Artist: Kazimierz Stabrowski
Title: Morski brzeg
Dimensions: 76,0 x 101,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 35000,00
Max Estimate: 45000,00
Starting Price: 25000,00
Price: 30000,00
Artist: Józef Brandt
Title: ZALOTY, poł. LAT 70. XIX W.
Dimensions: 33,2 x 39,9 x
Tools: watercolor, pencil, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: W latach 1874-1875 Józef Brandt namalował kilka obrazów o różnej kompozycji zatytułowanych Zaloty (Muzeum Narodowe w Warszawie), Kozak i dziewczyna przy studni (Muzeum Narodowe w Kielcach), Zaloty. Kozak i dziewczyna (Agra Art – katalog aukcji z dnia 22.03.2009). Pomysł na ukazanie sielskich scen rodzajowych w otoczeniu wiejskich zabudowań zaczerpnął artysta zapewne podczas licznych w tym czasie podróży na Kresy. Zachowało się kilka szkiców akwarelowych z tego czasu, ukazujących wiejskie dziewczyny w strojach ludowych. Widoczna na obrazach postać Kozaka zdradza nie tylko te same rysy twarzy, ale również powtarzające się elementy stroju oraz zastosowaną kolorystykę szat. Nie ulega wątpliwości, że Brandt szkicował w plenerze. Taki sposób pracy wymagał szybkiego przygotowania rysunku kompozycji. Niezwykle swobodny szkic ołówkowy widoczny na oferowanej pracy, został podkolorowany akwarelą w celu zaznaczenia barw. Wykonanym „na żywo“ szkicem kompozycyjnym, mógł autor posłużyć się w pracowni do przygotowania szczegółowego obrazu olejnego. Wiadomo, że powstało płótno malowane olejno (obecnie zaginione) o bardzo podobnej kompozycji (repr. w W. Husarski, Józef Brandt, Gdynia 1949). Prezentowana praca powstała na papierze używanym przez artystę do szkiców rysunkowych i akwarelowych w połowie lat 70. XIX wieku. […] Sygnatura artysty nie budzi zastrzeżeń.
Min Estimate: 70000,00
Max Estimate: 80000,00
Starting Price: 60000,00
Price: 60000,00
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: DOŻYNKI, 1880 - 1890
Year: 1880
Dimensions: 90,0 x 137,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, Polskakolekcja prywatna, Londyn (do 2015)kolekcja prywatna, Monachium (do 1988)kolekcja Rudolfa Krafta, Mőnchengladbach (od 1916)Galerie Heinemann, Monachium (od 1899)
Reproduced: Ptaszynska E.,Alfred Wierusz-Kowalski 1849-1915, Warszawa 2011, s. 146, il. 38.Bühler H.-P., Jäger,Kosaken und polnische Reiter, Hildesheim 1993, s. 31, fi g. 22 oraz skatalogowany s. 161.Balogh L.,Alltagschilderung in der Münchner Malerei, Mainburg, 1989, s. 96, fi g. 133.
Description: Ulubionymi motywami Alfreda Wierusza-Kowalskiego były współczesne sceny rodzajowe takie jak wyjazdy na polowanie, sanny, powroty z jarmarków, konne orszaki weselne czy rozpędzone furmanki. Do tych pełnychżycia i kolorytu przedstawieńprzeciwwagęstanowiąkameralne, wyciszone pejzaże, których tłem jest jesienny bądźzimowy pejzaż. Do najsłynniejszych tego typu scen należą„W wieczornej mgle” (ok. 1890), „Wieczorna sanna” (1885) czy „Rankiem na polowanie” (1910). Do tejże grupy nastrojowych obrazów zaliczyćtrzeba oferowany olej na płótnie „Dożynki”. Pojawienie siętego obrazu na polskim rynku to prawdziwe wydarzenie dla kolekcjonerów sztuki polskiej. „Dożynki” po raz pierwszy zostanąpokazane szerokiej publiczności w naszym kraju. Do końca lat 80. obraz znajdowałsiębowiem w rękach spadkobierców artysty a następnie trafiłpoprzez niemiecki dom aukcyjny do rąk prywatnych w Wielkiej Brytanii. W „Dożynkach” Wierusz Kowalski ukazuje wieśpełnąuroku, barwną,żywą, a jej mieszkańców jako szczęśliwych i pełnych witalności ludzi. Nastrój panujący wśród schodzących z pola po całym dniu pracyżeńców jest radosny. Artysta nastrój ten buduje za pomocąciepłej kolorystykiżółcieni, czerwieni i brązów, niemalże wyczuwalny jest gasnącyżar letniego słońca, zapachściętego zboża, wilgoćparującej ziemi. Sposób operowaniaświatłem poprzez zacienienie pierwszego planu i kontrastowe rozświetlenie planu głębokiego jest typowym zabiegiem Wierusza Kowalskiego, który powraca w wielu jego kompozycjach. Niezwykłe potraktowanieświatła w połączeniu z kolorystykąwieczornego nieba sąmocnym punktem kompozycyjnym obrazu „Dożynki”. W pracy tej jak w soczewce skupiająsięcechy malarskie typowe dla twórczości Wierusza Kowalskiego z końca XIX wieku. Tąradościąi harmoniąpłynącąz przedstawionej sceny zachwycali sięponad sto lat temu europejscy i amerykańscy klienci. Dziśto samo czyni z Wierusza Kowalskiego jednego z bardziej pożądanych przez kolekcjonerów sztuki monachijskiej artystów
Min Estimate: 700000,00
Max Estimate: 900000,00
Starting Price: 450000,00
Price: 490000,00
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: Wnętrze lasu
Dimensions: 60,0 x 50,0 x
Tools: ink
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: W bogatej twórczości Leona Wyczółkowskiego, obejmującej niemal wszystkie rodzaje malarstwa,rysunku i grafiki, ciągle rozwijanej – zmieniającej się stylistycznie i tematycznie, zróżnicowanej podwzględem warsztatowym i często eksperymentatorskiej – stałe, niezmiennie ważne miejsce zajmowałymotywy lasu i drzew. Były one obecne od pierwszych samodzielnych poczynań artysty na początku latosiemdziesiątych XIX wieku, po ostatnie prace wykonane kilka miesięcy przed śmiercią w 1936 roku.Drzewa malował najdłużej, „do końca – jak pisała Danuta Muszanka – wtedy, kiedy już inne tematystały się obojętne i nieważne”. (…) W przedstawienia te, jak w żadne inne, malarz angażował całebogactwo środków artystycznych, sięgając w operowaniu nimi szczytów wirtuozostwa. Rysował drzewaołówkiem, węglem, kredką litografi czną i pastelami, malował farbami olejnymi, tuszem, akwareląi gwaszem, odtwarzał je we wszystkich niemal uprawianych technikach grafi cznych – algrafii, akwatincie,akwaforcie, mezzotincie, miękkim werniksie (verni mou), w suchej igle, litografii i kamieniorycie.Często, dla osiągnięcia pożądanego efektu łączył różne techniki grafi czne i malarskie z grafi cznymi,stosował nietypowe metody preparowania matryc i posługiwał się własnego pomysłu „narządkami”.Używał wyłącznie materiałów wysokiej jakości, starannie dobierał płótna i wysokogatunkowe papieryo zróżnicowanej gramaturze, fakturze i barwie – od japońskiej bibuły po gruby kredowy karton,mechanicznie albo ręcznie tonował tintą podłoże, kolorował odbitki, nanosił rysunek kredkamiróżnej twardości dla uzyskania ćwierć- i półtonów, rozprowadzał farbę i tusz pędzlem, tamponamii prószeniem, sięgał po tak nietypowe materiały jak smoła i guma arabska oraz wprowadzał swoistezabiegi warsztatowe – „figielki” – jak mówił, takie jak np. wydrapywanie. To zmaganie się z formą,znajdywanie dla niej za każdym razem odpowiednich środków technicznych przynosiło mu, jak mówił,rozkosz (…) Wyczółkowski miał swoje ulubione gatunki drzew. Należały do nich sosny, dęby, cisy i świerki,ale w ostatnich latach życia z upodobaniem odtwarzał też drzewa owocowe rosnące w przydomowymsadzie, w Gościeradzu. Uwagę artysty przykuwały zarówno pojedyncze okazy jak i niewielkie skupiskadrzew, jednak najsilniej nęciły go lasy, które były dla niego fascynującym, choć zarazem budzącym lękfenomenem przyrody. Stały się one na całe życie „przedmiotem najwyższego przywiązania i nieustannejtęsknoty, najsilniej działającym bodźcem twórczym.
Min Estimate: 20000,00
Max Estimate: 30000,00
Starting Price: 18000,00
Price: 20000,00
Artist: Jerzy Kossak Wojciech Kossak
Title: BITWA POD STOCZKIEM, 1927
Year: 1927
Dimensions: 80,0 x 145,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: W załączeniu ekspertyza aut. dr Kazimierza Olszańskiego.
Min Estimate: 150000,00
Max Estimate: 180000,00
Starting Price: 120000,00
Price: 150000,00
Artist: Wojciech Kossak
Title: ODPOCZYNEK SZWOLEŻERA
Dimensions: 100,0 x 69,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 50000,00
Max Estimate: 60000,00
Starting Price: 38000,00
Price: 42000,00
Artist: Wlastimil Hofman
Title: Anioły, 1923
Year: 1923
Dimensions: 63,0 x 103,5 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: Przeważał więc w twórczości artysty symbolizm i temat religijny, przy czym obydwa te rodzajemalarskie były interpretowane w duchu ludowym, za pomocą wiejskich, to idealizowanych, to prawienaturalistycznych postaci i wiejskich akcesoriów. (…) Symbolika Malczewskiego dostarczała muskrzydlatych aniołów i koźlonogich fauników, gotyckie malarstwo cechowe pierwszoplanowychzielnikowych roślin, szkoła Stanisławskiego różnych motywów pejzażowych. Obrazy te były realizowaneprzy użyciu szerokiej często smugi barwnej i giętkiej, lecz nie akcentowanej specjalnie linii, z biegłościązastanawiającą u młodego artysty. Kolorystycznie odważne, uwzględniały w karnacjach figur alokalnetony, zielenie, fiolety, czerwienie itp. Pomimo skrzyżowania się w sztuce Hofmana wielu różnorakichwpływów twórczość jego nie sprawia wrażenia ani biernej, ani eklektycznej, zapewne dlatego, żeposiada własny charakter formalny, jednoczący różne elementy obrazu w harmonijne całości. Istotnącechą tych obrazów była jeszcze ich elegijność, romantyczna, melancholijna poetyczność i sielskość.
Min Estimate: 70000,00
Max Estimate: 90000,00
Starting Price: 60000,00
Price: 64000,00
Artist: Jan Stanisławski
Title: Pejzaż
Dimensions: 40,0 x 37,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja rodziny Hercmanów, Lwówkolekcja prywatna, Kraków
Min Estimate: 55000,00
Max Estimate: 65000,00
Starting Price: 45000,00
Price: 55000,00
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: Młyn zimą, 1902
Year: 1902
Dimensions: 116,0 x 133,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, Warszawakolekcja Mieczysława Patryarchy, Gliwicekolekcja arcyksięcia Karola Stefana Habsburga, Galeria Arcyksiążęca w Żywcuzakup od artysty
Exhibited: Ferdynand Ruszczyc 1870 – 1936, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, listopad-grudzień 1937.Ferdynand Ruszczyc 1870 – 1936, Katalog wystawy pośmiertnej, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków, grudzień 1937 – styczeń 1938.Ferdynand Ruszczyc 1870 – 1936, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa, 1964.
Reproduced: Ferdynand Ruszczyc – Życie i dzieło, Księga zbiorowa, pod red. Jana Bułhaka, Komitet Uczczenia Pamięci Ferdynanda Ruszczyca, Wilno, 1939, s. 34, 425.Ruszczycówna J.Ferdynand Ruszczyc 1870 – 1936. Pamiętnik wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa, 1966, il. 58, 120.Ruszczyc F.,Dziennik: Ku Wilnu 1894 – 1919, t.I, Wydawnictwo Secesja, Warszawa, 1994, il. 57.Charazińska E., Micke-Broniarek E., Tyczyńska A.,Polish Painting in private collections, Dom Aukcyjny Agra, Warszawa, 1995, s. 131.Katalog Aukcji Dzieł Sztuki 28 lutego 1999, Dom Aukcyjny Polswiss Art, Warszawa, 1999, poz. 28.Krzysztofowicz-Kozakowska S.,Sztuka Młodej Polski, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków, 1999, s.330.Krzysztofowicz-Kozakowska S., Stolot F.,Historia malarstwa polskiego, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 2000, s. 311.Kokoska B.,Malarstwo polskie, wyd. Kluszczyński, Kraków, 2001, s. 236.Poradnik polskiego kolekcjonera, praca zbiorowa, Wydawnictwo Kluszczyński, 2003, s. 71.Dzieje sztuki polskiej, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 2005, s. 209.Kluszczyński R.J.,Od Michałowskiego do Fangora – Nowoczesne malarstwo polskie, WBC, Kraków, 2016, s. 246.
Description: Po ukończeniu Akademi w Petersburgu w 1897 r. Ferdynand Ruszczyc zamieszkał w rodzinnym Bohdanowie. Od tego momentu rodzinny krajobraz stał się głównym tematem jego obrazów. Wtedy też dojrzał bardzo indywidualny styl artysty zadziwiający współczesnych nieznaną dotąd interpretacją krajobrazu, jego intensywną wrażeniowością oraz dynamiką treści symbolicznych. Tematem, który szczególnie mocno zafascynował artystę był widok należącego do Ruszczyców drewnianego młyna w pobliskiej wiosce Doukniewiczach. Już w pamiętnikach z 1987 i 88 roku artysta wciąż wspomina o rozterkach związanych z poszukiwaniem odpowiedniej kompozycji tego motywu. Szkicuje w plenerze i w pracowni, niemal w każdej porze roku i o różnych porach dnia. Kilka niewielkich pod względem wymiarów, przedstawień młyna powstało już na przestrzeni 1897 roku. W styczniu 1898 roku pisze:Patrzyłem długo na młyn. Można z niego coś zrobić ale trudne to zadanie bardzo.”Kilka dni później zapisze:„Młyn mnie męczy. Wody skończyć nie mogę. Psuje ona resztę. Chodziłem do młyna, widziałem dużo ładnych kombinacji barw i motywów, nawet widziałem, że i u mnie na obrazie prawda, ale zawsze nie to i znów wątpię… –Bohdanowice, styczeń 1898 – cytat z pamiętnika artysty za: Ruszczycówna J.Ferdynand Ruszczyc 1870 – 1936. Pamiętnik wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa, 1966, s. 30.
Min Estimate: 1800000,00
Max Estimate: 2500000,00
Starting Price: 700000,00
Price: 1850000,00
Artist: Bolesław Biegas
Title: Zamyślony, POCZ. LAT 20. XX W.
Signed: Yes
Min Estimate: 60000,00
Max Estimate: 70000,00
Starting Price: 50000,00
Price: 55000,00
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy
Title: PORTRET CHŁOPCA, 1934
Year: 1934
Dimensions: 63,0 x 47,5 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, Katowicekolekcja portretowanego, Bytom
Description: W latach 30. stworzył Witkacy serię portretów w typach B i E (bądź mieszanych B+E) charakteryzujących się realizmem niemalże fotografi cznym. Ze szczególną emfazą potraktowane są oczy modeli zarówno dorosłych jak i dzieci. Widoczne jest to w oferowanym Portrecie, który skupia w sobie wszystkie charakterystyczne dla tego gatunku cechy – postać chłopca wykonana pewną szybką kreską usadzona jest – zwyczajem artysty – za stołem, na którym leży talerz z owocami. I, mimo że – jak sam przyznawał – Witkacy nie przepadał za portretowaniem małych modeli z racji na ich ruchliwość i niecierpliwość w pozowaniu, prezentowana praca urzeka pogłębioną analizą psychologiczną małego modela wyrażoną w przenikliwym spojrzeniu dużych niebieskich oczu.
Min Estimate: 70000,00
Max Estimate: 80000,00
Starting Price: 40000,00
Price: 65000,00
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy
Title: PORTRET MARII PLUCIŃSKIEJ Z D. NIKLAS, 1919
Year: 1919
Dimensions: 57,4 x 48,7 x
Tools: pastel, coal
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, Warszawa
Description: Obraz posiada ekspertyzę dr Anny Żakiewicz.
Min Estimate: 50000,00
Max Estimate: 70000,00
Starting Price: 30000,00
Price: 44000,00
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy
Title: PORTRET MATYLDY NIKLAS Z D. LAZAREWICZ, 1920
Year: 1920
Dimensions: 50,3 x 43,5 x
Tools: pastel, coal
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, Warszawa
Description: Obraz posiada ekspertyzę dr Anny Żakiewicz.
Min Estimate: 30000,00
Max Estimate: 40000,00
Starting Price: 18000,00
Price: 25000,00
Artist: Zdzisław Jasiński
Title: Kobiety, 1926
Year: 1926
Dimensions: 110,5 x 153,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Wystawa pośmiertna Zdzisława Jasińskiego (1863 – 1932), Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa, 21.04.1934 – 24.05.1934.
Reproduced: Kędzierski A.,Zdzisław Jasiński 1863-1932, Warszawa 1934, s. 16.
Description: Na rodzimym rynku dzieł sztuki prace Zdzisława Jasińskiego są absolutna rzadkością, szczególnie o takim charakterze, jak prezentowany. W 2012 roku na rynku kolekcjonerskim wystawiany był sławny przytaczany wyżej obrazChora matka,który mógłby stanowić materiał porównaczy pod względem klasy artystycznej. Podobnie jak tamten, obrazKobietyma charakter uczuciowo-realistyczny. Takiego określenia używa Apoloniusz Kędzierski we wstępie do swojej pracy o Zdzisławie Jasińskim z 1934 roku. Niesie ze sobą przesłanie „wiecznotrwałych wartości”, ale również ogromną miłosć do dekoracyjności, w tym pierwotnym, najbardziej nieprzetworzonym znaczeniu, do „kompozycji zwartej, opartej na świetnie i głeboko odczutych harmonjach”.
Min Estimate: 200000,00
Max Estimate: 250000,00
Starting Price: 130000,00
Price: 200000,00
Artist: Stanisław Masłowski
Title: Tivoli, 1910
Year: 1910
Dimensions: 78,0 x 126,0 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Min Estimate: 70000,00
Max Estimate: 90000,00
Starting Price: 50000,00
Price: 75000,00
Artist: Stanisław Masłowski
Title: Rzym, 1910
Year: 1910
Dimensions: 78,0 x 133,5 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Min Estimate: 70000,00
Max Estimate: 90000,00
Starting Price: 50000,00
Price: 65000,00
Artist: Wilhelm Kotarbiński
Title: Zadumane
Dimensions: 47,0 x 31,0 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Min Estimate: 25000,00
Max Estimate: 30000,00
Starting Price: 20000,00
Price: 24000,00
Artist: Leopold Gottlieb
Title: Modlący się żydzi II, 1933
Year: 1933
Dimensions: 46,5 x 38,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Reproduced: Wierzbicka A.,École de Paris. Pojęcie środowisko twórczość, Warszawa 2004, poz. XC.École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, katalog z wystawy, Pałac Sztuki w Krakowie TPSP, lipiec- sierpień 1998, str. 66, poz. 22.
Description: Obrazy o tematyce żydowskiej stanowiły ważny element i przypadają na ostatni okres w twórczości artysty – początek lat trzydziestych. Zbiorowe ale kameralne w swym nastroju sceny przemawiają do widza językiem mistycznym, zaczerpniętym przez Gottlieba z El Greca i malarstwa gotyckiego. Obrazy te są niezwykle poetyckie w formie – zastygli w nabożnym skupieniu modlący się tworzą harmonijną kompozycję a przygaszona kolorystyka dodatkowo wzmacnia duchową wymowę przedstawionej sceny.
Min Estimate: 85000,00
Max Estimate: 95000,00
Starting Price: 75000,00
Price: 85000,00
Artist: Vladimir Naiditch
Title: MODELKA
Dimensions: 101,0 x 81,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 30000,00
Max Estimate: 40000,00
Starting Price: 25000,00
Price: 25000,00
Artist: Eugeniusz Zak
Title: STARY ZAMEK II
Dimensions: 65,0 x 81,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, Warszawakolekcja prywatna, Tel Aviv (do 2001)
Exhibited: Eugeniusz Zak 1884-1926, Muzeum Narodowe w Warszawie, grudzień 2003 – luty 2004.
Reproduced: Brus-Malinowska B.,Eugeniusz Zak 1884-1926, wyd. MNW, Warszawa 2004, s. 96, kat. 47.
Min Estimate: 800000,00
Max Estimate: 1000000,00
Starting Price: 650000,00
Price: 700000,00
Artist: Maurycy (Maurice) Mędrzycki (Mendjizki)
Title: BARKI NA RZECE
Dimensions: 54,0 x 65,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 25000,00
Max Estimate: 35000,00
Starting Price: 20000,00
Price: 26000,00
Artist: Maurycy (Maurice) Mędrzycki (Mendjizki)
Title: PEJZAŻ POŁUDNIOWY
Dimensions: 46,0 x 55,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 35000,00
Max Estimate: 40000,00
Starting Price: 30000,00
Price: 40000,00
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: PORTRET KOBIETY W CZERWIENI
Dimensions: 92,0 x 65,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 55000,00
Max Estimate: 65000,00
Starting Price: 50000,00
Price: 55000,00
Artist: Józef Czapski
Title: KOBIETA WE WNĘTRZU, LATA 80. XX W
Dimensions: 60,0 x 50,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, Trójmiastokolekcja rodziny artysty, Maisons-Lafitte (Francja)
Min Estimate: 30000,00
Max Estimate: 40000,00
Starting Price: 25000,00
Price: 29000,00
Artist: Piotr Potworowski
Title: AKT
Dimensions: 77,0 x 98,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Prezentowana praca przywodzi na myśl prace artysty z lat trzydziestych, kiedy to jego twórczość pozostawała pod widocznym wpływem Pierr’a Bonnarda. Obserwujemy tu typowy dla Bonnarda wątek intymności i nieokreślonej, ale na pewno bliskiej więzi z modelką. Charakterystyczna jest również duża doza dekoracyjności, wprowadzona zapewne dzięki giętkiej, trochę secesyjnej linii. Podobnie jak Bonnard, Potworowski w tym okresie łączy ze sobą w jakis niezwykły sposób spuściznę impresjonizmu i koloryzmu. Chociaż większą rolę niż u francuskiego mistrza odgrywa u Potworowskiego jednak kolor, a raczej barwna wibracja. Akty Potworowskiego stanowią na pewno rzadkość na rynku dzieł sztuki. Zdarzają się stosunkowo rzadko i są przykładem wielkiego kunsztu artysty, jego niezwykle ciekawej drogi twórczej, talentu stojącego w równym rzędzie z wielkim światowym malarstwem.
Min Estimate: 60000,00
Max Estimate: 70000,00
Starting Price: 40000,00
Price: 60000,00
Artist: Jerzy Zaruba
Title: WARSZAWSKA KAWIARENKA, 1920
Year: 1920
Dimensions: 85,5 x 65,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Stowarzyszenie Artystów Polskich RYTM 1922-1932, Muzeum Narodowe w Warszawie 11 czerwca – 29 lipca 2001.
Reproduced: Nowakowska-Sito K. (oprac.),Stowarzyszenie Artystów Polskich RYTM 1922-1932[katalog wystawy], Warszawa 2001, s. 298, poz. 206, kat. 381.
Description: Oferowana praca stanowi prawdziwą rzadkość z uwagi na znikomą ilość zachowanego do dziś dorobku malarskiego Jerzego Zaruby. Pojawienie sięWarszawskiej kawiarenkina rynku sztuki jest wydarzeniem bez precedensu. W obrazie tym widoczna jest nie tylko kwintesencja formistycznych poszukiwań artysty objawiających się syntetyzmem konstrukcyjnym i redukcją kolorystyczną ale również – a może przede wszystkim – klimat życia warszawskiej socjety okresu międzywojennego, w której historii Jerzy Zaruba zapisał się jako jedna z ciekawszych postaci. Opisywane przez Zarubę scenki z życia stołecznych lokali w pełen humoru sposób przybliżają układy towarzyskie międzywojennej Warszawy, na tle których odżywał na nowo po latach niewoli świat polskiej kultury. Dwa dni po śmierci artysty Szymon Kobyliński pisał: „Bogate i ważkie dla kultury lata Franca Fiszera, Leśmiana, Boya, burzliwe lata kształtowania polskiej sztuki współczesnej i jednocześnie czas określania postaw – to okres nie do wyobrażenia bez Zaruby.”
Min Estimate: 80000,00
Max Estimate: 90000,00
Starting Price: 60000,00
Price: 60000,00
Artist: Aleksander Kobzdej
Title: IMPERIA, 1960
Year: 1960
Dimensions: 60,0 x 50,0 x
Tools: mixed
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 25000,00
Max Estimate: 30000,00
Starting Price: 19000,00
Price: 19000,00
Artist: Władysław Hasior
Title: MRÓWKA, 1974
Year: 1974
Dimensions: 53,0 x 42,0 x 7,0
Tools: individual
Signed: Yes
Exhibited: Magiczny świat, Galeria Miejskiego Domu Kultury w Mińsku Mazowieckim, kwiecień 2013.
Reproduced: 30 lat Galerii, Wydawnictwo Miejski Ośrodek Sztuki, Gorzów Wielkopolski 2015, s. 45.Żakiewicz A.,Magiczny świat[katalog wystawy], Wydawnictwo Miejski Dom Kultury, Mińsk Mazowiecki 2013.
Min Estimate: 40000,00
Max Estimate: 60000,00
Starting Price: 30000,00
Price: 44000,00
Artist: Zdzisław Beksiński
Title: BEZ TYTUŁU, 1974
Year: 1974
Dimensions: 52,0 x 64,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, Warszawakolekcja prywatna, Sanok
Min Estimate: 90000,00
Max Estimate: 110000,00
Starting Price: 70000,00
Price: 70000,00
Artist: Stanisław Horno-Popławski
Title: OGRODNICZKA, 1953
Year: 1953
Signed: Yes
Reproduced: Konik R.,Myślenie kamieniem. Stanisław Horno – Popławski, Wrocław 2016, s. 64.
Min Estimate: 45000,00
Max Estimate: 55000,00
Starting Price: 38000,00
Price: 50000,00
Artist: Tadeusz Kantor
Title: KOŃ MÓJ NIEZWYCIĘŻONY, 1952
Year: 1952
Dimensions: 16,0 x 28,5 x
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: W załączeniu opinia dr Bożeny Kowalskiej.
Min Estimate: 45000,00
Max Estimate: 65000,00
Starting Price: 35000,00
Price: 42000,00
Artist: Tadeusz Kantor
Title: INFORMEL, 1958
Year: 1958
Dimensions: 103,5 x 116,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, Polskakolekcja Theodora Ahrenberga, Szwecjazakup od artysty
Description: Malarstwo informel było „wielką przygodą” w twórczości Tadeusza Kantora – tak właśnie określał artysta ten etap drogi artystycznej (…) Malowanie stawało się rodzajem gry hazardowej stwarzającej możliwość zrealizowania dzieła w oparciu o spontaniczny, wręcz spazmatyczny gest (nowa technika rozlewania farby na płótno zastawiała tu wiele pułapek) (…) Decyzja zrobienia pierwszego (i jedynego) kroku w stronę sztuki abstrakcyjnej, którą w istocie, choć w zupełnie nowym wydaniu, było malarstwo informel – musiała być dla Kantora decyzją trudną (…) Odpowiadał mu w informelu negatywny stosunek do wszelkiej kalkulacji i skrępowania intelektualnego. Pochwycił też entuzjazm a nawet przejaskrawił rolę przypadku w procesie tworzenia obrazu (…) „Przypadek należy do zjawisk ignorowanych, pogardzanych, zepchniętych w najniższe rejony działalności ludzkiej. W sztuce odnajduje racje istnienia i swoją rangę” (…) Oryginalnym wkładem Kantora w historię sztuki informel jest (…) uświadomienie, niezwykłej, typowo kantorowskiej metamorfozy: „Materiały i przedmioty u progu przejścia w stan materii”. Malarstwo informel stało się dla artysty „manifestacją życia”, akcentowaną z całym naciskiem „kontynuacją nie sztuki, ale życia” –Wiesław Borowski
Min Estimate: 250000,00
Max Estimate: 350000,00
Starting Price: 200000,00
Price: 310000,00
Artist: Tadeusz Kantor
Title: PEINTURE, 1961
Year: 1961
Dimensions: 100,0 x 81,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja Marc’a M. Spiegla, USA
Description: Pojęcie życia dzisiejsze jest bardziej skomplikowane. Sztuka dzisiejsza, jak życie wciągnięta jest w sens, którego nigdy do końca nie znamy. Obserwujemy jego ruch, którym do pewnego stopnia możemy racjonalnie kierować. Ten ruch, działanie, sztuka dzisiejsza stara się – nie oddać, ani nie reprodukować – nie zapisać – stara się być jego wynikiem. Tu już nie ma mowy o jakiejkolwiek imitacji, imitacji przedmiotu, czy imitacji wyimaginowanej rzeczywistości. Obraz staje się samą twórczością i manifestacją życia, jego przedłużeniem. Jest to zupełnie nowa koncepcja dzieła sztuki i nowa estetyka. –Tadeusz Kantor
Min Estimate: 180000,00
Max Estimate: 200000,00
Starting Price: 130000,00
Price: 160000,00
Artist: Rafał Malczewski
Title: PEJZAŻ Z BRAZYLII, 1942
Year: 1942
Dimensions: 51,0 x 69,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, Warszawa
Min Estimate: 140000,00
Max Estimate: 180000,00
Starting Price: 130000,00
Price: 135000,00
Artist: Andrzej Wróblewski
Title: AUTOPORTRET, 1949
Year: 1949
Dimensions: 92,0 x 62,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: kolekcja rodziny Varisella, Warszawakolekcja Olgi i Wojciecha Fibaków, Warszawakolekcja prywatna, Polska
Exhibited: Andrzej Wróblewski. Recto/verso, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madryt listopad 2015 – luty 2016.Andrzej Wróblewski 1927-1957. Retrospektywa, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa 1998.Andrzej Wróblewski 1927-1957. Retrospektywa, Muzeum Narodowe, Kraków 1998.
Reproduced: Andrzej Wróblewski. Recto/verso[katalog wystawy], wyd. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madryt 2015, s. 125.Andrzej Wróblewski. Recto/verso, wyd. Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa 2015, s. 107.Nowe Obrazy. Kolekcja Olgi i Wojciecha Fibaków, Warszawa 2010, s. 228.Michalski J.,Chłopiec na żółtym tle. Teksty o Andrzeju Wróblewskim, wyd. Galeria Zderzak, Kraków 2009, s. 266.Nowe Obrazy. Kolekcja Olgi i Wojciecha Fibaków, Warszawa 2007, s. 172.Gołubiew Z.,Andrzej Wróblewski[katalog wystawy], Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Muzeum Narodowe w Krakowie, Fundacja Instytutu Promocji Sztuki, Warszawa 1998, poz. kat. 61.
Min Estimate: 1600000,00
Max Estimate: 2200000,00
Starting Price: 550000,00
Price: 1300000,00
Artist: Andrzej Wróblewski
Title: KOMPOZYCJA - DOM, 1948
Year: 1948
Dimensions: 102,0 x 61,0 x
Tools: gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: kolekcja rodziny Varisella, Warszawado roku 2001 w depozycie Muzeum Narodowego w Poznaniu / kolekcja spadkobierców artysty
Reproduced: Michalski J.,Chłopiec na żółtym tle. Teksty o Andrzeju Wróblewskim, Wydawnictwo Galeria Zderzak, Kraków 2009, s. 260.
Description: Andrzej Wróblewski był jednym z najwybitniejszych, najbardziej samodzielnych polskich artystów powojennych, którego cała twórczość przepojona jest silnym pierwiastkiem intelektualnym. Urodzony w Wilnie studiował na ASP w Krakowie, m.in. u Zbigniewa Pronaszki, Jerzego Fedkowicza i Hanny Rudzkiej-Cybisowej. Był twórcą Grupy Samokształcenia, do której należeli m.in. Andrzej Wajda – ówcześnie student krakowskiej ASP – oraz Jan Tarasin. Twórczość Andrzeja Wróblewskiego, przerwana nagłą śmiercią w młodym wieku zaledwie trzydziestu lat, koncentrowała się na człowieku i była silnie uwarunkowana bolesnymi przeżyciami wojennymi. Był bardzo płodnym artystą, do jego ulubionych technik należało malarstwo olejne, gwasz, rysunek i grafika, której od wczesnych młodzieńczych lat uczyła Wróblewskiego matka z wykształcenia plastyk. Od samego początku twórczość artysty inspirowała, będąc punktem odniesienia dla artystów kilku następnych pokoleń. Nazywany jest prekursorem nowej figuracji a dla wielu krytyków sztuki, również międzynarodowych, twórczość Wróblewskiego wyprzedziła czas. Kurator madryckiej wystawy artysty, Éric de Chassey, powiedział w wywiadzie z Agnieszką Sural:„[…] Wróblewski robił rzeczy, które normalnie uznalibyśmy za niemożliwe w jego czasach. Pojawiły się one dopiero pod koniec lat 80. i na początku 90. u takich artystów, jak Luc Tuymans, Wilhelm Sasnal, Raoul de Keyser czy René Daniëls. Łączyli oni abstrakcję z figuracją, nie zastanawiając się nad różnicami pomiędzy tymi dwoma sposobami malowania. Fakt, że u Wróblewskiego działo się to już w późnych latach 40., stawia go w kompletnie odmiennym i wyjątkowym świetle.”W okresie lat 1947-48 Andrzej Wróblewski tworzył przede wszystkim prace eksperymentalne w technice oleju i gwaszu, poszukując indywidualnych środków wyrazu. W pracach tych nie pozostawał jednak obojętnym na panujące tendencje takie jak surrealizm czy abstrakcja geometryczna, które oddziaływały silnie również na sztukę innych artystów skupionych w środowisku krakowskim.
Min Estimate: 450000,00
Max Estimate: 650000,00
Starting Price: 350000,00
Price: 380000,00
Artist: Henryk Stażewski
Title: KOMPOZYCJA NR 7, 1973
Year: 1973
Dimensions: 60,0 x 60,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Provenance: kolekcja rodziny Varisella, Warszawakolekcja prywatna, PolskaAnnely Juda Fine Art, Londynze zbiorów artysty
Exhibited: Henryk Stazewski Paintings and Reliefs, Annely Juda Fine Art, 10 XI – 18 XII 1982, Londyn 1982.
Reproduced: Henryk Stazewski Paintings and Reliefs, Annely Juda Fine Art, 10 XI – 18 XII 1982, Londyn 1982, kat. 11.
Description: Obraz Stażewskiego nie jest bezbarwną, bezprzedmiotową energią wyrażającą – jakw suprematyzmie Malewicza – dynamiczny ruch wszechświata. Obraz Stażewskiego jestokreślonym istnieniem jednorodnie zbudowanego przedmiotu sztuki. Nie manifestuje zresztątego istnienia wulgarną agresywnością materialnej struktury, jest egzystencją czystą, spokojną,wysublimowaną. Nie jest też – mimo swej matematycznej dyscypliny – formą wyrażania pra,które miałyby obowiązywać zawsze i które swą miarąogarniałyby wszechświat. Jest prostym,autonomicznym i jednorodonym w swoich jakościach modelem „wykonanym z własnego”tworzywa, modelem posiadającym moc oryginału. Jest realizacją własnego celu, lecz jakżejasno i jednoznacznie określonego w stosunku do tego, co znamy i co najwyżej cenimy w sztucenowoczesnej.–Wiesław Borowski, fragment z katalogu wystawy Henryka Stażewskiego w Galerii Krzywe Koło, Warszawa 1961, s. 7.
Min Estimate: 130000,00
Max Estimate: 160000,00
Starting Price: 90000,00
Price: 130000,00
Artist: Henryk Stażewski
Title: KOMPOZYCJA NR 7, 1973
Year: 1973
Dimensions: 60,0 x 60,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Provenance: kolekcja rodziny Varisella, Warszawakolekcja prywatna, PolskaAnnely Juda Fine Art, Londynze zbiorów artysty
Exhibited: Henryk Stazewski Paintings and Reliefs, Annely Juda Fine Art, 10 XI – 18 XII 1982, Londyn 1982.
Reproduced: Henryk Stazewski Paintings and Reliefs, Annely Juda Fine Art, 10 XI – 18 XII 1982, Londyn 1982, kat. 11.
Description: Obraz Stażewskiego nie jest bezbarwną, bezprzedmiotową energią wyrażającą – jakw suprematyzmie Malewicza – dynamiczny ruch wszechświata. Obraz Stażewskiego jestokreślonym istnieniem jednorodnie zbudowanego przedmiotu sztuki. Nie manifestuje zresztątego istnienia wulgarną agresywnością materialnej struktury, jest egzystencją czystą, spokojną,wysublimowaną. Nie jest też – mimo swej matematycznej dyscypliny – formą wyrażania pra,które miałyby obowiązywać zawsze i które swą miarąogarniałyby wszechświat. Jest prostym,autonomicznym i jednorodonym w swoich jakościach modelem „wykonanym z własnego”tworzywa, modelem posiadającym moc oryginału. Jest realizacją własnego celu, lecz jakżejasno i jednoznacznie określonego w stosunku do tego, co znamy i co najwyżej cenimy w sztucenowoczesnej.–Wiesław Borowski, fragment z katalogu wystawy Henryka Stażewskiego w Galerii Krzywe Koło, Warszawa 1961, s. 7.
Min Estimate: 120000,00
Max Estimate: 150000,00
Starting Price: 80000,00
Price: 120000,00
Artist: Henryk Berlewi
Title: MECHANOFAKTURA, 1924/1961
Year: 1924
Dimensions: 60,0 x 48,5 x
Tools: litography
Surfaces: paper
Signed: Yes
Min Estimate: 15000,00
Max Estimate: 25000,00
Starting Price: 12000,00
Price: 35000,00
Artist: Roman Opałka
Title: Z CYKLU: ALFABET GRECKI, 1964
Year: 1964
Dimensions: 122,0 x 90,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, Warszawa
Description: Twórczość Romana Opałki utrzymana była w nurcie konceptualizmu. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie. Do końca lat 50-tych podejmował indywidualne próby w zakresie rysunku i malarstwa realistycznego. Porzucił je na przełomie lat 50-tych i 60-tych na rzecz malarstwa materii. U początku twórczej drogi zasłynął wielkim dziełem,Opisanie świata, nawiązującego do motywów biblijnych. W 1965 roku artysta rozpoczął swój program OPALKA 1965/1 – ? czyli dokument przemijania, rejestrowany w trzech zapisach: malarskim, fonograficznym i fotograficznym Dzięki temu artystycznemu przedsięwzięciu stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich artystów na świecie. Na przełomie lat 50. i 60. zainteresowało go – podobnie jak wielu innych twórców, malarstwo materii. Był to okres, w którym realizacje Opałki charakteryzowało poszukiwanie własnego języka, doświadczeń i eksperymentów. O takim okresie „dojrzewania” artystycznego świadczy fakt, że na pierwszą indywidualną wystawę Opałka zdecydował się dopiero w 1966 roku. W okresie poszukiwań powstały m.in. wyraziste monochromatyczne kompozycje o pobrużdżonej fakturze, oznaczone kolejnymi numerami greckimi. Do tego cyklu należy prezentowana praca namalowana w 1964 roku.
Min Estimate: 190000,00
Max Estimate: 250000,00
Starting Price: 130000,00
Price: 165000,00
Artist: Jan Tarasin
Title: ANTYKWARIAT, 1965
Year: 1965
Dimensions: 90,0 x 120,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, Kraków
Min Estimate: 120000,00
Max Estimate: 140000,00
Starting Price: 80000,00
Price: 135000,00
Artist: Jan Tarasin
Title: ZAPIS 81, 1981
Year: 1981
Dimensions: 114,0 x 98,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, Kraków
Min Estimate: 80000,00
Max Estimate: 120000,00
Starting Price: 70000,00
Price: 125000,00
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: ABAKAN ROUGE III, 1971
Year: 1971
Dimensions: 310,0 x 200,0 x
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, Warszawazakup od artystki
Description: Widzę nitkę jako podstawowy element budowy świata organicznego naszej planety, jako największą tajemnicę naszego otoczenia. To nitka buduje wszystkie żywe organizmy, rośliny, tkankę liści i nas samych, nasze nerwy, nasz kod genetyczny, nasze przewody żylne, nasze mięśnie. Jesteśmy strukturami włóknistymi.(…) Biorąc nić do ręki, dotykamy tajemnicy. (…) Czym może stać się nitka prowadzona ręką artysty, jego intuicją? Czym jest tkanina? Zeszywamy ją, kształtujemy z niej formy. Kiedy biologia naszego ciała przestaje prawidłowo działać, trzeba rozcinać skórę, aby dostać się do wnętrza, potem ją zeszywać jak materiał. Tkanina ubiera nas i okrywa. Tworzona naszymi rękami jest zapisem naszych myśli. –Magdalena Abakanowicz, z wystąpienia na Kongresie Fiberworks, Berkeley, San Francisco (1978)
Min Estimate: 190000,00
Max Estimate: 250000,00
Starting Price: 120000,00
Price: 270000,00
Artist: Ryszard Winiarski
Title: CHANCE IN GAME, 1990
Year: 1990
Dimensions: 100,0 x 100,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Verified Artist: Yes
Min Estimate: 90000,00
Max Estimate: 120000,00
Starting Price: 75000,00
Price: 90000,00
Artist: Ryszard Winiarski
Title: STATISTICAL SERIES 1-5, 1976
Year: 1976
Dimensions: 30,0 x 30,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: board
Description: Intencją artysty było odrzucenie przestarzałych norm tradycyjnej estetyki, wszelkichobowiązujących dotąd i nauczanych w szkołach zasad dotyczących malarstwa, łącznie z regułamibudowy kompozycji czy rozwiązań kolorystycznych i światłocieniowych. Winiarski zanegowałsamą ideę obrazu jako dzieła sztuki kształtowanego świadomie przez artystę i noszącego cechyjego twórczej indywidualności. Dążeniem malarza było stworze nie sztuki bezosobowej, wyzbytejz wszelkiej emocji; sztuki, której nie da się ocenić z punktu widzenia wartości estetycznych, alektórej sens można wyjaśnić racjonalnie, logicznie i precyzyjnie.– Bożena Kowalska
Verified Artist: Yes
Min Estimate: 120000,00
Max Estimate: 150000,00
Starting Price: 90000,00
Price: 115000,00
Artist: Ryszard Winiarski
Title: OBSZAR 142.12, 1973
Year: 1973
Dimensions: 50,0 x 50,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Reproduced: Grabski J.,Ryszard Winiarski. Prace z lat 1973-1974, Polski Dom Aukcyjny „Sztuka”, Kraków, 2002, s. 139.
Verified Artist: Yes
Min Estimate: 35000,00
Max Estimate: 45000,00
Starting Price: 29000,00
Price: 50000,00
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: Akt, 1992
Year: 1992
Dimensions: 86,5 x 46,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 120000,00
Max Estimate: 150000,00
Starting Price: 90000,00
Price: 125000,00
Artist: Franciszek Starowieyski
Title: ROSYJSKI ŚW. SEBASTIAN, 1991
Year: 1991
Dimensions: 195,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas, paper
Signed: Yes
Min Estimate: 70000,00
Max Estimate: 80000,00
Starting Price: 50000,00
Price: 65000,00
Artist: Teresa Pągowska
Title: ZDJĘCIE Z KRZYŻA, 1986
Year: 1986
Dimensions: 160,0 x 140,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 130000,00
Max Estimate: 150000,00
Starting Price: 90000,00
Price: 120000,00
Artist: Stefan Gierowski
Title: OB. DCCLXXXIX, 2002
Year: 2002
Dimensions: 130,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Min Estimate: 120000,00
Max Estimate: 140000,00
Starting Price: 90000,00
Price: 90000,00
Artist: Wojciech Fangor
Title: SM 19, 1975
Year: 1975
Dimensions: 212,0 x 145,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Exhibited: Wojciech Fangor. Wspomnienie teraźniejszości, Muzeum Narodowe, Wrocław, 2015.Wojciech Fangor. Space as play, Muzeum Narodowe, Kraków, 2012.
Reproduced: Szydłowski S.,Wojciech Fangor. Wspomnienie teraźniejszości[katalog wystawy], Wrocław, 2015, s. 124.Szydłowski St.,Wojciech Fangor. Space as play[katalog wystawy], Kraków, 2012, s. 229.
Description: Oferowana fala SM 19 powstała w 1975 i należy do prac zamykających najsłynniejszy cykl twórczości artysty. Ich fenomen trafnie ujęła M. Smolińska w tekście do katalogu sopockiej wystawy z 2011 roku: Fangorowe fale (…) zyskują w tym kontekście na organiczności, przypominają falowanie wody lub wgląd w kosmiczne przestrzenie dokonywane przez lunety czy teleskopy. (…) Miękkość plam barwnych oraz płynne rozmycie stref granicznych pomiędzy poszczególnymi kolorami generuje sytuację, w której silnie do głosu dochodzi działanie nieostrości i niewyraźności. W SM 19 wędrująca fala zdaje się poruszać w dwóch kierunkach – od wewnątrz do zewnątrz oraz z lewa na prawo jakby chciała wykroczyć poza ograniczające ją płótno. Ludzkie oko stara się to wrażenie uporządkować poprzez naturalne poszukiwanie ostrości. W oferowanej pracy mistrzowski warsztat Fangora, dający mu swobodę w operowaniu efektem iluzji, powoduje, że obserwator wciągany jest w relację obraz-widz-przestrzeń stając się aktywnym elementem systemu.
Min Estimate: 700000,00
Max Estimate: 900000,00
Starting Price: 500000,00
Price: 650000,00
Artist: Włodzimierz Pawlak
Title: DZIENNIK NR 117, 2009
Year: 2009
Dimensions: 50,0 x 40,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Min Estimate: 30000,00
Max Estimate: 35000,00
Starting Price: 25000,00
Price: 25000,00
Artist: Leon Tarasewicz
Title: KOMPOZYCJA, 1996
Year: 1996
Dimensions: 130,5 x 190,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: kolekcja prywatna, Warszawadepozyt artysty w Nordenhake Gallery, Berlin
Reproduced: Gola J.,Leon Tarasewicz, Warszawa 2007, s. 291.
Min Estimate: 120000,00
Max Estimate: 140000,00
Starting Price: 90000,00
Price: 110000,00
Artist: Igor Mitoraj
Title: Nudo, 2003
Year: 2003
Dimensions: 183,0 x 65,0 x 43,0
Surfaces: ivory
Provenance: Warszawa,kolekcja prywatnazakup bezpośrednio od artysty
Exhibited: Paryż,Igor Mitoraj, Sculptures Monumentales, Jardin des Tuileries, 2006
Reproduced: Igor Mitoraj, Sculptures Monumentales, Jardin des Tuileries [katalog wystawy], Paryż, 2006, ss. 74-75
Description: Nudo to posąg odlany w Pietrasanta w 2003 roku w ilości zaledwie 6 sztuk. Jest jedną z najbardziej kompletnych i klasycznych rzeźb Mitoraja obok słynnego Ikara. Skojarzenie z rzeźbą klasyczną prowadzi wprost do słynnego Doryforosa autorstwa Polikleta z Argos, rzeźby powstałej w połowie V w. p.n.e. Podobnie do wielkiego greckiego mistrza, do którego z resztą Mitoraj był porównywany przez włoskich krytyków („Poliklet z Krakowa”), rzeźba polskiego artysty odznacza się surową powściągliwością wysportowanego męskiego ciała. Ciało ujęte jest w spoczynku, w pozie kontrapostu, z lekko pochyloną głową. Przypomina kogoś kto z rezygnacją przeczuwa swój los. Dramatyzm pozy spotęgowany jest przez brakujące fragmenty ciała – część głowy od nosa w górę oraz obydwu rąk od wysokości przedramienia. To wizja okaleczenia jake niosą współczesne czasy, symbol cierpienia jakiemu ulega jednostka ludzka w świecie, który oddalił się od klasycznych ideałów, popadłwszy przez to w chaos. Młody mężczyzna bez głowy i rąk zdaje się świadczyć o kondycji współczesnego człowieka często pozbawianego przez otaczający go świat samodzielności w myśleniu i działaniu. Nagość wysportowanego męskiego ciała to nie tylko odwołanie do klasycznego piękna, to także bezbronność wobec przyjmowanych ran. Ale to także symbol dążenia do doskonałości, do ideału piękna. Rzeźba Nudo, w której udało się Mitorajowi zawrzeć zarówno klasyczne piękno, jak i współczesny niepokój zmuszający widza do samodzielnego myślenia i odkrywania pozostaje jednym z najpiękniejszych świadectw o współczesności jakie zostawił po sobie Igor Mitoraj.
Min Estimate: 750000,00
Max Estimate: 900000,00
Starting Price: 600000,00
Price: 600000,00
Artist: Igor Mitoraj
Title: MOONLIGHT. VENEZIA, 1999
Year: 1999
Dimensions: 184,0 x 29,0 x 29,0
Signed: Yes
Description: Obiekt posiada certyfikat autentyczności wydany przez Argos Studio S.r.l. na zlecenie galerii Contini oraz podpisany przez artystę.
Min Estimate: 70000,00
Max Estimate: 80000,00
Starting Price: 60000,00
Price: 65000,00
Min Estimate: 30000,00
Max Estimate: 40000,00
Starting Price: 25000,00
Price: 32000,00
Artist: Victor Vasarely
Title: SALGO, 1967
Year: 1967
Dimensions: 38,0 x 36,0 x
Tools: oil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: Vasarely oczątkowo poruszał się w obszarze abstrakcji geometrycznej, którą jednak bardzo szybko przekształcił w kolorystyczną grę układów, barw i kształtów, opartej na złudzeniu optycznym stając się jednym ze światowych prekursorów sztuki op-artu, której stał się propagatorem publikując szereg manifestów artystycznych. Z końcem lat 50-tych opracował kolejną wariację bazującą na kolorystycznej abstrakcji geometrycznej. Kwadratową kompozycję wypełnioną małymi modułami o różnorodnych kształtach i kolorach. Forma ta dawała nieograniczoną ilość kombinacji trójwymiarowych kształtów i kolorów. Artysta opracowywał ją zarówno w mniejszych jak i w kilkumetrowych rozmiarach. Vasarely w ogóle nie ograniczał się do malarstwa, eksperymentował z materią reliefów, instalacji, rzeźb, a nawet architekturą realizując swoje iluzyjne, op-artowskie instalacje w przestrzeni miejskiej.
Min Estimate: 18000,00
Max Estimate: 25000,00
Starting Price: 15000,00
Price: 19000,00
Artist: Victor Vasarely
Title: GESTALT, 1970
Year: 1970
Dimensions: 80,0 x 80,0 x
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: Niniejsza teka stanowi jedno z 200 portfolio, które zostały przygotowane na zlecenie i pod nadzoremVictora Vasarelego w 1970 roku przez wydawnictwo Galerii Denise Rene Hans Mayer w Dusseldorfie.Teka, nosząca numer 97, zawiera osiem barwnych plansz wykonanych w technice sitodruku nakartonie Schoeller Parole, każda podpisana oraz numerowana odręcznie przez artystę.
Min Estimate: 35000,00
Max Estimate: 40000,00
Starting Price: 25000,00
Price: 33000,00