Artist: Autor nieokreślony (według Bacciarellego)
Title: Portret Zygmunta II Augusta, XIX w.
Dimensions: 62,5 x 47,5 x
Tools: oil
Surfaces: board
Provenance: Warszawa, kolekcja rodziny KrasickichKraków, kolekcja rodziny Wodzickich
Description: Na prośbę króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, Bacciarelli stworzył malarski poczet królów składający się z 23 portretów historycznych w latach 1768-1771. Sprowadzono do Warszawy rozmaite wizerunki dawnych monarchów, aby król wraz ze znawcami mogli wybrać najbardziej trafne portrety. Miały one stanowić inspiracje dla włoskiego malarza. Nieraz Bacciarelli korzystał z paru wizerunków na raz, aby stworzyć swoją interpretację portretowanego monarchy. Czerpał też z płaskorzeźb które znajdowały się na nagrobkach królewskich. Dodatkowo, aby nadać portretom sugestywności Bacciarelli prosił, aby pozowali mu również żywi modele. Stanisław August Poniatowski zamówił obrazy przedstawiający dawnych monarchów u Marcelego Bacciarellego, aby zdobiły Pokój Marmurowy na Zamku Królewskim w Warszawie gdzie możemy je oglądać do dzisiaj. Idea pocztu królów zyskała olbrzymią popularność, własne interpretacje cyklu tworzyli inni artyści m.in. Ksaweryo Pilatti i Aleksander Lesser, obecnie jednak najbardziej znany jest inspirowany Baciarellim „Poczet królów i książąt polskich” Jana Matejki.
Artist: Autor nieokreślony (według Bacciarellego)
Title: Portret Władysława III Warneńczyka, XIX w.
Dimensions: 62,5 x 48,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Provenance: Warszawa, kolekcja rodziny KrasickichKraków, kolekcja rodziny Wodzickich
Description: Na prośbę króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, Bacciarelli stworzył malarski poczet królów składający się z 23 portretów historycznych w latach 1768-1771. Sprowadzono do Warszawy rozmaite wizerunki dawnych monarchów, aby król wraz ze znawcami mogli wybrać najbardziej trafne portrety. Miały one stanowić inspiracje dla włoskiego malarza. Nieraz Bacciarelli korzystał z paru wizerunków na raz, aby stworzyć swoją interpretację portretowanego monarchy. Czerpał też z płaskorzeźb które znajdowały się na nagrobkach królewskich. Dodatkowo, aby nadać portretom sugestywności Bacciarelli prosił, aby pozowali mu również żywi modele. Stanisław August Poniatowski zamówił obrazy przedstawiający dawnych monarchów u Marcelego Bacciarellego, aby zdobiły Pokój Marmurowy na Zamku Królewskim w Warszawie gdzie możemy je oglądać do dzisiaj. Idea pocztu królów zyskała olbrzymią popularność, własne interpretacje cyklu tworzyli inni artyści m.in. Ksaweryo Pilatti i Aleksander Lesser, obecnie jednak najbardziej znany jest inspirowany Baciarellim „Poczet królów i książąt polskich” Jana Matejki.
Verified Artist: Yes
Artist: Autor nieokreślony (według Bacciarellego)
Title: Portret Stanisława Augusta Poniatowskiego w stroju koronacyjnym, XIX w.
Dimensions: 127,0 x 70,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Warszawa, kolekcja rodziny KrasickichPodole, kolekcja rodziny Orłowskich z Malejowiec
Description: Jak całe panowanie Stanisława Augusta, tak i jego początki należą do chwil historycznych, najżywszemi barwy życia na kartach dziejów się malujących.– Józef Ignacy Kraszewski(Kraszewski J. I., Boża opieka. Powieść osnuta na podaniach XVIII wieku.)
Verified Artist: Yes
Artist: Piotr Michałowski
Title: Husary austriackie, 1840-1850
Year: 1840
Dimensions: 48,5 x 62,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas, paper
Signed: Yes
Provenance: Paryż, kolekcja prywatnaMonte Carlo, kolekcja prywatnaWiedeń, kolekcja Czesława Bernardczyka (1969)Wiedeń, kolekcja Dr. E. Merwina (1934)Warszawa, kolekcja Dominika Łempickiego (rodzina malarza)
Exhibited: Wiedeń, Kunst und antiquitäten, wystawa Bedeutende Gemälde Polonischer Meister C.Bednarczy, 26.04-27.05.1966Wiedeń, Galerie Wurthle, 1934Kaków, ZPAP, Piotr Michałowski, 1925Kraków, TPSP, Koń w malarstwie i rzeźbie polskiej, 1913
Reproduced: Piotr Michałowski 1800 – 1855 [katalog wystawy], Muzeum Narodowe w Krakowie, 2000, s.212Koń w malarstwie i rzeźbie polskiej [katalog ilustrowany wystawy], wyd. TPSP, s.27, poz.120Piotr Michałowski [katalog wystawy], ZPAP Kraków 1925, Lisowski, Kuryer L-N, 30. VIII. 1931, S. IV Lisowski, Kuryer L-N, 4. VI. 1934, Abb. S. III Tietze H., Piotr Michałowski, Die Kunst, 1934, Nr. 1, Tafel s.29 poz. 36Piotr Michałowski [katalog wystawy], Galerie Wurthle, Wiedeń 1934, poz. 9Bedeutende Gemälde Polonischer Meister kunst und antiquitäten C.Bednarczyk [katalog wystawy], pod red. dr. Sienkiewicza Wiedeń 1969 poz. 10
Description: Ten rodzaj szkicowości właśnie, to niby niewykończenie, a w gruncie rzeczy bodaj prawie pierwszy w świecie impresjonizm w malarstwie to jedna z cech najwybitniejszych, najodrębniejszych olbrzymiego talentu Michałowskiego.(Mycielski J., Sto lat dziejów malarstwa w Polsce, 1897)
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: Dwie dziewczynki, 1895
Year: 1895
Dimensions: 56,0 x 58,5 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatna 1983 r.Szwajcaria, kolekcja prywatnaPraga, kolekcja prywatna do 1968 r.
Description: Dzieci były dla artysty medium, przez które wchodził do krainy podświadomości, marzeń, innej rzeczywistości.(M. Tomczyk-Maryon, Wyspiański, wyd. PIW, Warszawa, 2009.)
Artist: Józef Chełmoński
Title: Wrony
Dimensions: 30,0 x 48,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaPolska, kolekcja rodziny Rotwandów
Artist: Jacek Malczewski
Title: Portret Wacława Szymanowskiego w pracowni
Dimensions: 96,0 x 133,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas, paper
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatnaKraków, kolekcja Wincentego Łepkowskiego
Exhibited: Muzeum w Sosnowcu, Jacek Malczewski. Malarstwo, 09.09-31.10.2010
Description: W 1912r Jacek Malczewski opublikował w Krytyce Wilhelma Feldmana artykuł Z powodu „Pochodu na Wawel”. Był on głosem popierającym rzeźbiarza w toczącej się wówczas od roku polemice na temat umieszczenia sławnej realizacji Pochodu Królów na tarasie kolumnady, mającej zamknąć dziedziniec wawelski. Malczewski wskazuje w tym artykule na ogromny ładunek patriotyczny zawarty w tej pracy, nawiązuje do ideału prawdziwej, bezinteresownej sztuki, przypomina również sukcesy Szymanowskiego jako malarza oraz wspomina decyzję artysty o porzuceniu malarstwa na rzecz sztuki rzeźbiarskiej. W podobnym tonie pisze o artyście w dalszej części artykułu, gdzie podkreśla fakt wygranego konkursu na pomnik Chopina głównie za sprawą sędziów francuskich i włoskich, którzy oceniali projekty konkursowe. Istnieje wiedza, że jeszcze w 1916 r. Jacek Malczewski, będąc członkiem Komitetu Budowy Pomnika i Komitetu Restauracji Zamku Wawelskiego, bardzo silnie opowiadał się za koncepcją Szymanowskiego.
Artist: Jacek Malczewski
Title: Chimera w pracowni artysty, ok 1910
Dimensions: 74,0 x 60,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaLwów, kolekcja prywatna
Description: Pierwsze przedstawienia chimer pojawiają się w malarstwie Jacka Malczewskiego około 1897-99r. W literaturze i sztuce chimera – mityczne zwierzę o głowie lwa, tułowiu kozy i ogonie węża symbolizowało wszelkie kaprysy, dąsy i grymasy. U Malczewskiego chimery nie były może aż tak przerażającymi stworami, bardziej pięknymi, zmysłowymi pół kobietami-pół zwierzętami o potężnych łapach i pazurach, były kusicielkami, symbolami pragnień, ale też nałogów i słabości. Narodziny tego motywu w malarstwie Malczewskiego, znanego już przecież wcześniej w malarstwie światowym, zbiegły się w czasie z pojawieniem się w życiu artysty Marii Balowej, której osoba wywarła wielki wpływ na życie uczuciowe, ale jak wiemy także na całą twórczość mistrza. Mniej więcej do 1910r powstało kilka prac Jacka Malczewskiego silnie akcentujących postać chimery, jako centralnego motywu obrazu, z wyraźnym przesłaniem nadającym jej rolę nadrzędną nad mężczyzną, a szczególnie artystą.
Artist: Stanisław Kamocki
Title: Kładka nad potokiem w Zakopanem, ok. 1930
Dimensions: 35,5 x 51,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaAgra Art, 07.06.1998, poz. 45
Reproduced: Sarzyński P., Przewodnik po rynku malarstwa, wyd. Iskry, Warszawa 1999, s.165
Artist: Jerzy Kossak
Title: Odwrót spod Moskwy, 1935
Year: 1935
Dimensions: 51,0 x 79,0 x
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaKraków, kolekcja prywatnawłasność artysty
Artist: Witold Rzegociński
Title: Scena w izbie
Dimensions: 80,5 x 58,5 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaSopocki Dom Aukcyjny, aukcja 22.09.2016, poz. 17
Artist: Władysław Lam
Title: Dziewczynka z lalką
Dimensions: 80,0 x 59,0 x
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Desa, 06.06.1991, poz. 55
Artist: Artysta Nieokreślony (Szkoła Zakopiańska)
Title: Siewca, lata 30. XX w.
Dimensions: 72,0 x 27,0 x 20,0
Verified Artist: Yes
Artist: Zofia Stryjeńska
Title: W blasku księżyca
Dimensions: 44,0 x 58,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Artist: Józef Kidoń
Title: Portret damy w kapeluszu, przed 1939
Dimensions: 49,7 x 69,0 x
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaRzym, kolekcja prywatna
Artist: Wojciech Weiss
Title: Akt z kwiatami, lata 40.
Dimensions: 80,0 x 66,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaDesa, aukcja 16.04.2009, poz. 21
Artist: Wojciech Weiss
Title: Portret kobiety, lata 20.
Dimensions: 64,8 x 50,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 07.03.2004, poz. 17
Artist: Tamara Łempicka
Title: La Polonaise
Dimensions: 34,5 x 26,5 x
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Reproduced: Blondel A., Tamara de Lempicka, Catalogue raisonné 1921- 1979, Lozanna, 1999, s. 472 (nr A151)Mori G., Tamara de Lempicka, La Reine de l’Art Déco, Paryż 2013, s. 188 (nr 85)
Description: Praca jest sygnowana i numerowana odręcznie przez samą Tamarę Łempicką. Semigraficzna odbitka z lat 30. jest oprawiona w oryginalną ramę z epoki w stylu art deco z fazowanych luster w tonacji różu. Na odwrocie pracy znajduje się nadal nalepka firmowa znanej paryskiej pracowni ramiarskiej: „Paul René”, która kiedyś znajdowała się na Montparnassie. Praca jest unikatowa, ponieważ pochodzi z czasów działalności artystki i nie jest wtórną odbitką powstałą po śmierci Łempickiej. Wręcz przeciwnie, jest świadkiem lat 30. w Paryżu oraz świetności kariery Łempickiej. Niezwykle wiele uroku dodaje rama, która współgra kolorystycznie z serigrafią i po tylu latach może być uznawana za nierozerwalny element prezentowanej pracy.
Artist: Tamara Łempicka
Title: Adam i Ewa
Dimensions: 119,0 x 76,0 x
Surfaces: paper
Artist: Antoni Miszewski
Title: Głowa Marszałka Józefa Piłsudskiego, 1927
Year: 1927
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaSopocki Dom Aukcyjny, aukcja 28.04.2018 , poz. 51Kraków, kolekcja prywatna
Artist: Henryk Kuna
Title: Głowa dziewczynki w kapturku, 1910
Year: 1910
Signed: Yes
Provenance: Paryż, kolekcja prywatna
Exhibited: Kolejne wersje głowy dziewczynki w kapturku, 1910:– Warszawa, Zbiory Muzeum Narodowego (gips 1910 oraz odlew w brązie 1920)– Wenecja, Galeria Internazionale d’Arte Moderna (marmur, 1913)– Wenecja, XII Biennale w 1920 (wersja w marmurze)– Berlin-Monachium-Frankfurt-Dusseldorf-Kolonia-Królewiec, wystawa TOSPO w 1935 (gips)
Artist: Szymon Mondzain
Title: Widok Algieru z bazyliką Notre Dame D'Afrique
Dimensions: 46,5 x 55,3 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaAgra Art, aukcja 10.12.2017, poz. 81Artcurial, aukcja 30.06.2008, poz. 504własność artysty
Artist: Tadeusz Makowski
Title: Pejzaż z małego miasteczka z dziewczynką, 1926-27
Year: 1926
Dimensions: 32,0 x 45,0 x
Tools: watercolor, pastel, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 13.10.2020, poz. 27Polska, kolekcja prywatnaDesa, aukcja 22.02.2018, poz. 21Poznań, II Aukcja Kolekcji Fundacji SignumDesa Unicum, aukcja 29.05.2012Polska, kolekcja prywatna
Artist: Tadeusz Makowski
Title: Bonne fête, ok 1931
Dimensions: 20,0 x 26,5 x
Tools: ink, watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Mojżesz Kisling
Title: Kobieta w czerwieni
Dimensions: 41,0 x 33,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas, paper
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaLondyn, Stern Pissarro GalleryIzrael, kolekcja prywatnaIzrael, Stern Pissarro Gallery
Exhibited: Izrael, Stern Pissarro Gallery, 1972
Description: Prezentowany portret dziewczyny charakteryzuje się czystymi, dźwięcznymi barwami, neutralnym tłem i gładką, lśniącą powierzchnią. Kisling w pracach przedstawiał nieco wyidealizowany wizerunek modela. Najbardziej charakterystycznymi cechami tych portretów są: wydłużony, migdałowy kształt wyolbrzymionych oczu oraz starannie wyrysowane łuki brwiowe i usta. Artysta dążył w tych pracach do stworzenia własnej formuły portretu wywodzącej się ze sztuki wczesnego renesansu. Prezentowana praca to doskonały przykład subtelnego modelunku walorowego karnacji twarzy współgrającego z syntetyzacją formy. Portrety Kislinga posiadają bardzo nasycony koloryt i wyraźny rysunek. Odnosimy wrażenie muzuelności tych prac, nadrealności, a jednocześnie dziwnie ujmującego ciepła, sprawiającego, że model budzi w odbiorcy sympatię i czułość. Malarstwo portretowe tego wielkiego artysty, do którego zaliczyć należy oferowaną pracę niezwykle rzadko pojawia się na polskim rynku dzieł sztuki. Zachwyca intensywnym kolorem, dużymi, pięknymi, czystymi plamami barwnymi i nieporównywalną do żadnego innego artysty polskiego stylistyką, rozpoznawalną na całym świecie.
Artist: Cybis Hanna Rudzka
Title: Kwiaty
Dimensions: 55,0 x 50,0 x
Tools: oil, pencil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Artist: Mieczysław Serwin-Oracki
Title: Akt na szarym tle, 1940
Year: 1940
Dimensions: 73,0 x 60,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna (zakup Polswissart 2007)
Artist: Aleksander Kobzdej
Title: Szczelina wypełniona Nr. 10, 1970
Year: 1970
Dimensions: 100,0 x 80,0 x
Tools: mixed
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaDesa, aukcja 30.11.2017, poz. 18Berlin, Bezirksamt CharlottenburgUSA, kolekcja prywatna
Exhibited: Bydgoszcz, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego, Sztuka Współczesna z kolekcji Wojciecha Fibaka, 2018
Reproduced: Sztuka Współczesna z kolekcji Wojciecha Fibaka, wyd. Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2018, s. 151
Artist: Rajmund Ziemski
Title: Pejzaż, 1955-68
Year: 1955
Dimensions: 120,0 x 80,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaRempex, aukcja 15.10.2019, poz. 304
Artist: Rajmund Ziemski
Title: Pejzaż, 1962
Year: 1962
Dimensions: 33,0 x 46,5 x
Tools: mixed
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Alfred Lenica
Title: Płodność słońca, 1968
Year: 1968
Dimensions: 46,0 x 50,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna (zakup z Galerii Fibak)
Artist: Bronisław Kierzkowski
Title: Kompozycja fakturowa, 1958
Year: 1958
Dimensions: 68,0 x 80,0 x
Tools: individual
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaParyż, kolekcja prywatna
Exhibited: Bydgoszcz, Galeria Sztuki Nowoczesnej, Sztuka współczesna z kolekcji W. Fibaka, 23.06–26.08.2018
Reproduced: Sztuka współczesna z kolekcji W. Fibaka [katalog wystawy], Muzeum Okręgowe im. L. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, 2018, str. 137Nowe obrazy. Kolekcja Olgi i Wojciecha Fibaków, Galeria Fibak, Warszawa 2010, s. 106
Artist: Tadeusz Brzozowski
Title: Pątnice,1979
Year: 1979
Dimensions: 102,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatna
Reproduced: Tu jesteśmy – Prace z kolekcji Krzysztofa Musiała, wyd. Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czsu Toruń 2017, s. 74.Zapisy przemian- Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, ed. Barbara Ilkosz, Wrocław 2008, s.293.
Artist: Lech Kunka
Title: Abstrakcja
Dimensions: 48,0 x 69,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna (zakup w Domu Aukcyjnym Rempex)
Artist: Judyta Sobel
Title: Martwa natura, 1960
Year: 1960
Dimensions: 75,0 x 90,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaWoodstock, kolekcja prywatnawłasność artystki
Artist: Henryk Płóciennik
Title: Wiosenny nastrój, 1989
Year: 1989
Dimensions: 65,0 x 54,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Artist: Salvadore Dali
Title: Zestaw czterech prac z cyklu FlorDali, 1969
Year: 1969
Dimensions: 60,0 x 40,0 x
Provenance: Wrocław, kolekcja prywatna
Description: W 1969 roku Dalí pracował nad kolorowymi planszami litograficznymi „Pomologie francais” z roku 1846. Ilustracje, wykonane w tej technice, pokazują bardzo subtelną grę kolorów i głównym ich tematem są motywy botaniczne. Dalí o żywił gotowe grafiki swoimi osobliwymi fantazjami. W kolekcji czterech proponowanych grafik mamy malinę, pomarańczę, figę oraz krzak cytryny. Stanowią one fragment cyklu „FlorDali (Les Fruits)”, który składał się z 12-stu plansz. Prace są niezwykle dekoracyjne. Łączą w sobie urodę starych litografi i botanicznych ze szczyptą dowcipu myśli surrealistycznej. Artysta bawi się w inteligentny sposób, łącząc estetykę tych dwóch światów. Poziomka została spersonifikowana, dostała ludzkiego kształtu i nakrycie głowy przywodzące na myśl kapelusz Napoleona. W grafice przedstawiającej pomarańczę zostały wydobyte erotyczne elementy. Owoc przypomina kobiecy biust a dodana wbita flaga z kobiecymi kształtami podkreśla wymowną interpretacje Dalíego. Podobny charakter ma figa. Owoc również zastąpił piersi postaci, jednak ta wije się dramatycznie pod łodygą, która przebiła jej nogę. Ilustracja cytryny wydaje się najbardziej subtelna. W pierwszym momencie można nie dostrzec postaci, która skryła się w liściach krzaku. Jednak wielkie oko, które znajduje się pod grafiką jest dla nas wskazówką aby szukać głębiej. Prace Salvadora Dali zawsze nas zaskakują, pokazują nam alternatywny świat prosto z wyobraźni artysty. Prezentowane prace jednak są pomiędzy światem realnym a surrealistycznym, są wskazówką dla nas jak Salvador Dalí patrzył na otaczający go świat.
Artist: Christo (Christo Javacheff)
Title: Wrapped Book (Modern Art), 1978
Year: 1978
Dimensions: 25,4 x 4,4 x
Signed: Yes
Exhibited: Izrael, Israel Museum, No Place Like Home, 25.02. – 29.07.2017Izrael, Israel Museum,Dada Surrealism and Beyond, 2007
Reproduced: Christo: Prints and objects 1963-87, wyd. Schellmann, 1988, poz. 95
Description: Bardzo trudno o pracę autorstwa Christo, która nie jest dokumentacją fotograficzną lub filmową jego większych projektów. Artysta był przede wszystkim znany z wielkich realizacji w przestrzeni jak opakowywanie wysp, nadbrzeży czy budynków. Te prace przyniosły mu popularność ponieważ zaskakiwały publiczność swoim bezkompromisowym podejściem do sztuki. Jednak istotę twórczości Christo najłatwiej zobaczyć w mniejszych pracach. Nie jesteśmy wtedy przytłoczeni skalą i potrafi my podejść z dystansem do dzieła zamiast go podziwiać ze względu na to, że realizacja i jej brawura robi na nas wrażenie. Przykładem mniejszych realizacji prac jest np. prezentowany opakowany magazyn Modern Art. Co ciekawe prace z tej serii są oznaczone edycją. Jest to procedura najczęściej wykorzystywana w fotografii i grafikach, czyli tam gdzie dzieło jest powtarzalne i niejednokrotnie odbijane czy wywoływane. Ten zabieg nadaje unikatowości pracy i jej skończoność. W przypadku Christo i opakowanych gazet nie ma mowy o identycznym powtórzeniu dzieła. Składa się na to zbyt wiele zmiennych. Jednak jest to projekt artysty, który ma swój początek i koniec. Zapakowanie magazynu jest czynnością popularną, którą wykonuje nie tylko artysta ale też zwykły człowiek, który nie ma intencji tworzenia sztuki. Christo nadając edycje swoim pracom daje im znaczenie dzieła. Co więcej, gdyby artysta zapakował o jedną gazetę więcej nie byłaby ona już obiektem sztuki, byłby to po prostu magazyn w folii.
Artist: Imre Bak
Title: Orange, 1969
Year: 1969
Dimensions: 5,0 x 150,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Wrocław, kolekcja prywatna
Exhibited: Londyn, Carl Kostyál, Imre Bak, 23.11.2016 – 18.02.2017
Description: Tu chodzi o przestrzeń. Im większą masz ilość danego koloru, tym bardziej przekonywująca jest jego trójwymiarowość, tym silniejsza i pełniejsza jest iluzja przestrzeni. Nie jest to jakaś obsesja na punkcie malowania dużych obrazów, chcę po prostu umożliwić widzowi wejście w przestrzeń obrazu. Ty stoisz przed nią, a ona cię otacza, jak z obrazami Pollocka. To jest inne do świadczenie od klasycznego malarstwa, gdzie przez „okno” spoglądasz w inny świat. Jesteś otoczony przestrzenią obrazu.Imre Bak w rozmowie z Norą Winkler w 2016 roku
Artist: Julije Knifer
Title: TÜ H DA WV, 1986
Year: 1986
Dimensions: 120,0 x 140,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas, paper
Signed: Yes
Provenance: Wrocław, kolekcja prywatnaParyż, Galeria Frank ElbazMonachium, Galeria Dany Keller
Description: To, co robię, nie jest dekoracją, ornamentem ani estetyką. Dla mnie jest to szereg faktów, które tworzą meandry lub szereg meandrów, które w końcu są tylko jednym meandrem.Julije Knifer Muzeum Sztuki Współczesnej, Zagrzeb 2014, s. 19.
Artist: Adolf Luther
Title: Spiegelobjekt, 1968
Year: 1968
Dimensions: 47,5 x 47,5 x
Signed: Yes
Provenance: Belgia, kolekcja prywatna
Artist: Julian Stańczak
Title: Forward glow, 1980
Year: 1980
Dimensions: 81,3 x 81,6 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaNowy Jork, Galeria Mitchell-Innes & Nash
Artist: Richard Anuszkiewicz
Title: Red to blue portal
Dimensions: 212,0 x 122,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: board, template
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaUSA, Shannon, aukcja 23.01.2020, poz. 58
Artist: Wojciech Fangor
Title: M 61, 1970
Year: 1970
Dimensions: 127,5 x 127,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Artist: Wojciech Fangor
Title: Autoportret, 2012
Year: 2012
Dimensions: 160,0 x 130,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Wrocław, kolekcja prywatnawłasność artysty
Description: Taka brzydota życiowa. Namalowałem się takim kaleką, by zrobić z tego dobrą strukturę, bo mogę nad nią zapanować (…) ale nie jest ze mną tak źle, skoro przedłużono mi ważność prawa jazdy o kolejne pięć lat.Wojciech Fangor w wywiadzie dla Gazety Wyborczej, 2012
Artist: Halina Wrzeszczyńska
Title: Konfiguracja symetrii płaskiej, 1971
Year: 1971
Dimensions: 100,0 x 120,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Wrocław, Muzeum Architektury, Prezentacje, 1974
Artist: Danuta Lewandowska
Title: Kompozycja Nr 26, 1974
Year: 1974
Dimensions: 55,5 x 48,5 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Provenance: Zakopane, kolekcja prywatnaDesa, 11.10.2018 , poz. 31Warszawa, kolekcja instytucjonalna
Artist: Jan Ziemski
Title: Kompozycja, 1975
Year: 1975
Dimensions: 52,0 x 72,0 x
Tools: individual
Signed: Yes
Artist: Henryk Stażewski
Title: Relief nr. 12, 1972
Year: 1972
Dimensions: 61,3 x 61,3 x
Tools: acrylic
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatnaWarszawa, Galeria Foksal
Artist: Edward Krasiński
Title: Intervention, 1975
Year: 1975
Dimensions: 70,0 x 50,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Provenance: Łódź, kolekcja prywatna (zakup od artysty)
Description: To jest niebieski pasek Scotch szerokości 19 mm (…) On interweniuje W i demaskuje TO. ON istnieje. Mam do niego zaufanie. Pojawia się on na wszystkim i wszędzie z nim docieram. Nie wiem, czy jest to sztuka. Ale na pewno jest to Scotch blue, szerokość 19 mm, długość niewiadoma. – Edward Krasiński
Artist: Jan Berdyszak
Title: Kompozycja kół LIII, 1969-70
Year: 1969
Dimensions: 153,0 x 114,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatna
Exhibited: Poznań, Biuro Wystaw Artystycznych „Arsenał”
Verified Artist: Yes
Artist: Jerzy Kałucki
Title: Trajektoria 1, 1975
Year: 1975
Dimensions: 90,0 x 175,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Ryszard Waśko
Title: Twin Green Lake, 1989
Year: 1989
Dimensions: 132,0 x 102,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Teresa Tyszkiewicz
Title: Epingles ee rouge, 1986
Year: 1986
Dimensions: 100,0 x 100,0 x
Tools: mixed
Signed: Yes
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: Bez tytułu z cyklu „Twarze nie będące portretami", 1983
Year: 1983
Dimensions: 73,5 x 54,3 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: Półakt, 1975
Year: 1975
Dimensions: 70,0 x 50,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Desa, aukcja 05.12.2019, poz.308Berno, dom aukcyjny Dobiaschofsky, 2016Warszawa, kolekcja prywatna
Exhibited: Poznań, BWA Arsenał, wystawa indywidualna, sierpień-wrzesień 1976
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: Plaża, 1983
Year: 1983
Dimensions: 36,0 x 58,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaKraków, Galeria StarmachWarszawa, kolekcja prywatna
Artist: Tadeusz Dominik
Title: Obraz niebieski, 1967
Year: 1967
Dimensions: 70,0 x 91,0 x
Tools: oil, pen
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatna
Artist: Jan Tarasin
Title: Przedmioty policzone, 1977
Year: 1977
Dimensions: 74,0 x 104,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Stefan Gierowski
Title: Ob DCCLXVIII, 2000
Year: 2000
Dimensions: 200,0 x 135,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Poznań, Galeria Piekary, Stefan Gierowski 200 x 135, 18.02.-18.03.2003
Artist: Kajetan Sosnowski
Title: Z cyklu Interwencje, 1981
Year: 1981
Dimensions: 118,0 x 73,0 x
Surfaces: canvas
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaWarszawa, Galeria Fibak
Exhibited: Ostróda, Centrum Kultury, Sztuka Formy, 29.06-30.08.2019
Reproduced: Sztuka Formy – Obrazy Wybrane z Kolekcji Wojciecha Fibaka, red. Max Mogan Gielniewski, Warszawa 2019, s. 27
Artist: Leon Tarasewicz
Title: Bez tytułu, 2019
Year: 2019
Dimensions: 190,0 x 130,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Edward Dwurnik
Title: Poliptyk Warszawianka, 2007 z cyklu: Poprawić Mozarta (cykl XXVII)
Year: 2007
Dimensions: 200,0 x 760,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Artystyczne działania Dwurnika nie raz zaskakują. W pewnym momencie swojej twórczości artysta postanowił nie tracić więcej czasu na wykonywanie podmalówek dlatego też korzystał z gotowych prac innych artystów. W skrajnej postaci przybrało to formę wręcz zamalowywania kupionych obrazów – wiadomo, że takim zabiegom poddał Dwurnik m.in. obrazy Andrzeja Wróblewskiego czy Wilhelma Sasnala. Malował na nich własne obrazy – jak sam mówi nasycając je nową treścią – poprawiał albo wzbogacał artystycznie. Gdzieś w orbicie tej filozofii leży cykl XXVII o wymownym tytule Poprawić Mozarta i zaliczająca się do tego cyklu praca Poliptyk Warszawianka. Dwurnik przeniósł rozpoznawalne fragmenty obrazów mistrza i wkomponował je we własną narrację. Poliptyk Warszawianka odnosi się do wydarzeń z Powstania Listopadowego 1831 roku. Pieśń patriotyczna Warszawianka była jedną z kandydatek do miana hymnu państwowego po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku. Upamiętnił ją Stanisław Wyspiański w dramacie o tym samym tytule.
Artist: Jan Dobkowski
Title: Embrion chce żyć, 1969
Year: 1969
Dimensions: 198,0 x 145,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatna
Artist: Piotr Młodożeniec
Title: Przejście, 1989
Year: 1989
Dimensions: 137,0 x 102,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Marek Sobczyk
Title: Serwetniki rzeczy, 1991-1993
Year: 1991
Dimensions: 150,0 x 105,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Monte Carlo, kolekcja prywatna
Artist: Włodzimierz Pawlak
Title: Dziennik 02 XII, 2019
Year: 2019
Dimensions: 70,0 x 55,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Andrzej Paruzel (1952)
Title: Piękna, Krucza i trochę dalej
Dimensions: 60,0 x 48,0 x
Exhibited: Warszawa, Centrum Sztuk Współczesnej, 1991
Reproduced: Andrzej Paruzel- spacery, obiekty, podróże, hotele i inne prace Biura PrzewodnikóW Po/Sztuce i Kulturze, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 1991, s.
Description: W 1930 Władysław Strzemiński stworzył cykl malarski „X Kompozycji architektonicznych”. Były to obrazy abstrakcyjne ograniczone do dwóch płaszczyzn kolorów. Andrzej Paruzel w 1991 roku wykorzystał ten motyw jako jedno z działań Biura Przewodników po Sztuce i Kulturze w przestrzeni Warszawy na Placu Trzech Krzyży. Na bocznej fasadzie Instytutu Głuchoniemych znajdował się namalowany duży zielony prostokąt, który pierwotnie był miejscem przeznaczonym na reklamę. Jego proporcje były 8:5 czy dokładnie takie same jak płótna kompozycji architektonicznych Strzemińskiego. Andrzej Paruzel znając twórczość Łódzkiego artysty postanowił domalować czerwoną fi gurę do gotowego muralu, aby w ten sposób powstała ogromna kopia „X Kompozycji architektonicznej”. Drugą częścią tej pracy, zrealizowaną w ramach autorskiej wystawy w CSW Zamek Ujazdowski, było postawienie „punktu widokowego“ na skwerze na rogu ulic Pięknej i Kruczej naprzeciwko kolejnego zielonego prostokąta naprzeciwko kolejnego zielonego prostokąta. Autor zachęcał przechodniów do obserwacji prostokąta i „wpisywania wyobraźnią” kolejnych obrazów z tego cyklu Władysława Strzemińskiego. W tekście umieszczonym na konstrukcji informował o zasadach powstawania kompozycji oraz o tym, że na Placu Trzech Krzyży zrealizował mural z tego cyklu. Działanie to zostało opisane w ówczesnym wydaniu „Gazety Wyborczej” oraz w „Katalogu CSW Zamek Ujazdowski”. Niestety obecnie nie można już oglądać muralu na budynku Instytutu dla Głuchoniemych, ponieważ został on zasłonięty przez wybudowany Hotel Sheraton. Dzięki prezentowanej instalacji, która składa się ze zdjęć oraz tekstu dokumentującego działania z 1991 roku, możemy zobaczyć jak wyglądała wielka kopia „X kompozycji architektonicznej” i ujrzeć ją w kolejnej odsłonie.
Verified Artist: Yes
Artist: Jarosław Fliciński
Title: Z cyklu: Skoki do wody, 1994
Year: 1994
Dimensions: 180,0 x 135,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnawłasność artysty
Artist: Rafał Bujnowski
Title: Tryptyk nocny pejzaż, 2005
Year: 2005
Dimensions: 30,0 x 40,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Artist: Andrzej Nowacki
Title: 01.07.16, 2016
Year: 2016
Dimensions: 64,0 x 64,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: board, beaverboard
Artist: Tadeusz Dominik
Title: Pejzaż, 2010
Year: 2010
Dimensions: 100,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Stanisław Baj
Title: Rzeka Bug, 2020
Year: 2020
Dimensions: 60,0 x 120,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Szczebrzeszyn, Festiwal Języka Polskiego, 2020
Artist: Igor Mitoraj
Title: Perseusz, 1988
Year: 1988
Dimensions: 38,0 x 28,0 x
Signed: Yes