Artist: Franz Roubaud
Title: CZERKIESKI CHORążY
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: F ROUBAUD Na ramie nalepka (druk) o treści: Ausstellung | Gerstenbergen | Chemnitz | 7822
Artist: Alfons Karpiński
Title: ŻółTE KWIATY W WAZONIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: A Karpiński
Artist: Teodor Axentowicz
Title: DAMA W KAPELUSZU - JESIEń
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: T. Axentowicz Na odwrocie trzy nalepki: większa – Magazynu Artystycznego i Salonu Obrazów Juliana Burofa w Warszawie (ul. Nowy Świat 47) z tytułem obrazu i datą 21.10.1915; dwie mniejsze – Składu Papierów, Farb i Przyborów Artystyczno-malarskich Juliana Burofa oraz dwa stemple tegoż zakładu. Obok naklejony kartonik z żartobliwą dedykacją i datą 17.10.1959. Podobna, choć nieco różniąca się w szczegółach (ozdoba kapelusza, parasolka), kompozycja przedstawiająca te samą uroczą modelkę reprodukowana była na pocztówce wydanej w Wieliczce nakładem J.Czernieckiego około 1910 roku.
Artist: Wojciech Grabowski
Title: DZIEWCZYNA O DłUGICH WARKOCZACH, OK. 1880
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: W Grabowski | z Natury
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET MĘŻCZYZNY, 1918
Year: 1918
Tools: pastel, coal
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.g.: Ignacy | Witkiewicz | 1918 Prezentowany tu Portret mężczyzny powstał w roku 1918, roku powrotu Witkiewicza do Warszawy po czteroletnim pobycie w Rosji i służbie w wojsku carskim. Jak w innych pracach z tego okresu, podstawą jest tu jeszcze rysunek węglem w pewnych tylko partiach uzupełniony pastelami, które artysta zaczął stosować w roku 1915.
Verified Artist: Yes
Artist: Franz Roubaud
Title: ULICA W SAMARKANDZIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: F. Roubaud 1916. Na krosnach stempel monachijskiej firmy Hansa Kellnera z materiałami malarskimi. W latach 1886-1887 Roubaud wraz z kilkoma przyjaciółmi malarzami z Monachium odbył daleką podróż na wschód, zbierając dokumentację do projektowanej dekoracji „Sali Sławy” mającej powstać w Tyflisie. Artysta dotarł wówczas aż do Samarkandy, dawnej stolicy Timura, miasta pełnego wspaniałych pałaców, meczetów, medres, mauzoleów (grobowiec Timura), murów i bram. Wykonał wówczas mnóstwo szkiców, które służyły mu później przy malowaniu większych kompozycji. Znane są obrazy przedstawiające ulice czy bazary Samarkandy malowane już w roku 1888, ale artysta i później powracał do tych samych tematów i motywów. Jednym z tych późniejszych dzieł jest właśnie powstała w 1916 roku prezentowana Ulica w Samarkandzie, obraz urzekający światłem i kolorem.
Artist: Paul von Tiesenhausen
Title: SZTORM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: O.v. Tiesenhausen | 1874.; poniżej inną ręką: 1874
Artist: Rudolf Priebe
Title: KUTRY żAGLOWE NA REDZIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: KUTRY ŻAGLOWE NA REDZIE, ok. 1930 olej, płótno, 70 x 100 cm sygnowany l.d.: Priebe Ten dekoracyjny a zarazem nastrojowy widok na morze i stojące na redzie żaglowe kutry rybac-kie wydaje się być przesycony złotawą poświatą zachodzącego słońca. Obraz malowany jest przy użyciu szpachli, przy czym prześwitujący miejscami „jodełkowy” splot płótna wykorzystany został przez artystę jako element zróżnicowanej faktury dzieła.
Artist: Teodor Grott
Title: RóżE I JAPOńSKA FIGURKA, OK. 1930
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana l.g.: Teod Grott
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: PRZEPRAWA PRZEZ RZEKę
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: A Wierusz Kowalski Wierusz-Kowalski przez lata namalował wiele obrazów przedstawiających zwykłe motywy i drobne epizody z codziennego życia polskiej wsi. Wśród nich powtarzały się często motywy podróżne – wozy, dyliżanse, bryczki czy sanie na tle dość monotonnego, równinnego pejzażu, przepojonego jednak swoistym nastrojem melancholijnej tęsknoty. W młodości sam, przenosząc się wraz z rodzicami z Suwałk w okolice Kalisza, odbył długą podróż konnymi wozami a podczas kilkudniowej jazdy szkicował krajobraz, mijane przydrożne karczmy, zajazdy, zabudowę małych miasteczek, powozy i konie na postojach. Reminiscencje z tej pamiętnej podróży powracały później niejednokrotnie w jego twórczości. Prezentowana Przeprawa przez rzekę należy właśnie do tej grupy dzieł. Obraz wyróżnia się wartościami czysto malarskimi – sugestywnie odtworzonym światłem wczesnego dnia, z ustępującą poranną mgiełką.
Artist: Franz Roubaud
Title: CZERKIESI PRZEPRAWIAJąCY SIę PRZEZ RZEKę, OK. 190
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: F.ROUBAUD - Podobne sceny przeprawy grupy konnych jeźdźców przez rzekę to motyw często powtarzający się w obrazach Roubauda. Analogie znaleźć można wśród dzieł artysty reprodukowanych w książce H.P. Büchlera, Jager, Kosaken und polnische Reiter , Hildesheim, Zurich, New York 1993 (wydanie polskie pt. Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni. Polska szkoła monachijska , Warszawa 1998).
Artist: Richard Aigner
Title: SATYR
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany: R. Aigner / 1891
Artist: Piotr Michałowski
Title: OFICER NA SIWYM KONIU, OK. 1840
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie nalepka wystawy w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych z tytułem obrazu – Portret generała na siwym koniu oraz nazwiskiem właściciela – Wacława Oborskiego. Obok naklejona kartka z atestem Kazimierza Buczkowskiego (z 5.VI.1946), który potwierdzając autorstwo Piotra Michałowskiego, podaje równocześnie informację o pochodzeniu akwareli z kolekcji rodziny Oborskich. Za pierwszego właściciela prezentowanej tu akwareli uznać należy zaprzyjaźnionego z artystą Maksymiliana Oborskiego (1809-1878), który w latach 1837-1849 administrował Sieniawą, położoną w pobliżu Bolestraszyc, rodzinnego majątku Michałowskiego. Artysta kilkakrotnie portretował Oborskiego, udzielał mu lekcji rysunku, a nawet sam pozował przyjacielowi do portretu.
Artist: Wojciech Kossak
Title: CZERKIES W GALOPIE
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Wojciech Kossak 1892 Możliwe, że właśnie ten obraz – przedstawiający żołnierz w mundurze przybocznej straży cesarskiej, pędzącego konno i ostrzeliwującego się niewidzialnej pogoni – wystawiony był w roku 1892 w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych jako Czerkies w galopie. Obraz opisany, reprodukowany lub wzmiankowany w: - E. Swieykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie 1854-1904, Kraków MCMV, s. 77. (wystawiony w roku 1892).
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: KONIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: A. Wierusz-Kowalski Obraz z późniejszego okresu twórczości Wierusza-Kowalskiego, wyróżniający się wrażliwym, impresyjnym ujęciem malarskiego problemu - światła przesączającego się przez delikatną nadwodną mgłę.
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: POCZTAREK
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: AW Kowalski Na odwrocie ramy metalowa plakietka z napisem: C. BLECKEN | Spezialwerkstätte für Gemälde-Rahmen | MÜNCHEN 2, Kreittmayrstr.12. „W twórczości Alfreda Wierusz-Kowalskiego tematyka rodzajowo-pejzażowa, osadzona w realiach polskiej prowincji, zajmuje wiele miejsca. [..] W latach osiemdziesiątych, dziewięćdziesiątych i później na kanwie wspomnień z dzieciństwa i młodości powstawały pogodne, pełne życia i temperamentu, niejednokrotnie zabarwione nutką humoru sceny wiejskich zalotów, „wesołych jazd“, wesel, wyjazdów do kościoła czy na jarmark z udziałem dziarskich parobków i hożych dziewcząt, opracowywane, ze względu na ich wielką popularność w niezliczonej ilości wariantów. Stroje przedstawianych postaci bywały nieco stylizowane bądź też inspirowane folklorem krakowskim. Bohaterem tych prac stał się również koń - charakterystyczny typ konia o dużym łbie i mocnym tułowiu, żwawo ciągnący sanki, bryczkę czy furmankę. Uchwycenie przez artystę zespołu cech, dzięki którym malowany przezeń koń postrzegany był jako polski, świadczy wymownie o jego dużej znajomości charakteru, budowy i ruchu tego zwierzęcia. Pocztarek ilustruje drobne wydarzenie z życia wiejskiego dworu - oto parobek, wysłany do miasta po listy i gazety, zabrał ze sobą ukochaną i teraz oboje, roześmiani, cieszą się swoim towarzystwem i przyjemną przejażdżką. Zakochana para w pełnym przestrzeni i powietrza jesiennym pejzażu, będącym wnikliwym studium natury,... więcej
Artist: Józef Brodowski
Title: Z WIATYKIEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Józef Brodowski | 1882 Obraz opisany, reprodukowany lub wzmiankowany w: - Sprawozdanie Komitetu Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za r.1882, s. 17, 19; - J. Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860 – 1914, Wrocław 1969, s.36 (wymieniony pt. Z Panem Jezusem, olej; zakupiony przez TZSP; wylosował Wiktor Pniewski).
Artist: Antoni Piotrowski
Title: CZATY WE MGLE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: A. Piotrowski. 1880 | Paris Na odwrocie kartonowa tabliczka – zapewne z paryskiego Salonu 1880 – z tekstem informującym o autorze i tytule obrazu (M. ANTONI PIOTROWSKI | Sentinellè dans le brouillard). Na krosnach trudno czytelny napis ołówkiem: Prinz v.Hohenlohe se[..] [....]fürst | Schloss S[.......]gefurst. Na poprzeczce krosien stempel paryskiej firmy z materiałami malarskimi: CHEVELETS MANNEQUINS | [A]rticles de Peinture | M. HOSTELLET P. Pepin-Suse[.] | PARIS | 4 Rue de Lavel 4. Obraz – przedstawiający czaty ułanów rosyjskich – powstał tuż po przyjeździe artysty do Paryża, zapewne w pierwszych miesiącach roku 1880 i już w maju tego roku został wystawiony na oficjalnym paryskim Salonie (wraz z płótnem Ułani rosyjscy).
Artist: Wojciech Kossak
Title: PATROL UłANóW
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Wojciech Kossak | 1922
Artist: Jacek Malczewski
Title: GłOWA STAREGO FAUNA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.g.: "J Malczewski"; datowany p.g.: "1906" W zbiorach Działu Dokumentacji Ikonograficznej Muzeum Narodowego w Warszawie znajduje się wykonana przez J. Kriegera z Krakowa ok. 1910 r. fotografia obrazu.
Artist: Chrystian Breslauer
Title: PEJZAż Z NORWEGII
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany po lewej u dołu: B. Breslaur. | 1841 Prezentowany tu Pejzaż powstał zapewne jako plon podróży po Norwegii, którą artysta odbył w towarzystwie Thomasa Fearnleya w roku 1839. Przypuszczenie to potwierdza znane płótno Fearnleya Wodospad norweski (Kunsthalle, Hamburg), obraz przedstawiający ten sam motyw krajobrazowy, ujęty jednak z nieco innego punktu i pozbawiony sztafażu. (porównaj: J.Miłobędzka, Krajobrazy Chrystiana Breslauera, [w:] „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie”, VIII, Warszawa 1964, s. 384, il. 4).
Verified Artist: Yes
Artist: Jacek Malczewski
Title: MODELKA W PRACOWNI MALARZA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.:J Malczewski Na krosnach nalepka antykwariatu Abe Gutnajera w Warszawie przy ul. Mazowieckiej 16. Obraz, przedstawiający wnętrze pracowni malarskiej z leżącą na wojskowym szynelu modelką i zaglądającym przez okno faunem, pochodzi z okresu pracy Malczewskiego nad cyklem "Dzieje artysty". Tę samą modelkę w podobnej pozie odnajdujemy w postaci Chimery w obrazie "Chiromanka"(repr. katalog D.A. Agra, 16.06.1991). Płótno "W pracowni malarza" jest prawdopodobnie tożsame z wystawionym w 1925 r. w Poznaniu obrazem pt. "Satyr (wnętrze pracowni artysty)". Bibliografia: -"Wystawa obrazów Jacka Malczewskiego", Muzeum Wielkopolskie, Poznań, marzec-kwiecień 1925, s.14, nr 28.
Artist: Jacek Malczewski
Title: SCENA Z POWSTANIA 1863
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: J Malczewski Na odwrocie opinia dr.Kazimierza Buczkowskiego z 26 marca 1959 r. potwierdzającą autorstwo Malczewskiego. W tym obrazie Malczewski powrócił do swoich wspomnień z dzieciństwa, kiedy jako dziewięcioletni chłopiec, był świadkiem wydarzeń powstania styczniowego. Motyw przybyłych do wiejskiej zagrody powstańców powtarzał się także w innych, malowanych u schyłku XIX w., obrazach artysty - Po żniwie (1892), Powstańcy (1883), Powstańcy (1894) czy w akwareli Powstańcy w Wielgiem.
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET DR. ADOLFA SCHWARZA, 1913
Year: 1913
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: J Malczewski 1913 Na górnej listwie krosien malarskich nalepka wystawy (druk, tusz ): [TOWARZYSTWO] PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE | Autor Jacek Malczewski | [Tytuł ] dzieła Portret męski z postaciami | [ro] dzaj dzieła olej tekt | Cena [przekreślone] wym. 80 x 65 | Podpis autora wł. Centralnie pieczęć składu przyborów malarskich – firmy „Lefranc et Cie“: kotwica skrzyżowana z kaduceuszem pomiędzy literami L F. Na górnej listwie ramy nalepka Agra-Art z 2001 r. Obraz wystawiany, wzmiankowany i reprodukowany: – Ignacy Krieger, Portret Adolfa Schwarza , reprodukcja obrazu Jacka Malczewskiego, 1913, Muzeum Narodowe w Krakowie, nr inw. MNK-XX-f/8101/Mp; – Katalog wystawy jubileuszowej Jacka Malczewskiego (1874-1924) , TPSP w Krakowie, Kraków 1924/1925, s. 14, nr kat. 83 (pt. Portret dr. A.Schwarca ; wł. dr A.Schwarc); – Agnieszka Yass-Alston, Żydowscy kolekcjonerzy dzieł sztuki międzywojennego Krakowa. Adolf Schwarz, Rudolf Beres, Seweryn Gottlieb – postaci, które odeszły w niepamięć historii , „Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa“, 2017, s. 273, il. Dr Adolf Schwarz (Schwarc, Szwarc; ur. Kraków 1882) – kolekcjoner... więcej
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET LEONTYNY GOGULSKIEJ, 1909-1911
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: Prezentowany portret Leontyny Gogulskiej, żony krakowskiego lekarza – według przekazów rodziny portretowanej – miał Malczewski namalować nie tylko bezinteresownie, ale nawet na własną prośbę. Modelka przypominała bowiem artyście jego ukochaną matkę – Marię Malczewską z domu Korwin Szymanowską, zmarłą w 1898).
Artist: Zdzisław Jasiński
Title: DZIECI I KWIATY, OK. 1904
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: ZD. JASIŃSKI Sportretowane dzieci to córki Zdzisława Jasińskiego. Wanda (urodzona w 1902) – z lewej i Aleksandra (urodzona w 1901) – z prawej; trzecia córka artysty – Jadwiga – urodziła się w 1905 roku. Biorąc pod uwagę powyższe informacje oraz fakt, że na płótnie uwiecznione zostały jedynie dwie dziewczynki możemy datować powstanie obrazu na ok. 1904. Aleksandra Jasińska-Nowicka (1901-1976) studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie pod kierunkiem prof. Karola Tichego. Dyplom uzyskała w 1924 r., a następnie wyjechała na studia do Paryża, gdzie uczęszczała do Académie de la Grande Chaumiére. Po powrocie z Francji kontynuowała naukę w warszawskiej ASP w pracowni prof. Władysława Skoczylasa.
Artist: Teodor Axentowicz
Title: DZIEWCZYNA W MANTYLCE
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: T. Axentowicz Na odwrocie nalepka aukcyjna Agra-Art z 2001 roku. Portret zajmuje znaczące miejsce w twórczości Teodora Axentowicza. Po studiach w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych artysta wyjechał do Paryża, aby dalej kształcić swoje umiejętności. Trafił tam do pracowni wziętego portrecisty Carolusa-Durana. Szybko sam też zyskał sławę znakomitego portrecisty. Znany był zwłaszcza jako autor powabnych kobiecych wizerunków : Bystrość obserwacji i zdolność odnajdywania jakiegoś specyficznego pierwiastka u danego modela przemawia z każdego płótna. Ta znajomość psychologii kobiecej uderza od razu u artysty (...) Przez zręczne ustawienie, przez pochylenie postaci, ruchem głowy lub ręki, wyrazem oczu, spojrzeniem lub wręcz uśmiechem umie zainteresować lub przykuć uwagę. (...) Wreszcie artystę odznacza subtelna gama kolorystyczna – pisał o nich Franciszek Klein (cyt. za: Teodor Axentowicz. Ormianin polski [kat. wystawy], Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, 19 VI – 21 IX 2014, s. 78). Teodor Axentowicz – twórca pięknych, eterycznych portretów kobiecych – malował głównie w technice pastelu portrety dam z arystokratycznych sfer, mieszczańskich salonów oraz kręgów artystycznych. Wykorzystując atrybuty kobiecości – tj. suknie, zwiewne materiały, kwiaty, biżuterię czy eleganckie nakrycia głowy oraz odpowiednio... więcej
Artist: Roman Kochanowski
Title: DZIEWCZYNKA W CHUSTCE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: R.K. Kochanowski był przede wszystkim malarzem pejzażu, a tylko z rzadka malował portrety czy martwe natury. Tym ciekawszy jest więc prezentowany tu portret delikatnej dziewczynki, obraz utrzymany w subtelnej, jednolitej gamie barwnej, urzekający widza nastrojem swoistej melancholii.
Artist: Gottlieb Emil Schuback
Title: POżEGNANIE - BUKIECIK NIEZAPOMINAJEK
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: E. Schuback. Dsloff.
Artist: Krzysztof Lubieniecki
Title: WęDROWNY SPRZEDAWCA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.:CLubienietzki/1720 Obraz ten należy do popularnych w XVII i XVIII wieku w Holandii przedstawień rodzajowych malowanych w powiązanych ze sobą tematycznie cyklach obrazów, które ukazując sceny z codziennego życia prezentowały zarazem alegoryczne wyobrażenia jednego z pięciu zmysłów ludzkich, przy czym niejednokrotnie alegorie poszczególnych zmysłów malowane były w kilku wersjach. Stanowiący alegorie zmysłu wzroku, "Wędrowny sprzedawca" należy do takiego cyklu namalowanego przez Krzysztofa Lubienieckiego okoła 1720 r. Pozostałe obrazy tego cyklu - o prawie identycznych wymiarach (ok. 57x48,5 cm)- wyobrażały:-"Smakosze" (wersje tego obrazu znajdują się w Galerii Królewskiej w Kopenhadze i w Muzeum Narodowym w Warszawie), zmysł węchu-"Częstowanie tabaką" (w Galerii Królewskiej w Kopenhadze). Zmysł wzroku oprócz omawianego obrazu przedstawia również inna wersja "Wędrownego sprzedawcy", która znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.
Artist: Teodor Axentowicz
Title: DAMA Z PERłAMI
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: T. Axentowicz | 1932 Dama z perłami jest przykładem malarskiego kunsztu Axentowicza, artysty słynącego z portretów pięknych, uroczych i pełnych wdzięku kobiet, mistrza pastelu, posługującego się tą techniką z prawdziwą wirtuozerią. Jego pastele cechowała subtelna gama kolorystyczna, lekkość i mięk-kość faktury, delikatność prowadzenia różnobarwnej kredki tworzącej „puszystą”, rozedrganą sieć giętkich linii. Wyraźnie idealizowane portrety kobiece wyróżniała ponadto elegancja i talent artysty, który potrafił uchwycić czar i wdzięk modelek, wdzięk podkreślony gestem, spojrzeniem, uśmiechem, strojem, kwiatem czy umieszczonym w tle, ozdobnym przedmiotem – wazonem, rzeźbą, tkaniną.
Artist: Tamara Łempicka
Title: DZIEWCZYNA Z GLINIANYM DZBANKIEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Dom aukcyjny "Agra"posiada potwierdzające autorstwo Tamary Łempickiej pisemne oświadczenie p. Kizette de Lempicka-Foxhall z dn. 9.09.1984 r. oraz ekspertyzę Alaina Blondela, członka Union Francaise des Experts (z dn. 9.03.1994), monografisty i organizatora wystaw artystki. Obraz pochodzi ze zbiorów pani Kizette de Lempicka-Foxhall, córki artystki. Powstał w okresie, gdy Łempicka radykalnie zmieniła sposób malowania zastępując pędzel szpachlą lub nożem i rozjaśniając paletę. Gładkie płaszczyzny obrazów ustąpiły miejsca efektom fakturalnym.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: POłóW O śWICIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: L Wyczółkowski/1890 W latach 1884-95 Wyczółkowski wielokrotnie i na długo wyjeżdżał na Ukrainę. Malował wówczas wiele obrazów i plenerowych studiów przedstawiających zajętych połowem rybaków.By móc uchwycić zmienne refleksy odbijającego się w wodzie słonecznego światła - jaskrawoczerwonego o zachodzie, a srebrzystego o świcie - artysta często nocował w szałasie nad wodą. Do powstałych wówczas studiów powracał i później, tworząc na ich podstawie większe obrazy (ogółem namalował około 30 obrazów z rybakami, ale dziś znana jest tylko część tego zespołu). Artysta "często i z widocznym przywiązaniem powracał wspomnieniami do < >. Parokrotnie nie bez dumy podkreślał:< >"[cyt.wg: Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia (opracowała M. Twarowska), Wrocław 1960, s.55]
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: ŚW. KAZIMIERZ I JAN DłUGOSZ, 1873
Year: 1873
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: L.Wyczółkowski Na krosnach i ramie napisy: Dep 647/MWB. Świętego Kazimierza malował Wyczółkowski jeszcze podczas studiów w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Wojciecha Gersona, za namową i zachętą którego zajął się tematyką historyczną. Święty Kazimierz , pokazany w Zachęcie w roku 1873 był pierwszym z obrazów Wyczółkowskiego, który zwrócił uwagę krytyki. Zakupiony przez przemysłowca Stanisława Rotwanda za 800 rubli, umożliwił artyście wykupienie się od służby wojskowej i wyjazd na studia do Monachium. Do II wojny światowej obraz pozostawał w zbiorach rodziny Stanisława Rotwanda. W roku 1942 został wstawiony do warszawskiego antykwariatu „Skarbiec”, gdzie następnie zakupili go pp. Zofia i Józef Rancewiczowie z Warszawy. Przez pewien czas zdeponowany był w Muzeum im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. Obraz opisany, reprodukowany lub wzmiankowany w: - Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęt
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: WIDOK NA SUKIENNICE I KOśCIół MARIACKI
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: L. Wyczółkowski
Artist: Józef Rapacki
Title: BRZOZY NA WRZOSOWISKU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: JÓZEF RAPACKI 1917 | OLSZANKA
Artist: Józef Chełmoński
Title: LAS - STUDIUM DO GłUSZCA, OK. 1890
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Wzdłuż dolnej krawędzi odręczny napis ołówkiem: Autentyczność szkicu śp. Ojca mego stwierdzam | Jadwiga Chełmońska Rysunek jest jednym z przygotowawczych szkiców do Głuszca , dużego obrazu malowanego w Kuklówce w roku 1890. Tę samą kompozycję powtórzył artysta także w większym studium olejnym, znajdującym się dziś w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie i stale eksponowanym w galerii malarstwa polskiego. Ukończony obraz, różniący się zresztą od obu wymienionych studiów bardziej rozbudowaną kompozycją, eksponowany był w roku 1891 na międzynarodowej wystawie sztuki w Berlinie.
Artist: Edward Okuń
Title: PEJZAż WłOSKI
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany i datowany l.d.: EOKUŃ. 1917 [inicjały wiązane] Na odwrocie nieczytelny odręczny napis oraz: Nr 1
Artist: Walther Caspari
Title: LETNI WIECZóR W NICEI
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Tusz, piórko, papier, Sygnowany p.d.: Caspari.
Artist: Emil Christian Rosenstand
Title: ROZMOWY PRZY WINIE
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Akwarela, gwasz, pędzel, papier, Sygnowana p.g.: Emil Rosenstand | 1916
Artist: Wiktor Korecki
Title: WśRóD KWIATóW
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: WIKTOR KORECKI
Artist: James Ensor
Title: BARKI NA BRZEGU
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnatura z płyty p.d.: Ensor 1888 pie[... ] pod ryciną p.d. ołówkiem: James Ensor; oraz l.d.: Barques échonées Znany przede wszystkim jako malarz James Ensor był także znakomitym grafikiem. Prezentowana tu akwaforta znana jest z wielu publikacji dotyczących dzieła artysty – z monografii i katalogów wystaw (jest, m.in. publikowana w katalogu: Dipinti, disegni, incisioni, Milano 1981,s. 123, nr kat.107. il.).
Artist: Colestin Brugner
Title: WYSOKA FALA W PORCIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: C Brügner
Artist: Blas Olleros y Quintana
Title: WYBRZEżE WłOSKIE
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Olleros Blas | Florencia
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: W CIENIU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: A. Wierusz-Kowalski Na płótnie napis na płótnie: "Podpisana Maria Wierusz Kowalska synowa ś.p. Alfreda Wierusz Kowalskiego/ stwierdzam, że obraz ten jest autentyczną pracą tego ostatniego i pozosta / wał w spadku w naszej rodzinie. Wystawiany był na pośmiernej wysta / wie dzieł ś.p. Alfreda Wierusza Kowalskiego w Munchen w r. 1917 i reprodukowa=/ ny w katalogu tejże wystawy Hugo Helbinga, tablica XII. Nr 16./ Maria Wierusz Kowalska". Niżej: "Nr Repertorium: 3615/1942. Stwierdzam, że znana mi osobiście p. Maria Wierusz Kowalska, zamieszkała w Krakowie ul. Mogilska L. 49/ powyższe oświadczenie wobec mnie własnoręcznie pod / pisała. W Kra[kowie] dnia trzeciego grudnia roku tysiąc dziewięćset/ czterdzi[estego] drugiego - (3.XII.1942) - / Emil Stąpar/ notariusz". Obok okrągła pieczęć. Obok naklejona kartka z ekspertyzą profesora Feliksa Kopery (z dn. 4.XII.1942 r.)poświadczająca autorstwo A. Wierusza Kowalskiego.
Artist: Wilhelm Alexander Meyerheim
Title: NAD KANAłEM W HOLANDII
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: W. Meyerheim Pełen uroku obraz z widokiem na gotycki kościół i wysoką wieżę, ożywionym rozbudowanym sztafażem z przekupniami przy straganach, rybakami w łodziach, bawiącymi się dziećmi i stadkiem kaczek płynących w żeglownym kanale.
Artist: Willibald Wex
Title: PEJZAż GóRSKI
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Will Wex pix München | 1874 Na odwrocie napis odręczny: Parthie am Wege nach dem Töti in Canton Glarus | gemalt von | Wilb. Wex. München | Augusta[...]trasse N 68 | 2 C. |1874; obok : F. [..] (monogram nieczytelny)
Artist: Wiktor Korecki
Title: STRUGA LEśNA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Owal, sygnowany l.d.: W. KORECKI
Artist: Wiktor Korecki
Title: DROGA WśRóD SOSEN I WRZOSóW, PO 1950
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: owal sygnowany pośrodku u dołu: W KORECKI.
Artist: Soter Jaxa-Małachowski
Title: PLAżA I łODZIE RYBACKIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: S Jaxa | 1924
Artist: Gerhard Janensch
Title: UCZENNICA
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany: Prof. G. Janensch Taka sama rzeźba reprodukowana w: -H.Bermann, Bronzes, sculptors and founders 1800-1930, t. IV, No 4357.
Artist: Roman Kochanowski
Title: NAD WODą
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: R Kochanowski
Artist: Wojciech Weiss
Title: MARTWA NATURA Z WAZONEM CHRYZANTEM
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: WWeiss (inicjały wiązane) Na odwrocie napis ołówkiem: Nr 1 | sprzedany
Artist: Wiktor Korecki
Title: ZACHóD SłOńCA NAD STAWEM
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: W. KORECKI
Artist: Konstanty Mackiewicz
Title: PRZEDWIOśNIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: K. MACKIEWICZ
Artist: Karl Ewald Olszewski
Title: GęSI NAD JEZIOREM BODEńSKIM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Karl Ewald Olszewski | München Na odwrocie nalepka z tytułem obrazu: „Ganse überdem Bodensee” oraz dwa stemple firmy z materiałami malarskimi.
Artist: Jakub Glasner
Title: ZIMOWY LAS Z POTOKIEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: J. Glasner | 09 Na odwrocie nalepka z odręcznym napisem atramentem: Jakób Glasner | Bielitz | „Thanoreflex” (?) | Vorkpr. Kr 700 | Vertrpr. 600
Artist: Otto Hamel
Title: AMSTERDAM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Otto Hamell
Artist: August Rieger
Title: MARTWA NATURA, 1897
Year: 1897
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: A Rieper 1897
Verified Artist: Yes
Artist: Colestin Brugner
Title: SZTORM U SKALISTYCH BRZEGÓW, OK. 1860
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu pośrodku: Brügner