystawa ze zbiorów Emila Merwina], Galerie Würthle, Wiedeń 1934, nr kat. 8; – J. Sienkiewicz, Bedentende Gemälde Polnischer Meister, Ausstellungskatalog, Kunst und Antiquitaten Czesław Bednarczyk Wien , Wiedeń 1969, nr kat. 9, il. 9; – Piotr Michałowski 1800-1855. Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2000, s. 211, poz. XIV. Niesłychana trafność oka i śmiałość ręki jego w chwytaniu prawdy w liniach, ruchu i wyrazie nie były zdobyte pracą; żadna wprawa, żadne długoletnie studya dać ich w tym stopniu nie mogą –... więcej
Artist: Antoni Kozakiewicz
Title: CHŁOPIEC W SZUWARACH, OK. 1890
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: A. Kozakiewicz Sygn. również na odwr.: AKozakiewicz [inicjały wiązane; sygnatura wydrapana na desce]; ponadto na ramie nalepki aukcyjne Agra-Art z 2008 roku.
Artist: Władysław Aleksander Malecki
Title: PEJZAŻ Z GOCŁAWKA, 1895
Year: 1895
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. W. Malecki p.d.: Gocławek 1895 r.
Artist: Jan Chełmiński
Title: SPOTKANIE NA DRODZE, OK. 1875
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jan Chełmiński Na odwrocie owalna pieczęć monachijskiej firmy z przyborami malarskimi: [Adrian] Brugger | München | [Theatinerstrasse. 2.]; ponadto numer (czerwoną kredką): P 601 | 27 i nalepki aukcyjne.
Artist: Wojciech Kossak
Title: NA RATUNEK, 1896
Year: 1896
Tools: gouache
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, gwasz, łabędzia skórka, 24 x 70,4 cm (w św. passe-partout w kształcie wachlarza) sygn. p.d.: A mademoiselle Lilly Wanamaker | Albert de Kossak | Berlin 1896 Akwarela nosi dedykację dla najmłodszej córki Johna Wanamakera, amerykańskiego kupca i założyciela pierwszego w Filadelfii domu towarowego. Wanamaker otworzył swój pierwszy sklep w 1861 w sąsiedztwie domu prezydenta George’a Washingtona. Był zapalonym kolekcjonerem sztuki i antyków. Do Muzeum Archeologii i Antropologii Uniwersytetu w Pensylwanii przekazał kilka darowizn, wśród których znalazła się kolekcja brązowych reprodukcji artefaktów odkrytych w ruinach Pompejów i Herkulanum. Początkowo wachlarze pełniły funkcję użytkową. Były częścią kobiecej garderoby uzupełniającą wytworne suknie. Noszono je do teatrów, na bale lub w czasie spotkań towarzyskich. Ważna była precyzja wykonania malunku, a ich dekoracje musiały być neutralne i adekwatne do sytuacji. Malowano na nich wyidealizowane scenki rodzajowe lub historyczne. Dopiero w połowie lat osiemdziesiątych XIX wieku artyści pozwolili sobie na swobodniejsze, czasem wręcz impastowe, dekorowanie wachlarzy. Modne wachlarze płytkowe i plisowane, malowane przez znanych artystów-malarzy, w drugiej połowie XIX wieku zaczęły tracić swą rolę użytkową na rzecz funkcji czysto estetycznej, pamiątkarskiej i kolekcjonerskiej: zamiast służyć... więcej
Artist: Wojciech Kossak
Title: AUTOPORTRET, 1891
Year: 1891
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Autoportret w mundurze ułana, 1891 sygn. p.d.: Adalbert von Kossak 1891 Na odwrocie dwie nieczytelne okrągłe pieczęcie; przy górnej krawędzi papierowa okrągła nalepka firmy ramiarskiej Antonina Sponara z Pragi. Obraz reprodukowany i wystawiany: – Barbara Kokoska, Konie w malarstwie polskim , wyd. Kluszczyński, Kraków 2010, s. 133, il.; – Wojny napoleońskie 1812-1815 , Muzeum Romantyzmu w Opinogórze, Opinogóra 2013, s. 2, il. – Juliusz Kossak (1856-1942) | Wojciech Kossak (1856-1942) [katalog wystawy], Muzeum Polskie w w Rapperswilu, 20 VI – 24 IX 2018, s. 58, 100, il. s. 61; – Juliusz Kossak (1856-1942) | Wojciech Kossak (1856-1942) [katalog wystawy], Biblioteka Polska w Paryżu, 28 IX – 28 X 2018, s. 50, 124, il. 53. Z zamiłowaniem portretował też Wojciech Kossak siebie; wczesny autoportret to jeszcze nie pewny swej wartości młody człowiek wspierający się na rękojeści szabli, lecz późniejsze konterfekty to niemal zawsze wizerunki przystojnego, butnego, rasowego szlagona, często w mundurze wojskowym. Taki jest datowany na 1891 rok Autoportret w stroju ułana, ukazujący umundurowanego jeźdźca na polnej drodze. Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, w: Juliusz Kossak ...,... więcej
Artist: Wojciech Kossak
Title: SZWOLEŻEROWIE POD WAGRAM, 1893
Year: 1893
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l. d.: Wojciech Kossak | 1893 Na dolnej listwie krosien malarskich oraz na dolnej listwie ramy dwie nalepki depozytowe Zamku Królewskiego w Warszawie; ponadto na dolnych i górnych listwach krosien cztery nalepki warszawskich domów aukcyjnych. Do obrazu są załączone dwie opinie – Elżbiety Charazińskiej oraz Adama Konopackiego. Pochodzenie : – Depozyt Zamku Królewskiego w Warszawie, 2021-2024. Obraz wystawiany, wzmiankowany i reprodukowany: – Emmanuel Swieykowski, Pamiętnik Towarzystwa Sztuk Pięknych w Krakowie 1854-1904 , Kraków 1905, s. 77 (jako Epizod z bitwy pod Wagram); – Kazimierz Olszański we wstępie do: Wojciech Kossak, Wspomnienia , Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1971, s. 10; – Sławomir Gowin, Kossakowie , Edipresse, Warszawa 2006, s. 91; – Mała encyklopedia sztuki polskiej, wyd. „Kluszczyński“, Kraków 2007, s. 86; – Juliusz Kossak (1856-1942) | Wojciech Kossak (1856-1942) [katalog wystawy], Muzeum Polske w w Rapperswilu, 20 VI – 24 IX 2018, s. 100, il. s. 66-67; – Juliusz Kossak (1856-1942) | Wojciech Kossak (1856-1942) [katalog wystawy], Biblioteka Polska w Paryżu, 28 IX – 28 X 2018, s. 124, il.... więcej
Artist: Zygmunt Sidorowicz
Title: PEJZAŻ Z DROGĄ, 1877
Year: 1877
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Sidorowicz 1877 Na odwrocie pozostałości po oklejeniu papierem gazetowym i resztki lakowych pieczęci.
Artist: Aleksander Kotsis
Title: ZASADZKA, OK. 1870
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: AK [monogram wiązany] Na odwrocie naklejona kartka (maszynopis opatrzony stemplami) z orzeczeniem dr. Kazimierza Buczkowskiego potwierdzającego autorstwo Aleksandra Kotsisa; ponadto, na ramie, nalepki aukcyjne.
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: CZYTAJĄCA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: LBakalowicz [inicjały wiązane] Na odwrocie owalny stempel paryskiego składu przyborów malarskich: TOILES TABLEAUX & COULEURS | ENCADREMENTS | LATOUCHE | PARIS | 34, Rue de Lafayette 34.
Artist: Leopold Schmutzler
Title: TANCERKA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: L Schmutzler
Artist: Jan Styka
Title: POKUSY, 1906
Year: 1906
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jan Styka | Paris 1906. Na odwrocie, l.g. nalepka z tytułem (tuszem): Tentation. ; poniżej litera (niebieską kredką): Z . ; z prawej nalepka Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi (druk, tusz ): Miejska Galerja Sztuki w Łodzi. | Autor Jan Styka. | Rodzaj pracy olejny | Nazwa „Pokusy” | No katalogowy 2418. | Data przyjęcia 12.III.26. | 25.; na górnej listwie krosna fragment nalepki Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie (druk, tusz ): Jan Styka. | Pokusy Rodzaj dzieła ol. | Cena Własność Data nadesłania 29/I 192 6 ; na poprzeczce krosna z lewej strony okrągły stempel Salonu Paryskiego z 1907 roku, obok powtórzony tytuł obrazu (ołówkiem): TENTATION; ponadto z prawej, odbita na krośnie i na płótnie, okrągła pieczęć celna; na prawej poprzeczce krosna wymiary (czarną kredką): 200 x 142. Pochodzenie : Inicjał Z. znajdujący się na odwrocie płótna odnosi się do imienia córki Jana Styki – Zofii, która zapewne była właścicielką obrazu. Zofia, urodzona we Lwowie, była jedną z dwóch córek Jana Styki i jego drugiej żony Lucyny Olgiati. Obraz wystawiany i reprodukowany: – Salon de 1907, 125 Exposition. Explication des... więcej
Artist: Władysław Podkowiński
Title: SZAŁ, 1893
Year: 1893
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WPODKOWINSKI Do obrazu dołączona jest ekspertyza p. Elżbiety Charazińskiej z sierpnia 2021 r. Wizja Szału uniesień dojrzewała w Podkowińskim przez kilka lat. Artysta eksperymentował głównie z kolorystyką, choć sama kompozycja również ulegała nieznacznym zmianom. U schyłku swojego krótkiego życia, kiedy toczyła go poważna choroba płuc, do głosu doszedł mroczny nurt symboliczny, którego ukoronowaniem był Szał uniesień (1893-1894). Prezentowany obraz jest jednym ze szkiców do tego głośnego, symbolicznego dzieła. W swym rozwiązaniu kompozycyjnym powtarza układ Szału uniesień (ostatecznej wersji obrazu 310 x 275 cm; MN w Krakowie). Nie jest znana wiarygodna liczba powstałych szkiców, mimo badań podejmowanych przez wielu historyków sztuki. Przy wystawie monograficznej artysty zdołano potwierdzić autentyczność czterech z nich, jak też ustalić istnienie przed II wojną jeszcze jednego szkicu olejnego i trzech rysunkowych. Trzy ze znanych szkiców są rozegrane w czerni oraz oranżowych i brązowych ugrach, a czwarty jest ograniczony do czerni z szarością i złocistych ugrów. (...) Wnosząc z ostatecznego (...) rozwiązania obrazu, dla Podkowińskiego najważniejszy był silny, zdecydowany kontrast partii „bieli i czerni“. Doszedł do niego, eliminując – na etapie szkiców... więcej
Artist: Aleksander Gierymski
Title: WIDOK MORSKI, OK. 1897
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie dwie papierowe nalepki: – ( atrament , ołówek ): N 20. | Alexandre Gierymski | Etude. Marina | R. | 102 | inventare , po lewej okrągły stempel rosyjskiego konsulatu w Rzymie (zielony tusz). Stemple takie znajdują się na obrazach wywożonych z Rzymu do Warszawy i zaboru rosyjskiego; – (druk, atrament ): Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Król. Pol. | III | No 1971 | Nazwisko autora Aleksande [r] | Gierymski | Rodzaj dzieła olejny | Tytuł Widok morski | Wymiar – | Cena lub jego wartość – | Własność W. Kuczborskiego | Adres ...... | Warszawa d. 3/26 VIII 902 r. Obraz wystawiany: – Wystawa pośmiertna prac ś.p. Aleksandra Gierymskiego. W gmachu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem , katalog wystawy, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1902, nr kat. 126 lub 127. Porównaj : – Aleksander Gierymski 1850-1901 [ E. Micke-Broniarek przy współpracy K. Znojewskiej-Prokop, A. Lewandowskiej, A. Rudzińskiej, K. Pijanowskiej], Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2014, nr kat. I/160, s. 262 i III/44, s. 465. Zachowana na odwrocie obrazu nalepka z pieczęcią ambasady rosyjskiej w Rzymie świadczy o tym, że Widok morski ... więcej
Artist: Władysław Czachórski
Title: DAMA Z KSIĄŻKĄ, OK. 1886
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Czachórski Pochodzenie : Kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone. Porównaj z: – Władysław Czachórski, Dama , „Tygodnik Ilustrowany“, nr 364, 21 XII 1889, s. 401; – Władysław Czachórski, W oczekiwaniu , „Tygodnik Ilustrowany“ nr 22, 3 VI 1911, s. 425. Władysław Czachórski tworzył przede wszystkim w Monachium i znaczna większość jego dzieł trafiła w ręce kolekcjonerów zachodnioeuropejskich i amerykańskich. Prezentowana Dama z książką jest jednym z takich obrazów. Bliźniaczo podobna kompozycja, znana z reprodukcji zamieszczonych w „Tygodniku Ilustrowanym“ zatytułowana Dama lub W oczekiwaniu , datowana jest na 1886 rok. Według Henryka Piątkowskiego, pierwszego biografa Czachórskiego, obraz pod tytułem Oczekiwanie w 1886 roku został zakupiony od artysty przez monachijską galerię Wimmer. Znane są przypadki powielania przez Czachórskiego swoich kompozycji. Przykładem może być historia opisana przez Wacława Jaroszyńskiego w Władysława Czachórskiego żywot i sprawy na podstawie Dziennika artysty. W 1881 roku Czachórski namalował dwa obrazy do Nowego Jorku, jeden z nich tak spodobał się monachijskiemu marszandowi Kaesserowi, że wyprosił u artysty replikę. Niewielkie różnice... więcej
Artist: Jan Czesław Moniuszko
Title: W KARCZMIE, 1886
Year: 1886
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu pośrodku: J. Moniuszko [...] 1886 Na beczce wina: Gdańsk .
Artist: Arnold Ferdinand Ewald
Title: WłOSZKA Z KOSZEM WINOGRON, 1862
Year: 1862
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. Ewald |1862 Na g. listwie krosien malarskich nalepka Agra-Art z 2004 r.
Artist: Edward Okuń
Title: STUDIUM KWIACIARKI, 1898
Year: 1898
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: EOkun [litera E wpisana w O] ROMA | 1898 . Rok 1898 był przełomowy dla twórczości Edwarda Okunia. Tego roku wyjechał wraz z żoną na malowniczą wyspę - Capri. Po kilumiesięcznym pobycie tam, postanowili zamieszkać w Rzymie, a Włochy stały się ich domem na kolejne dwadzieścia lat. Dorobek dawnych włoskich mistrzów, pejzaż śródziemnomorski i tamtejsza kultura miały nieoceniony wpływ na malarstwo Okunia. Pierwszymi efektami pochwalił się w salonie Aleksandra Krywulta już w grudniu 1899 roku. Wystawa cieszyła się ogromnym zainteresowaniem warszawskiej publiczności. Z opisu ekspozycji zamieszczonej przez Zygmunta Sarneckiego w „Tygodniku Ilustrowanym” nr 50 z 9 grudnia 1899 r. wynika, że artysta wystawił wówczas zarówno głośne obrazy (takie jak Za siódmą górą, za siódmą rzeką , czy Sen Paganiniego) , jak i studia. Prezentowany obraz został namalowany niedługo po przeprowadzce artysty do Rzymu. Jest prawdopodobne, że rok później znalazł się na wspomnianej wystawie w salonie Krywulta. Studia modeli z rzymskich ulic choć utrzymane są jeszcze w stylu akademickim, to prezentują cechy swoiste dla twórczości Okunia. Malowane są swobodnie i miękko z charakterystycznym efektem zamglenia. Ujęcie postaci jest fotograficzne, jednak potraktowane z dużą wrażliwością artystyczną. Niebawem, pod wpływem świeckich portretów epoki... więcej
Artist: Edward Okuń
Title: STUDIUM MUZYKANTA, 1898
Year: 1898
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: EOkuń [litera E wpisana w O] ROMA | 1898 Rok 1898 był przełomowy dla twórczości Edwarda Okunia. Tego roku wyjechał wraz z żoną na malowniczą wyspę - Capri. Po kilumiesięcznym pobycie tam, postanowili zamieszkać w Rzymie, a Włochy stały się ich domem na kolejne dwadzieścia lat. Dorobek dawnych włoskich mistrzów, pejzaż śródziemnomorski i tamtejsza kultura miały nieoceniony wpływ na malarstwo Okunia. Pierwszymi efektami pochwalił się w salonie Aleksandra Krywulta już w grudniu 1899 roku. Wystawa cieszyła się ogromnym zainteresowaniem warszawskiej publiczności. Z opisu ekspozycji zamieszczonej przez Zygmunta Sarneckiego w „Tygodniku Ilustrowanym” nr 50 z 9 grudnia 1899 r. wynika, że artysta wystawił wówczas zarówno głośne obrazy (takie jak Za siódmą górą, za siódmą rzeką , czy Sen Paganiniego) , jak i studia. Prezentowany obraz został namalowany niedługo po przeprowadzce artysty do Rzymu. Jest prawdopodobne, że rok później znalazł się na wspomnianej wystawie w salonie Krywulta. Studia modeli z rzymskich ulic choć utrzymane są jeszcze w stylu akademickim, to prezentują cechy swoiste dla twórczości Okunia. Malowane są swobodnie i miękko z charakterystycznym efektem zamglenia. Ujęcie postaci jest fotograficzne, jednak potraktowane z dużą wrażliwością artystyczną. Niebawem, pod wpływem świeckich portretów epoki... więcej
Artist: Julian Fałat
Title: BAL WE FLORENCJI
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel, papier naklejony na płótno sygn. p.d.: J. Fałat
Artist: Henryk Siemiradzki
Title: NAMOWA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, płótno naklejone na deskę mahoniową sygn. l.d.: H. Siemiradzki Na odwrocie numer (ołówkiem): N3519 ; ponadto 4 rogami naklejona karteczka z odręcznym orzeczeniem, wydanym przez dr. Kazimierza Buczkowskiego w kwietniu 1951, potwierdzającym autentyczność obrazu. Ta niewielka, sielankowa scenka antyczna ukazuje obwoźnego handlarza, który proponuje jakiś niewielki przedmiot napotkanym kobietom. Artysta umieścił postaci przy niewysokim murku tuż przy drodze, którą mężczyzna wędruje od miasta do miasta. Towarzyszy mu osiołek, który cierpliwie czeka u jego boku. Tłem jest rozległy górzysty pejzaż skąpany w południowym słońcu.
Artist: Henryk Siemiradzki
Title: ODPOCZYNEK PATRYCJUSZA, 1881
Year: 1881
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Inne tytuły : Wypoczynek patrycjusz, Wypoczynek, Odpoczynek patrycjusza, Sjesta patrycjusza. sygn. l.d.: HSiemiradzki | _ Roma 1881. _ Obraz wystawiany, wzmiankowany i reprodukowany, m.in. w: – „Gazeta Polska“ 1881, nr 193 (25 czerwca), s. 3; – Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, czerwiec 1881; – „Czas“ 1881, nr 144 (26 czerwca), s. 2; – „Tygodnik Powszechny" 1881, nr 27 (3 lipca), s. 430 ( Wypoczynek patrycjusza ); – B. Zawadzki, Przegląd artystyczny, „Bluszcz“ 1881, nr 34 (12 sierpnia), s. 268 ( Wypoczynek ); – W. Marrene, Przegląd sztuk pięknych , „Tygodnik Ilustrowany“ 1881, nr 302 (8 października), s. 230 ( Wypoczynek patrycjusza ); – Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim za rok 1881 , Warszawa 1882, s. 48 ( Wypoczynek patrycjusza , 41 x 32 – wymiary w calach); – H. Zawilska, Henryk Siemiradzki 1843-1902: obrazy i rysunki ze zbiorów polskich , Muzeum Sztuki w Łodzi, XII 1968 – I 1969, nr kat. 19 (Sjesta patrycjusza); – J. Miziołek, I duecapolavori de Eico Siemiradzki Le torce di Nerone e Il giudizio di Paride ovvero Il... więcej
Artist: Roman Kochanowski
Title: PEJZAŻ Z CHATAMI, 1890-1900
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: RK Pochodzenie : – Kolekcja Zbigniewa Mikulskiego (1925-2017) w Sankt Gallen w Szwajcarii. – Od 2019 r. w kolekcji prywatnej w Polsce. Obraz wystawiany i reprodukowany: – N. Pichłacz, M. Skowrońska, A. Kiełczyńska, M. Kardas (red.), Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego. Katalog wystawy , Fundacja Take Care, 24 V – 31 VIII 2019, Bydgoszcz 2019, s. 24, il.
Artist: Józef Rapacki
Title: POWRÓT, 1890
Year: 1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JÓZEF RAPACKI | MONACHIUM 1890 r
Artist: Józef Chełmoński
Title: ZIMOWY PORANEK, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie tektury, wzdłuż dolnej krawędzi, znajduje się autentyczny napis-atest wykonany piórem i atramentem (dzisiaj zbrązowiałym i wyblakłym), przez córkę malarza Jadwigę: Autentyczność szkicu śp. Ojca Józefa Chełmońskiego stwierdzam Jadwiga Chełmońska. Do obrazu jest załączona opinia Tadeusza Matuszczaka z października 2024 r. Autorstwo Józefa Chełmońskiego w przypadku opisanego wyżej dzieła nie budzi żadnych wątpliwości, jest bezsprzeczne i absolutnie pewne. (...) Omawiany szkic jest znakomitym przykładem fascynacji Chełmońskiego, zdałoby się, prozaicznym motywem zimowego krajobrazu, takiego jaki Chełmoński mógł zaobserwować z okna swej pracowni na poddaszu dworku w Kuklówce (widok na ogród). Zimowy poranek, jeszcze zaciągnięty, ale słońce wyraźnie już próbuje przebić się przez delikatne chmurki. Niebo jasnobłękitne rozciągnięte nad jasnoszarym pasmem lasku. Na wyrazistym pierwszym planie bezlistne ciemne drzewa o gałęziach oprószonych szarawym śniegiem o odcieniach fioletu i błękitu. Przed linią drzew dominująca połać śniegu o zbliżonych odcieniach. Ciemnobrązowe drzewa, silnie rysujące się na tle śnieżnobiałego pola i jasnobłękitnego nieba, stanowią centralne i pionowe elementy kompozycji. Malarska wizja artysty nadaje dziełu wymiaru poetyckiego liryzmu. Wiadomo, z zachowanych wspomnień o malarzu, że można go było często spotkać gdzieś wśród pól... więcej
Artist: Zygmunt Ajdukiewicz
Title: POWRÓT Z POLOWANIA, OK. 1885
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Zygmunt Ajdukiewicz Powrót z polowania należy do efektownych, bardzo dekoracyjnych dzieł Zygmunta Ajdukiewicza z wczesnego okresu twórczości. Zarówno sposób malowania, jak i tematyka obrazu wskazują na lata spędzone przez artystę w Monachium. W scenie tej pobrzmiewają echa twórczości Alfreda Wierusza-Kowalskiego, niezwykle popularnego w bawarskiej stolicy, rodaka. Jego – cieszące się ogromnym zainteresowaniem kolekcjonerów i marchandów – zimowe sanny, napady wilków ukazane w rozległym pejzażu, czy ciche zimowe nokturny, nie mogły pozostać bez wpływu na młodego Ajdukiewicza u progu jego kariery malarskiej. Prezentowana scena odwołuje się do popularnego w twórczości Wierusza motywu powrotu z polowania. W prezentowanym obrazie widać rękę dojrzałego artysty, świadomego swojego talentu i umiejętności. Obraz namalowany jest pewnie, z zachowaniem dużej pieczołowitości w oddaniu najdrobniejszych szczegółów. Oprócz dbałości o realia uderzająca jest doskonała charakterystyka postaci woźnicy, rozpędzonych psów i konia, świetnie uchwyconych w ruchu. Spod kopyt rozpędzonego rumaka ulatują grudy śniegu, którego biała powłoka zaczyna szarzeć w zapadającym zmierzchu. Ukazanie konia w pełnym galopie, z rozwianą grzywą i oderwanymi od ziemi kopytami, oraz dotrzymujących mu kroku psów, nadaje całej scenie dynamiki.... więcej
Artist: Stanisław Czajkowski
Title: SYN RYBAKA, 1915
Year: 1915
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: VOLENDAM 1915 | ST. CZAJKOWSKI Na odwrocie nalepki z wystaw: – Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie ( pieczęć , druk, tusz ): 44718 Autor Czajkowski Stanisław | Tytuł Syn rybaka (Holandja) Rodzaj dzieła ol . | Cena - Własność prywatna Data nadesłania 29/I 191 21.; – nalepka TPSP w Krakowie ( pieczęć , druk, tusz ): TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE. | 1915 Nr 2049 | Autor Czajkowski Stanisław | Dzieło p.t. „Syn rybaka“ | Rodzaj ol. cena. Obraz reprodukowany: – „Tygodnik Ilustrowany“ 1918, nr. 20, s. 233.
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: SKALISTE WYBRZEŻE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. G. Wywiórski W narożnikach ślady po pinezkach; ponadto na odwrocie wzdłuż prawej krawędzi numer (czerwoną kredką): F 2004.
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: PORTRET DZIEWCZYNKI, 1895
Year: 1895
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: S WYSPIAŃSKI 1895 Na odwr. drukowana nalepka antykwariatu czynnego w Krakowie w latach okupacji niemieckiej (1940-1945?): MALARSTWO-RZEŹBA- | SPRZEDAŻ-KUPNO-OCENA | HALINA GRZYBOWSKA | Kraków. ul. Zwierzyniecka 14. Na nalepce napis atramentem: lb 1127, St. Wyspiański, głowa, pastel, papier 38 x 42 Obraz posiada ekspertyzę p. Marty Romanowskiej, znawczyni ouevre artysty (z dnia 22 lutego 1996 roku). Do tego opracowania odwołujemy się w poniższej nocie. Wyspiański przez całe życie z upodobaniem malował portrety. Cechami łączącymi te prace były: samodzielny wybór modela, umiejętność obserwacji, a także ogromna łatwość w malowaniu. Były to portrety rodzinne, portrety przyjaciół, znajomych, autoportrety. Modeli wybierał w sposób bezkompromisowy. Malował tych, których chciał i których chętnie obserwował, odsłaniając bez ogródek i upiększeń wielość cech osobowych portretowanych i z wielką przenikliwością ujawniając informacje niedostępne nawet dla samych modeli. /.../ Szczególnie chętnie malował dzieci. Obserwował je w różnych sytuacjach; śpiące, zamyślone, skupione były doskonałymi modelami, zwłaszcza wtedy, gdy nie miały świadomości, że uważnie patrzy na nie człowiek dorosły. Portrety te nie były pozowane, dziecko nie próbowało dostosować się do malarza,... więcej
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: PORTRET JÓZEFA KOŚCIELSKIEGO, 1899
Year: 1899
Tools: pastel
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Leon Wyczółkowski | [...] | 1899 l.śr.: przetarta sygnatura Dzieło wzmiankowane: – Leon Wyczółkowski. Listy i wspomnienia , opr. M. Twarowska, wyd. Ossolineum, Wrocław 1960, s. 236 (jako Portret Kościelskiego w białym kapeluszu ). Józef Kościelski (1845-1911) – ziemianin, polityk, poeta, dramaturg i kolekcjoner. W roku 1895 kupił majątek Miłosław, z którego chciał stworzyć ośrodek kultury na wzór Puław Izabelli Czartoryskiej. Posiadał liczącą ok. 20 tys. woluminów bibliotekę, która była jedną z najsłynniejszych w Wielkopolsce. Nie mniej cenne były też kolekcje porcelany (w tym z fabryki w Korcu), zbiory sztuki orientalnej, galeria malarstwa holenderskiego oraz portretów rodzinnych. Wśród obrazów polskich szczególnie liczne były płótna Juliana Fałata i Leona Wyczółkowskiego, którzy byli gośćmi dziedzica – pisze Ryszard Marciniak ( Miłosław za czasów Kościelskich , „Kronika Wielkopolski“ R. 2002, nr 3, s. 42). W pałacowym parku Kościelski ufundował pomnik Juliusza Słowackiego, którego odsłonięcie 16 IX 1899 r., stało się wielkim wydarzeniem. Uczestniczyło w nim wielu znakomitych gości, m.in. Henryk Sienkiewicz, Julian Fałat, Jan Kasprowicz, Henryk Weyssenhof oraz Leon Wyczółkowski.... więcej
Artist: Roman Kochanowski
Title: OBŁOKI
Tools: oil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: R. Kochanowski
Artist: Józef Rapacki
Title: NIEBO, 1914
Year: 1914
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. śr.d.: JÓZEF RAPACKI 1914 r Na odwrocie, centralnie, pieczęć: MAGAZYN ART. MALARSKICH | JULIANA BUROFA | NOWY ŚWIAT 47 TEL 3644 | WARSZAWA. Porównaj z: – Józef Rapacki, Niebo i ziemia , Pocztówka wydana nakładem Domu Wydawniczego A. Chlebowskiego p.f. „Świt“ w Warszawie (między 1914-1919).
Artist: Jacek Malczewski
Title: ORFEUSZ I EURYDYKA, 1918
Year: 1918
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: J Malczewski | 1918 na odwrocie nalepka Agra-Art z 1996 r. Obraz reprodukowany i wzmiankowany: – D. Kudelska, Dukt pisma i pędzla. Biografia intelektualna Jacka Malczewskiego , Wyd. KUL, Lublin 2008, s. 191; – S. Krzysztofowicz-Kozakowska, Jacek Malczewski. Życie i twórczość , wyd. Kluszczyński, Kraków 2008, s. 36, il.; – Jacek i Rafał Malczewscy , red. naukowa Z.K. Posiadała, Radom 2014, s. 218, il. Jakie byłoby malarstwo Jacka Malczewskiego, gdyby w jego życiu nie pojawiła się Maria Kinga Balowa? Przyszli kochankowie spotkali się ok. 1900 r. Malczewski miał wówczas 46 lat, zaś Maria była od niego 25 lat młodsza. Piękna, rudowłosa kobieta, która przez wiele lat była wielką, pozamałżeńską miłością Jacka Malczewskiego, stała się nie tylko estetyczną inspiracją w tworzeniu poszczególnych prac, ale również spowodowała ogromne zmiany formalne w malarstwie artysty. W jego pracach pojawiło się więcej światła i koloru, a malarskie płótna coraz częściej zaczęły zaludniać mityczne meduzy, harpie czy chimery, nosząc rysy ukochanej kobiety – pisze Paulina Szymalak-Bugalska ( Moja dusza. Oblicza kobiet w twórczości Jacka Malczewskiego , Radom 2019, s. 147). Ich rozstanie w listopadzie 1913 roku było jednym najbardziej tragicznych... więcej
Artist: Jacek Malczewski
Title: PEJZAŻ LETNI, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: J Malczewski Na odwrocie pieczęć składu przyborów malarskich – firmy „Lefranc et Cie“: kotwica skrzyżowana z kaduceuszem pomiędzy literami L F.
Artist: Jacek Malczewski
Title: ŚMIERĆ ŻOŁNIERZA, 1910
Year: 1910
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: 1910 J Malczewski Na dolnej listwie ramy nalepka domu aukcyjnego. Pochodzenie : – Kolekcja Zbigniewa Mikulskiego (1925-2017) w Sankt Gallen w Szwajcarii. – Od 2019 r. w kolekcji prywatnej w Polsce. Obraz wystawiany i reprodukowany: – N. Pichłacz, M. Skowrońska, A. Kiełczyńska, M. Kardas (red.), Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego. Katalog wystawy, Fundacja Take Care, 24 V – 31 VIII 2019, Bydgoszcz 2019, s. 101, il.
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET DR. ADOLFA SCHWARZA, 1913
Year: 1913
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: J Malczewski 1913 Na górnej listwie krosien malarskich nalepka wystawy (druk, tusz ): [TOWARZYSTWO] PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE | Autor Jacek Malczewski | [Tytuł ] dzieła Portret męski z postaciami | [ro] dzaj dzieła olej tekt | Cena [przekreślone] wym. 80 x 65 | Podpis autora wł. Centralnie pieczęć składu przyborów malarskich – firmy „Lefranc et Cie“: kotwica skrzyżowana z kaduceuszem pomiędzy literami L F. Na górnej listwie ramy nalepka Agra-Art z 2001 r. Obraz wystawiany, wzmiankowany i reprodukowany: – Ignacy Krieger, Portret Adolfa Schwarza , reprodukcja obrazu Jacka Malczewskiego, 1913, Muzeum Narodowe w Krakowie, nr inw. MNK-XX-f/8101/Mp; – Katalog wystawy jubileuszowej Jacka Malczewskiego (1874-1924) , TPSP w Krakowie, Kraków 1924/1925, s. 14, nr kat. 83 (pt. Portret dr. A.Schwarca ; wł. dr A.Schwarc); – Agnieszka Yass-Alston, Żydowscy kolekcjonerzy dzieł sztuki międzywojennego Krakowa. Adolf Schwarz, Rudolf Beres, Seweryn Gottlieb – postaci, które odeszły w niepamięć historii , „Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa“, 2017, s. 273, il. Dr Adolf Schwarz (Schwarc, Szwarc; ur. Kraków 1882) – kolekcjoner... więcej
Artist: Julian Fałat
Title: LEŚNA POLANA, 1906
Year: 1906
Tools: gouache, pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jul Fałat 906 Obraz reprodukowany w: – Tadeusz Z. Bednarski, Krakowskim szlakiem Juliana Fałata , Wydawnictwo i Drukarnia ,,Secesja'', Kraków 2005, s. 12, il. 3; – Irena Kossowska, Łukasz Kossowski, Malarstwo Polskie. Symbolizm i Młoda Polska , Arkady, Warszawa 2010, s. 357, il. 366; – Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, Sztuka Młodej Polski , wyd. R. Kluszczyński, Kraków 1999, kat. nr 312, il. s. 316. Fałat mistrzowsko syntetyzuje krajobraz, upraszcza jego formy. Zbliża i wyolbrzymia śnieg lub potok – sytuując go na pierwszym planie, a pomija nieistotne szczegóły. W przesyconych światłem słonecznym zimowych krajobrazach z niezwykłą umiejętnością odtwarza materialność śniegu – jego świeżą puszystość lub ciężar w czasie odwilży. Taka – na pozór realistyczna – wizja, ukazująca piękno zimowego pejzażu, bliska jest zarówno japońskiej estetyce, jak i wrażliwości w sposobie odczuwania i postrzegania natury. Pojawiające się na japońskich drzeworytach widoki zimy, nasycone spokojem, ciszą i pozbawione obecności człowieka, odsłaniają transcendentny wymiar Natury. Malując konkretny fragment krajobrazu, podobnie jak mistrzowie ukiyo-e, Fałat tworzy pejzaże uniwersalne, ponadczasowe, przepełnione charakterystycznym dla Japończyków, poetyckim odczuwaniem... więcej
Artist: Stanisław Miarczyński, XIX w.
Title: WYJAZD NA POLOWANIE, 1903
Year: 1903
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: S. Miarczyński 903. Na odwrocie nalepka z napisem w jęz. niemieckim: S. Miarczynski 1903 |Aufbruch zur Jagd. |aus dem kreigsbeschad. Schloß Pilica |damals Russisch Polen – November 1914. Na ramie częściowo zdarta nalepka z biografią artysty.
Artist: Roman Kochanowski
Title: PEJZAŻ ZIMOWY ZE STRUMIENIEM, PO 1900
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, karton naklejony na deskę sygn. p.d.: R Kochanowski Na odwrocie nalepka domu aukcyjnego.
Artist: Jan Stanisławski
Title: PEJZAŻ Z WIATRAKAMI, OK. 1905
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JAN STANISŁAWSKI Na odwrocie, wzdłuż górnej krawędzi (ołówkiem): J. Stanisławski wieś ukraińska ; ponadto na tzw. „zaplecku“ naklejona karta z odręczną opinią dr. Stanisława Dąbrowskiego, potwierdzającą autentyczność obrazu z czerwca 1946 roku. Wiatraki były tematem, który Stanisławski powtarzał w swojej twórczości wielokrotnie. Opuszczony wiatrak namalowany przez artystę w 1883 roku (patrz aukcja Agra-Art 26 VI 2022, poz. 5) był pierwszym obrazem, który zwiastował zainteresowania artysty pejzażem. W katalogach wystaw „Sztuki“, zarówno tych w Polsce, jaki i w Wiedniu, możemy bez trudu odnaleźć m.in. Wiatraki na roli, obraz wystawiony na aukcji w Agra-Art w czerwcu 2012 roku. W zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie znajdują się szkicowniki artysty, w których napotykamy rysunkowe notatki z wiatrakami. W malarstwie Stanisławskiego próżno szukać ludzi. To natura i tworzone przez nią krajobrazy były dla artysty najważniejsze. Olbrzymie połacie pejzażu zamykał w niezwykle małych formatach, jednak nie brak im przestrzeni i powietrza. W prezentowanym obrazie również odczuwamy niemal bezkresną przestrzeń. Główną rolę artysta powierzył skłębionym chmurom zawieszonym nad pogrążoną w ciszy wioską. Jak zwykle to na obłokach odbywa się główny spektakl światła i koloru. Całość przepełniona jest... więcej
Artist: Max senior Haenger
Title: PAWIE I BAŻANTY
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M Hänger Na odwrocie napis kredką: 3490 .; powtórzony również na górnej listwie ramy.
Artist: Stanisław Czajkowski
Title: W KSIĘŻYCOWEJ POŚWIACIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: St. Czajkowski Na odwr. l.g. nalepka, zapewne z notatkami ramiarskimi. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Roman Kochanowski
Title: NA WSI, OK. 1910
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: R. Kochanowski Na odwr. przy g. krawędzi nieczytelny napis ołówkiem. Obraz reprodukowany: – R. Kochanowski. Malarstwo , wstęp Aleksandra Krypczyk - de Barra, wyd. Bosz, Olszanica 2023, s. 10.
Artist: Apolinary Kotowicz
Title: STARY BIECZ
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Apolinary Kotowicz Obraz reprodukowany: – J.K. Ostrowski, Wielka encyklopedia malarstwa polskiego , Wyd. Kluszczyński, Kraków 2011, s. 281. Apolinary Kotowicz brał czynny udział w restauracji rodzinnego miasta. Od 1883 roku rysował zabytki dla Komitetu Restauracji Zabytków Pomnikowych Miasta Biecza, a w 1905 roku wykonał, wraz z Włodzimierzem Tetmajerem, Józefem Krasnowolskim i Józefem Wszesińskim, polichromię prezbiterium kościoła farnego, którego fragment widoczny jest na drugim planie prezentowanego obrazu.
Verified Artist: Yes
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: NA BOŻE CIAŁO, 1901
Year: 1901
Tools: gouache, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Leon Wyczółkowski | 1901 | Kraków Na odwrocie nalepka Wystawy Pośmiertnej Leona Wyczółkowskiego w TPSP w Krakowie w roku 1937 (druk, maszynopis , pieczęć ) o treści: Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie | [193]7. Nr 1085/328/ | Autor Leon Wyczółkowski | Własność [dr W. W] ernikowskiego | Dzieło Na Boże Ciało | Wykonanie pastel | cena... Na nalepce pieczęć: WYSTAWA POŚMIERTNA | LEONA WYCZÓŁKOWSKIEGO . Pochodzenie : obraz wraz z jeszcze dwoma innymi dziełami Wyczółkowskiego był użyczony na wystawę pośmiertną z kolekcji dr. Wiktora Wernikowskiego (?-1941), krakowskiego lekarza-stomatologa, zamieszkałego przy Rynku Głównym 6. Obraz reprodukowany i opisywany: – Leon Wyczółkowski. Wystawa pośmiertna , czerwiec-lipiec 1937, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, s. 31, nr kat. 329 (własność dr. Wiktora Wernikowskiego). Patrząc na pastele Wyczółkowskiego, na jego śmiałe i świetliste traktowanie koloru, obserwując jak pod wprawną ręką wydobywane są subtelności kolorystyczne (...) nie mamy wątpliwości, że oglądamy prace geniusza. Upór i cierpliwość, z jaką podchodził do zagadnień warsztatowych przyniosły efekt w postaci doskonałego panowania nad strukturą pigmentu,... więcej
Artist: Józef Mehoffer
Title: MATKA BOSKA KARMIĄCA, 1913
Year: 1913
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JÓZEF MEHOFFER Na odwrocie, na lewej i prawej listwie krosna, pieczęci składu przyborów malarskich Róży Aleksandrowicz w Krakowie, obok pieczęci z numerem odnoszącym się do wielkości podobrazia: 57; na górnej listwie krosna karta z odręczną opinią dr. Stanisława Dąbrowskiego z lipca 1952 r. potwierdzającą autentyczność dzieła Mehoffera; na prawej listwie krosna nalepka ( tuszem, ołówkiem ): Józef Mehoffer | 913 olej | „Matka Boska Karmiąca“ ; na dolnej listwie krosna nalepka Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie ( pieczęć , druk, t usz, kredka ): 33256 Autor Mehoffer Józef | Tytuł M. B. Karmiąca wykonanie ol. | Cena Wł 156 Data 4 CZER 1935 . Obraz wystawiany: – Józef Mehoffer , [kat.] Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, czerwiec-lipiec-sierpień 1935, s. 28, nr kat. 156; – Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie za 1935 rok, s. 26 (Matka Boska Karmiąca – własność Stanisława Wintera, Kraków). Porównaj z: - Józef Mehoffer, Matka Boska Karmiąca, 1911. Centralną część dzieła stanowi tytułowa Matka Boska Karmiąca, trzymająca... więcej
Artist: Roman Kochanowski
Title: PEJZAŻ Z POSTACIĄ, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: RK Na dolnej listwie ramy nalepka domu aukcyjnego. Pochodzenie : – Kolekcja Zbigniewa Mikulskiego (1925-2017) w Sankt Gallen w Szwajcarii. – Od 2019 r. w kolekcji prywatnej w Polsce. Obraz wystawiany i reprodukowany: – N. Pichłacz, M. Skowrońska, A. Kiełczyńska, M. Kardas (red.), Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego. Katalog wystawy, Fundacja Take Care, 24 V - 1 VIII 2019, Bydgoszcz 2019, s. 29, il.
Artist: Włodzimierz Tetmajer
Title: KRÓLOWA JADWIGA, OK. 1904-1906
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WT Porównaj : – Królowa Jadwiga , Aukcja Sztuki Dawnej Agra-Art, 17 III 2024, poz. kat. 29. Przedstawienia królowej Jadwigi pojawiają się w malarstwie monumentalnym Włodzimierza Tetmajera. Wizerunek Wawelskiej Pani znajduje się w kaplicy Trójcy Świętej w katedrze na Wawelu (1902) oraz w kościele Bożego Ciała w Bieczu (1905). Natomiast w katedrze w Sosnowcu artysta przedstawił ją w scenie chrztu Litwy (1904-1906). Oferowany obraz mógł powstać w czasie pracy artysty nad projektem tej sceny.
Artist: Włodzimierz Tetmajer
Title: ŚWIĘCONE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wł. Tetmajer Na odwrocie ślad po naklejonej opinii Kazimierza Buczkowskiego z września 1946 r. (dokument jest załączony do obrazu). Święcone to temat, który bardzo wcześnie pojawił się w twórczości Włodzimierza Tetmajera. Pierwszy obraz pod tym tytułem artysta namalował w matejkowskiej majsterszuli po powrocie z Paryża. Jak głosi anegdota, uczeń słynącego z apodyktyczności i konserwatywnych poglądów na sztukę Matejki, bał się zaprosić swojego mistrza na korektę. Najnowsze trendy sztuki, z którymi się zetknął we Francji, wywarły znaczący wpływ na kształtowanie się jego niepowtarzalnego stylu i najpewniej były już widoczne w tym wczesnym dziele. Bałem się, że wyleje mnie z pracowni. Zaprosiłem jednak – zwierzał się później malarzowi Leonowi Kowalskiemu. Opinia Matejki była natomiast pochlebna: „Do was należy powietrze i słońce, ja zaś zostanę ze starymi królami... Dobrze panie! Dobrze, że pan poszedł tą drogą, obraz mi się podoba, proszę go skończyć... Ja proszę pana“ – rzekł na odchodnemu – „doskonale widzę, kto studiuje naturę i ma coś do powiedzenia, a kto studiuje cudze obrazy...“ – miał powiedzieć profesor (cyt. za: Włodzimierz Tetmajer. Siła barw i temperamentu. Katalog wystawy , M. Marek, P. Hapanowicz, Muzeum Krakowa, Kraków 2023, s. 26). Charakterystyczny styl wywodzącego się z realizmu malarstwa... więcej
Artist: Roman Kochanowski
Title: PEJZAŻ Z POSTACIĄ, PO 1900
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: R. Kochanowski Na odwrocie centralnie (ołówek): No 244 ; przy dolnej krawędzi: 1329/24/5 gold ; po prawej oraz na dolnej listwie ramy nalepki aukcyjne.
Artist: Wojciech Kossak
Title: ZWIADOWCA Z PRZEWODNIKIEM, 1926
Year: 1926
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wojciech Kossak | 1926 [?] Na odwrocie napis (ołówek): 4745 Wojciech Kossak ol. Wywiadowca z przewodnikiem ; przy górnej krawędzi (długopis): Bieberstein ; u dołu prostokątna nieczytelna pieczęć. Na dolnej listwie ramy nalepk1a aukcyjna. Pochodzenie : – Kolekcja Zbigniewa Mikulskiego (1925-2017) w Sankt Gallen w Szwajcarii. – Od 2019 r. w kolekcji prywatnej w Polsce. Obraz wystawiany i reprodukowany: – N. Pichłacz, M. Skowrońska, A. Kiełczyńska, M. Kardas (red.), Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego. Katalog wystawy, Fundacja Take Care, 24 V – 31 VIII 2019, Bydgoszcz 2019, s. 36, il.
Artist: Włodzimierz Nałęcz
Title: KSIĘŻYC NAD STAWEM, 1902
Year: 1902
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Nałęcz | 1902 Na odwrocie inicjały artysty (czarną farbą): W. J. N.
Artist: Jerzy Kossak
Title: NAPOLEON NA CZELE ODDZIAŁU, 1931
Year: 1931
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn p.d.: Jerzy Kossak | 1931 Na odwrocie l.g. owalna pieczęć składu przyborów malarskich Róży Aleksandrowicz w Krakowie, obok notatka, zapewno wojewódzkiego konserwatora zabytków, poniżej dwukrotnie numer (czerwoną kredką): 62 [przekreślony niebieską kredką]; centralnie numer (niebieską kredką): 97 [również przekreślony], poniżej numer (długopisem): 423 [w kółku]; przy p. krawędzi, przeciwnie do kompozycji, faksymile tekstu napisanego ręcznie: „Stwierdzam autentycz= | ność tego obrazu“ | Jerzy Kossak; p.d. (ołówkiem): Kossak | Zapłacony
Artist: Jerzy Kossak
Title: POWRÓT SPOD MOSKWY, 1942
Year: 1942
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak 1942 Na odwrocie nalepka (druk, tusz ): WYSTAWA OBRAZÓW: „TRZY GENERACJE KOSSAKÓW“ | Nr. 125 | Rok 193 | Autor Jerzy Kossak | Tytuł dzieła Powrót z Moskwy | Rodzaj olej | Cena Ta rozbudowana scena przedstawia palenie sztandarów utraconych w bitwie pod Berezyną pułków. Zwycięstwo nad Berezyną jest uważane za jeden z największych sukcesów militarnych Napoleona. Wycofująca się spod Moskwy Wielka Armia znalazła się w potrzasku i tylko dzięki mistrzowskim posunięciom cesarza udało jej się przetrwać, a nawet zadać poważny cios Rosjanom. Po zakończonej bitwie, która umożliwiła Francuzom spokojny odwrót, oficerowie wraz z Napoleonem złożyli hołd poległym, paląc sztandary ich pułków. Motyw ten jest jednym z rzadziej pojawiających się u Jerzego Kossaka tematów z wojen napoleońskich. Nalepka na odwrocie obrazu odnosi się do cyklu wystaw, o których opisał Kazimierz Olszański – znawca twórczości Kossaków: Od r. 1931 w wielu miastach, również i powiatowych, poczęto urządzać wystawy „Trzech Generacji Kossaków“. Organizowane były przez różne regionalne stowarzyszenia społeczne, np. przez oddziały Polskiego Czerwonego Krzyża, na rzecz których przekazywano dochód z tych wystaw. Nie ulega wątpliwości,... więcej
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: PRZED KARCZMĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Cz. Wasilewski
Artist: Wojciech Kossak
Title: NAPAD WILKÓW, 1932
Year: 1932
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wojciech Kossak | 1932 Na odwrocie pieczęć lakowa z herbem Kos.
Artist: Stanisław Masłowski
Title: MALWY, 1926
Year: 1926
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ST. MASŁOWSKI. 1926. Na odwrocie, na tzw. „zaplecku“ nalepka: Zakład Art. Rzeźbiarski | robót Kościelnych i Salonowych | EDWARDA MILLER | w Warszawie | 35. Złota 35.
Artist: Kazimierz Sichulski
Title: KOBIETA Z KURĄ, 1920
Year: 1920
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, gwasz, pastel, tektura, 84,2 x 64,3 cm sygn. l.d.: Sichul 920 Na odwr. dedykacja: Sichulskiej Zofii 63 | Lwów 1920 | baba z kurą
Artist: Zofia Stryjeńska
Title: MACIERZYŃSTWO, LATA 20. XX W.
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Z. STRYIEŃSKA Tak pragnęłam w życiu mieć syna z niebieskimi oczami, że to było leit motivem mych przeżyć romantycznych. Koniecznie oczy, przez które widać pejzaż nieba, bo oczy brązowe to okna na otchłań parną, gdzie dusza drży przed nicością. Ale mieć syna z niebieskimi oczami i o wielkich pasjach twórczych!. Zofia Stryjeńska, Chleb prawie że powszedni. Kronika jednego życia , oprac. M. Budzińska, A. Kuźniak, Wołowiec 2016, s. 16 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Apoloniusz Kędzierski
Title: BAŻANT, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Kędzierski Pierwotnie obraz był oprawiony w passe-partout o owalnym wykroju. Na odwrocie notatka ołówkiem i nalepka aukcyjna Agra-Art z 2007 roku.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: KRAKOWIANKA Z KURĄ, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wlastimil | Hofmann | 1923 Krakowianka z kurą , to znakomity przykład wirtuozerii artysty z jego najlepszego okresu twórczości. Obraz pełen barwnych akcentów, tworzących radosną harmonię kolorów. Postać młodej, roześmianej wieśniaczki, odchodzącej z dużym białym kogutem pod pachą w zimowym krajobrazie, jest malowana z wielką śmiałością i zręcznością. Całość jest świetlista, żywa i wesoła, ukazując osobisty styl Hofmana.
Verified Artist: Yes
Artist: Zefir (Zefiryn) Ćwikliński
Title: SZCZYTY NAD MORSKIM OKIEM, 1925
Year: 1925
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Z. ĆWIKLIŃSKI | 1925
Artist: Wlastimil Hofman
Title: WĘDROWIEC
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wlastimil | Hofman. Na dolnej listwie ramy nalepka domu aukcyjnego. Pochodzenie: – Kolekcja Zbigniewa Mikulskiego (1925-2017) w Sankt Gallen w Szwajcarii; – Od 2019 r. w kolekcji prywatnej w Polsce. Obraz wystawiany i reprodukowany: – N. Pichłacz, M. Skowrońska, A. Kiełczyńska, M. Kardas (red.), Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego. Katalog wystawy , Fundacja Take Care, 24 V – 31 VIII 2019, Bydgoszcz 2019, s. 106, il. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Verified Artist: Yes
Artist: Ludwik Misky
Title: WIEJSKA SJESTA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: LMISKY [inicjały wiązane] Na odwr. centralnie (długopisem): Wiejska siesta | 80 zł ; ponadto wzdłuż p. krawędzi 38a [przekreślone] | 103 .
Artist: Stefan Matejko
Title: W OGRODZIE
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. śr.d.: S.W.M. [w owalu] | KRAKÓW. Na odwrocie l.d. pieczęć Urzędu Konserwatorskiego m.st. Warszawy, poniżej słabo czytelny nr (czerwoną kredką): 62-184-57 | [..]
Artist: Zofia Stryjeńska
Title: KRAKOWSKIE WESELE, LATA 40. XX W.
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. śr.d.: Z. STRYIEŃSKA Krakowskie wesele to duża, rozbudowana kompozycja, ukazująca scenę z życia podkrakowskiej wsi. Stryjeńska, niczym reżyser i scenograf na teatralnej scenie, snuje opowieść o staropolskiej tradycji. Architektura drewnianego ganku wytycza kadry i buduje poszczególne plany. Rzeźbiona kolumna, niejako bordiura, oddziela młodą parę, pozwalając im na krótką chwilę intymności. Grajek stojący na progu, choć mógłby stanowić odrębną kompozycję, szerokim gestem wzywa młodych, by dołączyli do weselników. Goście umieszczeni przez malarkę w tle, tuż za domem, z radością oczekują nadejścia nowożeńców. Młodzi jeszcze raz spoglądają na siebie z czułością i ruszają tanecznym wręcz krokiem. Błękit nieba i nasycona zieleń drzew podkreślają idylliczną atmosferę ciepłego, letniego dnia. Malarstwo Stryjeńskiej jest hołdem dla ludowości, którą artystka uznawała za symbol polskości. Niczym etnograf, wiele uwagi poświęcała szczegółowemu opracowaniu strojów regionalnych. Uważała, że po kolor trzeba iść na wieś, a w swoim malarstwie pragnęła uciec od otaczającej ją szarej rzeczywistości. Jej obrazy przepełnia żywa i nasycona kolorystyka. Zręcznie i dużą swobodą bawi się rysunkiem, znakomicie wykorzystując skróty perspektywiczne w celu spotęgowania dynamizmu. Krakowskie wesele , malowane w atmosferze niezakłóconej sielanki, doskonale wpisuje się w pełne radości,... więcej
Artist: Czesław Borys Jankowski
Title: CHŁOP Z KOŁOMYI
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn z prawej: CBJ [inicjały wiązane] Na odwrocie (tuszem): Habitant de | Kolomyja | Pologne – Galicie. | [aq] uarelle de | Cz. B. de Jankowski
Verified Artist: Yes
Artist: Julian Fałat
Title: BESKIDY
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, papier, 26,5 x 63 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: JFałat | Beskidy
Artist: Stanisław Czajkowski
Title: KRAKÓW, 1902
Year: 1902
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, tektura, 17,3 x 24,3 cm (w świetle passe-partout) sygn. l.d.: KRAKÓW . 1902 | STANISŁAW CZAJKOWSKI. ; sygn. p.d.: S Cz. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: LEKTURA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: B. RYCHTER-JANOWSKA
Artist: Alfons Karpiński
Title: BIAŁE RÓŻE, 1933
Year: 1933
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.śr.: AKarpiński | 933 Na odwr. przy g. krawędzi nieczytelny napis ołówkiem. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Jacek Malczewski
Title: WYCHODŹCY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. wzdłuż dolnej krawędzi (wydrapana): JMalczewski Na odwr. wzdłuż g. krawędzi autorski opis (tuszem): malowane w czasi [e ...] | rozprószone | Jacek Malczewski ; poniżej (długopisem): 27,5 x 35,5 ; l.d. pieczęć składu przyborów malarskich Róży Aleksandrowicz w Krakowie; obok pieczęć składu przyborów malarskich – firmy „Lefranc et Cie“: kotwica skrzyżowana z kaduceuszem; obie pieczęci zasłonięte w dużym stopniu nalepką Salonu Malarzy Polskich (druk, tusz ): SALON MALARZY POLSKICH | KRAKÓW, FLORYAŃSKA 37. | Nr. 704. I. | Autor Jacek Malczewski | Dzieło Wychodźcy | Rodzaj olejny | Cena Kor. 500.
Artist: Wiktor Korecki
Title: DROGA W ZIMOWYM LESIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WIKTOR KORECKI ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Jerzy Kossak
Title: WIZJA NAPOLEONA W ODWROCIE SPOD MOSKWY, 1944
Year: 1944
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak | 1944 Na odwrocie stempel – faksymile tekstu pisanego ręcznie: „Stwierdzam autentycz= | ność tego obrazu“ | Jerzy Kossak. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Bronisław Jamontt
Title: WIATRAK, 1940
Year: 1940
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Br. Jamontt | XL Na odwrocie notatka właścicielska. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Wiktor Korecki
Title: STRUMIEŃ W JESIENNYM LESIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WIKTOR KORECKI Na odwrocie l.g. nalepka, opatrzona dwoma okrągłymi stemplami i numerem (długopis): poz 8 | Kl - III - 662/I/418/66. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Konstanty Mackiewicz
Title: RZEKA W ZIMOWYM PEJZAŻU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: K. MACKIEWICZ ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Stefan Filipkiewicz
Title: TATRY, PRZED 1918
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn l.d.: Stefan Filipkiewicz Na odwrocie nalepki wystawowe Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie: – l.g. (druk, tusz ): [...] W KRAKOWIE | Autor Stefan Filipkiewicz | Tytuł dzieła Tatry | Rodzaj dzieła | Cena; w l.d. narożniku (czarną farbą) 28 ; w p.d. narożniku (niebieską kredką): 9 ; – u dołu (druk, tusz , czerwona kredka , pieczęć ): TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE | Sztuka | 1918 | Nr 1017 | Autor Filipkiewicz | Dzieło p.t. Pejzaż | Rodzaj cena. Ponadto p.g. (czarną farbą): SF. 28 [inicjały wiązane]
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: NA PEŁNYM MORZU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: „na pełnym morzu“ | F. M. Wygrzywalski Na odwrocie na trzech listwach krosna pieczęci składu przyborów malarskich Iskra & Karmański w Krakowie i Jana Sudhoffa we Lwowie.
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: NAD BRZEGIEM MORZA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: F.M. Wygrzywalski
Artist: Adam Styka
Title: MAŁA TUNEZYJKA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ADAM | STYKA [imię i nazwisko w ramce] Na odwrocie (tuszem): „Petite tunisienne“ | pinxit Adam Styka. Ponadto owalna pieczęć składu przyborów malarskich: TOILES & COULEURS FINES | MAISON E. MORIN | MORIN & JANET, SUC | 5 - Rue Lepic - 5. PARIS | Téléphone MARCADET 07-51; poniżej pieczęć z numerem: 6; l.g., przeciwnie do kompozycji, numer (ołówkiem): 19. Malowanie światła uchodzi za bardzo trudną rzecz w obrazie. Styka trudność tę pokonał. Prosto kładzione farby opowiadają nam dziwy Wschodu, dając przedsmak faraonowych krain, czar legendy kojarząc ze światem realnym... Władysław Wankie, cyt. za Cz. Czapliński, The Styka Family Saga / Saga rodu Styków , New York 1988, s. 145. Podobne sceny z postaciami arabskich kobiet, dzieci lub mężczyzn zajętych czerpaniem wody, pojeniem osłów bądź płukaniem bielizny były częstym motywem obrazów artysty. Malowane szeroko, swobodnymi pociągnięciami pędzla charakteryzują się mocnymi, nasyconymi kolorami i ostrym światłem. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Zygmunt Waliszewski
Title: MARTWA NATURA Z KAPELUSZEM, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: Na odwr. pieczęć z nr. 8 (odnoszącym się do wielkości podobrazia); wzdłuż d. krawędzi napis: Waliszewski ; na tzw. „zaplecku“ nalepka właścicielska z opisem obrazu. Pochodzenie: – Kolekcja Józefa Czapskiego (1896-1993). – Kolekcja prywatna, USA. Obraz pochodzi z kolekcji Józefa Czapskiego, który przyjaźnił się z Zygmuntem Waliszewskim. Połączyły ich studia na krakowskiej ASP. Obaj uczęszczali do pracowni prof. Józefa Pankiewicza. W 1924, obaj wyjechali w gronie członów Komitetu Paryskiego do francuskiej stolicy, gdzie w Luwrze Waliszewski kopiował i malował wariacje na temat dzieł zarówno dawnych mistrzów, jak i francuskich impresjonistów. Prezentowana Martwa natura z kapeluszem wyraźnie utrzymana jest a la maniera de van Gogh, jak miał w zwyczaju mawiać sam artysta. Płótno malowane jest energicznymi impastami, nadającymi bogatą fakturę. Zarówno kolorystyka, jak i długie, wijące się pociągnięcia pędzla przywodzą na myśl obrazy holenderskiego malarza.
Artist: Eugeniusz Geppert
Title: NA ZJEŹDZIE, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Eugeniusz Geppert 1923
Artist: Rajmund Kanelba
Title: NA SKRAJU MIASTECZKA, LATA 30. XX W
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Kanelba l.d. zamalowana sygnatura (czerwoną farbą): Kanelba Na odwrocie, pod lewą listwą krosna, pieczęć z numerem odnoszącym się do wielkości podobrazia: 20 F; ponadto na g. listwie ramy nalepka Agra-Art z 2015 r.
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: RÓŻE, 1928
Year: 1928
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Wł de Terlikowski | 1928 na górnej listwie krosien malarskich napis: W. TERLIKOWSKI
Artist: Tymon Niesiołowski
Title: ŁODZIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Tymon ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Alfons Karpiński
Title: MAKI, PRZED 1940
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Karpiński na odwrocie po lewej (ołówek): L.p. 10847 Na odwr. nalepka o treści (druk, atrament ): SALON DZIEŁ SZTUKI | KAZIMIERZA WOJCIECHOWSKIEGO | KRAKÓW, UL. ŚW. JANA L. 3 - TELEFON 100-02 | Data przyjęcia 1940 | Autor Alfons Karpiński | Tytuł ... | Rodzaj ... Rozmiar ... | Nr ... 10847 ; Ponadto nalepka Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Radomiu z wyblakłymi napisami. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Rajmund Kanelba
Title: PORTRET DZIEWCZYNKI W BŁĘKITNEJ SUKIENCE
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Kanelba
Artist: Rafał Malczewski
Title: MOUNT WARSAW, X 1943
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Rafał Malczewski. Columbia Big-Bend. | Mount Warsaw | X-1943 Na odwr., wzdłuż górnej krawędzi (ołówkiem): Nr. 24. Mt. Warsaw British Columbia Canada $ 440,- | (bu [!] the Big Bend on the Columbia River). Widok na Warsaw Mountain (wys. 2 689 m) w Górach Skalistych nad Kinbasket Lake w rejonie Big Bend (najbardziej wysuniętego na północ odcinka rzeki Kolumbia), w kanadyjskiej prowincji Kolumbia Brytyjska.
Artist: Rafał Malczewski
Title: W POBLIŻU SAINT GABRIEL
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Rafał Malczewski. Na odwr., słabo widoczna kompozycja przedstawiająca gospodarstwo w zimowym pejzażu; ponadto p.g. (oł.): 74 | G-848 | 15 x 211 | NM [w kółku] | P-S ; p.d. (oł.): Near Ste. Gabrielle . Saint-Gabriel to niewielkie miasto w kanadyjskiej prowincji Quebec. Malowniczo położone nad jeziorem Maskinongé, w cieniu Gór Laurentyńskich, które artysta często malował. * do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu).
Artist: Wawrzyniec Chorembalski
Title: PEJZAŻ Z OLIWY, 1957
Year: 1957
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. CHOREMBALSKI | OLIWA 1957 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Wawrzyniec Chorembalski
Title: OBŁOKI, 1950
Year: 1950
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. CHOREMBALSKI | 1950 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Nikifor Krynicki
Title: PEJZAŻ MIEJSKI
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: wzdłuż dolnej krawędzi autorski napis: NKDENIO AWIEŚSEŁORAMNE Na odwrocie centralnie okrągła pieczęć: ARTYSTA | MALARZ z napisem w otoku: NIKIFOR MATEJKO . KRYNICA WIEŚ
Artist: Zofia Stryjeńska
Title: MĄDRA DYANKA
Tools: ink, watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, tusz, papier naklejony na tekturę, 17,5 x 24,9 cm p.g. (ołówkiem): Mądra Dyanka | II sygn. z prawej (przy ogonie): Z S Na odwr. na tzw. „zaplecku“ numer (długopisem): PT 55. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Wiktor Korecki
Title: WIOSENNA ŁĄKA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WIKTOR KORECKI Na odwrocie notatki ramiarskie. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Stanisław Gałek
Title: NAD ZIELONYM STAWEM, PRZED 1950
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ST. GAŁEK Na odwrocie informacje dotyczące sprzedaży (niebieską kredką i ołówkiem): Dr Michalski Stan | Sprzedany | Stanisław Gałek | Zakopane 15 wrzesień | 1950 r. ; ponadto l.d. notatki ramiarskie. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Marian Mokwa
Title: WODOSPAD
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Mokwa Na odwrocie na górnej listwie krosna nalepka aukcyjna jednego z warszawskich domów aukcyjnych; obok nalepka z numerem (niebieską kredką): 48.
Artist: Stanisław Gałek
Title: TATRY W SŁOŃCU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ST. GAŁEK ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Konstanty Mackiewicz
Title: JESIEŃ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: K. MACKIEWICZ ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Leszek Stańko
Title: ZAKOPANE, 1979
Year: 1979
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: LESZEK STAŃKO | ZAKOPANE 1979 R. Na odwrocie pieczęć: Wydział Ochrony Zabytków ... | Przedmiot nie podlega | zakazowi wywozu za granicę. Na zaplecku pieczęć eksportowa Republiki Białorusi. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Miloslava Vrbova-Štefková
Title: BALETNICE
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M Vrbová ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Włodzimierz Zakrzewski
Title: PLACE DE LA SORBONNE, 1966
Year: 1966
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: W. Zakrzewski 1966 Na odwrocie po prawej czarnym olejem: W. ZAKRZEWSKI | 1966 10 | PL. DE LA SORBONNE | PARIS | 60 x 81 | wyst. Warszawa 1968 ; po lewej stronie w ramce: 7; u dołu odwrotnie do kierunku kompozycji kredą: 154 . Na lewej listwie blejtramu powtórzone 7 , na środkowej listwie: 169/K 14.100; na poprzecznej listwie: 61 x 81 , na prawej stempel: 25P. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Błażej Iwanowski
Title: RÓŻE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Błażej Iwanowski ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Verified Artist: Yes
Artist: Miloslava Vrbova-Štefková
Title: PRZED PRÓBĄ
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M Vrbová ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).