Artist: Kazimierz Pułaski
Title: ODDZIAł HUZARóW
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: K. PUŁASKI. | WARSZAWA Obraz wzmiankowany: – Małgorzata Biernacka, Kazimierz Pułaski (1861-1947), [w:] Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających: malarze, rzeźbiarze, graficy, T. 8: Pó-Ri, red. U. Makowska i K. Mikocka-Rachubowa, Warszawa 2007.
Artist: Robert Emil Stubner
Title: CZAS HERBATY
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: R E Stübner
Artist: Wiktor Korecki
Title: WśRóD BRZóZ I WRZOSóW
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany u dołu pośrodku: WIKTOR KORECKI. | 1956
Artist: Wojciech Kossak
Title: RANNY KIRASJER Z DZIEWCZYNą
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Wojciech Kossak Na odwrocie okrągła pieczęć lakowa z odciśniętym herbem „Kos”. Obraz jest późnym autorskim powtórzeniem jednego z najpopularniejszych obrazów artysty. Pierwszą wersję Rannego kirasjera i dziewczyny, nagrodzoną państwowym złotym medalem na wystawie w wiedeńskim Künstlerhausie w roku 1908, zakupił arcyksiążę Franciszek Ferdynand do Galerii w Belwederze. Inna, namalowana tego samego roku wersja wystawiona była w Warszawie, jeszcze inna, również z roku 1908, znajduje się obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi. Wiadomo też, że na specjalne zamówienie Kossak powtórzył tę kompozycję jeszcze raz w roku 1910. Prezentowany obraz jest jeszcze jedną replikę tej kompozycji - repliką pomniejszoną w stosunku do poprzednich wersji i różniącą się od nich w szczegółach. Sposób malowania sugeruje, że obraz powstał w późniejszym okresie twórczości artysty (porównaj: K.Olszański, Wojciech Kossak, Wrocław 1982. il. 139).
Artist: Tadeusz Brodowski
Title: PRZESłUCHANIE SZPIEGA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Po prawej na kamieniu ślady nieczytelnej, przemytej sygnatury. Mimo że sygnatura, poza końcowymi literami „..wski”, nie jest dziś czytelna, obraz można uznać za dzieło Tadeusza Brodowskiego, powstałe jeszcze w Warszawie, przed wyjazdem artysty z kraju, a inspirowane zapewne malarstwem Januarego Suchodolskiego. Autorstwo Brodowskiego potwierdza także porównanie prezentowanego obrazu z pracami artysty znajdującymi się w zbiorach warszawskiego Muzeum Narodowego (Trzej jeźdźcy na drodze, Scena batalistyczna).
Artist: Zygmunt Rozwadowski
Title: PATROL UłANóW PRZED CHATą
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Z. Rozwadowski | 1921
Artist: Adolf Martial Thabard
Title: PAN
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany: Thabard Rzeźba była również tytułowana Młodzieniec z wężem. Pan - w mitologii greckiej - koźlonogi i rogaty bóg pasterzy. Kojarzony z „fletnią”, „strachem panicznym” i „paniką”. Temat Pana spotykany jest w literaturze, muzyce (J.S.Bach) i sztukach plastycznych (P.P.Rubens, N.Poussin, A.Rodin, P.Picasso). Figura reprodukowana lub opisywana w: - Pierre Kjellberg, Les bronzes du XIXe Siécle. Dictionaire des sculptures, Paryż 1989, s. 624-625, il. - Michael Forrest, Art Bronzes, West Chester 1988, s. 67, il.
Artist: Jacek Malczewski
Title: AUTOPORTRET
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.g.: J Malczewski | 1902
Artist: Jacek Malczewski
Title: ANIOł I PASTUSZEK
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.g.: 1911 | J Malczewski Anioł i pastuszek łączy się z całym cyklem obrazów Malczewskiego przedstawiających zalęknione wiejskie dziecko chroniące się pod opiekuńcze skrzydła Anioła (m.in. Aniele, pójdę za Tobą 1901, tryptyk Za Aniołem 1901, Anioł i pastuszek 1902 i 1903). Obrazy te malowane przeważnie w latach 1901-1906, inspirowane były wierszem Teofila Lenartowicza „Za Aniołem”. Anioł i pastuszek we wcześniejszej literaturze datowany jest na rok 1906; wydaje się jednak, że nastąpiła tu pomyłka przy odczytywaniu daty i obraz pochodzi z roku 1911. Za takim datowaniem przemawia też głowa Anioła czy raczej charakterystyczna głowa pozującej do tej postaci modelki, która właśnie w latach ok.1910 pozowała do wielu obrazów Malczewskiego (np. Hołd sztuce i muzie 1910, U źródła mądrości, Paź królowej 1910, Grabarz i sztuka 1911). Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Katalog wystawy jubileuszowej Jacka Malczewskiego, Towarzystwo Przyj. Sztuk Pięknych we Lwowie.
Artist: Ernst Seger
Title: DZIEWCZYNA
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowana: E.Seger oraz znakiem odlewni monachijskiej Lauchhammer Bildguss. Figura reprodukowana lub opisywana w: - Lauchhammer Bildguss, Mitteldeutsche Stahlwerke, Monachium 1929, s. 109, il.
Artist: Jan Matejko
Title: ŚWIęTY JAN KANTY Z ANIOłEM PRZY OłTARZU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany po lewej: J M | 1858 Na odwrocie owalny stempel : Malerleinwand Fabrik von | A. Schitzmann | in | München. Ten wczesny obraz Matejki jeszcze w roku 1894 był własnością Mariana Gorzkowskiego, przyjaciela i biografa artysty. Wiadomo następnie, że w roku 1916 należał do zbiorów Edwarda Natansona w Warszawie, dalsze losy obrazu nie były dotąd znane. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Katalog wystawy dzieł Jana Matejki, Powszechna Wystawa Krajowa we Lwowie w r. 1894, (przedmowa M.Sokołowski), Lwów 1894, s. 6, nr 16; - M.Gorzkowski, Jan Matejko. Epoka lat najmłodszych. Wyjątki z dziennika prowadzonego w ciągu lat siedemnastu, Kraków 1895, s. 44; - Katalog prac artystycznych Jana Matejki, olejnych, akwarelowych i rysunków, znajdujących się w zbiorach Mariana Gorzkowskiego w Krakowie, Kraków 1896, s. 4, nr kat. 14; - S.Tarnowski, Jan Matejko, Kraków 1897, s. 505; - S.Serafińska, Jan Matejko. Wspomnienia rodzinne, wstęp H. Nelken-Morawska, Kraków 1955, s. 656;
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: PSY MYśLIWSKIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: A Wierusz Kowalski Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Nachlass Prof. Alfred von Wierusz-Kowalski München. Moderne Ölgemälde, Auktion in München in der Galerie Helbing Wagmüllerstrasse 15, Hugo Helbing, München 1917, s. 12, nr kat. 61, il. tabl. XI. (Meute im Walde).
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: JAREMCZE
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, pastel, karton, sygnowany l.d.: L Wyczół | 910 Na tekturze zabezpieczającej pastel od tyłu naklejka z wystawy z datą 1910. Na Huculszczyznę, do Jaremcza i Worochty, Wyczółkowski wyjeżdżał w latach 1910-1911. Przywiózł stamtąd cykl malowanych pastelami pejzaży i materiały do graficznej „Teki Huculskiej”. Swój wyjazd wspominał po latach: „Jaremcze i Worochta. Byłem czarowany. Te wsie na tle lasu. ...60 rzeczy z Jaremcza, Jabłonki, Worochty. Siedziałem tam wiosnę i lato. ...Motyw z Jaremcza, pastel, 1911 ...pej-zaże, akwarele barwne, a na to pastel. Trzeba wiedzieć jak te kolory łączyć, np. na czerwonym tle zielonym kolorem.” (Leon Wyczółkowski listy i wspomnienia /oprac. M.Twarowska/ Wrocław 1960, s. 106-107) O tych właśnie pejzażach pisała monografistka artysty: „...Niektóre pastele z Jaremcza są w twórczości Wyczółkowskiego na drodze jego poszukiwań kolorystycznych zjawiskiem krańcowym i sprawiają wrażenie jakby dalekiego echa fowizmu.
Artist: Aleksander Świeszewski
Title: PEJZAż ALPEJSKI Z JEZIOREM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: A Swieszewski | 1886 Na odwrocie płótna stempel firmy z przyborami malarskimi o treści: Karl Anwander | München | Fabrik & Handlung | von | Zeichnen & Mal... Obraz przedstawia kilkakrotnie malowany przez artystę widok znad alpejskiego jeziora Urner (odnogi Jeziora Czterech Kantonów) z górującym nad nim ośnieżonym szczytem Uri Rotstock (2928 m) - porównaj: katalog Agry z grudnia 1992 r, nr 10.
Artist: Theodor Blätterbauer
Title: KUźNIA W DOLINIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Th Blätterbauer. 57. Na górnej poprzeczce krosien napis tuszem: Blätterbauer. | Sensenschmiede in Zillerthalle in Tyrol.
Verified Artist: Yes
Artist: Maksymilian Antoni Piotrowski
Title: WŁADYSŁAW JAGIEŁŁO PRZED BITWĄ POD GRUNWALDEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po prawej (na tarczy): MPiotrowski 1854. na odwr. naklejka z odręcznym napisem (atramentem): Władysław Jagiełło entscheided sich zur Schlacht bei Grune | wald (Tannenberg) 1410 durch der ihm zur Wahl darge = | reichte blutige Schwert. Skizze gem. von M.A.Piotrowski. | Königsberg [...] ponadto nalepka aukcyjna Agra-Art z 1999 roku Maksymilian Antoni Piotrowski wykształcenie artystyczne odebrał w berlińskiej ASP, następnie naukę kontynuował w Düsseldorfie. Później wiele lat życia spędził w niemieckim Królewcu, gdzie był profesorem akademii. Mimo to pozostał szczerym Polakiem, co udowadniał zarówno szeregiem obrazów odnoszących się do historii Polski, jak i udziałem w Wiośnie Ludów. Jednym z dzieł o tematyce narodowej jest prezentowana kompozycja Przed bitwą grunwaldzką. Artysta zaprezentował epizod poprzedzający jedną z najważniejszych bitew w historii polskiego oręża. W królewskim namiocie przed Władysławem Jagiełłą i wielkim księciem litewskim Witoldem stanęło poselstwo wielkiego mistrza krzyżackiego. Obecność księcia litewskiego w tej scenie jest kluczowa. Oznacza ona, że artysta odwołał się do pierwszego znanego opisu bitwy pod Grunwaldem, powstałej w latach 1410-11 Cronica conflictus Wladislai regis Poloniae cum Cruciferis anno Christi 1410. W późniejszym źródle, Historiae Polonicae, Jan Długosz pisze, że poselstwo zostało... więcej
Artist: Wiktor Korecki
Title: WśRóD MALW
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: WIKTOR KORECKI | 1952.
Artist: January Suchodolski
Title: W KUźNI, 1860-1869
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: W latach sześćdziesiątych Suchodolski namalował kilka kompozycji z motywem kuźni i pracujących w niej kowali. W prezentowanym obrazie temat ten dał artyście okazję do rozwiązania trudnego problemu malarskiego - pogodzenia dwóch źródeł światła. Rozgrywającą się w ciemnym wnętrzu scenę oświetla zimna poświata księżycowej nocy i ciepły, czerwony blask ognia bijący z rozżarzonego paleniska. Obraz jest zapewne jedną z pokrewnych tematycznie kompozycji ( Kowal, Kuźnia cygańska, W kuźni ), które w latach 1865 i 1869 artysta wystawił w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - K.Sroczyńska, January Suchodolski , Wrocław 1961, s. 206, nr kat. 247, s. 214, nr kat. 275, s. 216. nr kat. 284; - J.Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860 - 1914 , Wrocław 1969, s. 357.
Artist: Curt Gitschman
Title: ROK 1720
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany: Gitschmann oraz znakiem odlewni: Guss v. H.NOACK-BERLIN Figura przedstawia żołnierza-strzelca armii pruskiej z czasów wojny północnej (1700-1721), za panowania Fryderyka Wilhelma I, zwanego „królem żołnierzy”.
Artist: Wasilij Lew Jakowlewicz Graczew
Title: POWSTANIEC GRECKI
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany cyrylicą: Л.ВА.ГРАЧЕВ znak odlewni oraz napis: Fabr. C.F.WOERFFEL
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: KOPANIE BURAKóW, 1911
Year: 1911
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: L Wyczół 911 Motyw Kopania buraków pojawił się w malarstwie Wyczółkowskiego podczas jego, blisko dziesięcioletniego, pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893. Artysta przebywał wówczas, m.in. u Władysława Branickiego w Białejcerkwi nad Rosią. Był to jeden z najbogatszych majątków Ukrainy; Branicki, który rozbudowywał w swych dobrach przemysł cukrowniczy, prowadził tu na wielką skalę uprawę buraków. Wyczółkowski namalował wówczas kilka wersji Kopania buraków , obrazów przesyconych słońcem, utrzymanych w duchu malarstwa impresjonistycznego ( Kopania buraków w Muzeach Narodowych w Warszawie i Krakowie). Po latach, podczas swego ostatniego już pobytu na Ukrainie w roku 1911, Wyczółkowski powrócił do tego tematu. Powstałe wówczas Kopanie buraków (Muzeum Narodowe w Warszawie), odmienne w kolorystyce i sposobie malowania od prac wcześniejszych, monografistka artysty nazwała "jednym z najlepszych i najdojrzalszych jego obrazów ukraińs
Artist: Władysław Wankie
Title: ZBIERANIE KARTOFLI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Władysław Wankie W roku 1989 obraz był eksponowany na monograficznej wystawie dzieł artysty w warszawskim Muzeum Narodowym. Należy do grupy obrazów bretońsko-holenderskich, obrazów o tematyce, która po podróży artysty do Bretanii w roku 1893, przez lata powtarzała się w jego twórczości. Większość z tych płócien to dzieła pracowniane, malowane na podstawie wcześniejszych rysunkowych i malarskich studiów z natury. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Władysław Wankie 1860-1925. Wystawa monograficzna. Katalog dzieł istnieją-cych i zaginionych, (oprac. L.Skalska-Miecik, E.Micke), MNW, Warszawa 1989, s. 92, nr kat. I/71, il. s. 92 (porównaj także: s.119, nr kat. II/73, il.).
Artist: Kazimierz Sichulski
Title: NARODZINY - TRYPTYK
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Akwarela, tempera, tektura; każda z części o wymiarach: 97 x 67,5 cm, sygnowany na skrzydle lewym p.d.: Sich 920 Na odwrocie każdej z części tryptyku owalny stempel krakowskiego Magazynu Przyborów Malarskich Róży Aleksandrowicz. Sichulski był urzeczony Huculszczyzną, jej życiem, ludźmi, strojem i krajobrazem. Powtarzające się w jego malarstwie motywy huculskie służyły często treściom symbolicznym czy religijnym. W swoich obrazach, projektach witraży i mozaik artysta przenosił tematy religijne w realia Huculszczyzny. Chętnie też stosował formę tryptyku malując np. Madonnę z aniołami czy Pokłon Trzech Króli. W prezentowanym tryptyku, dziele o wybitnych walorach dekoracyjnych, huculskiej Madonnie towarzyszą dziewczęta huculskie w scenie Nawiedzenia i chłopcy jako pasterze oddający pokłon Dzieciątku. (prezentowana jest centralna część tryptyku)
Artist: Stanisław Żukowski
Title: DWóR W ZIELENI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: S.Żukowski 1936; obok przetarte: I..... Na krosnach dwie naklejki z wystaw: z roku 1936 w ? ; z 1937 w TZSP w Warszawie.
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: PEJZAż POLSKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: M.G.Wywiórski
Artist: Meno Muhlig
Title: BIESIADA PO POLOWANIU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Meno Mühlig | Dresden 1862. Obraz był wystawiany w 1870 roku w Drezdeńskiej Akademii. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Malerwerke des Neunzehnten Jahrhunderts. Beitrag zur Kunstgeschichte von Friedrich von Boetticher t. II, Dresden, s. 90.
Title: DZBAN DEKORACYJNY
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Porcelana malowana, złocona, z pełnoplastycznymi figurkami, sygnowana skrzyżowanymi mieczami. Wyrób manufaktury w Miśni na podst. projektu J.J.Kaendlera z XVIII w. Liczne uszkodzenia. Dzban reprodukowany lub opisywany w: - Festschrift, 1710-1910, s. 33, il. Dekoracja prezentowanego dzbana stanowi ilustrację jednego z czterech tzw. elementów natury - Ziemi (pozostałe trzy to: Woda, Ogień i Powietrze)
Artist: Józef Brandt
Title: NA DZIKICH POLACH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: J. Brandt Obraz znany z dawnej fotografii przechowywanej w zbiorach Działu Ikonografii Muzeum Narodowego wWarszawie. W roku 1860 Józef Brandt, wspólnie z Juliuszem Kossakiem, swoim nauczycielem i przyjacielem, po raz pierwszy wyjechał na Ukrainę i Podole. W czasie tej podróży zebrał ogromną liczbę szkiców i studiów, które później służyły mu przy malowaniu obrazów. Rozkochany w bujnym, wolnym, pełnym przygód życiu dawnych kresów szczególnie chętnie tworzył sceny rodzajowe i batalistyczne z XVII wieku. Celną charakterystykę obrazów artysty dał Sienkiewicz, do którego wyobraźni nadzwyczaj przemawiały i bywały inspiracją przy pisaniu Trylogii. „Brandt - pisał Sienkiewicz - nie ma so-bie równego w odtwarzaniu stepów, koni, zdziczałych dusz stepowych i krwawych scen, które się rozgrywały dawniej na onych pobojowiskach".
Artist: Roman Kochanowski
Title: ZESPół RYSUNKóW NA KARTACH POCZTOWYCH
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: ZESPÓŁ RYSUNKÓW NA KARTACH POCZTOWYCH, po. 1903 - PEJZAŻ, pióro, tusz, papier, 5,8 x 4,7 cm (w świetle passe-partout), sygnowany p.d.: R K - KWIATY, kredka, papier, 13,5 x 8,6 cm (w świetle passe-partout), sygnowany l.d.: R K - PEJZAŻ Z POSTACIĄ KOBIECĄ, pióro, tusz, papier, 13,5 x 8,7 cm (w świetle passe-partout), sygnowany p.d.: R K 190.; poniżej tekst listu - autograf artysty. - PEJZAŻ Z TRZEMA DRZEWAMI, pióro, tusz, papier, 5 x 8,3 cm (w świetle passe-partout) Rysunki oprawione we wspólne passe-partout. Dwie z kart (1 i 3) z naklejonymi znaczkami adresowane są do pani Marii Krzyżanowskiej (Kraków, ul. Św. Anny 11), dwie pozostałe są czyste, niezapisane. Maria z Kochanowskich, siostra artysty, była żoną Jana Kantego Krzyżanowskiego, doktora filozofi i dyrektora rafinerii nafty w Libuszy (zm.1903).
Artist: Roman Kochanowski
Title: ZESPół RYSUNKóW NA KARTACH POCZTOWYCH
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: ZESPÓŁ RYSUNKÓW NA KARTACH POCZTOWYCH, po. 1903 - PEJZAŻ Z CHATAMI, ołówek, papier, 6 x 8,7 cm (w świetle passe-partout), sygnowany l.d.: R K - LAS, kredka, papier, 13,8 x 8,6 cm (w świetle passe-partout) sygnowany p.d.: R K - PEJZAŻ Z POSTACIĄ KOBIECĄ, ołówek, papier, 13,8 x 8,7 cm, (w świetle passe-partout), sygnowany p.d.: R Kochanowski; poniżej tekst listu - autograf artysty. Rysunki oprawione we wspólne passe-partout. Jedna z kart (3) z naklejonym znaczkiem adresowana jest do pani Marii Krzyżanowskiej.
Artist: Roman Kochanowski
Title: JESIENIą
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: R Kochanowski
Artist: Henryk Rodakowski
Title: HETMAN KONIECPOLSKI UWALNIA JEńCóW Z NIEWOLI ...
Tools: mixed
Description: IInformacje o dziele: HETMAN KONIECPOLSKI UWALNIA JEŃCÓW Z NIEWOLI TATARSKIEJ POD HALICZEM akwarela na rysunku piórkiem, papier Pochodzi ze zbiorów rodziny artysty. Henryk Rodakowski, choć z upodobania i wybitnego talentu był przede wszystkim portrecistą, malował także wielkie sceny historyczne, które były najwyżej cenione przez ówczesną krytykę, przywiązaną do akademickiej hierarchii tematów. W latach 1876-1877 artysta pracował nad, już czwartym z rzędu, dużym olejnym obrazem historycznym (200 x 302 cm). Temat wybrał prawdopodobnie pod wpływem lektury Pamiętników o Koniecpolskich, decydując się przedstawić hetmana Stanisława Koniecpolskiego, którego wojska w czerwcu 1624 roku rozbiły pod Haliczem oddziały tatarskie i oswobodziły z jasyru wielu jeńców. Do pracy nad tym obrazem, którego zresztą nigdy nie ukończył, przygotował się bardzo starannie, wykonując mnóstwo studiów i szkiców tak poszczególnych postaci, jak i całej zamierzonej kompozycji.
Artist: Jacek Malczewski
Title: POLONIA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: 1918 J Malczewski Przez całą twórczość Malczewskiego przewija się wątek Ojczyzny, marzenie o wolnej, niepodległej Polsce. Poruszany w obrazach sybirskich, w Melancholii czy w Zatrutych studniach, zaowocował w latach 1914-1918 cyklem obrazów Polonia. Znalazły w nim wyraz budzące się nadzieje na odzyskanie niepodległości (Polonia z 1914 r.), pragnienie czynu, a wreszcie wyjście z niewoli i symboliczne zrzucenie kajdan. Z roku 1918 pochodzą dwa obrazy z Muzeum Narodowego w Kielcach, na których symbolizująca Polskę, pogrążona w zadumie kobieta w królewskiej koronie odziana jest jeszcze w wojskowy płaszcz-szynel symbolizujący niewolę zaborów. Inny wyraz ma zaprezentowany tutaj obraz, namalowany w tym samym 1918 roku i stanowiący jakby zamknięcie całego cyklu. Polonia przedstawiona jako zwycięska, wolna i radośnie roześmiana młoda kobieta, strojna w bogatą szatę królewską, zaplata długi jasny warkocz, a na jej kolanach spoczywa korona i królewskie berło.
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: KRAJOBRAZ Z CHATą
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: M.G.W.
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: KUROPATWY NA śNIEGU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: I. Zygmuntowicz
Artist: Władysław Czachórski
Title: WPROWADZENIE MARII DO śWIąTYNI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Według obrazu Tycjana Veccello (1476/77-1576) znajdującego się w Muzeum Akademii w Wenecji. sygnowany p.d.: Czachórski kopia: z Titiana w Wenecji 1873 Obraz powstał podczas jednego z pobytów Czachórskiego w Wenecji, gdzie artysta studiował dzieła mistrzów - Tycjana czy Veronesa - do których nawiązywał później w swoich obrazach o tematyce szekspirowskiej. Pracując nad Sceną z „Kupca weneckiego” pisał m.in.: „powodowany jakąś sympatią ku Wenecji i jej dawnym świetnym czasom nie zaniedbałem spróbować uwydatnienia w kompozycji moich wyobrażeń fantastycznych o splendorze zgasłym onej Republiki.[...] scena przeze mnie wybrana ma miejsce w sali świetnej senatu i w obecności Doży. Ponieważ tam byłem i mam fotografie więc miejsce zatrzymałem dokładnie i widząc obrazy Tycjana i Veronesa użyłem ubiorów z ich czasów i nie żałowałem złota, dywanów i świetnych materii.” (cyt. za: H.Stępień, M.Liczbińska, Artyści polscy w środowisku mo-nachijskim w latach 1828-1914.
Artist: Gertrud Staats
Title: PEJZAż Z KARKONOSZY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: G.Staats Na odwrocie płótna częściowo czytelny stempel: Victoria | S.....| .... ; na krosnach naklejka z odręcznym napisem w języku niemieckim: Haus in Löwen...burg (Riesengebirgen) von Gertrud Staats, Breslau, Kaiser-Wilhelm-str. 23.
Artist: Otto Poertzel
Title: PARA BAżANTóW
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany na podstawie: Prof. Poertzel
Artist: Józef Szermentowski
Title: KRAJOBRAZ WIEJSKI
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Szermętowskii (sic!)
Artist: Władysław Aleksander Malecki
Title: KRAJOBRAZ
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: W Malecki. Na odwrocie stempel „N° 108”
Artist: Julian Fałat
Title: ODPOCZYNEK PO POLOWANIU
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: JFałat | Nieśwież Na odwrocie poniechany szkic pejzażu zimowego. Obraz jest, powstałym zapewne po roku 1910, powtórzeniem jednej z wcześniejszych kompozycji z polowania w Nieświeżu namalowanej jeszcze u schyłku lat osiemdziesiątych XIX w. Fałat często malował podobne repliki swoich prac, przy czym szczególnie chętnie powtarzał właśnie motywy nieświeskie. (porównaj: J.Malinowski, Julian Fałat, Warszawa 1985, il. 100, 107.
Artist: Mieczysław Reyzner
Title: JESIENNY KRAJOBRAZ
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Mieczysław Reyzner | 1921 Na odwrocie, na ramie, nalepka aukcyjna Agra-Art z 1999 r.
Artist: Carl Maria Kruse
Title: MARATOńCZYK
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany: Max Kruse, oraz znakami odlewni. Na krawędzi podstawy napis: NENIKHKAMEN. Rzeźba znana również pod tytułem Zwycięzca biegu lub Posłaniec zwycięstwa z Maratonu. Figura reprodukowana lub opisywana w: - Dr. Albert Wirth, Im Wandel der Jahrtausende, Eine Weltgeschichte in Wort und Bild, Lipsk 1890, s. 29, il. 30.
Artist: Otto Schmidt-Hofer
Title: WOJOWNIK ACHAJSKI
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany: Schmidt Hofer Figura znana jest również pod tytułem Bohater (niem. Held). Przedstawia wojownika greckiego, którego jedynym orężem, po złamaniu miecza, pozostał duży kamień.
Artist: Pierre Bonnard
Title: KOT SIEDZąCY PRZY OKNIE
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Oznaczony stemplem pracowni artysty l.g.: Bonnard Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Impressionist & Nineteenth Century Pictures, katalog, Christie’s South Kensington 26.06.1998, nr 144, s. 53, il.
Artist: Tadeusz Makowski
Title: PORTRET DZIEWCZYNKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Makowski na kromkach przy dolnej krawędzi napis ołówkiem: angelina [....] 353. Na odwrocie płótna stempel: 1| F Napis na kromkach przy dolnej krawędzi obrazu sugeruje, że małą modelką artysty była Angelina Crapoli - włoska dziewczynka, którą Makowski nazywał swoją „ukochaną modelką”. Angelina wraz z rodzicami mieszkała w tym samym domu co Makowski przy paryskiej Rue Vercingétorix i często przychodziła pozować do pracowni malarza. Jeden z portretów Angeliny - La Petite Joconde - Mała Gioconda, pochodzący ze daru Rozalii Hammer, posiada w swych zbiorach Muzeum Narodowe w Krakowie (porównaj: T.Makowski, Pamiętnik, opracowała W.Jaworska, Warsza-wa 1961, s. 253, 383, il. 31).
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: PORTRET KOBIETY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.g.: Muter Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Katalog 12. malarstwo - paintings, Polswiss Art Dom Aukcyjny, Aukcja 12, Warszawa 21 grudnia 1991, nr kat. 8, il.
Artist: Jan Rubczak
Title: PORT W CONCARNEAU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Rubczak Na odwrocie napis ołówkiem: Bretanja (sic !) | port w Concerneau; poniżej owalny stempel krakowskiego Magazynu Przyborów Malarskich Róży Aleksandrowicz.
Artist: Joachim Weingart
Title: DZIEWCZYNA Z KWIATAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn l.g.: Weingart na odwrocie: na płótnie l.g.: MNK | ND 8950 na ramie nalepa depozytowa Muzeum Narodowego w Krakowie (w którym praca była w latach 1999 - 2015) Obraz reprodukowany w: Katalog wystawy Ecole de Paris , Galeria Marek, Paryż, 1990, il. 14
Artist: Maurycy Trębacz
Title: MARTWA NATURA Z RóżAMI I OWOCAMI
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Maurycy Trębacz
Artist: Władysław Lam
Title: PORANEK
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: LAM (w kółku) Na odwrocie (autorski ?) napis czarną farbą: PORANEK | W. LAM Na krosnach stemple składu przyborów malarskich - ISKRA & KARMAŃSKI | KRAKÓW oraz stemple o treści: Kolekcja malarstwa | Andrzeja Cerlińskiego.
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: MARTWA NATURA Z BAżANTEM
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Eibiche Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Katalog 12. malarstwo - paintings, Polswiss Art Dom Aukcyjny, Aukcja 12, Warszawa 21 grudnia 1991, nr kat. 1, il.
Artist: Włodzimierz Zakrzewski
Title: ULICA W PARYżU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: W Zakrzewski; pośrodku napis: 1966 28 Na odwrocie płótna po prawej autorski napis: W. ZAKRZEWSKI 1966 | av. INGRES |PARIS 28 | 54 x 81; po lewej i na brzegu odgiętego płótna cyfra 3 (w ramce).
Artist: Tadeusz Makowski
Title: DZIECI Z LAMPIONEM I CHORĄGIEWKĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Tadé | MAKOWSKI W załączeniu ekspertyza pani prof. dr Władysławy Jaworskiej. W twórczości Makowskiego dziecko odgrywało zawsze rolę szczególną, „Dziecku bowiem powierzył artysta odkrycie lirycznej jedności świata i rządzącej nim baśni. Użyte zaś środki plastyczne, owe naiwne stożki i trójkąty, stają się malarskim wyznacznikiem owej baśni i owej jedności” (M.Rogoyska). Obraz reprodukowany lub opisywany w: - W.Jaworska, Tadeusz Makowski, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 1999, il. s. 108.
Artist: Leon Lewkowicz
Title: DZIEWCZYNKA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d. Leon Lewkowicz
Artist: Tadeusz Dominik
Title: ŁAWECZKA
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Tempera, olej, papier naklejony na płytę, sygnowany p.d.: Dominik 63.
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: DZIEWCZYNA PRZED LUSTREM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie napis autorski: Jerzy Nowosielski | 1980
Artist: Emmanuel Fremiet
Title: DWA PSY
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany: E.Fremiet; oraz :F.Barbedienne Fondeur Figura reprodukowana lub opisywana: - Pierre Kjellberg, Les bronzes du XIXe siecle. Dictionaire des sculptures, Paryż 1989, s. 335, il.
Artist: Franciszek Streitt
Title: W MAłYM MIASTECZKU
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: F.Streitt. Na odwrocie okrągła pieczęć z napisem: Adrian Brn.. | München | Theat... S..., obok ołówkiem: F.Streitt. W 1888 roku obraz był reprodukowany i omówiony w „Tygodniku Ilustrowanym”. Autor komentarza, umieszczając jego akcję w „okolicach Podola Galicyjskiego”, podkreślał przede wszystkim „doskonale schwycony charakter małomiejskiej dekoracji, służącej za tło typowym grupom wieśniaków i wieśniaczek, rozrzuconym umiejętnie z uwzględnieniem wybornej perspektywy w przestrzeni wszystkich bliższych i dalszych planów obrazu”. Stwierdzał dalej, że obraz „budzi u widza zajęcie i zatrzymuje jego oko z przyjemnością”. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Tygodnik Illustrowany 1888, II półrocze, s. 254, repr. s. 245; - Brückmans Lexikon der Münchner Kunst. Münchner Maler im 19. Jahrhundert, Vierter Band, München 1983, s. 226, nr 337,