Artist: Mela Muter
Lived: 1876 - 1967
Also known as: M Muter, M. Muter, Maria Melania Mutermilch
Title: Macierzyństwo, 1918
Year: 1918
Dimensions: 74,0 x 74,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Provenance:
Poznań, Muzeum Narodowe (depozyt 2012-2018)Poznań, kolekcja prywatnaLempertz, aukcja 22.05.2012, poz. 209.Kolonia, Galerie Gmurzynska-Galerie Bargera (1965)
Exhibited:
Kolonia, Galerie Gmurzynska-Galerie Bargera,Mela Muter. Paintings, watercolors and drawings, 20.11.1965-10.01.1966.
Description:
Spośród wszystkich tematów, jakie przez wieki stawały sie tematem płócien, temat macierzyństwa jest niewątpliwie jednym z najbardziej uniwersalnych i ponadczasowych, bo przewijających sie w każdej epoce. Niezależnie od czasów czy prądów filozoficznych motyw ten realizowany był zawsze, będąc odzwierciedleniem sposobu postrzegania kobiety w ogóle oraz jej roli jako matki. Spośród wszystkich przedstawicieli szkoły Ecole de Paris wydaje się, że to właśnie Mela Muter najtrafniej, najbardziej obrazowo, realistycznie i z największą uwagą zajeła się tamatem macierzyństwa. Młoda kobieta, starsza, kobieta pracująca, kobieta zmęczona, kobieta z bólem w oczach, kobieta radosna… Długo by wymieniać wszystkie matki z portretów artystki. Nie ma dwóch takich samych, więcej – nie ma dwóch takich samych przedstawień relacji matczynych. Matka karmiąca, matka bezradnie trzymająca chore dziecko, matka zamyślona i nieobecna, matka w trakcie rytunowych zajęć przy dziecku. Mela Muter nie boi się stawiać pytań, przedstawia sytuację taką jaką widzi i jak ją ocenia. Nie idealizuje, nie upiększa i nie dodaje od siebie, a jednak jej macierzyństwa należą do najpiękniejszych i najbardziej sugestywnych w historii sztuki polskiej. Być może dlatego, że są na wskroś prawdziwe, nie zostały wymyślone, zostały przedstawione z całym dobrodziejstwem inwentarza, dobrym, a czasami mrocznym.Motyw macierzyństwa pojawiał się w całej twórczości Meli Muter. Od wczesnych przedstawień, jeszcze z czasów bretońskich, bardziej surowych, poważnych, do późniejszych, z lat 40-tych o innej, jaśniejszej kolorystyce i odmiennej narracji. Do najbardziej poszukiwanych, cenionych i rzadkich należą jednak prace wcześniejsze. Prezentowana praca została namalowana przez artystkę w 1918 roku. Przełom lat dwudziestych XX wieku był dla artystki najszczęśliwszym czasem zarówno prywatnie jak i artystycznie. Widać to we wszystkich pracach namalowanych wówczas. Feria pełnych, nasyconych barw, zróżnicowanie tekstur, widoczna dążność do poszukiwań i niezliczona ilość inspiracji największymi twórcami ówczesnego świata malarskiego.Pokazywany obraz jest szczególnym przedstawieniem tematu. Matka dziecka ujęta w zamyśleniu, z lekko pochyloną głową przygląda się dziecku. Niemowlę nie jet trzymane przez kobietę, leży na posłaniu swobodnie z zasłoniętą reką twarzyczką. Całość kompozycji postaci przywodzi na myśl renesansowe przedstawienia Madonny z dzieciątkiem. Skojarzenie jest tym bardziej silne, jeśli zważy się na fakt złożonych jak do modlitwy rąk matki. Ukazana scena jest sczególnym przedstawieniem macierzyństwa. Zdaje się bowiem skierowywać uwagę bardziej na inny niż większość przedstawień aspekt. Jest swego rodzaju adoracją dziecka. Matka nie trzyma ani też nie wchodzi w bliższy kontakt z dzieckiem, ale zdaje się być nabożnie wręcz w niego wpatrzona i urzeczona. Złożone ręce oprócz gestu dziękczynnego oznaczać mogą pewne wysublimowanie, wyciszenie a także podniesienie do rangi nabożeństwa i modlitwy tej chwili matki z dzieckiem uchwyconej przez artystkę.
Created: 23-04-2025 22:09