Artist: Stanisław Fabiański
Title: BRAMA FLORIAŃSKA I TRAMWAJ KONNY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany i datowany l.d.: K-w S.F. 1887 Na odwrocie na ramie nalepka z wystawy Erazma i Stanisława Fabijańskich w Muzeum Historycznym m. Krakowa, która trwała od maja do października 1974 roku.
Verified Artist: Yes
Artist: Georg Arnold
Title: KUTRY NA MORZU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Arnold Graboné
Artist: Max Rabes
Title: DOMY NAD KANAŁEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Max Rabes
Artist: Edward Okuń
Title: JESIEŃ W SABIŃSKICH GÓRACH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany i datowany l.d.: EOKUŃ 1942 (inicjały wiązane)
Artist: Paweł Merwart
Title: PARYżANKA - DZIEWCZYNKA Z KOSZYKIEM KWIATóW
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany ukośnie p.d.: PAUL MERWART. Jednym z nurtów bogatej twórczości Merwarta były wizerunki pięknych, młodych kobiet, najczęściej współczesnych paryżanek z tzw. „galerii piękności”. Prezentowany obraz należy do tego typu przedstawień.
Artist: Roman Bratkowski
Title: ULICZKA W SAN REMO
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany i datowany l.d.: Bratkowski | San Re [..] | 9
Artist: Roman Kochanowski
Title: PEJZAŻ, PO 1920
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: R. Kochanowski
Artist: Rudolf Priebe
Title: KUTRY PRZY BRZEGU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Priebe
Artist: Iwan Iwanowicz Szyszkin
Title: W GŁĘBI LASU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: I Szyszkin (po rosyjsku) 1894
Artist: Maksymilian Gierymski
Title: POWRÓT BEZ PANA [POWRÓT SŁUGI BEZ PANA], 1868
Year: 1868
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. Gierymski 68 Na odwrocie płótna p.g. owalny stempel: Malerleinwand-Fabrik | von | A. Schutzmann | in | MÜNCHEN. Ponadto karta z orzeczeniem dra Kazimierza Buczkowskiego, zaprzysiężonego biegłego sądowego, potwierdzającym autorstwo Maksymiliana Gierymskiego (opinia wydana w Krakowie, 12 lipca 1950 r.; maszynopis opatrzony imiennymi stemplami). Z prawdziwą przyjemnością i satysfakcją, przedstawiamy Powrót bez pana Maksymiliana Gierymskiego, ważne, przemyślane w każdym szczególe dzieło o wysokiej wartości artystycznej i równocześnie jeden z najwcześniejszych obrazów artysty o polskiej tematyce patriotycznej, tak znaczącej dla całej jego twórczości. Po latach niemal wyłącznie „książkowej obecności“, przy rzadkich i krótkich pokazach na wystawach (1868, 1974, 2014, 2015/16), należałoby mu się miejsce w muzealnej Galerii Malarstwa Polskiego, gdzie mógłby być stale dostępny szerokiej publiczności. Obraz jest poruszającą opowieścią o wiernym Kozaku, powracającym samotnie do dworu pana z żałobną wieścią o jego żołnierskiej śmierci. Kozak, oddany sługa i towarzysz wojennej niedoli szlachcica, odprowadza jego konia i oddaje zrozpaczonej... więcej
Artist: Kazimierz Sichulski
Title: MAKI W WAZONIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.g.: Sichuł.. | ...
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: KWIATY WIŚNI, 1902-1903
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany monogramem wiązanym p.d.: SW Obraz przedstawia stylizowany motyw kwiatu wiśni i jest jednym z wielu studiów projektu polichromii, które Wyspiański opracowywał w latach 1895-1896 z przeznaczeniem do krakowskiego kościoła oo. Franciszkanów. Podobne motywy kwiatowe reprodukowane są, m.in. w katalogu ostatniej wystawy dzieł artysty: "Stanisław Wyspiański. Opus Magnum." Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2000, s. 109. nr kat. IV 23, IV 24.
Artist: Josef Edgar Kleinert
Title: Z JARMARKU W BANACIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany i datowany p.d.: Jos. Kleinert München 89. Na odwrocie napis na płótnie: Markszene aus dem Banat | pinx: Josef Kleinert | München 1889.
Artist: Zygmunt Ajdukiewicz
Title: SCENA HISTORYCZNA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Zygmunt Ajdukiewicz Na odwrocie napis na płótnie: Autentyczność szkicu | Zygmunta Ajdukiewicza | stwierdzam | Stan. Ajdukiewicz. Na krosnach i płótnie kartka z orzeczeniem doktora Kazimierza Buczkowskiego, z dnia 30 X 1946, potwierdzającego autorstwo Zygmunta Ajdukiewicza i określającego temat obrazu jako scenę „nawracania Węgrów na wiarę chrześcijańską przez św. Szczepana (975-1038)”.
Artist: Wiktor Korecki
Title: MłYN JAK Z BAJKI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: WIKTOR KORECKI
Artist: Józef Rapacki
Title: WIECZóR NA PLACU TEATRALNYM W WARSZAWIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany i datowany p.d.: JÓZEF RAPACKI – 1893 r. Wieczór na Placu Teatralnym w Warszawie to interesujący obraz z wczesnych lat twórczości Rapackiego. Artysta podjął tu trudny malarski problem miejskiego nokturnu. Światło latarni i blask bijący od jasno oświetlonego wejścia do kawiarni pod filarami budynku teatru wydobywa z mroku postaci przechodniów i rzuca barwne refleksy na ośnieżony plac. Swobodna, jakby przypadkowa kompozycja (z sylwetką przechodnia obciętą krawędzią obrazu) jest nawiązaniem do „fotograficznych” ujęć znanych z malarstwa impresjonistów a stosowanych np. w nokturnach Aleksandra Gierymskiego, do których Rapacki zdaje się nawiązywać. Prezentowany obraz może być tożsamy z Placem Teatralnym wieczorem, wystawionym w roku 1902 w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. Obraz wzmiankowany w: Sprawozdanie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1899, s. 33; J.Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Wrocław-Warszawa-Kraków 1969, s. 305;
Artist: Therese Fuchs
Title: NAD FIORDEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany i datowany p.d.: Th. Fuchs | Düsseldorf. 1890.
Artist: Waldemar Schlichting
Title: WYDMY NADMORSKIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Waldemar Schlichting.
Artist: Eugen Carl Wilhelm Retzlaff
Title: NAD LAGO DI LUGANO
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: E · C · W · RETZLAFF Na krosnach napis oł.: Gandria am Luganersee m.d. Monte S. Salvatore | gemalt Juli 1936 Obraz przedstawia widok z Gandri, malowniczej miejscowości nad Lago di Lugano (Lago Ceresio), w stronę Monte San Salvatore.
Artist: Józef Rapacki
Title: DZWONNICA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany i datowany p.d.: JÓZEF RAPACKI 1917 Na odwrocie fragment nalepki nieokreślonej wystawy lub galerii przy Placu Wolności w Poznaniu.
Artist: Jan Chełmiński
Title: GONITWA ZA ZAJąCEM
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany i datowany p.d.: Jan Chełmiński 1880 | München Na odwrocie stemple, m.in. monachijskiej firmy Adriana Bruggera, napisy kredką oraz nalepki, m.in. Galerii Heinemanna w Monachium i Wystawy Sztuki (Kunst-Ausstellung) w Dreźnie. Obraz był wystawiony w Dreźnie na w Akademii Sztuk Pięknych w roku 1881, a następnie w Hano-werze na Wystawie Sztuki w roku 1882. Obraz opisany w: F. von Boetticher, Malwerke des neunzehnten Jahrhunders, Betrag zur Kunstgeschichte, t.1, Dres-den 1895, s. 168, nr kat. 77; wymieniony jako „ein Bild Hasenhetze (drei Reiter und eine Reitrerin), bez.: Jan Chelmiński 1880 München” z informacją o wystawach w Dreźnie 1881 i Hanowerze 1882.
Artist: Jan Chełmiński
Title: PYTANIE O DROGę
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany i datowany p.d.: Jan Chełmiński | 1879 Na odwrocie słabo czytelne stemple monachijskiej galerii i składu materiałów malarskich. Podobne niewielkie kompozycje, swoiste studia przedstawiające żołnierzy różnej broni i barwy powtarzały się często w oeuvre Chełmińskiego (np. cykl 48 obrazów poświęconych armii Księstwa Warszawskiego; obecnie w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie).
Artist: Juliusz Kossak
Title: TANIEC TATARSKI
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany i datowany p.d.: Juliusz Kossak | 1885 Na odwrocie nalepka z warszawskiej, pośmiertnej wystawy Juliusza Kossaka w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim w 1899 roku. Na nalepce (druk wypełniony ręcznie) podany tytuł i technika obrazu oraz nazwisko jego ówczesnego właściciela, pana Adama Mokiejewskiego z Warszawy. Juliusz Kossak, artysta rozkochany w szlacheckiej tradycji i wolnym, bujnym, pełnym wojennych przygód życiu dawnego rycerstwa, malował Taniec tatarski współcześnie z przygotowywaną właśnie serią ilustracji do „Ogniem i mieczem” Sienkiewicza. I chociaż obraz, na którym „doświadczony harcownik polski chce złapać Tatara za kark, a ten wymyka mu się spod ręki na swym lotnym jak sarna, srokatym koniu”, nie jest sensu stricto ilustracją sienkiewiczowskiego tekstu, to jednak tematem i nastrojem nawiązuje do wyrażeń toczących się na Dzikich Polach Ukrainy. Motyw „tańca tatarskiego” malował Kossak jeszcze dwukrotnie – w tym samym roku 1885 i w trzy lata później w 1888. Prezentowaną akwarelę reprodukował w swojej książce o Kossaku Stanisław Witkiewicz, a umieszczona na odwrocie obrazu nalepka pozwala stwierdzić, że właśnie ta wersja wystawiona była w roku 1999 na Pośmiertnej Wystawie Dzieł Juliusza Kossaka w warszawskiej Zachęcie. Obraz wzmiankowany, opisany bądź reprodukowany w: Sprawozdanie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1899, s. 33; S.Witkiewicz,... więcej
Artist: Juliusz Kossak
Title: ODDZIAł POWSTAńCZY
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany i datowany l.d.: Juliusz Kossak | 1892 Obraz przedstawia scenę z czasów powstania styczniowego 1863. Dwaj jeźdźcy na czele oddziału żołnierzy to zapewne dowódcy partii powstańczej.
Artist: Juliusz Kossak
Title: DOBOSZ
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana monogramem wiązanym l.d.: JK Akwarela w osiemnastowiecznej, zabytkowej ramie snycerskiej.
Artist: Wojciech Kossak
Title: UłAN I DZIEWCZYNA
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany i datowany l.d.: Wojciech Kossak | 1915 Na odwrocie fragment nalepki z napisem atramentem: Nr. 50 Wojciech Kossak | W [...] Motyw rannego ułana i wiejskiej dziewczyny, który podaje mu dzbanek wody powtarzał artysta kilka-krotnie. Prezentowany obraz nosi datę 1915 i jest jedną z najwcześniejszych redakcji tego tematu.
Artist: Wojciech Kossak
Title: KONNY PORTRET HRABIEGO FOUCAULD`A
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana p.d.: Wojciech Kossak Na odwrocie oprawy napis atramentem: Comte Foucauld | Colonel du 55 f. ligne | Attache militaire a la Legation Francaise | a Berlin Z pułkownikiem hr. Foucauld, wojskowym attache francuskiej ambasady w Berlinie, stykał się Kossak w roku 1899 i 1900. Wspominał go w listach do żony, a w pamiętnikach pisał o nim jako o czło-ieku powszechnie „szanowanym i cenionym”. Panowie spotykali się przy różnych towarzyskich okazjach na dworze Wilhelma II. Taką okazją były, m.in. wielkie manewry cesarskie pod Szczecinem, podczas których mogła powstać prezentowana akwarela. (patrz: W.Kossak, Wspomnienia, Warszawa 1973, s.141,145,195; W.Kossak. Listy do żony i przyjaciół 1883-1942, T.1, Kraków 1985, s. 465, 486, 489).
Artist: Włodzimierz Tetmajer
Title: WESELE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany przez autora podwójnie p.d.: na sygnaturze Włodzimierz Tetmajer położonej w spodniej warstwie malarskiej naniesiony drugi podpis: WTetmajer (inicjały wiązane) Bajecznie kolorowa scena z krakowskiego wesela przedstawia zebranych przed bronowicką chałupą wieśniaków i strojnych drużbów na koniach. Wśród tłumu postaci rozpoznać można sylwetki żony, teścia i dzieci artysty. Obraz jest poprawioną i zmienioną w szczegółach wersją barwnej sceny krakowskiego Wesela, namalowaną na wcześniejszej kompozycji. Tetmajer, nie do końca zadowolony ze swego pierwszego pomysłu, zdecydował się wprowadzić zmiany w ustawianiu i liczbie postaci, układzie nóg koni oraz szeregu innych detali. Dzięki tym autorskim poprawkom znacznie ożywił i zdynamizował kompozycję. One też tłumaczą położoną na płótnie podwójną sygnaturę. Pierwotna wersja obrazu znana jest dziś z dawnych reprodukcji na pocztówce i w książce wydanej przez Jana Czerneckiego (porównaj: Pocztówka wydana nakładem J. Czerneckiego w Wieliczce; Sztuka polska na kartach pocztowych. Katalog, Wydanie J.Czerneckiego, Wieliczka [bez daty], s. 30 nr ka.226; J.Czernecki, Włodzimierz Tetmajer, Kraków 1911, il. nlb. 8.).
Artist: Karl Thoma-Hofele
Title: MARTWA NATURA Z HOMAREM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: C.THOMA-HÖFELE | MÜNCHEN
Artist: Wlastimil Hofman
Title: CHŁOPIEC Z KAWKĄ, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wlastimil Hofman Na odwrocie ślad zatartego napisu (czerwoną kredką): W [...]; obok (ołówkiem): „Chłopiec [.] kawka“ ; ponadto l.d. nalepka aukcyjna Agra-Art z 2001 r.
Verified Artist: Yes
Artist: Piotr Stachiewicz
Title: ROZKWITłE CIERNIE - PEJZAż Z KRZAKIEM TARNINY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Pobereże | P. Stachiewicz. Na odwrocie nalepka nieokreślonej wystawy w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie z tytułem obrazu Rozkwitłe ciernie.
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: MARTWA NATURA W TYPIE HOLENDERSKIM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: F Zygmuntowicz
Artist: Henryk Hayden
Title: RóżOWE KWIATY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Hayden
Artist: Frank Marx
Title: PRZEJAżDżKA KONNA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: FRANZ MARX
Artist: Wojciech Gerson
Title: SZAłAS NAD CZARNYM STAWEM W TATRACH
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: napis i data l.d.: Czarny Staw | 8/VIII 92. Na odwrocie oprawy napis atramentem: Wojciech Gerson | Czarny Staw | r. 1892; powyżej niebieską kredką cyfra: 47. Już od pierwszej wyprawy w Tatry w roku 1860, góry te stały się dla Wojciecha Gersona krainą ukochaną. Wielokrotnie przemierzając te same szlaki, poznał je jak mało kto, ale zawsze znajdował tam nowe wzruszenia i wciąż na nowo przeżywał chwile zachwytu. Chodząc po Tatrach przez lata wykonał dziesiątki szkiców i akwarel malowanych bezpośrednio wśród górskiej przyrody. Często po kilka razy malował ten sam motyw, starając się uchwycić efekty światła, odmienne o każdej porze dnia i przy różnej pogodzie. „Widziałam nieraz powstawanie owych studiów pejzażowych – wspomina córka artysty – widziałam jak malował nie poprawiając nigdy. Wszystkie prawie późniejsze studia olejne lub akwarelowe były dziełem jednego posiedzenia, trwającego od jednej godziny do dwu, każda plama barwna była dziełem jednego dotknięcia. Zjawiska płynących chmur i podnoszących się oparów notował Gerson z migawkową szybkością, w kilkunastu kreskach dla uchwycenia kształtu, w paru plamach pędzlem dla barwy”. (M.Gerson-Dąbrowska, Fragmenty (Garść wspomnień o Wojciechu Gersonie), „Sztuki Piękne” 1931, R.8, s. 356) Prezentowana akwarela powstała podczas wycieczki Gersona nad Czarny Staw Gąsienicowy 8 sierpnia 1892 roku, a przedstawiony na niej motyw samotnego, drewnianego szałasu pośród kamieni i skał... więcej
Artist: Wiktor Korecki
Title: MOSTEK W JESIENNYM LESIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: WIKTOR KORECKI
Artist: Jan Stanisławski
Title: MOTYW Z CAPRI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: JAN STANISŁAWSKI Na odwrocie napis atramentem: Jan Stanisławski; na tzw. „plecach” napis atramentem: Własność Franciszków Mycielskich | Węgierka [?], nalepka wystawy w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie (druk wypełniony atramentem) z tytułem obrazu Motyw z Capri; a także kwit z Desy w Katowicach z datą 30 grudnia 1980 r.
Artist: Wiktor Korecki
Title: GłUSZEC
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: WIKTOR KORECKI
Artist: Otto Lang-Wollin ( 1881-1940)
Title: ZIMA NAD MORZEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Otto Lang – Wollin Na krosnach nalepka antykwariatu Maxa Runge w Szczecinie.
Verified Artist: Yes
Artist: Jan Matejko
Title: SZKIC POSTACI MłODZIEńCA DO "DZIEWICA ORLEAńSKA"
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: oznaczony monogramem wiązanym p.d.: JM Nad obrazem Dziewica Orleańska, przedstawiającym tryumfalny wjazd Joanny d’Arc do Reims po zwycięstwie nad Anglikami odniesionym 17 lipca 1429 pod Orleanem, Matejko pracował w latach 1884-1886. Prezentowany rysunek jest jednym ze szkiców do tego obrazu – postać młodzieńca o nagim torsie artysta przeniósł na płótno, wiernie powtarzając jej gest i ruch; odnaleźć ją można po lewej stronie obrazu, wśród tłumu witającego Joannę. Według sekretarza artysty, Mariana Gorzkowskiego do postaci młodzieńca pozował jeden z synów Matejki. Znane są także inne studia rysunkowe do Dziewicy Orleańskiej: szkicownik z lat 1884-1888 w zbiorach warszawskiego Muzeum Narodowego, szkice ołówkowe w Muzeum Narodowym w Krakowie. Wiadomo też o czterech szkicach, które były własnością Gorzkowskiego. Porównaj: K. Sroczyńska [red.], Matejko. Obrazy olejne. Katalog, Warszawa 1993, s. 213-216, nr kat. 248 [tu dokładny opis i historia obrazu olejnego, jak również pełna dotycząca go bibliografia].
Artist: Jacek Malczewski
Title: AKT MęSKI - STUDIUM AKADEMICKIE
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany ołówkiem l.d.: J. Malczewski częściowo zatarty napis ołówkiem l.g.: Rue de Londres 7 | Mały akt [.] oc [....] | Verifier [?] Na odwrocie, w „okienku” starej oprawy i passe-partout okrągły stempel z tarczą herbu Tarnawa i napisem w otoku: · ZE ZBIORÓW · MARII MALCZEWSKIEJ Rysunek jest akademickim studium modela, pochodzącym bądź z czasów krakowskich studiów artysty, bądź raczej (co sugerują napisy na rysunku) z lat 1876-1877, tj. z czasu pobytu Malczewskiego w Paryżu i jego nauki w École des Beaux-Arts pod kierunkiem Ernesta Henri Lehmanna „surowego pedanta pod względem antyku i rysunków”.
Artist: Max Flashar
Title: KOCIAKI
Tools: ink
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany i datowany p.d.: M Flashar | 08
Artist: Max Barascudus
Title: W GALERII OBRAZóW
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana p.d.: M. Barascuds
Artist: Arthur Blaschnik
Title: WIDOK Z ISCHII NA WEZUWIUSZ I ZATOKę NEAPOLITAńSK
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Ischia Blaschnik Obraz powstał zapewne w roku 1858, podczas podróży artysty do Neapolu i na Capri.
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: MARKIZ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: LB (monogram wiązany) Szlachetny w kolorze, swobodny szkic malarski będący świadectwem fascynacji artysty dawnym malarstwem holenderskim.
Artist: Teodor Axentowicz
Title: PORTRET MłODEJ KOBIETY
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: T Axentowicz | 1912 Na odwrocie odręczne napisy ołówkiem: Teodor Axentowicz | Studium portretowe | z R. 1912. olejne na płótnie | i na desce | sygnowane u dołu obrazu; poniżej ukośnie: 46 x 63½; oraz u dołu: Studium portretowe | (młodej Ormianki) | płótno, deska 1912. Nalepka (druk, stemple, maszynopis) z wystawy pośmiertnej Teodora Axentowicza w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w 1939 roku – z tytułem obrazu Studium portretowe i numerem katalogu: 90. Obraz opisany, wzmiankowany lub reprodukowany w: - Teodor Axentowicz 1859-1938, Katalog wystawy pośmiertnej, TPSP, Kraków 1938, s.12, nr kat. 90 (jako Studium portretowe, własność Władysława Federowicza).
Artist: Leopold Schmutzler
Title: CYGANKA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.g.: L Schmutzler
Artist: Jan Marcin Szancer
Title: AKT DZIEWCZYNY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany i datowany p.d.: J Szancer | 32 Na poprzeczce krosien napis ołówkiem: Akt młodej kobiety | olejno na płótnie; obok: Jan Szancer | A. 1932. Na bocznej listwie u dołu: W.Federowicz | ul.Pędzichów 5.
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: PORTRET MłODEJ KOBIETY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.g.: Muter Na odwrocie dwie nalepki francuskiej firmy przewozowej, nalepka Galerii Bargera w Kolonii oraz nalepka Domu Aukcyjnego Christie’s.
Artist: Zbigniew Pronaszko
Title: NAD KSIążKą
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.g.: Z. Pronaszko
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: PORTRET MężCZYZNY W OKULARACH
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.g.: Muter Na odwrocie napis ołówkiem Muter; dwie nalepki francuskiej firmy przewozowej, nalepka Galerii Bargera w Kolonii oraz nalepka Domu Aukcyjnego Christie’s.
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET JADWIGI TUROWSKIEJ-LESZCZYńSKIEJ
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany i datowany p.d.: Witkacy (T.C+Co) | 1933 I | NP Portret pochodzący z kolekcji prof. Jana Leszczyńskiego, w latach 1963-1991 był zdepono-wany w Muzeum Narodowym w Krakowie pod numerem N.D. 5580. Kolekcja portretów Witkacego zebrana przez profesora Jan Leszczyńskiego i jego żonę Janinę z Turowskich-Leszczyńską była jednym z najciekawszych zespołów prac artysty. Państwo Leszczyńscy należeli do grona bliskich znajomych Witkacego, który portretował ich oboje wielokrotnie. Pani Ja-nina była zresztą jedną z ulubionych modelek artysty, który po roku 1924 ograniczył swoją twórczość malarską do działalności Firmy Portretowej „S.I.Witkiewicz”. Malował odtąd pastelowe portrety według, ściśle określonych Regulaminem Firmy, pięciu podstawowych typów A, B, C, D, E oraz ich pochodnych. Na portretach obok sygnatury umieszczał często informacje o zażytych używkach i nar-kotykach, których działanie na sobie eksperymentował. Jak wynika z napisów przy sygnaturze, prezentowany portret należy do typu C, określanego w Regulaminie Firmy: „Charakteryzacja modela subiektywna – spotęgowanie karykaturalne, tak formalne, jak psychologiczne, nie wykluczone. W granicy kompozycja abstrakcyjna, czyli tzw. Czysta Forma”. Adnotacja Co świadczy ponadto, że portret malowany był pod wpływem kokainy; litery NP, że autor powstrzymywał się od palenia. Portrety typu C nie podlegały zamówieniom. Witkacy malował je głównie dla przyjaciół i nie pobierał za nie... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET JóZEFA FEDOROWICZA
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany i datowany p.d.: Witkacy | XII | [w kółku:] T.C Portretowany Józef Fedorowicz (1893-1963), popularny „Pimek” lub „Halny Wiatr”, w latach międzywojennych był jedną z najbarwniejszych postaci Zakopanego. Od 1922, przez 40 lat prowadził stacją meteorologiczną, a jego prognozy pogody bywały tematem wielu żartów. W latach dwudziestych był współzałożycielem i aktorem Teatru Formistycznego; grał m.in. Ryszarda III w sztuce Witkacego „Nowe wyzwolenie”. Obdarzony niecodziennym poczuciem humoru, świetny bridżysta i uroczy oryginał był powszechnie lubiany. Wspominany jest w wielu pamiętnikach zakopiańskich, bo „całe Zakopane go znało i nie tylko z racji urzędowego przepowiadania pogody, ale i z dziwactw, jak np. sposobu wychodzenia z domu. Zawsze przyczajał się za węgłem, wystawiał na zwiady kudłaty łeb, nakryty nieodstępnym beretem, i dopiero po zlustrowaniu przedpola śmiało wychodził. [...] Pimek był urodzonym aktorem, a przy tym kawalarzem. Zakładał się np. z bywalcami Karpowicza, że jutro będzie na pewno śliczna pogoda, choć dziś leje jak z cebra, a znów u Trzaski, że jutro dalej będzie lało. No i zależnie od stanu pogody następnego dnia pokazywał się u Karpowicza albo u Trzaski, witany jako nieomylny znawca wszechmeteorologii i zapraszany na wódkę, póki nie odkryto szybko na czym polegał dowcip” (M.Maurizio-Abramowicz, Zakopiańskie wspominki, Kraków 1985). Witkacy, zaprzyjaźniony z Fedorowiczem kilkakrotnie portretował... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Tymon Niesiołowski
Title: CZERWONE KWIATY W GLINIANYM WAZONIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Tymon Na odwrocie, wycięty z większego płótna, fragment poniechanej kompozycji z Pierrotem grającym na harmonijce; na krosnach nalepka z napisem atramentem: Tymon Niesiołowski | Dziewczyna z gołąbkiem | olej. | 50 x [..].
Artist: Fernand Leger
Title: KOMPOZYCJA Z GłOWą KOBIETY
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana z płyty p.d.: F.L; napis ołówkiem pod ryciną p.d.: 611/1000 Obraz jest oprawiony.
Artist: Friedensreich Hundertwasser
Title: SKRZYżOWANIE ULIC (STRASSENKREUZUNG)
Tools: litography
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnatura z płyty p.d. w lustrzanym odbiciu: f.Đ 86 WIEN niżej w ramce: Hundertwasser © 875 | IC8 F VIENNA Na odwrocie oprawy napis kredką: Hundertwasser | „Strassenkreuzung” | 1987 | Werks Verz Nr. 875
Artist: Bernard Buffet
Title: MARTWA NATURA
Tools: litography
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany ołówkiem pod ryciną p.d.: Bernard Buffet napis l.d.: 102/200
Artist: Marc Chagall
Title: KABALARKA
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana pod ryciną ołówkiem p.d.: Marc Chagall; napis ołówkiem l.d.: 78
Artist: Georg Marschall
Title: PóźNE LATO
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: G Marschall | · / ·
Artist: Wilhelm Wachtel
Title: WIDOK NA NASCHMARKT W WIEDNIU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany i datowany p.g.: WILH |WACHTEL | 1914 napis autorski p.d.: WIEN | NASCHMARKT Na odwrocie napisy na krosnach: ołówkiem – Wien – Naschmarkt; czarną farbą: WACHTEL WIEDEŃ Naschmarkt to malowniczy wiedeński rynek, najpopularniejszy targ w mieście, który przez lata nie zmienił swojego charakteru. Nazwa pochodzi od żargonowego Aschenmarkt (Asch = skopek mleka).