Artist: Edward Dwurnik
Lived: 1943 - 2018
Also known as: E. Dwurnik, E Dwurnik
Title: Czego się gapisz, 1972
Year: 1972
Dimensions: 114,5 x 146,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance:
Niemcy, kolekcja prywatna
Exhibited:
Kassel, Documenta 7, 1982 Warszawa, Galeria Teatru Studio, Dwurnik – Kalina, 1974/1975Lublin, BWA, Edward Dwurnik. Wystawa malarstwa, 1974
Description:
Swoją twórczość datował od 1965 roku, kiedy to zmienił styl pod wpływem Nikifora. Edward Dwurnik debiutował w 1971 roku. Wczesne lata jego twórczości są dowodem na doskonały zmysł obserwacji oraz duży dystans do rzeczywistości spotęgowany dodatkowo ironicznym poczuciem humoru. Od początku był bezkompromisowym komentatorem w dyskusji o polskości, malował to, co najbliższe było jego sercu i myślom w danym momencie.Łatwiej mi malować niż mówić. U mnie obraz jest formą wypowiedzi, malarstwo to mój sposób na życie i nie chodzi tylko o to, że to mój sposób zarabiania, nie – malując komentuję rzeczywistość i wyrażam siebie. Tylemówił artysta (Czyńska M., Edward Dwurnik. Moje królestwo, Wołowiec 2016, s. 11). W przeciwieństwie do wielu współczesnych mu twórców działających na przełomie lat 60. i 70. Dwurnik nie uciekał od otaczającej go, szarej i smutnej rzeczywistości. Wręcz przeciwnie, malarstwo Dwurnika z owej rzeczywistości czerpało pełnymi garściami. Przedmiotem jego wnikliwej obserwacji stało się polskie społeczeństwo. Pragnąc niejako odczarować stereotyp Polaka malował swoich bohaterów – szarych, zwykłych obywateli Polski Ludowej – w krzywym zwierciadle. Najsłynniejsze cykle portretujące ludność miast i wsi lat 70. i 80. to „Robotnicy” i „Sportowcy”. Wpisują się one w ten charakterystyczny dla artysty, figuratywny, graniczący z karykaturą sposób przedstawiania otaczającej rzeczywistości, której Dwurnik jest niezwykle krytycznym obserwatorem.
Created: 23-04-2025 22:09