Artist: Johan Starbus
Title: Portret Katarzyny Opalińskiej, 1711-1714
Year: 1711
Dimensions: 79,0 x 64,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaStockholms Auktionsverk, 24.02.2022, poz. 350
Description: (…) królowa wykazywała więcej siły charakteru niż łagodności.
Artist: Autor Nieokreślony
Title: Piękna ogrodniczka, XIX w. (Madonna z Dzieciątkiem i św. Janem Chrzcicielem, Dziewica w ogrodzie)
Dimensions: 46,5 x 37,0 x
Tools: oil
Surfaces: paper, board
Provenance: Legnica, kolekcja prywatna
Reproduced: Literatura:Franzese P., Wielcy malarze: Rafael, tom 28, wyd. Edipresse Polska, Warszawa, 2016, ss. 44-45.Peccatori S., Zuffi S., Klasycy Sztuki: Rafael, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2006, ss. 34-35.Hall M. B., The Cambridge Companion to Raphael, Cambridge University Press, Cambridge, 2005, ss. 26-28.Peccatori S., Zuffi S., Geniusze malarstwa: Rafael, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2001, ss. 32-35.Karpowicz M., Rafael, Krajowa Agencja Wydawnicza RSW „Prasa-Książka-Ruch”, Warszawa, 1978, s. 23.
Description: Jak dalece niebo okazało się szczodre i błogosławione, obdarzając łaskawie tylko jednego człowieka swymi skarbami, dzielonymi przez wieki między wielu, to właśnie widzi się w osobie świetnego i pełnego wdzięku Rafaela Sanzio z Urbino.
Verified Artist: Yes
Artist: Autor Nieokreślony
Title: Młoda kobieta podczas toalety, XIX w.
Dimensions: 96,5 x 78,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaDesa Unicum (zakup ok. 2010 roku)
Reproduced: Literatura:Goodman-Soellner E., Poetic Interpretations of the „Lady at Her Toilette” Theme in Sixteenth-Century Paintings w: „The Sixteenth Century Journal”, 1983, tom 14, nr 14, ss. 434-436.Bergerhoff R., Tycjan. W kręgu sztuki, wyd. Arkady, Warszawa, 1979, s. nlb.Bergerhoff R., Tycjan. W kręgu sztuki, wyd. Arkady, Warszawa, 1979, s. nlb.
Description: Zwierciadło, w którem zwykłaś patrzeć, pani,
Verified Artist: Yes
Artist: Aleksander Orłowski
Title: Kolekcja prac ze zbiorów krasiczyńskich książąt Sapiehów,ok. 1795-1802
Dimensions: 39,0 x 56,3 x
Tools: ink, watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Atak republikanów na króla Jerzego III, ok. 1795(Dyplomata; Wjazd króla Jerzego III do Londynu; Wjazd króla Jerzego IV):Polska, kolekcja prywatnaDepozyt Muzeum Narodowego w Krakowie (nr dep. 657; lata 50. XX w.)Krasiczyn, kolekcja rodziny książęcej SapiehówKrasiczyn, kolekcja Adama ks. Sapiehy
Exhibited: Atak republikanów na króla Jerzego III, ok. 1795(Dyplomata; Wjazd króla Jerzego III do Londynu; Wjazd króla Jerzego IV):Kielce, Muzeum Narodowe w Kielcach – Pałac Biskupów Krakowskich, Gra obrazów – gra obrazami, maj – wrzesień 2011Warszawa, Muzeum Narodowe w Warszawie, Aleksander Orłowski (1777-1832). Wystawa dzieł ze zbiorów radzieckich i polskich, grudzień 1957 – luty 1958Poznań, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Aleksander Orłowski (1777-1832), 1952Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie, Aleksander Orłowski (1777 – 1832), 1951/52Lwów, Powszechna Wystawa Krajowa we Lwowie, Wystawa Sztuki Polskiej od roku 1764-1886, 1894
Reproduced: Atak republikanów na króla Jerzego III, ok. 1795(Dyplomata; Wjazd króla Jerzego III do Londynu; Wjazd króla Jerzego IV):Gra obrazów – gra obrazami [katalog wystawy], wyd. Muzeum Narodowe w Kielcach, Kielce 2011, s. 167Aleksander Orłowski 1777-1832. Wystawa dzieł ze zbiorów radzieckich i polskich [katalog wystawy], wyd. Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1957, il. 72
Description: Kolekcja prac Aleksandra Orłowskiego ze zbiorów krasiczyńskich książąt Sapiehów to wyjątkowy, najprawdopodobniej jedyny taki zachowany do tej pory w rękach prywatnych zespół dzieł artysty.
Artist: Autor Nieokreślony
Title: Dama z motylem i kwiatami róży, ok. 1860
Dimensions: 76,0 x 61,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas, paper
Verified Artist: Yes
Artist: Jan Styka
Title: Chrześcijanie w podziemiach Cyrku, 1904-1911 (W podziemiach Cyrku)
Year: 1904
Dimensions: 245,0 x 195,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Rzym, kolekcja prywatnaCapri, kolekcja prywatnaCapri, Villa Certosella – Museo Quo Vadis
Exhibited: Warszawa, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Wystawa cyklu obrazów „Quo vadis” Jana Styki. Wystawy zbiorowe Tadeusza i Adama Styków. Kolekcja prac Stanisława Czajkowskiego, luty 1936Paryż, Galerie La Boétie, 1911
Reproduced: Museo „Quo Vadis”: opere di Jan Styka. Capri – Villa Certosella, wyd. D. Trampetti, Capri 1922, il. XV. Sienkiewicz H., „Quo vadis: roman néronien”, wyd. Ernest Flammarion, Paryż 1904, tabl. 9r.
Description: Skazańcy śpiewali z oczyma wzniesionymi ku velarium. Widziano twarze pobladłe, lecz jakby natchnione. Wszyscy zrozumieli, że ludzie ci nie proszą o litość i że zdają się nie widzieć ni cyrku, ni ludu, ni senatu, ni cezara. „Christus regat!” rozbrzmiewało coraz donośniej (…)(Sienkiewicz H., Quo vadis, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1983, s. 385-386)
Artist: Ludwik Gędłek
Title: Powrót z polowania
Dimensions: 79,0 x 121,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaAgra-Art, aukcja 11.06.1995Londyn, Sotheby’s, aukcja 11.04.1995, poz. 181Stuttgart, Nagel, aukcja 12.03.1994, poz. 2533
Description: Niech mi się przyśni dworek skryty w białych sadach,Z drewnianym gankiem w młodych, gęstych winogradach;(…)By mi w tym miejscu, nie znanym nikomu,Przedziwnie jak w obczyźnie i słodko jak w domu.
Artist: Eligiusz Niewiadomski
Title: Głowa woja (Głowa wodza słowiańskiego) / Studium do Irydiona, lata 20. XX w.
Dimensions: 28,5 x 25,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas, cardboard
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaWarszawa, kolekcja Wiesława Popielawłasność artysty
Reproduced: Literatura:Słownik Artystów Polskich i Obcych w Polsce działających, tom. VI, wyd. IS PAN, Warszawa 1998, s. 81.„Tygodnik Ilustrowany”, 1911, nr 11, ss. 204-205.
Description: Oferowane portrety autorstwa Niewiadomskiego przedstawiające słowiańskiego woja oraz postać męską zaczerpniętą z tradycji antycznej odnotowuje „Słownik Artystów Polskich” jako „Głowę woja” oraz „Studium do Irydiona”, własność Wiesława Popiela z Warszawy (Słownik Artystów Polskich i Obcych w Polsce działających, tom. VI, wyd. IS PAN, Warszawa 1998, s. 81). Pod względem stylistycznym obydwie prace nawiązują do realizacji wspomnianych polichromii w Koninie. Z konińskimi malowidłami ściennymi, reprodukowanymi w „Tygodniku Ilustrowanym” (1911, nr 11, ss. 204-205) łączy oferowane portrety pewna hieratyczność przedstawienia o secesyjnej stylistyce.
Artist: Edward Okuń
Title: Portret Marszałka Józefa Piłsudskiego, 1919
Year: 1919
Dimensions: 33,0 x 52,0 x
Tools: oil, crayon
Surfaces: canvas, board
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaDesa Unicum, aukcja 22.02.2007, poz. 33Ostoya, aukcja 25.11.2006, poz. 77
Exhibited: Warszawa, Muzeum Niepodległości, Galeria Jednego Obiektu. Edward Okuń – Marszałek Józef Piłsudski, 24.02.2022
Reproduced: Literatura:Biernacka M., Okuń, w: „Ludzie, czasy, dzieła”, wyd. Edipresse Polska S.A., Warszawa 2007, s. 28.Biernacka M., Literatura – Symbol – Natura. Twórczość Edwarda Okunia wobec Młodej Polski i symbolizmu europejskiego, wyd. Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa, 2004, s. 154.Biernacka M., Edward Franciszek Mateusz Okuń, hasło w: Słownik Artystów Polskich, t. 6, Warszawa, 1998, s. 227.
Description: Prezentowany portret marszałka Józefa Piłsudskiego jest na tle pozostałej twórczości Edwarda Okunia dziełem z różnych względów niezwykłym. Realistycznie przedstawiony Naczelnik Państwa ukazany został z profilu, w niebiesko-szarym mundurze Legionów Polskich. Prawą dłoń zaciska na rękojeści wyszczerbionego miecza – zapewne symbolicznego Szczerbca, miecza koronacyjnego królów Polski. Jego postać otaczają opiekuńczo rozpostarte skrzydła Orła Białego. Ptak i ceglano-czerwone tło, z motywami art-deco to kolorystyczne nawiązanie do barw narodowych.
Artist: Edward Wittig
Title: Przed otchłanią, 1900 (Pokusa, Nad przepaścią)
Year: 1900
Dimensions: 31,0 x 54,0 x
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnadar od artysty
Reproduced: Literatura:Edward Wittig. Wystawa zbiorowa [katalog wystawy], wyd. Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie, Lwów 1932.Kozicki, W., Edward Wittig Rozwój Twórczości, wyd. Lucjan Złotnicki, Warszawa 1932, s. 17.Przegląd Tygodniowy Życia Społecznego, Literatury i Sztuk Pięknych. R. 35, 1900, no 43, s. 461.Szczęsny, Rutkowski, Edward Wittig, s. 16.
Description: W historii polskiej rzeźby modernistycznej Edward Wittig zapisał się jako „der tektonische Monumentalplastiker” (Kuhn A., Die polnische Kunst von 1800 bis zur Gegenwart, wyd. Klinkhardt & Biermann, Berlin, 1930, s. 144) – artysta monumentalny, tworzący w nurcie klasycznym dzieła zwarte, syntetyczne, ale przy tym pełne harmonii. Autor takich realizacji jak „Ewa” (1912), zakupiona dla paryskiego parku Trocadéro czy przede wszystkim słynny, warszawski „Pomnik Lotnika” (1931). Spośród mu współczesnych, wyróżniał się nie tylko talentem, ale też doskonałym opanowaniem materiału i wiedzą techniczną, które pozyskał dorabiając jako medalier jeszcze w trakcie studiów w Wiedniu. Tworzenie w metalu – odlewanie gotowe modelu w brązie, a następnie jego obróbka plastyczna – było w istocie ciężką pracą fizyczną, od której większość artystów tamtej epoki odchodziło, kończąc dzieło na stworzeniu bozzetta i pozostawiając resztę rzemieślnikom. Wittig tymczasem pracował nad rzeźbą od początku do końca, wedle szkoły dawnych mistrzów renesansowych, nie bojąc się starcia z materią.
Artist: Xawery Dunikowski
Title: Głowa Leopolda Gottlieba, pocz. lat 20. XX w.
Dimensions: 59,0 x 26,0 x 26,0
Description: [Dunikowski] wypowiedział się znakomicie, jako portrecista nadzwyczaj biegły w rozpoznawaniu właściwości ludzkiej psyche, różnych bogatych jej przejawów i zewnętrznego charakteru ludzkiej postaci. Przedstawił się (…) jako portrecista o wybitnem, zdecydowanem piętnie indywidualnem.
Artist: Józef Mehoffer
Title: Serce Jezusa, 1930 (Chrystus Król)
Year: 1930
Dimensions: 119,5 x 86,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaKraków, depozyt Muzeum Narodowego w Krakowie – oddział Dom Józefa Mehofferawłasność rodziny artysty
Exhibited: Dom Józefa Mehoffera „Pałac pod Szyszkami” , oddział Muzeum Narodowego w Krakowie, ekspozycja stałaSalon Jubileuszowy 1860-1935, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa, grudzień 1935Józef Mehoffer, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych Warszawa, czerwiec-lipiec-sierpień 1935Towarzystwo Artystów Polskich „Sztuka” w Krakowie, ekspozycja stała
Reproduced: Ambrozowicz J., Bałda W., Józef Mehoffer. Artysta wszechstronny, Rzeszów 2015, s. 65Waligóra E., Dom Józefa Mehoffera. Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie [przewodnik], Kraków 1998, s. 17Józef Mehoffer [katalog wystawy], Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa 1935
Description: Jako malarz czystej krwi dekoracyjny przytłumia całą literaturę i przysłania ją upajającem bogactwem elementów wyłącznie formalnych, nieprzebraną różnorodnością wypieszczonych z wirtuozowską precyzją linij dekoracyjnych, jak ogień ruchliwych, jak woda płynnych, układających się w najfantastyczniejsze arabeski, i żywiołowo bujną, symfonijną orkiestracją soczystych, lśniących, wewnętrznym ogniem rozpłomienionych kolorów.
Artist: Jacek Malczewski
Title: Wspomnienia wojenne, 1906
Year: 1906
Dimensions: 100,0 x 70,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 08.12.2020, poz. 21.Polska, kolekcja prywatnaRempex, aukcja 18.05.2011, poz. 254.Kraków, kolekcja prof. Ireny RychlikowejKraków, kolekcja inż. Leona Tombaka
Exhibited: Łódź, Muzeum Miasta Łodzi, Młodopolskie fascynacje, listopad 2013 – marzec 2014Sandomierz, Muzeum Okręgowe, Jacek & Rafał Malczewscy 17 marca -31 lipca 2012Kraków, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Jacek Malczewski 1854-1929, wystawa jubileuszowa lipiec – wrzesień 1939
Reproduced: Posiadała K., Jacek i Rafał Malczewscy, Radom 2014, s. 212
Description: (…) był on [Malczewski] zafascynowany kobietą jako symbolem życia i śmierci, natchnienia i opieki. Wprowadzał ją w wielu różnych rolach, ukazywał jej wielorakie powołanie w świecie. Była więc kapłanką i uosobieniem kojącej śmierci, była muzą i chimerą, była może także Eurydyką, poszukiwaną przez Orfeusza, była Harpią i Parką przecinającą nić żywota, należała do świata aniołów, była natchnieniem Ezechiela i św. Franciszka, duszą muzyki, towarzyszką wprowadzającą w życie, czuwającą nad ludźmi, wyznaczającą im losy szczęśliwe i tragiczne.
Artist: Jacek Malczewski
Title: Willa w Lusławicach, 1924
Year: 1924
Dimensions: 70,0 x 49,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 10.12.2019, poz. 24Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 12.03.2013, poz. 22Kraków, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 03.04.2011, poz. 5
Description: (…) jest to głęboki poeta i ogromny, do samego dna oryginalny talent malarski, złączeni w jednym człowieku. Niekiedy przychodzi żałować, że z tej głębokiej poezji, z tego bogactwa myśli i uczuć, nie można znać nic więcej nad to, co z wielkim talentem, lecz zacieśnionymi środkami malarstwa, ukazują jego obrazy.
Artist: Adolf Abram Milich
Title: Róże w wazonie
Dimensions: 56,0 x 47,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Bydgoszcz, kolekcja prywatnaDesa Unicum, aukcja 07.05.2020, poz. 32Polska, kolekcja prywatnaSchuler Auktionen, aukcja 09.2019, poz. 6636Paryż, Musee GallieraGenewa, Galerie Georges MoosSzwajcaria, kolekcja prywatna
Exhibited: Paryż, Musee Galliera, Adolphe Milich, Simon Levy, Marcel Gimond, 13 grudnia 1957 – 15 lutego 1958Genewa, Galerie Georges Moos, Exposition Milich, 1953
Reproduced: Adolphe Milich, Simon Levy, Marcel Gimond [katalog wystawy], wyd. Musee Galliera, Paryż 1957, kat. 43
Artist: Eugeniusz Zak
Title: Dziewczyna z mandoliną, 1924 (Gitarzystka)
Year: 1924
Dimensions: 73,0 x 54,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaDesa Unicum, aukcja 24.05.2018, poz. 38USA, kolekcja prywatnaUSA, kolekcja Spencera Kellogga Jr
Exhibited: Buffalo, Buffalo Fine Arts Gallery, Albright Art Gallery, 1938Nowy Jork, International Art Center of Roerich Museum, 1930Nowy Jork, Durand-Ruel Galleries, 1929Paryż, Galerie Macel Bernheim, Eugene Zak Exposition Rétrospective, 1927Paryż, Salon d’Automne, 1926 Paryż, Salon des Tuileries, 1925
Reproduced: Brus-Malinowska B., Eugeniusz Zak 1884-1926, wyd. Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2004, s. 158, nr 216„Sztuki Piękne”, R. 2, 1925/1926, nr 12, s. 500 (jako „Chłopak z gitarą”) „Deutsche Kunst und Dekoration”, vol. 57, 1925/1926, s. 386„Der Cicerone”, vol. 17, 1925, s. 652„Świat”, nr 32, 1925, s. 3 (jako „Gitarzystka”)
Description: „Dziewczyna z mandoliną” to dzieło wpisujące się w cykl prac określanych przez Mieczysława Sterlinga jako „rewelacje” i „źródła nowych poczynań” dla młodego pokolenia. A to za sprawą wytworzonego przez Zaka na dwa lata przed przedwczesną śmiercią dojrzałego stylu będącego efektem długoletnich poszukiwań. Styl ów polegał na uwypukleniu postaci plastyką barwy a nie- jak miało to miejsce wcześniej – za pomocą linii. Również dawny prosty rytm ustąpił miejsca komplikującym się podziałom płaszczyzny tła, postać melancholijnej muzykantki zamknięta zostaje w ruchu. W oferowanym obrazie uderza przemyślana koncepcja całości kompozycji, cecha charakterystyczna dla ostatnich dzieł Zaka, na którą wskazuje w cytowanym wyżej eseju Sterling. Koncepcja ta nie jest jednak wynikiem chłodnej kalkulacji a wyrasta wprost z wyobraźni malarza, którego współcześni mu krytycy zwykli mianować poetą i wizjonerem pełnym zadumy i mistycyzmu.
Artist: Mela Muter
Title: Martwa natura z rybami, lata 20. XX w.
Dimensions: 60,0 x 69,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaAwinion, Galeria Valz-Blin ArnaudAwinion, kolekcja D. Masquine
Exhibited: Gdańsk, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Sztuka w 20-leciu międzywojennym. W stronę tradycji, 14 grudnia 2019 – 15 marca 2020Wrocław, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Zapisy przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, 12 września – 14 października 2007
Reproduced: Zapisy przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, wyd. Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 2008, s. 130
Description: Motyw martwej natury Mela Muter podejmowała rzadziej i raczej w swojej wczesnej twórczości. Zainteresowała się nim mocniej podczas trudnych lat pierwszej wojny światowej, kiedy to – jak sama wspominała – „(…) zabierałam się do malowania, lecz nie postaci ludzkich. Nikt nie miał wtedy czasu ani też cierpliwości by mi pozować. Martwe natury – owoce morza, skorupiaki i ryby niewrażliwe na ludzkie dramaty, na ludzkie szaleństwa, zastępowały mi modeli”. Wybrany gatunek malarski był dla Muter najodpowiedniejszym sposobem reakcji na okropieństwa wojny, poprzez który wyrażała swój ówczesny stan psychiczny. O jednej ze swoich kompozycji pisała: „Była tragiczna przez czerń wijących się olbrzymich węgorzy, czerwień skorupiaków, zsiniałą biel papieru. Wydaje mi się, że było to najlepsze płótno tego rodzaju, jakie kiedykolwiek stworzyłam”.
Artist: Mela Muter
Title: Portret damy w wieczorowej sukni, ok. 1930
Dimensions: 144,0 x 88,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 06.03.2018, poz. 40Polska, kolekcja prywatnaLempertz, aukcja 22.05.2012, poz. 219Kolonia, Galerie BargeraKolonia, Galerie Gmurzynska
Description: Mocno zbudowane rysunkiem, kładzione silnymi, chropowatymi płaszczyznami farby w kolorze najczęściej niebieskim, opartym o żółte tony akcesoriów, pomyślane jako kompozycja barw i płaszczyzn, portrety te są dzisiaj arcydziełami sztuki malarskiej.
Artist: Zygmunt Menkes
Title: Martwa natura z melonem
Dimensions: 81,0 x 53,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 12.03.2019, poz. 35Polska, kolekcja prywatna
Artist: Mojżesz Kisling
Title: Amsterdam, 1934
Year: 1934
Dimensions: 101,0 x 150,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Belgia, kolekcja prywatnaAmsterdam, kolekcja dr Jacques’a Tasdar od artysty
Reproduced: Kisling J., Catalogue Raisonné, tom IV, s. 273, kat. nr. XIV
Description: Kisling po raz pierwszy odwiedził Holandię w 1914 roku w towarzystwie polsko-paryskiego krytyka sztuki Adolfa Baslera. Zafascynował się tam malarstwem flamandzkim, które stało się mu bliższe niż dzieła wielkich malarzy florenckich i weneckich. W malarstwie holenderskim zaczął cenić przede wszystkim Vermeera van Delft, Rembrandta i Fransa Halsa a podróż ta stała się dla Twórczości Kislinga momentem przełomowym.
Artist: Mojżesz Kisling
Title: Akt w turbanie (Nu au turban), 1952
Year: 1952
Dimensions: 56,5 x 42,0 x
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Artist: Henryk Wiciński
Title: Leżąca, 1933/1934 (Siedząca dziewczyna)
Year: 1933
Dimensions: 47,0 x 78,0 x 39,0
Exhibited: Poznań, Galeria Piekary, Hommage à Józef Chrobak – wokół pamięci Grupy Krakowskiej, 20.11-23.12.2020 (odlew) .Kraków, Kamienica Szołayskich, Idzie młodość! I Grupa Krakowska, 27.09.2019-15.03.2020 (odlew).Wrocław, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Grupa Krakowska 1932–1937, 2.12.2018–31.03.2019 (odlew).Poznań, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Szczeliny wolności – sztuka w latach 1945-1948/1949, 6 sierpnia – 12 listopada 2017 (odlew).Sopot, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Henryk Wiciński i I Grupa Krakowska 1932-1937, 3 października – 4 listopada 2007 (odlew).Kraków, Galeria Krzysztofory, Henryk Wiciński: Stowarzyszenie Artystyczne Grupa Krakowska, 1990 (gips).Kraków, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Awangarda artystyczna z kręgu KPP: wystawa Grupy Krakowskiej 1932-1937, maj-czerwiec 1979 (gips).Warszawa, CBWA Zachęta, Wystawa rzeźby i rysunku Henryka Wicińskiego 1908-1943, 12 grudnia 1962 – 01 stycznia 1963 (gips).
Reproduced: Piłakowska M. (red.), Hommage à Józef Chrobak – wokół pamięci Grupy Krakowskiej, Galeria Piekary, Poznań, 2020, poz. kat. nr 19, s. 125 (odlew) .Ilkosz B. (red.), Grupa Krakowska 1932-1937, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2018, s. 293 (odlew).Piłakowska M. (red.), Twarze Awangardy. Artyści I Grupy Krakowskiej [katalog wystawy], wyd. Galeria Piekary, Verbum Sp. z o.o., Poznań 2017, s. 31 (odlew).Szczeliny wolności. Sztuka polska w latach 1945-1948/1949 [katalog wystawy], wyd. Muzeum Narodowe w Poznaniu, 2017, s. 221 (odlew).(Jaworska A. (red.), Henryk Wiciński i I Grupa Krakowska 1932-1937 [katalog wystawy], wyd. Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Sopot 2007, strona okładkowa, s. 10 (odlew).Turowski A., Budowniczowie Świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej, wyd. Universitas, Kraków 2000, s. 322 (gips).reprodukcja na znaczku pocztowym Poczty Polskiej z 29 października 1992Chrobak J. (red.), Henryk Wiciński: Stowarzyszenie Artystyczne Grupa Krakowska [katalog wystawy], Galeria Krzysztofory, Kraków 1990 (gips) .Kosińska M. (oprac.), Wystawa rzeźby i rysunku Henryka Wicińskiego 1908-1943 [katalog wystawy], CBWA Zachęta, Warszawa 1962, nlb. (gips).
Description: Oferowana rzeźba „Leżąca” (1933-34) należy do wczesnego, modernistycznego okresu w twórczości Wicińskiego. Nosi ona znamiona twórczości Xawerego Dunikowskiego, którego artysta był uczniem. Znać w „Leżącej” również wpływ przestrzennych koncepcji kubizmu i neoplastycyzmu. Kształty przedstawionej postaci kobiety są syntetyczne, geometryzujące i jakby rozbite. Wiciński w swej twórczości odrzucał naturalizm, jako wąski sposób możliwości wyrażania świata. W swoim brulionie notował: „Radość odkryć, form zmysłowych wzroku, ruchu człowieka w przestrzeni. Rzeźba wzroku, a nie wspomnienie minionej chwały, czy wspomnień życia. Odrzucam patos historyczny, a nie patos historii. Materia kształtująca, która jest skupioną energią plastyczną. Rzeźba staje się punktem wyjścia w życiu wzrokowym widza” (Wystawa rzeźby i rysunku Henryka Wicińskiego [katalog wystawy], wyd. Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 1962, s. nlb). Henryk Wiciński, którego credo polityczne i artystyczne można by streścić w słowie „postęp”, który – jak pisała jego przyjaciółka Maria Jarema – był „człowiekiem swego czasu”, „geniuszem predestynowanym do odczucia podskórnych prądów epoki i do świadomego jej przeżywania” – nie odcinał się od osiągnięć kubizmu, formizmu, konstruktywizmu. Z tego myślenia wyrosły jego pierwsze rzeźby, takie jak „Leżąca”. Oparł się jednak w nich na własnym sposobie myślenia, na zasadach fizjologii wzroku, próbując uchwycić i określić formy wnikania w siebie poszczególnych elementów bryły. „Tą własną koncepcją otworzył nowy problem rzeźby. (…) Człowiek, który rozumiał swój czas” pisała w katalogu wystawy w Zachęcie Maria Kosińska. Przez przedwczesną śmierć, spowodowaną gruźlicą, Henryk Wiciński nie zdążył zrealizować wszystkich swych zamierzeń. Pozostała jednak jego myśl, która jest otwarta do dziś.
Artist: Rafał Malczewski
Title: Autoportret, ok.1925
Dimensions: 54,0 x 62,5 x
Tools: mixed
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 28.05.2019, poz. 24
Artist: Józef Hecht
Title: Dżungla
Dimensions: 53,0 x 80,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 11.12.2018, poz. 83
Artist: Andrzej Wróblewski
Title: Szkic do ukrzesłowienia, ok. 1955-56(Kompozycja figuralna; Studium kobiety)
Dimensions: 151,5 x 100,0 x
Tools: pencil, coal
Surfaces: paper
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaKraków, kolekcja prywatnaKraków, zakup od żony artysty, Teresy Wróblewskiej (przed 1994)
Exhibited: Lublana, Moderna galerija, Andrzej Wróblewski. Waiting room, 15 października 2020 – 10 stycznia 2021Londyn, David Zwirner Gallery, Andrzej Wróblewski, 16 marca – 14 kwietnia 2018
Reproduced: Ziółkowska M., Grzybała W., Andrzej Wróblewski. Waiting room [katalog wystawy], wyd. Fundacja Andrzeja Wróblewskiego / Instytut Adama Mickiewicza / Hatje Cantz Verlag, Warszawa 2020, s. 225, il. 113
Description: Na krześle siedzi modelka. Nasza ‘modelka z Paryża’. Malowaliśmy ją tyle razy. Jestem jej wdzięczny za jej czas i za poznanie wielu rzeczy. Ta starsza kobieta – nieszczęśliwa, jeśli mam prawo wyrokować o ludzkim szczęściu i nieszczęściu, i chora tragicznie – jest jego modelką. Tak głęboko, tak prosto, tak konkretnie jak on nikt jej nie namalował.
Artist: Jonasz Stern
Title: Ślady
Dimensions: 70,0 x 50,0 x
Tools: tempera, acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Kanada, kolekcja prywatna
Exhibited: Szczecin, Zamek Książąt Pomorskich, IX Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego, 1978
Description: Obraz Jonasza Sterna „Ślady” to próba rozliczenia własnych przeżyć wojennych. Kości są bardzo wymownym materiałem, niepokojącym, budzącym grozę. Nabierają jeszcze większej siły w obliczu biografii Sterna. Jak wielu bliskich odebrała mu wojna, jak wielu krzywd doświadczyli oni i on sam? Czy kostne układy są zakodowanym zapisem utraconych istnień? Wydają się jedynym słusznym wyborem po doświadczonej traumie. Niektóre zdarzenia zmieniają nas na zawsze, nie sposób wrócić do tego, co było przedtem. Przejmujące kompozycje z kości tworzone od lat 60. stały się symbolem Zagłady i dramatu ocalenia, wokół którego budowana była narracja o Jonaszu Sternie. Przejmująco pisał o tym już Kornel Filipowicz w opowiadaniu dedykowanym Jonaszowi Sternowi, pt. ”Krajobraz, który przeżył śmierć”: „Reszta jego historii to już tylko dziennik podróży, odbywanej nocami, przy świetle księżyca, na przełaj, na kierunek wyznaczany z gwiazd. […] Oto historia człowieka, który jako jeden z niewielu wyniósł życie z zagłady, przypadkiem, jaki mogła dostarczyć masowa śmierć, dzięki wyjątkowi dającemu pojęcie o ilości istot, jakie trzeba było zabić, aby mogło zaistnieć jedno nieprawdopodobne ocalenie” („Twórczość” 1946, nr 10, s. 69).
Artist: Lech Kunka
Title: Kopozycja, 1949
Year: 1949
Dimensions: 56,0 x 46,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Artist: Jan Lebenstein
Title: Poulpe I, 1979
Year: 1979
Dimensions: 54,0 x 44,5 x
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Jan Lebenstein
Title: Challenger
Dimensions: 61,0 x 47,0 x
Tools: ink, watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Belgia, kolekcja prywatnaRempex, aukcja 26.01.2011, poz. 311Horta, aukcja 20.04.2010, poz. 472
Artist: Alfred Lenica
Title: Ułuda mitu, 1964
Year: 1964
Dimensions: 89,0 x 116,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Artist: Alfred Lenica
Title: Kompozycja, 1960
Year: 1960
Dimensions: 47,2 x 65,5 x
Tools: gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Artist: Henryk Musiałowicz
Title: Bez tytułu, lata 90. XX w.
Dimensions: 177,5 x 80,0 x
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Exhibited: Warszawa, Galeria Oranżeria, Stworzenie ziemi. Henryk Musiałowicz. Wystawa prac, kwiecień 2000
Description: Pochodząca z lat 90. praca odsłania artystyczny świat Musiałowicza. Jest jednym z pozostawionych przez niego transcendentalnych drogowskazów do siebie, do natury. Drewniana konstrukcja składa się z opracowanego rzeźbiarsko, ażurowego stojaka i ustawionej na nim reliefowej tablicy. Jej poprzecinana liniami powierzchnia, z odłupanymi kawałkami, sprawia wrażenie okaleczonej. Efekt ten potęguje czarno-czerwona polichromia. Zaklęty totem zawiera tajemnicę. Nie ma jednej drogi interpretacji, za to pojawia się przestrzeń do kontemplacji i zadumy nad sensem życia. I to właśnie chciał osiągnąć w swej sztuce Musiałowicz.
Artist: Jan Tarasin
Title: Ekran, 1977
Year: 1977
Dimensions: 50,5 x 65,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Kanada, kolekcja prywatna
Artist: Ryszard Winiarski
Title: Przypadek w grze 7x7, 1999
Year: 1999
Dimensions: 50,0 x 50,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Artist: Wojciech Fangor
Title: Square 17, 1962
Year: 1962
Dimensions: 91,5 x 91,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: USA, kolekcja prywatnaUSA, kolekcja Roberta i Maidy Richmanzakup od artysty
Exhibited: Waszyngton, Institute of Comteporary Art, wystawa indywidualna Wojciecha Fangora, kwiecień 1962 (według przekazu właściciela)
Description: Podczas gdy Wojciech Fangor dokonywał istotnych przemian w swoim malarstwie nad światem zapanowała zimna wojna, obejmując niemalże wszystkie sfery życia społecznego, w tym również sztuki piękne. Szczególny rodzaj walki toczono o artystów. Pod koniec lat 50 amerykańskie instytucje muzealne i naukowe zaczęły zabiegać o najzdolniejszych twórców zza żelaznej kurtyny. Po sukcesie zbiorowej wystawy „15 Polish painters” w nowojorskim MoMA oraz indywidualnym pokazie w Gres Gallery w 1961 roku Fangor otrzymał propozycję czteromiesięcznego stypendium Fundacji Forda w Institute of Contemporary Arts (ICA) w Waszyngtonie – instytucji, której założycielem i ówczesnym dyrektorem był Robert Richman. Stypendium zaoferowane polskiemu artyście dawało nie tylko możliwość kontynuowania poszukiwań twórczych ale również prowadzenia aktywności dydaktycznej w najlepszych ośrodkach naukowych Stanów Zjednoczonych, m.in. w Yale University School of Art and Architecture, Rhode Island School of Design, and Ohio State University. Robert Richman, miłośnik sztuki był jednym z pierwszych admiratorów i propagatorów malarstwa Wojciecha Fangora. Z perspektywy czasu można rzec, że ówczesny dyrektor waszyngtońskiego ICA odegrał bardzo istotną rolę w późniejszym amerykańskim sukcesie polskiego artysty. Stypendium zakończyło się wystawą prac Fangora w Waszyngtonie w 1962 roku, niektóre z nich trafiły do prywatnej kolekcji Richmana. Oferowane płótno „Square 17” ostatni raz pokazywane było publicznie pół wieku temu. Ukazanie się na rynku antykwarycznym pracy nie tylko artystycznie dojrzałej ale dokumentującej najistotniejszy dla późniejszego sukcesu artysty moment w twórczości Wojciecha Fangora jak również proweniencja czynią ze „Square 17” obraz o niezaprzeczalnym walorze kolekcjonerskim.
Artist: Wojciech Fangor
Title: M 34, 1969
Year: 1969
Dimensions: 101,6 x 101,6 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaSotheby’s, aukcja 28.09.2018, poz. 409USA, kolekcja prywatnazakup od artysty w 1969 r.
Description: Dynamika przestrzenna Fangora istnieje gdzieś pomiędzy widzem a płótnem, w dostrzegalnym dla oka punkcie w powietrzu. Każda próba skupienia się na rozmytych i płynnych obrazach wywołuje natychmiastowe wzbudzenie koloru i konturu, które się rozpadają i łączą na nowo i które, jak powidok, umykają próbom utkwienia w nich wzroku.
Artist: Henryk Stażewski
Title: Relief nr 72, 1974
Year: 1974
Dimensions: 64,5 x 64,5 x
Tools: acrylic
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Artist: Henryk Stażewski
Title: Relief, 1981
Year: 1981
Dimensions: 45,0 x 45,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: Figura z otwartymi ramionami, 1984
Year: 1984
Dimensions: 171,5 x 100,0 x 25,0
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaKraków, Galeria StarmachWarszawa, kolekcja artystki
Description: Moja rzeźba (…) nie jest dekoracją wnętrza, ogrodu, pałacu czy osiedla. Nie jest formalnym eksperymentem estetycznym ani interpretacją rzeczywistości. . . Przekazuję moje doświadczenie problemów egzystencjalnych, ucieleśnione w formach wbudowanych w przestrzeń.
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: Z cyklu Portrety anonimowe, 2008
Year: 2008
Dimensions: 94,0 x 20,5 x 18,0
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: Dopiero mówiąc o sobie, mówi się o całym świecie. Ważne, żeby to było wyznanie prawdziwe, wtedy może stać się odkryciem. (…) Uciec można tylko w siebie, w jedyność własnej świadomości, w konkret własnej egzystencji. Ucieczka trwa do dziś.
Artist: Jan Berdyszak
Title: Reszta reszt 54, 2012
Year: 2012
Dimensions: 72,5 x 80,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: Jest oczywiste, że u Berdyszaka wszystko wpisuje się w jakieś continuum poszukiwań, nie tracą na aktualności stawiane przezeń pytania. Artysta stale wskazuje na paralelny problem niewyrażalności tego, co istotne oraz na istotność tego, co pomiędzy.
Verified Artist: Yes
Artist: Jan Berdyszak
Title: Bez tytułu, 1987
Year: 1987
Dimensions: 50,0 x 74,5 x
Tools: oil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: Rozczłonkowane powierzchnie i części obrazów, rozerwane i oddzielone od siebie pola malowideł, zapowiadają i warunkują już na samym początku odrębne sensy, ale i tworzą te sensy POPRZEZ OTOCZENIE i RAZEM ze swoim oddziaływaniem. Ów sposób i cel rozczłonkowania powierzchni obrazu na części wpływa na postrzeganie i nadaje sens otoczeniu i z nim się realizuje. Zauważone otoczenie staje się nieodłączną, ale różną składową obrazu.
Verified Artist: Yes
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: Kobiety przy toalecie, 1975
Year: 1975
Dimensions: 72,0 x 59,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Kanada, kolekcja prywatna
Reproduced: Literatura:Jerzy Nowosielski, wyd. Galeria Starmach, Fundacja Nowosielskich, Kraków 2003, kat. 529, ss. 411, 723.
Description: To sztuka o wymowie erotycznej, a równocześnie kontemplacyjna w swej od malarstwa ikonowego przejętej, ale bardzo współczesnej formie.
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: Martwa natura, lata 80. XX w.
Dimensions: 60,0 x 75,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: (…) trudno dziś spotkać się z czymś, co obdarzyć się daje mianem „dzieła”, to jest z tworem o długotrwałym oddziaływaniu. Obrazy Nowosielskiego do takiej długotrwałości są zdolne.
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: Kompozycja abstrakcyjna, lata 60. XX w.
Dimensions: 26,5 x 20,0 x
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Marc Chagall
Title: Bukiet malarza, 1969
Year: 1969
Dimensions: 25,0 x 18,0 x
Tools: litography, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Jan Dobkowski
Title: Siłaczka, 1985
Year: 1985
Dimensions: 120,0 x 160,0 x
Tools: acrylic, oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Niemcy, kolekcja prywatna
Description: Natura daje nam uczucie, że istniejemy. Sądziłem, że w naturalności jest złoże, które może uczynić moją sztukę żywą. Dlatego w obrazach starałem się pokazać przede wszystkim człowieka. Człowieka obnażonego, bez atrybutów kultury czy cywilizacji: kobietę i mężczyznę w ich odwiecznych gestach. Poprzez erotykę pragnąłem ukazać, jak silnie człowiek pożąda natury i że jest ona dobra.
Artist: Aleksandra Jachtoma
Title: Helios, 1977
Year: 1977
Dimensions: 100,0 x 81,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatna
Description: Pośród wielokierunkowych poszukiwań polskiej sztuki współczesnej można wyodrębnić nurt malarstwa abstrakcyjnego, rozwijającego problematykę koloru i światła (…) Malarstwo Aleksandry Jachtomy zajmuje w tym nurcie miejsce poczesne. Daleka od doktrynalnych spekulacji, zawierzająca swojej głębokiej intuicji i niezwykłej wrażliwości oka, uzyskuje wyjątkową kondensację działania koloru. Dzieje się to w warunkach konsekwentnego i radykalnego ograniczania środków.
Artist: Maria Papa-Rostkowska
Title: Lew (Piccolo Leone), ok. 1973
Dimensions: 20,0 x 24,0 x 11,0
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: Maria Papa Rostkowska z uporem i zapałem przez lata, bez przerwy i w ciszy, kontynuuje swoją piękną twórczość rzeźbiarską… Artystka daje nam możliwość kontemplowania dzieła pokrzepiającego i wielkodusznego, zauroczonego kulturą i cywilizacją.
Artist: Leszek Nowosielski
Title: Kompozycja, 1972
Year: 1972
Dimensions: 113,0 x 39,0 x 7,0
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Exhibited: Gdańsk, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Atelier Nowosielskich. Ceramiczny świat Hanny i Leszka Nowosielskich, marzec – maj 2016
Reproduced: Atelier Nowosielskich: ceramiczny świat Hanny i Leszka Nowosielskich [katalog wystawy], Gdańsk 2016, s. 85
Description: [Kompozycje abstrakcyjne] są najlepszym świadectwem malarskiej wrażliwości Nowosielskiego i skłonności do twórczego eksperymentu.
Artist: Romano Zanotti
Title: Tension 19/19/V, 1975
Year: 1975
Dimensions: 114,0 x 194,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaCornette de Saint Cyr, aukcja 06.07.2020, poz. 88
Artist: Stefan Krygier
Title: Emanacja przestrzeni III z cyklu Symultanizm Formy, 1996
Year: 1996
Dimensions: 80,0 x 60,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Belgia, kolekcja prywatnaRempex, aukcja 24.08.2005, poz. 322
Description: W cyklu Symultanizm formy, nad którym Stefan Krygier pracował w latach 80. i 90., artysta budował obrazy w oparciu o ten sam motyw przedstawiony z różnych perspektyw: osoby znajdującej się przed płótnem oraz osoby znajdującej się po jego drugiej stronie. Symultanizm spojrzeń przeradzał się w symultanizm formy odtworzonej w obrazie. Z takim właśnie fenomenem lustrzanego odbicia w perspektywie mamy do czynienia w oferowanej „Emanacji przestrzeni III”. Z kolei w innych kompozycjach symultanicznych Krygiera znajdują się i takie, w których nie ma lustrzanego „odwrócenia”, a motywy są jedynie multiplikowane (np. „Porwanie Europy II”) oraz kilka zawierających zarówno zwielokrotniony motyw, jak i nowy sposób widzenia (np. „Uwięzione w konstrukcji II”), co można uznać za różne odmiany symultanizmu występujące w omawianym cyklu. Nadrzędnym celem Stefana Krygiera było zaangażowanie wyobraźni widza. Czynił to za pomocą prostych środków malarskich, stosował perspektywę linearną, przeźroczystość form, która pozwalała na pokazanie zjawisk optycznych spowodowanych nakładaniem się kolorów i kształtów.
Artist: Stefan Krygier
Title: Z cyklu Symultanizm formy
Dimensions: 116,5 x 70,0 x 70,0
Provenance: Monako, kolekcja prywatna
Exhibited: Łódź, Atlas Sztuki, Stefan Krygier wystawa retrospektywna, wrzesień – październik 2011Łódź, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Stefan Krygier, Otwartość formy, październik – listopad 2009
Reproduced: Stefan Krygier, Otwartość formy [katalog wystawy], Miejska Galeria Sztuki w Łodzi i Autorzy, Łódź, 2009, s. 27
Description: Dzieło jest, w rozumieniu artysty, pewną integralną całością, wyodrębnioną formalnie, jest ośrodkiem kondensacji formy.
Artist: Grzegorz Mroczkowski
Title: Pejzaż 3/2018, 2018
Year: 2018
Dimensions: 50,0 x 50,0 x
Tools: tempera
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: Są te prace w swoim wyrazie nieokreśloną, odrealnioną, a nawet pełną symfonią świata natury, czy właśnie jej tajemnicy. Te tony jakby muzycznej ciszy w tle odległych dźwięków docierają jednak do duszy bezpośrednio, gdyż człowiek nosi muzykę w sobie.
Artist: Witold Kaczanowski (1932) (Witold-K)
Title: P-1975-1951, 1975 z cyklu Ludzie
Year: 1975
Dimensions: 40,0 x 50,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja artysty
Artist: Konstanty Gorbatowski
Title: Pękająca ziemia, k. lat. 60. XX w.
Dimensions: 90,0 x 117,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja spadkobierców artysty
Reproduced: Konstanty Gorbatowski. Malarstwo, wyd. Muzeum Miasta Gdyni, Gdynia 2011, s. nlb.
Description: Szczególnym przykładem jest oferowany obraz „Pękająca ziemia” powstały w końcówce lat 60. Utrzymana w surrealistycznej poetyce kompozycja intryguje światłem wydobywającym poszczególne formy. Nie sposób nie zgodzić się ze słowami Bożeny Kowalskiej, która pisała, że „malarstwo to bierze początek ze snów i poezji. Jest w nim emocja marzeń i umiarkowanie”. Spękana kula ziemska osadzona na szklanej tafli u zbiegu perspektyw ma w sobie coś onirycznego, fantastycznego. Kompozycji towarzyszy niedopowiedzenie, które obecne jest w większości płócien powstałych w tamtym okresie. Niedomówienia i swoista zagadkowość tych prac Gorbatowskiego zachęca do refleksji i intryguje swoją atmosferą.
Artist: Andrzej Paruzel (1952)
Title: Trzy koszule, 2015
Year: 2015
Dimensions: 102,0 x 154,0 x
Surfaces: paper
Signed: Yes
Exhibited: Warszawa, Galeria Esta, Warszawa, Paryż, Łódź, Koluszki, Berlin i inne pasaże, WGW, 30 września – 3 października 2021Łódź, Fotofestiwal, 10 – 27 czerwca 2021Szczecin, Trafostacja Sztuki, Andrzej Paruzel. Spotkałem kogoś, kto w czasie pierwszej rozmowy opowiedział mi książkę, którą miałem napisać Radom, MCSW Elektrownia, Andrzej Paruzel. Szczekał na mnie wnuk psa, który szczekał na Strzemińskiego, 2019Budapeszt, Galeria Platan, Passages of Neo-Avant-garde, 2017
Reproduced: Szczekał na mnie wnuk psa, który szczekał na Strzemińskiego [katalog wystawy], wyd. MCSW Elektrownia, Radom 2019, ss. 187-189
Description: Trzy koszule w paski zakupił pewien biznesmen w ekskluzywnym sklepie w Bolonii. Zaaferowany doborem krawatów, spiesząc się, zostawił w sklepie koszule zabierając jedynie krawaty. Sklep odesłał koszule pod jego adres do Berlina, który okazał się być nieaktualny. Koszule trafiły do biura rzeczy znalezionych – Zentrals Fundburo przy Patz de Luftbrucke 6, po czym po roku niezgłaszania się właściciela, zostały odkupione przez Tredermark w dzielnicy berlińskiej Wedding. Ten uroczy targ staroci przy Myllerstrabe 138C – prowadzony przez małżeństwo Palestyńczyków, był często odwiedzany przez mieszkającego w pobliżu szwajcarskiego aktora, Maria Gremlicha. Kupił on trzy koszule odwiedzając pobliskie zakłady krawieckie skracając ich rękawy. Ostatecznie Mario pozostawił sobie jedną koszulę, którą szczególnie polubił. Odbywał w niej liczne podróże do szwajcarskich teatrów, w których występował (SPRAWDŹ W INTERNECIE). Pozostałe dwie koszule trafiły do innych ciucheksów najpierw w Berlinie a później do Polski. Jedną z nich nabył Zbyszek Kamiński, mieszkaniec woj. Zachodniopomorskiego, który jest ekologiem, członkiem Towarzystw Miłośników Rzeki Regi (SPRAWDŹ W INTERNECIE). Wielokrotnie występował w tej koszuli na spotkaniach swojego klubu walczącego z lokalnymi kłusownikami. Zbyszek jest również kibicem narodowej drużyny piłkarskiej, jeździ na mecze i wtedy zmienia koszule w paski na biało-czerwoną (SPRAWDŹ W INTERNECIE). Trzecią koszulę zakupił konduktor pociągów ekspresowych, który wielokrotnie przejeżdżał trasę Paryż-Bruksela-Berlin. Wszystkie trasy przejazdów trzech nowych właścicieli koszul wielokrotnie przecinały się o czym nie wiedzieli ich posiadacze.
Verified Artist: Yes
Artist: Ryszard Waśko
Title: Bez tytułu, 2010
Year: 2010
Dimensions: 131,0 x 100,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Edward Dwurnik
Title: Syców, 1987
Year: 1987
Dimensions: 120,0 x 168,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Niemcy, kolekcja prywatna
Description: Łatwiej mi malować, niż mówić. U mnie obraz jest formą wypowiedzi, malarstwo to mój sposób na życie i nie chodzi tylko o to, że to mój sposób zarabiania, nie – malując, komentuję rzeczywistość i wyrażam siebie. Tyle.
Artist: Edward Dwurnik
Title: Kontrabasista, 2017
Year: 2017
Dimensions: 18,0 x 13,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Tomasz Kawiak (1943)
Title: Co jest w kieszeni, 1989
Year: 1989
Dimensions: 153,0 x 84,0 x
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Artist: Leon Tarasewicz (1957)
Title: Bez tytułu, 2021
Year: 2021
Dimensions: 100,0 x 170,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: … granice malarstwa nie są określone i nigdy nie będą, ponieważ to nie granice wyznaczają ramy malarstwa, lecz odwrotnie.
Verified Artist: Yes
Artist: Leon Tarasewicz (1957)
Title: Bez tytułu, 2015
Year: 2015
Dimensions: 100,0 x 100,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Artist: Igor Mitoraj
Title: Per Adriano, 1992
Year: 1992
Dimensions: 24,5 x 15,0 x
Signed: Yes
Description: (…) nie potępiam pociągu zmysłowego, tak pospolitego, który decydował o moim wyborze w miłości. Podobne pasje często się zdarzały w moim życiu; za te liczne miłości płaciłem do tej pory minimalną kwotą przysiąg, kłamstw i zła. (…) Nic nie stało na przeszkodzie, by tak samo się stało i z tym największym uczuciem, nic, oprócz właśnie tej wyjątkowej jakości, którą się różniło od wszystkich innych.
Artist: Xawery Wolski (1960)
Title: Złoty deszcz, 2010
Year: 2010
Surfaces: ivory
Verified Artist: Yes
Artist: Radek Szlaga (1979)
Title: K2, 2021
Year: 2021
Dimensions: 160,0 x 195,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatna
Description: Tym razem motyw góry w oferowanej pracy Radka Szlagi z 2021 r. przywołuje temat słynnego K2 (8611 m n.p.m.), drugiego po Mount Everest najwyższego szczytu na Ziemi. Powstanie obrazu związane jest ze zdobyciem K2 po raz pierwszy w czasie zimy. Wydarzenie miało miejsce na początku 2021 r. Wejścia na szczyt dokonała grupa nepalskich himalaistów. Natomiast pierwszą zimową próbę zdobycia góry podjęli Polacy już trzydzieści lat wcześniej. Potęga K2 wraca na wielkoformatowym płótnie Szlagi w dominującym zimowym pejzażu. Niemal monochromatyczne ostre formacje skalne spowija pomarańcz zachodzącego słońca. Ten paradoksalnie spokojny krajobraz przedstawia jedną z najniebezpieczniejszych gór świata, z którą związanych jest wiele tragicznych wypadków. Praca związana z niedawnym alpinistycznym sukcesem, zostawia pole do indywidualnej interpretacji w kontekście sił natury, jak i sił człowieka.
Verified Artist: Yes
Artist: The Krasnals
Title: Tanie Sasnale z Chin (Fabryka), 2008
Year: 2008
Dimensions: 50,0 x 50,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: „Tanie Sasnale z Chin” są kontynuacją podjętej przez grupę artystyczną The Krasnals polemiki i wyrazem nieustępliwości jej członków względem raz objętego stanowiska. Obrazy z tego cyklu, tworzone w edycjach, nawiązują do tanich chińskich produkcji, kiepsko namalowanych, prezentujących jakość gorszą od oryginału. „Tanie Sasnale z Chin” to radykalny i ironiczny komentarz, który ma demaskować manipulacje i hipokryzję artystów poświęcających niezależność w imię łatwej sprzedawalności.
Verified Artist: Yes
Artist: Igor Dobrowolski (1987)
Title: Te same prawa, 2022
Year: 2022
Dimensions: 41,0 x 31,5 x
Tools: individual
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: kolekcja artysty
Description: Oferowana praca powstała w technice rozwiniętej w pełni przez artystę. Po zakończeniu procesu formowania powierzchni obiektu, jest on pokrywany srebrem (pr. 925) w procesie chemicznym, czego efektem jest lustrzany połysk. Następnie dzieło lakierowane jest na złoty kolor. Ten przewrotny sposób przyciągniecia uwagi odbiorcy nasuwa oczywiste skojarzenia z bogactwem, przepychem i luksusem. „Kapiący złotem” obiekt jest jednak nośnikiem przeciwstawnej treści – wyryte na nim bowiem napisy i łączące się z nimi rysunki opowiadają wielokrotnie dramatyczne ludzkie historie. Oferowana praca to coś więcej niż komentarz artysty, to krzyk w kierunku opływającego luksusem zachodniego świata zwracający uwagę na biedę, samotność, cierpienie drugiego człowieka. Pionierska praktyka artystyczna i aktywizm Dobrowolskiego przesuwają granice świata sztuki i łączą wrażliwość materialną i wizualną z bezkompromisowym zaangażowaniem w sprawy społeczne.
Verified Artist: Yes
Artist: Tomasz Sętowski
Title: Królestwo, 2014
Year: 2014
Dimensions: 120,0 x 150,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Artist: Zofia Wróblewska (1997)
Title: Bez tytułu (czerwień), 2021
Year: 2021
Dimensions: 120,0 x 150,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Warszawa, Centrum Informacji im. Jana Nowaka Jeziorańskiego, Afekt Światła, kwiecień 2022
Description: Inspirację dla jej twórczości stanowi przede wszystkim przestrzeń szeroko rozumianego pejzażu, jak i silne, wewnętrzne doznania z nim związane. Artystka prowadzi dialog z widzem poprzez łączenie materii i koloru, opierając się na własnej wiedzy i doświadczeniu. Jej prace cechuje jednoznaczna kompozycja oraz przejrzysta struktura napięć i kierunków. Arsenał działań formalnych wzbogaca ponadto wyrafinowana kolorystyka z jednoczesnym mocnym, intensywnym akcentem. W cyklu obrazów „Przestrzeń” malarka skupia się na interpretacji kolorów i barw. Przy tworzeniu faktury, różnych plam i zacieków posługuje się nie tylko pędzlem, bardzo często używa rąk oraz szpachelek malarskich. Wspólną dominantą tych prac jest wyraźna czerwona barwa. Kolor mocy i przewagi. Kolor krwi. Kolor ognia. Kolor walki ze sobą i o siebie. Obrazy wciągają widza w swoją głębię, oddziałują na emocje i powodują wzruszenie. Pozostawiają jednak również miejsce na indywidualną interpretację. Są duchowym światem Sofii.