Artist: Nieokreślony Autor (krąg Nikolaas Verkolje, szkoła holenderska)
Title: Portret mężczyzny, XVII/XVIII w.
Dimensions: 86,0 x 72,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaKoller Auctions, aukcja 26.03.2012, poz. 1698Anglia, kolekcja Margaret Helene Edith Ward i hrabiego Paula Williama Alexandra zu Münster, Freiherr von GrothausAnglia, kolekcja Baronessy Irene de Brienen i Cyrila Augustusa Warda.Haga, kolekcja Clingendael
Artist: Amelia Lepige (ok 1818-ok 1900)
Title: Scena we wnętrzu, 1836 / Przed domem, 1836
Year: 1836
Dimensions: 62,0 x 74,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: Miłe towarzystwo / Taniec
Dimensions: 91,0 x 72,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaBernaerts Veilinghuis, 20.02.2023, poz. 190
Artist: Sebastian Ludwik Wilhelm Norblin
Title: Archanioł Michał w geście błogosławieństwa, 1850
Year: 1850
Dimensions: 192,0 x 119,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaAltius, aukcja 26.10.2002, poz. 68
Artist: Georg Boddien
Title: Bitwa pod Waterloo, przełom XIX i XX w. (Bitwa huzarów hannowerskich ze szwoleżerami napoleońskimi)
Dimensions: 110,5 x 202,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaRempex, 22.11.2006, poz. 283Hugo Ruef, aukcja 3.11.2005, poz. 70
Reproduced: Lepiarz A., Białczyk A., Groblewska T., Wielcy malarze w małym dworku. Kolekcja malarstwa polskiego XIX i początku XX w., Poznań 2010, s. 58-59, 166, 199.Krzysztofowicz-Kozakowska S., Kolekcja Smólska – malarstwo polskie XIX i początku XX wieku, s. 4.
Artist: STANISŁAW BAGIEŃSKI
Title: Olszynka Grochowska, 1909
Year: 1909
Dimensions: 65,0 x 83,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaRempex, 27.08.2003, poz. 205
Reproduced: Krzysztofowicz-Kozakowska S., Kolekcja Smólska – malarstwo polskie XIX i początku XX wieku, s. 59.
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: Wieczorna sanna, ok. 1880-1890
Dimensions: 71,5 x 119,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaFrancja, kolekcja prywatnaFrankfurt, kolekcja prywatnaNiemcy, Galerie Wimmer (zakup w 1891)
Reproduced: Literatura:Ptaszyńska E., Alfred Wierusz-Kowalski 1849-1915, Wyd. DIG, Warszawa 2011, s. 141-143.
Description: „(…) nigdy jeszcze sztuka nasza nie zbliżyła się tak do natury, nie podpatrzyła tak wszelkich jej tajemnic, nigdy jeszcze krajobraz polski i chłop polski z taka swobodna pewnością, z taką ponętną brawurą nie był traktowany, jak na barwnych i porywających płótnach Alfreda Wierusza-Kowalskiego (…)”.(Bołoz-Antoniewicz J., Katalog wystawy sztuki polskiej od roku 1764-1886, Lwów 1894, s. 21)
Artist: Zygmunt Rozwadowski
Title: Dragon, 1914
Year: 1914
Dimensions: 41,0 x 27,5 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Zygmunt Rozwadowski
Title: Przy kuźni (Kucie konia), ok. 1900-1910
Dimensions: 34,0 x 43,5 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Artist: Władysław Podkowiński
Title: Klomby w ogrodzie, 1894
Year: 1894
Dimensions: 21,0 x 32,0 x
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: Cyprysy nad morzem, ok. 1894-95
Dimensions: 21,0 x 25,5 x
Tools: oil
Surfaces: board
Provenance: Warszawa kolekcja prywatnawłasność rodziny Bohdanów (1938)
Exhibited: Kraków, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Ferdynand Ruszczyc 1870-1936, grudzień 1937 – styczeń 1938.
Reproduced: Literatura:Bułhak J. [oprac], Ferdynand Ruszczyc 1870-1936. Katalog wystawy pośmiertnej, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, grudzień 1937 – styczeń 1938, nr kat. 23, s. 18.
Artist: Nieokreślony Autor
Title: Dziewczynka z wózkiem dla lalek, 1908
Year: 1908
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaKunstauktionshaus Schloss Ahlden, aukcja 04.12.2021, poz. 1889D.V.C. Gent, aukcja 06.06.2020, poz. 244
Description: „Dziecko. Opiewane przez poetów, malowane najcieńszą kreską, najbardziej miękkim pędzlem przez malarzy, wykołysane w objęciach matki”.(Stopczyk S. K. [red.], Dziecko w malarstwie polskim, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1979, s. nlb)
Verified Artist: Yes
Artist: Jacek Malczewski
Title: Portret Karola Potkańskiego, 1900
Year: 1900
Dimensions: 63,0 x 56,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaSopocki Dom Aukcyjny, aukcja 24.08.2019, poz. 1
Exhibited: Suwałki, Muzeum Okręgowe w Suwałkach, Jacek Malczewski. Samotny wędrowiec, 24 października 2002 – 15 lutego 2003.Radom, Muzeum im. Jacka Malczewskiego, Jacek Malczewski (1854–1929). W 150. rocznicę urodzin i 75. Rocznicę śmierci, październik 2004 – styczeń 2005.Radom, Muzeum im. Jacka Malczewskiego, Jacek i Rafał Malczewscy, 25 marca – 31 sierpnia 2011.
Reproduced: Śladami Jacka Malczewskiego, wyd. Gmina Miasta Radom, Radom 2012, s. 28.Jacek i Rafał Malczewscy [katalog wystawy], Muzeum im. Jacka Malczewskiego, Radom 2014, s. 106.
Description: „Nietrudno było na pewno zrazić dla siebie czy zniechęcić tego wykwintnego estetę i wyrafinowanego intelektualistę, jakim był Potkański (…)”.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: Limba na tle Mnicha, 1915
Year: 1915
Dimensions: 41,5 x 30,0 x
Tools: pastel, crayon, coal
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Apoloniusz Kędzierski
Title: Rybak
Dimensions: 39,5 x 30,0 x
Tools: oil, crayon
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaDesa Unicum, aukcja 22.02.2001, poz. 24
Description: „Niektóre rybackie sceny Kędzierskiego, z przejrzystą tonią wody i świetlistego nieba, przywodzą na pamięć malowidła Wyczółkowskiego sprzed r. 1900”– Tadeusz Dobrowolski(Dobrowolski T., Nowoczesne malarstwo polskie, t. II, wyd. Zakład narodowy im. Ossolińskich, Wrocław – Kraków 1960, s. 276)
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy
Title: Portret Heleny Szczepańskiej, 1936
Year: 1936
Dimensions: 64,5 x 49,5 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Olsztyn, kolekcja prywatnaKraków, kolekcja prywatna
Description: „Typ E – i jego kombinacje z poprzednimi rodzajami. Dowolna interpretacja psychologiczna według intencji firmy. Efekt osiągnięty może być zupełnie równy wynikowi typów a i B – droga, którą się do niego dochodzi, jest inna, jako też sam sposób wykonania, który może być rozmaity, ale nie przekroczy nigdy granicy (d). Może być również kombinacja E + d. na żądanie. T y p E n i e z a w s z e m o ż l i w y d o w y k o n a n i a!”.(Regulamin Firmy Portretowej «S. I. Witkiewicz»)
Artist: Alfons Karpiński
Title: Kawiarnia paryska, 1911
Year: 1911
Dimensions: 41,0 x 36,0 x
Tools: ink, watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Artist: Wojciech Weiss
Title: Portret Felicji, ok. 1920
Dimensions: 72,0 x 57,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaDESA Katowice, aukcja 24.05.2014, poz. 31
Description: „Malarstwo Weissa lat dwudziestych charakteryzuje łączenie doświadczeń płynących z inspiracji Renoira z reminiscencjami sztuki dawnych mistrzów”.(Blum H. [oprac.], Wojciech Weiss [katalog wystawy], Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1962, s. 24)
Artist: Wojciech Kossak
Title: Na polu, 1922
Year: 1922
Dimensions: 34,0 x 43,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Jerzy Kossak
Title: Odwrót spod Moskwy, 1930
Year: 1930
Dimensions: 69,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Artist: Henryk Kuna
Title: Głowa kobiety, 1917
Year: 1917
Signed: Yes
Artist: Wlastimil Hofman
Title: Wiosna, lata 20. XX w.
Dimensions: 50,5 x 75,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Bratysława, kolekcja prywatna
Description: Twórczość Wlastimila Hofmana odwołuje się do emocji i intuicji. Poprzez oddanie zewnętrznych form natury mówi o czymś głębszym, wręcz mistycznym. Jest wyrazem wrażliwej duszy artysty, który w prostych ludziach – dzieciach, starcach, chłopkach i żebrakach – odnajdywał przeżycia ogólnoludzkie, takie jak radość, miłość, cierpienie czy tęsknota. Choć jego sztuka niewątpliwie zdradza wpływ mistrza i przyjaciela – Jacka Malczewskiego, to jednak w porównaniu z silnie narodowym symbolizmem autora „Błędnego koła”, posiada własną indywidualność, nacechowaną ascezą, szczerością i pełną uroku naiwnością. Hofman patrzy na świat przez pryzmat wierzeń ludowych i przesądów, gdzie ożywają przydrożne świątki, chochoły i jasełkowe kukiełki.
Artist: Bolesław Biegas
Title: Kobieta na tle rozet (Tête de femme sur fond de rosaces), ok. 1918
Dimensions: 46,5 x 37,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Artist: Bolesław Biegas
Title: Pałac iluzji lub chimery, ok. 1924 (Le Palais des illusions ou des chimères)
Dimensions: 58,5 x 80,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Francja, kolekcja prywatnaArtcurial, aukcja 27.04.2004, poz. 182Genewa, Galerie Jan KugierParyż, Spuścizna Bolesława Biegasa, Towarzystwo Historyczno-Literackie, 1954
Exhibited: Paryż, Galerie J.C. Gaubert, Bolesław Biegas, 15 listopada – 9 października 1974.
Reproduced: Bolesław Biegas [katalog wystawy], J. C. Gaubert, Paryż 1974, nr 10, s. 20.
Description: 7
Artist: Bolesław Biegas
Title: Fale, 1905/2009 (Les Vagues)
Year: 1905
Dimensions: 55,0 x 59,0 x 20,0
Signed: Yes
Exhibited: Paryż, Galerie des Artistes Modernes, 23 marca – 4 kwietnia 1908 (inny egzemplarz).Konstancin-Jeziorna, Villa la Fleur, Bolesław Biegas. Między inspiracją a symbolem, 14 maja – 31 lipca 2011 (inny egzemplarz).
Reproduced: Deryng X., Bolesław Biegas, wyd. Polskie Towarzystwo Historyczno – Literackie w Paryżu, Warszawa 2011, s. 267 (inny egzemplarz).Bolesław Biegas: Rzeźba, wyd. Polskie Towarzystwo Historyczno-Literackie, Warszawa 2012, nr kat. 25, s. 61 (inny egzemplarz).
Artist: Tamara Łempicka
Title: La Polonaise, 1933
Year: 1933
Dimensions: 34,0 x 26,5 x
Surfaces: paper
Signed: Yes
Reproduced: Blondel A., Tamara de Lempicka, Catalogue raisonné 1921- 1979, Lozanna, 1999, s. 472 (inny egzemplarz).Mori G., Tamara de Lempicka, La Reine de l’Art Déco, Paryż 2013, s. 188 (inny egzemplarz).
Description: Prezentowana w katalogu Aukcji Dzieł Sztuki 6 czerwca grafika Tamary Łempickiej to wyjątkowa, kolekcjonerska rzadkość. Powstała w 1933 roku w technice grafiki warsztatowej (akwatinty) i w odróżnieniu od współczesnych serigrafii, jest sygnowana i numerowana osobiście przez samą Tamarę Łempicką w 1933 roku. Dzieło przedstawia dziewczynę w stroju ludowym z modlitewnikiem w ręce i stanowi na tle całej twórczości Łempickiej wyróżnienie dla polskiej tradycji. Ze względu na ręczneprzygotowanie płyt do wykonania grafiki, każda z odbitek nieznacznie różni się od siebie, a dodatkowej wartości dodaje im fakt, iż z nakładu 200 sztuk, od 1933 roku do naszych czasów przetrwała zapewne niewielka liczba egzemplarzy.
Artist: Eugeniusz Zak
Title: Scena idylliczna, ok. 1915
Dimensions: 34,5 x 43,8 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaPolswiss Art, 26.04.2012, poz. 19.
Exhibited: Warszawa, Muzeum Narodowe w Warszawie, Eugeniusz Zak (1884-1926), 18 grudnia 2003 – 29 lutego 2004.
Reproduced: Tanikowski A., Eugeniusz Zak, wyd. Fundacja Pogranicze, Sejny 2003, s. 126.Brus Malinowska B., Eugeniusz Zak 1884-1926 [katalog wystawy], Muzeum Narodowe w Warszawie 2004, il. 70.
Description: „Zak był malarzem wytwornym, kolorystą subtelnym, trzymającym się na uboczu, ni za bardzo na prawo, ni na lewo, malującym pogodnie i wesoło, rytmiczną nutą i własnym rysunkiem. Zawsze to miło pomyśleć, że był jednym z tych nielicznych malarzy polskich, którzy uznanie umieli sobie zjednać za granicą, bo nazwisko jego nieobce sferom artystycznym we Francji, Niemczech i Ameryce, a wiadomo, jak Paryż spala talenty słabsze w płomieniu zapomnienia i jak twardo zdobywa się jego uznanie” – Tadeusz Makowski(cyt. za: Jaworska J. [red.], Tadeusz Makowski. Pamiętniki, Warszawa, 1961, s. 299-300)
Artist: Leopold Gottlieb
Title: W łaźni, ok 1930
Dimensions: 70,0 x 101,5 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 06.10.2015, poz. 30
Description: „Gottlieb czerpie motywy swych dzieł z codziennego życia. (…) Tematy, jakimi nie pogardziłby Emil Zola. Ujęcie owych współczesnych, demokratycznych wręcz tematów przeniknięte jest jednak poezją związaną z duchem łacińskim. Artysta wzniósł się ponad sam temat pracy, który podporządkowany został jego wizji twórczej i inspiracjom”– Waldemar George(cyt. za: Tanikowski A., Wizerunki człowieczeństwa, rytuały powszedniości. Leopold Gottlieb i jego dzieło, wyd. Universitas, 2011, s. 19)
Artist: Jankel Adler
Title: Chłopiec z kogutem, 1929
Year: 1929
Dimensions: 65,0 x 50,0 x
Tools: oil, mixed
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Provenance: Łódź, kolekcja prywatnaTiroche, aukcja 13.03.2021, poz. 112Tel Aviv, kolekcja Sary i Adama Eyal
Reproduced: Heibel A., Jankiel Adler (1895-1949). Katalog raisonne, tom II, Wissenschaftliche Schriften der Westfälische Wilhelms-Universität Munster, 2016, s. 165.
Artist: Zygmunt Menkes
Title: Ibiza
Dimensions: 51,0 x 70,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaArtcurial, aukcja 21.03.2021, poz. 30
Artist: Jerzy Ascher
Title: Martwa natura z gruszkami
Dimensions: 46,0 x 61,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 05.03.2006, poz. 25
Artist: Rajmund Kanelba
Title: Bajki, 1948
Year: 1948
Dimensions: 96,5 x 76,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Jean Lambert-Rucki
Title: Zdjęcie z krzyża, 1937
Year: 1937
Dimensions: 51,5 x 33,0 x
Tools: ink, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Artist: Tytus Czyżewski
Title: Odaliska, po 1930
Dimensions: 82,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaDepozyt Muzeum Sztuki w Łodzi (1973-2021)Warszawa, kolekcja Henryka Ładosza (1902-1979), aktora i przyjaciela artysty
Exhibited: Warszawa, Instytut Propagandy Sztuki, Salon wiosenny „Rytmu”, maj 1932.Warszawa, Instytut Propagandy Sztuki, Wystawa obrazów Tytusa Czyżewskiego, listopad-grudzień 1932.Kraków, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Grupa „Dziesięciu”, Tytus Czyżewski, „Grafiska Sällskapet”, maj 1934.Warszawa, Instytut Propagandy Sztuki, Wystawa obrazów Tytusa Czyżewskiego, czerwiec 1935.Lwów, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, „Nowa Generacja”. Pierwsza wystawa, październik-listopad 1935.Warszawa-Łódź, Instytut Propagandy Sztuki, XXXIV Wystawa, listopad 1935.Warszawa, Instytut Propagandy Sztuki, X Salon. Malarstwo, grafika, rzeźba, listopad 1938.Wenecja, XXIV Biennale Internazionale d’Arte, 1948.Sopot, Festiwal Sztuki, CBWA, Wystawa obrazów Tytusa Czyżewskiego, sierpień 1956.Poznań, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Tytus Czyżewski, 1974.
Reproduced: „Głos Plastyków”, Warszawa 1947, r. VIII, s. 12. XXIV Biennale Internazionale d’Arte [katalog wystawy], Wenecja, Venice 1948, nr kat. 2.
Description: „Malarstwo jest harmoniąWyszukanych gam kolorówKtóre żyją w oczach malarzaJak żyje obłok na niebie”– Tytus Czyżewski
Artist: Józef Czapski
Title: Hammersmith, 1968
Year: 1968
Dimensions: 55,5 x 116,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Francja, kolekcja prywatna
Description: „Nie ma wiedzy, nie ma rzemiosła, które by mogło zastąpić przeżycie, uratować od banału, jeżeli artysta reaguje, odczuwa banalnie. Spojrzenie malarza, pisarza jest stopione z jakością jego odczuwania, odruchowe wartościowanie, doświadczenia życiowe, męka i radość – wszystko działa na spojrzenie”– Józef Czapski(Czapski J., Patrząc, wyd. Znak, Kraków 2016, s. 183-184)
Artist: Nikifor Krynicki
Title: Pejzaż z Krynicy
Dimensions: 17,5 x 23,0 x
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Artist: Piotr Potworowski
Title: Kompozycja w owalu
Dimensions: 50,0 x 60,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaAltius, aukcja 16.12.2016, poz. 34
Artist: Bogusław Szwacz
Title: Krytyk sztuki, 1950
Year: 1950
Dimensions: 60,0 x 80,0 x
Tools: mixed
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Bogusław Szwacz
Title: Kompozycja, 1957
Year: 1957
Dimensions: 140,0 x 70,0 x
Tools: mixed
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Alfred Lenica
Title: Natrętny kaprys, 1958-67
Year: 1958
Dimensions: 100,0 x 80,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Łódź, kolekcja prywatnaBriscadieu, aukcja 09.04.2022, poz. 120
Artist: Alfred Lenica
Title: Bez tytułu
Dimensions: 53,0 x 89,5 x
Tools: gouache
Surfaces: paper
Artist: Rajmund Ziemski
Title: Pejzaż 55/61, 1961
Year: 1961
Dimensions: 100,0 x 80,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaDesa Unicum, aukcja 19.10.2021, poz. 32
Artist: Tadeusz Kantor
Title: INFORMEL, 1961
Year: 1961
Dimensions: 49,0 x 64,0 x
Tools: mixed
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswissart, aukcja 6.03.2018, poz. 50Polska, kolekcja prywatna
Artist: Tadeusz Kantor
Title: Synku w niebie wiatr wielki, nie chodź do Norymbergii, 1984
Year: 1984
Dimensions: 59,0 x 43,5 x
Tools: mixed
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 12.12.2017, poz. 79
Description: „Rysunki stanowią nić w labiryncie twórczości Kantora. Dodatkowym, cennym przewodnikiem jest także autokomentarz artysty. W obrazach, komentarzach, rekwizytach i przede wszystkim w rysunkach nadal istnieje teatr Kantora”.(Tadeusz Kantor. Rysunki z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi [katalog wystawy], wyd. Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2001, s. 5)
Artist: Judyta Sobel
Title: Pejzaż z drzewem, 1968
Year: 1968
Dimensions: 78,0 x 62,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Jan Ziemski
Title: Kompozycja
Dimensions: 60,0 x 60,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: beaverboard
Signed: Yes
Artist: Jan Ziemski
Title: Interferencje
Dimensions: 50,0 x 50,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: beaverboard
Signed: Yes
Artist: Ryszard Winiarski
Title: Penetracja przestrzeni z obszarami podwyższonymi (…), 1975
Year: 1975
Dimensions: 100,0 x 100,0 x 10,0
Tools: acrylic
Surfaces: board, ivory
Signed: Yes
Provenance: Łódź, kolekcja prywatna
Exhibited: Malmo, Ryszard Winiarski. Abstraction, 1983.
Description: „Zadanie, jakie sobie postawił, można by sformułować następująco: zaprogramować obraz tak aby jego struktura była absolutnie sprawdzalna, wyłączała ekspresję osobistą oraz omylną odpowiedź odbiorców, dała się ująć w relacjach liczbowych, przekazywała informację, która jest w miarę założonego zadania ścisła. Słowem, osiągnąć taki stan precyzyjności w procesie twórczym i z takim rygorem urzeczywistnić myślowe przesłanki, aby obraz narzucał się w odbiorze jako coś nieodwołalnie koniecznego”– Stefan Morawski(Grabski J., Ryszard Winiarski – Prace z lat 1973, Polski Dom Aukcyjny „Sztuka”, Kraków, 2002, s. 20)
Verified Artist: Yes
Artist: Henryk Stażewski
Title: Relief nr 13, 1972
Year: 1972
Dimensions: 71,0 x 71,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Niemcy, kolekcja prywatnaLondyn, Annely Juda Gallery
Exhibited: Londyn, Annely Juda Gallery, Henryk Stażewski. Paintings and Reliefs, 10 listopada – 18 grudnia 1982.
Reproduced: Henryk Stażewski. Paintings and Reliefs [katalog wystawy], Annely Juda Gallery, Londyn 1982, nr kat. 10 (il. cz-b).
Artist: Kajetan Sosnowski
Title: Obraz 15-25, 1965
Year: 1965
Dimensions: 61,0 x 50,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaDesa Unicum, aukcja 5.03.2020, poz. 58
Description: „Światło ma (…) znaczenie duchowości; jest ono postacią dobra i prawdy, substancjalnością wiedzy i woli, równie jak wszystkich rzeczy przyrodzonych. (…) ma (…) w sobie zarazem przeciwstawność, mianowicie ciemność, tak samo jak dobru przeciwstawia się zło” – Georg W. Hegel(Wykłady o filozofii dziejów, tłum. A. Zieleńczyk, Warszawa 2011, s. 202)
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: Figura z otwartymi ramionami, 1984-1996
Year: 1984
Dimensions: 190,0 x 177,0 x 20,0
Signed: Yes
Provenance: Łódź, kolekcja prywatnaLeslie Hindman Inc., aukcja 04.05.2021, poz. 47Sotheby’s, aukcja 10.05.2012, poz. 565Nowy Jork, Marlborough Gallery
Description: „Między mną a materiałem, którego używam, nie ma żadnego narzędzia. Wybieram go moimi rękami. Kształtuję go moimi rękami. Moje ręce przekazują mu moją energię. Przekładając ideę na kształt, zawsze będą przekazywać coś, co wymyka się konceptualizacji. Ujawnią to, co nieświadome”– Magdalena Abakanowicz
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: Bez tytułu, 1979
Year: 1979
Dimensions: 63,0 x 48,0 x
Tools: gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: W jej obrazach nie istnieje nawet iluzyjna głębia. Są płaskie. (…) powstawały osobno po to, aby istnieć samodzielnie.
Artist: Konstanty Gorbatowski
Title: Kryształowe domy
Dimensions: 81,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Zbigniew Makowski
Title: Słońca, lata 60. XX w.
Dimensions: 101,0 x 81,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaAgra-Art, aukcja 16.11.2008, poz. 44
Verified Artist: Yes
Artist: Maria Papa-Rostkowska
Title: Alba (Wschód słońca), ok. 1990
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnawłasność artystki
Exhibited: Paryż, Orenda Art International, Pureté de la ligne. Dadamaino et Maria Papa Rostkowska styczeń – marzec 2015 (inna wersja, wys. 51 cm).Mediolan, Galleria d’Arte Contemporanea Virgilio Guidi, Maria Papa Rostkowska – Le opere, gli amici, i luoghi, 11 marca – 30 kwietnia 2017 (inna wersja, wys. 51 cm).Issoudun, Musée de l’Hospice Saint-Roch, Maria Papa Rostkowska. Une sculptrice au cœur de la Nouvelle École de Paris, 3 października 2020 – 2 maja 2021 (inna wersja, wys. 51 cm).Paryż, Musée d’Art et d’Histoire de Meudon, Maria Papa Rostkowska et ses affinités artistiques Jean Arp, Emile Gilioli, Marino Marini, 26 marca – 10 lipca 2022 (inna wersja, wys. 51 cm).Orońsko, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Haptyczny rezonans materii. Maria Papa Rostkowska i gościnie w stulecie urodzin artystki, 4 marca – 4 czerwca 2023 (inna wersja, wys. 51 cm).
Reproduced: Cortina S., Riva V., Maria Papa Rostkowska – Le opere, gli amici, i luoghi [katalog wystawy], Wyd. Li.Ze.A, Acqui Terme 2017, s. 74 (inna wersja, wys. 51 cm).Maria Papa Rostkowska. Une sculptrice au cœur de la Nouvelle École de Paris [katalog wystawy], Wyd. Musée de l’Hospice Saint-Roch, Issoudun 2020, s. 63 (inna wersja, wys. 51 cm).Lombardi M., Harambourg L., Maria Papa Rostkowska et ses affinités artistiques Jean Arp, Emile Gilioli, Marino Marini [katalog wystawy], Wyd. Silvana, 2022, s. 51 (inna wersja, wys. 51 cm).Smolińska M. [red.], Haptyczny rezonans materii. Maria Papa Rostkowska i gościnie w stulecie urodzin artystki [katalog wystawy], Wyd. Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Orońsko, 2023, s. 39 (inna wersja, wys. 51 cm).
Description: Maria Papa-Rostkowska to jedna z najciekawszych polskich rzeźbiarek XX wieku. Choć doczekała się uznania za granicą, w naszym kraju jej twórczość jest dopiero odkrywana. Artystka w latach 50. rozstała się z Polską i wyjechała do Paryża, gdzie związała się z tamtejszym środowiskiem artystycznym. Dopiero jednak we Włoszech odkryła swoją prawdziwą pasję – kamień – i zaczęła rzeźbić. Od tamtej pory liczył się dla niej już tylko marmur.
Artist: Jan Dobkowski
Title: Struny, 1976
Year: 1976
Dimensions: 197,0 x 147,0 x
Tools: acrylic, oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Włodzimierz Pawlak
Title: Dziennik 15 X - 09 XI, 2022
Year: 2022
Dimensions: 150,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Włodzimierz Pawlak
Title: W. Strzemiński teoria widzenia obrazu według Van Gogha równina Crau, 2015
Year: 2015
Dimensions: 170,0 x 130,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja artysty
Description: „W procesie widzenia nie to jest ważne, co mechanicznie chwyta oko, lecz to, co człowiek uświadamia sobie ze swego widzenia”– Władysław Strzemiński(Teoria widzenia, 1947)
Artist: Włodzimierz Pawlak
Title: Notatka o sztuce nr 131, 1999
Year: 1999
Dimensions: 33,0 x 24,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Jan Tarasin
Title: Komplikacja ciągu VI, 1991
Year: 1991
Dimensions: 73,0 x 81,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: „Moje obrazy nie mają ani początku, ani końca. One mogą tak się ciągnąć w nieskończoność. Jest to monotonny zapis, bez przerwy czymś zakłócany. W ten sposób powstaje dramaturgia” – Jan Tarasin(Jana Tarasina Obrazy Istotne [katalog wystawy], Płock 2008)
Artist: Edward Dwurnik
Title: Łódź, 2018
Year: 2018
Dimensions: 46,0 x 55,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Tadeusz Dominik
Title: Pejzaż
Dimensions: 64,0 x 89,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Salvadore Dali
Title: Św. Jerzy
Dimensions: 56,0 x 41,0 x
Tools: litography
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Michał Minor (1979)
Title: Konsternacja wywołana nagłą awarią telewizora, 2011
Year: 2011
Dimensions: 180,0 x 180,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Jacek Yerka (1952) Jacek Kowalski
Title: Underwater Tower, 1996
Year: 1996
Dimensions: 65,5 x 73,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaSotheby’s, aukcja 22-29.11.2022, poz. 18.Niemcy, kolekcja prywatnaLas Vegas, Morpheus Fine Art (2007)
Artist: Barbara Munzer (1939)
Title: Desdemona, 2006
Year: 2006
Dimensions: 120,0 x 90,0 x
Signed: Yes
Provenance: kolekcja artystki
Exhibited: Arnhem, Galeria Ewy Walińskiej, Poolse Kunst – Exposite en verkoop van hedendaagse, sierpień, 2019.
Description: „To były siermiężne, szare, socrealistyczne czasy, a ja jestem przekorna – szłam w kierunku zdobnictwa i tylko secesja się do tego nadawała!”– Barbara Munzer(wywiad dla Polswiss Art, 19.04.2023)
Artist: Ewa Juszkiewicz
Title: Scena polowania, 2014
Year: 2014
Dimensions: 100,0 x 75,0 x
Tools: acrylic, oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaFundacja Lokal Sztuki / lokal_30 (2015)kolekcja artystki
Exhibited: Warszawa, Galeria (-1) Polskiego Komitetu Olimpijskiego, Kompas Młodej Sztuki, 26 listopada -13 grudnia 2015.
Reproduced: Zboralska K., W poszukiwaniu innego piękna, „Rzeczpospolita” 27.11.2014, s. nlb.
Description: „Absorbuje mnie tworzenie hybryd przekraczających normy kanonicznego piękna, przełamywanie klasycznych rozwiązań”– Ewa Juszkiewicz(Zboralska K., W poszukiwaniu innego piękna, „Rzeczpospolita” 27.11.2014, s. nlb)
Artist: Aleksandra Waliszewska
Title: Bez tytułu, 2023
Year: 2023
Dimensions: 37,5 x 69,0 x
Signed: Yes
Artist: Grupa Łódź Kaliska (zał. 1979)
Title: Instrukcja zabijania sztuki 2(1), 2021
Year: 2021
Dimensions: 100,0 x 100,0 x
Provenance: Łódź, kolekcja prywatna
Description: „Zdolność Łodzi Kaliskiej do intelektualnych interpretacji rzeczywistości, odważnych stwierdzeń i czynów, śmiałych gestów czy umiejętność używania skandalu do zwrócenia uwagi na ważne zagadnienie, czy w »służbie sztuki« (…) stanowi o sile ich twórczości”– Jacek Franasik(Łódź Kaliska. Kolekcja Jacka Franasika, Kantor Sztuki, Łódź 2021, s. 29)
Artist: Sebastian Krzywak (1979)
Title: Untitled 117, 2020
Year: 2020
Dimensions: 190,0 x 150,0 x
Tools: oil, spray
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Ireneusz Walczak
Title: Przebodźcowanie, 2017
Year: 2017
Dimensions: 150,0 x 200,0 x
Tools: acrylic, oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Piotr Czajkowski
Title: Bern z cyklu Roads, 2023
Year: 2023
Dimensions: 120,0 x 170,0 x
Tools: individual
Surfaces: canvas
Signed: Yes