Artist: Cornelis van Lelienbergh (pierwsza poł. XVIIw. 1626-1676)
Title: Martwa natura, 1654
Year: 1654
Dimensions: 59,0 x 48,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaDom Aukcyjny Polswiss Art, aukcja 16.12.2014, poz. 28.
Description: Prezentowany obraz jest charakterystyczną pracą artysty, specjalizującego się w ukazywaniu martwej natury, szczególnie upolowanego ptactwa. Zwykle przedstawiane było przez malarza wzdłuż osi środkowej obrazu, zawieszone za jedną nogę czy ułożone na stole. O wyjątkowości tego dzieła decyduje okres powstania, a więc połowa XVII wieku. „Martwa natura” należy do stosunkowo wczesnych prac artysty (powstała, gdy malarz miał 28 lat). Cornelis van Lelienbergh w mistrzowski sposób potrafi ł oddać upierzenie ptactwa i jego różnorodność. Zwraca uwagę także dbałość artysty o szczegóły i precyzja wykonania dzieła. W obrazach Lelienbergha widać inspiracje twórczością Jana Weenix. Lelienbergh żył w latach 1626-1676 w Holandii. Należał do Gildii Świętego Łukasza w Hadze. Prace artysty znajdywały się w sprzedaży wielu domów aukcyjnych, np. Domu Aukcyjnego Christie’s w Amsterdamie. Jego obrazy wzbogacają zbiory muzealne w Amsterdamie, Dreźnie czy Berlinie.
Artist: Ludwik Gędłek
Title: Scena rodzajowa spod Krakowa
Dimensions: 63,5 x 106,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatna
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: Wybór biżuterii
Dimensions: 56,0 x 41,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Artist: Władysław Czachórski
Title: List miłosny, 1880
Year: 1880
Dimensions: 78,5 x 55,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Czesław Wasilewski
Title: Potyczka Ułanów Jazłowieckich z oddziałem kozaków, 1920
Year: 1920
Dimensions: 68,0 x 108,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Potyczka Ułanów Jazłowieckich z oddziałem kozaków to rozbudowana, wielopostaciowa kompozycja cechująca się dużą biegłością warsztatową oraz uderzająca dynamiką starcia. Mimo swobodnej, lekkiej kreski Wasilewski nie ograniczył wielości detali umundurowania i uzbrojenia walczących żołnierzy. Nastrój dramaturgii i ekspresji potęgują języki ognia i dym płonących zabudowań wiejskich. Na uwagę zasługuje również celnie oddana kolorystyka mroźnego zimowego popołudnia z nastrojowymi odcieniami błękitu i różu nieba. Prezentowany obraz należy zaliczyć do najciekawszych i najefektowniejszych prac batalistycznych Czesława Wasilewskiego, upamiętniających bohaterską wojnę obronną z bolszewikami w 1920 roku.
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: Portret dziewczyny, 1895
Year: 1895
Dimensions: 40,0 x 37,0 x
Tools: pastel
Surfaces: cardboard, paper
Provenance: Polska, kolekcja prywatna
Description: w załączeniu ekspertyza Marty Romanowskiej
Artist: Franciszek Żmurko
Title: Autoportret z muzami, 1910
Year: 1910
Dimensions: 66,0 x 84,0 x
Tools: oil, crayon
Surfaces: canvas
Provenance: Polska, kolekcja prywatnazakup prywatny w latach 90. XX w.własność rodziny artysty
Exhibited: Warszawa, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, wystawa pośmiertna artysty, 1911.
Reproduced: WZMIANKOWANYSprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1911, Warszawa 1912, s. 47, (jako “Artysta”).
Description: Oferowana praca ma wyjątkowy charakter. Jest to jeden z niewielu zachowanych autoportretów malarza, który przedstawił się w otoczeniu modelek. Wykonany w technice olejnej, wzbogacony o wykończenie suchą pastelą obraz utrzymany jest w klasycznej delikatnej i ciepłej kolorystyce. Wzrok widza pada na postać artysty, którą od towarzyszących mu modelek odróżnia większe wykończenie. Bez wątpienia jest on centralnym bohaterem kompozycji co podkreśla niemal całkowite opracowanie w technice olejnej. Ustawiony bokiem do widza twarzą jest jednak ku niemu zwrócony. Rysy i charakterystyczne nakrycie głowy nie pozostawiają wątpliwości co do tożsamości portretowanego. Towarzyszące mu postaci kobiece namalowane delikatniej zdradzają inspirację renesansowym rysunkiem takich mistrzów jak Bellini i Michał Anioł, z których pracami Żmurko miał okazję zapoznać się w czasie półrocznego pobytu w Rzymie. Trzy modelki w pełni ukazują mistrzostwo jakie osiągnął artysta w odtwarzaniu kobiecego piękna. Zastosowana technika i wirtuozeria rysunku dają nieodparte wrażenie oniryczności niewieścich postaci. Jawią się one niczym malarska wizja mistrza, jego inspiracja i fascynacja. To one zagwarantowały mu artystyczny sukces, Żmurko nie bez przyczyny nazywany był największym malarzem kobiety. Nie bez przyczyny też Franciszek Żmurko zapragnął w prezentowanym autoportrecie przedstawić siebie w otoczeniu nieodłącznych towarzyszek swojej twórczej drogi – kobiet. Pięknie ujął to Władysław Prokesch w pośmiertnej monografi i artysty wydanej w 1911 roku: Był to talent z Bożej łaski, artysta natchniony, o szerokim locie skrzydeł, malarz-poeta, który jak żaden przed nim a nie wielu zapewne po nim uczynić to potrafi , wyśpiewał czarowny wdzięk i piękność ciała kobiecego. Obraz malowany najprawdopodobniej u schyłku życia artysty jest być może nawet ostatnim jego autoportretem. Wskazywałby na to nie tylko wiek portretowanego ale też sposób malowania, który znajduje odzwierciedlenie w słowach Kazimierza Danilowicza – Strzelbickiego (Franciszek Żmurko, Monografi e Artystów Polskich, wyd. Jana Fiszera, Warszawa 1902): Koloryt jego dawniej, mimo swą przejrzystość, nieco ostry, wielofarbny, stopił się, stonował, nabrał jeszcze większej głębi i powagi, przyoblekł się jakby w złotą patynę. Czy to w technice olejnej, czy pastelowej uderza w ostatnich pracach Żmurki, jeszcze w pracowni będących, skupienie i taki koloryt, że wszystko zdaje się przez złoto przesianem.
Artist: Wilhelm Kotarbiński
Title: Syreny
Dimensions: 89,0 x 193,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Prezentowany obraz jest kompozycją alegoryczną namalowaną na wydłużonym płótnie, charakterystycznym dla twórczości Kotarbińskiego. Powabne kształty syren – nimf wodnych wkomponowane zostały w mistyczną scenerię wieczornego spotkania z grupą mężczyzn siedzących przy ognisku. Kotarbiński wykreował scenę przy blasku zachodzącego słońca o nieokreślonej historii i niepewności znaczeń. Artysta wielokrotnie poruszał tematykę syren, nimf wodnych lub powabnych kobiet przy brzegu morza, wśród których do najbardziej znanych należy Nimfa wodna, znajdująca się w prywatnej kolekcji. Najczęściej na rynku sztuki prezentowane są przedstawienia Wilhelma Kotarbińskiego w typie sielanek włoskich, stąd oferowany obraz o tematyce słowiańskiej stanowi niebywałą rzadkość.
Artist: Olga Boznańska
Title: Portret kobiety w kapeluszu (Aleksandra z Jasieńskich Łosiowa?), ok. 1900
Dimensions: 56,0 x 45,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaDom aukcyjny Agra Art, aukcja 11.12.1994, poz. 53.Polska, kolekcja prywatnaKraków, kolekcja Wincentego hr. Łosia
Exhibited: Szczecin – Warszawa – Stalowa Wola – Sopot – Kraków, Boznańska nieznana, październik 2005 – lipiec 2006.
Reproduced: Król A., Boznańska nieznana [katalog wystawy], wyd. Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, 2005, s. 85.
Description: Oferowany portret przedstawia dystyngowaną, elegancką kobietę w kapeluszu. Dedykowany jest Wincentemu hrabiemu Łosiowi polskiemu powieściopisarzowi i kolekcjonerowi dzieł sztuki. Hrabia Łoś pochodził z Krakowa ze szlacheckiej rodziny herbu Dąbrowa odgrywającej ważną rolę w życiu politycznym i społecznym w kraju. 7 lipca 1884 roku w Osuchowie ożenił się z Aleksandrą Jasieńską. Jest prawdopodobnym, że przedstawioną na portrecie kobietą jest właśnie żona hrabiego. W 1898 roku Olga Boznańska wyjechała na stałe do Paryża. Można zatem podejrzewać, że Portret kobiety w kapeluszu powstał zanim artystka opuściła Kraków. Wincenty hrabia Łoś znany był ze swojej kolekcji dzieł sztuki można zatem sądzić, że zlecił młodej Oldze Boznańskiej wykonanie portretu żony. Dedykacja umieszczona bezpośrednio na licu obrazu sugeruje, że hrabia pozostawał w ciepłych stosunkach z malarką, możliwe, że nie był to pierwszy jej obraz, który trafi ał do zbiorów krakowskiego kolekcjonera.
Artist: Teodor Axentowicz
Title: Portret młodej kobiety z perłami
Dimensions: 38,5 x 33,0 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Julian Fałat
Title: Widok na Kraków (Kraków w śniegu), 1904
Year: 1904
Dimensions: 48,5 x 110,0 x
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaDom Aukcyjny Ostoya, aukcja 21.12.2002, poz. 7.Warszawa, kolekcja Kazimierza NatansonaKraków, własność artysty
Reproduced: Bednarki Z.,Krakowskim szlakiem Juliana Fałata, Wyd. Secesja, Kraków 2005, s. 178.
Description: Julian Fałat po raz pierwszy zjawił się w mieście pod Wawelem w maju 1869 r., podejmując naukę w Szkole Sztuk Pięknych, którą ukończył w roku 1872. Kolejny, dłuższy, bo blisko piętnastoletni pobyt w Krakowie związany był z objęciem prestiżowego stanowiska dyrektora Po odejściu Jana Matejki. Został nominowany na to stanowisko przez artystów z kręgu monachijskiego w tym przez Józefa Brandta. Po objęciu zaoferowanej posady, Julian Fałat w 1895 roku rozpoczął gruntowną reformę programu nauczania. Zaproponował posady profesorskie najwybitniejszym modernistom: Stanisławowi Wyspiańskiemu, Leonowi Wyczółkowskiemu, Jackowi Malczewskiemu, Józefowi Mehofferowi, Janowi Stanisławskiemu, Teodorowi Axentowiczowi, Konstantemu Laszczce, Stanisławowi Dębickiemu, Ferdynandowi Ruszczycowi i Józefowi Pankiewiczowi. Objęcie stanowiska dyrektora Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie przez Juliana Fałata zapoczątkowało nowy rozdział w dziejach polskiego szkolnictwa i tworząc podwaliny ukonstytuowanej w 1900 roku Akademii Sztuk Pięknych. W latach 1903-1907, Julian Fałat wraz z rodziną zajmował mieszkanie w kamienicy, będącej własnością żony Marii, przy ul. Pędzichów 8, a następnie przy ul. Pańskiej 7. Przez trzy lata mieszkał w budynku stykającym się z Akademią Sztuk Pięknych, przy ul. Basztowej 19. Ostatni jego adres krakowski to ul. Szlak 3, gdzie tylko on sam był zameldowany. Spod pędzla Fałata wyszło kilka panoram i ujęć murów krakowskich, widzianych z okna Akademii i balkonu przy ul. Basztowej. Fałat wracał do malowania obronnych murów i wieżyc podwawelskiego grodu w różnych latach, porach roku i częściach dnia. Artysta w kadrze ujmował też coraz to inne fragmenty – przesuwał od lewej do prawej strony. Od wieżyczek strzelniczych, wyrastających z Barbakanu – po dach i od tyłu widoczną górną kondygnację fasady kościoła oo. Pijarów, zwieńczoną ażurową dzwonnicą projektu Franciszka Placidiego. Praca ujmująca temat podobnie do prezentowanej nosi tytuł Kraków w zimie (olej, płótno 58 x 129 cm) i znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy
Title: Autoportret z samowarem, 1917
Year: 1917
Dimensions: 66,5 x 50,0 x
Tools: pastel, coal
Surfaces: cardboard, paper
Signed: Yes
Provenance: Trójmiasto, kolekcja prywatnaDom aukcyjny Agra Art, aukcja 14.03.1999.
Reproduced: Żakiewicz A., Witkacy [1885-1939], z serii Ludzie Czasy Dzieła, wyd. Edipresse Polska S.A., Warszawa 2006.Dubiński K., Wojna Witkacego, czyli kumboł w galifetach, wyd. Druk Drukarnia Wydawnicza im. W.L. Anczyca, 2015, ilustracja na obwolucie.
Description: Autoportret z samowarem należy do grupy prac, które Witkacy wykonał w czasie swojego pobytu w Rosji w latach 1914-1918. Z tego okresu zachowało się bogate ouvre artysty składające się z 67 jego prac, w tym – 5 autoportretów, 29 portretów, 26 fantastycznych kompozycji pastelowych, 1 gwaszu, 2 ekslibrisów, 1 okładki książki i 3 obrazów olejnych. Okoliczności znalezienia się w Petersburgu jesienią 1914 roku można nazwać dramatycznymi. Po samobójstwie narzeczonej, Jadwigi Janczewski, Witkacy znalazł się na skraju załamania nerwowego. Chcąc wspomóc przyjaciela Bronisław Malinowski zaproponował mu wyjazd do Australii, gdzie młody antropolog wybierał się na konferencję. Wyruszyli w połowie czerwca zatrzymując się po drodze na Cejlonie. Wspólna podróż została jednak wkrótce przerwana wiadomością o wybuchu I wojny światowej. Witkacy zdecydował się na powrót do Europy lecz jako obywatel rosyjski urodzony w Królestwie Polskim nie mógł wracać do austriackiej Galicji. Pojechał więc do Petersburga gdzie zaciągnął się do ekskluzywnego Pawłowskiego Pułku Lejbgwardii. Służył w niej do 1917 roku kiedy to po rewolucji październikowej rozstał się z armią rosyjską. Właśnie z ostatnich dwóch lat pobytu w Rosji zachowało się najwięcej prac Witkacego. Oferowana praca, powstała w najbardziej tajemniczym i brzemiennym w skutki okresie życia Witkacego, za jaki uważa się czteroletni pobyt w Rosji sposobem i techniką rysowania koresponduje z innymi ówczesnymi dziełami artysty. W tym czasie w swoich portretach i kompozycjach Witkacy używał na równych prawach węgla i pastelu. Do 1914 Witkacy rysował wyłącznie węglem, w 1915, już w Rosji, zaczął do swych prac stopniowo wprowadzać pastel. W 1917 rysunek węglowy służył Witkacemu jeszcze za podstawę kompozycji – szkic konstrukcyjny, uzupełniany stopniowo barwnymi pastelami, służącymi głównie dla ożywienia pracy, podkreślenia jej newralgicznych partii. Witkacy portretował w tym czasie nie tylko siebie – spokojne i obiektywne wizerunki tworzył dla członków petersburskiej Polonii (Stefan Kiedrzyński, Tadeusz Miciński) oraz żołnierzy i ofi cerów Pawłowskiego Pułku. To w Rosji zaczął po raz pierwszy wprowadzać do portretów technikę pasteli, tam również narodził się system, który dał podstawę do późniejszego Regulaminu Firmy Portretowej. Jak pisze Irena Jakimowicz to w „Rosji przyszedł czas syntezy; Witkiewicz zaczął przymierzać swoje malarstwo do swojego o nim myślenia”. A sam artysta przepojony atmosferą rewolucyjną tak pisał: Minęły czasy metafi zycznej absolutności sztuki. Sztuka była dawniej jeśli nie czymś świętym, to w każdym razie „świętawym” – zły duch wcielał się w ludzi czynu. Dziś nie ma w kogo – resztki indywidualizmu życiowego to czysta komedia – istnieje tylko zorganizowana masa i jej słudzy. Od biedy zły duch przeniósł się w sferę sztuki i wciela się dziś w zdegenerowanych, perwersyjnych artystów. Ale ci nikomu już nie zaszkodzą ani pomogą: istnieją dla zabawy ginących odpadków burżuazyjnej kultury.
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy
Title: Portret Janiny Turowskiej-Leszczyńskiej, 1931
Year: 1931
Dimensions: 64,0 x 46,0 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaod 1961 roku depozyt prof. Jana Leszczyńskiego w Muzeum Narodowym w KrakowieKraków, kolekcja Janiny i Jana Leszczyńskich
Description: Oferowany portret pochodzi ze zbiorów profesora Jana Leszczyńskiego i jego żony Janiny z Turowskich, właścicieli jednej z najliczniejszych i najciekawszych kolekcji prac Witkacego. Państwo Leszczyńscy należeli do grona bliskich znajomych artysty, który – w ramach swojej „Firmy portretowej“ – malował ich oboje wielokrotnie. Portretów samej Janiny, nazywanej przez Witkacego w jego listach do żony Inką, powstało blisko dwadzieścia. Niewykluczone, że artysta, z natury kochliwy i niestały w uczuciach, zadurzył się w pannie Turowskiej. Jej ślub z przyjacielem Witkacego – Janem Leszczyńskim stał się powodem kryzysu w towarzyskich relacjach. Kryzys z czasem minął, nie minęło jednak uczucie Witkacego do Inki. Artysta był częstym gościem w dworku Leszczyńskich w Tarnowcu gdzie w okresie 1935- 39 powstało 108 dzieł – od obrazów olejnych po portrety i grafi ki. „Nie sposób jego wizyt nie pamiętać – były małą rewolucją w ich spokojnym, wiejskim życiu. Gdy wyjeżdżał, rodzice mieli nawet – jak mówili – „witkazenjammer”, choć po jakimś czasie znów go serdecznie witali – ojcu brak było ich fi lozofi cznych rozmów…” wspominał Jan jnior – syn Jana i Janiny Leszczyńskich (Siedlecka J., Mahatma Witkac, wyd. Słowa, Warszawa 1991). Portret Janiny Turowskiej-Leszczyńskiej artysta określił jako typ E, kategorię która zakładała dowolną interpretację psychologiczną modela. W praktyce zaś – w tej konwencji artysta portretował kobiety, które mu się podobały. Adnotacja – NP i Nπ – oznacza, że w czasie pracy nie palił i nie pił. Za to w trakcie pracy zjadł pół ciastka o czym świadczy dopisek ½ C. Oferowana praca doskonale wpisuje się w twórczość Witkiewicza z lat 30., w których w kobiecym portrecie dominował motyw wielkich szklanych oczu wpatrzonych w widza. Fantazja i poczucie humoru z jakimi operował artysta powodują iż każdy z nich jest wyjątkowy. Działalność portretowa ekscentrycznego artysty jakim niewątpliwie był Stanisław Ignacy Witkiewicz przyniosła mu sławę i uznanie i zaliczana jest do jednego z najdłużej trwających cyklów malarskich w historii polskiej sztuki nowoczesnej.
Artist: Julian Fałat
Title: Pejzaż zimowy z Bystrej, 1910
Year: 1910
Dimensions: 59,5 x 140,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaDom aukcyjny Agra Art, aukcja 20.10.2002, poz. 23.
Description: Zima w malarstwie polskim stała się odrębnym tematem pod koniec XIX wieku, w okresie Młodej Polski. Do najchętniej ukazywanych pejzaży należy zasypane śniegiem wsie, pola, lasy wzbogacane gdzieniegdzie chatami, studniami, dzikimi zwierzętami, postaciami i saniami. Temat zimy podejmowany był przez największych twórców malarstwa pejzażowego – Juliana Fałata, Michała Gorstkina Wywiórskiego, Ferdynanda Ruszczyca, Jana Stanisławskiego. Julian Fałat jest uznawany za niewątpliwego mistrza tej tematyki, zarówno w technice akwareli jak i malarstwie olejnym. Krajobraz zimowy stał się dla niego pretekstem do dalszych poszukiwań, odkrywania walorów bieli i efektów świetlnych. Najpiękniejsze śnieżne pejzaże malował w Bystrej – małej wsi na Śląsku Cieszyńskim, a także w Nieświeżu i na Polesiu. Do Bystrej sprowadził się artysta wraz z żoną i trójką dzieci w 1910 roku. Krajobrazy tam powstałe, z wijącą się rzeką i górzystym terenem cechuje lekkość malowania, efekty luministyczne oraz stosowanie błękitów i fioletów w partiach cieni. Fałat inspirował się impresjonizmem ale pozostał wierny realizmowi. W tym znaczeniu ogromne znaczenie dla twórczości artysty miał wyjazd do Monachium w 1875 gdzie poznał m.in. Leona Wyczółkowskiego, Józefa Brandta i Jana Owidzkiego. Pejzaże zimowe Fałata są pozbawione ludzkiego, zwierzęcego czy architektonicznego sztafażu. Uwagę swą koncentrował artysta na śniegu i sposobie jego przedstawienia. Nie jest to zwykła biała plama znaczona fakturą grubo kładzionej farby olejnej. Śnieg Fałata to niemalże namacalna pokrywa bogata w niuanse walorowe słonecznych blasków i cieni powstających w załamaniach śniegowej warstwy. Krajobraz zimowy jest opowieścią o ukochanym przez artystę polskim pejzażu.
Artist: Julian Fałat
Title: Bystra, 1910
Year: 1910
Dimensions: 49,5 x 93,5 x
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Artist: Alfons Karpiński
Title: Różowe róże
Dimensions: 30,0 x 56,5 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Artist: Kazimierz Sichulski
Title: Zwiastowanie, 1934
Year: 1934
Dimensions: 95,0 x 116,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Jerzy Kossak
Title: Odwrót spod Moskwy, 1922
Year: 1922
Dimensions: 94,5 x 139,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatna
Description: W twórczości Jerzego Kossaka tematyka napoleońska bez wątpienia należała do jednego z ulubionych i najczęściej powtarzanych przez artystę motywów. Kossak posiadał znakomitą znajomość historii i żołnierskich mundurów co pozwalało mu na swobodne i pełne rozmachu przedstawienia epizodów XIX wiecznych wojen. W oferowanym obrazie Kossak ukazał Napoleona jadącego saniami w otoczeniu polskich żołnierzy 1 Pułku Szwoleżerów-Lansjerów Gwardii Cesarskiej, którzy wrześniowym rankiem 1812 roku wyprowadzili cesarza z płonącego miasta. Podczas odwrotu w drugiej połowie października rozpoczęły się silne mrozy i zamiecie śnieżne, które zdziesiątkowały wojsko i ostatecznie przyczyniły się do jego klęski. Udział Polaków walczących u boku Napoleona o być albo nie być Ojczyzny pozostał jednak powodem do dumy i chwały. Byli najlepiej przygotowani do trudnych warunków a ich poświęcenie pozwoliło uratować wielu ludzi, w tym samego Napoleona. Nie bez przyczyny motyw ten podejmuje Kossak w 1922 roku – dwa lata po zwycięskim odparciu najazdu bolszewików w 1920 roku. Potrzeba wskrzeszania i nieustannego pielęgnowania pamięci o polskich sukcesach militarnych była niezwykle silna w narodzie, który tylko kilka lat wcześniej odzyskał upragnioną suwerenność. Miejscu Moskwy w świadomości narodowowyzwoleńczej Polaków jest wyjątkowe. To nie tylko zwycięstwo w wojnie polsko bolszewickiej zwane Cudem nad Wisłą i nie tylko kampania napoleońska z 1812 roku ale również triumf sprzed dwustu lat wcześniej – a mianowicie zdobycie Moskwy w 1612 roku stanowiły o specjalnym traktowaniu relacji polsko – rosyjskich przez takich artystów jak Kossakowie. W tym względzie nie do przecenienia zdają się być zasługi jakie malarstwo Jerzego i jego ojca Wojciecha miało dla podtrzymania i pielęgnowania dumy narodowej. Artysta malował tę scenę przynajmniej raz jeszcze, w roku 1929 zbiory MNW; porównaj: K. Olszański, Jerzy Kossak, Wrocław-Warszawa- -Kraków 1992, 51.
Artist: Jacek Malczewski
Title: Pieśń nadziei, 1906
Year: 1906
Dimensions: 72,5 x 92,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas, cardboard
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: Prezentowana praca, pojawiająca się na rynku antykwarycznym po raz pierwszy, jest niezwykle ciekawą i bogatą w wątki kompozycją Jacka Malczewskiego. Scena koncentruje się wokół wyraźnie zarysowanych postaci siedzących w otwartych drzwiach jakimi są sędziwy żołnierz z głową podpartą rękoma, na drugim planie kobieta w zapasce na głowie zwrócona w przeciwną stronę z półprzymkniętymi oczyma oraz dwie dziewczynki z instrumentami smyczkowymi w dłoniach wychodzące z wnętrza domu w kierunku widza.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: Portret młodej dziewczyny, 1926
Year: 1926
Dimensions: 22,5 x 28,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas, cardboard
Signed: Yes
Artist: Rafał Malczewski
Title: Widok na Dolinę Strążyską od Sarniej Skały
Dimensions: 65,0 x 99,0 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnazakup w krakowskiej Desie w latach 90. XX w.
Artist: Władysław Skoczylas
Title: Pejzaż z okolic Chianti
Dimensions: 34,0 x 48,0 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Iwan Trusz
Title: Via Appia
Dimensions: 53,0 x 33,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Artist: Mela Muter
Title: Portret dr Bolesława Nawrockiego, lata 60. XX w.
Dimensions: 61,0 x 50,0 x
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaDom aukcyjny Agra Art, aukcja 6.12.2009, poz. 106.Warszawa, kolekcja prywatna
Artist: Mela Muter
Title: Kwiaty w wazonie
Dimensions: 46,3 x 31,7 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Artist: Mela Muter
Title: Portret dziewczynki / Portret mężczyzny
Dimensions: 62,0 x 48,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Trójmiasto, kolekcja prywatna
Artist: Eugeniusz Zak
Title: Pejzaż francuski
Dimensions: 53,0 x 70,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaArgentyna, kolekcja prywatnaParyż, Galerie Zak – do lat 30. XX w.własność artysty
Artist: Tadeusz Makowski
Title: Polne kwiaty w koszyku, ok. 1915–1917
Dimensions: 20,5 x 30,4 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatna
Artist: Zygmunt Menkes
Title: Martwa natura z butelką i bananami, lata 20. XX w.
Dimensions: 56,0 x 38,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 16.10.2018, poz. 38Warszawa, kolekcja prywatnazakup w krakowskiej galerii w latach 90. XX w.
Artist: Zygmunt Menkes
Title: Autoportret z martwą naturą, 1929
Year: 1929
Dimensions: 65,0 x 81,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaParyż, kolekcja prywatna
Artist: Władysław Ślewiński
Title: MARTWA NATURA, ok. 1900-1906
Dimensions: 27,0 x 35,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Pomorze, kolekcja prywatna
Exhibited: Kazimierz Dolny, Muzeum Nadwiślańskie,Władysław Ślewiński. Z Pont Aven do Kazimierza, 05.10.2009-10.01.2010.
Description: Cóż mogą powiedzieć dwa jabłka, cebulkowa roślina, bretoński garnuszek, żółty tomik francuskiej powieści,gipsowa maska, półka z książkami? A w martwych naturach Ślewińskiego każdy z tych przedmiotów mówigłosem głębokim i tajemniczym, muzykalnym jak wieczna pieśń, przejmującym jak tęsknota za ojczyzną.Posiada on dar, dzięki któremu każda rzecz, której się tknie, dźwięczy smętną skargą.
Artist: Joachim Weingart
Title: Dziecięca dyskusja
Dimensions: 73,0 x 103,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaDom Aukcyjny Polswiss Art, aukcja 6.10.2015, poz. 32.Polska, kolekcja prywatnaMillon & Associés SAS, aukcja 21.11.2012, poz. 127.Francja, kolekcja prywatna
Artist: Józef Czapski
Title: Tulipany, 1970
Year: 1970
Dimensions: 92,5 x 52,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Opole, kolekcja prywatnaDom Aukcyjny Agra Art, aukcja 9.06.2013, poz. 81.Francja, kolekcja Marka Szypulskiego (dar od artysty)
Artist: Tytus Czyżewski
Title: Pejzaż z Cagnes, lata 20. XX w.
Dimensions: 54,0 x 65,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Jan Cybis
Title: Sopot, ok. 1956
Dimensions: 62,0 x 80,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Brazylia, kolekcja prywatnazakup od artysty
Description: Oferowany pejzaż Sopot z dużym prawdopodobieństwem powstał w połowie lat 50. XX wieku kiedy to Jan Cybis w latach 1955–57 wykładał w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie. Obecność Jana Cybisa, jak również innych przedstawicieli przedwojennej grupy kapistów – Artura Nachta-Samborskiego czy Piotra Potworowskiego – miało nie małe znaczenie dla sopockiego środowiska artystycznego. Przenieśli w realia powojennego Sopotu sposób podejścia do kultury artystycznej oparty na francuskim postimpresjonizmie. W krótkim dwuletnim okresie sopockim Jan Cybis namalował kilkanaście obrazów przedstawiających widok od strony północnej na zatokę z molo w tle. Pracował sam lub wspólnie ze swoimi studentami. W Dziennikach opisuje to następująco: Sopot. Robimy studia nad morzem akwarelą lub akwarelą z bielą. Pasjonująca zabawa. Wybrzeże raczej nudne, na morzu prawie nie ma statków czy łodzi, sama woda i niebo, ale ciągle się do tego wraca, za każdym razem zastaje się nowy nastrój, urzekające widowisko. (Jan Cybis – Notatki malarskie. Dzienniki 1954-1966, wyd. PIW, 1980, s. 40.)
Artist: Wojciech Weiss
Title: MODELKA, 1935 - 1940
Year: 1935
Dimensions: 63,0 x 97,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Katarzyna Kobro
Title: Akt kobiecy – Siedząca, 1925–27
Year: 1925
Dimensions: 28,0 x 17,0 x 32,0
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaFrancja, kolekcja prywatna
Exhibited: GIPS WYSTAWIANYŁódź, Miejskie Muzeum Historii i Sztuki im. J. i K. Bartoszewiczów, 1930.Łódź – Warszawa, Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński, 1956–57.
Reproduced: GIPS REPRODUKOWANYKatalog Działu Sztuki nr 1, Miejskie Muzeum Historii i Sztuki im. J. i K. Bartoszewiczów, Łódź 1930, s.16, poz.87.Rocznik Muzeum Sztuki 1930 – 1962, Łódź 1965, il.53.Katarzyna Kobro 1898 – 1951, Henry Moore Institute, Leeds, Muzeum Sztuki Łódź, 1999, s. 104.Strzemińska N.,Sztuka miłość i nienawiść. O Katarzynie Kobro i Władysławie Strzemińskim, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2001, s. 110.Strzemińska N.,Katarzyna Kobro, Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2004 , s. 127.
Description: W „Akcie kobiecym – siedzącej” Katarzyna Kobro syntetyzuje kształty kobiecego ciała, wydobywając ze zwartej bryły krawędzie, wybrzuszenia i wklęsłości. Historycy sztuki wyjaśniają formalny kształt „Aktu” poprzez stylistykę kubistyczną, która wyraża się w pewnym rozbiciu form; inni powołują się na osobiste, zmysłowe doświadczenie integralności własnego ciała.
Artist: Alfred Lenica
Title: Przeloty i wojna, 1959
Year: 1959
Dimensions: 100,0 x 81,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Roman Opałka
Title: Jota, 1965
Year: 1965
Dimensions: 117,0 x 55,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnazakup od artysty
Artist: Aleksander Kobzdej
Title: Wejście, 1959–1960
Year: 1959
Dimensions: 71,0 x 61,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatna
Artist: Tadeusz Kantor
Title: Informel, 1961
Year: 1961
Dimensions: 80,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Wrocław, kolekcja prywatnaPoznań, kolekcja Fundacji Signum
Artist: Jan Lebenstein
Title: Tendresse (Czułość), 1964
Year: 1964
Dimensions: 117,0 x 73,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: Jasny sizal, 1974–75
Year: 1974
Dimensions: 145,0 x 180,0 x
Tools: individual
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatnakolekcja artystki
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: Metalowa głowa, 2004
Year: 2004
Dimensions: 5,0 x 35,0 x 23,0
Signed: Yes
Provenance: Wrocław, kolekcja prywatnakolekcja artystki
Exhibited: Wystawa Ślady istnienia W hołdzie dla Magdaleny Abakanowicz (1930-2017), kuratorzy-Mariusz Hermansdorfer, Maria Rus Bojan, Dworcowa Gallery, Wrocław 22.06 – 25.08.2017.
Reproduced: Ślady istnienia. W hołdzie dla Magdaleny Abakanowicz (1930-2017), All That Art Foundation, Wrocław, 2017, s. 73.
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: Three handed, 2008
Year: 2008
Signed: Yes
Provenance: Wrocław, kolekcja prywatnakolekcja artystki
Exhibited: Wrocław, Dworcowa Gallery, Ślady istnienia W hołdzie dla Magdaleny Abakanowicz (1930-2017), 22.06 – 25.08.2017.Westfälisches Landesmuseum für Industriekultur, Atelier-Industrie Magdalena Abakanowicz – Laura Ford, 02.09. – 20.11.2011.
Reproduced: REPRODUKOWANYŚlady istnienia W hołdzie dla Magdaleny Abakanowicz (1930–2017), All That Art Foundation, Wrocław, 2017, s. 47.
Artist: Erna Rosenstein
Title: Indianie, lata 50-te XX w.
Dimensions: 25,0 x 34,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas, cardboard
Signed: Yes
Provenance: Wrocław, kolekcja prywatna
Artist: Erna Rosenstein
Title: Ziemia niczyja, 1965
Year: 1965
Dimensions: 30,0 x 40,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Provenance: Wrocław, kolekcja prywatna
Artist: Bronisław Kierzkowski
Title: Kompozycja fakturowa, 1960
Year: 1960
Dimensions: 93,0 x 61,0 x
Signed: Yes
Artist: Teresa Rudowicz
Title: Kompozycja 63/25, 1963
Year: 1963
Dimensions: 93,0 x 78,0 x
Tools: mixed
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaod 2014 roku depozyt Muzeum Narodowego w GdańskuParyż, kolekcja Bogdana JakubowskiegoUSA, kolekcja Ewy Pape
Artist: Teresa Pągowska
Title: Zdarzenie, 1972
Year: 1972
Dimensions: 160,0 x 130,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Warszawa, Galeria Współczesna, Teresa Pągowska, 1972.Chorzów, Miejska Galeria Sztuki MM, Teresa Pągowska – Malarstwo, 2 – 29 czerwca 2010.Warszawa, Galeria Fibak Büchner, Teresa Pągowska. Malarstwo z lat 1960/1970, 2003.
Reproduced: Teresa Pągowska. Malarstwo z lat 1960/1970 [katalog wystawy], wyd. Galeria Fibak Büchner, Warszawa 2003, s. 43.
Artist: Henryk Stażewski
Title: Relief nr 37, 1973
Year: 1973
Dimensions: 61,4 x 61,4 x 4,3
Tools: individual
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatnaWarszawa, kolekcja prywatna
Reproduced: Henryk Stażewski, red. Andrzej Szczepaniak, wyd. Skira, Mediolan 2018, s. 169.
Artist: Victor Vasarely
Title: Corpusculaires, 1973
Year: 1973
Dimensions: 36,0 x 29,0 x
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Henryk Berlewi
Title: Mechanofaktura, ok. 1960
Dimensions: 46,5 x 66,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Mikołaj Kochanowski
Title: Obraz-relief III, lata 60. XX w.
Dimensions: 100,0 x 81,0 x
Tools: mixed
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Kraków, Pawilon BWA, 14 Kolekcji (14 Malarzy Krakowskich), luty 1968.Kraków, Galeria Pryzmat, Mikołaj Kochanowski. Malarstwo, ready-made, 6.09–19.09.2017.
Reproduced: Mikołaj Kochanowski (1916–1987). Album twórczości [katalog wystawy], wyd. Galeria Pryzmat, Kraków 2017, s. 43, poz. 21.
Artist: Ryszard Winiarski
Title: Relief przestrzenny, 1973
Year: 1973
Dimensions: 33,0 x 33,0 x 8,0
Tools: acrylic
Surfaces: board
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Artist: Ryszard Winiarski
Title: Badhuis-vlag, 1976
Year: 1976
Dimensions: 280,0 x 180,0 x
Tools: oil
Signed: Yes
Provenance: Belgia, kolekcja prywatnawłasność spadkobierców artystywłasność artysty
Exhibited: Gorinchem, Kunstcentrum Badhuis, Ryszard Winiarski. Gry, 1976.
Reproduced: Ryszard Winiarski, z serii: Spectra Art Space Masters, Warszawa 2016.
Verified Artist: Yes
Artist: Ryszard Winiarski
Title: Seria 12 prac Vertical game 4x4, 1981
Year: 1981
Dimensions: 68,0 x 4,0 x 2,0
Tools: acrylic
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaFulda, Galerie New Spacewłasność artysty
Verified Artist: Yes
Artist: Wojciech Fangor
Title: E44, 1966
Year: 1966
Dimensions: 71,0 x 71,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaDreweatts, aukcja 13.07.2016, poz. 93.Corsham Hall (UK), kolekcjaClifforda i Rosemary Eliswłasność artysty
Artist: Stanisław Fijałkowski
Title: 16 VI 2005, 2005
Year: 2005
Dimensions: 116,0 x 89,0 x
Tools: acrylic, watercolor, coal
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Reproduced: Fijałkowski. Malowanie painting, z serii: Kolekcja Andzelm Gallery 7, wyd. Apostolicum, Ząbki 2008, s. 51.
Artist: Jarosław Modzelewski
Title: Fala, 1983
Year: 1983
Dimensions: 69,0 x 204,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Exhibited: Warszawa, kościół Nawiedzenia NMP, Chaos – człowiek – absolut, 1984.Warszawa, Pracownia Dziekanka, Kobieta ucieka z masłem – Gruppa, 21 maja 1984.Warszawa, Pracownia Dziekanka, Wybrane zagadnienia z problematyki malarstwa sztalugowego w aspekcie pracy własnej, 17–25 marca 1986.
Reproduced: Kurzac M., Michalski J., Sitkowska M., Tarabuła M., Jarosław Modzelewski. Obrazy 1977–2006, wyd. Galeria Zderzak, Kraków 2006, s. 149, poz. 54.
Artist: Janusz Orbitowski
Title: S-VI, 1970
Year: 1970
Dimensions: 101,5 x 81,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Władysław Jackiewicz
Title: Akt, lata 80. XX w.
Dimensions: 114,0 x 146,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: Akt, 1962
Year: 1962
Dimensions: 84,0 x 60,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: Akt z pejzażem, 1972
Year: 1972
Dimensions: 120,0 x 80,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaKraków, Galeria Starmachwłasność artysty
Exhibited: Edynburg, Galeria Richard Demarco, wystawa sztuki polskiej w ramach Edinburgh Festival, 1972.Łódź, BWA, I Triennale Malarstwa i Grafiki „Nasz czas – metafora –tendencje”, 1973.Warszawa, Zachęta Państwowa Galeria Sztuki, Jerzy Nowosielski, 21.03-27.04.2003.
Reproduced: Jerzy Nowosielski, Galeria Starmach Fundacja Nowosielskich, Warszawa 2003, s. 345.
Artist: Kajetan Sosnowski
Title: Obraz chemiczny, 1975–1982
Year: 1975
Dimensions: 92,0 x 92,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja spadkobierców artysty
Artist: Danuta Lewandowska
Title: Błękitne formy, ok. 1967
Dimensions: 62,0 x 88,0 x
Tools: mixed
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja spadkobierców artystki
Exhibited: Warszawa, Galeria Gaga, W tradycji konstruktywizmu, 2007.
Artist: Koji Kamoji
Title: Biały obraz z kamyczkami 3, 2013
Year: 2013
Dimensions: 100,0 x 70,0 x
Tools: individual
Surfaces: board
Artist: Jan Tarasin
Title: Przedmioty policzone, 1965
Year: 1965
Dimensions: 95,0 x 136,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnazakup od artysty
Artist: Jan Tarasin
Title: Przedmioty policzone, 1981–83
Year: 1981
Dimensions: 65,0 x 92,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Jan Tarasin
Title: Zapisy, 1991
Year: 1991
Dimensions: 53,0 x 57,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Leon Tarasewicz
Title: Las, 2013
Year: 2013
Dimensions: 130,0 x 170,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Leon Tarasewicz
Title: Bez tytułu, 1998
Year: 1998
Dimensions: 50,0 x 50,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Xawery Wolski (1960)
Title: Usta, 2002
Year: 2002
Dimensions: 53,5 x 68,5 x
Tools: individual
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Artist: Rafał Bujnowski
Title: Bez tytułu, z serii Ściany i obrazy, 2004
Year: 2004
Dimensions: 48,0 x 62,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaSzwajcaria, kolekcja prywatnaWarszawa, Galeria Raster
Exhibited: Düsseldorf, Kunstverein Düsseldorf, Rafał Bujnowski. Malen, painting, malowanie, 7 maja – 17 lipca 2005.Kraków, Galeria Bunkier Sztuki, Rafał Bujnowski. Malowanie, 23 marca – 23 kwietnia 2005.
Reproduced: Smolak A., Rafał Bujnowski. Malowanie [katalog wystawy], wyd. Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków 2005, s. 107.
Artist: Edward Dwurnik
Title: New York, 2017
Year: 2017
Dimensions: 200,0 x 270,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Edward Dwurnik
Title: Chrystus na górce z cyklu Krzyż, 1979
Year: 1979
Dimensions: 73,5 x 54,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes