Artist: Antoni Lange
Title: Świt i Zmierzch, 1837
Year: 1837
Dimensions: 51,0 x 42,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Jan Styka
Title: Święty Piotr nauczający u wejścia do Katakumb, 1902
Year: 1902
Dimensions: 51,5 x 72,5 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Artist: Ludwik Gędłek
Title: Koński targ na przedmieściach, 1881
Year: 1881
Dimensions: 60,5 x 121,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 11.12.2018, poz. 3Poznań, kolekcja prywatna
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: Napad wilków, przed 1885
Dimensions: 71,0 x 119,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Europa, kolekcja prywatna1970 – zalup z Kurt Meissner Collection, Zurych, Szwajcaria
Reproduced: Deutsche Ilustrierte Zeitung 1885, nr 28.Le Globe Ilustre 1886, nr 24.Tygodnik Ilustrowany 1886, I półrocze, nr 157, s. 8.Ptaszyńska E.,Obrazy w drewnie żłobione. Twórczość Alfreda Wierusza-Kowalskiego w drzeworytach, Suwałki 2009, nr 73, s. 142, s. 109 (il.)
Description: Zwykle noc zimowa, szalony pęd sani, zapienione konie, oszalałe ze strachu, rwą co ducha w piersiach poprzez zarośla. W saniach ktoś z okiem obłąkanym zaciska krócicę w garści, tam dalej wali się jakaś bestia, farbując śnieg posoką. W całości – nie banalne zestawienie ludzi, koni i wilków, ale istotny, do dna wyczuty dramat, gdzie chodzi o śmierć i życie, oddany ze zdumiewającą swobodą, prawdą i rozmaitością wariantów jednego i tego samego pomysłu. Obrazy te miały szalone powodzenie, kupowali je bogaci Niemcy, a zwłaszcza Amerykanie i Anglicy.(Niewiadomski E.,Malarstwo polskie XIX i XX wieku, Warszawa 1926, s. 182.)
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: Przy wozie, 1878
Year: 1878
Dimensions: 30,0 x 63,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Europa, kolekcja prywatna
Artist: Teodor Axentowicz
Title: Hucułka
Dimensions: 56,0 x 46,0 x
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: (…) nurtem zainteresowań Teodora Axentowicza było malarstwo wynikłe z fascynacji folklorem huculskim, barwnością strojów, malowniczością obrzędów, surowością obyczajów. (…) Moda na folklor, która pod koniec XIX wieku pojawiła się w polskiej kulturze miała swoją genezę w ideach romantyzmu. Była konsekwencją dziewiętnastowiecznej idei solidaryzmu narodowego – braterstwa inteligencji i chłopstwa, oraz tendencji do tworzenia sztuki narodowej. Chłop stał się symbolem heroizmu, przywiązania do tradycji; w nim też dostrzegano siłę narodu. W końcu lat osiemdziesiątych XIX wieku zawiązała się w Bronowicach kolonia malarstwa zafascynowana kolorytem wsi podkrakowskiej. W tym samym czasie badacze kultury odkryli folklor huculski, który został spopularyzowany przez literatów, historyków, etnografów.(Teodor Axentowicz 1859-1938 [katalog wystawy], Muzeum Narodowe w Krakowie 1998, s. 18-19.)
Artist: Władysław Podkowiński
Title: Olszynka, 1894
Year: 1894
Dimensions: 54,0 x 65,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: od lat 70. XX w., kolekcja prywatna, Poznańkolekcja prywatna, Warszawaw 1894 w TZSP wylosował Antoni Krzywicki
Exhibited: Warszawa, Towarzystwo Zachęty do Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim, wrzesień 1894.
Description: (Jego krajobrazy) naśladują skrupulatnie naturę i materię jej elementów np. przeźroczystą toń wody pomarszczonej w drobne, koliste fale, lub wiotkość drgających liści, z tym że ta przedmiotowa warstwa dzieł tłumaczy się przede wszystkim kolorem uzależnionym od słonecznego światła.
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy
Title: Pejzaż zimowy z rzeką, 1906
Year: 1906
Dimensions: 40,5 x 29,5 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Europa, kolekcja prywatna
Description: …bo on (Stasiek) jest malarz, i dobry. Ma zamiłowanie i konieczną potrzebę. (…) Jeżeli tak dalej pójdzie, to zanim skończy szkołę, będzie wystawiał obrazy prawdziwe i ciekawe. Dobra to rzecz. On ma tyle radości patrząc na naturę. Tyle mu to czasu w dobry i zdrowy dla duszy sposób zabiera. Jest pejzażystą, nie cierpi miast i cieszy się każdą wierzbą, każdą chmurą, każdym załomem ziemi (…) Był tu Ruszczyc, a wczoraj był Stanisławski i obaj najznakomitsi polscy pejzażyści z wielkim zainteresowaniem i pochwałami oglądali roboty dziecka.
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy
Title: Portret kobiety, 12 VIII 1938
Dimensions: 64,0 x 49,0 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: „Portret kobiety wykonany w sierpniu 1938 r. bardzo dobrze spełnia te założenia, choć artysta nieco urozmaicił dość typowy wizerunek wprowadzającnietypowe oranżowe tło rozświetlające głowę i ramiona modelki. Ponadto jej popiersie wyrasta jakby z puszystych czarnych piór nadając całości lekkość oraz element fantazji. Staranne opracowanie głowy oraz włosów ułożonych w misterne pukle, podobnie jak powiększenie oczu o nieruchomym, jakby „szklanym” spojrzeniu to cechy charakterystyczne dla portretów wykonywanych przez Witkacego w 2. połowie lat trzydziestych, kiedy modę kształtował rodzący się wówczas kult gwiazd fi lmowych oraz ich fotosy. (…) Sierpień 1938 r. Witkacy spędzał w Zakopanem realizując dość liczne zamówienia portretowe, walcząc z fiskusem dopominającym się o zapłatę zaległych podatków i próbując dojść do siebie po kolejnym zerwaniu z Czesławą Oknińską, z którą był związany od 1929 r. Jednak przeciwności życiowe najwyraźniej nie przeszkadzały mu w nadzwyczaj starannym wykonywaniu pracy. Portret kobiecy z 12 sierpnia jest kolejnym tego przykładem”.(z ekspertyzy Anny Żakiewicz)
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy
Title: Portret Jerzego Mieczysława Rytarda, 1922
Year: 1922
Dimensions: 58,0 x 42,0 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Trójmiasto, kolekcja prywatna
Description: Jerzy Mieczysław Rytard, właśc. Mieczysław Antoni Kozłowski (1899 – 1970) był prozaikiem, poetą i publicysta. Od 1918 przebywał głównie w Warszawie, ale także w Zakopanem gdzie w latach 1923-26 prowadził regionalny teatr podhalański. Był autorem licznych artykułów dotyczącychTatr i Podhala. Wątek ten obecny był również w prozie Rytarda, warto wymienić powieściBal jesienny, Na białej grani, Dolina wiatrówczyW pięknych górach.Zajmował się taternictwem, sportem, podhalańskim folklorem.W czasopismach i dziełach zbiorowych ogłosił wspomnienia o Mieczysławie Świerzu, Stanisławie Ignacym Witkiewiczu i Auguście Zamoyskim.W 1922 roku Stanisław Ignacy Witkiewicz po raz pierwszy zetknął się z Jerzym Rytardem. Miedzy obydwoma zawiązała się od razu nić porozumienia –obaj byli uważani przez kolegów literatów za autorów „trudnych”, niezrozumiałych. Zetknięcie z silną indywidualnością Rytarda musiało być dla Witkacego inspirującym przeżyciem. Był zresztą Witkacy niejednokrotnie recenzentem prozy młodego Kozłowskiego. Rytard oprócz zamiłowań literackich fascynował się górami. Był wytrawnym taternikiem wielokrotnie przemierzającym zakopiańskie szlaki. W końcu w 1923 roku osiadł w Zakopanem na stałe. Tam poznał swoją przyszłą żonę Helenę Rojównę. Szczególna więź łączyła Rytarda z poznanym ok. 1919 roku w Kijowie Jarosławem Iwaszkiewiczem, którego również ściągnął w Tatry i zapoznał z tamtejszym środowiskiem artystycznym.Oferowany portret dwudziestotrzyletniego Jerzego Rytarda namalowany został w typie B co oznaczało mniej więcej tyle co: „rodzaj bardziej charakterystyczny, jednak bez cienia karykatury. Robota bardziej kreskowa niż typu A z pewnym odcieniem cech charakterystycznych, co nie wyklucza „ładności” w portretach kobiecych. Stosunek do modela obiektywny.” Portret ukazuje Rytarda na tle ukochanych przez niego gór. Mężczyzna ubrany jest w strój taternicki z białą koszulą widoczną spod grubej wełnianej kurtki. Z prawej strony modela Witkacy umieścił „atrybut” – busolę.Portret Jerzego Mieczysława Rytarda z 1922 roku po raz pierwszy pokazywany jest publicznie. Jest to praca niezwykle ciekawa gdyż rzuca światło nie tylko na złożony życiorys młodego Witkacego jak również na towarzyski świat Zakopanego okresu międzywojennego.
Artist: Julian Fałat
Title: Polesie
Dimensions: 41,5 x 108,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Artist: Julian Fałat
Title: Łoś na bagnach. Świt nad rozlewiskami, przed 1893
Dimensions: 65,0 x 135,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Gdańsk, kolekcja prywatnaAgra Art, aukcja 19.10.2008, poz. 13
Artist: Henryk Szczygliński
Title: Pejzaż zimowy
Dimensions: 54,0 x 65,0 x
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnazakup w domu aukcyjnymRempex w latach 90.
Artist: Leon Chwistek
Title: Żniwa
Dimensions: 97,0 x 150,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Trójmiasto, kolekcja prywatnaKraków, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk PięknychKraków, kolekcja mec. Antoniego Mazanka
Artist: Jacek Malczewski
Title: Autoportret alegoryczny, 1914
Year: 1914
Dimensions: 46,0 x 38,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaDom aukcyjny Agra Art, aukcja 18.10.2015, poz. 10.
Description: Bogata w wątki twórczość malarska Jacka Malczewskiego źródło inspiracji odnalazła w miłości do natury, rodzinnego domu, krewnych, przyjaciół, wiary i obyczajów. Ale zasadniczą miłością i a zarazem spiritus movens artysty było ogromne przywiązanie do rodzinnej ziemi będącej ostoją wartości stanowiących o istnieniu narodu, rodziny i tradycji. Malczewski był niestrudzonym wychowawcą, bez ustanku przypominającym o sytuacji politycznej ojczystego kraju. Kolejnymi cyklami „Zesłań”, „Etapów”, „Zatrutych studni” czy wreszcie „Polonii” artysta przypominał współbraciom o ranach, które były źródłem cierpienia całego narodu. Niewątpliwie na zbudowanie takiej świadomości artystycznej największy wpływ odegrały nauki Adolfa Dygasińskiego we dworze w Wielgiem jak również atmosfera patriotycznego domu rodzinnego, w którym dorastał Jacek Malczewski. Pochodzący z roku 1914 Autoportret alegoryczny – z postacią kobiecą, trzymającą w ręce laskę wędrowca, postacią, którą można odczytywać jako personifi kację Polonii – wpisuje się w większy cykl obrazów Malczewskiego z lat wojny 1914-1918 określanych wspólnym mianem Polonia (Polonia z 1914, Orfeusz i Eurydyka, 1914, Polonia, 1918, Polonia zaplatająca warkocz, 1918). Polonia była niewątpliwie jedną z najważniejszych muz Malczewskiego. Ucieleśnienie ukochanej Ojczyzny pojawia się na obrazach artysty znacznie przed 1914 rokiem. W tryptyku „Ojczyzna” (1903) Polonia jest matką, do której zmierza Malczewski. W „Hamlecie polskim” z kolei otacza bohatera postaciami matki i córki – mitycznymi Demeter i Persefony – powtarzając w ślad za eleuzyjskim mitem nadzieję wyjścia Polonii z ciemności i powrotu do jasności tego świata. W 1914 roku na progu odzyskania niepodległości Polonia powraca jako młoda piękna kobieta. Powtarzająca się w tym cyklu postać kobieca ma rysy Marii z Woźniakowskich Sozańskiej, żony zaprzyjaźnionego z Malczewskim malarza Michała Sozańskiego, która w tym okresie była częstą modelką artysty. W Autoportrecie alegorycznymPolonia uśmiecha się delikatnie, z dumą i czułością. Zdaje się odradzać niczym ogród na wiosnę, jest młoda i silna, gotowa do nowego życia. Jest jeszcze w drodze ale cel już bliski, na wędrówkę wskazuje trzymany przez nią w dłoni kij. Jacek Malczewski patrzy wprost na widza, spokój na majestatycznej twarzy zdradza niezłomną nadzieję, że efektem rozpoczętej właśnie walki może być tylko wolna Ojczyzna. Artysta ubrany jest w białą odświętną koszulę – tę samą, w której widnieje w Autoportrecie w białym stroju namalowanym również w 1914 roku. Autoportret alegoryczny współgra z innymi znanymi kompozycjami portretów i autoportretów Malczewskiego, w których przedstawianej osobie towarzyszą różne postacie fantastyczne i symboliczne, współtworząc niejako wewnętrzny wizerunek modela i zdając się mówić o jego marzeniach i dążeniach – w wypadku cyklu Polonia – o tęsknotach za wolną, niepodległą Polską. We wstępie do katalogu jubileuszowej wystawy Jacka Malczewskiego w 1925 roku w warszawskim TZSP Henryk Piątkowski napisał: „Wielki mistrz Polskiego malarstwa, łącząc w sobie dwie epoki — jedna, która przemawia już retrospektywnym głosem dziejów i druga — tętniąca życiem ‚współczesnego ruchu — uosobią dwie Polski— Polskę pogrążoną w niewoli, we łzach skąpaną i tylko nadzieją żyjącą i tę, która teraz rozpostarła swe granice państwowe. W sztuce naszej szlachetna postać malarza symbolizuje te dwie chwile i wypełnia plastyczną ich wizję, skarbami swego natchnienia — dziełami, które już za życia mistrza weszły do skarbnicy ducha narodowego, zapewniając twórcy miejsce w szeregu najgodniejszych przedstawicieli sztuki zmartwychwstałej Polski.”
Artist: Jacek Malczewski
Title: Portret dziewczynki, 1921
Year: 1921
Dimensions: 66,0 x 56,0 x
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: LusławiceJaśnie Wielmożna PaniWiadomo […] od moich sióstr jako JW Pani jest dla Nich dobra i łaskawa. Postanowiłem będąc starym przyjacielem ojca W Pani zostawić pamiątkę tej przyjaźni w domu Waszym i namalować portreciki córeczek Waszych. Proszę zatem WPani by mnie ułatwiła dokonanie tego zamiaru. Co […] być może w czasie gdy […] złożę JW Pani […] uszanowanie moje. Całuję jej ręce. –Jacek Malczewski
Artist: Wlastimil Hofman
Title: Melancholia
Dimensions: 25,5 x 34,5 x
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Artist: Jan Żaroffe
Title: Madonna z wrzecionem, lata 20-30 XX w.
Dimensions: 60,0 x 40,0 x 16,0
Signed: Yes
Artist: Kazimierz Sichulski
Title: W szopce bożonarodzeniowej, 1938
Year: 1938
Dimensions: 102,0 x 74,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: „Udali się też pośpiesznie i znaleźli Maryję, Józefa oraz leżące w żłobie Niemowlę. Gdy Je ujrzeli, opowiedzieli, co im zostało objawione o tym Dziecięciu. A wszyscy, którzy to słyszeli, zdumieli się tym, co im pasterze opowiedzieli. Lecz Maryja zachowywała wszystkie te sprawy i rozważała je w swoim sercu. A pasterze wrócili, wielbiąc i wysławiając Boga za wszystko, co słyszeli i widzieli, jak im to zostało przedtem powiedziane.”
Artist: Wojciech Kossak
Title: Gwiazdka żołnierska, 1915
Year: 1915
Dimensions: 82,0 x 72,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatna Altius, aukcja 4.05.2004, poz. 94.Kraków, kolekcja prywatnaDom aukcyjny Sztuka, aukcja 15.12.2001, poz. 3.Polska, kolekcja prywatnaWarszawa, kolekcja A. Gutnajera
Exhibited: Warszawa, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie,Wojciech Kossak, czerwiec-sierpień 1936.
Reproduced: „Nowości Ilustrowane”, 25 grudnia 1915, nr 52, 1915, s. 3.pocztówka Wydawnictwa Krajowego Stowarzyszenia Czerwonego KrzyżaMilewska W., Zientara M.,Sztuka Legionów Polskich i jej twórcy 1914-1918, wyd. Biblioteka Centrum Dokumentacji Czynu Niepodległościowego, Księgarnia Akademicka, 1999, il. 70.
Description: W tę noc wigilijną chłopcy nasi w okopach zaczęli śpiewać Bóg się rodzi … I oto z okopów rosyjskich, Polacy, których dużo jest w dywizjach syberyjskich, podchwycili słowa pieśni i poszła w niebo z dwóch wrogich okopów!
Artist: Wojciech Kossak
Title: Ułan na koniu, 1924
Year: 1924
Dimensions: 84,5 x 66,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Trójmiasto, kolekcja prywatna
Artist: Leon Hirszenberg
Title: Ferma bretońska, ok. 1912
Dimensions: 60,0 x 81,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Exhibited: Katowice, Muzeum Śląskie,Między Montmartre’em a Montparnasse’em. Dzieła artystów z ziem polskich działających w Paryżu w latach 1900- 1939 z kolekcji prywatnych, 2017.
Reproduced: Między Montmartre’em a Montparnasse’em. Dzieła artystów z ziem polskich działających w Paryżu w latach 1900- 1939 z kolekcji prywatnych, wyd. Muzeum Śląskie, Katowice, 2017, s. 205.
Artist: Władysław Ślewiński
Title: Portret kobiety z rudymi włosami, ok. 1897-1900
Dimensions: 37,5 x 52,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 16.12.2014, poz. 44.Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 13.12.1998, poz. 12.
Description: Na tle zielonawej tkaniny z delikatnym, nieregularnym ornamentem – profi l klasycznie pięknej młodej kobiety o niezwykle bujnych falistych włosach w ciemnorudej, zróznicowanej tonacji. Twarz bardzo blada, oczy zielonawe w wyraźnej oprawie, rysy twarzy ostro zarysowane. Wyraz twarzy skupiony. Kobieta ma na sobie zarzuconą sfałdowaną szatę-chustę w kolorze ciemno-szarym. Na tle chusty wyraźnie odcina się blada karnacja twarzy, współgrając z wyszukanym kolorytem ciepłych rudawo-brązowych włosów.Modelka o rudych włosach powtarza się u Ślewińskiego od ok.1897 roku. (Czesząca się kobieta z Muzeum Narodowego w Krakowie, Kobieta z rudymi włosami, kol.prywatna, 1897). Mamy podstawy sądzić, że kobieta w omawianym obrazie jest tą samą modelką. Zarówno motyw bujnych włosów rudych jak i szczególny nacisk położony na ich falistość (atrybut femme fatale epoki) a przy tym sposób prowadzenia pędzla – pozwala na określenie daty powstania obrazu na ok. 1897 – 1900.
Artist: Józef Pankiewicz
Title: Pejzaż z drogą wśród drzew, ok. 1912-1913
Dimensions: 60,5 x 53,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPrincetown, aukcja charytatywna „Art for Autism” 30.09.2006, poz. 6.USA, kolekcja Barbary Piaseckiej-JohnsonNowy Jork, Lipert GalleryParyż, antykwariat Joanny Studzińskiej
Reproduced: por. m.in.:Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin[katalog wystawy], MNW, Warszawa 2006, s. 243, nr kat. 258, 259
Description: Wielka inteligencja, wielka wrażliwość, wielka kultura – oto określenia, które przychodzą na myśl, kiedy mowa o Pankiewiczu. Człowiek ogarnięty pasją ciągłego doskonalenia się; nieznużony poszukiwacz i eksperymentator, wiecznie głodny nowych metod i technik, ciągle, często zupełnie niespodziewanie przerzucający się od jednego kierunku, od jednego stylu malarskiego do drugiego, a przy tym, pod pozorami wiecznej zmienności, posiadający pewną własną linię zasadniczą. Natura chłonna, „bluszczowa”, jak Słowacki, oplatająca się raz po raz dokoła talentu innych a przy tym nie zatracająca swej samodzielności. Artysta, wyczuwający wcześniej niż inni nowe prądy i śmiało podążający za nimi.
Artist: Franciszek URBAŃSKI herbu NIECZUJA
Title: Portret secesyjny, 1924
Year: 1924
Dimensions: 117,0 x 75,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Genua, kolekcja prywatnaChristie’s Rome, aukcja 28.11.2005, poz. 139.
Artist: Bolesław Biegas
Title: Grota Świątyni Tajemnic, ok. 1924
Dimensions: 62,0 x 49,0 x
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 11.12.2018, poz. 28Warszawa, kolekcja prywatnaCornette de Saint Cyr, aukcja 17.12.2014, poz. 85Paryż, kolekcja prywatnaAder Picard Tajan, aukcja 26.10.1990, poz. 61Genewa, Galerie Jan Krugier & Cie.Paryż, Towarzystwo Historyczno – Literackie (1954)spuścizna artysty (inwentarz nr 415)
Exhibited: Genewa, Galerie Jan Krugier & Cie., Boleslas Biegas, 1975.
Reproduced: Deryng X., Boleslas Biegas. Sculptures – Peintures, Trianon de Bagatelle, Paryż, 1992, s. 285 (reprodukcja szkicu do obrazu)
Description: Jeden z najwybitniejszych modernistycznych malarzy i rzeźbiarzy polskich przyszedł na świat w 1877 roku w małej wiosce na Mazowszu. Po wczesnej stracie obojga rodziców znajdował się pod opieką warszawskiego rzeźbiarza Andrzeja Panasiuka, a następnie Aleksandra Świętochowskiego, który zorganizował wówczas bardzo młodemu Bolesławowi pierwszą wystawę indywidualną w księgarni Wendego w Warszawie. Obdarzony wielkim talentem Biegas studiował w Krakowie w Szkole Sztuk Pięknych, w pracowni rzeźby Alfreda Dauna i Konstantego Laszczki. Pod wpływem filozofii Stanisława Przybyszewskiego jego twórczość, zarówno malarska jak i rzeźbiarska, obracała się wokół tematyki oddającej tajemniczość ludzkiej egzystencji. Szybko wyzwolił się spod wpływów stylistyki akademickiej tworząc coraz bardziej nowoczesne i uproszczone w formie prace. W 1901 roku został usunięty z krakowskiej uczelni po tym, jak zaprezentował rzeźbę Księga życia. Wkrótce potem młody Biegas wyjechał do Paryża. Pracował bardzo intensywnie, uczestniczył w licznych wystawach, m.in. w Société nationale des Beaux-Arts, Salonie Jesiennym oraz Salonie Niezależnym.
Artist: Jan Peszke (Jean Peské)
Title: Park w ogrodach Rodina
Dimensions: 65,0 x 81,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Henryk Hayden
Title: Martwa natura z owocami, 1939
Year: 1939
Dimensions: 49,5 x 59,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatna
Artist: Tadeusz Makowski
Title: Dziewczynka, lata 20. XX w.
Dimensions: 55,0 x 38,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnadom aukcyjny Artcurial (Paryż),aukcja 21.10.2014, poz. 83.Paryż, kolekcja prywatnaParyż, kolekcja Mario Tozzi
Artist: Henryk Epstein
Title: Kwiaty w wazonie
Dimensions: 65,5 x 46,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Henryk Epstein
Title: Brzeg rzeki
Dimensions: 73,5 x 60,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Roman Kramsztyk
Title: Pejzaż z la Rochelle, lata 30. XX w.
Dimensions: 40,0 x 50,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Alfons Karpiński
Title: Portret młodej kobiety, 1923
Year: 1923
Dimensions: 67,0 x 49,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Artist: Mojżesz Kisling
Title: Portret skrzypka Nathana Milsteina, 1945
Year: 1945
Dimensions: 73,0 x 93,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaLondyn, kolekcja prywatnaLondyn, kolekcja wdowy po NathanieMilsteinie
Reproduced: Kisling J.,Kisling, Catalogue raisonné, Paris, 1995, vol. III, nr 221, s. 174.
Description: Kisling, choć wyszedł z kregu awangardy kubistycznej, przez całe swoje życie poszukiwał nowych formuł realizmu. Dziś można go uznać za prekursora m.in. puryzmu, nowej rzeczowości i hiperrealizmu. (…) Okazał się twórcą instynktownym, niechętnym teoretycznym rozważaniom, który zdołał samodzielnie wypowiedzieć się w sztuce.
Artist: Mela Muter
Title: Macierzyństwo, 1918
Year: 1918
Dimensions: 74,0 x 74,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Provenance: Poznań, Muzeum Narodowe (depozyt 2012-2018)Poznań, kolekcja prywatnaLempertz, aukcja 22.05.2012, poz. 209.Kolonia, Galerie Gmurzynska-Galerie Bargera (1965)
Exhibited: Kolonia, Galerie Gmurzynska-Galerie Bargera,Mela Muter. Paintings, watercolors and drawings, 20.11.1965-10.01.1966.
Description: Spośród wszystkich tematów, jakie przez wieki stawały sie tematem płócien, temat macierzyństwa jest niewątpliwie jednym z najbardziej uniwersalnych i ponadczasowych, bo przewijających sie w każdej epoce. Niezależnie od czasów czy prądów filozoficznych motyw ten realizowany był zawsze, będąc odzwierciedleniem sposobu postrzegania kobiety w ogóle oraz jej roli jako matki. Spośród wszystkich przedstawicieli szkoły Ecole de Paris wydaje się, że to właśnie Mela Muter najtrafniej, najbardziej obrazowo, realistycznie i z największą uwagą zajeła się tamatem macierzyństwa. Młoda kobieta, starsza, kobieta pracująca, kobieta zmęczona, kobieta z bólem w oczach, kobieta radosna… Długo by wymieniać wszystkie matki z portretów artystki. Nie ma dwóch takich samych, więcej – nie ma dwóch takich samych przedstawień relacji matczynych. Matka karmiąca, matka bezradnie trzymająca chore dziecko, matka zamyślona i nieobecna, matka w trakcie rytunowych zajęć przy dziecku. Mela Muter nie boi się stawiać pytań, przedstawia sytuację taką jaką widzi i jak ją ocenia. Nie idealizuje, nie upiększa i nie dodaje od siebie, a jednak jej macierzyństwa należą do najpiękniejszych i najbardziej sugestywnych w historii sztuki polskiej. Być może dlatego, że są na wskroś prawdziwe, nie zostały wymyślone, zostały przedstawione z całym dobrodziejstwem inwentarza, dobrym, a czasami mrocznym.Motyw macierzyństwa pojawiał się w całej twórczości Meli Muter. Od wczesnych przedstawień, jeszcze z czasów bretońskich, bardziej surowych, poważnych, do późniejszych, z lat 40-tych o innej, jaśniejszej kolorystyce i odmiennej narracji. Do najbardziej poszukiwanych, cenionych i rzadkich należą jednak prace wcześniejsze. Prezentowana praca została namalowana przez artystkę w 1918 roku. Przełom lat dwudziestych XX wieku był dla artystki najszczęśliwszym czasem zarówno prywatnie jak i artystycznie. Widać to we wszystkich pracach namalowanych wówczas. Feria pełnych, nasyconych barw, zróżnicowanie tekstur, widoczna dążność do poszukiwań i niezliczona ilość inspiracji największymi twórcami ówczesnego świata malarskiego.Pokazywany obraz jest szczególnym przedstawieniem tematu. Matka dziecka ujęta w zamyśleniu, z lekko pochyloną głową przygląda się dziecku. Niemowlę nie jet trzymane przez kobietę, leży na posłaniu swobodnie z zasłoniętą reką twarzyczką. Całość kompozycji postaci przywodzi na myśl renesansowe przedstawienia Madonny z dzieciątkiem. Skojarzenie jest tym bardziej silne, jeśli zważy się na fakt złożonych jak do modlitwy rąk matki. Ukazana scena jest sczególnym przedstawieniem macierzyństwa. Zdaje się bowiem skierowywać uwagę bardziej na inny niż większość przedstawień aspekt. Jest swego rodzaju adoracją dziecka. Matka nie trzyma ani też nie wchodzi w bliższy kontakt z dzieckiem, ale zdaje się być nabożnie wręcz w niego wpatrzona i urzeczona. Złożone ręce oprócz gestu dziękczynnego oznaczać mogą pewne wysublimowanie, wyciszenie a także podniesienie do rangi nabożeństwa i modlitwy tej chwili matki z dzieckiem uchwyconej przez artystkę.
Artist: Mela Muter
Title: Rue Mouffetard, 1920
Year: 1920
Dimensions: 59,4 x 72,5 x
Tools: oil
Surfaces: board
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaFrancja, kolekcja prywatnadom aukcyjny Christie’s London, aukcja 12.10.2000, poz. 61.kolekcja Wojciecha FibakaParyż, galeria Didier Imbert Fine Art
Exhibited: Lublin, Muzeum KUL,Kolekcja Mistrzów Krzysztofa Musiała, październik 2017.Łódź, Muzeum Miasta Łodzi, 2010-2017.Kielce, Muzeum Narodowe, 2009.Gdańsk, Muzeum Narodowe, 2008.Poznań, Muzeum Narodowe, 2008.Kraków, Muzeum Narodowe, 2008.Warszawa, Narodowa Galeria Sztuki Zachęta, 2007-2008.Szczecin, Zamek Książąt Pomorskich, 2007Wrocław, Muzeum Narodowe, 2007Kraków, TPSP,Ecole de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, 1998.Paryż, galeria Didier Imbert Fine Art
Reproduced: Kolekcja Mistrzów, Muzeum KUL, Lublin, 2017.Galeria Mistrzów Polskich, Muzeum Miasta Łodzi, 2010.Zapisy Przemian, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2007-2008.Ecole de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka[katalog wystawy], wyd. IRSA, Kraków 1998, s. 160, poz. 69.
Artist: Mela Muter
Title: Pejzaż portowy z Collioure, lata 20. XX w. / Aleja z trzema kobietami, 1905
Year: 1905
Dimensions: 65,0 x 53,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Trójmiasto, kolekcja prywatnazakup w londyńskim domu aukcyjnym (lata 90. XX w.)Londyn, kolekcja prywatnaKolonia, Galerie GmurzynskaSan Francisco, Maxwell Galleries
Exhibited: Kolonia, Galerie Gmurzynska,Mela Muter, 1967.San Francisco, Maxwell Galleries, Mela Muter, 1966.
Artist: Jan Cybis
Title: Martwa natura z zielonymi owocami, 1949
Year: 1949
Dimensions: 54,0 x 73,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Tymon Niesiołowski
Title: Cyrkowcy I, 1959
Year: 1959
Dimensions: 81,0 x 65,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas, paper
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaWenecja, XXX Biennale Sztuki, 1960własność artysty
Exhibited: Wenecja, XXX Biannale Sztuki, 1960
Artist: Piotr Potworowski
Title: Zakole Wisły, 1960
Year: 1960
Dimensions: 65,5 x 53,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatna
Artist: Kazimierz Mikulski
Title: Zaczajony kot, 1967
Year: 1967
Dimensions: 92,5 x 72,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatnaWarszawa, kolekcja prywatnaKraków, Galeria Starmachzakup od spadkobierców w l. 90. XX w.Warszawa, Galeria Współczesnawłasność artysty
Exhibited: Chorzów, Galeria MM,Kazimierz Mikulski – malarstwo, rysunek, czerwiec 2009.Warszawa, Galeria Współczesna w Warszawie, luty – marzec 1969.
Artist: Władysław Hasior
Title: Artysta, 1959
Year: 1959
Dimensions: 62,5 x 24,0 x 24,0
Tools: paint
Surfaces: sheet metal
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaZakopane, kolekcja prywatnadar od artysty
Description: Władysław Hasior był autorem kilku zrealizowanych pomników, m. in.: Ratownikom górskim (Zakopane, 1959), Partyzantom (Kuźnice, 1964), Poległym w walce o utrwalenie władzy ludowej na Podhalu (Czorsztyn, 1966) i innych. Te, które doczekały się realizacji stanowią jedynie małą część ogółu projektów, które stworzył Hasior a które zachowały się w postaci rysunków, makiet lub ich fotografii. Nierzadko makiety z czasem stawały się samodzielnymi pracami. Przykładem tego mogą być rzeźby Tym, co czwórkami do nieba szli (1965) oraz Tym, co w morzu (1965).Artysta, dla którego nie miała znaczenia ostateczna forma jego dzieła, często powracał do gotowych już obiektów chętnie je przetwarzając. Dodawał nowe elementy, przerabiał już istniejące. Wdzięcznym materiałem do takich przeróbek były makiety niezrealizowanych pomników.
Artist: Tadeusz Kantor
Title: Informel, 1960
Year: 1960
Dimensions: 91,0 x 73,0 x
Tools: mixed
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Artist: Tadeusz Kantor
Title: Z CYKLU MULTIPART, 1970
Year: 1970
Dimensions: 120,0 x 110,0 x
Surfaces: canvas
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 8.12.2015, poz. 62.
Description: W lutym 1970 roku w warszawskiej Galerii Foksal Tadeusz Kantor zorganizował akcję pt. Multipart. Nazwa powstała ze zbitki dwóch słów: multiplikacja i partycypacja. Przedmiotem tego szczególnego wydarzenia było 40 ponumerowanych jednakowych płócień o wymiarach 110 x 120 cm każde, do których artysta przytwierdził zniszczony parasol a następnie pomalował na biało. Prace zostały sprzedane w dniu wernisażu happeningu. Nabywcy zawiązali z artystą umowę, wedle której mieli rok na „użytkowanie płótna” – mogli na nim pisać, mogli dziurawić, spalić – robić cokolwiek będą mieli ochotę. Zgodnie z założeniem Kantora rok później w tym samym miejscu zorganizowano wystawę pt. Ostatni etap Multipartu. Tylko dwudziestu pięciu spośród czterdziestu nabywców powróciło z zakupionymi rok wcześniej obrazami. Na wystawie pokazano wówczas 25 płócień – partycypacji – pokrytych głównie zapiskami i kolażami stworzonymi przez nowych właścicieli. Poprzez Multipart Kantor zakwestionował pojęcie dzieła sztuki jako unikalnego tworu przypisanego artyście. Co więcej, zanegował relację twórca – nabywca, czyniąc z tego pierwszego zwykłego rzemieślnika produkującego seryjny towar a role artysty oddając nabywcy. Pozwalając temu ostatniemu zrobić z obrazem cokolwiek ten zechce zanegował Kantor ideę dzieła sztuki oraz – w szerszym rozumieniu – sens istnienia instytucji wystawienniczych. Jednak, jak pisze Lech Stangret:
Artist: Tadeusz Brzozowski
Title: Płatnerz, 1960
Year: 1960
Dimensions: 42,0 x 31,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaKielce, kolekcja Joanny i Bogusława GradkówParyż, kolekcja T. Rutkowskiego
Exhibited: Kielce, Galeria górna i Dolna BWA, 50/50/50, marzec –kwiecień 2015.Warszawa, Muzeum Narodowe w Warszawie, Tadeusz Brzozowski 1918-1987, Muzeum Narodowe w Warszawie, kwiecień – czerwiec 1997.Zakopane, Muzeum im. Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem, czerwiec – lipiec 1997.Wrocław, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, październik – grudzień 1997. Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie, luty – kwiecień 1998.
Reproduced: 50/50/50 [katalog wystawy], wyd. BWA, Kielce 2015, s. 76.Żakiewicz A., Tadeusz Brzozowski 1918-1987 [katalog wystawy], Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1997, poz. kat. 118.
Artist: Jerzy Tchórzewski
Title: Obraz Z. 6, 1959
Year: 1959
Dimensions: 150,0 x 76,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas, paper
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaDrouot-Richelieu, aukcja 2.12.2016, poz. 178.
Exhibited: Wenecja, Sala Napoleonica,Pittura polacca contemporanea, 1959
Artist: Henryk Musiałowicz
Title: z cyklu Portret z wyobraźni, 1962/64
Year: 1962
Dimensions: 72,5 x 53,0 x
Tools: individual
Surfaces: board
Provenance: kolekcja spadkobierców artysty
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: Linnen and sisal, 1974
Year: 1974
Dimensions: 200,0 x 130,0 x
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnadar od artystki
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: Jonas, 1998
Year: 1998
Dimensions: 145,0 x 49,0 x 64,0
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnadar od artystki
Artist: Teresa Pągowska
Title: Wspomnienia greckie, lata 50. XX w.
Dimensions: 74,0 x 116,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 11.12.2018, poz. 60
Description: Marzę i patrzę. Widzę. Malując, nie pamiętam (na szczęście) o zasadach sztuki. Szukam. I tak rodzę moje światy. Gdy nie ma pasji – mnie nie ma. Tysiące pytań stawiam obrazowi. Odpowiedź muszę znaleźć w sobie.
Artist: Teresa Pągowska
Title: Znaki, lata 70. XX w.
Dimensions: 120,0 x 109,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Artist: Erna Rosenstein
Title: Poświata, 1968
Year: 1968
Dimensions: 58,0 x 66,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatnazakup od męża artystki ArturaSandauera
Artist: Erna Rosenstein
Title: Kompozycja, 1985
Year: 1985
Dimensions: 65,0 x 50,0 x
Tools: individual
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnadar od artystk
Artist: Zdzisław Beksiński
Title: DX, 1990
Year: 1990
Dimensions: 87,0 x 73,0 x
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna DESA Unicum, aukcja 1.10.2009, poz. 40.
Reproduced: Beksinski peinture et dessin 1987 – 1991, Paris 1991, s. 115.
Artist: Stefan Gierowski
Title: Ob. DLVIII, 1986
Year: 1986
Dimensions: 199,5 x 69,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, PolskaGaleria Zapiecek, Warszawa
Artist: Tadeusz Dominik
Title: Bez tytułu (Deszcz), lata 80. XX w.
Dimensions: 75,0 x 100,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaaukcja Skånes Auktionsverk 4.10.2016 poz. 410Szwecja, kolekcja prywatna
Artist: Tadeusz Dominik
Title: Bez tytułu, lata 80. XX w.
Dimensions: 75,0 x 100,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Ryszard Winiarski
Title: Obszar III, 1968
Year: 1968
Dimensions: 100,0 x 100,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: board
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaWłochy, kolekcja prywatnaMediolan, Galleria SchwarzWarszawa, Galeria WspółczesnaParyż, Musee GallieraŁódź, Muzeum sztuki w Łodziwłasność artysty
Exhibited: Peinture Moderne Polonaise. Sources et recherches, Musee Galliera, Paryż, 1969.Galeria Współczesna, Warszawa, 16.I – 8.II. 1970.Ryszard Winiarski, Galleria Schwarz, Mediolan, 8. XI – 11.XII. 1974.
Reproduced: Peinture Moderne Polonaise. Sources et recherches [katalog wystawy], Musee Galliera, Paryż 1969, il. 141.Ryszard Winiarski, dall’8 novembre all’ll dicembre 1974, alla Galleria Schwarz, Milano [katalog wystawy], wyd. Galleria Schwarz, Mediolan 1974, il. 2.
Description: „Jedyny to znany mi przykład metodycznego filozoficznego dyskursunie mówionego, nie pisanego, ale wizualnego. Dyskursu, który z czasem staje się, pragnie się stać wciągającymwidza w swój tok dialogiem” –Mieczysław Porębski
Verified Artist: Yes
Artist: Ryszard Winiarski
Title: From 0 to 100%. Series 1-5, 1974
Year: 1974
Dimensions: 30,0 x 30,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Niemcy, kolekcja prywatna
Verified Artist: Yes
Artist: Henryk Stażewski
Title: Relief nr 34, 1971
Year: 1971
Dimensions: 71,0 x 71,0 x 4,5
Tools: acrylic
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatnaWerona, kolekcja prywatnaMediolan, Galleria MilanoWarszawa, Galeria Foksal (depozyt)własność artysty
Exhibited: Mediolan, Galleria Schwarz, Stażewski alla Galleria Schwarz, 1974.
Reproduced: Szczepaniak A., Henryk Stażewski, wyd. SKIRA, Mediolan 2018, s. 176.
Description: Począwszy od końca lat 60. w twórczości Henryka Stażewskiego przeważać zaczęła tendencja do poddawania dzieła sztuki obiektywnym prawom nauki. Podstawowym modułem w pracach z tego okresu stał się kolorowy kwadrat, który artysta multiplikował, różnicując nieznacznie jego barwę, by uzyskać zwielokrotnienie wymiarów i intensyfikację efektów chromatycznych. Kompozycje te miały przybliżyć metafizyczną ideę kwadratu.Sam Stażewski mówił o swoich reliefach, że przypominają tablice używane w optyce i kolorymetrii. Przy ich tworzeniu opierał się w znacznej mierze na własnej intuicji, gdyż jak mówił to „dzięki intuicji twórczość artystyczna nie jest ilustracją praw już odkrytych”. I o ile badania nad kolorem zostały znacząco zintensyfikowane o tyle kwestia formy w obrazie została całkowicie wyeliminowana. Stażewski skoncentrował się na kwadracie – kształcie w jego mniemaniu najbardziej neutralnym. Rozmieszczenie na kwadratowym polu jednakowych kwadratów w jednakowych odstępach pozwalało artyście przenieść punkt ciężkości odbioru pracy na kolor.Relief Nr 34 z 1971 roku jest rezultatem podejmowanej problematyki koloru rozwiniętej o kwestie harmonii i kontrastu barw ograniczonych jedną kompozycją. W prezentowanej pracy widzimy dziewięć różnobarwnych reliefowych kwadratów, które artysta umieścił na niewiele większych polach barwnych. Te z kolei umieszczone są na jednobarwnym, ciemnym, niemalże czarnym tle. Kolory, których użył Stażewski, to odcienie czerwieni, żółci, różu oraz niebieskiego i zielonego. Nie są umieszczone w żadnym dającym się na pierwszy rzut oka określić porządku. W przeciwieństwie do wcześniejszych reliefów tu Stażewski nie stopniuje poszczególnych odcieni. Relief nr 34 przynależy do kolejnego etapu, w którym dominującym problemem staje się kontrastowanie poszczególnych kolorów zarówno w relacji reliefowy kwadrat – pole barwne jak również pomiędzy sąsiadującymi ze sobą kwadratami. Zainteresowanie kwestiami praw jakimi rządzą się zbiory form identycznych wyewoluowało w kierunku zainteresowania wzajemnym oddziaływaniem pojedynczych barw i ich odcieni. Czerń tła w przypadku reliefu nr 34 dodatkowo podkreśla i wydobywa kolorystyczne relacje pomiędzy poszczególnymi elementami oraz nadaje harmonii całości kompozycji.
Artist: Henryk Stażewski
Title: Relief, 1983
Year: 1983
Dimensions: 53,5 x 53,5 x
Tools: acrylic
Surfaces: board
Signed: Yes
Artist: Henryk Stażewski
Title: Kompozycja, 1980
Year: 1980
Dimensions: 38,5 x 38,5 x
Tools: acrylic
Surfaces: board, beaverboard, sheet metal
Signed: Yes
Artist: Wojciech Fangor
Title: #31, 1963
Year: 1963
Dimensions: 100,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Francja, kolekcja prywatnaParyż, Galerie Lambertwłasność artysty
Exhibited: Paryż, Galerie Lambert, Wojciech Fangor, 1964.
Artist: Wojciech Fangor
Title: GRUPA 5 PRAC Z KOLEKCJI GRES GALLERY, 1961-62
Year: 1961
Dimensions: 91,0 x 91,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Texas, kolekcja prywatnaWaszyngton, Gres Gallerywłasność artysty
Reproduced: Wojciech Fangor. Space as play, red. S.Szydłowski, wyd. Muzeum Narodowew Krakowie, Kraków 2012, s. 4 (Black 8).
Description: Black spindle, 1962 olej, płótno, 91 x 91 cm sygn. na odwrocie: Fangor 1962 Black SpindleSquare 14, 1962 olej, płótno, 91 x 91 cm sygn. na odwrocie: Fangor 1962 Square 14Square 11, 1962 olej, płótno, 91 x 91 cm sygn. na odwrocie: Fangor 1962 Square 11Square 8, 1962 olej, płótno, 91 x 91 cm sygn. na odwrocie: Fangor 1962 Square 8Black 8, 1961 olej, płótno, 165 x 134 cm sygn. na odwrocie: Fangor 1961 Black 8
Artist: Wojciech Fangor
Title: Pejzaż, 1947-48
Year: 1947
Dimensions: 65,0 x 90,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaDESA Unicum, 15.12.2016, poz. 13.Warszawa, kolekcja prywatnaPolska, kolekcja prywatnaNowy Jork, kolekcja prywatnaCharlotte, Karolina Północna, kolekcja prywatna (2002-2013)Nowy Jork, Kendart, 2002USA, kolekcja prywatna
Exhibited: Warszawa, Klub Młodych Artystów, Wojciech Fangor, 1949
Description: Niezwykle ważnym i bardzo osobistym obrazem w twórczości Wojciecha Fangora była namalowana w 1946 roku praca pt. Rozstrzelanie. Obrazem tym rozliczył artysta swoją wojenną przeszłość a zwłaszcza ciążącą na nim traumę jaką było przeżycie niemieckiej łapanki na ulicach Warszawy, i związane z tym cudowne uniknięcie rozstrzelania. W kompozycji tej przedstawiającej czterech żołnierzy mierzących z karabinów do widza, po raz pierwszy Fangor przejawił bunt wobec realizmowi. Obraz ten jest świadectwem zerwania z dotychczas praktykowaną realistyczną manierą i zwiastunem nadchodzącego zupełnie nowego etapu w biografii malarskiej. W drugiej połowie lat 40. Fangor odkrył dla siebie wartości płynące z modernistycznego przełomu, a w szczególności z kubizmu. Podróżując po Europie zapoznał się z dorobkiem Pabla Picassa, Henriego Matisse’a i Fernanda Légera. Malarstwo kubistyczne stało się dla niego źródłem inspiracji, umiał w sobie tylko właściwy sposób połączyć nową fascynującą go ideę z tradycyjnymi walorami rodzimego malarstwa. Rezultatem nowej postawy artysty były obrazy malowane w 1948 i 1949 roku, pejzaże i portrety, które zostały pokazane na wystawie w Klubie Młodych Artystów i Naukowców w 1949 roku. Była to pierwsza indywidualna wystawa Wojciecha Fangora, na której pokazał23 prace, w tym 21 obrazów olejnych i 2 rzeźby gipsowe – wszystkie prace z lat 1948 – 49. Artysta mieszkał wówczas w Klarysewie pod Warszawą i spośród ponad setki obrazów, którymi już wówczas dysponował na wystawę wybrał malowane tam pejzaże i portrety. Jednym z malowanych najprawdopodobniej w Klarysewie pejzaży jest oferowana praca. Cechuje ją duże uproszczenie, deformacja i śmiałe kontrasty intensywnych barw, co potęguje siłę wyrazu. Należy ona do tych prac, które odnalazły swoją kontynuację w obrazach figuratywnych z lat 90-tych i późniejszych. Niewątpliwie więc zalicza się do ważnego dla artysty momentu twórczego. Fangor nawiązywał do tych kompozycji również pod koniec życia na nowo je interpretując i wzbogacając o niekonwencjonalne rozwiązania, które jakby klamrą spinały całą jego drogę twórczą.
Artist: Józef Hałas
Title: Wnętrze przeciwstawienie, 1969, 1969
Year: 1969
Dimensions: 120,0 x 200,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Wyst. V Jubileuszowy Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego, Szczecin, 1970Warszawa, Dom Aukcyjny Polswiss Art, Józef Hałas. Spotkania, 24 sierpnia – 7 września 2018.
Reproduced: Józef Hałas. Spotkania [katalog wystawy], Dom Aukcyjny Polswiss Art, Warszawa 2018, s. 25.
Artist: Jerzy Kałucki
Title: Verita, 1972
Year: 1972
Dimensions: 100,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Antwerpia, Art-Mix Gallery, JERZY KALUCKI „ONE MAN SHOW”, 1 lutego – 1 kwietnia 1988.
Reproduced: JERZY KALUCKI „ONE MAN SHOW”[katalog wystawy], wyd. Art-Mix Gallery, Antwerpia, 1988.
Artist: Piotr Kowalski
Title: Manipulateur 4, 1969
Year: 1969
Dimensions: 18,0 x 18,0 x 18,0
Provenance: Belgia, kolekcja prywatnaFrancja, kolekcja prywatnawłasność artysty
Artist: Stanisław Fijałkowski
Title: 27.VIII.94, 1994
Year: 1994
Dimensions: 116,0 x 89,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Ząbki, Andzelm Gallery Galeria Sztuki Współczesnej, Fijałkowski. Malowanie, 2008.Poznań, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Stanisław Fijałkowski, 2003
Reproduced: Fijałkowski. Malowanie [katalog wystawy], wyd. Andzelm Gallery Galeria Sztuki Współczesnej, Ząbki 2008, poz. 41.Stanisław Fijałkowski [katalog wystawy], wyd. Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 2003, s. 213, poz. 136.
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: Akt, 1980
Year: 1980
Dimensions: 70,0 x 27,5 x
Tools: ink
Surfaces: paper
Exhibited: Muzeum Narodowe w Poznaniu, Jerzy Nowosielski, 28.03.- 30.05.1993 Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Jerzy Nowosielski, 25.06.-19.09.1993.Warszawa, Zachęta Państwowa Galeria Sztuki, Jerzy Nowosielski, 4.10.-1.11.1993
Reproduced: Jerzy Nowosielski [katalog wystawy], wyd. Muzeum narodowe w Poznaniu, 1993.Jerzy Nowosielski [katalog wystawy], wyd. Zachęta Państwowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2003, s. 636.
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: Akt z lusterkiem
Dimensions: 81,5 x 56,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatnadar od artysty
Exhibited: Muzeum Narodowe w Poznaniu, Jerzy Nowosielski, 28.03. – 30.05.1993Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Jerzy Nowosielski, 25.06. – 19.09.1993.Warszawa, Zachęta Państwowa Galeria Sztuki, Jerzy Nowosielski, 4.10. – 1.11.1993.
Reproduced: Jerzy Nowosielski [katalog wystawy], wyd. Muzeum narodowe w Poznaniu, 1993.Jerzy Nowosielski [katalog wystawy], wyd. Zachęta Państwowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2003, s. 636
Artist: Józef Hecht
Title: Dżungla
Dimensions: 53,0 x 80,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 11.12.2018, poz. 83
Artist: Edward Dwurnik
Title: Chrystus na podwórku z cyklu Krzyż, 1979
Year: 1979
Dimensions: 73,5 x 54,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Edward Dwurnik
Title: Czterech robotników na tle fabryki, 1984
Year: 1984
Dimensions: 146,0 x 114,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Ostrów Wielkopolski, Galeria Sztuki Współczesnej, 14.04 – 11.05. 1989.Londyn, Benjamin Rhodes Gallery, Edward Dwurnik, 8.04. – 16.05.1987.
Artist: Xawery Wolski (1960)
Title: Nukleus, 2008
Year: 2008
Dimensions: 108,5 x 108,5 x
Surfaces: paper
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Artist: Xawery Wolski (1960)
Title: Uprising silver, 2018
Year: 2018
Dimensions: 79,0 x 29,0 x 23,0
Verified Artist: Yes
Artist: Victor Vasarely
Title: Rzeźba kinetyczna o formie sześciokąta
Dimensions: 66,5 x 64,5 x 8,0
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaFrancja, kolekcja Erica de Rotschilda
Artist: Jan Pamuła
Title: Seria komputerowa I, 1990
Year: 1990
Dimensions: 73,0 x 73,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatna
Exhibited: Kraków, Galeria Starmach, Jan Pamuła. Obiekty geometryczne, retrospekcja, 2001.
Artist: Rafał Bujnowski
Title: Jezdnia, 2004
Year: 2004
Dimensions: 30,0 x 42,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Rafał Bujnowski
Title: z cyklu Lamp Black, 2008
Year: 2008
Dimensions: 69,0 x 158,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaWarszawa, galeria Raster
Artist: Wilhelm Sasnal
Title: Bez tytulu, 2005
Year: 2005
Dimensions: 90,0 x 120,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes