Artist: Artysta Nieokreślony
Title: PORTRET KOBIETY, ok. XIX w.
Dimensions: 5,0 x 53,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Verified Artist: Yes
Min Estimate: 7000,00
Max Estimate: 10000,00
Starting Price: 3000,00
Price: 6500,00
Artist: Ludwik Gędłek
Title: TARG NA STARYM KLEPARZU
Dimensions: 44,0 x 70,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Na prezentowanym obrazie, Ludwik Gędłek przedstawił za pomocą realizmu i kostiumu historycznego klimat Starego Kleparzu – najstarszego, działającego nieprzerwanie targowiska w Polsce (przypuszczalnie od poł. XIV w.) wpisanego w tradycję zarówno dawnego jak i współczesnego Krakowa. Scena na tzw. targu końskim przedstawia próbne ujeżdżanie konia przez mężczyznę w tradycyjnym stroju ludowym, wokół toczy się życie targowe. Zazwyczaj jednak artysta posługiwał się niewielkimi rozmiarami, czasem nawet na granicy z miniaturą, podczas gdy prezentowana praca stanowi rzadki na rynku antykwarycznym przykład jego obrazów większych rozmiarów, będąc tym bardziej ciekawą propozycją dla kolekcjonerów XIX-wiecznego malarstwa.
Min Estimate: 90000,00
Max Estimate: 120000,00
Starting Price: 80000,00
Price: 85000,00
Artist: Antoni Kozakiewicz
Title: Na drodze
Dimensions: 5,0 x 31,0 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: Pprezentowana akwarela jest ulotnym zapisem codziennego życia toczącego się na wiejskiej piaszczystej uliczce, wokół której stoją liche płoty i drewniane domy gęsto otoczone zielenią. W letni dzień, kobiety uchwycone są w zupełnie nie pierwszoplanowej roli: coś niosą, dokądś idą, anonimowo pełnią rolę akcentu kolorystycznego kompozycji, w której wzrok najpierw skupia się na kobiecie niosącej coś w niebieskim fartuchu ale zaraz potem biegnie w głąb widoku, ku drugiej, która niosąc na plecach tobołek mija niepozorną przydrożną kapliczkę. Kunszt opracowania akwareli jest dowodem wysokiej klasy umiejętności malarskich Kozakiewicza, wykształconego według zasad i tradycji szkoły monachijskiej.
Min Estimate: 15000,00
Max Estimate: 18000,00
Starting Price: 12000,00
Price: 13000,00
Artist: Zygmunt Sidorowicz
Title: O zachodzie, 1878
Year: 1878
Dimensions: 50,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, Polskaaukcja Domu Aukcyjnego Rempex, 23.03.2005, poz. 218
Description: Prezentowana praca jest modelowym wręcz dziełem artysty. Krajobraz rozlewiska na skraju lasu oświetlony jest krwawo zachodzacym słońcem. Na pierwszym planie widoczne są mokradła oraz otaczająca je bujna roslinność. Drugi plan to gęsty las z typowym motywem pojedyńczych drzew, które generalizują całość kompozycji. Obserwator znajduje się wewnątrz trochę bajkowego, przesyconego nastrojem widoku, otulony w leniwie zapadający zmrok, który nie przeraża, ale zachwyca.
Min Estimate: 80000,00
Max Estimate: 100000,00
Starting Price: 70000,00
Price: 75000,00
Artist: Józef Chełmoński
Title: Próba czwórki - 1878
Dimensions: 71,0 x 174,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, Polskaaukcja Domu Aukcyjnego Desa Unicum, 13.12.2007aukcja Domu Aukcyjnego Polswiss Art, 20.05.2001
Reproduced: Słonimski A.,Listy z Ameryki: Powrót i Chełmoński, [w:]Tygodnik Ilustrowany, 1879, nr 316, s. 47.Biesiada Literacka, 1894, nr 34, s. 220.Wiadomości Literackie, 1936, nr 9/1 III/ s. 4.Katalog wystawy:Nieznane dzieła wielkich mistrzów. Malarstwo polskie XIX/XX w. Pokaz depozytów, Muzeum Narodowe w Warszawie, styczeń – luty 1999, s. 13, poz. 6, il. V, s. 10.Katalog aukcji Domu Aukcyjnego Polswiss Art, 20.05.2001, poz. 17.Matuszczak T.,Józef Chełmoński, Kraków, Wydawnictwo Kluszczyński, 2003, s. 53.Katalog aukcji Domu Aukcyjnego Desa Unicum, 13.12.2007, poz. 15.
Description: Próba czwórkipowstała w czasie pobytu artysty w Paryżu, gdzie to doceniono wyjątkowy kunszt artysty, szczególnie niezwykły talent w ujmowaniu tematów końskich. Nękany tęsknotą za krajem artysta malował tematy związane z kresami, ujęcia karczm, jarmarków, polowań, konnych trójek i czwórek. Prezentowana praca jest oprócz sławnejCzwórkiz 1881 roku bodaj najbardziej znanym przedstawieniem tego tematu. Ukazuje ekscytujący moment dramatycznej próby czwórki rozhukanych koni, zaprzężonej do kresowej bryki, pędzącej samym środkiem pełnej błota wiejskiej drogi. Wydarzenie jest pełne napięcia, niesie ze sobą niezwykły ładunek emocjonalny przy jednoczesnym zachowaniu najwyższego stopnia realizmu. Pędzące na pierwszym planie konie zostały przedstawione w pełnych dramaturgii skrótach i skrętach. Jak pisze Tadeusz Matuszczak, monografista Józefa Chełmońskiego,Próba czwórkijest jedną z najbardziej dynamicznych kompozycji w całej twórczości artysty. Należy zwrócić również uwagę na niebagatelną umiejętność artysty do budowania wielowątkowej narracji. W rozgrywającej się na wiejskim podwórku czy też drodze scenie artysta opowiedział nie tylko całą historię zdarzenia, ale zaznaczył również swojski obyczaj, stroje, typy wieśniaków biorących udział w zdarzeniu. A wszystko to rozgrywa się na tle wszechobecnej i wszechwładnej przyrody. Słotny, prawdopodobnie jesienny dzień generuje szczególny rodzaj światła, który wyłania poszczególne elementy kompozycji, bądź je dyskretnie tonuje, tym samym różnicując przedstawienie i nadając mu dodatkową dynamikę. Gama kolorystyczna zawężona do szarości i brązów specjalnie by podkreślić rodzimy charakter krajobrazu jest różnorodnie oświetlona i przez to wcale nie nudna, wręcz przeciwnie – intrygująca i frapująca. Dzięki temu kunszt tej pracy docenili nie tylko polscy kolekcjonerzy. Na rodzimym zaś rynku antykwarycznym prezentowana praca niewątpliwie należy do panteonu sztuki polskiej najwyższych lotów.
Min Estimate: 1500000,00
Max Estimate: 2000000,00
Starting Price: 900000,00
Price: 1550000,00
Artist: Iwan Trusz
Title: Łąka
Dimensions: 26,0 x 21,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Min Estimate: 9000,00
Max Estimate: 12000,00
Starting Price: 8000,00
Price: 8700,00
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: Na stanowisku, 1880
Year: 1880
Dimensions: 30,0 x 24,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, Polskaaukcja Domu Aukcyjnego Agra-Art, 15.06.2008aukcja Domu Aukcyjnego Agra-Art, 05.12.1999
Description: Prezentowana praca pochodzi z wczesnego okresu twórczości artysty. Została stworzona w początkach jego pobytu w Monachium, być może jeszcze w trakcie studiów pod kierunkiem Aleksandra Wagnera, Węgra, znanego twórcy scen historycznych, bądź na samym początku współpracy z Józefem Brandtem. Obraz jest przykładem wirtuozerii warsztatowej malarza, z której był znany w środowisku monachijskim i który to talent tak bardzo doceniany był już za jego życia. Stosunkowo niewielki wymiar pracy jest tutaj atutem. Stanowi bowiem swego rodzaju perełkę kolekcjonerską. Dowodzi ogromnej umiejętności zharmonizowania światła, tonacji kolorystycznej z klimatem oraz nastrojem przy jednoczesnym zachowaniu wrażenia naturalnej przypadkowości przedstawionej sceny na tak małej powierzchni. Znane są inne ujęcia tajemniczego bohatera obrazu z lat ok. 1880. Analogię do prezentowanego dzieła stanowić może obrazNa stanowisku(repr. w: Tygodnik Ilustrowany 1880 (I) s. 289) czy teżPatrol powstańczy z 1878 roku(akwarela, gwasz, papier, 28.5 x 34.5 cm, sygn.l.d. Awierusz-Kowalski).
Min Estimate: 190000,00
Max Estimate: 240000,00
Starting Price: 150000,00
Price: 190000,00
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: Na wyścigi, 1892
Year: 1892
Dimensions: 72,0 x 120,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Reproduced: Tygodnik Ilustrowany, 1892, nr 136.Daheim, 1892, s.73.Biesiada Literacka, 1894Ptaszyńska E.,Obrazy w drewnie żłobione. Twórczość Alfreda Wierusza-Kowalskiego w drzeworytach, Suwałki, 2009, il.60, 1849-1915.Ptaszyńska E.,Alfred Wierusz-Kowalski 1849 – 1915, Warszawa, 2011.Katalog aukcji Domu Aukcyjnego Desa Unicum, 17.03.2011.
Description: Obraz pochodzi z okresu dojrzałego, najpełniej wyrażającego talent i umiejętności warsztatowe autora.Scena ma przemyślaną i bezbłędną kompozycję. Jest to kompozycja otwarta, a jej dynamizm, poprzezskierowanie ruchu pędzących koni na skośnej linii biegnącej od prawego dolnego narożnika ku lewemugórnemu, został zneutralizowany, pozbawiony impetu w wyniku skierowania ruchu w głąb obrazu orazzwrócenia się woźnicy ku widzowi. (…) Scena utrzymana jest w ciepłych, złamanych zieleniach brązach.Tylko umaszczenie koni, metaliczna biel przełamana szaro zabarwionymi brązami siwków oraz nasycony,mocny brąz środkowego zwierzęcia, stanowią silne akcenty kolorystyczne i jednocześnie podkreślają ichnerwowy rozszalały pęd.– z ekspertyzy Elizy Ptaszyńskiej, 2011.
Min Estimate: 450000,00
Max Estimate: 550000,00
Starting Price: 400000,00
Price: 440000,00
Artist: Julian Fałat
Title: PEJZAŻ ZIMOWY Z SARENKĄ
Dimensions: 67,0 x 99,0 x
Tools: mixed
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: Wszystkie utwory Fałata charakteryzuje przede wszystkim nadzwyczajna siła wyrazu i prawdarealistyczna, wolna jednak od wszelkiej przesady naturalistycznej, od chęci drażnienia wyobraźnistroną ujemnej rzeczywistości. Każdy typ, każda scena, wszystkie, najdrobniejsze nawet szczegółyprzeniesione są żywcem na papier. Przy tym uwydatnia się znakomita zdolność spostrzegawczaartysty w bezpośrednim uchwyceniu rysów charakterystycznych ludzi, zwierząt i ich ruchów.– cytat za: Henryk Struve, Kłosy, 1888.
Min Estimate: 50000,00
Max Estimate: 70000,00
Starting Price: 42000,00
Price: 43000,00
Artist: Erno Erb
Title: POD POMNIKIEM AMFITRY WE LWOWIE
Dimensions: 49,0 x 64,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: Uwidoczniona na obrazie Erba kamienica to lwowski Ratusz – wzniesiony w latach 1827–1835 w stylu klasycystycznym według projektu Józefa Markla i Franciszka Treschera. Studnia z posągiem Amfitryty zdobiąca tę część Rynku znajduje się dokładnie u zbiegu jego pierzei północnej i zachodniej, przy wylocie ulic Krakowskiej i Trybunalskiej. Tło dla przedstawionej sceny stanowi widoczna w oddali pierzeja południowa z kamienicami Jelonkowską (narożną) i Ubaldinich oraz sąsiadujący z nimi wlot ulicy Halickiej.Erno Erb znany był z doskonale zbudowanych, nastrojowych scen miejskich, najczęściej niewielkich wymiarów i kadrujących pojedyncze kolorowe stoiska targowe czy kupieckie scenki rodzajowe z barwnymi przekupkami w roli głównych bohaterek. Oferowana praca zachwyca złożonością kompozycji, która nie skupia się już tylko na małym fragmencie targu lecz ukazuje cały wycinek najważniejszego lwowskiego placu i sąsiadujących ulic skąpanych w ciepłym świetle popołudniowego słońca. Barwne stragany umiejscowione u podnóży posągu Amfitryty tętnią życiem a pobliską ulicą idą zamyśleni przechodnie. Całość charakteryzuje typowa dla Erba nastrojowość i harmonia. Podobne ujęcie lwowskiego Rynku spotkać możemy w innych znanych na polskim rynku pracach artysty – „Przed lwowskim ratuszem” oraz„Targu na lwowskim Rynku”. Jednak żadną z nich nie cechuje tak intensywne natężenie barwy a rzadko spotykany format obrazu – należący zdecydowanie do największych jakie wyszły spod pędzla Erno Erba – oraz bogactwo kompozycji sprawiają, że oferowana praca stanowi niezwykle ciekawą propozycję dla miłośników twórczości tego lwowskiego malarza.
Min Estimate: 25000,00
Max Estimate: 28000,00
Starting Price: 18000,00
Price: 23000,00
Artist: Józef Mehoffer
Title: WIOSNA, 1930
Year: 1930
Dimensions: 19,0 x 27,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: Jako artysta plastyk Mehoffer łączy w sobie dwie zdolności, które na ogół rzadko idą ze sobą w parze.Jest – o czym się często zapomina – wybornym obserwatorem, tęgim malarzem rzeczywistości,Świadczą o tym jego pejzaże impresjonistyczne, przeważnie widoki zakątków ogrodowychz kwitnącymi krzewami bzu i klombami róż, ze ścieżkami zalanymi słońcem, z białym dworkiemw głębi, pejzaże tchnące intensywnym szczęściem skwarnego letniego popołudnia (…), jest równieżwybitnym malarzem dekoracyjnym.
Min Estimate: 20000,00
Max Estimate: 30000,00
Starting Price: 18000,00
Price: 20000,00
Artist: Jan Stanisławski
Title: WENECJA
Dimensions: 5,0 x 21,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Min Estimate: 35000,00
Max Estimate: 45000,00
Starting Price: 30000,00
Price: 55000,00
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET KOBIETY, 1913
Year: 1913
Dimensions: 61,0 x 45,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Prezentowany obraz przedstawia postać kobiecą na tle pejzażu przedstawioną w technice malarskiej zwanej en grisaille – (fr. w szarościach), w której artyści bazując na jednej tylko barwie, opracowują monochromatyczny obraz posługując się różnymi jej odcieniami aż do bieli. Technika en risaille stosowana była od starożytności, głównie aby nadać technice malarskiej łudząco realistyczny walor płaskorzeźby kamiennej w innej materii, np. we freskach lub malarstwie tablicowym.Prezentowana praca z 1913 roku jest bardzo rzadkim przykładem takiej formie wypowiedzi artystycznej w malarstwie sztalugowym, jak również wyjątkowo ciekawym przykładem na tle całej twórczości Jacka Malczewskiego, gdzie kolor odgrywał zawsze bardzo ważną rolę. Opracowana jest jednak w dojrzałym, najbardziej charakterystycznym dla Malczewskiego stylu wypowiedzi. Nie jest to szkic ani tym bardziej nie jest to podmalówka do finalnej pracy, o czym świadczy świadomie użyty walor światłocienia i punktowo położone biele oraz finalne sygnowanie artysty w prawym górnym rogu. To opracowana w pełni scena symboliczna przedstawiająca kobietę w znamiennym dla Malczewskiego stroju i ujęciu postaci oraz malowana ekspresyjnym, lekko szkicowym gestem znamiennym dla wszystkich obrazów z dojrzałego okresu artysty. Patetyczna monumentalizacja postaci w obrazach Malczewskiego połączeniu z klasycyzującą techniką malarską, może być ciekawym przykładem próby uzyskania jeszcze większej wzniosłości tematu, który zapewne ma być z założenia patriotyczny przez wzgląd na ubiór kobiety.
Min Estimate: 50000,00
Max Estimate: 80000,00
Starting Price: 45000,00
Price: 56000,00
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET MĘŻCZYZNY, 1925
Year: 1925
Dimensions: 23,0 x 15,0 x
Tools: gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Min Estimate: 8000,00
Max Estimate: 10000,00
Starting Price: 7000,00
Price: 15000,00
Artist: Jacek Malczewski
Title: DROGA WŚRÓD DRZEW
Dimensions: 32,0 x 40,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Min Estimate: 20000,00
Max Estimate: 28000,00
Starting Price: 17000,00
Price: 18000,00
Artist: Adam Styka
Title: CHRYSTUS KRÓL
Dimensions: 5,0 x 71,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Prezentowany obraz stanowi analogię do słynnego obrazu o tym samym tytule Chrystus Król, który Adam Styka namalował na zamówienie do warszawskiego kościoła pod wezwaniem św. Wincentego Pallotiego. Na krótko przed wybuchem Powstania Warszawskiego księża pallotyni złożyli zamówienie u artysty na obraz przedstawiający Chrystusa Króla. 54-letni wówczas artysta bardzo poważnie podszedł do zlecenia. Studiował ewangelię, przyjmował różnorakie koncepcje, do żadnej jednak nie będąc przekonanym. Te wahania przerwała osobista tragedia artysty, związana z aresztowaniem przez Niemców jego syna. Powstał obraz, na którym Chrystus został ukazany w momencie przemienienia na górze Tabor, z postaciami Eliasza i Mojżesza, a także z motywem kuli ziemskiej jako symbolem nękanej wówczas wojną ludności. Stworzenie dzieła wiązało się z ogromnym wysiłkiem emocjonalnym artysty, było również początkiem zwrócenia się ku głębokiej wierze. Przez pewien czas obraz na życzenie autora wystawiony był w witrynie jednego ze sklepów przy Nowym Świecie, by mieszkańcy Warszawy mogli uczestniczyć w osobistym przeżyciu artysty i zapewne odczytać patriotyczną wymowę obrazu. Praca znalazła się w miejscu przeznaczenia dopiero po upadku powstania i znajdowała się tam do niefortunnego pożaru w styczniu 2007 roku, w którym obraz spłonął. Podobnie jak w słynnym pierwowzorze, w prezentowanym obrazie nadnaturalnej wielkości postać Jezusa wypełnia całą przestrzeń płótna. Nie ma w niej jednak postaci proroków ani też motywu kuli ziemskiej. Postać Chrystusa w złotej koronie cierniowej wznoszącego prawą rękę w geście Pantokratora jest centrum skadrowanej kompozycji. Jego obrócone ku niebu oczy, podobnie jak w słynnym obrazie z kościoła pallotynów, świadczą, że nie było celem artysty ukazanie go tylko jako władcy, ale też jako sługi. Nie jest wiadomy cel, w jakim artyta wykonał inną wersję znanego obrazu. Można tylko domniemywać, że motyw ten, przez okoliczności, w których był stworzony nabrał dla autora szczególnego znaczenia i postanowił utrwalić go w trochę innym wariancie. Nie ulega wątpliwości, że wymowa, siła oddziaływania, jak również wartość historyczna tego obrazu jest niezaprzeczalna, zwłaszcza, że nie istnieje już pierwotna wersja obrazu.
Min Estimate: 110000,00
Max Estimate: 140000,00
Starting Price: 90000,00
Price: 142000,00
Artist: Soter Jaxa-Małachowski
Title: MORZE
Dimensions: 5,0 x 96,0 x
Tools: mixed
Surfaces: paper
Signed: Yes
Min Estimate: 20000,00
Max Estimate: 25000,00
Starting Price: 17000,00
Price: 18000,00
Artist: Eugeniusz Geppert
Title: JEŹDZIEC ok. 1924-25
Dimensions: 5,0 x 64,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, Warszawakolekcja Marka MielniczukaAukcja Hotel Drouot, Paryż
Exhibited: Artysta nadaje mu (jeźdźcowi), teraz cechy monumentalne. Postać jeźdźca na koniu rozsadza ramyobrazów, jest potężna, silna, uchwycona skrócie perspektywicznym i szybkim ruchu (…). Geppertokreśla bryły wyraźnym konturem, a koloryt jego obrazów jest brunatny i zgaszony. (…)Stosowanaprzez artystę klasycyzująca forma podkreśla nadrealną siłę postaci, przenosi je w świat idei, w obszar,w którym apoteoza i symbol mają wartość naczelną.– Mariusz Hermansdorfer, 1996
Min Estimate: 50000,00
Max Estimate: 60000,00
Starting Price: 40000,00
Price: 47000,00
Artist: Joachim Weingart
Title: DAMA Z LUSTERKIEM, LATA 20TE XX W.
Dimensions: 65,0 x 54,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, Poznańkolekcja Wojciecha Fibaka do 1988 r.kolekcja Marka Mielniczuka
Min Estimate: 15000,00
Max Estimate: 20000,00
Starting Price: 12000,00
Price: 16000,00
Artist: Mela Muter
Title: BARKA NA RODANIE, 1945
Year: 1945
Dimensions: 50,0 x 61,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Mela Muter bardzo wcześnie zajęła się pejzażem i konsekwentnie wyrażała się tą formą, od Bretanii, przez widoki południa Francji, Hiszpanii, Pirenejów, Szwajcarii aż do Paryża. Artystka podczas II wojny światowej przebywała w Avignonie, ucząc rysunku i historii sztuki w szkole dla dziewcząt. Malowała wówczas widoki Rodanu m.in. Wiry na Rodanie czy Rodan w Avignonie. Z tego czasu pochodzi również prezentowany obraz, będący wysokiej klasy przykładem dojrzałego, indywidualnego i najbardziej rozpoznawalnego stylu malarstwa Meli Muter.
Min Estimate: 40000,00
Max Estimate: 60000,00
Starting Price: 35000,00
Price: 70000,00
Artist: Henryk Epstein
Title: Wioska, 1925
Year: 1925
Dimensions: 60,0 x 73,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 02.06.2020, poz. 26Polska, kolekcja prywatnaUSA, kolekcja Toma Podlakolekcja Marka Mielniczuka – 1988Paryż, Hotel Drouot, aukcja, lata 80-te
Reproduced: Król A., Tanikowski A., Kolory Tożsamości. Sztuka polska z amerykańskiej kolekcji Toma Podla, wyd. MNK Kraków, 2001, s. 200
Min Estimate: 45000,00
Max Estimate: 55000,00
Starting Price: 35000,00
Price: 40000,00
Artist: Ludwik Klimek
Title: PEJZAŻ
Dimensions: 5,0 x 37,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Min Estimate: 4000,00
Max Estimate: 5000,00
Starting Price: 3000,00
Price: 4000,00
Artist: Alicja Halicka
Title: MARTWA NATURA Z OBRANYM JABŁKIEM, 1930
Year: 1930
Dimensions: 5,0 x 46,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, Poznańkolekcja Marka Mielniczuka
Verified Artist: Yes
Min Estimate: 18000,00
Max Estimate: 20000,00
Starting Price: 14000,00
Price: 19000,00
Artist: Tadeusz Makowski
Title: DZIEWCZYNKA W RÓŻOWYM BERECIE
Dimensions: 35,0 x 25,0 x
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Reproduced: Katalog Domu Aukcyjnego Polswiss Art z 20.05.2001.
Description: (…) mniej więcej od 1920 dzieci Makowskiego to już nie biedne wiejskie popychadła: na ich twarzach pojawia się uśmiech, w oczach zamiast apatii – błysk dowcipu i ciekawości. Temu psychologicznemu zjawisku towarzyszy przeobrażenie stylistyczne. Obserwujemy przede wszystkim znaczne uproszczenie dziecięcej fi zjonomii: rysunek staje się delikatniejszy, faktura gładsza, modelunek mniej kontrastowy. Twarze dzieci tracą niejako trzeci wymiar, stają się bardziej płaskie, mniej realne. Okrągły owal twarzy, okrągłe oczy powodują, że małe modele są jeszcze bardziej dziecinne, jakby „dziecinną” rysowane ręką. W gruncie rzeczy ta „dziecinna” linia, jest bardzo kunsztowna i wyrafi nowana w delikatnym rytmie formy. Jej wysublimowana wrażliwość, jeszcze bardziej niż w studiach olejnych uwydatnia się w ołówkowych rysunkach z tego czasu, w których z wyjątkiem delikatnego jak mgła konturu i lekkich zacierań, nie ma żadnego cieniowania, żadnej zbytecznej kreski.cytat za: Jaworska W., Tadeusz Makowski, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków, 1999, s.16.
Min Estimate: 12000,00
Max Estimate: 15000,00
Starting Price: 10000,00
Price: 14000,00
Artist: Jan Rubczak
Title: WIDOK MIASTA WE FRANCJI
Dimensions: 5,0 x 73,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 18000,00
Max Estimate: 25000,00
Starting Price: 15000,00
Price: 19000,00
Artist: Rafał Malczewski
Title: PEJZAŻ ZIMOWY
Dimensions: 53,0 x 36,0 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Min Estimate: 30000,00
Max Estimate: 40000,00
Starting Price: 28000,00
Price: 30000,00
Artist: Nikifor Krynicki
Title: Kościół
Dimensions: 20,0 x 15,0 x
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Min Estimate: 4000,00
Max Estimate: 5000,00
Starting Price: 2500,00
Price: 3500,00
Artist: Nikifor Krynicki
Title: PARA PORTRETÓW
Dimensions: 2,0 x 7,0 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Min Estimate: 3000,00
Max Estimate: 4000,00
Starting Price: 2000,00
Price: 4000,00
Artist: Edward Krasiński
Title: BEZ TYTUŁU, 1956
Year: 1956
Dimensions: 95,0 x 51,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 60000,00
Max Estimate: 70000,00
Starting Price: 40000,00
Price: 60000,00
Artist: Tymon Niesiołowski
Title: AKT NA SZARYM TLE
Dimensions: 65,0 x 50,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Akt na szarym tle prezentuje powracający w twórczości artysty motyw aktu we wnętrzu czy pejzażu. Przedstawiona modelka uwieczniona jest na kilku jego pracach (por. Półakt młodej dziewczyny, 1957, olej, płótno, 73 x 60 cm, Muzeum Częstochowskie; Aukcja DA Agra-Art z 06.11.2005 Portret fikcyjny, 1958, olej, płótno, 73 x 60 cm ). W ciągu ponad pięćdziesięcioletniej twórczości artystycznej Tymona Niesiołowskiego akt był niezmiennie jednym z głównych tematów jego malarstwa. Forma obrazów zmieniała się w zależności od wpływów, którym artysta ulegał, ale jedno było ponadczasowe – harmonia, ład i dekoracyjność. Z obrazu patrzy na nas młoda dziewczyna, anonimowa modelka, ukazana en face, w półakcie, na tle ceglastego muru, czy też ściany. Oddziela ją od tła widoczny ciemny kontur, podkreślając tym samym perłową karnację skóry. Urzeka widza płynąca z obrazu skromność, może lekkie zawstydzenie, przy jednoczesnym oddaniu całego piękna portretowanej w stonowanej, subtelnej formie. Tło, jakby rozbite na drobniejsze elementy uwypukla delikatność postaci i zmysłowość przedstawienia. Prezentowana praca stanowi niewątpliwie piękny przykład niezwykle ciekawej i różnorodnej twórczości artysty.
Min Estimate: 60000,00
Max Estimate: 80000,00
Starting Price: 50000,00
Price: 62000,00
Artist: Tadeusz Dominik
Title: KOMPOZYCJA, 1958
Year: 1958
Dimensions: 5,0 x 42,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Dominik odnaleziony. Prace z lat 1952 – 1965. Rysunki, grafiki, collage, akwarele, malarstwo. Galeria Piotra Nowickiego, Warszawa 2005.Tadeusz Dominik. Za oknem jest ogród…, Muzeum Narodowe w Warszawie, Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej, Warszawa, 2008.
Reproduced: Nowe obrazy – Kolekcja Olgi i Wojciecha Fibaków, Warszawa, 2007, s. 25.Dominik odnaleziony. Prace z lat 1952 – 1965. Rysunki, grafiki, collage, akwarele, malarstwo. [katalog wystawy] Galeria Piotra Nowickiego, Warszawa 2005, nr kat. 64, il. s. 102.Tadeusz Dominik. Za oknem jest ogród…, [katalog wystawy] Muzeum Narodowe w Warszawie, Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej, Warszawa, 2008.
Min Estimate: 100000,00
Max Estimate: 120000,00
Starting Price: 90000,00
Price: 99000,00
Artist: Alfred Lenica
Title: Zorza, 1959
Year: 1959
Dimensions: 69,0 x 85,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 40000,00
Max Estimate: 50000,00
Starting Price: 35000,00
Price: 40000,00
Artist: Jan Berdyszak
Title: Koło podwójne V, 1962
Year: 1962
Dimensions: 161,0 x 121,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, WarszawaManfred Kluckert Gallery, Niemcy
Exhibited: Jan Berdyszak, Muzeum Narodowe w Poznaniu, 5.4. – 18.8.1971.
Reproduced: Smolińska-Byczuk M., Makowiecki W., Pawłowski M.,Jan Berdyszak – Prace 1960-2006, Galeria Miejska ARSENAŁ w Poznaniu, Poznań, 2006, s.14.
Description: Ta nowa seria, prowadzona aż po rok 1964, oznaczała zerwanie z tradycyjną formą blejtramu. Nie tylko w malarstwie temperą i gwaszem na kartonie i tekturze, ale też w malarstwie realizowanym w dużych formatach olejem na płótnie, zaczął stosować Berdyszak swobodne wycinanie i zestawiane ze sobą formy. Pojawiają się koła, lub kształty zbliżone do kół i półkoli, łączone ze sobą w układach wertykalnych. Zbudowanie układami barwnymi ich powierzchni decydowało o wzajemnym stosunku między nimi i ogólnym w rezultacie oddziaływaniu kompozycji. W zależności od dominowania w układzie barwnym: pionów czy poziomów, form agresywnych i rozczłonkowanych czy spokojnych, ujednoliconych albo wreszcie zaznaczonych fragmentów półkoli na obu powierzchniach zespolonych kół, z domyślnym środkiem na ich styku – koła podwójne odpychały się lub przyciągały, płynnie przechodziły w siebie, lub ulegały rozbiciu. W niezliczonych rysunkach kolejnych tomów swoich szkicowników, około stu studiach, kolażach, realizacjach w temperze i gwaszu a wreszcie w osiemnastu wersjach obrazów olejnych, pracował Berdyszak nad dwoma tematami podstawowymi. Pierwszy – stanowił układ, w którym łączył dwie formy kół w sposób tektoniczny przez powtarzalny element pionowy, przy czym wiązał je także kolorystycznie. Drugim była destrukcja kół jako formy i ich wzajemne rozbicie, mimo konstrukcyjnego zespolenia.
Verified Artist: Yes
Min Estimate: 150000,00
Max Estimate: 200000,00
Starting Price: 120000,00
Price: 165000,00
Artist: Teresa Rudowicz
Title: Bez tytułu, 1959
Year: 1959
Dimensions: 50,0 x 43,0 x
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, Poznań
Min Estimate: 18000,00
Max Estimate: 20000,00
Starting Price: 15000,00
Price: 15000,00
Artist: Jan Lebenstein
Title: FIGURA NR 185, 1963
Year: 1963
Dimensions: 79,5 x 81,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas, paper
Signed: Yes
Provenance: Galerie Lacloche, Paryżkolekcja prywatna, Warszawa
Exhibited: Galerie Lacloche, Paryż, 1964Palais des Beaux – Arts, Bruksela, 1964
Reproduced: Jan Lebenstein – promenade. Obrazy i rysunki z lat 50. i 60. XX wieku[katalog wystawy], Galeria aTAK, Warszawa 2012, str. 26, il. 14.
Description: Oferowana praca, Figura nr 185 z 1963 roku, należy do serii Bestiarium, która zdominowała twórczość Lebensteina w pierwszej połowie lat 60 a dokładniej w latach 1963-65. Obrazy z tego cyklu pokazywane były na wystawach indywidualnych artysty w całej Europie, m.in. w Galerii Profili w Mediolanie, Galleria l’Obelisco w Rzymie czy w Palais des Beaux-Arts w Brukseli oraz paryskiej Galerie Lacloche. Pojawienie się cyklu Bestiarium to metamorfoza jakiej uległa twórczośc Lebensteina w 1963 roku. Formy zwierzęce w układzie horyzontalnym zastąpiły temat wertykalnej figury ludzkiej, który towarzyszył artyście od 1954 roku. Płótna charakteryzują się gruboziarnistą, mięsistą masą malarską, głównymi bohaterami są w nich zwierzęta. Przejście od formy antropoidalnej do zwierzęcej przejawia się w cyklu Bestiarium poprzez zabieg zagęszczenia farby, nadaniu płaszczyźnie fakturowości. W obrazach tych nie ma narracji, nie ma nic co odwracałoby uwagę widza od postaci samego zwierzęcia – jego stwardniałej skóry, mięśni i kręgów. Figura nr 185 fascynuje bogactwem faktury mitycznego zwierzęcia – bestii. Całość kompozycji w płaskim, niemalże symetrycznym, ułożeniu zwierzęcia, reliefowości powierzchni i kolorystyce daje nieodparte wrażenie obcowania z wycinkiem paleontologicznego wykopaliska. Wpisana w formę okręgu bestia znajduje swe analogie w Figurze 195 z tegoż samego 1963 roku czy kompozycji Garbus z 1965 roku. Oferowana praca, dwukrotnie pokazywana na europejskich wystawach indywidualnych Lebensteina stanowi reprezentacyjny przykład dojrzałych poszukiwan artysty cenionego już wówczas na arenie międzynarodowej za swój niepowtarzalny styl.
Min Estimate: 130000,00
Max Estimate: 160000,00
Starting Price: 80000,00
Price: 115000,00
Artist: Tadeusz Brzozowski
Title: Huncwoty, 1966
Year: 1966
Dimensions: 150,0 x 118,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 400000,00
Max Estimate: 500000,00
Starting Price: 300000,00
Price: 380000,00
Artist: Teresa Pągowska
Title: MONOCHROMAT DWA CZARNE, 1978
Year: 1978
Dimensions: 140,0 x 130,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 110000,00
Max Estimate: 140000,00
Starting Price: 90000,00
Price: 140000,00
Artist: Teresa Pągowska
Title: Wspomnienia greckie, lata 50. XX w.
Dimensions: 74,0 x 116,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 11.12.2018, poz. 60
Description: Marzę i patrzę. Widzę. Malując, nie pamiętam (na szczęście) o zasadach sztuki. Szukam. I tak rodzę moje światy. Gdy nie ma pasji – mnie nie ma. Tysiące pytań stawiam obrazowi. Odpowiedź muszę znaleźć w sobie.
Min Estimate: 70000,00
Max Estimate: 90000,00
Starting Price: 60000,00
Price: 60000,00
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: POSTAĆ STOJĄCA, 1998
Year: 1998
Signed: Yes
Description: W grupach, które tworzę, nie ma dwóch postaci jednakowych. Gromada ludzi, ptaków,owadów, garść liści – to tajemniczy zbiór wariantów pewnego wzoru. Zagadka działanianatury nieznoszacej dokładnych powtórzeń czy nie mogącej ich dokonać, podobnie jak rękaczłowieka nie potrafi powtórzyć własnego gestu.
Min Estimate: 200000,00
Max Estimate: 250000,00
Starting Price: 150000,00
Price: 255000,00
Artist: Kajetan Sosnowski
Title: M 75, Z CYKLU METALEPSEIS, 1972 - 1982
Year: 1972
Dimensions: 92,0 x 92,0 x
Tools: individual
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, WarszawaGaleria Program, Warszawa
Min Estimate: 90000,00
Max Estimate: 100000,00
Starting Price: 70000,00
Price: 170000,00
Artist: Jan Ziemski
Title: INTERFERENCJE, 1974
Year: 1974
Dimensions: 47,0 x 55,0 x
Tools: individual
Surfaces: board
Signed: Yes
Min Estimate: 35000,00
Max Estimate: 45000,00
Starting Price: 30000,00
Price: 38000,00
Artist: Wojciech Fangor
Title: B 101, 1966
Year: 1966
Dimensions: 100,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 800000,00
Max Estimate: 1200000,00
Starting Price: 500000,00
Price: 860000,00
Artist: Ryszard Winiarski
Title: Przypadek w grze 7 x 7, 1999
Year: 1999
Dimensions: 50,0 x 50,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Verified Artist: Yes
Min Estimate: 40000,00
Max Estimate: 60000,00
Starting Price: 35000,00
Price: 40000,00
Artist: Leon Tarasewicz
Title: BEZ TYTUŁU, 1991
Year: 1991
Dimensions: 170,0 x 520,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, Warszawakolekcja prywatna, SzwecjaGaleria Nordenhake, Sztokholm
Min Estimate: 300000,00
Max Estimate: 400000,00
Starting Price: 250000,00
Price: 295000,00
Artist: Leon Tarasewicz
Title: KOMPOZYCJA, 2000
Year: 2000
Dimensions: 50,0 x 50,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 40000,00
Max Estimate: 45000,00
Starting Price: 30000,00
Price: 35000,00
Artist: Jerzy Kałucki
Title: TWICE, 2001
Year: 2001
Dimensions: 140,0 x 110,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja prywatna, WarszawaAndzelm Gallery, Lublin
Min Estimate: 60000,00
Max Estimate: 80000,00
Starting Price: 50000,00
Price: 65000,00
Artist: Victor Vasarely
Title: VEGA-ORION, 1971
Year: 1971
Dimensions: 100,0 x 100,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 21.03.2017, poz. 70Warszawa, kolekcja prywatnaDesa Unicum, aukcja 11.12.2014, poz. 29Sotheby’s Nowy Jork, aukcja 3.05.2014, poz. 5
Exhibited: Victor Vasarely: Op Star, S|2 Sotheby’s Contemporary Art Gallery, Nowy Jork, 3.05 – 13.09.2014.
Min Estimate: 550000,00
Max Estimate: 650000,00
Starting Price: 490000,00
Price: 510000,00
Artist: Włodzimierz Pawlak
Title: DZIENNIK 137, 2011
Year: 2011
Dimensions: 50,0 x 40,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 25000,00
Max Estimate: 35000,00
Starting Price: 18000,00
Price: 18000,00
Artist: Edward Dwurnik
Title: ABSTRAKCJA NR 1462, 2005
Year: 2005
Dimensions: 56,0 x 75,0 x
Tools: mixed
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Min Estimate: 7000,00
Max Estimate: 9000,00
Starting Price: 6000,00
Price: 6000,00
Artist: Edward Dwurnik
Title: EUROPA, 2000
Year: 2000
Dimensions: 220,0 x 200,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 70000,00
Max Estimate: 80000,00
Starting Price: 50000,00
Price: 60000,00
Artist: Jerzy Duda-Gracz
Title: TRYPTYK ŁÓDZKI – QUO VADIS HOMINE, 1972
Year: 1972
Dimensions: 120,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Exhibited: VII Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego, Szczecin, lipiec – wrzesień 1974.
Min Estimate: 100000,00
Max Estimate: 120000,00
Starting Price: 80000,00
Price: 80000,00
Min Estimate: 30000,00
Max Estimate: 40000,00
Starting Price: 25000,00
Price: 33000,00
Artist: Joanna Sarapata
Title: AKT
Dimensions: 5,0 x 19,0 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Min Estimate: 6000,00
Max Estimate: 8000,00
Starting Price: 4000,00
Price: 4000,00