Artist: Czesław Rzepiński
Title: Martwa natura z jabłkami
Dimensions: 38,5 x 55,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Halina Centkiewicz-Michalska
Title: La Sainte Adresse, 2000
Year: 2000
Dimensions: 73,0 x 92,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Jan Szancenbach
Title: Sad pod Krakowem, lata 80. XX w.
Dimensions: 75,0 x 86,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Tadeusz Dominik
Title: Pejzaż, 2010
Year: 2010
Dimensions: 90,0 x 90,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Uczyć – to ja nie uczyłem, bo tego nie można nauczyć. Tylko obserwowałem, tak bardzo wnikliwie, rodzaj osobowości. I ja tylko jak gdyby podpowiadałem, mówiłem: „To co robisz tutaj, w tej chwili, to jest trochę nie twoje. Uważaj, bo to jest coś zobaczonego. Rób to, co naprawdę jest twoje. Nie myśl, że tamto jest lepsze. Lepszy jesteś ty. Jak to udowodnisz, to ty istniejesz, a jak nie – to cię nie ma”. To były takie proste korekty. Nigdy nie mówiłem: „A tu jest zły kolor, a tu to…” Nie, nie, bo to jest takie prymitywne uczenie. Nie ma nic gorszego, jak profesor bierze kredkę i poprawia. To jest koniec i profesora, i ucznia.
Artist: Janusz Kaczmarski
Title: Siedząca, 1970
Year: 1970
Dimensions: 73,0 x 65,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: (…) uważam, że sztuka nie może być sprowadzona wyłącznie do sztuki prywatnej, bo wtedy i ona zdechnie. Nasza prywatność jest tym ostatnim miejscem, gdzie może się schronić i pozwolić sobie co jakiś czas na przenikliwe spostrzeżenia, ale to jest koniec, ostatni stopień, to jest zdychanie. Sztuka kwitnie wtedy, gdy ma religię, mity. Jeśli jest idea człowieka, jest dobro i zło, które się przedstawia. Jeśli nie – pozostaje stołek, sztaluga pod oknem i wewnętrzny nakaz: pracuj, bo to jest piękne rzemiosło, w którym możesz się wypowiedzieć. W Biblii malarz jest pomocnikiem kapłana. Pierwsze opisanie świątyni jerozolimskiej mówi bardzo dokładnie o jej budowie, ale również o sztuce.
Artist: Andrzej „Dudi" Dudziński
Title: Niedzielna przechadzka, 1992
Year: 1992
Dimensions: 81,0 x 102,0 x
Tools: oil, crayon
Surfaces: cardboard
Description: Niezastąpionym wzorcem artystycznej edukacji był starodawny układ „Majster – uczeń”. Nic nie może zastąpić bliskiego kontaktu z wybitną indywidualnością, polegającego na osmotycznym przenikaniu takiej osobowości bez względu na to, co mówi czy robi. Tego się nie da uzyskać na sali wykładowej – to się musi dziać w bezpośrednim kontakcie, w intymności pracowni. To działa oczywiście w dwie strony – jeżeli „Majster” ma do czynienia z ciekawie rozwijającą się osobowością „ucznia” korzyść może być obustronna. Moim „Majstrem” był Henryk Tomaszewski, który przekazał mi lekkość (dzisiaj powiedzielibyśmy luz) i utwierdził w przekonaniu, że najważniejsze w życiu jest poczucie humoru.
Artist: Józef Walczak
Title: Entropia, 2019
Year: 2019
Dimensions: 170,0 x 240,0 x
Tools: acrylic, oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Podstawą prowadzenia pracy dydaktycznej wydaje się być rozumienie swej roli artysty i pedagoga w ścisłym związku z wymaganiami prowadzonego procesu dydaktycznego. Ta próba autorefleksji rodzi się z przekonania, że uczestnicząc w procesie dydaktycznym zmuszony jestem obcując ze studentami nie tylko do stawiania pytań, które pozwolą im porządkować własną refleksję nad obrazem, ale w równym stopniu do sugerowania im kierunków dalszych poszukiwań oraz do własnej konfrontacji z ich spojrzeniem. Na tym moim zdaniem polega dialektyka procesu dydaktycznego, który tak dobrze czuli artyści z jakimi współpracowałem jeszcze jako asystent w pracowni malarstwa prof. Tadeusza Brzozowskiego i później w pracowni prof. Jacka Waltosia a osobiste doświadczenia artystyczne wsparte przekonaniem, że podstawą wszelkiej twórczości jest wolność pojmowania jako fakt wewnętrzny, jako gotowość dzielenia się tą wolnością z drugim człowiekiem pomaga mi w mojej pracy dydaktycznej.
Artist: Teresa Miszkin
Title: Przestrzenie pamięci, 1992
Year: 1992
Dimensions: 180,0 x 145,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Doświadczenie zdobyte podczas studiów pozwoliło mi wkroczyć na ścieżkę dydaktyczną, na której to „spotkania” ze studentami nieustannie wskazywały na konieczność zdobywania coraz rozleglejszej wiedzy z różnych dyscyplin jak i rozbudowywania własnego warsztatu malarza. Prowokowały również do otwierania się na ich /studentów/ różne systemy struktur poznawczych niosące ze sobą informacje o ich świecie, o ich interakcjach z otoczeniem i cechach ich własnego ja. Czujność, otwartość na zmienność, wzbogacona wyobraźnia i kreatywność – to między innymi skutek tych ewoluujących relacji: profesor-student. Łączyło nas przekonanie, poczucie , zrozumienie, że nie stajemy sami wobec świata, że za nami jest historia, która zabarwia naszą przyszłość i obliguje do przecierania nieznanych szlaków w sztuce.
Artist: Adam Wsiołkowski
Title: Miasto nieznane V, 2021
Year: 2021
Dimensions: 100,0 x 130,0 x
Tools: acrylic, oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: 1. Jestem akademikiem, bo posiadam legitymację Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Artist: Adam Brincken
Title: z cyklu Opowieść o trzech, 2021
Year: 2021
Dimensions: 115,0 x 144,0 x 10,0
Tools: acrylic, oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Z perspektywy półwiecza z Akademią… jedno, czego jestem pewien naprawdę to poczucie upływu i zatrzymania czasu jednocześnie. Ale tak naprawdę to trzymania go cały czas w garści. Studenci mają zawsze mniej więcej tyle samo lat i jeśli nie patrzeć w lustro przy porannej toalecie to ja też się nie zmieniam. Dlaczego? Bo sztuka zawsze będzie niezależnie od tego, czego życzyć by sobie chcieli nasi „władcy”. Na moich oczach przydarzają się powroty, fascynacje tym, co kiedyś i zapomnienia. Można mówić o niej cały czas. Jest stała i przez duże „SZ”. Tą przez małe „sz” niech się zajmują socjologowie kultury. Oczywiście ma swe rozmaite odsłony, lecz sensy pozostają te same. Tylko czasem ich emanacja czy manifestacja ubiera się w coś odmiennego. Niekiedy bliżej nam do zamyślenia i ku kontemplacji, innym razem do spraw tego, co nie nowe. Moi mistrzowie byli wspaniali, mimo, że wówczas na co dzień oddzielała nas ich ranga, sposób bycia czy omal rodzaj majestatu. Dziś, gdy zasłużymy sobie na uwagę młodych ludzi… to będziemy też wysłuchiwani. Uczyłem się ich słuchać. Co z tego wyszło? Czas pokaże. Ktoś powiedział „ile dasz, tyle otrzymasz”. Przyznaję się do tego, że chcąc nie chcąc jestem, jak zapewne wielu z nas, energetycznym wampirem. Karmie się ich wzrastaniem? Pytaniami o wszystko? Ustawicznymi narodzeniami i marzeniem, że sztuka jest, po coś i z jakiegoś powodu.
Artist: Henryk Cześnik
Title: Stworzenie Adama, 1999
Year: 1999
Dimensions: 69,0 x 98,0 x
Tools: ink, watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Marek Dzienkiewicz
Title: Bawialnia (sztuka w czasie zar…), 2020
Year: 2020
Dimensions: 140,0 x 110,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Czuję się kontynuatorem najlepszych tradycji malarstwa polskiego i wartością jest dla mnie możliwość przekazywania studentom wiedzy o rozwoju tradycji i zmianach w malarstwie, szczególnie w II połowie XX wieku. Wtedy miałem zaszczyt być obserwatorem i uczestnikiem tych zmian. W latach 70- tych, w czasie moich studiów, była okazja zetknąć się zarówno z przedwojennymi mistrzami, jak też i uczyć się od ich powojennych najlepszych wychowanków. Pewność poczucia ciągłości oraz zmian w sztuce i świadomość w tym uczestnictwa to duża motywacja do pracy artystycznej. Z żalem konstatuję, że tak jak słabnie rola tradycji, ale i tradycyjnych technik i form sztuki, tak też z biegiem tych 46 lat pracy w ASP słabnie wpływ najzdolniejszych studentów na mnie; bo im bardziej mogę jeszcze ja ich zainspirować, tym bardziej oni nie potrafią mnie zaskoczyć – chyba dlatego że opisowość i anegdota wypierają i osłabiają w sztuce odwieczną zależność pomiędzy formą a treścią.
Artist: Paweł Susid
Title: Regres Toruński, 2018
Year: 2018
Dimensions: 30,0 x 80,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Czymś innym jest być akademikiem jako student, czymś innym jako nauczyciel. Lata studiów wspominam jako czas poznawania sztuki zarówno od strony historycznej jak i praktycznej. Dziś zaś jestem ciekaw co ludzie o dwa pokolenia młodsi mają do powiedzenia w wybranej przez nas dyscyplinie. Obserwując dzisiejszych studentów przypominam sobie entuzjazm z jakim kiedyś odkrywaliśmy nowe techniki i zjawiska w sztuce współczesnej. Ważne aby robić to z prawdziwą pasją.
Artist: Roman Gajewski
Title: Gdańsk. Siła nośna, 2018
Year: 2018
Dimensions: 100,0 x 100,0 x
Tools: mixed
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Spór pokoleniowy jest czymś normalnym. Może jednak silniejsze od sporu, od różnic jest porozumienie, czyli synchronizacja sił, środków i idei wynikających z podobieństw? Jeden wspólny świat wewnętrznie zróżnicowany czy odrębne, przyglądające się sobie galaktyki? Podział traci rację bytu, podział nie traci racji bytu? – zakreśl właściwą odpowiedź. Dialog więc czy konfrontacja? Bo jednak nie wspólnota. To zrozumiałe, jeśli w akademii wobec wszystkich uruchamia się czynniki włączające, a nie dzielące, ale przyznajmy: słowo „wspólnota” w ustach indywidualistów brzmi nie najlepiej. Model przeciwny, model osobności, też nie przejdzie. Umówmy się zatem, że dialog i konfrontacja równocześnie, że „dwa w jednym”, czyli uprawdopodobniony konflikt i wynikające z niego napięcie, ale również wzajemne zainteresowanie i szacunek; sokratejsko-artystyczny duch dialogu i równocześnie sokratejski dystans wobec siebie. Krytyczny, czemu by nie?
Artist: Andrzej Zwierzchowski
Title: Mechanika rozkoszy, 2008
Year: 2008
Dimensions: 150,0 x 200,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Akademizm jest oczywiście faktem historycznym wynikającym ze szczególnego „splotu” okoliczności, kojarzony z próbą nawiązania do antyku. Mechanizm jego funkcjonowania i oddziaływania, jego zachowawczość postawy w sposób pobieżny i umowny odnoszono do zjawisk w sztuce współczesnej ale z pierwowzoru ostał się jako podstawa argumentacji, jedynie adres – Akademia. Do lat 70 ubiegłego wieku w Akademii można przyjąć że istniał jakiś wiodący kanon postawy artystycznej promieniujący szerzej na środowisko artystyczne (koloryzm). Od tego czasu takiego zjawiska nie ma. Inspiracje i wpływy nadchodzą z zewnątrz i w sytuacji szalonego przepływu informacji, rozmaitości postaw artystycznych zjawisko jednego dominującego kanonu sztuki jest nie do utrzymania. Obecnie „promieniowanie” Akademii jest natury wielowątkowej, opierając się na jednostkowych indywidualnościach. Tak więc tzw. akademizm nie miał szans mnie nawet „drasnąć”. Akademizm w formie o jakiej myślimy potocznie, nie ma przyszłości tym bardziej że nie istnieje. Pomijając historyczne tło Akademizmu można stwierdzić , że podstawą jego idei było stworzenie recepty na piękno i wielkość poprzez imitację form i znaczeń wcześniej wypracowanych i uznanych. Piękno pojawia się bezinteresownie i „przy okazji” poszukiwania; prób definiowania rzeczywistości „stale od nowa”. Takiej postawy akademizm nie wykazywał a wręcz jej się wystrzegał i obawiał. Z tych powodów stał się karykaturą przeszłych dokonań i „wyprodukował” wiele dziwadeł i niezamierzonych śmiesznostek, które na sposób przewrotny mogą inspirować. Rzeczywistość jest fascynująca bo nieuchwytna i jeśli ją się unieruchamia, zatrzymuje, zamraża to już jej nie ma. Sztuką jest umiejętność pozostawienia „uchylonej furtki” w dziele.
Artist: Sławomir Ratajski
Title: Płonąca arka, 1996
Year: 1996
Dimensions: 180,0 x 239,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Na Wydziale Grafiki, gdzie studiowałem, robiłem aneks z malarstwa u prof. Jerzego Tchórzewskiego. Była to dla mnie najważniejsza część dyplomu, bo zajmowałem się wtedy i potem, po studiach, przede wszystkim malarstwem. Znałem twórczość Profesora dużo wcześniej, z którą zetknąłem się już jako licealista Ale gdy go poznałem osobiście, odkryłem że mam do czynienia z głębokim intelektualistą i erudytą. Dziesięć lat wspólnej pracy, jako jego asystent, a potem współprowadzący wspólnie z Profesorem pracownię malarstwa i rysunku dało mi okazję do wielu rozmów i przyjacielskiego kontaktu z tym wybitnym malarzem. Niewątpliwie miało to głęboki wpływ na moją samodzielną drogę twórczą – także na zasadzie swoistego buntu przeciw sztuce Profesora. Tego wymagała potrzeba poszukiwania własnej indywidualności i innego kontekstu czasu. Chociaż ciągle wracam do jego obrazów, które są dla mnie specyficznym odniesieniem. Mimo tego sprzeciwu wciąż czuję się jego uczniem. Dialog, sprzeciw, wymiana i szukanie własnej drogi, czy nie taka powinna być relacja mistrz-uczeń?
Artist: Zbigniew Gorlak (1955)
Title: Rhinoceros, 2007-2008
Year: 2007
Dimensions: 170,0 x 210,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Wojciech Kopczyński
Title: Kompozycja 12 prac, 2017
Year: 2017
Dimensions: 30,0 x 30,0 x
Tools: individual
Surfaces: canvas
Artist: Paweł Kowalewski
Title: Koniec wieku, 1992
Year: 1992
Dimensions: 150,0 x 121,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Wacław Gawlik (1958)
Title: Bez tytułu, 1991
Year: 1991
Dimensions: 94,5 x 146,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Odkąd studiowanie malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie stało się dla mnie najważniejszym celem do osiągnięcia, obserwowałem twórczość profesorów tejże uczelni i zazdrościłem im. Zazdrościłem im talentu, wyobraźni, umiejętności i chciałem, podobnie jak Oni być artystą. Okres studiów był czasem zmagania się z malarską materią i czasem podejmowania, decyzji, niekiedy ryzykownych, które do dzisiaj mają wpływ na to czym się zajmuję i jak wygląda moja twórczość. Teraz, niekiedy, wracam wspomnieniami do tamtych lat, przyglądając się obecnym studentom Akademii, z jak wielkim zaangażowaniem i pasją dokonują własnych wyborów, będąc pełni nadziei, że Oni też, kiedyś zostaną świetnymi artystami, i zazdroszczę im. Zazdroszczę im pasji, talentu, wyobraźni, a przede wszystkim tych przyszłych lat, pełnych artystycznych uniesień i odkryć, które są jeszcze przed nimi.
Verified Artist: Yes
Artist: Grzegorz Bienias
Title: Kurdupel w szelkach
Dimensions: 170,0 x 130,0 x
Tools: mixed
Surfaces: canvas, board
Signed: Yes
Description: Podczas studiów w pracowni prof. Joniaka, dominowała postać, akt, martwa natura. Jawnie walczyłem z tym uładzonym, grzecznym światem. Pamiętam też pewne rozczarowanie i dysonans pomiędzy tym, co sobie wyobrażałem a zastaną rzeczywistością. Eksperymentowałem z formą przy pomocy różnych środków. Wewnętrznie przeciwstawiłem się, aby nie malować w tradycyjny sposób. Fakt iż malowałem szare obrazy, był może przejawem wewnętrznego buntu, jako że studiowałem w pracowni kolorysty. Zawsze pociągało mnie ryzyko i eksperyment i to już chyba pozostanie mi do końca.Ważne jest korzystanie z różnych motywów, obserwacji i przeżyć, które są filtrowane i przekształcane tak aby pozostałe wrażenia mogły przyjąć kształt obrazu, a spójne kompozycje malarskie, które tworzą całość układają się w pewien ciąg narracyjny i definiują formę wypowiedzi artystycznej. To swoisty dialog twórcy z opisami natury i tradycją.Pracownia to nie tylko miejsce, w którym spotyka się grupa młodych ludzi, studentów o określonych charakterach i doświadczeniach życiowych i różnorodnym spojrzeniu na sztukę i otaczająca rzeczywistość, ale przede wszystkim to rodzaj pewnej wspólnoty intelektualnej opartej na wewnętrznej potrzebie tworzenia, jak również na autentycznym kontakcie pomiędzy nauczycielem a uczniem.
Artist: Andrzej Rysiński
Title: Kurek, 2012
Year: 2012
Dimensions: 100,0 x 80,0 x
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Akademia jest wyższą uczelnią, dzięki której student poznaje podstawy sprawnego działania w obszarze sztuki oraz próbuje określić własną drogę i artystyczną świadomość. Pod tym względem jest to miejsce o wyjątkowym znaczeniu. i wartości, środowiskiem budzącym w naturalny sposób potrzebę artystycznego rozwoju. Praca ze studentami przede wszystkim w formie indywidualnego kontaktu stwarza ku temu odpowiednie warunki. Studia na Wydziale Malarstwa w tzw. pracowniach mistrzowskich dają możliwość realizacji tego zadania. Nie da się bowiem przyswoić i opanować wiedzy na temat postrzegania, porządkowania i malowania obrazu oraz samego malarstwa inaczej niż przez własną praktykę i doświadczenie, które często wymagają uwagi i wsparcia ze strony pedagoga/mistrza.
Artist: Piotr Krosny
Title: Bez tytułu
Dimensions: 121,0 x 98,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Artist: Andrzej Bednarczyk
Title: Axis Mundi, 2005
Year: 2005
Dimensions: 218,0 x 109,0 x
Tools: watercolor, pencil, coal
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Artist: Jarosław Chrabąszcz
Title: Bez tytułu, 1995
Year: 1995
Dimensions: 100,0 x 81,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Ireneusz Walczak
Title: Rekonstrukcja II, 1991
Year: 1991
Dimensions: 200,0 x 150,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 22.06.2021 poz. 29własność artysty
Artist: Marek Przybył
Title: Lampedusa utopia wolności z cyklu Wyspy, 2016
Year: 2016
Dimensions: 80,0 x 130,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Jako dydaktyk z zaciekawieniem, atencją a niekiedy niepokojem obserwuję zmiany w myśleniu studentów na temat kondycji sztuki i szerzej kultury. To naturalny i nieunikniony proces za którym jako pedagog staram się nadążać. Jednocześnie chcę dawać studentom jak najwięcej swobody w ich poczynaniach zarówno artystycznych jak i tych autopromocyjnych (co 20 lub 30 lat temu należało raczej do rzadkości). Jednak uzyskanie przez studenta swobody artystycznego postępowania i mojej w tym zakresie akceptacji, zależy w dużej mierze od jego postawy, zaangażowania, talentu artystycznego i inteligencji. W wielu przypadkach proces dydaktyczny to także żmudna praca u podstaw, zachęcająca ucznia do pracy intelektualnej, warsztatowej, szukania przez niego indywidualnej- lecz nie wymuszonej modą- drogi artystycznej.
Artist: Jacek Jarczewski
Title: Struktury wyjątku 1, 2019
Year: 2019
Dimensions: 100,5 x 120,5 x
Tools: individual
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Współpraca z młodymi artystami wnosi w moją prace „świeże powietrze”, nieodzowne do ciągłego poszukiwania. Sprzyja zachowaniu „aktualizacji” i powoduje ciągłe odradzanie. Od pewnego czasu rozumiem odpowiedzialność jaka spoczywała na moich mistrzach i jaką obecnie staram się unieść w kształtowaniu przyszłych artystów malarzy. Kontynuacja chlubnej tradycji akademickiej jest wyzwaniem, które daje olbrzymią satysfakcję inną od twórczości artystycznej. Te działania stanowią całość mojego życia, źródło przyjemności i radości oraz pogody ducha!
Artist: Joanna Imielska
Title: Czas 17, 2009
Year: 2009
Dimensions: 150,0 x 150,0 x
Tools: acrylic, ink
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Prowadząc pracownię łączę dwa obszary moich zainteresowań: artystyczne i dydaktyczne. Moje poglądy na temat rysunku, własne doświadczenia zostały skonfrontowane z indywidualnymi postawami studentek i studentów. Jestem niejednokrotnie zadziwiona różnorodnymi obszarami ich poszukiwań i zainteresowań, ich otwartością na problemy sztuki, problemy społeczne, próbuję podążać ścieżkami, którymi oni podążają. Podchodzę do każdego ze studentów jak do niezapisanej księgi, białej kartki papieru, każdy stanowi osobną historię, odrębny rozdział. Tu wszystko może się zdarzyć, można przekroczyć każdą granicę w drodze do odkrywania własnych terytoriów, samodoskonalenia, do osiągnięcia celu. Dumna jestem z sukcesów moich studentów, śledzę ich zawodowe losy i podziwiałam rozwijające się kariery. Myślę, że największą nagrodą za lata pracy są słowa absolwentki Anny Morawieckiej: „Płakaliśmy broniąc dyplomów. Przeczuwaliśmy, że to koniec przygody – powrót do twardej realności, gdzie nikt nic nie rozumie. Do dziś czuję się osierocona”.
Artist: Aleksandra Simińska
Title: Pamięć wody II, 2008
Year: 2008
Dimensions: 150,0 x 150,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Pracę dydaktyczną podjęłam 1989 roku początkowo na UMK w Toruniu, a 1996 na UWM w Olsztynie na nowym wydziale Edukacji Artystycznej. Tam prowadziłam pracownię dyplomową, a moi absolwenci są już uznanymi artystami i pedagogami. Teraz prowadzę pracownię na UTP W Bydgoszczy. Mam nadzieję, że przekazuję studentom świadomość sztuki, kreatywność, i różnorodność postaw artystycznych. Zajęcia pedagogiczne są dla mnie ciekawą obserwacją na styku młodość i doświadczenie. Cieszę się, że mam kontakt ze swoimi absolwentami, którzy doceniają moją pracę i czas spędzony na studiowaniu.
Artist: Monika Weiss
Title: Dafne VI (for Nirbhaya), 2020
Year: 2020
Dimensions: 183,0 x 100,0 x
Tools: coal
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: Uczenie to dla mnie hojność wobec młodszego pokolenia artystów. Jest dzieleniem się tym co poprzez lata mojej praktyki artystycznej udało mi się stworzyć, jest wspólną inspiracją. Akt uczenia to bycie razem, czasami w ciszy. To rygor ale także afekt i empatia.
Artist: Wojciech Zubala
Title: Bez tytułu, 2019
Year: 2019
Dimensions: 100,0 x 120,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Tak się złożyło, że w tej chwili sam zajmuje się dydaktyką. Pozytywne doświadczenia wyniesione z okresu moich własnych studiów – bezpośredniość w kontaktach z profesorami, swobodna atmosfera, a także wzajemnie zaufanie uważam za podstawę procesu kształcenia artystycznego. Ale najważniejsze jest rozwijanie twórczych indywidualnych postaw młodych artystów. Współczesny akademizm opiera się na partnerstwie i na współoddziaływaniu. Pedagog dzieli się swoimi doświadczeniami jednocześnie dając studentowi możliwość nieskrępowanej kreacji oraz odwagę w realizowaniu stawianych sobie celów twórczych. Z drugiej strony dokonania i przemyślenia ucznia nierzadko stanowią źródło inspiracji dla dydaktyka, a także twórcy. A to zdecydowanie przeczy wielu powierzchownym opiniom wygłaszanym na temat akademizmu.
Artist: Małgorzata Borek
Title: Bez tytułu, 2021
Year: 2021
Dimensions: 110,0 x 150,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Myślę, że zadaniem nauczyciela akademickiego jest pobudzenie wyobraźni studentów i nauczenie ich samodzielności w pracy twórczej. Ważnym jest aby nie kierować ich w stronę własnych upodobań (nauczyciela), a pokazać im możliwości rozwoju zgodne z ich wrażliwością i zainteresowaniem. Uświadomić im ich indywidualność i dopingować ich w wytrwałości. Tuż po studiach nie byłam gotowa na takie wyzwanie, ale po latach doświadczeń w pracy artysty okazało się, że mam czym się podzielić z młodszymi adeptami tej wspaniałej dziedziny i każda udana próba sprawia wielką radość i daje satysfakcję.
Artist: Joanna Stasiak
Title: Most VI, 2012
Year: 2012
Dimensions: 103,5 x 191,5 x
Description: Wystarczy jeden malarz, aby przywrócić wiarę w mistrza. Swoistą siłę mają dla mnie obrazy mojego profesora, Janusza Kaczmarskiego. Sięganie do przeszłości łączy się zazwyczaj z cytatami, smaczkami, laserunkami, które mają przypominać dawne malarstwo. W twórczości Kaczmarskiego tego nie ma. Jest dialog. W moich rozmowach ze studentami pojawiają się stale inne bliskie mi osoby: Edward Hopper, Pierro dela Francesca, Poussnin, a teraz Hokusai. Jednak każdy musi samodzielnie wybrać mistrza.Wychodzę z założenia, że studentów trzeba uczyć, by mieli siłę przeciwstawienia się panującym modom. Jednocześnie żeby rozumieli w jaką stronę chcę ich kształtować i zgodzili się na to kształtowanie. Robię to poprzez pokazywanie złożoności całej sztuki współczesnej. Pokazuję różne możliwości wyboru, pokazuję również siebie, miejsce w którym jestem i to jak zostałam ukształtowana. (…) Chciałabym dać im narzędzia, którymi mogą rozwiązywać swoje własne problemy. Wtedy pojawia się świadomość reguł, które są i które można przełamywać, jeśli się wie, czym one są. To właśnie jest w sztuce wspaniałe. Dyscyplina, którą sobie narzucamy wcale nas nie ogranicza.
Artist: Mirek Sikorski
Title: (tryptyk) Nokturn, 2015
Year: 2015
Dimensions: 55,0 x 55,0 x
Tools: tempera, oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Akademie współczesne są, z mojego punktu widzenia, światami artystycznymi w pigułce, światami na tyle różnorodnymi i wielowątkowymi, że jestem skłonny widzieć w nich lustra globalnego świata sztuki. W tej właściwości, nazwijmy ją polifonią językową, dopatruję się antytezy tego, czym były systemy kształcenia akademickiego wypracowane od XVIII do XIX wieku. Pojęcie akademizmu dziewiętnastowiecznego czy też pojęcie akademizmu użyte w jego obiegowym znaczeniu nadal przywołuje zdecydowanie pejoratywne skojarzenia.
Artist: Zbigniew Nowicki
Title: Logopeda na wakacjach, 2017
Year: 2017
Dimensions: 190,0 x 160,0 x
Tools: mixed
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: W moim odczuciu gest malarski jest symboliczny sam w sobie, jest powtórzeniem Pierwszego Gestu, gestu kreacji: jest powtórzeniem świadomego artystycznego działania u zarania naszych dziejów, jest zatem jednym z podstawowych elementów kształtujących naszą ludzką naturę . Gest malarski poprzez swą wyjątkowość stanowi o przynależności do kręgu wtajemniczonych. Jest symbolem wtajemniczenia w umiejętność zastępowania rzeczy, przeżyć, idei znakami, symbolami i odkrywania nowych znaczeń. Dla mnie malarstwo jest czynnością rytualną, sprawiającą, że ów symboliczny gest staje się żywy, działający, ma moc kreacji – powoływania bytów, ma moc wpływania na świadomość i łączy z Uniwersum. Tak postrzegam swoją rolę w Akademii.– Zbigniew Nowicki
Artist: Joanna Kaiser
Title: Pawilon magnetyczny
Dimensions: 140,0 x 140,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Jestem trzecim pokoleniem nauczycieli w mojej rodzinie, uważam jednak, że sztuki nie można „uczyć” w tradycyjnym rozumieniu tego słowa. Pomijając absolutne początki, kiedy ćwiczy się techniczną sprawność i manualne umiejętności, zadaniem szkoły artystycznej jest tak naprawdę coś innego. Akademia powinna być czymś w rodzaju elitarnego klubu, gdzie młodzi ludzie mają szansę (czasem po raz pierwszy w życiu) spotkać podobnych sobie, poczuć się bezpiecznie, mieć czas i przestrzeń na znalezienie swojego głosu. To proces wymagający od nauczyciela bycia wspierającym obserwatorem, uważnym słuchaczem o dużej intuicji, potrafiącym zadać we właściwym momencie odpowiednie pytanie. Na szczęście nie istnieje gotowe równanie na udane dzieło sztuki; za każdym razem, z każdym studentem odkrywamy ten fenomen od nowa.
Artist: Joanna Trzcińska
Title: Bez tytułu (Akt), 2017
Year: 2017
Dimensions: 125,0 x 200,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: Od ukończenia studiów zajmuję się pracą artystyczną i dydaktyczną. Praca z młodymi ludźmi w procesie kształcenia jest dla mnie ciągle wyzwaniem, swojego rodzaju procesem twórczym, wymagającym ciągłej gotowości, przytomności umysłu i permanentnego samokształcenia. Można zaryzykować stwierdzenie, że między nami, studentami i mną, istnieje pewnego rodzaju symbioza na poziomie wymiany myśli i doświadczeń.
Artist: Aleksandra Gieraga
Title: Bez tytułu, 2020
Year: 2020
Dimensions: 180,0 x 140,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Mentorką artystyczną, która odegrała fundamentalną rolę w mojej edukacji była profesor Romana Hałat, której osobowość objawiająca się w bezkompromisowej postawie wobec sztuki i wartości etycznych stały się dla mnie podstawową wykładnią artystyczną i dydaktyczną.
Artist: Grzegorz Sztwiertnia
Title: Oko malarza, 2016-2018
Year: 2016
Dimensions: 50,0 x 50,0 x
Tools: oil, crayon
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Bycie akademikiem dzisiaj to przede wszystkim wysiłek łączenia aktywności urzędniczej, dydaktycznej i artystycznej – w tej właśnie kolejności. Nie jest to łatwe. Wysiłki te jednak wynagradza możliwość prowadzenia badań, doświadczeń i poszukiwań artystycznych bez konieczności pójścia na komercyjny kompromis.Wszystko jest kwestią dyscypliny i zaangażowania. W trzech zdaniach: zbudowałem pewną strukturę, w ramach której pozwalam sobie na oryginalne próby dydaktyczne. Dbam też o finalny wymiar naszej całorocznej pracy: trzeba na koniec roku mieć co pokazać. Mój model pracy ze studentem – ale też z doktorantem – zakłada bliskie uczestnictwo w budowaniu jego wypowiedzi: konsultacje z założenia są sugestywne i praktyczne – trochę na wzór starych cechów rzemieślniczych. Obie strony osiągają korzyści.
Artist: Bogusław Bachorczyk
Title: Trzy siostry, 2006
Year: 2006
Dimensions: 150,0 x 100,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Czy Akademia jest akademicka? Czy profesorowie to akademicy? Jaka jest krakowska ASP w XXI wieku?Jesteśmy wypadkową wielu innych szkół: Berlin, Monachium, Petersburg, Paryż, Rzym. Obecnie w dobie programu Erazmus tych wpływów, które się u nas asymilują z lokalnością jest dużo więcej. Jesteśmy częścią europejskiej kultury. Moi profesorowie nauczyli mnie szacunku do własnej codziennej pracy. Studiowałem u profesora Włodzimierza Kunza i profesora Janusza Orbitowskiego. Chciałbym inspirować twórczo dbając o wolność i etykę działań moich studentek i studentów.
Artist: Witold Stelmachniewicz
Title: BoyGeorgeMichaelJacksonPollock, 2013-2016
Year: 2013
Dimensions: 176,0 x 176,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Przemysław Łopaciński
Title: W tej sytuacji…, 2014
Year: 2014
Dimensions: 200,0 x 140,0 x 11,5
Tools: mixed
Surfaces: paper, board
Description: Przez moich profesorów zostałem nauczony, że w relacji dydaktyk-student obowiązywać powinna zasada partnerska, w której tym, co różni, jest zazwyczaj doświadczenie, a tym, co łączy – obopólny szacunek. Dzielę się więc swoim doświadczeniem ze świadomością, że mam przed sobą innego twórcę, od którego mogę się również sporo dowiedzieć i nauczyć. Taka to dziedzina.
Artist: Michał Misiak
Title: F-37, 2019
Year: 2019
Dimensions: 120,0 x 120,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Czy czuję się akademikiem współczesności? W pierwszej chwili określenie to budzi we mnie ogromny, wewnętrzny sprzeciw. Potocznie akademizm kojarzy się ze sztuką skostniałą, wtórną, pełną rutyny i stereotypów. Niemniej jednak odnajduję w sobie pewne cechy, które mogłyby należeć do zbioru nazwanego ogólnie współcześnie pojętym akademizmem. W odniesieniu do własnej twórczości uważam, że proces kreacji nie powinien być spontaniczny i impulsywny, a raczej świadomy i kontrolowany. Legenda głosi, że przed wejściem do gaju Akademosa widniał napis głoszący by nikt, kto nie zna geometrii, nie wchodził. Zgadzam się z tym postulatem. Akademia to wspaniałe, ciepłe i zaciszne miejsce. Czasem jednak wewnętrznie zamknięte na różnorodność i złożoność świata sztuki na zewnątrz. Okresowo funkcjonują tutaj specyficzne mody i czczeni są wybrani antenaci, których sztuka namaszczona została jako ta, którą należy się inspirować i podziwiać. W czasie studiów nie podzielałem opinii większości. Miałem odmienne fascynacje i inspiracje. Niejeden młody artysta po ukończeniu Akademii musi uwalniać się spod jej wpływu. Stało się to także i moim udziałem. Z perspektywy dydaktyka, uważam, że kontakt ze studentami jest ogromnie odświeżający. Proces dydaktyczny przebiega w obie strony. Dla moich studentów bardziej staram się być partnerem niż nauczycielem. Jestem pewien, że gdyby nie styczność z młodymi ludźmi, dzisiaj charakter mojej działalności twórczej byłby inny.
Artist: Tomasz Musiał
Title: Deszcz, 2016
Year: 2016
Dimensions: 130,0 x 195,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Bycie akademikiem to dla mnie wyzwanie. Mnogość spotykanych w pracowni charakterów, różnych wrażliwości, zmusza do ciągłej elastyczności w sposobach nauczania. Indywidualne spojrzenie na współpracę ze studentami jest dla mnie absolutnie priorytetowe. Jest to więc okazja do przyglądania się ludziom, ich sposobom myślenia i dochodzenia do twórczych rozwiązań. Uważam bowiem, że nauczyciel malarstwa powinien częściej być pół kroku za swoim studentem niż dumne kroczyć przed nim. Pokazywać przestrzeń nie zasłaniając jej jednocześnie swoją osobą. Sam miałem okazję studiować pod okiem wielu świetnych pedagogów. Wśród nich szczególnie dobrze wspominam rozmowy z prof. Ryszardem Hungerem, który nauczył mnie kontrolować odwagę i bardziej świadomie budować koncepcję obrazu, nie zniechęcając przy tym do spontaniczności i eksperymentów. Zauważyłem wówczas również, że słowem kluczem w relacji nauczyciel- student w uczelni artystycznej jest pasja. Jeśli ona motywuje młodego człowieka do pracy i pogłębiania swojej wiedzy, a nauczyciel z zaangażowaniem odpowiada na tę potrzebę, to kontakt dla obu stron staje się partnerski i sprawia wiele satysfakcji.
Artist: Grzegorz Wnęk
Title: Figura i pnie, 2018
Year: 2018
Dimensions: 195,0 x 131,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Odbieram współczesny akademizm, w którym choćby poprzez zatrudnienie się plasuję, jako trend różnorodny, poszukujący, otwarty na nowe media ale i zwracający uwagę na artystyczną jakość. Przez co zupełnie nieprzystający do ugruntowanego stereotypu – skostniałego akademizmu.Artysta zazwyczaj wyrasta z jakiejś szkoły malarskiej, wyrabia sobie metodę pracy i warsztat w trakcie nauki i zdobywania doświadczenia. I to jest normalne, że szkoła malarska i wybrany mistrz są dla malarza takim gniazdem, z którego się „wyfruwa”, ale które jest cały czas ważne i które często kształtuje postawę na całe życie. To właśnie one „szlifują” artystę, spajają wewnętrznie wokół wybranych wartości. Taką ważną, niezbywalną cechą jest na pewno autentyczność. Dziś akademizm daje możliwość na bycie sobą, wbrew modom czy nowościom. Staram się, aby studenci nie zatracili tej cechy, a ich ożywcze spojrzenie na materię tworzenia jest dla mnie inspirujące i daje możliwość zobaczenie artystycznych „spraw” inaczej, a nawet na nowo.
Artist: Bogumił Książek
Title: Bez tytułu, 2020
Year: 2020
Dimensions: 180,0 x 218,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Wojciech Kopeć
Title: Miasto, 2015
Year: 2015
Dimensions: 80,0 x 80,0 x 6,0
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: To szczęście, że napis przy wejściu do pierwszej Akademii – ἀγεωμέτρητος μηδεὶς εἰσίτω (niech nieobeznany z geometrią nie wchodzi) jest prawdopodobnie fikcją literacką.
Artist: Katarzyna Miller
Title: Bez tytułu, 2009
Year: 2009
Dimensions: 140,5 x 150,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Wojciech Kubiak
Title: K. z cyklu Działania na Autobiografii, 2021
Year: 2021
Dimensions: 50,0 x 70,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Akademizm dla mnie jako ponadprzeciętnego twórcy jest destrukcyjny. Instytucjonalizm zawsze mnie obrzydzał. Sztuka jest wolna. Trzeba niszczyć rzeczy, przyzwyczajenia, aby budować nowe. Moją największą siłą jest igranie z rzeczywistością.
Artist: Michał Minor (1979)
Title: Każde miasto ma swój Manhattan, 2017
Year: 2017
Dimensions: 150,0 x 200,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Bycie akademikiem jest dla mnie nieustanną przygodą. Satysfakcją ze spotkania z drugim człowiekiem i prowadzenia z nim dialogu. Jest przestrzenią rozmowy z każdym studentem z osobna. Nie z grupą. Młodzi ludzie z uwagi na ich często ujawniający się zapał, pęd do sztuki i potężny imperatyw twórczy są dla mnie żywym dowodem na to, że sztuka ma sens. Mimo sprzężenia zwrotnego jakie ma miejsce to ja jestem przede wszystkim dla nich, a nie oni dla mnie. Akademia jest miejscem spotkań, które tworzą wyjątkowi ludzie, których jako student miałem zaszczyt poznać. Bez nich i bez studiów w Akademii Sztuk Pięknych nie byłbym tym kim jestem.
Verified Artist: Yes
Artist: Tomasz Kalitko
Title: Tłum
Dimensions: 150,0 x 200,0 x
Tools: acrylic, oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Relacja jaka zachodzi między Profesorem, asystentem i studentem jest spójnym nierozłącznym mechanizmem wzajemnych zależności. Wzajemnych inspiracji na różnych poziomach wiedzy i umiejętności. Współczesna dydaktyka jest bardzo ważna dla utrzymania tej komunikacji międzypokoleniowej. Akademicy wskazują kierunki rozwoju studentów, ale ich nie narzucają. Z wielkim szacunkiem utrzymuję ten stały kurs podążania za studentem/studentką w pracy nad kształtowaniem jego/jej języka artykulacji artystycznej. Dziś program VI Pracowni Malarstwa na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz ukierunkowany jest nie tylko na uniwersalne zagadnienia artystyczne, ale również na współczesne wyzwania jakie stoją przed młodym pokoleniem. Jedno pozostaje stałe: dialog i otwartość na studenta. Wspólnie z moim asystentem Krzysztofem Mętlem z wielkim oddaniem realizujemy te założenia.
Artist: Arkadiusz Karapuda
Title: Ołtarz, 2015
Year: 2015
Dimensions: 130,0 x 170,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Dla mnie osobiście akademizm nie ma zabarwień ani konotacji wartościujących. Jest, czy może raczej bywa, ciekawą metodą dydaktyczną, lub bezrefleksyjnym ugruntowywaniem złych nawyków. Historycznie akademizm opierał się zwykle na tradycji pracowni mistrzowskiej, której idea nie jest mi do końca bliska, gdyż nie uważam siebie za mistrza, ale też nie widzę innych mistrzów wokół siebie. Są to co najwyżej dużego kalibru autorytety lub znakomici fachowcy. Mistrzowie odeszli dawno temu i z tego punktu widzenia właściwsze wydają mi się metodyki i koncepcje dydaktyczne oparte na systemie tutorskim. Pracuję w Akademii i, chcąc nie chcąc, jestem akademikiem. Jednak malując staram się o tym zapomnieć. Twórczość nie może podlegać jakiejkolwiek strukturze, tym bardziej instytucjonalnej. Przekazując studentom swoje refleksje związane z warsztatem czy wyrazem artystycznym staram się być autentyczny i dzielić się swoim doświadczeniem, bo sztuka to wg. mnie przede wszystkim komunikacja międzyludzka i właśnie dzielenie się z drugim człowiekiem.
Artist: Marcin Kowalik
Title: Wstęgi, 2020
Year: 2020
Dimensions: 100,0 x 150,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Termin Akademik kojarzy mi się z dawnym systemem nauczania, gdzie wpajano sztywne kanony. Obecnie edukacja artystyczna jest rozmową, wspólnym rozwijaniem się ze studentem. Proces kształcenia oparty jest w dużej mierze na eksperymencie, jak i badaniu własnych możliwości. Dla mnie praca ze studentami jest bardzo ważnym elementem mojego własnego procesu tworzenia. Codzienne omawianie różnorakich zagadnień malarskich motywuje mnie do działania w obrębie mojej twórczości.
Artist: Michał Rybiński
Title: Morfologia brudu I, 2019
Year: 2019
Dimensions: 150,0 x 150,0 x
Tools: individual
Surfaces: canvas
Description: Akademia to nie tylko miejsce ale raczej stan umysłu z którym się identyfikuję tworząc tzw. środowisko akademickie. Przekazujemy pewien kod, ciągły rozwój myśli i idei, pamiętając o korzeniach. Obecnie w Akademii w Łodzi, gdzie pracuję, czuć ducha awangardy. Odchodzę od skostniałej już relacji mistrz – uczeń na rzecz partnerstwa i otwierania studentów na nieskończenie wiele możliwości. Staram się podchodzić do każdego studenta indywidualnie, nie wskazuję sprawdzonych dróg, a raczej świadomie podążam za swoimi studentami!
Artist: Paulina Wojnar
Title: Geometric 012, 2021
Year: 2021
Dimensions: 100,0 x 100,0 x
Tools: oil, pastel
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Należenie do grona akademików mobilizuje i inspiruje do pogłębiania wiedzy w różnych dziedzinach sztuki oraz do zaangażowania się w jej prawdziwą wartość. Profesorowie,u których studiowałam, pomogli mi ukierunkować moje zainteresowania i wrażliwość artystyczną poprzez indywidualne podejście i pokazanie, że w sztuce jedyną granicą jest nasza wyobraźnia. Teraz kiedy sama mam możliwość prowadzenia zajęć w Akademii, widzę jak dużo do odkrycia jest w każdym studencie oraz jak fascynująca jest ich różnorodność pomysłów. Staram się otwierać ich umysł na czerpanie inspiracji ze świata i umiejętność przekazywania informacji – wciąż ucząc się dużo od siebie nawzajem.
Artist: Monika Shaded
Title: Skały I, 2020
Year: 2020
Dimensions: 90,0 x 200,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Przy wejściu do rektoratu mojej uczelni (Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu) znajduje się specjalne miejsce, nazwane przeze mnie „Ścianą Płaczu”. Umieszczono na niej zdjęcia zmarłych artystów i pedagogów naszej Akademii, zarówno tych, o których uczyłam się na zajęciach z historii sztuki, jak również wspaniałych wykładowców, z którymi miałam kontakt, a także moich przyjaciół. Mogłabym pisać o nich wiele. Zwłaszcza teraz, z dystansu czasowego, bardziej doceniam wartość tych relacji. Zawsze, kiedy przechodzę obok, to miejsce zmusza mnie do zatrzymania się i refleksji nad zagadnieniami wpływu i ciągłości. Gdy patrzę na fotografie, czuję nie tylko wdzięczność za ich pracę artystyczną, zaangażowanie w kształtowanie przyszłych adeptów sztuki, lecz także odpowiedzialność o kontynuację dzieła. Sztafeta wciąż trwa i to chyba dla mnie oznacza „bycie akademikiem”.
Artist: Jarosław Borek
Title: The Ring, 2018
Year: 2018
Dimensions: 76,5 x 52,0 x
Description: Bycie akademikiem to codzienna praca, która podlega ocenie: 1. Środowiska artystycznego, 2. Ministerstwa, 3. Studentów.Bycie akademikiem to codzienne mierzenie się z wyzwaniami młodych twórców i kształtowanie ich świadomości artystycznej. To odpowiedzialność związana z dawaniem przykładu, niesieniem pomocy i wychowaniem artystycznym. Bycie akademikiem to również mobilizacja do prowadzenia badań naukowych, programów artystycznych i aktywnej ścieżki rozwoju osobistego.