Artist: Zygmunt Sidorowicz
Title: Nad rozlewiskiem, 1880
Year: 1880
Dimensions: 39,0 x 29,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Exhibited: Muzeum Okręgowe w Suwałkach, I po co myślmy tam jechali! Stanisław Witkiewicz 1901. Malarze polscy w Monachium, 5 maja – 31 sierpnia 2005.Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, I po co myślmy tam jechali! Stanisław Witkiewicz 1901. Malarze polscy w Monachium, 4 marca – 30 kwietnia 2006.Muzeum Okręgowe w Lesznie, I po co myślmy tam jechali! Stanisław Witkiewicz 1901. Malarze polscy w Monachium, 12 maja – 2 lipca 2006.Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA „Zamek Książ”, I po co myślmy tam jechali! Stanisław Witkiewicz 1901. Malarze polscy w Monachium, 8 lipca- 17 września 2006.
Min Estimate: 18000,00
Max Estimate: 20000,00
Starting Price: 15000,00
Price: 20000,00
Artist: Ludwik Gędłek
Title: Patrol powstańczy
Dimensions: 61,0 x 108,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatna
Description: Prezentowany obraz należy do grona rzadkich kompozycji artysty o wyjątkowo dużych rozmiarach. Jest też dowodem na bliskie pokrewieństwo szkoły wiedeńskiej i monachijskiej – największych szkół końca XIX wieku, wyznaczających nie tylko trendy stylowe ale również warsztatowe. Ludwik Gędłek obrazem „Patrol powstańczy” pokazuje absolutną swobodę poruszania się zarówno w stylistyce wiedeńskiej jak i monachijskiej. W tym, niezwykle kunsztownym warsztatowo dziele, Gędłek odchodzi od swoich charakterystycznych tematów i sięga po dużo chłodniejszą paletę barw. Podejmuje temat bliższy Monachium, nie sposób nie odnieść go w temacie również do malarstwa Gierymskich czy Wierusza-Kowalskiego. Przejeżdżający patrol zatrzymuje się obok przydrożnej kapliczki aby „zasięgnąć języka”. Chłód powietrza podkreśla, mistrzowsko ukazany, zalegający stary śnieg. Przepiękne, miękkie światło sączy się na tę scenę zza zimowych obłoków rozciągniętych ponad dalekim horyzontem rozpuszczając lód w kałuże, które niebawem zetnie znów wieczorny mróz. Tę scenę Gędłek wpisuje typowy dla siebie pociągły, horyzontalny format płótna, znamienny zarówno dla manierymonachijskiej jak i wiedeńskiej. Wszystkie te zabiegi, plasują to dzieło wśród najwyższej klasy malarstwa końca XIX wieku, i najlepszych dziełartysty.
Min Estimate: 80000,00
Max Estimate: 100000,00
Starting Price: 70000,00
Price: 80000,00
Artist: Wojciech Kossak
Title: UŁANI PUŁKU GALICYJSKIEGO, 1888
Year: 1888
Dimensions: 40,0 x 48,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 80000,00
Max Estimate: 100000,00
Starting Price: 70000,00
Price: 90000,00
Artist: Jerzy Kossak
Title: POTYCZKA Z KOZAKAMI, 1928
Year: 1928
Dimensions: 51,0 x 105,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 15000,00
Max Estimate: 20000,00
Starting Price: 14000,00
Price: 17000,00
Artist: Antoni Piotrowski
Title: INTENCJA, 1912
Year: 1912
Dimensions: 60,5 x 77,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 20000,00
Max Estimate: 25000,00
Starting Price: 19000,00
Price: 22000,00
Artist: Józef Chełmoński
Title: Wrony
Dimensions: 30,0 x 48,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaPolska, kolekcja rodziny Rotwandów
Min Estimate: 50000,00
Max Estimate: 80000,00
Starting Price: 45000,00
Price: 65000,00
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: GNIAZDO, 1908
Year: 1908
Dimensions: 100,0 x 130,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaaukcja Domu Aukcyjnego Rempex, 22.09.2010depozyt Muzeum Narodowego w Warszawie z kolekcji rodziny artystydepozyt czasowy Muzeum Pałacu Rządowego w Wilnie z kolekcji rodziny artystydepozyt Litewskiego Muzeum Narodowego w Wilnie z kolekcji rodziny artystykolekcja rodziny artysty1908-1936 – własność artysty
Exhibited: Muzeum Miejskie, Kijów, Wystawa obrazów krakowskich artystów malarzy, 1908, nr kat. 73.Wilno, Wystawa pośmiertna Ferdynand Ruszczyc 1870-1936, październik 1937, kat. nr 136.Wystawa pośmiertna Ferdynand Ruszczyc 1870-1936, listopad-grudzień 1937, kat. nr 136.Kraków TPSP, Wystawa pośmiertna Ferdynand Ruszczyc 1870-1936, grudzień 1937 – styczeń 1938, kat. nr 139.Muzeum Narodowe w Warszawie, Ferdynand Ruszczyc 1870-1936, 1964, poz. 146.Muzeum Narodowe w Krakowie, Ferdynand Ruszczyc 1870-1936. Życie i dzieło, 2002Muzeum Okręgowe w Toruniu, Ferdynand Ruszczyc 1870-1936. Życie i dzieło, 2002Muzeum Narodowe w Warszawie, Ferdynand Ruszczyc 1870-1936. Życie i dzieło, 2002Litewskie Muzeum Sztuki w Wilnie, Ferdynand Ruszczyc 1870-1936. Życie i dzieło, 2002
Reproduced: Remer J., W służbie sztuki. U źródeł twórczości Ferdynanda Ruszczyca, Wilno, 1927, il. s. 7.Z wystawy dzieł Ferdynanda Ruszczyca [w:] Bluszcz, 27 listopad 1937, nr 48.Ferdynand Ruszczyc – Życie i dzieło, Księga zbiorowa, pod red. Jana Bułhaka, Komitet Uczczenia Pamięci Ferdynanda Ruszczyca, Wilno, 1939, s. 261.Bułhak J., Dwadzieścia sześć lat z Ruszczycem, Wilno, 1939, il. s. 217.Ruszczyc F., Dziennik: Ku Wilnu 1894 – 1919, t. I, wyd. Secesja, Warszawa, 1994, il.79.Ferdynad Ruszczyc 1870 – 1936 Życie i dzieło, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, 2002, s. 125, poz. 107.Krzysztofowicz-Kozakowska S., Ferdynand Ruszczyc, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków, 2007, s. 110.
Description: Rodzina Ruszczyców posiadała majątek w Bohdanowie nieopodal Wilna. W twórczości artysty, rodzinne strony i otaczające je pejzaże pełniły niespotykanie istotną rolę. Ruszczyc wielokrotnie przedstawiał na swych dziełach okoliczne pola, strumyki, i rodzinne włości, spośród których to właśnie młyn w Doukniewiczach i dom rodzinny najczęściej pojawiają się na jego obrazach. Bez zwątpieniaGniazdo(1908) jest jednym z najważniejszych w całym dorobku a zarazem najbardziej osobistym płótnem artysty.W majątku rodziny znajdował się tzw.Stary Dwór– drewniany dom z gankiem obrośniętym winoroślą, oraz tzw.Mur, nowy, dwupiętrowy, murowany budynek stojący tuż obok. Otaczał je stary ogród. Artysta wielokrotnie powracał w swoich obrazach do ich wnętrz, ale też do samych budynków, traktując je jako bardzo esencjonalny symbol. Ruszczyc, podobnie jak to było w zwyczajowej mowie potocznej, poczytywał słowogniazdo,za metaforyczne określenie domu – miejsca najbliższego, najcieplejszego, najbezpieczniejszego, miejsca narodzin, miejsca z którego się wychodzi ale do którego też się wielokrotnie, instynktownie powraca, fizycznie, ale przede wszystkim mentalnie i emocjonalnie, przez całe życie. Ruszczyc kilkukrotnie używał tego określenia malując swój dom. Zarówno stary jak i nowy dwór przedstawiał na obrazach jako miejsce bez sylwetek ludzkich. Jako budynek. Dom. Coś samo w sobie emanujące potężnym znaczeniem emocjonalnym.Gniazdo jako mocna metafora domu pojawia się już w 1898 roku w obrazie „Stare gniazdo” (olej, tektura, 50,5 x 39 cm) ten sam motyw domu w ponurym, jesiennym krajobrazie dopracowuje Ruszczyc w obrazie „Pustka” z 1901 roku, gdzie opuszczony budynek, stoi na pustym wzgórzu targanym jesiennym wiatrem – właśnie ten obraz Ruszczyc określa też tytułem „Stare gniazdo” – dosłownie, niczym porzucone gniazdo pozostawione przez ptaki, z którego pisklęta wyfrunęły już dawno a lato minęło i puste gniazdo bez życia targane jest jesienną zawieruchą. Takich niepokojących przedstawień domu powstało kilka. Tym bardziej wyjątkowy wydaje się obraz powstały kilka lat później, w 1908 roku. Szkic do tego obrazu powstaje już rok wcześniej w czasie wakacji spędzanych przez Ruszczyca w Bohdanowie. Być może już wtedy kończąc swój kilkuletni pobyt w Warszawie, niepewny propozycji przenosin do Krakowa szkicował dom rodzinny z myślą o powrocie. Istotnie, Ruszczyc porzucił katedrę pejzażu na krakowskiej ASP i powrócił do Wilna późną wiosną 1908 roku. Jeszcze w tym samym roku przygotowuje wielką wystawę artystów krakowskich w Kijowie i najprawdopodobniej właśnie na tę wystawę maluje ten, jak się później okazuje, swój ostatni wielki obraz. Wybiera bodajże najbardziej osobisty i znamienny dla tej chwili swojego życia temat – dom, do którego powrócił.
Min Estimate: 1100000,00
Max Estimate: 1300000,00
Starting Price: 1000000,00
Price: 1000000,00
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: CHRYZANTEMY, 1900 - 1910
Year: 1900
Dimensions: 42,0 x 91,0 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaKraków, kolekcja rodziny prof. Kazimierza Kostaneckiegood ok. 1939 do 1956 – depozyt Muzeum Narodowego w KrakowieKraków, kolekcja prywatna prof. Kazimierza Kostaneckiego
Min Estimate: 80000,00
Max Estimate: 100000,00
Starting Price: 65000,00
Price: 85000,00
Artist: Józef Mehoffer Stanisław Wyspiański
Title: CUD W KANIE GALILEJSKIEJ, 1891
Year: 1891
Dimensions: 68,0 x 48,0 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Description: (…) obraz jest projektem kwatery witraża znajdującego się w kościele N. M. P. w Krakowie,wykonanym przez Stanisława Wyspiańskiego oraz Józefa Mehoff era. Scena przedstawia „Cudw Kanie Galilejskiej” o wym. 68,5 x 48 cm. W pośrodku kompozycji stoi Chrystus, zwracająctwarz ku M. Boskiej stojącej z lewej strony, po prawej dwie męskie postacie z których jednawlewa wodę do konwi. Scena zamknięta po bokach kolumnami o ornamentach roślinnych.Kontury kompozycji wykonane są czarną farbą a płaszczyzny założone akwarelą. Jest to t.zw.Kalka robocza z oryginalnego kartonu przeznaczona dla pracowni witraży. Karton oryginalnyznajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, wśród 16-tu zachowanych.
Min Estimate: 100000,00
Max Estimate: 140000,00
Starting Price: 90000,00
Price: 100000,00
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET MĘŻCZYZNY NA TLE PEJZAŻU, 1920
Year: 1920
Dimensions: 60,0 x 93,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaGdańsk, kolekcja prywatnaNowy Jork, kolekcja Ewy i Wojciecha FibakówParyż, 1979 – kolekcja J. Studzińskiej
Exhibited: Muzeum Narodowe w Warszawie, Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków oprac. Wł. Jaworska, 1992.Muzeum Narodowe w Poznaniu, Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków oprac. Wł. Jaworska, 1992.Muzeum Narodowe w Krakowie, Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków oprac. Wł. Jaworska, 1992.Muzeum Narodowe w Szczecinie, Polski Paryż. Ecole de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka, 1999.
Reproduced: Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków [katalog wystawy], Muzeum Narodowe, oprac. Wł. Jaworska, Warszawa-Poznań-Kraków, 1992, s. 20.Polski Paryż. Ecole de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka [katalog wystawy], Muzeum Narodowe w Szczecinie, 1999, s. 48.katalog aukcji Domu Aukcyjnego Polswiss Art, 15.10.2000, poz. 15.katalog aukcji Domu Aukcyjnego Desa Unicum, 2008katalog aukcji Domu Aukcyjnego Polswiss Art, 18.06.2013, poz. 8.
Description: Przez całe swoje twórcze życie Jacek Malczewski malował osoby ze swojego otoczenia, znane i mniej znane. Zostawił nam wizerunki wybitnych uczonych, malarzy, pisarzy, artystów, przemysłowców i portrety osób bliżej nieokreślonych, które jednak przez to, że są bohaterami jego obrazów urastają do rangi osób ważnych i znamiennych. Pracował zawsze według skrystalizowanego schematu, w którym głównym motywem jest postać ludzka malowana do pasa, czasem w popiersiu. Dominującym elementem nad całym obrazem jest zawsze głowa człowieka i wyraz ludzkiej twarzy. Dopracowany jest w nich najmniejszy szczegół: ruch, nachylenie, grymas, spojrzenie, gest, tak, że ów szczegół staje się głównym środkiem wypowiedzianej myśli artystycznej. Portretowani Malczewskiego są zazwyczaj zapatrzeni, zasłuchani w jakieś odgłosy ze świata, jak pisał Adam Heydel „o wspaniale wydobytej, pięknej, polskiej rasie”. Cechą charakterystyczną są stroje postaci. Najczęściej są to kostiumy historyczne lub fantastyczne stylizacje będące wytworem wyobraźni artysty. Drugim stałym elementem portretów jest krajobraz, który staje się akompaniamentem do osobowości przedstawianego człowieka. Niewątpliwie jest on uzupełnieniem obrazu, mówiącego o człowieku, o jego życiu i duszy. Pejzaż jest zawsze ukazany w pewnej stylizacji, zachowując elementy realizmu i właściwie zawsze jest polski: polska wieś w tle, polski dwór, polski las, polskie pola i drogi. Ale co najważniejsze, elementy pejzażu nie mają tylko swoistego znaczenia; płotek, słup telegrafi czny, zagajnik czy prosta dróżka są motywami najczęściej z dzieciństwa lub też tymi motywami, które łączą się ze wspomnieniami artysty. Pejzaż malował artysta zawsze z pamięci. Częstym motywem były też elementy zaczerpnięte z mitologii greckiej. To przedziwne pomieszanie realistycznych elementów z wytworami wyobraźni sprawia, że drugi plan portretów jest niemalże oddzielnym dziełem sztuki, powiązanym z osobą portretowaną, ale opowiadającym swoją historię, snującym swoją bajkę. W prezentowanej pracy z 1920 roku sportretowany został dostojny mężczyzna w dojrzałym wieku. W białej koszuli, z narzuconym na ramiona płaszczem, jest w drodze. Lekko oparty o ozdobny koniec laski zdaje się na chwilę odpoczywać, zapatrzony w coś przed nim czule i z tkliwością. Z całej postaci mężczyzny bije niespotykany spokój i elegancja. Mamy nieodparte wrażenie, że portretowany jest osobą mądrą i doświadczoną i niewątpliwie dystyngowaną. W pejzażu na drugim planie szeroko rozciąga się równina z widoczną po lewej stronie drogą. Podąża nią postać odziana w rzymskie szaty z harfą – symbolem poezji, śpiewu, tańca i czystości, ale też biblijnym symbolem proroctwa. Po prawej stronie, w partii nieba chmury układają się w postać dziwnego stwora, strasznego i pięknego zarazem, który stanowi przeciwwagę dla spokojnej postaci z harfą po prawej stronie. Praca powstała w jasnej, ciepłej tonacji, przywodzi na myśl niemalże niebiańską stylistykę, jednocześnie tchnąc niesamowitym spokojem. Należy do najbardziej poszukiwanych prac artysty, z serii obrazów osobistych, w których najważniejszy jest własny stosunek twórcy do portretowanego i wynikający stąd charakter pracy.
Min Estimate: 450000,00
Max Estimate: 550000,00
Starting Price: 380000,00
Price: 450000,00
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET MICHALINY JANOSZANKI, 1916
Year: 1916
Dimensions: 100,0 x 71,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaWarszawa, kolekcja prywatna
Exhibited: Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Jacek Malczewski, 1.10.2004 – 23.01.2005.
Reproduced: Krzysztofowicz-Kozakowska S., Jacek Malczewski. Życie i Twórczość, Wydawnictwo Kluszczyński, Warszawa, 2008, s. 36.Jacek Malczewski [katalog wystawy], Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, 2004.
Description: Była w życiu Malczewskiego jeszcze jedna kobieta – jego powiernica, przyjaciółka, modelka – MichalinaJanoszanka, równolatka i koleżanka jego córki, Julii, a także malarka i pisarka zafascynowanaosobowością i talentem Jacka, który był dla niej „(…) ideałem artysty i człowieka, (…) jednym z największym współczesnych Polaków, pieśniarzy ojczyzny”. Ona zaś była dla niego „duszą bratnią”, „duszą miłą”, „siostrą miłą”, „dzieciusiem”. Poznała go będąc jeszcze dzieckiem, w czasie zaręczyn jej wuja Kaniewskiego z siostrą Marii Malczewskiej, a następnie wzrastała w atmosferze kultu dla artysty – przesiadywała w kolejnych jego pracowniach, obserwując jak mistrz maluje; słuchała jego zwierzeń nawet na temat jego pierwszej miłości do Wandy Karczewskiej; niemal codziennie bywała w kolejnych mieszkaniach Malczewskich, towarzyszyła Jackowi w wyprawach do teatru. Na pewno też pod jego wpływem podjęła naukę na Wyższych Kursach dla Kobiet im. Adriana Baranieckiego, a następnie studia w akademii wiedeńskiej; korzystała też ze wskazówek malarskich mistrza. W 1931 roku opublikowała niezwykle emocjonalnie napisaną książkę Wielki Tercjarz – moje wspomnienia o Jacku Malczewskim. Po rozstaniu Malczewskiego z Marią Balową Janoszanka była jego długoletnią modelką. Jej rysy mają liczne Polonie, Pytie, Nike, głowy aniołów malowane po 1914. Była też wielokrotnie portretowana przez artystę; najpierw jako dziecko w ogrodzie na Zwierzyńcu, potem już jako kobieta dojrzała. Jednym z piękniejszych jej wizerunków jest intrygujący portret z 1916 roku – młodej, dorodnej kobiety w białej szacie ukazanej na tle bujnego parku.
Min Estimate: 1100000,00
Max Estimate: 1400000,00
Starting Price: 800000,00
Price: 1100000,00
Artist: Julian Fałat
Title: POLOWANIE NA ŁOSIE, 1917
Year: 1917
Dimensions: 54,0 x 95,0 x
Tools: gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Min Estimate: 50000,00
Max Estimate: 60000,00
Starting Price: 45000,00
Price: 52000,00
Artist: Wlastimil Hofman
Title: ZWIASTOWANIE, 1944
Year: 1944
Dimensions: 40,0 x 82,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 50000,00
Max Estimate: 60000,00
Starting Price: 45000,00
Price: 45000,00
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy
Title: EUGENIA DUNIN-BORKOWSKA Z FIRANKĄ, 1912
Year: 1912
Dimensions: 60,5 x 43,5 x
Tools: coal
Surfaces: paper
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaWarszawa, kolekcja prywatna Janusza JeliaszewiczaKraków, ok. 1970 zakup w antykwariacie Desa
Exhibited: Muzeum Narodowe w Warszawie, Witkacy. Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939). Dzieło malarskie, grudzień 1989 – luty 1990.
Reproduced: Jakimowicz I., Stanisław Witkiewicz 1885-1939, Muzeum Narodowe w Warszawie, 1990, il. 120. poz. kat. I 163.
Min Estimate: 80000,00
Max Estimate: 100000,00
Starting Price: 55000,00
Price: 95000,00
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy
Title: PORTRET STANISŁAWA NIKLASA, 1920
Year: 1920
Dimensions: 55,0 x 49,0 x
Tools: pastel, coal
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaKraków, kolekcja rodziny Niklas
Description: Po powrocie z Rosji, gdzie spędził lata I wojny światowej, Witkacy kontynuował rozpoczętą tam działalność wykonywania portretów węglem i pastelami. Na ogół artysta otrzymywał za nie honoraria, niekiedy jednak rewanżował się portretami za najrozmaitsze przysługi – pożyczki, gościnę, opiekę medyczną. W latach 1919-1920 sportretował kilku członków rodziny Niklasów, prawdopodobnie w rewanżu za gościnę w Krakowie (…). Portret Stanisława Niklasa (1864-1943) powstał w 1920 r. W czasie I wojny światowej służył on w armii austro-węgierskiej, a następnie (od 1918 r.) w Korusie Kontrolerów Wojska Polskiego. W 1923 r. przeszedł na emeryturę w stopniu generała brygady. Witkacy sportretował go w mundurze z dystynkcjami ofi cerskimi, na tle pejzażu z licznymi wybuchami oraz unoszącymi się białymi chmurkami – efektami wybuchów. Popiersie ofi cera Witkacy potraktował realistycznie, zgodnie z wymogami i tradycją gatunku, tło zaś narysowane jest dość schematycznie, pejzaż bitewny służy określeniu profesji modela. Jest to przejaw specyficznego poczucia humoru artysty i jego potrzeby kreowania rzeczywistości. Kolorystyka portretu jest oszczędna – został narysowany głównie węglem, z mocnymi akcentami bieli w twarzy, włosach, zaroście oraz guzikach munduru i chmurkach w tle. Kontur munduru artysta delikatnie podkreślił różem. Styl ten jest charakterystyczny dla tego okresu twórczości Witkacego, który tylko w wizerunkach swoich bliskich osób używał jaskrawych barw raz ekspresyjnie deformował twarze. Konserwatywna publiczność krakowska zdecydowanie wolała wówczas portrety tradycyjne, więc artysta spełniał te oczekiwania, dokumentując zarazem obraz tego środowiska.Portret obok sygnatury nosi adnotacje „T.B”, które według Regulaminu stworzonej w 1925 r. jednoosobowej Firmy Portretowej „S.I. Witkiewicz” oznaczała „typ B” – „rodzaj charakterystyczny, jednak bez cienia karykatury (…) stosunek do modela obiektywny”. Portret Stanisława Niklasa jak najbardziej te założenia spełnia. Pochodzi on ze zbiorów rodzinnych, nie był nigdy publikowany, wystawiany ani sprzedawany. Dzieł z tego okresu zachowało się niewiele, ujawnienie każdego z nich jest więc godnym uwagi wydarzeniem poszerzającym obraz życia i twórczości Witkacego.cytat za: z ekspertyzy dr Anny Żakiewicz z dnia 10.06.2016
Min Estimate: 50000,00
Max Estimate: 70000,00
Starting Price: 45000,00
Price: 57000,00
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy
Title: PORTRET ZDZISŁAWA CZERMAŃSKIEGO, 1926
Year: 1926
Dimensions: 57,0 x 44,0 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja rodzinnaWarszawa, kolekcja prywatna Zdzisława Czermańskiegozakup od artysty
Min Estimate: 50000,00
Max Estimate: 70000,00
Starting Price: 45000,00
Price: 52000,00
Artist: Zbigniew Pronaszko
Title: Portret żony
Dimensions: 160,0 x 125,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 75000,00
Max Estimate: 85000,00
Starting Price: 60000,00
Price: 62000,00
Artist: Bolesław Biegas
Title: DEMON, 1922
Year: 1922
Dimensions: 45,0 x 21,0 x 25,5
Signed: Yes
Min Estimate: 40000,00
Max Estimate: 45000,00
Starting Price: 30000,00
Price: 37000,00
Artist: Bolesław Biegas
Title: PORTRET SFERYCZNY, LATA 20. XX W.
Dimensions: 41,5 x 36,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatna
Description: Obrazy sferyczne pojawiły się w twórczości Bolesława Biegasa tuż po zakończeniu pierwszej wojny światowej. Tworzył je początkowo równolegle z cyklem słynnych Wampirów. Oparte na fi gurze koła obrazy sferyczne były próbą harmonijnego połączenia przestylizowanego wizerunku ludzkiego z abstrakcyjną ornamentyką, wpisania ludzkiej postaci w gęstą siatkę biegnących po łukach linii i przecinających się płaszczyzn. Dekoracyjność tego malarstwa oparta jest na linearyzmie i mozaikowej kompozycji. Kolor kładziony jest płasko albo przeciwnie, drobnymi uderzeniami pędzla, nawiązując tym samym do pointylizmu. Mistycyzm tkwi w uśmiechu portretowanych, w ich spojrzeniu i tajemniczych gestach.Pierwsze sferyczne portrety o tytułach Przestrzeń, Uśmiech światła, Zmierzch, Na wolnym powietrzu, W chmurach i Radość pokazane zostały publiczności na Wystawie Artystów Malarzy i Rzeźbiarzy Polskich na rzecz Inwalidów z Armii Polskiej we Francji (listopad 1918). Natomiast w 1919 roku miała miejsce pierwsza wystawa Biegasa w całości poświęcona sferyzmowi, która odbyła się w Pavillon de Magny w Paryżu. O tym jak wielkie poruszenie wywołała świadczy chociażby tytuł anonimowego artykułu, który ukazał się w „L’Eclair” 20 marca 1919 roku, a który brzmiał: Sztuka czy mistyfi kacja? Kubizm nie żyje! Poznajemy teraz „sferyzm”… który niemalże sprawi, że będziemy żałować jego poprzednika! Michel Georges-Michel, główny kronikarz Montparnasse’u, w „Paris-Midi” z dnia 18 maja 1919 roku tak pisał o sferycznych obrazach Biegasa: (…) Bolesław Biegas wynalazł także sferyzm, a my byliśmy pierwszymi, którzy oznajmili: jest w nim zdecydowanie więcej z futuryzmu niż z kubizmu, gdyż artysta szuka tu ekspresji dynamicznej. Wyobraźcie sobie dużą liczbę okręgów, w których każda mała ścięta ćwiartka jest zabarwiona, pomalowana inaczej i współtworzy dekoracyjną całość figury. Rodzi się z tego bogactwo barw, a nawet wyraz, jaki osiągają jedynie witraże, moziaki lub freski.Cyklem obrazów sferycznych artysta ugruntował sobie opinię malarza awangardowego, który odciął się od panującej wówczas mody na kubizm. Równie gorąco wielbiony co krytykowany Bolesław Biegas był niewątpliwie jedną z najbardziej kluczowych postaci paryskiego świata artystycznego początku XX wieku.
Min Estimate: 80000,00
Max Estimate: 100000,00
Starting Price: 60000,00
Price: 85000,00
Artist: Bolesław Biegas
Title: GENERAŁ MICHEL JOSEPH MAUNOURY, 1945 – 1946
Year: 1945
Dimensions: 74,0 x 57,0 x
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Exhibited: Paryż, Wystawa w atelier artysty przy Rue de Bagneux 3bis, 1948.Muzeum Mazowieckie w Płocku, Bolesław Biegas 1877-1954, 2014.
Reproduced: The New York Times, 16 czerwca 1949.Deryng X., Bolesław Biegas, Polskie Towarzystwo Historyczno-Literackie, Biblioteka Polska w Paryżu, 2011, s. 146.Bolesław Biegas 1877-1954, [katalog wystawy], Muzeum Mazowieckie w Płocku, 2014, s. 14.
Description: Bolesław Biegas, malarz i rzeźbiarz polskiego pochodzenia mieszka w Paryżu od1902 roku. Jego teoria malarstwa i niektórych jego rzeźb opiera się na ruchu świata: uważa on, że wszystko połączone jest w cyrkulacji sferycznej ciał niebieskich i interpretuje swoje kompozycje jedynie poprzez linie krzywe. –New York Times, 16 czerwca 1949.
Min Estimate: 200000,00
Max Estimate: 250000,00
Starting Price: 160000,00
Price: 205000,00
Artist: Olga Boznańska
Title: PORTRET KOBIETY Z DŁUGIMI WŁOSAMI, 1888
Year: 1888
Dimensions: 50,0 x 40,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja rodziny Pelczar12 Aukcja Domu Aukcyjnego Polswiss Art, 12.12.1991Wilno, kolekcja doktora Kazimierza Pelczarazakup z pracowni artystki
Reproduced: Katalog aukcji Domu Aukcyjnego Polswiss Art, 12.12.1991, poz. 2
Description: „Malowałam zażarcie od rana do nocy, nie bywałam prawie nigdzie, a żyłam entuzjazjem dla sztuki”– tak po latach wspominała Boznańska okres pobytu w Monachium. Dokładna data przybycia Boznańskiej do Monachium nie jest znana, ale zakłada się że był to rok 1885. Był to na pewno punkt zwrotny w życiorysie artystki. Monachium już bowiem w połowie XIX wieku stało się miejscem, gdzie polscy artyści zyskiwali ogromne możliwości rozwoju. Akademia Sztuk Pięknych i liczne prywatne szkoły malarskie, niezliczone kolekcje i wystawy sztuki współczesnej – wszystko to sprawiało, że atmosfera Monachium tamtych dni była nie do zastąpienia i miała swoje odzwierciedlenie w rozpoznawalnej manierze malarskiej obecnej w twórczości wielu artystów polskich tamtego okresu. Niepowtarzalny był też klimat polskiej kolonii artytycznej, na czele której stali tacy twórcy jak Józef Brandt i Alfred Wierusz-Kowalski, a tworzyło ją wielu, wielu jeszcze innych jak: Samuel Hirszenberg, Józef Łopieński, Antoni Piotrowski, Józef Czajkowski czy Wacław Szymanowski. Owi artyści jak również wymagania samej akademii miały niewątpliwy wpływ na twórcze myślenie artystki, co zaowocowało wówczas charakterystycznymi studiami portretowymi w konwencji realistycznej z paletą barw zdominowaną przez brunatności, brązy, ugry i czerwienie. Takie zestawienia pojawiają się również i w innych pracach z tego okresu. W Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki im. B.G.Woźnickiego znajduje sięPortret nieznanej dziewczynyrównież z 1888 roku. Obie kompozycje łączy identyczna – brązowo-bordowa barwa tła oraz pewna zagadkowość przedstawienia. Kolor przedstawienia odgrywa niesamowicie ważną rolę, ponieważ buduje sylwetkę kobiety, uwypukla włosy i nadaje kontrast wyjatkowo jasnej karnacji twarzy. Charakterystyczny dla wczesnej twórczości jest też zabieg rozświetlenia partii nosa za pomocą akcentów białej farby. Analogią do prezentowanej pracy może być równieżAutoportretz 1888 roku (w zbiorach Muzeum Uniwerystetu Jagiellońskiego w Krakowie) orazCygankaz tegoż roku (Muzeum Narodowe w Krakowie). Prace te stanowią niewątpliwie ogromną kolekcjonerską rzadkość. Są bowiem świadectwem twórczej drogi artystki, ale przede wszystkim tchną ogromnym kunsztem warsztatowym, wielką klasą malarską, która charakteryzuje i umacnia Boznańską jako królową portretu malarstwa polskiego.
Min Estimate: 90000,00
Max Estimate: 120000,00
Starting Price: 70000,00
Price: 70000,00
Artist: Olga Boznańska
Title: PORTRET ANGELA SOMMARUGI, 1930
Year: 1930
Dimensions: 82,0 x 54,0 x
Tools: oil, pencil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnadepozyt Muzeum Miasta ŁodziParyż, 2002 – Galerie Marekkolekcja prywatna Maria Caputo Sommaruga (córka)Włochy, kolekcja prywatna Angelo Sommaruga
Exhibited: Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa, Olga Boznańska, 25 luty – 2 maja 2015.Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, Olga Boznańska, 25 październik 2014 – 1 luty 2015.
Reproduced: A. Król, Boznańska nieznana, Fundacja Turleja, 2005, s. 201.B.Ilkosz, Zapisy przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 2008, s. 88.Bobrowska E., Kozakowska-Zaucha U., Olga Boznańska, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2014, s. 258.Olga Boznańska, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2015, s. 228.
Description: Portret Angelo Sommarugi powstał w roku 1930. Olga Boznańska uwieczniła na nim swojego włoskiego marszanda, który zlecił jej wykonanie portretu. Włoski marszand urodził się w Mediolanie w 1857. Był również wydawcą i dziennikarzem. W 1876r. założył w Cagliari dziennik „La Farfalla” o charakterze postępowym i antyklerykalnym. Następnie przeniósł się do Bolonii, potem zaś do Rzymu, gdzie w latach 1881-1885 dzięki jego działalności wydawniczej opublikowanych zostało ponad 130 dzieł autorów tak nowatorskich jak Gabriel d’Annuzio, Giosue Carducci czy Edmund de Amicis. W 1885r. uciekł z Włoch do Buenos Aires w związku ze skandalem wokół czasopisma „Le Froche Caudine”. W Argentynie zajął się handlem sztuką, który prowadził również w Stanach Zjednoczonych. Jeden z przedmiotów jego działalności była popularyzacja twórczości włoskich impresjonistów, tzw. Macchiaoli. Po powrocie do Europy i osiedleniu się w Paryżu nadal uprawiał zawód marszanda, tworząc równocześnie własną kolekcję, w której znalazły się dzieła Francuzów, a także Amerykanów, np. George’a Obertuff era (1878-1940), czy Polaków działających wówczas w Paryżu, m.in. Olgi Boznańskiej i Eugeniusza Zaka. Jego kolekcję po jego śmierci w 1941r. odziedziczyła jego córka Maria Caputo.
Min Estimate: 160000,00
Max Estimate: 200000,00
Starting Price: 80000,00
Price: 95000,00
Artist: Menasze Seidenbeutel
Title: DZIEWCZYNKA Z KSIĄŻKĄ
Dimensions: 45,0 x 32,5 x
Tools: coal
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaaukcja Domu Aukcyjnego Polswiss Art, 20.05.2001, poz. 36aukcja Domu Aukcyjnego Agra-Art, 10.03.1996, poz. 46
Min Estimate: 22000,00
Max Estimate: 25000,00
Starting Price: 20000,00
Price: 20000,00
Artist: Eugeniusz Zak
Title: NAD JEZIOREM, 1912 – 1914
Year: 1912
Dimensions: 38,0 x 46,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaParyż, Galeria Marek
Exhibited: Paryż, Galeria Marek, Wystawa École de Paris, 22.03 – 30.06.1990.Muzeum Narodowe w Warszawie, Eugeniusz Zak, wystawa monografi czna, 2003.
Reproduced: École de Paris [katalog wystawy], Galerie Marek, Paryż, 1990, poz. 16.B.Brus-Malinowska, Eugeniusz Zak 1884-1926, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2004, s. 102.A.Tanikowski, Eugeniusz Zak, Fundacja Pogranicze, Sejny 2003, s. 11.
Description: Trudno oddać za pomocą słów marzycielskie piękno, delikatny poetycki czar tych obrazów. Jesteśmyświadkami sielanek arkadyjskich, dolce far niente i sjest w krainie, której nie ma na mapie, wśród kwiatówi drzew, nie znanych w podręcznikach botaniki Pośród wzgórz o liniach pieściwych i melodyjnych, nadzwierciadlaną wodą, półkolami wcinającą się w ląd, spoczywają w niedbałych, leniwych postawach, marząlub tańczą ze sobą pogrążeni w błogim zachwyceniu kochankowie. – Mieczysław Wallis
Min Estimate: 350000,00
Max Estimate: 400000,00
Starting Price: 300000,00
Price: 330000,00
Artist: Mojżesz Kisling
Title: AKT, 1918
Year: 1918
Dimensions: 46,5 x 62,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaParyż, kolekcja LaffailleLos Angeles, Frank Perls Gallery
Reproduced: H. Troyat,Kisling, t. II, Turyn, 1982, s. 293.
Min Estimate: 250000,00
Max Estimate: 300000,00
Starting Price: 220000,00
Price: 240000,00
Artist: Jean Lambert-Rucki
Title: PARA Z PARASOLEM, LATA 20. XX W.
Signed: Yes
Description: por.: Jacques De Vos, Marc-André Ruan, Jean-Pierre Tortil Jean Lambert-Rucki [katalog wystawy],Galerie Jacques De Vos Editeur, Paryż, 1988, il. 17, 19, 22-25.
Min Estimate: 70000,00
Max Estimate: 90000,00
Starting Price: 50000,00
Price: 75000,00
Artist: Henryk Hayden
Title: MARTWA NATURA Z KARTAMI I SZACHOWNICĄ, 1915
Year: 1915
Dimensions: 73,5 x 92,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaMonte Carlo, kolekcja Ewy i Wojciecha FibakówParyż, aukcja 1988
Exhibited: Muzeum Narodowe w Warszawie,Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Warszawa, 23 maja – 9 sierpnia 1992.
Reproduced: Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Oficyna Wydawnicza Auriga, Warszawa, 1992, s. 147.
Description: Gra w szachy była jedna z najbardziej ulubionych form spędzania wolnego czasu przez HenrykaHaydena. W całej jego twórczości możemy zaobserwować pojawiające się szachownice jakorekwizyty martwych natur.A.Winiarski, Henryk Hayden – Mistrzowie École de Paris, Wydawnictwo Muza SA, Warszawa, 2013, s. 43.
Min Estimate: 1000000,00
Max Estimate: 1500000,00
Starting Price: 800000,00
Price: 1300000,00
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: AKT LEŻĄCY, LATA 30. XX W.
Dimensions: 40,0 x 48,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaUSA, kolekcja prywatna1987 – kolekcja Wojciecha Fibaka
Min Estimate: 10000,00
Max Estimate: 15000,00
Starting Price: 6000,00
Price: 10000,00
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: DZIEWCZYNA W ZIELONEJ SUKNI, 1927
Year: 1927
Dimensions: 92,0 x 64,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaUSA, kolekcja prywatnaParyż, 1988 – kolekcja Marka MielniczukaParyż, kolekcja rodziny Nieszawer
Description: Psychologiczna interpretacja twórczości Eibischa musi prowadzić do wykrycia bardzospecjalistycznej świadomości. Artysta ten zdaje się ujawniać powszechną zresztą skłonność docofania się w zacisze subiektywnej kontemplacji spraw czysto malarskich, do tworzenia swoistejmetafi zyki koloru i własnego, odrębnego świata, w którym wszystko się sprowadza do wibracjiplam i plamek barwnych. – Tadeusz Dobrowolskicyt. za: Dobrowolski T., Nowoczesne malarstwo polskie, t.III, Kraków1964, s. 246.
Min Estimate: 25000,00
Max Estimate: 45000,00
Starting Price: 14000,00
Price: 20000,00
Artist: Tadeusz Makowski
Title: MARTWA NATURA Z KIELISZKIEM I JABŁKAMI, 1915
Year: 1915
Dimensions: 38,0 x 46,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaaukcja Domu Aukcyjnego Polswiss Art, 8.12.2015Kraków, kolekcja prywatnaaukcja Domu Aukcyjnego Polswiss Art, 9.10.2008Monte Carlo, 1981 – kolekcja Ewy i Wojciecha FibakówPrinceton/New Jersey, kolekcja prywatna Barbary Piaseckiej-JohnsonNew Jersey, kolekcja prywatna E. BrunswickNew Jersey, kolekcja prywatna Zbigniewa M. LegutkoParyż, lata 60. XX w. – kolekcja prywatna Jerzego Goreckiego (prawnuka Adama Mickiewicza)
Exhibited: Muzeum Narodowe w Warszawie, Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, 1992.Muzeum Narodowe w Poznaniu, Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, 1992.Muzeum Narodowe w Krakowie, Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, 1992.Muzeum Historyczne Stary Ratusz, Wrocław, Polski Paryż. Od Michałowskiego do Lebensteina,malarstwo polskie w kolekcji Wojciecha Fibaka, 1998.
Reproduced: Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, [katalog wystawy], Warszawa, 1992, s. 111.Polski Paryż. Od Michałowskiego do Lebensteina, malarstwo polskie w kolekcji Wojciecha Fibaka, Muzeum Historyczne, Stary Ratusz, Wrocław, 1998, s. 37.
Description: Jego płótna żyją przede wszystkim dziwnym światłem, które ożywia, światłem tajemniczym, feerycznym, świadczącym o mądrej technice, precyzyjnym warsztacie, o pracowitych i owocnych rozmyślaniach malarza nad wszystkimi środkami i możliwościami, nad wiecznym cudem koloru.
Min Estimate: 200000,00
Max Estimate: 250000,00
Starting Price: 170000,00
Price: 200000,00
Artist: Leopold Gottlieb
Title: PORTRET JADWIGI JUNIEWICZ
Dimensions: 54,0 x 35,0 x
Tools: gouache, coal
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatna
Min Estimate: 20000,00
Max Estimate: 30000,00
Starting Price: 19000,00
Price: 20000,00
Artist: Stanisław Eleszkiewicz
Title: GITARZYSTA – AUTOPORTRET Z GITARĄ, 1930
Year: 1930
Dimensions: 65,0 x 80,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaaukcja Domu Aukcyjnego Agra-Art, 5.12.2004, poz.108od 1993 roku depozyt Muzeum Narodowego w Warszawiekolekcja Art-Baukcja Domu Aukcyjnego Polswiss-Art, 14.06.1991
Reproduced: katalog aukcji Domu Aukcyjnego Polswiss Art, 14.06.1991, poz. 12.Rocznik Antykwaryczny 1992 – malarstwo polskie i obce, notowania cenowe w roku 1991,RETRO-ART, Dom aukcyjny DAES, Warszawa, 1992, s. 36.katalog aukcji Domu Aukcyjnego Agra-Art, 5.12.2004, poz. 108.
Min Estimate: 180000,00
Max Estimate: 250000,00
Starting Price: 140000,00
Price: 190000,00
Artist: Józef Pankiewicz
Title: PEJZAŻ, 1927
Year: 1927
Dimensions: 34,0 x 42,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: BIBLIOGRAFIA:Józef Pankiewicz. Życie i dzieło. Malarstwo, Muzeum Narodowe w Warszawie, 2006, s. 163, poz. 408.
Min Estimate: 80000,00
Max Estimate: 90000,00
Starting Price: 60000,00
Price: 87000,00
Artist: Jan Rubczak
Title: ZAKOLE RZEKI
Dimensions: 30,0 x 70,0 x
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Min Estimate: 18000,00
Max Estimate: 25000,00
Starting Price: 15000,00
Price: 15500,00
Artist: Zygmunt Menkes
Title: MARTWA NATURA Z ZIELONYMI KWIATAMI, 1937
Year: 1937
Dimensions: 65,0 x 54,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaUSA, kolekcja prywatnaParyż, 1987 – kolekcja Marka MielniczukaVersaille (Maitre Blache), Hotel de vent
Min Estimate: 30000,00
Max Estimate: 50000,00
Starting Price: 19000,00
Price: 22000,00
Artist: Zygmunt Menkes
Title: MARTWA NATURA Z OBRAZAMI I GITARĄ, LATA 20. XX W.
Dimensions: 130,0 x 86,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Paryż, Indywidualna wystawa Zygmunta Menkesa, Galerie d’art.Le Portigue, 1928, poz. 31.
Min Estimate: 80000,00
Max Estimate: 90000,00
Starting Price: 70000,00
Price: 80000,00
Artist: Mela Muter
Title: BRETONKI / MACIERZYŃSTWO, 1907
Year: 1907
Dimensions: 132,0 x 113,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaaukcja domu aukcyjnego Sotheby’s, Londyn 26.11.2013kolekcja prywatnapo 1960 – zakup od artysty
Exhibited: Galeria Gmurzynska, Kolonia, Mela Muter Retrospektiv-Austellung, 21 października – 1 grudnia 1967, nr 5.Art Museum Ashdod, Izrael, Persecuted Art and Artists under Totalitarian Regimes in Europe during the 20th Century, 22 czerwca – 21 września 2003.
Reproduced: Mela Muter Retrospektiv-Austellung [katalog wystawy], Galerie Gmurzynska, Kolonia, 1967, nr 5.Bar-Gera K., Zemter W., Persecuted Art and Artists under Totalitarian Regimes in Europe during the 20th Century, Bönen, Kettler, 2003, s. 45.
Description: Z tematów kompozycyjnych pociąga Mutermilchową nade wszystko problem uczucia macierzyństwa.I tu ten talent na wskroś męski nabiera na chwilę miękkości i słodyczy kobiecej. W geście matkiobejmującej dziecko, widzi artystka naturalną, zawsze skończoną kompozycję malarską. W kobiecienajbrzydszej nawet, tulącej do piersi dziecko, odnajduje pierwiastki niezwykłego poetyckiego pięknai harmonii. (…) – Henryk Zbierzchowski, 1910cytat za: Jerzy Malinowski, Barbara Brus-Malinowska W kręgu École de Paris. Malarze żydowscy z Polski, Warszawa, 2007.
Min Estimate: 800000,00
Max Estimate: 1100000,00
Starting Price: 650000,00
Price: 1150000,00
Artist: Mela Muter
Title: PORTRET HRABIEGO KÁROLYI, 1928
Year: 1928
Dimensions: 116,0 x 89,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaaukcja Domu Aukcyjnego Sotheby’s, Londyn, 10 grudzień 2014, poz. 67kolekcja prywatnawłasność hrabiego Mihály Károlyizakup od artysty
Exhibited: Instytut Carnegie, Pittsburgh, Twenty-eighth International Exhibition of Paintings, 1929. poz. 206.Pittsburgh, Saint Luis Art Muzeum Foreign Section of the Twenty-eighth International Exhibition of Paintings from Carnegie Institute, 11 marca – 27 kwietnia, 1930, poz. 69.
Description: Hrabia Mihály Ádám György Miklós Károlyi de Nagykároly (1875 – 1955), pochodził z rodziny arystokratycznej, był węgierskim politykiem i dyplomatą, premierem i prezydentem. Jego rządy przypadają na trudny czas I wojny światowej i rozpad Cesarstwa Austro-Węgier. Z powodów politycznych, w lipcu 1919 r. zrezygnował z pełnionych funkcji i wyemigrował. Początkowo przebywał w Austrii, Czechosłowacji i Jugosławii. Pozbawiony majątku i oskarżony o zdradę stanu w 1923 roku, od 1924 mieszkał w Paryżu. Powrócił do kraju dopiero w 1943 roku. Właśnie podczas tego pobytu na wygnaniu w Paryżu, losy zetknęły go z polską malarską żydowskiego pochodzenia – Melą Muter, która w tym znamiennym dla jego życia momencie, stworzyła to potężne i psychologicznie przenikliwe studium portretowe emanujące monumentalizmem, który charakteryzował jej prace już sprzed I wojny światowej. To duże płótno, niemniej jednak jego siła nie tkwi tylko w jego rozmiarze ale w magnetyzującej, wręcz przytłaczającej osobowości modela. Hrabia siedzi w eleganckim art-decowskim fotelu z zielonym obiciem. Przyjmuje swobodną, aczkolwiek emanującą godnością i arystokratycznym dystansem pozę. Lekko otwarte usta sugerują, że rozmawia z artystką. Niemniej nic nie jest w stanie osłabić przenikliwego spojrzenia portretowanego. Subtelny gest dłoni obracającej na palcu złoty sygnet rodowy, zestawiony z silnym gestem drugiej dłoni opartej na kolanie tylko potęguje to wrażenie. Tło jest neutralne, nic nie odciąga naszej uwagi od tego wyrafinowanego spojrzenia zza binokla i drobnych gestów, w których Mela Muter zawarła całą prawdę, a wręcz całą historię tego arystokraty na wygnaniu. Neutralność i oszczędność zabiegów artystycznych a jednoczesna esencjonalność stylowa i skupienie na analizie psychologicznej modela czyni z tego obrazu nie tylko najwyższej klasy dzieło na tle twórczości Meli Muter ale również wybitne dzieło sztuki portretowej, bez zwątpienia stanowiąc interesującą propozycję dla najbardziej wymagających kolekcjonerów.
Min Estimate: 450000,00
Max Estimate: 550000,00
Starting Price: 380000,00
Price: 470000,00
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: PEJZAŻ
Dimensions: 54,5 x 65,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 20000,00
Max Estimate: 25000,00
Starting Price: 16000,00
Price: 16000,00
Artist: Józef Czapski
Title: BRZEMIENNA
Dimensions: 69,0 x 59,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 35000,00
Max Estimate: 45000,00
Starting Price: 29000,00
Price: 46000,00
Artist: Andrzej Wróblewski
Title: KROWA
Dimensions: 21,0 x 29,6 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnawłasność rodziny artysty
Exhibited: Toruń, Tu jesteśmy. Wybrane prace polskiej sztuki po 1945 roku z kolekcji Krzysztofa Musiała, 2017.
Reproduced: Tu jesteśmy. Wybrane prace polskiej sztuki po 1945 roku z kolekcji Krzysztofa Musiała,pod. Red. Kuczma W., Toruń, 2017, s. 240.Ilkosz B., Zapisy przemian, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2008, s. 375.
Min Estimate: 25000,00
Max Estimate: 30000,00
Starting Price: 22000,00
Price: 27000,00
Artist: Wojciech Fangor
Title: CHOPIN, 1949
Year: 1949
Dimensions: 170,0 x 120,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, od 2001 – kolekcja prywatnaWarszawa, kolekcja prywatnazakup od artysty
Exhibited: Dawny Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa, Malarstwo Wojciecha Fangora w Klubie Młodych Artystów i Naukowców, 1949.
Reproduced: Kowalska B., Fangor. Malarz przestrzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001, s.170.Szydłowski S., Wojciech Fangor. Space as play, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, 2012, s. 22.Szydłowski S., Wspomnienie teraźniejszości. Wojciech Fangor. Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław, 2015, s. 64.
Description: W 1949 roku Marian Bogusz, ówczesny kierownik Galerii Młodych Artystów i Naukowców zaproponował Wojciechowi Fangorowi wystawę jego prac w Klubie Młodych Artytów i Naukowców w salach dawnego Instytutu Propagandy Sztuki. Młody artysta, jak sam wspominał, poczuł się zaszczycony. Był to bowiem pierwszy publiczny pokaz jego twórczości. Pokaz obejmował 23 prace, w tym 21 obrazów olejnych i 2 rzeźby gipsowe – wszystkie prace z lat 1948 – 49. Fangor mieszkał wtedy w Klarysewie i spośród ponad setki obrazów, którymi juz wówczas dysponował wybrał właśnie te, głównie pejzaże i portrety. Artystę rozczarował wprawdzie, w co trudno uwierzyć, słaby jak mu się wydawało odbiór wystawy, ale nie przeszła ona bez echa. Tak w kilka lat po wystawie z 1949 roku pisał o niej Janusz Bogucki, jeden z najwybitniejszych polskich krytyków i animatorów życia artystycznego:Były to z wielkim rozmachem malowane obrazy o ludowej jaskrawości koloru, a formie brutalnej i ekspresyjnej, podkreślonej grubym konturem. Wyróżnia się wsród nich cykl wizerunków wielkich ludzi: Kopernik, Chopin, Lenin, Einstein. Wyraził się w nich, nieco archaicznie, przekorny protest malarza wobec gładkiej, tradcyjnej ikonografii. Wielka, mocno konturowana głowa Lenina na plakatowo czerwonym tle, po picassowsku udramatyzowany Chopin ze starego dagerotypu – nie są jeszcze wolne od pewnej naiwności i prymitywizmu w pomysłach i realizacji plastycznej. Mimo to, a raczej własnie dlatego odczuwa się w nich narodziny sztuki bardzo prawdziwej w swym dynamicznym wyrazie, walczącej bezkompromisowo z więzami przebrzmiałych konwencji i z urokami wszelkiego estetyzmu.I w istocie tak było. Malarstwo Wojciecha Fangora już wówczas było nowatorskie i odkrywcze w Polsce, choć czerpało niewątpliwie z przemożnego wpływu Matisse`a, Légera, a w szczególności Picassa. Stylizacyjne uproszczenia bryły, ostre krawędzie płaszczyzn, stosowanie geometrycznych form, wszystko to składało się na malarstwo kubizujące. Prace z lat 1948 – 49 miały potem swoją kontynuację w obrazach figuratywnych z lat 90-tych i później. Najwyraźniej był to ważny dla artysty moment twórczy, bo nawiązywał do tych kompozycji również pod koniec życia. Na nowo je interpretował i dodawał nowatorskie elementy, które jakby klamrą spinały całą jego drogę twórczą.Prezentowana praca należy niewątliwie do prawdziwych kolekcjonerskich rarytasów, nie tylko dla wielbicieli sylwetki artystycznej Wojciecha Fangora. Przede wszystkim jest jedną z nielicznych zachowanych prac artysty z tego okresu, zwłaszcza w takim formacie. Nie była również prezentowana publicznie od czasów wystawy w 1949 roku, choć wymieniana jest w wielu źródłach jako sztandarowy przykład twórczości artysty w tamtym okresie.
Min Estimate: 800000,00
Max Estimate: 1000000,00
Starting Price: 600000,00
Price: 1300000,00
Artist: Tadeusz Kantor
Title: Informel, 1959
Year: 1959
Dimensions: 81,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 12.12.2017, poz. 55Belgia, kolekcja prywatnaChristie’s, 24.06.2016, poz. 80Nowy Jork, Saidenberg Gallery
Description: Materia – żywioł i gwałtowność, ciągłość i nieograniczoność, gęstość i powolność, ciekłość i kapryśność, lekkość i ulotność. Materia rozżarzona, eksplodująca, fluoryzująca, wezbrana światłem, martwa i uspokojona. Zakrzepłość, w której odkrywamy wszystkie ślady życia.
Min Estimate: 200000,00
Max Estimate: 300000,00
Starting Price: 170000,00
Price: 225000,00
Artist: Teresa Pągowska
Title: OBRAZ CZARNY I, 1960
Year: 1960
Dimensions: 100,0 x 81,0 x
Tools: mixed
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja instytucjonalnaWarszawa, kolekcja prywatna Olgi i Wojciecha FibakówPoznań, Depozyt Muzeum Narodowego
Exhibited: Teresa Pągowska .Wystawa malarstwa, ZPAP – Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, XIII Festiwal Sztuk Plastycznych, Sopot, 20 sierpień – 11 wrzesień 1960.
Reproduced: Teresa Pągowska .Wystawa malarstwa, ZPAP – Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, XIII Festiwal Sztuk Plastycznych, Sopot, 20 sierpień – 11 wrzesień 1960, poz.18.Pągowska, Galeria Lambert, Paryż, Francja, 19 maj – 14 czerwca 1961.Nowe obrazy. Kolekcja Olgi i Wojciecha Fibaków, Warszawa, 2007, s. 136.
Min Estimate: 90000,00
Max Estimate: 150000,00
Starting Price: 70000,00
Price: 115000,00
Artist: Teresa Pągowska
Title: MONOCHROME XXV, 1975
Year: 1975
Dimensions: 140,0 x 130,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 150000,00
Max Estimate: 200000,00
Starting Price: 120000,00
Price: 190000,00
Artist: Jonasz Stern
Title: KOMPOZYCJA, 1974
Year: 1974
Dimensions: 116,0 x 81,0 x
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Niemcy, kolekcja prywatna
Min Estimate: 60000,00
Max Estimate: 80000,00
Starting Price: 45000,00
Price: 75000,00
Artist: Kazimierz Mikulski
Title: ZASŁONA, 1967
Year: 1967
Dimensions: 81,0 x 60,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnazakup od artysty
Exhibited: Warszawa, K.M.P. i K „RUCH” GALERIA WSPÓŁCZESNA, 27 luty – 23 marzec, 1969.Portugalia, X Biennale de Sao Paulo, 1969.
Description: Wiele jest podobieństw między lalkami, maskami i kostiumami teatralnymi autorstwa artysty a postaciami i przedmiotami przezeń malowanymi. Dominują w twórczości Mikulskiego dziewczyny o dużych i okrągłych piersiach, postaci kotów, ptaków, bajkowy, surrealistyczny świat. Artysta nie odrzucił nigdy bliskiej jego epoce geometryzacji – jest to zatem świat nie tylko fantastyczny ale też uporządkowany. Obrazy często dzieli linia, pionowa bądź pozioma, budująca przestrzeń. Postaci, niczym teatralni aktorzy, oddane są z profi lu lub frontalnie, wynurzając się z planowo budowanej przestrzeni. Przedmioty, zwierzęta malowane zgodnie z naturą są jednak odrealnione, ich sens jest tajemniczy. Rzeczywistość traktowana jest przez Mikulskiego umownie a to co najbardziej urzeka w jego malarstwie to intymność budowanych niczym ze snu, dekoracyjnych scen. Nie inaczej postępuje w prezentowanej pracy. Zasłona to praca dojrzała stylowo, w pełni oddająca kwintesencję surrealistycznego malarstwa Mikulskiego. Prawie pełnopostaciowy akt, spowity liśćmi tajemniczo zakrywa woal z kaskady kolorowych kół. Tę nieśmiałość i zawarte w obrazie niedopowiedzenie Mikulski wyraźnie kontrastuje śmiałym spojrzeniem modelki patrzącej wprost na nas. Bez zwątpienia jest to jeden z najbardziej znamiennych dla artysty obrazów. Prezentowany obraz Zasłona wystawiany był przez Kazimierza Mikulskiego na 10-tym Biennale w Sao Paulo w 1969r. Ekspozycja Mikulskiego liczyła wówczas 12 obrazów, które eksponowane były w Sali Geral. W tym samym czasie swoje prace na Biennale wystawiali: Stanisław Fijałkowski, Ryszard Winiarski oraz Roman Opałka. Zasłona należy do obrazów Kazimierza Mikulskiego będącymi najbardziej wyznacznikowymi i cennymi w dorobku artysty. Stanowi również na rynku prawdziwą rzadkość, ponieważ prac tego artysty z lat 60-tych, jest niezwykle mało. Obraz wyróżnia się niezwykle nasyconą barwą i wysublimowanymi niuansami kolorystycznymi, charakterystycznymi dla wczesnego, ale i najbardziej dojrzałego i cenionego okresu twórczego artysty.
Min Estimate: 120000,00
Max Estimate: 150000,00
Starting Price: 90000,00
Price: 115000,00
Artist: Rajmund Ziemski
Title: PEJZAŻ, 1970
Year: 1970
Dimensions: 60,0 x 50,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Próba opisania malarstwa Ziemskiego w kategoriach „pejzażu wewnętrznego” jestniewystarczająca. (…) Gęstość zroszonej deszczem gliny, sypkość pyłu pokrywającegospaloną słońcem drogę, twardość kamieni – to wszystko są elementy z których tworzyćmożna obrazy (…) Szarość jest [dla Ziemskiego] tylko ciemną barwą. Może być onabłotnistym polem, może być mrokiem lasu, może być kawałkiem zmurszałej ściany.Tak rodzi się specyfi czna faktura tych niezwykłych krajobrazów.cytat za: Rajmund Ziemski, Pejzaże, Galeria Zderzak, Kraków 2003, s. 6
Min Estimate: 35000,00
Max Estimate: 40000,00
Starting Price: 30000,00
Price: 31000,00
Artist: Stanisław Fijałkowski
Title: 6.VII.70, 1970
Year: 1970
Dimensions: 60,0 x 73,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatna
Min Estimate: 70000,00
Max Estimate: 100000,00
Starting Price: 65000,00
Price: 77000,00
Artist: Stanisław Fijałkowski
Title: Autostrada VI, 1993
Year: 1993
Dimensions: 81,0 x 65,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 12.12.2017, poz. 63Warszawa, kolekcja prywatnaStockholms Auktionsverk, aukcja 10.11.2015
Description: Naczelnym powodem, dla którego malarz tworzy obraz, jest przekonanie, że malowanie prowadzi do zrozumienia jego sytuacji w życiu i w kosmosie. Malowanie jest formą dochodzenia do odpowiedzi na pytania dotyczące prawdy o życiu. Jest to język, w którym formułujemy i nadajemy sens naszej działalności jako ludzi.
Min Estimate: 130000,00
Max Estimate: 160000,00
Starting Price: 110000,00
Price: 145000,00
Artist: Jan Ziemski
Title: INTERFERENCJE, 1974
Year: 1974
Dimensions: 60,0 x 60,0 x 9,0
Tools: acrylic
Surfaces: board
Signed: Yes
Min Estimate: 35000,00
Max Estimate: 40000,00
Starting Price: 28000,00
Price: 70000,00
Artist: Piotr Kowalski
Title: CUBE NR 10 (CG1967-Q), 1967
Year: 1967
Dimensions: 57,0 x 57,0 x 57,0
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatnaaukcja domu aukcyjnego Louisa Auktion, Bruksela, 1.10.2016kolekcja prywatna syna artysty, Andrzeja Kowalskiego
Exhibited: Paryż, Galerie Claude Givaudan, Kowalski, 1967, poz. kat. 17
Min Estimate: 40000,00
Max Estimate: 50000,00
Starting Price: 35000,00
Price: 40000,00
Artist: Wojciech Fangor
Title: SU 38, 1973
Year: 1973
Dimensions: 172,0 x 117,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaaukcja Domu Aukcyjnego Desa Unicum, 10.12.2015, poz. 13Dom Aukcyjny Polswiss ArtWarszawa, kolekcja prywatna
Description: Fangorowe fale (…) zyskują w tym kontekście na organiczności, przypominają falowanie wodylub wgląd w kosmiczne przestrzenie dokonywane przez lunety czy teleskopy. (…) Miękkość plambarwnych oraz płynne rozmycie stref granicznych pomiędzy poszczególnymi kolorami generujesytuację, w której silnie do głosu dochodzi działanie nieostrości I niewyraźności. Oko usiłuje więc„uporządkować” I okiełznać dany widok, który wymyka się prostym, logicznym podziałom I -ruchempulsacyjnym – tworzy iluzję różnych poziomów głębi. Natura ludzkiego widzenia jest jednakzorientowana na poszukiwanie widoku ostrego, wyraźnego, z klarownym zarysem poszczególnychform, gwarantującym poczucie ich rzeczywistej obecności. Układy formalno-barwne (…) owowrażenie rzeczywistej obecności podają jednak w wątpliwość, stwarzając pole ekspansji efektówoptycznych, które nadbudowują się nad rzeczywiście obecnymi elementami.
Min Estimate: 500000,00
Max Estimate: 700000,00
Starting Price: 400000,00
Price: 500000,00
Artist: Wojciech Fangor
Title: COW BY FANGOR, 2005
Year: 2005
Tools: paint
Description: Takie rzeczy, jak litery, znaki, to jest ta dzisiejsza natura. Nie drzewa, jabłka, trawy i koty – tylko znaki.Wszystko jest przetransformowane. Ja po prostu czerpię z natury. Nauczyciele sztuki zawsze mi mówili,żebym malował z natury, no to właśnie maluję z natury, ale że natura się zmieniła, to nie moja wina.Dawniej malowałem jabłka, kapustę, słoneczniki, a dzisiaj litery. (…) Nazwisko, znak jest w tej chwiliczymś wystarczającym. To jest materiał, nie model, nie zdjęcie.Wojciech Fangor w rozmowie ze Stefanem Szydłowskim, Błędów, marzec 2015.
Min Estimate: 350000,00
Max Estimate: 450000,00
Starting Price: 280000,00
Price: 390000,00
Artist: Wojciech Fangor
Title: ZIELONE KRZESŁO, 1991 – 2008
Year: 1991
Dimensions: 85,0 x 120,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnazakup od artysty
Exhibited: Warszawa, Galeria aTAK, Wojciech Fangor. Palimpsest, 13 stycznia – 27 luty 2009, s. 45.
Reproduced: Wojciech Fangor. Palimpsest, Galeria aTAK, Warszawa, 13 stycznia – 27 luty 2009.Szydłowski S., Wojciech Fangor. Space as play, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, 2012, s. 357.
Min Estimate: 120000,00
Max Estimate: 150000,00
Starting Price: 100000,00
Price: 120000,00
Artist: Ryszard Winiarski
Title: AREA 142/22, 1973
Year: 1973
Dimensions: 50,0 x 50,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatna
Verified Artist: Yes
Min Estimate: 60000,00
Max Estimate: 90000,00
Starting Price: 50000,00
Price: 71000,00
Artist: Ryszard Winiarski
Title: VERTICAL GAME 4 X 4, 1981
Year: 1981
Dimensions: 68,0 x 4,0 x 2,0
Tools: acrylic
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaKraków, kolekcja prywatnaNiemcy, kolekcja prywatna
Verified Artist: Yes
Min Estimate: 100000,00
Max Estimate: 150000,00
Starting Price: 90000,00
Price: 125000,00
Artist: Tadeusz Dominik
Title: BUSZ, 1964
Year: 1964
Dimensions: 78,0 x 105,5 x
Tools: oil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaWarszawa, kolekcja Olgi i Wojciecha FibakówWarszawa, Galeria Piotra Nowickiego
Exhibited: Muzeum Narodowe w Warszawie, Tadeusz Dominik. Za oknem jest ogród, 2008.
Reproduced: Tadeusz Dominik. Za oknem jest ogród, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa, 2008, s. 215.
Min Estimate: 90000,00
Max Estimate: 100000,00
Starting Price: 80000,00
Price: 90000,00
Artist: Tadeusz Dominik
Title: KOMPOZYCJA, 1964
Year: 1964
Dimensions: 78,0 x 106,0 x
Tools: oil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaWarszawa, kolekcja Olgi i Wojciecha FibakówWarszawa, Galeria Piotra Nowickiego
Exhibited: Muzeum Narodowe w Warszawie, Tadeusz Dominik. Za oknem jest ogród, 2008.
Reproduced: Tadeusz Dominik. Za oknem jest ogród, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa, 2008, s. 215.
Min Estimate: 90000,00
Max Estimate: 100000,00
Starting Price: 80000,00
Price: 110000,00
Artist: Kajetan Sosnowski
Title: OBRAZ CHEMICZNY, 1975
Year: 1975
Dimensions: 130,0 x 114,0 x
Tools: individual
Surfaces: canvas
Provenance: Warszawa, kolekcja instytucjonalnazakup od rodziny artysty
Min Estimate: 100000,00
Max Estimate: 140000,00
Starting Price: 90000,00
Price: 110000,00
Artist: Kajetan Sosnowski
Title: BEZ TYTUŁU, 1960
Year: 1960
Dimensions: 73,0 x 60,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 40000,00
Max Estimate: 45000,00
Starting Price: 30000,00
Price: 38000,00
Artist: Tadeusz Kantor
Title: Synku w niebie wiatr wielki, nie chodź do Norymbergii, 1984
Year: 1984
Dimensions: 59,0 x 43,5 x
Tools: mixed
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 12.12.2017, poz. 79
Description: „Rysunki stanowią nić w labiryncie twórczości Kantora. Dodatkowym, cennym przewodnikiem jest także autokomentarz artysty. W obrazach, komentarzach, rekwizytach i przede wszystkim w rysunkach nadal istnieje teatr Kantora”.(Tadeusz Kantor. Rysunki z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi [katalog wystawy], wyd. Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2001, s. 5)
Min Estimate: 25000,00
Max Estimate: 30000,00
Starting Price: 22000,00
Price: 37000,00
Artist: Eugeniusz Markowski
Title: KOMPOZYCJA, 1976
Year: 1976
Dimensions: 128,0 x 108,0 x
Tools: mixed
Surfaces: canvas
Min Estimate: 30000,00
Max Estimate: 40000,00
Starting Price: 25000,00
Price: 31000,00
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: FIGURY – MANEKINY CZARNE, 1972
Year: 1972
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnakolekcja własna artystki
Exhibited: Düsseldorf, Kunstverein fur die Rheiniande und Westfalen Düseldorf Grabbeplatz Kunsthalle,Magdalena Abakanowicz Textile Strukturen und Konstruktionen. Environments, 29 marzec – 28 maja 1972.Aberdeen, Aberdeen Art Gallery, Environments, 1972.Warszawa, Dom Artysty Plastyka,Abakanowicz? Abakanowicz!20 grudzień 2012 – 3 luty 2013.Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku,Magdalena Abakanowicz – retrospektywa, 8 czerwiec – 3 listopad 2013.Galeria Winda, Kielce,Magdalena Abakanowicz, 15 maja – 15 czerwca 2014.
Reproduced: Magdalena Abakanowicz Textile Strukturen und Konstruktionen. Environments, Kunstverein fur die Rheiniande und Westfalen Düseldorf Grabbeplatz Kunsthalle, Düsseldorf,1972, il.s.nlb.Abakanowicz? Abakanowicz!Dom Artysty Plastyka, Warszawa, 2012, folder il. s. 2.Magdalena Abakanowicz – retrospektywa, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, 2013, s. 106.
Description: Mówiąc o człowieku, dotyka się także jego związku z naturą i podobieństw w świecieorganicznym. W grupach, które tworzę, nie ma dwóch postaci jednakowych.Gromada ludzi, ptaków, owadów, garść liści – to tajemniczy zbiór wariantówpewnego wzoru. Zagadka natury nie znoszącej dokładnych porównań czy niemogącej ich dokonać, podobnie jak ręka człowieka nie potrafi powtórzyć własnegogestu. – Magdalena Abakanowicz
Min Estimate: 800000,00
Max Estimate: 1000000,00
Starting Price: 600000,00
Price: 1300000,00
Artist: Jan Tarasin
Title: SYTUACJA XXI, 1993
Year: 1993
Dimensions: 40,0 x 30,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnazakup od rodziny artysty
Min Estimate: 25000,00
Max Estimate: 30000,00
Starting Price: 19000,00
Price: 28000,00
Artist: Jan Tarasin
Title: DOJRZEWAJĄCE PRZEDMIOTY, 1999
Year: 1999
Dimensions: 114,0 x 146,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Min Estimate: 200000,00
Max Estimate: 300000,00
Starting Price: 160000,00
Price: 200000,00
Artist: Stefan Gierowski
Title: OB. DCCCLXVI, 2009
Year: 2009
Dimensions: 150,0 x 120,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 100000,00
Max Estimate: 130000,00
Starting Price: 90000,00
Price: 110000,00
Artist: Leon Tarasewicz
Title: BEZ TYTUŁU, 2017
Year: 2017
Dimensions: 100,0 x 260,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 100000,00
Max Estimate: 120000,00
Starting Price: 85000,00
Price: 100000,00
Artist: Włodzimierz Pawlak
Title: DZIENNIK NR 59, 1996
Year: 1996
Dimensions: 150,0 x 110,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Za stworzony w 1989 roku, cykl „Dziennik” otrzymał nagrodę „GrandPrix” na 22 Festiwalu Malarstwa w Cagnes-sur-Mer. Obrazy pochodzącez tej grupy są dla Pawlaka forma wypowiedzi artystycznej, która oscylujewokół filozofi i sztuki. „Dzienniki” prowadzone są w różny sposób: część z nich wykonywana jest na płótnie i zachowana jest w monochromatycznejgamie kolorystycznej przeplatanej znakami pisma, inne natomiastwyrażane są w formie rysunku ołówkiem na papierze lub w formiegablotek które zawierają przedmioty (tubki po farbach, uszkodzone pędzle, zużyte bilety czy pudełka pozapałkach).
Min Estimate: 60000,00
Max Estimate: 80000,00
Starting Price: 50000,00
Price: 55000,00
Artist: Piotr Uklański
Title: TRAVEL TO THE MIDDLE, 2012
Year: 2012
Dimensions: 120,0 x 120,0 x
Tools: individual
Surfaces: paper, plywood
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaSzwajcaria, kolekcja prywatnaGeneva, kolekcja prywatna, Gagosian Gallery
Min Estimate: 300000,00
Max Estimate: 350000,00
Starting Price: 250000,00
Price: 265000,00
Artist: Xawery Wolski (1960)
Title: NUDO BIANCO / BIG WHITE KNOT (BIAŁY WĘZEŁ), 2010
Year: 2010
Dimensions: 200,0 x 120,0 x 33,0
Exhibited: Miami, USA, Diana Lowenstein Fine Arts Gallery, Thoughts, Meditations, Acts, 2011.
Verified Artist: Yes
Min Estimate: 90000,00
Max Estimate: 100000,00
Starting Price: 70000,00
Price: 105000,00
Artist: Jerzy Kałucki
Title: PRZEBIEGI XXXI, 2014
Year: 2014
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Kraków, Galeria Starmach, Jerzy Kałucki. Przebiegi i Konteksty, 2017.
Min Estimate: 50000,00
Max Estimate: 70000,00
Starting Price: 45000,00
Price: 50000,00
Artist: Mikołaj Kochanowski
Title: RELIEF, LATA 70. XX W.
Dimensions: 100,0 x 85,0 x
Tools: individual
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Kraków, wrzesień, 2017, Mikołaj Kochanowski (1916-1987), poz. 25.
Reproduced: Mikołaj Kochanowski (1916-1987), Kraków, wrzesień, 2017, s. 45.
Min Estimate: 20000,00
Max Estimate: 30000,00
Starting Price: 18000,00
Price: 20000,00
Min Estimate: 25000,00
Max Estimate: 30000,00
Starting Price: 22000,00
Price: 29000,00
Artist: Marek Sobczyk
Title: KRÓLEWNA, 2003
Year: 2003
Dimensions: 130,0 x 90,0 x
Tools: tempera
Surfaces: canvas
Min Estimate: 30000,00
Max Estimate: 40000,00
Starting Price: 25000,00
Price: 25000,00
Artist: Tomasz Tatarczyk
Title: ŚLADY, 1996
Year: 1996
Dimensions: 57,0 x 84,0 x
Tools: oil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Min Estimate: 30000,00
Max Estimate: 40000,00
Starting Price: 27000,00
Price: 27000,00