Artist: Jan Konarski
Title: PEJZAŻ Z CHŁOPSKIM WOZEM, 1880
Year: 1880
Dimensions: 19,0 x 28,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Min Estimate: 12000,00
Max Estimate: 15000,00
Starting Price: 9000,00
Price: 17000,00
Artist: Ludwik Gędłek
Title: ZASADZKA
Dimensions: 20,8 x 32,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Min Estimate: 40000,00
Max Estimate: 45000,00
Starting Price: 35000,00
Price: 39000,00
Artist: Stanisław Kamocki
Title: Snopki
Dimensions: 39,5 x 50,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Min Estimate: 12000,00
Max Estimate: 15000,00
Starting Price: 10000,00
Price: 14000,00
Artist: Kasper Żelechowski
Title: DZIEWCZYNA W ŻÓŁTEJ CHUŚCIE, 1926
Year: 1926
Dimensions: 68,5 x 48,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Min Estimate: 6000,00
Max Estimate: 8000,00
Starting Price: 5000,00
Price: 5500,00
Artist: Jerzy Kossak
Title: POWRÓT SPOD MOSKWY, 1928
Year: 1928
Dimensions: 35,0 x 50,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Reproduced: Olszański K.,Jerzy Kossak, wyd. Ossolińskich, 1992, poz. 62.
Min Estimate: 22000,00
Max Estimate: 25000,00
Starting Price: 19000,00
Price: 26000,00
Artist: Leszko Ludwik
Title: Roztopy, 1912
Year: 1912
Dimensions: 60,0 x 72,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Min Estimate: 14000,00
Max Estimate: 18000,00
Starting Price: 11000,00
Price: 11000,00
Artist: Zofia Stryjeńska
Title: POGODA, Z CYKLU: BOŻKI SŁOWIAŃSKIE, 1935
Year: 1935
Dimensions: 74,0 x 84,0 x
Tools: gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: Jednostką twórczą, najpotężniej dziś reprezentującą sztukę polską, jest bezsprzecznieZofi a Stryjeńska (…) Każdego z naszych artystów możemy sobie wyobrazić w gromadzieartystów francuskich, niemieckich lub rosyjskich. Stryjeńskiej – nie sposób (…). Wszelkadokładna analiza wartości malarstwa Stryjeńskiej jest zbyteczna – twórczość jej posiada tęjasność i urok, tę przekonywającą dziwność, czar i moc wyrazu, na jaki stać jednostki tylkoprawdziwie genialne – Krytyk i malarz Jan Żyznowski w „Wiadomościach Literackich”.(cyt. za: Kuźniak A., Stryjeńska. Diabli nadali, Wyd. Czarne, Wołowiec 2015.)
Min Estimate: 50000,00
Max Estimate: 60000,00
Starting Price: 40000,00
Price: 45000,00
Artist: Zofia Stryjeńska
Title: Zaloty, 1945
Year: 1945
Dimensions: 60,0 x 44,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas, board
Signed: Yes
Min Estimate: 18000,00
Max Estimate: 20000,00
Starting Price: 15000,00
Price: 39000,00
Artist: Wlastimil Hofman
Title: Pod skrzydłami anioła, 1922 - 1927
Year: 1922
Dimensions: 74,5 x 100,5 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Min Estimate: 80000,00
Max Estimate: 100000,00
Starting Price: 70000,00
Price: 83000,00
Artist: KAZIMIERZ WŁADYSŁAW WASILKOWSKI
Title: LEŚNA NIMFA ZE ŚWIERSZCZEM I CYTRĄ
Dimensions: 63,5 x 91,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: (…) Niemal wyłącznym tematem dzieł Kazimierza Wasilkowskiego jest kobieta, pojmowanajako „spiritus movens” wszystkich spraw i uczuć ludzkich, w niej skupiają się anielskiei szatańskie moce, piękno i ohyda życia, zbrodnia i cnota. (…) Na tle tej zgrabnej dekoracji,złożonej z wód, łąk, lasów, pól, w oświetleniu, zastosowaniem do potrzeb tematu,pozują się kształty kobiece w postacie kapryśnic, kapłanek, nimf, bachantek, niewinnychdziewczątek lub dam wykwintnych w portretach. Portret kobiecy był bowiem specjalnościąK. Wasilkowskiego (…)”cyt. za: Bunkiewicz W., Wystawa Wasilkowskich, w: Kurier Warszawski, 1935, nr 288, s. 19-20.
Min Estimate: 35000,00
Max Estimate: 45000,00
Starting Price: 32000,00
Price: 34000,00
Artist: Kasper Żelechowski
Title: Boginki, 1909
Year: 1909
Dimensions: 116,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: VI Wystawa Doroczna w Warszawie, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa 1909.
Description: Jeszcze za życia Żelechowski był ceniony i nagradzany za artystyczny dorobek, z powodzeniem uprawiając malarstwo pejzażowe i portrety. Ze szczególną wprawą oddawał sceny rodzajowe oraz związane z wierzeniami ludowymi.Oferowany obraz Boginki przedstawia pełną mistycznego uniesienia odsłonę nocy świętojańskiej. Młode nagie dziewczęta tańczą wśród kołyszących się łąk. W nocnej ciemności migoczą jasnym blaskiem świetliki. Przedstawiona scena zaczerpnięta z ludowych obchodów nocy świętojańskiej przeistacza się za sprawą artysty w baśniową scenę pełną magii a tańczące wśród traw wiejskie dziewczyny jawią się niczym tajemnicze boginki z ludowych podań.
Min Estimate: 38000,00
Max Estimate: 45000,00
Starting Price: 35000,00
Price: 38000,00
Artist: Wlastimil Hofman
Title: Muzykant, 1910
Year: 1910
Dimensions: 165,0 x 46,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Hofman uznawany jest za kontynuatora wyznaczonej przez Malczewskiego linii malarstwa symbolicznego zarówno w zakresie podejmowanych motywów ikonografi cznych jak i stosowanej stylistyki oraz kompozycyjnych rozwiązań. Znamienny dla symbolistycznego nurtu pierwiastek baśniowy i mistyczny łączy się w malarstwie Hofmana z młodopolską fascynacją światem polskiej wsi. W twórczości artysty dominują przedstawienia lirycznych Madonn, młodych chłopek i włóczęgów. Wiodącym motywem są dzieci ukazywane na tle surowego wiejskiego pejzażu. Nierzadko towarzyszą im fantastyczne postaci faunów i aniołów. Postać dziecka jest u Hofmana nośnikiem symbolicznych znaczeń.Prezentowany obraz Muzykant przez wzgląd na kolorystyczną intensywność, plastyczność modelunku postaci i bezbłędny rysunek kompozycji można porównywać tylko z najlepszymi obrazami tego artysty
Min Estimate: 110000,00
Max Estimate: 140000,00
Starting Price: 90000,00
Price: 100000,00
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy
Title: Portret dziewczynki, 1937
Year: 1937
Dimensions: 63,4 x 47,4 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: Portret dziewczynki Witkacy wykonał w ramach stworzonej przez siebie w 1925 r. jednoosobowej Firmy Portretowej „S.I. Witkiewicz”. Modelka została przedstawiona w sposób typowy dla portretu dziecięcego – frontalnie, w popiersiu, za stołem, na którym ustawiono syntetycznie ujęty półmisek z owocami. Jednak zamiast określonego w 7. punkcie Regulaminu Firmy „typu dziecinnego” oznaczonego literami B+E, artysta zastosował „czysty” typ E, który opisał jako „dowolną interpretację psychologiczną, według intuicji Firmy […] nie zawsze możliwy do wykonania”. W praktyce Witkacy stosował typ E portretując piękne kobiety – takie, które mu się podobały, najczęściej blondynki o niebieskich oczach. Modelka na omawianym portrecie ma wprawdzie typową dla kilkuletnich dziewczynek dużą kokardę na czubku głowy, jednak jej twarzyczka z oczami o opadających powiekach i ściągniętych ustach, intensywnie, z napięciem wpatrzona w widza jest de facto twarzą dorosłej kobiety. Artysta najwyraźniej zobaczył w dziecku jego przyszłość i mimo szafażu charakterystycznej dla portretów dziecięcych, potraktował portret jak wizerunek dorosłej osoby, co zaznacza też kwiat na lewym ramieniu małej kokietki. Wykonanie portretu Witkacy odnotował w liście do żon pisanym w Zakopanem w dniu 30 marca 1937 roku:„Dziś rano zacząłem b. tanio jakąś Panią i jej córeczkę.” (zob. S.I. Witkiewicz, Listy do żony (1936 1939), oprac. J. Degler, Warszawa 2012, s. 106). Być może, niska cena została spowodowana uroda modelek, która sprawiła, że portretowanie ich było dla artysty bardziej przyjemnością niż obowiązkiem, Przełamana data dzienna w portrecie oznacza, że jego wykonanie przeciągnęło się na kolejny dzień, a symbole NP oraz NΠ – że w tym czasie nie palił papierosów i nie pił alkoholu. Witkacy umieszczał na portretach takie informacje, gdyż uważał, że wszystko, co nam się przydarza oraz wszystkie używane substancje (lub ich brak) mają wpływ na nasze postrzeganie świata, a co za tym idzie – także na proces twórczy.(z ekspertyzy Anny Żakiewicz z dn. 29.04.2015.)
Min Estimate: 40000,00
Max Estimate: 60000,00
Starting Price: 35000,00
Price: 65000,00
Artist: Tadeusz Makowski
Title: DZIEWCZYNKA Z KOSZEM OWOCÓW I BARANKIEM, 1923
Year: 1923
Dimensions: 100,0 x 81,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Kolekcja prywatna, ParyżKolekcja Marty Regnier, Paryż
Exhibited: Tadé Makowski. Peintures et dessins, Galerie B. Weill, Paryż, 1927.Trzydzieści lat sztuki niezależnej, Grand Palais, Paryż, 1926.
Reproduced: Jaworska W.,Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław 1964, il. 94.Klingsland Z. S.,Tadeusz Makowski, Sztuki Piękne, R. VII, 1931.Tadé Makowski. Peintures et dessins[katalog wystawy], Galerie B. Weill, Paryż, 1927, poz. 6.Czyżewski T.,L’Art polonais d’anjourd’hui, Umeni Slovanu, nr 2, 1925.
Description: Dziewczynka z koszem owoców (…) choć już posiada wszelkie cechy „nowejepoki” artysty – niezawodnie przypomina, że Makowski nie przestał byćadmiratorem małych mistrzów holenderskich. Obraz ten, eksponowany nawystawie w Galerii Berty Weill w Paryżu w 1927 r. i wielokrotnie reprodukowanyzakupiony został przez Rotszylda dla francuskiej aktorki Marty Regnier.cyt. za: Jaworska W., Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław 1964, s. 169
Min Estimate: 1700000,00
Max Estimate: 1900000,00
Starting Price: 1500000,00
Price: 1580000,00
Artist: Mela Muter
Title: MARTWA NATURA Z WINOGRONAMI
Dimensions: 38,0 x 46,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: Mela Muter znana jest przede wszystkim jak świetna portrecistka i pejzażystka. Motyw martwej natury podejmowała rzadziej i przede wszystkim w swojej wczesnej twórczości. Motywem tym zainteresowała się głębiej podczas trudnych lat pierwszej wojny światowej, kiedy to – jak sama wspominała – zabierałam się do malowania, lecz nie postaci ludzkich. Nikt nie miał wtedy czasu ani też cierpliwości by mi pozować. Martwe natury […] niewrażliwe na ludzkie dramaty, na ludzkie szaleństwa, zastępowały mi modeli. To właśnie w martwych naturach najwyraźniej widoczna jest niezaprzeczalna klasa malarska Meli Muter. Oferowana praca to doskonały przykład oszczędności elementów, przemyślanej, czytelnej i pewnie osadzonej w przestrzeni kompozycji oraz zdecydowany soczysty kolor.
Min Estimate: 200000,00
Max Estimate: 250000,00
Starting Price: 150000,00
Price: 210000,00
Artist: Leopold Gottlieb
Title: Kobieta z dzbanem
Dimensions: 81,0 x 65,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Prezentowana praca pochodzi z ostatniego etapu twórczości artysty. Z upodobaniem malował wówczas postaci kobiet przy pracy, sceny utrzymane w intymnym, nabożnym wręcz klimacie, o ograniczonej gamie barwnej i monumentalnej formie.
Min Estimate: 20000,00
Max Estimate: 30000,00
Starting Price: 19000,00
Price: 25000,00
Artist: Henryk Berlewi
Title: Portret kobiety
Dimensions: 50,0 x 38,0 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: Portrety Berlewiego charakteryzują się klasycznym upozowaniem postaci. Delikatna kolorystyka, precyzyjny rysunek sprawiają, ze właściwie trudno wyobrazić sobie piękniejszy portret kobiecy. Dosyć wyrazisty kontur i walorowy modelunek karnacji modelki sprawia, że postać przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich swoistych cech, zdaje się wychodzić z obrazu, staje się niemal plakatowa. Prezentowana praca należy do najpiękniejszych portretów kobiecych artysty.
Min Estimate: 12000,00
Max Estimate: 15000,00
Starting Price: 9000,00
Price: 9000,00
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: PEJZAŻ Z DRZEWAMI, 1930
Year: 1930
Dimensions: 65,0 x 50,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 23000,00
Max Estimate: 28000,00
Starting Price: 20000,00
Price: 20000,00
Artist: Miron Duda
Title: Trzy gracje.Toaleta
Dimensions: 50,0 x 61,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Prezentowana praca z tzw. okresu paryskiego zalicza się do najlepszych i najbardziej dojrzałych w twórczości Mirona Dudy. Przemyślana kompozycja, uzyskanie efektu dyskretnego światła, subtelności materii oraz harmonii kolorów, zbliża go do poszukiwań i osiągnięć najwybitniejszych przedstawicieli polskiego kręgu Ecole de Paris.
Min Estimate: 12000,00
Max Estimate: 15000,00
Starting Price: 10000,00
Price: 13000,00
Artist: Alfred Aberdam
Title: Kwiaty w wazonie
Dimensions: 81,0 x 60,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 01.03.2016, poz. 28
Min Estimate: 50000,00
Max Estimate: 60000,00
Starting Price: 40000,00
Price: 45000,00
Artist: Henryk Hayden
Title: PORT W POŁUDNIOWEJ FRANCJI
Dimensions: 38,5 x 46,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 22000,00
Max Estimate: 28000,00
Starting Price: 19000,00
Price: 20000,00
Artist: Zygmunt Schreter (Szreter)
Title: PEJZAŻ PORTOWY
Dimensions: 38,0 x 44,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 15000,00
Max Estimate: 18000,00
Starting Price: 12000,00
Price: 12000,00
Artist: Ludwik Klimek
Title: W porcie
Dimensions: 26,0 x 34,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Min Estimate: 4000,00
Max Estimate: 5000,00
Starting Price: 3500,00
Price: 3500,00
Artist: Stanisław Żurawski
Title: Akt na plaży
Dimensions: 68,0 x 48,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Min Estimate: 8000,00
Max Estimate: 9000,00
Starting Price: 7000,00
Price: 8000,00
Artist: Maurycy (Maurice) Mędrzycki (Mendjizki)
Title: PIERRE TARCALI, 1946
Year: 1946
Dimensions: 56,0 x 39,5 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Min Estimate: 19000,00
Max Estimate: 25000,00
Starting Price: 15000,00
Price: 19000,00
Artist: Henryk Epstein
Title: POWRÓT RYBAKÓW, 1927
Year: 1927
Dimensions: 54,0 x 73,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 45000,00
Max Estimate: 55000,00
Starting Price: 40000,00
Price: 42000,00
Artist: Zygmunt Menkes
Title: W kawiarni
Dimensions: 35,0 x 24,0 x
Tools: mixed
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: W rysunkach Menkesa, zwłaszcza tych należących do kresu amerykańskiego, dominuje dynamicznie prowadzona kreska. Sceny we wnętrzach, jak ta w oferowanej pracy, oparte są na zrównoważonych, wielokierunkowych układach linii. Całość posiada głębię przestrzenną a postać mężczyzny siedzącego przy stoliku potraktowana jest z tą samą schematycznością co przedmioty go otaczające. Układ kresek przywołuje na myśl gęstą sieć i powoduje, że postać zlewa się niemalże z tłem. Całość utrzymana jest w kolorystyce bieli i czerni tylko gdzieniegdzie przełamanej kolorowym akcentem żółcieni i pomarańczy.
Min Estimate: 25000,00
Max Estimate: 28000,00
Starting Price: 20000,00
Price: 20000,00
Artist: Nathan Grunsweigh
Title: PORTRET MĘŻCZYZNY, 1929
Year: 1929
Dimensions: 33,0 x 27,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 20000,00
Max Estimate: 25000,00
Starting Price: 18000,00
Price: 23000,00
Artist: Sławomir Karpowicz
Title: Martwa natura
Dimensions: 117,0 x 88,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Nie maluję przecież jabłek czy gruszek wyłącznie dla ich estetycznej urody, nie zasadniczo. Jak kapiści – albo Holendrzy, którzy sławili przedmiot samą formą. Maluję dla jakiegoś theatrum, w którym szereg dziwnych przedmiotów spotyka się w jednej płaszczyźnie. Z upodobaniem wybieram cynowe misy i dzbany, jajka i skorupy, piramidy, stare szpargały. Traktuję przedmiot w sensie metafi zycznym. Chodzi mi o to, by moje przesłanie – wyraz tych obrazów – było raczej metafi zyczne niż wyłącznie estetyczne.– Prof. Sławomir Karpowicz
Min Estimate: 10000,00
Max Estimate: 12000,00
Starting Price: 8000,00
Price: 9000,00
Artist: Stanisław Eleszkiewicz
Title: PAYSAGE AVANT
Dimensions: 48,0 x 56,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Min Estimate: 20000,00
Max Estimate: 25000,00
Starting Price: 18000,00
Price: 22000,00
Artist: Aleksander Laszenko
Title: KAIR, 1924
Year: 1924
Dimensions: 67,0 x 99,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 25000,00
Max Estimate: 28000,00
Starting Price: 20000,00
Price: 20000,00
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: AUTOPORTRET
Dimensions: 68,0 x 49,0 x
Tools: mixed
Surfaces: paper
Signed: Yes
Min Estimate: 12000,00
Max Estimate: 15000,00
Starting Price: 9000,00
Price: 9500,00
Artist: Zdzisław Cyankiewicz - Cyan
Title: Akt
Dimensions: 114,0 x 73,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 8000,00
Max Estimate: 10000,00
Starting Price: 6000,00
Price: 7000,00
Artist: Tymon Niesiołowski
Title: KWIATY W WAZONIE
Dimensions: 67,5 x 48,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 25000,00
Max Estimate: 30000,00
Starting Price: 22000,00
Price: 22000,00
Artist: Henryk Berlewi
Title: Martwa natura, 1953
Year: 1953
Dimensions: 38,0 x 28,0 x
Tools: litography, pencil
Surfaces: paper, board
Signed: Yes
Min Estimate: 7000,00
Max Estimate: 9000,00
Starting Price: 6000,00
Price: 8500,00
Artist: Mieczysław Tadeusz Janikowski
Title: KOMPOZYCJA 68, 1960
Year: 1960
Dimensions: 54,0 x 65,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Malarstwo M. Janikowskiego, Muzeum Sztuki w Łodzi, 1974.
Reproduced: Nowe Obrazy. Kolekcja Olgi i Wojciecha Fibaków, Warszawa 2007, s. 83.
Min Estimate: 32000,00
Max Estimate: 40000,00
Starting Price: 30000,00
Price: 37000,00
Artist: Lech Kunka
Title: MURZYNKA, 1956
Year: 1956
Dimensions: 101,0 x 121,0 x
Tools: mixed
Surfaces: board
Signed: Yes
Min Estimate: 45000,00
Max Estimate: 55000,00
Starting Price: 35000,00
Price: 40000,00
Artist: Tadeusz Kantor
Title: AMBALAŻ: PARASOL I POSTACIE, 1967
Year: 1967
Dimensions: 149,5 x 124,5 x
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Ambalaże stanowiły jedno z największych odkryć twórczościKantora. Towarzyszyły mu już do końca życia, tworząc wielkąmetaforę jego działalności. W ambalażach zawarł syntezę swojejsztuki: wszystkie lęki i obawy, pragnienie ocalenia własnychodkryć i idei. W ambalażach ukrywał ludzi i przedmioty, ludzkiesprawy, marzenia i właściwą materię życia. A przede wszystkimukrywał samego siebie.cyt. za: Stangret L., Tadeusz Kantor. Malarski ambalaż totalnego dzieła,Kraków 2006, s. 67.
Min Estimate: 350000,00
Max Estimate: 450000,00
Starting Price: 290000,00
Price: 405000,00
Artist: Władysław Hasior
Title: ADORACJA OSTATNIEGO KRÓLA, 1977
Year: 1977
Dimensions: 50,0 x 35,0 x 7,0
Tools: individual
Exhibited: Hasior. 30 lat Galerii, BWA Gorzów Wielkopolski, 2015.Hasior, Kenar, Rząsa. Zakopane w Sopocie, PGS Sopot, 2014.Magiczny Świat Władysława Hasiora, MDK Mińsk Mazowiecki, 2013.Strażnik snów, Piwnica pod Baranami, Kraków, 2012.
Description: Chciałbym bardzo, by moja praca miała siłę terapii wstrząsowej, by podważała ustabilizowany leniwy błogostan, by niszczyła przyzwyczajenia i by była w swej ekspresji mocniejsza od ekspresji pociągu wjeżdżającego na stację w gwieździstą noc. – Władysław Hasiorcyt. za: Magiczny Świat Władysława Hasiora [katalog wystawy],MDK, Mińsk Mazowiecki, 2013.
Min Estimate: 35000,00
Max Estimate: 40000,00
Starting Price: 30000,00
Price: 41000,00
Artist: Jan Lebenstein
Title: FIGURA ROZPIĘTA, 1958
Year: 1958
Dimensions: 99,5 x 74,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Reproduced: Jan Lebenstein[katalog wystawy], wstęp i oprac.: Mariusz Hermansdorfer, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 1977, rep. nr 10.Wojciechowski A.,Jan Lebenstein, z serii: Współczesne malarstwo polskie, Warszawa 1959.
Description: Wśród rozmaitych cyklów malarskich (Figury kreślone, Figury hieratyczne) jednym z ciekawszych i najbardziej rozpoznawalnych jest cykl tzw. Figur osiowych, do których należy prezentowana praca z 1958 roku. Powstawał on w przełomowych dla artysty latach 1958-1962 i zamyka w sobie rozumienie istoty życia, trwania, śmierci, erotyzmu. Sam Lebenstein tak tłumaczył jego powstanie: Figury osiowe to były fi gury, które można porównać do fi gur totemicznych, ale które miały nośność inną. Miały nośność dla mnie, nienazwaną słowami, i ktoś inny musiał to nazwać, Nazwał to Kot Jeleński, mówiąc, że te fi gury maja nośność, znaczenie Erosa i Tanatosa. To był mój szyfr. W Polsce wszystko musiało być wtedy szyfrem. Musiał to też być szyfr abstrakcyjny, dlatego że pewnego typu abstrakcja w Polsce miała inny sens niż w tych samych latach w Paryżu.
Min Estimate: 250000,00
Max Estimate: 350000,00
Starting Price: 200000,00
Price: 250000,00
Artist: Bronisław Kierzkowski
Title: KOMPOZYCJA FAKTUROWA NR 241, 1959
Year: 1959
Dimensions: 110,0 x 64,0 x
Tools: individual
Surfaces: board
Signed: Yes
Reproduced: Nowe Obrazy. Kolekcja Olgi i Wojciecha Fibaków, Warszawa 2007, s. 94.
Description: W oferowanej pracy widoczne jest urzeczenie artysty materią. To dzięki kompozycjom fakturowym, do których należy prezentowana praca, Kierzkowski stał się artystą rozpoznawalnym i cenionym. W dobie powszechnej fascynacji materią dzieła artysty miały swój własny, odrębny styl. Pod koniec lat 50. wykształcił bowiem język plastyczny nie do podrobienia, oparty na kompozycja całkowicie abstrakcyjnych o bogatej, chropowatej fakturze budowanej warstwowo w gipsie. Na początku materii towarzyszył kolor, z którego już w 1958 roku Kierzkowski prawie zupełnie zrezygnował. Oferowana Kompozycja fakturowa nr 241 urzeka fantazją z jaką artysta zbudował warstwa po warstwie jej gęstą i ciężką fakturę nie pozbawiając jej zarazem dynamizmu.
Min Estimate: 80000,00
Max Estimate: 90000,00
Starting Price: 70000,00
Price: 85000,00
Artist: Kajetan Sosnowski
Title: Z CYKLU UKŁADY RÓWNOWARTOŚCIOWE, 1980
Year: 1980
Dimensions: 130,0 x 130,0 x
Signed: Yes
Reproduced: Nowe Obrazy. Kolekcja Olgi i Wojciecha Fibaków, Warszawa 2007, s. 154.Kajetan Sosnowski – malarz niewidzialnych światów, red. Bożena Kowalska,Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa 1998.
Description: Sosnowski od roku 1975 poświęcił się nowemu cyklowi prac zatytułowanemu Katalipomena, co z greckiego oznacza: ochronić, ocalić. W monochromatycznych kompozycjach z pozszywanych kawałków surowego płótna Sosnowski akcentował związek sztuki z naturą, starając się przy tym zwrócić uwagę na zagrożenia cywilizacyjne. Sam artysta tak pisał o tych pracach: Len i bawełna to bezpośrednie produkty przemiany materii zachodzącej w roślinie, jej wymiany między ziemią a słońcem, przy której powstaje tlen, tak niezbędny dla naszej egzystencji. „Katalipomeny” stały się hołdem dla doskonałości natury – ku uwadze i refl eksji widza. Obrazy szyte stały się poniekąd symbolem istoty malarstwa, zwracając uwagę na to, co zazwyczaj ukryte dla oczu widza. Układy równowartościowe były kontynuacją wspomnianego wyżej cyklu. Wykonywane w tej samej technice, na początku monochromatyczne, od lat 80. stały się wielobarwne. Zasady, którymi rządził się ten cykl, oparte były na logice i naukowych podstawach. Pole jednego koloru lub kierunku splotu zajmuje dokładnie taką samą powierzchnię, co pole innego koloru lub kierunku splotu. Poprzez zachowanie takich proporcji Układy równowartościowe wzbudzają w odbiorcy poczucie ładu, harmonii i spokoju.
Min Estimate: 80000,00
Max Estimate: 90000,00
Starting Price: 70000,00
Price: 83000,00
Artist: Jan Ziemski
Title: INTERFERENCJE, lata 60.
Dimensions: 49,0 x 67,0 x
Tools: individual
Surfaces: board
Signed: Yes
Min Estimate: 40000,00
Max Estimate: 50000,00
Starting Price: 35000,00
Price: 45000,00
Artist: Stefan Gierowski
Title: DCCLXXXVII
Dimensions: 140,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 150000,00
Max Estimate: 170000,00
Starting Price: 130000,00
Price: 140000,00
Artist: Stefan Gierowski
Title: CCLXVIII, pocz. lat 70.
Dimensions: 120,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: Jego obrazy, prawie od początku abstrakcyjne, mocno zbudowane, poddane surowym rygorom kompozycyjnym, stają się obszarem niemal fundamentalnych dociekań o samej naturze malarstwa. Artysta stawia sobie i swemu malarstwu kolejne zadania, przez co serie jego płócien układają się w ciągi rozważań: o funkcji światła, o napięciach kierunkowych, o lśnieniu, o matowości, o fakturze, o gamach barwnych, o zaniku koloru i jego wibracji, o możliwościach gry między namalowaną, abstrakcyjną fikcją a realną fizycznością obrazu. O granicach estetyki normatywnej i dzisiejszej funkcji malarstwa.cyt. za: Rottenberg A., Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2007, s. 81.
Min Estimate: 140000,00
Max Estimate: 180000,00
Starting Price: 110000,00
Price: 140000,00
Artist: Stefan Gierowski
Title: OB. DCLXIII, 1999
Year: 1999
Dimensions: 130,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Min Estimate: 140000,00
Max Estimate: 180000,00
Starting Price: 130000,00
Price: 155000,00
Artist: Jan Berdyszak
Title: ROZWARTE PASSE PAR TOUT TEJ ŚCIANY IV. - 2000
Dimensions: 75,0 x 122,5 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas, board
Description: Od momentu stworzenia formatu integralnego w moich obrazach nie chodzi już tylko o konstruowanie płaszczyzny obrazu, ale o konstruowanie porządkujące całe otoczenie obrazu. Tym samym otoczenie (ściana) staje się częścią obrazu, przyporządkowaną i porządkującą. Obraz otwiera się na otoczenie i nowe możliwości konstrukcyjne. Budować obraz znaczy teraz budować (porządkować) otoczenie, czyli to, co istnieje nierozdzielnie z obrazem i jego treścią. – Jan Berdyszakcyt. za: Jan Berdyszak. Prace 1960-2006, Poznań 2006, s. 281.
Verified Artist: Yes
Min Estimate: 40000,00
Max Estimate: 50000,00
Starting Price: 30000,00
Price: 41000,00
Artist: Jan Berdyszak
Title: QUOQUAM. DOKĄDKOLWIEK, 1980 - 1981
Year: 1980
Dimensions: 208,0 x 99,0 x
Tools: acrylic, oil
Surfaces: canvas
Description: Świat przedstawiany w obrazach Berdyszaka to relacje zachodzące w przestrzeni między dającymi się przełożyć na język malarski właściwościami: rodzajami wielkości, kształtu i koloru, między światem i jego nieobecnością, oraz powstałe w tych relacje konfl ikty i zgodności. Od początku swej twórczości artysta koncentruje się na pytaniach o skalę możliwości malarskiej wypowiedzi i rodzaje jej ograniczeń. Od początku świadomie i konsekwentnie pozostaje przy tym wierny środkom warsztatowym właściwym wielkiej sztuce tradycyjnej, tocząc jednocześnie gorącą dyskusję z nią na temat przedmiotu obrazu i jego kształtu. (…) Poprzez różne etapy rozważań konstrukcji malarskiej obrazu zawsze w związku z kształtem jego płaszczyzny (odrzucenie tradycyjnej formy blejtramu jest przy tym jednym z ważnych elementów wspomnianego sporu z tradycją) dochodzi artysta do momentu, w którym rozważane wcześniej w jednym obrazie problemy zaczyna badać w całym ich zespole, tworząc w ten sposób jakby cykl obrazów, będących zbiorem odpowiedzi na elementarne pytania o właściwości malarskiej struktury. – Teresa Kostyrkocyt. za: Kowalska B., Jan Berdyszak, Kraków 1979, s. 99.
Verified Artist: Yes
Min Estimate: 130000,00
Max Estimate: 160000,00
Starting Price: 110000,00
Price: 140000,00
Artist: Wojciech Fangor
Title: #30, 1963
Year: 1963
Dimensions: 100,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Reproduced: Wojciech Fangor. Space as play, red. Stefan Szydłowski, MNK, Kraków, 2012, s. 121.
Description: Fangorowe fale (…) zyskują w tym kontekście na organiczności, przypominają falowanie wody lub wgląd w kosmiczne przestrzenie dokonywane przez lunety czy teleskopy. (…) Miękkość plam barwnych oraz płynne rozmycie stref granicznych pomiędzy poszczególnymi kolorami generuje sytuację, w której silnie do głosu dochodzi działanie nieostrości I niewyraźności. Oko usiłuje więc „uporządkować” I okiełznać dany widok, który wymyka się prostym, logicznym podziałom I -ruchem pulsacyjnym – tworzy iluzję różnych poziomów głębi. Natura ludzkiego widzenia jest jednak zorientowana na poszukiwanie widoku ostrego, wyraźnego, z klarownym zarysem poszczególnych form, gwarantującym poczucie ich rzeczywistej obecności. Układy formalno-barwne (…) owo wrażenie rzeczywistej obecności podają jednak w wątpliwość, stwarzając pole ekspansji efektów optycznych, które nadbudowują się nad rzeczywiście obecnymi elementami.cyt. za: Smolińska M.,Tętno barwnej wibracji czyli uwagi o tym, jak prace Fangora I Nowackiego wzajemnie mierzą sobie puls, w: Widzieć jasno w zachwyceniu – Fangor/Nowacki, katalog wystawy Państwowej Galerii Sztuki, Sopot 2011, s. 9.
Min Estimate: 250000,00
Max Estimate: 300000,00
Starting Price: 190000,00
Price: 255000,00
Artist: Jan Tarasin
Title: Przedmioty policzone, 1977
Year: 1977
Dimensions: 51,0 x 66,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 80000,00
Max Estimate: 90000,00
Starting Price: 70000,00
Price: 84000,00
Artist: Henryk Stażewski
Title: NR 49 (HOMAGE A MALEWICZ NR II), 1978
Year: 1978
Dimensions: 100,0 x 100,0 x
Tools: mixed
Surfaces: board
Description: Po skończeniu Akademii ja i Szczuka zaczęliśmy robić sztukę nowoczesną, ale była wojna i nie mieliśmy żadnego kontaktu z Europą. Zapoznaliśmy się jedynie z ekspresjonizmem niemieckim, który trochę na nas wpłynął. Pewnego razu Szczuka powiedział mi, że podobno na Zachodzie istnieje sztuka abstrakcji geometrycznej nic nieprzedstawiająca. Pytałem go, jak to wygląda. Powiedział: „nie wiem”. Zaczęliśmy się długo zastanawiać, jak wykonać obraz geometryczny nieprzedstawiający. Wyobrażałem sobie, że w naturze najbliższe geometrii są gry i zacząłem rysować kształty gór – duże, mniejsze, małe – a na dole kilka geometrycznych kształtów, które wyglądały jak ludziki. Z tego rysunku zrobiłem duży obraz zatytułowany Anarchiści i wystawiłem go w Zachęcie wraz z formistami.cyt. za: Ptaszkowska A.,Wierzę w wolność, ale nie nazywam się Beethoven, wyd. słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010, s. 107.
Min Estimate: 140000,00
Max Estimate: 160000,00
Starting Price: 120000,00
Price: 145000,00
Artist: Włodzimierz Pawlak
Title: Notatka o sztuce nr 131, 1999
Year: 1999
Dimensions: 33,0 x 24,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 12000,00
Max Estimate: 15000,00
Starting Price: 10000,00
Price: 10000,00
Artist: Włodzimierz Pawlak
Title: Notatka o sztuce NR 72, 1999
Year: 1999
Dimensions: 33,0 x 24,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 12000,00
Max Estimate: 15000,00
Starting Price: 10000,00
Price: 10000,00
Artist: Igor Mitoraj
Title: Per Adriano, 1992
Year: 1992
Dimensions: 16,0 x 15,0 x 8,0
Signed: Yes
Description: W swych odlewach z brązu zastosował szczególny rodzaj patyny, który dał początek tzw. “Szkole Mitoraja”. Mitoraj zasłynął jako artysta, którego sztuka czerpie z tradycji sztuki starożytnej a zwłaszcza z jej mitologii. Ale równie chętnie odwoływał się do historii jak w przypadku oferowanej pracy zatytułowanej Per Adriano czyli Hadrianowi. Jest to fragment twarzy o młodych rysach niemalże idealnych, bez skazy. Jedyną jej niedoskonałością jest właśnie fragmentaryczność. Sportretowanym młodzieńcem może być Antinous, którego cesarz Hadrian darzył wielką sympatią i którego śmierć była dla rzymskiego cesarza osobistą tragedią. Rzeźba Mitoraja pokazuje ideał klasycznego piękna ewokując zarazem – poprzez swą niekompletność – odczucie destrukcyjnego działania czasu. Nadwątlona gracja, naruszona elegancja, podupadła wielkość, fragment zamiast całości – to wartości estetyczne same w sobie znajdujące uznanie w sztuce doby postmodernizmu, którego wyróżnikiem jest ciągły dialog między współczesnością i tradycją.
Min Estimate: 30000,00
Max Estimate: 35000,00
Starting Price: 24000,00
Price: 36000,00
Artist: Franciszek Starowieyski
Title: TRZY GRACJE WALCZĄCE O WYROK APOLLINA, 1996
Year: 1996
Dimensions: 191,0 x 168,0 x
Tools: pastel, coal
Surfaces: paper
Signed: Yes
Min Estimate: 100000,00
Max Estimate: 120000,00
Starting Price: 80000,00
Price: 97000,00
Artist: Eugeniusz Markowski
Title: Koń, 1980
Year: 1980
Dimensions: 100,0 x 74,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 35000,00
Max Estimate: 40000,00
Starting Price: 28000,00
Price: 34000,00
Artist: Kazimierz Mikulski
Title: PRÓBA W LUNAPARKU, 1967
Year: 1967
Dimensions: 90,0 x 60,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Min Estimate: 100000,00
Max Estimate: 120000,00
Starting Price: 90000,00
Price: 90000,00
Artist: Edward Dwurnik
Title: WIOSNA POETÓW, 2008
Year: 2008
Dimensions: 120,0 x 280,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 90000,00
Max Estimate: 120000,00
Starting Price: 85000,00
Price: 101000,00
Artist: Jerzy Kałucki
Title: Przebiegi V, 2010
Year: 2010
Dimensions: 150,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Exhibited: Jerzy Kałucki. Przebiegi, Galeria Art NEW media, Warszawa 2015.Jerzy Kałucki. Przebiegi, Galeria Starmach, Kraków 2013.
Reproduced: Jerzy Kałucki. Przebiegi[katalog wystawy], red. Julita Deluga, Galeria Starmach, Kraków 2013.
Description: CyklPrzebiegi, do którego zalicza się oferowana praca, powstawał w latach 2010-2012. Artysta odrzuca w nim formę koła, statyczność zamienia na dynamizm bo, jak sam mówi, o ile wcześniejsze były próbami syntezy, nadania przestrzeni arbitralnej struktury, zawierającej całokształt doświadczonego świata we wszystkich jego punktach – to nowe obrazy są tymi punktami, jednostkowymi zdarzeniami, w ułamkach czasu, przemijającymi i one są tymi co konstytuują wszechświat.
Min Estimate: 50000,00
Max Estimate: 60000,00
Starting Price: 45000,00
Price: 45000,00
Artist: Joanna Sarapata
Title: Akt, 1998
Year: 1998
Dimensions: 98,0 x 68,0 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Min Estimate: 12000,00
Max Estimate: 15000,00
Starting Price: 9000,00
Price: 12000,00
Min Estimate: 50000,00
Max Estimate: 70000,00
Starting Price: 40000,00
Price: 40000,00
Artist: Tomasz Kawiak
Title: MALARSTWO NA OSI Z SZARYM TŁEM, 1975
Year: 1975
Dimensions: 98,0 x 98,0 x
Tools: individual
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 25000,00
Max Estimate: 35000,00
Starting Price: 20000,00
Price: 20000,00
Artist: Rafał Olbiński
Title: DZIEWICA Z PTASZKIEM NA SZNURKU
Dimensions: 107,0 x 88,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 40000,00
Max Estimate: 50000,00
Starting Price: 35000,00
Price: 46000,00
Artist: Andrzej Kreütz-Majewski
Title: W TEATRZE, 1991
Year: 1991
Dimensions: 79,0 x 99,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Min Estimate: 25000,00
Max Estimate: 35000,00
Starting Price: 22000,00
Price: 40000,00