Artist: Rafał Malczewski
Lived: 1892 - 1965
Also known as: R Malczewski, R. Malczewski
Title: Pejzaż
Dimensions: 38,5 x 54,5 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description:
Z dziedziną malarstwa kojarzona jest farba olejna, tempera, a w obecnych czasach też akrylowa. To tymi mediami powstają dzieła sztuki, wiszące w galeriach i muzeach. Farba akwarelowa zazwyczaj kojarzona jest z drobnymi szkicami, wprawkami do większych dzieł malarskich. Rafał Malczewski wzniósł jednak tą technikę na wyższy poziom stawiając ją na równi z medium olejnym. Jego pracą nie można odmówić galeryjnej i muzealnej powagi i kunsztu. Akwarela oraz papier zostają potraktowane równie poważnie jak płótno i tłusta farba olejna. Nie stworzy on faktury farbą, nie może godzinami dopieszczać gradientu między kolorami. Farby akwarelowe są niezwykle trudnym medium, może dlatego artyści tak rzadko nie sięgali. Są jak delikatne odciśnięta wizją artysty na papierze, wrażenie, atmosfera. Każda praca stworzona jest z przemyślanych plam barwnych, gdzie proporcja wody do farby musi być starannie dobrana tak, aby nie zmieszać się z innymi kolorami na papierze, bądź nie stworzyć nieatrakcyjnej plamy, której nie sposób będzie cofnąć. Taka właśnie jest akwarela, nie znosi błędu, musi być malowana precyzyjnie a na koniec daje efekt delikatności i spontaniczności. Obrazy akwarelowe często mają wspólną cechę „prześwietlenia”, kolor papieru stanowi ważny element kompozycji, odpowiada on za wszystkie biele i świecenia przedstawione na pracy. Prezentowana praca Rafała Malczewskiego prezentuje przed nami pełne spektrum atrakcyjności farby akwarelowej. Obraz jest prowadzony w zimnej barwie błękitu, która idealnie prezentuje perspektywę powietrzną, którą artysta wykorzystał do odwzorowania gór na drugim planie pracy. Gradient nieba pokazuje nam na jak wysokim poziomie Malczewski posługuje się umiejętnością malowania farbą akwarelową. Błękit nieba subtelnie zanika, aby przy krawędzi gór zastać już biel papieru. Charakteru pracy dodaje jednak to co na pierwszym planie. Przy użyciu cienkiego pędzelka artysta w paru gestach buduje przed nami całą historię drogi, przy której stoi zabudowa wiejska. Nie znajdziemy tu ludzi jedynie ślad ich obecności w postaci domów i zagród. Jedynymi żywymi stworzeniami są dwa konie spokojnie jedzące trawę przy wozie, pilnując krajobrazu, który od lat się pewnie nie zmienia. Szczególną siłą obrazu jest atmosfera spokoju i sielskości. Ta atmosfera został uzyskana nie tyle co przed dobór tematu, czy piękno portretowanego krajobrazu a właśnie dzięki farbie akwarelowej, którą Rafał Malczewski opanował do perfekcji.
Created: 23-04-2025 22:09