Art Auction Admin

Piece Details

PORTRET ANGELA SOMMARUGI, 1930

Artist: Olga Boznańska

Lived: 1865 - 1940

Also known as: O. Boznańska, O Boznańska

Title: PORTRET ANGELA SOMMARUGI, 1930

Year: 1930

Dimensions: 82,0 x 54,0 x

Tools: oil, pencil

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Provenance:

Warszawa, kolekcja prywatnadepozyt Muzeum Miasta ŁodziParyż, 2002 – Galerie Marekkolekcja prywatna Maria Caputo Sommaruga (córka)Włochy, kolekcja prywatna Angelo Sommaruga

Exhibited:

Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa, Olga Boznańska, 25 luty – 2 maja 2015.Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, Olga Boznańska, 25 październik 2014 – 1 luty 2015.

Reproduced:

A. Król, Boznańska nieznana, Fundacja Turleja, 2005, s. 201.B.Ilkosz, Zapisy przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 2008, s. 88.Bobrowska E., Kozakowska-Zaucha U., Olga Boznańska, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2014, s. 258.Olga Boznańska, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2015, s. 228.

Description:

Portret Angelo Sommarugi powstał w roku 1930. Olga Boznańska uwieczniła na nim swojego włoskiego marszanda, który zlecił jej wykonanie portretu. Włoski marszand urodził się w Mediolanie w 1857. Był również wydawcą i dziennikarzem. W 1876r. założył w Cagliari dziennik „La Farfalla” o charakterze postępowym i antyklerykalnym. Następnie przeniósł się do Bolonii, potem zaś do Rzymu, gdzie w latach 1881-1885 dzięki jego działalności wydawniczej opublikowanych zostało ponad 130 dzieł autorów tak nowatorskich jak Gabriel d’Annuzio, Giosue Carducci czy Edmund de Amicis. W 1885r. uciekł z Włoch do Buenos Aires w związku ze skandalem wokół czasopisma „Le Froche Caudine”. W Argentynie zajął się handlem sztuką, który prowadził również w Stanach Zjednoczonych. Jeden z przedmiotów jego działalności była popularyzacja twórczości włoskich impresjonistów, tzw. Macchiaoli. Po powrocie do Europy i osiedleniu się w Paryżu nadal uprawiał zawód marszanda, tworząc równocześnie własną kolekcję, w której znalazły się dzieła Francuzów, a także Amerykanów, np. George’a Obertuff era (1878-1940), czy Polaków działających wówczas w Paryżu, m.in. Olgi Boznańskiej i Eugeniusza Zaka. Jego kolekcję po jego śmierci w 1941r. odziedziczyła jego córka Maria Caputo.

Created: 23-04-2025 22:09

Related Sales