Artist: January Suchodolski
Title: Wyjazd na polowanie z sokołem, 1854
Year: 1854
Dimensions: 68,5 x 55,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Na warsztat Suchodolskiego największy wpływ miał Horacy Vernet, od którego przyjął zasady kompozycji, układ postaci i przedmiotów oraz operowanie kolorem i światłem. Obrazy polskiego malarza noszą znamiona vernetowskiego czystego rysunku, który swą istotą spycha kolor na drugi plan. Zamiłowanie do mundurów i żyłka żołnierska zbliżyły dodatkowo obydwu artystów. Wreszcie koń tak charakterystyczny dla twórczości Suchodolskiego wywodzi się również z malarstwa jego mistrza. Tak jak Vernet tak i jego uczeń uwysmuklił i wygładził formę zwierzęcia, uczynił go eleganckim i wyidealizowanym. Widoczne jest to w oferowanym obrazie, który należy do tematyki rodzajowej pozostającej w kręgu zainteresowań Suchodolskiego od czasów włoskich. Artysta traktował przedstawienia z gatunku rodzajowego wyłącznie od strony ich folkloru i malowniczości. Nie brak w nich więc scen umiejscowionych w romantycznych kontekstach architektonicznych, których niewątpliwą inspiracją były rzymskie weduty odtwarzane następnie przez artystę z pamięci w jego warszawskiej pracowni. Takie też były okoliczności powstania oferowanego obrazu. „Gazeta Warszawska” z 31 grudnia 1854 roku w dziale Sztuki Piękne podała informację odnośnie najnowszych dzieł, które wyszły spod „płodnego pędzla” Januarego Suchodolskiego. Wśród prac o tematyce historycznej („Obrona Częstochowy”, „Śmierć Warneńczyka” czy „Czarnecki na wyspie Alsen”) „Gazeta” wymienia również „Wyjazd na polowanie z sokołem” odnotowując również, że obraz ten został w tym samym roku wysłany na wystawę do Krakowa. Suchodolski malował dużo i równie wiele wystawiał. Jednak jak podaje Teresa Sroczyńska wskutek zawieruchy obydwu wojen niewielka część jego spuścizny dotrwała do naszych czasów. Znany do tej pory jedynie z literackiego przekazu monografistki artysty ale nigdzie dotąd nie reprodukowany „Wyjazd na polowanie z sokołem” dostarcza nowej wiedzy o Januarym Suchodolskim, który zajmuje godne i odrębne miejsce w panteonie polskich malarzy pierwszej połowy XIX wieku.
Artist: Ludwik Gędłek
Title: Targ na Starym Kleparzu
Dimensions: 26,0 x 39,5 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Artist: Roman Kochanowski
Title: Cztery pory roku, 1880-1881
Year: 1880
Dimensions: 66,0 x 40,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Stałym tematem twórczości Romana Kochanowskiego były widoki okolic podkrakowskich i krajobrazy nadwiślańskie z niewielkim motywem rodzajowym, przedstawiane w różnych porach roku i dnia. Artysta nie przepadał za eksperymentami w dziedzinie pejzażu, zachował bezpośredni stosunek do natury i własny styl, cechujący się kolorytem i nastrojowością malarstwa monachijskiego. Niewiele zachowało się prac sprzed 1900 roku, są to w przeważającej części pejzaże malowane delikatnie i drobiazgowo, z troską o wierne oddanie motywu i niekiedy szerokim położeniem farby. Kochanowski odznaczał się wielkim zmysłem obserwacji i wyczuciem nastroju co widoczne jest w kolorystyce jego wczesnych płócien. A. Rosińska – Derwojedowa w „Słowniku Artystów Polskich” (wyd. Ossolineum, 1986) podkreśla, że dominującymi barwami na palecie artysty były zielenie, srebrne szarości i brązy, którymi umiejętnie oddawał melancholię pól, dróg okolonych wierzbami, łąk z pasącym się bydłem, zakątków leśnych i cichych wsi ukrytych wśród drzew. W 1881 roku Kochanowski wyjechał do Monachium. Oderwany od ojczystego krajobrazu powracał do wyżej przytoczonych motywów lub szukał podobnych w Bawarii. W jego dorobku w tamtych okresie przeważają miniaturowe pejzaże, wzbogacone niekiedy o sztafaż postaciowy, malowany subtelnie cienkim pędzlem jak również te bardziej impresyjne, o szerszej plamie. Obrazy odznaczają się autentyzmem malarskiego przeżycia przyrody, a pod względem formalnym i ikonograficznym wpisują się w monachijski nurt nastrojowego pejzażu, zwanego „stimmungowym”. Z rzadka Kochanowski malował również kwietne martwe natury i studia portretowe. To malarstwo pejzażowe zapewniło mu sławę i uznanie. Dotykało ono bowiem bardzo czułej struny w sercach Polaków – tęsknoty za odzyskaniem własnej Ojczyzny, za wolnością. „Pojęcie ‘Ojczyzna’ to nie prosta abstrakcya, a taką jest przeważnie u narodów, wykorzenionych z ziemi, wskutek czego tak łatwo im się wynarodowić; u nas Polaków ojczyzna i ziemia, na której wyrośliśmy, stało się jednem i tem samym pojęciem” pisał Przybyszewski odwołując się do roli, jaką odegrało u współczesnych malarstwo artysty. Twórczość Kochanowskiego, monachijska w swym warsztacie, pozostała twórczością w pełni polską w podejmowanej tematyce i nastroju. Artysta wraz z upływem czasu niesłusznie zepchnięty na drugi plan przez głośnych mistrzów gatunku Brandta czy Wierusz-Kowalskiego, był jednym z niewielu polskich malarzy, którzy spędziwszy całe życie poza granicami kraju do końca tworzyli w duchu na wskroś przenikniętym polskością.
Artist: Józef Brandt
Title: Stajenny z wierzchowcami, 1883
Year: 1883
Dimensions: 53,5 x 88,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatna Bukowskis Helsinki, aukcja 05.05.2019, poz. 1106155 Skandynawia, kolekcja prywatna
Description: Na początku lat 80. w malarstwie Józefa Brandta pojawił się nowy typ przedstawienia odnoszący się do tematyki myśliwskiej i ukazujący łowczych lub stajennych z końmi i psami, przed chatą lub dworkiem w oczekiwaniu na wyjazd na polowanie. Kompozycje te osadzone były zazwyczaj w czasach współczesnych artyście przez co stawały się niejako dokumentalnym zapisem otaczającej go rzeczywistości. Nierzadko bowiem tłem do inscenizowanych przez Brandta scen było rodzinne Orońsko, z jego zabudowaniami i mieszkańcami. W majątku tym Brandt spędzał każdego roku kilka miesięcy. Do takich kompozycji należy oferowany obraz „Stajenny z wierzchowcami” z 1883 roku. Utrzymany w charakterystycznym dla tamtych lat kameralnym duchu olej przedstawia stajennego bądź łowczego w grupie trzech różnobarwnej maści koni i z towarzyszącym mu chartem myśliwskim. Grupa zwrócona jest do widza tyłem stojąc jednocześnie przodem do znajdujących się w dalszej części kompozycji zabudowań. Wedle zwyczaju Brandt zwykł grupować swoich modeli składających się z pracowników majątku i jego własnych koni by następnie utrwalić ich na fotografii, która stanowiła element przygotowań poprzedzających namalowanie obrazu. Również oferowany obraz został taką dokumentacją opatrzony i znajduje się w zbiorach Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (Józef Brandt (1841-1915) [katalog wystawy], wyd. Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2018, tom III, kat. V. 103-104). Józef Brandt należał do tych malarzy monachijskich, którzy chętnie wykorzystywali w swej twórczości zalety fotografii. Zachowało się archiwum zdjęć, którymi posługiwał się artysta. Znaczna jego część znajduje się obecnie w Muzeum Narodowym w Warszawie, dokąd trafiła bezpośrednio z monachijskiego atelier artysty w 1920 roku. Najwcześniejsze zachowane odbitki pochodzą z połowy lat 60. XIX wieku. Oferowany obraz jest jedną z najwcześniejszych prac, w których Brandt odtworzył scenę z fotografii orońskich. Poprzedza je jedynie grupa obrazów z lat 1880-1882. Utrzymany w jasnej barwie obraz „Stajenny z wierzchowcami” odznacza się pogodnym nastrojem oczekiwania. Artyście doskonale udało się utrwalić na płótnie ciszę i spokój tego skąpanego w słońcu poranka zdającego się zapowiadać wspaniały dzień. Kompozycja należy do gatunku kameralnych, pozwalających się skupić na dopracowanym przez Brandta szczególe i poczuć atmosferę uchwyconego przezeń momentu. Z jednej strony mamy do czynienia z przekazem o naturze osobistej, zważywszy na fakt, że ujęta scena nie odwołuje się do anonimowych siedemnastowiecznych stepów Ukrainy lecz przedstawia rodzinne ziemie malarza. Z drugiej zaś oferowany obraz wpisuje się w szeroko przez Brandta podejmowaną tematykę stylu życia i obyczajowości mieszkańców polskiej wsi w epoce jemu współczesnej.
Artist: Wojciech Kossak
Title: Bitwa pod Zieleńcami, 1891
Year: 1891
Dimensions: 71,0 x 142,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Częstochowa, kolekcja prywatna
Exhibited: Suwałki, Muzeum Okręgowe, Juliusz Kossak 1824–1899 / Wojciech Kossak 1856–1942, listopad – grudzień 2018.Rapperswil, Polskie Muzeum, Juliusz Kossak 1824–1899 / Wojciech Kossak 1856–1942, czerwiec – wrzesień 2018.Paryż, Biblioteka Polska, Juliusz Kossak 1824–1899 / Wojciech Kossak 1856–1942, wrzesień – październik 2018.
Reproduced: Juliusz Kossak 1824–1899 / Wojciech Kossak 1856–1942 [katalog wystawy], wyd. Muzeum Okręgowe w Suwałkach, 2018, ss. 72-73.
Description: Wojciech Kossak był jednym z najważniejszych w historii polskiego malarstwa malarzy batalistów, których nadrzędnym celem było krzewienie wśród narodu polskiego poczucia dumy i nadziei w niesprzyjających czasach pod zaborami. „Bitwa pod Zieleńcami” namalowana w 1891 roku należy do grupy najdonioślejszych obrazów o tematyce historycznej jakie wyszły spod pędzla trzydziestoparoletniego wówczas artysty malarza. Obraz ilustruje epizod z bitwystoczonej 18 czerwca 1792 w czasie wojny polsko-rosyjskiej pomiędzy wojskami polskimi pod dowództwem księcia Józefa Poniatowskiego i Tadeusza Kościuszki a wojskami rosyjskimi, dowodzonymi przez gen. Herkulesa Morkowa. Wojciech Kossak, miłośnik polskiego oręża ale przede wszystkim edukator narodu, nie bez przyczyny zdecydował się uwiecznić ten akurat epizod wojen polsko rosyjskich. Pierwsza od czasu Jana III Sobieskiego zwycięska bitwa miała znaczenie propagandowe. Bitwa pod Zieleńcami wykazała, że polska armia może stawić opór Rosjanom, co szczególnie było ważne wobec dużej ilości młodych debiutujących na polu walki rekrutów. Mimo, iż polskie oddziały początkowo uległy panice, sprawnemu dowództwu udało się ją opanować i dalej walczyły z wrogiem. I choć w trakcie bitwy nie doszło do oczekiwanego połączenia sił między dywizjami gen. Zajączka i gen. Kościuszki – co zdecydowanie zmieniłoby wynik bitwy i powiększyłoby straty wroga – to ostatecznie Rosjan powstrzymano i zadano im straty dwukrotnie wyższe od poniesionych.
Artist: Antoni Piotrowski
Title: Patrol powstańczy, 1883
Year: 1883
Dimensions: 49,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Bolesław Nawrocki
Title: Dziewczyna z różami, 1914
Year: 1914
Dimensions: 129,5 x 79,5 x
Tools: oil, pastel
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: Morze i skała, 1893-1897
Year: 1893
Dimensions: 26,5 x 32,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnazakup od spadkobierców artysty
Exhibited: Warszawa, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Ferdynand Ruszczyc 1870 – 1936, listopad – grudzień 1937.
Description: (…) kończyłem pejzaż morski. Szyszkin bardzo chwalił (…).Pytał, czym się urodził na brzegu morza i czy lubię morze.Powiedziałem że to mój ulubiony żywioł.– FERDYNAND RUSZCZYC, 1895
Artist: Jacek Malczewski
Title: Portret kobiety z cyklu Salome, 1912
Year: 1912
Dimensions: 72,0 x 92,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatna Dom Aukcyjny Polswiss Art, aukcja 08.12.2015, poz. 12. Polska, kolekcja prywatna
Description: Malarstwo Malczewskiego było silnie zakorzenione w polskości, jej tradycjach, pejzażach i
Artist: Wlastimil Hofman
Title: Zadumana dziewczyna, 1923
Year: 1923
Dimensions: 24,0 x 32,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Artist: Kazimierz Sichulski
Title: Rybak z Podola, 1930
Year: 1930
Dimensions: 111,0 x 101,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: Portret Erazma Barącza, 1909
Year: 1909
Dimensions: 59,5 x 71,0 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna Dom Aukcyjny Ostoya, aukcja 15.10.2000, poz. 37.
Description: Ormiańską rodzinę Barączów Leon Wyczółkowski poznał we Lwowie. Bywał gościem w ich domu i namalował wówczas portret głowy rodziny, Jakuba Barącza – dziś w Muzeum Narodowym w Warszawie. Zaznajomił się zapewne wtedy również z jego pięcioma utalentowanymi synami – lwowskim rzeźbiarzem Tadeuszem (1849-1905); Romanem (1856-1930) późniejszym profesorem chirurgii czynnym we Lwowie; Erazmem (1859-1928); Stanisławem (1864-1936) poetą i tłumaczem, oraz najmłodszym Władysławem (1865-1919), który został aktorem i dyrektorem teatru we Lwowie.
Artist: Xawery Dunikowski
Title: Półpostać kobiety, ok. 1916-1920
Dimensions: 100,0 x 75,0 x 40,0
Signed: Yes
Exhibited: Lublin, Muzeum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Kolekcja mistrzów Krzysztofa Musiała, październik 2017 – wrzesień 2018.Poznań, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, maj – czerwiec 2008.Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie, Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, marzec – kwiecień 2008.Warszawa, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, grudzień 2007 – luty 2008.Szczecin, Muzeum Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, październik – grudzień 2007.Wrocław, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, wrzesień – październik 2007.
Reproduced: Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała [katalog wystawy], red. Ilkosz B., Wrocław 2007, s. 117.
Description: W okresie paryskim (1914-1921) a zwłaszcza zaś od 1915 roku Dunikowski wykonywał w znacznej mierze portrety zlecane mu przez majętnych paryżan i przebywających w stolicy Francji obcokrajowców. Jego sytuacja materialna, w początkach emigracji trudna, ulegała stopniowej poprawie. W nowych sprzyjających okolicznościach czuł, że jego artystyczna indywidualność zaczęła się bardziej wyłaniać i nabierać kształtów. W tym czasie Dunikowski wykonał serię figur kobiecych na zlecenie bogatych mieszkanek Paryża – przede wszystkim Amerykanek i Francuzek. Chcąc sprostać wymaganiom swoich klientek z pieczołowitością oddawał ich eleganckie stroje i fryzury. Do przykładów rzeźb wyrafinowanych w detalu należą bez wątpienia „Amerykanka I” oraz „Francuzka”. Obydwie charakteryzują się wspólnym dla paryskich figur półpostaciowym ujęciem oraz dopracowanymi w szczegółach ubiorem i uczesaniem. Do jednej z paryskich figur zalicza się również oferowana „Półpostać kobiety”. Przedstawiona tu kobieta ubrana jest w luźną suknię o podwyższonym stanie, skrojoną w stylu Art Déco, z opadającą luźno i zakrywającą ramiona narzutą. Jej gładko zaczesane do tyłu włosy, rozdzielone po środku głowy przedziałkiem, upięte są tuż nad karkiem w niewielki ledwo zarysowany koczek. „Półpostać kobiety” w swym stroju przywołuje na myśl zarówno „Amerykankę I” jak i „Amerykankę II” lecz w charakterystycznym geście oparcia lewej ręki na biodrze i lekkim odchyleniu głowy w prawo nawiązuje zdecydowanie bardziej do ekspresyjnych rzeźb z początkowej fazy twórczości Dunikowskiego. Wyróżnia się tym z resztą na tle również innych paryskich figur kobiecych z tego samego okresu, które cechuje z jednej strony większe dopracowanie detalu – zauważalne zwłaszcza w modnych wówczas, wyrafinowanych fryzurach modelek – ale za to dużo większa bryłowatość przedstawienia. W „Półpostaci kobiety” Dunikowskiemu udało się połączyć modną stylistykę Art Déco z psychologiczną analizą modelki. Patrząc na tę niezwykłą rzeźbę widzimy nie tylko elegancką kobietę z wyższych sfer ale poprzez ekspresyjny gest ręki i odchylonej głowy z półprzymkniętymi oczyma dostrzegamy prawdziwą kobietę z jej charakterem. Jest ona poniekąd wyraźnym echem powstałego dekadę wcześniej cyklu „Kobiet brzemiennych” (1906). Były to pełnowymiarowe postaci kobiet odzianych w długie powłóczyste suknie i będących w stanie błogosławionym. Jedną z uwiecznionych w cyklu postaci miała być sama muza i kochanka Dunikowskiego – Sara Lipska – matka jego jedynego dziecka – córki Marii Xawery urodzonej w Belgii ale mieszkającej z matką w Paryżu. Sara Lipska była wówczas wziętą projektantką mody i strojów dla rosyjskiego baletu. Dunikowski po swoim przyjeździe do stolicy Francji krótko pomieszkiwał z nią i z córką, wiadomo, że miał z nimi bliskie relacje. Jest więc możliwe, że w oferowanej rzeźbie, wykonanej między 1916 a 1920 rokiem, artysta raz jeszcze zapragną przedstawić Sarę Lipską taką jaką zapamiętał z okresu poprzedzającego narodziny córki. Nadał jej jednak cechy charakteru silnej i ukształtowanej już kobiety potrafiącej z powodzeniem mierzyć się samotnie z życiem. Cechą charakterystyczną łączącą „Brzemienne” z „Półpostacią kobiety” jest ten sam rodzaj modelunku, ten sam ubiór i fryzura. Ekspresja uwidoczniona w geście stanowczo opartej na biodrze ręki i mocnym odchyleniu w tył głowy czyni jednak z „Półpostaci kobiety” rzeźbę niepowtarzalną.
Artist: Olga Boznańska
Title: Czerwone kwiaty w wazonie
Dimensions: 31,0 x 25,5 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Artist: Wojciech Weiss
Title: Akt, ok. 1935
Dimensions: 50,0 x 65,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Czesław Wasilewski
Title: Marszałek Józef Piłsudski na Kasztance, 1934
Year: 1934
Dimensions: 159,0 x 118,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Wojciech Kossak
Title: Pościg Ułana za Kozakiem, 1929
Year: 1929
Dimensions: 50,0 x 41,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Jerzy Kossak
Title: Spotkanie na drodze, 1929
Year: 1929
Dimensions: 49,5 x 68,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Artist: Adam Styka
Title: Miłość pod afrykańskim słońcem
Dimensions: 80,5 x 64,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: Syrena na Capri, lata 30. XX w.
Dimensions: 50,0 x 70,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: Martwa natura z figami, po 1930
Dimensions: 60,0 x 73,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Wrocław, kolekcja prywatnaDom Aukcyjny Polswiss Art., aukcja 10.12.2000, poz. 13.Warszawa, kolekcja Ewy i Wojciecha FibakówForest Hills (NY), kolekcja J. Rozmaryna (do 1986)
Exhibited: Wrocław, Muzeum Miejskie, Spacer po galerii malarstwa polskiego z przełomu XIX i XX wieku, 2015-2016. Wrocław, Muzeum Historyczne we Wrocławiu, Polski Paryż – od Michałowskiego do Lebensteina. Malarstwo polskie z kolekcji Wojciecha Fibaka, 1998Szczecin, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Polski Paryż. Ecole de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka, 1999/2000Warszawa, Muzeum Narodowe w Warszawie, Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojtka Fibaków, 1992.Sopot, Państwowa Galeria Sztuki, Żywioły i maski. Wśród obrazów z kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich, czerwiec – październik 2018.
Reproduced: Spacer po galerii malarstwa polskiego z przełomu XIX i XX wieku [katalog wystawy], wyd. Muzeum Miejskie Wrocławia, 2015, s. 65, 164.1000 Arcydzieł Malarstwa Polskiego, wyd. Kluszczyński, Kraków 2008, s. 463.Krzysztofowicz-Kozakowska S., Sztuka Polski, wyd. Kluszczyński, Kraków 2006, s. 166.Kokoska B., Polska Dzieje Sztuki, wyd. Kluszczyński, Kraków 2002, s. 116.Encyklopedia Powszechna, t. 2, wyd. Kluszczyński, Kraków 2002, s. 388. „Art&Business” nr 11/2001, s. 37.Ostrowski J. K., Encyklopedia Sztuki Polskiej, wyd. Kluszczyński, Kraków 2001, s. 275.Polski Paryż – od Michałowskiego do Lebensteina. Malarstwo polskie z kolekcji Wojciecha Fibaka, wyd. Muzeum Historyczne we Wrocławiu, Wrocław 1998, s. 116.Katalog Domu Aukcyjnego Polswiss-Art, aukcja 10.12.2000, poz. 13.Polski Paryż. Ecole de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka [katalog wystawy], wyd. Muzeum Narodowe w Szczecinie, Szczecin 1999/2000, s. 243.Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojtka Fibaków [katalog wystawy], wyd. Auriga, Warszawa 1992, s. 249.Żywioły i maski. Wśród obrazów z kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich, wyd. Państwowa Galeria Sztuki, Sopot 2018, s. 41.
Artist: Eugeniusz Zak
Title: Popiersie młodej dziewczyny, ok. 1913
Dimensions: 50,5 x 35,0 x
Tools: tempera, gouache
Surfaces: cardboard, paper, plywood
Signed: Yes
Provenance: Łódź, Muzeum Miasta Łodzi, depozyt od 2010 rokuWarszawa, kolekcja Krzysztofa MusiałaDesa Unicum, aukcja 24.01.2002, poz. 19Queens (NY), kolekcja W. PrzybylakaFiladelfia, kolekcja Zygmunta Miki (od 1958)Weimar, kolekcja prof. Dr Carla Schuddekopfa zakup bezpośrednio od artysty w 1914 roku
Exhibited: Lublin, Muzeum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Kolekcja mistrzów Krzysztofa Musiała, październik 2017 – wrzesień 2018.Łódź, Muzeum Miasta Łodzi, Galeria Mistrzów Polskich, ekspozycja stała od 2010 roku Poznań, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, maj – czerwiec 2008. Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie, Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, marzec – kwiecień 2008. Warszawa, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, grudzień 2007 – luty 2008. Szczecin, Muzeum Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, październik – grudzień 2007. Wrocław, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, wrzesień – październik 2007.
Reproduced: Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała [katalog wystawy], red. Ilkosz B., Wrocław 2007, s. 179, poz. 67.Tanikowski A., Eugeiusz Zak, wyd. Pogranicze 2013, s. 92, poz. 77.
Artist: Leopold Gottlieb
Title: Przy stole, lata 20. XX w.
Dimensions: 48,5 x 60,5 x
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Tadeusz Makowski
Title: Dzieci, po 1929
Dimensions: 24,0 x 31,0 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Łódź, Muzeum Miasta Łodzi, depozyt od 2010 rokuWarszawa, kolekcja Krzysztofa MusiałaWarszawa, Galeria MarekParyż, kolekcja Jeana Arona
Exhibited: Łódź, Muzeum Miasta Łodzi, Galeria Mistrzów Polskich, ekspozycja stała od 2010 rokuPoznań, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, maj – czerwiec 2008.Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie, Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, marzec – kwiecień 2008.Warszawa, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, grudzień 2007 – luty 2008.Szczecin, Muzeum Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, październik – grudzień 2007.Wrocław, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, wrzesień – październik 2007.
Reproduced: Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała [katalog wystawy], red. Ilkosz B., Wrocław 2007, s. 164, poz. 57.
Description: Początkowo dziecięce twarzyczki Tadeusza Makowskiego modelowane były światłocieniem, uderza w nich przede wszystkim ogromna troska o oddanie ich plastyczności, fizycznego podobieństwa. Charakterystyczną cechą tych przedstawień jest pewna powaga portretowanych, zamyślenie malujące się w podniesionym spojrzeniu, rozchylonych ustach, jakby jakaś wcale niedziecinna
Artist: Bolesław Biegas
Title: Uśmiech radosny, ok. 1920
Dimensions: 50,0 x 40,0 x
Tools: oil
Surfaces: paper, board
Signed: Yes
Description: Obrazy sferyczne pojawiły się w twórczości Bolesława Biegasa tuż po zakończeniu pierwszej wojny światowej. Tworzył je początkowo równolegle z cyklem słynnych Wampirów. Oparte na figurze koła obrazy sferyczne były próbą harmonijnego połączenia przestylizowanego wizerunku ludzkiego z abstrakcyjną ornamentyką, wpisania ludzkiej postaci w gęstą siatkę biegnących po łukach linii i przecinających się płaszczyzn. Dekoracyjność tego malarstwa polega na linearyzmie i mozaikowej kompozycji. Kolor kładziony jest płasko albo przeciwnie, drobnymi uderzeniami pędzla, nawiązując tym samym do pointylizmu. Mistycyzm tkwi w uśmiechu portretowanych postaci, w ich spojrzeniu i tajemniczych gestach. Pierwsze sferyczne portrety o tytułach Przestrzeń, Uśmiech światła, Zmierzch, Na wolnym powietrzu, W chmurach i Radość pokazane zostały publiczności na Wystawie Artystów Malarzy i Rzeźbiarzy Polskich na rzecz Inwalidów z Armii Polskiej we Francji (listopad 1918). Natomiast w 1919 roku miała miejsce pierwsza wystawa Biegasa w całości poświęcona sferyzmowi, która odbyła się w Pavillon de Magny w Paryżu. O tym jak wielkie poruszenie wywołała świadczy chociażby tytuł anonimowego artykułu, który ukazał się w „L’Eclair” 20 marca 1919 roku, a który brzmiał: „Sztuka czy mistyfikacja? Kubizm nie żyje! Poznajemy teraz „sferyzm”… który niemalże sprawi, że będziemy żałować jego poprzednika!”. Z kolei Michel Georges-Michel, główny kronikarz Montparnasse’u, w „Paris-Midi” z dnia 18 maja 1919 roku tak pisał o sferycznych obrazach Biegasa: „(…) Bolesław Biegas wynalazł sferyzm, a my byliśmy pierwszymi, którzy oznajmili: jest w nim zdecydowanie więcej z futuryzmu niż z kubizmu, gdyż artysta szuka tu ekspresji dynamicznej. Wyobraźcie sobie dużą liczbę okręgów, w których każda mała ścięta ćwiartka jest zabarwiona, pomalowana inaczej i współtworzy dekoracyjną całość figury. Rodzi się z tego bogactwo barw, a nawet wyraz, jaki osiągają jedynie witraże, mozaiki lub freski.”
Artist: Miron Duda
Title: Krupówki
Dimensions: 59,5 x 70,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy
Title: Portret Jadwigi Pulichowej, 15.X.1927
Dimensions: 61,5 x 46,5 x
Tools: tempera, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna Agra Art., aukcja 18.03.2007, poz. 86.Warszawa, kolekcja rodziny Fedorowiczów Zakopane, kolekcja Józefa Fedorowicza
Artist: Tadeusz Kantor
Title: Object pictural, 1964
Year: 1964
Dimensions: 81,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Wrocław, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 08.10.2019. poz. 37Belgia, kolekcja prywatnaAder Nordmann, aukcja 04.12.2015, poz. 107Francja, kolekcja prywatnaSzwajcaria, kolekcja M. SteindeckeraLozanna, Galerie Alice Pauli
Exhibited: Paryż, Galerie de l’Université Bochum, Stadtische Kunstgalerie, Profile IV. Polnische Kunst heute, 08.111964-17.01.1965Lozanna, Galerie Alice Pauli, Kantor [wystawa indywidualna], 27.02-19.03.1964
Reproduced: Profile IV. Polnische Kunst heute [katalog wystawy], wyd. Stadtische Kunstagalerie Bochum, 1964, s. nlb.Kantor [katalog wystawy], wyd. Galerie Alice Pauli, Lozanna 1964, s. nlb.
Artist: Jan Lebenstein
Title: Figura nr 163, 1962
Year: 1962
Dimensions: 100,0 x 60,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Artist: Tadeusz Brzozowski
Title: Sukurs, 1981
Year: 1981
Dimensions: 163,0 x 65,0 x
Tools: individual
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Katowice, kolekcja prywatnaKraków, Galeria Starmach (zakup w 2008)Kraków, kolekcja prywatnaAgra Art, aukcja 19.06.2005, poz. 111.Kraków, kolekcja prywatna
Exhibited: Warszawa, Galeria Zachęta, Artyści z Krakowa, 12 VIII – IX 1993.Kraków, BWA, Tadeusz Brzozowski. Malarstwo, rysunek, 1 czerwca – 1 lipca 1991.Poznań, BWA, Tadeusz Brzozowski – Przyjaciele – Uczniowie, 10 XII 1981 (wystawa zamknięta z powodu wprowadzenia stanu wojennego)Zakopane, BWA, Wystawa Zakopiańskiego Okręgu ZPAP, 1981.
Artist: Alfred Lenica
Title: Bez tytułu, 1957
Year: 1957
Dimensions: 68,5 x 125,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaMonte Carlo, kolekcja Wojciecha Fibaka
Exhibited: Bydgoszcz, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego, Sztuka współczesna z kolekcji Wojciecha Fibaka, czerwiec – sierpień 2018.
Reproduced: Sztuka współczesna z kolekcji Wojciecha Fibaka katalog wystawy], wyd. Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2018, s. 171.
Artist: Jan Cybis
Title: Ogrodzenie klasztoru - dzwonnica, 1952
Year: 1952
Dimensions: 46,0 x 61,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Wrocław, kolekcja prywatnaWarszawa, kolekcja dr Krajewskiego
Exhibited: Wrocław, Muzeum Miejskie, Wyobraźnia i rygor – polska sztuka współczesna z kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich, 2017Warszawa, Muzeum Narodowe w Warszawie, Jan Cybis, 1965
Reproduced: Wyobraźnia i rygor – polska sztuka współczesna z kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich [katalog wystawy], wyd. Muzeum Miejskie we Wrocławiu, Wrocław 2017, s. 26.Dominik T., Jan Cybis, wyd. Arkady, Warszawa 1984, poz. 16, 17.Jan Cybis katalog wystawy], Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1965, poz. 162.
Artist: Tadeusz Dominik
Title: Kompozycja, lata 60. XX w.
Dimensions: 48,5 x 79,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Aleksander Kobzdej
Title: Bez tytułu, 1961
Year: 1961
Dimensions: 88,5 x 65,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna Libra, aukcja 4.12.2017, poz. 32.Niemcy, kolekcja prywatna
Artist: Zbigniew Tymoszewski
Title: Kompozycja bez tytułu
Dimensions: 54,0 x 45,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Teresa Tyszkiewicz
Title: bez tytułu, 1962
Year: 1962
Dimensions: 72,5 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaŁódź, Galeria 86 własność artystki
Exhibited: Warszawa, Fundacja Stefana Gierowskiego, Taszyzm = Wolność, pździernik – grudzień 2018.Łódź, Atlas Sztuki, Teresa Tyszkiewicz. Gesty, październik – grudzień 2013.Łódź, Galeria 86, Teresa Tyszkiewicz, 1986.
Artist: Teresa Pągowska
Title: Latarnia i bezdomny pies, 2006
Year: 2006
Dimensions: 140,0 x 130,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Jacek Sempoliński
Title: Czaszka, 1983
Year: 1983
Dimensions: 110,0 x 90,0 x
Tools: oil, pastel
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna własność artysty
Reproduced: Krupiński J., Krytyka sztuki. Problemy, błędy, zasady, w: „Wiadomości ASP” nr 83, 2018, s. 51.
Description: Jacek Sempoliński lubił powtarzać, że rok 1955 był tak naprawdę rokiem jego wejścia w życie, „nie tylko w sensie zewnętrznym, instytucjonalnym, ale przede wszystkim wewnętrznym, duchowym”. Był to rok Ogólnopolskiej Wystawy Młodej Plastyki zwanej potocznie „Arsenałem”. Twórczość malarską Sempolińskiego zwykło się rozpatrywać w kontekście dwóch zjawisk polskiej sztuki powojennej: etosu pokolenia Arsenału 55 i tradycji koloryzmu. Początkowo jego malarstwo nawiązywało do muzyki. Już w latach 60. artysta zbliżył się ku abstrakcji tworząc obrazy pejzażowo architektonicznie o nietypowej fakturze i kolorystyce. W latach 70. po raz pierwszy pojawiają się w malarstwie artysty dramatyczne wątki egzystencjalne wyrażane przez zmianę w kolorystyce płócien oraz interwencje w jego strukturę. Używane barwy ograniczają się do błękitów, fioletu i szarości. Tematyka podejmowana wówczas przez Sempolińskiego dotyka religii, kultury, filozofii egzystencji. Prace te, będące śladem głębokich przeżyć i przemyśleń, wpisały się w okres przewartościowań, które nastąpiły w latach 80. Nowa postawa artystyczna oraz intelektualna sprawiła, że Sempoliński stał się autorytetem związanym w trudnych czasach stanu wojennego przede wszystkim z ruchem kultury niezależnej.
Artist: Wojciech Fangor
Title: Portret, 1948
Year: 1948
Dimensions: 91,5 x 73,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Exhibited: Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie, Wojciech Fangor. Space as play, 2012.Warszawa, Klub Młodych Artystów i Naukowców, wystawa indywidualna Wojciecha Fangora, 1949.
Reproduced: Wojciech Fangor. Space as play [katalog wystawy], wyd. Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2012, s. 23.
Description: Fangor jako nastolatek miał okazję oglądać prace Picassa w tym Guernikę podczas jej pierwszej publicznej prezentacji w Pawilonie Hiszpańskim na paryskiej wystawie Expo w 1937 roku. Estetyka Picassa, Legera i Matissa wywarła wtedy wielki wpływ na artystę, który powrócił do niej dekadę później. „Pod koniec lat 40. zbladły moje muzealne tęsknoty estetyczne. Poczułem, że w sztuce nie można starać się dorównać nikomu, że trzeba się poddać swoim możliwościom, swojemu czasowi, swoim doświadczeniom i odczuciom” wspominał później Fangor.
Artist: Wojciech Fangor
Title: #2, 1964
Year: 1964
Dimensions: 150,0 x 150,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas, paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna USA, kolekcja spadkobierców Beatrice Perry Waszyngton, kolekcja Beatrice Perry
Exhibited: Gdańsk, Akademia Sztuk Pięknych, Fangor. Malarstwo, 10.2015.Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie, Space as play, 2012.Nowy Jork, Matthew Marks Gallery, Painting. Now and Forever. Part II, 07 – 08.2008
Reproduced: Fangor. Malarstwo [katalog wystawy], wyd. Akademia Sztuk Pięnych w Gdańsku, Gdańsk 2015, poz. 1.Fangor. Space as play [katalog wystawy], wyd. Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2012, s. 145.„Exit. Nowa sztuka w Polsce” kwartalnik, nr 3 (91), 2012 (strona okładkowa)
Description: Pulsujące formy obłe i faliste toczące optyczną grę z widzem, którą pokazał Europie i Ameryce Fangor, miały niewątpliwie źródło w wielkiej młodzieńczej pasji artysty jaką była astronomia. Jeszcze w czasach dziecinnych skonstruował w rodzinnym Janówku swój pierwszy teleskop, dzięki któremu oddawał się obserwacjom ciał niebieskich. I jak mówił po latach astronomia nie interesowała go jako nauka, lecz jako wrażenie optyczne. A rozważania nad problemem światła emanującego doprowadziły go w późniejszych latach do nowych rozwiązań w dziedzinie sztuk wizualnych. Wywodzący się z tradycyjnej szkoły malarstwa dużą wagę przykładał do warsztatu. Powstanie każdego obrazu było starannie zaplanowanym procesem, któremu towarzyszyły szkice przygotowawcze, mniejsze i większe rysunki kredką czy flamastrem. Wyjazd z Polski i odkrycie materiałów niedostępnych dla plastyków tworzących za żelazną kurtyną otworzyło Fangora na zupełnie nowe możliwości. Zyskał dostęp do lepszych jakościowo farb ale też gatunków pędzli dających możliwości idealnego mieszania kolorów i delikatnego rozprowadzania ich na płótnie. Eksperymentowanie z tymi nowymi narzędziami pozwoliło Fangorowi nie tylko na poszerzenie palety koloru ale na uzyskanie efektu coraz delikatniejszych przejść jednej barwy w drugą.
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: Structure with rope, 1974
Year: 1974
Dimensions: 128,0 x 195,0 x
Tools: individual
Signed: Yes
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: Postać, 2001
Year: 2001
Signed: Yes
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: Błękitny portret kobiety, ok. 1946-48
Dimensions: 66,5 x 56,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaAgra Art., aukcja 19.06.2005, poz. 88.Polska, kolekcja prywatnaKraków, Galeria Starmach
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: Półakt, 1967
Year: 1967
Dimensions: 80,0 x 60,0 x
Tools: tempera, oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaKraków, Galeria Starmach
Exhibited: Paryż, Musée Galliera, Peinture moderne polonaise. Sources et recherches, 1969
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: Pejzaż, 1987
Year: 1987
Dimensions: 42,0 x 55,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: Czarny akt, 1996
Year: 1996
Dimensions: 75,0 x 60,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Igor Mitoraj
Title: Iniziazione, 1987
Year: 1987
Dimensions: 189,0 x 42,0 x 27,0
Signed: Yes
Provenance: Włochy, kolekcja prywatna zakup od artysty w 1990 roku
Description: „Iniziazione” to posąg, który Mitoraj odlał w brązie w pojedynczym egzemplarzu w 1987 roku. Rzeźba odwołuje się do inicjacji jako momentu przejścia na wyższy poziom, rytuału mający swe korzenie w czasach antycznych i wiążącego się z najważniejszymi etapami w życiu mężczyzny. Ciało młodego wojownika do złudzenia przypomina posągi Erosów i Ikarów. Jego głowa jest opuszczona a oczy puste, jakby jeszcze niewidzące, co stanowi jasne odniesienie do greckiego terminumystes(inicjowany) wywodzącego się odmyo, „zamknąć” lub „zamknąć się”. W odniesieniu do starożytnych rytuałów inicjacyjnych mogło to jedynie sugerować obowiązek zachowania absolutnej tajemnicy. Ci, którzy byli inicjowani (mystai) mieli mieć oczy i usta zamknięte, inicjacja oznaczała wtajemniczenie.Mystaibyli też przeciwstawiani tym, którzy widzieli,epoptai, tzn. brali udział w Misteriach co najmniej drugi raz.Mystesto zatem także „niewidzący”, „niedoświadczony”. Żeby widzieć musiał się poddać inicjacji. Ten moment ilustruje w niezwykłym posągu Mitoraj. U stóp młodzieńca leży obandażowana głowa, symbolizująca brak doświadczenia i niewiedzę. Na prawym ramieniu umieścił artysta twarz odkrytą, zwróconą ku górze mającą niewątpliwie znaczenie przeciwne – widzenia świata czyli mądrości i wiedzy. W posągu tym mógł Mitoraj uwiecznić tragiczną postać Antinousa, greckiego kochanka Hadriana. Samym cesarzem, jego fascynacją pięknem wywodzącym się z Grecji jak i dramatyczną miłością do młodego wojownika Mitoraj pasjonował się od pamiętnej wystawy w rzymskim Castel Sant’Angelo. Po latach wspominał: „Siedziałem tam i kontemplowałem piękna panoramę Rzymu. Rozmyślałem o biegu historii i jej nawrotach, przypominałem sobie niezwykłą postać Hadriana i jego fascynację greckością. Zadedykowałem mu nawet jeden z moich brązów, ale chciałbym poświęcić mu jeszcze wiele innych.” Niezależnie od źródeł inspiracji towarzyszących Mitorajowi przy tworzeniu tego unikatowego posągu postać młodego mężczyzny przekraczającego granicę oddzielającą dwa światy i wstępującego na ścieżki poznania i doświadczenia staje się odniesieniem uniwersalnym, z którym utożsamiać się można niezależnie od czasu i miejsca.
Artist: Igor Mitoraj
Title: Perseusz, 1988
Year: 1988
Dimensions: 36,0 x 27,0 x
Signed: Yes
Artist: Ryszard Winiarski
Title: Kompozycja, 1978
Year: 1978
Dimensions: 62,0 x 62,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: board
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Artist: Ryszard Winiarski
Title: Chance in game 7x7, 1999
Year: 1999
Dimensions: 59,0 x 59,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: board
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Artist: Henryk Stażewski
Title: Kompozycja reliefowa nr 87, 1976
Year: 1976
Dimensions: 40,0 x 40,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Provenance: Kraków, własność prywatnaWarszawa, Galeria Foksal (depozyt)
Artist: Henryk Stażewski
Title: Relief, 1975
Year: 1975
Dimensions: 31,7 x 31,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Provenance: Katowice, kolekcja prywatnaKraków, Salon Antykwaryczny Nautilius (zakup w maju 2009)
Artist: Jerzy Kałucki
Title: Pilot, 1990
Year: 1990
Dimensions: 127,0 x 108,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaFrancja, kolekcja prywatna
Artist: Jerzy Kałucki
Title: Przebiegi XXIX, 2013
Year: 2013
Dimensions: 160,0 x 115,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatnaKraków, Galeria Starmach
Exhibited: Kraków, Galeria Starmach, Jerzy Kałucki. Przebiegi i konteksty, luty-marzec 2017.
Reproduced: Jerzy Kałucki. Przebiegi i konteksty [katalog wystawy], wyd. Galeria Starmach, Kraków 2017, s. nlb.
Artist: Kajetan Sosnowski
Title: Katalipomena 32, 1976
Year: 1976
Dimensions: 150,0 x 100,0 x
Tools: individual
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaMediolan, Galleria Grossetti Arte
Artist: Jan Berdyszak
Title: Kompozycja kół XLVI, 1969
Year: 1969
Dimensions: 126,5 x 90,0 x
Tools: tempera, oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatna zakup od spadkobierców artysty
Exhibited: Sopot, Państwowa Galeria Sztuki, Jan Berdyszak. Puste = prawie wszystko, marzec – maj 2019
Description: Od początku twórczość artysty skupiała się na zagadnieniach przestrzeni. „Od wczesnych lat zajmowałem się wieloma dziedzinami sztuk – malarstwem, rzeźbą, architekturą, poezją, muzyką, i dzięki temu właśnie zrozumiałem, że „zabudowujemy” naszą intencją tylko część świata, podczas gdy większa jego część, ta pusta, zabudowuje się sama. W sztuce korzystamy z obu tych części. Pomogły mi w uświadomieniu sobie tego filozofie: śródziemnomorska, hinduska, chińska” mówił artysta w rozmowie z Elżbietą Dzikowską (Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa, wyd. Rosikon Press) Prace Berdyszaka łamią wszelkie konwencje tradycyjnego warsztatu malarza. Okrągłe blejtramy, wycięcia w płótnie, kompozycje wieloczęściowe, kompozycje – obiekty – poszukiwania te służyły zobrazowaniu pojęcia otwartości i nieskończoności, konfrontacji obrazu z jego otoczeniem. Bez względu na formę jaką przyjmuje dzieło wyróżnikiem twórczości Berdyszaka pozostaje analityczna postawa, naukowy charakter i konsekwencja w realizowaniu koncepcji.
Verified Artist: Yes
Artist: Jan Tarasin
Title: Zapisy, 2000
Year: 2000
Dimensions: 80,0 x 120,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Xawery Wolski (1960)
Title: Circulo blanco, 2019
Year: 2019
Dimensions: 101,5 x 5,0 x
Description: W sztuce Xawerego Wolskiego obecny jest konsekwentnie pierwiastek meta- fi zyczny tkwiący w pierwotnych formach natury. Ponadczasowa, duchowa medytacja nad strukturą świata towarzyszy cyklom Galaktyk, wielkich Kół, czy Konstelacji, a zwłaszcza prac rysunkowych gdzie mikroskopijne wręcz formy tworzą rozbudowane barwne struktury i kompozycje. Również Kręgi Xawerego Wolskiego przywodzą na myśl mandale. Wpisują się w pierwotny symbolizm dysku, okręgu, koła czy słonecznej tarczy. Jednocześnie skupiają wzrok na swojej koncentryczności i promieniują na zewnątrz. Bez zwątpienia nie są obojętne. Mają w sobie skupiającą, koncentryczną moc. Moc mandali złożonej z setek drobnych elementów, ręcznie przygotowanych i ręcznie skrupulatnie złożonych w nowoczesną purystyczną formę artystyczną, która uwalnia je od dosłownych cytatów i wynosi do rangi współczesnej wypowiedzi artystycznej plasując między rzeźbą a obiektem. Na przestrzeni czasu dyski powstawały z różnych materiałów, tych najbardziej organicznych i prostych jak drewniane koraliki modlitewne z Birmy i nasiona aż do wynoszącego je do sfery obiektów sakrum – 24karatowego złota czy srebra. Spotykane są też w malowanej na jaskrawe niczym meksykańska sztuka terakocie. Artysta eksponuje je pojedynczo ale też w całych konstelacjach. Niemniej to właśnie w białych dyskach widać najwięcej odniesień do całej twórczości Xawerego Wolskiego i przenikającej ją syntezie
Verified Artist: Yes
Artist: Tomasz Tatarczyk
Title: Droga, 2002
Year: 2002
Dimensions: 99,0 x 69,0 x
Tools: mixed
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Tomasz Ciecierski
Title: Obraz alogiczny II, 1989
Year: 1989
Dimensions: 138,0 x 236,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Exhibited: Słupsk, BGSW Galeria Kameralna, Tomasz Ciecierski. Malarstwo, wrzesień – październik 2001.Budapeszt, Galeria Platan, Tomasz Ciecierski: Festmenyek, styczeń marzec 2001
Artist: Rafał Bujnowski
Title: Bez tytułu z cyklu: ściany i obrazy, 2003
Year: 2003
Dimensions: 70,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Belgia, kolekcja prywatnaGrisebach, aukcja 31.05.2013, poz. 887.
Artist: Włodzimierz Pawlak
Title: Ikona industrialna 7, 2014
Year: 2014
Dimensions: 80,0 x 60,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Artist: Włodzimierz Pawlak
Title: Notatka o sztuce 5/I, 2016
Year: 2016
Dimensions: 110,0 x 130,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Artist: Edward Dwurnik
Title: Chrystus za murem (z cyklu Krzyż), 1979
Year: 1979
Dimensions: 73,0 x 54,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna zakup od artysty
Description: Oferowany obraz należy do powstałego w 1979 roku X cyklu zatytułowanego „Krzyż”. Poruszająca seria około dwudziestu olejnych płócien o tematyce pasyjnej jest dramatyczną wizualizacją męki Chrystusa we współczesnej rzeczywistości. Krzyż i umęczone ciało Zbawiciela umieszcza Dwurnik w często dobrze rozpoznawalnych sceneriach miejskich – w parkach, placach budowy, w mieszkaniach, na ulicy. Jest to bodajże najbardziej intrygujący z cykli namalowanych przez artystę.
Artist: Edward Dwurnik
Title: Praga-ratusz, 2008
Year: 2008
Dimensions: 150,0 x 110,0 x
Tools: oil, ink
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Edward Dwurnik
Title: Kompozycja nr 189, 2003
Year: 2003
Dimensions: 150,5 x 210,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatna
Artist: Andrzej Nowacki
Title: 16.02.10, 2010
Year: 2010
Dimensions: 63,0 x 63,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Artist: Leon Tarasewicz
Title: Las, 2017
Year: 2017
Dimensions: 130,0 x 100,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Description: Twórczość Leona Tarasewicza rozważać należy poprzez pryzmat autentycznego i żywiołowego kontaktu artysty z naturą. Intrygują go formy i kolory przyrody, dynamika zjawisk w niej zachodzących. Radarem artysty jest jego niezwykła wrażliwość na świat wokół, to ona każe mu ciągle szukać, chłonąć, eksperymentować. Dla malarstwa Tarasewicza ważnymi doświadczeniami były lekcja koloryzmu jaką odebrał od Tadeusza Dominika oraz umiejętność kompozycyjna, którą rozwinął pod okiem Romana Owidzkiego. To właśnie kolor i światło w połączeniu z niezwykle sprawnym kształtowaniem przestrzeni powodują, że abstrakcyjne malarstwo artysty jest czytelnym zapisem obserwowanej rzeczywistości.
Artist: Leon Tarasewicz
Title: Kompozycja, 2017
Year: 2017
Dimensions: 60,0 x 80,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes