Artist: Charles-Gabriel Sauvage Lemire (przypisywany)
Title: Amor, XVIII/XIX w.
Provenance: Wrocław, kolekcja prywatnaFrancja, kolekcja prywatna
Artist: Zygmunt Schreter (Szreter)
Title: Portret kobiety, lata 30. XX w.
Signed: Yes
Provenance: Paryż, kolekcja prywatnaLeclere, aukcja 10.12.2018, poz. 131Francja, kolekcja prywatna
Artist: Jan Florian Raszka
Title: Posąg konny Józefa Piłsudskiego, 1935
Year: 1935
Dimensions: 43,0 x 14,0 x 42,0
Provenance: Cieszyn, kolekcja prywatna
Description: Raszka ma bogatą fantazję, która jednak musi w rzeźbie liczyć się z granicami formy, aby odnaleźć klasyczną miarą, zewnętrzny swój wyraz! Nigdy nie przecenia kompozycji w tej koncepcji, ale wnika w jej „możność plastyczną”.
Artist: Bolesław Cybis Maria Cybis
Title: Wiosna, 1940
Year: 1940
Signed: Yes
Provenance: Belgia, kolekcja prywatna
Description: Maria i Bolesław Cybisowie, których życiowe losy splotły się w 1939 roku z Ameryką, pozostają twórcami nie do końca jeszcze poznanymi a przez to fascynującymi. W ostatnich latach artystyczna działalność małżeństwa, zarówno z czasów przed jak i po ich wyjeździe do USA, powoli przenika do szerszej świadomości dzięki wystawom, m.in. w warszawskiej Królikarni w 2016 roku, jak i pojawiającym się częściej na rynku antykwarycznym rzeźbom ich autorstwa. Do najcenniejszych, a zarazem wzbudzających największe zainteresowanie, obiektów należą tzw. papki, terakotowe rzeźby charakterystyczne dla amerykańskiej działalności Marii i Bolesława Cybisów.
Artist: Xawery Dunikowski
Title: Trzy akty męskie, 1941
Year: 1941
Dimensions: 92,0 x 65,0 x 29,0
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatna
Description: Prezentowana rzeźba to wyjątkowy przykład działalności artystycznej Dunikowskiego na tle codziennego horroru obozu koncentracyjnego w Auschwitz. Artysta trafił do niewoli w kwietniu 1940 r. i przebywał tam niemal pięć lat, aż do stycznia 1945 r. Z początku zaprzęgnięty do obierania kartofli, wkrótce dostał się do pracy w obozowej stolarni. Tam wyrabiał dla współwięźniów drewniane łyżki i obuwie. Po uzyskaniu specjalnego pozwolenia, mógł również tworzyć sztukę – na zlecenie strażników oraz na potrzeby utworzonego w 1942 r. w Auschwitz Lagermuseum. W tych ciężkich warunkach, zorganizował pracownię rzeźbiarską, będącą namiastką normalności. Niejednokrotnie też tworzył dzieła nielegalne, prywatne.
Artist: Katarzyna Kobro
Title: Akt, ok. 1934 (odlew z lat 40. XX w.)
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaFrancja, kolekcja prywatna
Exhibited: Gorzów Wielkopolski, Miejski Ośrodek Sztuki, Magazyn Zbiorów. Część kolekcji Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, 6 września – 20 października 2019
Reproduced: Magazyn Zbiorów. Część kolekcji Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku [broszura], wyd. Miejski Ośrodek Sztuki, Gorzów Wielkopolski, 2019
Description: (…) należy stanowczo i bezpowrotnie raz na zawsze uświadomić sobie, że rzeźba nie jest ani literaturą, ani symboliką, ani indywidualną psychologiczną emocją. Rzeźba jest wyłącznie kształtowaniem formy w przestrzeni.
Artist: Henryk Albin Tomaszewski
Title: Preludium, po 1980
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaRempex (zakup ok. 1998 r.)
Description: Kompozycje H. A. Tomaszewskiego, jedyne w swoim rodzaju, urzekająnas pięknem tworzywa i harmonią kształtów. Niematerialną harmoniczną tonację i rytmikę muzyki Czajkowskiego oraz Chopina, skojarzenia i nastrój, jaki wywołują utwory tych kompozytorów, artysta stara się wypowiedzieć w szkle.
Artist: Salvadore Dali
Title: Minotaur, 1981
Year: 1981
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatna
Description: (…) jedyną rzeczą, której świat nigdy nie będzie miał w nadmiarze, jest przesada.– Salvador Dali
Artist: Tomasz Kawiak (1943)
Title: Drzewo i cegły, 1988 (Drzewo życia)
Year: 1988
Signed: Yes
Provenance: Belgia, kolekcja prywatnaBruksela, Fundacja Verannemankolekcja artysty
Exhibited: Grenoble, Galerie Cupillard, 1997 Paryż, Grand Palais, 1990
Description: Siłą i wartością jego twórczości jest interdyscyplinarność, świeżość wypowiedzi, która nie ogranicza się wyłącznie do dzieł plastycznych chociaż z całą pewnością to one właśnie decydują o miejscu i roli artysty ..
Artist: Igor Mitoraj
Title: Saturnia, 1986
Year: 1986
Dimensions: 26,0 x 27,0 x 20,0
Signed: Yes
Description: (…) estetyka mnie nie interesuje, pojawia się w moich rzeźbach niejako sama z siebie.
Artist: Igor Mitoraj
Title: Helios, 1988
Year: 1988
Dimensions: 29,0 x 36,5 x
Signed: Yes
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: z cyklu Portrety Anonimowe, 1987
Year: 1987
Dimensions: 72,0 x 26,0 x 18,0
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: (…) Twarze odsłaniają wewnętrzny chaos wnętrza ukrywanego za żywą twarzą. Uciekam od każdej, sięgając po następną (…). Na skórze, we włosach, w ruchu powietrza zapach gorącego wosku. Nosiłam go w sobie jeszcze wiele dni po zakończeniu kolejnego etapu pracy. Wywołuje on obrazy, przeistacza każdy inny zapach.
Artist: Tadeusz Łodziana
Title: Siedząca, 1956 (odlew z 2017 r.)
Year: 1956
Dimensions: 86,0 x 40,0 x 59,0
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatna
Exhibited: Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie, Moc natury: Henry Moore w Polsce, 22 lutego – 30 czerwca 2019Wauthier-Braine, Racingold S.A., Tadeusz Lodziana: Searching for perfection, 15 – 23 marca 2018
Reproduced: Domanowska E. (red.), Moc Natury: Henry Moore w Polsce [katalog wystawy], wyd. Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Orońsko 2018, s. 157Tadeusz Lodziana: Searching for perfection [katalog wystawy], wyd. Galeria Dyląg, 2018, s. 13
Description: Akty Łodziany sprawiają przyjemność oku. Są zmysłowe, intymne. Artysta świadomie wykorzystuje walory haptyczne medium rzeźbiarskiego. Rytm wklęsłości i wypukłości, zróżnicowane struktury materiałów i faktury powierzchni, płynność i kombinacja profili – wzmagają chęć fizycznego kontaktu, dotykania, głaskania, odczuwania.
Artist: Barbara Munzer (1939)
Title: Salome, 1994
Year: 1994
Dimensions: 145,0 x 90,0 x
Signed: Yes
Provenance: kolekcja artystki
Exhibited: Płock, Muzeum Mazowieckie w Płocku, Barbara Munzer: Teatr postaci kwiecień – maj 1999 Kraków, Dolny Pałac Sztuki w Krakowie, Barbara Muzer: Teatr postaci, 1999
Reproduced: Barbara Munzer. Unique spatial objects of art. The Theatre of Figures, wyd. własne artystki, s. 12
Description: Ze wszystkich form biżuteryjnych najbardziej upodobałam sobie naszyjnik, jest większy i daje więcej możliwości. Z czasem te naszyjniki osiągały rozmiary tak imponujące, że zawieszone na ścianie zaczęły żyć własnym życiem, które odkrywałam i kształtowałam. Stąd już tylko krok do dużych form przestrzennych.
Verified Artist: Yes
Artist: Maria Pinińska-Bereś
Title: Piękna i Bestia, 1990
Year: 1990
Dimensions: 140,0 x 40,0 x 30,0
Tools: acrylic
Surfaces: canvas, plywood
Provenance: Poznań, kolekcja prywatna
Reproduced: Kowalczyk I., Maria Pinińska-Bereś. Imaginarium cielesności, Sopot 2012, ss. 39, 117
Description: To, co zdołałam ze swojej płci wyartykułować – emocjonalne doświadczenia związane z szeregiem tabu i łamaniem przykazań dotyczących kobiety – to wszystko nie zachwiało mojego przekonania o nadrzędności sztuki.
Artist: Maria Papa-Rostkowska
Title: Matka i dziecko, 1990
Year: 1990
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnakolekcja artystki
Exhibited: Meudon, Musée d’art et d’histoire de Meudon, MARIA PAPA ROSTKOWSKA. Affinités artistiques: Jean Arp, Émile Gilioli, Marino Marini, 26 marca – 10 lipca 2022 (inna edycja)Orońsko, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, stała ekspozycja plenerowa, od 2021 (edycja 2/8)Issoudun, Musée de l’Hospice Saint Roch, Une Sculptrice au coeur de la Nouvelle École de Paris, 3 lutego – 2 maja 2021 (inna edycja)Paryż, Orenda Art International, Pureté de la ligne. Dadamaino et Maria Papa Rostkowska styczeń – marzec 2015 (marmur)
Reproduced: Pureté de la ligne. Dadamaino et Maria Papa Rostkowska, wyd. Cortina Arte Edizioni, Mediolan 2015, s. 50. (marmur)
Description: W wielu rzeźbach Marii Papy Rostkowskiej ujawnia się aspekt suwerenności. Sprawiają, że uczestniczymy w życiu inteligentnej zmysłowości, gdzie instynkt i siła ciała łączą się z finezją umysłu w doskonałości dzieła, które wytrwało ze skromnością i szlachetnością i którego realizacja przybiera formę aktu miłości.
Artist: Sylwester Ambroziak (1964)
Title: Mężczyzna niosący kobietę, 1991
Year: 1991
Dimensions: 209,0 x 90,0 x 90,0
Signed: Yes
Provenance: Katowice, kolekcja prywatnakolekcja artysty
Exhibited: Katowice, Galeria Sztuki Szyb Wilson, Nowa Figuracja, styczeń – maj 2020Katowice, Galeria Sztuki Szyb Wilson, Rzeźba – Sylwester Ambroziak, marzec – kwiecień 2007Orońsko, Muzeum Rzeźby Współczesnej CRP Orońsko, Sylwester Ambroziak – Wewnętrznie Cię przypominam, maj – sierpień 2004Łódź, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Sylwester Ambroziak – Wewnętrznie Cię przypominam, styczeń – luty 2005Poznań, Galeria Stary Browar, Sylwester Ambroziak – Wewnętrznie Cię przypominam, wrzesień – październik 2005
Reproduced: Stanisławski K., Sylwester Ambroziak, Orońsko 2011, s. 81Sylwester Ambroziak [katalog wystawy], wyd. Centrum Rzeźby Polskiej Orońsko, Warszawa 2005, s. 58
Description: Na pierwszy rzut oka moje rzeźby są odpychające i trzeba do nich wracać, żeby rozpoznać ich istotę.
Artist: Tomasz Koclęga
Title: Statera Iusta In Extremis, 2022
Year: 2022
Dimensions: 80,0 x 70,0 x 50,0
Signed: Yes
Provenance: kolekcja artysty
Artist: Stanisław Brach (1972)
Title: Oni, 2017
Year: 2017
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnawłasność artysty
Description: Rzeźbiąc postać ludzką, staram się budować własne wyobrażenie na temat człowieka, pamiętając o tym, że duch jest większą wartością od ciała. W taki sposób próbuję dotknąć istoty bytu ludzkiego.
Artist: Eliza Kopeć (1960)
Title: Circle Rozetta Golden & Black, 2022
Year: 2022
Dimensions: 90,0 x 90,0 x
Tools: individual
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: kolekcja artystki
Description: (…) zawsze jestem zaskoczona, jak system który w zarysie sobie ułożyłam, ostatecznie przekłada się na widocznąformę. I czy podoba mi się efekt końcowy. Bo to przecież jest najważniejsze: znaleźć piękno.
Verified Artist: Yes
Artist: Igor Dobrowolski (1987)
Title: Akt/Act z cyklu Feminine Side, 2022
Year: 2022
Dimensions: 91,0 x 55,0 x 35,0
Signed: Yes
Provenance: kolekcja artysty
Description: Wydaje mi się, że w moich rzeźbach czuć dużo emocji, ekspresji, wdzięku, świadomości emocjonalnej.
Verified Artist: Yes
Artist: Maurycy Gomulicki (1969)
Title: Pink Star, 2019
Year: 2019
Dimensions: 100,0 x 70,0 x 40,0
Exhibited: Warszawa, Galeria Leto, grudzień 2019
Description: Klarowna i na swój sposób doskonała formalnie trójwymiarowa gwiazda, na przekór zasadom rządzącym architekturą i jej immanentnej predyspozycji do sugerowania trwałości, odchyla się od osi i zapada w podłoże. Nie świeci wysoko na firmamencie, lecz tonie zamrożona w tej szczególnej, budzącej tyle emocji ulotnej chwili.
Verified Artist: Yes
Artist: Angelika Markul (1977)
Title: Paproć z cyklu Tierra del Fuego, 2018
Year: 2018
Dimensions: 44,0 x 40,0 x 27,0
Signed: Yes
Exhibited: Paryż, Musée de la Chasse et de la Nature, Angelika Markul: Tierra del Fuego, wrzesień – grudzień 2018
Description: Angelika Markul kontynuuje fascynacje, które są centralne w jej twórczości, takie jak upływ czasu i ucieczka śladów pamięci i materiału. Jej praktyka wyrosła z utopii totalnej archeologii, chęci archiwizacji śladów życia, zarówno ludzkiego, zwierzęcego jak i roślinnego.– Claude Anthenaise i Lauranne Germond
Verified Artist: Yes
Artist: Jerzy Kędziora (1947)
Title: Lalkarz
Dimensions: 146,0 x 56,0 x
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: Mając dość przekorną i pokrętną naturę zastanawiałem się, czy idee serwowane mi przez moich mentorów i profesorów o stabilności i ciężarze gatunkowym oraz materialnym tego medium, to jedyne, słuszne środki wyrazu. Czy mocne związanie jej ze stabilnym podłożem to najsłuszniejszy wariant rozstrzygania i rozwiązywania problemu?
Artist: Andrzej Pietrzyk (1959)
Title: Tadeusz Kantor na krześle, 2015
Year: 2015
Dimensions: 28,0 x 24,0 x 12,0
Signed: Yes
Provenance: kolekcja artysty
Artist: Andrzej Paruzel (1952)
Title: Kurze Biura XIII, 1988-2022
Year: 1988
Dimensions: 35,0 x 40,0 x 8,0
Tools: individual
Signed: Yes
Provenance: kolekcja artysty
Description: „Kurze Biura” to cykl prac realizowany przez Andrzeja Paruzela od 1988 roku. Pierwsze realizacje powstawały w ramach aktywności Biura Przewodników Po/Sztuce i Kulturze – indywidualnego projektu artysty z lat 1988-1995. Paruzel tłumaczy koncepcję stworzonego cyklu: „Zamknięte w drewnianych skrzynkach Kurze Biura są rodzajem mojego dziennika… W pierwszych skrzynkach umieszczałem obiekty, a raczej ich strzępy-kurze, przywołując artystów istotnych dla mojej edukacji i twórczości. Czasem wśród Kurzy pojawiał się obiekt reprezentujący rzeczywistość PRL-u, na przykład różowa landrynka – symbol słodyczy z minionej epoki. Początkowo Kurze zbierałem w pracowniach artystów konstruktywistów i przedstawicieli analitycznej sztuki konceptualnej. Z czasem poszukiwaniami objąłem artystów fluxusu, nowego realizmu czy sytuacjonizmu. Kurze odnajdywałem nie tylko w pracowniach, w których powstawały obiekty plastyczne, ale również na planach filmowych, w tekstach, utworach literackich i muzycznych, aż w końcu dotarłem do pasaży egzystencjalnych. Każda wypełniona kilkunastoma obiektami skrzynka stanowi jeden rozdział dziennika zebranego, jak pisał Stanisław Ruksza, przez kolekcjonera wrażeń. Ja trochę uściślam i dopowiadam – kolekcjonera zdarzeń”
Verified Artist: Yes
Artist: Tamara Berdowska
Title: Relief, 2022
Year: 2022
Dimensions: 50,0 x 50,0 x
Tools: oil
Signed: Yes
Provenance: kolekcja artystki
Description: Bez wyobraźni nie byłoby sztuki. Moje obrazy to projekcje umysłu. Wszystko odbywa się w głowie, obraz rodzi obraz, pomysł wynika z poprzedniego pomysłu. Jest to jakaś ciągłość, kontynuacja, zapis mojego życia, myśli i emocji.
Artist: Jerzy Baranowski (1980)
Title: Bez tytułu, 2022
Year: 2022
Dimensions: 206,0 x 86,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Artist: Paweł Orłowski (1975)
Title: BOTY - Faun, 2017
Year: 2017
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Artist: Tomasz Górnicki (1986)
Title: You lose/you gain, 2022
Year: 2022
Dimensions: 37,0 x 20,0 x 31,0
Signed: Yes
Provenance: kolekcja artysty
Description: Czas. Zauważyłem, że dużo prac mam na temat czasu i upływu czasu. (…) to są próby wyłuskania z tego czasu, zatrzymania w pamięci jakichś konkretny wrażeń, emocji, momentów. Moja praca rzeźbiarska jest formą pisania pamiętnika w postaci obiektów trójwymiarowych.
Verified Artist: Yes