Artist: Teofil Kwiatkowski
Title: MADMOISELLE OCTAVIA, 1851
Year: 1851
Dimensions: 13,0 x 10,0 x
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Min Estimate: 4000,00
Max Estimate: 8000,00
Starting Price: 3000,00
Price: 5000,00
Artist: Teofil Kwiatkowski
Title: PENDANT MARTWYCH NATUR, 1867
Year: 1867
Dimensions: 45,0 x 33,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Paryż, kolekcja prywatnaParyż, Daguerre S.V.V., aukcja 27.02.2013, poz. 59Paryż, kolekcja prywatnaParyż, własność Marie-Louis Dervault, wnuczki artysty (do 1978)
Description: MARTWA NATURA Z RÓŻAMI, 1867olej, deska, 48,5 x 35 cmsygn. i opisany na odwrocie: T. Kwiatkowski 1867. | Paris Faub St Honoré No 168. | rue de Rennes No 65Obok owalna lakowa pieczęć z odciskiem głowy w profilu.
Min Estimate: 120000,00
Max Estimate: 140000,00
Starting Price: 80000,00
Price: 90000,00
Artist: Jerzy Andrzej Mniszech
Title: PORTRET MĘŻCZYZNY, 1858
Year: 1858
Dimensions: 109,5 x 73,5 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaKraków, kolekcja Bolesława ObrzutaParyż, kolekcja prywatnaParyż, depozyt u hrabiny Fredro (do 1902)własność artysty
Min Estimate: 50000,00
Max Estimate: 80000,00
Starting Price: 45000,00
Price: 45000,00
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: GRA W KOŚCI
Dimensions: 54,0 x 73,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaLondyn, galeria Frost&Reed
Description: Po studiach w akademii osiadł na stałe w Paryżu, gdzie zdobył popularność i uznanie jako malarz scen historycznych i rodzajowych. Wystawiał je na Salonach paryskich i w miastach prowincjonalnych dzięki czemu bardzo często dostawał nagrody i zdobywał kupców. Miał wystawy w wielu miastach w kraju (Zachęta, Salon Krywulta, TPSP) oraz za granicą (Bruksela, Berlin, Wiedeń, Nowy Jork, Londyn). W swoim dorobku ma wiele subtelnych przedstawień pięknych kobiet oraz bogatych kompozycyjnie scen we wnętrzach. Doskonałe opanowanie warsztatu malarskiego sprawiało, że z upodobaniem odtwarzał każdy detal otoczenia, w którym znajdowali się jego modele, różnicował powierzchnie drogocennych przedmiotów i tkanin, umiejętnie rozkładał światła i cienie.Prezentowany obraz ukazuje scenę gry w kości. Rozbudowana wielofi – guralna kompozycja wprowadza widza w świat obyczajów francuskiej arystokracji doby późnego renesansu, ulubionego tematu artysty. Maestria techniczna pracy, teatralność ujęcia pozwala obserwatorowi niemalże poczuć atmosferę radosnej zabawy
Min Estimate: 90000,00
Max Estimate: 120000,00
Starting Price: 80000,00
Price: 87000,00
Artist: Józef Brandt
Title: PRZED CHATĄ, 1895
Year: 1895
Dimensions: 15,4 x 24,2 x
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Paryż, kolekcja prywatnaBielsko, kolekcja Stanisława Loewensteina1926 zakup od Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie
Min Estimate: 50000,00
Max Estimate: 60000,00
Starting Price: 40000,00
Price: 50000,00
Artist: Ludwik Gędłek
Title: Targ na Starym Kleparzu
Dimensions: 26,0 x 39,5 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Min Estimate: 70000,00
Max Estimate: 90000,00
Starting Price: 65000,00
Price: 68000,00
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: WILKI
Dimensions: 51,0 x 37,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaKatowice, kolekcja prywatnazakup w warszawskiej DESIE, lata 70. XX w.
Description: Temat wilków podejmował artysta w wielu różnych wersjach i układach kompozycyjnych. Motyw ten wiąże się ściśle ze wspomnieniami z lat dziecinnych kiedy to w trakcie podróży ośmioletni wówczas Wierusz-Kowalski wraz z rodziną padli ofiarą napadu tych zwierząt. Obrazów podejmujących temat wilków powstało wiele. Jak pisał Eligiusz Niewiadomski:Najsłynniejsze były sceny z wilkami. Wierusz-Kowalski wystudiował wilka jak mało kto, [obrazy te] należą do najsilniejszych rzeczy artysty.(Niewiadomski E.,Malarstwo polskie XIX i XX wieku, Warszawa 1926, s.182). Wiemy, że artysta studiował postaci wilków zarówno w naturze jak i w modelach. W swoim majątku w Mikorzynie trzymał sześć żywych zwierząt, zaś w pracowni monachijskiej miał dwa wilki wypchane, jeden w pozie stojącej, drugi zaś spięty do skoku. Wilki malowane były zarówno w pełnych dramatyzmu kompozycjach scen napadów jak i w obrazach bardziej wyciszonych przedstawiających samotne zwierzę na tle zaśnieżonego pustego pola w mroźną zimową noc. Powstało wiele wariantów tego motywu a oferowany obraz przedstawia scenę z wilkiem stojącym w śniegu przed znajdującą się w tle uśpioną wioską. Podobnie jak w innych kompozycjach tego rodzaju artysta w mistrzowski sposób uchwycił atmosferę nocnej ciszy i niebezpieczeństwa. Obrazy z tego gatunku od zawsze należały do najbardziej popularnych i poszukiwanych prac artysty. Jeden z nich, pt.Melancholik został zakupiony do zbiorów Nowej Pinakoteki w Monachium.
Min Estimate: 120000,00
Max Estimate: 150000,00
Starting Price: 100000,00
Price: 155000,00
Artist: Jan Styka
Title: CHRYSTUS Z TRZCINĄ I KORONĄ CIERNIOWĄ W RĘKU, 1925
Year: 1925
Dimensions: 102,5 x 66,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaParyż, kolekcja prywatna
Exhibited: Warszawa – Łódź – Katowice – Kraków – Lwów – Poznań, +Jan Styka, Tade. Styka, Adam Styka, 1930-31.
Reproduced: OPISANY:+Jan Styka, Tade. Styka, Adam Styka [katalog wystawy], Warszawa – Łódź – Katowice – Kraków – Lwów –Poznań, 1930-31, poz. 28.
Description: LITERATURA:por. Małaczyński A., Jan Styka (szkic biografi czny), Lwów, 1930, s. 66.(Jan Styka „Chrystus z cierniową koroną, 1925” – obraz darowany przez malarza do zbiorów Watykanu)por. Czapliński Cz., Saga rodu Styków, Nowy Jork, 1988, s. 48.
Min Estimate: 220000,00
Max Estimate: 280000,00
Starting Price: 190000,00
Price: 255000,00
Artist: Jan Styka
Title: W DRODZE NA GOLGOTĘ, 1886 - 1914
Year: 1886
Dimensions: 80,0 x 130,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatnaFrancja, kolekcja prywatna
Description: Oferowana kompozycja, nad którą pracę rozpoczął Styka w roku 1886 ukończona została w 1914 roku w pracowni artysty w Garches pod Paryżem. Należy ona do cyklu „20 obrazów z życia Chrystusa” pokazanego w tym samym 1914 roku na wielkiej wystawie Jana, Tadeusza i Adama Styków w galerii Salle des BeauxArts przy ulicy Boétie w Paryżu. Jak donosi dr Aleksander Małaczyński w Szkicu biograficznym Jana Styki (wyd. Lwów 1930): „Wystawa miała niebywałe powodzenie. Przez jej sale przesunęły się mnogie tysiące elity społeczeństwa – Stykowie zbierali gratulacje od dygnitarzy państwa, ambasadorów, artystów i literatów„.
Min Estimate: 120000,00
Max Estimate: 180000,00
Starting Price: 100000,00
Price: 110000,00
Artist: Tadeusz Styka
Title: PORTRET DZIEWCZYNY Z WINOGRONAMI
Dimensions: 45,0 x 62,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Min Estimate: 50000,00
Max Estimate: 70000,00
Starting Price: 40000,00
Price: 40000,00
Artist: Cyprian Godebski
Title: FAUN GRAJĄCY NA FLETNI
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaWiedeń, kolekcja prywatnaBerlin, Auktionshaus Dannenberg, aukcja 04.06.2010, poz. 405.
Min Estimate: 20000,00
Max Estimate: 30000,00
Starting Price: 17000,00
Price: 18000,00
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: PORTRET DZIEWCZYNY, 1898
Year: 1898
Dimensions: 31,5 x 23,2 x
Tools: pastel, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaDom Aukcyjny Agra Art, aukcja 20.03.1994, poz. 12.Warszawa, antykwariat Abe GutnajeraMuzeum Narodowe w KrakowieKraków, własność Ireny ŁepkowskiejKraków Bronowice, własność prof. dr. Wincentego Łepkowskiego
Exhibited: Muzeum Narodowe w Krakowie, Stanisław Wyspiański. Wystawa jubileuszowa 1907-1957, Kraków, grudzień 1957- listopad 1958.
Reproduced: Stanisław Wyspiański. Wystawa jubileuszowa 1907-1957, wyd. MNK, 1958, s. 145, poz. 17.
Description: (…) przeto uznać należy głęboką treść portretów Wyspiańskiego, w których artysta umiał wydobyć pomimo stylizacji najbardziej istotne wartości życia ludzkiego. Obrazy macierzyństwa i portrety dzieci, należące do spuścizny Wyspiańskiego, mówią też o tym, że prawdziwie głębokie przeżycia artystyczne, niezależnie od form uznanych i stosowanych w danym okresie, prowadzą do powstania dzieł sztuki o trwałej wartości. Portrety dziecięce i obrazy macierzyństwa, przedstawiające kobiety z ludu, stanowią jedną z najbogatszych gałęzi plastyki Wyspiańskiego; one to, dalekie od sztuczności i często dekadenckiej pozy artystów okresu secesji, stawiają go w rzędzie wielkich malarzy europejskich.(Skierkowska E.,Plastyka Stanisława Wyspiańskiego na tle ówczesnych kierunków artystycznych, Wrocław – Kraków 1958, s. 56)
Min Estimate: 500000,00
Max Estimate: 600000,00
Starting Price: 400000,00
Price: 460000,00
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: PORTRET KAZIMIERZA STANKIEWICZA, 1894
Year: 1894
Dimensions: 58,0 x 42,0 x
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaDom Aukcyjny Agra Art, aukcja 20.03.1994, poz. 12.Przemyśl, własność Jadwigi Ekiertowej
Reproduced: OPISANY:
Description: Z mężem moim poszło nadzwyczaj łatwo […]. Widział moją wielką miłość do siostry, do jej jedynego synka, moją boleść po jej stracie, lęk o tę wielką sierotę, i zdecydowaliśmy zaraz,aby jak najprędzej zabrać małego Stasia, zająć się jego wychowaniem, nauką i kochać go jak własne dziecko. […] Zawojował tak wuja, że ten zamiast iść ręka w rękę ze mną, razem z tym młodzieniaszkiem spiskowali na mnie i Staś robił bez zastrzeżeń co chciał […] mój mąż kochał go nad życie, czego tylko Staś zapragnął, jakąkolwiek najdziwniejszą fantazję objawił, już mąż spieszył, aby dogodzić i woli jego zadośćuczynić. – Joanna Klara Rogowska Stankiewiczowa
Min Estimate: 500000,00
Max Estimate: 700000,00
Starting Price: 450000,00
Price: 600000,00
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: PORTRET DZIEWCZYNKI, 1900
Year: 1900
Dimensions: 34,0 x 28,0 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnazakup w warszawskiej galerii w latach 90. XX w.
Description: Stanisław Wyspiański zasłynął jako portrecista dzieci. Żaden inny polski artysta nie stworzył tak wielu i takiej klasy portretów małych modeli. Śmiało można stwierdzić, że są one też fenomenem na skalę europejską. Malowanie dzieci sprawiało Wyspiańskiemu radość. Były one tematem najwcześniejszego etapu twórczości artysty, który wykonywał portrety zarówno podczas podróży zagranicznych jak i w rodzinnym Krakowie. Za modeli służyły mu mali proletariusze, córki stróżów i przekupek, biedni chłopcy z ulicy a odkąd urodziły mu się dzieci to one stały się bohaterami większości przedstawień. Wyspiański stworzył wizerunki pozbawione przesadnego sentymentalizmu czy częstego w przypadku tego gatunku przesłodzenia. Jego bohaterowie – delikatni i wzruszający – są przede wszystkim prawdziwi. Realizm obserwacji sprawia, że w portretach Wyspiańskiego nie ma śladu sztucznej pozy a dzieci uchwycone są w charakterystycznych dla ich wieku pozach – wyrwane ze snu przecierają oczy, oparte o stół wyciągają rękę po leżący nań przedmiot, czasem są smutne, czasem zamyślone, uczucia malujące się na ich twarzach są zawsze szczere. Na wielu portretach widzimy jakby postaci z innego świata (Helenka), zamyślone znajdują się gdzieś w sferze swojej wyobraźni (Chłopiec z pistoletami), śpiące wyglądają jakby odpłynęły w dalekie krainy (Śpiący Staś). W portretach dziecięcych rysunek jest szkicowy, płaski, pozbawiony bryłowatości. Linia splątana, giętka i dekoracyjna przypomina sztukę niemieckiej i wiedeńskiej secesji. Wyspiański koncentruje swoją uwagę na wyrazie twarzy portretowanego. Nie przedstawia żadnych zbędnych szczegółów, nie ma mebli, kotar, akcesoriów, nie ma też tła co powoduje, że nie wiemy w jakim wnętrzu znajduje się model. Istotą portretu w zamyśle artysty jest bowiem psychologia małego człowieka, jego dziecięctwo ukryte w geście, minie, spojrzeniu. Można powtórzyć za Martą Tomczyk-Maryon, że dzieci były dla artysty medium, przez które wchodził do krainy podświadomości, marzeń, innej rzeczywistości. (Wyspiański, wyd. PIW, Warszawa 2009, s. 216)
Min Estimate: 150000,00
Max Estimate: 250000,00
Starting Price: 110000,00
Price: 110000,00
Artist: Wacław Szymanowski
Title: POPIERSIE FRYDERYKA CHOPINA
Dimensions: 52,0 x 44,0 x 37,0
Signed: Yes
Description: Prezentowana praca jest modelem głowy Fryderyka Chopina, wykonanym w skali 1:2 z pomnika kompozytora znajdującego się w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Pomnik dłuta Wacława Szymanowskiego należy do najpiękniejszych i najbardziej znanych w naszym kraju. Jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych widoków związanych z Warszawą. Przedstawia postać kompozytora siedzącego pod wierzbą, zasłuchanego w jej szum. Został odsłonięty w 1926 roku. 31 maja 1940 roku pomnik Chopina został przez Niemców wysadzony w powietrze i pocięty na mniejsze części. Przewieziony następnie na zachód posłużył jako surowiec do przetopienia w niemieckiej hucie. Niemcy usiłowali zniszczyć także wszystkie kopie pomnika przechowywane w polskich muzeach. Jednemu z pracowników Muzeum Wielkopolskiego w Poznaniu udało się ukryć w piwnicy kopie samej głowy pomnika. Zniszczeniu uległy zaś gipsowe repliki oraz drewniana kopia rzeźby w skali 1:2, którą do poznańskiego muzeum przekazał Szymanowski. Na szczęście jeszcze w okresie międzywojennym londyński Instytut Kultury Polskiej złożył zamówienie na kilka odlewów brązowych ze wspomnianego drewnianego modelu głowy. Prezentowana praca jest więc absolutną rzadkością na rynku antykwarycznym. Odlewy tego projektu prezentowane były na wystawach m.in. w Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej a także w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina w Warszawie.
Min Estimate: 25000,00
Max Estimate: 35000,00
Starting Price: 18000,00
Price: 62000,00
Artist: Jan Bułhak
Title: DOM GOTYCKI W PUŁAWACH Z CYKLU: POLSKA W OBRAZACH FOTOGRAFICZNYCH JANA BUŁHAKA
Dimensions: 10,8 x 15,7 x
Min Estimate: 2500,00
Max Estimate: 3000,00
Starting Price: 2000,00
Price: 2000,00
Artist: Zofia Stryjeńska
Title: PODHALAŃSKI GRAJEK
Dimensions: 61,0 x 43,0 x
Tools: gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Min Estimate: 30000,00
Max Estimate: 40000,00
Starting Price: 25000,00
Price: 41000,00
Artist: Wojciech Weiss
Title: Pejzaż z Kalwarii, ok. 1936
Dimensions: 55,7 x 69,4 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 25000,00
Max Estimate: 35000,00
Starting Price: 20000,00
Price: 29000,00
Artist: Tadeusz Makowski
Title: Dziewczynka z pisklętami, ok. 1923-27
Dimensions: 54,5 x 45,5 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 07.12.2021, poz. 41Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 29.05.2018, poz. 26Katowice, kolekcja prywatna (od 2013)Paryż, kolekcja prywatna
Description: Twarze dzieci tracą niejako trzeci wymiar, stają się bardziej płaskie, mniej realne. Okrągły owal twarzy, okrągłe oczy powodują, że małe modele są jeszcze bardziej dziecinne, jakby „dziecinną” rysowane ręką. W gruncie rzeczy ta „dziecinna” linia, jest bardzo kunsztowna i wyrafinowana w delikatnym rytmie formy.(Jaworowska W., Tadeusz Makowski, Kraków 1999, s. 16)
Min Estimate: 400000,00
Max Estimate: 500000,00
Starting Price: 360000,00
Price: 470000,00
Artist: Miron Duda
Title: KRAJOBRAZ Z PŁYWAKAMI
Dimensions: 38,0 x 46,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 18000,00
Max Estimate: 25000,00
Starting Price: 15000,00
Price: 19000,00
Artist: Mojżesz Kisling
Title: RUDOWŁOSA DZIEWCZYNA, 1934
Year: 1934
Dimensions: 41,0 x 33,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaParyż, Sotheby’s, aukcja 10.12.2015, poz. 99.Francja, kolekcja prywatnaParyż, Tajan, aukcja 28.03. 2001, poz. 42.
Reproduced: Peintres Juifs de L’école de Paris [katalog aukcji], Tajan, Paryż, 28 marca 2001, poz. 42
Min Estimate: 300000,00
Max Estimate: 400000,00
Starting Price: 270000,00
Price: 290000,00
Artist: Zygmunt Menkes
Title: Przyjęcie urodzinowe
Dimensions: 46,0 x 61,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 29.05.2018, poz. 29.Polska, kolekcja prywatnaNowy Jork, DOYLE, aukcja 03.05.2016, poz. 48.USA, kolekcja prywatna
Description: „Przyjęcie urodzinowe” jest obrazem przedstawiającym scenę rodzajową. W kontraście do tego niezwykle nowoczesnego i nowatorskiego malarstwa swoich czasów taka tematyka wydaje się wręcz banalna. Urodziny kojarzą się nam z dziecinnym świętem w pełni swojej naiwności i niewinności. Jednak jest to przedstawienie, z którym możemy się utożsamiać, a w namalowanych gościach rozpoznać swoich bliskich i znajomych. Jest to bardzo ciepła i optymistyczna scena. Jubileuszowe święto obchodzone nawet w wieku dorosłym ma w sobie coś infantylnego, kojarzonego z latami dzieciństwa. Widzimy kogoś, kto gra na gitarze, kogoś innego niosącego owoce- ludzie celebrują tytułowe urodziny. Obraz jest niczym notatką z pamiętnika, intymnym zapiskiem z tego drobnego corocznego wydarzenia. Nie ma w nim refleksji nad przemijaniem czy przemyśleniami nad kolejnym rokiem, który zbliża nas do nieuchronnego końca. Nikt nie zastanawia się nad sensem istnienia, skupia się jedynie na tym, co jest w tym momencie, celebrują kogoś im bliskiego, komu nie poświęca się tyle czasu w ciągu roku, na ile zasługuje.
Min Estimate: 90000,00
Max Estimate: 100000,00
Starting Price: 70000,00
Price: 85000,00
Artist: Zygmunt Menkes
Title: Król Dawid
Dimensions: 49,0 x 39,5 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Min Estimate: 40000,00
Max Estimate: 50000,00
Starting Price: 35000,00
Price: 40000,00
Artist: Stanisław Eleszkiewicz
Title: PORTRET MĘŻCZYZNY
Dimensions: 28,5 x 22,0 x
Tools: oil, pencil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaFrancja, kolekcja prywatna
Min Estimate: 15000,00
Max Estimate: 18000,00
Starting Price: 12000,00
Price: 12000,00
Artist: Józef Czapski
Title: PEJZAŻ
Dimensions: 70,0 x 50,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Trójmiasto, kolekcja prywatna
Min Estimate: 30000,00
Max Estimate: 40000,00
Starting Price: 25000,00
Price: 46000,00
Artist: Alicja Halicka
Title: MACIERZYŃSTWO, LATA 20-TE XX W.
Dimensions: 65,0 x 49,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: LITERATURA:
Verified Artist: Yes
Min Estimate: 40000,00
Max Estimate: 50000,00
Starting Price: 30000,00
Price: 35000,00
Artist: Tadeusz Kantor
Title: Peinture, 1961
Year: 1961
Dimensions: 80,7 x 99,8 x
Tools: mixed
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaUSA, kolekcja Marc’a M. Spiegla
Description: Oferowane obrazy stanowią esencję kantorowskiej wizji Informelu.Powstały w czasie zagranicznych pobytów artysty. W roku 1961 Kantorudał się do Hamburga dokąd został zaproszony by gościnnie poprowadzićpracownię malarstwa w Hochschule für Bildende Künste. W trakcietego pobytu powstała praca Peinture. Według informacji podanejprzez Lecha Stangreta w publikacji Tadeusz Kantor. Malarski ambalażtotalnego dzieła (Kraków 2006, s. 36) namalowane w Hamburgu obrazyzostały pokazane przez Kantora na indywidualnej wystawie w Paryżuw listopadzie 1961 roku (Peinture recentes, Galerie H. Le Gendre). Drugaz oferowanych prac powstała w następnym roku w Paryżu (Peinture,1962). Faktura obydwu obrazów jest wzbogacona względem pierwszycheksperymentalnych płócien, widać w niej ewidentne dążenieartysty ku malarstwu materii. Mamy tu do czynienia z własną technikąartysty opartą na zastosowaniu nie tylko tradycyjnego medium czylifarby olejnej ale również materiałów syntetycznych – żywic i lakierów.W obydwu obrazach widać już odejście od taszystowskiego gestu rozchlapanejfarby na korzyść gęstniejącej materii malarskiej przyjmującejgdzieniegdzie postać grubych reliefów. Kolorystyczne zestawienie, niezwyklewysmakowane nie jest dziełem przypadku. Z jednej strony ciepła,miękka kolorystyka otrzymana przez zestawienie brązów i żółcieni(Peinture, 1961), z drugiej zaś uderzający kontrast znajdujących się oboksiebie chłodnych błękitów i rozpalonych pomarańczy (Peinture, 1962)udowadniają niezwykłą maestrię artysty w posługiwaniu się kolorem.W obydwu płótnach czuć pulsujące życie, spełnia się w nich marzenieKantora o materii ożywionej, przekraczającej wszelkie granice.
Min Estimate: 220000,00
Max Estimate: 260000,00
Starting Price: 200000,00
Price: 260000,00
Artist: Tadeusz Kantor
Title: PEINTURE, 1962
Year: 1962
Dimensions: 80,3 x 99,5 x
Tools: mixed
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaUSA, kolekcja Marc’a M. Spiegla
Description: Oferowane obrazy stanowią esencję kantorowskiej wizji Informelu. Powstały w czasie zagranicznych pobytów artysty. W roku 1961 Kantor udał się do Hamburga dokąd został zaproszony by gościnnie poprowadzić pracownię malarstwa w Hochschule für Bildende Künste. W trakcie tego pobytu powstała praca Peinture. Według informacji podanej przez Lecha Stangreta w publikacji Tadeusz Kantor. Malarski ambalaż totalnego dzieła (Kraków 2006, s. 36) namalowane w Hamburgu obrazy zostały pokazane przez Kantora na indywidualnej wystawie w Paryżu w listopadzie 1961 roku (Peinture recentes, Galerie H. Le Gendre). Druga z oferowanych prac powstała w następnym roku w Paryżu (Peinture,1962). Faktura obydwu obrazów jest wzbogacona względem pierwszych eksperymentalnych płócien, widać w niej ewidentne dążenie artysty ku malarstwu materii. Mamy tu do czynienia z własną techniką artysty opartą na zastosowaniu nie tylko tradycyjnego medium czyli farby olejnej ale również materiałów syntetycznych – żywic i lakierów. W obydwu obrazach widać już odejście od taszystowskiego gestu rozchlapanej farby na korzyść gęstniejącej materii malarskiej przyjmującej gdzieniegdzie postać grubych reliefów. Kolorystyczne zestawienie, niezwyklewysmakowane nie jest dziełem przypadku. Z jednej strony ciepła, miękka kolorystyka otrzymana przez zestawienie brązów i żółcieni (Peinture, 1961), z drugiej zaś uderzający kontrast znajdujących się obok siebie chłodnych błękitów i rozpalonych pomarańczy (Peinture, 1962) udowadniają niezwykłą maestrię artysty w posługiwaniu się kolorem. W obydwu płótnach czuć pulsujące życie, spełnia się w nich marzenie Kantora o materii ożywionej, przekraczającej wszelkie granice.
Min Estimate: 230000,00
Max Estimate: 300000,00
Starting Price: 200000,00
Price: 285000,00
Artist: Tadeusz Brzozowski
Title: Ćwikiery, 1966
Year: 1966
Dimensions: 62,0 x 59,0 x
Tools: individual
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 120000,00
Max Estimate: 150000,00
Starting Price: 90000,00
Price: 100000,00
Artist: Erna Rosenstein
Title: OBIEKT
Dimensions: 33,0 x 30,0 x
Tools: individual
Signed: Yes
Min Estimate: 25000,00
Max Estimate: 35000,00
Starting Price: 20000,00
Price: 24000,00
Artist: Jadwiga Maziarska
Title: BEZ TYTUŁU (KOMPOZYCJA), LATA 60-TE XX W.
Dimensions: 109,5 x 80,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 35000,00
Max Estimate: 45000,00
Starting Price: 30000,00
Price: 47000,00
Artist: Kajetan Sosnowski
Title: 13-16, 16-4, 1966
Year: 1966
Dimensions: 108,0 x 77,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Francja, kolekcja prywatna
Description: Oferowana praca nawiązuje do cyklu Obrazów pustych, który powstał w wyniku fascynacji artysty minimalizmem. Obrazy z tego cyklu tworzone w latach 1961-64 charakteryzują się jednobarwną płaszczyzną o przydymionym, zgaszonym kolorze, czasem otoczoną kontrastową bordiurą przydymionymi. Artysta zamalowywał płótno własnymi palcami, rozsmarowując farby dłonią po płótnie. Poprzez wyeliminowanie innych narzędzi malarskich Sosnowski zwracał uwagę na kontakt artysty z materią malarską co nadawało płótnom z tego cyklu charakteru zbliżonego do sztuki performance. Uzyskana w ten sposób faktura, nie pozbawiona śladów bezpośredniego działania, migotliwie odbijała światło. O istotę Obrazów pustych pytał Julian Przyboś: „Czy Sosnowski odkrył naprawdę nowe światło; to jest nową jego zjawę malarską?” I potwierdzał: „nie widziałem dotychczas nikogo ażeby tak głęboko wpuścił światło w obraz i żeby ono gdzieś z dna biło równomiernie na całą powierzchnię obrazu” (cyt. za: Kowalska B., Kajetan Sosnowski, [w:] Kamena. Kwartalnik kresowy, nr 2(927), 1990, s. 42.)
Min Estimate: 55000,00
Max Estimate: 65000,00
Starting Price: 45000,00
Price: 55000,00
Artist: Kajetan Sosnowski
Title: OBRAZ SZYTY CZARNY Z CYKLU UKŁADY RÓWNOWARTOŚCIOWE, 1982
Year: 1982
Dimensions: 130,0 x 100,0 x
Signed: Yes
Description: Oferowana praca należy do powstałego w latach 1982-84 cyklu czarnych obrazów szytych. Wybór koloru pracy – czerni otrzymanej poprzez przemysłowe zabarwienie tkaniny – wynikał z potrzeby odniesienia się do otaczającej w tamtym czasie politycznej rzeczywistości stanu wojennego. Praca wyraża się poprzez stosowaną już przez Sosnowskiego formę trójkątnych elementów pozszywanych ze sobą i naciągniętych na blejtram. Mimo jednolitej barwy i gładkiej powierzchni zastosowanej tkaniny całość różnicowana jest przez światło, które w każdym z poszczególnych elementów inaczej odbija się od splotów nici. I to właśnie rola światła i koloru jest absolutnie nadrzędna w pracach Sosnowskiego, który celowo nadaje surowość swoim pracom pomijając zupełnie wątek przedstawieniowy.
Min Estimate: 50000,00
Max Estimate: 60000,00
Starting Price: 45000,00
Price: 52000,00
Artist: Władysław Hasior
Title: W STARYM PIECU DIABEŁ PALI, 1970
Year: 1970
Dimensions: 165,0 x 52,5 x
Tools: individual
Provenance: Polska, kolekcja prywatnadepozyt Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Exhibited: Wrocław, mia ART GALLERY, Kolekcja Hermansdorferów, 15 listopada – 20 grudnia, 2017.
Reproduced: Kolekcja Hermasdorferów [katalog wystawy],Wrocław,2017, s. 81.
Description: Oferowana praca, powstała ok. 1970 roku, należy do przestrzennych asamblaży komponowanych przez Hasiora z różnych przedmiotów – metalowych skrzynek, sztućców, gwoździ, drutu, porcelanowych bibelotów, kawałków tkanin. Artysta uważał, że nie zawsze da się przedstawić niektóre problemy, tematy przy pomocy jednego konkretnego materiału – stąd konieczność szukania alternatywnych rozwiązań. Wybór materiałów też nie był dziełem przypadku – każdy element asamblażu miał swoje znaczenie. „Używam materiałów, które coś znaczą. Każdy przedmiot ma swój sens, a złożone dają aforyzm. Aforyzm jest bardzo podobny do prawdy, ale nie jest samą prawdą. Działalność artystyczną uważam za prowokację: intelektualną, twórczą”. – mówił Hasior (cyt. za: Magiczny Świat Władysława Hasiora, katalog wystawy w MDK, Mińsk Mazowiecki, 2013). Artysta często podkreślał, że nie jest twórcą awangardowym i że nie sprzeciwia się tradycji ani historii a wręcz z nich właśnie lubi czerpać reinterpretując bądź dosłownie cytując motywy, symbole, tematy. Kompozycje Hasiora nie tylko były nośnikiem ironii i drwiny ze współczesnych artyście realiów. Niosły też zawsze jakąś treść odwołując się do symboliki i mitologii. Asamblaż „W starym piecu diabeł pali” to ponownie wyraz fascynacji Hasiora ginącym światem ludowej metafizyki i duchowości, z której artysta lubił wydobywać element figlarnego podejścia do życia, patrzenia nań z przymrużeniem oka. Dziś sztuka Hasiora nie wzbudza już tak silnych emocji jak niegdyś, kiedy określano artystę heretykiem i bluźniercą. Ciekawi, intryguje, przyciąga, zaprasza wyobraźnię widza do gry, do odkrywania magii i tajemnicy, która za każdym dziełem Hasiora jest ukryta. „(…) Bo tu chodzi o ruch wyobraźni, o ścieranie się poglądów – sam eksponat nie musi być arcydziełem – wystarczy, że jest skuteczną płaszczyzną do ćwiczenia naszej wspólnej wyobraźni” mówił Hasior (cyt. za: Myśli o sztuce, Nowy Sącz, 1986, s. 6). Lekkość, figlarność jego prac jest jedynie pozorna – ma widza zainteresować, otworzyć go na dialog, zaprosić do głębszej refl eksji. W każdej ze swoich prac bowiem artysta stawia odbiorcy pytania – poważne i trudne, bo dotyczące spraw ostatecznych i wiecznych. W ten sposób obiekty Hasiora stają się polem spotkania i dialogu artysty z odbiorcą.
Min Estimate: 300000,00
Max Estimate: 400000,00
Starting Price: 250000,00
Price: 305000,00
Artist: Aleksander Kobzdej
Title: Mexico II/A, 1963
Year: 1963
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polswiss Art, aukcja 29.05.2018, poz. 46USA, kolekcja prywatnaDom Aukcyjny C.G. Sloan & Co., aukcja nr 780 (1985), poz. 4.USA, kolekcja Rossa Paula Titusa zakup od artysty
Min Estimate: 60000,00
Max Estimate: 70000,00
Starting Price: 40000,00
Price: 67000,00
Artist: Aleksander Kobzdej
Title: IMPERIA, 1960
Year: 1960
Dimensions: 60,0 x 50,0 x
Tools: mixed
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 18000,00
Max Estimate: 25000,00
Starting Price: 15000,00
Price: 21000,00
Artist: Jan Lebenstein
Title: FIGURA OSIOWA, 1958
Year: 1958
Dimensions: 120,0 x 75,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnazakup od artysty
Min Estimate: 140000,00
Max Estimate: 180000,00
Starting Price: 110000,00
Price: 145000,00
Artist: Jan Lebenstein
Title: FIGURA OSIOWA, 1959
Year: 1959
Dimensions: 43,0 x 58,0 x
Tools: ink, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPoznań, kolekcja prywatnaDom Aukcyjny Agra Art, aukcja 14.12.2014, poz. 114.Toronto, Galeria Moos
Min Estimate: 20000,00
Max Estimate: 25000,00
Starting Price: 18000,00
Price: 26000,00
Artist: Tymon Niesiołowski
Title: WIATR NAD MORZEM, 1964
Year: 1964
Dimensions: 65,0 x 50,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnazakup od artysty przez Ministerstwo Kultury i Sztuki w latach 70. XX w.
Min Estimate: 45000,00
Max Estimate: 55000,00
Starting Price: 35000,00
Price: 45000,00
Artist: Władysław Jackiewicz
Title: AKT, 1984
Year: 1984
Dimensions: 80,0 x 60,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 14000,00
Max Estimate: 18000,00
Starting Price: 10000,00
Price: 14000,00
Artist: Henryk Musiałowicz
Title: Z CYKLU OCZEKIWANIE, 1981 - 1985
Year: 1981
Dimensions: 82,0 x 104,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: z kolekcji rodziny artysty
Min Estimate: 18000,00
Max Estimate: 25000,00
Starting Price: 15000,00
Price: 19000,00
Artist: Teresa Pągowska
Title: Plaża, 1985
Year: 1985
Dimensions: 145,0 x 264,0 x
Tools: tempera, acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 29.05.2018, poz. 56
Exhibited: Toruń, CSW Znaki Czasu, TU jesteśmy. Wybrane prace polskiej sztuki po 1945 roku z kolekcji Krzysztofa Musiała, 2017.Warszawa, Galeria aTAK, Teresa Pągowska. Przesypywanie czasu, 05 września- 29 listopada 2008.
Reproduced: Teresa Pągowska, Przesypywanie czasu [katalog wystawy], Galeria aTAK, Warszawa 2008, s. 172.TU jesteśmy. Wybrane prace polskiej sztuki po 1945 roku z kolekcji Krzysztofa Musiała [katalog wystawy], wyd. CSW Znaki Czasu, Toruń 2017, s. 174.
Description: (…) jej kompozycje, to często rodzaj, by użyć słowa piosenki Przybory, enigmatów. Czasami wszystko jest jasne, proste i wyraźne. Niekiedy jednak z wielkim trudem jesteśmy w stanie zidentyfikować poszczególne kształty i rozwikłać rebus obrazu. Zazwyczaj wysiłki zostają nagrodzone i możemy odczytać, skrótowy, czy zawikłany układ form.
Min Estimate: 250000,00
Max Estimate: 350000,00
Starting Price: 190000,00
Price: 230000,00
Artist: Wojciech Fangor
Title: MARTWA NATURA Z GRUSZKĄ, 1993
Year: 1993
Dimensions: 56,0 x 66,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnadepozyt Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
Exhibited: Toruń, TU jesteśmy. Prace z kolekcji Krzysztofa Musiała, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, 28.04-15.08.2017.
Reproduced: Toruń, TU jesteśmy. Prace z kolekcji Krzysztofa Musiała, 2017, s. 109.
Min Estimate: 220000,00
Max Estimate: 270000,00
Starting Price: 180000,00
Price: 210000,00
Artist: Ryszard Winiarski
Title: OBSZAR 121, 1972
Year: 1972
Dimensions: 100,0 x 100,0 x 10,0
Tools: acrylic
Surfaces: board
Provenance: Włochy, kolekcja prywatnaMediolan, Galleria Schwarzwłasność artysty
Exhibited: Mediolan, Ryszard Winiarski, Galleria Schwarz Milano, listopad – grudzień 1974.
Reproduced: Mediolan, Ryszard Winiarski, dall’8 novembre all’ll dicembre 1974,alla Galleria Schwarz, Milano, wyd. Galleria Schwarz, 1974, s. 20, poz. 19.
Description: Każdy malarz ma swój kod, czasem pozornie prosty. (…) Ograniczenie się przeze mnie do bieli i czerni nie wynikało z innych pobudek, jak tylko z pragnienia uzyskania jednoznaczności kodu. Gdybym używał żółci, zapytano by mnie, której żółci używam. Gdy mówię, że używam bieli i czerni, to sytuacja jest jednoznaczna i tak porównywalna z określeniami „tak i nie”, „plus i minus”, „dobro i zło”, że nikt nie zapyta o specyfikę mojej bieli i mojej czerni. (…) Potrzeba precyzji kodu zmusiła mnie także do zdecydowania się na kwadrat, figurę geometryczną, która nie prowokuje pytań o kierunek (jak trójkąt) lub otaczające pole (jak koło). Nie pozostawia żadnych wątpliwości.– Ryszard Winiarskicytat za.: Skaryszewska D., Wywiad z Ryszardem Winiarskim, Projekt, 30 /5 (164), 1985, ss. 22–27.
Verified Artist: Yes
Min Estimate: 500000,00
Max Estimate: 600000,00
Starting Price: 400000,00
Price: 680000,00
Artist: Henryk Stażewski
Title: KOMPOZYCJA NR 111, 1979
Year: 1979
Dimensions: 30,0 x 30,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Min Estimate: 25000,00
Max Estimate: 35000,00
Starting Price: 20000,00
Price: 26000,00
Artist: Henryk Stażewski
Title: KOMPOZYCJA, 1977
Year: 1977
Dimensions: 45,3 x 45,2 x
Tools: acrylic
Surfaces: board
Signed: Yes
Min Estimate: 45000,00
Max Estimate: 65000,00
Starting Price: 38000,00
Price: 50000,00
Artist: Victor Vasarely
Title: Szachy, 1979
Year: 1979
Dimensions: 71,3 x 71,5 x 3,0
Description: Różnorodna twórczość Victora Vasarely’ego, jednego z najbardziej rozpoznawalnych na świecie twórców spod znaku op-artu, jest dziś bardziej aktualna niż kiedykolwiek. Żywe kolory geometrycznych wzorów Vasarely’ego stały się cenionymi elementami designu. Dzięki technikom pozwalającym na ich zastosowanie w produkcji sztuki użytkowej Vasarely na stałe zagościł w przestrzeni publicznej jak i prywatnej, kształtując świadomość estetyczną i artystyczną szerokiego grona odbiorców. Na początek lat 70. XX wieku przypadł szczyt kariery Victora Vasarelego. Otrzymywał coraz więcej zleceń na projektowanie architektury jak również wnętrz. W 1979 roku zaprojektował zestaw szachowy. Na krzyżowo rozstawionej podstawie z pleksiglasu spoczywa kwadratowa szachownica z 32 figurami. Kolorowy nadruk pod przezroczystym blatem tworzy strukturę pola szachowego i jego otoczenia z wzorem okrągłych form w kanciastych polach. Zielone, niebieskie i fioletowe kolory przyciągają wzrok. Piony to abstrakcyjne formy, przezroczyste dla jednego gracza i matowe dla przeciwnika. Przypominający szkło wygląd przezroczystego materiału dodaje pewnej lekkości projektowi, który skupia się na kolorowej planszy i geometrii poszczególnych figur.
Min Estimate: 18000,00
Max Estimate: 20000,00
Starting Price: 15000,00
Price: 16000,00
Artist: Victor Vasarely
Title: MANIPUR, 1969
Year: 1969
Dimensions: 40,0 x 30,5 x
Tools: individual
Signed: Yes
Description: Vasarelego przez cały okres działalności artystycznej fascynowała percepcja głębi i dystorsja przestrzenna, prowadząc go do tej fazy twórczości, która najszerzej wykorzystała problematykę złudzenia optycznego. W tym tzw. „Czarno-białym okresie twórczości” (1950-1965) prace Vasarelego czerpały inspirację z fotografii zasady pozytyw/negatyw. Vasarely wykonał identyczne matryce swoich czarno-białych dzieł, montując je na plexi i nakładając następnie na siebie. Przesuwające się względem siebie płaszczyzny stwarzały wibrujący obraz. Gdy widz poruszał się przed nim, obraz ten zmieniał się, czyniąc widza aktywną częściąkompozycji. Położyło to fundament pod późniejszą teorię Vasarelego w myśl której sztuka powinna być dostępna dla wszystkich odbiorców a o jej ostatecznym kształcie miało decydować indywidualna percepcja każdego widza. Jak stwierdził Vasarely: Stawką nie jest już „serce”, ale siatkówka oka, a koneser sztuki stał się przedmiotem badań psychologii eksperymentalnej. Ostre, czarno-białe kontrasty, nieznośna wibracja uzupełniających się kolorów, migotanie liniowych sieci i permutowanych struktur… wszystko to są elementy mojej pracy, której zadaniem nie jest już pogrążanie widza w słodkiej melancholii, ale pobudzenie go.
Min Estimate: 12000,00
Max Estimate: 15000,00
Starting Price: 10000,00
Price: 10000,00
Artist: Victor Vasarely
Title: LINÉAIRES, 1973
Year: 1973
Dimensions: 36,0 x 29,0 x
Surfaces: paper
Signed: Yes
Min Estimate: 10000,00
Max Estimate: 12000,00
Starting Price: 8000,00
Price: 12000,00
Artist: Tadeusz Dominik
Title: IMPRESJE MORSKIE, 1957
Year: 1957
Dimensions: 80,0 x 95,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnawłasność artysty
Min Estimate: 40000,00
Max Estimate: 50000,00
Starting Price: 35000,00
Price: 43000,00
Artist: Tadeusz Dominik
Title: OWOCE, 1974
Year: 1974
Dimensions: 63,0 x 73,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Min Estimate: 30000,00
Max Estimate: 35000,00
Starting Price: 25000,00
Price: 27000,00
Artist: Leon Tarasewicz (1957)
Title: BEZ TYTUŁU (NR 10), 1989
Year: 1989
Dimensions: 190,0 x 260,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaNiemcy, kolekcja prywatnaSztokholm, Galerie Nordenhakewłasność artysty
Exhibited: Londyn, Nigel Greenwood Gallery, kwiecień – maj 1989.Sztokholm, Galerie Nordenhake, Leon Tarasewicz. Målingar, marzec 1989.
Reproduced: Leon Tarasewicz. Målingar [katalog wystawy], Galerie Nordenhake, Sztokholm 1989.Gola J., Leon Tarasewicz, Warszawa 2007, s. 243.
Description: Właściwie wszystkie obrazy Leona są pejzażami. Można też powiedzieć więcej: są to pejzaże równinne, które przez miejsce urodzenia i zamieszkania autora nawiązują do okolic wsi Waliły, a szerzej – do obszaru mającego wiele nazw geograficznych, takich jak Podlasie, Białostocczyzna, Białoruś… Naprawdę jednak mogą to być pejzaże wielu miejsc tej szerokości geograficznej. I żadnego konkretnego. Można je dookreślać inaczej: pole, las, łąka. Albo: drzewa, ptaki, skiby, pnie.– Anda Rottenberg
Verified Artist: Yes
Min Estimate: 220000,00
Max Estimate: 280000,00
Starting Price: 190000,00
Price: 255000,00
Artist: Leon Tarasewicz
Title: BEZ TYTUŁU, 2017
Year: 2017
Dimensions: 130,0 x 100,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 70000,00
Max Estimate: 80000,00
Starting Price: 60000,00
Price: 65000,00
Artist: Adam Marczyński
Title: DEKOMPOZYCJA, 1974
Year: 1974
Dimensions: 70,0 x 55,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: board, beaverboard
Min Estimate: 50000,00
Max Estimate: 60000,00
Starting Price: 40000,00
Price: 50000,00
Artist: Adam Marczyński
Title: DEKOMPOZYCJA, 1970
Year: 1970
Dimensions: 10,3 x 10,3 x
Tools: acrylic
Surfaces: plywood
Min Estimate: 10000,00
Max Estimate: 15000,00
Starting Price: 8000,00
Price: 12000,00
Artist: Jan Ziemski
Title: INTERFERENCJE, LATA 60-TE XX W.
Dimensions: 49,0 x 66,5 x
Tools: acrylic, individual
Surfaces: board
Min Estimate: 50000,00
Max Estimate: 60000,00
Starting Price: 35000,00
Price: 55000,00
Artist: Włodzimierz Pawlak
Title: DZIENNIK B, 1997 - 1998
Year: 1997
Dimensions: 23,5 x 33,5 x
Tools: individual
Description: Dzienniki Bto płaskie gablotki, w których Włodzimierz Pawlak z pietyzmem układa w kolejnych rejestrach bilety, etykietki, rachunki, tubki po farbach, ołówki, niedopałki. Rzeczy te to zapis towarzyszących artyście w pracy przedmiotów. Znalezione w pracowni nie trafiają na śmietnik lecz nadawana jest im nowa ranga – stają się milczącymi świadkami działań artysty. Stąd Dzienniki B uważane są za dodatki do cyklu obrazów o tej samej nazwie gdyż wzbogacają je opisując wszystkie „pozamalarskie” czynności jakim oddaje się artysta: rysowanie ołówkiem, palenie papierosa, przejazd autobusem. Stanowią swoisty rejestr codzienności Pawlaka. Podobnie do Dzienników malowanych również Dzienniki B opisane są kolejnymi numerami. Oferowany egzemplarz zawiera 39 przedmiotów ponumerowanych od 7625 do 7663. Są wśród nich brzegi od zapisanych zeszytów, wycięte z kopert znaczki pocztowe, naklejka odlepiona z jabłka, opakowania soli i pieprzu, skasowany bilet kolejowy a w samym środku tej osobliwej kompozycji – dwie czarne plastikowe szpule.
Min Estimate: 10000,00
Max Estimate: 12000,00
Starting Price: 7000,00
Price: 9500,00
Artist: Włodzimierz Pawlak
Title: HISTORIA KOLORU NR 14 (SZARY), 1990
Year: 1990
Dimensions: 125,0 x 200,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna
Exhibited: Włodzimierz Pawlak. Autoportret w powidokach, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 8.09-2.11.2008.
Reproduced: Włodzimierz Pawlak. Autoportret w powidokach [katalog wystawy], wyd. Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2008, poz. 187.
Description: W roku 1989 Włodzimierz Pawlak rozpoczął cykl Historia koloru. Był on wynikiem badań jakie artysta prowadził od początku lat 80. nad zagadnieniembarwy jako nośnika treści. Pawlak przywiązywał dużą wagę do koloru dominującego nad całością przedstawienia, interesowała go faktura jaką pigment zostawiał na powierzchni płótna. Cykl Historia koloru, rozpoczynający się od obrazu białego a kończący na czarnym, to poszczególne barwy dominujące wielkoformatowe płótna: czerwony, żółty, brązowy, zielony i niebieski. W 1990 roku Pawlak uzupełnił powstały rok wcześniej cykl o kolejne obrazy tym razem również je numerując. Powstało wówczas 14 identycznych pod względem wymiarów płócien, m.in. oferowana Historia koloru nr 14 (Szary). Omawiany cykl stanowi istotną część rozważań nad teorią koloru, którą Włodzimierz Pawlak kontynuował przez cały okres lat 90. w kolejnych pracach z serii Notatek o sztuce oraz Przestrzeni logicznejobrazu.
Min Estimate: 35000,00
Max Estimate: 45000,00
Starting Price: 30000,00
Price: 36000,00
Artist: Marta Pawlak Włodzimierz Pawlak
Title: PRACOWNIA RZEŹBIARKI, 2014 - 2015
Year: 2014
Dimensions: 24,5 x 32,0 x 16,0
Tools: individual
Exhibited: Muzeum w Chełmie, Galeria 72, sierpień-październik, 2016.
Description: Pracownia rzeźbiarki należy do kategorii obiektów-rzeźb powstałych z różnorakich często zużytych materiałów zaaranżowanych na drewnianym postumencie pokrytym farbą, zazwyczaj warstwą bieli. Oferowany obiekt powstał w duecie z córką artysty Martą. Pracownia jest bardzo ważnym miejscem w twórczym życiu Włodzimierza Pawlaka. To nie tylko przestrzeń jego działania ale i kontemplacji. Jak stwierdził Wiesław Juszczak w ocenie dorobku artysty: Nieczęsto zdarza się, by poznanie codziennego otoczenia, w jakim artysta żyje i zarazem pracuje, tłumaczyło tak wiele, jak to jest w przypadku osobowości i sztuki Pawlaka. Dom, cały będący równocześnie pracownią, stanowi enklawę ciszy i skupienia. Jest to ujmujące i przejmujące. Wydaje się zatem nieprzypadkową chęć uchwycenia właśnie tego intymnego miejsca i zamknięcia go w trójwymiarowym obiekcie. Tym bardziej osobistym iż współtworzonym z córką. Rzeźby te są poniekąd aneksami do obrazów, ich trójwymiarowym, przestrzennym ekwiwalentem. Zatrzymują pamięć o zdarzeniach, opisują przemijający czas. Mówią też wiele o stosunku artysty do przedmiotów, o sprzeciwie wobec marnotrawstwa i chęci nadawania rzeczom nowego znaczenia. Agnieszka-Szewczyk, kuratorka wystawy Pawlaka w Zachęcie, zauważa, że narzucające się wizualne pokrewieństwo z objets trouves dadaistów i surrealistów może być znakiem dwuznacznego choć niewysłowionego stosunku Pawlaka do awangardy. Rzeźby-obiekty Pawlaka należy zatem ujmować nie tyle od strony estetycznej, co intelektualnej.
Min Estimate: 20000,00
Max Estimate: 30000,00
Starting Price: 16000,00
Price: 20000,00
Artist: Włodzimierz Pawlak
Title: DZIENNIK 30.III – II. 17 2017, 2016 - 2017
Year: 2016
Dimensions: 150,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: Obrazy pochodzące z cyklu Dzienniki prowadzone są przez Pawlaka w różny sposób: część z nich wykonywana jest na płótnie i zachowana jest w monochromatycznej gamie kolorystycznej przeplatanej znakami pisma, inne natomiast wyrażane są w formie rysunku ołówkiem na papierze lub w formie gablotek które zawierają przedmioty codziennego użytku artysty. W Dziennikach malowanych permanentny kryzys, jakim jest życie, jego jednostajność i powtarzalność, znaczy Pawlak tysiącami krótkich kresek rytych w farbie. Odkąd w 1989 roku obrazem Polacy formują flagę narodową artysta rozstał się symbolicznie z czasem, gdy zamierzeniem jego było towarzyszyć rodakom w ich trudnym losie – czyni to już tylko dla siebie. Potrzebny mi był dziennik w ogóle, potrzebowałem jakiegoś systemu, chciałem znaleźć metodę na dzień. – mówił artysta w filmie Pawła Sosnowskiego Dzień po dniu jestem artystą. Dzienniki opisywane kolejnymi numerami są rejestrem prywatnego czasu. Kreślenie siedmiu linii, przekreślanie ich ósmą nadają rytm, wprowadzają w swoisty trans. Na pewien czas znikam, nie ma mnie. Kiedyś to potrafi ło trwać kilka godzin, ale teraz robię sobie takie święta tylko kilkuminutowe – mówi Pawlak. Dzienniki malowane były najczęściej białą farbą, znane są również prace niebieskie i czerwone. Do tych ostatnich zalicza się oferowany Dziennik. Wybór koloru nigdy nie był u Pawlaka dziełem przypadku, idąc w ślad artystów awangardy międzywojennej chciał w swojej sztuce rozszerzyćoddziaływanie światła, koloru i przestrzeni. Ale do każdej z barw ma artysta osobisty stosunek, każda budzi w nim inne odczucia. Czerwień jest dla Włodzimierza Pawlaka trudna i wymagająca, dużo kosztuje go praca z użyciem czerwieni, dlatego tak mało powstało obrazów w tej kolorystyce.Wycieram ręce z czerwonej farby, z obrzydzenia, ze wstrętu, potem ze wstrętu wypróżniam się zaprawdę głęboko doświadczony czerwienią. Pragnąłbym zamalować to wszystko na biało, wycierając ręce zmarszczyć czoło ulegając złudzeniu wieczystego artyzmu.Niewielka ilość czerwonych płócien Pawlaka sprawia, że pojawienie się ich na rynku wzbudza zainteresowanie coraz szerszego kręgu miłośników sztuki tego intrygującego artysty.
Min Estimate: 40000,00
Max Estimate: 50000,00
Starting Price: 30000,00
Price: 34000,00
Artist: Edward Dwurnik
Title: JESIEŃ POETÓW, 2016
Year: 2016
Dimensions: 180,0 x 280,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 80000,00
Max Estimate: 100000,00
Starting Price: 70000,00
Price: 75000,00
Artist: Xawery Wolski (1960)
Title: BEZ TYTUŁU (PIERSI), 2007
Year: 2007
Dimensions: 153,0 x 121,0 x 10,0
Tools: individual
Exhibited: Warszawa, Czas. Tu i tam, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, 2016.Meksyk, Tijuana, Materia del Deseo, Center of Contemporary Art Tijuana, 2012.
Verified Artist: Yes
Min Estimate: 60000,00
Max Estimate: 80000,00
Starting Price: 55000,00
Price: 70000,00
Artist: Xawery Wolski (1960)
Title: DŁOŃ, 2014
Year: 2014
Dimensions: 126,0 x 55,0 x 50,0
Tools: individual
Exhibited: Meksyk, Ciudad de Mèxico, Galeria OMR, 2015.
Verified Artist: Yes
Min Estimate: 100000,00
Max Estimate: 150000,00
Starting Price: 80000,00
Price: 105000,00
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: PŁYWACZKA, 1968
Year: 1968
Dimensions: 70,0 x 54,0 x
Tools: ink
Surfaces: paper
Exhibited: Muzeum Narodowe w Poznaniu, Jerzy Nowosielski, 28.03. – 30.05.1993 Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Jerzy Nowosielski, 25.06. – 19.09.1993.Galeria Zachęta w Warszawie, Jerzy Nowosielski, 4.10. – 1.11.1993.
Reproduced: Jerzy Nowosielski [katalog wystawy], wyd. Zachęta Państwowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2003, s. 609.Jerzy Nowosielski [katalog wystawy], wyd. Muzeum narodowe w Poznaniu, 1993, s. 201, poz. III. 13.
Min Estimate: 25000,00
Max Estimate: 35000,00
Starting Price: 22000,00
Price: 28000,00
Artist: Stanisław Fijałkowski
Title: ZUPEŁNIE NOWA AUTOSTRADA X, 14/2008
Dimensions: 100,0 x 100,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 80000,00
Max Estimate: 90000,00
Starting Price: 75000,00
Price: 90000,00
Artist: Andrzej Dłużniewski
Title: Z CYKLU- CZTERY ŻYWIOŁY, 1986
Year: 1986
Dimensions: 140,0 x 130,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas, template
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaNiemcy, kolekcja prywatna
Description: OGIEŃ / DAS FEUERakryl, szablon, płótno 140 x 130 cmsygn. p.d.: A. Dużniewski 1986ZIEMIA / DIE ERDEakryl, szablon, płótno 142 x 130 cmsygn. p.d.: A. Dużniewski 1986WODA / DAS WASSERakryl, szablon, płótno 142 x 130 cmsygn. p.d.: A. Dużniewski 1986POWIETRZE / DIE LUFTakryl, szablon, płótno 144 x 130 cmsygn. p.d.: A. Dużniewski 1986
Min Estimate: 120000,00
Max Estimate: 150000,00
Starting Price: 100000,00
Price: 135000,00
Artist: Jan Tarasin
Title: PRZEDMIOTY, 2003
Year: 2003
Dimensions: 89,0 x 116,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Sopot, Jan Tarasin. Malarstwo i prace na papierze 2005-1959, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, 15.02-12.03.2006.
Reproduced: Jan Tarasin. Malarstwo i prace na papierze 2005-1959 [katalog wystawy], wyd. PGS w Sopocie, Sopot, 2006, s. 21.
Min Estimate: 120000,00
Max Estimate: 140000,00
Starting Price: 90000,00
Price: 107000,00
Artist: Józef Hałas
Title: NS 19, 1990
Year: 1990
Dimensions: 115,0 x 130,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Exhibited: Wrocław Muzeum Architektury, Józef Hałas – Poszukiwania, 24 marca – 28 maja 2017, 2017.
Reproduced: Józef Hałas – Poszukiwania [katalog wystawy], Wrocław, 2017, s. 35.
Min Estimate: 50000,00
Max Estimate: 70000,00
Starting Price: 40000,00
Price: 40000,00
Artist: Józef Hałas
Title: Z CYKLU DROGA, LATA 90-TE XX W.
Dimensions: 63,0 x 43,0 x
Tools: mixed
Surfaces: paper
Min Estimate: 15000,00
Max Estimate: 20000,00
Starting Price: 12000,00
Price: 15000,00
Artist: Wojciech Siudmak (1942)
Title: WIECZNA MIŁOŚĆ, 2010
Year: 2010
Dimensions: 28,0 x 12,0 x 14,0
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Min Estimate: 18000,00
Max Estimate: 20000,00
Starting Price: 16000,00
Price: 25000,00
Artist: JEAN DIEUZAIDE
Title: RĘCE RZEŹBIARZA, 1970
Year: 1970
Dimensions: 18,0 x 23,5 x
Surfaces: paper
Description: Jean Dieuzaide przez sześćdziesiąt lat pracował jako profesjonalny fotograf. W centrum jego artystycznych zainteresowań znajdował się człowiek stąd zwykło się wiązać jego osobę z tzw. école humaniste. Znany był jako świetny portrecista o niezwykłej wrażliwości na drugiego człowieka. W 1968 roku Dieuzaide po raz pierwszy spotkał Augusta Zamoyskiego, polskiego rzeźbiarza pracującego we Francji. Spotkanie to zaowocowało powstaniem serii fotografii portretowych przedstawiających artystę w jego pracowni w Saint-Clar-de-Riviere pod Tuluzą. Dieuzaide sfotografował wówczas Zamoyskiego przed modelem pomnika Adama Stefana Sapiehy oraz u stóp jego własnej rzeźby „Wenus”. Pierwsze spotkanie w pracowni znalazło swoją kontynuację w kolejnych, podczas których Dieuzaide dokumentował również katalogowane wówczas rzeźby Zamoyskiego. Najprawdopodobniej w roku 1970 powstało zdjęcie „Ręce rzeźbiarza” przedstawiające splecione dłonie artysty oparte o blat drewnianego stołu, na którym widnieje rozłożona książka i fragment zapisków rzeźbiarza. To, co uderza w tym ujęciu to właśnie dłonie – stare, spracowane a jednak tak szlachetne i silne. To nie tylko dłonie rzeźbiarza, to dłonie człowieka wielkiej kultury i etosu co podkreślają leżące na stole książki i zapiski. Zdjęcie wykonane najpewniej w trakcie niezobowiązującej rozmowy jest niezwykle intymne w swej fragmentaryczności i tak różne od pozostałych znanych ujęć Zamoyskiego – rzeźbiarza. „Ręce rzeźbiarza” zamykają katalogprac Augusta Zamoyskiego wydany przez Zofię Kossakowską-Szanajcę w 1974 roku. Ręce rzeźbiarza to odbitka prasowa wykonana w 1970 roku. Posiada pozytywną opinię Yves Di Maria, paryskiego rzeczoznawcy specjalizującego się w fotografii, wykonującego orzecznictwo dla Crédit Municipal de Paris.
Min Estimate: 8000,00
Max Estimate: 10000,00
Starting Price: 7000,00
Price: 9000,00
Artist: Natalia Lach-Lachowicz Natalia LL
Title: SZTUKA KONSUMPCYJNA, 1974
Year: 1974
Dimensions: 49,5 x 49,5 x
Provenance: Poznań, kolekcja prywatna
Min Estimate: 50000,00
Max Estimate: 70000,00
Starting Price: 40000,00
Price: 55000,00
Artist: Izabela Gustowska
Title: WZGLĘDNE CECHY PODOBIEŃSTWA (POZA SOBĄ), 1982 - 1984
Year: 1982
Tools: mixed
Surfaces: paper
Exhibited: Sopot, Izabella Gustowska. Pamiętam jak… pamiętam że… Wybór prac 1977-1996, Państwowa Galeria Sztuki, 1.10- 15.11.2015.
Reproduced: Izabella Gustowska. Pamiętam jak… pamiętam że… Wybór prac 1977-1996, wyd. Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, 2015, ss. 109-112.
Description: tech. mieszana, papier 166 x 50 cmsygn. u dołu: Względne cechy podobieństwa (hors de soi) III mixte 3/10 Izabella Gustowska 1984opisane na odwrocie: 106 IZABELLA GUSTOWSKA POLOGNE – POZNAŃ- ŚLĄSKA 1/1 LES TRAITS RELATIfS DE LA RESEMBLANCES HORSDE SOI mixte 3/10 – 1984 50/168
Min Estimate: 35000,00
Max Estimate: 55000,00
Starting Price: 30000,00
Price: 40000,00
Artist: Igor Mitoraj
Title: PERSEUSZ, 1988, 1988
Year: 1988
Signed: Yes
Min Estimate: 30000,00
Max Estimate: 40000,00
Starting Price: 28000,00
Price: 35000,00
Min Estimate: 30000,00
Max Estimate: 40000,00
Starting Price: 25000,00
Price: 31000,00
Artist: Rafał Bujnowski
Title: MONTAŻ OGRZEWANIA PODŁOGOWEGO, 1999
Year: 1999
Dimensions: 28,0 x 37,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 25000,00
Max Estimate: 30000,00
Starting Price: 20000,00
Price: 25000,00
Artist: Julian Fałat
Title: Pejzaż zimowy z Bystrej
Dimensions: 104,0 x 133,0 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 29.05.2018, poz. 100Warszawa, kolekcja prywatna lata 90-te XX w.zakup w krakowskiej Desie
Description: Zima w malarstwie polskim stała się odrębnym tematem pod koniec XIX wieku, w okresie Młodej Polski. Do najchętniej ukazywanych pejzaży należy zasypane śniegiem wsie, pola, lasy wzbogacane gdzieniegdzie chatami, studniami, dzikimi zwierzętami, postaciami i saniami. Temat zimy podejmowany był przez największych twórców malarstwa pejzażowego – Juliana Fałata, Michała Gorstkina Wywiórskiego, Ferdynanda Ruszczyca, Jana Stanisławskiego.
Min Estimate: 250000,00
Max Estimate: 350000,00
Starting Price: 180000,00
Price: 250000,00