Artist: Jan Matejko
Title: SZKIC POSTACI MłODZIEńCA DO "DZIEWICA ORLEAńSKA"
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: oznaczony monogramem wiązanym p.d.: JM Nad obrazem Dziewica Orleańska, przedstawiającym tryumfalny wjazd Joanny d’Arc do Reims po zwycięstwie nad Anglikami odniesionym 17 lipca 1429 pod Orleanem, Matejko pracował w latach 1884-1886. Prezentowany rysunek jest jednym ze szkiców do tego obrazu – postać młodzieńca o nagim torsie artysta przeniósł na płótno, wiernie powtarzając jej gest i ruch; odnaleźć ją można po lewej stronie obrazu, wśród tłumu witającego Joannę. Według sekretarza artysty, Mariana Gorzkowskiego do postaci młodzieńca pozował jeden z synów Matejki. Znane są także inne studia rysunkowe do Dziewicy Orleańskiej: szkicownik z lat 1884-1888 w zbiorach warszawskiego Muzeum Narodowego, szkice ołówkowe w Muzeum Narodowym w Krakowie. Wiadomo też o czterech szkicach, które były własnością Gorzkowskiego. Porównaj: K. Sroczyńska [red.], Matejko. Obrazy olejne. Katalog, Warszawa 1993, s. 213-216, nr kat. 248 [tu dokładny opis i historia obrazu olejnego, jak również pełna dotycząca go bibliografia].
Artist: Jan Piotr Norblin De La Gourdaine
Title: KAZANIE ŚW. JANA CHRZCICIELA WG REMBRANDTA
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na płycie p.d.: Rembrandt sc. | 1656 Na odwrocie numery (ołówek) po prawej u dołu: 4000/A66 | D-33/1 , p.d.: 146425
Verified Artist: Yes
Artist: Piotr Michałowski
Title: KOŃ
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Na tzw. zaplecku nalepka Muzeum Narodowego w Warszawie z numerem depozytu rej. 480/22/2; na odwrocie szkic konia.
Artist: Iwan Konstantinowicz Ajwazowski
Title: SZTORM, 1886
Year: 1886
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. Na passe-partout autorska dedykacja: Ивану Артемьевичу | Эзову | въ знакъ глубокого | уваженiя, отъ | И. Айвазовск. | 1886 [ Iwanowi Artemjewiczowi Ezowowi na znak głębokiego szacunku od I. Ajwazowsk. ] Na odwrociu powtórzona: Глубокоуважаемому | Ивану Артемьевичу | Эзову | И. Айвазовскiй [ogonek sygnatury przechodzi w paletę, gdzie umieszczono datę 1886 ] [ Wielce szanownemu Iwanowi Artemjewiczowi Ezowowi I. Ajwazowski ] Do obrazu jest załączona opinia Agnieszki Pospiszil z lutego 2023 r. Pochodzenie: Obraz pochodzi ze zbiorów Władysława Szaniawskiego (1891-1975) – dr. filozofii i nauk przyrodniczych. Szaniawski do końca życia pracował jako profesor nadzwyczajny na Uniwersytecie Warszawskim. Z zainteresowania był taternikiem, fotografikiem i myśliwym. Data powstania obrazu zbiega się z jubileuszem 50-lecia pracy twórczej artysty, który celebrowany był w latach 1886 i 1887. Przedstawienie motywu katastrofy okrętu wśród wzburzonych fal Morza Czarnego lub Azowskiego był jednym z lejtmotywów twórczości Ajwaz#owskiego, powtarzanym przez niego w różnych formatach, konfiguracjach i technikach. Jest to żaglowiec lub statek parowy, z rozbitkami lub bez, na pełnym morzu lub przy skałach, namalowany... więcej
Artist: Antoni Trzeszczkowski
Title: SZARŻA HUSARII NA JAZDĘ TURECKĄ
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 26 x 35,8 cm (wymiary w świetle passe-partout) sygn. p.d.: Trzeszczkowski Artystę szczególnie fascynowało go przedstawianie umundurowania, uzbrojenia i taktyki wojennej z dawnych epok, co czyniło jego dzieła nie tylko artystycznie wartościowymi, ale również edukacyjnymi. Jednym z tematów, które go inspirowały, była także wojna polsko-turecka z XVII wieku. Jego zamiłowanie do polskiego dziedzictwa wojskowego skłoniło go do ukazywania husarii – legendarnej formacji, która zasłynęła w bitwach przeciwko Osmanom. W jego obrazach możemy dostrzec majestatyczne sylwetki husarzy, szarżujących z kopiami w stronę przeciwnika, lśniące pancerze, powiewające skrzydła i ekspresję walki, która do dziś budzi podziw. Trzeszczkowski potrafił w mistrzowski sposób uchwycić nie tylko samą bitwę, ale również ducha epoki – determinację, waleczność i patriotyzm polskich żołnierzy. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Antoni Trzeszczkowski
Title: EPIZOD Z WOJEN POLSKO-TURECKICH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Trzeszczkowski Trzeszczkowskiego fascynowała historia Rzeczypospolitej Obojga Narodów, zwłaszcza okres XVII wieku, kiedy to Polska toczyła liczne wojny z Imperium Osmańskim. Przedstawianie zwycięstw polskiego oręża nad Turkami było popularnym motywem w malarstwie batalistycznym, a artysta chciał ukazać chwałę i męstwo polskich żołnierzy. Ponadto, malowanie takich scen wpisywało się w nurt patriotyczny, mający na celu podtrzymywanie narodowej tożsamości i dumy z przeszłości. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Juliusz Kossak
Title: PIOTR WYSOCKI, 1888
Year: 1888
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Juliusz Kossak | 1888 Na tzw. "zaplecku" kartka maszynopisu z opinią dr. Stanisława Dąbrowskiego potwierdzającą autorstwo Juliusza Kossaka. Wybiła godzina zemsty. Dziś umrzeć lub zwyciężyć potrzeba! Idźmy, a piersi wasze niech będą Termopilami dla wrogów – tymi słowami 29 listopada 1830 r. podporucznik Piotr Wysocki wezwał słuchaczy Szkoły Podchorążych Piechoty w warszawskich Łazienkach do chwycenia za broń i walki o niepodległą Polskę. Wysocki (1797-1875) był przywódcą sprzysiężenia podchorążych, które doprowadziło do wybuchu powstania listopadowego. Stał się on bohaterem III części Dziadów Adama Mickiewicza i Nocy listopadowej Stanisława Wyspiańskiego. „Sprzysiężenie Wysockiego“, liczące około dwustu członków, Piotr Wysocki założył w grudniu 1828 roku. Należeli do niego, oprócz zaufanych przyjaciół ze Szkoły Podchorążych i młodszych oficerów garnizonu warszawskiego, również studenci Uniwersytetu Warszawskiego. Piotr Wysocki brał udział w wielu militarnych starciach podczas powstania listopadowego. W 1831 r. odznaczono go Krzyżem Złotym Orderu Virtuti Militari. W ręce Rosjan wpadł 6 września 1831 roku, ciężko ranny, podczas obrony reduty na Woli. W czasie procesu całą winę za wybuch powstania wziął na siebie, za co został skazany w lipcu 1833 roku na karę śmierci przez powieszenie. Mimo, iż... więcej
Artist: Walery Brochocki
Title: NIEDZIELA PO KOŚCIELE. WYPADEK W DRODZE, 1873
Year: 1873
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. Brochocki 1873 r. Na lewej listwie ramy fragment naklejki (druk, maszynopis): 9.4 | Museum of Art | [EX] HIBITION | [p] aintings; na g. listwie (biała kreda): P roperty of Mr & Mrs Sylwin Strakacz ; ponadto na dolnej listwie nalepka warszawskiego domu aukcyjnego. Pochodzenie: – kolekcja Sylwina Strakacza (1892-1973) w Los Angeles; – kolekcja Zbigniewa Mikulskiego (1925-2017) w Sankt Gallen w Szwajcarii; – od 2019 r. w kolekcji prywatnej w Polsce. Porównaj: – Wypadek w drodze , „Tygodnik Ilustrowany“, R. 1874, nr 356, s. 279. Obraz wystawiany, reprodukowany i wzmiankowany: – Nineteenth Century Polish Paintings. A Loan Exhibition The Metropolitan Museum of Art , Nowy Jork, 16 II – 19 III 1944, il. 11, s. 17 ( Sunday after Church ); – Irena Piotrowska, Polish landscape painting, “The Polish Review“ , 1944, T. IV, nr 12, s. 8-9, il. ( Sunday after Church ); – American Collector: Biweekly for Dealers and Collectors , T. XIII, 1944, s. 5; – N. Pichłacz, M. Skowrońska, A. Kiełczyńska, M. Kardas (red.), Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego. Katalog wystawy, Fundacja Take Care,... więcej
Artist: Jan (?) Konarski
Title: NA DRODZE
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. Konarski Na odwrocie przy górnej krawędzi (czarny flamaster): JAN KONARSKI
Artist: Tadeusz Rybkowski
Title: PRZEWÓZ NA DNIESTRZE, OK. 1892
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Tadeusz Rybkowski Na odwr. (cienkopisem): Tadeusz Rybkowski – Polský malíř | 1848-1926 ; p.d. dane adresowe. Obraz znany z nieco odmiennej w szczegółach wersji kompozycyjnej, reprodukowanej w polskiej prasie w roku 1903 („Tygodnik Ilustrowany“) i pocztówkach wydanych nakładem S.W. Niemojowskiego we Lwowie (patrz obok). Na aukcji w 2022 r. prezentowaliśmy niewielką akwarelę, która stanowiła zapewne szkic do późniejszych kompozycji olejnych. Artysta z niemal etnograficzną sumiennością oddał przegląd warstw społecznych, które w ten pochmurny dzień przeprawiają się promem przez Dniestr. Widzimy włościański zaprzęg, chłopów przy wozie z sianem oraz myśliwych z psami rozproszonymi po pokładzie.
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: SANNA, PO 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d: A. Wierusz-Kowalski Na odwrocie (czarną kredką): 00268 Wierusz-Kowalski – jak pisał współczesny mu recenzent – przędzę swych pomysłów kompozytorskich, w których krajobraz, ludzie i konie grają równoważną, rolę snuł z życia wiejskiego, z rodzimych, polskich realiów. Dzieła te były wysoko cenione i poszukiwane na rynku sztuki, tak ze względu na „egzotyczny“ dla zachodnich odbiorców temat, jak i mistrzostwo malarza. W obrazach tych uderza dbałość o realia, doskonała charakterystyka postaci ludzi i świetnie uchwyconych w ruchu koni, a także wirtuozersko odtworzone światło i śniegi, mieniące się odcieniami różu, błękitów i słonecznych żółci. W „Tygodniku Ilustrowanym“ pisano: Znany nasz artysta-malarz, prof. Alfred Wierusz Kowalski, chociaż przebywający stale w Monachium, wszakże podczas częstych odwiedzin kraju rodzinnego, chwyta temata swojskie i ze znanym naszym czytelnikom talentem przenosi je na płótno. Obraz którego kopię dziś podajemy, przedstawia właśnie, jak wśród płaszczyzn naszych, tem jednostajniejszych, że przykrytych wielkim całunem świeżego śniegu, tak, że nawet drogi nie znać na nim, pędzi pośpiesznie z miasta do zagród wiejskich szereg sań ze świątecznymi snadź sprawunkami. Konie, śnieżny krajobraz, typy wiejskie – to specyalność A. Kowalskiego („Tygodnik... więcej
Artist: Jan Rosen
Title: HUZAR 13 PUŁKU WOJSK KS. WARSZAWSKIEGO, 1915
Year: 1915
Tools: ink, watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: HUZAR XIII PUŁKU WOJSK KSIĘSTWA WARSZAWSKIEGO, 1915 sygn. p.d.: J. Rosen | 1915.
Artist: Jan Chełmiński
Title: KIRASJER 14. PUŁKU ARMII KS. WARSZAWSKIEGO
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: KIRASJER 14. PUŁKU ARMII KSIĘSTWA WARSZAWSKIEGO, ok. 1913 sygn. p.d.: Jan V. Chelminski Na odwr., wzdłuż dolnej krawędzi, nr (niebieską kredką): E74; powyżej (ołówkiem): [.] 14; ponadto na tzw. „zaplecku“, nalepka z dedykacją w języku angielskim (tusz): ORIGINAL WATER COLOUR OF CUIRASSIER | BY CHELMINSKI. PURCHASED IN PARIS 1935. | With luck to the new home | [podpis] | Sept 1949 14 Pułk Kirasjerów był jedynym polskim pułkiem kirasjerskim i ostatnim używającym kirysów – zbroi ochraniającej korpus. Utworzony 1 września 1809 roku w Końskich przez płk. Stanisława hr. Małachowskiego, pierwotnie nosił nazwę 1 Pułku Broni Kirasjerów. Od 18 stycznia 1813 roku, dowództwo nad oddziałem przejął płk Kazimierz Dziekoński. Ubiór tego pułku zbliżony był do ubioru kirasjerów francuskich, z wyjątkiem guzików i ozdób żółtych i złotych, które u kirasjerów francuskich były białe i srebrne. Dnia 12 maja 1812 pułk wyruszył wraz z Napoleonem na wojnę z Rosją. Dzięki szarży polskich kirasjerów pod Możajskiem (7 IX 1812), droga na Moskwę stanęła otworem. Oddział walczył również w bitwach pod: Friedland – 17 VIII 1813, Pittersbach – 20 VIII, Krakau – 24 VIII, Strohweide – 6 IX, Weida – 4 X, Lipskiem – 19 X. Bibliografia : – B. Gembarzewski, Rodowody... więcej
Artist: Wiktor Korecki
Title: DROGA W ZIMOWYM LESIE, PRZED 1939
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WIKTOR KORECKI Na tzw. „zaplecku“ przy dolnej krawędzi naklejka zakładu ramiarskiego. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Jerzy Kossak
Title: ODWRÓT SPOD MOSKWY, 1935
Year: 1935
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Kossak | 1935 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Wojciech Kossak
Title: AUTOPORTRET NA KONIU, 1891
Year: 1891
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wojciech Kossak | 1891 Na odwr. przy g. krawędzi papierowa nalepka firmy ramiarskiej John Tanous z Londynu; pośrodku fragment papierowej nalepki, przy d. krawędzi – ślad po zdartej. Na dolnej listwie ramy nalepka domu aukcyjnego. Pochodzenie : Kolekcja Zbigniewa Mikulskiego (1925-2017) w Sankt Gallen w Szwajcarii. Obraz wystawiany i reprodukowany : – N. Pichłacz, M. Skowrońska, A. Kiełczyńska, M. Kardas (red.), Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego. Katalog wystawy , Fundacja Take Care, 24 V – 31 VIII 2019, Bydgoszcz 2019, s. 34, il. Z zamiłowaniem portretował też Wojciech Kossak siebie; wczesny autoportret to jeszcze nie pewny swej wartości młody człowiek wspierający się na rękojeści szabli, lecz późniejsze konterfekty to niemal zawsze wizerunki przystojnego, butnego, rasowego szlagona, często w mundurze wojskowym. Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, w: Juliusz Kossak ..., dz. cyt., s. 50. Już w najwcześniejszym okresie twórczości Wojciech Kossak osiągnął pierwsze i od razu wysokie wyróżnienia, zdobywając również sporą popularność. Jego dzieła pochodzące z XIX w. pojawiają się na rynku sztuki bardzo rzadko, stąd oferowany Autoportret na koniu uznać trzeba za kolekcjonerski rarytas. więcej
Artist: Wojciech Kossak
Title: ODPOCZYNEK, 1930
Year: 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wojciech Kossak | 1930 Na odwr. p.d. (czarną farbą): Moja robota | Wojciech Kossak ; ponadto na górnej listwie krosna nalepka zakładu oprawy obrazów w Poznaniu. Obraz należy do cyklu idylli żołnierskich – scenek z codziennego życia kawalerii. Dominującą grupę stanowią kompozycje z wojakami w towarzystwie koni. Polskich żołnierzy Wojciech Kossak malował zarówno w mundurach współczesnych, jak i historycznych. Zawsze towarzyszył im rumak, ulubiony motyw malarski artysty. Kossak swoją twórczością stworzył etos żołnierza polskiego – dzielnego i nieustraszonego w walce, oraz zawsze ciepło przyjmowanego pod strzechami. W ten sposób artysta, tworzący w czasach zaborów, realizował swoją misję narodową i niepodległościową. Obrazy te miały rozbudzać świadomość narodową i zachęcać do służby na chwałę wolnej Polski. Znakomite malarstwo Wojciecha Kossaka cieszyło się wielkim powodzeniem. Nic więc dziwnego, że artysta otrzymywał liczne zamówienia na wzbudzające zachwyt kompozycje i niejednokrotnie powielał je, zmieniając tylko pewne szczegóły. Nasz Odpoczynek jest oprawiony w niezwykle reprezentacyjną ramę. Stanowi gratkę dla kolekcjonerów malarstwa Wojciecha Kossaka.
Artist: Roman Kochanowski
Title: KOBIETA W PEJZAŻU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: R. Kochanowski Na odwrocie p.g. (tuszem): M 220,-
Artist: Jerzy Kossak
Title: NAPOLEON NAD NIEMNEM, 1930
Year: 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Kossak | 1930 Obraz Napoleon nad Niemnem to jedno z wielu dzieł tego malarza, które nawiązuje do okresu wojen napoleońskich. Przedstawia symboliczny moment przekraczania rzeki Niemen przez armię Napoleona, co zapoczątkowało kampanię rosyjską – jedną z najważniejszych i najbardziej dramatycznych wypraw wojskowych w historii. 21 czerwca 1812 roku wojska napoleońskie, liczące około 600 tysięcy żołnierzy, zaczęły przekraczać Niemen w rejonie Kowna, wkraczając na ziemie Imperium Rosyjskiego. Był to początek Wyprawy Napoleona na Moskwę, która miała na celu podporządkowanie Rosji i zmuszenie cara Aleksandra I do podporządkowania się systemowi blokady kontynentalnej przeciwko Wielkiej Brytanii. Jerzy Kossak, podobnie jak jego ojciec Wojciech i dziadek Juliusz, słynął z malowania scen batalistycznych, w których ważną rolę odgrywały postacie na koniach, żołnierze i monumentalne przedstawienia natury. W Napoleonie nad Niemnem artysta skupił się na jednak na ukazaniu cesarza Francuzów w chwili przeprawy na teren wroga bez widoku rzeki czy samych wojsk. Kameralna kompozycja i postawa wodza mogą sugerować zarówno pewność siebie, jak i zamyślenie nad nadchodzącą kampanią. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców... więcej
Artist: Stanisław Witkiewicz
Title: POLOWANIE Z CHARTAMI, 1875
Year: 1875
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Stanisław Witkiewicz 1875. Na odwrocie po lewej numer (kredka): 374 , przy górnej krawędzi nieczytelna pieczęć; na górnej listwie blejtramu nalepka wystawowa „Dzieje pracowni“ Muzeum Narodowego w Poznaniu. Obraz wystawiany, wzmiankowany i reprodukowany: – Antoni Piotrowski, Autobiografia , 1911 (maszynopis w IS PAN), zeszyt III, s. 4; – Przewodnik po Wystawie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych , Warszawa, styczeń 1927, s. 17, nr kat. 81; – Kazimierz Kosiński, Stanisław Witkiewicz , Instytut Wydawniczy „Bibljoteka Polska“, Warszawa 1928, s. 518; – Tadeusz Dobrowolski, Nowoczesne malarstwo polskie , t. 2, wyd Ossolineum, Wrocław-Kraków 1960, s. 148; – Zdzisław Piasecki, Stanisław Witkiewicz. Młodość i wczesny dorobek artysty , Wyd. PWN, Warszawa, Wrocław 1983, s. 140; – Stanisław Witkiewicz 1851-1915 [kat. wystawy], Muzeum Tatrzańskie, Zakopane 1996, s. 28, 47, poz. kat. 6; – Stanisław Witkiewicz – człowiek, artysta, myśliciel . Materiały z sesji zorganizowanej w osiemdziesiątą rocznicę śmierci artysty, Zakopane, 20 – 22 X 1995, Zakopane 1997, s. 15, 501; – Marek Bratuń, Stanisław Gajda, Jan Neuberg, Duktem czasów. Księga pamiątkowa ku czci Profesora... więcej
Artist: Eugeniusz Wrzeszcz
Title: PEJZAŻ LETNI Z ŁĄKĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: E. Wrzeszcz Na dolnej listwie ramy nr (ołówek, niebieska kredka): 6092 | 4269 u
Artist: Roman Kochanowski
Title: POCHMURNY DZIEŃ NAD STRUMIENIEM, 30 LIPCA 1899
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: R K ; poniżej data (wydrapana w mokrej farbie): 30 / 7 899 Pochodzenie: Kolekcja Zbigniewa Mikulskiego (1925-2017) w Sankt Gallen w Szwajcarii. Obraz reprodukowany i wystawiany: – Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego , katalog wystawy [red.] N. Pichłacz, M. Skowrońska, A. Kiełczyńska, M. Kardas, Wyd. Fundacja Take Care, Bydgoszcz 2019, s. 30, il.; – Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego , Bydgoskie Centrum Sztuki im. Stanisława Horno-Popławskiego / Sopocki Dom Aukcyjny w Bydgoszczy, 24 V – 31 VIII 2019; – Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego , Muzeum im. Bolesława Biegasa w Warszawie, 9 I – 2 II 2024; – Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego , Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Głogowie, 18 V – 11 VIII 2024.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: WIOSNA - SKOWRONEK, 1915
Year: 1915
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: Wlastimil Hofmann | 1915 Dzieło pochodzi z wczesnego, najbardziej twórczego okresu działalności artysty. Wyraźnie widoczny jest w nim wpływ Jacka Malczewskiego, którego był uczniem. Hofman podążył za mistrzem nurtem malarstwa symbolicznego. Obraz datowany jest na 1915 rok. Europę spowijały wówczas dymy wielkiej wojny a Malczewski nawoływał swych kolegów po fachu, by ci malowali tak, by Polska zmartwychwstała. Ten okres twórczości Hofmana znakomicie scharakteryzował czeski poeta – Jiří Karásek we wrześniowym numerze czasopisma „Maski“ z 1918 roku. (...) można powiedzieć z całą pewnością, że nie ma malarza polskiego więcej „polskiego“ nad V. Hofmana, malarza, który by wybitniej przedstawiał polską psyche i sięgał w polską mistykę, w tę, co płynie z polskiej poezji, a główne swe źródło ma w utworach Słowackiego, tak wielbionego przez Hofmana i tak mu bliskiego duchem. Wszechświatowa wojna zagnała Hofmana na przeciąg dwu lat do Czech – jego ojczyzny po ojcu. Zamieszkał w Pradze, opuściwszy swą pracownię w Krakowie i tworzył między nami w improwizowanym atelier w pięknej willi, położonej wysoko na Hrebenkach, tonącej w bukietach róż... Ale czeskie otoczenie nie miało już na niego żadnego wpływu. Dzieła jego z tej doby przejściowej są również polskie i również dalekie od tego, co przemawia do widza z obrazów... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Wincenty Wodzinowski
Title: PROCESJA, OK. 1902
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PROCESJA, z tryptyku PODCZAS SUMY WE WRÓBLOWICACH. SUMA sygn. l.d.: W. Wodzinowski Na p. listwie krosna częściowo zdarta nalepka (druk, czarny atrament ): Wincenty | [Wodzino] wski | olejny | [P] odczas sumy | [we] Wróblowica [ch]| Adres ... | Warszawa 902 | I 903 ; na g. listwie ( ołówek ): 166 i 83 ; na p. i d. listwie napis ( niebieska kredka ): 828 ; ponadto na d. listwie fragment papierowej nalepki oraz pieczęć K.K. Zentralkommission für Denkmalphlege w Wiedniu (fioletowy tusz): Von der Zentralstelle für Denkmalschutz zur Ausfuhr freigegeben [pieczęć KK Centralnej Komisji Ochrony Zabytków o treści w tłumaczeniu: Dopuszczone do eksportu przez Centralny Urząd Ochrony Zabytków]; na l. listwie krosna i g. listwie ramy napis ( niebieski pastel ): 230240-9 ; na g. listwie ramy ( ołówek ): 91 ; w l.d. rogu ramy okrągła papierowa nalepka z numerem ( czarny tusz ): 6 . Pochodzenie : – W 1903 r. zakupiony przez Charlesa Richarda Crane’a (1858-1939, Stany Zjednoczone). – Kolekcja Zbigniewa Mikulskiego (1925-2017) w Sankt Gallen w Szwajcarii. – Od 2019 r. w kolekcji prywatnej w Polsce. Obraz wystawiany, reprodukowany, wzmiankowany : –... więcej
Artist: Eugeniusz Wrzeszcz
Title: SŁONECZNIKI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: E. Wrzeszcz Pochodzenie: Obraz pochodzi ze zbiorów Władysława Szaniawskiego (1891-1975) – dr. filozofii i nauk przyrodniczych. Szaniawski do końca życia pracował jako profesor nadzwyczajny na Uniwersytecie Warszawskim. Z zamiłowania był taternikiem, fotografikiem i myśliwym.
Artist: Józef Brandt
Title: PEJZAŻ Z CHATAMI, 1882
Year: 1882
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JB [sygnatura widoczna w podczerwieni] l.d. napis: Józef Brandt ‘82 Do obrazu jest załączona ekspertyza dr. Mariusza Klareckiego z czerwca 2024 r. Opisywany tutaj malarski szkic posiada wszystkie cechy pejzażowego malarstwa Józefa Brandta z przełomu lat 70. i 80. XIX w. Kompozycja jest namalowana niezwykle swobodnie, wprawną ręką. Niewielki format nasuwa przypuszczenie, że obraz musiał powstać w plenerze. Obraz jest utrzymany w tonacji zieleni i żółcieni, kolorystyce towarzyszącej artyście w jego obrazach z tego okresu. Szkic olejny w takim kształcie i kolorystyce nie mógł powstać w latach 60. czy 1. poł. lat 70. Nie mógł powstać także po 1900 r., gdy paleta barwna Brandta, na skutek problemów ze wzrokiem, straciła żywe i nasycone słońcem kolory. Cechy stylowe, temat obrazu, sposób budowania kompozycji i kładzenia farby, użyta kolorystyka, rodzaj stosowanej przez artystę sygnatury, a także format pracy świadczą o bezspornym autorstwie Józefa Brandta. wg ekspertyzy dr. Mariusza Klareckiego
Artist: Julian Fałat
Title: WIDOK GÓRSKI, 1910
Year: 1910
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po prawej u dołu: Jul Fałat | 1910 Do obrazu dołączona jest ekspertyza p. Elżbiety Charazińskiej z lutego 2025 r. Pejzaż ukazuje, w bliskim planie, rozległy stok łagodnie schodzący od lewej ku prawej, przesłonięty lekką kurtyną z rzadka rosnących świerków w zróżnicowanej gamie zieleni. Malarz skupia naszą uwagę na rosnącym pośrodku kompozycji drzewie, wydobytym ostrym światłem zachodzącego słońca, którego oranżowe plamy ślizgają się po pniu i gałęziach. Po prawej w obniżeniu, wyłania się zwarty ciemnozielony las, pasma schodzącego ku prawej, przesłonięty niemal abstrakcyjnymi plamami w jasno zielonej tonacji, które to wrażenie sprawia złudna gra słonecznego światła. Rozległy, pusty trawiasty stok jest w głębi, pośrodku, przecięty samotną kępą widocznych czubków ciemnych, niemal czarnych świerków. Za linią lasu, w pewnej odległości po prawej, rysuje się wyniosły, ale łagodny stok zwieńczony stożkiem, potraktowany rozciągniętymi plamami w tonacji zszarzałych błękitów ożywionych w cieniu plamą zrudziałej czerwieni. Kompozycję, na linii podniesionego horyzontu, zamyka monumentalnie wypiętrzony, skalisty masyw górski wyniosłych osobnych, jakby „zębatych” szczytów. Na ich stokach, miejscami w skalistych rynnach zalegają jęzory śniegu. Urozmaicone zarysy szczytów górskich utrzymane są w gamie subtelnie zróżnicowanych... więcej
Artist: Wacław Szymanowski
Title: PRZEKUPKA. HANDLARKA WARZYW, OK. 1883
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PRZEKUPKA. HANDLARKA WARZYW. HANDLARKA WŁOSZCZYZNY, ok. 1883 sygn. p.d.: WS [monogram wiązany] Pochodzenie: – ok. 1944 kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone; – kolekcja Zbigniewa Mikulskiego (1925-2017) w Sankt Gallen w Szwajcarii; – od 2019 r. w kolekcji prywatnej w Polsce. Obraz wystawiany, reprodukowany i wzmiankowany: – E. Swieykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie 1854-1904. Pięćdziesiąt lat działalności dla ojczystej sztuki, Kraków 1905, s. 162. – Nineteenth Century Polish Paintings. A Loan Exhibition , kat. wyst., The Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, 16 II – 19 III 1944, s. 39, il. 56 [Market Woman]; – Polish paintings, “The Metropolitan Museum of Arts Bulletin“ , 1944, t. II, nr 2, s. 176; – M. L. Otrange, Nineteenth Century Polish Paintings at Metropolitan Museum , “The Polish Review“, 1944, t. IV, nr 9, s. 11; – Wacław Szymanowski 1859-1930 , kat. wyst., oprac. H. Kotkowska-Bareja, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1981, s. 48, nr kat. 48; – N. Pichłacz, M. Skowrońska, A. Kiełczyńska, M. Kardas (red.), Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego .... więcej
Artist: Józef Rapacki
Title: ROLA O ZACHODZIE SŁOŃCA, 1913
Year: 1913
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: ROLA O ZACHODZIE SŁOŃCA. SKIBA POD ZACHÓD SŁOŃCA, 1913 sygn. p.d.: JÓZEF RAPACKI 1913 Na górnej listwie ramy nalepka ( pieczęć , maszynopis): Muzeum im. J. Malczewskiego | Rynek 11 | 26-600 RADOM | tel. (0-48) 36-243-29 | Tytuł wystawy: „To ci śliczności“ | wg „Chłopów“ Wł. Reymonta | Termin: wrzesień 2000 – luty 2001 | Autor: Józef Rapacki | Tytuł: Rola o zachodzie słońca | Własność prywatna; ponadto na lewej listwie pieczęć, a na dolnej nalepka firmy pozłotniczej Doroty i Jacka Danieli. Obraz wystawiany: – To ci śliczności. Impresje z „Chłopów“ Władysława Reymonta , Muzeum im. Jacka Malczewskiego, Radom, 2001. Porównaj: – Skiba pod zachód słońca ( Zaorane pole o zachodzie słońca ), pastel, papier, Muzeum Narodowe w Warszawie, nr inw. 183665 MNW. Rola o zachodzie słońca to olejna wersja kompozycji, którą artysta stworzył po raz pierwszy w pastelu w 1891 (obecnie w zbiorach MNW): W tej wczesnej pracy – pisze Piotr Czyż – widać zainteresowanie artysty impresjonizmem, w interpretacji znanej mu z obrazów Józefa Pankiewicza i Władysława Podkowińskiego ... więcej
Artist: Wlastimil Hofman
Title: ŻNIWIARKI, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wlastimil 1923 | Hofman
Verified Artist: Yes
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET KAZIMIERZA POCHWALSKIEGO, 1914-1915
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. Malczewski | 1914-1915. Na odwrocie: – na górnej listwie krosna, nalepka wystawowa Muzeum Okręgowego w Sandomierzu: Wystawa Jacek & Rafał Malczewscy | Muzeum Okręgowe w Sandomierzu | 17 marca – 31 lipca 2012; – obok nalepka z numerem (długopisem): 1136/2008 ; – obok nalepka wystawowa: Jacek Malczewski (1854-1929) | Portret Kazimierza Pochwalskiego, | 1914-1915 | MUZEUM IM. JACKA MALCZEWSKIEGO | W RADOMIU | Wystawa: Jacek i Rafał Malczewscy | 25.03.2011 – 4.09.2011; – obok nalepka z wpisanym flamastrem numerem depozytowym Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem, gdzie obraz był przechowywany w latach 1997-2000: Dep S/1112/MT . Ponadto: – na poprzeczce krosna numer (czarną farbą): .1. ; – poniżej słabo czytelna pieczęć składu przyborów malarskich Alois Ebeseder w Wiedniu: A[...]der | Wien | I. Opernring 9.; – na dolnej listwie krosna numer depozytowy Muzeum Śląskiego w Katowicach (białą farbą): MŚK/dep.1304/SzM. Obraz wystawiany, reprodukowany i opisany m.in. w: – Katalog Wystawy Dzieł Sztuki „Legiony Polskie“. Wystawa „Legiony Polskie“ urządzona staraniem Naczelnego Komitetu Narodowego pod przewodnictwem prof. Jerzego Mycielskiego w marcu i kwietniu... więcej
Artist: Wojciech Kossak
Title: PORTRET MARSZAŁKA FOCHA, WRZESIEń 1923
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. z prawej: Wojciech Kossak | Tronfeunteuniou | 28/8 1923 Na odwrocie, na górnej listwie krosna numer (długopisem): 354/1/86. Obraz wzmiankowany w: – W. Kossak, Listy do żony i przyjaciół (1883-1942) , t. II: lata 1908-1942, oprac. K. Olszański, Kraków 1985, s. 314. Ferdynand Foch (1851-1929) był marszałkiem Francji, Wielkiej Brytanii i Polski. We wrześniu 1914 roku dowodził 9 armią i walnie przyczynił się do zwycięstwa brytyjsko-francuskiego w pierwszej bitwie nad Marną. W latach 1915-1916 dowodził grupą armii „Północ“. W maju 1917 roku został mianowany szefem francuskiego sztabu generalnego, a rok później wodzem sił sprzymierzonych. Ferdynand Foch uznawany jest za głównego twórcę zwycięstwa Wielkiej Brytanii i Francji w I wojnie światowej. W dowód uznania w sierpniu 1918 roku został mianowany marszałkiem Francji, Wielkiej Brytanii a także Polski. To dzięki jego groźbie wznowienia działań zbrojnych nie doszło do stłumienia powstania wielkopolskiego, które miało kluczowe znaczenie dla kształtu niepodległej RP. W 1923 roku rada miejska Warszawy zleciła Wojciechowi Kossakowi namalowanie portretu marszałka Ferdynanda Focha, który następnie został mu wręczony w darze przez polską delegację 22 stycznia 1924 roku. W tym celu artysta udał się na początku sierpnia 1923... więcej
Artist: Wincenty Wodzinowski
Title: KRAKOWIANKA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: W. Wodzinowski
Artist: Fritz van der Venne
Title: SCENA PRZY STUDNI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Fritz van der Venne München
Artist: Zofia Stankiewicz
Title: ŁĄKA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Z. Stankiewicz
Artist: Teodor Axentowicz
Title: STAROŚĆ I MŁODOŚĆ
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: T. Axentowicz Na odwr. w p.g. narożniku fragment pieczęci składu przyborów malarskich Róży Aleksandrowicz w Krakowie. Ten nastrojowy obraz powtarza – powracający w twórczości Axentowicza – motyw siwowłosego starca i zamyślonej młodziutkiej dziewczyny, określany jako Starość i młodość i należy do większego zespołu podobnych rodzajowo-symbolicznych kompozycji o treściach związanych z upływem czasu, przemijaniem i starością. Czasem, w wizerunku starca, możemy odnaleźć autoportret artysty.
Artist: Roman Kochanowski
Title: PEJZAŻ Z CHATAMI
Tools: oil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, papier naklejony na tekturę, naklejoną na deskę mahoniową, 13,2 x 18 cm sygn. l.d.: R. Kochanowski Na odwrocie nalepka z wystawy (druk): Roman Kazimierz Kochanowski (1857-1945) | Pejzaż z domem o czerwonym dachu | olej na desce. Pochodzenie: Kolekcja Zbigniewa Mikulskiego (1925-2017) w Sankt Gallen w Szwajcarii. Obraz reprodukowany i wystawiany: – Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego , katalog wystawy [red.] N. Pichłacz, M. Skowrońska, A. Kiełczyńska, M. Kardas, Wyd. Fundacja Take Care, Bydgoszcz 2019, s. 27, il.; – Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego , Bydgoskie Centrum Sztuki im. Stanisława Horno-Popławskiego / Sopocki Dom Aukcyjny w Bydgoszczy, 24 V – 31 VIII 2019; – Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego , Muzeum im. Bolesława Biegasa w Warszawie, 9 I – 2 II 2024; – Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego , Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Głogowie, 18 V – 11 VIII 2024.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: CHŁOPIEC Z KAWKĄ, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wlastimil Hofman Na odwrocie ślad zatartego napisu (czerwoną kredką): W [...]; obok (ołówkiem): „Chłopiec [.] kawka“ ; ponadto l.d. nalepka aukcyjna Agra-Art z 2001 r.
Verified Artist: Yes
Artist: Jacek Malczewski
Title: APOTEOZA IGNACEGO MACIEJOWSKIEGO, 1902
Year: 1902
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: APOTEOZA IGNACEGO MACIEJOWSKIEGO. PROWADZONY PRZEZ ANIOŁA, 1902 sygn. p.g.: J Malczew | 1902 Na odwrocie (ołówek): S. Mikulski | ... Na dolnej listwie ramy nalepka domu aukcyjnego. Pochodzenie: – kolekcja Zbigniewa Mikulskiego (1925-2017) w Sankt Gallen w Szwajcarii; – od 2019 r. w kolekcji prywatnej w Polsce. Obraz reprodukowany, wystawiany i wzmiankowany: – Epitaphium Ignacego Maciejowskiego Sewera , Kraków 1902, il., s. nlb.; – T. Boy-Żeleński, Znasz-li ten kraj , wyd. Biblioteka Boya, Warszawa 1932, s. 115, il.; – J. Kulczycka-Saloni, H. Markiewicz, Z. Żabicki, Literatura polska w okresie realizmu i naturalizmu , t. II, wyd. PWN, Warszawa 1965, s. 541; – T.Z. Bednarski, Krakowskim szlakiem Juliana Fałata , wyd. Secesja, Kraków 2005, s. 72; – St. Frybes, Ignacy Piotr Marian Maciejowski , w: Polski Słownik Biograficzny , t. XLV, wyd. PAN, Warszawa-Kraków 2007-2008, s. 58; – D. Kudelska, Dukt pisma i pędzla. Biografia intelektualna Jacka Malczewskiego , Wyd. KUL, Lublin 2008, s. 218; – A. Ziętek-Salwik, Ignacy Sewer Maciejowski w środowisku artystycznym Krakowa , „Rocznik... więcej
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: KULIG, 1931
Year: 1931
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Cz. Wasilewski | 1931. | Warszawa Na odwrocie nalepka aukcyjna Agra-Art z 2023 r.
Artist: Julian Fałat
Title: WYJAZD NA POLOWANIE
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. JFałat | Bystra [inicjały wiązane] Na odwr. numery (niebieską kredką; przekreślony): 7326 ; obok: 7333.
Artist: Stanisław Gałek
Title: STRUMIEŃ W ZIMOWYM PEJZAŻU
Tools: oil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ST. GAŁEK Na odwrocie, na tzw. „zaplecku“, notatka ramiarska wzdłuż górnej krawędzi (oł.): List. Nr 352/1 Rw. 1108 na 9-go I ; poniżej (brązową kredką): St Gałek | 1300 zł ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Wojciech Kossak
Title: W ŚNIEŻNEJ ZADYMCE, 1930
Year: 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wojciech Kossak | 1930 Na odwrocie (czarną farbą): podpis | Wojciech Kossak | jest mój Znana jest nieco inna wersja tej kompozycji zatytułowana Ułan z koniem (Portret Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej) z 1930 roku, do której Wojciech Kossak dołączył fotografię z informacją, że do postaci ułana pozowała mu córka – Maria Pawlikowska-Jasnorzewska.
Artist: Stanisław Czajkowski
Title: SIKORZ – WIECZÓR KSIĘŻYCOWY, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie p.g. i p.d. (czarny tusz): St. Cz. | inw. 48, poniżej (długopis): „Sikorz – wieczór księżycowy“ | 1930? ; p.g. (ołówek): 40 [w kółku], jw, W 217 [w kółku]. Obraz wystawiany: – Stanisław Czajkowski (1878-1954) , kat. wyst., MKiS, CBWA, „Zachęta“, Warszawa 1980, s. 52, nr kat. 345.
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: ŁOŚ NA MOKRADŁACH, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: I. Zygmuntowicz | 1927 Na odwrocie nalepka aukcyjna Agra-Art z 2023 r.
Artist: Wiktor Korecki
Title: KACZEŃCE WIOSNĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie, na górnej listwie krosien malarskich, nalepka Agra-Art z 2010 r. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Wojciech Kossak
Title: TRĘBACZ POJĄCY KONIA, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wojciech Kossak | 1923 Na odwrocie w lewym górnym rogu podpis (ołówek): R. Talkowski , poniżej pieczęć: R. TALKOWSKI o.w. tel. 33-140. Pod pieczęcią wymiary (ołówkiem): 30 x 24 1/2 , analogicznie bliżej prawej krawędzi: 24 1/2 / 30 .
Artist: Stanisław Górski
Title: DZIEWCZYNA W CHUŚCIE
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. z lewej: St Górski. Na odwrocie l.g. przekreślony numer, przeciwnie do kompozycji (czarną kredką): 5393; centralnie pieczęć Salonu Dzieł Sztuki Kazimierza Wojciechowskiego w Krakowie; l.d. numer (niebieską kredką): 8965.
Artist: Stefan Filipkiewicz
Title: PEJZAŻ ZIMOWY
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Stefan Filipkiewicz
Artist: Stanisław Gałek
Title: PANORAMA TATR
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: ST. GAŁEK Na odwrocie dane adresowe właściciela. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Alfred Terlecki
Title: MORSKIE OKO, 1918
Year: 1918
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: ALFRED TERLECKI. 1918. Na odwr. na p. listwie krosna nalepka Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie ( tusz , druk): Terlecki Alfred | [...] ski Oko Rodzaj dzieła ol . | [...]ść Data nadesłania 3XI 191 9 ; na dolnej listwie krosna nalepka Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, prawdopodobnie z 1925 (druk, tusz , pieczęć ): 43065 Autor Terlecki Alfred | Tytuł Rybi potok (przekreślone) Morskie Oko (oł.) Rodzaj dzieła ol | 20000 Własność [...] Data nadesłania 18/6 . Obraz wystawiany i wymieniany w: – [kat.] Salon Doroczny , Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1919, s. nlb. kat. 245.
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET RÓŻY DUCHOWEJ, VIII 1933
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel, beżowy (pierwotnie szary) papier naklejony na tekturę, 64,5 x 48,3 cm sygn. p. d.: Witkacy | 1933; obok: VIII NP | Nπ | (T.B + E) Do obrazu dołączona jest ekspertyza dr Anny Żakiewicz z lutego 2025 r. Portret Róży Duchowej, z domu Müller, primo voto Dubielskiej, nosi sygnaturę Witkacy , co oznacza, że portret wykonany został dla osoby artyście bliskiej. Oficjalne dzieła Firmy Portretowej sygnowane były Ignacy Witkiewicz . Róża Müllerówna (1891-1952) była uczennicą szkoły klasztornej w Staniątkach koło Niepołomic. W 1907 poznała późniejszego swojego drugiego męża Kazimierza Ducha (1890-1954), brata szkolnej koleżanki, za którego miała wyjść za mąż po osiągnięciu przez oboje pełnoletności. Jednak w 1910 rodzina skłoniła ją do poślubienia starszego od niej o 24 lata Stanisława Dubielskiego, nauczyciela gimnazjalnego, z którym rozwiodła się w 1918 r. Po zmianie wyznania na kalwinizm mogła w 1921 roku wziąć ślub ze swoim pierwszym narzeczonym. Pod koniec życia Róży oboje powrócili do katolicyzmu. Kazimierz Duch był majorem Wojska Polskiego, studiował prawo i filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Był jednym z założycieli Drużyn Strzeleckich. W czasie I wojny światowej służył w 20. Galicyjskim Pułku Piechoty na froncie rosyjskim, gdzie dostał się do niewoli. W... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Wawrzyniec Chorembalski
Title: JABŁONIE, 28.III.1946
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. CHOREMBALSKI | 1946 , l.d. (ołówkiem): 28-III-46 Na odwrocie (ołówkiem): [nazwisko nabywcy] | zadatkowano 300 zł ; ponadto na taśmie zabezpieczającej (ołówkiem, czarną farbą ): Chorembalski WARSZAWA ul DOBRA 22 m 2. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Wlastimil Hofman
Title: MĘŻCZYZNA NA TLE PEJZAŻU, 1929
Year: 1929
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: 1929 | Wlastimil Hofmann Na odwrocie centralnie pieczęć producenta materiałów malarskich: Dr. Fr. Schoenfeld & Co.
Verified Artist: Yes
Artist: Wlastimil Hofman
Title: STAROŚĆ I MŁODOŚĆ, 1924
Year: 1924
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wlastimil Hofman | 1924 Na odwr. nalepka zakładu ramiarskiego Stefana Dytra.
Verified Artist: Yes
Artist: Leonard Stroynowski
Title: WIEŻA SANDOMIERSKA NA WAWELU, OK. 1921
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: WIEŻA SANDOMIERSKA ZAMKU KRÓLEWSKIEGO NA WAWELU, ok. 1921 sygn. p.d.: L. Stroynowski Na odwrocie przy dolnej krawędzi nalepka (pieczęć, atrament ): ZWIĄZEK POWSZ. ARTYSTÓW POLSKICH | W KRAKOWIE. | Data Przyjęcia 26/VIII [1921] | Autor Stroynowski Leo [nard] | Tytuł Wieża Sando [mierska]
Artist: Stanisław Tondos
Title: SUKIENNICE W KRAKOWIE
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, ołówek, gwasz, papier naklejony na tekturę, 36,3 x 26,3 cm (w świetle passe-partout) sygn. l.d.: Tondos. Na odwrocie ołówkiem: 1117.
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: RÓŻE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: I. Zygmuntowicz
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: WENECJA. PALAZZO VENIER DEI LEONI, 1924
Year: 1924
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: B. RYCHTER-JANOWSKA. | VENEZIA. 1924. Na odwrocie p.g. naklejona kartka z napisem ( czarny tusz , ołówek ): "Ogrody weneckie" | N. 90 300 zł | Bronisł Rychter Janowska Obraz przedstawia widok z weneckiego Canale Grande na pałac Venier dei Leoni. Budowę pałacu rozpoczęła w 1794 r. rodzina Venier, jednak zarówno wydarzenia historyczne, jak i kłopoty finansowe rodziny nie pozwoliły na jego ukończenie. Wzniesiono jedynie pierwszą z pięciu planowanych kondygnacji. Na terenie znajduje się jeden z nielicznych ogrodów w Wenecji. Pałac na przełomie XIX i XX oraz w pierwszej połowie XX wieku wielokrotnie zmieniał właścicieli. W lipcu 1949 roku zakupiła go Peggy Guggenheim, która uczyniła z niego dom dla siebie i swojej, światowej sławy, kolekcji dzieł sztuki współczesnej.
Artist: Wojciech Weiss
Title: MARTWA NATURA Z ASTRAMI, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. z lewej: WWeiss [monogram wiązany] Na odwr. p.g., przeciwnie do kompozycji, nr (oł.): 18 .
Artist: Xawery Dunikowski
Title: MADONNA
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: brąz odlewany, patynowany, 70 x 78 x 52 cm sygn.: KSAWERY DUNIKOWSKI | MADONNA 1910-1911 W roku 1911 Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie rozpisało konkurs na posąg Madonny. Wedle regulaminu rzeźba miała przedstawiać całopostaciowy wizerunek Immaculaty naturalnej wielkości, zaś figura miała służyć celom religijnym. Dunikowski, który przesłał na konkurs swój projekt, zajął drugie miejsce, zaś jury w uzasadnieniu swojej oceny wypowiedziało się na jego temat w sposób następujący: robi zarazem wrażenie wielkiej Pani, świadomej swego dostojeństwa, bez żadnych cech charakteryzujących wybitnie wskazany konkursem temat („Krakowski Miesięcznik Artystyczny“, 1911, nr 10, s. 113). Madonna , dziś uważana za jedną z najpiękniejszych rzeźb Dunikowskiego, odznacza się wyjątkową ekspresją, natomiast figura całkowicie jest pozbawiona atrybutów świętości, co nie do końca trafiło w oczekiwania jury. Autor słynnej grupy Kobiety brzemienne (1906), przedstawił odzianą w długą szatę Marię, która pochylając głowę, dotyka lewą ręką serca. Jej postać emanuje spokojem i skupieniem. Konkursowa rzeźba była później prezentowana na Pierwszej wystawie współczesnej polskiej sztuki kościelnej im. Piotra Skargi w Krakowie , która odbyła się na przełomie roku 1911 i 1912 w krakowskim TPSP. Niestety dzieło do... więcej
Artist: Jan Styka
Title: MADONNA, 1906
Year: 1906
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, tektury naklejone na tekturę, 73 x 60,2 cm sygn. p.d.: Jan Styka | 1906 Kompozycja powiększona przez autora poprzez doklejenie z obu boków dodatkowych pasów tektury. Na odwr. napis farbą: Tę Madonnę uważam za jedną z najlepszych prac moich | Malowałem ją w r. 1906 w Paryżu. Place Pigalle. | Na wystawie George Petita w r. 1906 | Na Salonie AF w r. 1920. Napisy: – pośrodku kredką niebieską: 6 ; – l.d. kredką czerwoną: 3 . Nalepki: – drukowana z zatartym okrągłym znakiem; – nalepka wystawowa (druk, atrament ): Miejska Galeria Sztuki w Łodzi | Autor Jan Styka. | Rodzaj pracy Olejny. | Nazwa „Madonna“. | No katalogu 2407. | Data przyjęcia 12. III 26. Na górnej listwie ramy nalepka aukcyjna Agra-Art z 2011 r. Obraz wystawiany m.in. w: – Expositions Jan Styka et Tade Styka, Galerie Georges Petit, Paryż 16 – 25 V 1906; – [kat.] Wystawa zbiorowa ś.p. Jana Styki oraz synów Adama i Tadeusza i R. Radwańskiego , Miejska Galeria Sztuki w Łodzi od 14 III do 14 IV 1926, s. 5, nr kat. 13; – [kat.] Wystawa prac Jana, Tadeusza i Adama Styków , Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych Warszawa 1926,... więcej
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: GONDOLIER
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: F. M. Wygrzywalski Na odwrocie, na listwach krosna pieczęci odnoszące się do wielkości podobrazia (odpowiednio): 44 i 66; ponadto na dłuższych listwach pieczęci składu przyborów malarskich Iskra & Karmański w Krakowie.
Artist: Tadeusz Styka
Title: DAMA W KAPELUSZU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. z prawej: TADÉ. STYKA_
Artist: Kazimierz Stabrowski
Title: SCENA WSCHODNIA
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel, papier naklejony na sklejkę, 50 x 68 cm sygn. p.d.: K. Stabrowski A obrazy, wychodzące spod jego pędzla nad podziw miękkiego, ukazują wszystko nie takie, jakieby się nam w życia prozie przedstawiło, tylko jakieś inne, cudniejsze, niby w mitycznej studni bajek Wschodu skąpane – pisał o twórczości artysty Kazimierz Kalinowski ( K. Stabrowski: sylwetka malarza-poety , Poznań 1927, s. 10). Po raz pierwszy Stabrowski odwiedził Bliski Wschód w 1892. Wyjechał wtedy do Jerozolimy, by namalować swój konkursowy obraz, który miał przedstawić w Cesarskiej Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu, by stać się jej absolwentem. Orient zafascynował artystę tak dalece, że stał się celem wielu jego podróży. Artysta zwiedził Tunezję, Jerozolimę, był również w Bucharze, Taszkiencie, Samarkandzie. Podczas jednej z tych wypraw powstał oferowany pastel.
Artist: Adam Styka
Title: ULICZKA W BISKIRZE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ADAM | STYKA [w ramce] ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Józef Kraczkowski
Title: PORTRET PANNY PATZAK, 1882
Year: 1882
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. cyrylicą p.d.: I. Kraczkowskij | 1882. Na odwrocie p.d. nalepka (atrament ): Kraczkowskogo | Mlle Patzak | [...]. Sportretowana Maria Iwanowna Patzak (Petersburg 1865 – Pargołowo k. Petersburga 1915) była córką Austriaka Johanna-Friedricha Patzaka, właściciela salonu mód w Petersburgu. Wiadomo, że Maria Iwanowna była z wykształcenia artystką, więc prawdopodobnie studiowała we Francji, na co mógłby wskazywać również prezentowany portret. Datowane na 1882 r. płótno, Kraczkowski namalował w okresie pobytu na stypendium w petersburskiej Akademii (1880-1884). Po odwiedzeniu Berlina, Düsseldorfu, Monachium, Mediolanu i Madrytu – artysta zamieszkał w Paryżu. Portret był niezwykle rzadkim w jego twórczości gatunkiem, ponieważ artysta był przede wszystkim pejzażystą. Niestety nie wiemy w jakich okolicznościach Maria i Józef się poznali, ani jak doszło do namalowania portretu. Maria Iwanowna wróciła do Rosji ok. 1885 r., a w 1887 r. wyszła za mąż za skrzypka Michaiła Wasiliewicza Matiuszyna (1861-1934), nieślubnego potomka słynnej dynastii aktorskiej Saburowów, z którym miała czworo dzieci – Mikołaja, Annę, Lidię i Marię. W latach 1882-1913 Matiuszyn był pierwszym skrzypkiem orkiestry dworskiej. Wiadomo, że to właśnie Maria namówiła męża do zajęcia się malarstwem. Zaczął uczęszczać na zajęcia w Towarzystwie Zachęty Sztuk, a następnie... więcej
Artist: Władysław Czachórski
Title: PORTRET MŁODEJ DAMY
Tools: pastel, pencil, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 36,5 x 29,7 cm (w świetle owalnego passe-partout) sygn. u dołu: Czachórski Na odwrocie, centralnie, nieczytelna pieczęć lakowa; z lewej pieczęć: PRACOWNIA K[ONSERW]ACJI PAPIERU | Muzeum Narodowego | we Wrocławiu; z prawej fragment nalepki warszawskiego domu aukcyjnego. Wobec skończenie pięknego dzieła sztuki odczuwa się wrażenie zachwytu, płynące z nagromadzonych w niem pierwiastków estetycznych. Dzieło przemawia całokształtem włożonych weń usiłowań, na które się składają i talent, i praca, i wiedza nabyta, i owo harmonijne zrównoważenie użytych środków w dążności do zamierzonego celu. Wtedy zachwycamy się danym utworem jako artystyczną i estetyczną całością, jako czemś tak doskonałem, że ustępuje na plan dalszy konieczność podkreślania talentu jego twórcy – czujemy bowiem, że twórczość ta jest mistrzowska. Talent Czachórskiego, jeśli nie manifestował się wyrazem silnej indywidualności, to miał natomiast rzadko napotykaną cechę możności tworzenia znakomitych dzieł sztuki – sztuki, której podłożem jest piękno, szlachetność, wdzięk, doskonałość formy. H. Piątkowski, Władysław Czachórski, Monografie Artystyczne , Tom XI Nakład Gebethnera i Wolffa, Warszawa 1927 s. 5-6
Artist: Charles Euphrasie Kuwasseg
Title: W PORCIE, 1871
Year: 1871
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: C. Kuwasseg. fils. 1871 [kotwica] Na odwrocie po prawej: C. Kuwasseg. fils. | 1871 [kotwica], poniżej pieczęć: 4. QUAI DES ORFEVRES 4. | A PARIS | DONNET | FABT | DE TOILES POUR TABLEAUX. Na prawej listwie krosien malarskich nalepka z nr. 35.
Artist: Emanuel Bachrach-Baree
Title: Z FAJKĄ PRZY WINIE / KIELISZEK WINA
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: KIELISZEK WINA olej, deska, 16 x 12 cm sygn. l.d.: E. Bachrach-Barée Z FAJKĄ PRZY WINIE olej, deska, 16 x 11,8 cm sygn. p.d.: E. Bachrach-Barée
Artist: Georg Koch
Title: PRZED POLOWANIEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: G. Koch
Artist: Max senior Haenger
Title: PAWIE I KACZKI
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, deska, 17,6 x 24 cm sygn. l.d.: M. Hänger sen München Na odwrocie nalepka aukcyjna Agra-Art z 2007 r.
Artist: Max senior Haenger
Title: NA PODWÓRKU
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, sklejka, 18,3 x 22,5 cm sygn. p.d.: M Hänger sen | München Na odwrocie l.g. (ołówkiem): oR | Rt-; obok nalepka aukcyjna Agra-Art z 2009 r.
Artist: Giulio Beda
Title: PRZED ANTYKWARIATEM WE WŁOSZECH
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Giulio Beda Na odwrocie (czerwona kredka): 20/34.
Artist: Leopold Schmutzler
Title: UŚMIECH
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: L Schmutzler Na odwrocie ołówkowy szkic portretu kobiety.
Artist: August Zamoyski
Title: AKT, 1924
Year: 1924
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: ołówek, papier, 24,9 x 20,6 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: Zamoyski | 24 Na odwrociu przy dolnej krawędzi (ołówek): własn. Z. Kossakowskiej , w górnej części numer: 4. Na tzw. zaplecku nalepka: AUGUST ZAMOYSKI | Akt, 1924 | ołówek | wł. Zofia Kossakowska-Szanajca, Warszawa. Pochodzenie: Zofia Kossakowska-Szanajca (1927-2010), z której kolekcji pochodzi oferowany rysunek, była historyczką sztuki, autorką albumu August Zamoyski (1974) oraz katalogu wystawy zorganizowanej z okazji setnej rocznicy urodzin A. Zamoyskiego (MNW, 1993). Obraz wystawiany i reprodukowany : – August Zamoyski 1893-1970. Wystawa monograficzna w stulecie urodzin artysty , kat. oprac. Z. Kossakowska-Szanajca, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1993, nr kat. 111, s. 65, il.; – I. Jakimowicz, B. Brus-Malinowska, Formiści , kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, wyd. Arkady, Warszawa 1985, nr kat. 1245, s. 80. Datowany na rok 1924 rysunek powstał w momencie przełomowym dla artysty. W latach 1918-1923, zafascynowany futuryzmem i kubizmem Zamoyski współtworzył wraz z Leonem Chwistkiem, Tytusem Czyżewskim i Stanisławem Ignacym Witkiewiczem grupę formistów (początkowo pod nazwą Ekspresjoniści Polscy). W roku 1923 w spektakularny sposób zerwał z awangardą. W roku 1924 wyjechał... więcej
Artist: Paul Ludwig Kowalczewski
Title: NIOSĄCA WODĘ. WASSERTRÄGERIN
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: brąz odlewany, patynowany, marmur, wys. 40,5 cm sygn. na podstawie: P. Kowalczewski
Artist: Eugeniusz Zak
Title: PEJZAŻ, OK. 1920
Tools: pencil, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Eug. Zak Motyw pejzażowy wykorzystany w olejnym obrazie Idylla – Romans pasterski z 1921 roku (obok; zbiory MNW; https://cyfrowe.mnw.art.pl/pl/zbiory/452095). Porównaj z: – B. Brus-Malinowska, Eugeniusz Zak 1884-1926 , Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2004, s. 139, nr kat. 161, il.
Artist: Fryderyk Pautsch
Title: WNĘTRZE LASU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: F. Pautsch Pochodzenie: – Kolekcja Zbigniewa Mikulskiego (1925-2017) w Sankt Gallen w Szwajcarii; Obraz reprodukowany i wystawiany: – Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego , katalog wystawy [red.] N. Pichłacz, M. Skowrońska, A. Kiełczyńska, M. Kardas, Wyd. Fundacja Take Care, Bydgoszcz 2019, s. 76, il.; – Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego , Bydgoskie Centrum Sztuki im. Stanisława Horno-Popławskiego / Sopocki Dom Aukcyjny w Bydgoszczy, 24 V – 31 VIII 2019; – Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego , Muzeum im. Bolesława Biegasa w Warszawie, 9 I – 2 II 2024; – Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego , Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Głogowie, 18 V – 11 VIII 2024. Podczas pobytu w Paryżu w latach 1901-1907 Pautsch zetknął się z nowoczesnymi prądami w sztuce, m.in. z malarstwem symbolicznym, postimpresjonizmem i ekspresjonizmem. Zaczął eksperymentować z kolorem i formą. Jego malarstwo cechują dynamiczne pociągnięcia pędzla i silny, kontrastowy światłocień. Barwy są żywe, nasycone; wszystko to nadaje jego dziełom wyjątkową ekspresję i emocjonalność.
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: PEJZAŻ PROWANSALSKI, 1930-1932
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Ebiche na odwrocie na dolnej listwie ramy nalepka paryskiego zakładu ramiarskiego Delf Cadres d'Art Obraz został namalowany podczas pobytu Eugeniusza Eibischa we Francji, dokąd artysta wyjechał w 1922 roku. Jako jeden z najzdolniejszych wychowanków Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, wytypowany przez macierzystą uczelnię otrzymał wówczas stypendium Rządu Francuskiego. We Francji przebywał do późnej wiosny 1939 roku. Kubizowane kompozycje, charakterystyczne dla jego wczesnych, krakowskich prac zarzucił ok. 1925 roku, a obrazy zaczął budować delikatnymi dotknięciami pędzla z dużą wrażliwością na kolor i światło. Fascynował go przede wszystkim południowy krajobraz francuski, który stał się wiodącym tematem jego malarstwa. Częste pobyty artysty w Prowansji i w okolicach Nicei zaowocowały wieloma pełnymi uroku pejzażami. Większość jego dorobku artystycznego z tego czasu została rozproszona po różnych prywatnych kolekcjach i zbiorach. Toteż prezentowany obraz stanowi w spuściźnie artysty niewątpliwą rzadkość. Jedynie trzy prace z tych lat wykazujące analogiczne cechy warsztatowe i tematyczne do oferowanego pejzażu, datowane na lata 1930-1932, znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa... więcej
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: PARYŻ, WIDOK NA KATEDRĘ NOTRE-DAME, 1928
Year: 1928
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: 1928 | W. d. Terlikowski Na odwrocie na listwie ramy nalepka paryskiego zakładu ramiarskiego Delf Cadres d’Art.
Artist: Rajmund Kanelba
Title: PARYŻ. POLA ELIZEJSKIE, 1932
Year: 1932
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Kanelba Na odwr. nalepka (tusz): Champs Élysées - oil | by | KANELBA | 106 Chatsworth [Court] | Pembroke Rd. | Lon [don W] 8 | price 30 Gns. [cena skreślona]; niżej (tuszem): Rond Point de [sic!] Champs Elysé [es] | by | Kanelba | painted in Paris in 1932 ; niżej częściowo zdarta nalepka z nr. (czerwonym długopisem): 6 [0] [w kółku] | SIXTY ; obok (czarnym markerem): 60 [w kółku]; przy d. krawędzi, przeciwnie do kompozycji, nalepka londyńskiej pracowni ramiarskiej James Bourlet & Sons Ltd. Pochodzenie: Obraz z kolekcji Georga Kanelby.
Artist: Eliasz Kanarek
Title: DZIEWCZYNKA Z LALKĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Pochodzenie: od Rodziny artysty. Obraz wystawiany: – 20 X 2023 – 22 II 2024 Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym.
Artist: Alicja Halicka
Title: MARTWA NATURA Z OBRANYM JABŁKIEM, 1930
Year: 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Halicka Na odwrocie papierowa nalepka (druk): HAL 02; obok zapiski kolekcjonera. Proweniencja: W roku 1992 obraz został zakupiony od Marka Mielniczuka do kolekcji Toma Podla (Podlasińskiego, 1938-2011) – amerykańskiego inżyniera i przedsiębiorcy o polskich korzeniach. Kolekcja Toma Podla była jednym z największych na świecie prywatnych zbiorów sztuki polskiej. Na kolekcję składały się dzieła polskich malarzy końca XIX i pocz. XX w., m.in. Chełmońskiego, Ślewińskiego, Boznańskiej, Pankiewicza, Kislinga, Zaka, Makowskiego, Muter, Stanisławskiego, Malczewskiego, Mehoffera. W r. 2002 była ona prezentowana w Muzeach Narodowych w Krakowie i Wrocławiu oraz w Zachęcie. Obraz wystawiany i reprodukowany: – A. Król, A. Tanikowski, Kolory tożsamości. Sztuka polska z amerykańskiej kolekcji Toma Podla , Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2001, s. 219, nr kat. 114; – K. Zagrodzki, A. Winiarski, Alicja Halicka – Mistrzowie École de Paris , Wydawnictwo Muza SA, Warszawa 2011, s. 66-67, il. s. 67.
Artist: Henryk Hayden
Title: KWIATY W KOSZYKU, 1930
Year: 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Hayden. | 30 Na odwrocie na dolnej listwie krosna pieczęć z numerem odnoszącym się do wielkości podobrazia: 5F; na prawej listwie krosna pieczęć z numerem: BB413; powyżej fragmenty dwóch nalepek; na górnej listwie krosna numer (długopisem): 5/6 . Na początku swojej twórczej przygody we Francji, Hayden wielokrotnie wyjeżdżał do Bretanii, gdzie nawiązał kontakt z Władysławem Ślewińskim i szkołą Pont-Aven. Następnie, około 1915 roku poznał w Paryżu przedstawicieli kubizmu: Juana Grisa, Pabla Picassa, Jeana Jacquesa Lipchitza i Jeana Metzingera. Nurt ten zdominował malarstwo Haydena na kilka lat, jednak nie odzwierciedlał on jego malarskiej duszy. W r. 1922 porzucił kubistyczne formy i powrócił do klasycznej sztuki przedstawieniowej. Prezentowane Kwiaty w koszyku , datowane na 1930 rok, wyraźnie wskazują na powrót artysty do założeń syntetyzmu charakterystycznego dla szkoły Pont-Aven. Kompozycje kwiatowe, obok pejzaży, stały się głównym motywem jego malarstwa. Przedstawiał je ze szczególną wrażliwością i wirtuozerią. Bukiety umieszczał w zwykłych szklanych lub glinianych wazonikach, rzadziej w ozdobnych porcelanach czy koszach. Hayden, idąc za przykładem Ślewińskiego, ustawiał kwiaty na stołach lub krzesłach. Nigdy nie traktował ich jako elementu dekoracji wnętrza, lecz podchodził do nich jak do portretowanego. Każdy gatunek przedstawiony przez artystę... więcej
Artist: Rafał Malczewski
Title: ROCK ISLAND. ROCKIES
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, papier naklejony na płytę pilśniową, 35,6 x 50 cm sygn. l.d.: Rafał Malczewski. Na odwrocie, przeciwnie do kompozycji (czarnym flamastrem): 43219 – R – 5 | 20 [w kółku]; ponadto p.g.: G998 | 15 x 22. Na górnej i dolnej listwie ramy pieczęć Galerie Dominion / Dominion Gallery w Montrealu; na papierze zabezpieczającym (czarnym flamastrem): ROCK ISLAND. ROCKIES ; p.g.: G998 ; poniżej nalepka z numerami inwentaryzacyjnymi i powtórzonym numerem: G998 | 15’’ x 22’’ * do wylictowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu)
Artist: Rafał Malczewski
Title: THE RED HOUSE
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. z lewej: Rafał Malczewski Na odwrocie szkic pejzażu; ponadto p.g. numery inwentaryzacyjne (długopisem): E 1302 ; poniżej dwie nalepki zapisane wieloma numerami w kółkach; poniżej numer (ołówkiem): 81 [w kółku]. * do wylictowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu)
Artist: Miloslava Vrbova-Štefková
Title: PRÓBA
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. Vrbova ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Włodzimierz Zakrzewski
Title: BAYONNE – RUE DES GOUVERNEURS, 1970
Year: 1970
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. Zakrzewski 1970 Na odwrocie po prawej czarnym olejem: W. ZAKRZEWSKI 1970 | 98 | BAYONNE | RUE DES | GOUVERNEURS | 60 x 81.
Artist: Włodzimierz Zakrzewski
Title: PLACE DU LOUVRE, 1966
Year: 1966
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. śr. d.: W. Zakrzewski 1966 Na odwrocie na płótnie: – czarną farbą: W. ZAKRZEWSKI | 1966 | 20 | PLACE DU LOUVRE | PARIS; – poniżej czerwonym flamastrem: 80 46 x 65 ; – u dołu 2 pieczątki zezwalające na wywóz za granicę.
Artist: Nikifor Krynicki
Title: KOŚCIÓŁ W MUSZYNIE
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: akwarela, gwasz, papier fotograficzny, 17,8 x 23,8 cm przy dolnej krawędzi napis autorski: MUSZYNAWSIMIASTOROSYTASEŁO Na odwrocie dwie okrągłe pieczątki z popiersiem artysty i napisem w otoku: PAMIĄTKA Z KRYNICY, poniżej prostokątna: NIKIFOR ARTYSTA | KRYNICA WIEŚ; pod nią czarną farbą: 500 ZŁ. Na tzw. zaplecku przy dolnej krawędzi trzy nalepki – dwie warszawskich domów aukcyjnych oraz firmy ramiarskiej. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)